سلامی ویژه می خواهم عرض کنم و بعد محضر کارشناس ارجمد و میهمان امروز برنامه باشیم و این که امروز شانزدهم ماه محرم است طبق نقل ها تقریبا همین امروز و فردا یا مثل دیروزی که سرهای مطهر شهدا و کاروان کربلا به شام خراب می رسند و محضر در واقع اهل بیت علیهم السلام جسارت هایی می شود به کوفه می رسند و شاید اون جمله ی معروف ما رأیت الا جمیلای حضرت عقیله بنی هاشم زینب کبری علیه السلام همین روزها و امیدوارم که نگاه مهربان اون حضرت و اباعبدالله الحسین علیه السلام با همه ی ما و شما باشیم همشه حاج آقای حسینی قمی اینجاست مثل هر شنبه و خوشحالیم که به اتفاق خدمت ایشان باشیم بفرمایید لطفا سلام علیکم و رحمت الله
حجت الاسلام حسینی قمی: عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه ی مخاطبین عزیز امیدوارم عزاداری هایشان قبول درگاه الهی باشد و در ادامه ی این ماه عزا موفق به شرکت در مجالس و محافل باشیم. اگر اجازه بفرمایید خطبه 176 نهج البلاغه امیر المومنان سلام الله علیه بسم الله الرحمن الرحیم ان تفعلوا بیان الله و تعزوا بمواعظ الله و اقبلوا نصیحتا این خطبه یکی از اولین خطبه های امیر المومنان سلام الله علیه است در روزهای آغاز خلافتشان خطبه نسبتا مفصلی هست و مطالب فراوانی دارد نکات بسیار بسیار زیبایی دارد از اینجا شروع می شود حضرت می فرمایند انتفعوا ببیان الله مردم از بیان الهی نفع ببرید استفاده کنید حالا بیان الهی می تواند خود قرآن باشد قرآن می فرماید هذا بیانٌ للناس یا کلمات اهل بیت علیهم السلام واتعزوا مواعظ الله از مواعظ الهی هم پند بگیرید قل انما اعظکم بواحده.
سوم، واقبلوا نصیحت الله نصایح الهی هم بپذیرید و بعد حضرت یک دلیلی می آورند فان الله تعالی قد اعذر الیکم بالجلیه واتخذ علیکم الحجه اولا خدای متعال با دلایل و برهان های آشکار جلی آشکار عذر بر کسی باقی نگذاشته کسی نمی تواند بگوید من نمی دانستم خوب می دانید هم فطرت انسان عقل انسان و آمدن پیامبران برای کسی عذر و بهانه ای نیست که ما نمی دانستیم واتخذ علیکم الحجه حجت را هم خدای متعال برای شما تمام کرد در روایت امام موسی ابن جعفر علیه السلام است که ان للناس حجه خداوند دو حجت و دو برهان برای مردم قرار داده ان لله علی الناس حجتٍ یک حجت ظاهری و یک حجت باطنی یکی عقل و فکر و اندیشه و یکی هم آمدن پیامبران و اهل بیت.
و بین لکم مَحَابَّهُ مِنَ الْأَعْمَالِ وَ مَكَارِهَهُ خدای متعال بین لکم بیان کرده برای شما محابه محاب یعنی آنچه مورد محبت خداست خدا دوست دارد محبوب خداست و مکارهه منها خدا بیان کرده من چی ها را دوست دارم و چی را دوست دارم همه را بیان کرده ببینید اینطور نیست کسی بگوید من اطلاع نداشتم هم حجت تمام است و هم برهان های آشکار خدا قرار داده و هم آنچه که دوست دارد و آنچه دوست ندارد برای شما بیان کرده بد نیست من به مناسبت این جمله بین لکم محابه می دانید در قرآن کریم این واژه ان الله یحبوا یا لایحب چیزهایی که خدا دوست دارد لایحبه دوست ندارد حضرت فرمود خدا همه را بیان کرده دیگر قریب چهل بار واژه یحبه و لایحب در قران اومده
ملایی: مجموعه این دو تا
حجت الاسلام حسینی قمی: حالا با حذف مکرراتش بعضی در آیات متعددی تکرار شده مجموعا خوب است من اشاره ای داشته باشیم با حذف مکرراتش ما هشت مورد در قرآن داریم خدا کی ها را دوست دارد هشت دسته را بیان کرده که من دوست دارم و از اون طرف دوازده مورد را لایحب من سریع آیاتش را بخوانم اولین آیه را از همین آیه بخوانم که مناسب همین ایام و جنگ و جهاد و دفاع مردم ما و شهادت فرماندهان و مقاومت بسیار زیبای مردم ما که من در همه ی جلسات عرض کردم جناب آقای ملایی واقعا در این حوادث گذشته پیروز اول اول مردم ما بودند حتما فرماندهان نظامی و نیروهای مسلح همه دست ولی واقعا پیروز اول دیدید رهبر بزرگوار روی این پیام تشکر و تبریک شان از مردم بود واقعا اگر این خیلی کمتر از این حوادث هر کجای عالم پیش آمده بود همه چیز از هم می پاشیدند اما این مردم پای همه چیز ایستادند این آیه اول ان الله یحب سوره مبارکه صف ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیل الله اونهایی که در راه خدا جهاد می کنند صفاً اون هم در یک صف ید واحد متحد هماهنگ و هم دل خدا کند بگذارند بعضی ها این همدلی به هم نخورد آدم واقعا قصه می خورد تا فاصله گرفتیم از پایان اون دوازده روز جنایات رژیم صهیونیستی دوباره گوشه و کنار بعضی حرف هایی می زنند که این همدلی چه بدی دارد که عده ای نمی پسندند صفا در یک صف اگر این صف در میان مردم ما نبود قطعا ما آسیب های فراوانی می دیدم ان الله یحب الذین یقاتلون تازه ما دفاع می کردیم در این حوادث یقاتلون فی سبیله صفا کأنهم بنیانٌ مرصوص یک بنیان آهنین این گنبد آهنین سوراخ شد ولی این بنیان مرصوص مردم تغییری نکرد .
دوم: و الله یحب الصابرین انصافا صبر مردم فوق العاده است
سوم: ان الله یحب المتوکلین انصافا توکل مردم به خدا و به باورهای دینی شان
چهارم: ان الله یحب المحسنین انصافا انصاف و نیکوکاری در میان مردم انشاالله اینطوری نباشد ولی دیدید چقدر مردم به هم محبت کردند و هوای همدیگر را داشتند
پنجم: ان الله یحب المتقین نمازها اول وقت دعاها و توجهات و توسلات زیاد بود
ششم: ان الله یحب المقسطین اونهایی که اهل قسط و عدل هستند
هفتم و هشتم: ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین خدا توابین را دوست دارد و پاکان را دوست دارد پس خدا بیان کرده من کی ها را دوست دارم امیر المومنین سلام الله علیه می فرماید خدا همه چیز را توضیح داده در قرآن یازده گروه هم می گوید من لایحب اینها را دوست ندارم اینها باز همین سپاه دشمن و نیروی مقابل ما هست و الله لایحب الظالمین
دو والله لایحب المفسدین سه ان الله لایحب الخائنین چهار ان الله لایحب المستکبرین اینها هم ظالم بودند و هم مفسد بودند و هم خائن بودند و هم مستکبر بودند پنجم والله لایحب المفساد ششم ان الله لایحب المعتدین متجاوزین هفتم ان الله لایحب الکافرین هشتم والله لا یحب کل کفارٍ اثیم ناسپاس و گنهکار نهم لایحب الله الجهر بالسوء من القول خدا دوست ندارد پشت سر یک مومن شما بدی اش را بگویید یک وقت به شما ظلم شده در حدی که بهت ظلم شده فقها فرمود در اون حد بر اساس دادخواهی دهم ان الله لایحب الفرحین البته این داستان آیه در داستان قارون است قال له قومه لا تفرح شادی همراه با غرور و الا خدا که با شادی مخالف نیست دین که با شادی مخالف نیست قارون شادی همراه با غرور و فراموشی داشت قال له قومه قومش بهش گفتند لاتفرح این شادی مغرورانه را کنار بگذار ان الله لایحب الفرحین آخرش هم ان الله لایحب من کان مختالاً فخورا آدم های متکبر که نزدیک همان مستکبرین فخورا آدم های فخر فروش امیر المومنان سلام الله علیه می فرماید خدای متعال حجت بر کسی باقی نگذاشته و برهان های آشکا ررا بیان کرده و بین لکم محابه من الاعمال و مکارهه خدا چی ها را دوست دارد و چی ها را دوست ندارد و کی ها را دوست دارد و کی ها را دوست ندارد این خلاصه این چهل آیه خوب است من نکته دیگری هم اشاره کنم به هر حال این کلام امیر المومنین سلام الله علیه بارها عرض کردیم واقعا از محضر امیر المومنان شرمنده ایم در حد یک ترجمه می گوییم کی می فهمد عمق کلمات حضرت را من نگاه می کردم روایات را ببینم کلام حضرت چی می خواهد بفرماید خداوند آنچه که دوست دارد بیان کرده اونی که دوست ندارد بیان کرده در قرآن یازده مورد و هشت مورد در روایات تمام بحار علامه مجلسی 110 جلد را من نگاه می کردم البته می دانید با نرم افزار هست کار خیلی آسان شده خداوند جزای خیر بدهد به اونهایی که در اختیار اونهایی که می خواهند مطالعه کنند قرار دادند من 110 جلد بحار را نگاه کردم جمعا دیدم سی مورد در روایات ان الله یحبه خدا کی ها را دوست دارد و بیست مورد هم لایحبه دوست ندارد به نظرم اینها پیام های خیلی مهمی دارد اینها را من سریع عرض می کنم اگر بتوانم ادامه خطبه را هم بخوانیم عزیزانیکه می خواهند ببینند نمی خواهد ساعتها بروند بگردند با حذف مکررات و با آدرس روایات و با احیانا یک توضیحی می خواسته این موارد را خدمت شان می خوانم باز شروع کنیم روایاتی که در همین فضای روزهای کشورمان هست از رسول خدا ان الله یحب کی را دوست دارد الرجل القلیل خدا انسان های قوی را دوست دارد المبدء المعید علی الفرس اونی که دائما آماده است بر مرکب سواری اش سوار شود امروز می فرمایید بر تجهیزات نظامی اش سوار شود خدا بندگان ضعیف را دوست ندارد همانطور که در آیه خواندیم یحب الذین یقاتلون فی سبیله روایت سوم ان الله یحب الشجاعه خدا شجاعت را دوست دارد ادامه اش ادامه جالبی است که بگویید ما نداریم ادامه روایت بسیار زیباست پیامبر فرمود یحب الشجاعه علی قتل حیتٍ در همین حد کشتن یک مار و عقرب حداقل شجاعت داشته باش دیدید بعضی ها یک حشره ای می بیند و فرار می کند خدا اینطوری دوست دارد خیلی جالب است من اول یحب الله را بخوانم بعد یأخذ را بخوانم چون مناسب این بحث است ان الله یبغض و رجلاً یدخل علیه فی بیته فلا یقاتل دشمن بیاید در خانه اش باز هم دفاع نکند نجنگد این نهج البلاغه خطبه چهار از امیر المومنان سلام الله علیه مفصل است خیلی تعبیر عجیبی است فوالله خطبه 27 ما قضی قومٌ قد تفیء اقر دارهم الا ضلوا هر کسی نشست تا دشمن بیاید به خانه اش اون وقت با دشمن بجنگد اون وقت ذلیل است ما قضی قومٌ قد تطفی عمق در عمق خانه اش دشمن بیاید اونجا بخواهد بجنگد داستان خطبه مفصل است خطبه جهاد امیر المومنان و باز دوباره به همین مناسبت این یحب را می خواستم بخوانم این یکی را بخوانم ان الله لیبغض المومن الضعیف اونجا گفتیم خدا مومن قوی را دوست دارد اینجا خدا دوست ندارد دشمن دارد مومن ضعیفی که لا ضبر له یعنی قدرت مقاومت ندارد خدا آدم های شجاع را دوست دارد اگر کسی دستش نیست اون جلسه گفتیم روزی که تقسیم کردند شجاعت هیچی به ما نرسید ولو علی قتل حیتٍ یک مار و عقرب هم نمی توانیم بکشیم من از این سوسک هم می ترسم خوب هیچی اگه نداری ولی خدا اینطوری دوست دارد که انسان شجاع باشد.
مورد بعدی در کافی مرحوم کلینی و من لایحضر شیخ صدوق است ان الله یحب چهار دسته اند خیلی زیباست این یک بحث تقریبا ده جلسه می خواهد ما ببینیم چه مقدار می رسیم می خواهیم از نهج البلاغه هم فاصله نگیریم ولی این کلام حضرت بهتر روشن می شود خدا چهار دسته را دوست دارد المداعب فی الجماعه نگفتیم ان الله اون داستان قارون لاتفرح ان الله فرحین گفتیم فرح همراه با شادی همراه با قارون است خدارحمت کند این قصه را بگویم مرحوم حاج آقای اشراقی در قم منبری معروف بود بعد از منبر ایشان نشسته بود یک کسی در جلسه شوخی کرد جلسه تمام شده بود یک کسی شوخی کرد و کسی خندید و یک پیرمردی اونجا به قول خودش نهی از منکر کرد گفت آقا قرآن نشنیدی فالیضحکوا قلیلا فالیبکوا کثیرا کم بخندید زیاد گریه کنید خدا رحمتش کند حاج آقا سعید اشراقی دیدم گفت پیرمرد می شود ادامه آیه را بخوانید آیه مال کی است آیه مال کفار است کجا خدا به مومن می گوید کم بخندید زیاد گریه کنید این مال کفار و عذاب است برای مومن چرا
ملایی: در جای خودش
حجت الاسلام حسینی قمی: اون لا تفرح ان الله لایحب الفرحین مال قارون است المداء فی الجمع در جمع می نشسته اهل شوخی باشد و مزاح باشد و بد اخلاقی نکند البته بلافاصله تذکر دادند بلارفص به شرط اینکه حرف بدی در میان نباشد دو در جمعش اهل مزاح المتوحد بالفکر در تنهایی اهل فکر و اندیشه باشد المتهلا بالصبر زینت صبر و بردباری داشته باشد الصاحب بالصلات در خلوتش هم اهل شب زنده داری باشد یک مومنی که خدا دوست دارد گاهی ما به عکس عمل می کنیم تنهایی مان اهل فکر و اندیشه نیستیم در جمع که می رسیم بد اخلاقی می کنیم خدا اینطوری دوست دارد بگذارید جمع شاد باشد و بد اخلاقی نکنیم و مواظب باشیم حضرت فرمود بلا رفص در تنهایی اهل اندیشه و شب زنده داری باشد المتحلی بالصدق این روایت خیلی زیباست در نظرۀ الناظر مرحوم البانی تقریبا مال حدود هزار سال پیش است یک کسی از اصحاب پیامبر به نام عمران ابن هصین از اصحاب پیامبر است سال هفتم اسلام آورد می گوید من داشتم می رفتم پیامبر از پشت سر اخذ بعمامتی عمامه من را پیامبر از پشت سر گرفت گفت وایسا یک چیزی میخوام بهت بگم بعد پیامبر این جمله یادگاری گاهی پیامبر و اهل بیت به یک کسی این جمله را می فرمودند این یادگاری به نام این ثبت می شد دعای کمیل حضرت یاد کمیل دادند تا قیام قیامت شب های جمعه همه می گویند دعای کمیل دعای امیر المومنان سلام الله علیه است حضرت به این صحابی فرمود یا عمران یادت باشد چهار دسته را خدا دوست دارد ان الله یحب الانفاق انفاق را دوست دارد اونهایی که اهل انفاق هستند فانفق انفاق کن اطعم اطعام کن.
2- ان الله یحب نظر النافذ عند مجیع الشبهات اونی که نگاه نافذ داشته باشد در موقعی که بصیر باشد البته لازمه اش ما اطلاعات دینی مان را بالا ببریم
3- یحب السماحه خداوند بخشش را دوست دارد جالب است ادامه اش ولو علی تمرات چند تا خرما بابا ندارم تو همین چند تا خرما در روایات هم داریم که انسان در روز فقر هم اهل انفاق و گذشت باشد
4- همان بود که اونجا خواندم یحب الشجاعه علی قتل حیت حدیث بعدی از تحف العقول می دانید از منابع مال هزار سال پیش ماست از رسول خدا ان الله یحب الجواد فی حقه اونی که اهل جود و بخشش باشد در پرداخت حقش سخت نباشد برایش الان می دانید به هر حال هر لحظه واقعا انسان از یک ساعت دیگرش خبر ندارد واجبات مالی ات را بده به دیگران رسیدگی کن حدیث بعدی در کافی مرحوم کلینی خدا چهار تا کار را دوست دارد عراقت الدماء اطعام الطعام اقاست لحفان و افشاء السلام این که انسان یک قربانی بکند مخصوصا در این حوادث و در سختی ها من یک خبری را خواندم اولا جناب آقای ملایی عرض کردم تهران بود و اطلاع داشتم خودم در جلسه شرکت کردم با همه این حوادث جلسات تهرانی که اوج سختی ها و هجوم دشمن صهیونیستی بود عزیزان تهرانی می دانند الان شهادت بدهند تمام جلساتی که در تهران دیدم از شب اول به مراتب شلوغ تر از سال های قبل بود و بساط سید الشهدا سلام الله علیه الحمدلله من یک خبری خواندم یکی از مسئولین در جایی گفته بود که در تاسوعا عاشورا پانصد هزار گوسفند قربانی می شد این قابل توجه اونهایی که می گفتند کی ها سر این سفره می نشینند همه مردم هستند خیلی از گوسفندها و قربانی ها به فقرا و بیچاره ها خدا دوست دارد من خیلی از من سوال می کنند که در گرفتاری ها چیکار می کنید اگر در توان تان است حرف من نیست خدا رحمت کند من مکرر می دیدم مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله علیه افراد بهش مراجعه می کردند در گرفتاری ها ایشان می فرمودند اگر می توانید یک گوسفند قربانی کنید یک نفر تنها نمی تواند اشتراکی الان مساجد کار خوبی می کنند امام جماعت ها ازمردم جمع می کنند نگویید ما صدقه می دهیم ریختن خون و قربانی خودش موضوعیت دارد این را هم عرض کنم یکی از آقای مدرسین پریروز خدمتشان رسیدم ایشان نقل می کرد می گفت یک وقتی امام رضوان الله علیه می فرمودند برو به آقای بهجت بگو ما یک گرفتاری داریم چیکار کنیم؟ امام به آقای بهجت خیلی علاقه داشتند و خیلی با هم روابط شان خوب بود ایشان می گفت رفتم خدمت آیت الله بهجت گفتم آقا امام فرمودند یک گرفتاری دارم آقای بهجت فرمودند به امام بگویید سه تا گوسفند قربانی کنید
ملایی: چه جالب عدد هم گفتند
حجت الاسلام حسینی قمی:من آمدم خدمت امام گفتم آقای بهجت اینطوری گفتند پس این پول را بدهید خودتان این کار را انجام بدهید و به فقرا اطعام دهید این روایت را سه بار خواندم اگر کسی بگوید یک حدیث بخوان من این را می خوانم ارحموا فی الارض یرحمکم من فی السماء پس خدا دوست دارد عراقۀ الدماء قربانی و اطعام الطعام طعام دادن و سه اقاسۀ الالحفان گرفتاری را به دادش برسید اقاصه به فریاد یک گرفتار برسید چهارمش هم در آداب اجتماعی است افشاء الصلات حدیث بعدی در کافی از امام باقر از پیامبر خدا چقدر قشنگ است ان الله یحب من الخیر ما یعجل همه کارهای خوب خوب است ولی کار خوبی که یعجل زود انجام می شود لذا ما بارها عرض کردیم الان مخاطبینی که نشستند پای برنامه بقیه برنامه را اگر ندیدید فدای سرتان همین الان اگر واقعا با این آیات و روایات و این داستان ها تحت تاثیر قرار گرفتید همین الان واریز کنید برادر و خواهری دارید و دختر عمه و پسر خاله ای دارید برادر زاده و خواهر زاده ای دارید گرفتار است همین الان شیطان نمی گذارد و شیطان قوی است حالا باشد ببینیم چی می شود همین الان ان الله یحب من الخیر ما یعجل زود انجام می دهید عجله همیشه خوب است در خیرات می گوید زود انجام بدهید این هم از روایت باز از من لایحضر شیخ صدوق از پیامبر چقدر قشنگ است الله اکبر من نمی خواستم بگویم ولی جهت اطلاع مخاطبین عزیز عرض کنم بدانند ما همینطوری نمی آییم یک چیزی یادداشت کنیم باور کنید من ساعت گرفتم شاید بیش از ده پانزده ساعت حدود بیست ساعت تمام این روایات بحار را می دیدم و دسته بندی می کردم و سندهایش را می دیدم و حالا این روایت مفصل عرض کردم یک جایی باید ده شبی ما منبرشان می رویم ولی این را به عجله عرض می کنم حیف است آدم سر سفره اهل بیت چقدر زیباست پیامبر خدا فرمود ان الله احب الکذب فی الصلاح دروغ حرام است ولی می خواهی بین دو نفر اصلاح برقرار کنی نه جایز است مستحب است که رابطه دو تا مومن برقرار باشد ما متاسفانه به جای اینکه دروغ بگوییم اصلاح کنیم دروغ می گوییم که دو به هم زنی و نمامی کنیم که به هم بزنیم باز این نامه 53 امیر المومنان در نهج البلاغه به مالک اشتر لاتعجلن الا تصیق الساع یعنی سخن چینی مالک عجله نکنی حرف سخن چین ها را گوش کنی سعایت فان الساعیه قاشٌ خائن است سخن چین خائن است و لو ان تشبه النصاحین ولو قیافه خیر خواهی بگیرد حاج آقا ما روی مصلحت شما می گوییم به خاطر شما می گوییم به خاطر خودتان می دانید این عروست چیکار کرده و این فلانی چیکار کرده بالا فرمود سخن چین خائن است و ان تشبه ولو قیافه خیر خواه بگیرد دینی که می گوید دروغ حرام اما تو اسلام نه جایز مستحب است خدا دوست دارد ان الله احب الکذب فی الصلاح نقطه مقابلش را همین جا بخوانم اقبض الصدق فی الفتاد می گوید فساد می شود راست گفتن واجب نیست بارها عرض کردیم طرف می رود شر به پا می کند یک پیامک به شما داد چرا رفتی به رفیق ات گفتی گفت آقا راست گفت دروغ که نگفتم خدا ان الله یبقض خدا راستی که فساد درش باشد دوست ندارد آقا هر راستی واجب نیست
ملایی: جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت
حجت الاسلام حسینی قمی: باز حدیث بعدی تقریبا تمام روایات منابع دست اول است محاسن برقی که قبل از کافی مرحوم کلینی خدا چی دوست دارد ان الله یحب اقاط لهم طالبان علم خدا دوست دارد حدیث بعدی در منیۀ المرید شهید ثانی هست از پیامبر ان الله یحب الصوت الخفین در آداب تعلیم و تعلم است در محضر استاد ادب نگه دار صدای اهسته را دوست دارد در محضر استاد داد نزن و یبقض الصوت الرفیع فریاد بزنی خدا دوست ندارد در محضر پدر و مادر همین طور است از جمله کلمات حکمت امیز امام سلام الله علیه کلمات حکمت آمیزی دارد من دلم می خواهد به هر بهانه ای این حکمت 411 را بخوانم بچه ها و پسرها و دخترها گوش کنند راجع به پدر و مادرشان صدایشان بلند نشود ان الله یحب الصوت وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ حکمت 411 الله اکبر لَا تَجْعَلَنَّ ذَرَبَ لِسَانِكَ این تیزی زبانت را عَلَى مَنْ أَنْطَقَكَ، به کسی که حرف زدن یادت داده خرج نکن آقا پدر و مادر حرف زدن یادت دادند یک حرف و دو حرف بر زبانم تیزی ا ش را علیه اون استفاده نکن استاد حرف زدن یادت داد معلم صدایت را بلند نکن لَا تَجْعَلَنَّ ذَرَبَ لِسَانِكَ ، علی من انطلقک این هم یک یحب باز در مرحوم کلینی از امام صادق ان القصد امرٌ ان یحب الله خداوند اعتدال را دوست دارد نقطه مقابلش و ان الصرف امرٌ یبغضه الله اسراف را خدا دوست ندارد الان می دانید متاسفانه در کشور ما من یک آماری دیدم یک جایی تابلو زده بودند نرفتم از منابع نوشته بود واقعا اگر این راست باشد چی بگویم خدا بر ما عذاب نازل نمی کند تعجب است نوشته 35 درصد دوستان بزنند در فضای مجازی اگر بیشتر از این یا کمتر از این است پیام بدهند من یک مرکز مهمی بود دیدم تابلو زدند 35 درصد مواد خوردنی ما دور ریز می شود یعنی از این برنجی که الان از قیمتش اگر بهش بگوییم می گویند چرا این حرفها را زدی هیچی نمی گوییم الان قیمت کیلو دو هزار تومن است نمی گوییم بالای سیصد هزار تومن است ناراحت نشوند بگویید دوباره می گویند چرا وارد این بحث ها کردی همین برنج و همین نان آقای ملایی واقعا عرض کردم اگر این آمار درست است چرا خدا عذاب بر ما نازل نمی کند که اینطور ما به زحمت در تهیه و در تدارک و این کمبودهایی که الان ما داریم این ناترازی ها یک بخشی همین است 35 درصد مواد خوراکی مردم دور ریز می شود و حضرت تصریح کردند خدا اسراف را دوست ندارد حتی دو مثال زدم حتی ترحک النبات نبات یعنی چی این هسته خرما را دور ننداز و انها تصرح لشی ما خیلی الان کارهای زیادی می شود و حتی سبک فضل شرابک آبت را خوردی بقیه آب را دور نریز دیدید گاهی یک کلیپ هایی می آید امتحان کن یک وضو می خواهی بگیری ظرف بگذارید زیر اون چقدر یک وضو روایت دارد لعنت کرده رسول خدا کسی که بیش از یک حدی برای وضویش برای غسلش شما یک ظرفی یک بار آب کاری ندارد سر اون ظرفشویی و دستشویی که وضو می گیری چند برابر اون حد لازم ما در وضویش همین است و در کارهای دیگرمان همین است حدیث بعدی باز در کافی امیر المومنان ان الله جمیل چقدر قشنگ است یحب الجمال خدا زیبایی را دوست دارد یکره البعث و التباعث خدا ژولیدگی را دوست ندارد ژولیده سازی را دوست ندارد خدا خودش جمیل است در یک روایت داریم پیامبر خدا از خانه می رفتند بیرون خودشان را در آینه تو آب خودشان را آرایش موهایشان این چه کاری است حضرت فرمود ان الله یحب خدا دوست دارد اذا خرج المومن الا یک مومن پیش برادر ایمانی اش یتجمل جمال داشته باشد و زیبا باشد روایت داریم روایت خیلی عجیب است واقعا من نمی فهمم الحمدلله بارها عرض کردم خیلی از فرهیختگان پای سمت خداهستند و محبت دارند اشکالات ما را می گویند در روایت داریم در حالات رسول خدای نفق فی الدین اکثر مما ینفق فی الطعام هزینه عطر پیامبر از هزینه خوراکشان بیشتر بوده خیلی حرف عجیبی است مگر اینکه اینطوری پیامبر خوراکشان خوراکی نبود خوراک ساده ای بود بیش از خوراک هزینه عطرشان را می کردند اون وقت در روایت دیگر هم داریم باز از امیر المومنان ان الله یبغض یحبه را می خواندیم یبغض من عباده خدا بدش می آید از بنده ای که یتنفا به من جلس الیه پیش یکی می نشیند بغلی می گوید چه قیافه ای است متاسفانه گاهی فکر می کنند این نشانه دینداری است ابدامن باور نمی کنم به جان خودم گاهی رد می شوم در خیابان یک مومن و مسلمانی می بینم خیلی بهم ریخته است این احتمالا سه ماه چهار ماه است آرایشگاه نرفته روم نمیشه و الا می خواستم بایستم بگویم بیا برویم یک جایی ارایشگاه هزینه اش را من می دهم مسلمان زشته این تیپ را داشته باشد جالب است از امیر المومنان در کافی مرحوم کلینی ان الله یحب ان یری اثر النعمت اثر نعمت علی عبده بابا خدا بهت داده نشان بده ارامشت و خانه خوب داشته باش و به زن و بچه ات بده بگذار اونها خوب زندگی کنند پیدا باشد بخیل نباشید بخیل ها گاهی حتی راجع به خودشان هم حاضر نیستند خرج کنند این آیه را همه بلد هستند فاما بنعمت ربک فحدث تو که ژولیده می آیی تو که می توانی توی زندگی خوبی زندگی کنی بد زندگی می کنی در حقیقت می گویی به خدا داری حدیث آخرش هم بخوانم ان الله یحب فعل الحسن فال نیک زدن فال خوب بزنید خدا دوست دارد درروایت داریم تفعلوا بالخیر تجدوا فال خوب بزنید بهش می رسید فال بد هم بزنید بهش می رسید چون از نظر روحی و روانی اثر دارد دوسه تا دیگر بخوانم ان الله یحب این هم خیلی لطیف است از پیامبر در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید دیدم ان الله یحب معالی الامور خیلی زیباست خدا کارهای بزرگ را دوست دارد متعالی را دوست دارد اشرافها و یکره الصفصاف خدا کار پست را دوست ندارد همت بلند دار نگاه تان بلند باشد دین تان وسیع باشد آقای الان ایام امتحانات عزیزان هست ما یک خدا قوتی بگوییم به همه عزیزانی که کنکور دارند آخر این هفته اولا نگران نباشید هر چی مطالعه کردید به خدا واگذار کنید و آرامش داشته باشید برسیم انشاالله این استرس از زندگی خانواده ها جمع بشود دست پدر و مادرها درد نکند و دست دانش آموزان درد نکند ولی علی ایحال همت تان در هر کارتان در تحصیل و تجارت و اقتصادتان ان الله یحب المعالی خدا کارهای بزرگ را دوست دارد کارهای اشرافها ویکره خدا کار پست و سبک را دوست ندارد این یکی ان الله یحب الحلیم العفیف سه تا ویژگی آدم های با حیا وآدم های بردبار وآدم های عفیف و این هم باز در امالی صدوق است داستانی دارد شاید عزیزان داستانش را شنیده باشند ان الله حضرت داشتند بدن سعد معاذ را در قبر می گذاشتند دیدن حضرت لحد را خیلی دقیق هی سنگ بدید و گِل بدهید گفتند یا رسول الله آخه این جنازه تمام شد فکر می کنید مثلا چی می سازید مگه حضرت فرمود ان الله یحب عبدا خدا بنده ای را دوست دارد اذا عمل عملاً احکمه خود این می دانید یک دریا قصه و تاسف است اگر ما بگوییم عزیزان چرا عمر ساختمان ها در ایران چقدر است در بعضی کشورها چقدر است این که دیگه به دولت ها ربطی ندارد یک بخشی است اما ما خودمان کوتاهی می کنیم ساختمان را می سازد می گوید عمرش سی سال چهل سال است در بعضی کشورها دیدم خدا می داند صدسال از عمر ساختمان گذشته یک ترک در این ساختمان پیدا نشد
ملایی: ما سوابق خوبمان را یک وقتهایی فراموش می کنیم
حجت الاسلام حسینی قمی: بخواهیم بلد هستیم
ملایی: یک مسجدی را رفتم همین هفته پیش اردستان اصفهان هزار و چند صد سال قدمت این مسجد است بروید نگاه کنید ببینیدچه ایرادی بهش وارد شده ما این کاره هستیم اگر بخواهیم می توانیم کتابی هم که هدیه آوردید می خواهید معرفی کنید
حجت الاسلام حسینی قمی: این یک گام تا خدا نوشته حاج آقای فرحزاد است مباحث سمت خدای ایشان است خیلی زیبا تحریر شده و موضوعش هم پیرامون تکبر و خودخواهی است واقعا اگر کسی این کتاب را بخواند باز هم ذره ای تکبر در وجودش باشد به نظر من هیچ کلامی دیگر درش اثر گذار نخواهد بود
ملایی: این در مباحث امروز حاج آقای حسینی هم