اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

91-07-17-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-خوش اخلاقي

معرفی برنامه

-برنامه سمت خدا

حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-خوش اخلاقي

91-07-17

شعله ي انفس و آتش زني آفاق است غم فرار دل پر مشغله ي عشاق است، جام مي نزد من آورد و بر آن بوسه زدم آخرين مرتبه ي مست شدن اخلاق است، بيش از آن شوق که من با لب ساقي دارم لب ساقي به دعاگويي من مشتاق است، بعد يک عمر قناعت دگر آموخته ام عشق گنجي است که افزوني اش از انفاق است، باد مشتي ورق از دفتر عمر آورده است عشق سرگرمي سوزاندن اين اوراق است.

سوال – با اين همه مشکلات اقتصادي چطور مي توان خوش اخلاق بود؟ در مورد برکات و آثار خوش اخلاقي توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – يکي از عوامل بداخلاقي مشکلات اقتصادي و فشارهاي روحي است. ما نمي خواهيم از سوءمديريت و برنامه ريزي هاي غلط دفاع کنيم. وظيفه ي ما در اين دوران چيست؟ پيامبر فرمود: من از فقر و مشکلات اقتصادي شما نمي ترسم ولي از سوء تدبيرهاي شما مي ترسم. روايت داريم که وقتي پيامبر در راس کار بودند، از مشکلات اقتصادي مردم خائف بودند. گاهي پيامبر يا حضرت علي(ع) خواب شان نمي برد زيرا مقداري از بيت المال پيش آنها مانده بود و مي ترسيدند که فقيري مشکلي داشته باشد و پول بدست او نرسد. آيا پدر يا مادري که مشکل دارد مي تواند خوش اخلاق باشد؟ يکي از راههايي که انسان را به خوش اخلاقي مي رساند رحم و مهرباني است. خوش اخلاق بودن در بحران ها اهميت دارد. وقتي همه چيز عادي است بطور طبيعي انسان خوش اخلاق است. اگر کسي در مشکلات آرامش خودش را حفظ کند، اين مهم است. اميرالمومنين مي فرمايد: ارزشمندي ها در فشارها مشخص مي شود. اگر رحم و مهرباني انسان بالا برود مي تواند بحران ها را مديريت کند و خوش اخلاق باشد. خدا مي فرمايد که رحمت الهي باعث شد که پيامبر مهربان بشود. پس اگر رحم انسان کم بشود، انسان بداخلاق مي شود. مادر تمام سختي هاي فرزندش را تحمل مي کند زيرا مهربان است. همه ي مردم به دنبال اين هستند که به آنها رحم بشود. ما هم بايد به مردم خير برسانيم. ما بايد رحم کنيم تا به ما هم رحم بشود. روايت داريم: به اهل زمين رحم کنيد تا اهل آسمان به شما رحم کنند. روايت داريم: به ديگران رحم کنيد تا به شما رحم بشود. روايت داريم که اول به خودت مهربان باش و بعد به ديگران رحم کن. پيامبر فرمود: اگرکسي يک شب به گراني امت من خوشحال باشد عبادت چهل سال او از بين مي رود. ما نبايد فقط به فکر منافع خودمان باشيم. ما نبايد راضي باشيم که براي خلق مشکل پيش بيايد. اگر در آن طرف دنيا طوفاني مي شود ما بايد متاثر بشويم. اگر ما به ضرر ديگران راضي بشويم آن ضرر هم به سر ما خواهد آمد. ما بايد مظهر رحم و مهرباني باشيم. در ماه رمضان مي گوييم: خدايا همه ي فقرا را غني کن. يکي از عارفان زياد استغفار مي کرد و ايشان مي گفت که من بخاطر گفتن يک الحمدلله، مدتهاست که استغفار مي کنم. جريان به اين صورت بود که ايشان در بازار مغازه اي داشت و به او خبر دادند که مغازه اش آتش گرفته است ولي او ديد که مغازه ي او نسوخته است، گفت: الحمدلله که مغازه ي من نسوخته است و براي ديگران متاثر نشد. الان خيلي از خانواده ها حتي نمي توانند ضروريات زندگي شان را تامين کنند. ما بايد هواي همديگر را داشته باشيم. بعضي از مالک ها هواي مستاجر را دارند. اگر مالک ملاحظه مستاجر را بکند و مستاجر هم ملاحظه ي صاحبخانه را بکند مشکلات کمتر مي شود. رجبعلي خياط متوجه شد که مستاجرش مي خواهد فرزند دار بشود، ايشان مبلغ اجاره را کمتر کرد. شيخ رجبعلي خياط دويست شاگرد داشته است. در کشورهاي خارجي کتاب رجبعلي خياط را مطالعه مي کنند. اگر شما به ديگران رحم کنيد خدا برکات زيادي به شما خواهد داد. ما بايد عدالت و انصاف را در زندگي مان رعايت کنيم. شخصي وارد شد و پيامبر فرمود که اين فرد اهل بهشت است. جواني تجسس کرد که چرا او اهل بهشت است. اين جوان ميهمان او شد ولي متوجه راز او نشد. بالاخره جريان را از خودش سوال کرد. او گفت که من هيچ وقت به ضرر ديگران راضي نيستم و خير خواه هستم.

سوال – صفحه ي 109 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – امام صادق(ع) مي فرمايد: ذکر صلوات ثواب لا اله الا الله، الله اکبر، سبحان الله و الحمدلله را دارد. بعضي مي گويند که ذکر لااله الاالله ذکر سنگيني است و اين درست است. ما نبايد لااله الاالله زباني بگوييم.

خدا مي فرمايد: همانا ما از بني اسرائيل پيمان گرفتيم و از قوم بني اسرائيل دوازده و کيل و سرپرست قرار داديم. پيامبر فرمودند: همانطوري که در امت بني اسرائيل دوازده سرپرست و وکيل از طرف حضرت موسي بود، از طرف من هم دوازده سرپرست و وکيل براي امت وجود دارد. در روايات نام ائمه برده شده است. روايت داريم: همان طور که ما دوازده ماه داريم، دوازده جانشين بعد از پيامبر هم داريم.

در اين اوضاع اقتصادي، بايد همه به هم کمک کنند. افرادي که ثروتمند هستند ماشين ارزانتر بخرند و بقيه آنرا به افراد نيازمند بدهند. معضل گراني بدست ما حل مي شود بشرط اينکه ما به خودمان رحم بکنيم. جنگ اقتصادي اين قدر مهم نيست بلکه جنگ رواني مهم است. ما در اين مشکلات بايد با يکديگر مهربان باشيم.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها