سلام و درود خداوند متعال و فرشتگان مقرب الهی و انبیا و اولیا و صلحا و شهدا مومنین و مومنات بر دختر گرامی پیامبر خدا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و سلام به پیشگاه شما بانوان سلام محضر شما آقایان عزیز و بزرگوار سلام خدمت شما شنوندگان گرامی سلام محضر شما بینندگان عزیزی که شبکه سه سیما را الان می بینید ممکنه شبکه افق نگاه کنید یا شبکه جهانی ولایت رو و ممکن از رادیو معارف برنامه رو بشنوید تسلیت میکنم این روزها رو مخصوصاً در آستانه شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا علیها السلام این دو بیت شعری که براتون خوندم از مرحوم استاد موید بود ثواب خوندن و شنیدن و دیدنش برسه به روح او خیلی خوش اومدید به این دوشنبه و طبق معمول حاج آقای پناهیان اینجا هستند منم مثل شما مشتاقانه منتظر آغاز گفتگو هستم بفرمایید
حجت الاسلام پناهیان: سلام علیکم و رحمت الله بینندگان عزیز رو هم سلام عرض میکنم. تسلیت عرض میکنم ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها رو انشاءالله با توسل به ایشون بتونیم راه خودمون رو پیدا کنیم قدرت بگیریم نظر خدا رو به خودمون جلب کنیم و انشالله شما رو مورد شفاعت خودشون در این ایام قرار بدهند
ملایی: انشاالله داشتم حاج آقا به این فکر میکردم که شخصیت بینظیری چون حضرت زهرا علیها السلام که حالا اصلاً وجودشون وجود متفاوتیه با نوع بشر اصلاً این حسابشون جداست، ولی توی شرایط ویژه و خاصی که عصر کوتاه زندگی اون حضرت بوده چه مدیریتی دارن میکنن ذهن و فکر و اندیشهشون رو و چقدر درس آموز برای اون بحثی که حضرت عالی دارید برامون میفرمایید یعنی قشنگ میشه زندگی حضرت زهرا رو برداری پیاده کنی و از لحظه به لحظه ش درس مدیریت ذهن بگیری
حجت الاسلام پناهیان: بله به ویژه اگر شما اجازه بدید ما یه کمی از اون بحث مدیریت ذهن که داشتیم این ایام فاطمیه فاصله بگیریم به مدیریت ذهن جامعه بپردازیم. از فرد عبور کنیم چون حضرت زهرا سلام الله علیها واقعا به عنوان یک رهبر اجتماعی ظاهر شدند و خاطرات ما بیشتر از اینکه در زندگی شخصی ایشون درس آموز باشه که اون هم بسیار در آموزه خاطراتی که از ایشون باقی مونده در اثرگذاری برای امت اسلامی جامعه اون زمان و اثرگذاری در تاریخ دقیقاً یعنی بعضی میتونن اثر بگذارند بر افکار عمومی در جامعه و منطقه خودشون، اما حضرت زهرا سلام الله علیها در تاریخ اسلام چه آثاری گذاشتن و چه مدیریتی کردند اذهانی از مردم رو که این اذهان رو دیگران منحرف کرده بودند و فریب داده بودند. اقدامات حضرت زهرا سلام الله علیها در مدیریت افکار عمومی و یا مقابله با مدیریت افکار عمومی غلطی که مقابل حضرت بود اقدامات بینظیریه.
ما همون بحث مدیریت ذهن رو در ابعاد اجتماعی ادامه بدیم به ویژه با محوریت حضرت زهرا سلام الله علیها
ملایی: خیلی هم عالی که اتفاقاً اون مسیر الان در تمام قرون و اعصاری که از عصر حضرت گذشته تا همین لحظه و همین آن قشنگ داره افکار عمومی کسانی که رفتن به سمت حضرت داره با ایشون مدیریت میشه ذهن هرکی بخواد هرکی خودش خواست.در خدمتیم عالیه
حجت الاسلام پناهیان: بسم الله الرحمن الرحیم ابتداً من باید این نکته رو عرض بکنم که مدیریت افکار عمومی هدایت ذهن جامعه توجه مردم به حقیقت به حقایق ناب یک امر بسیار مهمیست که میشه گفت شاید اکثر آیات قرآن دارن این کار رو میکنن بیشتر از اینکه فرداسازی بکنند فرهنگ سازی میکنند بیشتر از اینکه آیات قرآن فکر یک نفر رو آباد بکنند فکر یک جامعه رو آزاد میکنند قرآن به شدت یک کتاب اجتماعی است یک بیانیه عمومی است. میشه باهاش نجوای عاشقانه داشت میشه با این قرآن استفادههای فردی کرد تذکرها و تنبههای فردی هم در این قرآن فراوانانه اما وقتی یک تذکر فردی در یک بیانیه عمومی صادر میشه کل جامعه رو داره جهت میده.
وقتی یک کدخدایی پسرش رو جلوی جمع نصیحت میکنه معنا داره برای کل روستا. اگر نه میرفت مخفیانه بهش میگفت بله مثلاً یک کدخدای حالا ما کدخدا بودن خوبه یا بده به این چیزاش کاری نداریم میاد جلوی جمع میگه که پسرم من دیگه آخر عمرمه باید مراقب باشی به کسی ظلم نکنی، این یک نصیحت فردی دیگه نیست داره جهت میده .مردم مراقب باشید مثلاً پسرم ظلم نکنه، داره میگه آقا من گفتم مردم اگه بذارم ظلم کرد حسابش از من جداست ، داره میگه مردم خط اینه شما انتظار داشته باشید از پسرم ظلم نکنه. چند تا اطلاعیه عمومی تو این نصیحت خصوصی هست چون علنی گفته شد .
آیات قرآن همه بیانیه سیاسی است وقتی که شما تو اون شرایط مکه اون نماز اون حرکتها رو از پیغمبر اکرم میبینید دیگه یک عبادت خصوصی نیست دیگه این یک پرچمداری برای یک دین جدیدی است که آمده نظم موجود مکه رو به هم بزنه و نظم برتری رو جایگزین کنه. جامعه رو میخواد تغییر بده آغاز یک تمدن است در واقع.
قرآن کریم در جهت مدیریت افکار عمومی فوق العاده است و ممکنه کمی هم بی توجهی شده باشه نسبت به این وجه قرآن که چگونه فرهنگ ساز است. چگونه فکر همه جامعه رو توجه میده به یک موضوع خاص، در کلمات معصومین علیهم السلام هم همینطور هست به ویژه سخنرانیهای حضرت زهرا سلام الله علیها و عملکردشون، چون میدونید ما اساساً از ائمه هدی علیهم السلام سخنرانی کم داریم فرصت نداشتن سخنرانی کنن. غیر از امیرالمومنین علی علیه السلام که خطبههای نهج البلاغه برای همین مشهور شده، خطبه خواندن جمعیتی میخواد مخاطبی میخواد انسان در مقام انشاء سخن و ترتیب سخن و چینش کلام قرار میگیره، مقدمه و مؤخرهای میگذاره
خیلی سخنرانی فرق میکنه با یک نصیحت در گوشی که مثلاً امام صادق علیه السلام به یکی از یارانشون فرمودند یا حتی مرقومهای حتی نوشته نزدیکتر به سخنرانی تا تا در یک کلام اختصاصی در جواب به یک مسئله خب طبیعتاً یه نفر میاد میپرسه که من حالم اینجوریه کارم اینجوریه چیکار باید بکنم حضرت یه نصیحتی بهشون میکنند.
معلوم نیست این در قاب یک سخنرانی قرار میگرفت چگونه جلوه میکرد فقط فرمودید کجای سخن قرار میگرفت در مقایسه با دیگر کلمات چه اولویتی پیدا میکرد به قول روزنامه نویس ها برجسته میشد یا نه مورب میشد یا نه حالا فارسی را هم پاس داشتیم از این کلمات ایرانی استفاده کنیم.
حضرت زهرا سلام الله علیها سخنرانی دارند سخنرانی از ایشون نقل شده که یک سخنرانی سخنرانی اصلی هست خطبه فدکیه؛ که ائمه هدی علیهم السلام در روایات هست میفرماید ما خطبه فدکیه رو به بچههامون میدادیم حفظ کنند یک سخنرانی است.
سخنرانی در مقام اداره افکار عمومی برمیاد یا هدایت افکار عمومی و نجات اونها از اسارتی که مدیران افکار عمومی غلط این اسارت رو در جامعه تحمیل کردند. لذا اساساً موضوع اداره افکار عمومی در قرآن در متون دینی در کلمات اهل بیت به ویژه کلمات این دو حجت الهی امیرالمومنین سلام و حضرت زهرا سلام الله علیها برجسته است. خیلی خوبه که ماها ماجرای مدیریت افکار عمومی رو بشناسیم. ممکنه کسی از بینندگان همین الان بگه خب حالا من که روزنامه نگار نیستم تنظیم کننده اخبار تلویزیون هم که نیستم سردبیر خبر، سخنران هم که نیستم به این بحث من نیازی ندارم.
آقا ما افکار عمومی که هستیم، داریم مدیریت میشیم هر لحظه ما اجتماع هستیم یا نیستیم ما عضوی از این اجتماع و اتفاقاً باید عضو موثر اجتماع باشیم و اگر دیدیم بغل دستی مون هم جزئی از این جامعه داره به یه سمتی افکارش هدایت میشه که باید باید بتونیم هوشیار کنیم لذا اگر ما هنرمند نیستیم اثر هنری فاخر تولید کنیم هنرشناس که باید باشیم که چه هنری رو مصرف کنیم خیلی مهمه درسته خودمون باید هنرشناس باشیم بله ما وقتی که اخبار میشنویم سردبیر خبر نیستیم ولی باید بفهمیم این خبر با جهت گیری یا بدون جهت گیری با جهت گیری درست بدون جهت گیری نداریم. جهت گیری درسته یا با جهت گیری غلط رنگش چیه اصلا بعضیا میگن که مثلاً خبر باید بدون جهت گیری باشه اصلا امکان نداره مگه میشه جهت گیری حقیقت یابانه داره جهت گیری ظالم ستیزانه داره جهت گیری مظلوم گرایانه داره بی جهت خبر تهیه میکنم خب تو بیجهت نیستی همین الان یار و ابان دشمنی یار و احوال این مظلومان تاریخ هستی چون تو هرچی بیشتر به قول خودت به زعمی که داری بی جهت باشی این در جهت خدمت به دشمنه آره دیگه
فرمود امیرالمومنین علی علیه السلام اگر کسی با ما نباشه دشمن ماست یعنی داره دشمنی میکنه عملا آب به آسیاب دشمن میریزه خب ما پس نگیم که مدیر افکار عمومی نیستیم به این چیزا کاری نداریم ماها دائما داره افکار عمومی مون یعنی افکارمون جز افکار داره مدیریت میشه بله جامعه داره
ملایی: مدیریت مدرسه مدیر یه موسسه آموزشی رئیس یه دانشگاه مدیر یه حوزه علمیه مثلاً یه خورده بریم بالاتر یه خورده بریم این مجتمعها مجمعهها هم بله نیاز دارند نیاز دارن دیگه
حجت الاسلام پناهیان: خیلی ها هستند متاسفانه به این مقوله بیتوجهاند افکار عمومی همون آپارتمانی که توش زندگی میکنن همسایه ها نمیتونن مدیریت کنند مردم رو نسبت به خودشون بدبین میکنن گاهی حتی حق طلبانه میگن من حرف حق میزنم بله شما حرف حق بزن نمیخواد از کسی بترسی ولی فکر کن مردم چه برداشتی میکنن از حرف تو اینجا برمیگرده به مقوله مدیریت افکار عمومی بعضیا میگن من خودمم من چیکار دارم به دیگران بله خودت باش صادقانه خودت باش. اما تو در جامعه داری زندگی میکنی باید افکار عمومی رو نسبت به خودت ببینی بله در نظر بگیری که من چگونه همین خود بودن رو همین استقلال رو همین صداقت رو همین استقلال رای رو همین صراحت در گفتار رو چگونه باید انجام بدم که مردم برداشت غلطی از من نکنند شما بین خودتون و مردم یک فاصلهای معمولاً میبینید و بعد مردم برداشتاشون رو با هم در میون میگذارند و این برداشتهایی که با هم در میون میگذارند اونا نتیجه رو تعیین میکنه
در انتخابات دیدید؟ بله مردم به هم میگن به کی میخوای رای بدی به این هرکی برداشت خودشو به دیگری میگه بعد این برداشتها هی اصلاح میشه اصلاح میشه اصلاح میشه به یه نتیجهای میرسه یه دفعه میبینی موجی از مردم به یک سمت رفت. یعنی ما همه مون عضو افکار عمومی هستیم هم داریم اداره میشیم،هم داریم تاثیر میپذیریم هم داریم تاثیر میگذاریم باید همه مون حرفه ای باشیم مخصوصا که هر کدوم از ما قدیما آقای ملایی شما یادتون نیست اون قدیما یک تلویزیون گوشه خونه بود خوب آدم ها وقتی میومدن خونه بعد میرفتن اون خونه جلوی تلویزیون مینشستم ابن ها خیلی قدیم بود کسی یادش نمیاد از بس فاصله گرفتیم جوونای ما اصلاً باور نمیکنن یه همچین صحنهای رو که شما تو خونه نمیاومدی نمیتونستی فیلم و تصویر ببینی اون جای خاص نمیرفتی بشینی بله تلویزیون رو نمیدیدی بعد اونم چند شبکه محدود اما الان تمام ماهوارههای عالم تو گوشی دستته همراهته بیست و چهاری به قول امروزیه همراهته خب دیگه خیلی بیشتر داری اداره میشه در جریان اداره افکار عمومی قرار میگیره بعد کیا دارن اداره میکنن افکار تو رو همون تکنولوژی خودش داره اداره میکنه فقط یک کلمه به شما میگه میگه پربازدیدترین بله میاره رو صفحه عمومی خودش پربازدیدترین رو کم کسی پیدا میشه بگه من پربازدیدترینو نمیخوام بدونم من مفیدترین برای خودمو میخوام کم کسی پیدا میشه فرار کنه از این اداره شدن.. آقا کدوم بیشتر لایک خورده قلب گذاشتن براش تکنولوژی به شما این رو اعلام می.کنه بعد شما هم تحریک میشی بری ببینی. اداره شدی یا اداره نشدی... یا دیگران کامنت میگذارند کامنت بعضی از کامنت ها درس میگیرن وحشت میکنن جهت پیدا میکنه روحشون آقا شما دارید اداره میشید..
عیبی نداره اگه توسط خدا اداره بشید خوبه اگه توسط اولیا خدا اداره بشید خوبه ولی همینجا من یک مقایسه بکنم بین اداره افکار عمومی توسط پروردگار عالم و اولیا خدا با اداره افکار عمومی توسط شیطان و یاران شیطان، دشمنان بشریت. در این مسابقه امیدوارم کسی بد برداشت نکنه ها از این گفتگوی ما بعد برای ما داستان بشه در مسابقه بین قدرت اداره افکار عمومی توسط خدا و اولیاء خدا با شیطان و جنود شیطان همیشه شیطان برنده است! در مسابقه بین جنوب نحوه اداره افکار عمومی خدا و اولیا خدا و دوستان خدا همین برنامه سمت خدا هم مال دوستان خداست دیگه انشالله بله شما الان خودتون یکی از دوستان خدا هستید دارید کمک میکنید به اداره افکار عمومی خدا و دوستان خدا وقتی میخوان افکار عمومی رو اداره کنند شیطان و جنودش هم از اون طرف میخوان افکار عمومی همیشه شیطان برنده است!
نه اینکه زورش بیشتره چون دروغ راحت میگه تخریب راحت میکنه اینور خدا خیلی از این مقیدات رو که داره از اونور همه حقایق رو نمیگه... مصیبت اینجاست.
ملایی: آها این هم اضافه میشه به ماجرا
حجت الاسلام پناهیان: شیطان وقتی که میخواد افکار عمومی رو اداره کنه لازینن لهم ما فی الارض یه همچین عبارتی در قرآن داره که من زمین رو برای اونها زینت میدهم برای مردم تا دنیا هرچی هست پیششون زیبا جلوه بکنه و بیشتر از اونی که هست زیبا نشون میده دنیا رو خب ما رو گول میزنه زین لهم اعمالهم بله از این عبارتها زیاد داریم خدا چیکار میکنه تو بهشت؟ میگه یک زیبایی هست اولاً نشونتون نمیدم خب خدایا تو این رقابت شیطون میبره این داره نشون میده شما هم یه چشمه بیا کار نمیکنه همه حقایق رو نمیگه. بدتر از اون جهنم هم نشون نمیده جهنم خیلی میتونه تو اداره افکار بدتر از اینها تو دنیا هم زود نمیزنه هرکی بی نماز شد هرکی کار غلطی کرد... قدیمیها میگفتن دروغ حناق نیستش که آدم رو خفه کنه آدم میگه امروزیا میگن کیلومتر نمیندازه که بله خوب این ابن ها اینکه خب این بازنده میشه
خط خدا به صورت ظاهری آدم برای شما بر اساس محاسبات مناسبات و ادبیات بشری بله یه وقت ایرادی که کسی نگیره که میگن خدا از شیطان باخت و ابن ها نگن نه بحث اینه که شیطان یه کارایی میکنه در اداره افکار عمومی افکار ضعیف یعنی افراد ضعیف دارای افکار ضعیف گول میخورند و خدا تو این رقابت نمیاد مثل شیطان عمل بکنه آقا دیگه خودش اومد گفت دیگه فبعزتک لاغوینهم بله من اغوا میکنم... ولی خدا اغوا نمیکنه بله خدا کسی رو فریب نمیده ببره بهشت. گاهی از اوقات ما تو کانونهای فرهنگی ما شکلات آب نباتی میدیم جذب کنیم ابن ها نه اینکه چیز بدی باشه ولی حواسمون باشه دیگه آخرش ما باید با تفکر با اون شخصیت مستقل با اون استقلال رای فرد رو به سوی خدا بیاریم نه فرد رو به سوی خدا برود هدایتش کند فرد خدا برود اینم یک جمله خیلی جذابه که باید به ادبیات ما باید افراد را به سوی خدا بروند این آیه قرآن میفرماید لیقوم الناس بالقسط پیامبران آمدند که مردم به قسط قیام کنند.چی شد؟ پیامبران چی شد؟ پیامبران آمدند که مردم به سمت قسط بروند! ما در مساجد باید جوان ها را به سوی خدا بروند! یه جمله اینجوری بگیم یاد بمونه بله خوب پس ماجرای اداره افکار عمومی هم همون مدیریت ذهن در اندازه های اجتماعی در این ماجرا ما باید متخصص باشیم شیطان چه جوری با ما کار میکنه یعدکم الفقر شیطان همیشه ما را از فقر میترسونه اینجوری افکار ما رو هدایت میکنه به سوی گمراهی و ضلالت ما رو به سمت فحشا میکشونه آخرش ما رو میرسونه به یه نقطهای که نقطه خوبی نیست اولش ممکنه به دو سه تا گناه ساده و ابن ها که نمیشه اسمشو فحشا گذاشت دعوت میکنه بعد کم کم زیر پای جامعه رو خالی میکنه به یه جایی میرسونه که نباید یه بار سر کلاس دانشگاه هنر یه بحثی در مورد حجاب شد که حالا من نمیخوام وارد بحث حجاب بشم یک دانشجویی پرسید که حالا چرا اینقدر سخت گیری میکنه درباره حجاب اسلام خودشم حجاب رو زیاد رعایت نمیکرد گفتم که یک کلمه گفتم چون اونجا هم جای بحثش نبود گفتم فعلا سریعتر عبور کنیم گفتم حالا شما ممکنه توی فرهنگ جامعه خودت محل خودت همچین زیاد اتفاق خاصی نیفته در یک شلهحجابی یا بیحجابی... ولی این بعد که بکشه به کل جامعه جامعه به رقابت بیفته دختران به رقابت بیفتن مردان به رقابت بیفتن چه خواهد شد؟ اینقدر خوشم اومد این دانشجو همونجا یک فکر کرد هنر رقابت نابود میکنه جامعه رو یک کلمه بودها بله من هنوز یادمه از این دیالوگ و گفتگویی که سر کلاس صورت گرفت گفتم اگر دیگر طبقات جامعه حالا شما مثلاً برای خودت حجابت رو کم داری. بگیم اشکالی نداره بعد بکشه به بدنه جامعه رقابتها ایجاد کنه خرید و فروشها صورت بگیره بزن و ببند و بگیرها صورت بگیره رقابتی بشه ماجرا چه خواهیم کرد؟ جامعه رو دیگه میشه اداره کرد شما خودت به عنوان یک زن در یک جامعه شدیدا رقابتی بین زنان حاضری زندگی کنی؟ من اصلا جالب بود برام توضیح بیشتری ندادم اون دختر دانشجو برگشت گفت که نه رقابت همه چی رو به هم میزنه. ولی جالب بود برداشت سریعی که او خودش فکر کرد
یعنی الان کسی نمیتونه بگه من افکار گمراه کردم فریب دادم من یه منطقی رو گفتم این منطق در ذهن خودش هم تولید شد بله تقویت شد خودش بقیهش رو فکر کرد به نتیجه رسید.
خب پس ما مقوله مدیریت ذهن رو در وجود خودمون چقدر مهم میدونیم؟ مدیریت ذهن در جامعه رو هم باید خیلی مهمه حضرت زهرا سلام الله علیها هم کلامی در باب مدیریت ذهن مدیریت افکار عمومی دارند کلام فوق العاده فنی و برجسته که اگه این کلام ایشون توجه نکنیم جزو هدایت شدگان توسط ابلیس خواهیم بود .جزو فریب خوردگان توسط شیطان خواهیم شد! به مردم یه تیکه سنگینی می اندازند حضرت زهرای اطهر و وضع افکار عمومی رو صفت مردم مدینه را در جریان افکار عمومی توضیح میدهند هر جامعهای چنین باشد نابود خواهد شد.
ملایی: پس خطبه فدکیه باید باشه بله بله
حجت الاسلام پناهیان: هر جامعهای این چنین باشد دچار انحراف خواهد شد و افکار عمومی اون جامعه توسط دشمنان اون جامعه اداره خواهد شد بله چه کلام جاودانهای یعنی من میخوام این دوستان ما که همه ارادتمند به حضرت زهرا سلام الله علیها هستند این ارادتشون رو بازآفرینی کنند بازسازی کنند تقویت کنند با شنیدن این کلام فوق العاده حکیمانه حضرت زهرا سلام الله علیها، اصلاً شما تمام ویژگیهای دیگه حضرت رو بگذارید کنار این کلام رو فرد عادی نمیتونه بگه یک روانشناسی اجتماعی از مدینه که در واقع صفت هر جامعه رو به اضمحلالیست در ماجرای اداره افکار عمومی
یه وقت شما علیه کسانی که افکار عمومی را دارند گمراه میکنند صحبت میکنید حالا ما شاید این یک ماه یک کمی درباره مدیریت افکار عمومی بخش اجتماعی مدیریت ذهن صحبت بکنیم به این نکات بپردازیم. یه وقت میخواهیم در مورد کسانی که افکار عمومی رو گمراه میکنند صحبت بکنیم اونا یه فوت و فنایی دارن خدا هم لو داده تو قرآن جالبه ابن ها رو ببینیم ما آن مردمی هستیم که نباید گمراه بشویم ما چگونه باشیم که اداره نشود افکارمان توسط دشمنانمان یعنی با خودمون کار داریم الان حضرت پس تا اینجا تو مقدمه صحبت شما الان یه داوری بفرمایید یه مقدار اهمیت بحث مدیریت افکار عمومی مدیریت ذهن در اجتماعی جا افتاده یا نه ؟
پس ما همه مون نیاز داریم گوش میدیم چون همهمون در معرض مدیریت شدن هستیم همهمون نیاز داریم فنی بشناسیم کی داره چی به ما میگه چه غرضی داره با این کلامش با این طرز حرف زدنش داره ما رو به کدوم سمت میبره و این اختصاص به حزباللهی و متدین نداره همه انسانها همینجوریان هر انسانی بهش بر میخوره فریبش بدن میخوره ادارش کنن دقت فرمودید آقا شما میخوای یه معامله انجام بدی دیدی این بنگاه دار رو میبینی که این داره تبلیغات میکنه جنس رو بخره تبلیغات میکنه جنسی رو بندازه.. چیه قصه؟ آره اگه بلد نباشین تحت تاثیر قرار میگیری و اموالت رو از دست میدی و جنس بنجل بهت خواهند انداخت. باید بلد باشی لذا کسانی که حالا بنگاهیها هم مردای شریف توشون واقعاً زیاد هست همه شغلها مردان شریف زیاد هست. باید با یه کسی که وارد باشه بری تو بنگاه اون وقت اون دستتو میگیره میگه عجله نکن فعلا مثلا بلد نباشه میگه که خوب این خیلی ملک خوبیه همین رو به ما بدید درسته مشتاق نشون میده کم کم میبره بالا درسته بازی میکنن بله ولی با یه کسی واردشون بدی میگه خب حالا زیاد الان اصرار نکن میاردت بیرون بهت میگه که مثلاً بهش میگه که چرا نگذاشتی همین خیلی خوب باشه برمیگردیم صبر حرص میزنی مقایسه کنیم بازی در نیار ابن ها همش بحث مدیریت افکار عمومیه درسته که بعضیا بلدن بعضیا نابلدن، مردم مدام فریب میخورن جنگها راه میافته در جهان برای مدیریت افکار عمومی تو آمریکا برج دوقلوی خودشون زدن افکار عمومی رو مدیریت بکنن چه هزینه ای برای خودشون هم تراشیدن بله اون همه آدم از بین رفتن البته میگن باشه یهودی ها ولی به هر حال یه حرکتی انجام میدن یه خود زنی میکنن ولی برای اینکه مدیریت کنن افکار عمومی رو
پس ما همه مون باید متخصص موضوع بحث مدیریت افکار عمومی باشیم. متخصص مدیریت ذهن که برای خودمون باید باشیم که همه زندگیمون درگیر با بحث مدیریت مدیریت ذهن در جامعه هم باید بدونیم چه جوری صورت میگیره چون عضوی از این جامعه هستیم بلکه خودمون هم موثر باشیم در مدیریت ذهن جامعه تخریباتش رو بگیریم.
حالا بریم محضر کلام حضرت. فالتفتت فاطمة (س) الي الناس و قالت :
معاشر المسلمين ! المسرعة الي قيل الباطل المغضية علي الفعل القبيح الخاسر، أفلا تتدبرون القرآن أم علي قلوب أقفالها... خیلی فوق العاده است میفرماید: معاشر المسلمین به تک تک مردم نیست دیگه آی جماعت مسلمان که این ویژگی رو دارید المسرعه الی قیل الباططل وقتی حرف غلط می شنوید زودتر قبول میکنید، حال و روز این روزهای بعضیها ولی مردم ما البته واقعاً خیلی مقاومت یعنی با اداره از طریق گمراه کردن افکار عمومی خیلی به جا ما فشار اومده تو این چهل و چند سال ولی مردم در نهایت بازم مقاومت کردند. این خیلی جالبه که حضرت میفرماید که المسرعه الی قیل الباطل بعضی ها هستند سخنی رو میشنوند بررسی میکنند خوبه یا نه میپذیرم اگه درسته منطقیه دلیلش چیه خب اینها آدمای منطقی هستند بعضیا هستن نه اگر این حرف منفی باشه راحتتر میپذیرند اگر این حرف غلط باشه باطل باشه راحتتر میپذیرند! میگه آه دیدی؟ نگفتم مثلاً شما بگو که خبر خوب را درباره کشور بده اگه دیدی خبر خوب رو میگی دلیل میخواد اما اگه خبر بد بدید دلیل نمیخواد میپذیره قبول میکنه این همینه که حضرت زهرا
قیل باطل میشنوی زودتر قبول میکنی دنبال حرف باطلی بری دنبالش بیفتی! خیلی فوق العاده است. ای مردمی که فعل جنایتکارانه ضرر زننده غلط میبینی چشم پوشی میکنی اینجا بزرگواری میگیردت غض بصر میکنی از غزه..حالا فارسی در مورد آمریکا صحبت بکنه بر فعل قبیح خاصش چشم پوشی میکنه ما باید با جهان ارتباط داشته باشیم ببین اون جهان نیست اون جهان خواره حالا عیبی نداره تو میخوای ما بگی ما با جهانخوار باید ارتباط داشته باشیم لازم باشه ارتباطم میگیریم ولی ما رو گول نزن اون جهان نیست جهان اون بدبخت بیچارههایی هستند کشورهایی هستند که حداقل جهانخوار نیستند ما رو فریب نده اون جهان خوار جهان نیست! میگه ما چرا رابطه خودمون رو با جهان بد کردیم بابا ما رابطه با جهان بد نکردیم یه جهان خوار رابطه با ما بد شده آره اون هم شروع کرده
ملایی: به قول یه دوست میگفتش که حالا توی یکی از برنامههای سیما هم هست مشخصاً شبکه دو سیما شاید شما دیده باشین خدا قوت اروپا چرا یه بار بیا نگاه کن ببین قانون جنگل هم توش هست همه ش باغ نیست بله جنگله جنگل به اون معنا قانون جنگل اجرا میشه تو هی میخوای به من بگی که بعضیا روحیهشون اینه یه چیزی رو میپسندن دیگه از بدی هاش چشم پوشی میکنه بعد یه سخن باطل رو بشنوند زودتر میپذیرند
حجت الاسلام پناهیان: من الان مثلاً به بعضیا بشینم اصلاً کاملا من امتحان کردم ها... رفاقتی گفتم میدونید اخیراً پسر یک رئیس قوه رو به خاطر اختلاس دارن دستگیرش میکنن فرداش صداش در بیاد آقا هیچکس نمیگه که دیدم توی جمعی هیچکس نمیگه آقا تو از کجا خبر داری مثلاً شاید حرف غلطی باشه شاید شایعه شنیده باشید بابا روسای قوا خب به اندازه اینکه پسرای خودشون رو مراقبت بکنن دیگه مراقبن یه چهار تا حرف بزنه دلیل بخواد همه شروع میکنن از همیناس مردم رو گمراه میکنه همینه که مردم ناراضین همینه آقا چرا من یه چیزی الکی گفتم قیل باطل چقدر میگه بعد حالا یه حرف خوب تو همین جمع بزن کی گفته آره از کجا معلوم تو خبر داری مگه یکی مثلاً بگم یکی از وزرا هست خوانی خودش رو فرو داد به یکی از کارمنداش که داشت از بیخونگی بیچاره میشد خودش رفت مستاجری، کسی قبول نمیکنه.. نه یعنی میخوام بگم اینه این روحیه است افکار عمومی یه جامعه وقتی به اینجا رسید اون جامعهای میشه که ناله حضرت زهرا روشون اثر نداره دیگه این جامعه رو تکون نمیده ابن ها علاقه دارن به سخن باطل
المسرعه الی قیل الباطل بعد اونایی که افکار عمومی رو اداره میکنند در جهت غلط روی این افراد حساب باز میکنن بی بی سی خبیث و خبرگزاریهای بیبیسی مآب میدونن اینجور افراد تو جامعه هستند بلدن چه جوری حرف بزنند که اونها رو جذب کنن و جلب کنن توجهشون رو بعد یه جوری هم گاهی سخیف صحبت میکنن و سخن باطل میگن آدمای عاقل خندهشون میگیره اون خندهاش نمیگیره چرا میگه من میدونم برای کی دارم صحبت میکنم اونارم دارم گول میزنم اونا هم جمع میکنم یه روزی پدر تو رو در میارن مثل اونایی که جمع کردن هیزم آوردن در خانه حضرت زهرا رو آتش بزنه یه عدهای را از بیرون آوردن بله مثلاً! دقت فرمودین بله این صفت نباید تو جامعه باشه و ما باید تمرین کنیم این رو توی مدرسه سر کلاس به بچهها بگیم که بچه ها خبر بدیم بچه ها عکس العملشون چیه مقاومت بچه ها مقابل قیل باطل چقدره... بعد اگه کسی مقاومت نکرد بگیم بچه ها چرا مقاومت نمیکنید؟ دلیل بخواید سند چرا میپذیری این سخن منفی این سخن ناامید کننده است این سخن سیاهه این سخن زرده چرا شما میپذیرید راحت؟ دقت فرمودید
بعد سخن ثواب بگیم سخن مثبت بگیم مقاومت ایجاد شد بعد بیایم بگیم مثلاً این سخن رو اثبات بکنیم البته دقت فرمودید بله این خیلی اهمیت داره یا میدونید اینها افلا تتدبرون القرآن شما اهل تدبر در قرآن نیستید. تدبر در قرآن اجازه نمیده آدم المسرعه الا قیل الباطل بشه بعد شاهد قرآنیش رو بیاره حضرت درسته بله یعنی خود قرآن هدایت کننده افکار عمومیه ببینید حضرت تدبر در قرآن رو کجا آورده جایی آورده که بحث شیوه اداره افکار عمومیه، بحث افکار عمومی بیمار اون جامعهای است که به سخن باطل گرایش داره. اینجا تدبر در قرآن رو مطرح میکنه. یعنی تدبر در قرآن یه امر فردی نیست شما با تدبر در قرآن میتونید این خصلت ها را از خودتون دور کنید و میتونید یک آمادگی داشته باشید برای پذیرش سخن حق و رد کردن سخن باطل
این دو ویژگی روانشناختی از جامعه مدینه بسیار مهمه برای ما حالا بعد اگر فرصت بود انشالله درباره اقدام ماتی که حضرت زهرا سلام الله علیها برای هدایت افکار عمومی مدینه انجام دادند که اقدامات بینظیری است. جان خودشون رو در این راه قرار دادند مطالبی را عرض خواهم کرد
ملایی: اجمالاً عرض میکنم که ما دوشنبههایی که خدمت حاج آقای پناهیان هستیم از امروز این بحث آغاز شد انشاء الله سه چهار هفته متوالی بهره ببریم استفاده بکنیم و خیلی هم ممنونم ازتون که بعد برنامه دوباره بسته صوتی برنامه رو یه مروری میکنید من گاهی وقتها قبل برنامه خودم خیلی کمک میکنه به دقیق شدن دریافت ها
صفحه ۹ قرآن کریم سوره مبارکه بقره آیات ۵ هشتم تا شصت و یکم تقدیم کنیم ثوابش رو محضر حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
صفحه9 قران کریم
ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، یک کتاب میخوام خدمتتون معرفی بکنم علاقمندان به داشتن این کتاب به صفحات ما مراجعه کنید کانال ما رو ببینید و البته عبارت کتاب رو پیامک کنید به 20000303 تا رفقای ما راهنماییتون کنن که این کتاب چطوری تهیه بکنید. این کتاب رو اجازه بفرمایید بخونم ترجمه بیت الاحزان مرحوم محدث شیخ عباس قمی رضوان الله تعالی علیه به اضافه خطبه فدکیه که یه بخشیشم مطالب منظومه اون انتهاش نگاه کنید محقق ارجمند مجتبی خورشیدی که رفیقای عزیزم روی جلد رو نشون بدن براتون..عبارت کتاب رو پیامک کنید به ۲۰۳۰۳ دوستانم معرفیتون میکنن راهنماییتون میکنن که چه جوری این کتاب رو تهیه بکنید این روزها خیلی به درد مون خواهد خورد این کتاب داشتنش خوندنش و سپاسگزارم بابت اینکه اهتمام دارید به این مطلب هم حاج آقای پناهیان عزیز و یکی دو دقیقه ای انتهای بحث جا موند در خدمتیم
حجت الاسلام پناهیان: بله ما باید در این باره که افکار عمومی چه هدایت میشه توسط دشمنان ما چه جوری باید هدایت بشه توسط خود مردم چه جوری ما نباید تاثیر بپذیریم زیاد صحبت بکنیم حضرت زهرا سلام الله علیها به طور مشخص خطاب بسیار پر عتاب خودشون رو متوجه جامعهای کردند که تحت تاثیر قیل باطل قرار میگیرند سخن باطل... و علیه اونها حرف زدن درسته نه فقط اون کسانی که گمراه میکنند جامعه رو بله چون بالاخره همیشه هستن کسانی که جامعه رو گمراه بکنند این خط تو قرآن هم هست ببینید میفرماید و تلک عاد قوم عاد رو میفرماید جهدو به آیات ربهم با آیات خدا منکرانه برخورد کردن انکار کردن مبارزه کردن عسوا رسله و با فرستادگان خدا برخورد کردند در مقابلشون عصیان کردند حالا ابن ها آدمای عصیانگری بودن کلاً کلاً زیر بار هیچ حرفی نمیرفتند نه و اتبعوا امرا کل جبار عنید اینها هر آدم زورگوی پر از دشمنی رو میدیدند تبعیت میکردند!
آقا اگه شما نمیخواید تبعیت کنی هم از پیامبر تبعیت نکن هم از دشمن خودت هم از زورگویانی که به تو زور میگن کلا از هیچکی تبعیت نکن. میفرماید نه ابن ها با پیغمبرا عصیان میکنن جبارنی رو میبینند تبعیت میکن تبعیت میکنند مردم ما تو آبان نشون دادن اهل تبعیت از جبار عنید نیستند. عنید یعنی عناد داره خیلی دشمنه.. دشمنشون رو شناختم پاش وایسادن واقعاً آمریکا نتونسته دشمنان ما نتونستن افکار عمومی ما رو گمراه بکنند ببرن به سمت چیزی که میخوان در حالی که تو دنیا الان هیمنه شون خیلی ریخته اون زمان ما تنها قومی بودیم در جهان مقابل هیمنه ابن ها ایستاده یعنی این رو شما در نظر بگیرید الان دیگه نرخ شاه عباسیه علیه آمریکا و اسرائیل شعار دادن و قهرمان گفتن به رهبر ایران ولی اون زمان واقعا تک صدایی بود که در جهان منتشر شد ۱۳ آبان افتخاری است برای ما که این قرآن رو ما دقت بهش کردیم تبعیت نکردیم از امر جبار عنید؛ جبار زورگو عنید خیلی دشمنی میکنه و اهل عناده
ملایی: بسیار عالی متشکرم حاج آقا هفته آینده شما و مدیریت افکار عمومی یا مدیریت ذهن اجتماعی رو پی بگیریم بله با محور داستان حضرت زهرا سلام الله علیها خیلی ممنونم با خمیر مایه آیات قرآن کریم متشکر از شما بینندهها و شنونده های عزیز بزرگوار از همراهیتون توجهتون. به جز بحث اون کتابی که گفتم ترجمه بیت الاحزان رو اگه میخواین تهیه بکنین رفقا راهنمایی تو میکن عدد یعنی عبارت کتاب رو بفرستید به 20000303گره وا میکند از کار روضه مادر یا گریه بر مادر را مگیر از ما خدایا روضههای ام ابیها را. دعا کنیم برای هم تو این مجالسی که حضور پیدا میکنیم و تا یه سلام دوباره خداحافظ