اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1404-08-14-حجت الاسلام نظافت - شرح نامه ۳۱ نهج‌البلاغه امیرالمومنین علیه‌السلام ( انفاق )

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم یک روز به آخر جهان مانده بیا دل یخ زده روی دستمان مانده بیا دنیا همه گور عاشقان است بیا یک هنوز بی‌نشان مانده بیا

اللهم عجل لولیک الفرج خانم‌ها آقایان سلام وقتتون بخیر. تسلیت میگم این ایام رو ایام عزای صدیقه طاهره زهرای مرضیه سلام الله علیها رو و امیدوارم که عزاداری‌هاتون قبول باشه. سلام می‌کنم به روی ماه تک تک مخاطبان عزیزمون خانم‌ها و آقایان در هر کجا که هستید و امیدوارم که در این لحظات و دقایق که در کنار هم هستیم لحظات و دقایق مفیدی رو در کنار هم تجربه بکنیم و در محضر عزیز دلمون حاج آقای نظافت سلام علیکم خیلی خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام نظافت: سلام علیکم سلام بر شما و همه بینندگان عزیز. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم عجل لولیک الفرج و النصر و العافیه. اللهم صل علی فاطمه و ابیها بعها و بنیها و سر المستودع فیها . عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها محضر مولامون امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شما بینندگان عزیز . در خدمتتون هستم

شریعتی:  سلامت باشید بزرگوارید. یه تعبیری هست در روایات ما توصیه و سفارش حضرت امام مجتبی به جناب جناده که استعد لسفرک خودت رو برای این سفر دراز آماده کن و حالا تو این هفته ها ذیل نامه سی و یکم نهج البلاغه با حاج آقای نظافت راجع به این مهیا شدن داریم صحبت می‌کنیم به امیرالمومنین که فرمودید بپرسید قبل از اینکه من را از دست بدید که من به راه های آسمان آشناترم تا راه های زمین دست در دست این پدر مهربان انشالله قراره مهیا بشیم برای اون سفر ابدی و ازلی و نکته های شما را امروز خواهیم شنید.

حجت الاسلام نظافت: بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت فرمودند راه طولانی و با مشقتی در پیش داریم. باید سبک بار باشیم باید پشتت سنگین نباشه، باید زاد و توشه به اندازه کافی ببری. فرمود فلا تحملن علی ظهرک فوق طاقتک روی پشتت بیشتر از طاقت چیزی حمل نکن یعنی اگر انفاق نکنیم اگر به فکر زاد و توشه آخرت نباشی حرکت سنگین میشه و اذیت میشی فرمود فیکون ثقل ذالک وبال علیک سنگینی میشود بر تو و بال یعنی چی و بال در اصل از بابل به باران سنگین میگن بابل بعدا به هر کار مشکل و سنگین و شاقی و بال اطلاق شده اینجا فرمود: ثقل ذالک وبال میشود یعنی سنگین میشه، یعنی مایه عذاب میشه؛ مایعهگرفتاری و دشواری می‌شود. قرآن هم این تعبیر بار رو و سنگینی رو چند جا مطرح کرده یکیش اینه که در سوره عنکبوت آیه ۲۹ فرمود وقال الذین کفروا للذین آمنوا اتبعوا سبیلنا خیلی جالبه کفار طمع دارن ما رو ببرن تو خط خودشون قال الذین کفرو کفار به مومنین للذین آمنوا میگن اتبعوا با ما همراه ما کمال ما وظیفه داریم دو تا وظیفه داریم. یک مقاومت و به حرف اونها نکردن و جهاد کبیره داشتن و تبعیت از اونها نکردن یکی هم اینکه دستگیری کنیم ضعفای مومنین را که نبرند اونها رو فریبشون ندن بزرگترها وظیفه‌شون اینه وظیفه دیگر اینه که ما هم یاد بگیریم ما هم دعوت کنیم چطور اونا دعوت می‌کنن به باطل خودشون چرا ما دعوت نکنیم خب بعد فرمود کفار اینجوری میگن والنهم الخطایاکم به مومنین میگن گناهاتون به گردن ما خطاهای شما رو ما حمل می‌کنیم خدای متعال فرمود وماهم بما بحاملین من خطایاکم من شیء یه ذره نمی‌تونن بار گناه خودشون رو بردارند کسی میتونه با کسی دیگه رو برداره بار گناه خودش نمیتونه برداره یعنی چی یعنی اذیت میشه به راحتی نمیتونه برداره این بار رو دوش آدما هست ولا تزروا وازره اخرا این رزق رو دوشش هست ولی با اذیت داره میره. یه وقت آدم بار داره با قدرت تمام این بار رو حمل میکنه اینکه قرآن میفرماید اونها از خطاهای دیگران یه ذره هم نمی‌تونن بردارند اتفاقاً به گردن اونها هست. وقتی دیگران رو فریب میدهند لذا در ذیل آیه داره انهم لکاذبون اینا دروغ میگن ولیحملون اثقال این کفار ثقل گناه‌های خودشون و ثقل دیگران رو هم باید حمل کنند. خب اون بالا که فرمود که حمل نمی‌تونن بکنن منظوراینه که به راحتی نمی‌تونن حل بکنند. یعنی با عذاب با مشقت وباله براشون. حمل می‌کنند بعد در ادامه حضرت فرمود واذا وجدت من اهل الفاقه اگر از اهل فاقه یعنی فقر و نیاز اگه از نیازمندان کسی رو پیدا کردی که مَنْ يَحْمِلُ لَكَ زَادَک که زاد توشه تو را حمل بکنه تا روز قیامت به و بعد روز قیامت اونجایی که نیاز داری به تو بدهد. خب یه وقت هست کسی نیازمنده بعد این پولو برمی‌داره میره صرف گناه میکنه بله صرف جنایت میکند.  ولی مستحق واقعی مستحق واقعی آدم پاک مومن برای حوایج اولیه زندگیش مونده یا یه کسی هست مثلاً این پول رو در راه خدا می‌خواد مدرسه‌ای بسازد می‌خواد خدمتی بکند می‌خواد دستگیری بکند خود امام زمان روحی و ارو الفدا نمیگن حوائجی دارند. بله ما سرعت بگیریم برای غذای حضرت. خب آقا برای زندگی شخصیشون که نمی‌خوان آقا میخواد کار امت راه بیفته بار برداشته بشود اگر کسی رو پیدا کردی که نیازمند و زاد تو را حمل میکند تا روز قیامت و قیامت کامل همین رو به تو میدهد اونجایی که نیاز داری غنیمت بشمار یعنی فقیر و نیازمند یک غنیمت است نه یک غرامت

 فکرمون رو اصلاح کنیم عید غنیمت نگاه کنیم

شریعتی:فرمود حوائج مردم نعمت‌های خداست از این نعمت‌ها خسته نشوید

 ملول نشید حالا اگر ما به این دید نگاه کردیم که این بار ما رو برمی‌داره و قیامت کامل این بار به ما خواهد داد و ما به دید غنیمت نگاه کردیم دیگه اگرم توفیق پیدا کردیم منت نمی‌گذاریم. منت می‌پذیریم تحقیر نمیکنیم تکریم میکنیم که امام سجاد علیه السلام وقتی کمک می‌کردند دست خودشون رو میبوسیدن پیشانی اون نیازمند را هم می بوسیدند. ائمه معصومین تکریم می‌کردند فقرا را و به اندازه که معرفت داشتند بیشتر بها می‌دادند این هم خیلی مهمه به اندازه که آدمها معرفت داشتند به اونها بهای بیشتری می‌دادند یعنی برای معرفت و ادب هم ارزش گذاری می‌کردند. خدای متعال در سوره بقره فرمود الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله ثم لایتبعون ما انفقون من ولا عزا کسانی که اموالشون انفاق می‌کنند در راه خدا در پی این انفاق منتی نمیارند اذیت نمی‌کنند لهم اجرهم عند ربهم مزدشون نزد پروردگارشان محفوظ و لاخوف علیهم نترسی از آینده دارند ونه ترسی از گذشته دارند یعنی هنگام مردن این ترسی نیست نگران گذشته هم نیستند میدونن مغفرت شامل حالشون میشه بعد فرمود قول معروف در آیه بعد گفتار قشنگ و بخشیدن و مغفرت از خطای دیگران گذشتن خیر من صدقه اگه صدقه بدی منت بزاری اذیت بکنی این کارو بهتره

اون گفتار قول معروف اون گذشت از خطای دیگران این بهتر از اون صدقه‌ای که در پیش اذیت باشد والله غنی حلیم خدا بی‌نیازه، خدا داره بهانه درست می‌کنه برای اینکه شما سبک بار بشوید. شما اذیت نشید شما رشد بکنید باز در یه آیه دیگه داریم لا تبتلوا صدقاتکم با منت گذاشتن با اذیت کردن چه حالا فقیر را اذیت بکنید چه مولایت را اذیت بکنی. یعنی من اگر آبروی امامم را ببرم با رفتار اشتباهم اذیت کردم خیراتم با اذیت امام باطل می شود. در روایت داریم ها فقیر نیست اذیت مولا هست که در روایت داریم که آیا اذیت ما بدتره یا فقیرو که اذیت می‌کنیم گفت اذیت شما. فرمود وقتی میگی شیعه هستم و آبروریزی می‌کنی تو ما را اذیت می‌کنی

«کَالَّذِی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ» مانند کسى که مالش را براى ریاء و دیدن و خوش آیند مردم انفاق میکند . مالش رو انفاق میکنه برای خودنمایی برای ریا و ایمان نداره به خدا و روز قیامت که این انفاق‌ها فرمود کمثل صفوان یه قطعه سنگی رو در نظر بگیرین روش خاک هم هست یک باران شدید خاک میاد میره هیچی نمی مونه هیچ قدرتی بر اون زحمات ش دیگه نداره روز قیامت میبینند مثل یک سنگی که هیچی روش نیست هیچ توی نامه عمل اونها چیزی نیست

شریعتی: سحرهای ماه مبارک حاج آقا می‌گفتم این بعضی از این ظروف چینی ارزشمند را وقتی میخویم بسته بندی بکنیم موقع اثاث کشی می‌نوشتیم با احتیاط حمل شود شکستنی و بسیاری از کارهای خیر ما شکستنیه دیگه هنرمنده که بتونه اینو سالم به مقصد برسونه

 من جاء بالحسنه آیه فرمودین من جاء با الحسنه جاء یعنی آمد جا بعدش با که میاد یعنی آورد بردن عمل به اون عالم سخته گاهی انجام میدیم نمی‌بریم می‌ریم می‌بینیم باطل شده دستمون خالیه خالیه... یا ریا کردیم یا منت گذاشت . بنابراین فرمود اگر گرفتار اگر موضعی دیدید یه جاییه که الان پولت رو اینجا باید مصرف بکنی غنیمت به شمار روز قیامت به تو کامل برمیگرداند اونجایی که نیاز دارید

 یعنی وقتی ما تو قیامت گیر میکنیم اون انفاق ها به کمک ما میاد سوخت حرکت ما میشه و قیامت اگر ما بدونیم چه اوضاعی است الان بیشتر به فکر خواهیم بود. فقیر و نیازمند رو غنیمت بشماریم و نگاهمون را به سائل عوض کنیم. لذا فرمود: لَقَضاءُ حاجَةِ امْرئٍ مؤمنٍ أحَبُّ إلى(اللّه ِ) مِن عِشرينَ حِجّةً یعنی حاجت مومن را  برآورده کنید، خدا این رو بیشتر دوست داره از اینکه ۲۰ تا حج برویم. اینجا نمی‌خواد بگه حج نروید این مهمه شما برای حج و کربلا ارزش قائلی اما برای مومن ارزش قایل نیستی. حرمت المومن اعظم حرمت الکعبه احترام مومن از احترام کعبه بالاترش بیشتره

شریعتی:  و تشخیص این اولویت ها تو زندگیمون خیلی مهمه یا غافل نشدن از یک راهی که خیلی وقتا به چشممون نمیاد

حجت الاسلام نظافت: این توازنه خیلی مهمه طبق دستور زندگی کنید بالاخره اینقدر گفتن نماز بخونید به موازاتش گفتن زکات دین اومده همین ها رو به ما نشون بده دیگه زکات باشید و من بارها گفتم مشکل مومنین زکات نماز مومنین نمازشون رو می‌خونن تو این جهت کم میزارن حجشون رو میرن تو این جهت کم می‌زنند و حملهایاه  بارت رو بذار رو دوش او مثل اینکه داریم میریم چند تا ساک داریم یه وانتی پیدا میشه بار بذاریم روشه که مقصد به ما بدهد اینجوریه و همه و اکثر من تزویده میفرماید هرچی بیشتر زاد بگذار رو دوش این نیازمند. هرچی بیشتر بهتر هرچی بیشتر بدی سبک بار تری و انت قادر الان که قدرت داری یعنی اگر این پا و پا بکنی بدم ندم می‌بینی مال از دستت رفته فرصت از دست رفت. می‌بینی فقیره رفت

شریعتی: یه نکته‌ای هم هست خیلی جاها نمی‌تونی بارو به سلامت برسونیم بار دیگه می‌ذاری رو دوشمون با مسئولیتمون اونجا بهت تحویل میده

حجت الاسلام نظافت: بنابراین بعد حضرت فرمود الان قدرت داری فلبه ممکنه بعدا دنبال همین نیازمند بگردی فلا تجده یا نیازش برآورده شده یا او دیگه نمی‌بینیم اون رو اینجا حضرت می‌خوان بگن اگر موقعی که بستر انفاق پیش میاد انفاق کردی که کردی نکردی سه تا خطر تو رو تهدید میکنه یک ممکنه این ثروت از دست بدی ثروت ماندگار نیست نی دنیا داره بلاsj. لذا فرمود الان که قدرت داری دو ممکنه فقیر را از دست بدی لعلک تطلبه فلا تجده سوم ممکنه خودت از دست بدی بمیری مرگت بیاد. و کم نبودن آدمایی که امروز فردا کردن و نرسیدن یه آقایی می‌گفتن یک کسی گفته بود که من می‌خوام یه خدمتی بکنم ایشونم واسطه این بود گفت انقدر این پا اون پا کرد تا اینکه سکته کرد منو صدا زد زبانش نمی‌تونست حرف بزنه رفتم بالا سرش هرچی اشاره می‌کرد بچه‌هاش به حرف نمی‌کردن. مرد دیر اقدام می‌کنیم اینجوریه با حسرت میریم از این دنیا و این وبال. حالا در رابطه با اون خطر اول که اموال باقی نمی‌ماند و حسرتش باقی میمونه دو تا داستان تو قرآن هست یکی سوره قلم هست من این آیات رو بخونم یه مروری بکنیم خیلی قشنگه اولا از اینجا شروع میشه لاتطع کل حلاف مهین ای پیامبر آدم های که سوگند دروغین میخورند و فرومایه هستند به حرف اینها نکن هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِيمٍ «11» مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ «12» عُتُلٍّ بَعْدَ ذلِكَ زَنِيمٍ «13» أَنْ كانَ ذا مالٍ وَ بَنِينَ «14» آدم‌های بسیار عیبجو کسایی که برای سخن چینی همش میرن پیش این و اون مشاء هستن یعنی زیاد راه میرن برای سخن چینی مناء للخیر اینایی که مانع خیر دیگران هستند .اهل تعدی هستند گناهکار هستند. کینه توزهایی که بی اصل و نسب و بی ریشه هستند چرا اینجور رفتار می‌کنند ؟ بی ریشه ها ثروت های بادآورده گیرشون اومده قدم دارن حشم دارند فرزندانی دارند بعد اذا تتلا علیه آیاتنا قالوا اساطیر الاولین تا میرسه اینجام کما بلونا اصحاب الجنه یک چند نفری بودند باقی داشتند چند تا برادر بودند پدرشون انسان شایسته بود منصف بود اهل خیرات بود حالا باغ به اینا رسیده بود. خدا میگه ما آزمودیم مردم مکه را همچنان که اون اصحاب اون باغ رو آزمودیم . حالا اونا داستانش چیه؟ با همدیگه این پنج تا برادر صاحبان این باغ هم قسم شدن گفتن صبح زود میریم میوه‌ها رو می‌چینیم و تصمیم گرفتند که سهم فقرا را جدا نذارند زکاتش رو ندهند . پدرشون روش این بود وقتی میچید بخشی رو جدا میکرد ف علیها طائف یک بلای فراگیر اومد این باغ رو از جانب خدا بلایی اومد اینا وقتی خواب بودن فاصبحت کالصریم وقتی میوه ها چیده میشه میگن سریع یعنی کل این باغ انگار میوه نداشت با خاک یکسان شد مثل درختی شد که میوه‌هاشو چیده باشند بعد خبر نداشتن سر صبح همدیگرو صدا زدن بریم بیدار کردن همراه هم شیم.اگه بنا دارید میوه‌ها رو بچینید یالا سر صبح بیاین بریم میگه آهسته حرف می‌زدن که فقرا بیدار مسکین گفتن فقیر امروز نیاد باز مزاحم ما بشود صبح کردند در حالتی که قدرت داشتن منع کنن نیازمندان رو با همین تکنیکشون با همین روششون اومدن وارد باغ شدند وقتی باغ رو دیدن هیچ میوه ای نداره که سریع شده گفتن ما گمراه شدیم از دست دادیم نه دنیا نه آخرت یه داداششون عاقل‌تر بود فهمیده‌تر بود گفتش نگفتم چرا اهل تسبیح نیستید این تسبیح یعنی این یعنی وقتی تو جامعه فقیر هست گرفتار هست به خدا که عیبی نیست ما داریم آزمایش میشیم اگر راست میگیم سبحان الله پس به قدمی برداریم برای رفع این چاله چوله‌های بی‌عدالتی و فقر رو گرفتاری اون عاقله گفت نگفتم چرا شما اهل تسبیح نیستید قالو سبحان ربنا حالا گفتن آره درسته پاک و منزه است پروردگار ما انا کنا ظالمین علی بعض یعنی ببینید گاهی خدا تو گوشی میزنه آدمها درس میگیرن خوش به حال کسایی که بدون تو گوشی خدا درس میدن بعضی ها تو گوشی میزنه درس بگیرن که اون بخش ولی اینجا الان میگه درس گرفتن حالا فهمیدن خوب میگه به همدیگه رو آوردن و همدیگرو سرزنش می‌کردند گاهی هم اینجوریه بعد می‌خوایم بگیم تقصیر تو بود میگه تقصیر گفت قالو یا ویلنا انا کنا طاغین ای وای بر ما ما اهل طغیان شده بودیم. بابای من آدم خوبی بود چرا او راه رو ادامه ندیم عسی ربنا ربنا ان یبدلنا خیرا منها انا الی ربنا راغبون حالا ثروت ش کلا از دست رفته بعد ناامید نشدن گفتن امید است پروردگار ما که بهتر از این رو به ما بدهد ما رغبت داریم به پروردگارمون بعد خدای متعال فرمود کذالک العذاب همینجوریه فکر کردی حتماً باید خودت اتفاقی برات بیفته عذاب مالی هم هست حسرتش عذابه بعد فرمود ولعذاب الاخره اکبر این تازه باغتون با خاک یکسان شد عذاب آخرت که بدتر هست این عزیزان خواستن ملاحظه بکنن سوره قلم از آیه ۱۰ به بعدشه تاملی داشته باشند. یه جای دیگه هم باز چون بحث سر چی بود اگر تو اقدام نکنی ممکنه بعداً الان قدرت داری بعداً قدرت نداشته باشی

 در سوره کهف خدای متعال این داستان رو مطرح کرد و اضرب لهم مثلا رجلین ای پیامبر مثل دو تا دوست و رفیق رو برای مردم بزن جعلنا لاحدهما جنتین یکی از این دو نفر دو تا باغ داشت حالا باغش چه بود باغ انگور بود من اعناب و حففناهما بنهر دور تا دور این باغ انگور درختان خرما باغ تماشایی سر به فلک کشیده و باز بینش زمین کشاورزی بود چقدر ببین چقدر بزرگ بوده و این هر دوتا باغ میوه می‌داد کامل بی‌عیب بی‌نقص ولم تظلم منه شیء مزرعه نمونه کشاورزی و فجرنا خلالهما نهرا در بین این دو باغ نهر آب جریان داشت کمبود آبم نبود و کان لهو ثمر خلاصه میوه و ثروت و اینها این آقایی که چنین باقی داشت داشت با رفیقش حرف میزدفال صاحب یه پزی داد گفت من ثروتم از تو بیشتره و از نفرا این همه کارگر دارم این همه نیرو دارم

شریعتی: از جنس قارون و اون نگاه قانونی تفاخر و دخل جنت بعد میگه این آقای یه روزی وارد باغ شد و هو ظالم لنفسه در حالتی که ظالم به خودش بود آدم وقتی که به فکر آخرت نیست باور نداره یادش رفته این جسم نیست روحی دارد برای خدا ارزش قائل نیست معرفت داره این همه مصداق ظلمه به خداست وارد شد در حالی که ظالم به خودش بود یه نگاهی کرد به این باغ گفت فکر نمی‌کنم این باغ از بین بره جنس جوره دیگه این مزرعه و این باغ و این آب و یه وقت میگن باران نهری هم هست گفت این باغ همیشه است و فکر نمیکم قیامتی باشه کار انسان به کجا به کجا میرسه ولئن رددت الی ربی بر فرض هم قیامتی باشه منو برگردونن به سوی پروردگارم اونجا هم وضع من بهتره لاجدن خیر منها منقلبا متاسفانه یعنی بعضیا اینجوری هستند اونجا هم من بهترین جایگاه رو دارم بازگشت خوبی دارم! آخه بعضیا متاسفانه اینجوری فکر می‌کنن فکر می‌کنن تو این دنیا خدا به اونها ثروتی داده توفعان اونجا هم اینجوریه که اینجوری نیست ..اینجا بهت ثروت دادن اگه اینجا کاشتی اونجا وضعت خوبه بهره‌برداری می‌کنی یعنی اینجا غنی بودی با این نگاه اونجا هم غنی هستی ولی ممکنه اینجا غنی باشه اونجا فقیر باشی اگر نفرستی اگه به فکر اونجا نباشی و بعضی از فقرا هستند اینجا که اونجا غنی هستند اونجا غنی هستند بله اول فقرا فقرایی که از اون کمشون خوبه استفاده کردن با سیلی صورت سرخ نگه داشتند

 این فکر این صاحب باغ بود ادامه قال له صاحببه رفیقش گفت کف باذی خلقک منطق رفیق خوب چقدر خوبه آقای شریعتی موعظه ش که گفتش که کافر شدی به خدایی که تو را آفریده روز خاک بودی ثم من نطفه تو رو بر اون خاک تبدیل به نطفه شد ثم سواک رجلا حالا شدی یک مرد بلند قامت با این قدرت لاکنا هوالله ربی این لکنا یعنی لاکن ان گفت ولی من تو اینجوری هستی باش ولی من الله پروردگار من هست ولا اشرک به ربی احدا هیچ کسی را و هیچ چیزی را شریک پروردگار نمیکنم. گاهی ما سرور رو شریک خدا میکنیم چون ثروت دارن آدم بعضی ها سرمست میشن . بعد گفتش که و لولا دخلت جنتک رفیقش گفت وقتی وارد باغت شدی چرا نگفتی ما ماشاالله ولا قوة الا بالله این ذکر خوبیه بینندگان عزیز ذکر قرآنیه یعنی اگر مثلاً بچه‌تون رو می‌بینید نوه‌تون رو می‌بینید به چشمتون میاد اگه می‌خواین سالم بمونه بگید

ماشاالله ولا قوه ماشاالله و لا حول ولا قوه اینجا قرآنیش اینجوری و لا حوله نداره ماشاالله لا قة الا بالله حالا من تردید کردم واو هم داره یا نه ماشاالله لا قوه الا بالله

در روایت داریم پیامبر اعظم صلی الله علیه و سلم فرمودند اگر نعمت باقی بماند نعمت که می بینید اینو بگید خونتون میبینید ماشینتون میبینید هر وضعیتی که لطفی که خدا کرده بعد گفت انت این دقت کنید این رفیق مستضعف فهمیده باشعور موعظه کرد این رو گفت وارد باغ شده چرا نگفتی ماشاالله لا قة الا بالله انتر اقل من کمال و ولدا گفت اگه تو منو اینجوری خفیف و خوار می بینی که من مال کمتری فرزندان کمتری دارم فعسی ربی ان یوتینی خیرا من جنتک گفت ولی من خوشبینم به خدا امیدوارم خدا بهتر از باغ تو را به من بدهد و یرسل علیها حسبان من السماء برای باغ توام این خطر هستش که خدا یک بلایی بفرسته و باغ تو با خاک یکسان بشود این پیش‌بینی این .

من امیدوارم خدا بهتر از باغ تو رو بدهد و برای باغ تو هم احتمال اینکه بلایی بفرسته و با خاک یکسان بشود او یسرا بلا نیاد فرمود اصلا امکان داره این آبش برود در اعماق زمین فلم تستطیع له طلبا دیگه نتونی اصلا این آب رو بالا بگیری

شریعتی: ببینید تو این بحران کم آبی که واقعاً دعا کنیم خدا باران رحمتش رو بباره خیلی از کشاورزی از بین رفته بله هر چقدرم تو چاه بزن میگه اصلا رسیدیم به یه جایی آب شور و تلخ میاد ولی آبی که مناسب مصارف کشاورزی باشه پیدا نمی‌کنید

حجت الاسلام نظافت: بماند که این حالا با این استفاده از این قدرت تکنولوژیک که آب را از اعماق زمین می‌کشند چقدر باید ضررهای دیگه بله بعد نشست پیدا می‌کنه زمین زلزله‌ها بیشتر میشه گرفتاری ها بیشتر میشه بله و همین جا دعا میکنیم خدایا به حق محمد و آل محمد باران رحمت را بر ما انشاالله گناهان که سبب شده که حالا ما استحقاق این وضعیت را پیدا کنیم اون گناهان را ببخش و بیامرز الهی آمین

 خلاصه قرآن میگه ثمره بلا آمد و تمام میوه هاش از بین رفت یک روز این آقایی که پز میداد و مازید به این ثروت وارد باغ شد دید این وضعیت و یقلب کفیه یعنی از ناراحتی از حسرت علی ما انفق فیها یادش اومد چقدر پول خرج کرده برای این باغ و هی خاویة علی عروشها رو هم ریخته بود و عبرت گرفت گفت یا لیتنی لم اشرک به ربی احدا گفت ای کاش هیچ کسی رو هیچ چیزی رو شریک پروردگار قرار نمی‌کردم.

 وقتی من تکیه گاهم مال هست دارم شریک میکنم خونه خالی دارم حاضرم خالی باشه یکم ارزونتر نمیدم . این تکیه گاهت رو مال قرار دادی مال تکیه گاه نیست مگر مال میتونه جلوی بیماری رو بگیره ؟مگر مال میتونه جلوی فرشته مرگ رو بگیره؟ فوقش توی تشییع جنازه دسته گل زیاد بیارن مثلا تو مجلس تعزیه دسته گل بیارم یا مثلاً فرض بفرمایید که تابوت او یه مقدار آمبولانس شکم شیک‌ترباشه  یا پول بدن گریه کن‌هایی بیان براش گریه کنن ! چون چنین آدمایی که براشون گریه نمیکنه که وقتی محبت نکردی به خلق خدا فرمود یه جوری زندگی کن مردی یاد خوبیات بیفتن گریه کنند. بنابراین ثروت ماندگار نیست با زکات ماندگارش کنید هم برای دنیا هم برای آخرتمون برای دنیا ماندگار کنیم تا هستیم استفاده میکنیم و دیگران میاریم سر این سفره

شریعتی:ثروت موقت رو با زکات یک مهر ماندگاربزنیم.

حجت الاسلام نظافت: بله حالا اینم خیلی جالبه که الان قرآن داره نقل میکنه از اینکه باغ هست پس اصل باغ ارزشه انفاق نکردن ضد ارزشه و این اعتدال چقدر خوبه ببین آقای شریعتی ما گرفتار افراط تفریط میشیم یعنی یک کسی ممکنه تنبلی کند زحمت باغی را آباد نکنه اینم بده. یه کسی ممکنه باغی رو آباد بکنه انفاق نکنه اونم بده

این توصیه‌های چند جانبه خوبه؛ تولید بکنید از یه طرف توصیه به انفاق بکنیم. از یه طرف توصیه کنیم که زندگی اشرافی نباشد . زندگی در حد ما گرفتار امکانات نشیم ساده باشد.

 ببینید یه وقت توی جامعه توصیه کردن که جوانها حزب اللهی ها متدینین برین دنبال تولید ثروت این کار بکنید خوبه اون کار خوب بود خوب توصیه به انفاق هم باید میکردید. توصیه به ساده زیستی هم باید میکردید. چون اگر قرار باشه که آدما برن دنبال ثروت و انفاق نکنند خودشون مایه ی خطر میشن .من مکرر شنیدم مثلاً صادرات میکن ارز نمیارن به کشور متاسفانه. بله اینجوری میشه حرص که میفته اینجوری به جان آدما اینجوریه ولی اگه آدما به خاطر خدا ثروت تولید بکنن و اهل انفاق هم باشن ما انفاق را ارزش کنیم کنز را ضد ارزش کنیم و زندگی ساده را ارزش بکنیم، دنیا آباد و آخرت همه آباد می‌شود. برای همه خوب می‌شود یه اعتدال به نظرم بسیار اهمیت داره . امیرالمومنین همین رو می‌بینیم امیرالمومنین نخلستان ها کردند ولی اهل انفاق هم بودند ساده هم زندگی کردن

شریعتی: انشاالله خدا رزق و روزی همه بکنه زیارت مکه و مدینه رو، یه سالی که من مشرف شده بودم یه جاهایی بود نزدیک مسجد شجره به اسم آبار علی یا ابیار علی چاه های امیرالمومنین. بعد اونجا آقایی که قصه های اونجا رو برامون حکایت میکرد گفت امیرالمومنین وقتی این چاه را حفر می‌کردن همونجا با همون سر و وضع گلیشون می‌فرمودند قلم و کاغذ بیارید و همونجا وقف میکردند.

حجت الاسلام نظافت: امیرالمومنین اینجور نبود که فقط عبادت کنند. هم خودشون تولید ثروت می‌کردند هم انفاق می‌کردند هم وقف می‌کردند و هم ساده زندگی می‌کردند و هم دیگران را توصیه می‌کردند که آقا زحمت این همون اعتدال و الا اینکه حالا آدما یه گوشه بنشینند که صدقه بگیرن که اعتدال نیست که بگن ما عبادت می‌کنیم دیگران ثروت تولید کنید دنیا را هم آباد بکنی آخرتت رو هم آباد بکن با خوبه و زندگیت هم ساده باشد چون اگر قرار باشه زندگی تو اشرافی بکنی به ویژه زمین گیر شدن است. یه جایی از همین کار خیر باز دوست نداری از این عالم بری بله انفاق خوب آدم رو مشتاق رفتن میکند. آدم زندگیش که خیلی نو نوار میشه دل دل کندن ندارد. حتی دوست نداره مهمان بیاد تو مهمان میاد بچه‌ها می‌زنن خرابکاری می‌کنن دیگه واقعاً اینجوریه‌ها حتی بچه خودش رو دوست نداره چرا چون برای امکانات از نوه بیشتر ارزش قائله. وقتی زندگی اینجوری میشه زندگی خیلی گران میشه تو دوست نداری مهمان بیاد خونت میگه مردم میگه ببریم رستوران در حالی که مهمان میاد تو خونه شما بچه شما اعتماد به نفس پیدا می‌کنه شخصیت پیدا میکنه خونه دیگران رفتن اونقدر از نظر تربیتی برای فرزندان ما ارزشی نداره چون رفت سر سفره دیگران ولی دیگران که میان سر سفره ما بچه ما شأنی پیدا میکنه عزت پیدا میکنه.

 کرامت و سخاوت و تمرین میکنه ، خب زندگی خیلی پر زرق و برق باشه آدم دوست نداره مهمان بچه رو دوست نداره بچه هم همینجوریه شلوغ میکنه میریزه میپاشه. انسان نباید دلبسته باشد و لذا زندگی معتدل چیز خوبیه. من گاهی دیدم که برای امکانات از بیشتر ارزش قائلند از فرزند خودشون.

شریعتی: بله اون مهم‌تره

 اون مهم‌تره و لذا فرض بفرمایید رو این مبل بره نمی‌دونم بازی بکنن بزنن بشکنن ناراحت میشن دیگه. ولی زندگی که ساده‌ایه از بازی کردن بچه‌ها خیلی انسان رنج نمی‌بره بلکه قشنگه. بعد حضرت فرمود اگر خدا کسی رو سر تو قرار داد گفت فلانی یه قرضی به من بده حالا چه وام بلاعوض چه قرض الحسنه حالا متاسفانه الان روزگار اینجوری شده آدما میگن ما قرض بدیم اگه الان قرض ندیم این پول مثلاً طلا میخریم اینجوری میشه پس قرض ندیم قرض بدیم بعداً که برگردونه خب این پول ارزشش اومده پایین..اینجا باید با خدا معامله کرد با خدا معامله کن. از این حرفا هست تازه اجره که انقدر زیاده به خاطر همین معامله دست دیگران چون تو مالکش بودی یه سر سال باید یه پنجم تو بدی. فرمود غنیمت بشمار الان که بی‌نیازی لیجعل قضائه لک تا این رو جبران میکنه فی یومک اون روزی که تو گرفتار دشواری ها و سختی ها هستی یا اونها عسرت یعنی چی؟ اینجا روز قیامت گرفتاری. فرمود فرض کنید یک زن شیرده که اینا جونشون به بچه هاشون بنده از بچه اش غافل میشه.

شریعتی: یوم لاینفع مال ولا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم

 روز قیامت اینجوریه، فرار میکن از هم. بچه‌ش رو فدا کنه قیامت اینجوریه امیرالمومنین فرمود اطلاعاتی که من از اون عالم دارم اگر شما می‌داشتید سر به بیابان می‌گذاشتید گریه می‌کردید بر اعمالتون به سر و صورتتون میزدید اموالتون رو بدون نگهبان رها می‌کردید. حتی حاضر نبودید به کسی بسپارید. اون روز فرمود به کمکت میاد .مثل جریان الان همین بیمه‌هایی که می‌کنید پول میدیم دیگه نه؟ هنگام سختی ها سرمایه گذاری در بیمه خدا میاد به کمککت .حالا اگر سرمایه گذاری نکرده باشید مشمول پرداخت بیمه نمیشی. اگه کاری نکرده باشی اونجا گرفتار باقی میمونی . وقت داریم؟

شریعتی:  اگر میخواید فراز جدید و نکته جدیدی رو آغاز بکنید بذاریم قرآن رو بشنویم بعد برگردیم انشالله در فرصت باقی مانده

خیلی ممنون چقدر خوبه این نکته‌ها تو این زمانه ما که از هر طرف غفلت می‌باره به نظرم این مجال و این فرصت لااقل تو این ساعت سمت خدا که همیشه گفتم یه فرصتیه برای خلوت‌های ما. چقدر شنیدن این نکته‌ها تلنگره و چقدر باعث میشه آدم حواسش رو جمع بکنه به فکر فرداش باشه و این به نظرم اوج ذکاوت و هوشمندیه آدم‌هاست که فقط امروز رو نبینن. بلکه فردا رو هم ببینند و برای اون روزشون یه فکری بکنن خیلی خوب میگن امیرالمومنین تو کوچه پس کوچه های کوفه و تو بازار میرفته اینایی که بارشون سنگین بوده حضرت کمک می‌کرده و من یه وقتایی به حضرت میگم یه جاهایی بیا بار ما رو هم شما بردار و انشالله اگر سنگین بالیم و سنگین با خود حضرت این بار رو از دوشمون برداره و ما رو سبک بکنه بهر دل کندن بشیم اهل پرواز بشیم آیات رو بشنویم صفحه ۱۱ مصحف شریف رو دوستانم تلاوت خواهند کرد.

 انشالله تلاوت آیات در لحظات دقایق باقیمانده با عشق با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما تلاوت آیات رو و ثوابش رو هدیه بکنیم به روح بلند حضرت زهرا سلام الله علیها که صبا و برکاتش انشالله همه مون مضاعف بهره مند بشیم. باز می‌گردیم همراه شما هستیم و در کنار شما بفرمایید خواهش می‌کنم

صفحه11 قران کریم

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام به حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و السلام و خوش به حال اونهایی که حال و هوای مشهد رو نفس می‌کشند تو این روزهای پاییزی که چقدر زیارت حضرت می‌چسبه زائران مجاورات حتماً سلام رسان ما باشند بر حضرت خوب سمت خدا مردم عزیزمون انشالله دعا بکنن دو سه دقیقه فرصت داریم تا پایان وقت در اختیار شماست تا جای نظافت عزیز و حسن خطام بفرمایید

حجت الاسلام نظافت: بله حضرت فرمودند که غنیمت به شما کسی قرض میخواد منتها قرض هم اونجوری که خدا میگه یعنی ربوی نباشد قرضی که میدیم وسیله افزایش ثروت ما نباشد ثروت ما از یک ناحیه دیگری باشد. خالصاً لوجه الله شنیدم به بنده خدایی این قرض گرفته بود برای کارهایی بعد همینجور نزول خواری می‌کنند ازش دست و پاش رو خیلی بده واقعاً و همینجور طرف رو دارن توی باتلاق فرو می‌برند. این ثروت‌ها خوردن نداره.. آیه قرآنه که فنذره الی میسره مهلت بدید مهلت بدید تا وقتی بتونه بپردازه نه اینکه شما بگید خب پس باید اینقدر که قرض می‌گیرن اگر خوش حساب باشند او خودشون این کار را بکنند که مستحبه اگر کسی قرض گرفت طرفینیه دیگه هر کدومشون یه تعهد مال فلانی گرفته بودم اینقدر افت پیدا کرد. اگه دارم یه چیزی هم روش بگذارم هر کسی تکلیفی دارد اما اینکه ما قرض نباید وسیله درآمد باشد جامعه را خراب ندی بهتره بله الان اینجوری شده و لذا کسی به کسی قرض نمیده. وقتی بانک‌ها سود میدن آدما میگن پس چرا پول رو بدیم به این میدیم به بانک تا سودش رو بگیریم یعنی اون قرض الحسنه به معنای واقعی کلمه می‌خوام برای آخرتم کاری صندوق‌های قرض الحسنه که هست خیلی خوبه صندوق های مساجد خیلی خوبه این جمع‌های خانوادگی که دور هم جمع میشن یه پولی می‌ذارن بعد هر ماه به همدیگه کمک به هم کمک می‌کنه خیلی خب اینجوری خوبه

به هر حال فرمودند این رو غنیمت به شما وقتی کسی از تو قرض میخواد این غنیمت حالا قرض قدیما اینجوری بودن بعضی ها اصلا دنبال این بودن کسی رو صاحب خونه کنن گفت فلانی این ماشین مث خودش فرض کن یه ماشین بهش افتاده خب میگه بیا ماشین ما رو بردار یا نداریم میگه آقا میدی دیگه الان چی داری اصلا معلومه که دنبال لذت می بره این رو صاحب ماشین کنه، لذت میره صاحب خونه کنه آپارتمان بعضیا خیلی دل بزرگی دارن آقای شریعتی بله بعضیام خیلی حقیرند. دل بزرگ به داشتن نیست به گذشتن است به گذشتن و این دل بزرگو تجربه کنیم

شریعتی:  انشاالله انشاالله امیدوارم که خوبی‌ها رایج بشه در جامعه ما و بین مردم با هم مهربان باشیم دلسوز هم باشیم مهمتر از همه بی تفاوت نباشیم نسبت به هم که مکرر تو این جلسات شما تاکید کردید.آقا دعا بفرمایید خداحافظی

حجت الاسلام نظافت: خدایا به حق محمد و آل محمد باران رحمت را نازل بگردان الهی آمین فرج مولای ما را نزدیک بگردان الهی آمین دعاهای امام زمان در حق رهبرمون کشورمون جوونامون گرفتارانمون و در حق دفع شر دشمنانمون مستجاب بگردان الهی آمین

شریعتی: خیلی ممنون و متشکرم از میان نام سالنامه‌های هجری و میلادی تقویم دل من و این سرزمین تا ابد شمسی است وقتی نام تو خورشید است السلام علیک یا شمس الشموس و صل علی ابوالحسن علی بن موسی الرضا مرتضی تا سلامی دوباره خیلی ممنون متشکرم