عرض می کنم که سمت خدا این روزها با حال و هوای شادمانه تر به قول دوست عزیزم و رفیق نازنینم آقا نجم الدین سبد سبد گلهایی که در برنامه ما هست تقدیم شما می شود امیدوارم شایستگی میزبانی شما را داشته باشیم یکشنبه از راه می رسد می دانم منتظر هستید حاج آقای رفیعی عزیز شروع به صحبت می کنم من هم مشتاق هستم سلام عرض می کنم
حجت الاسلام رفیعی: بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام خدمت جنابعالی و بینندگان عزیز عرض تبریک خدمت آزادگان عالم مسلمانان به ویژه مسلمانان کشور خودمان و آرزوی اینکه انشاالله در پرتو عنایات پیامبر گرامی اسلام مسلمان ها متحد بشوند و جبهه کفر و نفاق انشاالله سرنگون بشود و اون دغدغه ای که همه مون داریم و حتما هم پیامبر گرامی اسلام بر این موضوع ناراحت هستند و شاهد هستند و ناظر هستند ظلمی است که به مسلمانان غزه مخصوصا این روزهای اخیر دارد صورت می گیرند انشاالله به دعای اون حضرت و عنایت اون حضرت به همت مسلمان ها این عزیزان هم از شر دشمنان رهایی پیدا کنند و دشمنان هم خوار و ذلیل بشوند انشاالله.
ملایی: خیلی خوشحالیم خدمت تان هستیم حاج آقای رفیعی دعب شما این است که معمولا در مناسبت ها قبل از ورود به بحث دعای مکارم الاخلاق اشاره ای به این مناسبت کنید
حجت الاسلام رفیعی: ما در آستانه میلاد پیامبر قرار داریم به روایت هفده ربیع بنابر روایاتی که در منابع اهل سنت و بعضی از منابع خودمان هم داریم دوازده ربیع هم نقل شده که حالا ذوق به خرج داده شده این ایام را به نام هفته وحدت نامیدند اجازه می خواهم چند مورد از اقدامات رسول خدا را در حوزه وحدت عرض کنم بالاخره در جامعه ای مبعوث شد که بسیار اختلاف نظر بود اوس و خزرج در مدینه با هم درگیر بودند در مکه درگیری هایی وجود داشت یهود حتی در مدینه بودند قران کریم به مسلمان ها فرمود از پیامبر و خدا اطاعت کنید و لا تنازعوا دعوا نکنید چون دعوای شما باعث می شود و تفشلوا سست شوید و تذهب ریحکم اون قدرت و اقتدارتان از بین برود اعتبارتان در جامعه از بین برود فرمود واعصتموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا اعتصام پیدا کنید به حبل الهی و هرگز متفرق نشوید که منظور از این حبل الهی طبیعتا اون توحید ناب و اون در واقع معارف دینی و معارف الهی است و اعتصموا بحبل الله این اعتصام یعنی محکم گرفتن و تفرقه پیدا نکنید فرمود واذکروا نعمت الله اذ کنتم اعداء مسلمان ها این نعمت را فراموش نکنید شما با هم دشمن بودید و الف بین قلوبکم این خدا بود که تعریفی بین قلوب شما ایجاد کرد خود پیغمبر گرامی اسلام فرمودند ید الله مع الجماعه المسلم اخ المسلم یعنی تمام معارف دینی ما، ما را به این جا می رساند که باید مسلمان ها با هم باشند و متحد باشند طبیعی هم هست وقتی متحد باشند اون ظرفیت هایشان صرف مبارزه با دشمن می شود و من چند تا از اقدامات رسول خدا را وقتی وارد مدینه شدند برای ایجاد وحدت عرض می کنم:
- عقد اخوت بین مهاجر و انصار دو به دو عقد اخوت و برادری بستند
- پیمان عمومی مدینه ایشان وقتی وارد مدینه شد پیمانی نوشتند هم حقوق یهود توش دیده شد و هم حقوق مسلمان ها همه به این پیمان وفادار باشند در واقع نخستین قانون اساسی اسلامی است که تدوین شد
- تاسیس مسجد به عنوان یک پایگاه و مرکز اداری امور سیاسی و اجتماعی و عبادی از مسجد به جنگ گسیل می شدند اختلافات توی مسجد حل می شد حتی بعضی ها همسر می خواستند در مسجد به پیغمبر می رسیدند و مطرح می کردند ما همسر می خواهیم هم آقایان و هم خانم ها مسجد شد کانونی که همه همدیگر را ببینند و با هم صحبت کنند اینها موجب می شد دلها به هم نزدیک شود مطلب دیگر استفاده از در واقع نیروهای مختلف با ملیت های گوناگون خوب بلال مال حبشه است و سلمان مال ایران است و صهیب مال روم است از هر کجا می بینید سیاه پوستی مثل بلال کنار سفید پوستی مثل سلمان در کنارش صهیب مال روم و فرض کنید که اباذر مال فلان منطقه و مقداد این هم نکته ی مهمی است به کارگیری ظرفیت های مختلف این هم یکی از رموز وحدت است.
- عامل بعدی در ایجاد وحدت ملاک را تقوا قرار دادن نه عرب نه عجم و نه سفید و نه سیاه فرمود عرب بر عجم و سفید بر سیاه هیچ ترجیحی ندارد الا به تقوا همان آیه شریفه ان اکرمکم عند الله اتقاکم.
مرجع حل اختلاف را خدا و پیامبر قرار دادند فرمودند هر مسئله ای که پیش می آید اون را رد کنید الی الله و الی الرسول یعنی دیگر مراجع دیگر در واقع ملاک حل اختلاف حالا در قضاوت ها و در مسائل اگر مسئله ای پیش آمد محور فرمان خداست و تصمیم گیری پیامبر گرامی اسلام.
- نکته ی دیگری که در حوزه ی وحدت باید رویش توجه بشود بیان حقوق، نسبت به اولاد فرمود اکرموا اولادکم بچه هایتان را تکریم کنید نسبت به همسر فرمود از اخلاق انبیاء محبت به همسر است نسبت به همسایه اونقدر سفارش کرد که بعضی ها خود پیامبر فرمود تصورم این بود که همسایه ارث می برد اینقدر سفارش کرد نسبت به بیماران نسبت به اموات تشییع جنازه بروید و به بیماران سر بزنید تمام این حقوق را حضرت یکی یکی بیان کردند و بعد نکته دیگری که در حوزه ی در واقع وحدت ایشان ایجاد کردند اشاره به آسیب هایی که به جامعه لطمه می زند و اشاره به اون عواملی که جامعه را گرد هم در واقع جمع می کند یعنی عوامل وحدت و عوامل تفرقه فرمودند صداقت و امانت و وفای به عهد خوش خلقی این چیزهایی که در واقع از اون طرف پرهیز از دروغ و پرهیز از خیانت پرهیز از بد قولی خوب تمام اینها را من اسمش را می گذارم عوامل وحدت آفرین در سیره ی پیامبر گرامی اسلام یکی دیگر از هنرهای رسول خدا در ایجاد وحدت هنر استماع بود یقولون هو اذن می گفتند ایشان گوش است چون قشنگ گوش می داد به حرف های دیگران و استماع می کرد در واقع از عوامل وحدت آفرین ایجاد زمینه ی مشورت است بالاخره کسی که از پیامبر بالاتر نیست بالاخره ایشان گل سر سبد عالم هستی است ولی مشورت می کند در این جنگ بیرون بجگیم و داخل بجنگیم اینها تمامش زمینه هایی است که هفت هشت مورد ایجاد می کرد این وحدت را یک نکته دیگر عرض کنم برگردیم به بحث مکارم الاخلاق مان و اون نکته، نکته مهمی است با رحلت رسول گرامی اسلام و فقدان ایشان از میان جامعه و رخت بر بستن پیامبر حالا بر اساس نقل هایی که هست که آیا ایشان به شهادت رسیدند یا مرگشان مرگ شهادت گونه بود یا نه مرگ طبیعی بود اینها در جای خودش باید بحث بشود من هم الان نمی خواهم ایجاد بهش بپردازم چون هر کدام برای خودش شواهدی دارد به هر حال با فقدان پیامبر گرامی اسلام این وحدت خدشه دار شد و این نکته مهمی است رهبری جامعه دیده بان وقتی از جامعه در واقع رخت بر بستن البته ایشان تمهیدی اندیشیده بود که این اتفاق نیفتد و اون تمهید غدیر بود و اون تمهید معرفی امام بعد از خودشان امیر المومنین به عنوان کانون وحدت و ادامه دهنده ی در واقع مسیر رسول خدا قرآن هم این را تایید کرد اطیعوا الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم اما این مسیر دچار خدشه شد و اختلاف ایجاد شد من این را می خواهم به خاطر این نکته بگویم که حالا میلاد امام صادق علیه السلام هم هست بعد از سالها که امیر المومنین سکان دار اداره جامعه شدند گرچه امیر المومنین بعد از رسول خدا به عنوان جانشین ایشان امام حجت خدا اما سکان جامعه 25 سال بعد در اختیار ایشان قرار گرفت این نکته را بینندگان عنایت کنند خیلی امیر المومنین سعی کرد احیاء کند اون سنت پیامبر را یعنی اون فاصله ای که افتاده بود بگوید مردم بالاخره باید برگردید به سنت رسول خدا و لذا یکی از دلائل این که ما در نهج البلاغه فراوان می بینیم امیر المومنین از پیامبر مطالبی را مطرح می کند سیره ی ایشان و اخلاق ایشان و توصیه به تبعیت از ایشان دلیلش این است به عبارت دیگر حضرت امیر یک احیاء سنتی دارند لذا من بخوانم برای شما فتاصی بنبیک الاطیب تاسی کنید به پیامبر پاکیزه الاطهر بعد فرمودند که فان فیه اسوه ایشان الگو است منتهی کسی که بهش تأسی کند و ازش تبعیت کند فرمودند احب العباد الی الله المتاصی بنبیه محبوب ترین بندگان پیش خدا کسی است که پیامبر خدا تأسی کند چقدر در نهج البلاغه حضرت ریز شدند روی سیره و اخلاق پیامبر من یک بخشی اش را خدمت شما عرض کنم یاکل علی الارض ایها الناس مردم روز پیغمبر روی زمین می نشست غذا می خورد یعنی متواضع بود مانند بندگان می نشست پیامبر کفشش را با دست خودش وصله می کرد و اصلاح می کرد و لباسش را با دست خودش وصله می کرد و بر حمار عالی یعنی حماری که لخت است و پوشش ندارد و عریان است یعنی برایش در واقع این کثر شان نبود که بگوید حتما مثلا یک جهاز آنچنانی باید روی حمار بی جهاز سوار می شد و کسی را هم پشت سر خودش سوار می کرد کان اجود الناس کفاً بسیار سخی بود عرض می کنم که و همینطور حضرت می فرماید پیغمبر صریح الهجه و قاطع بود و وفادار به عهد بود مهربان بود کریم هر قومی را احترام می کرد و مطالبی که حالا در نهج البلاغه آمده من این را میخواهم نتیجه بگیرم و از این بحث خارج بشوم این است که اینی که امیر المومنین در نهج البلاغه این میزان از پیامبر می گویند این همان نکته ای است که عرض کردم یعنی بازگشت جامعه به سنت رسول خدا بود چرا؟ البته عمر حضرت کفاف نداد مجدد جامعه دچار همین آسیب ها شد تا اونجایی که شما می آیید مثلا می رسید به کربلا که پنجاه سال بعد از پیامبر است و امام حسین می فرماید علی و ان السنت قد امیتت سنت پیامبر از بین رفته خوب این سنت را کی باید احیاء کند؟ ما یکی از مواردی که این احیاء سنت را می بینیم در دوران امام صادق علیه السلام است چون تولد هر دو بزرگوار در یک روز واقع شده بیست و سه سال رسول خدا بنیان گذاشت سی و چهار سال امام صادق احیاء کرد و لذا شما در سیره امام صادق می بینید وضو و نماز و همه کارهایی که انجام می دهند خیلی از اوقات تاکید می کنند می گویند این سنت پیغمبر است این وضو پیغمبر است و این نماز پیامبر است و همین طور شما می آیید جلو دیگر بعدا در زمان امام کاظم و امام رضا به عبارت دیگر امامان ما احیاگر سنت نبوی هستند حالا به میزانی که زمینه اش اقتضا پیدا کرد و شرایط فراهم شده این چند جمله ای که راجع به رسول خدا عرض کردم انشاالله همه ی مسلمانان دنیا مخصوصا کشور عزیزمان ایران در این روز را این روز را گرامی بدارند و به هم تبریک بگویند و هدیه به هم بدهند و مراسم بگیرند همه اش هم مراسم های ما عزاداری نباشد واقعا تمام مساجد کشور جشن برقرار کنند پیغمبر است و گل سر سبد است کسی از او در این عالم بالاتر نیست کسی است که امیر المومنین در نهج البلاغه خودش را این گونه خطاب می کند می گوید انا عبدٌ من عبیده می گوید رسول خدا من در همه ی امور به او اقتدا کردم خوب این شخصیت نام ایشان پیش امام صادق برده می شد سر را خم می کردند تا نزدیک زمین بعد می فرمودند خودم و پدرم و مادرم و اولادم و جمیع اهل أرض به فدای شما یا رسول الله آقا امام زمان ارواحناه فداه که ما منتظر او هستیم اصلا کارشان احیای سنت پیامبر است لذا من از همه ی مساجد و مراکز و هیئت ها تقاضایم این است که ایام میلاد پیامبر به صحنه بیایند و برنامه بگیرند همه جا برنامه بگیرند و مشخص باشد چطور عاشورا همه جا مشخص است رحلت و شهادت ائمه و پیامبر همه مشخص است این هم باید مشخص باشد که امشب بچه شما بداند آقای ملایی امشب یک جعبه شیرینی گرفته اومده خانه گلی آورده امشب میلاد گل سر سبد عالم هستی است انشاالله همه مون مشمول شفاعتشان واقع شویم
ملایی: امروز اتفاقا یک جایی صحبت بود عرض این بود که آقا هر کسی از خانه اش شروع کند چراغانی و تزئینی کند اگر قرار است گلی بخرد بگذارد این ایام بخرد و اگر قرار است شیرینی و لباس نویی برای بچه بخرد بگذار شب میلاد تنش کن این فرهنگ و این نمود پیدا کند در زندگی های همه مون حاج آقا قبل از اینکه برویم داخل بحث مکارم الاخلاق شویم یک نکته ای یادآوری کنم محضر بینندگان عزیزمان چون صحبت از رسول خدا شد و ماه ربیع الاول می ترسم یادم برود بحث رد مظالمی که از روز اول ماه ربیع الاول ما داریم اشاره می کنیم و هنوز هم تقریبا هر روز یادآوری می شود این را می دانید که اجازه گرفته شده از محضر همه مراجع معظم تقلید تا سقف یک میلیون و پانصد هزار تومن رد مظالم اگر مظلمه ای به گردنمان هست که هست طرف را نمی شناسیم و وراثش را نمی شناسیم من یک شیشه و آئینه ای از ماشینی شکستم نمی دانم اگر می دانیم برویم پیدا کنیم نمی شناسیم تا یک میلیون و پانصد هزار تومن مظالم شخصی و رد مظالم دیون دولتی یه شماره کارتی که هر چقدر خودتان می دانید بالاتر از یک و نیم میلیون تومن حتما اجازه بگیرید از مرجع تقلید تان به کانال مراجعه کنید این جزئیات را اونجا هم خواهید دید و اما ادامه ی بحث دعای مکارم الاخلاق
حجت الاسلام رفیعی: بله دعای مکارم الاخلاق را امروز سعی می کنیم به سبقه نبوی هم بیشتر مطرح کنیم در این دعا امام در بخشی از دعا به خدا عرض می کنند که خدایا به من توفیق بده هر کسی که من را محروم کرده من او را محروم نکنم و به او بذل کنم من عبارت را بخوانم و اصیب من حرمنی بالبذل خدایا توفیق بده هر کسی که یک روزی چیزی ازش می خواستم و یک کاری ازش می خواستم برای من انجام نداده من مقابل به مثل نکنم خیلی سخت است ولی خیلی ارزش دارد خیلی فضیلت است ببینید جنابعالی آمدید گفتید ماشین ات را بده مثلا برای عروسی فرزندم می خواهم گل بزنم یا خدایی ناکرده بیماری دارم می خواهم بیمارستان ندادم یک هفته بعد عین همین درخواست را من از شما داشته باشم شما ماشینت را بدهی
ملایی: نگویی آهان دارم برات
حجت الاسلام رفیعی: این دارم برات این دعا ردش می کند می گوید نگو دارم برات اومدی گفتی پولی به من قرض بده ندادم با اینکه داشتم کارم گیر کرد اومدم گفتم پولی به من قرض بده شما مقابله به مثل نکن خیلی هنر و بزرگی می خواهد خیلی بزرگی می خواهد لذا این در واقع حس و این در واقع صفت، صفت بسیار با ارزشی است به قول سعدی در بوستان یک داستانی دارد داستانش بماند اما شعرش این است می گوید بدی را بدی سهل باشد جزا کاری ندارد که اگر مردی احسن الی من عصا نصف عربی است داستانی دارد داستانش را دوستان نگاه کنند بدی را بدی سهل باشد جزا اگر مردی احسن الی من مسا اگر راست می گویی مردی و این نکته مهمی است من خواهش می کنم بینندگان عزیز این عبارت را از امام صادق میلاد ایشان هم هست ایشان یک روایتی دارد به عبدالله بن جندب عبدالله بن جندب از اون آدم های نمره بیست است از اونهایی است که به هر حال مورد امام صادق بوده و مرد با تقوا و متدینی است امام صادق یک نصیحتی به ایشان دارد فکر می کنم بالغ بر بیست و چهار مرتبه در اون نصیحت می فرماید یابن جندب حالا توی فضای مجازی بگذارند دوستان پیدا می کنند این فرازش را در کانال بگذارید عزیزان بیننده امام صادق علیه السلام به عبدالله بن جندب فرمودند این شش تا کار را بکن خدا شاهد است همین شش تا اصلا کم و زیاد بقیه اش هم نه قبل و بعدش هم نه اگر در جامعه ما پیاده بشود کلانتری ها را باید تبدیل کنند به سوپر مغازه اش کنند دیگه کلانتری کسی نمی رود ساختمان های دادگاه ها را باید تبدیل کنند به مرکز آموزشی خلوت خلوت می شود من این شش تا را عرض می کنم
- سل من قطعک هر فامیلی قطع رابطه کرده شما وصل کن برو سر بزن
- این که الان مورد بحث مان بود و اعطی من حرمک هر که تو را محروم کرده تو اعطا بکن و تو ببخش ماشین خواست ندادی ماشین می خواهی بده یا برعکسش ماشین می خواستی نداد الان از شما می خواهد شما بده
- احسن الی من اساء الیک هر که بهت بدی کرد تو احسان کن
- سلم من صبک هر کس بهت فحش داد بهش سلام کن جواب سب را با سلام بدهی سخت است کار هر کسی نیست ما می گوییم جواب سنگ کلوخ است می گوییم وایسا برات دارم این نباشد یکی بگه دو تا می گذاریم رویش و انصف من خاصمک با دشمنت هم انصاف داشته باش و اعفوا ان من ظلمک هر کس بهت بدی کرده عفو کن البته این نباید باعث جری شدن طرف بشود حمل بر خواری و ذلت نفس شما بکند بگوید خوب است باز هم این کار را می کنیم نه ولی به هر حال یکی از نشانه های زیبای اخلاق این است که انسان بذل کند و به اونی که ما را محروم کرده من اجازه بفرمایید سه چهار تا داستان عرض کنم که داستان که به قول شما اجازه نمی خواهد
- امیر المومنین علیه السلام رسیدند به صفین دیدند سپاه معاویه و دشمن آب را بستند چند هزار آدم از کوفه آمده صفین سوریه امروزی است تشنه و آب بسته شده اینها یا از تشنگی باید بمیرند یا باید آب را آزاد کنند یک خطبه حماسی خواند به قول شهید مطهری می فرماید این خطبه رگ های اینها خون اینها را به حرکت آورد و حمله کردند و آب را گرفتند شهید هم دادند حالا باید چیکار کرد؟ اونها آب بستند و شما باید مقابله به مثل کند حالا نوبت اینهاست آب را ببندید صعصعۀ ابن سوهان شاگرد امیر المومنین است اومد خدمت آقا گفت عین همین کار را با اینها بکنید آقا فرمودند صعصعه نه تنها این کار را نمی کنم بلکه خودت می روی پیش اینها عمروعاص است بهش می گویی آب باز است هر کس می خواهد آب را بردارد نه تنها نبست پیام داد هر کسی اومد آب برداشت ما شلیک نمی کنیم مثل قصه حضرت اباعبدالله و حر من نوشته بودم.... حر راه را بست اما امام به تمام لشکرش آب داد او محروم کرد امام بذل کرد
- پیغمبر گرامی اسلام مکه را که فتح کرد اینها هشت سال او را محروم کرد و جنگ کردند و از خانه بیرون کردند و توطئه ترور ریختند و عمویش را به شهادت رساندند وقتی وارد شد همه ایستاده بودند همه هم ترس گرفتتشون بعضی از این تندروها شعارهای تند هم می دادند از جمله یکی از این ها می گفت امروز روز انتقام است حضرت فرمود چه کنم گفتند هر کاری دوست داری انجام بده ولی انت الکریم وابن الکریم هم خودت کریمی و هم بابات عبدالله کریم بود فرمود انتم الطلقا همه تون را آزاد می کنم .
- امیر المومنین در جریان جمل که جمل جریان تلخ تاریخ است حضرت تازه به قدرت رسدیند و می خواهند جامعه را اصلاح کنند اما افرادی اومدند در بصره و رفتند عمره و برگشتند و بالاخره یک لشکری مقابل حضرت فراهم کردند و اونها هم مسلمان و بعضی هایشان اصحاب پیغمبر و بعضی از بستگان پیغمبر بالاخره حضرت نمی خواست جنگ آغاز شود شد و عده ای هم از اون طرف کشته شدند و از این طرف به شهادت رسیدند جنگ که تمام شد حالا حضرت چه کرد به محمد بن ابی بکر که فرزند خلیفه ی اول هست و خیلی به امیر المومنین علاقه داشت اولین استاندار مصر است و ایشان در جمل و سپاه امیر المومنین فرمود شما و عده ای از خانم ها را حضرت بسیج کردند بعضی از این افرادی که حادثه را آفریده برگردند به مدینه و اتفاقی برایشان نیفتد این نگاه امیر المومنین را شما نگاه کنید این نگاه و این در جمل.
- باز از نمونه های دیگری که عرض می کنم پیامبر گرامی اسلام را خیلی اذیت می کردند و ناسزا می گفتند از جمله شخصی که حالا اسمش هم در تاریخ آمده امد به پیامبر ناسزا گفت خوب که تخلیه شد یک مقداری تحمل کرد و گفت فلان کار هم دارم با شما سئله حوائجه خیلی پر بوده آدم که کار دارد یک خورده زبونش را یک وقتی من نوجوان بودم در مسجدی رفتم یک آقایی فقیر بود و سائل بود یک پارچه انداخت وسط مسجد گفت پول داخل این بریزید پول بیصدا هم بریزید یعنی اسکناس باشد منت هم سر من گذارید من ثواب به شما کسب می کنم و به فقیر کمک می کنید خودش هم روی صندلی نشسته بود چه گدای با کلاسی به دست من ندهید
ملایی: چه گدای پر مدعایی!!!
حجت الاسلام رفیعی: اسکناس بریزید و منت هم سر من نگذارید عرض می کنم که این هم فحش هایش را داد و دارد سئله حوائجه و فقضاها پیغمبر حاجتش را انجام داد اصحاب اعتراض کردند گفتند این ناسزا گفته فرمود انی بینندگان عزیز دقت کنید لاستحیی ان یقلب جهله علمی من از خدا و ذنبه افعی و مسئلته جودی سه تا پاسخ حضرت دارند فرمود من از خدا خجالت کشیدم یک جهل این بر علم من غلبه کند این نادان است من که می دانم و می فهمم خیلی از اوقات شما در جامعه عزیزان بیننده با افرادی برخورد می کنید که واقعا اینطوری هستند کشش بیشتر از این ندارد و اعرض ان الجاهلی و اذا خاطبهم الجاهلون و قالوا سلاما من که می دان بیش از این کشش ندارم نخواستم اگر با این برخورد می کردم جهل این بر من غلبه می کند نخواستم گناه او بر من غلبه کند سه مسئلت و تقاضای او بر سخاوت من نخواستم روشم که رسیدگی به دیگران است تعطیل شود یک پسر عمویی دارد پیامبر اکرم به نام سفیان بن حرث عموی پیغمبر است حرث یا حارث پیامبر چند تا عمو داشته یکی شون ایشان است این پسر عمو هم هم سن پیغمبر بوده و هم برادر رضایی پیغمبر است و هم شبیه پیغمبر بود اما متاسفانه هم بازی پیغمبر هم بوده روزی که پیغمبر خدا مبعوث شد در چهل سالگی این هم تقریبا همین سن و سال را داشته جزو مخالفین پیغمبر شد خیلی حضرت را اذیت کرد شاعر هم بود و شعرهای حج و مذمت می گفت و بچه ها را تحریک می کرد و پیغمبر را آزار می داد تا خلاصه فتح مکه نزدیک بیش از 21 سال خوب اونجا پشیمان شد اومد خدمت امیر المومنین عرض کرد من خیلی بد کردم پیغمبر هم من را مهدور الدم اعلام کرده گفته ریختن خونش اشکالی ندارد خیلی به قول معروف از حد گذرانده چند نفری را پیغمبر مهدور الدم اعلام کرده بود یکی اش سفیان بن حرث امیر المومنین فرمودند من واسطه ات نمی شوم چون پیغمبر برایت حکم صادر کرده منتهی یک چیزی بهت یاد می دهم صورتت را ببند برو تو مسجد این آیه را بخوان تالله لقد آثارک الله علینا و ان کنا لخاطئین این آیه ای است که قرآن می فرماید برادران یوسف وقتی پیش یوسف آمدند همین آیه و تعبیر را بهش می گوییم آیه بهش گفتند حضرت یوسف گفت من بخشیدم شما را این وارد شد و آیه را خواند و پیغمبر را هم نگاه کردند نمی شناسند ظاهرا چون صورتش را بسته بودند فرمود من از برادرم یوسف کمتر نیستم با چهل سال خطا برادرش را بخشید صورت را باز کرد سفیان بن حرث است اشهد ان لا اله الا الله شهادت به رسالت پیغمبر داد و مسلمان شد در یکی از جنگ ها هم شرکت کرد جنگ حنین می گویند خیلی هم اهل نماز و عبادت شد می گفت من باید جبران کنم گذشته خودم را این در واقع
عزیزان صفت با ارزشی است اونی که ما را محروم کرده ما محروم نکنیم نمی دانم فرصت داریم یا بگذاریم بعد از قرآن
ملایی: می فرمایند که چهار پنج دقیقه تا قبل از قرائت قران فرصت داریم
حجت الاسلام رفیعی: من یک نکته ای را عرض کنم قبل از اینکه فراز دیگری از این دعا را اشاره کنم ظاهرا امشب یک ماه گرفتگی هم داریم عزیزان بیننده می دانید نماز آیات جزو نمازهای واجب است ما چند تا نماز داریم واجب است طواف نماز آیات است یکی نمازهای یومیه است و غیر از این اصلا ما در دین مان برای شرایط مختلفی نماز تشریع شده مثلا آقا شما کسی را به خاک می سپارید نماز وحشت برایش می خوانند یا میتی که می خواهند دفن کنند نماز میت می خوانند یا شما فرض کنید که در نمازهای مستحبی عرض می کنم نماز استغفار داریم و نماز استخاره و نماز حاجت داریم تقریبا همه ائمه ما نماز خاصی دارند نماز امیر المومنین و نماز حضرت زهرا خاص خودشان است مثلا شما ببینید فرض کنید جعفر ابن ابیطالب از حبشه که برگشت خوب حضرت پیشنهاد مالی هم بهش داد چون وضع پیغمبر هم خوب بود سال هفتم هجری بود گفت نه آقا فرمودند پس من یک نمازی بهت یاد می دهم که این نماز معروف به نماز جعفر است عزیزان بیننده به نماز اهمیت بدهید نماز در جاهای مختلفی تشریع شده شما نماز اول ماه دارید نماز مثلا فرض کنید شب های احیا و یکشنبه های ماه ذی قعده خود نماز شب های ماه رمضان نماز آیات واجب است از زمانی که ماه شروع می کند به گرفتن و تا زمانی که پایان می پذیرد در همان بازه زمانی نمی دانم چقدر طول می کشد ولی به محض شروع باید نماز را بخوانیم می شود در مسجدها اعلام کنند مردم جمع بشوند و نماز جماعت بخوانند چه اشکالی دارد همه بیایند مسجد محل و نماز جماعت امشب بعد از فلان ساعت خاص مثلا هشت و نیم مثال عرض می کنم
ملایی: فکر می کنم مصادف با نماز مغرب و عشا می شود
حجت الاسلام رفیعی: نه فاصله دارد ببینند اگر بشه در مسجد و در خانه به جماعت می شود برگزار شود دو رکعت نماز آیات سوره حمد می خوانند و یکی از سوره های قران را به پنج قسمت تقسیم می کنند غالبا دوستان قل هو الله را این کار را باهاش انجام می دهند چون بعضی از مراجع از جمله رهبر عظیم الشان انقلاب احتیاط می کنند و می گویند بسم الله را شما جدا حساب نکنید اگر بنا باشد عزیزی این نماز را بخواند بعد از این که می گوید و الضالین بگوید بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احمد برود به رکوع بلند شوند الله الصمد برود به رکوع بلند شود لم یلد برود به رکوع و بلند شود لم یولد و لم یولد و برود به رکوع و و لم یکن له کفوا احد یعنی لم یلد و لم یولد را جدا کند درست می شود که بشود پنج تا با بسم الله قل هو الله را خواند اگر می خواهد که این کار را نکند انا انزلنا یا کامل بخواند اصلا بله اون هم ممکن است هر بار یک سوره بخواند انا انزلنا را هم می شود همه دنبال سهل بودنش هستند
ملایی: حالا دیگه بالاخره گفتنش را بگوییم
حجت الاسلام رفیعی: بسم الله الرحمن الرحیم انا انزلناه فی لیلۀ القدر و ما ادراک لیله القدر برود رکوع لیلۀ القدر خیر من الف الشهر برود به رکوع تنزل الملائکه و الروح تا پنج قسمت با انا انزلنا دیگر اون به اصطلاح تفکیک یک آیه به دو قسمت هم پیش نمی آید انشاالله این نماز را بخوانند و این خود این یعنی اینکه ببین خدایا نظم این نظم در عالم است که چطور در واقع این اتفاقات در عالم می افتدا ن فی خلق السموات و الارض و اختلاف و الیل و النهار این اختلاف بین لیل و نهار و آیات ما در خدمت شما هستیم
ملایی: تشکر می کنم بابت توضیحات دیگر قشنگ جامع و کامل حاج آقا بحث نماز آیات را فرمودند و انشاالله که امشب همه مون حواسمان بهش خواهد بود یک نکته ای را فرمودند از اون روایت یک بخشی اش را حداقل در کانال بارگزاری کنیم بچه های خوب ما دوستان عزیزم در فضای مجازی این کار را خواهند کرد اگر می خواهید عضو کانال ما بشوید برای این دسته از مطالب و پویش ها و همه آنچه که در کانال ها اطلاع رسانی می شوند عدد 8 را بفرستید به 30001515 عضو کانال ما در ایتا می شوید و پیام رسان های دیگر در جای خودش خیلی ممنون از اینکه همراهی می فرمایید با صفحه 549 که در برنامه امروز تلاوت می شود و آیات آغازین سوره مبارکه ممتحنه خواهد بود ثوابش را تقدیم کنیم از همین جا محضر رسول مهربانی ها حضرت محمد مصطفی و امام صادق صلوات الله و صلواته علیهما خیلی ممنون و متشکرم از همراهی تان ما هم یک صلوات بفرستیم ماه ربیع الاول است دوستان خوبم در صدا و سیمای مرکز قم و رفقایی که اینجا هستند و اتاق فرمان هستند همه کسانی که کمک می کنید برنامه برسد به شماها و بینندگان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
( قران کریم صفحه 549 آیات آغازین سوره مبارکه ممتحنه)
ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حاج آقای رفیعی اینجا هستند زمانی هم داریم یکی دو دقیقه استفاده کنیم دیگر
حجت الاسلام رفیعی: در یکی دو دقیقه به بحث مکارم نمی رسم همین جا اکتفا می کنم باز بر می گردم به ویژگی های اخلاقی نبی مکرم اسلام خیلی خلاصه عرض می کنم در حالات پیامبر دارد کان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یزور الانصار ایشان می رفت به دیدن مردم مدینه و یسلموا علی سبیانهم به بچه هایشان سلام می کرد خیلی مهم است یک شخصیتی وارد خانه بشود اول حالا ما غالباً بزرگان را می بینیم و بچه ها هم اگر سلام کنند شاید جواب سلامشان را بدهیم شاید بدهیم و یمسح برئوسهم دست می کشید سر بچه ها و نوازشی و یدعوا لهم برایشان طلب دعا می کرد و طلب خیر می کرد نماز می خواندند رکعت آخر نماز را سریع سلام دادند گفتند چی شد بالاخره مردم با یک زمانی عادت کردند با این امام جماعت دیگه این طبق روال همیشه نبود فرمود اما سمعتم صراخ السبیل نشنیدید یک بچه ای داشت در خانم ها صدای گریه اش می آمد و من خواستم این بچه گریه نکند لابد مادرش نماز می خواند بچه رو زمین بوده ماز را کوتاه کردند به خاطر کودکی که اونجا بوده نکته ی بعدی این است که یتفقد اصحابه اگر یکی از اصحاب او را نمی دید سراغش را می گرفت گفت کجاست در روایت دارد اگر سه روز می شد کسی را نمی دید می رفت سراغش الان طرف شش ماه است گاهی همدیگر را ندیدند طرف اولادش را گاهی دو ماه نمی بیند برادرش را گاهی بیست روز یک ماه نمی بیند یک پیامکی و یک تبریک و احوال پرسی هر یک از اصحاب را سه روز نمی دید حضرت پیگیر می شد و تفقد می کرد نکته ی بعدی این است که یصافح الغنی و الفقیر خیلی عجیب است با فقیر و غنی یکسان دست می داد آقا علی ابن موسی الرضا فرمودند من این روایت را وقتی می بینم خیلی واقعا تکان دهنده است اگر کسی سلامی که به فقیر جواب می دهد با جواب سلامی که به غنی می دهد متفاوت بشود مسلمان نیست شما اومدی پول از من می خواهی یکی پول برای من آورده به او می گویم به سلام علیکم خوش آمدید بفرمایید به شما می گویند سلام علیکم چیکار داری یا مثلا حالا
ملایی: حاجی بازاری است طرف یک جور جواب می دهد
حجت الاسلام رفیعی: این خیلی مهم است این راعزیزان من در سراسر کشور از جمله خودمان دقت داشته باشیم سلام غنی و فقیر نباید پاسخش با هم تفاوتی کند انشاالله خدا به همه مون توفیق عمل عنایت کند
ملایی: یکشنبه ای که هفته پیش در خدمت حضرتعالی بودیم بعد از برنامه خوب لطف مردم می آیند کنار جایگاه و اینها سراغ شما را هم می گیرند و اینها گفتند به حاج آقای رفیعی سلام برسانید بگویید برای بچه دار شدن مادرانی که دوست دارند دامنشان سبز بشود دعا کنند من اون روز برنامه تمام شد رد شد حالا می گویم در آستانه عید تک دعا
حجت الاسلام رفیعی: برنامه تمام شد شما زود رفتید، خدایا به همه کسانی که اولاد می خواهند اولاد صالح و سالم عنایت بفرما، اونهایی که اولاد دارند باز بهشون عنایت بفرما، اونهایی که همسر ندارند همسر و اولاد بهشون عنایت بفرما
ملایی: خیلی ممنون از شما، خیلی از شماهایی که همراهی فرمودید دوستان عزیزم امروز هم با برنامه خودتان گفت که در فصل گل و بهار اسماء و صفات در موسم عشق و جوشش آب حیات جبرئیل به همراه ملائک می گفت بر آل علی و آل احمد صلوات (صلوات)