اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-11-07-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- آثار نماز

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-آثار نماز

92/11/7

سوال – در مورد ادامه ي مبحث آثار نماز توضيحاتي بفرماييد.
پاسخ – نماز هم گناهان را از بين مي برد و هم حسنات و درجات را بالا مي برد. نماز مثل آب است که هم در شستشو کاربرد دارد و هم مايه ي حيات است. نماز يک عامل بازدارنده ي قوي است. فردي خدمت امام صادق(ع) رسيد و گفت که گاهي به من غصه و غم و گاهي آرامش و خوشي به من دست مي دهد. امام فرمود: زماني که غصه شما را در بر مي گيرد معنايش اين است که طائفه ي شيطان به شما نزديک شده اند و وقتي آرامش و خوشي به شما دست مي دهد معنايش اين است که فرشته ها به شما نزديک شده اند.
شيطان هميشه منفي گراست و نيروهاي منفي را به انسان ها القاء مي کند. و انسان را به نااميدي مي کشاند. فراق و جدايي انداختن بين ما و خدا، کار شيطان است. بعد امام فرمود :شيطان وعده ي فقر مي دهد و شما را دعوت به گناه و معصيت مي کند. ولي خدا به شما وعده ي آمرزش مي دهد. پس تا مي توانيم منفي باقي را از بين ببريم و اميد و رجاء را تقويت کنيم. حاج آقا دولابي مي فرمود: الان دشمن ها هجمه هاي زيادي بر روي مسلمانان دارد. ما نبايد دشمنان را بزرگ جلوه بدهيم. و آنها را تضعيف کنيم. ما بايد مومن را بزرگ کنيم و ايمان را تقويت کنيم. شيطان به کساني که کفر مي گويند ،تلنگر نمي زند.
روايت داريم :هجمه ي شيطان روي مومنين است. مثلا دشمنان ما با وهابي ها متحد هستند ولي با مسلمانان و شيعيان در جنگ هستند. الان تمام شبکه هاي اينترنتي و ماهواره ها فشارهاي زيادي روي ما آورده اند. و تقريبا صد برنامه به زبان فارسي وجود دارد. آيا امام زمان (ع) کاري نمي کند؟ نور و حرارت و انرژي نمي دهد ؟ پس چطور اين همه زائر پاي پياده به کربلا مي روند؟ پس چرا مردم اين همه شوق و ذوق کربلا و محرم و صفر را دارند؟ آيات نويد بخش و کارهاي خير را تقويت کنيم. امام زمان (ع) بيکار ننشسته است. در اصول کافي از امام هفتم داريم: ما به روح مومن کمک مي کنيم. الهام و نفس امام زمان(ع) موجي ايجاد مي کند که شيعيان را نجات مي دهد. پس ملائکه و امام زمان(عج) مرتبا براي مسلمانان موج مي فرستند. ايمان سلاح ماست.
بعضي از وعاظ جنبه ي دشمن را تقويت مي کنند يعني مدام از جهنم مي گويند يا دشمن را بزرگ مي کنند. حاج آقا دولابي مي فرمود: راست يعني چيزي که واقعيت دارد و دروغ يعني چيزي که واقعيت ندارد. ولي ما نبايد فقط روي دروغ و بدي جولان بدهيم. همه ي بدي ها در صندوقي است و کليدي که در اين صندوق را باز مي کند دروغ است.AA  قرآن مي فرمايد: باطل و دروغ مثل حباب است و از بين مي رود ولي آب ماندگار است. روي بازو امام زمان(ج) نوشته است :جاء الحق و ذهق الباطل، ان الباطل کان زهوقا. حق آمد و باطل رفت همانا باطل ريشه ندارد. پس روي باطل جولان ندهيم. AA 
پس اگر حق و راستي را تقويت کنيم ظلم و دروغ از بين رفتني است .اگر ما جنبه هاي مثبت را تقويت کنيم، جنبه هاي منفي از بين مي رود. حاج آقا دولابي مي فرمود:در کتاب نوشته که فردي شيطان را خواب ديد که انواع طناب هاي کلفت و نازک دارد. از شيطان سوال کرد که اينها چيست؟ شيطان گفت: اينها بندهايي است که براي گمراه کردن مردم تهيه کرده ام. بندهاي ضعيف براي افرادي است که معمولي هستند ولي بندهاي کلفت براي افراد قوي مثل آيت الله ها است. ديروز اين بند کلفت را پيش شيخ انصاري بردم ولي او آنرا پاره کرد. اين داستان را به شيخ انصاري گفت و ايشان فرمود: من مي خواستم از بيت المال براي خانواده ام قرض بگيرم ولي پشيمان شدم. پس شيطان بند و طناب دارد.
حاج آقا دولابي مي فرمود: کسي تابحال خواب نديده که امام زمان(عج) هم بند و تور دارد و دارد ما را به سمت خودش مي کشد. چرا همه خواب شيطان را مي بينند ؟ چرا دل مردم را خالي مي کنيد که امريکا مي خواهد حمله کند؟ امام زمان(عج) و ائمه هم هستند که از ما حمايت مي کنند. هر کشوري به جز ايران بود تابحال از بين رفته بود ولي ما از نظر معنوي خيلي قوي هستيم.
شيخAA  بهائي نقل کرده که به قبرستان تخت فولاد اصفهان رفته بودم. خانم با تقوايي را در آنجا ديدم و سوال کردم که شما در اين قبرستان چيز عجيبي نديده اي؟ ايشان گفت :بله. من روزي در قبرستان بودم، جنازه اي را آوردند و در قبري دفن کردند و رفتند. بعد از لحظاتي من ديدم که يک جوان خوش سيما و معطر فضاي قبرستان را عوض کرد، اين جوان وارد همان قبر شد.( البته اين يک مکاشفه بوده که شخص مي ديده ولي ديگران نمي ديدند.يعني پرده اي از عالم برزخ براي بعضي ها برداشته مي شود) بعد از مدت کوتاهي ديدم که يک سگ هولناک هم وارد همان قبر شد. من شگفت زده بودم تا اينکه ديدم جوان از قبر بيرون آمد در حاليکه لباس هايشAA  پاره و بدنش مجروح بود. ماجرا را از جوان پرسيدم. جوان گفت :فردي که از دنيا رفته بود اعمال خوبش به شکل من و اعمال بدش، به شکل سگ تجسم پيدا کرد. در عالم برزخ خوبي ها و بدي ها همراه ما مي آيند. من و سگ با هم درگير شديم ولي چون اعمال بد او زياد بود و گناهان زيادي داشت، زور سگ بيشتر بود و مرا بيرون کرد. اين سگ تا آخر با او خواهد بود.
امام صادق( ع) مي فرمايد: به خدا قسم برزخ يا باغي از بهشت است يا چاله اي از جهنم. بعد از مرگ جسم ما به خاک مي رود و روح مثالي ما به عالم ديگر مي رود که يا همنشين حورالعين است يا همنشين مار و عقرب .بعضي ها نماز مي خوانند ولي شراب مي خورند يا ربا مي خورند. در اينجا بايد جنبه ي مثبت را تقويت کرد. يعني نگوييم که چون شراب مي خوري نماز نخوان ،بلکه بگوييم: تو که نماز مي خواني، شراب نخور.
در قرآن داريم که نماز ما را از منکر باز مي دارد. علامه طباطبايي مي فرمايد که نماز اين طور نيست که انسان را اجبار به کار خوب بکند. يا دست و پاي انسان را براي گناه کردن ببندد. نماز وجدان انسان را بيدار مي کند. و به انسان تلنگر مي زند.
کسي که مي خواهد به عروسي برود، آيا مي تواند با لباس آلوده برود؟خير . پس نرود؟ خير .بايد با لباس تميز برود و همين رفتن به عروسي باعث مي شود که طرف شستشو کند ، خودش را تميز کند، لباس هاي تميز بپوشد و عطر بزند. عروسي انگيزه ي خوبي براي تميز شدن است. اگر فردعروسي نرود آلودگي هايش از بين نمي رود.
پس بايد جوانه ي نماز را تقويت کرد. نماز علت تامه نيست ولي اقتضاي خواندن نماز را در ما تقويت مي کند. درخت نماز را با کارهاي خوب مان تقويت کنيم. روايت داريم :وقتي فردي از دنيا مي رود پنج صورت زيبا اطراف او را مي گيرند که يکي از آنها خيلي زيبا و جذاب است و بالاي سر مي ايستد و نماز در سمت راست مي ايستد. در مکتب ما هيچ واجبي مثل نماز اين قدر مسئله ندارد. يعني روي آن خيلي تاکيد شده است. ما چندين آيه و روايت در مورد نماز داريم.
بزرگي مي فرمود: ما را به عروسي دعوت کردند. وقتي به دم در رسيديم بچه اي بلند به صاحبخانه گفت: آقا آمد. در مجلس بزن و بکوب بود. ولي با آمدن ما، بزن و بکوب را جمع کردند. ما وارد شديم و صاحبخانه گفت که من مداحي را دعوت کرده ام که بخواند. يعني مجلس خوبي برپا شد. آمدن آقا باعث شد که خوبي هاي مجلس تقويت بشود. ما کساني را که خيلي درعروسي سخت گير هستند و مراسم عروسي شان با عزا فرقي نمي کند، قبول نداريم. در عروسي بايد شادي باشد. بعضي ها در مراسم عروسي شان دست هم نمي زنند. در روايت داريم که در جشن عروسي بايد شادي و پايکوبي حلال باشد.
وقتي امام زمان(عج) تشريف بياورند موج خوبي مي آيد. آقا هنوز نيامده و اين همه دعاي ندبه خوان و جمکران برو داريم، اگر آقا بيايد چه مي شود؟ بعضي مواقع در هنگام سخنراني آقا، خانم ها در پشت پرده هستند و صحبت مي کنند. ديدن آقا خيلي تاثير دارد که خانم ها صحبت نکنند و به حرف آقا گوش بدهند. نماز به اميرالمومنين تعبير شده و فحشا و منکر به دشمنان اميرالمومنين تعبير شده است. حقيقت نماز وجود امام زمان(عج) است. اگر نماز تقويت بشود، باطل ،دروغ و فحشا از بين مي رود. حتي اگر نور نماز کم باشد.
کساني که خصلت هاي بد دارند و نماز هم مي خوانند، جوانه ي نمازشان را تقويت نکرده اند. اگر نماز را تقويت نکنيم ممکن است که اثر آن خنثي بشود. نماز معمولي همراه با صدق نيت، باعث تقويت نماز مي شود.
سوال – صفحه 585 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.
پاسخ – پيامبر فرمود: شفاعت من واجب مي شود بر کسي که هر شب و روز درود و صلوات بر من را ادامه بدهد حتي اگر گناهکار باشد. يعني صلوات با اعتقاد، گناهان فرد را از بين مي برد يا فرد را موفق به ترک گناه مي کند. اين يک دلگرمي خوبي است. پسAA  اگر کسي صلوات را رها نکند، جهنم براو واجب نمي شود.
سوره عبس شأن نزول مهمي دارد که اهل سنت گفته اند که اين در مورد پيامبر خداست. جمعي از ثروتمندان آمده بودند که به پيامبر ايمان بياورند، يک نابينايي وارد شد و نمي ديد که پيامبر دارد آنها را مسلمان مي کند. او مرتب از پيامبر سوال مي کرد و پيامبر عبوس کردند و اين آيات در مورد پيامبر نازل شد. ولي عموم علماي ما مثل سيد مرتضي ،اين شأن نزول را رد کرده اند. زيرا با خلقيات پيامبر همخواني ندارد.
امام صادق (ع) فرمودند که در مورد يکي از خلفاي بني اميه است که در مجلس بود و حواسش به پولدارها بود و به نابينا توجهي نکرد و سوره عبس براي او نازل شد. ما هم بايد مواظب باشيم که در مراسم ها فقط حواس مان به پولدارها نباشد و فقرا را هم در نظر داشته باشيم.
در مورد تجسم اعمال خوب و بد ما که بصورتAA  جوان و سگ در بالا گفته شد، علاوه بر نماز کارهاي مثبت ديگر هم اين جوان روح ما را تقويت مي کند. وقتي صله رحم مي کنيم، زيارت مي رويم، دعا مي خوانيم ، احسان مي کنيم نماز ما را رشد مي دهد. وقتي نماز مي خوانيم کارهاي خير ديگري هم بکنيم تا اين جوان را آبياري کنيم. از طرفي گناه و معصيت را کم کنيم، فحش ندهيم زيرا نور نماز را کم مي کند. دروغ گفتن و بداخلاقي جوان ما را زخمي مي کند. پش جوان وجودمان را تقويت کنيم و سگ وجودمان را از بين ببريم.
خدايا به حق محمد و آل محمد قلب، امام زمان(عج) را از ما راضي و فرجش را نزديک بفرما ،همه ي ما را از بهترين ياران امام قرار بده، لحظه اي پيوند ما را با چهارده معصوم قطع نفرما و رفع گرفتاري از همه بفرما.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها