اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-11-22-حجت الاسلام پناهیان-مدیریت ذهن ( اخلاص و ارتباط آن با انقلاب اسلامی )

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ملایی: سلام علیکم آقایان بزرگوار و بانوان گرامی و به ویژه جوانان عزیز و ارجمندی که الان برنامه را دارید تماشا می کنید از شبکه های مختلف تلوزیونی بازپخشش را می بینید از جمله شبکه افق و شبکه ولایت از طریق رادیو معارف صدایش را گوش می کنید امروز روز میلاد با سعادت آقا علی اکبر علیه السلام به این خاطر سلام ویژه محضر شما جوانان عزیز کشورم دادم و اما تبریک و تهنیت و شاد باش به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و یک تبریک به مناسبت حماسه ای که امروز دوباره شما مردم عزیز ایران آفریدید در روز 22 بهمن ماه الهی خدا بهتون اجر بدهد این حرکت در مسیر اسلامی و این حرکت در مسیر ظهور است و حضور در صحنه به تعالی اسلام کمک می کند خیلی خوش آمدید به دوشنبه ای که حاج آقای پناهیان هم اینجا هستند و قرار است محضر ایشان باشیم بفرمایید

 سلام علیکم و رحمت الله آقا به شما هم تبریک می گوییم به همه اینهایی که به شنونده ها و بیننده ها عرض کردم خدمت شما من هم ضمن عرض سلام مجدد خدمت بینندگان عزیز واقعا عید دهه فجر انقلاب اسلامی عید پیروزی انقلاب و جای تبریک دارد در واقع 1400 سال غربت اسلام تا حدی زیادی با پیروزی انقلاب برطرف شد و البته من دوست دارم این تعبیر را به کار ببرم آغاز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باشد آغاز پیروزی انقلاب اسلامی چون انقلاب اسلامی کماکان ادامه دارد و به پیروزی های بیشتری دسترسی پیدا کرده و هنوز ما در جریان انقلاب هستیم و موقع تقسیم غنائم نرسیده و باید مقاومت کنیم و پیروزی نهایی انقلاب اسلامی کی خواهد بود ظهور حضرت ولی عصر ارواحناه له الفداء این معنای شعار محوری ارسال دهه فجر تا انقلاب مهدی .... هر کسی به ذوق خودش تکمیل کرد این جمله را

حجت الاسلام پناهیان: بله واقعا پیروزی انقلاب یک انقلاب معنوی بود ما هفته قبل صحبت کردیم این هفته هم همینطور این معنویت انقلاب را با یک رهبر عارف پیش برد و بعد شهدایی که همه عارف مسلک بودند و معنویت پیشه این ها انقلاب ر ا پیش بردند واقعا جای تبریک دارد که اینقدر مردم ما معنویت در باطن خودشان داشتند شکوفا شد اینقدر در این انقلاب معنویت تحصیل شد چه شکوفه های زیبای معنوی شکفت در بهار انقلاب و انشاء الله که این معنویت هر چه عمیق تر فراگیرتر و خالص تر در جامعه ما بیشتر دیده بشود.

ملایی:  الهی آمین حاج آقا هفته قبل ادامه بحث مدیریت ذهن من به نظرم مدیریت ذهن یک قله ای بود که ما در دامنه اش این چند وقت موضوعات مختلف را در اون دشت سر سبز مفاهیم عمیقی که مربوط می شود به مدیریت ذهن با شما سیر کردیم هفته پیش از مناجات شعبانیه آمدیم به سمت حرکت انقلابی حضرت امام و امام به عنوان شخصیتی که هر دو جهت یعنی هم معنویت مناجات شعبانیه و هم حرکت انقلابی را تاکیدات و توصیه هایشان و یک بخشی فرمایشاتشان را خواندیم و خلاصه رسیدیم به اینجا الان امروز دیگر اوج حرکت انقلابی حضرت امام بوده به قول شما آغاز پیروزی های انقلاب اسلامی بحث مدیریت ذهن را می شود اینجاها یک جاهایی یک جوری همچنان به انقلاب ربط داد و در اون دامنه بمانیم ؟

حجت الاسلام پناهیان: شما اجازه بدهید من امروز به هیچ وجه از انقلاب اسلامی صحبت نکنم فقط از مدیریت ذهن و اخلاص صحبت کنم اگر خودبخود بحث ها انقلابی شد این تقصیر معارف دینی است که خودبخود نتیجه اش می شود همین انقلاب اسلامی یعنی بیایید مراقبت کنید بنده حرف انقلابی سیاسی نزنم از چی صحبت کنم؟ از مدیریت ذهن، اوج مدیریت ذهن اخلاص است و معنای اخلاص یعنی موفقیت در مدیریت ذهن خوب این چه ربطی دارد به انقلاب اسلامی ما اصلا نمی خواهیم این ارتباط را برقرار کنیم ذاتاً این ارتباط وجود دارد تا شما اخلاص را معنا کنید می آیید در قله انقلاب اسلامی قرار می گیرید.

ما درباره اخلاص اینطوری جلسه قبل گفتگو کردیم که برای من خیلی جذاب است مردم ما چقدر عمیقاً به معنویت علاقه دارند بازتاب هایی که من می بینم تشکر می کنند می گویند به خاطر کدام فراز از بحث می بینم نکات نابی را اشاره می کنند که از سطح بنده گوینده قطعا بالاتر است و مردم وقتی که اینطوری توجه می کنند آدم می فهمد که این مردم ارزش پیروزی های این انقلاب را دارند و باید برای این مردم دعا کرد که ظهور انشاء الله محقق شود و به شهدا باید تبریک گفت که اگر برای این مردم شهید شدید به جا به شهادت رسیدید و ثمره اش در این مردم دیده می شود ثمره مجاهدت ها و شهادت های ایشان و به امام باید تبریک گفت این مجاهدت شما در جان این مردم نشسته وقتی که می بینم مردم برایشان خیلی قیمتی است توجه به اخلاص یعنی در روایت فرمود غایت الدین الاخلاص غایت دین رسیدن به اخلاص است و مردم در قله دین دارند تفکر می کنند خیلی جذاب است حالا پس برگردیم یک کمی تشویق مان کردند اخلاص را دوباره توضیح بدهیم ما در قلب مان گرایش های متعددی داریم در زندگی مان منافع متعددی را دنبال می کنیم که همه اینها در ذهن ما هست و مدیریت ذهن یعنی به یک گرایش توجه کنیم و به گرایش های دیگر ولو خوب هم توجه نکنیم به یک منفعت توجه کنیم و به منافع دیگر ولو خوب هم توجه نکنیم مدیریت ذهن اوجش این است و سخت ترین قسمت مدیریت ذهن این است به کسی می گویند رفت در بیابان نمی توانست ریا نکند گفت بروم یک شب در بیابان هیچ کس نباشد عبادت کنم مشهور است این داستان رفت و گفت خدایا اینجا اصلا امکان ریا کردن برای من نیست دو رکعت نماز مخلصانه در این کلبه تو این سرما در این گوشه بخوانم بعد ایستاد و نماز خواند یک دفعه یک خش خشی دم در آمد یک دفعه ای به دلش خطور کرد اینجا مدیریت ذهن می آید گفت ببین الان یک نفر می گوید کی است اینجا تو نیمه شب در این هوای نسبتا سرد در یک کلبه ای در بیابان به مناجات خدا می پردازد چقدر در قلبش می گوید من آدم مهمی هستم بعد گفت استغفر الله من بنا بود که اصلا ریا نکنم و تو ذهنم این چیزها را نیاورم و خدایا ببخش منو و هی عبادتش را انجام داد ولی خوب ذهن است دیگر قدرت مدیریت ذهن وقتی شما ندارید یعنی اخلاص نمی توانی داشته باشی آخرش گفت بروم پشت در ببینم کی بود و کی هست این سر و صدا دید یک سگی است در اثر سرما اومده و این اخلاص این بنده خدا را بهم زده برای یک سگی تو دلت رفت حالا البته اون نمی دانست سگ است فکر می کرد یک آدمی است مدیریت ذهن وقتی طرف ندارد دلش رفت ذهنش هم می رود حالا یک این که بیخود است یعنی ما به خاطر عبادت نون می خواهیم از کس دیگر بگیریم ولی یک جاهایی هست منافع معقولی هست مثلا شما اگر یک آدم محترمی بشوی بین مومنین مگر چیز بدی است؟ اصلا چیز بدی نیست عزت انسان مگر چیز بدی است؟ داشته باشد این عزت را بین مومنین و اعظنی فی بشیرنی و قومی بخشی از دعای ابو حمزه ثمالی خدایا من را عزیز کن بین مردم خودم انسان به این عزت احتیاج دارد یک جایی کاری را می خواهی به خاطر خدا کنی این عزت هم می آید فایده اش است اخلاص یعنی به این عزت و فایده ای که خواهد آمد نگاه نکن آقا اون دارد می آید من چطوری نگاهش نکنم می فرماید باشد بیاد بهش نگاه نکن نگاه بهش بکنی عملت ضایع می شود و آقا مگر این عزت بد است؟ نه مگر خدایا نمی خواهی این عزت را بدهی؟ می فرماید من این عزت را به شما خواهم داد حالا نمی شود من نگاهش بکنم؟ می فرماید نگاه نکن مدیریت ذهن اینجاها سخت می شود خوب این مدیریت ذهن که توی اخلاص تازه اوجش خودش را نشان می دهد فائده اش چی است؟ از اینجا به بعد بحث امروزمان را خواهیم داشت این مدیریت ذهن یک سوال این است فایده اش چی است؟ یک سوال این است کجاها سخت تر می شود؟ درسته؟ ما قول دادیم امروز سیاسی و انقلابی صحبت نکنیم مهمترین فایده مدیریت ذهن حکمت است در اخلاص مثلا در این روایت می فرماید که ما اخلص العبد الایمان بالله عزوجل اربعین یوماً الا ذهده الله عزوجل فی الدنیا بصره دائها و دواعها فاثبت الحکمت فی قلبه و ان تقبلها لسانه هیچ کس چهل روز اخلاص نداشت در ایمان خودش به خدا مگر اینکه خدا زهد بهش میدهد این یک، بعد قدرت پرهیز از دنیا و بعد بصیرت بهش می دهد و خوب می فهمد درد دنیا را می فهمد و دوایش هم می فهمد و بعد حکمت را ثابت می کند در قلبش حکمت نخوانده ملا می شود خیلی چیزها را با حدس صائب و ظن صححی بهش می رسد و انطق بها لسانٍ چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود حرفهایی که دیگران در کتاب می خوانند و می فهمند این از قلب خودش می گوید و حرف های عالمانه ای است این فایده مهم اخلاص است دوباره در روایت داریم ما اخلص عبدٌ بالله عزوجل اربعین صباحا الا جرت ینابیع الحکمه من قلبه علی الظالین این یک نمونه مثال بزنم از حاج آقای دولابی پرسیدند کی این حکمت از قلبت بر زبانت جاری شد؟ حالا این حکایتی که من دارم می خوانم ممکن است خیلی دقیق نباشد خاطره ذهنی ام از دیر وقت ولی قاعده اش است ایشان گفتند حجی رفته بودند و اهل ریاضت و اهل معنویات و معرفت بودند ولی این که یک دفعه احساس کنند چشمه دارد می جوشد و فوران می زند شاید این با این اتفاق بوده که خوب یک فرزندشان هم خیلی علاقه داشتند از سفر حج که برگشتند خبر فوت این جوان را به او دادند او می خواست قلبش بی تاب بشود یک دفعه برگشت به خدا گفت خدایا به خاطر تو صبر می کنم و قلبش را داد به خدا و بی تابی در قلبش نکرد اون به بعد عالم برای او به گونه دیگری به تصویر کشیده شد و قلب او با زبان او با عقل او و با حکمت او کار دیگری کرد یعنی اخلاص حکمت می دهد این مهمترین فایده اخلاص است این مهمترین فایده را کی نیاز دارد بیشتر سیاسی صحبت نکنید کی این فهم و حکمت را بیشتر احتیاج دارد مسئولین جامعه نمایندگان مجلس وزرا و مدیر کل ها و استاندارها و الا در حق این ملت جنایت خواهد شد اما ما الان سیاسی صحبت کردیم یا دینی صحبت کردیم؟

ملایی:  نه این یک بحث دینی است دیگر

حجت الاسلام پناهیان: مسئولین بروند دنبال اخلاص یاد بگیرند اخلاصش هم نمی خواهد به ما تظاهر کنند ما هم کسی را متهم نمی کنیم به اخلاص نداشتن

ملایی:  و در مقام نقد اینکه الان کی هست ما داریم می گوییم این آموزه  دینی هست

حجت الاسلام پناهیان: یعنی مثلا بنده چقدر باید اخلاص داشته باشم بنده به اندازه یک صحبت کردن حالا این صحبت کردن من درست باشد یا غلط باشد زیاد به جایی بر نمی خورد با این همه مخاطب هوشمندی که ما داریم ولی یک مسئول زندگی مردم دستش است امام جماعت باید اخلاص داشته باشد حالا نداشته باشد چهار تا نماز را باطل نمی کند عدم اخلاص مثلا کیفیتش را کم بکند ولی یک مسئول چقدر باید اخلاص داشته باشد؟ کسی اخلاص داشته باشد خدا گره های او را باز می کند حالا مثلا من اخلاص داشته باشم گره های زندگی ام باز بشود به کجای عالم بر می گردد گره های کشور با اخلاص مسئولین باید باز بشود ببینید این خودبخود ما را تبدیل می کند به یک عنصر انقلابی و متوجه به وضع سیاسی جامعه و سیاسیون و مدیران جامعه را به محکمه معنویت می کشاند نه به محکمه عدالت اصلا ما اینجا بحث نمی کنیم درباره کسی ظلم کند و رانت خواری کند این حرفها شان برنامه سمت خدا این چیزها نیست که بیاییم سطح بحث را بیاوریم پایین ما اینجا از اخلاص صحبت می کنیم درسته؟ امام خودشان با اخلاصشان این کار را کردند یک جمله از امام دارم مثل جلسه قبل بخوانم که امام چطوری دعوت به اخلاص می کردند برای پیروزی و تداوم انقلاب یک استاد عرفانی داشتیم به نام امام خمینی در درس عرفان و معنویت عرفان عملی شان به مریدان خودشان جملاتی می گفتند اینطوری انقلابی صحبت نکنیم مریدان امام کی بودند؟ فرماندهان سپاه پس ما در مورد سپاه صحبت نمی کنیم در مورد یک استاد عرفان صحبت می کنیم و جمع مریدان ایشان مثلا جملاتی از امام داریم با جمع مریدانشان که ائمه جمعه سراسر کشور بودند حالا من دیگر چیکار دارم به اینکه اینها ائمه جمع بودند مریدان یک عارفی بودند

ملایی:  چه جزئی هستند با حکومت ما می خواهیم بحث دینی بکنیم کاری نداریم اصلا اینها طبیعی است کجای این بحث های معنوی را شما می توانید سیاسی بکنید مگر اینکه تحریک کنند دین آدم را کجا می شود آدم انقلابی این بحث ها را نبیند مثلا سخن را اینجا نیاوردم در زمان اوج اختلاف های ائمه جمعه با بنی صدر و استاندارهایی که بنی صدر گذاشته بود و دعوا در کشور بالا گرفته بود این استاد عرفا ائمه جمعه فرمودند به نفس است آقا امام شما دارید بنی صدر را می زنید چی شد استاندارها را می زنید چیکار داری می کنی امام، امام در افق عرفانی بلند خودشان یعنی من کاری به این حق و باطل فضای سیاسی جامعه ندارم شما که ادعا می کنید مرید من هستید نماینده ولی فقیه بودند دیگر شما مواظب باشید از سر حب نفس اختلاف نکنید با بنی صدر ببینید حالا اختلاف افشاگری باید بشود هر جوری هست فضای سیاسی تکلیف تان است اخلاص داشته باشید تکلیف تان را درست بفهمید اخلاص داشته باشید تکلیف تان را بتوانید انجام بدهید اخلاص داشته باشید تکلیف تان اثر داشته باشد وقتی انجام داده باشید اخلاص داشته باشید خدا ازتون قبول کند از حسن اتفاق رهبر انقلاب هم بوده چقدر سجده شکر دارد این برای اهالی معنویت تو اوج اختلاف ائمه جمعه با استاندارهای بنی صدر را داریم این حرف را می زنیم استاد عرفان فرماندهان سپاه شما دیدید بعضی از صوت های فرماندهان سپاه هست پیدا شده منتشر شده قبل از شهادتشان دارند از بهشت حرف می زنند بهشتی که می دیدند معلوم نیست چی می دیدند فَهُم والجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَاها، فهُم فيها مُنَعِّمون، (نهج البلاغه، خطبه متقین) یا مانند سخن امیر المومنین داشتند می دیدند بهشت را اینها مریدان اون استاد عرفان امام بودند بعد امام با اونها صحبت دارد می کند پس ما حکمت و بصیرت می خواهیم ما که اینجا نشستیم و با هم صحبت می کنیم برای این مردم مظلوم در درجه اول صحبت نمی کنیم در درجه اول برای مسئولین صحبت می کنیم آقایان محترم مسئولین من این را در همه ادوار و دوران تمام مسئولین این دولت و آن دولت ندارد این دانش مدیریت است در دانش مدیریت اگر حکمت نباشد مردم اون مدیران بیچاره خواهند شد در علوم راهبردی و در علوم استراتژیک می گویند برنامه ریزی راهبردی به محاسبه جدول نقاط قوت و ضعف و تهدیدها و فرصت ها اس دبلیو او تی به اصطلاح نیست بلکه باید از تفکر استراتژیک یعنی از تفکر راهبردی برخوردار باشیم این تفکر راهبردی را ما بهش می گوییم حکمت یک شعبه از حکمت است که می فهمی اولویت کجاست و بهترین راه حل چیست مسئله را درست تشخیص می دهید دائها و دوائها درست این را تشخیص می دهی این برای زندگی فردی بیشتر به درد می خورد یا برای زندگی اجتماعی، معلوم است برای زندگی اجتماعی و برای بعد اجتماعی حالا ببینید پس بزرگترین فایده این جاست که در عرصه سیاست اخلاص به کار می رود و الا ما مردم معمولی که اخلاص چندانی نمی خواهیم بنده ممکن است اخلاص هم باید بیشتر باشد چون وظیفه دارم با مردم در مورد اخلاص حرف بزنم نمی خواهم خودم را معاف کنم محکوم هستم ولی مردم وقتی گوش می دهند بدانند این موعظه ها در درجه اول برای مسئولان است و معنوی ترین روز این مسئولان همین 22 بهمن است به خدا جواب بدهند راه عرفان را این استاد عرفان را درست طی کردند و حرف هایشان را گوش کردند الان گوش می دهند یا نه یک کمی از درس های عرفانی حضرت امام این استاد بزرگ عرفان بخوانم برای شما لازم که نیست اینجا در مورد عرفان حضرت امام صحبت کنیم نه به نظرم نیاز نیست این را مسلم می دانند

حجت الاسلام پناهیان: حالا بعضی از جوان ها ممکن است خبر نداشته باشند قدرت کشف و کرامت امام را که ما ازش یک چیزهایی شنیدیم هیچی بحث نمی کنیم که امام دارای کشف و کرامت بود هیچی نمی گوییم مثلا می گویند که امام اون عصر 21 بهمن که حکومت نظامی اعلام شد و آمریکایی ها دستور دادند به نظامیان که البته نظامی ها گوش نمی کردند حرف آمریکایی ها را در جلساتشان هم مقاومت می کردند ولی دستور داده بودند حکومت نظامی و قتل عام می کنیم ببینیم چی می شود و اینها امام عصر 21 بهمن دستور دادند که به مردم بگویید در خیابان ها بریزند و هیچ موقع خانه نروند که اصلا شکل نگیرد بیرون آمدن نظامی ها این اتفاق موجب پیروزی اونها بدون خونریزی شد بعضی ها می گفتند که امام زمان به حضرت امام گفتند این کار را بکنید من می گویم من نمی دانم امام ارتباط با امام زمان ارواحناه له الفداء داشتند یا نداشتند ولی بنده همچین حرفی نمی زنم چرا؟ چون معتقد هستم که اخلاص امام، امام را به این هوشمندی و بصیرت این فضیلت بیشتری است تا اینکه امام با حکمت خود در نیافته باشند این موضوع را نیاز باشد مولای او صریحا به او بیان کنند شاید هم بیان فرمودند من خبر ندارم من بحث هایم را نمی برم در این فضاها حاج عیسی خادم حضرت امام یک خاطره ای از امام تعریف می کنند که امام هفته ای یک روز برای خود خلوت می کردند ما نماز شب خوندن های امام را می دیدیم و در هفته خلوت می کردند در را می بستند و هیچ کس نمی دانست این خلوت چه خلوتی است هیچ کسی هم نگفته که امام حتما در اون لحظات امام زمان علیه السلام را می دیدند یا نه اصلا ما به این مسائل کاری نداریم ما الان در دوران غیبت به عقل مامور هستیم و به حکمت علاقمند هستیم که برسیم و داشته باشیم حالا ایشان مقام معنوی شان چقدر هست من خبر ندارم از این جور کشف و کرامات ایشان بگوییم ولی اون چیزی که محافظان امام یا خانواده حضرت امام اواخر عمر حضرت امام دستمال برای اشک های ایشان در نماز شب کافی نبود حوله می بردند این روحیه را شما نگاه کنید در کتاب های عرفانی حضرت امام که 24 سالگی حدودا نوشته اند یک غوری کنیم در استاد عرفان حضرت امام آقای شاه آبادی مرحوم شاه آبادی یک تاملی بفرمایید ابعاد مجموعه اینها یک خبرهایی به ما می دهد در داوری حضرت آیت الله العظمی بهجت نسبت به امام داشتند که شنیدید من خواندم در جایی که امام آمدند پشت در خانه امام آقای بهجت امام آمده بودند قم پشت در خانه امام یک دیداری انگار سلامی بدهند متوجه شدند محافظین بفرمایید داخل فرمود نه من مزاحم امام نمی شوم اومدم یک سلامی بدهم و بروم انگار اینجا مضجع شریف یک امامزاده ای است ایشان برای زیارت آمده اند و بروند این احترام آقای بهجت به امام دلیل بلندی است برای مقام امام یا آقای جوادی عاملی خدا حفظشان کند این آیت الهی می فرمایند این مهمترین ویژگی امام ویژگی عرفانی امام بعد سیاسی امام ذیل سایر عرفان و معنویت ایشان است حالا اینها یک گزارشی بود از مقام این استاد عرفان بعد این استاد عرفان در این سخنرانی خودشان درباره اخلاص و این انقلاب یک حرفی دارند من این حرفها را بخوانم برای بینندگان در روز پیروزی انقلاب ببخشید ما امروز قول داده بودیم در مورد انقلاب صحبت نکنیم در بزرگترین تحول عرفانی در این کشور امروز که بزرگترین حرکت معنوی در عصر حاضر بود ایشان می فرمایند این استاد عرفان سخن بیراهه نمی گویند می فرماید که وقتی این نهضت و این انقلاب اسلامی به پا شد همه گروههایی که در ایران بودند اینها همینطور به طور خودکار هیچ کس نیامد به شما بیخ گوشتان بگوید بیا برویم که خودتان فهمیدید که باید این راه را رفت و این راه راه خداست نگاه معنوی امام را ببینید شما یک مرتبه اش را طی کردید و او این که موانع را که برای پیشرفت اسلام و احکام اسلام بود از بین برداشتید البته بعضی موانع هست اما مهمش را از پیش برداشتید و همه تان با هم همه اهالی این مملکت با هم یک صدا شدند در آن حالی که همه با هم یکصدا مشغول به فداکاری بودند هیچ طاغوت در کار نبود الله بود سخنان یک عارف را ببینید یک تحول عجیب معجزه آسایی در شما و در سایر قشرهای ملت پیدا شده بود که اصلا فکر این که ما یک مقامی داشته باشیم یا این کار را می کنیم برای مقامی این کار نبوده اصلا یعنی اخلاص شما را پیروز کرد و آن کسی که با مشت گره کرده جلوی تانک می رود در اون مبارزات انقلابی و زیر تانک می رود این برای مقام دیگر نیست این برای خداست سخنان استاد عرفان یا رهبر انقلاب می شود اینطوری می شود شما لذت می برید شخصا می گویم

ملایی:  اصلا من مبهوت برخی نکاتی هستم که شاید بیننده و شنونده ها از اون زاویه نگاه نکنند این جمله بندی ها و این ترکیب ها سادگی و روانی حرف های بزرگ ولی یک قالب های خیلی

حجت الاسلام پناهیان: کسی که بدون اسلحه حمله می کند و اسلحه دارهایی که بدون ملاحظه می زنند این دیگر برای این نیست که برسد به یک نوایی و دنیایی دارد جانش را می دهد کسی که از این دنیا می خواهد بگذرد دیگر نمی شود برای دنیا باشد در آن تحول همه تان تقریبا همه آنهایی که در میدان وارد بودند زن ها و مردها و بچه ها و بزرگ ها زن ها با چه های کوچکی که در آغوششان بود در آن حال هیچ شبهه شیطانی نبود و هیچ آمال شیطانی نبود آن حال تان را به یاد بیاورید آن حالی که بالای پشت بام ها می رفتید الله اکبر می گفتید شیاطین در اطراف بودند شما را نشانه بگیرند در خیابان ها می ریختید و مقابله می کردید با آنهایی که از خدا نمی ترسیدند و شما را زیر تانک می خواستند بگیرند آن حالتان را به یاد بیاورید آن حال حالی است که ولی شما خدا بود چقدر عبارت های عرفانی است همه چیزتان الهی بود همه حرکت حرکت الهی بود شما یدالله بودید در آن وقت و این جماعت هایی که با هم یکصدا فعالیت می کردند اینها ید الله بودند یدالله مع الجماعه آن حال را یادتان باشد همان حال را حفظ کنید نگویید حالا تمام شد قضیه حالا بیاییم سر تقسیم، تقسیمی در کار نیست تقسیمی که نیست تقسیم مال آنهایی است که برای آمال دنیایی کار کردند شما رفتید جانتان را چقدر خوب می شد اینها را مثلا بیان خود امام می شنیدیم حالا شما یک زمانی خود کلمات امام را

ملایی:  این لحن و این صدا حتما اثرش بیشتر است من شرمنده هستم واقعا خودم نقل می کنم شرمنده کلام امام را اثرش می آید پایین طبیعتا شما رفتید جانتان را در طبق اخلاص گذاشتید و هدیه کردید برای شکم رفتید این کارها را کردید که حالا می خواهید تقسیم کنید تقسیمی در کار نیست از خدا بخواهید از خدا اجر بخواهیید اینها بهتر نیست برای مسئولین گفته شود این حرف ها

حجت الاسلام پناهیان: اینها که برای مردم نیست برای مسئولین سر غنائم

ملایی:  مردم که دستشان به غنائم نمی رسد اگر هم دستی برسد دست مسئولین می رسد این چیزهایی است که در دنیا اجر نیست که شما جانتان را فدا کردید در طبق اخلاص گذاشتید در دنیا اجر شما را نمی شود داد چرا در دنیا به دنبالش می گردید حالا عوض اینکه جانتان را فدا کردید یک خانه می خواهید؟ یک دکان و یک پست می خواهید اصلا می شود  این عوض او باشد؟ استاد عرفان دارد به مریدانش درس می دهد حالا این در فضای سیاسی جامعه است اون دیگر مقصر عرفان نیست اون فضای سیاسی است که ذیل عرفان باید تنفس بشود

حجت الاسلام پناهیان: یا اون فضایی است که یک معلم اخلاق و عرفان رهبرش است

ملایی:  کسی که همه چیزش را خودش را جوانش را همه چیزش را فدا کرده است

حجت الاسلام پناهیان: این حالا بگوید یک خانه ای بدهید عوض این این عوض دارد اصلش؟ این فداکاری جز خدا کسی نمی تواند عوض بدهد این فداکاری را جز خدا کسی نمی تواند عوض بدهد اگر همه این دنیا را به شما بدهند عوض او نیست آن حال را حفظ کنید یعنی آن حال اخلاص برگردید به آن حال دوباره شما تحت رهبری شیطان نباشید ولی شما طاغوت نباشد آن حال اگر حفظ بشود الان هم شما همان ولایت خدا در شما حکومت می کند و هیچ چیز هم عوض این نمی شود امام توصیه دارند سال 1359 فکر می کنم با فرماندهان سپاه خرداد 1359 با فرماندهان سپاه ما الان سیاسی صحبت کردیم یا عرفانی صحبت کردیم؟

ملایی:  نه حقیقتا عرفانی است

حجت الاسلام پناهیان: مهمترین جایی که ما این اخلاص و مدیریت ذهن را می خواهیم در مدیریت است مدیری که نگران این باشد که پستش را ازش بگیرند این قدرت برنامه ریزی ندارد قدرت فهم برنامه کارشناسان را ندارد ببخشید من صریحا مثالی را عرض بکنم چرا بعضی از سیاسیون ما در طول این انقلاب بودند یک همچین افرادی به قدرت که می رسند یک چیزهایی که مردم کوچه و بازار می فهمند اونها نمی فهمند

ملایی:  این مدیریت ذهن یعنی

حجت الاسلام پناهیان: خراب می شود به هم می ریزد و بعد دیگر دستگاه محاسباتی اش خراب می شود و اون وقت یک چیزی که یک پرتقال فروش در جامعه پرتقال گذاشته روی وانتش می فروشد می فهمد یک دفعه اون نمی فهمد از مردم نظر سنجی می کنند بالای هفتاد درصد می گوید در مذاکره با آمریکا نمی شود اعتماد کرد باید یک مسئولی می بینی اصرار دارد که نه بالاخره شاید بشود اعتماد کرد شما چرا بیشتر از این عوامل نمی فهمید به اندازه این عوام هم نمی فهمید من تحلیل عرفانی می کنم چاره ای نیست چون خدا حکمت را به آدم مخلص می دهد مدیری که نگران بچه اش باشد بیشتر از مردم این دیگر نمی فهمد خوب این دیگر نمی تواند کار بکند حالا بچه مدیری بد باشد اشکالی ندارد بچه های اولیاء خدا بعضی وقتها بد شدند پسر نوح هم بد شد پسر نوح با بدان بنشست و خاندان نبوتش گم شد خوب ولی نگران اون باشد و اخلاصش از بین رفته کسی نگران این باشد که مردم به من رای می دهند یا نمی دهند نماینده مجلسی این نماینده مجلس در مجلس دیگر نمی تواند خوب کار بکند

ملایی:  من دوباره نماینده می شوم یا نمی شوم این نگرانی باید از ذهن بیاید بیرون این مدیریت ذهن به کار برای خدا نگاه کنید اخلاص بیشتر برای مسئولین واجب است وقتی ماها ممکن است مستحب باشد و برای اونها واجب اندر واجب است این مستحب و واجب تعبیر درستی نیست برای اخلاص ولی

ملایی:  ولی این مستحب و واجب جزو احکام نیست اینطوری حسابش نکنیم

حجت الاسلام پناهیان: تعبیر به کار می برم برای نزدیک شدن به ذهن مهمترین جایی که ما مدیریت ذهن و اخلاص می خواهیم اون مسئول هست مسئول وقتی که مدیریت ذهن داشته باشد هشتاد میلیون مملکت البته همه رئیس جمهور نیستند با هشتاد میلیون یا وزیر نیستند یا نماینده مجلس نیستند و استاندار هم با چند میلیون در استان خودش اگر اخلاص داشته باشد اخلاص یعنی فواید دیگر را ولو منطقی و خوب باشند در نظر بگیرد نگرانشان نباشد درسته اگر اخلاص داشته باشد خدا شاهد است یکی از فوایدش این است تمام گوهرهای تابناک در این جامعه را می بیند کشف می کند و اونها را به کار می گیرد دیدید رهبری چقدر اصرار دارند با نخبگان جامعه جلسه بگیرند و می نشینند و حرف های دردمند اونها را می شنوند و می توانند بگویند نظرت را بگو بنویس بده من می روم بررسی می کنم می نشیند اونجا حرف بزنند به واسطه حضور رهبری همه بشنوند  این حرفها را دارد بها می دهد به حرف یک کارشناس خیلی وقتها این کارشناس اصلا کارشناس نیست دوست دارد کارشناس باشد یک جوان دانشجو هست ولی نکاتی دارد این سیره رسول خداست اشیروا علیَّ مشورت به من بدهید هی دارد مردم را وادار می کند به حرف زدن مهمترین کسانی که این کار را باید بکنند در جامعه کی ها هستند؟ ائمه جمعه آفرین به ائمه جمعه ای که مثل رهبری می نشینند و نخبگان شهر را جمع می کنند و به حرفشان گوش می دهند و حرف اینها را انتقال می دهند و می گوید من رفتم پیش امام جمعه استان خودم این حرفها را زدم خیلی از نخبه ها می گفتند نمی شود همه مملکت که نمی شود بیایند پیش رهبر صحبت کنند یک عده ای اونجا می روند در استان هم برای خودش به همین تعداد بلکه بیشتر در سطح خودش نخبه دارد و امام جمعه و استاندار باید نقش رهبری را داشته باشد این باید در سطوح مختلف اجرا بشود چشم تو چشم شوند آقای امام جمعه محترم او را دعوت کردی استاندار هم نشسته اینجا آقای استاندار شما شنیدی شهردار و شورای شهر هم نشسته اونجا بله بنشینند شما باور کنید خیلی از مشکلات در مناطق حق خواهد شد یک بازاری و یک کارخانه دار می گوید الان چرا باید این کارخانه داری که رفت پیش مقام معظم رهبری ما داریم ما داریم معنوی صحبت می کنیم کسی ما را متهم نکند که ما سیاسی داریم صحبت می کنیم ما داریم معنوی صحبت می کنیم دین ندارد کسی دلسوز جامعه نباشد ما داریم معنوی صحبت می کنیم اخلاص ندارد کسی درست عمل نکند چرا باید اون کارخانه دار برود پیش مقام معظم رهبری بگوید که مثلا این کارخانه ما سه سال طول کشید مجوزش حالا شده 4 سال ایشان در شهری بوده این شهر استاندار و امام جمعه دارد و می نشینند اینجا حل کنند هر ماه جلسات اینطوری بگذارند همه عاشق این باشند که مسائل را حل کنند پس اخلاص چیکار می کند؟ بینایی می دهد به مسئول برای دیدن دردها و دواها این در کلام شریف امام باقر علیه السلام بود و کلام دیگری از رسول خدا داشتیم این بینایی به دردها و دواها بصیرتاً علی دائها و دوائها بصره دائها و دوائها خدا او را به داء و دواء دنیا بصیرت می دهد کجاها درد هست در دنیا دوایش در دنیا کجاست نه اینکه بصیرت دینی و معنوی می دهد دنیا را دنیا را می فهمد با این دنیا چه باید کرد خود امام از عرفانش بود فهمید باید مقاومت کرد از معنویتش بود باید دید دیگر باید در محضر قرآن باشیم

ملایی:  حالا این که حتما ولی بر می گردیم خدمت تان من  از یک زاویه دیگر هم دارم فرمایش های شما را بهش فکر می کنم که جواب یک سوالی است گاهی وقتها می پرسیم دین کجا کمک داری کجا و دین کجا و سیاست کجا اجازه بدهید شما سیاسی حرف نزدید من لااقل حرفش را بزنم و اینکه انصافا دین نسخه دارد برای شئونات ما از جمله همین سیاست و حکومت داری. حاج آقا برویم محضر قرآن قبل از اینکه قرآن تلاوت کنیم باید پیش پیش تبریک بگوییم بهتون ولادت آقایمان امام زمان علیه السلام همان جمعه ای است که از راه می رسد بیایید امروز یک حرکتی انجام بدهیم در قالب قربانی ویژه ایام نیمه شعبان به نیت و سلامتی تعجیل در فرج آقایمان هر کی که مایل است برای یوسف زهرا سلام الله علیها از خودش هزینه بکند و مشارکت در قربانی ویژه ایام نیمه شعبان عدد 14 را به 20000303 پیامک کند کانال را نگاه کنید در این روزها زیر نویس ها را ببینید سوره مبارکه حج صفحه 340 را تلاوت خواهیم کرد آیات نورانی 65 تا 72 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

( قرآن کریم سوره مبارکه حج صفحه 340 آیات نورانی 65 تا 72)

ملایی:  اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ثواب تلاوت آیات سمت خدا تقدیم به شما مردم عزیز ایران که خیلی بزرگواری می کنید امروز هم از این نظام مقدس با حضورتان مثل همیشه حمایت کردید و در صحنه حضور پیدا کردید حاج آقای پناهیان سوال بپرسم؟ ممکن است سوال برخی از بیننده ها و شنونده ها باشد سلمنا کاملاً قبول پذیرفتیم اخلاص اگر باشد در مسئولین ما انشاالله حکمت انجام می دهند و کارهای حکیمانه می کنند مشکلات حل می شود کسانی که مسئولینی که بیرون از ایران اسلامی هستند مثلا غربی ها اعتقادی به قصه اخلاص و این چیزها ندارند و اتفاقا کارهایشان هم یک جاهایی می بینی خیلی دقیق پیش می رود این را چطوری می شود فهمید؟

حجت الاسلام پناهیان: این سوال واقعا سوال مهم و اساسی است در این بحث هم خودش را نشان می دهد طبیعی است همه جا هست به طور کلی می گویند اگر اسلام باعث پیشرفت میش ود چرا بدون دین جوامع غربی پیشرفت کرده این به طور کلی به طور جزئی ما می گوییم مسئول باید تقوا داشته باشد می گویند مسئولین بی دین و بی تقوا گفت بی بخور منبر بسوزان مردم آزاری مکن اینها دارند کار می کنند و خدماتی را ارائه می دهند اینجا هم بحث اخلاص است که آقا شما می گویید اخلاص ما به مدیر بدون اخلاصش هم دیدیم و کارهایی کرده و کارهای مثبت کرده در جاهایی که فرهنگ و فکر و آئین اخلاص و این حرفها نیست چند تا جواب دارد جواب اول اینکه پیشرفت در برخی ابعاد بدون اخلاص و دین امکان دارد اگر امکان نداشت که همه عالم الان دیندار بودند چون پیشرفت در برخی ابعاد امکان دارد اینجا رقیب برای دین می شود و محل امتحان دینداران می شود لذا خدا می فرماید که به برخی از ظواهر تمدنی اونها نگاه نکنید کسانی بودند قبلا کفر ورزیدند و خانه هایی بسیار برج و باروهایی بسیار بزرگتر از اینها داشتند بروید نگاه کنید همه چیزشان از بین رفته پس پیشرفت در برخی زمینه ها پیشرفت همه جانبه نباشد ممکن نیست کسی باید این سوال را بکند که ما دیدیم جایی پیشرفت همه جانبه داشتند اونجا می تواند اخلاص ما را رد بکند اصلا نمی خواهد مراجعه هم بکند به ما خودخود این دین را بگذارد کنار خانواده وضعش در غرب چطوری است و زن وضعش در غرب چطوری است ظلم هایی که به جهانیان می کنند چگونه است و تعداد زندانیان آمریکا و تعداد قتل پلیس بدون محاکمه بسیاری از این مسائل پیشرفت اونها همه جانبه نیست مدیری می تواند بدون دین و اخلاص پیشرفت تک بعدی نه همه جانبه داشته باشد بلکه پر آسیب نکته دیگر اینکه پیشرفت در جوامع غربی الا و لابد با ظلم به جوامع شرقی و مستضعف همراه است و الا همین امروز چرا آمریکا دست از ظلم بر نمی دارد؟ چرا آلمان بدو بدون رئیسش می رود از صهیونیست های آدم کش هیچ کشوری حاضر نیست حمایت کند شما مگر تکنولوژی نداری از تکنولوژی خودت سودت را ببر چه نیازی به آدم کشی داری آقای آلمان شما مگر این همه تکنولوژی نداری چه نیازی داری به اینکه به صدام مواد شیمیایی بدهی مردم خودش و مردم ایران را با بمباران شیمیایی نابود کنی چه نیازی داری ماشینت را بفروش چه نیازی داری به اینکه این ظلم های جهانی را انجام بدهی بعضی ها مثال می زنند فلان کشور پیشرفته هست او که دیگر جنگ نمی کند ولی پیشرفته است او جزو اتحادیه اروپا هست یا نیست در این نظام ظلم بین المللی مشارکت دارد یا نه مورد حمایت ناتو هست یا نیست بالاخره ببینید باید انسان دست از کلان نگری خودش بر ندارد حتی چین هم وقتی می آید می آید در این بازی سیاسی غرب و شرق رابطه بین مستضعفان و مستکبران عالم منافع خودش را می خواهد بردارد نمی آید بگوید آه من آزادی خواه هستم به هیچ کسی ظلم نفت شما را به قیمت خودش می خرم اون ببیند ظالمان و مستکبران زدند زیر قیمت نفت اون هم کمتر می خرد سودجویی خودش را دارد و روحیه استکباری خودش را در این تجارت زورگویانه جهانی ادامه می دهد پس جواب دوم این شد که پیشرفت اونها مبتنی بر ظلم است مثلا ما می توانیم پیشرفت کنیم با غارت روستاهای کشورهای همسایه که همه می دانند از نظر نظامی ما قدرتش را داریم و می توانیم ولی این کار را نمی کنیم نکته سوم این است که پیشرفت اونها پایدار نیست شما زمان زمین خوردن اونها را هم خواهید دید بعضی ها صبر برای دیدن زمان زمین خوردن اونها را ندارند چرا خود غربی ها می گویند تمدن غرب صدای شکستن استخوان هایش شنیده می شود مگر پیشرفت نکردند چرا شکست بخورند؟

ملایی:  بزرگترین اندیشمندان و متفکران آمریکایی این حرف را می زنند

حجت الاسلام پناهیان: آمریکا مخصوصا به طور خاص هم آمریکا دارند حرف می زنند و این مسئله را دارند ذکر می کنند ثانیا پیشرفت بدون دین اگر نتیجه می داد همین الان شعار ترامپ نمی گفت که همین چند روز پیش گفت ما باید به دین برگردیم سه شنبه ایشان وقتی این حرف را می زند تنها نیست خیلی ها این حرف را زدند درسته؟ کدام دین؟ وقتی می خواهید به دین برگردید کدام دین ؟ نه این که حالا یک سیاستمدار عروسک خیمه شب بازی است پشت سرش کارتل ها و تراست ها ایستادند برای اداره افکار عمومی هر چی لازم باشد می گویند حرف درست یا غلط اگر اونها اهل دین بودند پرچمدار احیاء معنویت در جهان انقلاب اسلامی است ما را متهم نمی کردند برای دفاع از تروریسم و خیلی از رفتارهای دیگر و نکات فراوانی از این دست می شود پاسخ گفت

ملایی:  من قانع شدم انشاالله بینندگان و شنوندگان هم شده باشند در عین حال می توانیم این را به عنوان یک مباحثه به عنوان طلبگی نگهش داریم اگر نکته ای داشتید به 20000303 یا به کانال های ما بگویید شما اجازه می دهید در مورد این حرف بزنیم؟ خدا سلامتی به شما بگوید شما جوان هستید روز جوان را به شما تبریک بگویم

حجت الاسلام پناهیان: من جملاتی از امام آورده بودم در مورد تحولی که در مورد جوان ها پدید آمد انقلاب به مناسبت حضرت علی اکبر اباعبدالله الحسین سلام الله علیهما که فرصت نشد

ملایی:  آخه می گفت بعضی ها بهشون بگویی پیرمرد ناراحت می شوند ولی به هر کی بگویی جوانید ناراحت نمی شوند

حجت الاسلام پناهیان: انشاالله عقلاً پیر باشیم و قلباً جوان

ملایی:  خیلی متشکرم از شما هم ممنونم که حوصله به خرج دادید و این دوشنبه من که خیلی لذت بردم از مباحث حاج آقا امیدوارم شما هم همینطور دیدگاه تان را به ما بگویید تا سلامی دوباره ممنون از همراهی تان خدا یار و نگهدار شما.