اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1404-06-19-حجت الاسلام نظافت - سیره نبوی در قرآن کریم و نهج البلاغه

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم شریعتی: چشم تا باز می کنی چشم و چراغش می شوی مثل گل می خندی و شب بوی باغش می شوی شکل عبداللهی و تسکین داغش می شوی می رسی از راه پایان فراغش می شوی قصه اش را من در چشم سیاهت می کند خوش به حال آمنه وقتی نگاهت می کند با حلیمه می روی تا کوه تعظیمت کند وسعتش را با سلامی دشت تسلیمت کند هر چه گل دارد زمین یکباره تقدیمت کند ضرب در نورت کند بر عشق تقسیم ات کند گشت ساغر تا به دستان بنی هاشم رسید وقت تقسیم محبت شد ابوالقاسم رسید ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلو علیه و سلموا تسلیما اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خانم ها و آقایان سلام وقت تان بخیر این عید بسیار بسیار بر همتون مبارک باشه عید نبی مکرم اسلام امام صادق انشاالله بهترین ها برای همتون رقم بخوره حاج آقای نظافت سلام علیکم و رحمت الله عیدتان مبارک و خیلی خیلی خوش آمدید

حجت الاسلام نظافت:  سلام علیکم سلام بر شما و همه ی بینندگان عزیز عرض تبریک دارم این روز بزرگ را میلاد پیامبر اعظم امام صادق علیهم السلام محضر مولایمان امام زمان روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء و همه ی بینندگان عزیز و شما و عوامل دست اندر کاران اینجا گلباران شده انشاالله که لحظات زندگی تان به یمن این میلاد با سر سعادت گلباران باشد بهترین اتفاقات نصیب تان و امیدوارم زیارت مدینۀ النبی نصیب همتون بشود زیارت نجف اشرف امروز جالب است یک زیارت مخصوصی دارد در مفاتیح هم هست زیارت امیر المومنین روز میلاد نبی مکرم اسلام که امیر المومنین و انشاالله دوستان این دعا و زیارت را در کانال قرار خواهند داد خوش به حال همه اونهای که در مشاهد مشرفه هستند

 

شریعتی: انشاالله امروز هم حاج آقای نظافت اگر مشرف شدند مشهد و حرم حضرت رضا سلام رسان ما و شما باشند محضر حضرت خدمت تان هستیم بحث امروزتان را با دل و جان خواهیم شنید

حجت الاسلام نظافت:  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و به نستعین خوب باید از پیامبر گفت نمی شود گذشت پیامبر بگوییم از امیر المومنین گفتیم و از امام صادق علیه السلام گفتیم و همه ی اینها جان پیامبر هستند

شریعتی:  و فرمودند کلنا محمد

حجت الاسلام نظافت:  همه همین طوری هستند و همه آینه ی تمام نمای نبی مکرم اسلام هستند خوب بایستی دلها را متوجه به پیامبر کرد و شناختی دوباره پیدا کنیم همیشه در هر نماز به ما گفتند دلتان متوجه به پیامبر کنید یعنی اذان بدون توجه به پیامبر اقامه بدون توجه به پیامبر و تشهد بدون توجه به پیامبر چند جا در تشهد هم عبده و رسوله و هم صلوات می فرستیم و هم سلام می دهیم علتش چی است علتش این است که این الگو را باید پیوسته مدنظر داشت الگویی و شیطان هم الگو ارائه می کند بنابراین الگوهای واقعی را باید پیوسته مدنظر داشت برای اینکه قدر پیامبر را بدانیم یک نیم نگاهی لازم است به دوران جاهلیت داشته باشیم یعنی اگر کسی درکی از ظلمت نداشته باشد قدر نور را نمی داند تعرف الاشیاء باضدادها پیامبر چه کرد فرمود شرایطی بود که اگر خدا به کسی دختر می داد اونقدر فرهنگ منحل بود که صورتش سیاه می شد و می ماند نگه اش دارد با خواری و سرکوب شنیدن و یا او را با بی رحمی در خاک زنده به گور کردند بعضی چنین کردند با این شرایط نه دنیا  داشتند نه آخرت داشتند فرمود که واذکروا اذ کنتم اعداء با هم دیگر دشمن بودند سر چیزهای جزئی سالها همدیگر را می کشتند

شریعتی:  دیگه جنگ تفریح شان بود

حجت الاسلام نظافت:  خون یکدیگر را می مکیدند تفصکون دمائهم فرمود خون های همدیگر را می ریختند فالف بین قلوبکم این پیامبر بود که توانست در بین دل های شما الفت ایجاد کند فاصبحتم بنعمته اخوانا از کجا به کجا یک وقت می گویند آتش بس یک وقت می گویند جنگ نباشد با هم برادر کرد یعنی از کجا به کجا رساند و اگر پیامبر نبود وضعیت الان ما هم همینطوری بود حتی اگر مسلمان باشی و دستت از دست پروردگان پیامبر کوتاه بشود کارت مثل داعش می شود و کارت مثل یزیدیان می شود این پیامبر است که توانسته این کار را بکند و اولاد پیامبر فرمود تشربون الکدر آب آشامیدنی خوبی نداشتید تاکلون الجشب غذای گوارا نداشتید و تقطعون ارحامکم الاصناب فیکم منصوبه بت ها بین تان نصب شده بود و با گناه گره خورده بود بنابراین پیامبر به عنوان اسوه مطرح است البته قران می گوید که لمن کان یرجوا الله و الیوم الآخر یعنی خودتان را با پیامبر هم هدف کنید پیامبر امید به خدا و روز قیامت دارد اگر هم نگاه نشویم و اگر هم هدف نشویم این تاصی دشوار می شود این تاسی سخت می شود و خوب ما باید یک کاری کنیم که پیامبر اعظم در ذهن در دل محبوب باشد راه محبوب شدنش این است که توصیفش کنیم و تبیینش بکنیم تا به تعیبر امیر المومنین فرمود تاسی بنبیک الاطیب الاطهر تاسی کن به پیامبر پاک پاکیزه تو دل برو

شریعتی:  وقتی او را توصیف می کنی در واقع یک تابلو زیبایی را توصیف می کنی و این تابلو چقدر تماشایی می شود

حجت الاسلام نظافت:  و پیامبر خیلی تو دل برو بود و ما چقدر امروز محتاجش هستیم بیش از هر زمانی چون جاهلیت مدام تولید می شود اون جاهلیت تمام شد ما الان گرفتار جاهلیت مدرن هستیم و جاهلیت درجاتی دارد در جامعه خودمان هم یک درجاتش هست و ما نسل رمیده و نسلی که می گوییم نسل ضد مثلا اینها را باید چطوری باید همان خلق را نشان داد جذبه ی جذب بشوند اول باید مشاهده کنند پیامبر گونه ها را در جامعه مشاهده کنند و بعد جذب می شوند حالا راه شناخت پیامبر خدا یک قرانی نازل کرده فرموده کتاب مبین است این قران این مبین بودن یعنی روشن و روشنگر هست چه چیزهایی را روشن می کند یک بخشی از آیات قران توصیف جمال پیامبر است و سیمای نورانی پیامبر هست و همچنین نهج البلاغه، نهج البلاغه هم که صاحبش دست پرورده پیامبر هست در جای جای نهج البلاغه امیر المومنین از پیامبر توصیف کرده است و یاد کرده است خودش را وامدار پیامبر می داند حالا به اندازه ای که وقت بشود در قران یکی از جاهایی که مفصل توصیف شده پیامبر نه گذرا آیه ی آخر سوره فتح است که حضرت آقا هم فرموده اند در این شرایط سخت سوره فتح را زیاد بخوانید اون آیه این است محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم یعنی پیامبر و یارانش نه تنها پیامبر والذین معه یعنی دست پرورده های پیامبر هم اینطوری هستندما باید خودمان را با این آیه محک بزنیم چون داره میگه والذین معه اینطوری هستند آخه یک وقت پیامبر به تنهایی توصیف می کنیم می گوییم بالاست دست ما بهش نمی رسد ولی می گوییم والذین معه این از چیزهایی است که همه می توانند اینطوری باشند به درجات مختلف دو تا ویژگی برجسته دارند یارانش اشداء علی الکفار رحماء بینهم کافر که می گویند مراد اون کسی که دست به شمشیر برده کافر که می گویند مراد کسی است که دیگه به مرحله ی عداوت رسیده با او پیامبر شدید است شدید یک جاهایی به معنای خشن است یک جاهایی به معنای با صلابت است محکم بودن با صلابت بودن پیامبر در عقیده اش صلابت داشت و این عقیده را با صلابت ابراز می کرد قل یا ایها الکافرون لا اعبدوا ما تعبدون و لا انتم عابدون ما اعبد

شریعتی:  یعنی همیشه یک مرز و صف بندی وجود دارد

حجت الاسلام نظافت:  محکم بود رو دربایستی نداشت سر حقائق رو دربایستی نداشت فرمود اگر خورشید در دست راستم و ماه را در دست چپم دست بر نمی دارم با صلابت بود در گفتگوها و در دفاع از عقیده و در اجرای حکم خدا البته یک نوع صلابت پیامبر هم در جنگ ها بود که پیامبر استقامت  داشت مطابق با دستور خدا فاستقم کما امرت و من تاب و هر که فرمود سوره هود مرا پیر کرد پیامبر اهل جهاد بود فقاتل در یکی از خطبه ها داریم فقاتل بمن عطائه من اساء فرمود به وسیله این یارانی که بیعت کردند با پیامبر و دور پیامبر جمع شدند دست به شمشیر برد و ظالمان را از سر راه نشر اسلام و نشر حقائق برداشت منتهی این خشونت پیامبر برخاسته از رحمت بود این رحمت زیر بنا بود

شریعتی:  یعنی در دلش رحمت بود

حجت الاسلام نظافت:  یعنی اصلش رحمت بود یکی از جلوه های رحمت پیامبر این شمشیر کشیدن ها بود و لکم فی القصاص حیات یا اولی الالباب جهتش این است وقتی چاره ای نیست مثل طبیب یک جا امیر المومنین پیامبر را اینگونه توصیف کرد طبیب بدوارٌ بالطب خوب طبیب جراحی هم دارد ولی همان اول دست به تیغ جراحی نمی برد پیامبر هم همان اول دست به شمشیر نمی برد

شریعتی:  خدا که غضبش هم از روی رحمتش است

حجت الاسلام نظافت:  یا من سبقت رحمته غضبه رحمت غضب تولید می کند پدر مهربان ناراحت می شود و تندی می کند مادر همینطور صلابت پیامبر آمیخته با رحمت بود ما بیشتر از شجاعت امیر المومنین شنیدیم در حالی که امیر المومنین باز از شجاعت پیامبر توصیف می کند در فرصت نیست در نامه 9 نهج البلاغه عزیزان مراجعه کنند در خطبه 56 مراجعه کنند و صلابت پیامبر خلاصه امیر المومنین می فرماید انا من رسول الله کالضوء من الضوء میگوید من پرتویی از نور رسول هستم کالضوء من الضوء بعد فرمود و الزراع من الاضد من نسبتم با رسول الله مثل پیامبر بازو و من ساق دست او هستم امتداد وجود او هستم پس هر فضیلتی که ما از امیر المومنین می شناسیم مرتبه ی و اعلاش را پیامبر اعظم

شریعتی:  حضرت امیر یک جایی من خواندم و شنیدم می فرمودند هر وقت ما در جنگ ها کم می آوردیم به پیامبر ملحق می شدیم

حجت الاسلام نظافت:  بله همه به پیامبر پناه می بردیم در ادامه همین که حضرت می گوید من از پرتو نور پیامبر هستم فرمود وَاللّهِ لَوْ تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلى قِتالى لَما وَلَّيْتُ عَنْها.(نهج البلاغه ، ن 45، ص 971. ) فرمود اگر همه عرب ها پشت به پشت هم بدهند با من علی بخواهند بجنگند من پشت نمی کنم حضرت فرمود این صلابت و شجاعت از پیامبر داریم بنابراین ما هم باید در تربیت بچه ها را با صلابت تربیت کنیم عقیده ی محکم در برابر کفر و ظالم رودربایستی نداشته باشد اعتقاداتش محکم باشد

شریعتی:  همان سداد است که امیر المومنین می فرماید من را با سدادتان کمک بکنید

حجت الاسلام نظافت:  این محکمی و این معرفت می خواهد و این نفرت از ظلم می خواهد و این نفرت از باطل می خواهد خوب این بخش اول اشداء علی الکفار بخش دوم رحماء بینهم پیامبر یک کاری کرد که اصحاب با هم مهربان بودند همین آدم هایی که خون هم را می ریختند و اونقدر مهربان بودند که حاضر نبودند بار روی دوش یکدیگر بگذارند هم با صلابت بودند و هم مهربان بودند و هم با عزت بودند دارد که اگر از صحابی پیامبر کسی سوار اسب بود چوب دستی اش می افتاد به دیگری نمی گفت بده می آمد پایین بر می داشت یعنی اینقدر با عزت بودند و با کرامت بودند و مایۀ الفت اونها شد حالا این نکته ای که من می خواهم بگویم این است که دامنۀ رحماء بینهم وسیع است یعنی هر کس که ما با او او جزو کفار حربی به حساب نمی آییم

شریعتی:  صف بندی جدا می شود جزو این ور یعنی هر کسی با دشمنان نیست و بین ماست هر کس که با ما سر جنگ ندارد و در جامعه ماست و هر کس که با دشمنان سر و سری ندارد و بین ماست جزو رحماء بینهم می شود می آید در این دایره قرار می گیرد گرچه نقاط اختلاف هم با او داشته باشد کما اینکه پیامبر با اون مسیحی با مهربانی برخورد می کرد و با یهود با مهربانی برخورد می کرد با کسی که مشرک و بت پرست بود با مهربانی برخورد می کرد یعنی من می خواهم بگویم آقای شریعتی این آیه اتفاقا وحدت ساز است یعنی زمینه ساز وحدت است از دو جهت: یکی از جهت اینکه اشداء علی الکفار الان همه ایرانیان ضد اسرائیل هستند خوب وقتی همه ضد اسرائیل هستند ما تو جامعه مون یهودی داریم و مسیحی و اهل سنت داریم و زردتشتی داریم و گروه های گوناگون داریم اصلاح طلب و اصول گرا داریم هر کدام امضای شغلی مختلف دارند ولی همه رحماء بینهم

حجت الاسلام نظافت:  چون قدر مشترک است یکی اش اشداء علی الکفار است یکی اش مهربانی را باید بهش توجه داشت جالب است یکی از سوره هایی که دارد بحث برائت را مطرح می کند سوره ممتحنه است حضرت ابراهیم را به عنوان اسوه برائت معرفی می کند در همان سوره ببینید خدای متعال فرمود که ابراهیم به پدرش گفت و استغفرن لک حالا پدر ابراهیم که عموی حضرت ابراهیم باشد بت پرست بود یعنی این مهرش شامل حال او شد بعد که دشمن است گفت من از تو بیزارم در همان سوره داریم عَسَى اللَّهُ أَنْ يَجْعَلَ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ الَّذِينَ عَادَيْتُمْ مِنْهُمْ مَوَدَّةً ۚ (ممتحنه، 7) امید است همان هایی که در جامعه تون باهاشون دشمنی دارید امید است که خدا بین شما و اونها مودت ایجاد کند و در همان سوره فرمود خدا نهی نمی کند از این که این مشرکینی که با شما نجنگیدند این یک شما را از شهرتان بیرون نکردند خدا نمی گوید به اینها نیکی نکنید نیکی شامل حال اینها نمی شود دست به شمشیر نبرده ممکن است بعداً دست به شمشیر ببرد میگه باشه این هنوز لم یقاتلوکم می گوید شما را بیرون نکرده ان تبروهم و تقسطوا الیهم می گوید با اینها هم با عدالت رفتار کنید این مکتب قرآن است این آیه خیلی آیه مهمی است

شریعتی:  ببینید دایره ی رحمت چقدر وسیع است چقدر باید وسیع باشد

حجت الاسلام نظافت:  و اگر حضرت آقا می گویند اتحاد مقدس اینها را ؟؟؟ 20:02 ببینید حاج قاسم سلیمانی خیلی این روحیه را داشت چرا؟ چون مدام با دشمن درگیر بود وقتی دشمن را فراموش می کنی شدت ات با او نیست اون شدت ات می آید با دوستش انتقاد بکنید ولی این رحماء بینهم را فراموش نکنید

شریعتی:  یعنی اون دشمن را کاملا لمس می کرد و بعد وقتی می آمد این طرف را نگاه می کرد می دید چقدر اینها خودی هستند

حجت الاسلام نظافت:  اتفاقا این آیه دارد بحث خودی و غیر خودی را مطرح می کند منتهی غیر خودی می گوید کفار هستند اونهایی که دست به شمشیر می برند و اونهایی که دارند توطئه می کنند در جامع ما هستند خودی به حساب می آیند حضرت آقا سالها بحث خودی و غیر خودی را مطرح می کردند ولی بعضی ها بد برداشت می کردند اون جوان یهودی که پیامبر را اذیت می کرد پیامبر را دیدند نیست گفتند کجاست گفتند آقا مریض شده ما باشیم می گوییم خوب هر که با ما در افتاد ور افتاد خوردی بخور دیدی حالا پیامبر فرمود برویم دیدنش دیدن رفتن همانا و شرمنده شدن و ملحفه را به سر کشیدن و مسلمان شدن همانا اگر کسی می خواهد انقلاب را رشد بدهد راهش خلق نبوی است و چه انقلابی هایی که ضد انقلاب درست می کنند با تاسف باید بگویم برخوردهای اشتباه با اشتباهات نباید اشتباه برخورد کرد من نمی گویم با ناهنجاری ها برخورد نکنیم حتما باید برخورد کنیم ولی اولا برخورد نباید آدم ها را حریص به ناهنجاری ها کند و نباید سوء تفاهم درست کند که ما دشمنش هستیم نه ما دوستت هستیم و شیوه ی برخورد با ناهنجاری ها باید وحدت هم بهم نزند یعنی چند تا مرز پیدا کند و حریض نکند و سوء تفاهم درست نکند و وحدت هم بهم نزند شما هر کاری می توانی درست بکن حتی در همین شرایط خوب کار ایجابی کنید مضرات شراب را بگوییم چرا کار ایجابی نمی کنید اصلا بعد از انقلاب یکی از اشکالات می دانید چیه؟ همه دستشان به سمت دیگران است می گویند ما مطالبه گر هستیم شما بکن اون می گوید شما بکن و بابا پیامبر چی فرمود فرمود کلکم راع و کلکم مسئول ان رعیته شما را بیاورند وزیر بگذارند اگر توانستی اگر کسی کمک نکند که نمی شود اسلام می گوید تک تک آحاد جامعه باید احساس مسئولیت بکنند و من گاهی قصه می خورم که احساس مسئولیت افراد خلاصه شده در این که غر بزنند و نق بزنند و مطالبه کنند دستی از غیب بیایند کاری بکنند تازه اون مسئول هم بخواهد کاری بکند ما باید بکنیم

شریعتی:  اصلا بدون مشارکت مردم هم نمی شود شدنی نیست

حجت الاسلام نظافت:  پس همه این کار را بکنیم یک خانم محترمی می نالیدند از این گسترش بالاخره کم رنگ شدن حجاب گفتم خوب تمام شماها اگر هر کدامتان هوای پنج تا دختر را می داشتید حل می شد دیگه اینها بچه های جامعه ی ما هستند دیگه ما همه اش می گویم یک کس دیگری این کار را بکند راهش چیه تو چیکار کردی هر کسی باید این را بگوید دیگه ما برای انقلاب چیکار کردیم ما فقط می توانیم بگوییم دیگران این کار را انجام بدهند این مسئله ای که اینقدر ظرافت دارد اینقدر ظرافت دارد اینها بچه های جامعه ما هستند در مدارس ما بزرگ شدند مسئله خیلی حساس است و ما ارسلناک الا رحمتا للعالمین پیامبر مایه ی رحمت بود برای طبیعت مایه ی رحمت بود للعالمین برای حیوانات مایه ی رحمت بود برای همه ی انسانها مایه ی رحمت بود برای همه حالا رحمت قران می گوید یک ویژگی برای پیامبر درست کرد و اون اینکه نرم بود فبما رحمت من الله لانتها رحمت زینت می آورد نرمش هم سه تا خاصیت دارد کسی که اهل نرمش است قدرت جذبش بالاست کسی که اهل نرمش است کسی را که جذب کرده نگه می دارد کسی که اهل نرمش است آدم عصبانی را نرم می کند فرمود لمن قالذک تو نرم باش در برابر کسی که عصبانی است و ببین چگونه نرم می شود خدا رحمت کند مرحوم ابوترابی که کتابی از او رو نمایی شد الگوی اینکه ابوترابی امام موسی صدر و شهید بهشتی خود حاج قاسم و همه ی شخصیت های ما به هر حال پیامبر هم اشداء علی الکفار و هم رحماء بینهم این می شود تعادل ما باید متعادل تربیت کنیم بعضی اشداء علی الکفار هستند رحماء بینهم نیستند و بعضیها رحماء بینهم هستند اشداء علی الکفار نیستند این به هم می زند یعنی به اندازه ای که اشداء نیستی رحماء بینهم ات بهم می خورد به اندازه ای که رحماء بینهم نیستی اشداء علی الکفارت بهم می خورد این توازن دارد درست می کند ما باید اینطوری تربیت کنیم لقد جائکم رسول من انفسکم عزیز علیهم انتم رحمت را ببینید می گوید از گرانی ها پیامبر رنج می برد از اینکه شما به رنج می افتید رنج می برد از اینکه بچه هایتان رفتند زندان رنج می برد و قصه می خورد می گوید از رنج شما بر او گران می آید عزیزٌ علیه بر او سخت می آید رنج شما رنج مردم ابعادش مختلف است یک بعد که ندارد بالمومنین رئوفٌ رحیم نسبت به مومنین رئوف است مومنین هم دایره را خیلی تنگ نکرده است به هر حال این ادامه ی آیه بعد فرمود وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ ۚ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ  (حجرات، 7) پیامبر هم رحمت دارد و هم عاقل است یعنی خیلی جاها به حرف مردم نمی کند می گوید اون کجاها به حرف مردم نمی کند می بیند اگر به حرف کند شما به رنج می افتید مثل بابایی که از سر رحمت یک جاهایی به حرف نمی کند پس رحمت پیامبر به اضافه عقلانیت است عاقلانه مردم را حکیمانه فرمود پیامبری در بین شماست لیطیعکم فی کثیر من الامر لعنتم اگر در بسیاری از امور به حرف شما بکند شما به رنج می افتید و همین پیامبر جاهایی که مردم به رنج نمی افتند به حرف می کند رضایت اونها را ترجیح می دهد

شریعتی:  یعنی حضرت مصالح کلی را می بیند که ماها نمی بینیم اینها درخواستی داشتند حضرت گوش نمی کردند چون اگر گوش می کردند خود ما دوباره به زحمت می افتند

حجت الاسلام نظافت:  مثل اینکه ما به حرف بچه مون گوش کنیم بچه نمی داند اشراف ندارد و تجربه ندارد

شریعتی:  ما صلاح تو را می خواهیم

حجت الاسلام نظافت:  ادامه ی آیه پس اول اشداء علی الکفار و بعد رحماء بینهم تراهم رکعاً سجدا پیامبر و یاران را نگاه می کند می بیند اهل رکوع و سجده هستند معنویت خیلی مهم هست

شریعتی:  بنده هستند در یک کلام

حجت الاسلام نظافت:  اگر کسی مزه عبادت را نچشد نمی تواند خودی را تحمل کند نمی تواند همسایه ما گاهی ما را اذیت می کند درسته؟ همکار ما اذیت می کند ادمها با سلائق گوناگون شیطان در جلدشان می آید این نقش عبادت به ویژه برای مدیران نامه ی مالک را که نامه ی حضرت به مالک اشتر هست همه ی اون نمه بحث حکمرانی صحیح است اما در یک قسمتش می گوید که حضرت می فرمایند بهترین وقت ات را اختصاص بده برای عبادت که این رفتارت را تنظیم می کند یا ایها المذمل قم اللیل الا قلیلا بعد می گوید ان لک فی النهار صبحا طویلا چرا می گویی نماز شب بخوان چون روز که نمی خواهی بخوابی این رو می خواهی بروی بامردم سر و کله بزنی پس اینها اهل رکوع و سجده بودند بعد می گوید یبتغون فضلا من الله و رضوانا می گفتند خدایا فضل ات را شامل حال کن یعنی این همه مجاهده پیامبر و یارانش عجب نداشتند یعنی پیامبر می فرمود خدایا عدلت مرا هلاک می کند عامل لی بفضلک از خدا فضل خدا را می خواهی نه عدل خدا را یعنی خودشان را طلبکار نمی دانند و رضوانا برایشان اون چیزی که مهم بود خشنودی خدا بود چون که صد آمد نود هم پیش ماست خدا از ما راضی باشد خلق هم راضی می شود دل های مردم دست خداست توی سجده این دو چیز را می خواستند یک فضل، دو رضون سیماهم فی وجوههم من اثر السجود آثار سجده چهره اونها بوده سجده خیلی مهم است یک روز خادم پیامبر اومد گفت که پیامبر به خادمشان گفت فلانی هفت سال به من خدمت کردی یک چیز از ما بخواه پیامبر محبت ها را جبران می کرد پیداست وضعشان خوب شده بود خواستند جبران کنند گفت اجازه بده فکر کنم فرداش اومد گفت چی می خواهی گفت می خواهم در بهشت با شما باشم رو را ببین و همت را ببین نگاه را ببین نمی گوید بهشت می گوید در بهشت هم با شما باشم یعنی عالی ترین درجه چشیده بود مزه هم نشینی با پیامبر را پیامبر هم قول داده یک چیزی بخواه هم حاجت اینطوری فرمودند کی به تو یاد داد چنین درخواستی کنی گفت دیشب فکر کردم دیدم هر چی می خواهم تمام می شود بعد فرمودند باید کمکم کنی من نمی توانم این از او چیزهایی که باید کمک کنی به اون چی گفتند کمکم کن به کثر السجود به سجده ی زیاد

شریعتی:  یک بخشی از این بار را هم تو با سجده بردار

حجت الاسلام نظافت:  بله سجده ی شکر به هر بهانه ای آدم به سجده برود به ویژه جوان های عزیز بچشیم مزه ی زمزمه کردن و مزه ی العفو گفتن و مزه ی شکراً لله گفتن و بعد فرمود ذلک مثلهم فی التورات می دانید پیامبر آخر الزمان را در کتب آسمانی پیشین انبیا همه بشارت دادند و توصیف کردند در تورات پیامبر اینطوری توصیف شد مثل یعنی وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ (فتح، 29) بعد می آید می گوید مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ در انجیل چطور توصیف شده فرمود کزرع اخرج شطئه اینها مثل یک بذری هستند که کاشته شدند زراعتی که جوانه اش را اززمین خارج کرده این آیه دارد تربیت را می گوید می گوید یعنی تربیت تشبیه شده به کاشت و برداشت اول چهار مرحله اول بذر معرفت را بکاریم در کجا؟ در ذهن جوانان مان در ذهن کودکان مان بعد در دل دو جا باید بذر کاشته شود اول در ذهن و اول فکر اصلاح می شود و بعد همان معرفتی که در ذهن و فکر است وارد دل بشود حالا چگونه وارد فکر می شود؟ بشنود و بیاندیشد و گفتگو کنیم با او و دعوت به تفکر بکنیم و یاد بگیرد از طرق مختلف چگونه وارد دل بشود؟ وقتی مربی محبوب باشد همان رفتار را از مربی ببیند این حرفها وارد دل می شود و وقتی شعر می خوانیم سرود می خوانیم وقتی هیئت می رود دقت می کنید اینها احساسات را به غلیان می آورد که فرمود انما قلب الحدث کالارض الخالیه قلب جوان مثل زمین خالی است ببین دو چیز پس با هم شد هم افکار هم حالات دل اینها رفتارساز هست افکار به تنهایی به درد نمی خورد بسیاری از جوانان کتاب های دینی را خواندند و بحث های انقلابی را خواندند و امتحان دادند و نمره اش هم گرفتند و تبدیل به رفتار نشد چون با احساسات گره نخورد حالا اونهایی که احساسی هستند باز دوام ندارد این هم باید توامان باشد مثل همان رحمت و شدت این دو تا با هم باید توأمان باشد بعد نتیجه می دهد مرحله ی دوم فرمود اخرج شطئا حالا بذر را کاشتی جوانه اش را از زمین خارج می کند این مربی باید مثل باغبانی باشد که آبیاری کند و صبر کند بداند در دل زمین دارد یک اتفاقاتی در این بذر می افتد بدان یک روزی جوانه خواهد زد عجله نکن حلم داشته باش تا جوانه بزند اون جوانه میل به نماز است اون کم کم میل به حجاب می آید ولو نماز ناقص خواندن ولو حجاب ناقص داشتن همین میل به خوبی ها مرحله سوم فرمود فآذره حالا تقویت می شود و می شود یک نهال ولی شکننده است این باغبان باید عجله نکند و باید صبر کند و آبیاری کند و در فضای خوب قرارش بدهد و باید مراقبت کند حلم باید داشت فرمود الحلم و العناد توامان دو چیز دوقلو است مادرش هم همت بلند است اگر می خواهی آدم بسازی و اگر می خواهی یک فرد را تربیت کنی برای مقصد اعلای قرب الی الله هم می گوید خونسرد باش و بهم نریز و هم می گوید شتاب داشته باش حلم و تأنی فرمود دو تا نوزاد دوقلو هستند که نتیجه ی همت بلند هستند مرحله ی چهارم فاستوای الی رسوله فرمود روی ساق پای خودش حالا شد درخت حالا شد درختی استوار که به این درخت می شود تکیه بدهی و زیر سایه اش بنشینی یعنی اون بچه ای که تو صبوری کردی حالا می بینی شد ایمانش کامل حالا اون را بفرستی دانشگاه برود و کشورهای اروپایی برود این دست دیگر بر نمی داردچون ریشه دار ذره ذره اومد بالا

شریعتی:  حالا دیگه محکم شده و محکم می شود

حجت الاسلام نظافت:  در روایت داریم کالجبل الراسخ مثل کوه، کوهی که ریشه هایش در اعماق زمین است دیگه شکننده نیست بلکه تکیه گاه دیگران هم هست حالا ادامه قشنگ است فرمود یعجب الزراء در انجیل می گوید آقا تشبیه می کند پیامبر و یاران را به بذری که کاشته می شود و این مراحل را طی می کند اون کشاورز و باغبان خودش شگفت زده می شود این چیه چی شد چه نخلی و چه گلابی هایی و چه سیب هایی حالا اون گلابی ها چی است وقتی بچه اش را نگاه می کند عجب بیانی عجب اخلاقی و عجب آدابی این همون بچه من بود که در بغل من بود عجب نمازی خود مربی ها و پدر و مادرها شگفت زده می شوند اگر صبوری کنند و اگر راهش را یاد بگیرند یعجب الزراء چه فرزند رشیدی شده بعدش جالب است لیغیظ بهم الکفار آخرش این است که باید کفار را به خشم بیاورد اگر درست تربیت بشود یعنی الان دشمنان ما از دانشمندان ما از دانشمندان ما به خشم می آیند کما اینکه دانشمدان مار ا کشتند هر کی درست تربیت بشود به خشم می آید خدار حمت کند شهید بهشتی می فرمود که موتوا بغیظکم و این آیه را می خواند آمریکا از ما عصبانی باش از عصبانیت بمیر اونها عصبانی می شوند درست تربیت بشوند آدم مایه ی خشم می شود

شریعتی:  و اینکه در تو طمع کند یک جایی

حجت الاسلام نظافت:  آفرین و این محصول تربیت تدریجی است در نهج البلاغه مکرر امیر المومنین از تربیت تدریجی پیامبر نسبت به خودشان بیان کرد فرمود من کودک بودم و پیامبر لقمه دهانم می گذاشت و من را همراه خودش می برد و من پشت سر پیامبر می رفتم هر روزی از اخلاق برجسته اش یک مورد را علم می کرد می گفت علی امروز این کار را تمرین کن تمرین می داد مرا در میدان بچه ها را با خودمان ببریم هیئت و در مراکزی که می شود ببریم ببینند معامله ما را ببینند و نشست و برخاست ما را ببینند با دوستان خوب ما آشنا بشوند فرمود من پشت سر پیامبر حرکت می کردم و پا جای پیامبر گذاشتم

شریعتی:  و این شد که علی شد معجزه پیغمبر

حجت الاسلام نظافت:  یعنی پیامبر قدم به قدم رشد می داد این تدریجی بودن که در این آیه می گوید مثل زراعتی که مرحله به مرحله تا درخت می شود امیر المومنین می گوید پیامبر با من همین کار را می کرد

شریعتی:  آقا ما یکی دو دقیقه فرصت داریم حالا قران را هم انشاالله پایان برنامه تقدیم مخاطبان مان خواهیم کرد و ثوابش هم هدیه کنیم به روح بلند امام صادق علیه الصلات و السلام صادق آل محمد و پیغمبر عظیم الشان مان یکی دو تا نکته را یادآور شوم قبل ازا ینکه حسن ختام فرمایشات حاج آقا را بشنویم یکی اینکه رد مظالم یادتان نرود این طرح هم چون جریان دارد و استمرار دارد و دوستان ما در کانال اطلاع رسانی خواهند کرد و همینطور طرح فرزندان غدیر که امروز جا دارد یادآوری کنم برای همه ی زوج های ناباروری که سالهاست در انتظار فرزند هستند آرزو می کنم به حق مولود صادق و نبی مکرم اسلام دامنشان سبز بشود و چشمشان روشن بشود به فرزندانی صالح و سالم انشاالله بخشی از این زوج ها که در طرح فرزندان غدیر همراه ما هستند با مشارکت شما کمک شان می کنیم که چشم شان روشن بشود چشم به راه مساعدت و مشارکت شما هستند برای مشارکت و مساعدت کافی است عدد 18 را به 20000303 پیامک کنید و دوستان راهنمایی تان میکنند و زوج ها هم می توانند همراهی کنند برای مساعدت چقدر وقت داریم؟ یک دقیقه خیلی خوب در یک دقیقه نکته پایانی را بشنویم به نظرم بحث را ادامه بدهیم

حجت الاسلام نظافت:  انشاء الله خیلی دامنه اش وسیع است جزئیات زندگی پیامبر نقل شده اونقدر پیامبر پر جذبه بوده که از جزئی ترین امور تا مسائل مهم همه نقل شده پیامبر توانست هنرمندانه جذبه اسلام را نشان بدهد و جامعیت اسلام را نشان بدهد ریشه اش هم اون محبت بود اون مهر بود و توی نهج البلاغه داریم که پیامبر بالا سر آدم ها می ایستاد بعضی ها حال نداشتند ادامه بدهند اینها را می کشاند مثل مربی کوهنوردی که رها نمی کند نیرویشان را رهایشان نمی کرد مگر کسی که فرمود هالکاً لا خیر فیه دیگ ازش نا امید می شد والا پیامبر رها نمی کرد

شریعتی:  انشاالله از ما هم نا امید نشوند هماره و همچنان دست ما فرزندانشان را بگیرند که فرمود انا و علی ابواه هذه الامه کوتاه دعا کنید و خداحافظی کنیم

حجت الاسلام نظافت:  خدایا ما را زینت پیامبر و اهل بیت قرار بده

شریعتی:  اللهم صل علی محمد و آل محمد خیلی خوش گذشت کنارتان امروز هم در کنار شما و در محضر حاج آقای نظافت عزیزمان درجه یک و نازنین و دوست داشتنی انشاالله عید بر همتون مبارک باشه زوج هایی که امروز سالروز عقد و عروسی شان است و یا مراسم جشن و عروسی دارند بر همشون مبارک باشه آیات را بشنویم تا فردا و تا سلامی دوباره خیلی ممنون و متشکرم از شما

(تلاوت قرآن کریم صفحه 555 - سوره منافقون آیات 5 تا 11)