اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1404-01-04-حجت الاسلام رفیعی - تفسیر سوره توبه

اعوذو بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ملایی: سلام عرض می کنم محض شما نمازگزاران و زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه علیه السلام و بینندگان گرامی سیمای جمهوری اسلامی ایران شبکه نور و شبکه سه سیما برنامه سمت خدا که الحمدلله و المنه توفیق داریم در این ماه رمضان مباحث هر ساله حاج آقای رفیعی را از طریق شبکه سه سیما سمت خدا تقدیم مردمی بکنیم که از تفسیر سوره توبه و بعضی روزها مباحث مناسبتی حاج آقای رفیعی الحمدلله بهره می برند و می بریم و خیلی خوش آمدید بینندگان ارجمند به این حرم نورانی دعوت می کنم همراهی بفرمایید و تسلیت هم می گویم ایام شهادت امیر المومنین علی علیه السلام را محضر همه ی شما خوبان سلامٌ علیکم اعظم الله اجورکم حاج آقا قبول باشد انشاالله.

حجت الاسلام رفیعی:  بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام خدمت شما زائران و بینندگان عزیز برنامه سمت خدا و شبکه نور در خدمت شما هستیم.

ملایی:  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم الحمدلله رب العالمین الصلات و السلام علی سید المرسلین حبیب الله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد.

و علی آله الطبین الطاهرین سیما بقیۀ الله فی الأرضیین و لعن علی اعدائهم اعداء الله اجمعین

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

تسلیت عرض می کنیم ایام سوگواری و شهادت مولی الموحدین و یعصوب الدین امیر المومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام را خدمت همه شما عزیزان توفیق داشتیم تفسیر سوره مبارکه توبه را عرض کنیم امروز آیۀ 34 و 35 این آیه را این سوره را مورد بحث قرار می دهیم آیۀ 34 به دو درد بزرگ جامعه اشاره کرده به دو مشکل به دو عامل در واقع ضربه زدن به جامعه دو گروهی که اینها لطمه می زنند و خدا به اینها وعدۀ عذاب شدید داده گروه اول دانشمندان سوء و بد فاسد گروه دوم ثروتمندان بی درد که فقط به دنبال کنز و جمع آوری مال هستند و به فکر مردم نیستند جالب است این دو گروه در یک آیه بحثش مطرح شده گروه اول اشاره می کند به دانشمندان و راهبان و دیر نشینان اهل کتاب مسیحیت البته خدا نمی گوید همشون این هم یک نکته اخلاقی است اگر آدم حتی در یک جامعه ای اکثریت یک فسادی دارند آدم نباید بگوید همه، همه اهل این شهر اینطور هستند و همه کاسبان اینطور هستند و همه ی راننده ها اینطور هستند نه اگر انسان بگوید بعضی ها این یک نکته ای است در قرآن خیلی جاها خدا در قرآن کلمۀ کثیر دارد می گوید بسیاری شان اینطور هستند یعنی حتی اگر یک اقلیتی در یک گروهی سالم هستند باید اینها ملاحظه بشوند دیده بشوند این سبک قرآن است که به ما یاد می دهد می فرماید یا ایها الذین آمنوا آی مومنان ان کثیراً نه همه تعداد زیادی من الأحبار قبلا هم عرض کردیم أحبار جمع حبر است یعنی دانشمندان اهل کتاب یعنی مسیحیان کشیش ها اون زمان بودند و رهبان، رهبان منظور راهبان دِیر نشین هستند که اینها قبل از اسلام بودند خدا دارد از اینها گِله می کند می فرماید اینها دو تا مشکل اساسی دارند:

  1. لیأکلون اموال الناس بالباطل اموال مردم را به باطل می خورند حالا یا منظور رشوه است بعضی از این دانشمندان یهود و نصارا رشوه می گرفتند و احکام را جابجا می کردند مثلاً یک بیچاره ای جرمی مرتکب شده بود می گفتند باید فلان حد برایش جاری بشود اما یک آدم مسئولی بود به نامی بود با پول گرفتن حکم را جابجا می کرد شاید منظور این است یا نه بعضی از نقل ها دارد که اینها در واقع اقدام به فروش بهشت می کردند جهنم را با پول می خریدند می گفتند اینقدر پول می گیریم شما از آتش جهنم نجات پیدا می کردید یا مقصود این است که اموال مردم را به نفع خودشان گاهی مصادره می کردند یک عالم فاسدی که در سورۀ مائده این آیۀ 41 اگر دوستان بعدا ببینید کاملاً شفاف اومده این مطلب که اکالون للسحت یعنی اینها لقمه حرام می خوردند اگر یک قاضی و یک حاکم و یک عالمی و یک دانشمندی اینطور شد که اهل لقمۀ حرام شد و اهل رشوه شد و اهل این شد که با پول حکم را جابجا کند این خیلی خطر بزرگی است ان کثیراً من الأحبار و رهبان لیأکلون اموال الناس بالباطل این یک.
  2. مشکل دومشان این بود که و یصدون عن سبیل الله راه خدا را به مردم نشان نمی دادند راه خدا چی بود؟ در تورات و انجیل آمده این آقا رسول خدا پیغمبر آخر الزمان است و خود شما به مردم می گفتید این آدم بعداً می آید تحریف کردند گفتند نه ایشان اونی که ما می گفتیم نیست یا کتمان می کردند یک وقتی ابوسفیان عده ای از مشرکین را فرستاد مدینه گفت شما بروید پیش این بزرگان یهود و مسیحیان ما که مشرک هستیم و بت پرست هستیم اینها بالاخره اهل کتاب هستند و عالم و دانشمند دارند و تورات و انجیل دارند بروید بگویید ما که با این آقا داریم می جنگیم ولی خدایی این پیامبر هست یا نیست تکلیف ما را روشن کنید می خواست برای خودش و مردم شفاف باشد اینها آمدند و گفتند نه ایشان اون کسی که ما گفتیم نیست خدا می گوید لعنت خدا من در قرآن همچین لعنتی ندیدم غیر از این با این تعبیر یلعنهم لاعنون خدا به هر چی لعنت کننده است یعنی یکی عصبانی می شود می خواهد فحش بدهد می گوید پدرت فلان و مادرت فلان یکی به کسی می گوید همه کس و کارت قرآن می گوید همه لعنت کننده ها لعنتشان بر اینهایی که کتمان کردند قرآن می فرماید اینها مثل بچه شون و پسرشان پیغمبر را می شناسند شما پسرت بیاید کنار شما شک می کنی شما پسرت کنارت نشسته باشد سی سال و بیست سال پاش زندگی کردی مگر آدم دیوانه باشد یا آلزایمر گرفته باشد یا به هر حال عقلش و الا شما نه اینجا کنارت یک راه دور هم پسرت را ببینی می گویی این بچه ام است و پسرم است و ماشینش است و این خانه اش است یعرفونه کما یعرفون ابنائهم مثل اولادشان مثل پسرشان پیغمبر را می شناختند و لذا اینجا خدا به شدت از اینها گله می کند که این عالمان سوء دو تا مشکل داشتند یکی حرام خواری و یکی هم کتمان و تحریف هر این اتفاق در هر کجا بیفتد حالا این آیه دارد قبل از اسلام را می گوید امروز هم همین است اگر یک کسانی حق را کتمان کنند اگر یک افرادی بیایند لطمه به دین بزنند با جابجایی احکام همین چیزهایی که شما در دنیا می بینید فرقه های انحرافی که درست می شود و تشکیل می شود خوب گاهی خطر یکی از این آدم ها به مراتب از بمب و از بمباران بدتر است یکی پیدا می شود یک فرقه انحرافی درست می کند هزاران نفر بهش ایمان می آورند شما در جریان وهابیت این را دیدید و در داعش این را دیدید چقدر خود اسلام را شما بروید مطالعه کنید دیگر گروه دوم والذین دارد اگر این واو نبود می گفتیم این هم دارد همان گروه اول را می گوید ولی مفسرین می گویند این واو، واو استیناف است حالا فارسی اش را عرض می کنم واو آغاز و شروع است یعنی دارد یک گروه جدیدی را می گوید خوب دقت بفرمایید این هم خیلی مهم است گروه جدید می فرماید کسانی که به جمع آوری طلا و نقره می پردازند و هی روی هم می گذارند انفاق هم نمی کنند نمی گوید این طلا و سکه و نقره که من روی هم می گذارم حالا من شرایط خودمان را عرض می کنم در کشورم گرفتار این داستان هستیم نمی گوید خوب اولا من حالا احکام نمی خواهم بگویم آقایان می گویند بین دو نماز احکام را در یک شرایطی این طلا و نقره زکات دارد چون نه چیز زکات دارد یکی اش طلا و نقره است اگر زکات نداشته باشد اقلش خمس دارد غیر از خمس و زکات خدا در قرآن تشر زده چند جا به کسانی که به فقرا کمک نمی کنند می فرماید وقتی جهنمی ها را بهشون می گویند ما سلک کم فی صغر چی باعث شده شما جهنمی بشوید چند تا دلیل می آورند یکی اش این است می گویند ما لم نکن من المصلین نماز نمی خواندیم و یکی هم می گویند ما اطعام به مسکین نمی کردیم اطعام به مسکین، چند جا در قرآن خدا با شدت این آیه دارد کنز اندوزی طلا و نقره جمع کردن و روی هم گذاشتن حالا اگر همین قصه باعث بشود اقتصاد یک کشور لطمه ببیند و بازار یک کشور آشفته شود گناهش مضاعف است این نکته مهمی است خیلی خدا شدید برخورد کرده با کسانی که ذهب و فضه، ذهب یعنی طلا چون مردم می روند به طرفش می روند به طرفش به خاطر این می گویند ذهب فضه را بگویند فضه چون به معنای پراکنده شدن است یعنی این آخرش از دست آدم خارج می شود و همراه خودت که نمی بری الذین یکنزون الذهب و الفضه کنز یعنی گنج یعنی جمع آو ری و یعنی هی روی هم گذاشتن نیم کیلو شده یک کیلو شده و پنجاه تا شده و صد تا شده روی هم گذاشتن و لا ینفقونها فی سبیل الله انفاق نمی کنند چقدر دختر در این جامعه گیر همین مسائل است می خواهد ازدواج کند یک انگشتر می خواهد بخرد الان باید کلی پول بدهد و پنج تایش هم بدهد به می خواهی چه کنی و چند تا مگر شما اولاد دارید ما البته خیلی ممنون هستیم خیرین عجیبی در جامعه داریم ما خیرینی در جامعه داریم که بعضی هایشان این شب ها در سیما اومدند صحبت کردند یکی شون می گفت من اصلا هیچ زندگی خودم بسیار ساده اما اینقدر مدرسه و اینقدر بیمارستان اما عزیزانی که اقدام به کنز طلا و نقره می کنید روی هم گذاشتن اطراف تان هم یک نگاهی بکنید گاهی در بستگان شما یک دختر با یکی از این سکه ها کارش راه می افتد و یک جوان با یکی از اینها می تواند انگشتری بخرد و خواستگاری برود حالا این اوضاعی که الان در کشور ما برای ارز و طلا درست شده که مقام معظم رهبری هم به طور خاص این دفع در پیام نورزوی شان تذکر دادند من باز هم می گویم بنده همین جا در همین حرم عرض کردم من استان فارس رفتم سخنرانی شیراز حرم حضرت احمد بن موسی که همچین صحنی هم اونجا دارد شبیه و عین همین صحن در یک شبستانی اینطوری عین همین اونجا ساختند من نشستم و اینجا پشت تریبون یک تابلویی هم گذاشتند میخ هایی بهش آویزان بود میخ های ریز گفتند هر کسی که مایل است طلا و نقره بدهد اون موقع برای لبنان و فلسطین بیاید آویزان کند به این تابلو من تقریبا سخنرانی ام که تمام شد برگشتم دیگر تابلو دیده نمی شد و پر شده بود از النگو و گوشواره و وسائل تقریباً پر شده بود شما در سیما دیدید خانمی که سرویس طلایش را با این گرانی بازار اومد داد برای مردم لبنان و گرفتاران و حالا من به طور کلی عرض می کنم نمی خواهم اسم از یک منطقه خاصی آقا برای ایتام و برای کمیته امداد و برای دخترانی که می خواهند ازدواج کنند ببینید خدا چقدر تند برخورد کرده فبشرهم بعذابٍ علیم اینها را بشارت بده به عذاب علیم مفسرین خیلی تو این آیه بحث کردند که چرا اینقدر خدا تند شده مگر اشکال دارد؟ من از مال خودم طلا و نقره می خرم روی هم می گذارم نمی خواهم به کسی هم کمک کنم صد تا سکه طلا و نقره دوست هم ندارم به کسی بدهم به چه دلیل این که نمی گوید از راه حرام که می گوید یکنزون مفسرین ذیل این آیه این نکته را می گویند جمع آوری مال اشکال ندارد خود وجود مقدس امام صادق فرمود من روایتش را برایتان بخوانم فرمودند خیر نیست در کسی که مال جمع نکند خیر نیست لا خیر فی من لا یحب جمع المال بالاخره دختر دارد و پسردارد آینده دارد لایحبه اما برای سه چیز:
  1. فرمودند یکف به وجه ابرویش را حفظ کند و در آینده دستش پیش کسی دراز نباشد و یقضی به دینه قرضش را بپردازد و یصل به رحمه به فامیل اش برسد امامان ما وضع مالی شان خوب بود همین آقا موسی ابن جعفر پدر بزرگوار فاطمه معصومه اونقدر کیسه های کوچک داشت که توش پول بود و دینار و درهم بود بهش می گفتند صُرر مفرد صره است یعنی همیان صد دینار و دویست دینار و سیصد دینار اما خودشان استفاده نمی کردند خیلی کمک می کردند مفسرین ذیل این آیه می گویند این عذابی که در این آیه آمده برای کسانی است که جمع می کنند اما حقوق واجبش را نمی دهند یعنی زکات یعنی خمس آقا وظیفه است و لذا بعضی از روایات دارد اگر کسی اقدام کند جمع آوری کند و نگه دارد یک وقتی کسی آمد به نام مسمع خدمت امام صادق علیه السلام گفت من یک زمینی دارم می خواهم بفروشم آقا فرمودند نفروش نگه دار برای آینده ات اینطور نبوده ائمه ما مانع شوند خود اینها اگر نداشتند که نمی توانستند به فقرا کمک کنند اون چیزی که بد است بخل است خساست و کمک نکردن است صعلبه انصاری آمد پیش رسول خدا همین سوره توبه است در آینده بهش می رسیم به نظرم آیه 75 باشد امسال دیگر نمی رسیم از حضرت تقاضا کرد ایشان دعا کند پولدار بشود پیامبر هم برایش دعا کرد و پولدار شد گاو و گوسفند و شتر اینقدر وضعش خوب شد که رفت خارج از مدینه قلعه زد خیلی اوضاعش خوب شد جالب است وقتی اومد پیش پیغمبر این را گفت، خدایا به ما بده ما کمک می کنیم خدایا به ما پول بده مثلا جهیزیه می دهیم به دختران نیازمند و وقتی خدا بهمون می دهد یادمان می رود قرآن می گوید فراموش می کنیم من جمله اش را برای شما بگویم گفت لأن آتاناه من فضله اگر خدا به من پول بدهد لنصدقن لام دارد نون تشدید دارد یعنی حتماً حتماً من به فقرا کمک می کنم و لنکونن من الصالحین اگر دو تا صاد را رعایت می کنم صاد کلمه حرف صاد یکی صدقه می دهم و یکی صالح می شوم هم آدم خوبی می شوم هم به مردم کمک می کنم آقا خدا بهش داد نه صالح شد و نه صدقه داد منکر زکات شد مرتد شد و کافر از دنیا رفت پول هایش هم خرج مسجد ضرار شد همه اش از بین رفت پول که از شما استفاده نکنید پول که نمی سوزد که هزینه می برد نماز و روزه ات هم برایت نمی خواند عرض می کنم که خمس من خودم به یکی از همین صاحبان ثروت که فوت کرده بود به بستگانش گفتم، گفتم آقا پدر شما خمس نمی داده می شناختمش بله من یادم است مثلا سالی چند شب ایشان برای جایی کمک می کرد و مراسم هیئتی و اینها بیایید هم خمس مالش را بدهید و هم اون کمکی که به این هیئت می کرد و پدر شما دوست داشت این جلسه را شفاف به من گفتند می خواست خودش بدهد به ما ربطی ندارد انجام نمی دهند حالا من مسائل احکامش را نمی خواهم اینجا عرض کنم اون یک بحث دیگری است که وظیفه وارثان است اما عمل نمی کنند بعداً آقایان عزیز و خواهران گرامی من چند تا نکته بگویم قبل از اون این داستان را از آقایمان اباعبدالله الحسین بگویم البته خیلی از این داستان ها داریم اومد دیدن یک مریضی در بستر بود به نام عثامه ایشان ایشان در حال مرگ بود آقا دید دارد گریه می کند فرمود گریه ات برای چی است؟ برای بیماری ات است گفت نه من که حال مرگ هستم گریه برای بیماری نمی کنم گریه ام برای قرض است شصت هزار درهم قرض دارم من اگر الان سرم را زمین بگذارم زن و بچه ام با طلبکار مواجه می شوند و آبرویشان می رود آقا فرمودند من ضامن فرستادند خانه قنبر را شصت هزار درهم را آوردند و بهش دادند ما باشیم می گوییم اگر مردی یک فکری می کنیم نه هنوز قبل از اینکه بمیرد یک نفس راحتی می کشند از کجا امام حسین این شصت هزار درهم را آورده باغ داشتند و موقوفات داشتند و مردم کمک می کردند ثروت داری بد نیست پولداری بد نیست اونی که بد است بخل است خساست است و چقدر اسلام تاکید دارد روی اینکه توصیه به کار الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله برنامه ریزی و پرهیز از اسراف گاهی در یک عروسی و در یک مراسمی عزایی اونقدر هزینه می شود هزینه این می شود چند تا خانواده را راه انداخت آقایان و خواهران ببینید وقتی یک گرفتاری مراجعه می کند البته این هم در پرانتز بگویم تکدی گری و گدا پروری هم خوب نیست در جامعه بعضی ها عادت نکنند دستشان دراز باشد همه اش نه ما یک وظیفه ای به فقیر می دهیم می گوییم شما قناعت کن یک وظیفه ای به ثروتمند می دهیم شما کمک کن بنده خدا باربر بود اومد خدمت امام صادق گفت دیگر نمی توانم بار ببرم دستم ضعیف شده آقا نفرمودند باشه برو در خانه بنشین از فردا ما برایت پول می فرستیم فرمود روی سرت که می توانی بار بگذاری من دیده بودم قدیم بار با سر می بردند فرمود بار را بگذار روی سرت دستت را بگیر کمکش برو کار کن اجازه نمی دادند کسی کل بر جامعه بشود اینها جای خودش شما می دانید واقعا بعضی تکدی گری و کل بر جامعه نیست چند تا اولاد دارد و گرانی شده و مستاجر است و قرض دارد الان در این زندان ها چقدر آدم ها بنده گاهی می روم سر می زنم آدم خوبیه و گرفتار یک دیه ای شده و گرفتار یک چک برگشتی شده و یا نه حتی آدم هایی را آدم می بیند آدم خوبی نیست سرقت کرده و قاچاق کرده آدم خوبی نیست باید هم حقش را بمالد تا درست شود اما بنده اونجا رفتم دیدم زنش با سه تا چهار تا بچه می آید در زندان این بچه دختر هشت نه ساله چه گناهی کرده که باباش سارق است و یا خلافکار است اون باید اصلاح شود دعایشان می کنیم خدایا همه اینها را اصلاح کن و معتادها وسارق ها و قاچاقچی ها و خلافکارها نباید از بین بروند که خدایا همه اینها را اصلاح بفرما اما خانواده اش چی زن و بچه چی بله یک حقوق مختصری زندان می دهد لذا توصیه اسلام این است.
  1. به کار
  2. برنامه ریزی
  3. پرهیز از اسراف
  4. جمع آوری ثروت
  5. پرداخت حقوق واجب و انفاق و رسیدگی ما در قران خمس داریم زکات که خیلی آیه دارد بلد هستید یقیمون الصلات و یؤتون الزکات انفاق داریم و احسان داریم آقا پدر و مادر طرف فقیر است اولاد کمکش نمی کند برادرش گاهی فرزند و گاهی فامیل چقدر در قرآن داریم قرباء قرباء قرباء فامیل فامیل فامیل آت ذی القربا اول بستگانت من این نکته را بگویم بحثم را جمع کنم وقتی کسی به فامیل مراجعه می کند آدم پولدار گاهی صورتش را بر می گرداند و محل نمی گذارد گاهی پشتش را می کند و گاهی از کنار طرف رد می شود سه جور است پیشانی و پهلو و پشت یک وقت یکی به من مراجعه می کند سرم را بر می گردانم و یک وقت پشت می کنم و یک وقت از کنارش رد می شوم خدا می گوید این سه عضو را ما روز قیامت عذاب می کنیم آیه اش را بخوانم یوم یحمی علیها فی نار جهنم همین طلا و نقره ای که جمع کردند روز قیامت آتش می شود حرارت می بیند و فتکبا بها به کدام قسمت بدن این ها می گذارند؟ جباههم پیشانی و جنوبهم پهلو ظهورهم پشت من علتش هم برای شما گفتم شما در برخورد با گرفتار از کنارش رد می شود جنوب پشت بکند می شود ظهور ممکن است صورت برگرداند می شود جباه

حجت الاسلام رفیعی:  یا سرش را بندازد پایین بی محلی کند

ملایی:  هذا ما کنزتم لانفسکم می گویند بیا این طلا و نقره هایی که روی هم گذاشتی فذوقوا ما کنتم تکنزون خیلی عجیب این آیه و تند است مفسرین گفتند به هیچ وجه منظور از این آیه جمع اوری مال حلال و اینکه آدم وضع مالی اش خوب باشد و برای آینده اش بگذارد نیست منظور این است کسانی که روی هم طلا و نقره می گذارند حقوق واجب و مستحبش هم نمی دهند خمسش را اگر زکات دارد زکاتش را و اگر کسانی در اطرافشان هستند کمک کند آقایان خدا قول داده اگر این سکه را دادی ده برابرش کند نگاه نکن من جاء  بالحسنه فله عشر امثالها مخصوصا تاکیدم روی این بحث طلا و نقره چون آیه قرآن بود من که از خودم نگفتم گرچه امروز یک مشکلی در جامعه از این حیث ایجاد شده مخصوصا من تاکید کردم کسانی که توان دارند و اقدام به کنز نکنند بار از روی دوش مردم بردارند تا انشاء الله زمینه ازدواج و فرزند آوری در جامعه ما زیاد شود خدایا عاقبت مان را ختم به خیر بفرما.

السلام علیک یا ابا الحسن یا امیر المومنین یا علی ابن ابیطالب

حجت الاسلام رفیعی:  اللهم اخرج من قلوبنا حب الدنیا و ضد فی قلوبنا محبت امیر المومنین خیلی متشکرم از حضرت عالی حاج آقای رفیعی خدا حفظتان کند برای ما و برای قرآن و اهل بیت علیهم السلام که خدمت بکنید دوستان عزیز و بینندگان محترم برنامه سمت خدا امروز صفحه ی 382 قرآن کریم سوره مبارکه نمل آیات 56 تا 63 تلاوت خواهد شد در برنامه ثوابش هم باشد برای امیر المومنین سلام الله علیه خیلی هم متشکر از اینکه دست ها را بیاوریم بالا هم بینندگان و هم حضار انشاالله آمین بگوییم برای اجابت دعاهایی که می فرمایند به حق امیر المومنین. صفحه382 قرآن کریم

ملایی:  خدایا لباس فرج بر اندام امام زمان بپوشان

خدایا ما را از یاران و محبین و شهدای در رکابش قرار بده

خدایا مسلمین را در سراسر دنیا یاری بفرما

صهیونیست ها و دشمنان خوار و ذلیل بگردان

کشور ما و امنیت ما و تمامیت ارضی ما و رهبر عظیم الشأن مان محافظت بنما

خدایا لباس عافیت بر تن بیماران بپوشان

اموات و گذشتگان و امام عزیز و شهدا را از این جلسه بهره مند بگردان

باز هم باران رحمت ات را در این بهار بر ما نازل بفرما

تا انشاء الله از مداح اهل بیت جناب آقای زمانی بهره مند می شویم صلواتی عنایت کنید.