اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1404-07-13-حجت الاسلام رفیعی - شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه ( خشم ناپسند و خشم نیکو )

ملایی: بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین. سلام علیکم آقایان بانوان شنوندگان عزیز و بینندگان محترم برنامه سمت خدا از طریق شبکه سه سیما زنده برنامه را نگاه میکنید یا بازپخش رو می بینید که شبکه جهانی ولایت پخش میکنه . در رادیو معارف هم حوالی ساعت ۷ بعد از ظهر یعنی ۱۰ دقیقه به ۷ می تونید صدای برنامه رو اونجا هم همراهی بفرمایید. خیلی خوش آمدید به برنامه امروزمون که باز از شهر مقدس قم با افتخار خدمتگزار شما خوبان هستیم و اول برنامه یه سلام ویژه و بلند بالا عرض میکنم محضرهمه نیروهای محترم در فراجا همه خانواده‌های محترم و عرض ادب می‌کنم محضر شهدای فراجا و نیروی انتظامی و در آغاز این هفته هستیم نیروی مقتدر و یکی از ستون‌های امنیت کشور به تعبیر مقام معظم رهبری و البته گاهی وقت‌ها تا حدودی مظلوم واقع می شن نیروهای محترم فراجا سلام به روی ماهتون الهی که همیشه بدرخشید. خوش اومدید محضر حاج آقای رفیعی عزیز امروز یکشنبه دوباره آقا سلام علیکم ارادت

.

حجت الاسلام رفیعی:بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام و ارادت دارم خدمت جناب عالی و بینندگان عزیز، علیکم السلام این مناسبت‌هایی رو که فرمودید تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره شهدای عزیز فراجا رو هم گرامی می‌داریم که همچنان در گوشه و کنار کشور گاهی اخبار می‌رسه که در برخورد با ناهنجاری‌ها گاهی این عزیزان مجروح می شن، گاهی به شهادت می‌رسند. انشالله خداوند به همه شون توفیق بده و به همه کسانی که امنیت کشور رو حفظ می‌کنند وهمه اون هایی هم که امنیت ما را تهدید می‌کنند خدا انشالله شرشون رو به خودشون برگرداند. ما در خدمت شما هستیم.

ملایی: خواهش می‌کنم خدمت از ماست. ما اومدیم که ادامه فرمایش‌های شما در بحث دعای شریف مکارم اخلاق رو بشنویم.

حجت الاسلام رفیعی: خواهش می‌کنم قبل از آنی که من ادامه مکارم الاخلاق رو عرض کنم به یادم اومد تو مسیر که می‌آمدم این روایتی که کسی آمد خدمت امیرالمومنین علیه السلام عرض کرد آقا ما چگونه برای مرگ آماده بشیم؟ بالاخره سفره دیگه،.بینندگان عزیز سفریست که همه می‌ریم همه سفرها رو همه نمی‌رن حج همه نمی‌رن اروپا همه نمیرن مثلاً حتی جاهای زیارتی همه نمی‌رن بعضی‌ها ممکنه تا آخر عمرشون بعضی سفرها رو نروند، اما این سفر فقیر و غنی و رئیس و مرعوس و کارمند و غیر کارمند و مسئول نداره سفری است که همه میرن "کل من علیها فان" و قرآن کریم هم تاکید دارد که این سفر زاد و توشه می‌خواد "تزودوا فان خیر الزاد التقوا" تو روایات ما هم تاکید شده که استعداد برای این سفر داشته باشید یعنی آمادگی؛ خب حالا بعضی ها فکر می‌کنن که مثلاً اگر یک کفن خوبی بخرن روش قرآن نوشته باشه مثلاً فرض کنید که وصیت نامه بنویسن قبر بخرن الان بعضیا می‌خرن. من مثلاً رفتم بعضیا دیدم که رو قبر اسم خودشون رو دادن نوشتن جاشو خالی عیبی نداره این ها به هر حال اما این ها آمادگی برای مرگ نیست. این‌ها فراهم کردن زمینه است که بعداً اطرافیان به زحمت نیفتن. بگن خب قبرش آماده است کفنش هم آماده است خدا پدرش رو بیامرزه خودش رو هم بیامرزه وصیت نامه هم داره شسته رفته است.

 به امیرالمومنین عرض شد ما الاستعداد للموت؟ چه کنیم آماده باشیم برای مرگ فرمودند سه چیز یک انجام واجبات پس اگر کسی واجباتش رو انجام بده این برای مرگ آماده است واجبات چیز باهم است. همین نماز و روزه و خمس و زکات ولی خدایی واجبات میوه نیست که توش سوا کنیم دونه درشتش رو بردارید دونه ریزش رو بگذارید. همه ش واجبه اگه نماز واجبه زکاتم واجبه اگه زکات واجبه روزم واجبه اگه روزه واجبه خمس هم واجبه اگه خمس واجبه حجاب هم واجبه. دیگه نیایم بین واجبات جدا کنیم این اولیش که فرمودند که انجام اداء الفرایض

 دوم: واجتناب المحارم فرمود حرام‌ها رو هم ترک کنید. خدایی تو حرام ها هم باز سوا نکنیم جدا نکنیم بگیم باشه ما دروغش رو نمیگیم ولی غیبت رو نمیشه ازش گذشت. ما مثلاً شراب نمی‌خوریم ولی فرض کنید که مثلاً نگاه به نامحرم رو انجام می دیم نه اجتناب  یعنی همه محارم

این رو به خاطر این سومیش عرض کردم فرمود اشتغال بر مکارم، مکارم اخلاق رو هم برید دنبالش. خب اگر این مثلث سه ضلعی انجام واجبات، ترک محرمات و رعایت مکارم اخلاق این‌ها آمادگی برای مرگ است. پس مکارم اخلاق رو باید بشناسید.

 در مکارم اخلاق من سه چهار مورد اگه برسم امروز اشاره می‌کنم امام سجاد به خدا عرض می‌کند خدایا به من توفیق بده عدل رو گسترش بدم. ما مفصل راجع به عدالت صحبت کردیم یه پیامکی برای من آمده بود که شما گفتید تو همه امور عدالت حتی تو مسائل اقتصادی. از جمله اینکه شما وقتی می خوای انفاق بکنی هرچی داری نده به طرف که خودت در واقع بی سرمایه بشی آیه شم رو هم ما خوندیم الذین اذا انفقو لم یسرفوا وقتی انفاق می‌کنید اسراف نکنید، بخل هم نورزید بین این دوتا باشه درسته باز آیه‌ش رو خوندیم از تو می‌پرسند پیغمبر یسئلونک می‌پرسند ما چی انفاق کنیم قل العفو بگو عفو یعنی اعتدال

 یه آقا یا خانم محترمی یادم نیست نوشته بودن که خب اگر اینطوره حضرت زهرا چرا سه شب نانشون رو به یتیم و مسکین و اسیر دادند و خودشون با آب افطار کردن؟ اولاً باید تشکر کرد از این دقت. بله این معلومه که طرف دقیق هست. ثانیاً من خیلی سال پیش یادمه که وقتی رساله کارشناسی ارشد می‌نوشتم موضوع کارشناسی ارشد من اسراف و تبذیر بود کتابش هم چاپ شد همونجا به همین تعارض برخورد کردم که چطور می‌شود در انفاق میگن میانه رو باش هرچی داری نده که خودت به چیز بشی و از اون طرف حضرت زهرا سلام الله علیها یا بعضی ائمه ما هم اینطور بودن چند بار میگن همه اموالشون رو بخشیدن. یا امام حسن اموالش رو نصف کرده حالا نصف می شه گفتش اعتدال. خدمت خیلی از بزرگان رسیدم کتاب ها رو دیدم جمع‌بندی‌ای که تو اون پایان‌نامه بهش رسیدم این بود که این کار حضرت زهرا ایثار است و یه کار عمومی نیست فرق می‌کنه با انفاق؛ انفاق برای شرایط عادی است حضرت عالی ۱۰ دست غذا پختید پنج دست بدید به همسایه ۵ دستشم خودتون استفاده می‌کنید همه رو ندید چون زن و بچه دارید حضرت عالی یه پولی دارید مثلاً ۲ میلیون دارید ۵۰۰ هزار تومان کمک می‌کنید برای مثلاً سیل فلان منطقه زلزله فلان منطقه بقیه‌ش رو هم برای بچه خودتون لوازم التحریر و اینها می خرید. اینها درشرایط عادی درسته و درشرایط غیر عادی است این رو میگن ایثار اصلاً این بحث از زهرا تو اونجا نمیاد.  میاد تو بحث ایثار. ایثار چیه ؟ یثار این است که من یه غذا دارم شما گرسنه‌ای منم گرسنم بچه‌مم گرسنه است اگر خودم بخورم یا بچه بخورم شما گرسنه می‌مانید، اگرم به شما بدم خودم گرسنه می‌مانم اولاً سؤال اگه خودم بخورم به مهمان ندم اشکالی داره؟ نه. ولی اگر به مهمان دادم و خودم گرسنه ماندم این می شه ایثار یعثرون علی انفسهم ولو کان بهم خصاصه مال عده ی خاصیه ویطعمون الطعام علی حبه مسکین و یتیما و اسیرا...کار حضرت زهرا ایثار است و ایثار یک وظیفه فوق برنامه است هر کسی انجام نمیده، شما یه ماسک داری شیمیایی زدن بدی به یکی دیگه خودت شیمیایی میشی. هر کسی این کارو نمی کنه و ایثار یک نمره و امتیاز ویژه‌ای داره

ملایی: خب حالا که اینطور شد ایثارگران که گفته میشه هفته دفاع مقدس پشت سر گذاشتیم الان هفته فراجاییم جانشون رو دارن در واقع میگذرن دیگه

ملایی: بله طرف با لودر سنگر میکنه ولی خودش در تیررس دشمنه و این خب نمونه‌های زیادی هم توی تاریخ داره .

 اما در ادامه ی بحث امام سجاد، ویژگی دیگه‌ای که حضرت از خدا تقاضا می‌کند می‌فرمایند عرض می‌کنند خدایا من توفیق بده "کظم الغیض و اطفاء نائره" ببینیم این دوتا رو میرسیم انشالله خشمم رو کنترل کنم فتنه‌ها رو هم خاموش کنم نگذارم فتنه و درگیری و اختلاف ایجاد بشه البته ادامشم در همین راستاست و من توفیق بده اختلافات رو کم کنم بین کسایی که با هم اختلاف دارن صلح ایجاد کنم در واقع همه این ها به یک جا برمی‌گرده .الفت، محبت، پرهیز از اختلاف، اصلاح ذات البین ...ولی خب اگه اجازه بفرمایید ما از کظم غیظ شروع کنیم .بینندگان عزیز یه سوال خشم خوبه یا بد؟ عصبانیت خوبه یا بده ؟ غضب خوبه یا بده؟ هم خوبه هم بده! ما دو جور خشم و غضب داریم غضب ممدوح که عبادته شما عصبانی بشی عبادته، غضب مذموم که گناه است و توصیه شده ازش پرهیز کنید. من یه مثال بزنم حضرت موسی علیه السلام رفتند میقات برگشتن دیدن قومشون گوساله پرست شدن "فلما رجع موسی الی قومه غضبان اسفا" هم متاسف شد هم عصبانی شد حق داره دیگه

نقل است اباذر علیه مسئولینی که حقوق را رعایت نمی‌کردند از جمله حاکمان شام می‌آمد می‌ایستاد با فریاد می‌گفت چرا چنیین می‌کنید؟  چرا به جان بیت‌المال می‌افتید ؟ چرا مال مسلمون‌ها رو تاراج می‌کنید؟ حتی یه وقتی آمد ایستاد و فریاد زد که یادتونه ما یک شب رفتیم خدمت رسول خدا پیغمبر ناراحت بود پرسیدیم چرا یا رسول ناراحتید؟ فرمود سه درهم حالا یا ۵ درهم شک از منه، از بیت المال پیش مونده اگه امشب از دنیا برم این پول پیش من بماند، چه کنم؟ حالا اینطوری دارید بیت المال رو در واقع حیف و میل می‌کنید.  فریاد می زد خب تبعیدش کردن به ربذه  و گفتن کسی هم نباید بره بدرقه ش، ولی امیرالمومنین رفت، عمار رفت، امام حسن رفت، امام حسین فت و امیرالمؤمنین فرمود" یا اباذر انک انما غضبت للله تو برای خدا غضب کردی فرجوا من غضبت له از همونی که به خاطرش غضب کردی جواب رو بگیر امید داشته باش پس اباذرم غضب کرد بله اما غضبش یه غضب به اصطلاح ممدوح و پسندیده است خطبه‌ای داریم در نهج البلاغه حضرت می‌فرماید:  قدترون عهود الله منقوضه می‌بینید پیمانه‌های الهی شکسته فلاتغضبون ؟غضب نمی‌کنید ؟ یعنی چی؟ این غضب است که منشا غیرته این غضب است  که منشأ شجاعته، این غضب است که منشا نهی از منکره، لذا من یه روایت بخونم که خیلی عجیبه بینندگان عزیز دقت کنید. البته ریز می‌کنم بعد برنامه رو یعنی موارد رو د ر این روایت نورانی فرمود: الذین یغضبون لمحارمی مثل النمر اذا جرح... حدیث قدسی است اگر کسایی به خاطر اینکه حرامی جایی واقع میشه عصبانی بشن چرا داری حق الناس رو پایمال می‌کنی؟  چرا مال مردم رو می‌خوری؟ چرا رشوه می‌گیری؟ کسایی که ناراحت می شن وقتی حرام خدا حلال شمرده میشه بعد مثل مانند مثل پلنگ زخمی اینجوری غضبناک می شن سایه رحمت خدا رو سرشون می فته. این حدیثی است که خداوند وحی کرد به حضرت موسی علیه السلام فرمود: جناب موسی اگر کسی به خاطر من یه جایی خشم گرفت مثل پلنگ زخمی پلنگ زخمی دید که خیلی در واقع یا تو این فیلمایی که گاهی انسان می‌بینه حالت بی تابی داره خوب حالا سوال این است که این غضب البته یه چیزی عرض کنم المومن اذا غضبه مؤمن اگر غضب مثبت کرد که حالا من غضب مثبت رو میگم کجاست روایت لم یخرجه غضبه من حق نباید از حق خارج بشه چون غضبناک شده فحش نده چون غضبناک شده چیزی پرت نکنه، کسی رو نزنه، پس غضب با رعایت محدوده قانونی و شرعیش درست است.

من هفت مورد رو یادداشت کردم که اگر کسی اینجا عصبانی بشه حق داره و نشه درست نیست! یک ترک حدود الهی :  ولید رسماً شراب خورد حالا فیلمش هم سریالش هم ساخته بودن دیگه توی امام علی بود از همین جا شروع شد، آمد توی محراب نماز صبح را چهار رکعت خوند و مردم این مهرش رو مدینه و تحویل قوای بالاتر دادن اما در اجرای حد هی امروز و فردا می‌کردند امیرالمومنین خودشون حد رو اجرا کردند با ناراحتی ...نجاشی شاعر امیرالمؤمنین بود شراب خورد در ماه رمضان ۱۰۰ ضربه شلاق آقا براش نوشتن ۲۰ تاش چون ماه رمضون بوده یعنی تشدید شده حکم، خیلی ها اومدن گفتن آقا نکنید نزنید بالاخره این آبروش میره اگه بزنید میره به معاویه می‌پیونده حضرت ناراحت شدن فرمودند بپیونده همینطور هم شدها رفت اصلاً از اردو رفت... اما حدود الهی نباید تعطیل بشه

امیرالمؤمنین فرمودند بنی‌اسرائیل حدود رو بر مردم عادی اجرا می‌کردن بر مسئولینشون اجرا نمی‌کردن این که نمی‌شه ببری مال مسلمان و چو مالت ببرند بانگ و فریاد که مسلمانی نیست؟ چطور اگر یک کسی مرتکب دزدی شد سرقت شد خلاف شد ثابت شد اگه آدم بی پارتی و ناآشنایی حد را اجرا می‌کنیم اگر قدرت داشته باشه نه؟ این اسلام نیست!

جای دومی که غضب جا داره بدعت است. یه جایی بدعتی دیدید باید داد بزنید فریاد بزنید، نباید بنشینی.همسر عثمان بن مضعون آمد گفت یا رسول الله همسر من به خاطر مرگ اولاد ترک زن و بچه کرده رفته تو گوشه خونه روزه نماز با هیچکسی دیگه حرف نمی‌زنه. عجیبه روایت ببینید فخرج رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مقضبا یحمل یدیه اونقدر پیغمبر عصبانی شد که کفشاش رو نپوشید دست گرفت آمد دیدن عثمان بن مضعون و فرمود بعثنی الله به شریعت سهله السمحه دین من دین سهل و دین سمحه  است. چه کسی به تو میگه این بازی رو در بیاری؟ پاشو برو جمعش کن! ببینید این خیلی مهمه این کسایی که در دین برای خودشون حرجی ایجاد می‌کنن خدای نکرده حالا ناراحت نشن دچار وسواس هستن خانواده‌ها رو اذیت می‌کنن خودشون هم اذیت می شن. ببینید رسول خدا اجازه نمی‌داد کسی در حوزه دین افراط بکنه .

من نمونه‌های زیادی دارم بعضی عزیزان بیننده ما خب آشنا هستند با احادیث، من یه راهنمایی بهشون می‌کنم تو فضای نرم‌افزارهای حدیثی بزنن "مغضبا" همینطور مواردش میاد که کجا امام صادق غضب کرد؟ کجا پیغمبر غضب کرد؟ من اکثر مواردش رو استخراج کردم . پس ۱ حدود الهی زیر پا گذاشته بشه دو بدعت در دین گذاشته بشه، یه کسی داره یه بدعتی ایجاد می‌کنه اختراعی می‌کنه از خودش یک چیزی حرفی در میاره به اسم دین این در واقع جای غضب کردن است.

سوم احقاق حق: امام حسین علیه السلام زمینش رو غصب کرده بودن. کی؟ اون هم فرماندار ولید فرماندار من با عصبانیت آمد در به اصطلاح دارالحکومه گفت این زمین رو برگردون. گفتن نمی‌دیم هر کاری بخوای بکن دو مرتبه سه مرتبه ...بالاخره آقا عصبانی شد دستار ولید رو پیچید دور گردنش زدش زمین، بعد مروان اونجا بود میگه من تعجب کردم ندیده بودم کسی همچین جرعتی بکنه. ولید گفت آقا بهش برگردونید، برگردونید! ایشون اباعبدالله امام است دیگه حجت خداست

سوم حق من رو خوردن یه بنده خدایی بود اومد پیش پیامبر اکرم گفت همسایه خیلی من رو اذیت می‌کنه این هایی که همسایه دارید به همسایه برسید آزار ندید مواظب باشید مراعات کنید مراعاتی که عرف می‌پسنده درسته کجا عرف می‌پسنده دو نیمه شب ما از خونه بیایم بیرون سروصدا کنیم کجا عرف می‌پسنده مثلاً ساعت ۱ نیمه شب تازه بریم مهمانی؟ بله بالاخره عرف بله ۹ شب ۱۲ برگردی رو می‌پسنده عرف رو کجا عرف می‌پسنده جلسه‌ای داریم روضه‌ای داریم مراسمی داریم صدای بلندگومون همسایه رو آزار بده نه مراسم باشه اما توی خانه باشه کجا عرف می‌پسنده لذا این ها باید مراعات بشه.

 اومد گفت یا رسول الله همسایه خیلی آزارم میده حضرت فرمود: صبوری کن. مرتبه دوم آمد فرمود: صبوری کن. مرتبه سوم دیگه هم خودش ناراحت شد هم پیغمبر ناراحت شد. گفت یا رسول الله بالاخره تمومی نداره.. پیغمبر فرمود: برو وسایلت رو بیار تو کوچه روز جمعه بشین کنار وسایلت. هرکسی اومد گفت چرا اینجا نشستی؟ بگو از دست فلانی... افکار عمومی رو علیهش به کار گرفت. خب طرف هم مراعات کرد دیگه، حالا چه کار کرد نمی‌دونم ولی فهمید که فکری بکنه فکری بکنه

چهارمین جایی که غضب خوب است. خوب است آدم ناراحت بشه عکس‌العمل نشون بده فسق علنی است. طرف تو خونه ش سفره انداخته غذا می‌خوره به من ربطی نداره اما بلند شده ظهر ماه رمضون وسط خیابون ساندویچ گرفته دستش نمی شه که شما بی‌توجه باشی. شراب می‌خوره توی فضای عمومی ، مثلاً عرض می‌کنم یا مراعات محرمات الهی رو نمی‌کنه خب اینجا هم جای تذکره اینی که من هی تاکید می‌کنم روی این برنامه گاهی هم دوستان میگن شما چقدر تاکید می‌کنی، بعضیا میگن بازم تاکید کنید خدا می‌دونه به خدا قسم همه عزیزان بیننده عزیز ما هستن همه کسایی که به هر حال اهل این مملکتن درد این مملکت رو دارند، ولی خب ببینید بعضی از اوقات من اسمش رو می‌ذارم قصور و بی‌توجهی حتماً عناد نیست . حتماً توش خدای نکرده فساد نیست.

 اما همین موضوع بی‌حجابی رو ببینید. جامعه رو به هم می‌ریزه این خیلی فرق می‌کنه آقای ملایی با بی نمازی. من میام حرم می بینم جمعیت هم نشسته کاری ندارک کی روزه است؟ کی روزه نیست؟ چه کار دارم معلوم نیست.  اما کی مراعات حجاب کرده کی نکرده؟ این معلوم است.

مرحوم آیت‌الله بافقی اتفاقاً دو سه روز قبل حرم رد می‌شدم با قبر ایشون برخورد کردم جالب بود بالاش نوشته شهید امر به معروف و نهی از منکر. حالا یه وقت برید نگاه کنید بالا سر حضرت معصومه رو قبرش نوشته شهید امر به معروف . حالا یا شهید نوشته یا اینکه مثلا مروج شاید عید نوروز رضاخان خاندانشو بی‌حجاب آورد به قم و بی‌حجاب برد تو حرم حضرت معصومه و بی‌حجاب برد نشاند توی ایوان حضرت معصومه... اومدن با آقای بافقی گفتن پیرمرد عصا زنان بلند شد اومد مقابل همسر شاه رضاخان خودش نبود همسر شاه دختر شاه گفت اینجا حرم حضرت معصومه است قداست داره یا چیزی سرتون کنید محجبه باشید یا از حرم برید بیرون.

 گفتن تو کی هستی؟ به تو ربطی نداره ! برخورد اولش لین بود نرم بود ولی عصبانی شد گفت مردم حرمت فاطمه معصومه شکسته شما می‌گذارید خاندان شاه این‌طور به بالاخره مردم کمک کردن و این‌ها رو از حرم بیرون رفتن، خبر رسید به رضا شاه و بلند شد آمد قم و رئیس شهربانی را اول توبیخ کرد که چرا تو باید اجازه بدی؟ بعد گفت این آقا رو بیارید تا می‌خورد زد باتوم زد، کتک زد زیر دست و پا و چکمه و لگد قرارش داد که میگم امر به معروف نهی کرد کتک مفصلی زد، بعد هم تبعیدش کرد با بدن مجروح به شهر ری! ایشون در شهر ری بود سالها اونجا تبعید شد، ببین فسق علنی است امام چطور برای کاپیتالاسیون عصبانی می شه، فریاد میزنه آره امام که نمی‌تونه ساکت بمونه. تو بهشت زهرا روزی که میاد فریاد نزنه علیه دولت غیرقانونی این جای چهارم که فسق باشه

جای پنجم خیانت است. هفت جا رو عرض کردم میگم بله البته اضافه کنن حالا من به ذهنم که شما بله من آماده کردم جاییست که خیانت آقای خیانتی شده نمی‌شه دیگه سکوت کرد پیغمبر گرامی اسلام می‌خواستن مکه رو فتح کنند یه کسی خیانت کرد اطلاعات رو نوشت یکجوری برسونه به مردم مکه حضرت برخورد کردند در بنی قریظه یهود بنی قریظه خیانت کردن رفتن تو جنگ خندق وبا مشرکین هم‌دست شدن تو قصه خیانت هم رسول خدا کوتاه کوتاه لاتکن للخائنین خصیما این آیه قرآن است

 مورد ششم علیه دشمن منافقین عرض می‌کنم که باز این رو قرآن کریم ذکر می‌کند غلظت و شدت را اشدا علی الکفار

 و مورد هفتم هم که نمونه‌های متعددی در تاریخ داره جایی که به مومنی اهانت می شه نمیشه سکوت کرد .اصلاً به یه انسانی، حالا مومن که جای خودش رو داره پیش امام صادق علیه السلام یه کسی به سلمان توهین کرد حالا سلمان هم نیست سلمان که قبلش از دنیا رفته سلمان زمان حضرت امیر از دنیا رفته. در روایت دارد که فستوا ابوعبدالله علیه السلام مغضبا امام صادق پا شد با غضب ایستاد و فرمود «تو می‌فهمی سلمان کیه سلمانی این بود این بود این بود... دفاع از یک مظلومی که خیلی مهمه دفاع از یک انسان.

یه چیزی رو خدمت شما عرض کنم جناب آقای ملایی؛ یه نویسنده انگلیسی آمریکایی است که در آمریکا زندگی می‌کند. اصالتاً انگلیسی ست اگه اشتباه نکنم به نام مایکل کوک خب حالا همه عزیزان اینترنت دارن بزنن غیر مسلمان هم هست مسیحی است.رشته ش هم امور دینی نیست این یه دو جلد کتاب نوشته جالبه این دو جلد کتاب آستان قدس ترجمه کرده و این دو جلد کتاب عرض می‌کنم کتاب سال شده به نظرم اگه اشتباه نکنم و جایزه گرفته. چیه اسمش؟ امر به معروف و نهی از منکر خیلی عجیبه بله این آدم.

من اراده رو می‌خوام بگم من نمی‌خوام الان بگم هرچی تو این دو جلد کتاب اومده ۱۰۰ مورد تایید بنده است درسته بالاخره یه آدم غیر مسلمان غیر حوزوی این کتاب رو نوشته حالا داستان چیه؟ میگه من در متروی شیکاگو حرکت می‌کردم یه خانم جوانی داشت رد می‌شد یه جوان مستی به این خانم حمله کرد به قصد تجاوز و آزار و اذیت ...هرچی این خانم فریاد زد کمک کمک، هیچکس عکس العمل نشون نداد پلیس هم اونجا نبود و صحنه بسیار زشت و در واقع وحشتناکی اونجا اتفاق افتاد... میگه از پله‌های مترو که اومدم بالا رفتم تو این فکر که به یکی دارن جسارت می‌کنن؛ تو کوچه شما مثلاً یه کسی چادر از سر زنی می‌کشه نه اصلاً به بچه شما به فرزند شما به پیرمردی آخوندی پلیسی فرق نمی‌کنه توی دعوایی توی خیابون یه راننده‌ای به راننده دیگه پلیس هم تا بیاد طول می‌کشه آره اینجا مردم وظیفه ندارن عکس‌العمل نشون بدن میگه رفتم تو فکر اومدم و انجیل رو دیدم و تورات رو دیدم و بالاخره برخورد کردم تو قرآن با این کلمه امر به معروف و نهی از منکر!

 آقا اراده رو ببینید ۱۷ سال عمرش رو گذاشته رو این دوتا واجب رو احیا کنه. میگه من رفتم قرآن و احادیث رو دیدم. جالب است! همینطور که مطلب می‌نویسه آدرس می دهد. کتاب کافی کلینی کتاب تهذیب شیخ طوسی بله حتی کتاب‌های برادران اهل سنت صحیح بخاری حتی اسماعیلیه و یک تتبع کاملی کرده تو بحث امر به معروف و نهی از منکر، نه حوزه آیت‌الله نه آخوند است. مایکل کوک، کتاب هم دو جلد اونی که من داشتم قبلاً آبی رنگ هم بود. حالا شاید شما توی حالا می‌تونید اسمش را هم بگذارید من نمی‌خوام بگم کامل درسته، بالاخره این آدم از بیرون نگاه داره به این موضوع نه از درون. ولی این مهم است که میگه این دو واژه با ارزش هستند.

 هفتمین مورد که اشاره کردم غضب در در جایی که به یک مسلمانی جسارت بشه، توهین بشه

خب اینها مجموعه مواردی بود که بنده خدمت دوستان عرض کردم راجع به غضب مثبت که اشکالی نداره اگر عصبانی شدی ناراحت شدی.. مثلاً فرزندی توی خونه داره مرتکب حرام می شه آدم ناراحت می شه صداش رو بالا بیاره برخورد کنه،مواظب باشید، دقت کنید .

زیاد داریم ما نمونه‌های تاریخی زیاد داریم که عرض کردم این کلمه مغضبا را اگر شما بزنید توی یا اینترنت یا توی نرم‌افزارهای حدیثی من تو نرم‌افزار زدم موارد متعددی پیدا می‌کنید از خشم مقدس؛ امیرالمومنین توی قصه برخورد با کوفیان حضرت خشم کرد، در الغارات حمله‌هایی که می‌شد خشم کرد. اما خشم منفی این است که انسان بیخودی عصبانی بشه از دست بچه از دست همسر از چیزهایی که می شه گذشت کرد و عصبانی نشد خشم بگیره اونجا بسیار مذموم است

ملایی: پس حاج اقا شما فرمودید، من اشاره کنم به حدیث ان الله لیغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها

حجت الاسلام رفیعی: بله پس معلوم میشه حضرت دارای عصمت است. چرا خدا به غضب فاطمه غضب می‌کنه چون فاطمه غضبش از غضبهای مقدسه است و الا این اصلا این جمله حالا شما فرمودید این جمله عصمت حضرت زهرا رو می‌رسونه چون هر کجا حضرت زهرا غضب کرد خدا هم غضب می‌کنه نمیگه حضرت زهرا غضب می‌کنه به غضب خداها اونور قصه پیغمبر گرامی اسلام که فرمود فرمود هرکه فاطمه رو غضبناک کنه من رو غضبناک کرد و هرکه منو غضبناک کنه خدا را غضبناک یه دعایی یاد بدم شمام بنویسید پیغمبر خدا البته حدیثه ولی شکل دعایی‌شم می‌گم

پیغمبر خدا روزی هر روز از شش چیز به خدا پناه می‌برد ان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم کل یوم من ست پیغمبر هر روز از ۶ چیز به خدا پناه می‌برد یعنی می‌گفت فرمود اللهم انی اعوذ بک از این شش تا: من الشک شک برای آدم پیدا نشه یقین داشته باش و شرک شرکم بده والحمیه همیه برای اون تعصب‌های غلط والغضب یکیشم خشم خشم منفی بله و البقی یکی هم ظلم والحسد حالا اگه بخوایم شکل داییشو بگیم اللهم انی اعوذ بکه من الشک والشرکه والحمیه والغضب و البغی والحسد خب اینجاست که من باید چند جمله راجع به این خشم منفی هم صحبت کنم که خشم منفی آتش خشم منفی از شیطان است. خشم منفی نشانه شر الغضب دارد که مفتاح کل شی یجمع کل و چند جمله‌ای اگر حالا الان بگم یا می‌خواید بفرمایید فرصت هست؟

ملایی: بله استفاده عرض می‌کنم که روایات عجیبی داریم راجع به مذمت خشم و این فرمایش امام سجاد در این دعا این است که خدایا توفیق بده به کظم الغیض من خشمم رو فرو ببرم و کظم کنم خادمی برای ایشون آب آورد برای امام سجاد ظاهرا دارد که مثلاً اون وسیله ابریق بوده ابریق مثلاً وسایل شاید فلزی چیزی مثلاً گلابدون ها رو دیده بودید؟ آره بعضی کنگره و این ها هم داشت تزییناتی اومد آب ول شد از دستش خورد سر امام سجاد شکافت خون جاری شد خون و آب لباس آدم عصبانی می‌شه دیگه آره طبیعی هم هست دیگه حواست رو جمع کن ...تا این اتفاق افتاد گفت آقا و الکاظمین الغیظ والعافین عن الناس والله یحب المحسنین آقا فرمود خشمم رو کنترل کردم عفت کردم آزادتم کردم متن روایت فشجعوه یعنی ایجاد خدشه و خونریزی دو تا جرعه رو آدم فرو ببره خوبه ما الان اگه آب بخوریم فرو می‌بریم دیگه غذا بخوریم فرو می‌بریم ..خدا همه مریض ها رو شفا بده خیلی سال قبل یه آقایی می‌گفت من دخترم آسیبی دیده این زبان کوچکش که دیگه نمی‌تونه غذا رو فرو ببره یعنی وقتی می‌بره پایین بلع نداره..انشالله خدا همه مریض‌ها مخصوصاً این بیمارانی که دچار آسیب‌های روده معده سرطان‌های این‌طوری می‌شن خدا همه شون رو شفا بده انشالله الهی آمین. قدر این رو بدانید که می‌تونید آب فرو ببرید غذا فرو ببرید غذا بخورید این ها خیلی مهمه معروفه میگن بهلول به هارون الرشید گفت که چقدر ثروت داری گفت : اگر یه روزی نتونستی غذا بخوری همه این ثروت یه قطره آب نتونستی بخوری چه می‌کنی گفت نصف ثروتم رو میدم یه کسی بیاد درمان کنه من بتونم این غذا رو بخورم بخورم گفت خب حالا غذا رو میل کردی و دفع برات ممکن نبود، دل درد و شکم گفت نصف ثروتم رو می دم کسی این بخش بیماری رو بیاد در واقع درمان کنه گفت قربان ثروتی که با یک بلع و با یک دفع کلش رو واگذار می‌کنی دل بهش نبنند.. واقعاً اینطوره قدر سلامت بدانیم

 حالا دو تا جرئت رو انسان باید امام سجاد فرمود باید ببرید پایین این قورت دادن و این دو تا جرعه رو پایین بردن خیلی خدا دوست داره یک فرمود: جرعه خشم با حلم ببرید پایین دو جرعه مصیبت با صبر ببرید پایین دیدی غذا می‌خوریم نوشابه می‌خوره میگه بره پایین خشم با نوشابه حلم مصیبت با نوشابه دو جرعه رو خدا دوست داره آدم بده پایین جرعه غضب با حلم جرعه مصیب با صبر.

ملایی: ما در خدمت برنامه خیلی ممنونیم از آقای رفیعی عزیز و البته زمان یک کم احتمالاً داشته باشیم برمی گردیم اگه نکته پایانی داشتن من این رو عرض می کنم خدمت شما دیروز ما تو برنامه خاطرتون باشه قول دادیم که پایان برنامه‌مون یه گزارشگونه‌ای بدیم از اطعام در میان مردم غزه به همت برنامه سمت خدا و خلاصه شما مردم اتفاق افتاده یعنی با مشارکت شما فراهم شد امکان اینکه برای مردم غزه اطعام بکنیم به اسم برنامه سمت خدا و گزارشش رو قرار شد براتون پخش کنیم دیروز یه خورده صحبت‌هامون طول کشید زمان از اون محدوده زمانی مجاز ما رد شد و نتونستیم پخشش کنیم.

 امروز بعد از خداحافظی با حاج آقای رفیعی این بخش رو دیگه انشالله بتونیم پخشش بکنیم محضر قرآن کریم هستیم مصحف شریف صفحه ۵۷۷ آیات پایانی سوره مبارکه مدثر و آیات آغازین سوره مبارکه قیامت ثوابش رو هم نیت کنیم هممون تقدیم به همه شهدای محتر به ویژه شهدای فراجا نیروی محترم انتظامی اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

قران صفحه577

ملایی: ما و یکی دو دقیقه زمان و حاج آقای رفیعی عزیز.

حجت الاسلام رفیعی:خشم را به دو بخش تقسیم کردیم خشم مقدس که منشأ تاثیر هست؛ امر به معروف نهی از منکر جبهه غیرت دفاع برخورد با خیانت دفاع از حق را گفتیم. اما خشم‌هایی که غالباً از این قسم نیست و ما تو خونه عصبانی می‌شیم از دست بچه همسر برادر اگر انسان بتونه این خشم رو فرو ببره تو خیابون راننده‌هایی که می‌پیچه که خلاف میاد بالاخره تو بازار حرفی می‌زنن بدونید ارزشش چقدره اگر این خشم رو بتونید کنترل کنید ببینید می‌ارزه یا نه؟  پیغمبر اکرم فرمود: "من کظم غیظا و هو قادر على انفاذه ملا ه الله امنا و ایمانا" کسی خشمش رو کنترل کنه در حالی که توان هم داره داد بزنه و ابراز کنه خداوند به قلبش امنیت و ایمان میده. همین که ما دعا می‌کنیم خدایا در قلب ما ایمان قرار بده یک راهش کنترل خشم است. یک راهکار عملی هم عرض کنم خیلی چیزها جلو خشم رو می‌گیره اما به سه چهارتاش اشاره می‌کنم یکی داریم که داعو الغضب بالصمت جلوی خشمو با سکوت بگیرید ساکت باش خودت رو نگه دار دوم بالوضو پاشو وضو بگیر سومی هم داریم تغییر موقعیت جات رو عوض کن برو از خونه بیرون یه چند دقیقه بعد بیا تو پس این سه تا راهکار خیلی مهمه برای کنترل سکوت و یکی هم وضو و یکی هم تغییر موقعیت.

ملایی: دعا بفرمایید

حجت الاسلام رفیعی: خدایا به آبروی اهل بیت قسمت میدم ملت مظلوم غزه رو یاری بفرما الهی آمین خدایا آقا و مولامون حجت بن الحسن اون آقایی که مدافع مظلومان و مصلح کل در ظهورش تعجیل بفرما ما را از یاران امام زمان قرار بده الهی آمین مشکلات جهان اسلام به ویژه کشور ما رو مرتفع بگردان الهی آمین زمینه ازدواج همه دخترا پسرامونم فراهم کن انشاالله

ملایی: انشاالله خیلی متشکرم حاج آقای رفیعی عزیز سلامتیتون بده و به امید دیدار دوباره حاج آقا بریم اون بسته تصویری رو ببینیم خدا خیر بده به همه تون توفیق بده که در طرح‌ها این گونه مشارکت می‌کنید فردا انشالله زنده باشم و سعادتمند می‌بینمتون. خدانگهدار