من بهترین برکات رو برای تکتک شما همیشه آرزو کردم و میکنم. به همه مخاطبانمون در هر کجا که هستند با دل و جان سلام میکنم. خاصه شنوندههای رادیو معارف، مخاطبان شبکه محترم افق، انشاءالله که در این لحظات و دقایقی که در کنار هم هستیم، لحظات مفید و پرباری رو در محضر حاج آقای عاملی عزیز تجربه کنیم. آقا، سلامعلیکم و رحمتالله خیلی خیلی خوش آمدید
حجت الاسلام عاملی: وعلیکمالسلام و رحمتالله محضر بینندگان محترم، شنوندگان عزیز، سلام و دعا دارم. از اینکه ما رو در منازلشون میپذیرند تشکر دارم. ما کلماتی از اهل بیت، از قرآن، از حکما، سخنان اخلاقی عرض میکنیم. انشاءالله که حسنه جاریه باشه برای همه ما. انشاءالله از خدا میخوام که عالیترین عنایت بر موضوع عبودیت و معرفت در عمر تاریخ برای هر ولی، هر نبی، هر وصی کرده، از سر فضل، نه از سر استحقاق، برای همه ما مقدر بکند، انشاءالله
شریعتی: الحمدلله به بهانه حضور حاج آقای عاملی، به همه اردبیلیهای عزیز، به همه آذریزبانهای ما، آذریهامون، با دل و جان، مخصوص و ویژه سلام میکنم. خوشحالیم که بهصورت خاص مخاطب ما هستند. امیدوارم که ما را هم دعا بکنند. ما هفته گذشته بحثی رو آغاز کردیم با موضوع حریت و آزادگی. با نکاتی که حاج آقای عاملی فرمودند، احساس میکنم که تازه داره گیرامون مشخص می شه. یه جایی حق رو میشناسیم ولی تبعیت نمیکنیم. یه جایی گیریم، یه جایی پامون بسته است، چسبیدیم به زمین، زمینگیر شدیم. خوبه که نقطهضعفهامون رو بشناسیم. حالا ادامه فرمایشات، بحث ناتمام ماند و انشاءالله ادامه بحث خواهیم داشت. بسماللهالرحمنالرحیم
حجت الاسلام عاملی: بسماللهالرحمنالرحیم بحث ما در این بود که یک جامعه آرمانی، اول باید حریتش رو درست بکنه. یک فضای سالم تربیتی که نسلهای فاخر تربیت بشوند، متوقف بر حریت افراد به حریت جامعه است. اگر انسان مملوک بشه، دست شهوت، ریاست، طمع، کینه، حب و بغض شخصی، همه اینها فاجعه است متأسفانه در طول تاریخ، در اثر تعلقات، سرنوشت بشر به کانال فاجعهآمیزی وارد شد. جنایتهای بزرگی صورت گرفت. همه اینها ناشی از انسانهایی بودند که تعلق داشتند، حریت نداشتند. به خاطر ریاست، انسانها رو سیلآسا کشتند به خاطر طمع، به خاطر حب مال و جاه، چه جنایتها که نکردن هر سیستم تربیتی آموزشی، اول باید بهصورت علمی کار بکنه که انسان بتونه علیه خودش شورش بکنه، علیه خودش قیام بکنه. ولو علی انفسکم که در قرآن مطرح میشه، بیجا نیست که خدای متعال وقتی که میخواد حضرت ابراهیم رو امام بکنه و تقاضا میکنه که تولیت انسانها، من بتونم کار تربیتی بکنم، امام باشم، خدای متعال دو تا امتحان ازش میگیره. یکی این است که اثبات بکنه که تعلق نداره. باید فرزندش رو ذبح بکنه تا فردا که به مصدر امور رسید، نگوید این برادر منه، این خواهر منه، این همشهری منه، این در ستاد من کار کرده، این فردا در انتخابات به درد من میخوره، آینده من منوط به این است
مثل امیرالمؤمنین کان لا یستمیل احدا الی نفسه تعبیر از ابن ابیالحدید است. در پی شکار میل کسی نبود که هوای این رو داشته باشم، هوای اون رو داشته باشم. هر جا خلاف امر خدا دید، علیهش حد جاری میکرد. شرطه الخمیس را حد جاری کرد. دست کاتبش رو قطع کرد. خواهرش ام هانی را صدایش بلند شد. رئیس قبیله بود، حد جاری میکرد. برادرش رو کاری کرد که صدایش بلند بشه، گریه بکنه. برای شاعرش، نجاشی، شلاق زد. کاتبش رو یعنی حریت به تمام معنا، داماد خلیفه که شراب خورده بود و خلیفه نمیپذیرفت که این شراب بخوره، آخر سر وقتی که شراب خورد، انگشترش رو از دستش درآوردن، آوردن خلیفه گفتن این شراب خورده که انگشترش رو آوردیم. گفت خیلی خب هر کس میخواد هر کاری بکنه همه ترسیدند. امیرالمؤمنین اومد میدان. مثل روباهی که در برابر شیر فرار بکنه، در میدون فرار میکرد. از خلیفه هم نمیترسیدند که داماد خلیفه است، فردا پدر ما رو درمیاره امیرالمؤمنین زیر پای خودش گذاشت، حد خدا رو جاری کرد و فرمود: لایضیع لله حد انا حاضر.. جایی که من حاضرم هیچ وقت حد خدا هیچوقت تعطیل نمیشه. میدونست که چقدر دشمنتراشیست. میدونست که تاوانش رو در کربلا باید پرداخت بکنه. میدونست که این آقا زهرش رو در کربلا میریزه. اما حریت حریت حریت
یعنی رئیس احرار اگه بخوای پیدا بکنی، در رأس هرم حریت، اول حضرت ختمی مرتبت قرار بگیره وقتی به یک زن بنیمخزوم حد جاری میکرد، گفتن یارسول الله، این کارو نکن، طول تاریخ بدنام میشه گفت والله زهرا این کارو بکنه، نمیگم این زهراست، نمیگم این دختر منه حدی جاری میکنم امتهای گذشته اگه سقوط کردن، برای این بود که حتی برای ضعفا جاری میکردن. اون هایی که قلدر بودن، پرنفوذ بودن، پرواسطه بودن، برای انرژی کردن این می شه حریت وقتی ابنعباس یه خیانتی کرد، فرار کرد به طائف، امیرالمؤمنین گفت اگه برنگردونی، یه شمشیری بهت میزنم که به هر کس زدم، راست رفته جهنم و والله اگر حسن و حسین این کارو بکنه، نمیگم این حسنه، نمیگم این حسینه... هیچوقت هوای این ها رو نگه نمیدارم که فرزندان منند. کار خودم انجام میدم این ها که حریت هستند امیرالمؤمنین فرمود: در جنگ، ما فرزندان ما، پدران ما که مشرک بودند، در برابر ما صف میکشیدن. کنا نحن ابناءنا و ابائنا و این جز اینکه ایمان ما رو اضافه بکنه، تأثیر دیگری نداشت یعنی دین، اساس حریت است توحید
شریعتی: اساساً هر وقت شخصیتهای محکم تاریخ رو نگاه کنی، یکی از شاخصههای مهم شخصیتیشون همین حریت بوده که از این ها یه کوه ساخته و تونستن در تاریخ بشر تأثیرگذار باشن
حجت الاسلام عاملی: حضرت امام، سید حسن، اینجوری بود یعنی چقدر در خطر بودن اینها در هر لحظه در خطر بودند، اما ذرهای نمیکردند که الان کشته می شم دشمن اینجوریست، دشمن خبیث، ناپاکه، مسلطه به آخرین تکنولوژیهاست برای ترور اصلاً و ابداً با حریتشون این کارو کردن متأسفانه طول تاریخ، خیلی جنایت شد از مسیر تعلق. تعلق به ریاست، تعلق به ثروت، تعلق به دنیا نخبههای زمان امام حسین، حضرت رو تنها گذاشتن دیگه به خاطر چی تنها گذاشتن؟ به خاطر تعلق کسانی که سیدالشهدا از هوش رفته بود، اونقدر خون از بدن مبارک رفته بود، به هوش اومد، دید که سینهاش سنگینی میکنه. دید که شمر جالس، علی صدره حضرت فرمود: جای خیلی خطرناکی رفتی نشستی ...میدونی که این سینه رو چقدر پیغمبر بوسه زده است؟ چه چیزی تو را آورده اینجا؟ گفت: جایزه یزید ببین، هیچی به خاطر یه تعلق به یه جایزه یه وقت شمره، یه وقت در بازار ماست، مثلاً، خدای نکرده، که اجناس رو در این لحظه حساسی که کشور ما داره، یا احتکار بکنیم، تفاوتی نداره اون دستش به امام حسین رسیده است، این دستش نرسیده دست شما به ما نرسید برید شیعیان ما رو زیارت بکنید اگه میخواد که به ما ارادت داشته باشید، به شیعیان ما رسیدگی بکنید حضرت فرمود که دیگه جایزه یزید بالاتره یا شفاعت جد من؟ شفاعت در فزع اکبر، در عرصه محشر که همه میگن لا ارید الا نفسی، حضرت نوح می گه، ابراهیم می گه هیچی نمیخوام به جز خودم. اونقدر وضع وحشتناک است...اونجا جدم شفاعت میکنه، اون افضله یا جایزه یزید؟ گفت: یه دانق یزید از شفاعت جدت بالاتره الله اکبر دانق میشه هفت جو یعنی گاهی انسان سقوط میکنه سهروردی میگه انسان نمیشه تعریف کرد . چون صعود بکنه دیده نمیشه سقوط بکنه نمیشه فهمید
خدا، هستی که میخوای جهنم درست کنی در دنیا، خیلی وحشتناک است اینجا جهنم درست بکنن، یعنی یه نوع ادعای خدایی میدونید که ترامپ یه جملهای داره، میگه که اسلام یه ویروسیست در بدن دو میلیارد مسلمون ما باید این ویروس رو بکشیم بیرون، بندازیمش دور همچنان که ویروس کمونیسم رو درآوردیم، انداختیمش بیرون یعنی اعتقادی هیچ، اصلاً به اسلام نداره سقوط در یه لحظه در حلبچه، ۵۰۰۰ نفر کشته شد نشست، اون هایی که بالاخره اومده بودن، به خاطر ۷ کیلو برنج، ۷ درهم شما تاریخ ببینید که برای چی اومده بودن یا اینکه سرش میزد در کربلا، بعد عاشورا، خاک بر سر من به من دادن ۷ درهم من خودم ده درهم دادم برای اینکه سپر و شمشیر خودم رو تیز بکنم و تجدیدش بکنم .
سیدالشهدا یه جملهای داره، اونقدر عجیب است حضرت فرمود که اهل کوفه از جونتون میترسید؟ جانم آوردم از زن و بچهتون میترسید؟ میگید که اگه ما هم به شما ملحق بشم، ابن زیاد زن و بچهمون رو میکشه زن و بچه آوردم نه جمله اونقدر جانسوزه اگر بیعت خود را تأکید کنید، در راه راست قدم گذاشته اید؛ چرا که من حسین بن علی هستم، پسر فاطمه دختر پیغمبر خدا(ص) جان من در ردیف جان شما، خانواده من در ردیف خانواده های شما و در وجود من سرمشقی نیکو برای شماست: فأنا الحسین بن علی و ابن فاطمه بنت رسول الله، نفسی مع انفسکم، و اهلی مع اهلیکم، فلکم فی اسوه. یعنی این تعلقات که باعث میشه که شما به ما ملحق نشید، من سلب حجت میکنم اهلی و ولدی تمام بچهها، معالیکم و اولادکم فلکم بی اسوه دنبال من بیایید به کل تاریخ میگه: فلکم بی اسوه دنبال من سیدالشهدا اون وقت، یک بدبختی بلند شد، گفت که من از جانم میترسم، ولی اسب خوبی دارم، شمشیر خوبی دارم، در اختیارتون میذارم چه جمله خوبی گفته سیدالشهدا: به نفسک تو وقتی تعلق داری به جان خودت، شدی صاحب تعلق دیگه تو رو نمیپذیرم اذا بخلت علینا به نفسک، فلا حاجت لنا فی مالک دیگه احتیاجی به مال ندارم با خودتون هستیم و تاریخ نگاه بکنید همین مصیبتها طول تاریخ ادامه پیدا کرده
شریعتی: اصلیترین نکتهای که ما رو زمینگیرمون میکنه، به نظرم دنیاست. اینطور نیست؟ یعنی این حساب، بند اسارت دنیاست
حجت الاسلام عاملی: پیغمبر ما فرمود: فتنه امتی المال امت من با مال میریزه جهنم یعنی مسلمونها که جهنمی میشند، اکثرشون از طریق این است که به حقوق مالی عمل نکردند یه وقتی ما شروع کردیم، ناقص موند، به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی که کریم اهل بیته. وظایف مالی، بیش از ۲۰ سال، ما وظیفه مالی داریم ما که مال ما نیست مالالله مسلمان مال خدا میبینه، همونجا مصرف میکنه که خدا دستور داده است بیایید در عیاشی، در فساد، در خیانت، مصرف کنی در خانه ریاحی درست بکنی، از استطاعت عمومی خارج بشی، این ها نیست در اسلام
حالا معنای اعم بگیرید که یه قسمش پول هست، اما مسئله، مسئله ریاست، مسئله جاه آخر، ما یخرج عن قلوبه صدیقین، حب جاه آخه چیزی که از قلب صدیقی خارج میشه، حب جا هست مرحوم سبزواری، صاحب کفایه، وقتی مرجعیت به ایشون رسید، در نجف اومد کنار ضریح امیرالمؤمنین، گفت: آقا جان ۴۰ ساله من با شما هستم اینجا چیزی ازت خواستم؟ هیچی نخواستم من از تو خودتون میخوام اما امشب یه حاجتی دارم واسطه میشید در خدا؟ امشب آخر من باشه من نمیخوام مرجع باشم فردا تشییع شدن... بله وقتی مرجع رسید که ما سینهزنان رفتیم منزل ایشون، گفت: والله مقدمه نچیدم آوردند و بردند به مدرسه... این حریت است.
مقام معظم رهبری یه جمله بسیار عالی دارند، میگن: هر کجا یه فضیلتی را ببینید، نگاه کنید، انتهای خط، یه معلم ایستاده است هر که ز دولت اثری یافته/ از دم صاحب نفسی یافته هر که گیرد پیشه ای بی اوستا/ریشخندی شد به شهر و روستا.. حساب نفس، نفسش بهش خورده آفرین چقدر خوب یه عظمتی دیده است با انسانهای کوچک بشینی، کوچک میمونی با انسانهای بزرگ داشته باشی، عظمت اونها تو رو بلند میکنه قدرت روحی اونها تو رو بلند میکنه تازه عظمت روحی رو درک میکنی که این ها چه عظمتی روحی دارن
شریعتی: و ظرفیت انسان و آدمی رو
حجت الاسلام عاملی: احسنت احسنت قابلیت انسان، قابلیت...یه کسی یه مبلغی به اقای بروجردی مبلغی داد، گفت که ۳۰۰ تومنم به آقای سید محمد تقی دادم، قبوله؟ آقا پول رو پرت کرد اونقدر عصبانی شد، رفت، رفت عقب، کم مانده بود که زمین بخوره حاج احمد آقای خادم گرفت، بعدش اون بیچاره هم از ترس، شورای مجلس رو ترک کرد. تاجر بعد بیرونی به ما گفت: من چه کار کردم؟ من حرفی نزدم حضرت آیتالله، چرا اینجوری شد؟ گفت میخواستی چیکار کنی؟ وقتی میگه به فلان مرجع پول دادم، قبوله یعنی اون ها هیچکاره ان یه مرجع رو شکستی یه مرجع تماشا بکنه تنقیص رو. حالا صبح تا شب ما تنقیص رو داریم تماشا میکنیم
حالا من مثالهای دیگه از تاریخ میگم که تعلق چه کار کرده یکی، مسئله بلعم باعوراست که اونم تعلق بود، تعلق به ریاست بود. با یه پیغمبر وارد جنگ شد اونقدر خدا بدش اومد، ریاست این رو تشبیه کرد به سگ. یعنی نجاست معنوی است ریاست یعنی نجاست. حب ریاست یعنی نجاست ببینید، سگ یعنی باید این رو تطهیرش کرد. حضرت امام میگه که اگر شما یه قطره بول رو لباست باشه، نمازت قبول نیست.حالا کبر باشه تو دلت، قبوله؟ ایننجاستهای معنوی است تشبیه کرد به سگ اونوقت خدا، ادبیاتش... یه روزی باشه، من اینجا شروع کنم از اول قرآن تا آخر ادبیات خدا با افراد مختلف با زنان پیغمبرپیغمبر یجور صحبت می کنه با اهل بیت یجور دیگه، به زنان میگه طلاق بدید که برید.
با اهلبیت می گه یطهرکم تطهیراچقدر تکریم... با پیغمبر صحبت میکنه، غوغاست به عمر، به زندگی پیغمبر قسم میخوره و علمک مالم تکن تعلم وکان فضلالله علیک عظیما اما یه جا که خلوص دین مطرح میشه، ادبیاتش با پیغمبر فرق میکنه میگه اگه این کارو بکنی، اون رگ اصلیت رو میگیرم، رگ دست راستم رگ قطع میکنیم. هیچکس نمیتونه تو را از دست همه بگیره ادبیات عوض شد پای دین، خلوصش، بدعتی، پیرایه ای هر دوره کسی بیاد یه چیزی بچسبونه، این دیگه همون دینی نیست که خدا اون رو آورده است .
الان من در خطبه بگم سگ، مردم ایراد میگیرن یعنی اونقدر باید خطابه نزاکت داشته باشه، تمیز، پاکیزه باشه . یه وقتی ترامپ رئیسجمهور بود، دوره اول میخواستن ترامپ رو سوال جواب بکنن، گفت این فایده نداره. رقیبش بود، بله، بایدن اونجا نشسته بود. برگشت گفت که بابا من رو چه استیضاح میکنید؟ این خره، استیضاح بکنید! ببینید حرف رو.. ملتی که یه فرهنگی داره ملت ما اونقدر فرهنگش متعالیست، بالاست اونقدر منزه، پاک اصلاً قابلمقایسه..نیست.
خدا عمداً دو طایفه رو خیلی تند دربارهاش صحبت کرده است یکی انسان ریاستطلب یکیشم عالم دینی که به علمش عمل نکنه کمثل الحمار درازگوش.. الان اومده گفته که به غزه، اهالی گفت: چرا هجرت نمیکنید؟ پیغمبر از مکه هجرت کرد. غزه بالاتر از مکه که نیست؟ اونوقت همین مفتیایی یکی از مفتی، بابا فلسطین مال ما نیست که رها کنید، برید خدا میگه: ادخل الارض مقدس التی کتب الله لکم معنیش اون نیستها کتب الله لکم.. عالم دین بیاد همراهی بکنه با حکام جور بشه آخوند سلطنتی، درباری بشه قطاعالطریق بشه خطبای فتنه. روز قیامت، یوتی کل خطیب ما خطب و لماذا خطب؟ خدا روز قیامت، تمام مخاطب ها رو میاره، دونهدونه میگه: خطابش رو باز کنید ما نسخهبرداری کردیم إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ این خطبه برای چی؟ این خطبه رو خوندی؟ این جمله رو گفتی؟ چرا این تعریضی کردین؟ کار خیلی سنگین است این دو تا واژه رو که اون ها به عمل، به علمشون عمل نکردن یعنی نتونست بفهمد که بار من چیه
اونوقت خدا تشبیه کرده بود بلعم باعورا را، قصه ش خیلی طولانیست و یه فاجعهای در برابر موسی درست کرد و الاغ هرچه زد که با الاغ بره بالای کوه نفرین کنه به موسی نرفت، الاغ رو کشت. فهمید که خدا این کارو کرده که به الاغ گفته نرو، به خدا گفت: ازت انتقام میگیرم! از خدا انتقام بگیری؟ انسان چقدر سقوط میکنه .عاقبه الذین کذبوا بآیتالله از کجا به کجا... هر کس گناه کنه، توبه نکنه گناه کنه، توبه نکنه آخر سر خود خدا را انکار میکنه اونوقت رفت، گفت: هرچند دختر خوشسیما، خوشگل هست بیارید همه رو کار دارم، به اینها چیزی داد دستشون جنس بگیرن سبدی داد و سبدها را پر کرد از جنس. گفت که میرید داخل لشکر موسی، فقط فروشنده هستید اما اگر کسی یه تقاضای دیگری از شما کرد، نه نگید خب، حضرت موسی هم لشکرش خیلی وقت بود که در بیابون بودن این ها که وارد شدن، یک بیماری جنسی مقاربتی وحشتناکی درست شد . اونوقت میگن که ۲۰ هزار نفر همونجا، بالاخره کشته شدند ۲۰ هزار نفرمصیبت است، مصیبت
حالا تعلق در زمان ما رفتیم سراغ این علمای درباری که اینها صحه میذارن اولیالامر میدانند و دستور میدهند شراب ایراد نداره؟ چون حاکم جور گفته باید باشه.. این ها همه به خاطر اینکه از سمتش کنار نره در عین حال، در بعضی از کشورهای عربی، علمای بسیار بزرگی تو زندانند .نمیخوام روشن صحبت کنم، دونهدونه، حتی اسمش رو من بلدم بزرگانی بودند از اهل سنت از یک اصل برگشتند، افتادند زندان. گفتند که ما ۱۴۰۰ سال اشتباه کردیم گفتیم که اطاعت از حاکم واجبه گفتند هرچه روایت و صحاح است، همه تفلیسه. یعنی چه؟ الان حاکم جایر میاد، حرام خدا را حلال بکنه یعنی چه؟ یک کلمه که در باب حرف زدند الان همه در زندانند به اسم من این ها رو میدونم بعضیها اگه من رو مذمت نکنند، مثل شهید مطهری ما میمونن
ولی این ها نباید بیان بیرون، همه زندانند چرا گفتی که اطاعت از حاکم به جائر واجب نیست؟ اما اون آخوند درباری اومد گفت که اطاعت از حاکم جائر واجبه ولو بیاد در تلویزیون شراب بخوره ولو زنا بکنه خب، این عقلش رفت تو به من میگی از کسی که عقل نداره اطاعت کنم؟ به نام دین؟ دینی که اجازه بده از کسی که عقل نداره، عقلش تعطیله، یعنی دیوونه است این چه دینیه که میگه از دیوونه... دقیقاً امام حسین برای همین قیام کرد که این روایاتی که در صحاح هست، همه مال بنیامیه است. دین هیچوقت اجازه نمیده که ما اطاعت بکنیم از حاکم جائر
شریعتی: دین دین عقلانیته
حجت الاسلام عاملی: بله، حالا ما بحث رو رسوندیم اینجا دنبالش رو ادامه میدیم که برمیگردیم به اصل مسئله که رکن اصلی یک جامعه آرمانی عبارت است از یک جامعه سالم این است که هم افراد، هم مسئولین جامعه، هویت داشته باشند فردا رأی میدید؟ به کسی رأی بدید حریت داشته باشه. در مجلس نگه که من این رو تصویب بکنم، رأییم از دست میدم رئیسجمهوری باشه، چه؟ ترک فعل نکنه که ترک فعلها جمع بشه، جمع بشه، به یه بنبستی برسه که دیگه به سادگی نشه حل کرد چرا؟ مثلاً عرض میکنم، چیزی که حق است باید عمل کنم خود خدا و مصالح کلان ملت اعتقاد داشته باشی که الهی بیدک زیادتی و نقصی لابید غیرک با مردم چیکار داری؟ کار دست خداست زمام امور دست خداست الی الله عاقبت الامور خدا میگه: شما کارت رو درست انجام بدید، ولی نتیجه دست منه الی الله عاقبتالامور معنیش این است که نتیجه دست من است
ممکنه ثروت دنیا، لشکر دنیا رو جمع بکنی، نتیجه نگیری همه اروپا با تمام قدرتش کنار اسرائیل بود ناتو با تمام توان کنار اسرائیل بود در جنگ ۱۲ روزه، ما با ناتو جنگ میکردیم اسرائیل عددی نیست در یک جنگ جهانی مقیاس کوچک و جنگ میکردیم جنگ ۸ ساله، از ۳۵ کشور اسیر داشتیم، یعنی یه جنگ جهانی در مقیاس کوچک بود همه جمع شدند، اما آخر سر، رئیسجمهور یک کشور اروپایی هر شب زنگ میزد که در جنگ ۱۲ روزه که آتشبس.. کار دست خداست
بیده ناصیه کل شیء بیده ملکوت کل شیء... ملکوت یعنی فرمان اگه به این نقطه برسه که فرمانده خداست و کذالک نری ابراهیم ملکوت سماوات ..میگه ملکوت،نگفت ملک نگفت ملک، در ادب عربی ملکوت با ملک با ملک فرق داره این جزو صیغه مبالغه است یه نکته میگم برای اهل ادبیات هر وقت دیدید که اومدن صیغه مشهور رو رها کردن، رفتن سراغ غیر مشهور، اون صیغه مبالغه هست خدا میتونه بگه طاغی رهایی کرده، گفته طاغوت این قاعده کلیست در تمام ابواب ملکوت یعنی علم خاص خاص خدا، که اون رو به هیچکس نشون نداده و نگفته به ابراهیم نشون داد تا ولیکون من الموقنین تا به مقام یقین برسه
میگن که خدا قیومیت خودش رو در کل عالم،به ابراهیم نشون داد که کل این کائنات، والسماوات مبنیات به یمینه کل این عالم مثل یه نقطه از دست خداست که اگر نازی بکنه،
از هم فرو ریزند قالب ها به قیومیت خدا رسید واو زاید نیست یه چیزی اونجا معطوفه که لیکون عالما ولیکون من الموقنین اون ملکوت که دید، علم پیدا کرد چون علم پیدا کرد، یقین پیدا کرد حالا از کجا ما شروع کردیم؟
شریعتی: زودتر میرسه به اینکه لمن الملک الیوم؟ لله الواحد القهار خدا کنه ما به اینجا برسیم
حجت الاسلام عاملی: اون چه هیبتی داره اون سؤال یعنی چنان اهل محشر میلرزند،هیچکسی نمیتونه جواب بده اونجا یوم یکشف الانساق یعنی همهچیز از پشت پرده میاد بیرون، که همه مشخص میشه که خدا چه عظمتی داره و خودش چه مصیبتی انجام داده...چقدر کوتاهی کرده .اینجا کجاست؟ محشر کجاست؟ همهچیز کشف شد، دیگه پشت پرده چیزی نیست
ویدعون الی السجود فهم سالمون می گه حالا سجده کنید فلا یسجدون نمی تونند سجده کنند ، ترهقهم ذله ذلت وجودشون رو می گیره خدا میگه اون روزی که شما سالم بودید، گفتم نماز بخون نمیخوندی.
هیبتش همهجا رو میگیره، هیچکس نمیتونه حرف بزنه،چون ظهور جلال خداست
اما در عالم ذر، ظهور جمال خداست. خدا که گفت که الست بربکم؟ همه حرف زدن خیلی ارزش داره کجا خدا گفت که الست بربکم قالوا بلا؟ اون روزی که قرار شد کاروان دیگه حرکت کنه از عالم ذر. اون لحظه که میخواستن، خدا چند کار انجام داد یکی، یه پیمانی گرفت که ان لاتعبدوالشیطان این سفر رو برید وبرگردید برید و سالم برگردید سالم برگردید سه تا مطلب: ۱. ان لاتعبدوالشیطان شیطان و شیطنت رو به خودتون راه ندید.
شریعتی: همینجا هم ان لاتعبد الشیطان یعنی آزاده باش آفرین
حجت الاسلام عاملی: عبودیت یعنی حریت، عبودیت دقیقاً به معنی حریته ایاک نعبد و ایاک نستعین نکنه بنده شیطان بشی
دوم، مطلبی که دنیا، داخل ربوبیت من زندگی میکنیها، نکنه داخل ملک من، با من به دعوا برخیزی گناه بکنیسرت رو باز بکنی کشف حجاب کنی خوشحالم بشی که ۱۶ آیه حجاب من رو زیر پا گذاشتی دهنکجی به من بکنی پلها رو خراب بکنی نمیدونی که در قیومیت من زندگی میکنی!
سومین مطلب که گفت بشر اونجا گفته: خدایا ما میترسیم. این سفر خیلی وحشتناکه. کی سالم برگشته؟ خدا گفت که من یک کاری انجام میدم که شما نترسید فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَىٰ یک منشوری مینویسم به این منشورم عمل بکنه، دیگه نترسید فَمَن تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ به این منشور من که قرآنه عمل کن نه حزن تو رو میگیره، نه غصه... شب که میخوای بخوابی، میگی خوشبختتر از من در دنیا وجود نداره. خدا این رو میخواد اینجوری زندگی بکنه. طرف یه ثروتی داره، اون طرفش ناپیداست نمیتونی اینجوری بگه. یه رفیقی داشتم اهل جنگل بودمیگفت شبها که تنهام تو جنگل، زیر درخت که میخوام بخوابم، میگم خوشبخت تر از من تو دنیا هیچکس نیست. ثروت آنچنانی هم نداشت اما زندگیش رو با توحید تنظیم کرده بود شده بود لاخوف علیهم ولایحزنون
گفتند خدایا از ضلالت میترسیم، از شقاوت میترسیم، از بدبختی.. خدا دوباره گفت: فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَىٰ نه گمراه میشید، نه به شقاوت و بدبختی می رسید.
در هر صورت، ما شروع کردیم که باید انسانها هویت داشته باشند انسانی که حر نشه آقای شریعتی، معنیش این است که مسلوبالاراده است اراده که رفت اراده نداشته باشه، کسی دیگه برای تو تصمیم بگیره این میشه دیگه.
یه حکیم میگفت به بچههاش: نکنه که سفها بر شما مالک بشن مثلاً، پدر چه حرفی میگی؟ مگه میشه؟ گفت: سفها کاری میکنن که تو عصبانی بشی عصبانی که شدی، دیگه تو مال خودت نیستی عصبانی کسی بشه، مالک خودش نیست که اون مالک شد . کاری کرد که تو عصبانی بشی عصبانی شد، نمیفهمد که طفل است این بزرگ است این همسر است این عزیز است این مادر است این پدر است
شاه یه جملهای داره، میگه: این همه مجلس تشکیل شد در زمان من خاطراتش مینویسه این همه مجلس، مجلس شورای ملی تعیین شد، من اصلاً اراده نداشتم دخالتی نداشته باشم سفارت آمریکا بود، ساواک بود و بالاخره دربار که نشسته بودن، میگفت: آمریکا میومد، اینها رو تنظیم میکرد من اصلاً اراده نداشتم که در این باب یه کاری انجام بدم که مثلاً یه انتخابات جدی وحاکمیت ملی از کانال انتخابات تزریق بشه به جامعه. میگه نداشتم پادشاهی که اراده نداره، به چه درد میخوره؟ وقتی هم که متفقین وارد شدن، اینو نمیخواستن پادشاه بکنند میگفتند: تو به رادیو برلین دزدکی گوش میدادی گفت: غلط کردم چیکار کردم؟ وارد شدن اون سه کشور بدون اجازه اینو اصلاً راه ندادن که بیاد مجلسش اراده نداشت که بعدا هم دیدند که به دردشون میخوره، پادشاه کردن اونجا یه خطابه خونده اولین سخنرانی شاه اونجاست. چی بگه خوبه؟ اون زمان ایران اونقدر فقیر بود.عکس اون روزها رو نگاه بکنید. لباسها مندرس، کلاه چهجوری کوچه، خیابون خیلی از بهداشتی هیچ خبری نبود ۸۰ درصد مردم هم در روستا زندگی میکردن جناب اسدالله علم در خاطراتش مینویسه: این ۸۰ درصد نه آب داشتن، نه گاز داشتن، نه برق داشتند شاه اولش چی گفته؟ گفته: پادشاهی برای یک ملت فقیر، برای من فضیلت نیست.
شریعتی: نمیخوام پادشاه یک کشور فقیر باشم به ملت خودش نگاه بکنه
حجت الاسلام عاملی: و آخرین حرفم باشه که وقتی اینجوری شد، اراده وقتی رفت کنار ملتی که اراده نداشته باشه، سرنوشتش رو خودش بنویسه، طبیعی است که آخر سر به کجا سرنوشت منجر نشه بزرگترین تکریم برای یه ملت این است که اون ملت خودش سرنوشتش رو بنویسه
شریعتی: بسیار عالی آقا، خیلی ممنون و متشکرم از شما خیلی ممنونم از لطف و عنایت شما امروز اول ماه است. از صدقه اول ماه و نماز اول ماه غافل نشید و اگر میخواهید در قربانی مشارکتی این ماه با ما همراه بشید و صدقاتتون، هدایاتون، نذوراتتون دریافت بشه و به دستان خانوادههای آبرومند و عزتمند در قالب قربانی برسه، به زیرنویسها میتونید دقت بکنید یا عدد ۱۴ رو به 20000303 هزار پیامک بکنید یا به کانال ما مراجعه بکنید که نحوه مشارکت رو اونجا دوستان ذکر کردند و قید کردند و شما راهنمایی خواهند کرد
صفحه ۵۹۵ قرآن کریم را با هم تلاوت بکنیم و انشاءالله برگردیم در ادامه همراه شما هستیم و در کنار شما. بفرمایید، خواهش می کنم
صفحه595 قران کریم
اللهم صل علی محمد و آل محمد هستیم و حالا در این لحظات و دقایق پایانی، انشاءالله هم اشاره قرآنی را حاج آقای عاملی بفرمایند و هم دعایی که هر هفته یاد میگیریم و این دعاها را دوستان در کانال ما قرار خواهند داد و میتونید مراجعه بکنید و انشاءالله بهرهمند بشید. آقا، بفرمایید حسن ختام فرمایشات شما را خواهیم شنید
حجت الاسلام عاملی: بسماللهالرحمنالرحیم صفحه ۵۹۵، سوره لیل، آیه ۵ الی ۱۰ فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى ﴿٥﴾ وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى ﴿٦﴾ فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَى ﴿٧﴾ وَأَمَّا مَنْ بَخِلَ وَاسْتَغْنَى ﴿٨﴾ وَکَذَّبَ بِالْحُسْنَى ﴿٩﴾ فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى ﴿١٠﴾ وَمَا یُغْنِی عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّى اگر موضوعبندی بشه، قرآن یه بخشش مربوط به سنتهای آفرینش است یعنی اون زمانی که خدا این عالم را درست کرد، در ذات این عالم یه قواعدی گذشت اینها اقتضای ذاتی این عالمه و لذا خدا بارها میگید که این ها تغییر نیست .سنتهای خدا این ها اونقدر مهم است که باید و باید و باید ای کاش حرف من رو بشنوند مسئولین آموزش پرورش باید در کتابهای درسی گنجانده بشوند
هر کس از این قواعد اطلاع نداشته باشه، عاقبت بودنش قطعیست باید کسی که در این دنیا زندگی میکنه، بفهمد که اقتضای دنیا چیه. شما یه ماشین پیچیده بخرید، مثلاً ماشین تراش با خطای یک در هزار، اما اطلاع نداشته باشی که چطور باید این رو مصرف بکنی، دیگه... بله خدا، قرآن، روایات، بارها و بارها اومدن این سنتها رو بیان کردن که اقتضای عالم اینجوریست .اونقدر این ها لازم است ۱. خدا می گوید اگر برای کسی چاه بکنی، قرآن میگه خودت میافتی به چاه وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ يَنْظُرُونَ این یه قانونه . وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا اگه تلاش کنی در مسیر رضایت خدا، راهها رو برای تو باز میکنیم. و ما انفقتم من شی فهو ینفقه هرچه برای فقرا رسیدگی بکنی، خدا میگه: من ضامنم که پرش بکنم جاش رو پر میکنم،خودم ضامنم
جای دیگه فرمود: لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ ۗ مَن يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ نه با آرزوی شما کار درست میشه، نه به آرزوی اهل کتاب. یه ذره خطا بکنی کتکش رو می خوری، این قانون عالمه پدر من همیشه میگفت: بوعالم وورقاندی اینعالم، زننده است میزنه آدم رو. اگرخطا کنی، بیرحمه تو رو می زنه، پس مواظب باش که خطا نکنی. والذین اهتدوا زادهم هدی اگر دنبال هدایت باشی، روز به روز من بیشترش میکنم. قانون است لئن شکرتم لازیدنکم ولان کفرتم ان عذابی لشدید قانون است که تشکر کنی، اضافه می شه کفر بورزی، عذاب دنبالش میاد.
اگه طفل کوچک داری، خدا می گه: به یتیم ظلم نکن، هر ظلمی به یتیم کردی، اون به بچهات میرسه و روایات ما پر است "من غش غشی به" یه بازاری این رو بنویسه، پخش کنه سر کسی کلاه بزاری، سرت کلاه میره. "من زنا زنی به" اگه زنا کردی، به نام محرم، زنا میفته به نسلت من فضح افتضح
شریعتی: از اینورش هم هست ارحم ترحم
حجت الاسلام عاملی: هم آفرین کما تدین تدان، معامله میشه مخصوصاً یکیش: برو اباکم یبرکم ابناکم به پدر و مادرتان نیکی بکنید تا وقتی پیر شدید، بچههاتون به شما احترام بگذارن
شریعتی: بسیار عالی. آقا، خیلی ممنونم و متشکر، وقتمون تموم شده و باید خداحافظی بکنیم. حاج آقا دعا کنند و همهمون آمین بگیم و انشاءالله مرخص بشیم
حجت الاسلام عاملی: از یه دعا و نجوایی است که من که خودم اونقدر خوشم میآد انشاءالله که شریک بشن عزیزان در لذت این نجوا به نام دعای حزین از امام سجاد، عالیست که نصف شب باشه نماز شب باشه صورتت رو به خاک بگذاری یا بری حیات به آسمان نگاه کنی قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا می گوید که ای پیغمبر دیدیم به آسمان نگاه کردی معلوم میشه نگاه به آسمان تأثیر داره در دعا
دعا این است: مَوْلايَ يا مَوْلايَ حَتّي مَتي وَ اِلي مَتي اَقُولُ لَكَ الْعُتْبي مَرَّةً بَعْدَ اُخْري ثُمَّ لا تَجِدُ عِنْدي صِدْقاً وَ لا وَفاءً فَياغَوْثاهُ ثُمَّ واغَوْثاهُ بِكَ يا اَللَّهُ
شریعتی: انشاءالله آقا، خیلی ممنون و متشکرم از شما خیلی ممنونم از لطف و عنایتتون تا این لحظه و ممنونم که هماره همراه ما هستید و این همراهی مایه دلگرمی ما و همه دوستان و اهالی خوب سمت خداست گفت:
شهر آینهدار میشود با یک گل پروانه تبار میشود با یک گل
گفتند نمیشود، ولی میبینیم یک روز بهار میشود با یک گل
و همچنان و هماره برای آمدنش دعا میکنیم در پناه خدا باشید تا سلام دوباره خیلی ممنون و متشکرم