اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1404-06-15-حجت الاسلام حسینی قمی - خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه امیرالمؤمنین علیه‌السلام ( خطبه متقین ) و نکاتی پیرامون رد مظالم

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ملایی: سلام به روی ماه شما مخاطبان عزیز و ارجمند برنامه سمت خدا آقایان و بانوان و شنوندگان و بینندگان اونهایی که زنده از شبکه سه سیما و اونهایی که شبکه افق شبکه ولایت و یا رادیو معارف همراهی بفرمایید باز پخش برنامه را خیلی خوش آمدید به یک هفته تازه در ماه ربیع الاول و هفته ی تازه ای در مسیر سمت خدا و خوب این روزها روزهایی هستند که حقیقتا بسیار بسیار خرم و شادمان تمام دنیا به خاطر خواجه دنیا و دین گنج وفا صد رو بدر هر دو عالم مصطفی آفتاب شرق و دریای یقین نور عالم رحمتٌ للعالمین حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم تبریک می گویم این روزها را بهتون خیلی خوشحالیم از این که یک همچین موقعیتی می توانیم خدمت شما باشیم و محضرتان حاج آقای حسینی قمی مثل شنبه های دیگر اینجا هستند دعوت می کنم شما هم بفرمایید و شروع کنیم برنامه امروزمان را آقا سلام عرض می کنم و عرض ارادت

حجت الاسلام حسینی قمی:  سلام عرض می کنم و عرض تبریک دارم خدمت همه ی مخاطبین عزیز هفدهم ربیع المولود چهارشنبه ای که در پیش هست ولادت خاتم النبیین و وجود مقدس امام صادق سلام الله علیه تعطیل رسمی هم هست انشاالله که بر همه مردم مبارک باشد. اگر اجازه بفرمایید خطبه 193 نهج البلاغه رُوِيَ أَنَّ صَاحِباً لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) يُقَالُ لَهُ هَمَّامٌ كَانَ رَجُلًا عَابِداً به امیر المومنان عرض کرد متقین را برای من توصیف کنید خطبه معروف به خطبه متقین هست حضرت 110 ویژگی برای متقین بیان می فرماید قبل از اینکه من خطبه را شروع کنم اجازه بدهید اشاره کنم که واژه تقوا در قرآن کریم قریب 250 بار تکرار شده در نهج البلاغه امیر المومنان سلام الله علیه قریب صد بار واژه تقوا آمده و در روایات ما که الی ماشاء الله ما صدها روایت داریم در تقوا و موضوع تقوا من قبل از اینکه وارد کلام حضرت شوم چون خطبه بسیار بسیار مفصل و زیبایی است 110 ویژگی برای متقین اشاره کنم راجع به واژه تقوا یک مقاله ای دارد شهید آیت الله مطهری رضوان الله علیه دو سخنرانی در این ده گفتارشان به این موضوع پرداختند خیلی مفصل من یکی دو نکته که به نظرم حتما قابل توجه است اشاره می کنم اولا می دانید تقوا به معنای حفاظت و نگهداری است ولی عجیب است که در ترجمه های فارسی تقوا را به پرهیزکاری معنا می کنند هدیً للمتقین می نویسند مایه ی هدایت پرهیزکاران هست تقریبا همه مترجمین قرآن اینطوری ترجمه کردند با اینکه شما هیچ لغتی را حتی یک لغت پیدا نمی کنید در لغت عرب که تقوا را به پرهیز یعنی اجتناب دوری نه از ماده ی وقی هست به معنای صیانت و حفاظت و نگهداشتن انسان در یک محیطی هست ولی می تواند خودش را از گناه حفظ بکند نه اینکه از اون محیط فرار بکند اگر فرار کرد قهراً زمینه ای وجود ندارد مرحوم آیت الله مطهری رضوان الله علیه مفصل به این موضوع پرداختند لازمه ی تقوا و نگهداری پرهیزکاری هست و دوری از گناه هست ولی معنای تقوا این نیست و باز می دانید طبق همین دو جور معنایی که گفته شده یک وقتی ما از محیط گناه فرار می کنیم یک وقتی یک جا محیط آلوده ای است می گویند نمی رویم در اون محیط اجتناب از رفتن است و یک جایی می گویند فلان جا بیمار کرونایی است می گوید من نمی روم این پرهیز و اجتناب است ولی تقوا چی است این است که بتواند خودش را در اون محیط حفظ کند صیانت و وقایت و نگهداری در همین مثالی که گفتیم یک جایی که بیمار کرونایی هست یک پزشکی که خودش را واکسینه کرده می رود حضور پیدا می کند هستش ولی آلوده نمیشود هستش در اونجا پرهیز ندارد اجتناب ندارد هست ولی خودش را حفظ می کند وقایه نگهداشتن چون واکسینه کرده خودش را در تقوا همانی که قرآن و اهل بیت می گویند معنای لغوی اش است این است که ما در عین حالی که در یک محیطی هستیم اونقدر ایمان ما قوی باشد و اونقدر ملکه ی ایمان ما قوی باشد که آلوده نشویم این البته این را من عرض کنم اگر کسانی نمی توانند در اون درجه نیستند که بگویند ما برویم در اون محیط و ما به درجه ملکه ایمانی قوی نرسیدیم اگر برویم گرفتار می شویم بله این باید همان تقوا به معنای پرهیزکاری فاصله بگیرد در زمینه ی گناه قرار نگیرد ولی اونی که قرآن انتظار دارد در این خطبه متقین آمده کلمات اهل بیت علیهم السلام آمده همین است شهید مطهری رضوان الله علیه به این نکته اشاره کردند که در ادبیات فارسی هم متاسفانه همیشه تقوا را به همان معنای پرهیزکاری معنا کردند اجتناب معنا کردند این شعر بابا طاهر عریان را کوچک و بزرگ همه بلد هستند چرا این اینطوری می گوید

 

ملایی:  بسازم خنجری از جنس فولاد

حجت الاسلام حسینی قمی:  این هنر نیست می گوید ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد حالا راهش چیه؟ بسازم خنجری نیشش ز فولاد     زنم بر  دیده تا دل گردد آزاد

بزنی بر دیده آدمی که اصلا دیده ندارد زمینه گناه برایش نیست این پرهیز و این اجتناب اینطوری معنا ندارد یا دیدید مثلا فلانی برای اینکه می خواسته غیبت نکند سنگریزه می گذاشته در دهانش و می بست اونی که سنگریزه بگذارد چشمش را کور کند و اونی که قدرت تکلم ندارد معلوم است گرفتار گناه زبان و چشم نمی شود نه تقوای نگهداری آدم در این موقعیت هست ولی اونقدر ایمانش بالاست و قوی هست و ملکه ی ایمانش بالاست که می تواند خودش را حفظ بکند باز شهید مطهری به همین شعر سعدی در گلستان مثال می گویند ببینید ایشان هم باز اینطور متاسفانه تقوا را به همان پرهیز معنا کرده بدیدم عابدی در کوهساری قناعت کرده از دنیا به غاری یک عابدی رفته بود در غار زندگی می کرد چرا گفتم به شهر اندر نیایی که باری بندی از دل بر گشایی بیا شهر گفت نه نه بگفت آنجا پری رویان نقض هستند چون گل بسیار شد پیلان بلغزند من بیایم در شهر پری رویان نقض هستند چون گل بسیار شد پیران پایش می لرزد من نمی آیم که اصلا چشمم نیفتد این همان تقوا به معنای پرهیز است تقوای عالی عرض کردم البته اشتباه نشود ما در توصیه های اخلاقی فراوان می بینیم می گویند شما در زمینه ی گناه هم نروید اگر نرسیدید به اون درجه از ایمان و اون ملکه ی نفسانی و اون ایمان قوی که بتوانی خودت را در محیط گناه حفظ کنی اصلا نرو در زمینه ی گناه ولی اونی که از ما انتظار دارند این تقوای به معنای حفظ و صیانت است این یک نکته

نکته ی دوم

ملایی:  اینجا بنای شما به تخطئه یکی از دو معنا نیست تقوای عالی و پسندیده این نیست که شما

حجت الاسلام حسینی قمی:  همین که برسد به درجه صیانت و واژه تقوا همینطور معنا شده فرزانگان و فرهیختگان فراوانی برنامه را می بینند در همین ترجمه قرآن شما یک لغت عرب پیدا کنید تقوا را به پرهیز معنا کرده باشد به تعبیر شهید مطهری شاید بیش از صد ترجمه قران را نگاه کردم کمتر اینطوری معنا کردند که به معنای صیانت و نگهداری است نکته ی دومی که قبل از خطبه متقین اشاره کنم در قرآن 250 تا ما قریب 250 واژه تقوا داریم از نکات لطیف در این واژه ها یکی اش برکات تقوا است انسان هایی که به این درجه از تقوا برسند متقین چه برکاتی در زندگی شان هست در این آیات اتفاقات جالب است سه موردش تو سوره مبارکه طلاق آمده آیات را عزیزان آشنا هستند آیه دوم و من یتقی الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب برکت تقوا این است که خدا راه نجات را برای انسان فراهم می کند و روزی من حیث لایحتسب بهش می دهد و آیه چهارم و من یتقی الله یجعل له من امره یسری خدا کارش را آسان می کند آیه ی پنجم و من یتقی الله یکفر عنه سیئاته و یعظم له اجرا خدا پاداش بزرگ به او عطا می کند یا در سوره مبارکه یوسف انه من یتقی و یصبر فان الله لایضییع اجراً محسنین باز جالب است اشاره کنم در بحث آیات تقوا خداوند خودش را هم اهل تقوا معرفی می کند خدای متعال می گوید من هم اهل تقوا هستم سوره مبارکه مدثر آیات را عزیزان با این آیات آشنا هستم کلا آیه 54 به بعد سوره مدثر کلا انه تذکره و من شاء ذکره و ما یذکرون الا من یشاء الله هو اهل التقوا و اهل المغفره هو اهل التقوا خدا خودش هم اهل تقواست خوب یعنی چی خدا اهل تقواست تقوا معنایش چی است مثلا تقوا معنایش این است که خدا ظلم نمی کند انک لیس بضلام للعبید مفسرین یک عده ای اینطوری معنا کردند بعضی ها اصرار دارند معنا کنند هو اهل التقوا خدا شایسته این است که دیگران نسبت به پروردگار تقوا را رعایت کنند ولی نه بگوییم خداوند اهل تقواست تقوا چی است متقین ظلم نمی کند خدا ظلم نمی کند متقی عادل است تمام این ویژگی هایی که نکته سومی که عرض می کنم جالب است سه تا آیه داریم ان الله مع المتقین سه تا آیه داریم ان الله یحب المتقین آیه داریم والله ولی المتقین اینها از ویژگی های انسان های متقین است ان الله مع المتقین خدا با متقین است و خدا متقین را دوست دارد و خدا ولی متقین است چهارم انما یتقبل الله من المتقین خدا فقط از متقین قبول می کند باز آیاتی که جایگاه متقین را بیان کرده خیلی زیباست شش مورد هست ان المتقین فی جناتٍ و عیون فی مقامٍ کریم فی جناتٍ و نعیم فی جناتٍ و نحر و فی ضلالٍ و عیون این هم جایگاهش.

نکته دیگری که خیلی زیباست و به درد همه ما میخورد این است که دو جای قرآن قرآن می فرماید حقاً علی المتقین این کاری که من دارم می گویم این را متقین سزاوار است که حتما انجام بدهند این کلا دو جا در قرآن داریم واژه حقاً علی المتقین یکی اش سوره مبارکه بقره آیه 241 است خدا رحمت کند مرحوم آیت الله احمدی میانجی رضوان الله علیه فرمود فکر نمی کنم احدی از مسلمان ها به این آیه عمل کرده باشند تعبیر ایشان این بود می فرمودند بعضی از آیات شانس ندارند هیچ کس بهشون عمل نمی کند و بعضی از آیات چرا عقیم الصلات خیلی ها عمل می کنند اتوا الزکات خیلی ها زکات می دهند و عرض کنم که لله علی الناس حج البیت ماشاء الله حج خانه خدا غلغله است بالوالدین احسانا ولی بعضی از آیات به تعبیر ایشان می گوید فکر نکنم احدی بهش عمل کرده باشد با این که می گوید حقا علی المتقین 241 سوره مبارکه بقره قرآن کریم می فرماید و للمطلقات مطاعٌ بالمعروف حقاً علی المتقین یعنی چی؟ یعنی آقا اگر همسرت را طلاق دادی علاوه بر اینکه باید حق و حقوقش را بدهی و مهریه اش را بدهی و للمطلقات مطاعٌ بالمعروف این هدیه دیگر هم بهش بده با خوبی و خوشی از هم جدا بشوید حقاً علی المتقین متقین باید چنین کاری انجام بدهند حق یعنی حقی است به گردن جزو واجبات نیست واجب همان است که مهر و حقوقش را بدهی ولی اگر انسان متقی است حقش این است که سزاوار است یک هدیه هم اضافه بر حقوق الان انصافا کسی به این آیه عمل کرده برای حقوق اصلی اش هم باید جنگید کاری می کنند بلایی سر زن می آورند که یک مثلی هست که می گویند مهرم حلال و جانم آزاد یک چیزی دستی هم می دهم عرض کردم آیه است می گوید حقا علی المتقین ولی هیچ کس عمل نکرده همسرت را طلاق دادی به هر دلیل مهرش را باید بدهی و حقوق شرعی اش را باید بدهی قران می گوید مطاعٌ بالمعروف یک کادو و یک چیز اضافه هم بهش بده یک چیز اضافه یک هدیه مناسب هم بده حقا علی المتقین به هر حال آیه ای است که تقریبا به تعبیر ایشان می توانیم بگوییم که هیچ کسی بهش عمل نمی کند خیلی دور هستیم از این آیه یک آیه دیگر داریم می گوید حقا علی المتقین این هم از آیاتی است که می گویند بعید می دانم بهش عمل کنند 180 سوره بقره كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ یعنی چی؟ آقا وصیت داشته باشی برای کی؟ للوالدین برای پدر و مادر و برای خویشاوندانتان اگر لازم است وصیت کنیم برای پدر و مادر اگر ما وصیت نکنیم ارث پدر و مادر به ما نمی دهند پدر و مادر ارث می برد دیگر خویشانی که می خواهند از ما ارث ببرند ما چه وصیت کنیم اگر وصیت نکنیم چرا آیه می فرماید وصیت کنید حقا علی المتقین اگر نشانه تقواست اینها واجب نیست مستحب است خوب است اگر متقین هستی این ناظر به چی است؟ مفسرین فرمودند این غیر از اون ارثی است که پدر و مادر می برد و اگر شما می بینی پدر و مادرت با اون سهم الارثی که از شما می برد و لابویه لکل واحدٍ منهم السدس پدر و مادر هر کدام یک ششم ارث می برند جمعا یک سوم اگر با این یک سوم ارث است باز گرفتاری هایشان برطرف نمی شود شما خبر دارید در حیات و زندگی ات باید مشکلات پدر و مادرت را حل می کردی نکردی حداقل یک اضافه وصیتی از ثلثی که مال خودت و در اختیارت است وصیت کنی که گرفتاری پدر و مادرت بعد از مرگ اونها گرفتار نباشند اقربین خویشانی که ارث نمی برند برادر و خواهری داری اگر کسی از دنیا برود همسرش هست و اولاد دارد اینها که خواهر و برادر ارث نمی برند تو می دانی اینها گرفتار هستند زمان حیات و زندگی ات به گرفتاری اش نرسیدی باید می رسیدی بعد از مرگت از ثلثی کهدر اختیارت است یک وصیتی بر اینها بکن حقا علی المتقین آدم با تقوا باید در زمانی که زنده است علاوه بر اینکه به همسرش می رسد می دانید که در واجب النفقه ها بنده هم همسر و خانمش ولی بعد از همسر فرزندانش و پدر و مادرش در زمان حیات و زندگی اش باید گرفتاری ها را برطرف می کرد نکردی حداقل باید مرگت وصیت داشته باش که جبران زمان حیات ات شده باشد البته این آیه هم چرا می گویم هیچ کس عمل نمی کند برای اینکه غالب مردم وصیت نامه ندارند تا چه رسد به اینکه بخواهند این جزئیاتش را بخواهند انجام بدهند .

یک نکته دیگر عرض کنم خیلی جالب است این نکته آخر قبل از خطبه باشد در قران کریم هر کجا فرمان به تقوا آمده عزیزان خیلی ها با قران مانوس هستند الحمدلله قران را ملاحظه بفرمایید هر کجا فرموده اتقوا الله 250 واژه تقوا در قران است هر کجا گفته اتقوا الله حتما کنارش قبلش یا بعدش یک فرمانی هم هست یعنی چی؟ یعنی تقوا باید ظهور و بروز خارجی و عملی داشته باشد همین که در فکر بگویم آدم با تقوایی هستم تظاهر نمی شود کرد آیه را بخوانم سوره بقره آیه 278 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا اگر مومن تقوا دارید نشانه تقوا این است که از ربا دیگه فاصله بگیرید سوره توبه اتقوا الله و کونوا مع الصادقین با صادقین باشید که تسلیم اهل بیت باشید سوره احزاب اتقوا الله قولوا قولا سدیدا حرف حق بزنید سوره حشر يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (حشر، 18) ببینید برای فردایتان چه کردید دنیا می گذرد دنیا را داشته باش و بهترین دنیا را داشته باشد ولی حواست باشد و التنظر نفس ما قدمت لقد برای بعد از این عالم چی ذخیره کردی و اتقوا الله جالب است جهت اطلاع عزیزان تنها آیه ای در قرآن که یک فرمان دو تا اتقوا الله قبل و بعدش همه جا یک اتقوا الله بود و یک فرمان اینجا یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و التنظر نفس ما قدمت دوباره واتقوا الله معلوم می شود توجه به عالم دیگر اونقدر مهم است بین دو فرمان به تقوا سوره طلاق این هم عجیب است اتقوا الله ربکم خوب آثارش چی؟ لا تخرجوهن من بیوتکم و لا یخرجن آقای محترم این هم از آیاتی است که به گمانم تقریبا می شود گفت هیچ کس حالا هیچ کس نمی دانم بگوییم نود درصد مردم عمل نمی کنند اتقوا الله ربکم تقوا داشته باشید اگر همسرت را طلاق دادی بعد از طلاق غالب طلاق طلاق رجعی است که معنایش این است که در اون ایام عده طلاق امکان بازگشت هست طلاق خلع و بائن دیگر امکان بازگشت ندارد ولی غالب طلاق هایی که می خوانند طلاق رجعی امکان رجوع است در این ایام عده طلاق رجعی قرآن می گوید آقای محترم تقوا داشته باش در طلاق هم تقوا داشته باش لا تخرجوهن همسرت را که طلاق دادی از خانه بیرونش نکنیا آقا طلاقش  دادم خوب باشه این ایام عده باشی در خانه ات باشی مگر نامحرم نشدند نه باور می کنید آقای ملایی هر کجا من این مسئله را گفتم بعد از منبر گفتند حاج آقا مسئله را اشتباه گفتی رساله را ندیدی بابا صریح قرآن است رساله نوشته روایات می گوید تو این ایام طلاق رجعی خانم نه تنها به شوهرش با اینکه طلاقش داده محرم است نه تنها محرم است تختضب امام صادق فرمود خانم تلبس احسن صیابها آرایش کن بهترین آرایش ها و بهترین لباس ها را و بهترین چرا؟ لعل الله یحدث بعد ذلک شاید این آقا پشیمان شد دوباره برگشتید به زندگی باز تکرار می کنم عزیزان سوال دارند پیام بدهند ولی شک نداشته باشند زن و مرد بعد از طلاق رجعی همچنان به همدیگر محرم هستند نه محرم هستند خانم باید در خانه خودش را آرایش کند و قران آیه اول سوره طلاق تقوا داشته باش لاتخرجوهن بیرونش نکن از خانه بذار باشه در خانه اون هم دلبری بکند و خود آرایی لباس خوب بپوشد و آرایش کند این آقا بلکه پشیمان بشود و دوباره زندگی برگردد به اول ببینید در طلاق چقد رسخت گیری است مثلا باید دو شاهد عادل حاضر باشد و خانم باید در یک شرایط خاصی باشد طلاق خیلی ویژگی دارد اما در رجوع نه هیچی همین که این آقا با اینکه الان رفتند محضر و رفتند دادگاه و طلاق اومدند خانه خانم آرایش کند و لباس خوب بپوشد و دلبری بکند و این آقا سر عقل بیاید دوباره لازم است برویم دادگاه و محضر نه هیچی نمی خواهدهمین که این آقا برگردد همه چیز از بین می رود و طلاق تمام می شود لاتخرجوهن بیرونش نکنید و لا یخرجن حتی اگر شوهرش در این ایام گفت می توانی بروی بیرون این خودش نباید برود بماند خدا رحمت کند بعضی از علما مرحوم آیت الله حاج محمد تقی عاملی رضوان الله که در تهران بودند فرمودند از این و لایخرجن استفاده می شود حتی اگر شوهرش بهش بگوید می توانی بروی نباید بروی بماند و اون کارهایی که در ایام قبل انجام نمی داد و کار به طلاق کشید اون دلبری ها را انجام بدهند و دوباره زندگی برگردد پس تقوا در طلاق می گوید اتقوا الله تقوا داشته باشید و نه تو بیرونش کن حتی می دانید از نظر فقهی بقیه اش را عزیزان ببینند در رساله ها در ایام طلاق رجعی یکی از اینها از دنیا برود و خانم و آقا از دنیا برود از هم ارث می برند یا نمی برند؟ از هم ارث می برند تو این ایام طلاق رجعی نفقه اش هزینه زندگی خانم باز با شوهرش است عین قبل از زمان است پس طلاق خواندن چی شد هیچ این طلاق می ماند و این مدت عده تمام می شود و این دو سه ماه اگر رجوعی صورت نگرفت از اونجا به بعد نامحرم است احکام بار می شود و نامحرم می شوند برای مراجعه مجددشان و عقد مجدد لازم است و پایان دوران الان کسی به این آیه عمل می کند یک آقایی را من دیدم دختر خانمش طلاق گرفته بود گفتم این آیه را خبر داری بعد از طلاق مواظب باشی یک وقت دخترت از خانه شوهر نیاید بیرون در این عده طلاق باید باشد خانه شوهرش ارث می برند از همدیگر اگر از دنیا بروند و نفقه اش به گردنمان است و حتی بعضی از علما احتیاط می کنند شوهرت گفت برو نباید بروی گفت خدا پدرت را بیامرزد من 50میلیون پول وکیل دادم برای اینکه روی نحس این داماد را در دادگاه و دفتر طلاق هم نبینیم تمام بشود برود اصلا نبینم چهره اش را قبل از طلاق دخترم را از خانه این مرد نانجیب اوردم روی نحسش را نبینم گفت نتیجه همین می شود این هم آیه اول سوره طلاق سوره مائده یا ایها يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ  مائده 35، اعدوا هو اقرب للتقوا و اتقوا الله تقریبا تمام مواردی که تمام مواردی که قران فرمان به تقوا داده یک دستور هم کنارش هست معلوم می شود تقوا یک کلی است چیز کلی نیست باید ظهور و بروزخارجی داشته باشد خوب این مقدمه ی خطبه ی متقین خطبه 192 چون ما وعده دادیم اون هفته گفتیم اگر راجع به رد مظالم سوالاتی دارید بپرسید شاید سی الی پنجاه سوالی که مخاطبین عزیز فرستادند یادداشت کردم که باز هم سوالی هست سوال کنند اجازه بدهید باقی مانده خطبه را بگذاریم برای جلسه بعد برسیم به این سوالاتی که عزیزان مطرح کردند خوب من خواهش می کنم عزیزان عنایت داشته باشم دو سه دقیقه رد مظالم را بگویم بعد بروم سراغ سوالات

ملایی:  از شنبه گذشته تا الان من و آقا نجم الدین انجام وظیفه کردیم هر روز در غیاب شما گفتیم زیر سر من و آقای شریعتی و تاکیدات است

حجت الاسلام حسینی قمی:  در ماه ربیع هر سال بحث رد مظالم را داریم یعنی چی؟ گفتیم اگر مثلا ما در یک معامله ای پول کمتری دادیم الان اون آقا را صاحب مغازه را نمی شناسیم در راه مسافرتی بوده نمی دانیم اون آقا مغازه اش کجاست پول کم دادیم یا من از مشتری پول اضافه گرفتم مشتری را نمی شناسم در بچگی و نوجوانی و در جوانی به کسی زدم و به مال کسی آسیب زدم و شیشه ای شکستم و الان صاحبش را نمی شناسم تصادفی کردیم که خیلی پیش می آید باید بایستیم و آینه ماشین را شکستیم و خطی به ماشین طرف انداختیم نایستادیم و رفتیم کرایه ای ندادیم و کرایه ای اضافه گرفتیم و یک مالی را پیدا کردیم باید اعلام می کردیم اعلان نکردیم تمام اینها می شود موارد رد مظالم اگر طلبکار را نمی شناسیم یک وارثش هم نمی شناسیم این را گفتیم مفصل این می شود رد مظالم یعنی چی رد مظالم یعنی حالا که نمی شناسیم به نیت اون کسی که بهش آسیبی رساندیم و ضرری رساندیم صدقه می دهیم نمی شود همینطوری که به نیت او داد مگر ما ولایتی بر او داریم این اجازه می خواهد از مجتهد ما ماه ربیع این اجازه را از  مراجع بزرگوار می گیریم امسال هم گفتیم تا سقف یک میلیون و پانصد هزار تومن از مراجع تقلید آیت الله سیستانی و وحید و آیت الله العظمی شبیری زنجانی و آیت الله العظمی نوری همدانی گفتیم دیگر نمی خواهد زنگ بزنید تا آخر ماه ربیع شما می توانید این یک میلیون و پانصد هزار تومن را به فقیر بدهید به فقیری که خودتان می شناسید بپردازید بابت این بدهی ها اگر بیش از این می خواهید بپردازید باید اجازه از دفاتر مراجع بگیرید ولی تا این مبلغ را ما اجازه گرفتیم و باز گفتیم این غیر از دیون دولتی است اگر به اموال دولت آسیب رساندیم کارمندی بودیم و چیزی از اونجا برداشتیم و به ماشین دولت آسیب زدیم این حساب  دیون دولتی دارد باید به حساب دیون دولتی واریز کرد اون حدی هم ندارد بگوییم یک میلیون و پانصد اون اجازه نمی خواهد دینی است به گردن ما

ملایی:  یک شماره کارتی است بچه ها زیر نویس می کنند این که شماره می نویسند مال حساب دیون دولتی است اما مظالم به افراد را باید خودمان به فقیر بدهیم تقریبا همه ما گرفتار رد مظالم به یک شکل هستیم همه ما حالا من سوالات را سریع بخوانم سوال اول گفتند آیا ما نداریم یک میلیون و پانصد هزار تومن کمتر از یک میلیون و پانصد هزار تومن هم می توانیم بپردازیم شما صد هزار تومن بده پانصد هزار تومن بده هر چقدر در توان تان است سقفش یک میلیون و پانصد هزار تومن است بیشترش هم گفتیم باید از مراجع اجازه بگیریم گفتند به نیت در گذشتگان مان می توانیم بله اون جلسه هم عرض کردیم به نیت پدر و مادر و بستگان و فرزندان و عزیزان خیلی کار خوبی است حتما این کار را انجام بدهید سوال کردند اگر سال های گذشته ما پرداخت کردیم دوباره امسال باید بپردازیم اگر دیگه می دانید یقین دارید چیزی به گردنتان نیست هیچ اگر نه احتمال می دهید احتیاطش که خوب است حالا در این سال از سال گذشته هم تا اینجا یا سال گذشته مبلغی دادید یقین دارید هیچی به گردنتان نیست عرض کردم تقریبا همه ما مظالم به گردن داریم سوال کردند این مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومن می شود به چند نفر داد بله سه قسمت کنید و چهار قسمت کنید حالا پول به جایی نمی رسد

حجت الاسلام حسینی قمی:  به یک نفر بدهید کاری بکند

ملایی:  سوال کردند می توانیم به جای همسر و فرزندانمان هم بدهیم بله بسیار کار پسندیده ای است یک میلیون و پانصد برای خانمتان بدهید ایک میلیون پانصد برای این فرزند و اون فرزند گفتند برای برادر و خواهر فقیر می شود گفتیم بله به واجب النفقه نمی شود به پدر و مادر نمی شود و به اولاد نمی شود برادر فقیر و خواهر فقیر حتما می شود و بهتر هم هست گفتند این برنامه ی قربانی اول ماه که سمت خدا دارد این را می شود رد مظالم حساب کرد؟ نه چرا؟ چون گفتیم خود پول را باید به فقیر داد نه اینکه تبدیل شود سوال کردند به کمیته امداد می شود داد عرض کردیم در اون جلسه اگر کمیته امداد عین این پول را به فقیر داد بله می شود اما اگر اون پول را تبدیل کرد نه باید خود پول به فقیر داده بشود سوال کردند این یک و پانصد ما بدهیم تمام بدهی های طول عمر ما جبران می شود؟ ما کی همچین حرفی زدیم عجیب است یک چیزی در می آورند می گویند فلان شب ده رکعت نماز بخوانیم چیزی نداریم نه در نماز همچین چیزی است که جبران نمازها بشود گفتند رد مظالم را به فرزندمان یا نوه می توانیم بدهیم نه فرزندان ما نوه های ما و پدر و پدر بزرگ ما واجب النفقه است باید  غیر از رد مظالم مشکلاتشان را حل کنیم گفتند در قالب هدیه می توانیم بدهیم به فقیر وقتی می دهیم می گوییم این رد مظالم است نه در قالب هدیه باشد سوال کردند از فقیر طلب داریم می شود بابت رد مظالم حساب بکنیم؟ بله البته با یک شرط ازش وکالت بگیرید به نیت رد مظالم قبول بکنید و بعد بابت بدهی اش حساب بکنید سوال کردند دیون دولتی سقف دارد؟ الان عرض کردیم سقف ندارد اگر شما 50 میلیون دیون دولتی به گردنتان است هر چقدر فکر کنید بدهکار هستید سوال کردند اگر مالی طلا پیدا کردیم برداشتیم باید رد مظالم بدهیم اگر خود اون طلا هست خودش را باید به فقیر بدهیم ما اجازه نداریم تبدیلش کنیم ولی اگر تصرف کردید نباید تصرف می کردیم اگر تصرف کردیم چاره ای نیست باید معادلش را بدهیم سوال کردند می شود در مظالم موسسات یک شرکت خصوصی کار می کردیم یک موسسه خصوصی کار می کردیم این را می توانیم به حساب دیون دولتی و فقیر بدهیم نه اگر شما بدهکار به یک موسسه خصوصی هستید نمی شود به حساب دیون دولتی به فقیر داد خیلی سوال کردند از دفترچه تامین اجتماعی دیگری استفاده کردیم رفتیم پیش دکتر دفترچه تامین خواهرمان را بردیم الان رد مظالم را کجا باید بدهیم؟ تامین ها می دانید مختلف هستند هر تامین اجتماعی یک حساب جداگانه ای دارد باید به خودشان بپردازیم به همان موسسه ای که شما در دفترچه اش تصرف کردید گفتند به سید و فقیر می شود رد مظالم داد؟ بله جلسه قبل هم گفتیم به آزادی زندانی ها می شود بابت رد مظالم اگر زندانی فقیر است بله اگر فقیر هست می شود بابت بازسازی عتبات عالیات می شود داد؟ نه گفتیم بابت مسجد نمی شود و بابت مدرسه نمی شود و بازسازی عتبات باید به فقیر سوال کردند اربعین عراق مشرف بودیم هفده نفر مسافر بودیم ولی اشتباه کردیم کرایه شانزده نفر را دادیم الان راننده را نمی شناسیم چیکار کنیم گفتم همین مصداق رد مظالم است اون را نمی شود راننده را باید یک کرایه اضافه را به نیت رد مظالم بدهد گفتند برای غیبت هم می شود رد مظالم داد اون جلسه عرض کردم نمی خواهد بروید حلالیت بطلبید شر بشود ولی بله خوب است انسان کارهای خیری که می کند نماز و دعا و قرآن اینها را به نیت کسانی که حقی به گردن ما دارند از جمله غیبت البته در تهمت باید برویم جبران کنیم اگر به کسی تهمت زدیم باید برویم بگوییم گفتند کفالت یتیمی را قبول کردیم می شود نیت رد مظالم پول بدهیم الان هستند خیلی ها هستند کفالت یتیم را هر ماه مبلغی که می دهند به نیت رد مظالم بدهند این را بعضی از مراجع سوال کردم گفتند بله ولی عرفی اش و مادر و کمیته الان ولی عرفی اش این می شود گفتند ماه های دیگر اگر بخواهیم رد مظالم بدهیم مبالغ کم اجازه می خواهند گفتند نه ماه های دیگر هر صدقه ای می خواهید بدهید تمام صدقه تون را به نیت رد مظالم بدهید نرخ تورم را گفتند چطوری حساب کنید یک کسی ده سال پیش و بیست سال پیش بدهکار بودیم ما باید تورم را حساب کنید یا نه مراجع فتاوایشان مختلف است مقام معظم رهبری می گویند باید تورم را در نظر گرفت و آیت الله مکارم و نوری می فرمایند باید در نظر گرفت بعضی ها می گویند نه لازم نیست بعضی ها می گویند اگر تورم خیلی بالاست سوال کنند یک کسی در کودکی خودش زده یک وسیله ای را از یکی خراب کرده اون موقع با مثلا صد تا تک تومنی درست می شده الان بخواهی انجامش بدهی باید پنج میلیون بدهی

حجت الاسلام حسینی قمی:  اونی که آسیب زده یک جنسی از کسی از بین برده یک کیلو برنج از کسی تصرف کرده الان یک کیلو برنج قیمتش معلوم است به اصطلاح فقها مثلث هست یا قیمی هست اونها را باید خودشان اگر می خواهد مبلغش را معادلش را حساب کند طبق تورم هزار تومن به کسی بدهکار بوده هزار تومن این را باید به نرخ روز تورمش را حساب کند نظرات مختلف است سوال کردند برای پرداخت رد مظالم حتما باید پول بدهیم نمی شود جنس بدهیم؟ گفتیم نه جنس نمی شود خود پول گفتند به عروس و دامادمان می توانیم بدهیم اون جلسه عرض کردم به دختر و پسر نمی توانیم بدهیم واجب النفقه است ولی به عروس و داماد اگر فقیر باشند بله به پدر زن و مادر شوهر بله اونها نفقه شون ما با نیست می شود این را اشاره کردم لازم است به فقیر بگوییم رد مظالم است نه لازم نیست باید بگوییم در قالب هدیه بدهیم سوال کردند در کودکی فرزندم را آسیب به بدنش وارد شده الان بیست سالش است می گوید راضیم ازت اگر راضی است هیچی ولی عرض کردیم بزنی صورت پسر و فرزندت سرخ بشود و یک مثقال و نیم کبود بشود سه مثقال سیاه بشود شش مثقال طلاست بچه نمی تواندب گوید راضیم حالا بزرگ شده ازش حلالیت بطلبید پدر و مادرها حواسشان باشد اگر کسی به بچه شون آسیبی رساند پدر و مادر نمی تواندب گوید من پدرش هستم راضی هستم شما چنین ولایتی بر فرزندتان ندارید برای خرید جهیزیه سوال کردند می توانیم بدهیم اون هم گفتیم می شود محضر قرآن شرفیاب شویم جناب آقای ملایی واقعش بحث حق الناس خیلی گسترده است اگر کالای بدی دست مشتری بدهیم رد مظالم حق الناس است این را من می گویم برای اینکه عزیزان نگویند شما فقط به همین چیزهایی که مردم به هم بدهکار هستند شرکت های خصوصی و شرکت های دولتی آقا ماشین می خری از کارخانه هنوز بیرون نیامده ده تا عیب دارد اینها حق الناس نیست کیفیت بد کار در کار ساختمانی آقا می روی یک جا بنایی یک خانه ای و واحدی را می سازی قبول می کنی پیمانکار هستی حق الناس نیست کم فروشی حق الناس نیست مغازه مدت اجاره اش تمام شده خانه اجاره اش تمام شده یک ساعت بیشتر بنشینی اینها حق الناس نیست کم کاری حق الناس نیست تو ادارات کوتاهی معلم من سخنران برای برنامه ام ننشینم مطالعه کنم معلم برای درسش اینها حق الناس نیست ارث چقدر پیام داشتیم ارث ما را پدر ما سالهاست از دنیا رفته ما احتیاج داریم به ارثش تقسیم نمی کنند یا تصرف در منازل موقوفه خیلی خیلی داریم اینها حق الناس است بالاتر همین امروز یک آقایی به من گفت می رویم مطب پزشک ساعت چهار ساعت هشت این حق الناس نیست دو دقیقه اش حق الناس نیست در ادارات حق الناس نیست الان باز دیدم در پیام هایم بود خیلی ها می گویند بالاخره این را می گویم برای اینکه فکر نکنند ما نگفتیم شما در این قبض برق شما و ما و هشتاد میلیون مردم در تمام قبض برق ها یک مبلغی می آید بیمه ی لوازم خانگی درسته؟ خودتان این نوسانات برقی شما شنیدید کلی اداره برق به کسی هزینه یک کسی بیاید ما دادیم در تمام قبض ها هست یک آقایی همین روزها به من می گفت دستگاهم سوخته هشتاد میلیون به شرکتی که ازش خریدم زنگ زدم گارانتی دارد میگه نه به خاطر نوسان است به اداره برق رفتم ما نوسان نداشتیم شما یک جا داشته باشید اداره برق قبول کرده باشد که خسارت داده باشد اینها حق الناس نیست آقای ملایی بینید به هر حال ما نگوییم هم بد است این را شما مقایسه کنید این وضع گارانتی های شرکت های دولتی ما و خصوصی ما و ادارات ما بیمه هایی که می گیرند خسارت اون وقت این را بعضی از دولت هایی که اینها مسلمان نیستند خدا شاهده آقای ملایی یک آقایی است اگر خواستید بعد از برنامه شماره می دهم بهش زنگ بزنید از لندن اومده بود می گفت خونه ما آب برداشته بود بیمه ساختمان آمد گفت شصت هزار پوند خسارتش است به شما می دهیم شصت هزار پوند تقریبا می شود هشت میلیارد تومن من به اون آقا گفتم پول رو می دهید خودمان تعمیر کنیم پول را داد به ما آب خود به خود خشک شد با دو سه هزار پوند تمامش کردیم هفت هشت میلیاردش برای خودمان باقی ماند تو رو خدا بگردید الان یک نفر پیام بدهد بگوید من یک ماشینی خریدیم اینطوری به ما خسارت دادند و فوری به ما خسارت دادند یک جا بیمه بودیم فوری خسارت دادند اداره برق یخچال و کولرمان سوخت نمی شود همه اش رو سر مردم خراب کنیم یک کمی هم شما مراعات کنید یک روزهایی که خدمت شما می آییم به مردم می گویند صرفه جویی صرفه جویی چشم چشم در مسیر ما هنوز این وزارت نیرو در مسیرمان است سیزده چهارده طبقه تمام چراغ هاش دوازده هزار روشن است اگر صرفه جویی است بسم الله شما هم صرفه جویی کنید شیشه است نور عالی از خورشید می گیرند یک ساختمانی که منشأش وزارت نیرو است شما مبدأ هستید شما باید مروج باشید این که به مردم می گوییم دیون دولتی بدهید اما دولت نباید مظالمش را به مردم بپردازد بیمه ای که تعهد می کند نباید بپردازد و نکته آخری که اضافه کنم محضر قرآن شرفیاب شویم مردم هم رعایت بکنند حق الناسی که خیلی تو پیام ها آمده بود توی این رانندگی ها و توی پارک دوبلی که انجام می دهند و موتوری که در پیاده رو می آید ماشینی که دودزا است و ماشینی که سروصدا می کند خیلی یک کتاب نوشتند راجع به حق الناس اگر اینجا را نپردازیم اونجا ازمون می گیرند بگذارید اینجا بپردازیم که اونجا گرفتار نباشیم.

ملایی:  بسیار خوب خیلی متشکرم حاج آقای حسینی قمی بحث خطبه یک کمی خلاصه تر شد در عوض حق بیننده ها و شنونده ها

حجت الاسلام حسینی قمی: اگر سوالی است بپرسید از بس سوال پرسیدند خدایی نکرده بی توجهی کرده باشیم

ملایی: خیلی ممنونم اگر مطلبی هست که نیازی به پرسیدن نیست و مرور دوباره ای می خواهید بکنید جزئیات نحوه ی استفاده از این اجازه ای که گرفته شده برای رد مظالم در این ماه ربیع الاول را به کانال ما مراجعه کنید یک کلیاتی اونجا ارائه می شود سوالی داشتید 20000303 در خدمت شماست اگر عضو کانال نیستید عدد هشت را بفرستید به 30001515 حاج آقای حسینی از محضر شما خدا حافظی کنم زمانی نداریم بشود حسن ختام تا سلامی دوباره.

خیلی متشکرم اما آیاتی پایانی سوره مبارکه حشر را تلاوت می کنیم ثوابش را تلاوت می کنیم محضر آقایمان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در ماه ربیع الاول هستیم و در آستانه ولادت او و فرزندش امام صادق سلام الله و صلواته علیه دلتان خوش و سرتان سبز و لحظه هایتان روشن و روزگارتان درست و بهترین ها نصیب تان به حق قران کریم خدا نگهدارتان.