اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-09-27-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- خوش اخلاقي

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-خوش اخلاقي

91/09/27

حتي شده به خنده اي ميهمان مان کنيد زلفي نشان دهيدA  و پريشان مان کنيد، از اين مسافران قدم دور خود زدن سلمان شدن گذشت مسلمانمان کنيد، يک نور واحديد در چهارده افق که حيران مان کنيد.

سوال – در مورد راهکارهاي خوش اخلاقي توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – يکي از راههاي رسيدن به خوش اخلاقي استعانت گرفتن از خداست.اگر خدا نفس ما را رام نکند، اين کار سخت است. درحديث قدسي خدا مي فرمايد: وقتي به زير دستت غضب مي کني ياد من بکن و خشم خودت را فرو ببر، وقتي من به تو غضب مي کنم به ياد تو مي افتم و به تو غضب نمي کنم. راه ديگر رسيدن به خوش اخلاقي، تلقين تصميم و عزم راسخ است يعني به خودمان تلقين کنيم که مي توانيم خوش اخلاق باشيم و مي توانيم جلوي غضب مان را بگيريم. راه ديگر رسيدن به خوش اخلاقي، دانستن آثار منفي بداخلاقي و دانستن آثار مثبت خوش اخلاقي است. از امام صادق (ع) روايت داريم: انسان بداخلاق زمامي از آتش به او بسته اند و او را به جهنم مي برند. و انسان خوش اخلاق زماني به او بسته اند و او را به بهشت مي برند. پايان کار خوش اخلاق عاقبت به خيري است. حتي اعمال مستحب نکرده را در اعمال او ثبت مي کنند. روايت داريم: محبوب ترين راه ها به سوي خدا دو چيز است: وقتي مصيبتي رسيد با صبر با آن برخورد کنيم و خشمي را فرو ببريم. روايت داريم که خدا مي فرمايد: واجب مي شود من دوست بدارم کسي را که وقتي خشمگين مي شود خشمش را فرو ببرد. اگر ديگران ما را به خشم آوردند و ما خشم مان را فرو برديم، واجب مي شود که خدا ما را دوست بدارد. نجاست گناه نيست ولي وقتي ما نجس هستيم مي خواهيم زودتر خودمان را پاک کنيم. بداخلاقي هزاران بار بدتر از نجاست است. ما مواظب هستيم که آلودگي به بدن مان نرسد، چطور مراقب بداخلاقي نيستيم که ما را به جهنم مي برد و همين الان بدن ما را به آتش مي کشد. ما بايد به بهداشت روح و روان مان اهميت بدهيم. بداخلاقي اصل ايمان را از بين مي برد، رابطه ي ما را با خدا از بين مي برد و بداخلاقي باعث مي شود که توبه ي ما مورد قبول واقع نشود. اگر ما اخلاق را درمسائل سياسي، اجتماعي و بين المللي رعايت کنيم، هيچ مشکلي ايجاد نمي شود و فتنه اي بوجود نمي آيد. آتش دنيا بخاطر بداخلاقي است. کسي که خشونت دارد بدانيد که بداخلاقي هايي در زندگي فردي اش بوده است. ريشه ي تمام مفاسد اجتماعي، رواني، جسمي و روحي به اخلاق بر مي گردد. پيامبر مي فرمايد: بعثت من بخاطر اخلاق و تزکيه است. اول تزکيه و تهذيب بعد تعليم. صدمات ما از دانشمنداني است که اخلاق و تعهد نداشته اند. آنها بمب هاي اتمي و سلاح هاي شيميايي درست کرده اند. علم بايد درمسير سازندگي و تزکيه باشد. اگر همه خوش اخلاق باشند مشکلات روابط اجتماعي و اقتصادي حل مي شود. اگر زن و شوهر خوش اخلاق باشند و همديگر را دوست داشته باشند، مي توانند با مشکلات اقتصادي بسازند و مشکلات به چشم نمي آيد. اگر زن و شوهري بهترين امکانات را داشته باشند ولي عصباني باشند، يک شب خوش ندارند. يعني اگر رفاه داشته باشند آسايش نخواهند داشت. ما بايد در مقابل ديگران، سکوت و تغافل کنيم يعني مقابله به مثل نکنيم. اهل بيت به ما نمي گويند که با کسي درگير بشويد. اميرالمومنين مي فرمايد: انسان عاقل دو ويژگي دارد: نصف آن تحمل است و نصف آن نديده گرفتن و تغافل يعني خود را به جهالت زدن. اين راه کار مهمي براي خوش اخلاقي است.انسان مي تواند تلنگرهاي کوچک را تحمل کند. امام هشتم به هشام مي فرمايد: اگر در دست شما يک گوهر ارزشمندي باشد همه ي اگر بگويند که اين خاک است، آن گوهر تغيير نمي کند. و اگر در دست شما چيز بي ارزشي باشد و همه بگويند آن گوهر است، چيزي عوض نمي شود.

پس واقعيات با حرف کسي عوض نمي شود پس ما بايد آنرا تحمل کنيم و عصباني نشويم. بعضي ها فقط از حرف مردم مي ترسند. ما نمي توانيم جلوي حرف مردم را بگيريم. قوم بني اسرائيل حضرت موسي را خيلي اذيت کردند. موسي با برادرش هارون به سفر رفت و در سفر هارون مُرد، مردم گفتند که موسي برادرش را کشته است. موسي خيلي به بني اسرائيل خدمت کرد. قارون به زني پول داد و گفت که به مردم بگو موسي با من رابطه ي نامشروع دارد.(اميرالمومنين مي فرمايد: اگر به انسان بي گناه تهمت زده شود اين تهمت از آسمان ها سنگين تر است) اين زن نتوانست اين حرف را بزند و خودش اعتراف کرد. حضرت موسي ناراحت شد و او را نفرين کرد و زن در زمين فرو رفت. موسي از دست اين تهمت ها خسته شد و به خدا گفت: خدايا کاري بکن که مردم پشت سر من حرف نزنند. خدا فرمود: اي موسي،من اين دعا را در مورد خودم هم مستحاب نکردم و مردم پشت سر من هم حرف مي زنند. مي گويند که خدا پسر يا دختر دارد يا. .. امام صادق (ع) مي فرمايد: انسان نمي تواند دو کار را انجام بدهد: همه ي مردم را راضي نگه دارد و زبان مردم را ببندند. لقمان حکيم پيامبر نبود، او يک غلام ساده بود ولي خدا به او حکمت داده بود. سوره ي قرآن هم بنام او آمده است. خدا کلمات او را در قرآن آورده است. افراد خوب مي توانند براي ديگران الگو باشد. آيت الله صدرالدين حائري مي فرمودند که در زمان ما به حاج آقا دولابي حکمت داده شده است. ممکن است که اين افراد تحصيلات نداشته باشند ولي مي توانند الگو باشند زيرا خدا به آنها حکمت داده است. کربلايي صادق فاروقي فرد بي سوادي بود ولي خيلي باتقوا بود. قبر او در قم است و مردم به زيارت او مي روند. اين افراد مرجع تقليد نيستند و ما نمي خواهيم از آنها تقليد کنيم ولي آنها مي توانند الگو باشند. آيت الله بهاءالدين مي فرمودند که ممکن است که بعضي ها روحاني باشند ولي روحاني نباشند يعني لباس روحانيت پوشيده باشند ولي روحاني نباشند. صيادي شيرازي واقعا روحاني بود. روحاني بودن به لباس و درس خواندن نيست. صياد شيرازي معاوني داشت که ايشان هم خيلي مورد علاقه ي آيت الله بهاء الديني بود. لقمان حکيم عبد صالح بود و خدا او را بالا برد. لقمان به پسرش گفت: به حرف مردم توجه نکن و به حرف خدا توجه کن. او داستان پدر و پسر و الاغ را تعريف کرد و حرف هاي مردم را در مورد آنها گفت.

پس انسان بايد نصف سختي را تحمل کند. پيامبر يتيمي داشت که خيلي پرخاشگر بود و پيامبر از او سرپرستي مي کرد، او از دنيا رفت. پيامبر براي او گريه مي کرد. از پيامبر سوال شد که چرا گريه مي کنيد. پيامبر فرمود: مي ترسم يتيم بداخلاقي مثل او گير من نيايد زيرا او براي رشد من خوب بود. زيرا او بداخلاقي مي کرد و من تحمل مي کردم.

سوال – صفحه ي 179 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ- چند فرشته هستند که هر کس صلوات بفرستد براي آنها مغفرت طلب مي کنند و اگر کسي از روي عمد صلوات نفرستد( وقتي نام پيامبر را شنيد) فرشتگان مي گويند خدا تو را نيامرزد.

خدا مي فرمايد: اجابت کنيد خدا و پيامبر را وقتي شما را دعوت مي کنند تا شما را احيا کنند. احيا منظور احياي معنوي است يعني به ما آرامش بدهند و آن حيات طيبه است. روايت داريم: دو چيز به ما آرامش مي دهد: قناعت و پيروي از اميرالمومنين و ولايت.

شب جمعه، شب يلدا است و شايع شده است که پايان عمر دنيا است. شما به اين شايعه ها توجهي نکنيد. ما بايد هميشه آماده ي سفر آخرت باشيم حتي اگر اين شايعات نباشد. انسان بايد حق ديگران را ادا کند و نمازهاي قضاي خودش را ادا کند و... شما به فال هاي بد توجه نکنيد. امسال شب يلدا که طولاني ترين شب سال است، با شهادت امام حسن مجتبي(ع) (ع)مقارن شده است. شهادت امام دو قول دارد: يکي هفتم و ديگري بيست و هشتم صفر است که قول برتر هفتم است. پيامبر امام حسين(ع) را خيلي دوست داشت. مردم سعي کنند که در اين شب به فکرامام حسن(ع) هم باشند. روايت داريم که امام حسن(ع) از امام حسين(ع) هم بالاتر است. در هفتم صفر بازار قم تعطيل مي شود و مجالس برپا مي شود. شب يلداي ما بايد امام حسني بشود. شما مي توانيد در اين شب صد صلوات به امام حسن(ع) هديه بدهيد. اين ايام، ايام اسارت خانواده ي امام حسين(ع) است زيبنده نيست که ما کاري بکنيم که خلاف ادب به ائمه باشد. بروز حلم امام حسن(ع) فوق العاده بود. پيامبر فرمود: چشمي که براي حسن من گريان بشود، در قيامت گريان نخواهد بود، دلي که براي حسن من غمگين شود در آخرت شادي خواهد بود و قدم هايي که به زيارت حسن برود بر پل صراط نمي لرزد.

انشاءالله مراسم امام حسن(ع) به بهترين نحو احياء شود و ياد بيشتري از امام حسن(ع) بشود.

خدايا به حق محمد و آل محمد، قلب امام زمان(عج) را از ما راضي، فرجش را نزديک بفرما، ما را جزو شيعيان آن حضرت و منتظرين آقا امام زمان(عج) قرار بده.


ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها