اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-08-06-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-رحمت و محبت الهي

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-رحمت و محبت الهي

92/7/6

سوال – در مورد رحمت و محبت الهي توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – ما به بينندگان قول داديم که بينندگان را در زيارت هاي مان شريک کنيم و در زيارت حج هم اين کار را کرديم. در روايت داريم: جرم و گناه کسي که فکر کند در روز عرفه خدا او را نيامرزيده است،از همه بيشتر است. حتي اگر کافر، غير مومن و دشمن اهل بيت در عرفات حاضر باشند ،خدا آنها را مي آمرزد. حجاج براي سمت خدا پيام مي دادند. کساني که دل شان براي مکه و حج پر مي کشد، قطعا ثواب حج را خواهند برد. داريم :نيت مومن از عملش بالاتر است. آقاي بهاءالديني مي فرمودند که ما قصد خير نداريم مگر اين که ما را وادار به کار خير بکنند. ما سعي مي کنيم کتاب هاي خوب را به بينندگان هديه بدهيم. اگر يک نفر به خدا و اولياء خدا وصل بشود اگر همه به او چنگ بزنند، آنها را هم بالا مي برند. انشاءالله خداوند ما را درهم قبول کند.

در برنامه ها به موضوع رحمت و محبت الهي کمتر پرداخته شده است. دشمنان بيشتر حالت خشونت پيامبر را نشان مي دهند درحاليکه پيامبر ما پيامبر رحمت است. خداوند مي فرمايد: ما تو را نفرستاديم مگر براي مظهر رحمت و مهرباني براي همه ي عالميان .اين رحمت عالم گير است.(رحمةللعالمين) اولين چيزي که خلق شده است نور پيامبر بوده و بعد همه ي انبياء از نور پيامبر خلق شده اند. خلقت اوليه روي رحمت بوده است. پس نماينده ي خدا مظهر رحمت است .کتاب پيامبر(که کلام حق است) کتاب مهرباني و رحمت است. شروع اين کتاب که واسطه ي آن پيامبر است با بسم الله الرحمن الرحيم است. بعد از صفت الله، صفت رحمن و رحيم آمده است. شروع وحي با رحمن و رحيم است.

در قرآن داريم که ان الله بالناس لروف الرحيم :همانا البته حتما خدا به مردم رئوف و رحيم است. دوستي مي گفت :هر آيه اي را که با قلب خودت پذيرفتي مال شماست. قشرهايي که دل پاک دارند زود اين آيات را مي پذيرند . آيات و روايات را با قلب تان بپذيريد و وعده هاي خدا را بپذيريد. هر آيه اي را که پذيرفتي با آن آيه راه مي روي و هدايت مي شوي. البته ما آيات جهنم هم داريم. پيامبر رحمة للعالمين است ولي خداوند به مردم رئوف و رحيم است.

يکي از بزرگان تعريف مي کرد: ما دو برادر روحاني براي تبليغ به روستايي رفته بوديم. روحيه ي من ،روحيه ي A بشارت و رحمت بود.( انذارها و هشدارها مقدمه ي رحمت است که ما آنرا بپذيريم. حضرت امير مي فرمايد: کسي که به شما هشدار مي دهد مثل اين است که به شما بشارت مي دهد. پليس را ه ،فرشته ي رحمت هستند زيرا باعث مي شود که مردم تصادف نکنند و راه نجات را به مردم نشان مي دهند. اگر پليس طرف را جريمه مي کند روي خير خواهي است. پس آيات جهنم هم در ذيل رحمت مي آيد .آياتي که در مورد جهنم در سوره الرحمن آمده است :يرسل عليکم شواظ من النار و نحاس فلا تنتصران،( فباي آلاي ربکما تکذبان) بعد مي فرمايد : کدام نعمت خدا را تکذيب مي کنيد يعني آيات جهنم هم نعمت است و شما را پاک مي کند. داريم: خداوند ميليون ميليون افراد را از جهنم به بهشت مي برد ولي کسي را از بهشت بيرون نمي کند. اين يک بشارت است) ولي برادرم که در روستاي کناري مشغول تبليغ بود، روحيه ي انذار و هشدار داشت. در اواخر ماه رمضان من به روستايي که برادرم در آنجا بود رفتم تا او را ببينم. آن شب من در آن روستا ماندم و به منبر رفتم. حرف هاي من مملو از بشارت و رحمت بود. و از آمرزش خداوند در ماه رمضان صحبت کردم. وقتي من از منبر پايين آمدم ،آنها از من تشکر کردند و گفتند که برادر شما از شب اول در مورد آيات جهنم صحبت کرده و ما را از خدا ترسانده است.(ما خداي خوبي داريم بجاي اينکه مچ ما را بگيرد دست ما را مي گيرد. خدا مي فرمايد که اگر من بخواهم مچ بنده ها را بگيرم بايد سنگ از آسمان ببارد. ولي من همه ي آنها را مي بخشم) ما داشتيم کم کم نااميد مي شديم و احساس مي کرديم که به جهنم مي رويم. اميدواري دادن، باعث بوجود آمدن انگيزه در فرد مي شود.

خانمي در مدينه به من مي گفت که من احتمال مي دهم در طواف نساء وضو نداشته ام و الان فکر مي کنم که شوهرم به من حرام است و حج من هم، قبول نيست. الان سم نااميدي دارد مردم را از پا در مي آورد. در طواف مردم خيلي احساس ناراحتي مي کردند ولي ما به آنها اميد مي داديم. پيامبر با شتر طواف مي کردند و حتي در طواف مي توان کمي خستگي در کرد و دوباره طواف را شروع کرد. و اگر وضو باطل شد مي توان دوباره وضو گرفت و طواف را ادامه داد. مسائل طواف خيلي راحت است. ولي بعضي ها آنرا مي پيچانند.

گفتن مسائل بصورت آسان ،باعث مي شود که مردم خدا را بيشتر دوست داشته باشند و راحت عبادت کنند.

اِن الله بالناس لروف الرحيم :خدا هم رفعت دارد و هم مهرباني دارد. خداوند بنده هايش را رها نمي کند. پس شروع آيات قرآن با بسم الله الرحمن الرحيم است. روايت داريم :همه ي قرآن در سوره حمد جمع شده است و تمام اين سوره بشارت است. خلاصه ي حمد در بسم الله الرحمن الرحيم است. 114 بار اين آيه تکرار شده است. چون شروع سوره توبه برائت از مشرکين است،بسم الله الرحمن الرحيم نيامده است.و در سوره نمل دوبار بسم الله الرحمن الرحيم تکرار شده است. داريم که اگر از اول سوره توبه شروع مي کنيد بسم الله نگوييد ولي اگر از وسط سوره شروع به خواندن مي کنيد، مي توانيد بسم الله را بگوييد.

روايت داريم :آنهايي که شفاعت ما را رد مي کنند ،شفاعت ما به آنها نمي رسد. بزرگترين مجرم کسي است که در عرفه بگويد :خدا مرا نمي بخشد. هر ظن و گماني که ما به خدا داريم ،خداوند همان طور با ما رفتار مي کند. البته ما نمي گوييم که ما خوب هستيم. در مناجات امير در مسجد کوفه همه ي بدي ها را به خودمان نسبت داده و خوبي ها را به خدا نسبت داده است. لطف خدا فراگير است. ان الله بالناس لروف الرحيم را تکرار کنيم تا در جان ما جاي بگيرد.

سوال – صفحه 494 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – اگر کسي حال دعا ندارد و نمي تواند دعا بخواند، مي تواند صلوات را بفرستد و به ائمه هديه کند. خداوند به حضرت موسي فرمود :اي موسي اگر دوست داري به تو از کلام به زبانت نزديکتر باشم و از آنچه که مي بيني به چشم تو نزديکتر باشم و از روح به تن و از انديشه به دل تو نزديکتر باشم( يعني قرب اعلي را مي خواهي)، بسيار بر حبيب من محمد مصطفي صلوات بفرست. صلوات بر محمد هم نور، هم رحمت و هم هدايت است يعني راه بهشت ،محمد و آل محمد است.

در اين صفحه داريم: تمام دوستان در دنيا با هم دشمن مي شوند مگر کساني که باتقوا باشند، کساني که اهل تقوا هستند نه خوفي دارند و نه حزني. متقين کساني هستند که از عدالت تعدي نمي کنند و کسي را اذيت و آزا نمي کنند و کساني که در دنيا قهر هستند در قيامت هم اين قهر و دشمني ادامه دارد مگر اينکه در دايره ي تقوا و در اين دنيا با هم صلح کنند.

سوال – در مورد مناسبت هاي ماه ذيحجه توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ - بيشترين مناسبات ماه ذيحجه در مورد ائمه است. در 14 ذيحجه روز بخشيدن فدک به حضرت زهرا(س) است که خوب است آنرا در تقويم ها بنويسند. در 24 و 25 روز مباهله است که دعا و اعمالي دارد. خوب است که اين فضايل را بازگويي کنيم تا شامل حال ما هم بشود. روز انگشتر دادن حضرت درحال رکوع و نزول آيه تطهير و سوره ي هل اتي (يا سوره دهر يا سوره انسان) را در پيش داريم. سوره انسان ريتم و آهنگ خاصي دارد. در اين سوره در مورد شراب طهور صحبت شده است. امام صادق (ع) مي فرمايد: شراب طهور شرابي است که دل انسان را از غير خدا مي کَند و جدا مي کند.

بعضي ها مي گويند: سوره و آياتي که خوانده مي شود براي پيامبر و اهل بيت است .در کنار علي ، فاطمه ، حسن و حسين خانمي به نام فِضّه بود که سوره هل اتي در مورد او هم نازل شده است زيرا خودش را با اهل بيت قاطي کرد. سلمان فارسي مسلمان شد و از اهل بيت شد. پس با بندگي و اطاعت و ايثار مي توان اين کار را کرد. خانم فضه ي ايثار کرد و سه شب افطاري اش را به فقير،اسير و مسکين داد. و با آب افطارکرد. امام صادق(ع) مي فرمايد: سوره هل اتي و برکات آن بر هر زن و مرد مومني که اين کار را بکند جاري مي شود. وقتي کسي از خودش بگذرد و ايثار کند، خدا به او شراب طهور، سلسبيل و زنجبيل مي دهد.

امام حسن(ع) و امام حسين(ع) بيمار شدند. پدر و مادرشان نذر کردند که اگر آنها شفا پيدا کنند بخاطر خدا، سه روز روزه بگيرند. آنها نان جو تهيه کردند. يتيم، مسکين و اسير هم سر سفره ي افطار در مي زدند. شب اول يک مسکين آمد، شب دوم يک يتيم آمد و شب سوم يک اسير آمد.A  يک فقير با يک نان سير مي شد ولي آنها پنج تا نان دادند يعني همه ي سفره را به او دادند. اين ايثار و اخلاص است که ديگري را بر خودت مقدم بداري.

امير المومنين مي فرمايد :نگاه کردن به فرد بخيل، قساوت قلب مي آورد. کساني که فقط پول جمع مي کنند و به فکر خودشان هستند، بخيل هستند زيرا به فکر اطرافيان نيستند. ما بايد خمس بدهيم .يعني هزينه ي يک سال را خرج کنيم و هر چه اضافه آمد يک پنجم آنرا به فقير بدهيم. بعضي ها اگر نمي خواهند خمس شان را به روحانيون بدهند مي توانند از مرجع تقليدشان اجازه بگيرند و آنها مورد را معرفي مي کنند و خودشان پول را براي ساخت مساجد يا کارهاي خير بدهند. ما از خمس فرار مي کنيم .

اهل بيت لقمه ي دهان شان را به اسير ،مسکين و فقير مي دادند. روايت داريم که اين اسير مسلمان هم نبوده است.A  پس جا دارد که خدا آنها را تشويق کند. آنها نه تشکر نه جزا مي خواستند آنها بخاطر خدا اين کار را کردند.

خدايا به حق محمد قلب امام زمان(عج) به مژده ي ظهورش شاد بفرما، همه ي ما را از شيعيان خالص اهل بيت قرار بده، همه جاجتمندان را حاجت روا بفرما، همه ي بيماران را شفا عنايت بفرما، زيارت خانه خدا را نصيب ما بفرما، ما را عاشق و دلباخته ي خودت و اولياءخودت قرار بده.


ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها