سلام می کنم به حضرت رقیه بنت الحسین سلام می کنم به این سه ساله که حتم دارم با دستان کوچکش گره های بزرگ زندگی ما را باز خواهد کرد خانم ها و آقایان سلام عزاداری هایتان قبول به سمت خدای امروز ما خیلی خیلی خوش آمدید و همه ی شنونده های خوب رادیو معارف و همه مخاطبان خوب شبکه افق با دل و جان سلام می کنم که با هم و در کنار هم هستیم امیدوارم بهترین برکات نصیب تان باشد با احترام در محضر حاج آقای نظافت عزیز هستیم سلام علیکم و رحمت الله خیلی خیلی خوش آمدید
حجت الاسلام نظافت: سلام بر شما و همه بینندگان عزیز عرض تسلیت دارم سالروز شهادت حضرت رقیه سلام الله علیه محضر مولایمان امام زمان و ملت شریف ایران امیدوارم همه ی رقیه های ما به عنایت حضرت رقیه انشاالله که سالم باشند حسینی باشند و زینبی باشند و منشأ یک نسل سر افراز باشند
شریعتی: الهی آمین حالتون چطوره؟ مشهد هم گرم از همین جا به همه هم وطنانمان مشهد مقدس سلام می کنم زائران و مجاوران حضرت انشاالله که سلام رسان ما محضر حضرت شمس الشموس باشند نامه 31 موضوع گفتگوی ما در چهارشنبه های سمت خداست ادامه فراز های ناب و نورانی
حجت الاسلام نظافت: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و علی آله الطیبین الطاهرین و المعصومین
به اینجا رسیدیم حضرت فرمودند اجعل نفسک میزاناً فی ما بینک و بین غیرک یعنی خودت را ترازو قرار بده در ارتباط با دیگران یعنی وجدان بهترین داور است وجدان نماینده عقل است خدای متعال به همه ی انسانها عقل داده است یعنی برای همه ی انسان ها دو تا حجت قرار داده ان لله علی الناس حجتین حجتٌ ظاهره و حجتٌ باطنه یک حجت ظاهری و یک حجت باطنی، حجت باطنی عقل است و حجت ظاهری انبیاء هستندو ائمه معصومین هستند سلام الله علیهم اجمعین این حجت ظاهری با حجت باطنی ارتباط دارد یعنی چی؟ یعنی پیامبران عقل ما را خطاب قرار مید هند شیطان نفس ما را خطاب قرار می دهد و شیطان در درون ما نماینده دارد امام حسین در درون ما نماینده دارد
شریعتی: که بخواهد اون وجدان را در واقع بیدار کند
حجت الاسلام نظافت: یعنی امام حسین عقل را شکوفا می کند و وجدان هم نماینده عقل بیدار است
شریعتی: و شیطان نفس را وسوسه می کند
حجت الاسلام نظافت: یعنی یک توازن قوایی خدای متعال درست کرده در درون ما بین عقل و نفس درگیری است و در بیرون ما هم بین شیاطین و انبیا و مرسلین درگیری هست اون وقت شیاطین نفس را تحریک می کنند که توی مناجات داریم یزین لی الهواء انبیا عقل را شکوفا می کنند در خطبه اول نهج البلاغه داریم یصیر لهم دفائن العقول عقل ها را شکوفا می کنند حالا حضرت می گویند این عقل و وجدان را ترازو قرار بده در ارتباط با دیگران برای ما سوال پیش می آید ما الان چگونه برخورد کنیم و جزو مهمترین مسئله ها مسئله ارتباط با دیگران است پر مسئله ترین است جلسه گذشته عرض کردیم خیلی وقتها انسان گیج می شود و می ماند الان چطور باید برخورد کند گاهی آدم قواعد کلی را می ماند الان می ماند اینجا جای اخم است و اینجا جای فریاد است و اینجا جای لبخند است و اینجا جای گذشت است جای چی است حضرت یک قاعده طلایی می گویند و یک قاعده فراگیر می گویند که ما شاید از این قاعده فراگیرتر نداشته باشیم از چه جهت فراگیر است؟ چون مصداق های زیادی دارد می گوید این وجدانت را ترازو قرار بده ترازو می خواهد نشان بدهد به ما مثل خط کش است
شریعتی: اگر وجدان بیدار باشد و مریض باشد چی؟
حجت الاسلام نظافت: دیگر بدبختی است و لذاداریم مواردی که عقل درست کار نمی کند عقل باید آزاد باشد از شهوات در خطبه 109 نهج البلاغه داریم امیر المومنین فرمودند قد خرقت الشهوات عقله اون کسی که بنده دنیاست و دل بسته دنیاست شهوات عقل او را دریده است یعنی عقلش را آسیب زده است
شریعتی: و این عقل در بند است در واقع و درست کار نمی کند
حجت الاسلام نظافت: و درست کار نمی کند مثل یک قطب نمایی که کنارش آهن ربا باشد خودخواهی افراطی و خود پرستی مانع کارکرد درست عقل است و عقل باید مراقب باشیم از چند ناحیه ضربه می خورد از ناحیه شهوات، شهوات هم جمع است شهوت جنسی و شهوت خورد و خوراک است و شهوت مقام و پول است شهوت رفاه است اینها نباید به عقل ضربه بزند این شهوت ها طبیعی است بودنش باید تحت مدیریت عقل قرار بگیرد همه ی آدم ها در هوای گرم شما بپرسید می گویند گرم است تهران هم گرم است به طور طبیعی آدم دوست دارد هوا معتدل باشد پس این طبیعی است این شهوت هست درست؟ حالا این باید تحت حاکمیت عقل قرار بگیرد این شهوات کنترل بشود، عصبیت و غیرت این به عقل ضربه می زند حالا عصبیت قومی عصبیت جناحی به عقل ضربه می زند خیلی کم پیش می آید که افرادی که عضو یک جناحی هستند داوری درستی داشته باشند خیلی وقتها هم بنده دیدم داوری ندارند داوری هایشان اشتباه است یعنی از موضع دارد جناحی نگاه می کند و خوبی هاش را نمی گوید و بدی هایش را بزرگ می کند
شریعتی: مصداق بارزش ایام انتخابات
حجت الاسلام نظافت: همین الان هم هست بیماری هست دیگه تعارف نداریم این جناح و اون جناح هم ندارد من ندیدم که از جناح مقابل تعریف کنند بالاخره یک نکته مثبت که پیدا می کند همین ها در خونه شون با بچه شون مشکل دارند اینجا وجدانشان میزان نیست چون تو دوست داری خوبی داری بگویند و اینها تو خونه شون با بچه و خانمشان مشکل دارند برای اینکه بچه های ما با ما یک تفاوت های پیدا کردند و عیب هایی هم دارند ما اون عیب ها را می بینیم و خوبی ها را نمی بینیم خوبی ها را که نمی گوییم بچه ما در دنده لج می افتد و کار روز به روز خرابتر می شود هر انسانی بالاخره یک خوبی دارد ما باید اون خوبی ها را برجسته کنیم چون خودمان دوست داریم دیگران ما را تعریف کنند و خوبی ما را ببینند و بی انصافی نکنند شهوت مقام و شهوت مال و احساسات این رو بگویید یکی از مصیبت ها احساسات است هیجان حالا هیجان مذهبی یا هیجان سیاسی و یا هیجان عاطفی مثلا معمولا مادر داماد از کی حمایت می کند؟ از پسرش مادر عروس از دخترش این چرا چون عاطفه است و هیجان عاطفه است دقت می کنید یا کسی که هیجان سیاسی دارد خودبخود از نماینده و جناح خودش طرفداری می کند عقل پس باید آزاد باشد از همه این کشش ها
شریعتی: و اینجا یعنی این قاعده چقدر فراگیر است
حجت الاسلام نظافت: اون وقت است که این قاعده کارایی اش آشکار می شود و الا در حد گفتن در تلوزیون و روی منبر و بعد تمام می شود می رود
شریعتی: تنظیم باد می کند جامعه و افراد را
حجت الاسلام نظافت: حالا حضرت چون این قاعده مهم است هفت تا مصداق می گویند خود این مصداق های هفت موردی که می گویند باز خودش هزاران مصداق دارد یعنی بازش می کنند چون این مسئله مهم است فرمود اولین مورد فاحبب لغیرک ما تحب لنفسک این دیگه همه شنیدید فاء هم می آورند یعنی حالا که قرار شد وجدانت را ترازو قرار بدهی در ارتباط با دیگران پس دوست بدار برای غیر خودت همان چیزی که برای خودت دوست می داری این مصداق اول
شریعتی: همین تعبیر را امام مجتبی هم دارند
حجت الاسلام نظافت: بله زیاد این طرف و اون طرف گفته معلم به خنیس می گوید که دور خانه خدا داشتم با امام صادق علیه السلام طواف می کردم یک مومنی من را صدا زد محل ندادم ما هم بودیم محل نمی دادیم می گفتیم این هم جواری امام را از دست ندهیم دوباره صدا زد آقا گفتند با تو است گفتم بله گفتند برو گفتند دارم طواف می کنم گفتند برو رفتم فهمیدم که حق مومن بر مومن زیاد است فردا رفتم خدمتشان گفتم حق مومن بر مومن چی است حضرت فرمودند نپرس که می ترسم عمل نکنی گفتم نه انشاالله به حول و قوه الهی عمل می کنم من مضمونش را می گویم حضرت فرمودند آسان ترینش این است که همان چیزی که برای خودت می خواهی برای دیگران هم بخواهی ما در آسان ترینش ماندیم
شریعتی: متاسفانه
حجت الاسلام نظافت: فرمود هفت تا حق واجب است که این آسان ترینش این است بعد رعایت این احبب لغیرک مشکلات خانوادگی ما را رفع می کند واقعا مشکلات سیاسی ما را رفع می کند و مشکل آب و برق ما را حل می کند ما مشکل ناترازی داریم متاسفانه برای اینکه توی مصرف انصاف را رعایت نمی کنیم به ویژه پر مصرف ها
شریعتی: فقط خودمان را می بینیم
حجت الاسلام نظافت: الان من برق و آب دارم یک جاهایی آب و برق بهشون نمی رسد و متضرر می شوند کارخانه دارها متضرر می شوند و کسبه متضرر می شوند دیروز یک جایی بودیم در آسانسور گیر کرده بود کلی دلهره تا بیایند نجاتش بدهند از این مسئله ها هست خود مسئولین هم گاهی دقت نمی کنند یعنی چی یعنی آقا اگر تعارض منافع نیست برق را تا یک حدی قیمت معمولی اگر یک کسی پر مصرف شد به قول آقای پزشکیان ادبش کنید و نقره داغش کنید چه بسا پر مصرف ها جزو تصمیم گیرندگان باشند چه بسا و الا خوب چرا یک کسی ویلایی دارد برق زیادی دارد مصرف می کند هزینه اش را بدهد هزینه فراوانش را بده من اعتقاد دارم آدم ها با قانون هم تربیت می شوند یعنی قانون سهمی در تربیت دارد
شریعتی: صد درصد
حجت الاسلام نظافت: این در نامه مالک اشتر است عبارت حضرت این است خیلی نکته قشنگی است حضرت فرمود خوب و بد نزد تو یکسان نباشد اگر خوب و بد نزد تو یکسان باشد یعنی پر مصرف ها و کم مصرف ها الان رئیس جمهور دعوت می کند مردم را به مصرف کم خیلی ها به حرف نمی کنند و خیلی ها هم به حرف می کنند حتی ادارات بعضی به حرف نمی کنند بعضی به حرف می کنند فرمود خوب و بد نزد تو یکسان نباشد اگر اینطوری باشد اونهایی که بد عمل می کنند تو عادت می دهی بد عمل کنند با رفتار یکسان اون خوب هارا دلسرد می کند
شریعتی: یعنی به بدها سخت بگیر
حجت الاسلام نظافت: بعد فرمود الزم کلاً منهم ما الزم نفسه هر کسی را ملازم کن با اون چیزی که خودش اون را با خودش ملازم کرده یعنی حق هر کسی را بگذار کف دستش او دوست داشته جریمه بپردازد جریمه بکن جریمه سنگینی که دردش بیاید تا تربیت بشود بعد چرا همه قطعی برق داشته باشند همه نباید داشته باشند اگر شما می گویید ما مصرف مان را درست کنیم مسئله حل می شود این از ناحیه چه کسی است؟ کارخانه ای که من بعضی از کارخانه ها مصرف آبشان زیاد است در جایی که آب کم است چنین کارخانه ای مجوز تاسیس می دهند که این خودش اشتباه است و باز جایی که به کار نگرفتیم که کجا و چه کارخانه ای باشد من تخصصی توی این جاها ورود پیدا بکنم کلی اش را داریم می گوییم می خواهم بگویم در آب و برق هم داستان همین است و باید حالا اشتباهاتی شده مسئولان باید تصمیم درست بگیرند و مردم هم همه بیایند پای کار همچنن که مردم ما نشان دادند هر جا اراده کردند همه با هم مشکل را حل کردند و خدای متعال هم آب پاکی روی دست همه ریخته گفته اگر همه تون با هم خواستید درست می کنم اگر نخواستید درست نمی کنم
شریعتی: این از جاهایی است که خشک و تر با هم می سوزند
حجت الاسلام نظافت: ان الله لایغیروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم دسته جمعی باید تغییر ایجاد کنیم مردم ایران این ظرفیت را دارند البته به شرطی که الگوها پیشتاز در عمل باشند الگوها حالا یک وقت دیدم که آقای رئیس جمهور توی ریاست جمهوری خیلی از برق ها را خاموش کرده بود ولی این باید بیاید برسد یعنی باید مشاهده کنند آدم ها
شریعتی: از رئیس جمهور و وکیل و وزیر گرفته تا پدر و مادر و معلم ها
حجت الاسلام نظافت: بعد فرمود حالا مصداق دوم پس احبب اول دوست بدار برای غیر خودت انچه که برای خودت می خواهی واکره له و تکره لها برای غیرت نپسند آنچه را که برای خودت نمی پسندی آقای شریعتی این حرفها اثر نخواهد داشت مگر اینکه هر کدام از ما توی زندگی مان بررسی کنیم ببینیم مصداق هایش چی است ما الان تا مثال نزنیم نمی شود ولی چقدر مثال بزنیم باید تو زندگی مان هر کسی ببیند مصداقش چی است
شریعتی: تو این لحظه خودت را جای طرف مقابل بگذار
حجت الاسلام نظافت: می گویند تعویض موقعیت در ذهن در عمل که نمی شود یعنی هیچ مردی زن نمی شود و احساسات زنانه ندارد
شریعتی: تو ذهنم من جای اون بودم
حجت الاسلام نظافت: باریک الله تا جایی هم که می شود در عمل هم انصاف یعنی همین انصاف می گویند از نصف است من این ور میز هستم شما حال من را درک نمی کنید من حال شما را درک نمی کنم می آیم وسط می ایستم هم خودم را می بینم و شما را می بینم که دو طرف را ببیند می گفتند دیوار یک رویه کاهگل نکن یعنی یک طرف را نبین دو طرف را ببین مصداق ها را چون کلیات در ضمن جزئیات و مصادیق معنا می دهد بدون توجه به مصادیق اصلا قابل اجرا نیست این احبب دوست بدار و نپسند و بنشین فقط در حد حرف است چه موقع این قاعده اثرش آشکار می شود؟ هر کسی بنشیند در زندگی اش بگوید این ده مصداق در زندگی من است من می خوام فرمایش مولا امیر المومنین روی زمین نماند و زیر پا نرود در عمل
شریعتی: یا شرایط و مواجهه ها این جلوی چشم مان باشد و یک تابلو نصب باشد جلوی چشم مان همین مصداقی کردن است همین که می گویند در هر نماز بگویید اهدنا الصراط المستقیم ما که در صراط و بنده خدا هستیم ما پذیرفتیم نماز بخوانیم و رو به قبله هم هستیم شهادتین هم گفتیم این تکرار در مکرر یعنی روزی ده بار می گوییم اهدنا الصراط المستقیم من فکر می کنم یکی از معانی اش این است مصداق ها را پیدا نمی کنیم و حواسمان به مصادیق نیست صراط مستقیم الان در برخورد با همسر چی است و در برخورد با فرزند چی است و در برخوردهای گوناگون در رانندگی چقدر مصداق دارد معمولا خیلی وقتها برای جا پارک مشکل داریم یعنی یک نفر پارک کرده یکی اومده می آید از جلو پارک می کند جا کم بوده یک یهم از پشت چنان پارک کردند که ممگنه کرده نمی تواند بیاید بیرون شماره هم خوش انصاف نمی گذارد بعد هم کلی ایستادند اومده او دعوا دارد چرا ناراحت شدی و من ندیدم اما معتبر شنیدم که روایت داریم سد معبر عمر را کوتاه می کند
شریعتی: و اینها چقدر زندگی ما را تنظیم می کند
حجت الاسلام نظافت: سد معبر عمر را کوتاه می کند چون طرف 5 دقیقه هدر رفته ده دقیقه هدر رفت عمرش و اعصابش هم خورد شد و چه بسا بعدا از این ناراحتی یک تصادفی کرد و چه بسا دیر رسید به دادگاه دو ماه تو نوبت بود اینها بعدها مشخص می شود خوب ما دوست نداریم کسی دوبله پارک کند ما الاف شویم و یا بیاید روی پل پارک کند و یا مثلا اصلا با بوق آزار ایجاد کند
شریعی: حاج آقا من وقتی آمبولانسی آژیر می کشد می آید احساس می کنم یکی از بستگان من خدایی نکرده تو ماشین باشد نحوه مواجهه من فرق می کند سریع خودم می روم کنار
حجت الاسلام نظافت: اگر این احساس بیاید باید بگوییم خدایا به من الهام کن اهدنا الصراط المستقیم راه را نشان بده راه کلی است من می خوام اجرا کنم و در صراط مستقیم حرکت کنم
شریعتی: دونه دونه اینها صراط مستقیم است
حجت الاسلام نظافت: صراط مستقیم عبودیت است و بندگی است بندگی می گویند چطور رفتار کنیم این می شود مصداق انا اعبدونی هذا صراطٌ مستقیم مرا بندگی کن این صراط مستقیم است حالا می خواهم بگویم مولای من در این زمینه چی می گوید الان تکلیف من چی است صراط مستقیم هزاران نمونه عینی دارد مصداق دارد و این مصداق هایش را باید توجه کرد و تو تربیت چقدر مهم است که مربی یا پدر وقتی همراه بچه اش باشد مصداق ها را می گوید اگر اهل عمل باشیم مصداق ها را می بیند پدرش منصف است و پدرش خودش را جای دیگران می گذارد یا اینکه به بچه اش می گوید ای بابا اینکار را نکن یعنی مصداق را به بچه نشان می دهد ولی همراهش نباشیم اصلا تربیت نمی شود ولو در کتاب خوانده باشد با کتاب و با منبر به تنهایی مسئله حل نمی شود و سهمی دارند مثلا قرآن می گوید که عم السائل فلا تنهر ارباب رجوع سائل است دیگر تازه الکی هم می گوییم ارباب می گوییم اون ارباب رجوع است یعنی اون رب است ولی به عکس است ما خودمان می رویم در اداره دوست داریم کارمان را راه بیاندازند و خوب راهنمایی کنند و خوب حرف بزنند و برخورد کنند ولی این کار را نمی کند بعد خودمان می رویم در اداره دیگر ناراحت می شویم دوست داریم آقای دکتر خوب توضیح بدهد قرآن می گوید اما السائل فلا تنهر اگر کسی سوال کرد بد او را نران اگر نمی توانی با رد جمیل با زیبایی رد کن شما توی اداره نشستی حقوق هم داری می گیری بعد هم برخورد بد می کنی یا سرت تو گوشی هست آدم می فهمد یا می خواهی راهنمایی کنی برای تو روشن است برای اون که روشن نیست شما در این اداره هستید شما قوانین را می دانید این پول ها خدایی نکرده برکت نمی کند می خواهم بگویم خودمان را در این مصداق ها سوال مراجعه می کنیم بگذاریم متوجه می شویم من یک نمونه از نهچ البلاغه بگویم در خطبه 123 امیر المومنین فرمود در میدان جنگ هر کدام از شما اگر احساس کرد دل محکمی دارد متوجه می شود شجاع است نمی ترسد فرمود هر کس احساس کرد رباطت جعش عند القا در برابر دشمن احساس کرد ترس ندارد دید یکی از دوستانش ترس دارد فرمود هم باید از خودش دفاع کند و هم از دوستش به شکرانه ی اینکه خدا به تو شجاعت داده خوب واقعا این الان همین مصداق همین قاعده است یعنی ما اگر ترس داشته باشیم دوست داریم او بیاید به کمک ما، اینطوریه دیگه ما دوست داریم کسی برخورداری فقط پول نیست هوش هم اینطوریه حالا سر جلسه امتحان نرسانند به همدیگر ولی قبل از جلسه امتحان دانش آموزان که جمع شدند به هم کمک کنند و بگوید بچه ها اگر این سوال اومد این را جواب بدهید خوب ما دوست داریم اگر این جای او باشیم یک کسی به ما کمک کند بعد خودمان کمک نمی کنیم قبل از جلسه امتحان نیم ساعت فقط کسی با ما حرف نزند
شریعتی: نکته ای به ذهنم رسید که در عصر ظهور اونچه که برای ما ترسیم کرده اند اوج این همدلی و همراهی است یعنی به این بلوغ و رشد می رسیم که خودمان را در موقعیت ها چطوری تنظیم کنیم
حجت الاسلام نظافت: و لذا راهپیمایی اربعین از این جهت خیلی سازنده است مشاهده می کنند آدم ها که می بینیم دیگران را همانجا هم می شود بیشتر از اینها توجه کرد همانجا هم وقتی می بینیم که صفی هست و یک کسی ضعیف تر است و تشنه تر است و پیرمرد است و پیرزن است بگوییم اول او مصرف بکند و جای خودمان را بدهیم به او همانجا هم جاش هست فقط توی راهپیمایی اربعین مصرف کننده نباشیم بلکه به همسفرانمان اون عراقی دارد این محبت را می کند و اون کسی که موکب دارد این محبت را می کند ما هم به سهم خودمان این کار را بکنیم اگر ما دوست داریم از ما پذیرایی کنند ما دست تو جیبمان نمی کند ولی همین نوبت مان را می توانیم به طرف بدهیم و جای بهترمان را می توانیم به طرف بدهیم فرمود بفضل نجدت التی فضل بها به خاطر لطفی که کرده و به او شجاعت داده همچنان که از خودش دفاع می کند از او دفاع کند بعد آخرش حضرت فرمود فلو شائت الله لجعله مثله اگر خدا می خواست اون فرد شجاع را ترسو قرار میداد آقایی که با هوشی اگر خدا بخواهد تو را هوش ات را ازت می گیرد آقایی که سالم هستی اگر خدا بخواهد تو هم روی تخت بیمارستان قرار خواهی گرفت آقای پولدار اگر خدا بخواهد تو فقیر می شوی
شریعتی: حضرت می خواهند بگویند این نعمتی که داری شکرانه ای دارد
حجت الاسلام نظافت: شکرانه اش این است که دیگران را بهش کمک بکنی دوست داری دیگران به تو کمک کنند تعویض موقعیت توی ذهنمان خودمان را بگذاریم جای آدم ترسو و جای آدمی که هوشش کمتر است و جای آدمی که غریب و گمنام است و کسی را در این اداره ندارد مظلوم است و دارند حقش را می خورند در خطبه 113 حضرت گله می کنند فرمود شماها با هم برادر دینی هستید انتم انتم اخوانا لدین الله ما فرق بینکم الا خبث السرائر فقط باطن خبیث موجب تفرقه شده است متاسفانه تفرقه که الان حضرت آقا یک دو سه روز پیش یک راهنمایی های هفت گانه کردند ملاحظه کردید یکی اش این بود که وحدت را حفظ کنید
شریعتی: توصیه به انسجام و همبستگی
حجت الاسلام نظافت: حالا حضرت می گوید شما برادر دینی به حساب می آیید شما که برادر دینی به حساب می آیید چرا تفرقه دارید می گوید باطن تان خبیث است باطن اگر خبیث نباشد تفرقه نخواهد بود حضرت امام رحمت الله علیه می فرمود اگر انبیا در یک جا باشند هیچ اختلافی ندارند یعنی اکثر اختلاف ها ریشه های نفسانی دارد البته گاهی آدم ها قایم می شوند و پنهان می شوند پشت یک استدلال ولی تهش نفس است یک تئوری یک دلیلی می تراشند اما تهش این است که باطن خبیث است
شریعتی: یعنی این من خیلی بزرگ است تو نمی خواهی بپذیری دیگه
حجت الاسلام نظافت: حالا بعد چهار تا علامت حضرت گفته اند برای باطن خبیث و برای سوء الضمائر و ضمیر بد و باطن خبیث فرمود فلا تضاوروا بار یکدیگر را بر نمی دارید آقا اگر بار سنگینی دارید یک کسی هم بار ندارد دوست داریم
شریعتی: این چمدان و ساک ات را بده به من
حجت الاسلام نظافت: چرا این کار را نمی کنیم برای دیگران ما که عقل مان می گوید آقا یک کسی برای من اون کار را بکند چرا خودمان این کار را نمی کند حضرت گله می کند می گوید چرا بار هم را بر نمی دارید
شریعتی: این تازه بار ظاهری است یک بارهایی هم روی دوشمان است
حجت الاسلام نظافت: بله می بینیم یک جاهایی همسرش مریض است بچه شیر می دهد
شریعتی: یک جاهایی وسع ات می رسد و مستاجر است
حجت الاسلام نظافت: اسباب کشی دارند خیلی موارد و مصادیق زیاد است این یک.
دو، فرمود فلا تناصحون نصیحت اصلش یعنی خیر خواهی خیر هم را نمی خواهیم خیر را اگر بخواهم ذهن مان فعال می شود راهنمایی می کنیم دیگران را مثلا می بیند چادر یک نفری از ماشین یک کمی بیرون است دیدید بعضی ها بوق می زنند و تلاش می کنند که بهش بگویند این چادر بیرون است یا اینهایی که سوار موتور می شوند که اگر این چادر بیاید لای چرخ گیر کنند می افتند این را می رساند به طرف بگوید این می شود خیر خواهی آقا در ماشین ات بازه آقا چراغ ها روشنه گذاشتی رفتی می بینی باطری ماشینت خالی شده بعضی ها می گویند و بعضی ها نمی گویند و بی تفاوت هستند بی تفاوتی زیاد شده حالا از چه کسانی انتظار هست از بینندگان سمت خدا، نه اون کسی که فرصت ندارد این برنامه را ببیند چون به نظر من بینندگان سمت خدا جزو فرهیختگان هستند الحمدلله خدا حفظشان کند ما هر موقع حرم می رویم نیابتاً سلامی می دهیم و دعایشان می کنیم ماها عامل باشیم تا این فرهنگ رواج پیدا کند خیر خواه باشیم بعد حضرت ناراحت هستند می گوید باطن خبیث علامتش این است که خیر هم را نمی خواهیم
شریعتی: حاج آقا رحیم ارباب شرح حالش را خیلی ها شنیدند مرد بزرگ اواخر عمرشان یک جایی می خواندم ازشون پرسیدند راز موفقیت شما و راز رسیدن به این کمالات چی بود؟ ایشان فرمود هرگز بد کسی را نخواستم این اوج خیر خواهی و دلسوزی است دیگر
حجت الاسلام نظافت: خدا رحمت کند استاد صفایی را من خودم از ایشان همین سوال را کردم که رمز موفقیت شما چی بود؟ ایشان می گفتند سه چیز، 1- دل شکسته من همیشه این حالت را داشتم 2- پدر و مادر گفتم من خیلی هوای پدر و مادرم را داشتم 3- سعی در حوائج مومنین دوست داشتم یک کاری برای کسی انجام بدهم و گره باز کنم توفیقات الهی
شریعتی: و اینجا اوج می گیریم
حجت الاسلام نظافت: یک شیرینی هایی هم دارد یک لذت هایی دارد
شریعتی: یک جاهایی خودت سبک می شوی
حجت الاسلام نظافت: بعد خدای متعال اینها را به هم گره زده یعنی عبادت با این خیر خواهی برای دیگران عبادت ات شیرین می شود و عبادت خوب باز حال پیدا می کنی بیشتر خدمت کنی بیشتر خدمت کنی باز حال عبادت خوب پیدا می کنی تناسب یعنی خیر خواهی کردن ما چرا به یک جوانی که شغل ندارد راهنمایی نمی کنیم خیلی ها تجربه دارند چرا تجربیات مان را نمی گوییم و چرا با آدم ها حرف نمی زنیم چرا نمی گوییم شما ازدواج کردی یا نکردی شغل داری یا نکردی
شریعتی: یک جاهایی در محبت کردن بخل می ورزیم
حجت الاسلام نظافت: کاری نداره تجربه ات را منتقل کن خودش زکات است مثل انفاق ارزش دارد تجربه دارد بعضی ها واقعا هوش اقتصادی خوبی دارند می توانند راهنمایی کنند می توانند بگویند با همین پول کم می شود این کار را کرد دیشب رفتم مسجدی خیلی لذت بردم یک خانمی یک بساط کوچک شاید و ته جمع اینها یک میلیون نشود آنچه که می فروخت چیزهای ساده کل سرمایه اش شاید یک تومن کمتر باشد بسته بندی کردند مواد خوراکی و از این چیزها دیدم این خانم محترم داره مطالعه می کند و خط می کشد زیر کتاب اونقدر لذت بردم چه آدم فرهیخته ای هر کی بیاید بخرد بخرد نخرد این دانشجو بود ایشان من خیلی لذت بردم
شریعتی: از وقتش دارد استفاده می کند
حجت الاسلام نظافت: حالا ما نمی توانیم به دیگران بگوییم اگر یک کسی بیکار نباشد بیا ببین این ثروت های کم مقدمه ثروت های زیاد می شود تجربیات زندگی خودمان را بگوییم راهنمایی کنیم من دیدم خیلی ها توی خونه شغل خانگی دارند خانوادگی مثلا بسته بندی می کنند بعضی ها نان می پزند یعنی می شود خوب اگر تجربه دارید بگویید حضرت ناراحت هستند ناراحت است می گوید لا تناسوا خیر خواه هم نیستیم بعد فرمود فلا تباذلوا برای هم پول خرج نمی کنید اهل بذل و بخشش نیستید خونه هم می روید دست خالی نروید من گاهی می گویم مثل این گنجشک هایی که می خواهد تازه بپرد یک ذره می پرد می افتد عیبی ندارد ما عقاب تیز پرواز نیستیم باید راه بیفتیم و اوج بگیریم باید راه بیفتیم حالا اون مثل گنجشکی که یک ذره پرواز می کند همین انفاق های کم است همین که آدم عادت بکند بعد حضرت می گوید لاتباذلون اینها همه اش باب تفاعل است خیر هم را نمی خواهید و به همدیگر بذل نمی کنید چون این بذل متقابل این خیر خواهی متقابل تشویق می کند آدم ها را اثر دارد آخری اش از اون چهار تا و لا تبادوا اظهار دوستی نمی کند سلام گرم نمی کند این روابط عمومی گرم و این که آقا چطوری این سلام گرم کردن و یک عزیزم گفتن این انرژی مثبت دادن بعد فرمود التولد نصف العقل اگر عقل را بخواهیم پنجاه درصد مصداق هایش را بگوییم فرمود در تردد است حضرت می گوید این تواد باب تفاعل است اظهار دوستی متقابل را داشته باشیم خیلی از مشکلات حل می شود
شریعتی: ما الان در شرایط و زمانه ای هستیم هجوم مشکلات و دغدغه ها پریشانی ها و روزمرگی ها این نکته ها چقدر حال ما را خوب می کند زندگی قابل تحمل می شود
حجت الاسلام نظافت: اقای شریعتی وقتی شنیدن و گفتنش شیرین است عملش صد برابر شیرین است یعنی ما الان عقل مان لذت می برد می گوییم امیر المومنین چقدر قشنگ حرف زده اگر عمل کنیم چه می شود؟ یعنی وقتی انسان درک این ها ابتهاج می آورد عمل زندگی را زیر و رو می کند مصداق سوم از اون هفت تا موضوع چی بود؟ که وجدانت را میزان و داور و ترازو قرار بده اولش هر چی برای خودت می خواهی برای دیگران بخواه و هر چی برای خودت نمی خواهی برای دیگران نخواه سومی اش و لاتظلم علی لا تحب ان تُظلم فرمود ظلم نکن تو دوست نداری کسی به تو ظلم بکند یعنی همه ی ما از ظلم متنفر هستیم و همه از ظالم بدمان می آید اما چطور می شود گاهی خودمان ظلم می کنیم به نظر من یک علت دارد شاید علتهای دیگر هم حتما دارد دو نوع تنفر داریم یکی اینکه وقتی به ما ظلم می شود متنفر می شویم می گوییم ظلم بد است اما وقتی به دیگران ظلم می شود نمی گوییم بد است حضرت می گوید ظلم همه جا بد است هر چی برای خودت می خواهی برای دیگران بخواه نفس ات را ترازو قرا ربده و عقلت را ترازو قرار بده
شریعتی: چه ترکشش سمت تو بیاید یا نیاید
حجت الاسلام نظافت: خیلی ها قبل از انقلاب عدالت خواه بودند بعد از انقلاب عدالتخواهی را فراموش کردند قبل انقلاب حق داشتند چون تحت ظلم ستمشاهی بودند از این ظلم خارج شدند بعضی ها فراموش کردند و بعضی ها سرافراز شدند در این آزمایش ها عدالتخواهی وقتی ارزش دارد که تو خودت مشکل نداری فعلا ولی قصه دیگران می خوری باز هم عدالت را برای دیگران می خواهی الان کس به تو ظلم نمی کند باز از ظلم متنفری و اثر عزاداری باید این باشد اثر گریه کردن بر ابی عبدالله باید همین باشد که از ظلم متنفر باشید به همین دلیل ما از غزه حمایت می کنیم و به همین دلیل قصه غزه را نمی خوریم به همین دلیل کسی که قصه نمی خورد انسانیتش خدشه دار می شود ما برای اینکه انسانیت مان زنده بماند دشمن صهیونیست ها هستیم و طرفداران مظلومان غزه هستیم اگر کسی قصه نخورد و طرفدار نباشد این دلش می میرد دل مرد یعنی امیر المومنین در نهج البلاغه می فرمود چپه می شود آدم انسانیتش واژگون می شود فرمود وقتی انسانیت می ماند که دیگه حداقل تو دلت ناراحت باشی بعضی ها در زبان هم می گویند بعضی ها در عمل هم ولو پول اندکی به مردم غزه کمک می کنند
شریعتی: بسیار عالی برویم قرآن بگذاریم پایان خیلی خوب من فقط یک کتاب معرفی کنم حاج آقای نظافت خیلی نکته های خوبی شنیدیم اولین بار است شاید در رسانه با این بسط و تفصیل نهج البلاغه را داریم با نهج البلاغه تفسیر می کنیم و می شنویم و نکته های ناب امیر المومنین با بیان شیوای حاج آقای نظافت خیلی ازتون ممنون و سپاسگذارم ایام اربعین است و خیلی ها در ذهنشان تداعی می شود که خانم سه ساله امیدوارم برایمان امسال هم زیارت اربعین بنویسند اگر می خواهید اربعین با معرفتی را تجربه کنید به شدت این کتاب را توصیه می کنم قدم عاشقی حرکت کاروانی اربعین امتداد عاشورا تا عصر تماشای ظهور به قلم حاج آقای عابدینی عزیز و نازنین مان از همین جا به محضر مبارکشان سلام می کنم عرض دلتنگی امیدوارم سلامت باشند خوشحالم مباحث ایشان مکتوب شده و حالا در دسترس مخاطبان و اهل معرفت و اهل مطالعه قرار گرفت و اگر می خواهید این کتاب را تهیه کنید قدم عاشقی را هم می توانید پیامک ارسال کنید و هم به زیر نویس ها دقت کنید دوستان شما را راهنمایی می کنند که من چندین بار این کتاب را مطالعه کردم قدم عاشقی جنس قدم های ما را در اربعین متفاوت تر می کند و هر قدم به سید الشهدا نزدیک و نزدیک تر خیلی خوب قرار امروز صفحه 510 قرآن کریم را تلاوت کنیم آیات نورانی سوره محمد صلی الله علیه و آله و سلم حسن ختام فرمایشات شما دو دقیقه فرصت داریم
حجت الاسلام نظافت: یک مصداق بگویم فرمود ویلٌ للمطففین وای بر کم فروشان کم فروش کی است؟ الذین اذا اکتالوا علی الناس یستغفرون فرمود وقتی می خواهند حق خودشان را بگیرند می گویند این پیمانه باید پر باشد نباید سر خالی باشد وقتی با پیمانه می خواهند به مردم جنس بدهند یا وقتی می خواهند بکشند کم می دهند، چطور شد حقوق می خواهی بگیری می گویی کامل چرا کم فروشی می کنی چرا بد تدریس کنم من خودم را می گویم قرآن می گوید وااای بر کم فروشان کم فروش را قاعده فرمود یعنی حق خودش را کامل می گیرد و حق دیگران را کامل نمی دهد این می شود ظلم این مادوست نداریم کسی حق ما را کامل ندهد دوست داریم حق ما را کامل بدهند و دیده ام خیلی از کارمندها گِله می کنند و خیلی ها می گویند حقوق ما را دیر می دهند یا می گویند سر و تهش را می زنند و یا می گه که وقتی قرار داد بستیم حالا به وعده شون وفا نمی کنند همین هایی که با ادارات پروژه هایی را با هم قرار داد می بندند که باید بدویم کارگر نباید بدود یعنی اون مالی و اداری باید مدافع حقوق همه کارمندان باشد
شریعتی: یک کسی می گفت حق گرفتنی نیست حق دادنی است باید حواسمان باشد حق دیگران را بدهیم نه اینکه اونها بیفتند دنبال حقشان
حجت الاسلام نظافت: اینجا هم اتفاقا همین تعبیر است می گوید یستوفون
شریعتی: حاج آقای نظافت کوتاه دعا کنید و خداحافظی کنیم
حجت الاسلام نظافت: خدایا به حق محمد و آل محمد با نجات مردم مظلوم غزه قلب امام زمان را خشنود بفرما
( قرآن کریم صفحه 510، آیات نورانی سوره محمد)
شریعتی: الهی آمین خیلی ممنون از توجه و عنایت تان فردا با حضور حاج آقای عاملی خدمت تان خواهیم رسید و به شما سلام خواهیم کرد برای مشارکت در طرح اعزام زائران اربعین به کانال ما می توانید مراجعه کنید و نوجوان های عزیز اگر می خواهید ثبت نام کنند امسال عازم شوند امسال قرار گذاشتیم 3013 نفر را عازم کربلا کنیم تا فردا تا سلامی دوباره خیلی ممنون و متشکرم از شما .