اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-07-29-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- حج

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-موضوع:حج

92/7/29

از خاک مي روم که از آئينه ها شوم هان مي رومA  از اين من خاکي جدا شوم ،اين چند روز فرصت خوبي است تا که من از چند سال بندگي تن جدا شوم ،لب را به ذکر قدوسي لبيک وا کنم با اهل آسمان و زمين هم صدا شوم، در لحظه ي طواف به گردم به گرديار A سرگشته ي چون تمامي پروانه ها شوم، در جستجوي زمزم جوشان عاشقي از مروه تا صفا بروم با صفا شوم، حرف تمام شعر همين است اينکه که من در خود فرو بريزم و از نو بنا شوم.

سوال – در مورد سفر معنوي حج تمتع توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – برنامه ي امروز را از کنار بيت الله حرام ارائه مي دهيم. من به نيت همه ي مردم طواف و دعا خواهم داشت. ولادت امام هادي(ع) را تبريک مي گوييم. ما براي همه ي کساني که آرزو دارند خانه ي خدا را از نزديک زيارت کنند دعا مي کنيم. روايت داريم :کساني که دوست دارند( از راه دور) در حج حاضر باشند، از دور اشک مي ريزند و دل شان را به سرزمين مکه پرواز مي دهند، در ثواب حاجيان شريک هستند. امام جواد(ع) مي فرمايد که گاهي پرواز روحي به سرزمين هاي معنوي قويتر از اين است که انسان بدنش در آن سرزمين باشد ولي روح و جانش در آنجا نباشد. پس هر کس قلبش در کنار حجاج و طواف کنندگان باشد بهره ي معنوي را خواهد برد.

در خانه خدا بايد توجه داشته باشيم: همان طور که بدن هاي ما در دور خانه ي خدا طواف مي کند ،بايد دلها و جان ها هم دور خانه خدا طواف کند. وقتي ما به ديدن کسي مي رويم منظورمان ديدن خانه و در و ديوار نيست بلکه منظور ديدار با صاحبخانه است. انشاءالله راهي از قلب هاي مان به سوي خدا باز بشود و به معرفت خدا برسيم. در حديث قدسي داريم :وسعت من آسمان ها، زمين و عرش من نيست ولي من مي توانم در دل مومن جا بگيرم. پس جايگاه واقعي انسان در قلب يک مومن است. اگر قلب ما، با خدا انس بگيرد و از خدا معرفت واقعي را بخواهيم( که اين هم کار خداست که بت ها را بشکند و منيت ها کنار برود تا ما با جان و حقيقت خدا را حس بکنيم و آنرادرک کنيم )تمام گره هاي مان باز خواهد شد.

دوستي مي گفت که من به مکه آمده بودم و هر چه طواف مي کردم و نماز مي خواندم آرامش پيدا نمي کردم. و گمشده ي خودم را درنمي يافتم. يک بار پرده ي کعبه را گرفتم و با خدا گفتگو کردم و به خدا گفتم که من تو را خيلي دوست دارم و جز تو کسي را ندارم. انيس و مونس من تو هستي ،همه چيز منA  تو هستي. بعد از اين التماس و تضرع، آرامش عجيبي به من دست داد. همه ي ما از فقر، بيماري ،موت ،ناهمواري ها، تنهايي، غربت و مشکلات مي ترسيم. چکار کنيم که از اين همه مشکلات بيرون بياييم و از آنها هراسي نداشته باشيم؟

گمشده ي ما خداي متعال است تا قلب ما به او وصل نشود به آرامش نخواهيم رسيد. امام رضا(ع)مي فرمايد: معرفت و شناخت خدا انسان را انس مي دهد از تمام وحشت ها و نگراني ها. بعد امام مي فرمايد: شناخت خدا ما را از هر غربتي نجاتA  مي دهد. معرفت و انس با خدا ما را از هر تاريکي نجات مي دهد. از قرآن و امام تعبير به نور شده است. هستي عالم بر اساس نور گردش مي کند. اگر عالم در ظلمت فرو برود، عدم محض بوجود مي آيد. گاهي تاريکي ظاهري مهم A و وحشت آور است. عمق وجودي انسان متصل به خداست. امام مي فرمايد: تمام ظلمت ها بر اساس آشنايي با خدا از بين خواهد رفت. و معرفت خدا تمام ضعف ها را به قوت تبديل مي کند. معرفت خدا کيمياي غريبي است. امام مي فرمايد: معرفت و انس با خدا تمام درهاي روحي و جسمي را از بين مي برد.

چون خدا در قلب اصحاب امام حسين(ع) بود، آنها از ضربات شمشير هم لذت مي بردند. امام باقر(ع) مي فرمايد: آنچنان عشق خدا و اولياء خدا در دل آنها تجلي پيدا کرده بود که رنج و درد شمشير را در بدن شان احساس نمي کردند. در قرآن داريم که وقتي زنان مصري حضرت يوسف را ديدند، دست هايشان را بريدند، خون راه افتاد ولي متوجه نشدند. پس روح انسان بايد به خالق يوسف برسد.

حسن يوسف را به عالم کس نديدA A A A A A A A  A حُسن آن دارد که يوسف آفريد

هر دو عالم يک فروع روي اوست A A A A A A A گفتمت پنهان و پيدات نيز هم

آيت الله بهاءالديني مي فرمود :اگر کسي مقداري با دستگاه خدا آشنا بشود، با خدا انس پيدا کند و چشمه اي از عالم بالا را به او بچشانند، حاضر نيست که ارتباط با خدا را با هيچ چيز ديگر عوض کند. پس ما صميمانه از خدا معرفت بخواهيم و انس با خدا را در خودمان زياد کنيم. با دعا و توسل و التماس به خدا.

حالا راه و روشA  شناخت و معرفت خداي متعال چيست؟ يکي از راههاي شناخت خدا، شناخت پيامبر و ائمه است. در زيارت جامعه ي کبيره داريم: اگر کسي خدا را مي خواهد بايد اهل بيت را بخواهد يعني کلاس توحيد و خدا شناسي در وجود پيامبر و اهل بيت منحصر شده است که آنها راهي به سوي خدا هستند. آنها خدا را به ما مي شناسند. در ادامه دعا داريم: آنها آئينه تمام نماي حق هستند و بوسيله ي آنها خدا پرستش مي شود.

بدن ما دور خانه کعبه طواف مي کند ولي جان و روح ما بايد دور نماينده و ولي خدا طواف کند. امام محمد باقر(ع) مي فرمايد: خدا امر فرموده که دور خانه کعبه طواف کنند و ولايت را بر ما عرضه کنند و اعلان ياوري و نصرت ما را داشته باشند.

الان در دهه ي ولايت و امامت هستيم. در اين دهه ي مهم است که ما با اين بزرگواران اتصال داشته باشيم. خانه ي کعبه متعلق به اميرالمومنين است زيرا محل ولادت اميرالمومنين است. بايد در کعبه به ياد اميرالمومنين باشيم.

حجاج به بيت خالق لم يزليA A A A A A A A  خواندند خداي خويش با آواز جليل

آنقدر در خانه ي حق کوبيدندA A A A A A  تا آنکه سر ازخانه بيرون کرد علي

حاجيان مي خواهند خدا را ببينند و خدا هم آيينه ي تمام نماي خودش را که وجود حضرت امير است را به آنها نشان مي دهد. اميرالمومنين اسدالله است،چشم و دست قلب خداست. روايتي از اهل سنت نقل شده است: اميرالمومنين ذوب در خداست. حضرت امير و فرزندانش همه ي اسماء خدا را نشان مي دهند. شهريار مي گويد:

دل اگر خداشناسي همه در رخ علي بينA A A A A  به علي شناختم من به خدا قسم خدا را

اگر ما خدا را مي خواهيم بايد به اميرالمومنين وصل بشويم. جرجدان مسيحي پنج جلد کتاب در مورد اميرالمومنين نوشته است. در اوايل انقلاب ايشان به قم آمدند. و به بزرگان قم گفت که چرا مولاعلي بن ابيطالب تنها شخصيتي است که در کعبه متولد شده است؟ بزرگان جواب هاي زيادي در مورد فضايل حضرت علي(ع)دادند: آيينه تمام نماي خداست ،جان پيامبر را حفظ کرده ،اولين کسي است که به پيامبر ايمان آورده و... جرجدان يک مسيحي است که بيش از دويست بار نهج البلاغه را خوانده است و در جواب مي گويد : کعبه مي تواند براي مسلمانان قبله باشد و دور آن طواف مي کنند ولي آيا کعبه مي تواند به ما درس زندگي بدهد؟ آيا مي تواند روش بندگي خدا را به ما بياموزد؟ (کعبه سنگ و نشاني است که ره گم نشود، حاجي احرام دگر بند ببين يار کجاست) خدا محل ولادت علي را اينجا قرار داده است که به همه ي عالم بگويد که علي الگو و رهبر شماست که خدا را به شما معرفي مي کند و راه زندگي را به شما نشان مي دهد.

پيامبر فرمود: خوشبخت حقيقي کسي است که عاشق اميرالمومنين باشد. و شقي حقيقي کسي است که با حجت خدا دشمني کند.

سوال- صفحه 487 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – شخصي به امام صادق (ع)گفت که من توفيق واردشدن به خانه ي کعبه را داشتم. از دعا و اعمال داخل کعبه چيزي را نمي دانستم. در آنجا صلوات بر محمد وآل محمد فرستادم، آيا من جزا و مزدي دارم ؟ امام فرمود: شما از خانه ي کعبه بيرون آمدي درحالي که ثواب عمل شما از همه بالاتر بود بخاطر فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد. پس مزد صلوات از همه ي ذکرها و دعاها بالاتر است.

در اين صفحه داريم : اگر کسي با ما بدي کرد، با بدي مقابله نکنيم و اگر خواستيد مقابله کنيد به اندازه اي که فرد با شما عملي انجام داده قصاص کنيد.( بعضي مفسرين مي گويند :اگر شما بدي را با بدي پاسخ داديد، شما هم مثل او هستيد ولي اگر قصاص نکنيد بهتر است)اگر کسي عفو و صلح کند ،اجر او با خداي متعال است.

در روز قيامت ندا مي دهند کجا هستند کساني که به خدا حق دارند؟( اين حق خلاف قاعده است) ؟عده اي بلند مي شوند. از آنها مي پرسند :شما چکار کرديد؟ آنها مي گويند که ما اهل عفو و بخشش بوديم. در ادامه آيه مي فرمايد : کساني که در زندگي گذشت و آشتي مي کنند و بدي را با بدي مقابله نمي کند اجر آنها با خداست و خدا آنها را بدون حساب به بهشت مي برد. اين کار نبايد باعث جري شدن ظالم بشود. خدا ظلم را دوست ندارد. از ديگران بگذريم تا از ما هم بگذرند.

سوال – در مورد روز عيد غدير توصيه هايي بفرماييد.

پاسخ - ما در طول سال ،روز و شبي به عظمت عيد غدير نداريم. از امام هشتم(ع) سوال کردند که در شب ماه رمضان ،شب قدر و شب عيد فطر ،خداوند ميليون ميليون انسان را مي آمرزد، آيا از اين بالاتر هم داريم .امام فرمود :در عيد غدير، خدا دو برابر شب هاي قدر،عيد فطر و شب هاي ماه رمضان، بندگان را مي آمرزد و از آتش جهنم نجات مي دهد. روايت داريم :هر کجا هستيد در عيد غدير خودتان را به قبر اميرالمومنين برسانيد که خداوند گناه شصت سال بندگانش را مي بخشد.

عيد غدير بزرگترين جشن مسلمين است. اين جشن را به يک روز تمام نکنيد و ادامه بدهيد. تمام کارهايي که شما در عيد نوروز مي کنيد، در اين روزهم انجام بدهيد. هجده ذيحجه همزمان با عيد نوروز (سال شمسي يعني اواخر اسفند) بوده است. پس در روز عيد غدير عيدي دادن را جدي بگيريد. حتما نبايد عيدي دهنده سيّد باشد. ديگر اينکه سنت اطعام را زنده کنيد. هر کس در روز عيد غدير يک مومن را اطعام بدهد مثل اين است 124 هزار پيامبر را اطعام کرده است. اعمال روز عيد را انجام بدهيد. همچنين روزه گرفتن در اين روز مستحب است. در اين روز عهد اخوت ببنديد حتي با کساني که با شما خوب نيستند. نزديکان خودمان را به اطعام دعوت کنيم و اين سنت را احيا کنيم.

انشاء الله خداوند براي همه مردم زيارت خانه خودش را روزي کند.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها