اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1404-05-11-حجت الاسلام حسینی قمی - سیری در نهج البلاغه امیرالمؤمنین علیه‌السلام ( خطبه ۱۷۶ )

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ملایی: سلام عرض می کنم محضر شما بینندگان عزیز و ارجمند شنوندگان گرامی و خانم ها و آقایانی که همراهی می کنید سمت خدار ا در آغاز یک هفته دیگر امیدوارم تن تان سلامت باشد و دلتان به لطف خدای متعال و آقایمان اباعبدالله الحسین علیه السلام خوش باشد خیلی خوشحالیم از اینکه خدمت شما رسیدیم دوباره می توانیم مسیر یک هفته ای را آغاز کنیم به اتفاق شما در خدمت کارشناس ارجمند حاج آقای حسینی قمی با مقدمه کوتاه برویم خدمتشان تصویرشان را نگاه می کنید سلام عرض می کنم محضر شما

حجت الاسلام حسینی قمی:  عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه مخاطبین عزیز اگر اجازه بفرمایید خیلی سریع برویم سر سفره امیر المومنان سلام الله علیه خطبه 176 هستیم جلسه ی سوم هست دو فراز از این خطبه را انشاالله می خوانیم فراز اول العمل العمل ثم نهایه النهایه و الاستقامه الاستقامه ثم الصبر الصبر و الورع ورع من ندیدم در نهج البلاغه امیر المومنین سلام الله علیه اینطور تعبیر تکرار یک فرمان را اون هم به این شکل خلاصه ی پیام امیر المومنان سلام الله علیه این است که هر کسی در هر مسیری اگر می خواهد موفق شود این پنج کار را حتما باید انجام بدهد در موفقیت های علمی، در موفقیت های نظامی و در موفقیت های اقتصادی و در موفقیت های سیر و سلوک عبادی و در موفقیت فردی و موفقیت جامعه هر کسی یک العمل عمل دنبال کار باشید بدون کار و کوشش و تلاش به جایی نمی رسید دو النهایه النهایه این کار را به پایان برسانید.

سوم الاستقامه الاستقامه هر کاری مشکلاتی دارد استقامت کنید و چهارم صبر و بردباری و پنجم الورع الورع، ورع می دانید با تقوا فرقش را اینطوری معنا کردند تقوا را می گویند انسان واجبات را انجام بدهد و گناهان را ترک کند ولی در ورع درجه بالاتر است هم گناهان را ترک کند و هم جایی که شبهه است شبهات را هم کنار بگذارد ان لکم نهایتاً فانتهوا الی نهایتکم شما یک هدفی دارید اون هدفتان را ببینید و به اون هدف برویم هدف گذاری کنید فان لکم عملاً فاهتدوا عملکم شما بدون نشانه نیستید به سوی اون نشانه حرکت کنید فان للسلام غایتاً فانتهوا الی غایته اسلام برای شما یک پایانی در نظر گرفته یک مسیری را به پایان مسیر برسید من عرض کردم نمی خواهم زیاد توضیح بدهم معلوم است عزیزان خودشان می دانند عرض کردم اگر یک جامعه و فرد بخواهد موفق شود توفیق اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و علمی و عبادی و سیر و سلوک هر چی شما بگویید این پنج تا را لازم دارد این که دیدید این روزها مقام معظم رهبری فرمودند سخنرانان موظف هستند مردم را به صبر وبردباری دعوت کنند به نظرم کلامی زیباتر از این کلام امیر المومنان السلام الله علیه نیست واقعا یک جامعه بخواهد موفق شود در هر مرحله ای این پنج تا را باید انجام بدهد یک تلاش و اون هم حضرت هر جمله ای را عرض کردم دو بار تکرار فرمودند من ندیدم در نهج البلاغه عزیزان بگویند اگر پیدا می کنند به ما نشان بدهند یک تلاش و کوشش و دو به انتها رساندن وسط کار متوفق نشوید و سوم استقامت چهارم صبر و بردباری و پنجم ورع بعد هم حضرت می فرماید هدفگذاری کنید ان لکم نهایتا فانتهوا به اون نهایت برسید و به کم قانع نباشید و وسط راه متوقف نشوید و ان لکم علماً نشانه ها و علمی دارید به وسیله اون نشان فاهتدوا بلمکم فان للسلام غایتاً اسلام برای شما هدفی تعیین کرده تا هدف پیش بروید واخرجوا من الله ممن افترض من حقه آنچه که خدا بر شما واجب کرده حق خدا را ادا کنید فاخروجوا الی الله واجبات را انجام بدهید آنچه خدا بیان کرده وعلم منکم وظائفه وظایفی که برای شما تعیین کرده در پایان حضرت یک بشارتی بهتون می دهند به گمانم این بشارت خیلی اون مسیر را آسان می کند الان واقعا سخت است انجام کار به پایان رساندنش و استقامتش و صبرش و اینها سخت است ولی حضرت می فرمایند اگر این کار را کردید انا شاهدٌ لکم و حجیجٌ یوم القیامت عنه من امیر المومنین قول می دهم فردای قیامت اولا به نفع شما شهادت بدهم و ثانیا حجیجٌ عنکم من فردا محاجه کنم اگر کسی خواست شما را محکوم کند من از شما دفاع کنم و من پشتیبان شما باشم این خیلی مهم است بنابراین یاران امیر المومنان و شیعیان امیر المومنان و پیروان امیر المومنان اگر به این دستور حضرت عمل کنند فرمودند من فردای قیامت شهادت می دهم و من از شما دفاع می کنم البته می دانید پایان را باید به خدا واگذار کنیم امام رضوان الله علیه می فرمودند ما مامور انجام وظیفه هستیم پایان هر چی خدا برای ما مقدر کرد ولی این پنج دستور را انجام بدهید انا شاهدٌ لکم و حجیجٌ شهادت یک مرحله است الان ما در دادگاه یک وقت می رویم می گردیم دنبال یک کسی شاهدی پیدا کنیم می گوییم این شاهد اگر اعتبار داشته باشد بیاید پیش قاضی شهادت بدهد چقدر به نفع ماست ما در دعوای حقوقی و مشکلی مقابل قاضی دنبال شاهد می گردیم اگر یک حضرت آیت الله العظمی بیاید به نفع ما شهادت بدهد بگویند شما برو فردا دادگاه خود رهبر انقلاب می آید به نفع شما تمام است اون وقت چی حضرت می فرماید؟ امیر المومنان که همه علما و به تعبیر اون بزرگوار از شیخ طوسی تا شیخ انصاری به یک نفس امام زمان نمی رسد اون وقت خود امیر المومنان می فرماید اگر شما این مسیر را درست بروید من فردای قیامت به نفع شما شهادت می دهم و حجیجٌ شاید بالاتر است یک وقت طرف شهادت می دهد می رود کنار میگه من باید شهادت بدهم قاضی هر کاری می خواهد می کند نه شهادت بدهم من می ایستم از شما دفاع می کنم من احتجاج و محاجه می کنم این بالاترین بشارتی است که امیر المومنان دارد به همه کسانی که این مسیر را انجام بدهند فراز دوم که خیلی مهم است و محور اصلی بحث امروز ما هست و ان القدر ثابت

قد وقع و القضاء الماضی قد تورده قضا و قدر گذشته دیگر تمام شد تو این 25 سالی که من را خانه نشین کردید مقدراتی بود و قضا و قدری بود که پیش آمد و تمام شد البته من همین جا اشاره کنم یقین دارم به هر حال می دانید مخاطبین سوالاتی به ذهنشان می آید چطور امیر المومنین صلوات الله علیه حوادث گذشته را تعبیر به قضا و قدر می کند می دانید افعال و اختیاری ما هم نوعی قضا و قدر است کارهایی که ما انجام می دهیم و به اختیار خودمان انجام می دهیم باز جزو مقدرات الهی است خداوند متعال مقدر کرده که ما مختار باشیم وقتی خدا اختیار را برای انسان انجام داد و خداوند مقدر کرد که ما مختار هر کاری داریم انجام بدهیم به اختیار است هر فعلی انجام بدهیم باز تحت  ذیل همان قضا و قدر الهی قرار می گیرد این حدیث را شاید عزیزان شنیده باشند در کافی مرحوم کلینی هست ابی الله من یجر الامور الا باسبابها خدا ابا دارد مگر اینکه همه چیز در ما باید از لطف خدا و عنایت خدا و توفیق خدا جای خودش ولی خدای متعال توی اسباب و وسایل همه چیز را پیش می برد و بنا نیست بر خلاف طبیعت بله ما معجزه داریم اشتباه نشود معجزه داریم ولی معجزه جاهای خاصی است داستان سپاه ابرهه را داریم بله یاری پیامبران الهی و پیامبر اسلام را داریم ولی یک موارد خاصی است اما ابی الله ان یجر الامور الا باید شما تلاش کنید این آیه را فکر کنم همه عزیزان آشنا باشند سوره مبارکه رعد آیه یازده ما اولش را بخوانیم تا آخرش می خوانند ان الله یغیروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم ما خودمان باید تلاش کنیم این جمله هم در کلمات اهل بیت هست کما تکونون یوالله علیکم هر جوری باشید خاک ما بر شما حکومت می کند کما تکونوا انتخاب با شماست پس در عین حالی که حضرت می فرماید ان القدر السابق قد وقع و القضاء الماضی قد تورع در این حال به این معنا نیست که ما از اختیار بیرون باشیم خدا اینطوری خواسته بود امیر المومنان 25 سال خانه نشین قضا و قدر خدا مقدر کرده شما به اختیار خودتان یک مسیری را طی کنید اینطوری متاسفانه طی کردید حضرت اینجا بیش از این پرده را باز نمی کند این بزرگواری امیر المومنان سلام الله علیه می فرماید گذشته ها گذشت الان خطبه 176 هستیم خطبه 177 پایان خطبه عزیزانی که محضر نهج البلاغه هستند ببینند قد کانت امورها اوج بزرگواری امیر المومنان است قد کانت امور مضت این 25 ساله یک کارهایی کردید که گذشت امیر المومنان را درسته یک عده خاصی خانه نشین کردند ولی این جماعتی که سکوت کردند و دفاع نکردند اینها مقصر هستند فرمود اینها گذشت ملتٌ فیها میلتاً کنت فیها عندی غیر محمودین کارهای ناپسندی کردد فلا یشاء اقول اقلت اگر بخواهم پرونده 25 ساله شما را باز کنم می توانم ولی نه خدا بگذرد از گذشته تون واقعا عجیب است جناب آقای ملایی اصلا ما دور هستیم از این درسهای بزرگی زندگی امیر المومنان خواهش می کنم بینندگان و مخاطبین عزیز یکم بیشتر عنایت کنند 25 سال بالاترین ظلم به امیر المومنان سلام الله علیه شده جامعه از امیر المومنان محروم شده حالا اولین خطبه ای که حضرت خطبه 177 جزو اولین خطبه های حضرت است وقتی حضرت می خواهند خطبه بخوانند فرمودند نمی خواهم پرونده 25 ساله شما را باز کنم می توانم خطا خیلی کردید و کارهای بدی کردید در این 25 سال تعبیرات شوخی نیست شخصیتی مثل امیر المومنان اینطور مظلوم واقع شود ولی اولین خطبه شون این است که من دعا می کنم خدا بگذرد گذشته ها گذشت بد کردید ولی بیایید از امروز شروع کنید از امروز چه کنیم علی و ان القدر السابق قد وقع و القضاء الماضی قد تورد و انی متکلمُ این خطبه را گفتیم جزو خطبه های اول امیر المومنان است فرمود انی متکلم بعددت الله می خواهم یک وعده الهی را به شماها بگویم خدا وعده ای به شما داده این وعده را به شما یادآوری کنم و حجته چی خدا فرموده؟ قال الله تعالی این آیه را همه بلد هستند ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزلوا علیهم الملائکه ان لا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا بالجنت التی کنتم توعدون حضرت آیه را خواندند خیلی زیباست بعد فرمودند و قد قلتم ربنا الله شما گفتید ربنا الله ان الذین قالوا ربنا الله گفتید ولی بقیه اش چی قلتم ربنا الله فاستقیموا علی کتابه ثم استقاموا کجا شد فاستقیموا علی کتابه و علی من حاج امره بر فرمان الهی استقامت کنید و علی الطریقۀ الصالحت من عبادته اون طریقی که خدای متعال معین کرده برای بندگی و عبادتش بر اون مسیر استقامت داشته باشید جالب است من اشاره کنم این آیه نورانی می دانید در دو جای قرآن آمده یکی در سوره مبارکه ی سوره فصلت هست سوره مبارکه فصلت است یکی هم در سوره مبارکه ی حالا سوره احقاف هست سوره مبارکه فصلت تعبیر همین است إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (فصلت، 30) یکی هم تعبیر در سوره مبارکه احقاف آیه سیزده و چهارده تعبیرش متفاوت است ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوفٌ علیهم و لا هم یحزنون پنج تا بشارت است من این پنج تا بشارت را سریع عرض کنم کسانی که گفتند ربنا الله و استقامت کردند یک، فرشته بر اونها نازل می شود 2- به اونها بشارت می دهد  ان لا تخافوا و لا تحزنوا نه برای آینده و نه برای گذشته دیگر نگران نباشید 3- ابشروا بالجنۀ التی کنتم توعدون 4- نحن اولیائکم خیلی مهم است فرشته ها می گویند شما استقامت کنید ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا اگر اونهایی که ربنا الله استقامت کردند نحن اولیائکم فی الدنیا و الآخره ما در دنیا و در آخرت یار و یاور اینها خواهیم بود و لکم فیها ما تشتهی انفسکم در بهشت هر چی بخواهیم و لکم فیها ما تدعوا هر چی بخواهید خدا به شما عطا می کند جالب است اینجا توقفی داشته باشم قبل از اینکه ادامه خطبه را بخوانم ان الذین قالوا ربنا الله واژه رب در قرآن قریب بیش از دویست مرتبه آمده گاهی با تعبیر ربنا و گاهی با تعبیر رب و جالب است حالا من بعضی از آیاتش را می خوانم عزیزان خودشان در قرآن جستجو کنند غالبا هم از زبان پیامبران آمده بعضی از آیاتش را بخوانم از زبان حضرت ابراهیم ربنا تقبل منا ربنا آتنا این آیه ای که همه بلد هستند فی الدنیا حسنه و فی الآخرت حسنه از زبان جالوت در برابر طالوت ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا و ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدتیناه ربنا اغفر لنا ذنوبنا و اسرافنا فی امرنا و ربنا اننا سمعنا منادیا ینادی للایمان از زبان حضرت عیسی ربنا انزل علینا مائدتاً من السماء ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر لنا و لنکونن من الخاسرین و از زبان حضرت ابراهیم ربنا اغفر لی و لوالدیه و للمومنین یوم یقوم الحساب از زبان اصحاب کهف ربنا آتنا من لدنک رحمه و هیئ لنا من امرنا رشدا ربنا نصرف انا عذاب جهنم و ان عذابها کان غراما و ربنا سوره مبارکه فرقان حبلنا عباد الرحمان می گویند حبلنا من ازواجنا و ذریاتنا قرۀ اعین واجعلنا للمتقین اماما کسانی که وارد بهشت می شوند الحمدلله اذهب انا الاذن ان ربنا لغفور لشکور ان الذین قالوا ربنا الله همین آیه ای که امیر المومنان سلام الله علیه اشاره کردند سوره مبارکه زخرف انا الی ربنا لمنقلبون سوره مبارکه حشر ربنا اغفر لنا لاخواننا الذین سبقونا بالایمان لا تجعل فی قلوبنا غل للذین آمنوا سوره مبارکه ممتحنه ربنا علیک توکلنا الیک انا ابنا ربنا اتمم لنا نورنا و اغفر لنا رَبَّنَا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَيْكَ أَنَبْنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ خیلی زیباست من خواهش می کنم حالا عزیزانم بعضی از آیات را حداقل در کانال بگذارند خودشان هم نگاه کنند واژه رب و ربنا در قرآن رب قریب بیش از 130 مورد است از زبان حضرت ابراهیم بعضی از آیاتش را می خوانم رب اجعل هذا بلدنا آمنا از زبان مادر مریم ربنا انی نظرت لک ما فی بطنی محررا رب حبلی من لدنک ذریۀ طیبه از زبان حضرت موسی رب اغفرلی و اخیه از زبان حضرت موسی رب السجن و احب الیَّ مما یدعوننی الیه و اززبان حضرت ابراهیم رب الجعل لی مقیم صلاتی و من ذریتی این دعایی که باید مکرر بخوانیم قل رب ارحمها کما ربیانی صغیرا خطاب به پیامبر بگو رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرجا از زبان حضرت موسی رب اشرح لی صدری و یسر لی امری رب زدنی علما از زبان زکریا وَزَكَرِيَّآ إِذۡ نَادَىٰ رَبَّهُۥ رَبِّ لَا تَذَرۡنِي فَرۡدا وَأَنتَ خَيۡرُ ٱلۡوَٰرِثِينَ8 رب اغفر وارحم و انت خیر الراحمین رب حبلی و حکما و الحقنی بالصالحین رب اوزعنی از زبان حضرت سلیمان ان اشکر نعمتک التی انعمت الیه از زبان حضرت موسی رب انی ظلمت نفسی فاغفر لی سلام قولا من رب العالمین سبحان ربک و رب العزت عما یصفون از زبان همسر فرعون آسیه سلام الله علیها رب ابن لی عندک بیتاً فی الجنه و رب اغفر لی و لوالدیه لمن دخل بیت مومنان رب المشرق و المغرب لا اله الا هو این آیه هم می دانید این رو عرض کنم خیلی مهم است اصولاً نماد است نماد ربوبیت همین واژه ربنا هست نماد ربوبیت من یک اشاره ای داشته باشم چرا حضرت به این آیه استناد کردند خواهش می کنم عزیزان بیشتر عنایت بفرمایند نکته را مشرکین با مومنین و با موحدین فرقشان چی است فرق مشرک با موحد؟ ما موحد پیامبران موحدین بودند و ادعایی یکتاپرستی فرقشان با مشرکین چی بوده؟ عزیزان عنایت کنند مشرکین خالقیت خدار ا منکر نبودند قبول داشتند خدا خالق است تقریبا شش جای قرآن این آیات آمده مثلا این سوره مبارکه عنکبوت آیه 61 و لئن سئلتهم از مشرکین بپرسید من خلق السموات و الارض لیقولن الله مشرک هم خالقیت خدار ا قبول دارد جالب است باز دوباره ادامه آیه 63 و لئن سئلتهم من انزل من السماء و لیقن الله مشرکین خالقیت خداوند متعال را قبول داشتند و ربوبیت را چی؟ مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله علیه مفصل ذیل این آیات بحث دارد ایشان می فرماید بعضی وقتها حرف هایشان تناقض دارد گاهی ربوبیت خداوند را اعتراف می کردند و گاهی اعترا ف نمی کردند حرف هایی می زدند که ضد ربوبیت است مثلا در این آیه لئن سئلتهم از اینها بپرسید من سخر الشمس من خلق السموات و الارض و سخر الشمس یا من نزل من السماء خدایی که از آسمان باران نازل می کند و خدایی که خورشید و ماه مسخر این می شود ربوبیت دیگر پس بنابراین مشکل عمده ی مشرکین چی بود؟ یک بخشی اش در ربوبیت است که با تناقض با هم حرف می زدند و یک بخشی اش هم در عبودیت است این که باز قرآن کریم هست اینها می گفتند ما نعبدهم می گفت چرا بت می پرستید ما نعبدهم الا لیقربونا الی الله ما بت می پرستیم برای اینکه به خدا نزدیک شویم فکر می کردند بدون واسطه نمی توانند در خانه خدا بروند اون هم بت می پرستیدند بله قران دارد وا بتغلوا الیه الوسیله وسیله بیاورید ولی هفته گذشته گفتیم وسیله امیر المومنان فرمود چی است یک وسیله قرآن است و وسیله اهل بیت است که خود قرآن معرفی کرده خود قرآن می فرماید سوره مبارکه نساء خواندیم آیه 64 این گنهکاران و اینهایی که ظلم کردند به خودشان اگر اینها بیایند محضر شما و بیایند خدمت شما استغفر الله استغفر لهم الرسول از خدا طلب آمرزش کنند و پیامبر برایشان طلب آمرزش کند بله اینی که قرآن ما قران را واسطه قرار بدهیم و اهل بیت این درسته ولی مشکل مشرکین این بود که می رفتند سراغ بت از بت لذا امیر المومنان به این آیه استناد می فرماید ان الذین قالوا ربنا الله اونهایی که گفتند ربنا الله ثم استقاموا تتنزلوا حضرت به یارانشان می فرمود این 25 سال گذشت کارهای بدی کرد و من هم پرونده گذشته را باز نمی کند الان فاستقیموا علی کتابه الان کتاب خدا رو و قرآن همین حرفی که قرآن زده بمانید و علی من حاج امره و علی الطریقۀ الصالحت من عبادی ثم سه تا کار را انجام ندهید لا تمرقوا منها مارقین اونهایی که اینقدر دیگر از دایره ی اونقدر تند روی می کنند که از دایره ی دین بیرون می روند لا تمرواقوا دو لا تبدعوا فیها بدعت کردید نگذارید سه و لا تخالفوا ان دینا از فرامین دینی تخلف نکنید  فان اهل المروق منقطعٌ بهم عند الله یوم القیامه مارقین کسانی که یک مصداقش خوارج است اصولا می دانید مروق به چه معناست؟ وقتی شما یک تیمی را در هدف قرار می دهید و به هدف برسد و از هدف عبور کند می گویند مرق شما یک هدفی دارید در اون هدف از دایره دین دیگر تندتر نرو بالاتر نرو از امیر المومنان دیگر مسلمان تر نشو و از پیامبر دیگر مسلمان تر نشو مروق مارق مرقه شما تیر را در هدف قرار دادید اگر به هدف رسیدید و اگر از هدف عبور کرد لغت می گوید مرق شما از دایره دین هم ردشدید لذا می فرماید لاهل المروق منطقع بهم عند الله یوم القیامه مارقین در قیامت در پیشگاه الهی جواب ندارند و وا می مانند حرفی نمی توانند بزند حضرت یک بخشی دارد راجع به مسائل اخلاقی این را می گذاریم یک جلسه مستقل فراز بعدی واعلموا عباد الله حضرت نفرمود سه تا کار را نکنید یک از دایره ی دین بیرون نروید و دو بدعت نگذارید واعلمواعباد الله می دانید در این 25 سالی که امیر المومنان سلام الله علیه خانه نشین بودند یکی از مشکلات مهم جامعه بدعت های فراونی بود لذا حضرت هشدار می دهند بدعت در دین نگذارید واعلموا عباد الله انا المومن یستحل العام و استحل عام الاول مومن به کسی می گویند که اگر گذشته در زمان پیامبر یک چیزی حلال بوده الان هم حلال می دانند حلال خدا که حرام نمی شود مگر رسول خدا نفرمود اونچه که من برای شما آوردم تا قیام قیامت حلال محمد حلال الا انا المومن انا المومن یستحل العام ماستحل العام هر چی در گذشته و یحرم العام ما حرم آمنا و انا ما احدث الناس بدعت هایی که دیگران بگذارند یا یحل لکم شیئاً مما حرم علیکم عرض کردم به هر حال ما نمی خواهیم این بخش مفصل عرض کنم ولی یک آدرسی می دهم عزیزان خودشان ببینند امیر المومنان در نهج البلاغه یک خطبه ای دارند اشاره می فرمایند به بدعت های بعد از خودشان ولی سید رضی رضوان الله علیه این خطبه را نقل نکردند می دانید سید رضی نهج البلاغه را یک جوری تنظیم کردند که در همه جوامع پذیرش داشته باشد الان ببینید مثلا در مصر شرح نهج البلاغه می نویسد اون قسمت های خیلی تندش را سید رضی ضوان الله علیه حذف کردند اما در منابع قبل از سید رضی منابع قبل من آدرس را مید هم خود عزیزان نگاه کنند این خطبه 50 است انما بدع وقوع الفتن فتنه ها از کجا شروع می شود؟ یکی هوا پرستی و دو بدعت گذاری اهواء تتبع این قسمت ها آرام است و خیلی تند نیست یخالفوا فیها کتاب الله و بر خلاف کتاب خدا عمل می کنند اینجا تمام شده سه خط است مخاطبین عزیز عنایت کنند این خطبه ای که سید رضی سه چهار خطش را آورده هشت صفحه کافی مرحوم کلینی رضوان الله علیه است اونجا عمده مواردی است که امیر المومنان سلام الله علیه به بدعت ها اشاره کردند در بحث جمل یک وقتی مفصل بعضی هایش را اشاره کردیم می دانید امیر المومنان به همین دلیل کارشان سخت است اولین خطبه به مردم می گویند حالا که گفتید قالوا ربنا الله ثم استقاموا استقیموا گذشته را فراموش کنید من پرونده گذشته را باز نمی کنم شما هم اون چیزها را از من توقع نداشته باشید امیر المومنین روز اول که این خطبه را خوانده فرمود من کارهای گذشته را ادامه نمی دهم یک شروع تازه داشته باشیم یکی از مشکلات امیر المومنین سلام الله علیه این بود تقسیم بالسویه بیت المال در گذشته از زمان خلیفه دوم عادت کرده بودند یک تفسیرات و تفضیلاتی اینها داده بودند حضرت فرمود نه من این صریح نهج البلاغه است والله لو توجدوه قد تزودا من النساء اون پول هایی که شماها بیخودی بردید اگر مهر زنانتان کرده باشید و اگر باهاش کنیزانی خریده باشید من برای چی می گویم لذا حضرت حالا که اومدید با من همراه باشید البته می دانید این فریاد امیر المومنان سلام الله علیه این شرط گذاری اصلا فرمود من به این شرط می آیم اینها اثر نکرد همان روزهای اول و همان موقع های اول جنگ جمل شروع شد دلیل جنگ جمل چی بود؟ چند جلسه گفتیم طلحه و زبیر چرا با امیر المومنان جنگیدند تمام دعوا سر این بود که آقا تقسیماتی که قبلا بوده و اون باج هایی که ما قبلا گرفتیم مفصل گفتیم این تاریخ مسعودی را ببینید مروج الذهب مسعودی خدا رحمت کند من باز هم بگویم یاد کنم شهید آیت الله بهشتی خیلی سفارش می کردند می فرمودند اگر کسی بخواهد یک دوره تاریخ مختصر اسلام را مطالعه کند حتما مروج الذهب مسعودی را ببیند تقریبا اوائل قرن چهارم است بیش از هزار سال پیش است مفصل نوشته طلحه اموالش چقدر بود و زبیر اموالش چقدر بود و خانه هایشان کجا بود و در بصره چی داشتند و در کوفه چی داشتند اینها حاضر نشدند و جنگ ها را به راه انداختند ولی حضرت روزهای اول و سخنرانی اول حضرت است فرمود بدانید اونچه که ما احدث الناس اونی که مردم بیایند بدعتی ایجاد بکنند ولو در حد خلفا لایحل لکم شیئا حلال خدار ا حرام نمی کند و لکن الحلال ما احل الله و الحرام ما حرم الله فقط جربهم الامور شما که تجربه کردید و دیدید تاریخ را نگاه کنید چرا قیام شد علیه خلیفه سوم داستانش چی بود دعوا سر همین بود این که دیگه شورش عمومی بود امیر المومنان سلام الله علیه مفصل عرض کردیم ببینید بارها در نهج البلاغه فرمود من واسطه شدم که کار به صلح تمام بشود و مردم خلیفه کشی را راه نندازند ولی چرا این شورش عمومی برای چی بود فرمود جربتم الامور دیدید که این ریخت و پاش ها چه سر و صدایی و چه تلاش و چه نتایجی داشت زرستموها گاهی انسان دیدید می خواهد یک چیزی را به ضرس قاطع می گوید زیر دندان می گذارد فشار می دهد ببیند این چیه فرمود شما با تمام وجود امتحان کردید این 25 سال و وعظتم بمن کان قبلکم اون گذشته ها برایتان تجربه نبود ضربت الامثال لکم مثل ها برای شما زده شد دعیتم الی الامر الاواضح خودتان امرو زآمدید با ازدحام و فشار ریختید خانه من با من بیعت کردید حداقل بیاید حالا که گفتید ربنا الله استقیموا فلا یصم ان دعیتم من الامر الواضح فلا یصم ان ذلک الا اصم کسی کر باشد نمی شنود و لا یعمی عنه أعمی کور باشد نمی بیند این هم جمله پایانی اش هشدار دادم فرمودم من حرف هایم را می زنم و اتمام حجت کردم و من لن ینفع الله بالبلاء و التجارب اگر این همه گرفتاری و تجربه های گذشته شما را بیدار نکند لم یتفع بشی موعظه چه اثر دارد 25 سال گرفتاری مخصوصا می دانید مخصوصا در این سال های اخیر قبل از امیر المومنان سلام الله علیه اگر کسی این تجربه ها به دردش نخورد دیگر موعظه اثر ندارد و اتاه التقصیر من امامه گرفتاری ها می آید سراغش و حتی یعرف ما انکر و ینکر معروف می شود معروف و معروف می شود منکر فرمود شما دو دسته هستید متبع شرعتا یک عده تابع شریعت هستید و یک عده هم مبتدأ بدعتا بدعت گذار دلیلی دارد؟ نه لیس معه من الله سبحانه برهان سنتٍ و لا ضیاء حجته دلیلی از سنت ندارد در حقیقت پیام این خطبه امیر المومنان در یک جمله سلام الله علیه روزهای اول این است که من آمدم شما اومدید من را آوردید و شما به زور هجوم آوردید خانه من ما گذشته ها را گذشتیم بیایید از اینجا به بعد بایستید و بدعت در دین نگذارید و جزو مارقین و بدعت گذار نباشید و همراهی کنید با ما

ملایی:  خطبه 176 به پایان می رسد این خطبه

حجت الاسلام حسینی قمی:  این فراز خطبه به پایان می رسد فراز بعد می رسد به مسائل اخلاقی که دلم می خواهد در یک جلسه دیگر عرض کنم

ملایی:  من از فرصت استفاده کنم با بیننده های عزیزمان یک تنفسی حالا ایجاد شد یک نکهخ ای را مطرح کنم اگر حاج آقای حسینی قمی عزیز هم رهنمودی داشته باشند حتما کمک مان بفرمایند و بعد انشاالله محضرتان هستیم سمت خدا افتخار دارد که در کنار ارائه ی محتوای دینی توسط حضراتی که دیگر شما همه تون باهاشون رفیقید نمی گویم می شناسید چون در دلهایمان جا دارند در کنار اونها طرح هایی پیش می برد چه مناسبتی و چه به صورت جاری و دائمی یکی از طرح های مناسبتی تلاش برای خدمت به ارباب اباعبدالله الحسین علیه السلام است در قالب اعزام سه هزار و سیصد و سیزده نوجوان و جوان زائر اولی امسال این عدد موضوعیت پیدا کرده و لذا دو گروه مخاطب عرض ناقابل من هستید گروه اول شمایی که دوست دارید به اعزام زائر اولی ها به کربلای معلی در ایام اربعین کمک کنید یا به مواکبی که بر پا هست در ایران و عراق برای پذیرایی از زائران حضرت ارباب کمک کنید و یک گروه نوجوان ها و جوان ها برای ثبت نام در طرح زائر اولی ها اگر دوست دارید هر کدام از این دو تا کار را انجام بدهید اولا کانال های برنامه ما در اختیارتان هست در پیام رسان های ایرانی برای عضویت در کانال راههایی وجود دارد در طول هفته همراهی کنید زیر نویس هار ا ببینید من هم یک راه بگویم گوشی تان را بردارید من چند لحظه دیگر بهتون می گویم چطوری عضو کانال ما بشوید به کانال مراجعه کنید برای مشارکت در کمک به اعزام زائر اولی ها و مواکب و پذیرایی از زائرین و همینطور برای ثبت نام زائر اولی ها اونهایی که می خواهید مشارکت کنید یک راه دیگر دارید اربعین عدد 40 را به 20000303 پیامک بفرمایید حاج آقا را خدمتشان باشیم نکته ای داشته باشند به گوش جان برگردیم گوشی هایتان آماده باشد برای عضویت در برنامه

حجت الاسلام حسینی قمی:  من هر کجا صحبت کردم این را گفتم الان سه میلیون و چهار میلیون زائر هست مشرف می شوند من نگران اینها نیستم زائر کرببلا گفت خدا حافظ و رفت دل من پشت سرش کاسه آبی شد و ریخت باور کنید جناب آقای ملایی من نگران دهها میلیون جا مانده حالا می گویند جا مانده نگویید اینهایی که مشرف نشدند اینها می نشینند 24 ساعت رسانه ملی هر شبکه ای می زنی ایام اربعین را پوشش می دهد و از بصره یک عده راه افتادند و یک عده از راس البیشه راه افتادند اونهایی که مشرف می شوند مشرف می نشیند و من نگران اونهایی هستم که نشستند تو خونه واقعا جگرشون می سوزه و دلشون می سوزه داغشان هر لحظه تازه می شود من می خواهم عرض کنم به اینها نگران نباشید اگر واقعا ما به این باورهای دینی را قبول داریم باورهای دینی را قبول داریم که چرا این روایت را همیشه خواندیم در تمام منابع دست اول ماست هم مرحوم کلینی نقل کرده و هم مرحوم شیخ صدوق و هم در امالی سید مرتضی شاید عزیزان آشنا باشد حدیث نیت المومن خیرٌ من عمله نیت مومن از انجامش بهتر است بالاتر است دلیلش هم روشن است چرا؟ چون ببینید ما وقتی کاری انجام می دهیم این یک سرچشمه ای دارد من از شما سوال می کنم شما اینجا یک آب جاری ببینید این آب جاری برایتان مهم است یا بروید به اون سرچشمه

ملایی:  منبع مهمه منشأ مهمتره و نیت مومن اون سرچشمه است یقین داشته باشید خواهش می کنم بعداز این حدیث باید گریه کنیم بر سید الشهدا و خیلی هم خوب اما اینکه ناراحت باشیم و گریه کنیم و اشک بریزیم امام حسین ما را جواب کرده و امام حسین ما را راه نداد نه نیت المومن خیرٌ یقین داشته باشید خیرٌ من عمله من پریشب برنامه داشتم با آقای اسماعیلی در برنامه شبکه ولایت گفتم من به مخاطبین عرض می کنم من مشرف می شوم یقین داشته باش اینهایی که نمی توانند بیایند ثوابش از شماهایی که مشرف می شوید بالاتر است حدیث می گوید نیت المومن خیرٌ این نیت بالاتر است من هم البته توفیق ندارم و التماس دعا دارم به همه عزیزان ولی ما اگر کسی نیت یک شرطی دارد این نکته ای که شما اشاره فرمودید نیت المومن خیرٌ من عمله کی معنا پیدا می کند؟ مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه این را معنا کردند در روایت داریم اگر کسی بگوید خدایا به من می دادی من یک بیمارستان هزار تخت خوابی می ساختم و موکب می زدم و مدرسه می ساختم علامه مجلسی فرموده بسم الله نیت معنایش این است که شما یک جای دیگر جلوه خودت رانشان بده من مثال زدم شما از کنار بیمارستان هزار تخت خوابی رد می شوی خوش به حال اونی که پول دادی کی خدانیت تو را قبول می کند شما بیمارستان نتوانستی بسازی این همسایه ات یک نسخه داشت پول نداشت بره بگیره پول نسخه را ندادی تو بیمارستان هزار تخت خوابه نساختی آقا مدرسه نمیدانم با چهارده کلاسه نساختی بچه همسایه ات کیف و کفش و لوازم تحریر ندارد اول سال تحصیلی شرطش این است بنابراین خواهش می کنم عزیزان اگر می خواهند کاری انجام بدهند 3313 نفر من پارسال هم گفتم به جناب آقای رکنی چرا می گویید سه هزار تا بلا حدود مرز نگذارید یقین داشته باشید مردم اینقدر کمک می کنند بیش از اینها کمک می کنند به نظر من مرز نگذارید مردم عاشق کمک هستند یک نکته پایانی هم عرض کنم شرفیاب شویم محضر قرآن این روزها زیاد می گویند از دولت بخواهید اگر راهی دارد یک کمی راجع به این گرانی ها و فشار روی مردم ما بارها عرض کردیم واقعا در این جنگ صهیونیست ها نفر اول و پیروز اول این مردم بودند اگر راهی دارد ملاحظه شون کنید من دیدم یک آقایی یکی از مسئولین مصاحبه کرده که کسی اجازه نمی دهد قیمت هار ا بالا ببرند چیزی نمانده شما بالا ببرید نون را که خودتان چهل درصد بردید بالا برنج الان در بازار سیصد هزار تومن پیام می دهند کجا سیصد هزار تومنی می فروشند دیشب جالب بود خود تلوزیون نشان می داد برنج خارجی را گزارش می داد 126 هزار تومن آب و برق هر کجا می بینیم مردم از فش قبض و آب وبرقشان فریادشان بلند است تلفن روز اول دیدید تلفن های ثابت روز اول دولت پنجاه درصد روز پایان جنگ با صهیونیست ها خودرو را که دیگر چیزی باقی نمانده و می گویند ما جلویش را می گیریم الان شاید بگویند دولت حقوق ها را هم می برند بالا الان دارند خودشان می گویند بیست درصد بالا رفته ولی گرانی ها من نمی دانم وارد نیستم واقعا اگر دولت راهی دارد یک کمی از خرج های دیگرشان بزنند و از ریخت و پاش هایشان بزنند وی جایی جمع و جور کنند چند وقتی مردم در پیام هایشان می گویند حاج آقای حسینی شما قبلا می گفتید چرا حالا نمی گویید بابا حالا انشاالله این هم یک فکری برایش بشود

ملایی:  انشالله خدا به نفس شما و پاک مومنین خدا کمک می کند به دولت جمهوری اسلامی ایران تا این اتفاق خوب را هم رقم بزنند

حجت الاسلام حسینی قمی:  آقای ملایی واقعا دیدید رهبر معظم انقلاب فرمودند پیروز اول یعنی اگر مردم پای کار نبودند این جنایات و نقشه ای که دشمن داشت و این نقشه ای که امریکا و صهیونیست ها داشتند رمز اول و آخر شکست دشمن فقط حضور این مردم است ما هر چی برای این مردم زحمت بکشیم و هر چی خودمان را فدا کنیم برای این مردم انشاالله بیشتر حواسشان به این مردم عزیز باشد دلخوشی رهبر بزرگوارمان است

ملایی:  قلب آقا هم شاد می شود وقتی مردم مان خوشحال باشند گوشی هایتان را می دانید دارید پس چی شد برای عضویت در کانال برنامه در پیام رسان ها از جمله ایتا عدد 8 را الان بفرستید به این سر شماره 30001515 بعد به این سرشماره یک دونه 8 کافیه در محضر قرآن کریم هستیم سوره مبارکه فتح را تلاوت می کنید در برنامه مرحبا به شما روز جمعه صفحه مربوط به خودش را همراهی می کنید رسیدیم به صفحه 513 آیات 16 تا  23 سوره مبارکه فتح می دانید سوره ای است که رهبر معظم انقلاب خیلی به خواندنش این روزها سفارش فرمودند با یک صلوات مشرف شویم خدمت قرآن اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

(قرآن کریم صفحه 513 آیات 16 تا  23 سوره مبارکه فتح)

ملایی:  اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم امروز و این روزها طبق تقویم ایام وفات جناب سلمان فارسی رحمت الله علیه است و امیدوارم بسته ی قهرمانان توحید حاج آقای بهشتی را به همین مناسبت دیده و مشارکت هم کرده باشید در بحث های حاشیه ای و جانبی این قصه ثواب تلاوت این آیات امروز تقدیم او و تقدیم حضرت معصومه علیها لاسلام امروز در برنامه میهمان ایشان هستیم حاج آقای حسینی با شما هستیم.

حجت الاسلام حسینی قمی:  من پیام های هفته گذشته را مثل همیشه نگاه کردم یک نکته ای که خیلی برای من جالب بود این است که ما راجع به قرآن خطبه 176 بخش قرانی اش را از جمله این حدیث از امام صادق سلام الله علیه خواندیم که حضرت فرمود ینبغی سزاوار است که مومن 50 آیه قران را بخواند فرمود القرآن عهد الله قرآن عهد الهی است به سوی شما پنجاه آیه خیلی پیام دیدیم جناب آقای ملایی عزیزان فراوانی نوشته بودند که با این مجموعه کلماتی که از امیر المومنین و اهل بیت علیهم السلام ما شنیدیم به این مجموعه کلمات تصمیم گرفتیم حتما 50 آیه قرآن را بخوانیم اولا من خوشحال شدم این که تاثیر کلمات امیر المومنان و اهل بیت علیهم السلام و این توجهی که مخاطبین داشتند روی این پیام هایی که به ما واقعا خوشحال شدیم بارها عرض کردیم ما نباید در غم مخاطبین فقط شریک شویم در شادی شان هم شریک شویم خیلی خوشحال شدیم خیلی ها نوشته بو.دند ما از همین امروز شروع می کنیم روزی پنجاه آیه قرآن را تلاوت می کنیم باز هم تقاضا می کنم سوره فتح همینطوری که جنابعالی اشاره فرمودید مقام معظم رهبری خیلی سفارش کردند کلا پنجاه آیه اگر از اول شروع کنیم یک وقتی روایت امام رضا علیه السلام من خواندم یک مشهد بودم و بعد از منبر یک آقایی اومد گفتم امام رضا روزی ده تا آیه قرآن می خواندند و حدیث امام رضا شیخ صدوق نقل می کند بعد از منبر یک جوانی آمد گفت مگر امام رضا کار نداشته که روزی ده جز قرآن بخواند یعنی هر سه روز یک ختم قرآن گفتم ببین جوان عزیز ده جزء قرآن یعنی سه ساعت یک ترتیل قرآن داریم و یک تحدیر شکل خواندن متفاوت است تحدیر تندتر است کسی یک ساعت بنشیند تحدیری بخواند سه ساعت یک ختم گفتم امام رضا روزی سه ساعت قرآن دستشان بوده ما روزی سه ساعت گوشی گوشی اگر سه ساعت باشد که من گاهی به جوان ها گفتم اگر شما سه ساعت در فضای مجازی باشید شما جزو اولیاء الله هستید خبر ندارید شما جزو آیت الله بهجت هستید و شما آقای قاضی هستید خبر ندارید امام رضا روزی سه ساعت همین که امام صادق فرمود 50 آیه روزی سی دقیقه بگوییم زیاد است همین ده دقیقه بخوان و پنجاه آیه ای که امام صادق علیه السلام خواهش می کنم هم ذیل سوره و هم سوره های دیگر

ملایی:  خیلی ممنون حاج آقای حسینی قمی چند روز پیش جایی بودم عزیزی نقل می کرد از شهدای عزیز دفاع مقدس دوازده روزه نام سردار سلامی عزیز فرمانده شهید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را بردند که حافظ نهج البلاغه و قرآن کریم بودند و اینطور نقل می کردند که ایشان مقید بودند روزانه یک جزء قرآن کریم را تلاوت کنند فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این همه کار دارد اما این کار را ترک نمی کند بلکه اولویت اول زندگی شان قرآن کریم است برویم برای اینکه بخش پایانی یا همان نشان پایانی برنامه را خدمت شما تقدیم کنیم و حاج آقای حسینی قمی شما را به خدا می سپاریم فردا عمری باشد و سعادت سیزده محضرتان هستیم با دکتر رفیعی عزیز و گرانقدر السلام علیک یا اباعبدالله.