اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-08-13-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-رحمت و محبت الهي

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-رحمت و محبت الهي

92/8/13

شهيد شادماني ها مشو غم را مواظب باش اگر بر عمر حسرت مي بري دم را مواظب باش، جهان را از محرم تا محرم اشک مي بينم رجب را شاد زي امامُحرم را مواظب باش، پريوار مَنا پر وا مکن هرجا که پروانه است فرشته آدما معراج آدم را مواظب باش، کلام تازه پيدا کن بهشت گمشده اين است سحر را تازه کن باران نم نم را مواطب باش، اگر باران شدي لب هاي عطشان را رعايت کن اگر طوفان شد گل هاي مردمي را موظب باش.

سوال – در مورد رحمت و محبت الهي توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در زمان پيامبر افراد بيابان نشين و صحرا نوردي بودند که سالي يک بار به مدينه يا مکه مي آمدند. و از روي فطرت پاک شان، سوالات اساسي از پيامبر مي کردند و برمي گشتند. بعضي از اصحاب پيامبر آنها را رصد مي کردند. پيامبر در مسجد بودند که يک اعرابي خدمت پيامبر آمد و پرسيد: قيامت چه زماني است؟

اول وقت اذان بود. پيامبر پاسخ سوال او را ندادند و مشغول نماز شدند. شايد پاسخ سوال چند دقيقه بيشتر وقت نمي برد ولي پيامبر اول نماز را خواندند. ما همان طور که عزاداري ها را پر شور برگزار مي کنيم بايد مقصدهاي امام حسين(ع) که يکي از آنها نماز اول وقت است را هم دنبال کنيم. در روايت داريم که شيعيان ما را با چند چيز مي شناسيد، يکي محافظت آنها از نماز اول وقت است. حالا ممکن است که کار مهمي پيش بيايد که نتوانيم اول وقت نماز بخوانيم ولي اينکه هميشه آخر وقت هم نماز بخوانيم يا نسبت به نماز اول وقت سهل انگار باشيم خوب نيست. نماز اول وقت رضوان و خشنودي خداست و نماز آخر وقت غفران خداست. آيت الله مجتهدي مي فرمودند: اگر پدري ساعت 12 ظهر پسرش را صدا بزند ولي او جواب ندهد و پنج بعدازظهر بگويد که پدر مرا چکار داشتي، اين کار زشتي است. خدا غروب مي فرمايد :حي علي الصلاة، ما ساعت دوازده شب نماز مي خوانيم. اين کار بي ادبي است. نماز اول وقت از سيره ي اهل بيت است و ما بايد به آنها نزديک بشويم. نماز اول وقت مثل نان بيات شده است که با بي اشتهايي خورده مي شود. پيامبر بعد از اتمام نماز، اعرابي را فراخواند. او خدمت حضرت آمد و پيامبر فرمود: وقت قيامت مهم نيست ولي قيامت وعده ي حتمي خداست و پيش مي آيد. مهم اين است که شما چه چيزي آماده کرده ايد؟ او به حضرت گفت :من نماز مي خوانم و روزه مي گيرم ولي عبادت زيادي آماده نکرده ام ولي من خدا و رسول را دوست دارم. حضرت فرمود: بشارت مي دهم اين ذخيره ي(محبت خدا و رسول) تو ذخيره ي خوبي است. هرکس هر چه را که دوست دارد با آن محشور مي شود.حتي اگر آن چيز سنگ باشد. محبت، نماز ما را نجات مي دهد. لشکر عمربن سعد نماز مي خواندند ولي نماز دوست نبودند. همه ي دشمنان اهل بيت نمازخوان بوده اند ولي نماز دوست نبوده اند. نماز بايد به دل و قلب ما سرايت کند. و با وجودمان پيوند بخورد. بايد با محبت به نمازي برسيم که معراج ما باشد. و قلب و روح ما را صفا بدهد. حالا بعضي نگويند که اگر نماز را دوست نداريم پس آنرا نخوانيم. اين درست نيست. اعمال واجب را بايد انجام داد. محبت موتور اصلي ايمان ماست. امام باقر(ع) مي فرمايد: دين يعني محبت و محبت يعني دين. عبادات بايد از روي محبت باشد. نماز بدون محبت قرب آور نيست ولي نمازي ما را بالا مي برد که در آن محبت باشد.

محبت رشته ي انضمام است يعني ما دل به چه کسي سپرده ايم. رشته اي از محبت بر گردنم افکنده دوست، مي کشد هر جا که خاطرخواه اوست. هر کجا که دل ما برود اعمال و رفتار ما همان مي شود. يکي از معيارهاي محبت اين است که انسان حرف طرف را گوش بدهد و صفات و اخلاق طرف در انسان بروز کند. از محبوب آثاري به مُحب مي رسد. در عشق هاي دنيايي هم وقتي کسي عاشق مي شود حرف محبوب را گوش مي دهد و هميشه به ياد اوست و روش او را مي گيرد. کيميايي که راه ميانبر است و سريع انسان را به مقصد مي رساند، محبت است. از صداي سخن عشق نديدم خوش تر، يادگاري که در اين گنبد دوار بماند. حيواني مثل سگ اصحاب کهف ،وقتي دنبال اصحاب کهف رفت ،قاطي آنها شد و خدا در قرآن نام سگ اصحاب کهف را چند بار آورده است. سگ اصحاب کهف پي مردم گرفت و مردم شد. اگر کسي احساس مي کند که از همه پست تر است مي تواند با محبت خودش را تبديل کند. داريم :محبت تمام بدي ها را به حسنه تبديل مي کند. محبت فقط مخصوص انسان ها نيست بلکه مخصوص همه ي موجودات اعم از فرشته، جن و حتي جمادات است.

کوه احد سنگ است. قبر عموي پيامبر حمزه هم در آنجاست. پيامبر فرمود هر کس ما را زيارت کند وعمويم را زيارت نکند، جفا کرده است. پيامبر نگاه شان به کوه احد افتاد و فرمودند :اين کوه احد است. ما او را دوست داريم و او هم ما را دوست دارد. اين کوه با ما محشور مي شود و به بهشت مي رود. اعرابي به پيامبر گفت که اگر اين سنگ ريزه ها در دست من شهادتين بگويند، من هم شهادتين مي گويم. حضرت توجه کردند و سنگ ريزه شهادتين گفت و آن فرد ايمان آورد. فردي سوسماري را در آستين خودش پنهان کرد و وقتي سوسمار شهادتين گفت، آن فرد مسلمان شد. ما داريم که تمام موجودات ذکر و سجده دارند. در قرآن داريم که تام آسمان و زمين تسبيح مي کنند.

جمله ذرات زمين و آسمانA A A A A A A A A A A A A A A A  لشکر حقند پيدا و نهان

ما سمعيم و بصيريم و خوشيمA A A A A A A  با شما نامحرمان ما خاموشيم

در سوره زلزال داريم: زمين در روز قيامت تمام کارهاي شما را خبر مي دهد. خدا بهA  زمين وحي مي کند. پس همه ي موجودات شعور و فهم دارند و متوجه محبت مي شوند. امام عسگري (ع) مي فرمايد: خوش بين باش حتي به يک سنگ .خداوند سِّر خودش را در آن سنگ مي گذارد و تو بهره ات را مي بري. راوي تعجب کرد، حضرت فرمود: به حجر الاسود نگاه نمي کني ؟

اين سنگ از سنگ هاي بهشتي است که پيامبر آنرا بوسيد. اين روز قيامت شهادت مي دهد. حتي وهابي ها هم بوسيدن حجرالاسود را قبول دارند زيرا پيامبر و ائمه هم آنرا مي بوسيده اند. باطن حقيقت اشياء، باطن حق است. بيشتر حاجيان موفق نمي شوند که اين سنگ را ببوسند. سنگ ظاهر را نبين لااله الاالله را ببين. در دعاي دهه ي اول ذيحجه داريم :همه ي موج ها لااله الاالله مي گويند، همه ي سنگ ها لا اله الاالله مي گويند به عدد سنگ ها و پشم ها و موهاي حيوانات لااله الاالله به عدد شب ها و هستي ...

در مدينه ستوني است بنام ستون توبه که در کنار آن نماز مي خوانند. فردي گناهي کرده و بعد توبه کرد و خودش را به اين ستون بست و توبه اش مورد قبول واقع شد و آيه نازل شد. ستون ديگر ستون حنانه است. پيامبر درمدينه مسجد ساده اي را بنا کردند. هر چه مسجد ساده تر باشد بهتر است زيرا مسجد تشريفاتي و مجلل انسان را به ياد دنيا مي اندازد در حاليکه مردم بايد در مسجد به ياد آخرت بيفتند. وقتي پيامبر مي خواستند سخنراني بکنند يا خطبه بخوانند، به درخت خشکي تکيه مي دادند. فردي به پيامبر گفت که اجازه مي فرماييد که من براي شما منبر درست کنم. منبرهاي کوتاه بهتر است. ايشان يک منبر سه پله اي درست کردند و A پيامبر روي منبر نشست. ناگهان صداي ناله اي از درخت بلند شد. اين معجزه بود. همه اين صدا را شنيدند. اين درخت آنچنان ناله مي زند که پيامبر نتوانست صحبت کند. پيامبر از منبر پايين آمد و درخت را نوازش کرد. آيا ما از چوب کمتر هستيم ؟ مثنوي مي گويد:

حيلت رها کن عاشقا ديوانه شو ديوانه شوA A A  وندر دل آتش درآي پروانه شو پروانه شو

بنواخت نور مصطفي آن اُستون حنانه راA A A A A A  کمتر زچوبي نيستي حنانه شو حنانه شو

حنانه يعني ناله کننده از روي حزن. يک چوب با پيامبر محشور مي شود. ما از سنگ کمتر نيستيم. اگر ما از دوري پيامبر و امام زمان(عج) ناله بزنيم قطعا ما را هم نوازش مي کنند. امام صادق(ع) مي فرمايد: اگر پيامبر از منبر پايين نمي آمدند و او را نوازش نمي کردند، آن درخت تا قيامت ناله مي زد. خدا مي خواست اين معجزه را به همه نشان بدهد. اين درخت است يا حقيقت ديگري است؟ آيا ظهور لااله الاالله است؟ آيا خدا مي گويد که من عاشق تو(محمد) هستم؟ شبستري مي نويسد:

روا باشد اناالحق از درخت A A چرا نبود روا از نيکبختي .

اين چوب نيست که عاشق پيامبر است، اين هستي است که عاشق پيامبر است. و پيامبر هم عاشق هستي است.

در دل و جان خانه کردي عاقبتA A A A A  هر دو را ويرانه کردي عاقبت

آمدي آتش در اين عالم زنيA A A A A A A A A A A A A A A  وانگشتي تا نکردي عاقبت

يا رسول الله ستون صبر راA A A A A A A A A A A A A  A A اُستون حنانه کردي عاقبت

حبيب خدا آمده تا همه ي عالم را به عشق و محبت خدا پر کند. انشاءالله امام زمان(عج)هم اينکار را خواهد کرد. پيامبر ظهور محبت و عشق خداست.و آمده تا عالم را به عشق خدا متصل کند.

سوال- صفحه 501 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – پيامبر فرمود: جبرئيل برمن نازل شد و بشارت داد که اگر کسي بر تو صلوات بفرستد هفتاد هزار فرشته بر او صلوات مي فرستند و کسي که هفتادهزار فرشته بر او صلوات بفرستند، اهل بهشت است.

محبوب خدا، پيامبر است. چيزي که ما را به خدا وصل مي کند صلوات است. پس بسيارصلوات بر محمد وآل محمد بفرستيد. در اين صفحه داريم: روز قيامت نامه ي اعمال شما به آنچه که به حق انجام داده ايد ثبت شده است. کساني که ايمان، باور و عمل صالح در پرونده شان باشد،(ايمان همان محبت اهل بيت است و عمل صالح کارهايي است که برخاسته از ايمان و محبت باشد) پروردگار آنها را در بهشت وارد مي کند در رحمت خودش و اين رستگاري آشکارايي است که خداوند نصيب مومنين مي کند.

اهداي کتاب نهضت خوبي است که در اين برنامه شروع شده است. بسياري از بينندگان وقتي کتاب هاي رحمت خدا را مي خوانند آرام مي گيرند. بينندگان مي توانند باني اهداي کتاب بشوند. امام صادق(ع) مي فرمايد: يک درهمي که انسان در راه دين و امام خرج کند بهتر است از دوهزار برابر که در راه خير ديگر خرج کند. در بسياري از ميهماني ما شيريني و گل مي بريم. خوب است که در اين مواقع کتاب را بعنوان هديه ببريم زيرا کتاب ماندگار است. پدر شهيدي بود که هر کس ازدواج مي کرد يک کتاب مفاتيح را بعنوان هديه به آنها مي داد. کتاب وعده هاي الهي به صابران نوشته ي آقاي حسيني قمي و کتاب هاي بحث معاد آقاي عالي بسيار خوب و آرامش دهنده است.

ما منتظر مُحرم مي شويم تا بيايد. بايد سوار اين کشتي نجات بشويم. هر کاري که مي توانيد در اين مراسم ها انجام بدهيد .کشتي امام حسين(ع) هم سريع، هم وسيع و هم فراگيري است. يکي از مصداق هاي تبديل کننده سيئات به حسنات داخل شدن در دستگاه امام حسين(ع) است. کساني که گرفتار روحي و جسمي هستند و کساني که معرفت، سير و سلو ک مي خواهند، بايد به درخانه ي امام حسين(ع) بروند. حتما روزي يک توسل به آقا امام حسين(ع) داشته باشيد. باخواند دعاي آل ياسين يا عاشورا يا ...

خدايا به حق امام حسين (ع) قلب امام زمان(عج) از ما راضي ،فرجش را نزديک و همه ي ما را جزو پيروان شان قرار بده و رفع گرفتاري از همه گرفتارها و دردمند ها بفرما.


ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها