اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1404-04-04حجت الاسلام نظافت-نامه ۳۱ نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه‌السلام

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم افوض امری الی الله ان الله بصیرٌ بالعباد ای ناب ترین صبح خداوند بیا ای نور دریچه های پیوند بیا آن آئینه های صاف را یادت هست آن آئینه ها خاک گرفتند بیا و دعا می کنیم برای تعجیل در فرج صاحب عصر و زمان سلام می کنم به روی ماه تک تک عزیزانم و خانم ها و آقایان و پدرها و مادرها و دخترها و پسرها و خواهرها وبرادرها و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها انشاالله هر جا که هستید حال دلتان خوب باشد و خیلی خوشحالیم که امروز با سمت خدا میهمان خانه های نورانی شما هستیم امیدوارم که همه در صحت و سلامت باشید برای پیروزی جبهه حق با تمام وجود دعا می کنیم و به امید آمدن اون کسی که همه ی ما سالهاست چشم به راه آمدنش هستیم حاج آقای نظافت اینجا حضور دارند به رسم چهارشنبه ها و محضرشان سلام می کنم و خوش آمد سلام علیکم خیلی خیلی خوش آمدید

حجت الاسلام نظافت: سلام به شما و همه بینندگان عزیز بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین گرامی می داریم یاد و خاطره شهدای عزیز را چه کودکان و مردان و زنان فرماندهان عزیز دانشمندان مان حقیقتش این است که این اتفاقات تلخ یک باطن شیرینی دارد این که نشان داد که ملت ما ازصدر تا ذیل همه کنار هم هستند

شریعتی:  این همدلی خودش خیلی خوب است

حجت الاسلام نظافت: این همدلی و این وحدت و این که همه داریم هزینه مادی می پردازیم و غرامت می پردازیم این چنین نیست که فرماندهان ما در مخفی گاه ها اونجا جلسه تشکیل می دهند و سبوعیت دشمن آشکار شد و همچنان که شما فرمودید بیش از هر ایامی دل انسان بهانه امام زمان را می کند و صدای پای ظهور می آید این ها مقدمات ظهور است خوش بین باشید و زیاد بگوییم حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ · فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ می گوید وقتی محاصره شان کردند و ترساندند اینها به جای اینکه بترسند فزادهم ایمانا و گفتند حسبنا الله ونعم الوکیل نمی ترسیم ولی گاهی اگر دلهره ای ایجاد شد این ذکر حسبنا الله و نعمت الوکیل بسیار کمک می کند

شریعتی:و لا حول و لا قوۀ الا بالله العلی العظیم  انشاالله که همه دلها آرام باشد با یاد خدا و امیدوارم که سرشار از سکینه و طمأنینه حالتان چطور است؟ سلام تک تک ما را محضر حضرت رضا برسانید بحث تان را می شنویم با دل و جان ادامه نامه 31  

حجت الاسلام نظافت: بله بسم الله الرحمن الرحیم ادامه نامه 31 حضرت به اینجا رسید که فرمودند عظم ان تثبت ربوبیته باحاط قلبٍ او بصر یعنی پسرم بدان که ربوبیت خدای متعال عظیم تر از آن است که به احاطه قلب یا به احاطه چشم بیاید اولا اینجا چند تا بحث مطرح است یکی بحث معنای ربوبیت است ربوبیت با خالقیت فرق می کند خدا خالق است همه هم قبول دارند خدا خالق است بت پرست ها نمی گویند بت خالق است لئن سئلتهم من خلق السموات و الارض و لیقولن الله دعوا سر ربوبیت است که چه کسی رب است آیا همان که آفریده رب است یا نه اون آفرید را واگذار کرد و ربوبیت دست او نیست اسلام ناب قرآن توحید می گوید نه همان کسی که خالق است همان رب است پس ربوبیت یک نوع خالقیت مستمر است خدا مثل بنا و سازنده ای نیست که بسازد در ادامه به او کاری نداشته باشد خالقی که رب است و خالقی که مخلوقاتش وابسته به او هستند آن به آن اختلاف انبیا با مشرکین سر همین ربوبیت بود حالا چه ربوبیت تکوینی و چه ربوبیت تشریعی حالا حضرت می گویند ربوبیت خداوند قابل درک نیست یعنی بشر محدود نمی توند به ربوبیت خدای متعال احاطه پیدا کند نه با چشم سر و نه با چشم دل چرا ربوبیت خداوند قابل درک و احاطه نیست برای ما؟ جواب 1- خداوند عالم و آدم را دارد مدیریت می کند نه تنها عالم ماده که ما هم به اون احاطه نداریم حتی عالم ماده بلکه همه عوالم را رب العالمین

شریعتی:  این وجود لایتناهی

حجت الاسلام نظافت: و ما نمی توانیم محدود هستیم به او اشراف پیدا کنیم و انسان نمی تواند این توان را ندارد 2- اینکه انسان محدود است و خدا نامحدود است و نامحدود محدود نمی تواند به نامحدود احاطه پیدا کند قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفواً احدٌ یعنی هیچ کس کف و هم تراز خدای متعال نیست بنابراین محدود که ما باشیم نمی توند بر نا محدود احاطه پیدا کنند حالا همین مطلبی که امیر المومنین می گویند کسی بفهمد که خداوند ربوبیتی دارد که قابل احاطه نیست اگر این را درک کنیم و اعتراف کنیم که نمی توانیم درک کنیم ما همین اعتراف مان ما را جزو راسخان در علم می کند آیات سوره آل عمران یادتان است فرمود دو دسته آیه داریم هو الذی انزل علیک الکتاب منه آیاتٌ محکمات هن ام الکتاب و اخروا متشابهات آیات دو دسته هستند محکم و متشابه کسانی که در دلشان کجی هست فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ (آل عمران، 7) چون می خواهند فتنه درست کنند وابتغاء تاویله و بعد فرمود ما یعلم تاویله الا الله و الراسخون فی العلم راسخان در علم یعنی اونهایی که علم عمیقی دارند می گویند کل قرآن را قبول داریم امنا به کلٌ من عند ربنا حالا در خطبه ای در نهج البلاغه داریم که راسخان در علم را حضرت تفسیر کردند خیلی جالب است داستانی است که یک نفر به امیر المومنین گفت خدا را یک جوری توصیف کن که انگار با چشم سر دارند می بینند تصور مادی است حضرت ناراحت شدند و دستور دادند همه مردم جمع شدند و خطبه قراء ایراد کردند اونجا فرمود نگاه کن ای سوال کننده فما دلک القرآن علیه من صفته فأتم به هر چه را که قرآن در مورد اوصاف خدا دلالت کرده همان را بپذیر از نور هدایت اون پرتو بگیر و هر چی را که شیطان تو را تکلیف ات می کند برو اون آگاهی پیدا کن آگاهی که نه در قرآن هست و نه در سنت پیامبر و ائمه هدی است فرمود علم این را به خدا واگذار کن دنبال چنین آگاهی هایی نباش نهایت حق خدا بر تو این است که علم اینطور مواردی که نه در قرآن اثری هست و نه در روایات علمش را به خدا واگذار کنید بعد حالا حضرت فرمود بدان الراسخین فی العلم کی ها راسخ در علم هستند؟ هُمُ الَّذِينَ أَغْنَاهُمْ عَنِ اقْتِحَامِ السُّدَدِ الْمَضْرُوبَةِ دُونَ الْغُيُوبِ الْإِقْرَارُ بِجُمْلَةِ مَا جَهِلُوا (نهج البلاغه، 91) تفسیره خلاصه اش این است که خدا یک سرا پرده هایی و غیبی دارد یک غیب الغیب هایی دارد اونها بی نیاز کرد از این که اونها را که وارد این غیب الغیب ها شوند و بخواهند از این غیب الغیب ها سر در بیاورند چی اونها را بی نیاز کرد؟ اعتراف و اقرار به اینکه ما نمی توانیم احاطه پیدا کنیم چون اقرار کردند ما نمی دانیم و ما نمی توانیم خدای متعال اونها را ستایش کرد گفت آفرین چطوری ستایش کرد؟ عجز و ناتوانی اونها و اعتراف اونها را از اینکه نمی توانند احاطه پیدا کنند ستایش کرد و از اینکه عمیق نشدند در موضوعی که نمی توانند احاطه پیدا کنند خدای متعال اسمش را گذاشت رسوخ راسخ در علم از نظر امیر المومنین کسی است که اعتراف می کند عجز دارد از این که تناول و میل پیدا کند به ذات خدای متعال اما یصفون  و می گوید من نمی فهمم و عمیق نمی شود و ترک می کند تعمق را می گوید اینجا اصلا جای من نیست در نامه حکمت 31 هم داریم کفر 4 پایه دارد یکی اش تعمق است عمیق شدن بیجا آدم را به کفر می کشاند برای چی اینجا می ایستی جای تو اینجا نیست فرمود خدا ستایش کرد اعترافشان به عجز همین که اعتراف می کنند ما نمی توانیم نیل پیدا کنیم به همه ی علم پروردگار و سما و نامید خدای متعال ترک تعمق را در حوزه ای که تکلیف ندارند بروند جستجو کنند که فایده ای هم ندارد این ترک تعمق را سمی رسوخا گفت اینها راسخ در علم هستند بعد فرمود فاقتصر علی ذلک به همین قرآن و روایات بسنده کن لا تقدر عظمت الله علی قدر عقدک عظمت خدا را با عقل محدودت اندازه گیری نکن که هلاک می شوی برگردیم در نامه حضرت فرمود پسرم ربوبیت خداوند عظیم تر از این است که با چشم سر و حتی چشم عقل بتوانی بهش احاطه پیدا کنی اگر ما همین را بپذیریم همین اعتراف که آقا ما امکانات آبیاری مان یک حدی دارد ما محدود هستیم و ما مخلوق هستیم همین را بپذیریم حضرت فرمود تو می شوی جزو راسخین در دین، در ادامه حضرت می فرماید اذا عرفت ذلک اگر این را فهمیدید که خدا عظمتی دارد که قابل احاطه نیست و ما هم یک جهلی داریم و یک محدودیتی داریم فرمود فافعل این آگاهی تو را به یک رفتاری برساند آگاهی رفتار ساز است آگاهی به دو چیز: 1- کوچکی و محدودیت ما عجز و ضعف و جهل ما 2- نامحدود بودن خدای متعال فرمود فافعل کما ینبغی لمثلک رفتار کن اونطوری که شایسته است مثل تو اونطور رفتار کنند ما مثل کی هستیم؟ فرمود فی صغر خطره یک اندازه محدودی داریم خیلی جالب است یعنی حضرت می گویند عملکرد انسان باید متناسب با قد و قواره اش باشد

شریعتی:  پات را از گلیم خودت درازتر نکن در فهمت یک حدی دارد و در توانایی ات هم یک حدی دارد و لذا چقدر خوب است قد و قواره انسان را بشناسیم و لذا فرمود کفی بالمرء جهلاً ان لا یعرف قدره برای نادانی آدمی همین بس که اندازه خودش را نشناسد و بعدها می رسیم در همین نامه 31 داریم که اگر کسی اکتفا کند به قد و قواره خودش این برایش پایدارتر است بشناسد حد خودش را بلند پروازی نکند بعد حالا ما ویژگیهایمان چی است سه چیز حضرت فرمود صغر خطره یعنی شأن و منزلت ات پایین است به معنای اینکه خلیفۀ اللهی نه به معنای اینکه بالاخره تو یک محدودیت هایی داری مخلوق هستی و قلۀ مقدرته می گوید قدرت ات کم است و کثرت عجزه عجز و ناتوانی فراوانی داری و عظیم حاجته الی ربه حاجت عظیمی داری به پروردگار حالا باز قبلا هم گفتم حضرت می گویند اطاعت کن دارند زمینه سازی می کنند چقدر لطیف است امیر المومنین

حجت الاسلام نظافت: و چقدر این پایه های اعتقادی را حضرت محکم می کند و دوباره بر می گردد و دوباره مرور می کنند چند بار تا حالا گفتند خدا عظمت دارد و انسان محدود است بنابراین اگر دوست داریم فرزندان مان اهل اطاعت باشند باید زمینه سازی کنیم و باید اقناعشان کنیم دو چیز خیلی مهم شد یک شناخت خدا و عظمت خدا دو شناخت انسان از جهت نیاز به خدا اون وقت امر و نهی فایده دارد بگویی حجابت را درست کن درست می شود بگویی نماز بخوان درست می شود امر و نهی فایده دارد امر به نماز و حجاب درست می شود انسان شناسی آقای شریعتی خیلی اهمیت دارد معرفةُ النفسِ اَنْفَعُ المعارف: من عرف نفسه فقد عرف ربه حالا انسان شناسی ابعادی دارد یک بُعدش ارزش های وجودی انسان است عظمت نهفته در وجود انسان است این یک بعدش است که می گوید که در یکی از مناجات ها خدایا اگر من غافل شدم از استعدادهایی که در درون من قرار دادی و این غفلت من را به خواب برده فقط نبهتن معرفت بکرم آرائک معرفت به این همه نعمت من را بیدار می کند

شریعتی:  که من خودم را بشناسم و اندازه خودم را بدانم

حجت الاسلام نظافت: چقدر عظمت دارد انسان ابر و باد و مه و خورشید و فلک در خدمت ماست فکر کردی در جسم کوچک هستی عالم بزرگ در وجود تو قرار داده شده این یک بُعد است

شریعتی:  بعد دیگر پس یکی ارزش های وجودی انسان استعدادهای نهفته در وجود انسان بُعد دیگر انسان شناسی شناخت ضعف و عجز و جهل و فقر وجودی انسان است این دو تا با هم غوغا می کند یعنی از یک طرف باد نمی کنیم خودمان را مثل بادکنک اوج پیدا نمی کنیم و از یک طرف دست کم نمی گیریم خودمان را به زندگی پست حیوانی قناعت نمی کنیم تعدیل می شویم خیلی زیباست این دو تا شناخت از انسان غوغا می کند از یک طرف من مخلوق با عظمت پروردگار هستم و برای مثل من که استعدادش را دارم بلقاء او برسم فرمود تبارک الله احسن الخالقین همه چیز در خدمت انسان و برای انسان از یک طرف یادت نرود عین فقر هستی و هیچی نیست بینی ات را بگیرند و دهنت را بگیرند صورتت سیاه می شود می میری

یادت نرود نمی توانی نخوای و نمی توانی از خواب بلند نشوی بی اختیار می خوابی و بی اختیار از خواب بلندت می کنند انسان خوب بشر آقای شریعتی خودش را گم می کند فکر می کند خبری است به ویژه الان این پیشرفت های تکنولوژیک و این قدرت های ظاهری بشر را مست می کند و خودش را گم می کند و امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود تعجب می کنم از کسی که اگر چیزی را گم می کند دنبالش می گردد خودش را گم می کند دنبال خودش نمی گردد و چقدر بد است انسان خودش را گم کند علیکم انفسکم و لذا نماز چقدر خوب است سربه سرش نمی گذاریم سبحان ربی چقدر خوب است یار آدم بفهمد پاک و منزه است رب من الاعلا رب اعلای من سبحان ربی العظیم اینها سبب می شود آدم خودش را پیدا کند چقدر خوب است خدا می زند در گوشمان یک حادثه ای پیش می آید یک تکانی بهت بدهد و جنگ از این جهاتش خیلی برکت دارد همه متوجه به خدا می شویم همه متوجه به خدا می شویم همه متوجه می شویم که مستقل نیستیم در این عالم ما مبدأ و معادی داریم و او باید مدد کند و در کنارت باشد و چقدر مهم است که ما از این فرصت ها استفاده بهینه کنیم من قبلا هم عرض کردم که این موشک هایی که به هدف می خورد مبادا ما را مغرور کند و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی آقا ما در ایام کرونا چقدر الهی عظم البلاء گذاشتیم چرا تلوزیون در ایام جنگ نمی گذارد باید دلها را متوجه خدا کرد و متوجه به ولی خدا کرد فکر نکنیم ما زمان جنگ موشک نداشتیم پیروز شدیم اگر مغرور باشیم خدا گوشمان را می تاباند چون هدف این پیروزی ها نیست هدف آدم شدن است هدف عارف شدن است هدف خالص شدن است

شریعتی:  یعنی یک نگاه توحیدی اینجا بود که حاج احمد کاظمی گفت خرمشهر را خدا آزاد کرد نگاه توحیدی محض

حجت الاسلام نظافت: یعنی یک نگاه توحیدی اینجا بود که حاج احمد کاظمی گفت خرمشهر را خدا آزاد کرد نگاه توحیدی محض خود حضرت امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد بله و ما رمیت اذ رمیت می گوید تو موشک داری می زنی این آیه خیلی قشنگ است می گوید اذ رمیت اون هنگام که تو زدی ولی تو نبودی تو نزدی هم می گوید تو زدی هم می گوید تو نزدی این آیه را دیدید ما رمیت نزدی اون هنگام که تو زدی و لکن الله رمی یعنی هر چه داری از اوست یعنی خودت را گم نکن یعنی خدا عنایتش را بردارد هیچ در هیچ و لذا این اسرائیل با این هیمنۀ پوشالی خدا دارد خودش را نشان می دهد بهترین وقت عارف شدن نسبت به خدا الان است یک عبارتی است در تتمۀ دعای عرفه خدایا این قدر می پیچانی این عالم را من فهمیدم تو از من یک چیزی می خواهی از من چی می خواهی؟ انت تعرف فی کل شیء تو خواستی که من تو را در هر پدیده ای ببینم اون وقتی که موشک می خورد تو را ببینم و اون وقتی که نمی خورد تو را ببینم اون وقتی که موشک می خورد به ما تو را ببینم و اون موقع که اتفاق می افتد تو را ببینم یادتان باشد این عالم پشت پرده و ربی دارد گاهی ما غافل می شویم خدای متعال پاس گل می دهد نمی زنیم

شریعتی:  اقتضای رب بودنش است

حجت الاسلام نظافت: بله پاس گل می دهد پاس گل معرفت می دهد الان وقتش است که همه مون از سر مستی نجات پیدا کنیم به خودت بیایی به خودمان بیاییم دعا کنیم ببینیم خاری مستکبران عالم را ببینیم ذلتشان را این موشک ها خیلی عجیب است شما نمی دانید موشک که بلند می شود در اطراف ما این هواپیماها هستند اینها همه موشک ها را می خواهند رهگیری کنند رد نمی شود میرود تا می رسد به اردن باز اونها می زنند و باز از اونها رد می شود و بعد می رسد به اولین لایه ای که لایه ی پدافندی اسرائیل رد می شود انگار یک فرشته ای دارد این را عبور می دهد خدا چطوری خودش را به ما نشان بدهد

شریعتی:  و لکن الله رمی این همان تنظیم باد است حواست باشد که فکر نکنید خودت کاری کردی تو خیلی از کارها همینطور است

حجت الاسلام نظافت: همین شکستش لذا خوب است و هم پیروزی اش خوب است یعنی شکست و پیروزی با هم دیگر خوف و رجا می ماند تنظیم می شویم ما در جنگ هم تلفات می دادیم ولی با دست خالی به پیروزی هایی می رسیم ما برای عملیات کربلای چهار خیلی عِده و عُده فراهم کردیم و خیلی فکر کردیم نشد چه شکستی

شریعتی:  لذا در موزه شهدا رفقا یک وقتی فرصت کردند بروند ببینند خیلی سال پیش سنگی اونجا گذاشته بودند شکل کلت بود با این سنگ یک رزمنده ای کلی اسیر گرفته بود بدون این که کاری بکند همه دست هایشان را برده بودند بالا برنگشتند نگاه کنند می گفتند بر نگردید کلی اسیر گرفته بود یعنی یک وقت هایی یک وقت هایی

حجت الاسلام نظافت: ما شکست خوردیم پانزده روز بعد کربلای پنج فتح الفتوح شد اون شکست مقدمه پیروزی بود با اون شکسته دلمان شکست و با اون شکست باد را تنظیم کرد

شریعتی:  ماهیت دنیا همین است فراز دارد و نشیب دارد و اوج و حضیض دارد

حجت الاسلام نظافت: این اتفاقات دست ما نیست بهره برداری خوب دست ماست چطوری نگاه می کنیم برداشتش چی است حالا بهره برداری سیاسی و اجتماعی ما بحث مان تربیت است بهره برداری تربیتی الان وقتش است که وقتی ما داریم با بچه مون تلوزیون نگاه می کنیم بگوییم بابا ببین این اسرائیل را دست کم نگیر دست کم بگیر دست کم نگیر چون اسرائیل همان آمریکاست اسرائیل همان انگلستان است اسرائیل همه تمدن پوشالی غرب است این را خاکریز اول است ولی وقتی خدا داریم دست کم می گیریم یعنی الان وقتش است که ما بهره برداری تربیتی بکنیم داستان اسرائیل را باید گفت این اسرائیل هشت روز تمام کشورهای عربی نه الان شصت سال پیش باهاش جگیدند همه شکست خوردند اسرائیل شصت سال پیش قوی نبودیم اینقدر از اون موقع تا الان شنیدید قدرتش مضاعف مضاعف حالا این اسرائیل اسرائیلی است که سوریه را گرفته سر مست است سید حسن نصر الله را داده سر مست است حماس را عرض شد به ظاهر در تنگنا قرار داده سر مست است فکر کرد که اینجا هم همان است تازه همین ها هم که نتوانستند از پس یمن بر بیایند با حزب الله تا سی روز در اون جنگ عجیب وغریب شکست خوردند اینها همه عنایت خداست ما وظیفه داشتیم موشک بسازیم و ما تشکر می کنیم و ما قدر دان حاجی زاده و شهید تهرانی مقدم هستیم اینها آینده نگری کردند و قدر دان حضرت آقا هستیم خدا رهبر فرزانه و حکیم دور اندیشی داده خدا حفظشان کند ولی بدانید پیروزی با اینها نیست چون ده برابرش را اونها دارند صد برابر و هزار برابرش را دارند اگر قرار بود با اینها باشد اونها باید پیروز بشوند ما هم باید موشک داشته باشیم و هم باید تدبیر داشته باشیم ولی سوخت اصلی موشک ها ایمان است سلاح اصلی ما دعای ماست اون چیزی که متفاوت می کند همین است پس انسان شناسی دو بُعد مهم داشت یک بُعد عظمت وجودی انسان و استعدادهای نهفته او و دو فقر و عجز اوست و حالا درس تربیتی اش این است در عین اینکه انسان را تکریم می کند و ارزش های وجودی او را می گوییم و می گوییم تو گل سر سبد عالم هستی و عالم مقدمه توست و خلق لکم ما فی الارض جمیعا و سخر لکم این آیات از این دست را می دهیم بادش را خالی می کنیم می گوییم تو عجز و جهل هم داری تا گرفتار عجب و تکبر نشود حالا حضرت می گویند عمل کن انسانی با این ویژگی ها فی طلب طاعته طلب طاعت نمی گویند اطاعت کن طلب اطاعت فرقش چی است فرقش این است که طلب ایجاد کن قبلا هم گفتیم عطش ایجاد کنیم و بچه ها را تشنه نماز کنیم و بچه ها را عاشق حجاب کنیم و چپه حرکت نکنیم از علی جلو نزن و از امیر المومنین دلسوزتر نباش یک کاری کنیم این طلب بیاید و تا معرفت نیاید طلب نمی آید تا فهم نیاید طلب نمی آید می گوید این بچه تو باید طالب اطاعت خدا باشد

شریعتی:  معرفت باید باشد که اون طلب به وجود بیاید

حجت الاسلام نظافت: الان داشتیم ما می آمدیم تهران به این بزرگی خود تهرانی ها بلد نیستند آدرس بدهند واقعا سرگردان بودیم سرگردان بودیم و جی پی اس ها هم قطع شده بود دوست داشتیم یک کسی پیدا شود و راهنمایی کند ایستاده بودیم عطش ایجاد شده بود باید می آمدیم شما منتظر ما بودید تا یک کسی رد بشود یک کسی رد بشود درست امر کند و ما هم درست گوش بدهیم گاهی درست راهنمایی نمی کنند او خودش بلد است فکر می کند ما هم بلد هستیم از این ور و از اون ور می خواهم بگویم وقتی انسان گیر می کند طالب راهنمایی می شود و بچه ها باید طالب هدایت خدا باشند فی طلب طاعته یک جنبه دیگر هم دارند من خشیت من عقوبته هم انسان باید طالب اطاعت خدا و پاداش خدا بشود و هم باید بترسد از عقوبت خدا خدا هم که عقوبت ندارد سیستم عالم این است که عقوبت دارد این نور افکن ها را بهش نگاه کنید چشمت ضعیف می شود این سنتش است این می شود عقوبت به نور افکن نگاه کنیم چشم هایمان ضعیف شود این عقوبت خدا است که چشم ضعیف می شود خدا که مهربان است که و لذا ترسی ندارد خدا فرمود از عمل خودت بترس خدا سنت هایی آفریده این سنت ها شوخی ندارد خودت را با سنت ها هماهنگ نکنی چوبش را می خوری بنابراین کاری کنیم که متربی طالب طاعت شود معرفت خدا و رسول به تنهایی کفایت نمی کند یعنی فقط طلب اطاعت ایجاد نمی کند راهش این است که نیاز متربی را به خدا و دین نشان بدهیم بهش بگوییم انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید

شریعتی:  بسیار عالی خیلی نکته های خوبی بود حاج آقای نظافت خیلی ازتون ممنونم متناسب با اتفاقات و جریان های امروز که همه مون واقعا باید ازش درس بگیریم عبرتی که شما اشاره کردید برای خودسازی خودمان وبرای بزرگ شدن و رشدمان خدا رحمت کند حاج شیخ علی آقای صفایی را می گفت یکی از برکات ابتلائات این است که نقطه ضعف های خودت را می شناسی و رویش کار می کنید اینکه ما عاجز و ناتوان هستیم نگاهمان باید به سمت خدای متعال باشد خدا هم مدد کند و نصرت کند و آرزوی پیروزی جبهه حق انشاالله قرآن را بشنویم بعد از تلاوت آیات در خدمت تان هستیم عزیزانم چقدر خوب است ثواب تلاوت این آیات را هدیه کنیم به روح بلند همه شهدای عزیز و سرداران بزرگ و همه دانشمندانی که حق بزرگی به گردن ما دارند به همه زنان و کودکان و مردان بی گناه و بی پناه این سرزمین و این دیار بفرمایید.

(تلاوت قرآن کریم)

شریعتی:  اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و صلی علی ابی الحسن علی ابن موسی الرضا چهار شنبه هایی که دلمان گره می خورد با صحن و سرای حضرت رضا علیه الصلات و السلام همه تون دعوت هستید برای مشارکت در قربانی ماه محرم الحرم به عشق سید الشهدا می توانید به زیر نویس های ما دقت کنید و به کانال ما دقت کنید و مراجعه کنید و همینطور به سایت ما انشاالله که بهترین برکات به حق شب های عزای سید الشهدا برای همه مون رقم بخورد انشاالله سه چهار دقیقه فرصت داریم حسن ختام فرمایشات تان را بشنویم

حجت الاسلام نظافت: اینطوری شد فی طلب اطاعته و طلب اطاعت خدا و خشیت از عقوبت خدا در کنار ایجاد شوق به بهشت خشیت از او هم باید ایجاد شود تا اون خوف و رجا باشد بشارت و انظار با هم باشد اینها توامان باشد من این را می خواهم بگویم ریشه مشکلات تربیتی ما گاهی کوتاهی خانواده هاو اولیاء و معلمان و اینهاست و سیستم است و گاهی هم خود جوان است که باد می کند و فکر می کند همه چیز را میداند و لذا ما بایستی توی تعادل بخشی نگرش او خیلی لطیف عمل کنیم یعنی از یک طرف وقتی می خواهیم بگوییم تو عاجز هستی عجز و فقر و جهل داری نزنید تو سرش فکر کند پس من هیچ هستم بابا در برابر خدا تو اینی نه در برابر خلق و نه در برابر آمریکا خلیفۀ الله هستی از این ورو اون ور نیفتیم اگر حضرت می گویند تو عاجز هستی مقدر کمی داری نسبت به خدای متعال و نسبت به خلق نسبت به خلق باید بگوییم آقا خدا به تو استعدادهایی داده تو تفاوتی نداری با دیگران دست کم نگیر خودت را همان که شما فرمودی اتزعم انک جرمٌ صغیر و فی انت عالم الاکبر این تنظیم و تعادل بخشی بسیار اهمیت دارد و در ادامه حضرت می گویند لم یأمرک الا بحسن و لم ینحک الا ان قبیح چرا می گویم اطاعت کن از خدا حضرت می فرمود زیرا خدا امر نکرد مگر به چیزی که حسن دارد نهی نکرد مگر از چیزی که قبح داشته یعنی خدای متعال همینطوری کیلویی امر نمی کند و نهی نمی کند این عالم خدای متعال آفریده هم یک بخش هایی اش حسن دارد و هم یک بخش هایی اش قبح دارد و خدا خودش احاطه دارد و چون دوست دارد ما گرفتار قبح نشویم نهی کرده چون دوستدارد از حسن برخوردار باشیم امر کرده ما که سر در نمی آوریم ما از طریق امر خدا و از طریق نهی خدا می توانیم به حسن و قبح نهفته ی در این عالم پی ببریم ما طالب حسن هستیم و ما متنفر از قبح هستیم ولی متاسفانه خیلی وقت ها اون چیزهایی که قبح دارد فکر می کنیم حسن دارد

شریعتی:  یک وقت هایی جایی اینها را قاطی می کنیم

حجت الاسلام نظافت: اون منکر را با معروف اشتباه می گیریم و معروف را هم با منکر اشتباه می گیریم برای اینکه یک اشتباه رخ ندهد خدای متعال امر کرد لطف کرد امر کرد آقا دقت کنید این امر خدا لطف خداست امر پزشک لطف پزشک است نهی پزشک لطف است و خدای با اون عظمت در جزئی ترین امور ورود پیدا کرد امر کرد و یا نهی کرد ما از طریق امر و نهی خدا می توانیم بفهمیم که این حسنی داشته که امر کرده خدا که نیاز ندارد که یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر خدا آسانی می خواهد و خدا سختی نمی خواهد ممکن است یک خانمی بگوید خدا سختی نمی خواهد چرا می گوید حجاب حجاب که سختی دارد می گوییم این سختی است که کمک می کند که گرفتار سختی های هزار برابری نشویم

شریعتی:  باز این سختی را باید با نسبت چیزی سنجید این هم حکمت دارد و این هم بی حساب و بی حکمت نیست پس این عالمی که خدای متعال آفریده از طرف خود انسان در این عالم هم حسن است و هم قبح است و هم خیر است و هم شر است البته خدا شر تولید نمی کند انسان مختاری آفریده است که در اون انسان با سوء استفاده از آزادی اش شر تولید می کند  لذا می فرمود بخوانید هر روز صبح قل اعوذ برب الفلق من شر ما خلق این درخت که شر ندارد و این حیوان که شر ندارد همین موجود دوپاست که می تواند با سوء استفاده از این اختیار گسترده ای که خدا بهش داده می تواند شر تولید بکند

شریعتی:  خیلی ممنونم حاج آقای نظافت از شما و ممنون و سپاسگزار امیر المومنین هستم که فکر امروز ما بود و برای ما فرزندانشان انشاء الله

 از کجا بیابمت که کیمیای خاک شدن                که بوتراب قبولم کند به فرزندی

ممنونم از امیر المومنین که فکر ما بود و این نامه را برای فرزندانش و ما نوشت و گذاشت و عامل همه دغدغه های حضرت باشیم از نگاه پر مهرتان ممنونم برای مشارکت برای ماه محرم هم به زیر نویس ها می توانید دقت کنید و هم به کانال ما دقت کنید هم عدد چهارده را به 20000303 اگر پیامک کنید نحوه مشارکت را دوستان برای شما ارسال خواهند کرد حاج آقای نظافت دعا بفرمایید

حجت الاسلام نظافت: خدایا با نابودی کامل جبهه کفر قلب ولی ات را خشنود بفرما خدایا ما را از زمینه سازان ظهور و از کسانی که توفیق درک ظهور امام زمان دارند قرار بده با نجات همه مظلومان با صبری که به خانواده شهدا میدهید خدایا دست همه ما را بگیر

شریعتی:  الهی آمین خیلی ممنون و متشکرم از شما بهترین ها را برای شما عزیزان از قادر متعال مسئلت می کنم انشاالله حال دلتان خوب باشد و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین تا سلامی دوباره متشکرم از شما حاج آقای نظافت.