اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-07-24-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- ذي حجه

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

- ذي حجه

91-07-24

سوال – من دانش آموز سال اول دبيرستان هستم. معلم ما توصيه کرده است که هر هفته صحبت هاي شما را خلاصه کرده و براي ايشان ببريم، کمي ساده تر صحبت بکنيد تا يادداشت برداري ما راحت تر بشود. راهنمايي بفرماييد.

پاسخ – معلم بايد مظهر رأفت و مهربان باشد. پيامبر فرمود که من معلم آسان گيري هستم. اگر معلم ها بتوانند با آسان گيري درس ها را به بچه ها ياد بدهند خيلي بهتر است مخصوصا در نمره دادن سخت نگيرند. البته ما نمي خواهيم حق کسي ضايع بشود. کسي که براي نيم نمره دانش آموز را رد مي کند بي انصاف است.

من فکر مي کردم افرادي مثل رجبعلي خياط کم هستند ولي در پيامک ها ديدم که آقايي نوشته بود که من وقتي مستاجر مي آورم يک سال از او اول اجاره نمي گيرم و يک وعده غذا هم به مستاجرم مي دهم. اين افراد اهل بهشت هستند و خدا به آنها برکت مي دهند. خانمي گفته اند که شوهر من دکتر متخصص است ولي حق ويزيت را کمتر از حد معمول دريافت مي کند. خانمي گفته اند که شوهر من يک مغازه سوپري دارد و وضع مالي ما خيلي خوب است. در کنار سوپر شوهرم، يک سوپر کوچکي هست و شوهر من هر شب دو ساعت مغازه را زودتر مي بندد تا آن مغازه ي کوچک فروش داشته باشد. ما بايد به يکديگر رحم کنيم. در مشکلاتي که در جامعه پيش مي آيد ما نبايد فقط متکي به کمک هاي دولت باشيم. ما مي توانيم با آسيب زده ها همدردي کنيم. کساني که تمکن مالي دارند بايد به افرادي که درآمد کم هستند کمک هاي مالي کنند. افراد فاميل بايد به يکديگر کمک کنند.هر کسي در حد توان مالي اش به ديگران کمک کنند. يکي از راههاي زياد شدن رزق، انفاق است. ما مي توانيم رابط خير بشويم. خانم ها بايد شوهران شان را وادار به انفاق بکنند.

کتاب کيمياي محبت نوشته ي آيت الله ري شهري، در مورد زندگي رجبعلي خياط است. ايشان يک خياط بوده است ولي بر اثر ترک گناه به مقامات معنوي بالايي رسيده است. اگر کسي بر سر دو راهي قرار بگيرد و از خدا بترسد و با خدا معامله بکند قطعا جاي او در بهشت است. رجبعلي خياط از عالم برزخ به مردم خبر مي داد. رجبعلي خياط در جواني فرد خوش تيپي بود و عاشق دختري شده بود که آن دختر هم شيفته ي او شده بود و در جاي خلوتي اين دو همديگر را مي بينند و زمينه ي گناه فراهم مي شود ولي رجبعلي خياط بخاطر خدا از اين گناه مي گذرد و از خدا مي خواهد که او را آدم کند. بخاطر ترک اين گناه، ايشان جزء اولياء خدا شد. ايشان بيش از دويست شاگرد اخلاقي و عرفاني داشتند و حتي ايشان مشکلات علمي استادها را حل مي کردند. يکي از شاگردان ايشان مي گفت که رجبعلي خياط با توسل به ائمه خيلي از سوال ها را پاسخ مي دادند. ترک گناه و احسان به ديگران گره گشا است. راه رسيدن به اخلاق رحم و مهرباني است. يک محور خوش اخلاقي نرمي در رفتار و ملايمت است. محور دوم نرمي در گفتار است. علامت انسانهاي خوش اخلاق اين است که در گفتارشان نرم و لطيف هستند. پيامبر فرمود: خدا بهشت را حرام کرده است به هر کسي که بدزبان و فحاش است و به ديگران توهين مي کند و ديگران هم به او توهين مي کنند و براي او مهم نيست. نيش زبان بسيار خطرناک است. روايت داريم: کسي که زبانش را حفظ کند به همه ي قرآن عمل کرده است. جُرم زبان کم است ولي جِرم آن سنگين است. روايت داريم که اکثر جهنميان بخاطر زبان به جهنم مي روند. انسان ممکن است که با يک جمله کفر بگويد و جهنمي بشود. گناهان زباني مثل غيبت کردن، تهمت زدن، دروغ گفتن و... روايت داريم که گناهکاري در محضر پيامبر بود و فردي گفت که به خدا قسم، خدا او را نمي آمرزد. خدا به پيامبر الهام کرد که بخاطر اين جمله من او را آمرزيدم و تو را اهل جهنم کردم. ممکن است که انسان با يک جمله جهنمي بشود. بيابانگرد عربي به خدا گفت که من مقصر هستم و به خودم ظلم کردم.اگر تومرا ببخشي در حق من آقايي کرده اي و اگر مرا به جهنم ببري حق من است. امام صادق(ع) فرمود: بخاطر اين دو جمله خدا او را بخشيد. ما با زبان مي توانيم قرآن بخوانيم و براي مردم خيرخواهي کنيم. ما با اين زبان مي توانيم بين دو نفر را آشتي بدهيم. اگر ما بتوانيم بين زن و شوهر يا برادر و خواهري صلح برقرار کنيم اين از عبادت يک سال بالاتر است. اميرالمومنين مي فرمايد: انسان عاقل زبانش پشت دلش است ولي انسان احمق اول حرف مي زند و بعد فکر مي کند. پيامبر اکثرا ساکت بودند و مسائل واجب را مطرح مي کردند. طول دادن سخنراني و روضه ها خوب نيست. در مورد پيامبر داريم که خطبه هاي پيامبر کوتاه بود. کم حرف زدن، گزيده گويي و سنجيده حرف زدن مهم است. پيامبر در بالاي منبر بصورت کوتاه مي فرمودند که من از دو چيز براي شما مي ترسم: يکي هوا و هوس و ديگري آرزوهاي طولاني. آيت الله بهاءالديني فرمودند: بعضي ها که دهان باز مي کنند آتش جهنم از آنها بيرون مي زند زيرا نيش زبان مي زند، تهمت مي زند و غيبت مي کند. روايت داريم که زبان را بايد زندان کرد. در قديم شن هايي زير زبان شان مي گذاشتند تا هر موقع مي خواهند صحبت کنند شن ها را در بياورند و زبان در کنترل شان باشد. زبان و اعمال ماست که آتش جهنم را درست مي کند. با اين زبان مي توانيم به بهشت يا جهنم برويم.

سوال- صفحه ي 116 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – ذکر صلوات ثواب جامعه ذکرها را دارد. صلوات در هر زمان و مکان، افضل ذکرها است. پيامبر فرمود: هر کجاهستيد بر محمد و آل محمد صلوات بفرستيد.

آيه آخر مي فرمايد: با اينکه شما مسلمان شده ايد و خدا حکم و قانون دارد، شما مي خواهيد پيامبر حکم جاهليت را انجام بدهد؟ البته کساني زير حکم خدا مي زوند که ايمان داشته باشند. چه کسي بهتر ازخدا مي تواند حکم و قانون مشخص بکند. قانوني بهتر از قانون خد انيست.

سوال – در مورد ماه ذي الحجه توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – امشب شب آخر ماه ذي القعده است و شب شهادت امام جواد(ع) است. آيت الله بهاء الدين به حرز امام جواد(ع) اعتقاد داشتند که اين حرز کوتاه است و مي توان آنرا روي انگشتر يا کاغذ نوشت. در حواشي مفاتيح حرز امام جواد (ع) نوشته شده است: يا نور يا برهان يا مبين يا منير يا رب اکفناالشرور و آفات الدهور و اسئلک النجاة يوم ينفخ في الصور. مرحوم آيت الله بهاء الديني فرمودند که ما براي رفع خستگي به اطراف قم رفته بوديم. دو نفر از کشاورزها دعوايشان شد و يکي از آنها سنگي به سر ديگري زد که ما فکر کردمي الان آن فرد مي ميرد ولي او بلند شد و جراحتي نديد. او گفت که من حرز امام جواد را دارم و اعتقاد دارم که انسان را از خطر حفظ مي کند.

از چهارشنبه ماه ذي الحجه شروع مي شود.دهه ي اول ذي الحجه اهميت فراواني دارد. پيامبر فرمود: عبادت و عمل صالح در هيچ ايامي نزد خدا بهتر از دهه ي اول ذي الحجه نيست. در قرن داريم که قسم به دهه ي ذي الحجه (ليال عشر). اين ده روز نماز دارد که اين نماز دو رکعتي است و بين نماز مغرب و عشا خوانده مي شود. کسي که اين نماز را در ده روز بخواند ثواب، حجاج را مي برد

.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها