حجت الاسلام حسینی قمی: سلام علیکم و رحمت الله عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه ی مخاطبین عزیز سر تعظیم فرود می آوریم در برابر همه ی شهدا و مخصوصاً شهدای جنایات اخیر صهیونیست ها من فقط یادآوری کنم اول ماه صفر می دانید در میان مردم ما یک اعتقادی هست به نحسی ماه صفر می گویم ماه صفر نحس است مرحوم محدث قمی رحمت الله علیه حاج شیخ عباس قمی صاحب همین کتاب دعا و مفاتیح یک نکته زیبایی را ذکر کردند فرمودند چی شده که مردم به نحسی ماه صفر اعتقاد دارند رمز این تفکر چی است؟ ماه صفر چه فرقی دارد با ماه های دیگر ایشان می فرماید نه اینکه سه ماه قبلش ماه های حرام بوده حتی در جاهلیت جنگ حرام بوده نمی جنگیدند ماه ذی قعده ماه ذی حجه و ماه محرم یعنی اگر مسلمان ها حتی درگیر جنگ بودند اول این سه ماه حرام جنگ ها متوقف می شد بعد از سه ماه اول ماه صفر جنگ ها دوباره شروع می شد اول ماه صفر دوباره تلفات شروع می شد و جراحت ها و گرفتاری ها اینها می گفتند این ماه ماه نحسی است
ملایی: تا برسند به چهارمین ماه حرام
حجت الاسلام حسینی قمی: غرض دلیل نحسی اش همین است سه ماه در آرامش بودند اول ماه صفر دوباره جنگ ها و درگیری ها شروع می شد به هر حال آقا ما اصل نحسی روز و ماه را که قبول نداریم نحسی به خود ما بر می گردد حالا بماند بحثش اعمال ما باعث نحسی می شود ولی مرحوم محدث قمی رضوان الله علیه کلام زیبایی دارند شما معتقد هستید این اعتقاد هست و اینطوری هم نمی شود از ذهن مردم برد بیرون راه حلش چی است؟ صدقه بدهیم همیشه صدقه می دادیم ماه صفر صدقات را بیشتر کنید و اضافه کنید الان روز اول ماه صفر صدقه اوئل ماه فراموش نشود و نماز اول ماه فراموش نشود و اگر می خواهید نحسی هم نجات پیدا کنید صدقه را بیشترش کنید عرض کردیم باید صدقات ما با درآمدهای ما هماهنگ باشد اگر کسی ماهی 50 میلیون یک درآمدی دارد فکر نکند با 5 هزار تومن صندوق صدقات تمام بشود یک تناسبی برقرار باشد
ملایی: انشاء الله یکی از مسیرهای صدقه اول ماه از طریق برنامه خودمان برنامه سمت خداست می توانند دوستان عزیز بیننده و شنونده همراهان عزیز ما این مسیر قربانی ماه برنامه سمت خدا را بروند و شما عزیزان می توانید این کار را بکنید در طلیعه ماه سفر المظفر برای مشارکت در قربانی ماه برنامه عدد 14 را لطفا به 20000303 پیامک بفرمایید قبلش می توانید به کانال و صفحات اختصاصی برنامه در صفحات مجازی مراجعه کنیم در مورد این مسئله در انتهای بخش اول صحبت خواهیم کرد.
حجت الاسلام حسینی قمی: خطبه را بخوانیم خطبه 176 بودیم یک فراز زیبایی امیر المومنین راجع به قرآن دارد این جلسه فراز قرآنی 176 را بخوانیم واعلموا بدانید ان هذا لقرآن حضرت در این فراز تقریبا هفت ویژگی را برای قرآن بیان می فرماید ان هذا القرآن و الناصح الذی یغشوا نصیحت کننده ای است که هیچ وقت فریب نمی دهد کسی را و خلاف نمی گوید و در نصیحتش خیانت نمی کند می دانید خیلی ها ادعا می کنند که ما خیرخواه و ناصح هستیم ولی شیطان هم وقتی می خواست حضرت آدم علیه السلام را فریب بدهد می گفت انی لکم ناصحٌ امین شیطان هم می گفت انی لکم ناصحٌ امین انی لکم لمن الناصحین به آدم و هوا ولی نه تنها جایی که نصیحت و خیر خواهی اش هیچ فریبی ندارد خیلی ها شاید خودشان هم نمی دانند شیطان که عمدا و به دروغ می گفت انی لکم ناصحٌ علیم ولی یک آدم می تواند مطمئن و صد درصد بگوید من بنشینم پای موعظه یک کسی غیر از مطالب کتاب خدا و سنت بگوییم صد درصد این خیر خواهی می کند نه شعرای بزرگ ما خیلی زحمت کشیدند این دیوان هایشان بسیار حکمت دارد ولی آیا می شود بگوییم صد درصد دیوان فلان شاعر تماما صد درصد قطعاً همه اش درست است نه، تنها جایی که انسان می تواند بگوید الناصح الذی یغشوا فریبی درش نیست قرآن است 2- الهاد الذی لا یضلوا هدایت گری است که کسی را گمراه نمی کند 3- المحدثٌ الذی لایکذب حدیث می گوید حدیثش خلاف واقع نیست و ما جالس هذا القرآن احدٌ هر کسی با قرآن همنشین شد الا قام انه بزیادتٍ او نقصان مجالست با قرآن آثارش این است وقتی بلند می شوی یک چیزی بهت اضافه شده و یک چیزی کم شده زیادتٍ فی هدی او نقصانٍ من عمی اگر همنشین قرآن شدی در اثر همنشینی با قرآن به هدایتت اضافه می شود افمن کان حیا افمات قرآن زنده می کند انسان است جالب است دیدم شارحین نهج البلاغه یک نکته لطیفی ذیل این عبارت دارند می گویند امیر المومنان می فرمایند ما جالس یعنی ما باید همنشین قرآن قرآن همنشین ما با قرآن مأنوس باشیم یعنی دائما با قرآن باشیم و ملازم با قرآن باشیم تدبر در قرآن نمی گوید قرآن را فقط من تلی نه جالس اگر شما به یک کسی همیشه همنشین بودید آثار اخلاق او و صفات او رفتار او در شما اثر می گذارد ما جالس واعلموا حضرت می فرماید بدانید انه لیس علی احدٍ بعد القرآن من فاقت کسی قرآن را داشته باشد دیگر فقیر و بیچاره نخواهد بود و لا لاحدٍ قبل القرآن من غنا کسی بدون قرآن ثروتی ندارد همه چیز در قرآن است فاستشفوه یعنی چی؟ از قرآن شفا بخواهید شفا بگیرید فیه شفاءٌ من ادوائکم برای دردهایتان از قرآن و استعینوا به علی لآوائکم در گرفتاری های از قرآن کمک بگیرید تا می گوییم درد قرآن شفاست بله قرآن شفا هست ولی ما چی به ذهنمان می آید ننزل من القرآن ما هو شفاءٌ و رحمتٌ للمومنین ما به ذهن مان می آید بیماری های جسمی تا می گوییم شفا اونهایی که الان مشرف هستند حرم امام رضا و حرم سید الشهدا دعا می خوانند غالباً ما ندیدیم کسی چسبیده باشد به ضریح امام رضا از خدا بخواهیم بیماری های روحی من شفا پیدا کند معمولا در بیماری های جسمی هستیم ولی حضرت اکبر الداء بزرگترین درد را بیماری های روحی معرفی می فرمایند و هو الکفر و النفاق و الغی و الضلال انسان آدم دورویی باشد و آدم جاهلی باشد و آدم گمراهی باشد من بارها این را عرض کردم جناب آقای ملایی ببینید الان سوال می کنیم خود مخاطبین عزیز بفرمایند انصافا آدم پنجاه سال و شصت سال با بیماری های جسمی همراه باشد بدتر است یا با بیماری های روحی مثلا اگر کسی سالیان سال بگوید من دیابت دارم و فشار خون دارم از این بیماری های جسمی اینها بدتر است یا پنجاه سال انسان همراه با خودپسندی و عجب و تکبر خود بزرگ بینی و بد اخلاقی و سوء ظن بد دلی و بد دهانی قطعاً خدا نکند آدم پنجاه سال زندگی کند به تعبیر مرحوم نراقی رضوان الله علیه در جامع السعادات می فرماید این اخلاق های ناپسند مقالص الذنوب کشتزار گناه است آدمی که متکبر است تکبر باعث ده ها گناه دیگر می شود آدم خودپسند خود پسندی اش باعث ده ها گناه دیگر می شود لذا حضرت اکبر الداء را می فرماید نفاق و کفر و جهل و ضلالت و بیماری های روحی است فسئل الله به از خدا کمک می خواهید فاسئل الله به به وسیله قرآن متوسل به خدا بشوید توجهوا الیه بحبه با محبت به قران متوجه به پروردگار می شوید دعای توسل چی می خوانید انا توجهنا و توسلنا و واستشفعنا بک بامام شبیه همین فاسئلوا الله توسل به وسیله قرآن و توجه به وسیله قرآن و لا تسئلوا به خلقه قرآن را وسیله ی خودنمایی پیش مردم قرار ندهید اینطور نباشد که من قرآن قشنگ می خوانم و قران تفسیر می کنم یا قرآن می خوانم برای اینکه مردم من را ببینند انه ما توجه العباد الی الله بمثله خیلی تعبیر بلندی است ما توجه العباد الی الله بمثله بندگان خدا به وسیله هیچ چیزی مثل قرآن متوسل به خداوند متعال و متوجه به پروردگار نمی شوند یعنی بالاترین وسیله است و اعلموا انه شافعٌ مشفع بعد هم حضرت می فرماید بدانید قرآن شفاعت کننده است قائلٌ مصدق گوینده ای است که سخنش قبول می شود فردای قیامت هر چی بگویی خدا قبول می کند و انه من شفع له القرآن یوم القیامت شفع فیه هر که قرآن شفاعتش را بکند پذیرفته است وقتی شفاعت اهل بیت پذیرفته می شود قطعا شفاعت قرآن و من محل به القرآن محل یعنی چی؟ یعنی کسی که قرآن ازش شکایت بکند یوم القیامه صدق علیک شفاعت قرآن هم پذیرفته می شود فانه ینادی منادٍ یوم القیامه یک منادی روز قیامت ندا می ند علی ان کل حارثٍ بمتلیً فی حرثه عاقبت عمله هر کسی قیامت گرفتار اون کارهایی است که در دنیا کرده کل حارثٍ نفرمودند الدنیا مزرعۀ الآخرت در این دنیا در این مزرعه چی کاشتیم هر چی کاشتیم اونجا باید جواب بدهیم، فقط یک عده نه جواب نمی خواهند چون کشت و برداشت شان همه چیزشان معلوم است غیر حرثت القرآن فکونوا حرثته از کسانی باشید که بذر قرآن در دنیا افشانده اید کشته اید واستدلواه علی ربکم می دانید قرآن یکی از بهترین منابع خدا شناسی است و استدلوه از قرآن استفاده کنید برای خدا شناسی و استنصحوه علی انفسکم از قرآن بخواهید نصیحت تان کند این نکته را عرض کردیم در قرآن کریم قریب نود آیه داریم با خطاب یا ایها الذین آمنوا خطاب های قرآن متفاوت است بعضی خطاب هایش هست یا ایها الانسان یا ایها الناس یا ایها الانسان بعضی خطاب هایش هست به کفار است قل یا ایها الکافرون بعضی اش به اهل کتاب است یا اهل الکتاب یا ایها الذین حادوا قل یا ایها الکتاب بعضی اش یا ایها الذین آمنوا قریب نود تا یا ایها الذین آمنوا بخواهید به ما مومنین خطاب کرده و استنصحوه از قرآن بخواهید نصیحت تان کند حداقل این خطاب هایی که به مومنین است این نود تا بخوانید و اتهموا علی آلائکم الله اکبر و اتهموا علیه آرائکم یعنی در برابر قرآن رای و نظر خودتان را متهم بدانید قرائت خودتان به قول امروزی ها قرائت خودتان را بر قرآن تحمیل نکنید تسلیم قرآن باشید می دانید متاسفانه گاهی ماها یک فکر و قرائتی داشته باشیم بعد می گردیم از قرآن یک چیزی برایش پیدا می کنید و اتهموا الیه و استغشوا فیه اهوائکم نظر خودت را میل و هوای خودتان را نادرست بدانید من فقط یک دونه روایت بخوانم در منابع دست اول ما هست در غیبت نعمانی وفات مولفش 360 است یعنی حدود 1100 سال پیش از امام صادق فرمودند وقتی امام زمان ارواحناه فداه قیام می کند استقبل من جهلت الناس الله اکبر عده ای از جاهلان در برابر حضرت می گیرند سنگین تر است برخورد اینها با امام زمان سخت تر است اشد ممن استقبله رسول الله من جهال الجاهلیه جاهلان عصر جاهلیت چه برخوردی با پیامبر داشتند؟ جاهلان در برابر امام زمان سنگین تر است چطور؟ توضیح دادم فرمودند انا رسول الله اتی الناس پیامبر آمدند در حالی که مردم سنگ و بت می پرستند ولی امام زمان ارواحناه الفداء وقتی قیام می کنند پناه بر خدا اتی الناس و کلهم یتأولون علیه کتاب الله و یقاتلونه علیه می گویند به امام زمان می گویند حدیث عرض کردم مال غیبت نعمانی هزار و صد سال به امام زمان می گویند برداشتی که شما از قرآن دارید درست نیست قرائت ما درست است یتأولون علیه کتاب الله تعبیر خودشان و قرائت خودشان را تحمیل می کنند و یقاتلونه اینها شروع می کنند با امام زمان جنگیدن این را مواظب باشید تسلیم حضرت واتهموا و استحشوا تسلیم قرآن باشید من گاهی این را گفتم به عنوان مثال نمی خواهم بگویم این جمله امیر المومنین سلام الله علیه در این خلاصه می شود ولی یک مثالش این است الان دیدید به بعضی ها می گویید خمس واجب است یکی از واجبات خمس است مثال عرض می کنم می گوید این کجای قران دارد قرآن همچین چیزی نداره آخوندها از خودشان در آوردند می گوییم واعلموا قرآن است واعلموا انما غنمتم من شیء فان الله خمسه می گوید این منظور یک چیز دیگری است حجاب شاید شما هم شنیده اید متاسفانه یک وقت کسی پوشش ندارد می گوید خدا کمکم کند من ندارم این یک حرف است انشاالله خدا ما و همه را هدایت کند ولی یک وقت کسی می گوید نه آقا حجاب در قران نیست خیلی ها می گویند می گوییم آیات سوره نور چی می شود و ایات سوره احزاب چی می شود قل للمومنین و مومنات چی است می گوید نه اونها حجاب دل است اینجا یک جایی یک عده مرید یک آقایی بودند اون حالا بماند تفسیر می کرد حجاب را می گفتم یک عده بدون حجاب در جلسه اش نشسته بودند می دیدم یک عده ای تفسیر حجاب می گفتند مقید بودند چادرهایشان را دم در آویزان می کردند که این شکلی بیایند بنشیند بی حجاب بیایند نه اینجا یک کشوری گفتم آقا تو چه تفسیر قرآن می گویی گفت منظور دل حجاب نداشته باشد دلت پاک باشد الان هم می گویند دیگه ببینید خدایی نکرده ما ملتزم به بعضی از احکام نیستیم از خدا بخواهیم خدا کمک مان کند اما خواهش می کنم موظب باشید اینطور نباشید که ما یک حکم الهی را اجرا نمی کنیم و بعد توجیه می کنیم می گوییم قرآن منظورش این نیست خدایی نکرده فردا عصر ظهور امام زمان ارواحناه الفداء اگر ما باشیم با قرآن با امام زمان می جنگیم کلهم یتأولون علیه کتاب الله به امام زمان می گویند قرائت شما درسته قرائتی که ما داریم اونی که ما می فهمیم درسته فهم خودشان این فراز قرآنی خطبه 176 بود حضرت وارد بحث دیگری می شود و چون فراز قرآنی ادامه بحث را نمونه هایی چند تا داستان قرآنی عرض بکنم جالب است داستان اول از امیر المومنان سلام الله علیه خواهش می کنم مخاطبین چند تا داستان را بیشتر عنایت کنند پیام امیر المومنان در اون خطبه بیشتر روشن می شود مرحوم راوندی قبلا هم عرض کردیم قطب راوندی مال همین راوند کاشان و از همشهری های شما هستند یک روزی هم گفتیم تعجب است چطور کاشانی ها اجازه دادند قبر این مرد بزرگوار در قم حرم حضرت معصومه لابد وصیت کرده بود البته کاشان هم بزرگانی دارد فیض کاشانی مزار بسیاری از بزرگان مرحوم آقای راوندی می دانید وفاتشان 573 است وفات ایشان است تقریبا 900 سال پیش این داستان را ایشان نقل می کند ان علیاً علیه السلام مر بالرجله امیر المومنان در بازار کوفه داشتند حرکت می کردند به یک جوان خیاطی یک جوانی بود خیاطی می کرد و هو یغنی یک آواز هم برای خودش می خواند فقال له یا شاب حضرت ایستادند فرمودند جوان چی آواز می خوانی؟ لو قرأت القرآن لکان خیرا لنا قران بخوان من خیلی خوشم می آید مغازه هایی دیدم کنار اشتغالاتی که دارند مشتری دارند رادیو قرآن و معارفشان روشن است قرآن و معارف گوش می کنند حضرت فرمود قرآن بخوان جوان خیلی با ادبی بود فقال یا امیر المومنین من قرآن بلد نیستم لودت دوست دارم یاد بگیرم یاد نگرفتم اگر قرآن بلد بودم قران می خواندم فقال علیه السلام حضرت فرمود بیا نزدیک آمد نزدیک فتکلم فی اذنه بشیءٍ خفیه حضرت آهسته در گوشش یک چیزی فرمود در این داستان نیامده چی فرموده فصور الله قرآن کله فی قلبه به برکت کلام امیر المومنان سلام الله علیه در آن واحد تمام قرآن بر قلب اینها نازل شد گفت از این به بعد من قرآن نمی خوانم تعجب نکن نگویند مگر می شود داستان حاج کاظم کربلایی را مفصل عزیزان شنیده اند کربلایی کاظم اینها و نمونه های دیگر فراوان داستان دوم خیلی جالب است این را ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش دارد من جای دیگر ندیدم می نویسد که یک وقتی فرزدق همین شاعر معروف امیر که برای اهل بیت علیهم السلام شعر گفته برای امام سجاد شعر معروف زیبا را گفته فرزدق یک نوجوانی بود شاید ده دوازده سالش بود با پدرش آمد خدمت امیر المومنان سلام الله علیه وقتی آمد خدمت امیر المومنان حضرت سوال کردند این آقا زاده گفت این پسرم است و هو شاعرٌ دارم شعر یادش می دهم می خواهم شاعر خوبی شود در آینده گفت شاعری خیلی هم خوب است اشکالی ندارد اهل بیت دیوان دارند و گاهی شعر دیگران را می خواندند و گاهی شعر خودشان و انشاء شعر می کردند و دیوان امیر المومنین معروف است حضرت فرمود شعر یادش می دهی اول قرآن یادش بدهید علمه القرآن قرآن یادش بدهید فرزدق می گوید به قدری این کلام امیر المومنان سلام الله علیه در من اثر گذاشت که اول رفتم قرآن را کامل یاد گرفتم و بعد آمدم سراغ شعر می دانید این شعرایی که حافظ قرآن هستند شعرشان می شود شعر قرآنی این بیت شعر حافظ معروف است دیگر صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم یعنی اگر حافظ حافظ قرآن نبود واقعا الان رنگ شعرش یک رنگ دیگری بود جاودانه بود شعر خوب است ولی اولویت اول حضرت فرمود قرآن یادش بده داستان سوم را در تفسیر المیزان علامه طباطبایی رضوان الله علیه دیدم یکی از اصحاب پیامبر به نام عبدالله بن مسعود است خیلی جالب است می گوید امرنی رسول الله رسول خدا به من فرمودند عبدالله یک کم قرآن برای من بخوان گفتم آقا من چه قرآنی بخوانم قرآن بر قلب نازنین شما نازل شده فرمود من بخوانم گفت بله در استماع و شنیدن یک اثری همین جا الان خدمت عزیزان عرض کنم شبها می روند مجالس اهل بیت علیهم السلام نگویند این موعظه این آقا را ما بلد بودیم البته منبری باید سعی بکند و تلاش بکند و معارف جدید بیاورد اینقدر ما معارف داریم این وظیفه سخنران و واعظ است که تکراری نباشد نار کنور حلاوتی دگر است ولی ما هم نگوییم این را شنیدیم شنیدن در شنیدن تاثیری است در دانستن نیست انسان بشنود موعظه اثر دارد رسول خدا قرآن به قلبش نازل شد می گوید من خواندم رسیدم به این آیه عبدالله بن مسعود می گوید رسیدم به آیه سی از سوره مبارکه یونس هنالک تبلوا کل نفسٍ ما اسلف و ردوا الی الله مولاهم الحق یعنی فردای قیامت همه ی انسان ها تبلوا تمام کارهایی که در دنیا انجام دادند اونجا برایشان آشکار می شود و معلوم می شود روشن می شود
ملایی: همان تبلی السرائر یک جورایی
حجت الاسلام حسینی قمی: و ردوا الی الله مولاهم الحق می گوید تا رسیدم به این آیه عبارت این است اذا الدموع تدوروا فی عینه الکریمۀ اشک می ریختند رسول خدا چون در روایت دیگر و داستان دیگری هم هست رسول خدا یک جلسه قرآنی دیدند گفتند کسی قرآن بخواند و بقیه هم نشستند گوش کنند حضرت فرمود این چه جلسه قرآنی است أین البکائ گریه کجاست بعضی از آیات قرآن باید اشک شوق ما را و بعضی از آیات اشک خوف ما را این آیه را همه بلد هستند سوره مبارکه حشر لو انزلناه هذا القرآن علی جبلٍ رأیته خاشعا متصدعاً قرآن باید چنین اثری داشته باشد به مناسبت این داستان این حدیث را بخوانم شهید ثانی در منیۀ المرید می نویسد یکی از اصحاب پیامبر می گوید یکی از اصحاب پیامبر می خواستند قرآن یاد بگیرند می گفتند کانوا یأخذون من رسول الله عشر آیات ده تا آیه یاد می گرفتند نمی رفتند سراغ ده آیه بعدی حتی یعلموا ببینند این ده تا آیه چه دانشی به اونها داده و چه عملی از اونها می خواهد قرآن بخوانند و بروند نه این آیه پیامش چی است و از ما چی می خواهد عمل چی می خواهد اجازه بدهید چون ایام اسارت اهل بیت علیهم السلام است یک داستان از سید الشهدا بگویم داستان اول از ارشاد شیخ مفید نقل می کند زید ابن ارقم می گوید من در کوفه شنیدم زیاد عزیزان شنیدند که سر مقدس سید الشهدا سلام الله علیه قرآن می خواند سمعت راسه یک بار هم نبوده مکرر گزارش آمده که در این سفر اسارت اهل بیت علیهم السلام سر بریده قرآن بود یکی شیخ مفید در کوفه نقل می کند از زید بن ارقم می گوید سمعت راسه یقول شنیدم سر بریده این آیه نهم سوره کهف را می خواند ام حسبت ان اصحاب الکهف رقیم کانوا من آیاتنا عجبا ابن شهر آشوب در مناقب می نویسد کس دیگری گزارش می دهد وقتی سر مقدس سید الشهدا سلام الله علیه را به درختی زدند شنیدم که این آیه سوره شعراء آیه آخر سوره شعرا و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون قرآن باید در زندگی ما جایگاهی داشته باشد صادقانه بگوییم متاسفانه خود قرآن دارد رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا الان خواندیم امیر المومنان می فرماید قرآن فردای قیامت هم شفاعت می کند و هم شکایت و هر دویش هم پذیرفته نیست اینطور نباشد که شکایت قرآن شامل حال ما بشود شکایت ما ما الان چقدر قرآن می خوانیم روزی چند صفحه قرآن می خوانیم یک آقای جوانی از من پرسید گفت م خیلی گرفتار وسوسه های شیطانی هستم چیکار کنم؟ گفتم نمی دانم یک سوالی گفتم قرآن می خوانی؟ گفت نه برای چی باید قرآن بخوانم؟ الان ماه رمضان نیست خیلی از مردم تصور می کنند قرآن مال ماه رمضان است چقدر ما تلاوت آخرین باری که ختم قرآن داشتیم کی بوده و آخرین باری که تلاوت یک داستانی بگویم خدا رحمت کند یکی از آقایان اهل منبر بود در قم مرحوم آقای فاضل تبریزی چند سالی است از دنیا رفته ایشان می گفتند من قبل از انقلاب قبل از انقلاب تبریز خدمت علامه طباطبایی بودم ایشان تبریزی بودند دیگه خدمت ایشان یک جلسه ای و یک شب یک مجلسی بودیم ایشان فرمودند که من فردا یک جایی کاری دارم وسیله هم ندارم کسی هست به من کمک کند آقای فاضل تبریزی گفت من فردا می آیم خدمت تان سر ساعت هفت صبح رفتم خدمتشان تا سوار ماشین شدند گفتم از فرصت استفاده کنم از محضر ایشان یک استفاده علمی ببرم علامه طباطبایی تا نشستم سوالی مطرح کردم مرحوم علامه فرمودند ببخشید من الان چهل سال است روزی یک جزء قران می خوانم دیشب جلسه طول کشید خیلی کار داشتم نرسیدم یک جزء قرآن دیروزم را بخوانم الان می خوام قرآن بخوانم اجازه بدهید من اول یک جزء قرانم را بخوانم بعد صحبت کنیم اگر علامه طباطبایی رضوان الله علیه فراوان می شنوید مفسر قرآن بوده تفسیر قرآن به قرآن انس عجیبی با قرآن داشت روزی یک جزء می خوانم روایتش را امام صادق علیه السلام در کافی شریف است سزاوار است انسان مسلمان روزی پنجاه تا آیه قرآن را بخواند دیگه پنجاه تا حدیث داریم چند روایت از کافی شریف بخوانم کافی مرحوم کلینی می دانید در این چاپ جدید دار الحدیث جلد سوم اواخرش یک فصلی دارد فصل قرآن دهها روایت داریم چهار پنج تایش را گلچین می خواهم بخوانم یکی اش همین است امام صادق علیه السلام می فرماید ینبغی اهل القرآن عهد الله الی خلقه نامه خداست عهد خداست فقط ینبغی للمرء المسلم آدم مسلمان الینظر فی عهده نگاه کند و توجه کند ان یقرأ فی کل یوم خمیسن پنجاه آیه بخوان نامه خداست و نامه ای است که خدا برای ما نوشته چند تا روایت بخوانم اینها روایت عجیبی است من یقین دارم با این کلام امیر المومنان سلام الله علیه این چند روایت کافی انشاالله یک توجه ویژه ای جامعه ما به قرآن داشته باشد حدیث اول از امام صادق علیه السلام فرمود ان الدواوین یوم القیامه ثلاثه خیلی حدیث جالبی است ما فردا سه تا نامه عمل داریم سه دفتر دواوین سه تا دفتر است سه تا دیوان است دیوانٌ فیه النعم یک دفتر نعمت های الهی را نوشته اند که خدای متعال شصت سال هفتاد سال چقدر به ما نعمت داده در برابرش یک دفتر فیه الحسنات کارهای خوبی کرده می آورند این دفتر حسنات را در برابر اون نعمت ها می گویند نماز خواندی و روزه گرفتی و حج رفتی و عبادت کردی اینها را خدا بهت داده شما می دانید در برابر یک نعمت هم ما اگر تمام عمر عبادت کنیم شوخی نیست یک نعمت چشم و یک نعمت قلب و یک نعمت حالا به هر حال این دو دفتر می گویند این عبادت کردی این هم نعمت ها این با هم برابری می کند هیچی تمام بعد اون دفتر سوم را باز می کنند دفتر سوم چی است؟ دفتر سیئات است می گویند خوب حالا این سیئات و این گناهان را انجام بدهید هیچی هم مقابلش ندارید حسنات در برابر نعمت ها یک دفتر سوم ات را می آورند فیه سیئات می بیند هیچ کاری نکرده این سیئات است و حسنات رفت در برابر نعمت ها خدایا به حق محمد و آل محمد این روایت شامل حال ما بگردان فیتقدم القرآن امامه قرآن به فریاد این بنده ای می رسد که فقط دفتر سیئاتش باقی مانده فیقول یا رب قرآن می گوید خدایا علی القرآن من قرآن هستم این بنده ی تو سه تا کار کرده 1- تلاوت قرآن در روز تلاوت می کرد 2- لیله شب ها ترتیل قرآن داشت شب های طولانی 3- تفیض عیناه اذا تهجدوا در تهجد و شب زنده داری اشک می ریخت با قرآن فرضه خدایا راضی اش کن خدایا این دفتر فقط دفتر گناهان بود فیقول له العزیز الجبار خدای متعال به این بنده خطاب می کند که دستت را باز کن یملأها من رضوانه العزیز الجبار خداوند رحمت واسعه خودش را شامل حال این قرار می دهد فیقال هذه الجنه مباحتٌ این بهشت مال تو پایانش از همه لطیف تر است اقرأ و اسعد قرآن بخوان هی برو بالاتر هی قرآن بخوان داریم اقرأ و اوسع هر چی قرآن می خواند می رود بالاتر روایت دوم عرض کردم مجموع اینها همه در کافی مرحوم کلینی است ان اهل القرآن فی اعلا درجتٍ من الآدم رسول خدا فرمود اونهایی که اهل قرآن هستند بالاترین درجه هستند ما خلی النبیین و المرسلین بعد از انبیا و پیامبران درجه بعدی مال قرآنی هاست و حافظان و حامیان و تالیان قرآن فلا تضعفوا اهل القرآن حقوق ضعیف نشمارید اینها را فان لهم من العزیز الجبار لمکان العلیا اینها مکان بسیار بسیار بالایی دارند باز حدیث بعدی واقعا روایت امیدوار کننده است اذا اردتم عیش السعدا موت الشهدا و النجات یوم الحسره و الظل یوم الحرور اگر می خواهید زندگی تان سعادتمند باشد مرگتان مرگ شهدا باشد و نجات روز حسرت و زیر سایه امن الهی قرار بگیرید فادرسوا القرآن با قرآن هم نشین و همراه باشید فانه کلام الرحمان و حرزٌ من الشیطان و الرجحان فی المیزان سه تا ویژگی دارد قرآن کلام الرحمن حرز من الشیطان من تعجب می کنم خانم ها بیشتر در کانال ها و سایت ها و اینستاگرام فلانی می گوید من فلان طلسم ها را می دهم و فلان دعا غوغایی است چقدر شیاد پشت این صحنه است یک وقت عرض کردم ای کاش با کمال تأسف عرض می کنم ای کاش این شیادها فقط پول اینها را می بردند کاش به بردن پولشان متاسفانه یک شیطنت هایی که گاهی خجالت می کشد
ملایی: گاهی عزتشان
حجت الاسلام حسینی قمی: بسم الله حرز از قرآن بالاتر است حرز من الشیطان یک وقتی یک حدیث خواندیم دوستان در کانال بگذارند امام صادق فرمود آقا می خواهید بطلان سحر و جادو سه دسته آیات فرمود اگر درمانی باشد تو قرآن است حدیث امام صادق سه دسته از آیات قرآن را بیان فرمودند این برای هر طلسمی که می گویید و هر سحر و جادویی که می گویید حرز من الشیطان دوستان حتما در کانال می گذارند هر کس به من مراجعه می کند می گویم من چیزی از حدیث امام صادق و قرآن بلد نیستم خواهش می کنم جای دیگر نروید و سراغ این شیادان نروید فقط مال نیست پس قرآن کلام الرحمان و حرز من الشیطان و رجحان فی المیزان در ترازوی اعمال سنگین است این حدیث بعدی هم مال مخصوصا جوان ها الحمدلله خوب به برکت انقلاب می بینید توجه به قرآن و حفظ قرآن خیلی زیاد شده من قرأ القرآن شابٌ مومنٌ کسی در جوانی قرآن بخواند اختلط القرآن بالحمه و دمه قرآن با همه وجودش آمیخته می شود و جعله الله مع السفرۀ الکرام الورع این حدیث بعدی هم بسیار زیباست از امام صادق من اوتی القرآن خواهش می کنم کسانی که با قرآن مانوس هستند یا حافظ قرآن معلم و یا تالی قرآن هستند مقید به تلاوت قرآن قاری قرآن هستند فرمود من اوتی القرآن فظنه فکر کند انا احد فکر کند دیگران چیزی بالاتر از قرآن دارند اعظم ماحقر الله حقر ما اعظم الله قرآن را حقیر شمرده کسی قرآن را داشته باشد تصور کند دیگران نعمتی بالاتر از قران دارند اعظم ما حقر الله و حقر ما اعظم الله باز روایت بعدی این هم از امام سجاد سلام الله علیه حدیث معروفی است امام سجاد فرمود لو مات ما مشرق و المغرب تمام مردم عالم اگر نباشند من تنهای تنها باشم من وحشت نمی کنم بعد ان یکون القرآن معی تا قرآن همراه من هست من نگران نیستم این روایت هم خیلی مفصل است در کافی شریف خیلی زیباست من به عجله می خوانم دلم نمی آید عزیزان اگر خواستند مفصل خودشان در کافی شریف ببینند دو سه صفحه کافی شریف است از امام باقر علیه السلام به یکی از اصحابشان به نام سعد خیلی حدیث لطیفی است فرمود یا سعد تعلم القرآن قرآن را یاد بگیرید فان القرآن یاتی من یوم القیامه فی احسن الصورت اینجا حضرت نفرمود قرآن می آید خودش شفاعت می دهد بعضی از شارحین نهج البلاغه گفتند این تعبیر کنایی است بعضی گفتند این روایت کنایی نیست حقیقت محض است خود قرآن یاتی یوم القیامه فی احسن الصوت مردم نگاه می کنند صف به صف ایستادند فیأتی قرآن می آید در صف مومنین و مسلمان ها یسلم سلام می کند اینها نگاه می کنند یقولون لا اله الا الله الحلیم الکریم ما این را می شناختیم به نعته و صفته ما با این ویژگی ها ولی غیر انه کان اشهد اجتهادا منا به صورت یک انسانی می بینند می گویند ما این انسان را می شناختیم ولی تلاشش در رابطه با قرآن بیشتر بوده لذا اینقدر جمال و نور و عظمت داشته می رود در صف شهدا، شهدا نگاه می کنند شهدا نگاه می کنند می گویند لا اله الا الله لا اله الا الرب الرحیم ان هذا الرجل من الشهدا این از شهداست ما می شناختیم معلوم است این از شهدای درجه بالاست اینقدر جمال و نور دارد از صف مومنین به صف شهدا رفت از صف شهدا می رود به صف انبیا، ینظروا الیه النبییون پیامبران می بینند می گویند لا اله الا الله الحلیم الکریم این پیامبر است ما می شناختیم ولی پیداست که این عظمتش از همه بالاتر است می آید صف فرشتگان فرشتگان می گویند ربنا تعالی ربنا و تقدس ان هذا من الملائکه این از فرشته هاست ما می شناختیم ولی پیداست که این از همه ملائکه بالاتر است تا اینجا تمام پس از صف مومنین می آید می گوید از همه بالاتر است صف شهدا و انبیا می گویند بالاتر است و صف ملائکه ثم ینتهی الی رب العزۀ تحت العرش قرآن می آید در ذیل عرش الهی خدا ندا می دهد ینادیه یا حجتی فی الارض تو حجت من بودی کلام من بودی سرت را بالا بیاور سلت تات اشفع تشفی فقط بگو هر چی می خواهی بخواه خدا خطاب می کند فیقول الله کیف رایت عبادی؟ ای قرآنی که انبیا می گویند از همه بالاتری و شهدا می گویند از همه بالاتری کیف بندگان من را چطوری دیدی می گوید خدایا دو دسته بودند یک عده مواظب من بودند و هی می خواندند تلاوت می کردند اما عده ای نه عده ای زیعنی قرآن را همان تعبیری که خواندیم رب ان قومی اتخذ هذا القرآن مهجورا من را خفیف شمردند و تکذیب کردند می گوید عمل نمی کنی خدای متعال می فرماید و عزتی و جلالی و ارتفاع مکانی و اصیب الیوم احسن الثواب بالاترین ثواب ها را به وسیله تو و عقاب ها را به وسیله تو
ملایی: عجب یاد فرمایشی افتادم از حاج آقای میر باقری عزیز در این برنامه هم خدمتشان هستیم گاهی سلام هم می کنم خدمت حاج آقا فرمودند که دو زانو بنشینید مقابل قرآن سلام کنید به قرآن به عنوان یک وجود کامل حی و با درک و با این شمایل و روبریش بنشینید و احترام کنید و سلام بدهید و با او مراودت کنید کانه روبروی ولی خدا و یا معصوم نشسته اید خدا خیرتان بدهد در دنیا و آخرت متشکرم و عرض می کنم خدمت شما عزیزان که قربانی که اول برنامه اشاره ای کردم یک بار دیگر یادآوری می کنم به سایت برنامه و صفحات برنامه و کانال های ما مراجعه کنید و در نهایت عدد 14 را به 2000003 پیامک کنید تا در قربانی ماه سفر المظفر مشارکت کرده باشید
حجت الاسلام حسینی قمی: ما الان فقط خطبه 176 را خواندیم یک آدرسی می دهم در کانال هم بگذارند یقین دارم عزیزان فراوانی مراجعه می کنند در نهج البلاغه بیش از ده بار حضرت راجع به قرآن صحبت کردند گاهی چهل پنجاه تا از ویژگی های قرآن را معرفی می کنند خطبه اول و خطبه هجده و خطبه صد و ده خطبه صد و سی و سه و خطبه صد و چهل و هفت و خطبه صد و پنجاه و شش و صد و پنجاه و هشت و صد و هشتاد و سه و صد و نود و هشت مثلا فقط در خطبه صد و نود و هشت 45 ویژگی حضرت برای قرآن بیان می کند و نامه 48 و نامه 49 و حکمت 399 عزیزان به کانال هم مراجعه کنند و این موارد را مفصل در نهج البلاغه کتاب هایی داریم قرآن در نهج البلاغه
ملایی: خیلی متشکرم حاج آقای حسینی قمی و اما عزیزان بیننده و شنونده صفحه 506 را امروز تلاوت می کنیم آیات پایانی سوره مبارکه احقاف ثوابش را تقدیم به اباعبدالله الحسین و یک صلوات هم با هم دیگر قبل از تلاوت قرآن و شنیدن و دیدنش بفرستیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
(قرآن کریم صفحه 506 را آیات پایانی سوره مبارکه احقاف)
ملایی: عزیزان بیننده خیلی متشکرم از اینکه زیر نویس ها را دقت می کنید و اطلاعات را مرور می کنید و البته در ارتباط هستید با کانال برنامه در پیام رسان های مختلف برای عضویت در ایتای ما عدد 8 را به 300001515 بفرستید اطلاعات مختلفی برایتان ارائه می شود و برای مشارکت در قربانی برنامه می توانید عدد 14 را به 20000303 پیامک بفرمایید یک زمانی در اختیارمان هست در انتهای برنامه به اتفاق خدمت حاج آقای حسینی قمی عزیز باشیم.
حجت الاسلام حسینی قمی: محضر آخرین آیه ای که تلاوت شد پیام بسیار زیبایی دارد فاصبر کما صبر اولعزم الی الرسل پیامبر صبر کن فلا تستعجل لهم عجل نکن می دانید پیامبر خدا سالیان سال 13 سال در مکه و 10 سال در مدینه درگیر دشمن بود ولی اون صبر بود که نتیجه اش پیروزی پیامبر را به دنبال داشت و لا تستعجل عجله نکن اولا اینها در دنیا از بین خواهند رفت و قیامت هم کأنهم یوم یروون ما یوعدون فردای قیامت هم وقتی عذاب الهی را می بینند کأنه لم یلبثوا الا ساعتا من نهار فکر می کنند یک بخشی از روز در دنیا بودند این دنیایی که اینطور جبارها جنایتکارها آدم می کشند و کودک می کشند این همه جنایت می کنند وقتی سزای اعمال و رفتارشان را می بینند می گویند ای بابا ما یک ساعت بیشتر در دنیا به خاطر یک ساعت این همه باید عذاب بکشیم فهل یهلک الا القوم الفاسقون ما این وعده های الهی را یقین داشته باشیم فاصبر هل یهلک له قوم الفاسقین قطعا فاسق ها و جانیان نابود خواهند شد یک جمله هم اضافه کنم چون بحث قرآن را داشتیم در تاریخ دمشق مال ابن عساکر مال 900 سال پیش است از مورخین اهل سنت است می نویسد شخصی می گوید امام حسین سلام الله علیه را در مسیر راه مکه به کربلا دیدم این عین گزارش این عالم اهل سنت است می گوید حضرت داشتند قرآن می خواند و دموء تسیل علی خدیه اشک بر گونه های حضرت جاری بود شب عاشورا باز قرائت قرآن سید الشهدا سلام الله علیه باعث شد می دانید عده ای از لشکریان عمر سعد شب عاشورا به اردوگاه امام حسین ملحق شدند در اثر شنیدن تلاوت قرآن سید الشهدا در یک جمله عرض کنم عزیزان این آقا امام حسین که شما دو ماه برایشان عزاداری می کنید خودشان قرآن خواندند و در راه قرآن خواندند و سر بریده شون هم مکرر قران خواندند انشاالله با قرآن از همین روز اول ماه صفر یک برنامه بگذاریم امام صادق 50 آیه ینبغی عهد الله نامه خداست به سوی ما زیاد هم نمی گوییم زیاد روزی 50 آیه بگذار کنار کم کم بیشتر شود