اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1404-02-31-شرح نامه ۳۱ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم شریعتی: از میان تمام سالنامه های قمری و میلادی تقویم دل من و این سرزمین تا ابد شمسی است وقتی نام تو خورشید است. السلام علیک یا شمس الشموس سلام می کنم به همه دوستان و عزیزانم خانم ها و آقایان انشاالله که حال دلتان خوب باشد و بهترین ها را از قادر متعال برای همه شما مسئلت می کنم ایام، ایام زیارتی مخصوص حضرت رضا علیه الصلات و السلام است خوش به حال همه اونهایی که مشهد هستند و هوای اونجا را نفس می کشند حاج آقای نظافت هم حضور دارند سلام علیکم

 

 

حجت الاسلام نظافت: سلام بر شما و همه بینندگان عزیز گرامی میدارم ایام زیارتی امام رضا علیه السلام را و همه دارند می روند مشهد و

شریعتی:  مشهد می گویند خیلی شلوغ است

حجت الاسلام نظافت: و ما هم دلمان را جا گذاشتیم مشهد و به خاطر انجام وظیفه اومدیم اینجا و البته عزیزانی که مشهد هستند نائب الزیاره خواهیم بود

شریعتی:  ما قرار گذاشتیم ما مشهد هستیم نائب الزیاره شما هستیم دوستانی که مشهد زائر و مجاور هستند سلام رسان ما باشند مخاطبین و اهالی خوب سمت خدا

حجت الاسلام نظافت: دوستان ما هم برنامه ای طراحی کردند که نائب الزیاره عزیزانی هستند که پیامک می دهند بهشون یک اتفاق خیلی خوب رقم می خورد این هم خیلی زیباست که همه به فکر هم باشیم به طور خاص عزیزانی که پیامک می دهند به عزیزان ما سلامی محضر علی ابن موسی الرضا خواهیم داشت

شریعتی:  به اذنش برای شما زیارت نامه خواهند خواند و ممنونم از دوستان مجموعه این تدبیر را کردند اونهایی که دلشان مشهد است می توانند از این طریق زائر شوند

حجت الاسلام نظافت: همچنین گرامی می داریم آیت الله رئیسی و همراهانشان را جناب آقای رئیسی پارسال در ایام ولادت علی ابن موسی الرضا شهید شدند و به رحمت واسعه حق واصل شدند امثال هم اولین سالگردشان گره خورده با امام رضا علیه السلام حقیقتا ایشان خادم الرضا بود به معنای واقعی کلمه اهل بکاء و اهل توسل و خیلی حال خوشی داشت ایشان می دانید ایشان یک ساعت قبل از اذان صبح همیشه حرم بودند هر موقع مشهد بودند یعنی انسانی بود که اهل توجه و توسل و بکاء بود در کنار تدابیر و تلاش ها و فضیلت های دیگری که دوندگی ها و خستگی ناپذیری هایش این جهت هم برجسته بود در ایشان یعنی و خودش را مدیون امام رضا علیه السلام می دانست از دوران کودکی می دانید دیگر طعم تلخ یتیمی و فقر را چشیده بود و بالاخره امام رضا علیه السلام محبت کردند و دستگیری شون کردند انشاالله روحش شاد باشد

شریعتی:  امیدوارم هم شهید آیت الله دکتر رئیسی و همه اموات و درگذشتگان و همه شهدا همین امروز میهمان سفره حضرت رضا باشند انشاالله نامه 31 نهج البلاغه و فرازهای نورانی امیر المومنین بسم الله الرحمن الرحیم ما مروری کنیم حضرت فرمودند مالک مرگ و زندگی یکی است و دنیا هر حالتی دارد خدا اراده کرده که در اون حالت هست بعد فرمود اگر یک چیزی برای تو مشکل شد نتوانستی تحلیل بکنی یک حادثه و پدیده ای را این را حمل بر نادانی ات بکن تو اولی که به دنیا اومدی نادان بودی ذره ذره علم پیدا کردی نادانی ها و جهالت ها خیلی بیشمار است از اینکه بشود احصاء کرد بنابراین حضرت فرمود فاعتصم چنگ بزن به خدایی که تو را آفرید و روزی داد و خلقت متعادل داد بعد فرمود والیکن له تعبدوک بعد از این مقدمه ها حضرت فرمودند تعبدت فقط برای خدا باشد تعبد یعنی چی؟ یعنی بندگی کردن عبد یعنی خدا ما را از ما خواست که بندگی کنیم تعبد یعنی بندگی را پذیرفت تعبد یعنی انجام وظائف به چه دلیل؟ چون تو می گویی تمام

حجت الاسلام نظافت: هر چی گفتی من بگویم چشم ولو نفهمم حکمتش را می دانم حکمتی دارد اما چون تو گفتی می گویم چشم این می شود تعبد یعنی می فهمیم که دیگران لایق بندگی نیستند دیگران خودشان بنده هستند و خودشان مخلوق هستند و لذا خدای متعال فرمود ان اعبدونی هذا صراطٌ مستقیم ما هم در نماز می گوییم ایاک نعبد فقط تو را بندگی می کنیم بندگی جبری است یعنی ما روی کره زمین انسانی را نداریم که بنده نباشد کفار هم بنده هستند

شریعتی:  اونها مثلا بنده هوای نفس و بنده پول هستند خدایشان فرق می کند

حجت الاسلام نظافت: خدا ما را آزاد قرار داده تا انتخاب کنیم یک معبودی را اگر بگوییم ما نمی خواهیم انتخاب کنیم خدا می گوید نمی شود مجبور است انتخاب کند سر دو راهی قرار می دهد خدا ما را تا انتخاب کنیم برای خودمان معبودی را بعضی ها همتشان عالی است خدا را به عنوان معبود انتخاب می کنند و بعضی همتشان پست است ما گفتیم خدا چرا؟ تو نماز که می گوییم ایاک نعبد یک مقدماتی دارد می گوییم بسم الله الرحمن الرحیم والله رحمان و رحیم است و رب العالمین است مالک یوم الدین است به این دلیل می گوییم ایاک نعبد حالا که اینطوری شد ایاک نعبد و جالب است اولش از او می گوییم موقعی که می خواهیم بگوییم بندگی می کنیم یعنی تو را بندگی می کنیم از اول نماز نمی گوییم به نام تو می گوییم به نام الهی که رحمان و رحیم است یک بارکی سبک عوض می شود این ایاک فقط تو را بندگی می کنیم گویا انسان یک بارگی به این نتیجه می رسد که خدا غایب نیست یکهو مخاطب می شود سبک بیان عوض می شود اصطلاحا می گویند از غیاب به خطاب صورت می گیرد خوب بنابراین اگر ما بندگی خدا را انتخاب می کنیم مبنا دارد بعد حضرت فرمود الیه رغبتک فقط عشقت به خدا باشد انسان رغبت دارد چرا رغبت دارد؟ چون عین نیاز است نیازهایمان می خواهیم بر آورده بشود گاهی طمع پیدا می کنیم به این و گاهی به اون می گوید فقط رغبت ات به خدا باشد این آدمها همه فقیر هستند و یک رغبت هایی دارند سراپا نیاز هستند وقتی فهمیدی همه کاره اوست چرا رغبت ات به دیگران باشد رغبت ات فقط به خدا باشد و این مقدمات عزت است مقدمات سعادت است چون وقتی ما طمع به دیگران داریم طمع آدم را ذلیل می کند و طمع انسان را وابسته بار میآورد

شریعتی:  واقعا یعنی ایاک نعبد چقدر تو را بزرگ می کند

حجت الاسلام نظافت: یعنی می گویی من اونقدر عظمت دارم که دیگران لایق نیستند من در برابرشان سر خم کنم فقط در برابر خدا یعنی آدم کلاس خودش را بالا می بیند اشتیاقم هم فقط به خدا اکثر مسارع العقول تحت بروق المطامع فرمود برق طمع که می جهد عقل زمین می خورد و سر انسان کلاه می رود ولی اگر دلداده خدا شدیم خدا دست ما را می گیرد بعد هر جایی که خدا می گوید سر خم کن اونجا حکمت دارد می گوید در برابر پدر و مادر سر خم کن ما در برابر پدر و مادر سر خم می کنیم چون به امر او سر خم کردیم ما اشتیاق به امام رضا علیه السلام داریم خدا فرموده است اشتیاق داشته باش خدا فرموده من امام رضا را کاره ای قراردادم الیه رغبتک رغبت ات فقط به خدا باشد و منه شفقتک انسان دو حال دارد رغبت و خوف، خوف و رجا دارد ترس ات هم از خدا باشد خدا همه کاره عالم هست ا ین یعنی توحید محض دو تایی اش با همدیگر خوف و رجا نسبت به خدای متعال امید به خدا و ترس از خدای متعال حالا جالب است که اینجا امیر المومنین که نامه تربیتی نوشته اند دارند خدا را در چشم ها نورانی می کنند نه خودشان را این درس است که مربی خودش را بت نکند و مربی خدا را در چشم ها بزرگ کند مربی باید حلقه ی وصل باشد به خدا و تو چشم متربی خدا را بزرگ کند اگر دقت کنید امیر المومنین نمی گوید من می گوید خدا بعد هم حالا می رسیم می فرماید او را عبور بده یعنی مربی کارش این است که دست متربی را بگذارد در دست خدا حالا خدا بعد دست این مثل اینکه پدر دست بچه اش را می گیرد می گذارد در دست مربی خدا دست ما را می گیرد می گذارد دست پیامبر پیامبر دست ما را می گیرد می گذارد دست امیر المومنین امیر المومنین به عنوان یک مربی می گوید خدا این الگو است ما اگر می خواهیم مربی و پدر خوبی باشیم انگشت اشاره مون به سمت خدا باشد بچه مون را خدا پرست بار بیاوریم نه پدر پرست و نه مربی پرست ما نباید بت بشویم خدا را باید بزرگ کنیم مربی باید بگوید من هر چی دارم از خداست اون وقت خودمان در عمل که خاضع و خاشع باشیم سر به سجده می گذاریم و عشق مان به خداست و ترس مان از خداست بچه ما در عمل هم خدا در چشمش و در ذهنش بزرگ می شود در خطبه اول نهج البلاغه امیر المومنین پنج تا ماموریت برای خدا ذکر می کند نمی خواهم هر پنج تایش را بگویم آخریش این است یروهم آیات المقدوره انبیا به عنوان مربی ها اونها نشان می دهند به مردم نشانه های قدرت خدا را چرا نشانه های قدرت خدا را نشان می دهند؟ می خواهند خدا در چشم مردم در ذهن  و جانشان عظمت پیدا کند

شریعتی:  همان ویژگی که حضرت در خطبه حمام هم فرمودند

حجت الاسلام نظافت: من هم همین را می خواستم بگویم عظم الخالق این را می خواهیم بگوییم عظم الخالق فی انفسهم فصغره خدا در جان متقین عظمت پیدا کرد نتیجه چی می شود؟ غیر خدا کوچک می شود امام بی حساب نگفت آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند مردم غزه موحد بار اومدند ترس ندارند

شریعتی:  چون پشتشان به یک جای دیگر گرم است مومن شدی اینطوری می شود ترس می رود کنار

حجت الاسلام نظافت: بعد نشانه های قدرت را حضرت فرمود آسمان بر افراشته یکی از نشانه هاست و زمینی که زیر پای شماست یکی از نشانه هاست و عوامل زندگی ساز معایش رزق و ویتامین ها و پروتئین ها و هر چیزی که مایۀ معیشت و بقای حیات مادی انسان می شود اینها نشانه های قدرت خداست اینها هر کدامش یک رشته ای شده است آجالٍ تفنیهم فرمود اجل دارید این اجل ها شما را فانی می کند شما فرسوده می شوید این نشانه های قدرت خداست نمی تواند انسان نخوابد انسان نمی تواند از خواب بلند نشود و نمی تواند انسان پیر نشود و رنج هایی شما را پیر می کند حادثه ها پی در پی می آید اینها نشانه های قدرت خداست چون می خواهند که خدا عظمت پیدا کند و اون اتفاقات خوب رقم بخورد در خطبه 185 داریم فرمود لو فکروا فی عظیم القدره و جسیم النعمه و رجعوا الی الطریق اگر مردم تفکر کنند در قدرت عظیم خدا و در نعمت های بزرگ خدا همه بر می گردند و لذا ما بایستی تفکر بچه هایمان را فعال کنیم برای فکر کردن در نشانه های قدرت خدا تا اون خدا شناسی در جانشان بیاید

شریعتی:  فرمود خدا بزرگ جلوه می کند

حجت الاسلام نظافت: یعنی بزرگی خدا را ببینند نه اینکه بخواهیم خدا را بزرگ کنیم

شریعتی:  بزرگی را بفهمند و درک کنند

حجت الاسلام نظافت: حضرت می فرماید واعلم یا بنی تعبیر عاطفی پسرم بدان یعنی بخوان فرق می کند با بدان گاهی آدم می خواند نمی فهمد علم پیدا نمی کند علم پیدا کن به چه مطلبی؟ بدان احدی ان احداً لم ینبع ان الله هیچ کس از جانب خدا خبر نیاورد کما انبع انه الرسول همچنان که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خبر آورده است ببینید پیامبران را می گویند نبی، نبی از نبأ است نبأ به خبر بزرگ می گویند نبی یعنی کسی که صاحب خبر شده است همه ی پیامبران نبی هستند و صاحب خبر شدند و زمین هیچ گاه از حجت خدا خالی نیست امیر المومنین در حکمت 147 فرمود لا تخلل الأرض من قائم لله و حجه زمین خالی نیست از کسی که با یک حجتی قیام کرده برای خدا حالا اون حجت یا ظاهر و مشهور است یا خائف و مامور است مثل امام زمان که در پس پرده غیبت هستند فرمود برای اینکه حجت های خدا باطل نشود زمین خالی نمی کند حالا در میان همه انبیا همه در یک رتبه نیستند تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعضٍ در میان همه ی انبیاء پنج تا پیامبر شدند اولوالعزم در میان همه ی اولوالعزم ها پیامبر اسلام سر آمد همه هست و لذا حضرت بعد از اینکه عظمت خدا را می گوید عظمت پیامبر اسلام را می گوید و می گوید هیچ کس به اندازه پیامبر خبر نیاورده نشانش چی است؟ نشانش قرآن است لو انزلناه هذا القرآن علی جبلٍ خاشعاً متصدعا من خشیت الله قلب پیامبر ما توانست پذیرای معارف قرآن باشد اون قرآنی که می گفت اگر بر کوه نازل می کردی متلاشی می شد پس پیامبر خیلی عظمت دارد و در خطبه 198 داریم حضرت فرمود خدا پیامبر اسلام را قرار داد بلاغاً لرسالته رسالت خدا را او می رساند و او به سرانجام می رساند کرامتاً لامته پیامبر کریم است در خطبه اول نهج البلاغه هم داریم کریماً میلاده پیامبر کرامت دارد فرمود مایۀ کرامت امت هم هست اگر در عمل امت باشیم ربیعاً لاهل زمانه فرمود خدا پیامبر را مایۀ بهاری شدن همۀ انسان ها قرار داد همه را پیامبر بهاری می کند یعنی همیشه بهار می شود اگر کسی از پیامبر پیروی کند چرا؟ چون اگر دلت بهاری بود همه ی زندگی ات بهاری هست در زمستان تو هم بهار می شود رزقتا لاعوانه پیامبر را مایۀ بزرگی یارانش قرار داد رفعت پیدا می کند و شرف پیدا می کند بعد فرمود حالا حضرت فرمود پیامبر اسلام از همه سرآمد و بالاتر و فرض به راعدا فرمود بپسند یعنی انتخاب بکن پیامبر را به عنوان راعد یعنی چی؟ عزیزانی که می خواهند یک اردویی بروند قبلش چند نفر را می فرستند می گویند بروید اونجا ببینید اوضاع چطور است می رود که خبر دار شود و بیاید به اینها خبر بدهد دست اینها را بگیرد و ببرد راعد یعنی جلودار و قاعد کسی که جلو جلو اطلاع پیدا می کند پیامبر راعد است یعنی خدا جلو جلو به پیامبر او را برده است به معراج و خبرهایی به او داده است خدا این پیامبر مهربان را فرستاده که دست ما را بگیرد فرمود بپسند یعنی انتخابش کن انتخاب نکنی فایده ندارد بپسند پیامبر را به عنوان راعد و الی النجات قاعد پیامبر را قاعد نجات بدان قاعد یعنی جلودار چرا می گوید نجات چون دنیا گرداب هایی دارد خیلی ها غرق شدند و خیلی ها جهنمی شدند و خیلی ها هدر رفتند می فرماید پیامبر را به عنوان قاعد و جلوداری که تو را نجات می دهد به عنوان ناجی غریق بپسند یعنی باید انتخابش کنی چرا می گوید این پیامبر را بپسند چون مدعی زیاد است چون الان آئین انحرافی یهود هست آئین انحرافی مسیح هست و تعارف که ند اریم حضرت موسی در زمان خودشان اعلم بوده اند حضرت عیسی در زمان خودشان الان یک انسان در این بچه من و شما می خواهد انتخاب کند چیکار باید بکند؟ باید مقایسه کند باید بداند و این مقایسه خیلی مهم است نمی دانم تا حالا برخورد کردید مثلا وقتی خانمی می خواهند چادر بخرند یک چادر را نگاه می کند پارچه را نشان می دهد خوب است بد نیست یکی دیگر را می آورد تازه اینجا تفاوت مشخص است پنجمی که می آورد گرانتر است به چشم نمی آید اون انگار قهوه ای است رنگش خیلی در مقایسه پارچه سفید هم اینطوری است در مقایسه می بینی یک پارچه دیگر زرد است سفید دیده می شود یک سبک برای انتخاب این است در میان این همه مدعی در این عالم بایستی ما افراد را دعوت کنیم به سنجش به مقایسه حالا مقایسه در چند جهت یک ببینید در ادیان موجود در مورد خدا چی می گویند؟ در مورد اوصاف مبد أ عالم چون یک عده می گویند عالم اصلا مبدأیی ندارد اونها که هیچ ادیان مطرح یهود است و مسیح است و مسیحیت و یهودیت و اسلام خوب اول ببینیم در مورد خدا چی می گویند بعد ببینیم در مورد پیامبر چی می گویند تعالیمشان را با هم مقایسه کنیم و درس تربیتی این فراز این است اگر می خواهی بچه تو معبد شود و چون و چرا نکند اول پایه ها را محکم کن اول از خدا بگو و اول از انسان بگو نگو نماز اول است نگو حجاب تشنه اش کن دعوتش کن به اینکه بررسی کند فکر کند و التماس تفکر داشته باش یعنی جوان ها اول باید به ضرورت دین پی ببرند دستوراتی مثل نماز و حجاب و اینها نیاز دارد که بفهمند بفهمیم که نمی فهمیم و لذا امیر المومنین فرمو الاسلام هو التسلیم یکی از نشانه های حقانیت اسلام این است که دعوت به پرسش می کند اسلام می گوید بپرسید دعوت به مقایسه می کند اسلام در مسائل بنیادین مخالف تقلید است اسلام با تقلید شروع نمی شود اگر یک کسی بگوید من خدا را قبول کردم چون بابام گفته بود به درد نمی خورد خودت باید به نتیجه برسی هیچ دینی اینطوری نیست خیلی جالب است چون جا پای اسلام محکم است می گوید اصلا قبول نیست با مقایسه خیلی از مسائل روشن می شود ابتدا باید بچه های ما به سوالات اساسی پاسخ بدهند قران دعوت کرده به سوال فاسألوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون قرآن می گوید راحت از پیامبر سوال می کردند یک دسته آیه داریم اینطوری شروع می شود یسئلونک راحت می آمدند از پیامبر می پرسیدند امیر المومنین فرمود سلونی بپرسید ولی رقبای امیر المومنین می  گفتند نپرسید می زدند آدمها را اگر می گفتند بپرسید این پرسش حالا سوال زیاد است از وضو سوال کند نه سوالات اساسی اول از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود من چه کسی هستم من چه ویژگی هایی دارم برای چی اومدم و کجا بروم آیا دین لازم است یا نه؟ به این سوال جواب بده آیا  دین ضرورت  دارد یا نه چرا باید اصلا متدین باشیم بگذاریم بچه هایمان اینطوری سوال کنند چرا حجاب

شریعتی:  به شرطی که جوابش را داشته باشیم

حجت الاسلام نظافت: اسلام جوابش را دارد چرا باید تسلیم خدا باشیم چرا نباید در برابر غیر خداوند تسلیم بشویم بر فرض ضرورت دین اصلا لازم است کی گفته اسلام چرا اسلام من می خواهم بروم یهودی و مسیحی بشوم می گوییم اشکالی ندارد مقایسه کن

شریعتی:  چقدر بار مسئولیت پدرها و مادرها و مربیان سنگین است

حجت الاسلام نظافت: که نخواهند تحمیل کنند اول باید خودمان بدانیم من بارها به دیگران گفتم اگر بنده بدانم آئین یهود حق است همین الان می روم تعصب نداریم چون سر سعادت خودمان که بازی نداریم ما به این نتیجه رسیدیم که این بهترین است اگر بدانم مسیحیت حق است همین الان عمامه را می گذارم کنار می روم کشیش می شوم به نتیجه نرسیدیم ما دنبال پیدا کردن حق هستیم هم آئین یهود است و هم آئین مسیحیت و اسلام است چرا اسلام؟ ادیان موجود را باید با هم مقایسه کرد در زمینه های گوناگون در زمینۀ صفات خدا ادیان چی می گویند؟ مثلا آیا خدا شبیهی دارد یا خدا خدای بی بدیل است آیا خدای پشیمان داریم خدا خدای مصمم است آیا خدا، خدایی است مخالف آگاهی ماست یا خدای آگاهی بخش است خدای فراموشکار و نیازمند یادآوری یا خدای همیشه هوشیار خدای قابل رؤیت با چشم سر یا خدای غیر قابل رؤیت خدای صاحب فرزند و یا خدای بدون فرزند، چقدر فرق می کند اینها قصه عوض می شود در زمینه پیامبران، پیامبر چطوری انتخاب شد آدم ها جمع شدند انتخاب کردند یا خدا انتخاب کرد پیامبر می تواند ناپاک و اهل گناه باشد و می تواند شرابخوار باشد یا نه معصوم هستند در میان ادیان کدام دین قائل به برتری نژادی است کدام دین می گوید ان اکرمکم عند الله اتقیکم آدم ها فرقی نمی کنند خلقناکم من ذکرٍ و انثی ببینید به این سوالات من یکی از دوستان ما یک کتابی نوشته به نام پویش حقیقت خیلی کتاب قشنگی است زحمت کشیده یعنی من خواهش می کنم کار ما را راحت کرده یعنی رفته از توی تورات از توی انجیل به همین سوالات و سوالات فراوانی جواب داده اونها یهودی ها چی می گویند و مسلمان ها چی می گویند ما باید شریعتی ما باید روی منبر تورات بخوانیم و توراتی که ما می گوییم منحرف است یا مقایسه شکل بگیرد ما باید انجیل بخوانیم و ما باید قران هم بخوانیم بگوییم خودتان انتخاب کنید

شریعتی:  خیلی جالب است در بحث عبادت و در بحث مراقبت از نفس و توی نجاسات و توی عدل و معاد و توی نبوت و معاد همه ی این مقایسه ها را در ادیان الهی انجام داده ایشان آقای معتمد زاده عزیز تعالیم یهودیت و مسیحیت و اسلام را با هم مقایسه کرده خیلی پویش حقیقت است عنوان این کتاب اگر دوستانمان نشان بدهند اونهایی که اهل مطالعه هستند و اهل تحقیق و پژوهش هستند مخصوصا پدرها و مادرها مطالعه کنند اگر بچه ها سوالی دارند اون سوالات را پاسخ بدهند اگر می خواهید این کتاب را تهیه کنید کافی است به سایت ما مراجعه کنید بخش محصولات فرهنگی در کانال هم دوستان خواهند گذاشت عدد 8 را به 30001515 پیامک کنید آدرس کانال مان برای شما ارسال خواهد شد اگر به هر دلیلی موفق نشدید پیامک ارسال کنید بگویید ما این کتاب را می خواهیم تهیه کنیم و انشاالله مورد استفاده تون قرار بگیرد

حجت الاسلام نظافت: واقعا الان خیلی برخورد می کنم با پدرها و مادرهایی که مستأصل هستند می گویند بچه ما دیگر نماز نمی خواند می گویم به نماز کار نگیرید بگوییم بیا به این سوالات اساسی جواب بده این را باید روشن کنید می گوییم باریک الله آفرین من هم همین را می خواهم پسرم چقدر خوب بیا با هم بخوانیم و بررسی کنیم این خیلی مهم است و چقدر خوب است تهیه کنند این کتاب را افرادی که دچار تردید هستند می گویند بررسی کن خودت بررسی کن به هر نتیجه ای که رسیدی حالا ایشان سالها در کشورهای اروپایی هم تحصیل کردند واقعا برای خودشان سوال بوده و مطالعه کردند و اون را پیاده کرده کتاب شده خیلی از اساتید هم این را که در این رشته تبحر دارند خواندند و گفتند کتاب کتاب هوشمندی است

شریعتی:  خیلی هم خوب اینطوری پایه های اعتقادی خودمان و بچه هایمان را تقویت می کنیم و به نظرم در دنیایی که از هر طرف هجمه شبهات هست چاره ای جز این نداریم که این زیر بنا را محکم کنیم

حجت الاسلام نظافت: اصلا یک زمانی بود مردم در روستایی بودند هیچ کس از شهر کناری خبر نداشت الان نمی شود با روش های دیگر الان باید همین راه همین باشد و ما دعوت کنیم به تفکر به مطالعه و به شنیدن و به سوال و مقایسه و من احسن قولاً ممن دعا الی الله دعوت کنیم اگر می گویند دعوت به خدا بکنید بیا مقایسه و بررسی کن خودمان هم اهل البته اهل عمل باشیم که جذبه اسلام را هم بچشانیم و امروز یادی کنیم از روایت امام رضا که فرمود خدا رحمت کند کسی که امر ما اهل بیت را زنده کند گفتند چگونه زنده می شود فرمود یاد بگیرید سخنان ما را به بقیه یاد بدهید لو علموا اگر مردم دنیا بدانند سخنان ما چقدر قشنگ است همه می آیند پیرو ما می شوند حضرت می گوید لو علموا محاسن کلمات این بهترین تبلیغ است حالا این علم مردم به محاسن کلام اهل بیت یک راهش این است که ما اهل عمل باشیم جذبه اسلام را در رفتار ما ببینند و از نظر فکری هم که دعوت می کنیم بیایید بررسی کنید اگر نمی گویند بخور و ببر میوه فروش ها می گویند همینطوری است

شریعتی:  یا می گویند هندوانه به شرط چاقو

حجت الاسلام نظافت: واقعا اسلام به شرط چاقو است اگر خوب نبود نبر الان آمریکا که مهد تمدن است دارد رو آورده به زدن دانشجوهایی که طرفدار غزه شدند یعنی الان دنیای کفر ترسش برداشته هنوز چیزی آشکار نشده هنوز یک ذره از زیبایی های اسلام را دارند می فهمند شما ببینید توی مراکز ورزشی توی استادیوم ها همه طرفدار غزه یعنی یک مظلوم دیدند یعنی خشونت و خباثت و سبوعیت و درنده خویی را دیدند متنفر شدند حالا اگر بیایند اهل البیت را بشناسند من یقین دارم اونهایی که تحقیق می کنند همین مسیحی های موجود تحقیق می کنند بیایند اسلام شان از من و شما قوی تر خواهد شد چون ما اسلام را مفت به دست آوردیم ما سلمان وار مسلمان

شریعتی:  اصلا حاج آقا همین جاست که این تازه مسلمان ها را می بینید مسیحی بوده مسلمان شده چقدر مقید به تعالیم دینش است

حجت الاسلام نظافت: و همچنین اونهایی که با مکتب اهل البیت اسلام با قرائت اهل البیت باز می بینید چقدر محکم هستند یعنی حاضر هستند غرامت بپردازند بعد حضرت می فرماید لم آلک نصیحتا می گوید پسرم من در نصیحت یعنی خیر خواهی در نصیحت و خیر خواهی تو لم آلک یعنی هیچ کوتاهی نکردم از اینجا می فهمیم که پدرها معلم ها نباید کوتاهی کنند و من اعتقاد دارم کوتاهی هایی صورت گرفته چرا وضع موجود خیلی از پدرها حق بچه شون را ادا نکردند به او قرآن یاد ندادند برای اون دوست خوب پیدا نکردند خیلی از مدارس کوتاهی می کنند ما آموزش و پرورش مان بر اساس آنچه که نامه 31 نهج البلاغه شکل نگرفته حضرت فرمود پسرم اول به تو قرآن یاد می دهم قرآن آزمایش کنید ببینید امیر المومنین چقدر اصرار دارد عظمت خدا را نشان بدهد اگر کسی عظمت خدا را باور کند عظمت قرآن را هم باور می کند اگر عظمت قرآن را باور کند خوب دیگر از چیز دیگری نباید شروع کرد حالا من شنیدم که خوب بعضی ها حتی مخالفت می کنند می گویند قران را در ابتدایی یاد ندهید زبان دوم نباید چطور شد موقع زبان انگلیسی می شود همه مروج می شوید نه حاج آقا باید دست حاج آقا را بگیریم در دست قرآن بگذاریم از کودکی

شریعتی:  و اون است که بچه ها را بیمه می کند و با چه روش های قشنگی دیروز رفته بودیم یک موسسه را بازدید کنیم اون کودکان را آوردند با روش کودکان چهار سال و پنج سال با روش قصه دارند آموزش قرآن می دهند با روش قصه، اینها از بچگی با جانشان عجین می شوند و بسیاری از این افراد که می گویند بچه هایمان اینطوری شدند وقتی سوال می کنیم می بینی خودشان یک کوتاهی هایی کردند و رها کردند و اسلام احساسی اسلام تلقینی و حالا بچه بزرگ شده و رفته دانشگاه حرف های دیگری می شنود اون حرف ها برایت جذبه پیدا می کند وقتی خورشید نباشد نور شمع جذبه دارد از نظر ما انجیل موجود اون شمع است تو خورشید را نشان ندادی اینطوری می شود

حجت الاسلام نظافت: خیلی کم کاری کردیم

شریعتی:  باید بپذیریم دیگر ولی پس مربی واقعی کسی است که کوتاهی نکرده است و نباید کم گذاشت این مطلب اول، مطلب دوم حضرت می گوید انک لن تبلغ للنظر لنفسک و ان اجتهد مبلغ نظری لک می گوید پسرم تو هر چقدر هم بر خودت نظارت داشته باشی تو به اندازه ای که من بر تو نظارت دارم نظارت نداری یعنی هر انسانی هر کودکی هر جوانی همه اش به خودش فکر می کند ولی متاسفانه به خودش هر جوانی احاطه ندارد پدر به فرزند احاطه بیشتری دارد فرزند می گوید تو خودت را هم بکشی نمی توانی به اندازه ای که من به تو نظارت دارم تو بر خودت نظارت داشته باشی یعنی یکی از چالش های اساسی هم جوان ها هستند که گاهی اعتماد به سقف دارند اعتماد به نفس شان بالا می رود و نمی پذیرند که بابا تو اشراف نداری تو یک چیزهایی را می فهمی ولی خیلی چیزهایی را نمی فهمی حضرت دارد اشاره به این چالش می کند پس مربی کوتاهی نکند جوان هم بپذیرد که خیلی چیزها را نمی فهمد وقتی ما می گوییم نمی فهمد نمی خواهیم تو را سرکوب کنیم و چشم هایت را کور کنیم و بگوییم کورکورانه دستت را به دست ما بده نه

حجت الاسلام نظافت: زیاد به خودت مطمئن نباش و مسیرش را طی کن بیا مسیرش را طی کن یک چالش است الان به ویژه اگر یک کسی تحصیلاتی هم دارد در یک زمینه ای دکترایی داشته باشد شما در اون زمینه دکترا دارید دکترای شناخت همه هستی را که ندارید دکترای معاد شناسی را که ندارید تو این زمینه ما هم قبول داریم و لذا ما از خدمات شما استفاده می کنیم دکترای روح شناسی که ندارید این هم یک چالش است از یک طرف گاهی مربی ها کم می گذارند و پدرها کم می گذارند و گاهی هم جوان ها مقاومت نشان می دهند در برابر مقاومت جوان ها نباید کار را خراب تر کرد همین دعوت به سنجش یک دعوتی است که هیچ جوانی نمی تواند مقاومت کند اما اگر بگویی کورکورانه بپذیر همین که من می گویم درست است تو نمی فهمی کار خراب می شود ولو حق با ما باشد این روش جواب نمی دهد اما برای اینکه او را نرمش کنید بگوییم راست می گویی من هم چقدر خوشحالم که تو می خواهی بفهمی باریک الله بیا مقایسه کن و دستش را بگیریم با همان مسیری که عرض کردیم به حقیقت برسیم بنابراین این که حضرت می فرماید النظر لنفسک بعد می فرماید مبلغ نظری لک نگاه به خودت نگاه من به تو یعنی تو هم می خواهی نظارت کنی من هم بر تو نظارت دارم بعد هم می گوید ان اجتهد هر چقدر هم کوشش کنی فایده ای ندارد

شریعتی:  بسیار عالی آقا خیلی ممنون و متشکرم سپاسگذارم از شما حاج آقای نظافت و ممنونم از امیر المومنین که نامه گرانبها را در اختیار ما گذاشتند یک گنج است و امیدوارم قدر بدانیم و حواسمان باشد چه گنجینه هایی داریم و امیدوارم با این فرازهای ناب و نورانی همه مون زندگی کنیم و مسیرمان را هم پیدا کنیم صفحه 440 را تلاوت می کنیم و باز هم تشکر می کنم از دوستان مجموعه حاج آقای نظافت در مشهد به خاطر زیارت نیابتی اگر شما هم امروز حال و هوای مشهد و حال و هوای صحن ها و رواق های حرم امام رضا به سرتان زد اگر شما هم دلتان اونجاست می توانید اسمتان را پیامک کنید و دوستان به اسم سلام رسان شما خواهند بود از طرف شما زیارت نامه خواهند خواند جزئیاتش را در کانال ما می توانید ببینید امروز زیارت امام رضا برای تک تک مان بنویسند آیات پایانی فاطر و آیات ابتدایی سوره یاسین را در سمت خدای امروز با حال و هوای حرم حضرت رضا خواهید شنید بعد از تلاوت با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما.

( قرآن کریم صفحه 440)

شریعتی:  انشاالله که همه مون از محبین حضرت رضا علیه الصلات و السلام باشیم که فرمود من احب یلقی الله ضاحکا مستبشران و یتولی علی ابن موسی الرضا هر که می خواهد خدا را شادان زیارت بکند و هر کی می خواهد خندان زیارت بکند باید علی ابن موسی الرضا را دوست داشته باشد خوش به حال محبین حضرت صحن تو و ضریح تو و بارگاه تو هر حاجت نگفته گمانم روا شود امروز به نقلی شهادت حضرت هم هست چقدر خوب است ثواب تلاوت آیات را هدیه کنیم به روح بلند حضرت رضا علیه السلام حاج آقای نظافت در خدمت تان هستیم و فرمایشات را ادامه بدهید و خداحافظی کنیم

حجت الاسلام نظافت: امام رضا علیه السلام امام گفتگو بود چیزی که در سیره امام رضا برجسته است و این مناظره های بی نظیر ببینید یعنی این بحثی که امروز داشتیم که باید مقایسه صورت بگیرد در حقیقت در عمل امام رضا همین کار را می کردند و سرکوب و منکوب نکردند حتی اگر مثلا مامون یک کاری می کرد که اونها دستپاچه می شدند امام می گفت نه اجازه بده با آرامش فکر کند و با آرامش بپرسد یعنی امام دنبال این بود که طرف حجت برایش تمام بشود یستمعون القول و یتبعون احسنه آقای شریعتی دین قشنگی داریم ولی خراب عرضه می کنیم دین قشنگ است یا رفتارمان خراب است یا سبک عرضه خراب است یعنی نمی دانیم از کجا شروع کنیم یعنی انسان را نمی شناسیم خدا انسان را انتخاب گر آفریده خدا یک جوری آفریده که نمی شود با این آدم در افتاد بهش تحمیل کرد انسان تحمیل پذیر نیست

شریعتی:  اگر هم بشود موقتی است

حجت الاسلام نظافت: تحمیل نیست ظاهرش است یعنی چی دلش را نمی توانی به زور بگیری و لذا شیطان هم رو می آورد خیلی جاها به روش فریب یعنی می خواهد یک کاری کند که دستکاری کند انتخاب آدم ها را به ویژه الان نه که آنها زور و این چیزها ندارند ولی می بینید از این شگردها هم استفاده می کنند پس ما هم باید این را توجه کنیم که دعوت کنیم به همین مقایسه کردن و به تفکر حالا حضرت فرمود تو نمی توانی به خودت اجتهاد پیدا کنی اجتهاد یعنی نهایت کوشش را به کار ببری خودت را بکشی نمی توانی به خودت اجتهاد پیدا کنی چون انسان پر رمز و راز و پیچیده است انسان معدن است الناس معادن کمعادن الذهب و الفضه انسان مسافر منزل ابدیت است نه روح مان را در این دنیا می توانیم بشناسیم و نه عوالمی را که قرار است برویم نه می توانیم ارتباط این روح را با این عوالم بسنجیم خیلی پیچیده است انسان و کسانی که می گویند دین نه در حقیقت انسان را کوچک فرض می کنند سطح انسان را می آورند پایین بنابراین مربی خوب کسی است که سطحش از متربی بالاتر باشد چون حضرت دارد می گوید من از یک افقی دارم به تو نگاه می کنم که تو نمی توانی به خودت نگاه کنی یعنی من سطحم بالاتر است و اشراف دارد و مشکل گاهی سر این است که پدر و مادرها و مربیان اون اشراف را ندارند و سطحش هم بالاتر نیست بعد توقع دارند بچه ها به حرف اینها کنند

شریعتی:  بچه هم این را می فهمد پس پدری اگر سطحش بالاتر نیست دست بچه اش را بگذارد در دست کسی که سطحش بالاتر است حلقه وصل باشد چقدر خوب است حلقه وصل بودن ما توی زمینه ای نمی توانیم هستند زمین از حجت خدا خالی نیست همیشه افرادی هستند کارشناسانی هستند دست را بگیریم در دست دیگران بگذاریم حلقه وصل باشیم واسطه چطور در کار راه اندازی می گویند واسطه خیر باشید الدال یک کسی به پیامبر گفت کمکم کن پیامبر فرمودند من که ندارم اَلدَّالُّ عَلَى اَلْخَيْرِ كَفَاعِلِهِ. در مسیر کسی دستش خالی است جواب سوال های بچه اش را بده می گوید پسرم من که جواب سوال های تو را بلد نیستم ولی دلالت می کنم بیا برویم پیش پدر و مادر کتاب خوب برایش بخرد چقدر خوب است من ایده ای داشتم آرزو دارم بتوانم اجرا کنم ما درمانگاه معنوی درست کنیم وارد اون درمانگاه که می شوند اگر کسی مشکل نماز دارد می گویند برو پیش این دقت می کنید اگر کسی مشکل عقیدتی دارد می گویند برو پیش این شبهه در حجاب دارد برو پیش این واقعا الان خانواده ها مستاصل هستند که دست بچه شون را در دست کی بگذارند چه کسی ما باید یک علم هایی را یک کارهایی شده بیشتر از اینها باید باشد یعنی یک سایت هایی هست سایت پرسمان مثلا سامانه بیست بیست

حجت الاسلام نظافت: پاسخگویی به سوالات و دفتر تبلیغات دارد اینها پیوسته نشستند

شریعتی:  دفاتر مراجع دارند

حجت الاسلام نظافت: ولی باید حضوری هم یک جاهایی باشد گاهی تلفنی نمی شود کتاب های زیادی هست که به سوالات پاسخ داده شده و این کتاب ها باید مشخص باشد

شریعتی:  بسته به حال شخص کتاب معرفی شود

حجت الاسلام نظافت: به نظر من ائمه جماعات همین کار را بکنند هر جا که خودشان می توانند بگویند ما می توانیم هر جا که نمی توانند معرفی کنند کتاب خودش خیلی ارزشمند است معرفی این سامانه ها الحمدلله تولیدات خوب زیاد است توزیع کم است

شریعتی:  و درست معرفی نمی شود و لذا خیلی از خانواده ها نمی دانند من به خانواده های عزیز عرض کنم اگر مستاصل هستید و نمی توانید جواب بدهید بگویید بپرسید به این سامانه ها مراجعه کنید افراد مطلعی هستند ما هم حاضر هستیم

حجت الاسلام نظافت: رها نکنیم این دغدغه وجود داشته باشد و بگویید ما نمی دانیم می گوییم ما نمی دانیم می پرسم بهت می گویم و لذا من یک جایی اخیرا صحبت می کردم عرض کردم عالم بی تقوا قطعا مضر است کم سواد با تقوا قطعا مفید است چرا؟ چون کم سواد با تقوا وقتی نمی داند نمی پیچوند می گوید من نمی دانم بیا برویم از فلانی بپرسیم یا من می پرسم جوابش را برایت می آورم من حرفم این است پدر و مادر و معلم و بنده که عمامه سرم گذاشتم اگر با چیزی مواجه شدم نمی دانم نپیچونم بگویم چقدر خوب دو تایی با همدیگر تحقیق می کنیم تحقیق می کنم جوابش را برایت فراهم می کنم پس مربی باید سطحش بالاتر باشد اگر بالاتر نیست پا به پای فرزندش حرکت کند تا راه را پیدا کند حالا اگر مربی پیدا کردید که سطحش بالاتر است دیگر تسلیم بشویم این عبارت را نگه کنید خطبه 35 فرمود ان معصیت الناس الشفیق العالم المجرد تورث الحسره یعنی اگر کسی پیدا کردید چهار تا ویژگی دارد به حرفش نکنید مبتلای به حسرت می شوید اون چهار ویژگی چی است هر مربی باید اینطور باشد ناصح باشد و خیر خواه و شفیق و دلسوز و عالم و آگاه و مجرد و با تجربه فرمود اگر کسی پیدا کردی با این چهار ویژگی به حرفش گرفتار حسرت می شوی اون چهار تا ویژگی کی است هر مربی باید اینطوری باشد ناصح و خیر خواه باشد شفیق و دلسوز و عالم و آگاه و مجرد و با تجربه فرمود اگر کسی پیدا کردی با این چهار ویژگی به حرفش نکنی گرفتار حسرت و پشیمانی می شوی

شریعتی:  بسیار عالی خیلی ممنون و متشکرم ادامه بحث هفته آینده در محضر حاج آقای نظافت عزیزمان از لطف و محبت تان صمیمانه ممنون و متشکرم دعا بفرمایید

حجت الاسلام نظافت: خدایا به حق محمد و آل محمد فرج صاحب ما را برسان با لطف امام زمان فرزندان ما را از گرفتاری نسبت به شهوات نجات کرامت بفرما

شریعتی:  خیلی ممنون و متشکرم خیلی خوب می خواهیم کبوتر دلمان را پر بدهیم به سمت خراسان و مشهد امام رضا اگر اونجا نیستیم خیالی نیست هستند دوستان با معرفتی که سلام ما را محضر حضرت رضا می رسانم امیدوارم همین امروز زیارتش به همه مون امضا شود گفت تا خراسان زیاده راهی نیست چشم بر روی چشم که بگذاری فقط از همین جا با دل صاف و پاک و ساده تون کافی است بگویید اللهم صل علی علی ابن موسی الرضا المرتضی متشکرم از شما حاج آقای نظافت.