اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1404-02-13-حجت الاسلام حسینی قمی - سیری در نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه‌السلام ( خطبه ۱۹۲ - امتحان حج )

اعوذو بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ملایی: سلام علیکم آقایان و بانوان و بینندگان جان و همراهان خوب برنامه سمت خدا مخاطبان عزیزی که الان دارید از طریق شبکه سه سیما برنامه را نگاه می کنید بینندگانی که ممکن است از شبکه دیگر باز پخشش را تماشا کنید و شنوندگان رادیو معارف که برنامه را شامگاه شنبه همراهی می فرمایید در دهۀ کرامت هستیم تبریک و تهنیت عرض می کنم خدمت همه شما عزیزان این روزهای قشنگ را و مخصوصاً امروز را گرامی می داریم روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرک هست تبریک عرض می کنم و سلام و درود می فرستم به محضر حضرت صالح ابن موسی الکاظم سلام الله علیهما که امروز روز بزرگداشت ایشان است خیلی خوش آمدید به شنبه تازه و حاج آقای حسینی قمی عزیز بفرمایید سلام علیکم.

حجت الاسلام حسینی قمی:  سلام علیکم و رحمت الله. عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه مخاطبین عزیز و من هم تبریک عرض می کنم در آستانۀ ولادت مولایمان ابی الحسن علی ابن موسی الرضا سلام الله علیهما هستیم جمعه یازدهم ذیقعهده پیشاپیش تبریک عرض می کنیم دیروز روز معلم گرامی می داریم به بیش از یک میلیون معلم تبریک عرض می کنیم روز شهادت استاد شهید آیت الله مطهری رضوان الله علیه را گرامی می داریم روز قبلش روز کارگر به همه کارگران عزیز عرض اداء و احترام می کنیم یادآوری کنم ماه ذی قعده شروع شد پنجم ذی قعهده است سه ماه حرام پیوسته ذی قعهده و ذی حجه و محرم عزیزان یادشان باشند دیه در ماه های حرام مضاعف است خواهش می کنم همیشه تقاضا می کنیم چیکار کنیم نگران هستیم دلمان می سوزد خدایی نکرده حالا یک موتور سواری کل زندگی اش مگر چقدر هست خدایی نکرده یک حادثه ای برایش پیش بیاید فقط جهت اطلاع عرض می کنم الان دیه دو میلیارد و صد و سی سه میلیون تومن در ماه حرام است با اضافه ای که در ماه حرام می شود درسته الان عزیزان می گویند بیمه نداریم دو سه میلیون کمتر بیشتر خواهش می کنم به هر شکلی که هست الان ببینید متاسفانه زندان های ما پر از زندانی هایی که به خاطر همین حوادث در زندان هستند دائما گلریزان برگزار می شود یک عده می روند و یک عده وارد می شوند سه ماه پیوسته ذی قعده و ذی حجه و محرم خواهش می کنم یک جوری قرض بکنید بیمه هایی که این شکلی خدمات می دهند بیمه وسائل نقلیه شان را فراموش نکنند

ملایی:  بسیار خوب حاج آقا در خدمت شما هستیم

حجت الاسلام حسینی قمی:  بسم الله الرحمن الرحیم این خطبه 192 هست خطبه قاصعه طولانی ترین خطبه نهج البلاغه امیر المومنان سلام الله علیه هست بسیار بسیار خطبه زیبایی هست و پیام های فراوانی دارد من یک فرازی اش را می خوانم که چون در آستانه تشرف زائران مان به حج بیت الله الحرام هستیم و در هفته حج هستیم این فراز را امروز می خوانم الا ترون ان الله سبحانه اختبر الاولین من لدن آدم الی الآخرین من هذا العالم باحجارهم فرمودند نمی بینید که خدای متعال تمام بندگان را از آدم ابوالبشر تا خاتم الانبیا تا قیام قیامت همه را با این کعبه امتحان کرد لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا یک امتحان و آزمون است نمی بینید خدا همه را امتحان کرده باحجارهم چند تا سنگ است باید بروید آنجا طواف این دوره البته خانه خداست بالحجارٍ لا تضروا لا تنفع این سنگ ها نه ضرری می رساند و نه نفعی دارد لا تبصروا و لا تسمع نمی بیند و نمی شنود ولی خدای متعال همین سنگ ها را فجعلها بیته الحرام خدا اینجا را خانه خودش قرارداد الذی جعله للناس قیاما اشاره به این آیه سوره مبارکه مائده جعل الله البیت الحرام قیاماً للناس خدا از آدم ابوالبشری امتحان را شروع کرده از این جمله به خوبی استفاده می شود که بنای کعبه زمان حضرت آدم علیه السلام بوده این شعر بسیار زیبایی شمس تبریزی رضوان الله علیه را گاهی خوانده ایم این خانه را باید خدا در اصل معماری کند آدم بنایش برنهد جبرئیل هم یاری کند او را اولالعزمی دگر منقوش و گچکاری کند آید خلیل له در او یک چند حجاری کند تا آن که حق از مرحمت یک میهمان داری کند زین میهمانی مگر امری قبیح جاری کند پس نقشه های ما سبق بود بهره ای زیبا به هر حال بنای کعبه توسط حضرت آدم است ثم وضعه خدای متعال کعبه را در کجا قرار داد؟ باوعره بقاع الارض حجرا و مطاع الدنیا مدرا و اضیقب دون اودیۀ قطرا در سنگلاخ ترین زمین ها و تنگ ترین دره ها و بی گیاه ترین ریگزارها یک جایی بین جبالٍ خشنه کوههای بسیار خشن و رمال و شن های نرم و عیون و شله چشمه های کم آب شما بروید الان با این همه پیشرفت و تلاشی که شده هنوز هم مکه همه ی این ویژگی ها را واقعا الان هم دارد سنگلاخ ترین نقطه عالم هست و تنگ ترین دره ها را دارد و چقدر باید تونل بزنند برای اینکه راه و چاره ای پیدا کنند بی گیاه ترین ریگزارها را الان هم دارد با چه زحمتی اگر بتوانند درختی را خاک بریزند و بکارند یا همین الان عیون چشمه آبی ندارد قرا منقطعه روستاهای پراکنده لایزکوبها خفٌ و لا خافرٌ و لا ضلف جایی نیست برای پرورش حیوانات در این نقطه خدای متعال خانه را اینجا بنا کرد امر آدم و بلده فرمان داد به حضرت آدم و بنی آدم تا قیام قیامت ان یصنوا اعطافهم نحوه همه به طرف کعبه رو کنند فصار مساوتاً لمنتجع اسفارهم کعبه شد مرکز اجتماع همه مومنین وقایتا لملقی لحالهم سر منزل مقصود همه ی عاشقان خانه ی خدا شد تهوی الیه ثمار الافئده جناب آقای ملایی خدا می داند من واقعا شرمنده هستم از امیر المومنین تک تک این واژه ها را باید توقف کند ما داریم ترجمه می کنیم تهوی الیه ثمارُ الافئده کسانی که می روند به طرف کعبه حضرت می فرماید باید با تمام وجود سویدای دل به طرف کعبه رو کنند افئده یعنی دلها ثمار افئده نیمه دل و سویدای دلشان را به طرف کعبه ببرند صد حیف که به هر حال خیلی ها که مشرف می شوند بدن ها می رود دل اما سویدای دل اگر رفت کعبه و طواف کرد اون یک عظمت دیگری پیدا می کند از کجا از همه عالم من مفاوض قفارٍ صحیقه و محاوی فجاجٍ عمیقه و جزاء و بهار منقطعه از نقاط مختلف عالم از دشت های دور دست می دانید هر کسی حج برایش واجب باشد از دورترین نقطه عالم و از دره های عمیق و از جزائر پراکنده همه می آیند برای چی؟ حتی یحضوا مناکبهم ضلله اینجا بیایند متواضعانه در پیشگاه پروردگار و در کنار کعبه ذلیل و خاشع و مسکین و مستکین یحللون لله حوله دور کعبه تحلیل کنند لا اله الا الله بگویند یرملون علی اقدامهم در صفا و مروه یک قسمتی هست حرمله می کنند یک کمی تندتر می روند شعثاً قبرا چطوری بیایند اول بروند آرایشگاه و خودشان را قشنگ کنند عطر بزنند و گلاب بزنند شیک ترین لباس هایشان را بپوشند در این ضیافت شرکت کنند شعثاً غبرا غبار آلود و مو پریشان قد نبذ السرابیل لباس ها را از تن بیرون آورده اند و وراء ظهور و شبه اعفار شعوره و محاسن خلقهم سر و صورتشان حق اصلاح ندارند دیگر می دانید 24 چیزی که بر حاجی حرام است بعضی اش همین است حاجی محرم می شود باید فقط یک لباس احرامی که به قول معروف به دست خودش خودش را کفن دارد می کند و مستحب است در حالات رسول خدا هست وصیت فرمودند در همین لباس احرام کفنشان کنند خیلی خوب است حاجیان مشرف می شوند لباس احرام را کنار بگذارند به عنوان کفن مثل پیامبر خدا استفاده کنند در لباس احرام تمام زیورها کنار می رود و تمام وسایل زینتی کنار می رود حتی حق ندارند در آینه نگاه کنند حق ندارند موی سرشان را مقابل آینه شانه کنند حق ندارند عطر بزنند و حق ندارند کلاهی بگذارند و حق ندارند لباس دوخته بپوشند همه اینها شعثاً غبرا قد نبذوا سرابیل وراء تمام لباس ها را کنار گذاشتند شوه باعفاعج تمام زیبایی ها وقتی حاجی می رود آنجا مخصوصا حالا به هر حال امکانات خیلی خوب شده الان که خیلی سریع و با قطار دو سه ساعته قدیم با چه سختی هایی منازل فراوان و دهها منزل می رفتند و غبار آلود می شدند و بعد می فرماید چرا این کار را کرده خدا ابتلائاً عظیما و امتحاناً شدیدا واختباراً مبینا و تمحیصاً بلیغا در یک جمله بخواهیم بگوییم تمام اینها یک امتحان سنگینی است برای بندگان اولا می دانید همین هزینه کردنش یک امتحان است یکی از واجبات ما هر چی خیلی ها سختشان است این هزینه را انجام بدهند و حج برایشان واجب است متاسفانه حق واجبشان را رها می کنند و ترک می کنند امتحان است و گذشت از مال است هم از مال باید بگذرد و هم خودش راه بیفتد زمانی را فرصت و انرژی و همه چیز واجبات را گفتیم سه دسته است یک دسته واجبات بدنی است خرج ندارد شما نماز بخوانید خرجی ندارد یک دسته واجبات، واجبات مالی است با خودت کاری ندارد پول واریز کن مثل کفارات و مثل خمس و مثل زکات یک دسته واجبات هم مالی و هم مدنی است مثل حج هم خودت باید راه بیفتی و هم باید هزینه و امتحان سنگینی است امتحان شدیدا و اختبارا مبینا نه فقط گذشته از مال حضرت اشاره می فرمایند همین فضا خودش یک امتحان است حضرت باز اشاره دارند می خوانیم جعله الله تعالی خدای متعال این سفر و این زیارت کعبه را جعله الله سبباً لرحمته بالاترنی وسیله ی رحمت الهی و وصلتاً الا جنته بیا بهشت اینجاست و می خواهی بهشت بهت بدهند در روایت معروف است عزیزان فراوان شنیدند خوشا به حال آنهایی که موفق هستند عصر روز عرفه عظیم ترین موقف حج وقوف صحرای عرفه است در روایات داریم الحج عرفه حج در عرفه خلاصه می شود اگر کسی عمداً وقوف عرفه را اضطراری و اختیاری اش را ترک کند حجش به هم می خورد غروب روز عرفه به حاجی خطاب می شود استعنف العمل از نو شروع کن خدای متعال گذشته شما را آمرزید چه چیزی از این بالاتر سبباً لرحمته و وصلتا الا جنته در روایتی از امام صادق سلام الله علیه دیدم کسی سوال کرد از حضرت سئله رجلٌ فی المسجد الحرام در خود مسجد الحرام به امام صادق گفت من اعظم الناس وزراً جالب است کی گناهش از همه سنگین تر است بارش از همه سنگین تر است حضرت فرمود کسی که بیاید اینجا وقوف عرفه را درک کند و مزدلفه را درک کند و سعی صفا و مروه را انجام بدهد و اعمال حج را به جا بیاورد ثم قال فی نفسه در دلش بگوید یا نه نگوید ظن گمان داشته باشد یک وقت یقین و یک وقت گمان، گمان کند که ان الله لم یغفر هنوز فکر کند خدا نیامرزیدتش فرمود این بار سنگین، سنگین ترین بار مال همچین کسی است من اعظم الناس وزراً یعنی کسی اینقدر به رحمت الهی نا امید باشد تو صحیفه سجادیه عزیزان مراجعه کنند دعای بیست و سوم خیلی زیباست امام سجاد علیه السلام یاد همه ما دادند اللهم وامنن علیَّ خدایا می شود سه تا منت را به سر ما بگذاری یکی حج، بالحج و العمره، دو زیارت قبر رسولک پیامبر زیارت قبر پیامبر و سه آل رسوله خدایا منت بگذار بر سر ما کی برویم؟ ابداً ما ابقیت نی فی عامی هذا و فی کل عام که در دعای ماه رمضان هم می خوانیم اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام گاهی دوستان می گویند ما که می دانیم نمی توانیم برویم حج برای چی این دعا را بخوانیم آدم بخواند نیت المومن خیر من عمل شاید جور شد مشرف شدیم مشرف هم نشدیم همین که آرزوی این را دارید ماه رمضان بعضی ها می گویند ما که یقین داریم حاجی نیستیم چرا کی هر روز بخوانیم اللهم ارزقنی حج بیتک همین آرزو و همین تقاضایش خودش پاداش است نیت خوب است نیت المومن خیر من یک روایت هم باز در من لایحضر شیخ صدوق است الله اکبر فرمودود من فی القبور اونهایی که در قبرستان خوابیدند آرزو دارند لو ان حجتا فی الدنیا و ما فیه کاش تمام عالم را می دادند یک حج تو نامه عملشان نوشته می شد باز حدیث در کافی مرحوم کلینی هست رسول خدا افاضه وقتی از عرفات افاضه کردند به طرف مشعر یا از مشعر به طرف منا تلقاه اعرابیٌ یک عرب بادیه نشینی خدمت حضرت رسید گفت آقا من می خواستم حج مشرف بشوم ولی یک مانعی پیش آمد نتوانستم الان هم یک وقتی است تمام شد عرفه بگذرد و محشر چه حجی دیگر انا رجلٌ میل یعنی من وضع مالی ام کثیر المال من خیلی پولدار هستم به حج نرسیدم مرنی دستور بدهید یک کاری انجام بدهم که ثواب حاجیان برای من نوشته شود فالطفت رسول الله تکرار می کنم حدیث در کافی مرحوم کلینی است رسول خدا یک اشاره ای کردند به کوه ابو قبیس فرمودند لو انا ابا قبیس اگر به اندازه این کوه زنۀ ذهبت حمراء طلای سرخ به اندازه این کوه در راه خدا انفاق می کردی نمی رسیدی به اونی که حاجیان بهش می رسند هر چیزی جای خودش دارد می شود فردا صبح نماز صبح نخوانیم بگوییم خدایا پولی ما می دهیم به جای نماز صبح حالا نخوانیم به جای روزه روزه نگیریم پول بدهیم و حج نرویم پول بدهیم این هم یک روایت، یک روایت دیگر هم باز در کافی شریف خیلی عجیب است از امام صادق الله اکبر خوشا به حال آنهایی که موفق هستند به حج بیت الله الحرام انشاالله به همه ما دعا کنند امام صادق فرمود اذا اخذ الناس مواطنهم بالمنی حاجی وقتی می رسد به منا ناداه منادٍ منادی از جانب حق تعالی خطاب می کند چی می خواهید شماها اذا اردتم ان أرضاه فقد رضیته اگر آمده بودید اینجا من از شما راضی باشم راضی شدم حاجی وقتی به منا می رسد خدای متعال خطاب می کند که اگر هدف تان رضایت من بود که من راضی شدم در نهج البلاغه امیر المومنان سلام الله علیه نامه 47 عزیزان ملاحظه کنند یک تعبیری دارد حضرد در نامه 47 وصیت نامه امیر المومنان سلام الله علیه است که در بستر شهادت ایراد فرمودند وصیت نامه معروفی است یک فرازی از وصیت نامه حضرت این است الله الله فی بیت ربکم خدا را در نظر داشته باشید و از خدا بترسید در مورد خانه خدا لا تخلوهم ما بقیت تا هستید خانه را خالی نگذارید فانه ان ترک لم تناظروا اگر زیارت خانه خدا رها بشود لم تناظروا خدا از شما انتقام می گیرد خیلی عجیب است ما کمتر تعبیری راجع به هشدار این طوری داریم به هر حال لذا حضرت فرمود جعله الله خدای متعال کعبه را زیارت خانه خودش را سبباً رحمته رحمت از این بالاتر؟ غسلتاً الا جنته رضوان و جنت الهی از این بالاتر یک فراز بعد ولو اراد سبحانه ان یزع بیته الحرام و مشاعره العظام عجیب است این حج واقعا عجیب است آدم نمی فهمد حاجی را از دورترین نقطه ی عالم می آورد در میقات می گوید همه لباس هایت را در بیاور فقط دو تا جامۀ احرام داشته باشد آرایش و عطر ممنوع و نگاه به آینه ممنوع راه بیفت از اینجا لبیک بگو محرم بشو و اونجا سعی صفا و مروه کن و حرمله کن و  نماز بخون و برو عرفات و غروب روز عرفه می گوید راه بیفتد برو شب مشعر یک صحرا هیچ امکاناتی اونجا نمی توانند داشته باشند یک شب تا سحر تا طلوع آفتاب می خواهد اونجا باشد صبح می گوید از اینجا راه بیفت دوباره برو منا رسیدیم به منا بلافاصله تا غروب بیشتر وقت ندارد رمی جمره کن و قربانی کن و سرت را بتراش روز یازده و دوازده دوباره برگرد بیا طواف کن و سعی کن و نماز بخوان چی می خواهد خدای متعال این جور بندگان خودش را از همه ی تعلقات جدا کرده آن هم کجا؟ لو اراد سبحانه الله اکبر ان یزع بیته الحرام اگر خدا می خواست خانه خودش و این مشاعر با عظمت عرفات و مشعر را چرا اینجا قرار دادی یک جایی که به تعبیر خود حضرت سنگلاخ ترین زمین ها و بی گیاه ترین این همه گرما و سختی اگر خدا می خواست بین الجنات و الانهار باغزارها و چشم زارها سهلٍ و قرار یک نقطه هموار و یک نقطه آرامی جم الاشجار پر از درخت بود دانی الضمار میوه هایش به راحتی به دست می رسید و ملتف البناء عمارت های بلند داشت خدا نمی توانست یک همچین جایی را انتخاب کند متصل الغراء شهرها به هم پیوسته بین برتٍ سمرا و روضۀ الخضراء و الیاف المهدقه و اراقه مهدقه خدا یک جایی وقتی آدم می رفت همه اش گندمزار و سبزه بود و همه اش باغ بود سروع ناظره زراعت های چشمگیر بود و طرقٍ عامره و جاده های آباد بود خدا نمی توانست این کار را بکند خدا خانه اش را یک جایی در این مناطق اروپایی دیدی چقدر زیباست یک داستانی دیدم خیلی جالب است راجع به حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام است که حضرت آدم وقتی می خواست انتخاب وقتی جبرائیل فرشته الهی فرستاد برای اینکه آن محل کعبه را گفتیم بنیانگذارش آدم بود دیگر کان آدم فی طریقه قصه خیلی جالبی است من یادداشت می کردم  ندیده بودم خیلی برایم جالب بود گفتم آدم هم مثل اینکه علیه السلام مثل ما فکر می کرده که خدایا یک جای قشنگی خوش آب و هوایی و سرسبزی خانه برای خودت می خواهی درست کنی یک جای خوش آب و هوا درست می کردی این ورش هوا و کشتزار هوای خوب باشد و جاده داشته باشد و دل را جلا بدهد آدم اینطوری فکر می کرد این کجا بوده خانه خودت یک فرشته ای روایت در منابع دست اول هست ابن ابی الحدید هم نقل کرده یک فرشته ای حضرت آدم را حرکت داد برویم تا بهت بگویم نقطه کعبه کجا هست آدم که نمی دانست کان آدم فی طریقه در مسیری که می رفت روضۀ او مکان یعجبه دنبال یک جایی می گشت هر گونه باغی می دید یک جای خیلی قشنگ می دید سئل الملک به اون فرشته می گفت همین جا بیا پایین همین جا خوب است من فکر کنم می رسیده به مناطق خیلی خوش آب و هوای شمال اروپا می گفت همین جا توقف کنیم خوب است دید نه این فرشته می گوید باز هم برویم آمده به شمال ایران رسیده همین جا توقف کنیم این ورش دریاست و اون ورش جنگل های زیبا کلما کان آدم کلما هر چی باغ می دید جای قشنگ می دید سئل به فرشته بگو همین جا بیا پایین برویم تا بهت بگوید این جهان نیست تا رساندنش به کجا تا رساندنش به مکه ربنا اسکنت من ذریتی بوادٍ غیر ذی زرع ببینید الان هم عرض کردم با این همه امکانات هنوز نمی تونند آبی و درختی بنا کنند آدم را آورد اینجا امیر المومنان سلام الله علیه می فرمود اگر خدا یک نقطه خوش آب و هوا انتخاب کرده بود لکان قد صغر قدر الجزاء علی حسب ضعف البراء پاداش نمی خواست دیگر چون آزمونی نبود امتحان کوچک می شد همه از خدا می خواستند بلند شوند مناطق خوش آب و هوا و دریایی بروند و یک کشتزاری و کوهی و جنگلی و یک دوره از خانه خدا دوری بزنند بگویند همه اش خوشگذرانی و آب و هوای خوب است یک عبارتی دیدم ابن ابی الحدید در این شرح نهج البلاغه اش دارد بعضی از شارحین هم همین را نقل کردند می گوید خلاصه کلام امیر المومنان سلام الله علیه این است که هر چی عبادت می دانید سخت تر باشد ثوابش بیشتر است چرا؟ چون حدیثی که از خاتم النبیین هست همین آقای ابن ابی الحدید نقل کرده فروان شنیدند افضل الاعمال احمزها هر چی سختی بیشتر باشد در عبادت هر چی سختی بیشتر باشد فضیلتش بیشتر است و ثوابش بیشتر است به هر حال ثواب به اندازه سختی است شما بروی یک جای خوش آب و هوا اونجا که خیلی کار سختی نیست ولو کانت الاساس مهمول علیها و اشجار مرفوع بها فقط در حد ترجمه می گویم امیر المومنان سلام الله علیه می فرمود اگر اساس خانه خدا کجا بود؟ اساسی که المهمول علیها اونجایی که آدم می خواست توقف کند الاشجار مرفوع بها جایی که سنگ خانه خدا رفت بالا می رفت یک جایی بین زمردت الخبراء و یاقوت الحمراء و نور و ضیاء یک جایی که زمرد سبز داشت و یاقوت قرمز داشت و نور و روشنایی داشت و خفف ذلک مضارعت الشک دیگر امتحانی نبود همه می آمدند الان که شما ببین متاسفانه گاهی بعضی از مومنین ما متدینین ما متاسفانه آقا هر چه خانه خدا کجا برویم مگر آدم عقلش کم است این همه راه دیدید گاهی هم می خواهند شبهه ایجاد کنند این پول را به کی ها بدهیم بخورند بدهیم به اینها بدهیم بخورند نه آقا ما خرج فقرا می کنیم همین کعبه اگر زیباترین نقطه عالم بود و شمال اروپا و آب و خاک دیگری اونجا دیگر شبهه ای نداشت برویم خدایا ممنون دیگر ما واجبات ات را می خواهیم انجام بدهیم اول از همه حج را انجام می دادند اول برویم حج و نماز و روزه

ملایی:  اون موقع نه فقرایی مطرح نمی شد

حجت الاسلام حسینی قمی:  این نماز را می خواند این حج را به جا بیاوریم جای خوش آب و هوا را برویم امتحان و آزمونی نبود الان که متاسفانه دست شیطان هم قوی است برای چی سعی صفا آدم عاقل هی برو اونجا بیا چی بشود آدم برود در این بیابان و صحرای عرفات برای چی برود سه روز در منا برای چی بماند رمی جمره این سنگ را بزنیم به این جمره چه اثری دارد این گوسفند را برای چی قربانی کنیم سرمان را برای چی بتراشیم من دیدم اینقدر می گردد یک فتوایی پیدا می شود این سر را این دیدم روزی که می آید مقلد مرجع تقلید انتخاب نکردند خوب بسم الله کدام یک از مراجع می خواهی حاج آقا کدام ها می خواهند سر نمی خواهد سر بتراشد اونو بویس کاری ندارد و اعلم باشد و شرایط تقلید بگردد اونی که سر نمی خواهد بتراشی اونی که مثلا این آزمون به همین است آدم بیاید هزینه کند در چنین نقطه ای که امیر المومنان سلام الله علیه توضیح دادند فرمودند لو کانت اگر یک جایی بود زمرد سبز و یاقوت سرخ و نور و ضیاء و درخشش و خفف ذلک این دیگر شکی نداشت و امتحانی نبود فی الصدور و لوضع مجاهدت ابلیس عن القلوب شیطان دیگر سراغ ما نمی آمد تا بخواهیم در دلها باشد و با ابلیس مبارزه کنیم و لنفی معتلج الریب من الناس شک دیگر از دلها بیرون می رفت لکن الله سبحانه یختبر عباده خدا امتحان می کند بندگانش را به انواع شدائد و به انواع سختی ها روزه مگر در هوای گرم سخت نیست و یتعبدهم بالوان المجاهد عبودیتشان را با انواع کوشش ها و تلاش ها عبودیتشان را باید نشان بدهند یبتلیهم ابتلاء و امتحان و آزمون بضروب المکارم اقسام سختی ها چرا؟ چهار تا فایده دارد: 1- اخراجاً لتکبر من قلوبهم 2- اسکاناً لتدلل فی نفوسهم 3- و لیجعل ذلک ابواباً فتحاً الی فضله 4- و اسباباً ذللاً لعهده اولا تکبر از دل انسان برود بیرون شما در این صفا و مروه ببینید آقا آنجا پادشاه باشی و وزیر و وکیل باشی و فقیر باشی همه در یک ردیف به یک شکل تابلو ندارد دیگر بخواهی بفهمی این وزیر است و این وکیل و این رئیس است در عرفات و طوافش همینطور اخراجاً لتکبر و اسکاناً لتضلل خاضع و خاشع بودن برای پروردگار لیجعل الذلک جهاد سوم خداوند درهایی را قرار داده از این حج فتحاً یعنی درب های مفتوح الی فضله در از این واضح تر و گسترده تر و اسبابا ذللا این اسباب را آسان برای عفو پروردگار به هر حال اسباب عفو پروردگار بعضی هایش خیلی سخت و پیچیده است اما از این بالاتر که کسی وقتی حج خانه خدا را مشرف شد روز عرفه گفتیم بهش خطاب بشود استأنف العمل و روایاتی که اشاره کردیم.

عرض کنم من یک سلسله آیات را هم خیلی سریع بخوانم عزیزان آدرس آیات را می گویم خودشان ببینند چون تمام این آیات در کلمات حضرت آمده بود اشاره شده بود یک وقتی اشاره کردم اگر نظرتان باشد گفتم یک آقایی کتاب نوشته مستندات قرآنی نهج البلاغه یعنی تمام کلمات امیر المومنین سلام الله علیه واژه به واژه اش را می شود در قرآن مستنداتش را پیدا کرد من اگر برگردم به قرآن اینجا آیاتش را می خوانم یکی سوره مبارکه بقره از آیه 125 به بعد عزیزان ملاحظه بفرمایند و اذ جعلنا البیت مثاوۀ للناس و امنا جعل البیت کعبه مثابۀ محل اجتماع بندگان است و اتخذوا من مقام ابراهیم مصلی این مقام ابراهیم مصلای شما باشد یک وقتی اشاره کردم واقعا درس بزرگی است ابراهیم برای خدا قیام کرد و برای خدا این وظایف را انجام داد الان ببینید و اتخذوا من مقام ابراهیم من گاهی دیدم زائران مشرف می شوند نماز طواف باید پشت مقام ابراهیم باشد دیگر هی می روند در این مقام ابراهیم ظرف شیشه ای یک چی است این چیزی نیست نگردید من بهتون می گویم چی است این هیچی سنگ زیر پای ابراهیم، ابراهیم وقتی کعبه را بنا می کرد اذ یرفع ابراهیم قواعد من البیت و اسماعیل دیوار کعبه را که بالا می بردند خوب دیگر دستشان نمی رسید یک سنگی زیر پایشان می گذاشتند الان دیدید یک داربستی درست می کنند و یک سنگ گذاشتند زیر پا دیوار کعبه برود بالا سنگ زیر پا شد واتخذوا من مقام ابراهیم تمام انبیا و اولیاء تا قیام قیامت طواف کردند و نماز می خواندند باید پشت این سنگ بایستند نماز بخوانند این سنگ زیرپای مقام ابراهیم است این پاداش اخلاص است واتخذوا من مقام ابراهیم مصلا و عهدنا الی ابراهیم و اسماعیل و ان طهرا بیتی للطائفین و عاکفین و رکع السجود ما به ابراهیم و اسماعیل گفتیم خانه ما را تطهیر و پاکیزه کنید اینهایی که خادم مسجد هستند و یاد در مسجد خدمتی می کنند اینها لازم نیست خادم باشد هر کسی به اندازه سهم خودش تمیز کنید الان مساجد ما الحمدلله خیلی تمیز است بعضی مساجد هم نه تمیز نیست مسجد باید یک جوری باشد انسان وقتی می رود اونجا لذت ببرد بگوید به به عجب جایی اومدم اینجا خانه خداست یک نفس راحتی بکشد و تمیز باشد و بوی عطر بدهد و گلاب بدهد خدایی نکرده به هر حال یادتان باشد کسانی که برای طهارت خانه خدا هر خانه ای حالا شما مسجد و محل تلاش می کنید خطابی است که خدا به ابراهیم و اسماعیل طهرا بیتی للطائفین و عاکفین آیه بعد و اذ قال ابراهیم حضرت ابراهیم دعا کرد رب اجعل هذا ولدا عاملا وارزق اهله من الثمرات دو آیه حضرت ابراهیم یکی هم همین آیه ای که اشاره کردم و اذ یرفع ابراهیم قواعد البیع دیوار کعبه همه را می بردند بالا و اسماعیل ربنا تقبل منا خدمت خانه کرده تازه می گوید خدایا تو از ما قبول کن تقبل منها یک کار خیری کردیم طلبکار نباشیم خدا انشاالله از ما قبول کند انک انت السمیع العلیم یک دسته سوره بقره آیه 125 به بعد یک دسته از آیات هم سوره مبارکه ابراهیم هست آیه 39 به بعد این هم آیات بسیار بسیار زیبا هست ربنا دعاهای حضرت ابراهیم علیه السلام هست از اینجا شروع می شود ربنا الله اکبر ربنا انی اسکنت من ذریتی بوادٍ غیر ذی زرع این امتحان سنیگنی بود که حضرت ابراهیم علیه السلام مامور شد اسماعیل را بیاورد با هاجر اجازه نداشت پیاده بشود این بچه را با این مادر بگذارد بلافاصله برگردد فرمان فقط یک دعا کرد ربنا انی اسکنت من ذریتی چه ایمان قوی می خواهد من ذریتی بوادٍ غیر ذی زرع عند بیتک المحرم برای چی ربنا لیقیموا الصلات یک دعا کرده ابراهیم ببینید دعا را واجعل افئدتً من الناس تهویه خدایا دل همه عالم را متوجه این جهان بکن ببین دعا چطوری مستجاب شده شما الان مسلمانی را در عالم سراغ دارید که دلش آرزوی طواف کعبه را نداشته باشد ولی ده بار ولو بیست بار مشرف شده باشد وارزقهم من الثمرات دعاها ادامه دارد عزیزان حتما ببینید این هم سوره ابراهیم علیه السلام آیه 37 یکی هم سوره مبارکه حج از آیه 26 به بعد این هم عزیزان ببینند وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ و اذ بوعنا ابراهیم مکان البیت ما محل کعبه را برای ابراهیم آماده ساختیم البته می دانید بنا با آدم است ولی ابراهیم دوباره لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ و اذن الله اکبر ابراهیم اذن اذان اعلان اذن اعلام کن فی الناس بالحج اعلام کن برای حج ابراهیم گفت خدایا من اینجا ایستادم بگویم اوه مردم عالم بیایید حج خطاب می کند اعلان کن ما صدایت را می رسانیم تو اعلام کن ما می رسانیم اذن فی الناس بالحج یأتوک می آیند کی ها می آیند رجال رجال یعنی چی پیاده ها عزیزان نگفتیم امیر المومنان سلام الله علیه می فرمایند کعبه سختی های زیادی دارد حجاج که مشرف می شوند البته اون خدماتی که سازمان وعده داده باید انجام بدهد ما نمی خواهیم خدایی نکرده توجیه کنیم اونهایی که در خدمت رسانی شان کوتاهی کنند ولی یادشان باشد حج بدون سختی نیست و حج تمام عظمتش روی این سختی هاست که الان بسیاری از این سختی هایش از بین رفته تمام شده تمام عظمت حج در این افضل الاعمال اهمزها الان خیلی سختی ندارد شما از اینجا که با هواپیما می روی و از مدینه با قطار می روی یک مقدار سختی اگر بگوییم در عرفه و مشعر و منا دارد اون هم امکانات زیادی است هر چی سختی بیشتر باشد عرض کردم نمی خواهم بگویم اونها نباید خدمت رسانی جای خودش ولی افضل الاعمال اهمزها عز فی الناس ابراهیم اعلان کن برای حج اول یاتوک کی ها می آیند نمی گوید اونهایی که با مرکب می آیند یأتوک رجالاً الان هم فکر نمی کنم حاجی پیاده من ندیدم در سفر حاجی پیاده داریم یا نداریم اگر اونجا یک راههای نزدیکی وَ عَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ (حج،27-28)این آیات سوره مبارکه حج است عزیزان خودشان ملاحظه بفرمایند پیام های زیادی دارند من در این فاصله دو سه یادآوری هم داشته باشم خدمت زائران بیت الله الحرام این بحث خیلی مفصل است چند تا تقاضا به هر مقداری که زمان است اشاره کنم برای زائرینی که امسال فرصت دارند مشرف می شوند تقاضای اولم این است که انشاالله سعی کنند حجشان با مال حلال باشد حق الناس به گردنشان نباشد و حق الله به گردنشان نباشد و روایات زیادی داریم خیلی عجیب است واقعا عجیب است یک قصه ای بگویم که شاید اون قصه کافی باشد مرحوم شیخ صدوق و هم شیخ طوسی و هم شیخ مفید و هم ابن شبیر حرانی همه نقل کردند تحف العقول و دیگران یک کسی خواهش می کنم زائرانی که مشرف هستند دقت کنند یک کسی به آقا موسی ابن جعفر گفت آقا حضرت در آستانه شهادت بود گفت آقا اجازه می دهید کفن تان با من باشد گفت من دلم می خواهد کفن تان را من بدهم آقا فرمودند نه ما کفن از کسی قبول نمی کنیم فرمود انا اهل بیت ما اهل بیت سه چیز را از پاک ترین اموال خودمان انتخاب می کنیم یکی اش حج است آقا موسی ابن جعفر فرمود یکی حج است و یکی مهر همسران است و یکی هم کفنی که تو گفتی بنابراین خواهش می کنم تو رو خدا این حجی که ما مشرف می شویم این همه زحمت و سختی با مال حلال باشد اگر حق الناسی به گردنمان هست برویم بپردازیم و اگر حق اللهی به گردنمان هست و اگر خمس به گردنمان هست ببینید به هر حال روایت داریم اگر کسی با مال حرام به حج خانه خدا برود وقتی می ایستد در میقات می گوید لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک ان الحمد و النعمت لک و الملک لا شریک لک تا می گوید لبیک روایت داریم در کافی مرحوم خطاب می شود لا لبیک نه نه چون لبیک یعنی آمدم که آمده باشم اگر با مال حرام برود دل بکنیم به هر حال سنگین ترین آزمون است امام صادق فرمود مابتلا الله العباد سنگین ترین آزمون بندگان گذشت از مال هست مالشان را حلال کنند اگر خمس مالی به گردنشان هست و اگر حق الناس به گردنشان هست در قدیم رسم بود آقای ملایی نمی دانم حالا هم انشاالله هست قدیم ها رسم بود حاجی ها وقتی می خواستند بروند با همه بستگان دید و بازدید و حلالیت می طلبیدند و اگر با کسی قهر است خدا نکند آشتی می کردند و خدا نکند زائر بیت الله الحرام باشد هنوز با برادر و خواهری و مادر زنی و پدر شوهری بالاخره این مسائل را تمام می کردند و تقاضای آخری هم که دارم این است که قبلا هم اشاره کردم این بحث وصیت که ما چند بار گفتیم چقدر خوب است حاجی می خواهد برود قبل از عزیمت وصیت نامه ای بنویسد و ثلث مالش معلوم باشد طلبکارها معلوم باشند و بدهکاران معلوم باشند و ابهامی در زندگی اش نباشد این بحث وصیت خیلی مهم است و حرف آخری هم که تقاضا دارم از همه التماس دعا داریم ولی خواهش می کنم گاهی دوستان به ما می گویند شما یک جمله به ما می خواهید بگویید چی می گویید ما که چیزی بلد نیستیم بگوییم از اینکه یاد گرفتیم تو رو خدا اگر حج مشرف شدید ارتباطات دنیایی تان را کم کنید الان متاسفانه با این وسائل پیشرفته آقا دائما هی عکس می گیرد و کلیپ می گیرد و زنگ بزن و خانه چه خبر است و مال التجاره چه خبر است و پشت دیوار بقیع وسط دعای کمیل دیدم موبایلش زنگ می خورد ببین اگر یک تن هفتصد و پنجاه دلار می دهد باهاش حساب کن بالا اینجا دیگه بی خیال شو خواهی می کنم کمی ارتباطات دنیایی مان را قطع کنید و با خدا ارتباط داشته باشید

ملایی:  خیلی عالی متشکرم آقای حسینی قمی انشاالله به زودی شما هم مشرف شوید

حجت الاسلام حسینی قمی:  انشاالله به ما دعا کنند بینندگان

ملایی:  خیلی ممنون از شما بینندگان و همراهان عزیز دو تا مطلب را بگویم بعد در محضر قرآن کریم باشیم ما همانطور که در زیر نویس ها نگاه کردید از اول تا اینجا همانطور که در کانال برنامه می توانید ببینید اطلاعات مربوط به قربانی ماه برنامه سمت خدا یک راه دیگر وجود دارد عدد 14 ارسال شود به 20000303 تا نحوه مشارکت در قربانی این ماه برایتان توضیح داده شود مطلب دوم هم اینکه اگر خدا بخواهد به شرط حیات و سعادت فردا یکشنبه به اتفاق حاج آقای رفیعی عزیز از حرم حضرت احمد بن موسی شاهچراغ از شیراز خدمت شما خوبان خواهیم بود به امید حضرت حق و اما آیات 31 تا 35 سوره احزاب صفحه 422 تقدیم ثوابش به همه امامزادگان بزرگواری که در ایران اسلامی میهمان سفره با کرامت اونها هستیم تا فردا انشاالله و قرار تازه به امید خدا التماس دعا و خدانگهدار.

( قرآن کریم آیات 31 تا 35 سوره احزاب صفحه 422)