اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-10-23-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- آثار نماز

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-آثار نماز

92/10/23

سوال – در مورد ادامه ي مبحث نماز توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در قرآن مقام محبوبيت خيلي با اهميت است. يعني انسان به جايي برسد که خدا او را دوست داشته باشد و به او ابرازعشق و محبت بکند. مهم اين است که ما بگوييم: خدا را دوست داريم ولي مهمتر اين است که خدا، پيامبر و امامان بگويند: ما تو را دوست داريم يعني به مقام محبوبيت برسيم.

حضرت ابراهيم خليل( دوست)خدا شدند ولي پيامبر اسلام حبيب الله شدند. حبيب به دو معنا آمده است: مُحب و محبوب. هم پيامبر عاشق خداست و هم خدا عاشق اوست. مقام محبوبيت مقام بالايي است. خدا مي فرمايد: اي پيامبر، به مردم بگو اگر شما ادعا داريد که خدا را دوست داريد (انسان فهميده نمي گويد که خدا را دوست نداريم)دوستي تان را به کمال برسانيد.و به دنبال پيامبر برويد تا خداهم بگويد که شما را دوست دارد.و محبت دو طرفه بشود.

پس يکي از راه هاي رسيدن به محبوبيت، دنبال کردن سيره ي پيامبر است. حتي شبيه سازي به پيامبر هم اثر مثبت دارد. در روايت داريم که در زمان حضرت موسي، خدا به حضرت موسي گفت که فرعون را با سخنان نرم به خدا پرستي دعوت کن. يکي از خصوصيات خوب فرعون اين بود که سهل الوصول بود و دربان و حجابي نداشت. به فرعون گفتند که دو نفر چوپان( موسي وهارون) مي خواهند با شما صحبت کنند. فرعون آنها را پذيرفت. آنها گفتند که دست از خدايي بردار و به خداي ما ايمان بياور. درخطبه ي قاسعه داريم که حضرت موسي گفت: اگر تو دست از خدايي برداري و به خدا ايمان بياوري، سلطنت را از تو نمي گيريم، تو فقط بگو من بنده ي خدا هستم. اطرافيان فرعون آنها را مسخره کردند. گاهي دلقک فرعون، شبيه سازي مي کرد يعني لباس چوپاني به تن مي کرد و فرعون و ديگران را مي خنداند. روايت داريم که وقتي فرعونيان در درياي نيل غرق شدند اين دلقک نجات پيدا کرد. حضرت موسي گفت که او مرا مسخره هم مي کرد. خطاب آمد که چون او خودش را شبيه خليل من مي کرده، من او را نجات دادم. روايت داريم که خودتان را شبيه کفار نکنيد.

پس وقتي شبيه سازي به خوبان اينقدر اثر دارد حتما شبيه شدن به خوبان شدن اثر بيشتري دارد.

باده دُر داروي تو مجنون کندAA AA AA AA AA AA  صاف اگر باشد ندانم چون کند

اگر ما مي خواهيم به مقام محبوبيت برسيم بايد راه پيامبر برويم و به سيره ي پيامبرعمل کنيم. روايت داريم: اگر خدا کسي را دوست داشت، خطاهاي لحظه اي او را مي بخشد. نبايد بين فرزندان فرق گذاشت ولي اگر فرزندي نورچشمي پدر و مادر بشود، حتي اگر آنها را آزار هم بدهد به او کاري ندارند و خطاهاي او را مي بخشند. و از او توقع زيادي ندارند. اگر فرزندي در دل پدر و مادرش جا نداشته باشد، کوچکترين خطاي او را مي بينند. اگر ما در دل مدير و معلمي جا باز کنيم خطاهاي ما را مي بخشند و کمترين اظهار محبت را مي پذيرند. پس بايد ما در دل پيامبر و امامان جا باز کنيم تا کمترين محبت ما را بپذيرند. وقتي پيوند محبت محکم باشد، خطاها قابل جبران است. روايت داريم: اگر کسي محبوب خدا شد يا گناه نمي کند و يا اگر گناه هم بکند خدا او را مي بخشد. دشمنان اهل بيت هر چه کارهاي خوب بکنند فايده اي ندارد AA و خدا همه ي گناهان ريز آنها را مي بيند. و مورد مواخده قرار مي دهد.

اميرالمومنين مي فرمايد: اصول دين را داشته باشيد. اگر اصول دين محکم بود، گناهان مورد آمرزش قرار مي گيرد و ثواب ها مورد قبول خداوند واقع مي شود. اگر شما اصول دين يعني ولايت و توحيد را از دست بدهيد گناهان آمرزيده نمي شوند و ثواب ها مورد قبول قرار نمي گيرند. پس کاري نکنيم که از چشم خدا بيفتيم، به مقام محبوبيت اهميت بدهيم.

خدا متقين، محسنين و توابين را دوست دارد. در ضمن انسان متقي، صابر هم مي شود. پيامبر سرچشمه ي همه ي خوبي هاست و پيروي از پيامبر ما را محبوب خدا مي کند. پيامبر مي فرمايد: من عاشق نماز هستم و از نماز سير نمي شوم. پس ما بايد به نماز اهميت بدهيم. کساني که به نماز اهميت نمي دهند، پيرو پيامبر نيستند.

در قرآن بيش از صد آيه در مورد نماز آمده است که خدا ما را به نماز سفارش کرده است. پس اين موضوع خيلي مهم است که خدا صد آيه در مورد آن گفته است. در مورد نماز تهديدهاي تندي شده است. روايت داريم که خانمي نزد پيامبر آمد و گفت که من دچار فحشا مي شدم و بچه هايي که از اين راه بدنيا مي آمدند را مي کشتم. پيامبر فرمود: چون نماز را ترک کردي به اين منکرات رسيدي. ترک نماز باعث فحشا و منکر مي شود. براي هيچ واجبي، اين قدر تهديد انجام نشده است. امام سجاد (ع) مي فرمايد: من بعد از معرفت خدا نمي شناسم واجبي که بالاتر از نماز باشد.

نماز تنها واجبي که بر همه واجب است و در هيچ حالي ترک نمي شود. انسان که عاقل است و جان دارد هيچ وقت نماز را ترک نمي کند. از زماني که انسان بالغ مي شود نماز بر او واجب مي شود تا لحظه ي آخر. نماز را مي توان درحال ايستاده، نشسته و خوابيده خواند. چرا ما در هيچ حالي نبايد نماز را ترک کنيم ؟ اين نشانه ي اهميت نماز است. فقط خانم ها در زمان عادت ماهيانه و زمان زايمان (نفاس)نبايد نماز بخوانند و در آن زمان هم مستحب است خانم ها سر سجاده بروند و ذکرخدا را بگويند يعني نبايد ارتباط را قطع کنند. چرا در مورد نماز اينقدر سفارش شده است؟ حضرت عيسي در گهواره فرمود: خدا به من وصيت کرده درمورد نماز و زکات. حتي داريم که اگر کسي نمازش را نخواند، بعد از مرگش براي او نماز بخوانيد. خدا مي فرمايد: کسي که از نماز روي گردان شود زندگي و عيش او را در زحمت قرار مي دهم. و خوشي او را تنگ مي کنم. و روز قيامت او را کور محشور مي کنم. اين تهديد بزرگي است. در قيامت سوال مي کنند که خدايا ما در دنيا چشم داشتيم، چرا الان کور هستيم؟ خدا مي فرمايد: شما از ياد من اعراض کرديد، چون چشم بر روي اوامر من بستيد و خدا را فراموش کرديد، شما را کور محشور مي کنم. اين تهديدها کافي است که ما هيچ وقت نماز را ترک نکنيم.

يکي از رموز نماز اين است که نماز يکي از نيازهاي ضروري روح ماست. اگر لحظاتي به ما اکسيژن نرسد مي ميريم. نمازهم مثل اکسيژن براي روح ماست. نماز نياز معنوي و روح ماست. اگر ما نماز نخوانيم روح و جان ما مي ميرد و ارتباط ما با مبدا هستي قطع مي شود. اين بالاترين خطر است. تا تواني پا منه اندر فراق. قهر کردن با يک مومن يا دوست جايز نيست. آيا قهر کردن با خدا جايز است؟ خدايي که خالق ماست و کمال مطلق است.

اگر کسي يک هديه قابلي براي ما بخرد تا آخر عمر از او تشکر مي کنيم، خدايي که همه چيز به ما داده است، آيا ارزش ندارد که ما هفده دقيقه نماز بخوانيم و از خدا تشکر کنيم؟ نماز نخواندن قهر عملي است. بعضي ها مي گويند که ما خدا را دوست داريم ولي نماز نمي خوانيم که اين اشتباه است زيرا نماز نخواندن جدايي از خداست.

در زمان امام صادق(ع) فردي شراب مي خورد ولي نمازش را مي خواند و در جلسات امام شرکت مي کرد. يک روز او شراب زيادي خورده بود و داشت از کوچه ي باريکي رد مي شد که ديد امام صادق(ع) از روبرو مي آيد. او خيلي خجالت کشيد و از گناهش شرمنده شد. او تصميم گرفت که رو به ديوار بايستد تا با امام روبرو نشود. ناگهان دست امام را روي شانه اش حس کرد. حضرت فرمود: فلاني، در هر حالي که هستيد روي تان را از ما برنگردانيد. پس خدا هر گناهي را مي بخشد ولي قهر و روي گرداندن از خدا را نمي بخشد. وقتي فردي قهر کرد، نفرين مي کند، تهمت مي زند، غيبت مي کند ولي وقتي آشتي کرد خوبي ها را جلو مي آورد. وقتي انسان ها با هم آشتي هستند خوارها را نمي بينند. پس همه ي گناهان قابل تدارک است جز روي گرداندن.

بعضي ها گفته اند که ما نماز مي خوانديم ولي بخاطر گناهاني که کرده ايم آنرا کنار گذاشته ايم. اين ترفند شيطان است. بهتر است که بجاي ترک نماز، گناه را ترک کنيم. نماز مثل ريشه و تنه ي درخت است ولي گناه شاخ و برگ است. اگر ما ريشه ي درخت را محکم بکنيم شاخ و برگ ها درست مي شود. کل ذنب لک مغفور.گمشده ي ما خداست، نبايد آنرا از دست بدهيم.

بي همگان به سَر شود AA AA AA AA AA AA بي تو به سر نمي شود

داغ تو دارد اين دلم AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA جاي دگر نمي شود

گر تو نباشي يارمن AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA گشته خراب کار من

مونس و غمگسار من AA AA AA AA AA AA AA AA بي تو به سرنمي شود

گر توسري قدم شومAA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA  گر تو کفي علم شوم

گر بروي عدم شومAA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA  بي تو به سرنمي شود

گاه سوي وفا رويAA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA  گاه سوي جفا روي

آن مني کجا رويAA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA  بي تو به سرنمي شود

پس بي همه مي توان زندگي کرد ولي بي خدا نمي توان زندگي کرد. با خدا نمي شود قهر کرد بايد با خدا کنار آمد تا رضايتمندي ايجاد شود. امام زمان(عج)مي فرمايد: هيچ چيزي مثل نماز بيني شيطان را به خاک نمي مالد. پس بيني شيطان را به خاک بماليد و نماز را در وقتش بخوانيد.

سوال صفحه 571 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – پيامبر سه خاصيت مهم براي صلوات برشمردند: خشنودي پروردگار، مستجاب شدن دعا و پاکيزگي اعمال.

حضرت نوح مي فرمايد: بياييد استغفار کنيد که اگر طلب مغفرت کنيد خدا همه ي کارها را درست مي کند(گناه باعث شده که باران رحمت الهي قطع بشود)اموال و فرزندان شما را حفظ مي کند، باغ هاي شما را زياد مي کند. و نهرهاي شما را جاري مي کند.

گاهي کاري کوچک است ولي اثر ماندگاري دارد. به مسجدي رفتم که اکثر افراد مسجد کودکان و و نوجوانان بودند. يک فرد خيِّر مالي را وقف کرده که از درآمد آن براي بچه هايي که به مسجد مي آيند تنقلات بگيرند و به آنها بدهند. بچه در ابتداي کار ثواب و عقاب را نمي داند ولي براي شکلات به مسجد مي آيد. با اين کارها مي توانيم بذر محبت خدا و دين را در دل بچه ها بکاريم. اينکار کوچک است ولي اثرات زيادي دارد. ما بيشتر به دنبال تشريفات مسجد مثل گلدسته و... هستيم که اين اشتباه است.

امام صادق (ع)مي فرمايد: يک درهمي که براي اهل بيت خرج مي شود، دوهزار برابر بالاتر از کارهاي خير ديگر است. اين کار سرچشمه ي همه ي خوبي هاست. مي توانيم شيريني و شکلات به بچه ها بدهيم که ارتباط بچه ها با اهل بيت قطع نشود. مسيحيان براي حضرت عيسي غوغا مي کنند که ما هم با آن موافق هستيم ولي پيامبر مابالاتر است.

فردي وارد شهر بيروت (دوسوم مردمان اين شهر مسلمان هستند) شد و ديد که تمام شهر چراغاني است، تعجب کرد زيرا عيدخاصي در پيش نبود. بعد فهميد که تولد حضرت مسيح است. درحاليکه يک سوم مردم بيروت مسيحي هستند، آنها کوچه هاي مسلمانان را هم چراغاني کرده بودند. بايد براي ولادت پيامبر هم جشن هاي با شکوه گرفت. مي توان براي روز ولادت پيامبر سور يا هديه داد. همچنين مديرها مي توانند هديه هايي براي زير مجموعه هايشان درنظر بگيرند.

خدايا به حق محمد و آل محمد بيماران را شفاي عاجل عنايت بفرما و ما را جزو خدمتگزار اهل بيت قرار بده.








ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها