اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1404-06-17-حجت الاسلام پناهیان - مدیریت ذهن ( زاویه دید ) و نکاتی پیرامون رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ملایی: به نام خدای بخشنده و مهربان خدایی که هدیه ای ویژه و بی نظیر و بی بدیل مثل وجود نازنین رسول خدا و ولایت او و امیر المومنین و اولاد اونها را به ما عنایت کرد و جای شکر و قدردانی دارد و بعید می دانم از ابناء بشر کسی باشد به غیر از خود اولیاء الهی بتواند شکر این نعمت را به جا بیاورد ما وظیفه مون است بگوییم خدایا به خاطر نعمت ولایت رسول الله و فرزندان و خاندان او از تو ممنونیم سلام و درود به روی ماه شما آقایان و سلام به پیشگاه شما بانوان و کوچکترها و بزرگترها و عزیزان دلم خیلی خوشحالم از اینکه امروز دوشنبه هم عمر داد تا شما را ببینیم و میزبانتان باشیم در برنامه ی سمت خدا شایسته و لایق هستم یا نه کرم شماست و انشاالله بخشش و کوتاهی ها و کسری های کار که به من مربوط است به خوبی رفقا ببخشید مبارکتان باشد این روزها بفرمایید خدمت حاج آقای پناهیان عزیز باشیم مثل دوشنبه های گذشته بسم الله. آقا سلام علیکم و ارادت داریم

حجت الاسلام پناهیان:  سلام علیکم پیشاپیش تبریک عرض می کنم خدمت همه ی عزیزان بیننده میلاد اول شخص عالم خلقت را که خداوند متعال حضرت رسول و حضرت پیامبر اکرم ختمی مرتبت را دیدند و به گل روی او عالم را آفریدند اینقدر زیبایی محمد صلی الله علیه و اله و سلم بالا بود که این زیبایی را در عالم ذر کسب کرده بودند یا خدا می دانستند او اگر بیاید برترین انسان ها خواهد بود بالاخره برگزیده برتر خدا که همه ی انبیاء در فراق او گریه می کردند در متون قدیمی و با او مناجات می کردند اینقدر این حضرت رسول زیبا بودند وجودشان و اون خلق و خوی عرشی و اون ارتباط عالی با پروردگار عالم که در اوج قدرت چون کسی که به خدا نزدیک می شود در اوج قدرت قرار می گیرد اون همه تواضع و فروتنی و خاکساری حفض جناح بین مومنین کردن اینقدر رسول خدا زیبا بودند که خداوند متعال به یُمنه رزق الوراء بیمنه خلق الوراء حتی دارد رزق الوراء که عالم برای او آفریده شد و فرمود اول ما خلق الله نوری اولین چیزی که خدا خلق کرد نور وجود پیامبر اکرم و رسول خاتم هست واقعا یک کمی باید تامل کنیم مدیریت کنیم ذهن خودمان را تمرکز کنیم روی عظمت شخصیت پیغمبر و روی خوبی های او شیعیان راستی چرا اینقدر می میرند برای علی ابن ابیطالب علیه السلام اینقدر ما باید علی علی بگوییم ذکر علیٍ عباد و فرمود زینوا مجالسکم بذکر علی ابن ابیطالب اینقدر باید بگوییم تا علی ابن ابیطالب دست ما را بگیرد به ما بگوید من با این عظمت انا عبدٌ من عبید محمد صلی الله علیه و آله و سلم واسطه بشود ما عظمت رسول خدا را ببینیم علی ما را ببرد در خانه رسول خدا واقعا اون خورشید را نمی توانیم نگاه کنیم ولی این ماه تابان امیر المومنین می تواند به ما لمه ای از اون خورشید را نشان بدهد رسول خدا چه کسی بوده اند که چه عظمتی داشته اند که حضرت زهرای اطهر بی محابا بی تامل فدای او می شود و دیگر ائمه هدی علیهم السلام امیر المومنین علی علیه السلام با اون همه عظمت که اعظم ائمه هدی علیهم السلام است در مقابل رسول خدا چه می کند اینجا تازه عظمت رسول خدا را یک کمی فکر می کند نه اینکه حس بکند برایش سوال میش ود تازه شاید چقدر و میلاد حضرت رسول واقعا بالاترین اعیاد هست یک بار در همین مناسبت من خدمت حضرت آیت الله العظمی بهجت بودم ایشان با یک حس و حالی می گفتند چه روزی از این روز بالاتر برای بشر چه روزی و چه عیدی یک تعابیر این چنینی داشته و اونطوری که ایشان عمیق می گفتند که حالا کاش همه بودند و می دیدند اون صحنه را من از طرز گفتن ایشان تازه می فهمیدم خبرهایی است که ما نمی دانیم و چه خبرهای زیادی هست که ما نمی توانیم حتی اون خبرها را درک کنیم واقعا حضرت رسول عظمت شأنشان و عظمت مقامشان با چند تا کلمه نارسا گفتیم در این زمینه باید وقت ما را بگیرد برای این که به اون عظمت فکر کنیم چون با چشم که نمی شود دید حتی با کلمات هم نمی شود اون را حکایت کرد و روایت کرد باید فکر کنیم محاسبه کنیم و هی محاسبه کنیم امیر المومنین چقدر عظمت دارد مولود خانه کعبه او خود را چگونه در مقابل رسول خدا می بیند هی باید فکر کنیم در مورد اون شخصیت غایب از نظرها عظمت او حتما غایب از نظرهاست باز هم من طولانی می شود یک جمله دیگر بگویم چقدر رسول خدا احترام می گذاشتند وقتی به حسنین می رسیدند می فرمودند اینها بچه های پیغمبر هستند بقیه بچه های من هستند چون فرزندان فاطمه هستند این یک احترام عجیب وغریب است که خودشان را حذف می کنند وقتی که نام پیغمبر به میان می آید می خواهند خودشان را حذف کنند حالا عظمت امیر المومنین را اصلا نمی توانیم بفهمیم عظمت شأن ایشان را و اینکه به ما لطف کردند و اجازه دادند ما ذکر علی ابن ابیطالب داشته باشیم این خیلی لطف کردند ولی عظمت ارادت به اندازه عشق مان را به حضرت حداقل احتمالا بدانیم ببینیم ما که اینقدر عاشق هستیم علی در برابر رسول خدا.

امیر المومنین شاهد وحی است و شاهد جبرئیل است شنونده کلام خداست در بدو نزول مفسر اول قران کریم وصی بلا فصل پیغمبر جان رسول خدا و قسیم الجنۀ و النار صاحب حوض کوثر و سلطان صحرای محشر به امر رسول خدا ایشان وقتی بهشون گفتند که چرا نمی روی خواستگاری حضرت زهرا دختر پیغمبر هیچ کس را راه ندادند شما ماندید شما باید بروید گفت من کجا دختر رسول خدا کجا من به خودم اجازه نمی دهم بروم خواستگاری حضرت زهرا ببینید چه احترامی می گذاشتند ما واقعا درک نمی کنیم رسول خدا را اگر احترام این است که امیر المومنین علیه السلام برای رسول خدا قائل هستند خیلی لطف کردند به ما که به ما اجازه ذکر صلوات دادند واقعا این رحمت خداست به ما که به ما اجازه ذکر صلوات دادند یک جمله دیگر هم بگویم آقای بهجت می فرمودند یک صلوات بر محمد و آل محمد علیهم صلوات المصلین می تواند تمام گناهان گذشته و آینده را ببخشد یک صلوات بر محمد و آل محمد (صلوات)

ملایی:  دریغ نکنیم این روزها و این ساعت ها و این شب ها ماه ربیع الاول است این ماه ویژه تر هر چی تکرار کردیم ذخیره می شود برایمان مقدمه جذابی یک پیوندی برقرار کنم برای تقریب ذهن مخاطب مان جونم برایتان بگوید عزیزان نمی دانم چند هفته و چند ماه است شما همراهی می کنید بیش از یک سال است که بحث مدیریت ذهن را پیش حاج آقای پناهیان تمرین می کنیم و برایمان نکاتش را می فرمایند هفته پیش رسیدیم به مدیریت ذهن و رابطه اش با زاویه دید من زاویه نگاهم عوض میش ود یکهویی کلا همه چیز تغییر می کند شما هم قبول داشته باشید زاویه را اینقدر می گویند فضای مجازی و تعابیر و تفاسیر هر کسی یک چیزی می گوید حاج آقای پناهیان برای قصه زاویه دید و اینها این ایام دیگر آقا ما کسی را داریم که از زاویه دید او کافی است یک آن نمی دانم کمتر از آن چقدر می شود ما بتوانیم ببینیم جهان را چی می شود اون وقت

حجت الاسلام پناهیان:  بسم الله الرحمن الرحیم

ممنون که یادآوری می کنید بحث را و پیگیری می فرمایید این که شما مجری محترم در واقع کارشناس مجری هستید حضرتعالی من بارها امتحان کردم که الحمدلله از فضل خوبی برخوردارید این که خود شما با بحث ارتباط برقرار می کنیم مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد واقعا اثر دارد روی این که بنده بتوانم گفتگوی بهتری با همه نواقصی که دارم ارائه بدهم

ملایی:  خواهش می کنم استفاده می کنیم

حجت الاسلام پناهیان:  ما درباره زاویه دید صحبت کردیم و خیلی جا دارد بیشتر صحبت بکنیم ولی این جا می خواهم بیشتر از رسول خدا مدد بگیریم و این که خداوند متعال چگونه زاویه دید پیامبر اکرم با آن عظمت را تنظیم می فرماید ببینید یک رابطه ای هم اونجا وجود دارد دیگر ما می گوییم پیامبر اکرم عبد خداست عبده و رسوله عبد را حتی مقدم می کنیم و رسالت او که با همه ی عظمت باید از این رسالت یاد کرد و خوب یک رابطه ی عبد و مولایی هم اونجا برقرار است ببینیم خدا در مقابل ما که ما می شنویم حالا اون چیزهایی که ما نشنیدیم و خبر نداریم جایی که در آیات قرآن زاویه دید برای پیغمبر تنظیم می فرماید رسول من اینطوری نگاه کن اینطوری نگاه نکن جالب نیست این را مرور کنیم چرا جلوی ما خداوند متعال مرور می کند ما هم یاد بگیریم و همانطور نگاه کنیم ما که عددی نیستیم در این عالم در مقابل عظمت رسول خدا او باید این چنین نگاه کند اگر این چنین نگاه نکند دلگیر می شود حالش خوب نیست اون وقت در مورد قرآن آمده حال رسول خدا خوب نیست اگر اونطوری نگاه نکند او با اون عظمت کائنات تو گوشه ای از مشتش است اگر اینطوری که خدا میگوید نگاه نکند حالش دیگر خوب نمی شود یعنی دلش می گیرد محزون می شود و خدا بهش اینها را می گوید اینطوری نگاه نکن اینطوری نگاه کن ببینید معلوم می شود زاویه ی دید مهم است تذکرش از جانب خداوند متعال برای رسول خدا آمده برای ما چرا نیاید کاش ما اینطوری ارتباط مان با خدا برقرار بود که سریع اینقدر خداوند متعال برای ما زاویه دیدمان را تنظیم می کرد و وحی به ما نازل می کرد ولی این درخواستی که من الان مطرح کردم درخواست منطقی است و خدا این درخواست را جواب داده شما اگر اون حرف هایی که یقین داری الان حرف خداست بهش اعتنا کنی خدا از در و دیوار به هر شکل شده حالا نه مثل وحی ای که به پیامبر اکرم می رسید پیام خودش را به تو می رساند خدا سخاوت دارد خدا بین ما و اولیاء خودش تبعیض قائل نمی شود و هر کسی به اندازه ظرفیتش کمک می کند روایتش را بخوانم یک کمی ناباورانه است

ملایی:  ناباورانه که روایت باشد قشنگ است

حجت الاسلام پناهیان:  می فرماید اتقوا ذنون المومنین متقی گفت من احتمال می دهم از این کلمه اش حساب ببرید فان الله سبحانه اجرا الحق علی السنتهم خدا حق را به زبان اونها جاری می کند وقتی ذهنش می گوید این معامله بعید است جور بشود نرو به سمتش مثل استخاره می ماند وقتی می گوید نه تو موفق می شوی خدا دوستت دارد بگیر این وحی است علی الحق علی السنتهم او می گوید احتمال می دهم ولی تو حساب شده بگیر این کلام مومن را متقین اتقوا ذنون المومنین، اونهایی که ایمان خوب به خدا دارند خدا هدایتشان می کند  و روایت دیگری هست می فرماید که اگر کسی دوست داشته باشد مخلص من باشد حب الاخلاص لطاعتی لوجهه چیکار می کند خداوند متعال می فرماید من چشمش می شوم یعنی چی؟ یعنی از اون زاویه دیدی که من می گویم نگاه می کند مثل وحی است دیگر وحی مگر چی است حالا البته دوستان اهل علم کلام خرده نگیرند که هیچ وقت وحی بهش نازل نمی شود غرض روشن است که الهامات الهی دستگیر خواهد شد

ملایی:  همان اجر الحق علی السانه السنتهم یا امام صادق می فرماید همه دو تا چشم دارند مومن چهار تا چشم دارد دو تا چشم هم مال قلبش است اون دو تا چشم قلب باز بشود اون کنترلش دست خداست و تو را می برد اون اشتباه نمی کند اون چشم قلب باز بشود مکرر  درباره ی دو چشم قلب سخن گفتن اولیاء خدا اون باز بشود اشتباه نمی کند که دقت فرمودید

چشم دل باز کن که جان بینی          آنچه نادیدنی است آن بینی

حجت الاسلام پناهیان:  ما می خواهیم برویم ببینیم زاویه دید ما را چطور تنظیم می کند زاویه دید رسول خدا را چطور تعیین می کند بهشون می فرماید توصیه های روشنی دارد من سه نمونه برسیم برای شما و بینندگان عزیز آوردم ببینید خدا رسماً زاویه دید برای رسولش درست می کند برای چی؟ برای اینکه دلش نگیرد این کلمه دلش نگیرد را هم اینجا به صورت هایی داریم هم غیر مستقیم و هم مستقیم ما دلمان می گیرد در دنیا هر موقع دلمان گرفت یعنی زاویه ی دیدمان غلط است

ملایی:  اشتباه می بینی چیزی اشتباهی نیست ما اشتباه داریم می بینیم این خیلی مهم است دیگر یعنی اگر کل برنامه ی ما ببخشید کل برنامه ی امروز ما این یک جمله ازش بیاید بیرون بماند در ذهن من که آقا چیزی اشتباه نیست در این عالم من اشتباه می بینم برنامه من کار خودش را کرده ببینم من هنرش را دارم در بیاورم این جمله را از اینجا

حجت الاسلام پناهیان:  نه عصبانی بشویم و نه حسرت بخوریم و نه حسادت بکنیم بلکه در اوج شادی باشیم با این همه اتفاقات بله اینها را تو بگرد ببین از چه زاویه ای باید نگاه کنی که تفسیر خوبی ازش در قلب ات جاری بشود انسان ذهن خودش را رها کند مثل جاذبه زمین است سنگی را رها کنی آب جاری می شود به ته دره شیبش هم تند است انسان ذهنش را رها کند بدون هیچ  اصطکاکی می رود تا ته چاه منفی نگری و سیاه نمایی ولی اگر انسان شروع بکند به تکاپو کردن کم کم مهارت به سمت قله حرکت کردن را خواهد داشت و بعد به قله نگاه بکند چه حالی پیدا می کند هر لحظه او را نزدیک تر می بیند و مثبت نگری مثبت نگری را دیروز مقام معظم رهبری به مسئولین کشور توصیه کردند حتی بر زبانشان هم باید این مثبت نگری جاری بشود باید مشاوران مسئولینی که می خواهند بیایند مصاحبه کنند بهشون بگویند ما مثلا آب نداریم آب الان کم داریم را چطوری بگوییم حالا من می خواستم آیات قران را بخوانم بعد این را مثال بزنم که چطوری بگوییم، بگوییم که ما تلاش خیلی خوبی را آغاز کردیم برای بهتر شدن وضع آب کجایش منفی بود الان؟ هیچ جاش تا اینکه بیاییم بگوییم حالا درسته آب نداریم و نون نداریم یک بار حضرت رسول خدا آمدند خانه ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بد زبانی را باید اینجا آدم یاد بگیرد که چی شده بود آمدند همیشه که می آمدند ولی این دفعه دو تا کودک نازنین دلبند و جگر گوشه خودشان را حسنین را دیدند به شدت گرسنه هستند گرسنگی از چهره هایشان پیدا بود فرمودند عزیزانم شما غذا نخوردید گفتند نه گشنمون است غذا نداریم در خانه بخوریم یا نخوردند دستشان را گرفتندحضرت رسول آمدند در منزل آدم می خواهد پای هر کدام از این کلمات ده مرتبه صلوات بفرستند آمدند خانه فرمودند فاطمه جان این بچه ها گرسنه هستند چی داری بهشون بدهی صدا زد یا رسول الله ما الان در خانه فقط وجود نازنین شماها را داریم

ملایی:  چقدر قشنگ

حجت الاسلام پناهیان:  ما غذا نداریم ما هیچی نداریم چند روزه چیزی گیرمان نیامده اینها ادب مع الله است حتی که آدم چطوری حتی در خانه ی خداوند متعال آدم می خواهد برود حالا الان من می خوانم این روایت را می خواهم بگویم در قرآن راحت می توانید ببینید در خانه خدا که می خواهید بروید دعا کنید خدا خیلی دوست دارد دعا را خدایا خانه به من بده و خدایا کسانی مجرد هستند همسر به من بده و خدایا بده این وامم را بدهم و ماشین بهتر چه اشکالی دارد جزئیات زندگی را از خداب خواهد می فرماید وقتی می خواهید دعا کنید چون دعا پشتش یک نداریم هست دیگر داشتم که اینها را نمی خواستم یک جای خالی را می خواهیم پر کنیم چون پشت این دعا یک دونه نداریم هست اون وقت بی ادبی می شود قبل اینکه دعا کنیم یک سری بشمار چی ها داری تشکر کن اول می شود آداب دعا که مبادا اون پشت معنا فرا متن دعایی که کردی نداریم ها خیلی برجسته بشود و منفی نباشد و مثبت باشد حالا یکی از سوره های قران که خبر جالب این است که این سوره را من کجا دیدم نوشته خیلی جالب است عرض خواهم کرد والضحی قسم به روزی به اون زمانی که خورشید پهن می شود و همه جا را روشن می کند وللیل اذا سجی و قسم به شب وقتی که در اوج استقرار و آرامشش قرار می گیریم قسم به روز و قسم به شب ما وعدک ربک و ما غلی خدا تو را رها نکرده خدا از تو فاصله نگرفته و ما غلی خدا تو را مورد خشم و غضب قرار نداده هر کی حس می کند من الان این را در حاشیه بگویم هر کی حس می کند که خدا ولش کرده این سوره را بخواند اثر وضعی دارد اگر خدا ولت کرده باشد این را اونقدر می خوانی یک دفعه خدا بر می گردد یک دفعه خوشش می آید ازت می گوید من ولت کردم ولی اینقدر این را یادآوری کردی دیگه ولت نمی کنم ما ربک و ما غلی چقدر زیباست از نظر لحن و عبارت بعد ببینید ماجرا چی بوده؟ ماجرا این بوده یک هفته گاهی گفتند دو سه روز و گاهی گفتند دو سه روز و بیست و پنج روز وحی نازل نشده بود به رسول خدا علتش چی بود علتش بد رفتاری مردم بوده یا یک اتفاقی بوده که رسول خدا قولی داده بودند که این را از خدا دریافت بکنند و جواب بگیرند و مثلا حالا چی اتفاق افتاده نمی خواهم اون را بر زبان جاری کنم بالاخره چند روزی بوده وحی نازل نشده بود و دل رسول خدا گرفته بود و از این که این وحی قطع شده چون خیلی شور و زیبایی و هیجان و عشق و گرمان و حرارت وجود دارد عشق های زمینی که ما اصلا ظرفیت محبت داریم کلا مثلا دوستش و عزیزش و صدایش را می شنود آرام می گیرد خداست ظرفیت ها لایتناهی است این گرمای محبت اینها یک در میلیارد از محبت خدا نیست که بین آدم ها تقسیم شده معلوم است قلبش آتش گرفته رسول خدا و از این فاصله و گاهی هم شاید در دل خودش می گوید نکند خدا اونطوری از من خوشش نمی آید یا من را خشم گرفته ما ودعک و ربک و ما غلی ای کاش اون لحظه اونجا بودیم این آیات را رسول خدا می شنید نگاهش می کردیم دیگه هیچی از این دنیا نمی خواستیم تصور کنید ما اگر اونجا بودیم شما آقای ملایی اونجا بودی چیکار می کردی این لحظه را نگاه می کردی در چشم های رسول خدا چی می دیدی؟ جبرئیل امین وقتی آمد بعد از دو هفته که می خواست همین سوره را قرائت کند برای رسول خدا رسول خدا جبرئیل امین طاقت نیاورد گفت خیلی مشتاقت بودم به تعبیر فارسی خودم هلاک شدم چی اومدی چرا جبرئیل برگشت گفت یا رسول الله تو که می دانی من خیلی مشتاق تر هستم برای اینکه بیایم ماموریتم اینطوری بود چه هیجانات فوق العاده ای یک کمی کله مون را از سر اینترنت و چیزهای هرزگی در بیاریم این صحنه ها را ببینیم فرمود قدوا ابصارکم اما حرم الله علیکم ترون العجائب چشم تان را از اینها ببندید عجایب عالم را عجایب عالم این است یعنی شما در هیچ فیلم سینمایی و سریالی و در هیچ نغمه و ترانه و موسیقی زیباتر از این احساسی که اینجا در این لحظه پای این  سوره پدید آمده در این عالم پیدا نمی کنید

ملایی:  دو طرف دارد یکی خالق خداست و یکی رسول خدا اینها مال زمان گذشته اینها هست ما پرده از جلویمان برداشته بشود مشاهده می کنیم زمان یعنی چی خدا به پیامبرش می گوید الان دارند تکنولوژی اش را دارند درست می کنند صداهایی که اینجا پخش شده همه را در می آورند استخراج می کنند مگر عمل موجود بشود معدوم می شود موجود مگر معدوم می شود اون هم احساسات پیامبر در این عالم تجلی پیدا کرده مگر معدوم می شود پرده رویش هست فقط یک کمی حواسمان را جمع بکنیم شاید دیدیم به رقص می آییم عالم زیر پای ما به رقص می آید از وجد ما یعنی تصور کنید یک نفر تو نماز شبش این سوره را بخواند ببخشید من دارم دلی صحبت می کنم و بعد بی تاب بشود و به شعف بیاید و به شوق بیاید و ستاره ها به خاطر او لبخند بزنند و زمین زیر پای او چه خواهد شد آدم خوب است همسایه همچین آدمی بشود دقت فرمودید همه اش شادی و همه اش و الضحی بعد خدایا شما چرا قسم می خورید دل پیغمبر هم گرفته و می خواهم دلش قرص باشد از دو حادثه طبیعی خیلی بزرگ خدا یاد می کند اون آرامش شب و اون نور روز به این دو تا قسم می خورد خدا و الیل اذا سجی نه والضحی و الیل واللیل اذا سجی شب اون لحظه ای که گسترده شده و دیگر سکوتش را همه جا برقرار کرده و همه را به آرامش رسانده به اون لحظه قسم چی ما ودعک ربک و ما غلی خدایا تو را رها نکردیم و به تو خشم نگرفته اینجا یک حرفی است ما اصلا نمی فهمیم این آیه را باید حذف کنیم چون اصلا ما نمی فهمیم چه خبر است این را رسول خدا می فهمد و للاخرۀ خیر لک من الاولی اونجا دارم بهت بگویم چه محبتی به تو دارم اینجا که اصلا نمی شود نشان داد ولی همین جا رسول خدا را می برد آخرت و رسول خدا آخرت را می فهمد اگر بنا بود خدا با ما صحبت کند این را نباید می گفت و للآخرت هر چی هست اینجا به نقد بگو من به شوق بیایم ولی رسول خداست هر لحظه در آخرت دارد زندگی می کند و بعد یک حرف خیلی عمیق است که من اینجا رسول من من که اینجا تو را ول نکردم یعنی تو را چسباندم به خودم و ما غلی به تو خشم نگرفتم یعنی با تو دوست هستم تازه آخرت بیا بهت نشان بدهم چطوری با تو دوست هستم و می چسبانم تو را به آغوش خودم تازه رسول خدا منتظر آخرت است یعنی رسول من تو هم منتظر آخرت باش دقت فرمودید تو هم منتظر آخرت باش تازه اینجا این همه من به تو محبت دارم نگاهش را از آخرت بر نمی دارد آخرت را داشته باش وقتی که حضرت زهرای اطهر شب عروسی شان اون لباس نو خودشان را دادند حالا به قول خانم ها لباس عروسی را دادند به اون مستمند فردا از حضرت رسول یا زمانی که ما بهش می گوییم پاتختی یا سه روز بعدش آمدند منزل دیدند فاطمه زهرا سلام الله علیها ستاره اول عالم خلقت همان لباس قدیمی اش را پوشیده فاطمه من اون لباس من برایت خریده بودم چی شد اون؟ عرضه داشتند خوب یا رسول الله من مستمندی خواست از من چیزی خواست من همین را داشتم گفتم خوب لباس بهتر را بدهم به او دوستش هم داشتم چون شما دادید جبرئیل امین آمد همان موقع نازل شد بی تاب شدند آسمانی ها برای این کار حضرت زهرا سلام الله علیها الان فاطمه تو این صدقه اش که قبول شده یک دعایی مستجاب دارد فرمود فاطمه من تو الان یک دعای مستجاب داری بگو چی می خواهی از خدا؟ حالا به تعبیر من بگذار من فکر کنم که چه دعایی مهمتر است الان به من و شما بگویند ما که دعا حاجت خیلی داریم بگذار مهمتر و اولویت را بگویم عرضه داشتند که یا رسول الله من هر چی نگاه می کنم یک دونه حاجت بیشتر ندارم می خواست فکر کند الان باید علی القاعده فکر می کرد کدام حاجت مهمتر است یک دونه حاجت بیشتر ندارم بگو عزیز من فرمود اون فقط ملاقات خداست کجا سیر می کنند حضرت ایشان دختر پیغمبر هستند رسول خدا فرمود انا ادیب الله و علیٌ ادیب من ادب شده به دست خدا هستم حالا ادب کردن رسول خدا را اینجا یک نمونه اش را می گویم و للاخرت خیر لک من الاولی دل خوش نکنی به اینکه اینجا دوستت دارم هذا آخرت یعنی دلش را برد آخرت با اینکه اینجا همه چیز بهش داده تو هم رسول من از نگاهت به آخرت این مدیریت ذهن هست یا نیست؟ دقیق هست و لسوف یعطیک ربک فترضی به زودی اینقدر به تو عنایت ها خواهم کرد که راضی می شوی حالا این دل گرفتگی که هیچی اصلا به یک رضایتی اینجا زاویه دید را نگاه کنید زاویه دید این است شما الان دو هفته ای مثلا پیام نرسید دلت گرفت حق هم هست این دل گرفتگی دنیایی نیست که دلش برای وحی تنگ شده طبیعی هم هست و برای صاحب وحی خدا شاهده هر کی اهل قران بشود دلش برای قران خواندن تنگ می شود و وقتی قران می خواند دلش شاد می شود درسته؟ خوب حالا در عین حال برای این دل گرفتگی که یک دل گرفتگی مقدس است رسول خدا زاویه دید را تغییر می دهد راستی شما دلت می گیرد می دانی باید به چی نگاه کنی؟ به چی نگاه کنم الم یجدک یتیماً فآوا شما چرا وقتی که من مثلا با تو ارتباط برقرار نکردم باید کجا را نگاه کنی اون لحظه هایی که من به تو لطف کردم الم یجدک یتیماً فآوا تو یتیم نبودی من تو را پناه دادم فووجدک ضالاً فهدی آیا من تو را هدایت نکردم در این صحنه ی بسیار عالی وحی که تو را به این حد اعلا رساندم فوجدک عائلاً فاغنا تو فقیر بودی من تو را مستغنی کردم اینها را این لحظه ها را نگاه کن یعنی مثبت نگری یعنی زاویه دید یعنی من تو غم که افتادم آخه رسول خدا که غم دنیایی ندارد غم در اون حد و اندازه رسول خدا هم نباید تو اون غم بماند باید برود خوبی ها و لطف خدا را به خودش ببیند

حجت الاسلام پناهیان:  حالا ما که دیگه غم مان اصلش گناه است غم مان ناشی از اشتباه دیدن مان است چیزی اشتباه نیست درسته؟ دلتنگی هایمان همه باید استغفار کنیم ازش ولی دلتنگ شدی فهرست لطف هایی که خدا بهت کرده را در ذهن خودت مرور کن این جا سه تا فهرست را نگاه کرد و بر شمرد و زاویه ی دید اینها زندگی خودت را باید اینطوری نگاه کنی رابطه ی خودت را با من اینطوری نگاه کنی نه این خدایی که این کار را کرده

ملایی:  بحث خیلی جذابی است معترفاً عرض می کنم زوایای جدیدی برای این بحث به من یاد داد بیننده ها و شنونده ها فرهیخته هستند و اهل دانش هستید و می دانم تردید نداریم آدم های با صفایی هستید ولی من به سهم خودم خیلی یاد گرفتم اجازه هست یکی دو تا کار انجام بدهیم

حجت الاسلام پناهیان:  آیه اخر را بخوانم یک جمع بندی کنم و اما بنعمت ربک فحدث نعمت های خدا را یاد کن بگو ازش حرف بزن و بگذار اون حالت خوب بشود فحدث در ذهنت مرور کن این نعمت ها را بازگو کن این نعمت ها را بازگو کن فضا هم مثبت می شود باید حالا دیگه در این میانه آیات دیگری هم هست که خدا انتظار دارد از اون آدم مثبت نگر مثبت رفتار هم بشود فاما الیتیم فلا تنهر و اما السائل فلا تنهر من با تو چیکار کردم تو هم با بقیه همینطوری این رفتار خوب نتیجه ی اون نگاه بسیار خوب است آیات دیگری هم هست در قرآن اگر فرصت شد

ملایی:  اگر برگشتیم زمان اگر نه هر جور مایل بودید هفته آینده خواستید ادامه بدهید بحث را ازتون خیلی ممنونم

حجت الاسلام پناهیان:  راستی عذر می خواهم نگفتم این سوره را کجا دیدم بالای ضریح حضرت ابوالفضل والضحی و اللیل اذا سجی ربک و ما غلا تناسبش چی است با حضرت ابوالفضل

ملایی:  آقا بگذارید این سوال باشد مخاطب ها نظر بدهند

حجت الاسلام پناهیان:  هنرمنده این کار را کرده نمی دانم چر ااین کار را کرده این همه سوره و آیه این را چرا نوشتید بالای سر حضرت ابوالفضل خیلی جالب است بی دلیل که نیست یقینا اونجا اتفاقا خیلی قشنگی می افتد

ملایی:  بحث امروز خیلی جالب تر از هفته قبل شد به خاطرش تا پایان ماه ربیع الاول یک و نیم میلیون بحث رد مظالم شخصی اینقدر گفتیم سعی می کنم الان توضیح ندهم به کانال مراجعه کنید در کانال های ما گفته می شود اما بدانید مظالم شخصی با اجازه مرجع تقلید باید باشد برنامه زحمتش را کشیدید یک و نیم میلیون سقفش است بیشتر از این از مرجع تقلیدتان اجازه بگیرید این هم برای مواردی که مظلمه ای به گردنمان هست و صاحب د ین و یا ورثه ی او را نمی شناسیم اگر بشناسیم باید برویم رضایت بگیریم دیون دولتی را زیر نویس ها را دقت کنید یک کتاب هم هدیه بدهیم قرار شد امروز در مورد پیامبر خدا باشد یک جورایی زاویه نگاه ما عوض شود رفقا یک تصویری از روی جلد این کتاب به شما بدهند نهج الفصاحه به صورت موضوعی در واقع  تهیه شده فکر کنم الان بهتر گرفتمش و خوب خیلی ممنون از استاد علی کرمی فریدونی حاج آقا که آثار مختلفی دارند از جمله نهج الفصاحه موضوعی کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به شکل موضوعی ببخشید اتاق فرمان و تهیه کننده و رفقا پخش من را ببخشید برای اینکه این قصه روشن شود می گویم من همینطوری آوردم صفحه 401 نوشته برکت خانه چند تا روایت در مورد برکت خانه آورده و به همین ترتیب برویم جلوتر عفو و گذشت خدا موضوع دارد در هر موضوعی جستجو کنید کلام رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را می توانید درش یافت کنید و داشته باشید محضر قرآن کریم مشرف می شویم آیات هم تقدیم حضرت رسول صلی الله و سلامه علیه باشد سوره ممتحنه آیات ششم تا یازدهم تلاوت خواهد شد با یک صلوات با هم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

( قرآن کریم صفحه 401 سوره ممتحنه آیات ششم تا یازدهم)

ملایی:  اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خیلی متشکرم از شماهایی که همراهی می کنید برنامه را این کتابی که معرفی کردیم یعنی نهج الفصاحه کلمات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به صورت موضوعی این را اگر می خواهید تهیه بکنید یک عبارت کتاب را به 20000303 پیامک کنید قبلش به سایت ما مراجعه کنید و به کانال های ما مراجعه کنید در نهایت پیامک کتاب به 20000303 راهنمایی تان می کنند برای تهیه اش.

حجت الاسلام پناهیان:  قرآن واقعا به ما زاویه دید می دهد این خیلی مهم است جلسه بعد بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد که انسان برای تغییر زاویه دید خودش که درست ببیند عالم را چه مقدماتی را باید فراهم کند و چگونه این مقدمات همه در قرآن جمع شده لذا اگر کسی می خواهد زندگی خودش را درست ببیند عالم را و واقعیت های عالم را درست ببیند  از زاویه ی درستی نگاه کند نه مثبت نگری افراطی و نه منفی نگری افراطی واقع بینی زاویه ی دید درست اگر انسان بخواهد این زاویه دید درست را داشته باشد باید قرآن مراجعه کند این یک شعار نیست یک توصیه اخلاقی هم نیست کاملا یک توصیه ی فنی است یعنی شما نیاز دارید برای واقع بین شدن و درست به مسائل نگاه کردن آقا قد فلانی بلند است یا کوتاه است 180 است مثلا نسبت به 170 ها بلند است نسبت به 180 مهم این است که آدم درست نگاه کند زاویه دید درست داشته باشد مثبت نگری افراطی هم غلط است برای زاویه درست پیدا کردن در نگاه چه چیزهایی واقعا انسان نیاز دارد جالب است قران این را به آدم می دهد

ملایی:  پس این را بگذاریم برای هفته آینده با همین شروع کنیم بحث را خیلی متشکرم از شما من از همین الان تا دوشنبه تبریک می گویم دوباره و از محضرتان رفع زحمت می کنیم موید باشید خانم ها و آقایان فردا تا پنج شنبه آقا نجم الدین شریعتی اینجاست از همین جا من پیش پیش عید را بهتون تبریک می گویم و رفع زحمت می کنیم تا سلامی دوباره در پناه محمد و آل محمد باشید و باشیم.