حجت الاسلام حسینی قمی: سلام علیکم و رحمت الله و عرض سلام و ارادت خالصانه و تبریک خدمت همه مخاطبین عزیز دارم جناب آقای ملایی من یک حاشیه به فرمایش شما داشته باشم فرمودید جشنی در خور شأن حضرت ولی عصر ارواحناه فداء قطعا همه عالم دست به دست هم بدهند نمی توانیم در حد بضاعت خودمان گفت هذه بضاعتنا رد الینا خدا به سلامت بدارد آقای سازگار را در این بیت معروفی یک تصرفی کرده خیلی زیبا ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد قسمت دومش را خیلی قشنگ یک وقتی یادم است وقتی می خواند در جلسات خودشان جلسه منفجر می شد از شادی ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد تمام هستی زهرا نصیب نرجس شد انشاالله که مبارک باشد بر همه عزیزان.
ملایی: الهی آمین خیلی متشکر از شما حاج آقا این حاشیه در واقع یک جور تذکر است ما نگاه هایمان باید نگاه درستی باشد امیدوارم بپذیرند از ما بضاعت مضجات ما را در خدمت هستیم حاج آقا
حجت الاسلام حسینی قمی: بسم الله الرحمن الرحیم
ما قسمت های پایانی خطبه 83 امیر المومنان سلام الله علیه را می خوانیم خطبه معروف به خطبه غراء حضرت در این فرازهای پایانی ابتداء به نعمت هایی که خدای متعال به ما بندگان عطا کرده اشاره می فرمایند و بعد هم یک گلایه بسیار سنگینی دارند از کسانی که این نعمت ها را دریافت می کنند ولی حواسشان نیست در زندگی ام أَمْ هَذَا الَّذِي أَنْشَأَهُ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْحَامِ وَ شُغُفِ الْأَسْتَارِ نُطْفَةً دِهَاقاً وَ عَلَقَةً مِحَاقاً وَ جَنِيناً وَ رَاضِعاً وَ وَلِيداً وَ يَافِعاً، (نهج البلاغه، 83) خیلی مفصل است مراحل آفرینش انسان را امیر المومنان سلام الله علیه اشاره می فرمایند خوب می دانید خود حضرت این شعر معروف است منصوب به امیر المومنان است اَتَزعَمُ اَنَّكَ جِرمٌ صَغِيرٌ وَفِيكَ انطَوَي العَالَمُ الاَكبَرُ. گمان نکنید جثه کوچکی هستید و فی کنتم عالم الاکبر بسیاری اگر رسیدند به خدا شناسی از آفرینش انسان و ظرائف آفرینش انسان است قرآن کریم این آیه را عزیزان بلد هستند سوره مبارکه مومنان خدا وقتی انسان را آفرید چی فرمود؟ خودش به خودش گفت فتبارک الله احسن الخالقین
ملایی: همین چند روز پیش در برنامه آدرسش داده شد سوره مومنین را می خوانیم
حجت الاسلام حسینی قمی: جایی نداریم شوخی نیست آفرینش آسمان و زمین و کهکشان و ستارگان این همه دریا و صحرا فقط یک جا انسان را که می آفریند می گوید دستت درد نکند فتبارک الله احسن الخالقین یا این آیه ای که همه باز بلد هستند سوره مبارکه طین آیه چهارم لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم لقد خلقنا در نیکوترین اعتدال ما انسان را آفریدیم حضرت اشاره می فرمایند به این آفرینش بسیار دقیق و مراحل بسیار ظریف آفرینش انسان بعد می فرماید وقتی انسان به دنیا آمد چی بهش داد؟ سه تا نعمت بزرگ ثم منحقه قلباً حافظا و لساناً لافظا و بصر لاحضا واقعا عجیب است آقای ملایی غرق نعمت هستیم قدر نعمت را نمی دانیم قلباً حافظا فکر ما و عقل ما و شعور ما و درک ما حافظاً اگر این عقل و فکر و درک و شعور نبود ما اونچه شنیده بودیم به خاطر نمی سپردیم و آنچه دیده بودیم در ذهن ما نمی ماند قلباً حافظا و لساناً لافظا زبان گویا باز خدای متعال ببینید در سوره مبارکه الرحمن سومین نعمت وقتی نعمت ها را می خواهد نام ببرد اینها را همه بلد هستند عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ، عَلَّمَهُ الْبَيانَ (الرحمن، 4) وقتی خدا می خواهد نعمت ها را نام ببرد الرحمن خدای رحمان و رحیم چه کرده؟ اول علم القرآن خلق الانسان بلافاصله در میان همه نعمت ها علمه البیان ما وقتی می بینیم بعضی ها توانایی گفتگو ندارند تازه می فهمیم که ما چه نعمتی البته باز هم حواسمان نیست
ملایی: لحظه ای شاید
حجت الاسلام حسینی قمی: وقتی می بینیم بعضی ها توان شنیدن ندارند ای کاش اون وقت متوجه می شدیم خدای متعال چه نعمتی به ما عنایت کرده پس سه تا نعمت قلباً حافظا لسانالافظا و بصراً حافظا اینها را برای چی داد؟ لیفهم معتبرا برای اینکه از عالم عبرت بگیرد و بفهمد و عبرت بگیرد از عالم و یقصر مذدجرا از بدی ها فاصله بگیرد ما اگر بهت عقل و زبان دادیم و چشم و نعمت دادیم برای عبرت بود برای اینکه از بدی فاصله بگیریم ولی انسان چه کرد؟ عرض کردم اول حضرت نعمت هار ا بیان می فرماید بعد گلایه می فرماید اما این انسان حَتّی اِذا قامَ اعْتِدالُهُ، وَ اسْتَوی مِثالُهُ، نَفَرَ مُسْتَكْبِراً، وَخَبَطَ سادِراً، ماتِحاً فی غَرْبِ هَواهُ، (صافات، 37) حالا که روی پا ایستاد قام اعتداله به کمال رسید روی پای خودش می تواند بایستد و یک انسان کاملی شده واستوا مثاله به اعتدال و قدرت رسید نفر مستکبرا حالا برای ما قیافه می گیرد رویش را بر می گرداند فرار می کند و استکبار دارد خدا رحمت کند البته آیه قرآن است ولی یادم است اولین باری که با این توجه من شنیدم مرحوم آیت الله شب زنده دار رضوان الله علیه ما یک درس تفسیری می رفتیم ایشان خیلی در تفسیر کار کرده بودند سوره مبارکه یاسین را برای ما تفسیر می کردند فرمودند این آیه 77 را ببینید قرآن دارد گلایه می کند اولم یری الانسان نمی بیند فَٱسۡتَفۡتِهِمۡ أَهُمۡ أَشَدُّ خَلۡقًا أَم مَّنۡ خَلَقۡنَآۚ إِنَّا خَلَقۡنَٰهُم مِّن طِينࣲ لَّازِبِۭ انا خلقناهم من نطفتٍ و اذا هو خصیمٌ مبین انا خلقنا من نطفۀٍ فاذاه خصیم این آدم دشمن ما شده اون هم خصیمٌ مبین دشمن آشکار علنی و سوره مبارکه نحل آیه چهارم خلقنا الانسان من نطفۀٍ اولم یری الانسان این آدم چطور است؟ هیچی نبود این سوره مبارکه دهر همه بلد هستند هل اتی من الانسان حین من کل دهر لم یکن شیئاً مذکورا هیچی نبودی شده فاذا هو خصیم مبین انا ربکم الاعلی البته می دانید انا ربکم الاعلی مال فرعون است ولی ماها به تعبیر اون بزرگوار همه ما یک موسی و فرعونی در وجودمان داریم حالا موسی یمان را تربیت کنیم یا فرعون مان را؟ این آقایی که در خانه بد اخلاقی می کند آقا زورش به جایی نمی رسد به همین زن و بچه بیچاره می رسد به همین چهار تا کارگری که کارفرمای چهار تا کارگری که زیر دستشان است این هم فرعونش همین است این را تربیت کرده شده فرعون در خانه و محل کار و بله اگر قدرتش بالاتر بود انا ربکم الاعلی هم می گوییم اون آقایی که خوش اخلاق است و سر کارش خانم و آقایی که خوش اخلاق است و آقایی که با پدر و مادری که با بچه ها و بچه هایی که با پدر و مادر این موسایش را تربیت کرده خیلی بد است اولم نری الانسان اما خلقناه من نطفۀ فاذا خصیم مبین اون هم دشمن آشکار هست حضرت می فرماید حالا حتی اذا قام اعتداله حالا که سر پا ایستاد و استوا مثاله نفر مستکبرا این حالا دیگر پشت می کند و فرار می کند جالب است این تعبیر در قرآن کریم سوره مبارکه احقاف نظیر این تعبیر است سوره احقاف ببینید و وصینا الانسان بوالدیه احسانا ما به انسان وصیت کردیم سفارش کردیم و این هم یک وقتی اشاره کردم ببینید خطاب های قرآنی متفاوت است جناب آقای ملایی گاهی می گوید یا ایها الذین آمنوا اگر مومن هستید من دارم با شما مومنین حرف می زنم قرآن کریم قریب نود تا خطاب یا ایها الذین آمنوا دارد حتما یک مومن باید این خطاب ها را بخواند من چند سال است همین ماه مبارک رمضان همین ماه رمضان بحث قرآنی داشته باشیم این نود تا یا ایها الذین آمنوا در قرآن آمده چی به ما مومنان می گویند اگر ادعای ایمان داریم یا ایها الذین آمنوا به ایمانت کاری نداریم یا ایها الذین کتاب یهودی هستی و مسیحی هستی نصارا هستی هر چی هستی هر دینی را قبول داری من گاهی می گوید نه اصلا به دینت کاری ندارم نه مومن باشی و نه یهودی باشی یا ایها الانسان اگر آدمی من آدمیزاد دارم حرف می زنم شرط انسانیت است این از اون آیه هاست و وصینا الانسان ما به انسان سفارش کردیم بوالیده احسانا اگر انسان هستید کار به دینت ندارم ما قرآن را قبول نداریم کافر هستیم هر چی هستیم آدم و انسان هستیم وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا ۖ (احقاف، 15) دوران بارداری سنگین و دوران وضع حمل سنگین و فصاله ثلاثون شهرا و حمله و فصاله دوران بارداری و شیر دهی این انسان ما از اول بهش سفارش کردیم شاید هم این است حتی اذا بلغ أشده وقتی به چهل سالگی رسید و بلغ اربعین سنه تازه یادش می آید قال رب اوضعنی ان اشکر نعمتک التی انعمت علیه و علی والدیه ما از اول گفتیم اگر انسانی شرط انسانیت این است که حواست به پدر و مادرت باشد به تعبیر امیر المومنان اینجا می فرماید حتي اذا قام اعتداله و استوي مثاله ما از اول به انسان ولی حالا که سرپا شد یادش می رود حالا قرآن می فرماید از این مرحله هم عبور می کند حتی اذا بلغ اشده چهل سالگی دوران کمال عقل انسان است و آیات فراوان و روایات فراوان اینجا تازه می گوید وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ (نمل 19) اجازه بدهید آآقای ملایی یک نکته ای به همین مناسبت عرض کنم الان از ماه شعبان تقریبا دو هفته دیگر باقی مانده تقاضا می کنم و خواهش می کنم به احترام این آیه قرآنی که خواندیم و کلماتی که از امیر المومنان خواندیم بیاییم این باقی مانده ماه شعبان را اختصاص بدهیم به فراموش شدگان و پدر و مادرهایی که فراموش شدند و عزیزانی که از زیاد بردند یک سری بزن به پدر و مادرت باور کن یک روزی متوجه می شوی که دیگر پدر و مادر از دست دادی الان ما چقدر افراد می بینیم می گوییم حاج آقا کاش پدر و مادرم بو د و من خدمتی بهش می کردم اونی که الان دارد پدر و مادر بسم الله کوتاهی نکنید حتی بالاتر عرض می کنم خواهش می کنم به احترام مولود نیمه شعبان و جشن امام زمان یادمان نرفته هنوز به احترام امام زمان بیاییم باقی مانده ماه شعبان را اختصاص بدهیم به سرزدن به بزرگانی که فراموش شدند من اول یک روایت بخوانم و بعد یک داستانی عرض بکنم حدیث در کامل الزیارات است ابن قولویه قمی رضوان الله علیه مال بیش از هزار سال پیش است آقا امام زمان این کلام نورانی امام زمان ارواحناه الفداه بسم الله دیدن امام زمان بروید امام زمان در فلان نقطه است ما نمی رفتیم؟ فرمود من لم یقدر ان یضرونا کسی نمی تواند به زیارت ما بیاید فالیضر صالحه شیعتنا در روایتی هست صالحه موالیه برود به زیارت یکی از شیعیان ما و برود به زیارت یکی از خوبان اینهایی که مخصوصا عرض کردم فراموش شدند یکتب له ثواب زیارتنامه ثواب زیارت ما برایش نوشته می شود آقای مولایی خوب نیست در جامعه دینی ما زندگی می کنیم فرق ما با جوامع غیر دینی چی است اونها بزرگانشان و پدر و مادرانشان را گذاشتند کنار یا نمی شناسند اصلا یا خانه سالمندان گذاشتند و حقوقشان را دولت ها می دهند کاری ندارد پس فرق ما با اونها چی است ما هم پدر و مادر را بگذاریم خانه سالمندان یا اصلا در خانه خودشان هستند سری نزنیم بزرگان خودمان را چند روز پیش خدمت حاج آقای نظری منفرد و بعضی دیگر از عزیزان رفتیم دیدن یکی از خطبای بسیار بسیار معروف و مشهور جناب آقای سید محمودی آقای ملایی نمی دانم این عزیزانی که مال این دو سه دهه اخیر هستند شاید یادشان نباشد من یادم است ایشان همه جا منبر می رفتم و منبرهای بسیار موثر وقتی قرآن می خواندند خیلی موثر معروف بود ازشون این سوره چند آیه دارد آیه چند اینقدر جذاب است با اون بیان خطابی آیات قرآن را می خواندند و من در قم یادم است ایشان مسجد محمدیه سه راه موزه قبلا مسجد محمدی حالا جزء شبستان امام خمینی است مسجد محمدیه ایشان منبر می رفتند خدا شاهد است انگار دیروز بود مسجد پر می شد و پیاده رو پر می شد و جمعیت با خیابان کشیده می شد ما می رسیدیم دیر می آمدیم پیاده رو اون طرف می ایستادیم سخنرانی شان را گوش می کردیم از پلیس راهنمایی رانندگی استفاده می شد که راه را باز کنند مردم کی نه پنج سال پیش و ده سال پیش این قصه مال قبل از انقلاب است هر شهرستانی می رفتند رفتم دیدنشان گفتیم آقا الان چه می کنید؟ گفت من پانزده سال است از این زیر زمین بالا نرفتم کسالت دارم و توانایی منبر ندارم
ملایی: یعنی حاج آقا دیگر از نظر جسمی
حجت الاسلام حسینی قمی: یک آدمی که تمام شهرها چقدر زندان رفته بود و چقدر تبعید شده بود من یادم است در منبرشان به ساواکی ها می گفتم این را بگویم بگیرید من را اون دفعه رفتم زندان قرآن را حفظ کردم این دفعه بروم زندان نهج البلاغه را حفظ می کنم می گفت من پانزده سال است از این زیر زمین بالا نرفتم شما فکر می کنید چند نفر مثلا همین هایی که پا منبر ایشان بودند و همین هایی که صاحب مجلس ایشان بودند سالها دعوتش کردند و بعضی جاها ایشان ده پانزده سال مرتب می رفتند اینها یک بار به ایشان سر زدند؟ در یک مرزی بین ما که ادعای دین داری می کنیم با دیگران باید باشیم یک فرقی باید بکنیم من لم یقدر می فرماید اگر دستتان به ما نمی رسد نمی توانید ما را زیارت کنید فلیذر صالحه شیعته به زیارت شیعیان ما بروید یکتب همان ثواب زیارت اگر به شما الان گفته بودند نیمه شعبان امام زمان ارواحناه الفداء را زیارت کنید نمی رفتید؟ همه می رفتیم خودش فرموده بیایید به زیارت شیعیان
ملایی: برو عاشق امام زمان را ببین سری بزن مخصوصا پدرها و مادرها بزرگسالان فراموش شده عمو و عمه و خاله و دایی دارید یک بزرگی در محله تون هست فراموش شده این را برو بهش سر بزن روی ویلچر است و سوارش کن و یک جایی بچرخان یک دوری بزند آقای ملایی این را اضافه کنم خداوند گذشتگان شما و همه بینندگان را غریق رحمت کند پدر ما یک سال آخر عمرشان زمین گیر بودند ایشان ما دکتر می آوردیم دکتر طباطبایی بود جراح مغز و اعصاب ایشان می آمد انواع داروها را می داد به ما می گفت من یادم نرفته این جمله می گفت ببینید تمام داروهایی که من می دهم یک اثری دارد ولی اگر اثر بالاتر می خواهید ببینید ایشان چی دوست دارد اون را برایش انجام بدهید ایشان دوست داشت همان روزهایی که دیگر راه رفتنشان سخت بود دوست داشت ما ایشان را سوار ولیچر کنیم ببریم یک روضه ای و محله خودمان می گفت این کار را برای ایشان انجام بدهید تاثیرش از تمام داروهای من بیشتر است می گفت داروها را بگذار کنار خوب است ولی اون اثرش بیشتر است در همسایه تون خیلی بد است آقای ملایی این را گفتم این را هم اضافه کنم خدا رحمت کند استاد علی اصغر فقیه ایشان شرح ترجمه نهج البلاغه دارد من به جرات با اطلاع عرض می کنم یکی از بهترین ترجمه های نهج البلاغه است کتاب دارد کتاب وهابیان تاریخ وهابیت است کتاب دارد راجع به آل بویه از بهترین کتاب هاست کتاب سال شده خود ایشان انتخاب به عنوان یک شخصیت صالح ولی همین بزرگوار من یادم است درس بعضی از اساتید بزرگ حوزه می رفتم بحث آئین وهابیت خدا شاهد است من نام نمی برم بعضی از بزرگان حوزه من درسش را می رفتم درس آئین وهابیت عمده مستنداتشان همین کتاب آقای استاد علی اصغر فقیه کتاب های فراوان باور می کنید من در محله ایشان یک وقت منبر رفتم محله خودشان ایشان پا منبر من بود و یک گوشه نشسته بود خیلی آدم متواضع بود به این اهالی یک مؤلف بزرگ و یک نویسنده ای که مغزش را سالیان سال برای تفکر دینی گذاشته این ترجمه نهج البلاغه اش تقریبا هفت سال و هشت سال طول کشیده دستشان بوده آل بویه شان را ببینید تاریخ آل بویه و وهابیانشان را ببینید گفتم شما می دانید اصلا همچین شخصیتی جلسه ما هست باور کنید نمی دانستند بچه های محل الان بگوییم دروازه بان تیم دست چندم من نمی گویم جوان ها به دروازه بان ها علاقه دارند ما هم علاقه داریم اما اون را کامل می شناسد و بچه محلشان یک کسی که هفتاد سال مغزش را برای دین گذاشته و از بهترین ها هست و کتابش مرجع علما و بزرگان هست رساله آیت الله العظمی بروجردی این بزرگوار در تنظیمش در این ادبیات فارسی اش نقش داشته خیلی خدمت کرده این را بچه محل نمی شناسد بابا الان نیمه شعبان است روایتش را خواندم بروید چهار نفری که قبلا سابقه خدمت داشتند و الان خانه نشین شدند به اینها سر بزنید ادامه حدیث هم جالب است فرمود من لم یقدر علی سلتنا می خواهید یک چیزی به من برسد الان اگر امام زمان اومد این جمله را استفاده کنیم الان اگر امام زمان یک شماره حساب اعلام کند و زیر نویس کنید حاضر هستید پول بریزید به حساب امام زمان یا نه به دست امام زمان و در راه و هر راهی که حضرت مصلحت می داند جانمان را فدا کنیم و فرش زیر پا خود حضرت شماره حسابشان را دادند من شماره حساب امام زمان را می گویم عزیزان زیر نویس کنند فرمود من لم یقدر علی صلتنا فلیصح صالحه شیعتنا به شیعیان مابرسد و به او پول بده در آستانه دو هفته دیگر بیشتر باقی نمانده ماه رمضان و سال نو را داریم و روزه می خواهند بگیرند و شمایی که می گویید مشکلات برای فقرا و بیچاره ها این مشکلات نیست؟ من لم یقدر علی سلتنا حضرت فرمود اگر می خواهید به من پولی برسانید دستتان به من نمی رسد این شماره حساب امام زمان است فلیصل صالح شیعتنا به اونها برس و گرفتاری اونها را برطرف کنی به نزد امام زمان ارواحناه الفدا رساندیم این را کوتاهی نکنیم و حتی اذا قام اعتداله و استوا مثاله جوان عزیز جانم به قربانت یادت رفته کودکی ات را یادت رفته طفولیت ات را کی بزرگ ات کرد این نهج البلاغه امیر المومنان است از نهج البلاغه جدا نشویم حضرت می فرماید لا تجعلنّ ذرب لسانك على من أنطقك زیبانت را بر علیه کسی که حرف زدن یادت رفته خرج نکن جوان عزیز کی حرف زدن یادت داد در برابر همان پدر و مادر فریاد می زنی لا تضربن ضرب لسانک سخن گفتن را کی یاد شما داد من یک وقت به شوخی و جدی گفتم شوخی هم نداریم الان در همه خانه ها موبایل هست این بچه های شیر خوار که در خانه دارید چهار ماه و پنج سال و شش سالش است دو دقیقه شیرش دیر می شود گریه می کند و پوشکش را دیر عوض می کنی ضجه می زند این فیلمش را بگیر آقا هر روز می رود بدنسازی و می آید نگاه می کند بازوهایش را و سیس بک هایش را نگاه می کند اگر د ربرابر تو دارد فریاد می زند این کلیپ و فیلم را نشانش بده بابا اینطوری بودی چرا حالا نافرمانی می کنی این قرآن است من دارم تفسیر قرآن میگویم و صینا الانسان ما از اول به انسان سفارش کردیم ولی حتی اذا بلغ اربعین مفسرین فرمودند چون به چهل سال که می رسد خودش پدر می شود و تازه می فهمد پدر چه می کشد هر چی پدر می گفت پسرم و مادر می گفت پسرم و دخترم می روی بیرون یک زنگی به من بزن برو بابا حوصله داری زنگ بزنم حالا خودش پدر شده هی نگاه می کند بچه ام چرا نیامد و چرا دیر کرد تازه می فهمد حتی اذا حضرت می فرماید حتی اذا قام اینجا هم امیر المومنان قرآن کریم می فرماید فلما بلغ اربعین به چهل که رسید عقلش می رسد بر می گردم به این سخن پس گلایه امیر المومنان این است ای انسان خدا بهت عقل داد و زبان و نعمت داد و گوش داد ولی تو حتى اذا قام اعتداله و استوى مثاله نفر مستكبرا و آدم متکبری شدی و آدم مغروی شدی یک تعبیری دارد امیر المومنان سلام الله علیه الله اکبر خواهش می کنم عزیزان این آدرس هایی که می گوییم به عجله می خوانیم یک کمی مراجعه کند
حجت الاسلام حسینی قمی: اینها را در کانال می گذارند نهج البلاغه را ببینند این خطبه 192 معروف به خطبه قاصعه کسانی که تک نفی مستکبران کسانی که تکبر می گیرند حضرت می فرماید اعتبروا برای چی قیافه می گیری ابلیس برای عبرت کافی نیست؟ شیطان برای عبرت ما کافی نیست؟ فاعتبروا بما کان من فعل الله من ابلیس امروز تکبر داشتی یکهو سجده نمی کند و جهده الجهید اون همه عبادت هاش عبد الله ستۀ آلاف سنه شش هزار سال عبادت همه اش باطل شد با یک تکبر فمن بعد ابلیس یسلم علی الله بمثل معصیته شیطان با یک تکبر نابود شد اون وقت ما سالم می مانیم ما کان الله سبحانه لیدخل الجنه الله اکبر ما کان الله سبحانه یدخل الجنه بشراً بامرٍ اخرج به منها مهلکون خدا شیطان را به خاطر تکبر بیرون کرد حضرت فرمود امکان ندارد کسی با تکبر وارد بهشت شود خدا شیطان را با تکبر به خاطر تکبر از اون همه درجات آورد بیرون و با اون همه عبادت چه بشری است اینقدر عبادت کرده باشد تازه حالا با تکبر می تواند بهشت برود و ما بین الله و بین احدٍ من خلقه تواضع بنابراین امیر المومنان حرف اول و آخرش این است چرا انسان اذا قام اعتداه وقتی به یک جایی رسید قیافه ای می گیرد خدا را بنده نیست نفر مستکبراً بر می گردد استکبارش اجازه نمی دهد بندگی کند نفر مستکبراً و خبت صادراً نفر مستکبراً و خبط صادراً ماتهاً فی غرب هواء من باید واژه واژه اینها را بخواهم معنا کنم بیش از دویست واژه دارد خبط صادراً را اینطوری معنا کردند پناه بر خدا به هر حال انسان است دیگر آدمیزاد است و حضرت هم تشویق می کند دیدید گاهی شتر چموش می شود و سرکش می شود کاری ندارد به هر کجا که شد به هر در و دیواری می زند بابا کجا را داری خراب می کنی اینها برایش مهم نیست حضرت انسان را تشبیه می کند انسان طغیانگر را به اون شتر چموشی که دیگر برایش مهم نیست خبط صادراً ماتهاً فی غرب هواء فقط می خواهد به هوی و هوس خودش برسد ماتهاً فی غرب هوا به کسی می گویند که سر چاهی ایستاده می خواهد تمام این آب چاه را بکشد بالا انسان به جایی می رسد که کادحاً فی الدنیا فی لذات طربه لذت دنیا را ببرد و دوات عربه هر چی از خواهش های نفسانی اش بتواند انجام بدهد انجام می دهد لا یحتسب رضیتاً عزیز من تویی که داری به هر در و دیواری می زنی فکر نمی کنی این گناهان برایت یک بلا و مصیبتی پیش می آورد حواسش به این نیست لا یخشع تقیتاً از سر تقوا خضوع و خشوع ندارد فمات پناه بر خدا چنان مغروب بشود فمات فی فطرته غریرا می میرد در اوج غرور و عاش فی حفته اسیرا زندگی اش همراه با اسیر لغزش هاست و مرگش هم با غرور است لم یفد عوضاً و لم یقض مفترضا نه عِوضی گیرش آمد شصت سال هفتاد سال عمر کرد یک نگاه به پرونده ات بکنم لم یفد عوضا و لم یقضی مفترضا یک واجبی انجام دادی بد نیست این داستان هم بزنم حالا که گفتیم یک سری به بزرگسالان و اینهایی که موثر بودند بزنیم این داستان مناسب با بحث مان هست من هفته گذشته سری زدم به یکی از آقایانی که خیلی به مردم قم خدمت کرده بودند و به علما خدمت کرده بودند جلیس البیت شدند در خانه هستند آقای غلامرضا باهر مردم قم همه می شناسند فراتر از قم هم همه حالا در قم به قول یکی از عزیزان می گفت این پزشک مخصوص مراجع بود امام و مرحوم آیت الله گلپایگانی همه علما خیلی خدمت کردند رفتم دیدنشان یک خاطره ای و گفتم خاطره را گفت من خاطره خیلی دارم یک خاطره از امام رضوان الله علیه خیلی برای من جالب بود گفت من می رفتم خدمت امام چیزی هم نمی گرفتم بر ای معاینه از علما و مراجع و اینها هم از علما نمی گرفت و هم از کسانی که در توان بود و علما ارادتی که داشت و از فقرا ملاحظه می کرد می گفت من می رفتم خدمت امام چیزی نمی گرفتم یک روز به امام گفتم می شود یک ذکری یاد ما بدهید؟ می خواهم این معنا شود لم یفد عوضا و لم یقضی مفترضا گفت به امام عرض کردم یک ذکری یاد ما بدهید امام فرمود بنا نیست من ذکری به کسی بگویم من اهل این برنامه ها نیستم امام در عین حالی که در اوج عرفان بود اهل دستگاه و عارف نشان بدهد نبود به امام چیزهایی می گفتند فرمودند کور باطن هستم با اینکه امام باطنش از همه بیناتر و روشنتر بود و این چیزها نبود فرمود من ذکر و بنا نیست به کسی ذکر بگویم خیلی اصرار کردم گفتم تا ذکر نگویی من نمی روم تاملی کردم یک آیه خواندم فرمودند ذکر می خواهی از این بالاتر اقم الصلوۀ لذکری نماز بالاترین ذکر خداست دیدید بعضی ها دنبال ذکرهای پیچیده و چطوری بخوانیم و چله بگیریم و اقم الصلات لذکری امام فرمودند نمازی که دو رکعتش با حضور قلب وجبت له الجنه بهشت برایش واجب می شود فرمود من از اون نمازها نخواندم اگر تو می توانی از اون نمازها بخوان ایشان می گفت من به امام گفتم من کتاب اصرار الصلات شما را از اول تا آخر مطالعه کردم فرمود امام این کتاب را در جوانی نوشته اند فرمودند تو خواندی ولی من بهش عمل نکردم این هم از تواضع امام است غرض یک جمله فرمودند ذکر می خواهی اقم الصلوۀ لذکری فرمودند دو رکعت نماز از نمازهای با حضور قلب فرمود من نخواندم ولی تو اگر می توانی بخوان عمر انسان با یک پایانی داشته باشد حضرت می فرماید کسی که غرق نعمت است ولی غرق شهوت است لم یفد عوضاً چی در برابرش به دست آوردی و لم یقضی مفترضا این داستان هم بگویم جالب است و روشن می شود می گوید کسی داشت تفسیر می نوشت این داستان را در تفاسیر نوشته اند رسید به این آیه بسم الله الرحمن الرحیم و العصر ان الانسان لفی خسر ان الانسان تمام انسان ها در خسران و زیان هستند گفت چی تفسیر کنم؟ یعنی چی انسانها این همه تمام این مردم در زیان چه زیانی؟ چیزی به ذهنش نرسید در تفسیر قلم را گذاشت زمین گفت ببینم گرمای تابستان از خانه آمد بیرون و دنبال یک غذا و آذوقه ای می گشت دید یک کسی فریاد می زند و داد می زند ارحموا من یذوب رأس ماله به داد من برسید نمی دید اون را به داد من برسید سرمایه ام دارد آب می شود به دادم برسید حساس شد این کی است می گوید سرمایه ام رفت دید این بنده خدا یخ می فروشد گفت بقیه جنسشان را نفروشند فردا می فروشند در این گرمای پنجاه درجه چیزی نمی ماند برایش فردا چیزی ندارم دیگر تا این را دید آمد خانه تفسیر را نوشت درست است ان الانسان لفی خسر ما داریم سرمایه از دست می دهیم الان چهل پنجاه سال از سرمایه گذشت چیکار کردیم سرمایه رفت چی را به جایش آوردیم لم یفد امیر المومنان می فرماید غرق نعمت و از اون طرف غرق شهوت لم یفد نفسه عوضا، و لم یقض مفترضا هیچی به جای این عمر و سرمایه چیزی به دست نیاورد ما آقای ملایی ما این خطبه را در یکی دو جلسه تمام کنیم ولی پیام این کلام امیر المومنان لم یفد عوضاً یک کاری بکنیم باز تکرار می کنم در آستانه ماه رمضان هستیم و نزدیک این دو هفته باقی مانده اگر می خواهید یک کار خیری انجام بدهید از قدیم مرسوم بود اول ماه رمضان قبل از ماه رمضان و این کالاهای معیشتی را به خانواده های نیازمند مخصوصا گرفتار رسیدگی می کردند و من خواهش می کنم باز یک داستانی بگویم این داستانها حتما اثر گذارتر و جذاب هست خدا رحمت کند در همین تهران آقای ملایی نمی دانم شما دیده بودید یا نه مرحوم آیت الله میر سجادی بود دو سه سال است از دنیا رفتند جلسه ای قبل از رحلتشان همایش بزرگداشت برایشان گرفته بودند و مطالعه کرده بودم راجع به حالات ایشان ایشان نوه حاج سید ابوالحسن اصفهانی بود ایشان نقل می کردند حالا این هم تنها جزو نوادر افراد که هنوز زنده هستند و معمولا ما همایش ها را بعد از مرگ آیت الله مسیر سجادی خیلی سید بزرگواری بود این امام جماعت این منطقه انبار ینوع امام سجاد عزیزان می شناسند مدرسه آیت الله مجتهدی جزو اساتید اونجا بود ایشان می فرمود پدر بزرگ ما آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی پدر بزرگ ما به یکی از آقایان مراجعه کرده بود جزو علما بود اجاره خانه اش عقب افتاده بود اجاره خانه اش عقب افتاده بود ولی می گفت من جزو شاگردان آیت الله ابوالحسن اصفهانی نبودم و درس آیت الله نائینی می رفتم میرزای نائینی ولی گفتم باشد درس آقا نمی رفتم چه فرق می کند گرفتارم این آقا کمک می کند یک نامه ای دادم به ایشان نامه ای دادم به ایشان که من گرفتاری دارم و اجاره ام عقب افتاده اگر اجازه بهای من پرداخت شود فردا باید اساسم را جمع کنم کجا بروم؟ با زن و بچه باید بروم در یکی از حجره های مسجد کوفه زندگی کنم یک عالم یک فاضل حوزه به خاطر اجاره اش باید برود توی حجره مسجد کوفه گفت آمدم نامه را بدهم به آیت الله اصفهانی آقا زاده شون دم در بود گفتم نامه برای آقا نوشته ام نامه را گرفت مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی مقید بوده نامه ها را می خواند شب بلند می شود برای نماز شب، نماز شب را کوتاه می کرد و نامه را می خواند گفت این نامه را من دادم از قضا همان شبی شد که بین نماز مغرب و عشا فرزند ایشان را در صحن امیر المومنان سر بریدند کشتند
ملایی: چون عزادار فرزندش بوده
حجت الاسلام حسینی قمی: گفتم این هم شانس ما این دیگر رفت نامه ما بعد از چهلم فردایش رفتم تشییع جنازه مصیبت خیلی سنگین بود برای این پیرمرد و سید می گویند فرزندی که اگر می ماند جای پدر را می گرفت خیلی مصیبت سنگین بود من هم رفتم تشییع جنازه در اون ازدحام جمیعت گفتم بروم ببینم گفتم بروم ببینم این آقا چه حالی دارد این سید گفتم چه حالی دارد آقای میرزای نائینی یک طرف وسطش یک نگاهش به من افتاد اشاره کرد به من گفت بیا آقای ملایی خدا می داند اگر این واسطه را من نداشتم باور نداشتم وسط جمعیت به من اشاره کرد گفت بیا نامه به من داد یک چیزی در نامه بود دیدم نامه خودم است بلند شده سحر خوانده پول می خواستم و اجاره ام عقب افتاده بود پول گذاشته وسط نامه به من داده آقا من بچه مون از پله می افتد نمازمان قضا می شود فرزندش را بین نماز مغرب و عشا در جماعت پدر سر بریدند شب بلند شده نامه ها را خوانده و گرفتاری های مردم را دیده و پول هم گذاشته همراهش آورده در تشییع به این آقا داده آیت الله مسیر سجادی می گفت این در حالی بود که پدر بزرگ ما در خانه پنجاه متری زندگی می کرد عرضم این است اگر امیر المومنان می فرماید یادتان باشد خدا غرق نعمت تان کرده یک کاری نکنید آخرش لم یفد عوضا چیزی گیرتان نیامده باشد و لم یقضه دنیا مهلت و فرصت است و الان هم بهترین فرصت است هم ماه شعبان است و هم در آستانه ماه رمضان است و هم سال جدید هست و هم گرفتاری که همه دارند اگر شما می گویید گرفتاری است مردم خیلی بیش از این جمله ای که بارها گفتم الان آقایان نگویند عجب فرمایش خوبی دست می کند جیبش یک هزار تومنی بگذارد کنار فردا بندازد صندوق صدقات نگاه کن به درآمد خودت متناسب با درآمدت هزار تومن صدقه می دهی یک کسی که باید ماه رمضان صد سبد کالا و هزار سبد کالا معیشتی بدهد چند وقت پیش این را بگویم ایام عید است واقعیت دارد چیزی نیست برای من از یک طرف یک آقایی می گفت حاج آقا شماره حساب با اون بحث زندانی را ما اعلام کردیم خیلی سریع تامین شده اینها یک آقایی گفت شماره حساب بده من هم من فکر کردم این آقا الان یک مبلغ خیلی خیلی سنگین چون می دانستم خیلی ما شماره را دادیم یک ساعت بعد زنگ زد گفت ما واریز کردیم گفتم چقدر گفت صد گفتم خدا پدر و مادرت را بیامرزد من فکر کردم صد میلیون داده گفتم من شماره شبا باید می دادم چطوری با بدون شبا واریز کردی شما شماره شبا گفت حاج آقا صد هزار تومن واریز کردم گفتم خوب شد تذکر دادی که صد هزار تومن کسی که من واقعا فکر کردم صد میلیون حالا به هر حال عرضم در یک جمله اقایان اگر می خواهید کار خیر نمی خواهم بگویم یا انجام ندهید یا تناسب ولی اگر بناست انجام بدهید متناسب باشد لم یفد عوضا به تعبیر امیر المومنان کاری نکنیم و لم یقض مفترضا
ملایی: خیلی خوب خیلی عالی متشکرم حاج آقای حسینی قمی انشاالله که خدا خیر دنیا و آخرت به شما بدهد ثو اب این گفتن هایتان به اموات تان برسد فیض ببرند که یاد بگیریم از شما
حجت الاسلام حسینی قمی: ما خاک پای همه بینندگان هستیم بینی و بین الله دعا گو هستیم خواهش می کنیم این کارها را انجام دادند خوشحال می شویم یک پیام بدهند قرار نیست ما همه اش در غم مردم شریک باشیم و در شادی شان شریک هستیم بگویند شما پیام دادید به پدر و مادر و سالمند سر زدیم و به یک نویسنده ای فراموش شده و شاعر فراموش شده سر زدیم و به گرفتاری مردم رسیدگی کردیم یک کاری کردیم در آستانه ماه رمضان مسجد و محله ما سبد معیشتی این را بگویند ما خوشحال هم می شویم و خاک پای همه هم هستیم ملتمس دعا هم هستیم.
ملایی: به 20000303 می توانید این گونه اتفاقات را گزارش بفرمایید محضر قرآن کریم باشیم حاج آقا فرمودند جشن و هر اقدامی از ما بر نمی آید اینطوری بگوییم فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَيْهِ قَالُوا يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ (یوسف، 88) این آیه آخرش است ان الله یجزی خدا صدقه دهنده ها را جزا می دهد آقا امام زمان دست ما را بگیرید پدر ما دست ما را بگیر و کمک مان کنید آیات تقدیم شود به وجود نازنین امام زمان سوره مومنون آیات 43 تا 59 تلاوت می شود با یک صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. (صلوات)
( صفحه345 قرآن کریم سوره مومنون آیات 43 تا 59)
ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خیلی متشکرم از شما همراهان عزیز برنامه سمت خدا بینندگان محترم شبکه سه سیما و شبکه افق و شبکه ولایت شنوندگان خوب رادیو معارف برگردیم خدمت حاج آقای حسینی قمی یک زمانی داریم استفاده به بهترین شکل اتفاق بیفتد
حجت الاسلام حسینی قمی: این آیات نورانی قرآن صفحه 345 متناسب با مستندات کلام امیر المومنان
سلام الله علیه است آیه دوم ثم أرسلنا رسلنا تترا كل ما جاء أمة رسولها كذبوه آیه 44 فَأَتْبَعْنا بَعْضَهُمْ بَعْضاً وَ جَعَلْناهُمْ أَحاديثَ فَبُعْداً لِقَوْمٍ لايُؤْمِنُونَ [44] ... فَبُعْداً لقومٍ لایُومِنون (مومنون، 44) مفصل قرآن گزارش می دهد از کسانی که در برابر پیامبران موضع گیری کردند و ایستادند و ارسلنا موسی و اخاه هارون بآیاتنا الی فرعون فاستکمل و کانوا قوماً عالین فرعون و گروهش در برابر آیات ایستادند و نکته دیگری که مربوط به بسیار مناسب با مباحث ما يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖ إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ (مومنون، 51) هر کجا قرآن یک کلوا دارد بعدش یک فرمانی دارد کلوا و اعملوا صالحا فقط خوردن نیست عمل صالح انجام بدهید ایحسبون یک هشدار هم می دهد نگفتم در آستانه ماه رمضان یک قدمی برداریم ببین جناب آقای ملایی همانطوری که ثروت آزمون فقر سنگین است آزمون ثروت هم سنگین است آزمون ثروت به مراتب از آزمون فقر بالاتر است این را عزیزان یادشان باشد فقرا در یک آزمون سنگین می آیند معلوم است ولی ثروتمندان به مراتب آزمونشان سنگین تر است و امتحانشان سنگین تر است حدیث امام صادق می فرمود ابتلی العباد هیچ آزمونی از جانب پرورگار مابتلی الله العباد هیچ آزمونی سنگین تر از آزمون گذشت نیست خیلی سخت است می دانید واجبات را وقتی تقسیم می کنند سه دسته واجبات بدنی پول خرج نمی کند و روزه می گیرید و نماز می خوانید اینها خرج ندارد این نوع واجب است دو واجبات مالی به خودت کاری ندارد باید پول بدهی زکات و کفارات و صدقات واجب النفقه ها و سوم بدنی مالی هم خودت باید راه بیفتی خرج کنی مثل چی؟ مثل حج حج خودت باید بروی و هزینه هم بکنی امام صادق فرمود سنگین ترین آزمون گذشت از مال است یعنی نماز خواندن به سنگینی گذشت از مال آیه را ببینید ایحسبون پناه بر خدا انما نمدوهم به من مالٍ و بنین حالا هی بهت پول دادیم و اولاد دادیم نصارع لهم فی الخیرات اینها برایت خیر است بل لا یشعرون این ها حواسشان نیست اگر از ثروت درست استفاده کردی خیر توست اگر از اولاد و امکانات و هر کس هر چی دارد یکی قدرت دارد و یکی آبرو دارد و یکی موقعیت اجتماعی دارد و یکی امروز سر پست و مقامی است اگر از این درست استفاده کرد خیر است ایحسبون هر کسی مال داشت خیرش است أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مَالٍ وَبَنِينَ نُسَارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْرَاتِ ۚ بَلْ لَا يَشْعُرُونَ إِنَّ الَّذِينَ هُمْ مِنْ خَشْيَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ
(سوره مومنون، 55 تا 58) ایحسبون انما نمدهم به مالٍ و بنین نسارع لهم فی الخیرات و ان لا یشعرون ان الذین و خشیت ربهم مشفقون کسانی که از به اصطلاح نگران خشیت الهی باشند و به آیات خدا ایمان داشته باشند والذین یوتون ما آتاهم کسانی که حاضر هستند در راه خدا ایثار کنند اولئک یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون انشاالله از این فرصت استفاده کنند همان تعبیر امیر المومنان اوج نعمت اوج قدرت انشاالله بیهوده نگذرد
ملایی: الهی آمین چه دعایی!! خیلی جامع و کامل ممنونم از شما سپاسگذاری می کنم از شما عزیزان بیننده و شنونده هم اول برنامه مون هست امروز به نام حضرت مهدی سلام الله علیها آغاز شد در طول برنامه مون نام اون حضرت جریان داشت انشاالله در زندگی هایمان هم نور وجودشان و آموزه های رفتاری مورد نظر ایشان جاری و ساری باشد یک منتظر واقعی باشیم حسن ختام برنامه مون هم برای سلامتی حضرت دعا باشد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خیلی ممنون ازتون و تا دوباره ببینم تان دلمان برایتان تنگ خواهد شد این را بدانید خدا نگهدار.