اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-08-01-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- ماه ذي حجه

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-ماه ذي حجه

91-08-01

سوال – در مورد مناسبت هاي ماه ذيحجه توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در ماه ذيحجه بيشترين مناسبت ها در مورد اهل بيت است. خوب است که ماه ذيحجه را ماه ولايت نامگذاري کنيم. مناسبت هاي اين ماه عبارت است از: روز اول ماه ذيحجه سالگرد ازدواج حضرت علي (ع) و فاطمه زهرا (س)، ابلاغ سوره برائت بوسيله ي اميرالمومنين به اهالي مکه، شهادت امام محمد باقر(ع) است، در روز نهم چند مناسبت مهم است، شهادت اولين سرباز اباعبدالله، مسلم بن عقيل، در روز نهم جبرائيل از طرف خدا پيام آورد که درهاي خانه هايتان را به روي مسجد ببنديد و اولين کساني که حرف خدا را اطاعت کردند اميرالمومنين و حضرت فاطمه بودند. جبرئيل از طرف خدا فرمود که اين خانه استثنا است. زيرا اين دو نفر معصوم هستند و در خانه ي آنها بايد رو به مسجد باز باشد. خيلي از مردم از اين کار ناراحت شدند، روز عرفه، عيد قربان، سيزدهمA  شق القمر توسط پيامبر، چهاردهم روز بخشيدن فدک به امر خدا به حضرت فاطمه( در عربستان شهري بنام فدک است که مسجد و محله همه بنام حضرت فاطمه است. فدک براحتي بدست مسلمين افتاد و خدا فرمود: فدک را به حضرت زهرا بدهيد.) پانزدهم اين ماه ولايت امام هادي (ع)، هجدهم اين ماه شب عيد غدير، بيست و چهارم و بيست و پنجم هم نزول آيه تطهير، آيه ولايت، آيه مباهله و A آيه هل اتي (انسان).

دهه ي اول ذيحجه خيلي مهم است و در قرآن به آن اشاره شده است و خدا در سوره فجر به اين ده شب قسم خورده است و اوج اين ايام شب عرفه و روز عرفه است. براي انس و ارتباط با خدا و توبه، در بين شبها، شبي مثل شب قدر نداريم و در روزها روزي مثل شب عرفه نداريم. روايت داريم که اگر کسي نتوانست در شب قدر خودش را تطهير بکند منتظر روز عرفه باشد. روز عرفه براي نيايش و گدايي از رحمت خدا خيلي مهم است. امام سجاد (ع) در روز عرفه فردي را ديدند که گدايي مي کند، امام به او فرمود: امروز روزي است که رحمت خدا شامل حال جنين هم مي شود و تو داري گدايي مي کني. در روز عرفه، روزه گرفتن مستحب است ولي اگر روزه گرفتن مانع انجام دعا مي شود روزه را نگيريد زيرا دعا مهم تر است.در روز عرفه خدا رحمتش را سرازير مي کند. محدث قمي مي فرمايد که اين روز عيد است و خدا تخفيف ويژه مي دهد. در اين روز، نماز و ذکر هايي وارد شده است و دو رکعت نماز در زير آسمان دارد. روايت داريم که در روز عرفه، خداوند اول به زوار قبرامام حسين (ع) نظر مي کند و بعد به حجاج نظر مي کند. ما مي توانيم به زيارت امام زاده ها يا امام رضا (ع) ديگر برويم. اگر در جمعي فردي دلش بشکند اين رحمت شامل اطرافيان اين فرد هم مي شود. عرفه يعني شناخت خدا. ما بايد در اين روز ارتباط قلبي با خدا ايجاد کنيم. همه دنبال آرامش و خوشي هستند و همه فکر مي کنند که آرامش در پول، مقام و مدرک است ولي اين طور نيست.روز عرفه روز پيدا کردن گمشده ي ماست و آن گمشده خداست. اگر ما به خدا برسيم تمام مشکلات مان حل مي شود. سعي کنيد که دعاي عرفه را با دقت بخوانيد. امام حسين (ع) مي فرمايد: خدايا کسي که تو را يافت (دارد و مي شناسد)، چه چيزي کم دارد؟ و کسي که به تو نرسد چه چيزي دارد ؟ سعي کنيد که در اين روز با بندگي کردن و جلسات خوب خدا را بشناسيد.حضرت اميرالمومنين مي فرمايد: کمترين درجه ي شناخت و معرفت خدا، انسان را از دغدغه هاي دنيا راحت مي کند. ما نبايد نسبت به دنيا حريص و وابسته باشيم زيرا اگر وابسته نباشيم اسير دنيا نمي شويم و انفاق مي کنيم. مرحوم بهاء الديني مي فرمودند که اگر کسي کمي با دستگاه خدا آشنا بشود، همه چيز دنيا برايش بي ارزش مي شود. در دعا داريم: خدايا شيريني محبت و انس خودت را به من بچشان. براي معرفت خدا، ما بايد تلاش کنيم و خدا هم خودش را به ما نشان بدهد. در دهه ي اول ذيحجه خوانده مي شود: لااله الاالله به عدد موج هاي دريا است. همه ي ذرات عالم لااله الاالله مي گويند ولي ما آنرا نمي فهميم. امام باقر (ع) مي فرمايد: کسي که به خد اعتماد کند، خدا دلش را مسرور مي کند و درونش آرام مي شود. کسي که به خدا توکل کند، خدا همه ي امور او را کفايت مي کند.

مرحوم آيت الله بهاءالديني مي فرمود: مرحوم شيخ عبدالکريم هائري (موسس حوزه ي علميه قم )پانزده سال عهده دار حوزه بودند. مرحوم آيت الله حجت باطن افراد را مي ديد.آقاي هائري نماينده اي به منزل آيت الله حجت مي فرستد و فرمود که در خلوت به ايشان بگوييد که اگر کاري داشتند عبدالکريم در اختيار ايشان است.نماينده پيام آيت الله هائري را به آيت الله حجت رساند. آيت الله حجت فرمود: سلام مرا به آقا برسان و بگو که ما به کريم (خدا) خيلي احتياج داريم ولي به عبدالکريم احتياجي نداريم.ما بايد بتها را بشکنيم و معرفت پيدا کنيم.اگر انسان محتاج به انسان محتاج تکيه کند بي عقلي است.امام هشتم (ع) مي فرمايد: کسي که به خدا معرفت پيدا مي کند از هيچ چيزي وحشت نمي کند، از غربت احساس تنهايي نمي کند، تمام تاريکي ها روشن مي شود، جبران تمام ضعف ها را مي کند و شفاي تمام درهاي اوست.

خوب است که در روز عرفه همه ي کارهاي مان را تعطيل کنيمA  و دعاهاي اين روز را بخوانيم.

سوال – در مورد قرباني کردن در روز عيد قربان توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – قرباني کردن در روز عيد قربان مستحب موکد استA  و بعضي ها فکر مي کنند که حتما کسي که به خانه ي خدا رفته است بايد قرباني کند ولي اين طور نيست. روايت داريم که ايمان عبارت است از: خوش اخلاقي، اطعام و قرباني کردن. پيامبر فرمود: اگر مردم مي دانستند که قرباني کردن در روز عيد قربان چقدرخاصيت دارد همه مردم قرض مي کردند و اين قرباني را انجام مي دادند. ام سلمه وقتي فضايل قرباني کردن در روز عيد قربان را شنيد به پيامبر گفت که من پول ندارم، پيامبر فرمود که قرض کن و ضمانت شده است که خدا اين دين را پرداخت مي کند. پيامبر دو تا حيوان قرباني مي کردند: يکي براي خودشان و يکي براي امت شان. شما مي توانيد براي سلامتي امام زمان (عج) يا رقع بدهي ها قرباني کنيد و کساني که عقيقه انجام نداده اند در اين روز قرباني کنند. کساني که تمکن مالي ندارند مي توانند بصورت شراکت قرباني بکنند و مي توانند خودشان هم از قرباني استفاده کنند و مقداري از آن را به فقير بدهند. اولين قطره اي که از خون قرباني به زمين ريخته مي شود کفاره ي گناهان (گناهان غير از حق النا )است. و خدا هفتاد درجه ثواب در قيامت خدا به شما مي دهد.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها