اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

92-02-30-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-اهل بيت پيامبر

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-اهل بيت پيامبر

92/02/30

سوال – در مورد تجلي رحمت اهل بيت توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – ميلاد فرخنده و با سعادت آقا امام جواد(ع) را به همه ي دوستداران اهل بيت تبريک عرض مي کنيم. ما با همه ي مومنين و دوستداران اهل بيت پيمان مي بنديم که خدا و چهارده معصوم، همه ي ما را درهم قبول کنند. روايت داريم: اگر کسي در بين جمعي دلش بشکند و گريه کند خدا به همه ترحم مي کند. با هم پيمان مي بنديم که دسته جمعي به بهشت برويم و براي همديگر دعا کنيم و با هم به ديدار اهل بيت برويم.

ماه رجب ماه ولايت است و ماه شعبان ماه نبوت و ماه رمضان ماه خداوند است يعني انسان اول ميهمان اميرالمومنين و فرزندانش مي شود. کار حضرت امير پاک کردن بت ها بود. ما دو تا کعبه داريم: کعبه ي ظاهري که مکه است و کعبه ي ديگر، دل است. بايد دل را از بت ها پاک کرد و اين کار بدست حضرت علي (ع) انجام خواهد گرفت. حضرت مي تواند شيطان و نفس ما را درهم بشکند. در مثنوي داريم: هيچ نکشد نفس را جز ذل پير، دامن آن نفس کش را سخت است. ماه رجب ماه تمسک به اميرالمومنين و اهل بيت است.

اهل بيت فرمودند: شيعيان ما جزو ما هستند، در شادي ما شاد هستند و در غم ما غمگين هستند و مال و جانشان را در راه ما بذل مي کنند. در ماه رجب زيارت امام هشتم(ع) مستحب است که از زيارت مدينه و مکه افضل است. شخصي به امام جواد(ع) گفت: من پارسال به مکه، مدينه و نجف رفتم، آيا امسال هم به آنجا بروم يا به خراسان بروم؟ امام فرمود: به زيارت پدرم برو، زيارت پدرم افضل ست. زيارت امام هشتم(ع) هفتاد حج قبول شده است.

رأفت و محبت امام به شيعيان خيلي زياد است. امام هشتم(ع) مي فرمايد: امام امين خدا در روي زمين است و عالم در اختيار امام است، امام سوءاستفاده نمي کند. امام، اميني مهربان و مثل پدر است. مثل برادر همزاد است. امام مثل مادر مهربان به فرزند خردسال است.

من ديده بودم که مرحوم آيت الله اراکي خم مي شوند و آستان را به قصد احترام نه سجده مي بوسيدند. روزي ايشان از مشهد برگشته بودند و دوستان براي ديدن ايشان رفته بودند. آنها گفتند که آيا در مشهد خوش گذشت؟ ايشان فرمود: بله، ميهمان اگر کافر هم باشد، صاحبخانه اش خوب است و از ميهمانش کم نمي گذارد.

در نيشابور يک بارگاه مقدسي از خانمي بنام شطيطه است که براي زيارت اين بانو از کشورهاي مختلف مي آيند. کسي که از روي پاکي به در خانه ي اهل بيت بيايد آنها به او نظر مي کنند. خانم پريزاد از مصالحي که از ساخت مسجدگوهرشاد اضافه آمد يک مدرسه به نيت خودش ساخت که نامش ماندگار شد. خانم گوهرشاد عروس يکي از سلاطين بوده است ولي زن مومنه اي بوده و مسجد گوهرشاد بنام ايشان مانده است. پير پالان دوز يک کفاش بوده ولي يک شخصت برجسته شد. لقمان حکيم يک برده بوده است.

علامه مجلسي در حالات امام هفتم(ع) داستان خانم شطيطه نيشابوري را آورده است. امام صادق(ع) از دنيا رفتند. مردم وکيلي بنام علي بن محمد ابوجعفر نيشابوري گرفتند و اموال و سوالاتي را به ايشان دادند و به او گفتند که به مدينه برو و جانشين امام صادق(ع) را پيدا کن و اين اموال را به او تحويل بده و مسائل را هم بپرس. ابوجعفر نيشابوري مي گويد: وقتي مي خواستم حرکت کنم، پيرزن خانه داري آمد و يک درهم و مقداري پشم به من داد و اين آيه را تلاوت کرد که خدا از حق حيا نمي کند،يعني خدا هداياي ناقابل را قبول مي کند. ابوجعفر نزد امام هفتم(ع) شرفياب شد و حضرت فرمود: مسائلي که از مردم نيشابور براي من آورده اي را جواب دادم. ابوجعفر وقتي مهرهاي سوالات را شکست ديد که جواب سوال ها نوشته شده است و مهر موسي بن جعفر(ع) هم پاي آنها است. امام تعدادي معجزه به او نشان دادند و اموال مردم را به او برگرداندند. حضرت آيه اي را که پير زن خواند تلاوت کردند و فرمودند که کجاست يک درهم و پشمي که پيرزن براي ما فرستاده است؟ ابوجعفر آنها را به حضرت تحويل داد، حضرت آنرا قبول کرد و خوشحال شد.

اين پيرزن عشق اهل بيت را داشت. حضرت فرمود: سلام مرا به اين خانم برسان، چهل درهم به اين خانم هديه مي کنم که شانزده درهم آنرا خرج کند و بقيه را براي کفن و دفنش نگه دارد. امام يک کفن هم به او داد.

روايت داريم که کفن و مهريه همسران و پارچه ي احرام را از بهترين اموال بدهيد. امام فرمود: به اين خانم بگوييد که قدر اين کفن را بداند. زيرا خواهرم الياف را از مزرعه ي مادرم حضرت زهرا(س) تهيه کرده و آنرا براي من بافته است. بعد که به نيشابور رسيدي، بدان که نوزده روز بعد اين خانم از دنيا مي رود. با اين کفن او را کفن کنند و بر او نماز نخوانيد. من از مدينه خواهم آمد و بر بدن او نماز خواهم خواند. امام فرمود: وقتي من آمدم شما من را معرفي نکنيد. ابوجعفر به نيشابور آمد و سلام امام را به او رساند و کفن و پول را به او داد. ابوجعفر مي گويد: نوزده روز بعد آن خانم از دنيا رفت و او را کفن کرديم و آقا از مدينه تشريف آوردند و بر بدن اين خانم نماز خواندند. محدث قمي بيان کردند که آقا مقداري از تربت جدشان آقا اباعبدالله را در کفن گذاشتند.خوب است که ما مقداري از تربت خالص امام حسين(ع) را در کفن بگذاريم.

چون در لحدم نکير و منکر ديدم

يک يک همه اعضاي مرا بوئيدند

ديدند زمن بوي حسين مي آيد

از آمدن خويش خجل گرديدند

امام نماز گزاردند و فرمود: خدايا اين خانم را بيامرز و من جز خوبي چيزي از اين خانم نديدم. ديگران امام را نشناختند ولي ابوجعفر امام را شناخت. امام به ابوجعفر نيشابوري فرمود: کاري که من با اين خانم کردم فقط براي اين خانم نيست من و امام هاي بعد از من، بر خودمان لازم مي دانيم که هر کجا از دنيا که باشيم، در تشييع جنازه شيعيان شرکت کنيم. شما سعي کنيد که در زندگي تان با تقوا باشيد.

موسي بن صياد همراه امام رضا(ع) بود. او گفت: وقتي به طوس رسيديم ديدم که تشييع جنازه است، امام از اسب پياده شدند با شوق و شعف به طرف تشييع جنازه رفتند. امام فرمود: هرکس مومني را تشييع جنازه بکند خدا آن مومن را مي آمرزد مثل روزي که از مادر متولد شده است. امام کنار جنازه نشستند و دست شان را روي جنازه گذاشتند و فرمودند که اي فلاني فرزند فلاني، من بشارت مي دهم به بهشت نه خوفي داشته باش و نه ترسي. وقتي حضرت بلند شدند، من از امام پرسيدم که مگر شما او را مي شناختيد؟ امام فرمود: اعمال شيعيان ما در هفته بر ما عرضه مي شود و ما از اعمال آنها باخبر مي شويم.AA  اگر گناه و استغفار کرده باشند براي آنها استغفار مي کنيم و اگر ثواب ديديم خدا را شکر مي کنيم. اگر ما بدانيم که امامان اين قدر مهربان هستند دل هاي مان را در اختيار آنها مي گذاريم. امام فرمود: ما شما را بيشتر از خودتان دوست داريم و نسبت به شما مهربانتر هستيم. و خدا از ما به شما مهربان تر است.

يا من يعطي لم يسئله و لم يعرفه. ..اي خدايي که لطف را عطا مي کني به کسي که لطف را از تو درخواست نکرده است يا کسي که تو را نمي شناسد.

در مفاتيح اعمال ماه رجب و ماه رشعبان زياد است. کسي که در ماه رجب هزار مرتبه لاالله الاالله بگويد تمام گناهانش آمرزيده مي شود و در بهشت براي او صد شهر بنا مي کنند.

براي رسيدن به اين ثواب ها بايد تا آنجا که در توان داريم اين اعمال را انجام بدهيم. مثلا اگر ده عمل است دو تاي آنرا انجام بدهيم و هشت تاي آنرا نيت کنيم. اگر کسي يک روز يا سه روز ماه رجب را روزه بگيريد بهشت بر او واجب مي شود.

روايتي در امالي شيخ طوسي داريم: فردي تنبلي به پيامبر گفت که کسي هست که نمازخوان ها را دوست دارد ولي فقط نماز واجبش را مي خواند، کسي هست که روزه مستحبي را دوست دارد ولي فقط روزه ي واجب را مي گيرد، کسي هست که دلش مي خواهد به حج عمره برود ولي فقط به حج واجب مي رود. امام فرمود: خدا او را با کساني که دوست دارد محشور مي کند و ثواب اعمالي را که دوست دارد در نامه ي اعمالش ثبت مي کند. پيامبر فرمود: من احب عمل قوما اشرک في عمل. سعي کنيم خودمان را با معتکفين و زوار شريک کنيم.

راه ديگر اينکه از ثواب ها عقب نمانيم اين است که عمل برتر را انتخاب بکنيم. مثلا اعمالي که ثوابش خيلي زياد است را انتخاب کنيم. زيارت امام رضا(ع) در ماه رجب يک ميليون حج قبول شده است. خوب است که به زيارت امام هشتم(ع) برويم يا افرادي باني بشوند و کساني را که تابحال به زيارت امام هشتم(ع) نرفته اند را به زيارت بفرستند. گره گشايي از کار بندگان خدا خيلي ثواب دارد. پيامبر فرمود: گره گشايي از کار مومن ثواب نه هزار سال نماز و عبادت را دارد. ذکري که در اين ماه خيلي ثواب دارد ذکر صلوات است.

روايت داريم: شخصي به امام صادق(ع) گفت که من به داخل خانه کعبه يعني محل ولادت حضرت امير شدم. ولي آداب داخل شدن به کعبه را نمي دانستم. داخل کعبه صلوات بر محمد و آل محمد فرستادم. آيا اين کار من اجر و پاداشي دارد؟ امام فرمود: شما از خانه کعبه بيرون آمدي در حالي که ثواب شما از همه بيشتر بود. پس يکي از افضل اعمال، زياد فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد است.

امام جواد(ع) نظر لطف و عنايت به همه دارند. باور داشته باشيد که امام هشتم(ع) شما را دوست دارد و به همه دعا مي کند. و کسي را دست خالي بر نمي گردانند. امامان ما با دشمنان شان هم مهربان بودند. وقتي امام هشتم(ع) در سن پنجاه سالگي بودند امام جواد(ع) متولد شدند. روزي که ايشان بدنيا آمدند همه را خوشحال کردند. خواندن و به همراه داشتن حرز امام جواد(ع) خيلي خوب است. مرحوم بهاءالديني مي فرمود: ديدم که فردي با سنگ بزرگ بر سر فردي زد ولي اتفاقي بر اي آن فرد نيفتاد زيرا حرز امام جواد(ع) همراه او بود. اين حرز در حاشيه ي مفاتيح نوشته شده است: بسم الله الرحمن الرحيم، يانورُ يا برهان يا مبينُ يا منير يا رب اکفنا الشرور و آفات الدهور و اسئلک نجاة يوم ينفخُ في الصور.



ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها