اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-10-30-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- آثار و برکات نماز

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-آثار و برکات نماز

92/10/30

در آسمان عرش تمام ستاره ها بر نور باشکوه تو دارند اشارها، چشم تو آينه است نه آينه چشم توست بايد عوض شود روش استعاره ها،شصت و سه سال عمر سراسر زلال تو داده است آبروي به تمام هزاره ها، همواره با نسيم مسيحايي اذان نام تو جاري است بر اوج مناره ها، گل واژه اي براي هميشه است نام توA  ثبت است بر جريده عالم داوم تو.

سوال- در مورد نماز و برکات آن توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در قرآن بيش از صد آيه در مورد سفارش به نماز است. داريم کسي که نماز را ترک کند در مرز کفر است. چرا اينقدر به نماز تاکيد شده است؟ زيرا نماز رابطه ي ما با خداست. خدا دوست ندارد که ما با او قهر کنيم. داريم: خدا همه ي گناهان را مي بخشد ولي اعراض و پشت کردن به او را نمي بخشد. خدا هيچ وقت ما را رها نمي کند حتي اگر ما با خدا قهر کنيم. ما در سختي و ابتلاء هستيم ولي خدا هيچ وقت با ما قهر نمي کند. از طرف خدا بريدگي وجود ندارد. داريم: رحمت خدا بر غضبش سبقت دارد يعني رحمت بر غضب غالب است. حتي در غضب خدا هم رحمت وجود دارد. در تمام بلا ها، نعمت وجود دارد. اگر پدري موقتاً با بچه اش قهر مي کند، مي خواهد او را ادب کند ولي قصد غضب ندارد. ممکن است که خدا ما را گوشمالي بدهد تا ما برگرديم.

نماز پاک کنندگي شديدي دارد و ظلمت ها را از بين مي برد. يکي از دوستان سلمان فارسي مي گويد که با سلمان در زير درختي نشسته بوديم. سلمان شاخه درخت را تکان داد و برگ هاي زرد پايين ريخت. بعد فرمود: روزي با پيامبر زير اين شاخه ي درخت نشسته بوديم که پيامبر هم همين کار را کردند. و فرمودند: همانطور که اين برگ ها ريخت، فردي که با خدا ارتباط برقرار مي کند گناهانش مي ريزد.

در سوره يونس داريم: نمازهاي پنجگانه را اقامه کن که اين حسنات، بدي ها را دور مي کند. اميدورار کننده ترين آيه قرآن اين آيه است: ان الحسنات يذهبن سيئات. نماز پيوند اصلي انسان با خداست که نبايد گسسته شود. اگر اين پيوند محکم باشد شيطان از ما دور مي شود. روايت داريم: نماز شيطان را دور مي کند. روايت داريم: تا زماني که انسان نماز را رها نکند شيطان نگران است ولي وقتي نماز را ترک کرد، انسان را به تمام گناهان وادار مي کند. امام زمان(عج) فرمود: چيزي مثل نماز بيني شيطان را به خاک نمي مالد. نماز بخوان تا بيني شيطان را به خاک بمالي.

پس نماز ما را از بدي ها دور مي کند. انساني که مقيد به نماز(حتي معمولي) است، همين نماز عامل بازدارندگي او از گناه مي شود. فردي که نمازگزار است سعي مي کند که نمازش در ملک غصبي نباشد. و حقي از مردم به گردن او نباشد. پس نماز ما را از مال حرام و غصبي دور مي کند.

در سفر حج، دزدها به کاروان زدند و بارهاي حجاج را دزديد. هنگام نماز رئيس دزدها وضو گرفت و نماز خواند. حجاج تعجب کردند و سوال کردند که شما نماز مي خوانيد ولي دزدي مي کنيد. رئيس دزدها گفت که من نمي خواهم با خدا بجنگم، درست است که من با مردم مي جنگم. ولي قصد جنگ با خدا را ندارم (اگر کسي شراب مي خورد، نبايد بگويد که نماز نمي خوانم.A  زيرا فرد بيمار بايد بيشتر نزد طبيب برود. درمان فرد گناهکار اين است که بيشتر به سمت خدا برود تا نجات پيدا کند. کسي که آلوده است بايد بيشتر به حمام برود. اگر مي گويند: نماز کسي که شراب مي خورد قبول نيست يعني اينکه بالا نمي رود ولي منظور اين نيست که فرد نماز نخواند. نماز دستاويز محکمي است. کسي که گناه مي کند نماز را نبايد ترک کند)و اين حرف شما ناپخته است که اگر من دزد هستم نماز نخوانم. مردم در هنگام طواف رئيس دزدها را ديدند که در حال طواف است. آنها تعجب کردند و از رئيس دزدها پرسيدند که چه اتفاقي افتاده است؟ او گفت: نماز باعث شد که من گناهان گذشته را ترک کنم و اموال را به صاحبانشان پس بدهم، يعني نماز مرا نجات داد.

در قرآن داريم: نماز انسان را از بدي ها دور مي کند. به پيامبر گفتند که فلان جوان گناهان زيادي مي کند. حضرت پرسيد: آيا نماز هم مي خواند؟ گفتند: بله. حضرت فرمود: روزي اين نماز او را از بدي ها دور مي کند. بعد از مدتي همين اتفاق افتاد. گناه بزرگ، بي نمازي و پشت کردن به خداست. نماز خواندن شاهرگ است، نبايد آنرا قطع کرد.

بعضي ها مي گويند که فلاني نماز مي خواند ولي بدزبان يا بداخلاق است. اگر اين فرد نماز نخواند، همان هفده دقيقه اي هم که نماز نمي خواند، باز فحش مي دهد و گناه مي کند. اگر اين فرد نماز نمي خواند چکار مي کرد؟ حداقل اين است که در اين هفده دقيقه فحش نمي دهد و گناه نمي کند. سلام دادن به امام حسين(ع) صدهزار گناه را پاک مي کند و مثل اين است که صدهزار بنده در راه خدا آزاد کرده اي. اين ثواب ها بخاطر اتصال با امام است. فردي عادت داشت که وقتي آب مي خورد به امام حسين(ع) سلام بدهد. او مبتلا به شرب خمر هم بود. يک روز که شراب خورده بود، به امام حسين (ع) سلام داد. اين سلام تمام وجود او را منقلب کرد و بخاطر همين جمله شراب را کنار گذاشت. پس کسي که آلوده است بهتر است که نام خدا و امامان را ببرد.

دو تاعراقي در کربلا باهم دعوا مي کردند و همديگر را مي زدند. يکي گفت که تو را به امام حسين(ع) دعوا نکنيد. ناگهان دعوا تمام شد. اگر ما در بدترين حالات نام خدا و امامان را ببريم خوب است. خدا فرمود: اي موسي بردن نام من، در همه ي حالات خوب است.A  A A يعني در هيچ حالي مرا فراموش نکنيد. يک روحاني در شيراز که پدرشهيد هم بود مي فرمود: من قبل از انقلاب وضع مالي ام خيلي بد بود. حتي نمي توانستم اجاره خانه ام را بدهم. صاحبحانه مرا جواب کرد.(روزي پيامبر متبسم و خندان بودند. علت را از حضرت سوال کردند. حضرت فرمود: براي يک مومن در شگفتم که هرچه براي او پيش مي آيد خير است. اگر سلطنت دنيا را به او بدهند چون خدا ولي اوست خير و صلاحش است، اگر او را در سختي بگذارد باز به صلاحش است زيرا کار دست خداست و خدا مربي است. اين نگاه به انسان آرامش مي دهد. امام حسين(ع) در گودي قتلگاه فرمودند: راضي به رضاي تو هستم و در هنگام شهادت متبسم بودند. حضرت علي (ع) در هنگام شهادت فرمودند: به خداي کعبه رستگار شدم. وقتي انسان با خدا باشد آرامش دارد) بنگاه مسکن نتوانست خانه ي مناسب براي اجاره پيدا کند. روزي به من گفتند که زميني است که خيلي ارزان است و صاحبش مي خواهد آنرا خيلي زير قيمت بفروشد، شما اين زمين را بخر. زيرا اين زمين کنار خانه اي است که در آن فحشا و منکر انجام مي دهند. من روحاني بودم و نمي خواستم اين کار را بکنم. ولي مجبور شدم همان زمين ارزان را بخرم. روزي به خدا شکايت کردم که ما را به اينجا آورده اي. خدا الهام کرد که تو را حفظ مي کنم و به واسطه ي تو کار بزرگي هم انجام مي دهم. اين طور الهام شد که موقع صبح و ظهر و مغرب روي پشت بام اذان بگو. من همين کار را کردم. آنها مي خواستند از من شکايت کنند ولي ديدند که اذان گفتن اشکالي ندارد. بعد از مدتي مشتري هاي اين خانه ي فحشاء کم شدند. به برکت اذان گفتن ديگر کسي به اين مکان نمي آمد که گناه انجام بدهد. وقتي اذان گفتن فحشاء را تعطيل مي کند، ببينيد که نماز چکار مي کند. همين نمازهاي دست و پا شکسته ي ما اشياء گم شده ي دنيايي ما را پيدا مي کند چه برسد به خدا، اين نور است.

بعد از مدتي مِلک هاي آن منطقه بالا رفت و صاحب مِلک از ايشان تشکر مي کرد کهA  با يک اذان گفتن لانه ي فساد تعطيل شد.

سوال – صفحهA  578 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – پيامبر فرمود: نزديکترين افراد به رسول الله در قيامت کساني هستند که در دنيا زياد صلوات بر محمد و آل محمد مي فرستند.

در سوره ي قيامت خدا مي فرمايد: عده اي در قيامت شاداب و سربلند هستند براي اينکه آنها در دنيا، چشم دل شان با خدا نظر داشت و با خدا پيوند داشتند. عده اي ديگر در قيامت سرافکنده و عبوس هستند، آنها کساني هستند که گناه کرده اند و به خدا نظر نکرده اند و به غير از خدا نظر کرده اند و در عذاب هستند.

امسال جشن ولادت پيامبر در مدارس انجام شد. اکثر اولياء دانش آموزان و راننده سرويس ها در اين جشن و شيريني دادن شرکت کردند. روايت داريم: هر کار خيري را مأمور کرده ام که ديگران بگيرند الا صدقه اي که در راه من مصرف مي شود. چيزي که براي من خرج مي کنيد خودم مستقيم مي گيرم حتي اگر نصف خرما باشد. در روز قيامت اين ثواب کم به بزرگي کوه احد جلوه مي کند.

پيامبر فرمود: من در روز قيامت جواب هر کسي که محبتي به من و اهل بيت کرده A  مي دهم.

در خارج از کشور روي کودکان خيلي سرمايه گذاري مي کنند. ما برعکس روي دانشجويان سرمايه گذاري مي کنيم. فردي که دانشگاه رفته شکل گرفته، که حفظ و نگهداري او مشکل است. ما بايد قبل از تولد فرزندمان برنامه ريزي کنيم.A  پيامبر بيشتر از همه روي بچه ها کار مي کردند. پيامبر به بچه ها سلام مي کردند و آنها را در آغوش مي گرفتند و مي فشردند. گاهي بچه هاي مي خواستند که حضرت همان طور که نوه هايشان را در آغوش مي گيرند آنها را هم در آغوش بگيرند. که پيامبر مي فرمود: در اين کار مرا ياري کنيد. بذر محبت در دل هاي بچه ها کاشته مي شود. ما بايد روي بچه ها سرمايه گذاري بکنيم.

خدايا به حق محمد و آل محمد رفع گرفتاري از همه بفرما. و قلب مان را پر از معرفت، عشق خدا و ائمه بفرما.




ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها