اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1404-04-29-حجت الاسلام رفیعی - شرح دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه ( بهانه و حربه‌های دشمن )

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ملایی: السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعله الله الآخر العهد منی لزیارتکم سلام عرض می کنم محضر شما مخاطبین عزیز برنامه سمت خدا و شما مخاطبینی که الان از شبکه جمهوری اسلامی ایران برنامه را نگاه می کنید یا بازپخشش را از شبکه ولایت یا صدای برنامه را همراهی می کنید از طریق رادیو معارف خیلی خوش آمدید به یک برنامه دیگر من سعادت پیدا کردم میزبان شما و کارشناس ارجمند باشم امروز دوست دارم آغاز برنامه سلام بدهم به محضر همه شهدای دفاع مقدس دوازده روزه و علی الخصوص یک شهید را نام ببرم که ثواب گفتن ها و دیدن ها و شنیدن هایمان همه پیشکش روح این شهید عزیز باشد شهید حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تقدیم او می کنیم برنامه را و دعوت می کنم شما هم با من بیایید محضر حاج آقای رفیعی چند دقیقه ای اینجا حضور دارند حاج آقا خوش آمدید.

 

حجت الاسلام رفیعی:  عرض سلام خدمت جنابعالی و بینندگان عزیز عرض تسلیت ایام و تسلیت امشب شب شهادت سید الساجدین بزرگ پرچمدار کربلا که با همراه عمه جانشان زینب کبری واقعا کربلا را جهانی کردند با اون فرمایشات شان و خطبه هایشان و یاد از همه شهدا و همچنین شهید بزرگواری که شما یاد کردید من دیروز ظهر شهر ری حرم حضرت عبدالعظیم سخنرانی داشتم می رفتم سر قبر شهید سلامی و اون آقایی که اینجا بود چون قبر ایشان کنار قبر شهید امیر عبدالهیان وزیر خارجه سابق است می گفت یک ماه قبل از تقریبا شهادت یا کمتر از یک ماه ایشان آمد کنار قبر امیر عبداللهیان نشست کنار قبر فاتحه خواند اینجایی که ایشان نشست الان قبرش است اگر بهش می گفتند یک ماه دیگر شما اینجا دفن می شوید خودش و انشاالله که روح بلندشان از این جلسه بهره مند باشد و ایشان من همیشه بهش می گفتم دو سه بار بهش گفتم که یک بار در جلسه خصوصی بود عده ای بودیم می گفتند خوب شد شما منبری نشدید و الا بازار ما تعطیل بود با این صدای خیلی صدای رسا و گیرا خوب شد شما منبری نشدید و الا خدا انشاالله اینها البته جایزه دریافت کردند و بارها عرض کردیم شهدا قصه ندارند غبطه دارند واقعا اینطور است در خدمت شما هستیم.

ملایی:  خواهش می کنم خدمت از ماست بیننده ها و شنونده ها مشتاقانه بحث حضرتعالی ادامه بحث مکارم الاخلاق

حجت الاسلام رفیعی:  من فراز این دعای مکارم الاخلاق واجعل لی یداً من ظلمنی خدایا به من قدرتی بده که در مقابل ظالم ها و دشمن ها بایستم و زبانی به من بده که با تبلیغات اونها مواجهه کنم و قدرتی به من بده که خلاصه مرعوب و مقهور اینها نشوم خوب دعای مهمی است امام در صحیفه سجادیه در این دعای مکارم از خدا قدرت مقابله با دشمن را می خواهد پس باید نخست ببینیم دشمن حربه هایش چی است اون رو بشناسیم و بعد ببینیم راههای مقابل باهاش چیست اگر ذهن شریف شما باشد و بینندگان هفته گذشته عرض کردم من ده تا از ابزارها و شیوه های دشمن را از قرآن و روایات می گویم

ملایی:  تا اونجایی که شد فرمودید با ت دو نقطه شروع شود

حجت الاسلام رفیعی:  امروز هم تکرار می کنم در گذشته را با این جمله ای که در روایات ما وارد شده است که بله لا تأمن عدواً و ان شکره از دشمن غافل نشو او را براش ایمنی ایجاد نکن ولو اینکه از شما تشکر کند.

خوب اون حربه ها را یک چهار پنج تاش را هفته پیش گفتیم خیلی خلاصه مرور می کنم و در همین جلسه انشاالله تکمیلش می کنم اگر فرصت نشد راهکارهای مقابله را هفته آینده تقدیم می کنم.

یکی از حربه های دشمن تضعیف رهبری است که یا بگوید رهبر ناتوان است یا بگه مثلا تصمیماتش تصمیمات درستی نیست یا یک واژه ای برایش درست کند که با اون واژه ذهنها را خراب کند قرآن می فرماید فرعون می گفت انی اخاف ان یبدل دینکم من از این موسی می ترسم این دین شما را می خواهد از بین ببرد . أَوْ أَنْ يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسادَ (غافر، 26) یا می خواهد روی زمین فساد ایجاد کند ببینید وقتی به مردم این را می گویی مردم بهم می ریزند عه پس این معلوم است که رهبری اش به درد نمی خورد یا مثلا به پیامبر ما می گفتند ایشان ساحر است و ایشان مجنون است و ایشان معلم است یک چیزهایی بهش یاد دادند اومده اینها را برای دیگران بیان کند هفته گذشته هم اشاره کردم پس این یک راه شما دیدید هک کتاب نوشت اون سلمان رشدی ملعون علیه پیامبر کاریکاتور ساختن می گویند رأس را بزنیم دیگر بقیه یک سلمان و اباذر و اینها باقی نمی ماند یک جمله ابن عباس دارد یادم افتاد وقتی امام حسین از مکه می خواستند برود کربلا گفت آقا من می ترسم شما را به شهادت برسانند ولی نگرانی بیشترم این است اگر شما را کشتند دیگر کشتن ما برایشان آسان می شود وقتی حسین را کشتند ابن عباس کشتن کاری ندارد وقتی پیامبر را می زنند دیگه به همزه رحم نمی کنند این یک حربه امروز هم دشمنان شما دیدید مطالب و نکاتشان حتی جسارت کردند تهدید کردند صراحتا تهدید کردند خوب این یک.

دومین ت دو نقطه به قول جنابعالی تردید و شبهه و ایجاد یأس در مردم به عبارت دیگر جنگ نرم که این هم خیلی نمونه دارد در تاریخ قرآن می فرماید شیطان کارش این است یخوف اولیائه ایجاد رعب کند ایجاد ترس کند در احد می گفتند فاخشوهم بترسید سپاه ابوسفیان دارد می آید مسلمانها می گفتند حسبنا الله و نعم الوکیل تو دل را خالی کردن و تردید توی جمل یک کسی آمده بود صراحتا به امیر المومنین گفت من نمی توانم بجنگم اونها مسلمان هستند و نماز می خوانند و اینها صحابه بینشان هست و فامیل پیغمبر بینشان است و پسر عمه و همسر پیغمبر این تردید را که ایجاد می کنید در صفین هم همین کار را کرد عمروعاص قرآن به نیزه کرد سومین در واقع حربه دشمن ایجاد تفرقه است یوقع بینکم العداوۀ و البغضاء این قصه خوب شما ملاحظه می فرمایید نمونه اش را در احد شما می بینید هزار نفر را پیامبر حرکت داد برای مبارزه با دشمن خیلی هم مهم است اونها چهار پنج هزار تا بودند این هزار نفر سیصد تایشان عبدالله بن ابی جدا کرد گفت که ما نمی آییم احد ما مدینه می جنگیم پیشنهاد اولیه اش این بود که اینها نروند خارج از مدینه پیغمبر فرمود یا فرمانده من هستم یا برگردید سیصد تا خیلی ضربه است یعنی یک سوم سپاه را جدا کرد با ایجاد تفرقه این هم یکی از قران می فرماید تفرقه باعث می شود که فشل بشوید اقتدارتان از بین برود و جایگاه تان از بین برود این هم من آقای ملایی زیاد دیدم در ادارات من کار اجرایی هم دارم گاهی می بینید توی مجموعه بین این معاون و اون معاون بین این مدیر کل و اون مدیر کل در کارهای شما بین کارگردان و تهیه کننده و بین مجری و فلان انرژی ها هدر می رود یعنی چقدر خوب است که دائما مدیران مجموعه ها سعی شان در این باشد که تفرقه و اختلاف را به حداقل برسانند نگذارند بعد هم من تجربه کردم وقتی ایجاد می شود بدبینی هم ایجاد می شود یعنی فقط اختلاف سلیقه نیست اصلا یک کسی می گفت شما با یکی اختلاف داری اگر نازت کند می گویی زد تو صورتم اما اگر دوستش داشته باشی صورت هم بزند می گویی نازم کرد این خیلی ملموس است در جاهای مختلف یعنی نگاه هم می کند می بینی بد نگاه کرد همه حرکات مصادره می شود این حربه سوم.

حربه چهارم نفوذ، نفوذ هم خطرناک است آقا هم بارها فرمود نفوذ ممکن است در میان خانواده باشد مثل نوح و لوط که همسرانشان نفوذی بود فرزندش نفوذی بود ممکن است نفوذ در میان اصحاب و یاران باشد علی ابن ابی همزه بطائنی چه ضربه ای به اسلام زد از کسانی است که در واقع وکالت از طرف موسی ابن جعفر علیه السلام در خود کربلا همین جنگ لبنان شهادت سید حسن نصر الله همین سرداران خودمان من یک مصاحبه ای را گوش می کردم نگفتم چون هفته پیش نبود بعدش رفتم در آذربایجان یک جلسه ای رفتم آذربایجان غربی یک سری مصاحبه گرفتن گوش دادیم 120 نفر از جاسوسانی که دستگیر کرده بودند دختر جوان و پسر جوان نیروهای مختلف یک آقایی که کارش رسانه بود فیلم برداری و عکس و اینها سی سال می گفت من در این کار هستم می گفت مراکز سپاه و ارتش و همایش ها و جلسات مهم و فیلم بدارشان و عکاسشان من هستم نفوذی بود وابسته به موساد بود خودش گفت من همه اینها را برای موساد ارسال می کردم گفت شما نگاه کنید پس این هم چیز بسیار مهمی است نیروی نفوذی فرق می کند با کافری که مقابل شماست منافق است و خودش را نشان نمی دهد این هم یکی از حربه هایی که در طول تاریخ اسلام ازش لطمه خوردیم فکر می کنیم تا اینجا این چهار تا را گفته بودیم تضعیف رهبری در واقع و ایجاد تردید و بعد تفرقه و نفوذ حالا شش تاش دیگه تقریبا می ماند پنجمین حربه دشمن ترویج بی بند و باری است یعنی اباحی گری حالا این اباحی گری من آیه ای از قرآن برایتان بخوانم این آیه د رارتباط با ازدواج و نقطه مقابلش که رابطه حرام است نازل شده خدا می فرماید بعضی ها می فرمایند چرا مردم را آزاد نمی گذارید شهوت دارد از هر راهی برود دنبالش اولا در غذاخوری این حرف را نمی زنید آدم گرسنه است از هر راهی برود غذا بخورد رستوران ها می گذارند شما بروید غذا بخورید پول ندهید مچ ات را می گیرند صاحب دارد شما بروید از هر نانوایی نان برداری گرسنه هستم دلیل می شود درسته شما غرایز دارید حق ندارید از راه حرام پیش ببرید این سوره نساء آیه 27 است می فرماید ما اگر می گوییم ازدواج کنید می خواهیم جامعه پاک بماند اما اونهایی که می گویند شهوترانی را زیاد کنید می خواهند جامعه ناپاک بشود ببینید آیه اش این است والله یرید ان یتوب علیکم خدا می خواهد جامعه پاکیزه بماند وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا (نساء، 27) اونها می خواهند جامعه دچار میل عظیم یعنی انحراف عظیم و انحراف بزرگ بشود میل سرکش و شما لذا نگاه کنید حکومت عثمانی و حکومت قوم سبا در طول تاریخ غالبا با همین مسئله است آندلس یک نمونه تاریخی من اون دفعه هم اشاره کردم خیلی نکته مهمی است بالاخره در میان زن و مرد خدای تبارک و تعالی در میان خانم ها یک جاذبه ای قرار داد این هم عظمتی است که خدا به خانم ها داده این جاذبه ها اگر قرار شد توی جامعه رها و یله بشود چند تا اثر منفی دارد من فهرست وار می گویم.

  1. میل افراد را به خانواده های خودشان کم می کند چون بالاخره یک همسری دارد می آید بیرون شما یک غذایی در خانه دارید غذا چیدند میل ات به اون غذا اولین ضربه این کسانی که در جامعه بد حجاب میآیند خودشان را رها می کنند و یا به هر حال بی بند و بار این است که به نظام خانواده لطمه می زند برویم بالاتر تبدیل می شود به رابطه وقتی شد رابطه بی آبرویی هم توش می آید ازدواج هم کاهش پیدا میکند چون این به اون وابسته می شود نه اون می تواند این را ول کند و نه این می تواند اون را بگیرد هشتاد درصد منجر به ازدواج نمی شود پس می شود رابه و طبعا لطمه می زند به ازدواج خود همین دختر خانم لطمه اش را می خورد ماندم شد پنجاه سال و چهل سالم سوم به دنبالش بی آبرویی آمد گاهی بعضی وقتها منجر به خدایی نکرده خودکشی میشود آبرویش در خطر است در فضای مجازی هست فیلمش لو می رود و زندگی اش لو می رود دیگر آبرویش می رود یا باید از ایران بگذارد برود و یا اگر جایی ندارد خودش را از بین ببرد طبعا به دنبالش مسائل بعدی پیش می آید سقط جنین یعنی ببینید شما چقدر پشت سر هم آسیب پیش میاد همه اش هم ناشی از این است که اون خانم رعایت نکرده توی جامعه حالا شما به خودش که الان این حرفها را بزنید میگه نه حاج آقا این حرفها چیه شما می زنید اینطور نیست من خیلی هم با کرامت و با عظمت هستم بله شما با کرامت و با عظمتی مثل اینکه بنده موبایلم را بگذارم تو خیابان و رد بشوم یکی می آید بر می دارد یعنی شما ناخواسته چشم ها را جذب می کنید ناخواسته چرا خدا تو قرآن می فرماید به مومنین بگویید چشم شان را فرو ببندند قل للمومنین یغض حتی به خانم ها بگویید یغضضن این حس عدم اشباع این حس این که انسان هی نگاهش به دیگران باشد این موجب می شود که لطمه اش به خود افراد به همه جامعه بخورد لذا شما اگر ملاحظه بفرمایید من بارها گفتم شما الان بروید فرمول فارسی اش نمی دونم فارسی اش چی می شه روش و راهکار ساخت یک چیزی را در فضای مجازی دنبال کنید نمی گذارند بگو آقا من فلان دارو را میخوام ببینم شما چطور درست می کنید فلان اسلحه را اما برو بگو من انواع و اقسام بی بند و باری را می خواهم از همه رقم برای شما مجانی یعنی دهها سایت و سیما و شبکه فیلم و برای شما می گذارد اما حاضر نیست راهکار ساخت این لیوان را نشان بدهد این معلومه که اون برایش اثر دارد رسما من خودم در حرف های همین نتانیاهو خبیث که انشاالله به زودی خداوند خبر زوالش را به ما برساند شنیدم فارسی هم گفت زن همان حرف هایی که می زدند زندگی این باید اینها اتفاق بیفتد ما اصلا نمی فهمد یعنی او می فهمد بعضی ها متوجه نیستند که این آزادی یعنی لجام گسیختگی این که آزادی نیست که لذا ترویج بی بند و باری اومدند پیش بلعم باعورا گفتند چه کنیم حریف موسی شویم گفت دخترانتان را آرایش کنید بین اونها رها کنید دیگر جوان هایشان رزمنده نیستند جنگ نمی کنند این هم یکی از اموری است که باید رویش توجه بشود من باز دو تا آیه قرآن اشاره کنم خواهش می کنم با دقت مخصوصا جوان ها نگاه کنند یک کلمه داریم در قرآن اخدان جمع خدن است اخدان سوره الرحمن یکی اش در سوره مائده است و لا متخذی اخدان یکی هم در سوره نساء آیه 25 است لا متخذات اخدان اخدان یعنی دوستی های غیر ازدواج دوستی های حرام رابطه به آقایان می گوید لا متخذی اخدان شما از این دوستی ها نگیرید لا به خانم ها می گوید لا متخذات اخدان می دانید اخدان کلمه ای که مذکر و مونث ندارد اخدان گیری ممنوع یعنی دوستی غیر شرعی غیر ضربه می زند من حالا محدودیت در برنامه نمی توانم چیزهایی که گاهی برای ما پیامک می کنند چه خانواده هایی که از هم می پاشد و چه زندگی هایی که به طلاق منجر می شود این خدن به معنای در واقع دوستی و رفاقت پنهانی حتی در فضای مجازی معنا ندارد در فضای مجازی برای اینکه یواش یواش به فضای حقیقی کشیده می شود از فضای مجازی به فضای لذا خیلی آقایان باید حواسشان جمع باشد و خانم ها حواسشان جمع باشد من گاهی بعضی از این مصاحبه ها اینهایی که دچار آسیب شدند می خواندم یک کسی پیام دادند  و من جواب دادم اون گل فرستاد و من قلب فرستادم بعد یواش یواش زندگی از هم پاشیده خانواده هایی که پیش من آمدند و گفتم خانم زندگی ات را ادامه بده گفت امکان نداره این مرد با این روشی که پیش رفته من دیگه باهاش زندگی نمی تونم بکنم بچه دارند و این ترویج بی بندوباری اجازه بدهید دو سه تا روایت بخوانم خدمت بینندگان عزیز الشهوات مساعد شهوت صید شیطان است مصاعد الشیطان العیون مصاعد از صید می آید یعنی تور و وسیله شکار شهوات وسیله شکار شیطان است دام است به قولی العیون مصاعد الشیطان چشم یکی از سیدهای شیطان است النساء من مصاعد الشیطان جسارت نمی کنم بعضی از افرادی که رعایت نمی کنند بعضی از خانم هایی که رعایت نمی کنند ناخواسته به دام شیطان تبدیل می شوند و این خیلی شما الان نگاه کنید در فرهنگ غرب این همه ترویج بی بند و باری و روابط نادرست و این به چه دلیل است این به دلیل این است که دیگه از شکم یک چنین جامعه ای انسان مقاوم بیرون نیاید این یکی از حربه هایی که عرض کردیم پنجمین این با ت بود ترویج بی بند و باری حربه ششم هم عجیب است حربه ششم دشمن تقدس تراشی، یک توضیحی بدهم کتابی دیدم یک وقتی اگر اسمش را درست بگویم تقدس زایی یا تقدس زدایی من نمی شناسم ولی بخش هایی در کتاب را در جایی موفق شدم بخوانم

ملایی:  دوستان خوبمان در این فرصت که همراه ما هستید سریع نگاه کنم

حجت الاسلام رفیعی:  یک توضیح بدهم ما یک تقدس حقیقی داریم مسجد مقدس است و محراب مقدس است و حرم مقدس است و اهل بیت مقدس است و قرآن مقدس است این تقدس حقیقی است شما اگر بخواهید تقدس را از این بزدایی باید چیکار کنی؟ باید تقدس زایی کنی یک چیزی جلویش قرار بدهی و مقدسش کنی ساده می گویم یک مسجد ضرار درست می کنی که یک مسجد قبا را بزنی زمین پس تقدس زایی برای تقدس زدایی الان شما نگاه کنید دیگه من نمی خواهم ترویج می شود برنامه پخش زنده هم هست به من اعتراض می کنند فلان عرفان حلقه عرفان کاذب اسم هایش را نمی خواهم عرض کنم فراوان هم شده که بعضی از اینها پول می گیرند و بعضی دور هم جمع می شوند و بعضی ها به چیزهای نادرست کشیده می شود این درست شده می گوید نیاز به معنویت را که نمی شود حذفش کرد من چیکار کنم این نرود حرم امام رضا چیکار کنم این نرود مجلس امام حسین یک عرفان کاذبی کنارش می گذارند به اسم فلان که این برود در اون جذب بشود و این حقیقی مثل پستونک که شما به بچه می دهید سینه مادر را نگیرد و شیر نخورد اینطوری می شود بهترین مثالش همین است که می خواهی شما مردم را از مسجد قبا دور کنی مسجد قبا مقدس است لمسجدٌ اس سئل التقوی من اول یوم بر اساس تقوا می آیی با یک نقشه قیافه حق به جانب می گیرند یک مسجدی می سازی خیلی شیک و خوب خدمت رسول خدا می رسی می گویی افتتاحش کن اون می شود مسجد ضرار اون تقدس کاذب در مقابل تقدس صادق یک مثال دیگر بزنم شما می خواهی جلوی توحید را بگیری شما نه دشمن را می گویم می خواهی جلوی این به اصطلاح باور مردم را به حضرت موسی بگیری چیکار می کنی نمی شود بگویی خدا نیست خدا درست است شما این را خلاصه اش می کنید در گوساله سامری یک چهره مقدسی هم برایش درست می کنی صدایی ازش ایجاد بشود و یک جورایی بالاخره این خیلی نکته مهمی است که ما در طول تاریخ به قول حضرت آیت الله جوادی عاملی می فرمودند مذهب تراشی یکی از خطرات بسیار مهم است همین مذهب های مختلف در طول تاریخ ایجاد شده امروز می گویند عرفان حلقه یک مثال دیگر می زنم جنگ جمل علم شد کعبه ابن صور عالم است در شهر شام مفسر قرآن است یک آدم مورد توجه مردم آمدند شب خونه اش گفتند شما بیا برای اینکه توی این جنگ کمک کنی به ما دیگه کی رفت؟ همین آفرینندگان جنگ جمل گفت خوب طرف تان کیه گفتم علی ابن ابیطالب گفت علی ابن ابیطالب من بیام علیه او؟ گفتند بله دیگه گفت فلان کرده و فلان کرده گفت من همینقدر به شما بگویم سیصد آیه قرآن در شأن علی نازل شده من بیایم آقا تطمیعش کردند و کیسه های پول کشاندندش در جنگ جمل مردم می گویند اگر اشتباه بود این عالم نمی آمد مفسر شام ایستاد و فریاد زد مردم با علی بجنگید هم خودش کشته شد و هم برادرش حضرت امیر وقتی اومد گفت هان تو که گفتی سیصد آیه دیدی لک علم لاینفعک من خواهش می کنم بینندگان عزیز این را دقت کنند خدا رحمت کند مرحوم شهید آیت الله رئیسی را یک وقتی در بیت آقا من کنار ایشان نشسته بودم صحبت می کردیم هنوز هم ایشان رئیس جمهور نبود رئیس قوه قضائیه بود گفتم حاج آقا بعضی از اینهایی که گرفتید الان زندان هستند می دانید که خمس هم می دادند و هیئت هم داشتند مراسم داشتند گفت مثلا کی؟ من یکی دو سه نفر را نام بردم گفتم اینها هیئت دار بودند خنده ای کردند گفتند هیئت باز بودند هیئت پوششی بوده یعنی می آید یک  پولی برای مسجد هم می دهند لذا خیلی باید حواس جمع باشد اگر مسجد می توند محل ضرار و ضرر بشود ممکن است بگویند شما زیر سوال بردید نه خدا نکند من می گویم اخلاص من می گویم برای خدا نه من این هیئت را علم می کنم اون هیئت را زمین بزنم این می شود تقدس کاذب نه من می آیم مسجد را می سازم این سخنران را دعوت می کنم اون سخنران را زمین بزنم این هم نکته بسیار مهمی است یکی از حربه های دشمن هم عبارت است از تقدس زایی تقدس کاذب یک تقدسی ایجاد کند برای اینکه اون تقدس حقیقی را از بین ببرد این شد شش تا.

هفتمین حربه دشمن پیمان شکنی است نقض پیمان قرآن می فرماید لایرغبوا فیکم الا و لا ضمه ال با الف و لام یعنی خویشاوندی دشمن نه خویشاوندی حالیش است نه ضمه همین الان نگاه کنید چه به روز سوریه آوردند بعضی از اینها را دعوت کردند و دست دادند با اجازه خود اینها زیر ساخت های سوریه را از بین بردند الان با خود اینها در افتادند دشمن از این ور تحریم هایشان را برداشتند و از اون ور بیرونشان کرد الا ببینید این آیه قرآن است سوره توبه آیه 8 اصلا یک آیه دیگر بخوانم خیلی جالب است راجع به یهود است این آیه چون یهود در تمام آثارشان خبر به ظهور پیغمبر آخر الزمان آمده بود پیغمبر که آمد گفتند نه این اون نیست منافعشان به خطر افتاد قرآن چقدر تند برخورد کرده ببینید فبما نقضهم میثاقه چون اینها میثقشان را نقص کردند لعناهم ما بهشون لعنت می کنیم و جعلنا قلوبهم قاسیه قلب اینها قلب قصی و سنگ دلی است قرآن می فرماید پیغمبر خیلی مواظب اینها باشید که اینها در واقع هیچ پایبندی به قوانینشان ندارند تمام یهود مکه مدینه را پیغمبر وقتی وارد مدینه شد باهاشون قرارداد بست اولشان بنی قینقاع است و بعد بنی نظیر و بنی قریظه و خیبر که جای دیگر بود تمامش را نقض کرد بنی قریظه را پیغمبر خواستشان چون جنگ خندق شروع شد احزاب جنگ حساسی بود دور خودشان را خندق کندن پنج هزار نفر اومده بودند احزاب است دیگر اسمش ریشه اسلام را بزنند پیغمبر فرمود ببینید شما داخل مدینه هستید خیانت نکنید دشمن سر مرز داریم داخل درگیری ایجاد نشود آقای ملایی گوش ندادند رفتند با مشرکین پیمان بستند و پیمان پیغمبر را نقض کردند رسول خدا نماز ظهر را در مسجد خواند فرمود نماز عصر پشت دروازه های بنی قریظه آمد پشت دیوار اونجا نماز عصر را در مسجد نخواند آنجا خواند با همشون برخورد کرد اختلافی است بیرونشان کرد یا به قتل رسیدند تاریخ مختلف نوشته من هم نمی خواهم وارد تحلیل تاریخی شوم فهم و تحلیل تاریخ تخصص ویژه خودش را می خواهد اما غرض اینکه نقض پیمان کردند و نتوانستند آدمشان کنند به قول معروف ببینید خود همین جمل را بهشون می گویند ناکثین دیگر نکث پیمان شکنی کردند اینی که این روزها حضرت زینب مردم کوفه دعوت کرده بودند چی گفت حضرت به مردم کوفه؟ یا اهل الختل یا اهل القدر پیمان شکن ها نیرنگ بازها شما حسین را دعوت کردید حر وقتی جلوی امام حسین را گفت برای چی می روید در این بیابان ها فرمود بیایید خورجین نامه نگاه کرد نامه با امضا همین هم باعث شد شل شد و به امام حسین پیوست و روز عاشورا گفت آقا اجازه می فرمایید سخنرانی برای اینها بکنم حر است از خودشان بوده حالا عوض شد رفت جلو ایستاد گفت یا اهل الکوفه امکم حبل مادر به عزایتان بنشیند یعنی بمیرید میگن جوانمرگ شوید گفت من به حسین نامه ندادم شما نامه دادید اینطور جلویش صف آرایی کردید خجالت نمی کشید عمر سعد گفت کار این را بسازید و الا الان حرف هایش روی لشکر اثر می گذارد آقای ملایی نمی دانم هفتم محرم بوده یا ششم محرم بوده عمر سعد رو کرد به لشکریانش گفت از حسین بپرسد برای چی اومده شما می روی گفت نه گفت برای چی برای اینکه من نامه دادم الان بهش بگم جواب من را میگه شما می گویی به هر کسی می گفت حاضر نبود برود چرا؟ چون خودشان نامه نوشته بود نامه دیگری را این پیمان شکنی بله یک روایت از امیر المومنین از نهج البلاغه بخوانم کلمات قصار 259 خیلی عجیب است این به درد عزیزانی که دوباره به هر حال بنابر ضرورت کشور هیچ اشکالی هم ندارد چون ما تعیین سیاست کشور را نمی کنیم رهبر معظم انقلاب و مسئولین نظام هر طوری صلاح می دانند هم در میدان مقاومت در مقابل دشمن هم در میدان دیپلماسی باید ورود پیدا کنند ولی خواهشم از دوستان این است که این حدیث را می روند برای گفتگوها یا جایی دقت کنند اون هفته هم خواندم امیر المومنین فرمود مالک اگر دشمن اومد جلو برای صلح بپرهیز کل الحضر من عدوک بعد الصلح بعد از صلح بیشتر از دشمن بترسید و حواست بهش باشد برجام را اینها پاره کردند مگر نکردند؟ درست یا غلط حالا این فرمایش حضرت امیر را آقایان آویزه گوش کنند الوفا لاهل القدر قدرٌ وفاداری برای کسی که پیمان شکسته خیانت است آقا پیمان شکسته تو پای چی ایستادی اما و القدر باهل ا لقدر وفاءٌ عند الله اونی که پیمان شکسته عین خودش باهاش برخورد کنی این وفاداری به خداست پس وفاداری با پیمان شکن؛ پیمان شکستن با خداست پیمان شکستن با پیمان شکن وفاداری با خداست خیلی قشنگ است یک بار دیگر بخوانم الوفاء لاهل الغدر غدر عند الله، و الغدر باهل الغدر وفاء عند الله این فرمایش امیرالمومنین علیه السلام این هم حربه هفتم.

حربه هشتم

ایجاد غفلت در مسلمان ها دشمن سعی می کند غافل کند در همین قصه اخیر هم اینطور شد دیگه یکشنبه اعلام مذاکره شده بود جمعه حمله شد حواس ها را پرت کند سرگرم کند من خودم اشاره کردم مکه شبکه های اونها را می گرفتم شبکه العربیه و الجزیره و اینها آقای ملایی زیر نویس می کرد می گفت سخنرانی خود این رئیس جمهور آمریکا می نوشت که الاسبوعین المقبلین دو هفته ی دیگر من تصمیم می گیرم که آیا به مراکز هسته ای ایران حمله بکنم یا حمله نکنم این سه مرکزی که نام می برد مخصوصا فردو را نام می برد به نظرم پنج شنبه ای بود این را می گفت یا جمعه ای بود من می خواندم فرداش حمله کردند اصلا زیر نویس می کرد کاش من عکس گرفته بودم که من دو هفته دیگر تصمیم می گیرم که بزنم یا نزنم فرداش زد دشمن دروغ می گه ایجاد غفلت ببینید شما این آیه را خیلی از اینها رویش عنایت کنند سوره نساء آیه 102 قرآن می فرماید وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ  (نساء، 102) خیلی دشمن دلش می خواهد شما مسلمان ها از دو چیز غافل بشوید یکی از اسلحه و یکی امتعه یعنی نظامی و اقتصادی

ملایی:  بله هفته پیش هم یک اجملی اشاره کردید

حجت الاسلام رفیعی:  بله نماز خوف بود، این شد هشت تا دو تا دیگر هم بگم که نهمین حربه دشمن پس هشتمی شد ایجاد غفلت.

نهمین حربه در واقع دشمن هم تحریم اقتصادی است سه سال پیغمبر در شعبه ابی طالب تحریم بود داستانی دارد که یک آقایی عرض می کنم که به نام حکیم بن هضام حالا اسمش را کاری نداریم چند تا بار گندم زد تحریم ها را دور بزند ببرد برای شعب ابیطالب برای پیامبر و اصحاب ابوجهل جلویش را گرفت گفت نمی شه گفت بابا من یک بدهی به خدیجه کبری سلام الله علیها دارم اینها را می خوام به جای بدهی اش بدهم اسلحه هم که نیست گندم است اینها هم انسان هستند بچه دارند گفت نمی شود برادر ابوجهل ابوالبختری یک خورده منصف تر بود اون هم مشرک بود اومد با برادرش دعوا کرد گفت بابا اینها مردم خود ما هستند مال اهل این شهر بودند خدیجه کبری و پیامبر حضرت اینها در این شهر برای چی نمی گذاری درگیر شده بود و زد سر ابوجهل را شکست اون هم گندم را برد اون آقا بله حضرت ابوطالب ایشان و بعضی های  دیگر دور می زدند یک غذایی ولی دارد بعضی از اوقات یک مسلمان یک روز با یک خرما سر می زد این هم تحریم اقتصادی ببینید چقدر الان دارند به اشکال مختلف که این هم همین جا من بگویم در راهکارها می خواهم بگویم بعدا ولی ممکن است هفته آینده کسی نباشد گوش بدهد یا فرصت نکنیم این هم همانی است که آقا هی تاکید می کنند تاکید بر تولید داخلی توانمندی داخلی که اثر منفی دارد تحریم ولی وقتی شما گندم خودکفا باشید نگذارند وارد بشوی و گاز خودکفا باشی نگذارند وارد بشوی هر چی وابستگی کمتر اثر تحریم هم کمتر.

آخرین نکته ای که عرض می کنم تطمیع، البته اینها هنوز هم می شود ادامه داد تهدید نظامی و تحریف ولی من به همین ده تا تطمیع چی است؟ این غیر از نفوذ است آدم ها را بخرند همان کاری که معاویه با فرماندهان امام حسن کرد امروز این فرمانده فردا اون فرمانده تطمیع کردند و اینها مجبور شدند و حضرت مجبور به صلح شد فکر می کنم توانستیم در این مجموعه برنامه ده تا از شیوه ها و شگردها و حربه های دشمن را برای بینندگان عرض کنیم انشاالله اگر فرصتی شد حالا امروز یا جلسه بعد راهکارهای مقابله را هم عرض خواهیم کرد.

ملایی:  انشاء الله خیلی متشکرم حاج آقای رفیعی عزیز بحث کلی استاد رفیعی خوب حتما می دانید که شرح دعای مکارم الاخلاق هست و بعد فرازهایی را رسیدیم بهش که اون فرازها حاوی نکاتی درباره دشمن شناسی بود هفته ی پیش که یادتان باشد یک کتاب هم معرفی کردیم مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب با عنوان دشمن شناسی، دشمن شناسی را دو بخش کردند تا اینجای کار روش های دشمن برای از بین بردن حق و مقابله با حق از جمله امروزه ناظم جمهوری اسلامی ایران بخش دوم راهکارهای مقابله با این قصه که حالا طلب شما هست راهکارها برویم سراغ قرآن کریم ما دیروز سوره جاثیه را آغاز کردیم این سوره مبارکه را امروز در برنامه ادامه می دهیم صفحه 500 قرآن کریم آیات 14 تا 22 سوره مبارکه جاثیه اسم از شهدا بردیم و بردند ثواب تلاوت این آیات تقدیم به سرداران و دانشمندان و مردان و زنان و کودکان ایران زمین و شهدای جنگ تحمیلی دوازده روزه اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

( قرآن کریم صفحه 500 آیات 14 تا 22 سوره مبارکه جاثیه)

ملایی:  اللهم صلی علی محمد و آل محمد

خیلی متشکرم از حسن توجه تان به برنامه سمت خدا تا این لحظه چند دقیقه زمان داریم حاج آقای رفیعی اینجا هستند همچنان از محضرشان بهره ببریم بفرمایید؟

حجت الاسلام رفیعی:  بله بحث ما دشمن شناسی بود شیوه های دشمن در ایجاد ضربه به مردم را تقریبا می شود مثلا به سه قسم هم تقسیم کرد شیوه های سخت و نیمه سخت و نرم بعضی شیوه ها سخت است مثل همین بمباران ها و زدن و هواپیما و موشک ها و بعضی ها شیوه نیمه سخت است مثل تحریم اقتصادی و بعضی ها هم شیوه های نرم است مثل فضای مجازی و ایجاد رعب و ایجاد ترس من فقط یک جمله ای را در پایان عرائضم بگویم چون فرصت هم زیاد نیست یک دعایی داریم در مفاتیح که من شنیدم از یکی از فقهای شورای نگهبان هم شنیدم که ایشان به من گفتند در جنگ 33 روزه لبنان وقتی شهید بزرگوار سید حسن نصر الله پیغام دادند برای رهبر معظم که کار سخت شده بالاخره ایشان فرمودند بگویید این دعا را بخوانند حفظ می شوند دعای جوشن صغیر پیشنهادم این است صدا و سیما هم مثلا در یکی از برنامه های شبکه قرآن یا معارف یا جای دیگر این دعا را بگنجاندند چطور دعای هفتم را میگن و پخش می کنند این دعا هم یک خورده سخته منتهی این دعا داستانش اینه هادی عباسی خلیفه ی عیاش بنی عباس خیلی هادی عباسی عیاش و سفاک بوده به جوانی هم مرد یک سال و خورده ای حکومت کرد امام کاظم را احضار کرد و تهدید به قتل کرد زن و بچه امام ترسیدند شما این می کشد چون تازه هم یک جنایتی آفریده بود حسین شهید فخد که یک وقتی فرصت شود می گویم عده ای از سادات را کشته بود آقا فرمود آرام باشید من می روم و بر می گردم فرمود چرا دیشب جدم را خواب دیدم این دعای جوشن صغیر را به من آموزش داده من هم خواندم هیچ اتفاقی برایم نمی افتد این دعا بینندگان عزیز دعای دشمن شناسی است همینطوری شروع می شود کم من عدوٍ بعد شروع می کند حربه های دشمن را یکی یکی بیان کردن اقسام دشمن هم شمرده کم من عدو کم من حاسدٍ حسود کم من عبدٍ امسی و اصبح خیلی زیباست هی کمن کمن دارد در دعای جوشن کبیر ما الغوث الغوث را تکرار می کنیم اما اوجا چیزی که تکرار می کنیم دائما این است خدایا ما را شاکر نعمت هایت قرار بده من توصیه می کنم این دعای جوشن صغیر هفته ای یک بار از صدا و سیما پخش شود و در مسجد خوانده شود برای حفظ جامعه از خطرات و تهدیدات تهدید که تمام نشده ما به هر حال همچنان در معرض تهدید هستیم دشمن ما خیلی بی دین است قسم خورده است این دعا البته ببینید همواره گفتیم دعا کننده بدون عمل مثل تیر انداز بدون تیر می ماند نظامی ها کار خودشان را بکنند سپاه و ارتش کار خودشان را بکنند یعنی در اما چطو در عملیات یادم است خدا رحمت کند آیت الله اشرفی اصفهانی و آیت الله دستغیب و آیت الله صدوقی و مشکینی وقتی می خواستند رمز را بگویند و عملیات فتح المبین و بیت المقدس شروع می شود این دعای جوشن صغیر دعای دشمن شناسی است هم به مضامینش دوستان دقت کنند و هم این دعا را بخوانند و هم همین جا به فرهیختگانی که صدای ما را می شنوند عرض می کنم انشاالله یک شرحی هم برش نوشته شود.

ملایی:  می تواند رسانه پرچمدار این قصه باشد پیشنهاد حاج آقای رفیعی است و من خودم از دوستان خودم در شبکه سه سیما دعوت می کنم از رفقایی که برنامه های نجوا و مناجات و برنامه های شبانه را با زحمت سحرگاهان مدتهاست انعکاس می دهید می تواند در اون بخش شروع شود و شبکه های دیگر این دعا را زنده کنند و این پرچم رسانه را بردارد و ما هم کاری از دستمان بر می آید انجام بدهیم

حجت الاسلام رفیعی:  خدایا به آبروی این ایام به ویژه به حق امام سجاد که شب شهادتشان هست امشب قسم ات می دهم دشمنان ما را خوار و ذلیل بگردان و خودشان را به هم مشغول کن و مسلمین را در بین اونها سالم و غانم قرار بده خدایا بلاد اسلامی برای ما فرق نمی کند سوریه و عراق و مصر و ایران اسلامی بلاد اسلامی را از شر صهیونیست ها حفظ کن و تمامیت ارضی و استقلال ما را حفظ کن و رهبر عظیم الشأن مان هم همواره سالم و با عزت و با اقتدار قرار بده

ملایی:  الهی آمین خیلی ممنونم حاج آقای رفیعی عزیز خدا آقای رفیعی را برایمان حفظ کند و الهی زیارت کربلای معلی در همین اربعینی که پیش رو است نصیب همه مون بشود به هر که علاقه دارد به حق الحسین علیه السلام تا سلامی دوباره به شرط حیات و توفیق با حاج آقای پناهیان از محضرتان خداحافظی می کنم یا حسین.