حجت الاسلام حسینی قمی: عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه مخاطبین عزیز من هم تبریک عرض می کنم ماه شعبان که گفتیم الحمدلله تمامش عید است اعیادی که در پیش داریم اعیادی که گذشت مبارک باشد بر مردم ما و انشاء الله 22 بهمن حضور مردم ما را در راهپیمایی دشمنان خواهند دید می دانید جناب آقای ملایی حساب راهپیمایی 22 بهمن یک حساب جداگانه ای است هر کسی گلایه ای دارد ولی اینجا یک فریادی است در برابر دشمنان و عزیزان می دانند یک واقعیتی است همه دنیا رصد می کند این حضور مردم را صدها در داخل صدها خبرنگار هزاران خبرگزاری و در خارج همه می بینند قطعاً حضور ما هر چی پر رنگ تر باشد دشمنان نا امید تر می شوند انشاء الله که این حضور را هم خدای متعال از همه مردم ما بپذیرد و انشاء الله نصرت الهی بیشتر شامل حال مردم بشود.
ملایی: انشاء الله در واقع نماد اتحاد مردم ایران با اندیشه های مختلف و با نگاه های سیاسی مختلفی که همه قابل احترام هستند خیلی عالی بحث هفته های قبل را ادامه می دهیم
حجت الاسلام حسینی قمی: بله ما خطبه 83 نهج البلاغه میهمان این خطبه نورانی هستیم خطبه غراء چون به پایان خطبه رسیدیم عبارتی دیدم در پایان این خطبه ابن ابی الحدید دارد ابن ابی الحدید مکرر ما ازش نقل کردیم از نویسندگان اهل سنت است بیست جلد شرح نهج البلاغه امیر المومنان سلام الله علیه دارد این خطبه را خیلی مفصل شرح کرده پایانش این عبارت مال این نویسنده اهل سنت است می گوید . و اعلم أننا لا یتخالجنا الشک ، شک نداریم فی انه افصح من کل ناطقٍ امیر المومنان سلام الله علیه از همه سخنوران تاریخ سخنورتر است من الاولین و الآخرین می گوید بخواهیم استثنا کنیم الا من کلام الله و کلام رسول الله کلام خدا و کلام پیامبر بگذارید کنار دیگر فصیح تر از امیر المومنان ما در عالم نداریم بعد یک ادامه ای هم دارد من خیلی برایم جذاب بود می گوید فان کان تأملها فافکر فیها اگر حضرت این خطبه را با مطالعه قبلی ایراد کردند و با آمادگی قبلی فلقد اتی بالعجب العجاب خیلی عجیب است کسی بتواند این چنین سخن بگوید اما و ان کان تذبها ابتدائاً و فاضت علیها علی لسانه مرتجلا اگر نه یک مرتبه بر زبانشان جاری شد فاعجب فاعجب فاعجب دیگرا ین اوج عظمت و اوج شگفتی است کسی بتواند بدون آمادگی قبلی این چنین سخن بگوید قبلا هم عرض کردیم تازه محل ایراد این سخن کجا بوده حضرت عبور می کردند دیدند جنازه ای دفن می کنند و عده ای گریه می کنند بر عزیز از دست رفته فرمودند اگر می دانستید چه بر سر این عزیز الان می گذرد به جای اینکه بر او گریه کنید بر خود گریه می کردید بعد حضرت این خطبه را در کنار یک آرامستان و قبرستانی ایراد کرد و این عبارت سید رضی هم که در پایان خطبه آمده اشاره کرده ایم که می گوید لما خطب بهذه الخطبة اقشعرت لها الجلود و بكت العيون و رجفت القلوب (نهج البلاغه، 83) دلها به لرزه در آمد و اشک ها جاری شد به این فراز از خطبه می رسیم اوصیکم بتقوی الله خداوند أوصيكم بتقوى اللّه الّذي أعذر بما أنذر، و احتجّ بما نهج، بارها عرض کردیم عزیزان حتما دیگر یادشان است در این خطبه بیش از دویست واژه جدید آمده که در خطبه های قبل و خطبه های بعد نیامده یعنی اولین بار امیر المومنین در این خطبه این واژه ها را آورده تقوای الهی خدایی که اعذر بما انذر یعنی خدا انذار داد و عذری دیگر برای کسی باقی نگذاشت اتمام حجت کرد واحتج بما نهج با دلایل روشن حجت را بر همه تمام کرد بد نیست بارها گفتیم باز کلمات امیر المومنان سلام الله علیه تمامش مستندات قرآنی دارد اصفهان بودم یک عزیزی گفت یک کتابی دیدم البته من ندیدم ششصد صفحه است مستندات قرآنی نهج البلاغه فقط جمع آوری شده یعنی هر چی حضرت بیان فرمودند مستندش در آیات قرآن است از جمله همین حضرت نمی فرمایند خداوند عذر برای کسی باقی نگذاشت خدای متعال حجت را بر مردم تمام کرد حالا من چند تا آیه بخوانم ببینید یکی این سوره مبارکه قصص آیه 59 و ما کان ربک مهلک القری حتی یبعث فی امها رسولاً یتلوا علیهم آیاتنا ما تا پیامبری نفرستیم و تا حجت را تمام نکنیم ما کنا ربک مهلک القری این سوره قصص پنجم آیه دوم سوره مبارکه انعام 130 و 131 خیلی زیباست يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي وَيُنْذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا ۚ (انعام، 130) ای جن و انس الم یأتکم پیامبرانی نیامد برای شما منکم رسلٌ منکم جاهای دیگر هم هست آیات قرآن می فرمایند رسولاً من انفسکم از جنس شما و از خودشان یقصون علیکم آیاتی آیات من را برای من خواندند ینذرونکم انذار دادند قالوا شهدنا علی انفسنا قرتکم الحیات الدنیا آیه بعد ذلک ان لم یکن ربک مهلک القری بظلمٌ و اهلها غافلون خدا تا حجت را تمام نکند هیچ قومی را مجازات نمی کند سوره مبارکه طه و لو انا آیه 132 و لو انا اهلکناهم بعذابٍ من قبله اگر ما همینطوری عذاب می کردیم بدون آمدن پیامبران و بدون اتمام حجت لقالوا مردم حق داشتند اعتراض کنند لقالوا ربنا لو لا ارسلت الینا رسولا فنتبع آیاتک من قبل ان نذل و نخذا چرا پیامبرانی نیامدند ما را انذار کنند پس بنابراین فراوان در قرآن کریم داریم مکرر آمده این تعبیر امیر المومنان مستندات قرآنی اش زیاد است که حضرت می فرماید اعذر بما انذر واحتج بما نهج یک روایت هم بخوانم این هم خیلی زیباست در کافی مرحوم کلینی از آقا موسی ابن جعفر سلام الله علیهما هست عزیزان خوب است بدانند اولین کتاب کافی شریف که مهمترین کتاب حدیثی ما هست و مرحوم کلینی رضوان الله علیه بیست سال برای تنظیم کافی شریف زحمت کشیده جناب آقای بیست سال برای چی آخه بیست سال مثلا این شانزده هزار حدیث را در بحار ما داریم و در مجموعه کتاب ها این جمع آوری روایت که کاری ندارد اینقدر چرا بیست سال؟ این را خوب است عزیزان یادشان باشد خدمت بزرگی که محدثین ما کردند روایات را انتخاب کردند و بعد عده ای آمدند فهم این روایات را برای ما بیان کردند مثلا علامه مجلسی رضوان الله علیه آمده مرآت العقول آینه خردها شرح چی است؟ شرح همین کافی شریف است یا همین بحار علامه مجلسی خوب است عزیزان بدانند 110 جلد است ولی ایشان فقط روایت جمع نکرده کنار هم اگر می خواست فقط روایت جمع کند 110 جلد خیلی روایت می توانست در حالی که کل روایاتش شانزده هزار تاست یعنی هر حدیثی که نقل کرده فهم روایت و درایت الحدیث بفهمیم حدیث چی می خواهد بگوید واقعا ما مدیون علمای بزرگ و محدثین بزرگمان هستیم اگر می خواهیم عظمت این کار را بدانیم کارهای دیگران را ببینید کسانی که در مسیر اهل بیت علیهم السلام هستند این کار را نکردند ببینید چی جمع آوری شده که وارد اون بحث نمی شویم این کتاب العقل عزیزان یادشان باشد کافی شریف اولین کتابش کتاب العقل و الجهل است بعدا می رود سراغ کتاب الحجه روایات اونها بعد است اول عقل است با یک حدیث مفصلی از آقا موسی ابن جعفر به هشام حضرت خطاب می کنند یا هشام یا هشام یکی اش این است یا هشام ان لله علی الناس حجته گفتیم حضرت می فرماید اعذر بما انذر واحتج بما نهج خدا دو تا حجت برای مردم آورده حجتٌ ظاهره حجتاً ظاهره و حجتاً باطنه یک حجت ظاهری و باطنی فالرسل و الانبیاء و الائمه این که می بینیم پیامبران و انبیاء ائمه اما الباطن فالعقول عقل انسان و خرد انسان و فطرت انسان این هم حجت باطنی هست.
باز راجع به همین واحتج بما نهج آیات قرآن و مستندات قرآنی این آیه را همه الحمدلله همه بلد هستند سوره مبارکه انسان کوچک و بزرگ همه بلد هستند انا هدیناه السبیل اما شاکراً و اما کفورا و هدیناه النجدین سوره مبارکه بلد مکرر در قرآن آمده یادمان باشد یک اصل مسلم خدای متعال تا حجت را بر کسی تمام نکند تا پیامبران و تا انبیاء و تا عقل و فطرت هم عقل و فطرت لذا یادم است این تعبیر را بعضی از بزرگان می فرمودند که تمام تعلیم ها این نکته خیلی زیبایی است یادم است تمام تعلیمات انبیاء جنبه یادآوری دارد چرا چون ما در فطرت خودمان این تعلیمات هست لذا قران هم می فرمود یادآوری کند به این و جالب است این حدیث هم باز من از آقا امام باقر سلام الله علیه در امالی شیخ مفید بخوانم اذا کان یوم القیامه فردای قیامت به یک بنده ای می گویند که افلا املت چرا تو کار خوب نکردی و چرا مسیر خوب را انتخاب نکردی می گوید که من نمی دانستم اول می گویند هل لا املت افلا املت چرا آدم حسابی نبودی و چرا حرف انبیاء را گوش نکردی می گوید من نمی دانستم عذر می آورد کنت جاهلاً هل لا تعلمت چرا نرفتی یاد بگیری عذر برای کسی باقی نمی گذارد و جمله بعدی و حذرکم خدایی که شما را بر حذر داشت از دشمنی که عَدوّا نَفَذَ في الصُّدورِ خَفِيّا ، و نَفَثَ في الآذانِ نَجِيّا (نهج البلاغه، 83) ا فاضل و اردا و زین سیئات الجرائم و هون موبقات العداء حذرکم خدای متعال شما را بر حذر داشت از یک دشمن اشاره به وسوسه های شیطانی این آیه را باز همه بلد هستند الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لا تعبدوا الشیطان خوب حذرکم شما را بر حذر می داریم دشمنی که این ویژگی را دارد نفذ فی الصدور نفذ با دال ذال نفوذ در سینه ها وسوسه ها این آیه را همه بلد هستید سوره مبارکه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ مَلِكِ النَّاسِ إِلَٰهِ النَّاسِ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ نفد فی الصدور در سینه ها وسوسه می کند خفیا و نفس فی الآذان نجیا در گوش انسان هم نجوا می کند و وسوسه می کند ثمره اش چی است؟ فاضل و فارضا جالب است این تعبیر را حضرت در خطبه هفتم نهج البلاغه تقریبا مفصل تر دارند اتَّخَذُوا الشَّيْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكاً بعضی ها شیطان مالکشان و قیمشان است و سرپرست شان است وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاكاً، یک معامله برابر که اینها شیطان هم اینها را به عنوان شریک خودش انتخاب کرد وَ فَرَّخَ فِي صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِي حُجُورِهِمْ، فَنَظَرَ بِأَعْيُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ، (نهج البلاغه خطبه 7) عده ای هستند الله اکبر تعبیر حضرت است می فرماید باذ و فرخ فی الصدور شیطان در سینه اینها تخم گذاری کرده فرخ یعنی تخم تبدیل به جوجه شده و بعد هم دب و درج بعد هم به جنبش و راه افتاده فی حجورهم در دامنش یعنی شیطان همه جور قدرتی در فکر اینها در عقل اینها و در تصمیم گیری اینها دارد فنذر بأعینهم شیطان با چشم اینها نگاه می کند نطق بالسنتهم شیطان با زبان اینها حرف می زند اینها نگاه می کنند شیطان است دارد نگاه می کند و زین لهم الخطر واقعا عجیب است در خطبه نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها من از خطبه معروف فدکیه حضرت فرمود شما کارتان به جایی رسید استنهضکم یعنی چی؟ جناب آقای ملایی یعنی شیطان به شما برپا زد برپا استنهض گفت بلند شوید فوجدکم خفافا بلند شدید آدم گاهی با زحمت از زمین بلند می شود و گاهی خیلی سبک بال بلند می شود و آماده است شیطان صدایتان زد شما بلند شدید حضرت زهرا سلام الله علیها به کسانی که در حق امیر المومنان سلام الله علیه بردند در مسجد النبی خطاب کرد استنهضکم یک صدا زد شما سبک بال بلند شدید اینجا هم حضرت فرمود کار به بعضی ها به جایی می رسد که شیطان نظر فنظر باعينهم و نطق بالسنتهم اینجا هم همین است حذرکم عدواً نفذ فی الصدور در سینه هایتان نفوذ کرده یا نفس فی الآذان نجیا شیطان وسوسه هایش را در گوش شما می گوید فاذل البته این هم اشاره کنم جناب آقای ملایی عجیب است انسان یک سیر صعودی می تواند بگیرد و یک سیر نزولی خیلی عجیب خوب بار دیگر از ملک پران شوم آنچه در وهم تو ناید آن شوم دیدید من گاهی گفتم کسی را می خواهند تعریف کنند می گویند فرشته است چیزی نیست انسان معبود فرشتگان است اگر انسان اوج بگیرد همین انسانی که این حدیث قرب نوافل معروف است انسان می تواند به جایی برسد خدای متعال می فرماید کنت ببینید کنت سمعه الذی یسمع من می شوم گوش عبد صالح خدا کنت و البصره الذی من می شوم چشم این عبد صالح خدا الذی یعنی انسان در اوج صعودی کلام معصوم است در اوج صعودی به جایی می رسد اگر حرف می زند حرفش خدایی است خدا دارد بر زبان او سخنی را خدا دارد اما از این طرف اگر سقوط بکند کارش به جایی می رسد که وقتی حرف می زند به تعبیر امیر المومنین شیطان در زبان اینها سخن می گوید در حدیث ماه رجب ملک داعی مفصل خواندیم گفتیم که در اون روایت می فرماید که در ماه رجب فرشته ای صدا می زند از شب اول ماه رجب بندگان من بیایید تا از شهر و شهری و رحمت رحمتی تا می رسد به اینجا انا مطیعٌ من اطاعنی ببینید انسان سیر صعودی انا خدا می گوید انا مطیعُ من اطاعنی یعنی چی؟ من مطیع هر کسی هستم که بنده مطیع من باشد چرخ با این عظمت برنامه فرمان کسی است چرخ با این عظمت بنده فرمان کسی است که به جز بندگی ایزد یکتا نکند پس انسان می تواند در اوج صعودی به اونجا برسد و در اوج نزولی هم به اینجا برسد که نفد فی الصدور حالا خودتان باید مواظب باشید واقعا حرف هایی که می زنیم اگر انسان یک کمی مراقبت کند این حرف ما شیطانی نیست اگر داریم حرفی می زنیم که دل می شکند و اگر حرفی می زنیم که آبروی کسی برده میش ود و اگر حرفی می زنیم دو نفر را با هم به دشمنی مواظب باشیم این حرف شیطانی است اگر نگاهی می کنیم که نگاه آزار دهنده است اینها می شود نگاه شیطانی خیلی پیچید ه اش نکنیم اِحذَرُوا عَدوّا نَفَذَ في الصُّدورِ خَفِيّا ، و نَفَثَ في الآذانِ نَجِيّا نفذ فی الصدور و نفس فی الآذان فاذل و اردا گمراه می کند و فارضا انسان را نابود می کند یک داستانی هم بگویم خوب استب رای اینکه عزیزان نگویند اینقدر وسوسه های شیطانی خواهش می کنم عزیزان به این قصه عنایت کنند خیلی هشدار سنگینی است بسیار بسیار سنگین است این حدیث جالب است هم در منابع شیعه آمده و هم در منابع اهل سنت صحیح مسلم که از منابع تقریبا 1200 ساله قبل اهل سنت آمده در کافی مرحوم کلینی هم هست داستان این است رسول خدا معتکف بودند در مسجد النبی اعتکاف داشتند کان رسول اللّه صلّى اللّه علیه [و آله] و سلّم معتکفا، یکی از همسران پیامبر جناب صفیه می گوید اتطتیه ازوره آمدند با پیامبر کار داشتم پیامبر را زیارت کنم لیلا شب بود حضرت در مسجد معتکف بودند خبر دادند خانمت با شما کار دارد و همسر شما حضرت آمدند بیرون مسجد پشت دیوار گفت شب و تاریکی و پشت دیوار مسجد النبی حضرت با خانمش حرف می زند فمر رجلان من الانصار دو نفر از اصحاب پیامبر از اونجا عبور می کردند فلما رأیاه النبی تا پیامبر دیدند با یک خانمی حرف می زند اسرع اینها تندش کردند فقال حضرت صدایش کرد بایستید بایستید ایستادند فرمود انها صفیه این خانمم است ذهنتان جای دیگر نرود این همسرم است سبحان الله یا رسول الله پناه بر خدا کی به شما سوء ظن پیدا می کند حضرت فرمود مگر نمی دانید إِنَّ اَلشَّيْطَانَ لَيَجْرِي مِنِ اِبْنِ آدَمَ مَجْرَى اَلدَّمِ شیطان مثل خون که در تمام بدن انسان چطور جریان دارد شیطان اینطوری همین تعبیری که حضرت فرمود شیطان اینطوری می تواند اثر گذار باشد من بهتون گفتم فکر بدی نکنید خوب ببینید ان الشیطان عرض کردم هم در منابع عامه آمده و هم در منابع خاصه آمده ان الشیطان خشیت ان یقضف فی قلوبکم ترسیدم شیطان در دل شما یک وقت وسوسه ای بکند که آقا پیامبر بودند و کی دارد حرف می زند البته این را همانجا عرض کنم نکته مهمی است خواهش می کنم عزیزان عنایت کنید هر چی به ما گفتند و هر چی در روایات سفارش کردند که آقا حق ندارید به کسی سوء ظن داشته باشید به همان مقدار هم سفارش کردن که شما خودتان را در معرض سوءظن و تهمت قرار ندهید اتقوا مواعظ التهم اتقوا المواعظ التهم آقا در معرض تهمت خودتان را قرار ندهید یادم است از قدیم در ذهنم مانده اساتیدی که این را بر ما می خواندند می گفتند اتقوا مواعظ التهم طلب تهم یعنی طلب التهم تو هم همینطوری باش و کاری نکن که بیخودی مردم بهت سوء ظن داشته باشند تو نیز همینطور باش اتقوا مواعظ التهم تو هم همینطور فکر نکنید کسی روحانی است و عالم است و امام جماعت است نمی دانم شخصیت این دیگر هر کاری کرد مردم بهش سوء ظن پیدا نمی کنند طلب تهم خاتم النبیین خودش را از معرض سوء ظن و تهمت دور کرد فرمود همسرم است ترسیدم شیطان یک وقت وسوسه کند در پیش شما پس این با چنین دشمنی داریم
نَفَذَ فِي الصُّدُورِ خَفِيّاً وَ نَفَثَ فِي الْآذَانِ و ابدا سه تا وسوسه اصلی شیطان را حضرت اینجا بیان می فرمود وعد فمنا به گمانم اگر انسان بخواهد دقیق بشود شاید مهمترین وسوسه های شیطان همین سه تا باشد وَ وَعَدَ فَمَنَّى وَ زَيَّنَ سَيِّئَاتِ الْجَرَائِمِ وَ هَوَّنَ مُوبِقَاتِ الْعَظَائِمِ حَتَّى الذا سه تا کار دارد شیطان یک وعده وعده های فراوان می دهد و انسان را به آرزوها سرگرم می کند حالا دیگر نمی شود و فرصت خیلی زیاد است مخصوصا جوان های عزیز اول جوانی هستی و از جوانی ات استفاده کن یکی از وسوسه های شیطان همین است جوان هستید و از جوانی ات استفاده کن اونهایی که جوان بودند در راه خدا به شهادت رسیدند اونها جوان نبودند؟ اونهایی که جوان بودند این همه ایثار کردند حالا آقا ایثار و شهادت طلب ما دیگر حداقل وسوسه شیطان در ما اثر نگذارد وعد و منهم زین سیئات الجرائم گناهان سنگین را تزئین می دهد یکی از تعابیری که در قرآن کریم دارد راجع به شیطان زین السول عزیزانی که می خواهند پیگیری کنند زین و سول شیطان کارش این است گناه را زینت می دهد خیلی قشنگ بزکش می کند که ما جرات کنیم نزدیک برویم سوم هون موبقات العظائم گناه را سبک می کند می گوید چیزی نیست بابا آدم که نکشتیم و از دیوار خانه مردم که بالا نرفتید الان گناهی کردیم و ماه رمضان در پیش است توبه می کنیم خدا که ارحم الراحمین است وسوسه است یک آیه از مستندات قرآنی آیه 120 یعدهم و یمنیهم شیطان وعده می دهد با آرزوها سر را گرم می کند و ما یعدهم الشیطان الا غرور در سوره انعام و سوره نحل و انفال زین لهم الشیطان این واژه زین را در قرآن ببینید زین لهم الشیطان ما کانوا یعملون زینت می دهد سوره مبارکه انفال آیه 28 و اذا زین لهم اعمال الشیطان زینوا سوره محمد صلی الله علیه و آله آیه 25 إِنَّ ٱلَّذِينَ ٱرۡتَدُّواْ عَلَىٰٓ أَدۡبَٰرِهِم مِّنۢ بَعۡدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ ٱلۡهُدَىۙ ٱلشَّيۡطَٰنُ سَوَّلَ لَهُمۡ وَأَمۡلَىٰ لَهُمۡ (محمد، 25) واژه سول و زین املا لهم کار شیطان است اگر شیطان بخواهد موفق بشود در وسوسه اش یک راهی می رود دیگر چیزی نیست این خیلی گناه مهمی نیست حالا فرصت دارید و گناه سنگین نیست من یک مطلبی عرض کنم عزیزان انشاالله استفاده کنند از این فرصت خدا رحمت کند یاد کنیم بارها عرض کردیم دهه مبارک فجر این جمله را این ایام زیاد گفتم به تعبیر مقام معظم رهبری این انقلاب بی نام خمینی در هیچ کجای عالم شناخته شده نیست باز هم یاد کنیم از امام راحل رضوان الله علیه این چهل حدیث امام را عزیزان ازش غفلت نکنند چهل حدیث امام ولی وقتی گفتم این فقط به اصطلاح نسخه نیست الان شما بروید پیش پزشک برایت نسخه می نویسد باید بروید داروخانه دارویش را تهیه کنید ولی امام در این چهل حدیث هم نسخه نوشته هم دارو را گفته و درمان را گفته البته کتابی نیست که رمان نیست که ما یک شب بخواهیم همه اش را بخوانیم اگر عزیزان حوصله کنند سر فرصت یک حدیث حسدش را ما باید سالها در زندگی مان تلاش کنیم که از حسد و تکبر و از عجب فاصله بگیرد یک وقتی از آیت الله العظمی سبحانی شنیدم خدا سلامتشان بدارد می فرمودند سال 1333 الان چه سالی هستیم؟ 1403 هستیم می شود هفتاد سال قبل می فرمودند هفتاد سال پیش ما می رفتیم درس اخلاق امام تو مدرسه فیضیه معروف بود درس اخلاق امام خیلی پیرمردها و حتی بازاری ها می رفتند غیر طلبه ها هم بودند ایشان می فرمود هفتاد سال پیش درس اخلاق امام آیت العظمی سبحانی فرمودند از امام سوال کردند که آقا شما چی مطالعه می کنید برای درس اخلاق تان؟ منابع تان چی است؟ فرمودند اوائل احیاء العلوم غزالی را می دیدم ولی نپسندیدم بعد گذاشتم کنار وسائل الشیعه شیخ حر عاملی را حالا مطالعه می کنم شیخ حر انشاالله عزیزان مشهد مشرف شدند در صحن انقلاب حتما سر مزار این محدث خیلی حق دارد لابد کتاب جهاد النفس و این کتاب هایی که مناسب با مباحث اخلاقی است برای این قصه عرض کردم ایشان می فرمودند امام الان شاید بگویند ای داد بیداد کاش ما هفتاد سال پیش بودیم و درس اخلاق امام می رفتیم و وسائل اشیعه می فهمیدیم و اخلاق بیان امام رضوان الله علیه را و الان خیلی ها می گویند یک استاد اخلاق معرفی کنید سخت است حالا من بگویم آقا واقعا اگر بودید هفتاد سال پیش درس اخلاق امام می رفتید؟ آیت الله العظمی سبحانی می فرمود امام تمام اون از سوی اخلاق است هفتاد سال پیش را واریز کردند در این چهل حدیثشان و همه را آوردند به قلم در این چهل حدیث این را بخوانید عرض کنم که یک حدیثش حدیث توبه است این را بر این جمله عرض کردم خیلی جالب است ایشان در حدیث توبه می گوید شیطان یکی از وسوسه های بزرگش این است گناه را کوچک جلوه می دهد می گوید چیزی نیست حالا این که توبه هم در پیش است و فرصت این تعبیر امیر المومنان هون موبقات العاظائم گناهان بزرگ را هون آسان جلوه می دهد می گوید چیز مهمی نیست دو تا وسوسه دارد شیطان یکی گناهان بزرگ را کوچک جلوه می دهد یک وسوسه دیگر هم دارد البته توبه را بزرگ جلوه می دهد ما جرات نکنیم نزدیک شویم می خواهد توبه کند یک جوانی شب نیمه شعبان در پیش است یک فرصت استثنایی است توبه کنیم و شاید به ماه رمضان نرسیدیم می گوید نه آقا تو اینقدر بارت سنگین است که خدا توبه ات را قبول نمی کند توبه را بزرگ جلوه می دهد ما نزدیک نشویم و گناه را کوچک جلوه می دهد جالب است یک حدیثی هم بخوانم ادامه جمله امیر المومنین سلام الله علیه ترجمه کنیم زیاد داریم در روایت از ائمه سوال می کردند که گناه کبیره و صغیره فرقش چی است خیلی راحت است صغیره می گویند و کبیره می گویند همه شنیدند گناهان ائمه فرمودند صغیره یعنی چی لا صغیرت مع الاصرار اگر کسی به یک گناهی اصرار دارد دیگر برایش عادی شده اون که صغیره نیست شما می دانید این را معصیت چه کسی را می کنید لا صغیرت دیدید دیگر ما گناهان را دسته بندی می کنیم می گوییم این جزو گناهان کبیره نیست لا صغیرت مع الصرار اگر کسی عادت به گناه کرد صغیره ندارد از اون طرف برای کسی که گناه مرتکب شده نا امید نباشد و لا کبیرت مع الاستغفار اگر کسی یک خطا ولو خیلی گناه بزرگ توبه کرد کبیره نداریم توبه کرد خدا گناهش را می بخشد و هون موبقات پس این سه تا از وسوسه های شیطان است حتی الله اکبر بد نیست این یک جمله را اضافه کنم این هون که گناه را آسان جلوه می دهد خواهشی داشته باشیم تقاضا می کنم ملتمسانه عرض می کنم هم از شعرا و مادحین اهل بیت علیهم السلام ما اشعاری شعرا نگویند و مداحان نخوانند اشعاری که خدایی نکرده مردم را ترغیب به گناه بکند گناه را برایشان کوچک جلوه بدهید بیبنید امام یک فقیه و حدیث شناس است فرمود دو تا وسوسه توبه را بزرگ جلوه ندهیم که بترسند گناه را هم کوچک جلوه ندهید الان گاهی من رفته بودم یک وقتی یک شهری حالا اسم نیاورم رفته بودم اونجا یک به اصطلاح جلسه مداحان بود و شعرای اون استان بنا بود سخنرانی کنم یک شاعری آخرین نفری بود که شعر خواند بعد از اون سخنرانی کردم گفتم خیلی شعر شما زیبا بود در مدح حضرت زهرا سلام الله علیها بود خیلی زیبا بود چه قصیده قشنگی ولی خواهش می کنم یک بیتش را دیگر نخوان من فکر می کنم به عقلم می رسد این بیتش برای اونهایی است که گناه را سبک جلوه می کند بیت آخرش بود گفت بار گنه مدح حضرت زهرا می خواست بگوید بار گنه اگر چه ترازو شکن شده است تا او بود شفیع از این بیشتر برد مگر حضرت زهرا شفیع نیست آقا برو اینقدر گناه کردی که ترازو شکسته شده بار گنه اگر گنه اگر چه ترازو شکن شده است تا او بود شفیع از این بیشتر گفتم این را نخوانید یا الان دیدید دیگر این شعر هم زیاد می خوانند دیگر در مورد امیر المومنین سلام الله علیه اگر دوزخ به زیر پوست آری نسوزی گر علی را دوست داری بابا ما جان ما فدای امیر المومنان ولی امیر المومنان سلام الله علیه خودشان راضی هستند این قصه معروف است من یک وقتی از آیت الله العظمی مکارم شنیدم به نظر در تفسیرشان هم آوردند می گویند این همشهری شما حاجب کاشانی خیلی شعر قشنگ می گفته یک وقتی این شعر را گفته بود حاجب گر معامله حشر با علی است من ضامنم تو هر چه بخواهی گناه کن آقا امیر المومنان را در عالم رویا دیده بود فرمود حاجب شعرت را اصلاح کن آقا چیکار کنم فرمود بیت دوم و مصرع دومش را اینطوری گفت حاجب اگر معامله حشر با علی است شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن چرا ما مردم را تشویق کنیم من ضامن تو هر چه بخواهی گناه کن حالا در ادبیات ما اومده دیگر این شعر حافظ هم بد نیست بگوییم به هر حال حافظ هم دارد چون احمدم شفیع بود روز رستخیز گو این تن بلاکش من پر گناه باد حافظ هم گفته باشد که نمی گوییم حتما مگر اینکه یک جوری بخواهیم این اشعار را توجیه بکنیم توجیه سخت است به هر حال این جمله امیر المومنان یادمان باشد هونه آقا وسوسه شیطان یکی اش این است سه تا وعد فمنا زین سیئات الجرا و وهن موبقات العظائم یکی اش این است که گناه را سبک جلوه می دهد وقتی سبک جلوه داد انسان رفت طرف گناه پناه بر خدا پناه بر خدا حتی حتی اذا استدرج قرینته و استغلق رهینته انکر ما زین وقتی خوب انسان را به دام انداخت استدرج یعنی کم کم درجه درجه استدرج قرینته انسان را قرین خودش می کند و رفیق خودش می کند وقتی به دام انداخت وستقلق رهینته می گوید درها را به گروگان خودش بست رهینه انسان را گروگان می گیرد و درها را هم می بندد و حالا می گوید به من چه نه من کی گفتم انکر ما زین من کی گفتم من کی گناه بابا خیلی بیخود کردی من هم بدبخت شدم گناه کردم تو چرا گناه کردی مستند قرآنی اش را می خوانم چطور شیطان انکره انکر ما زین واستعظم ما هول و حضر ما امر همانی که اونجا وهنه به اصطلاح امیر المومنان سلام الله علیه فرمود هونه سبک شمرده بود نه استعظمه خیلی هم بزرگ است برای چی تو گناه کردی استعظم ما هون حضر ما امن همانی که می گفت عیب ندارد در امانی حالا بر حذر می کند به من چه مستند قرآنی این را بخوانم ببینید استدرج قرینته سوره مبارکه بقره سوره آیه 168 و 208 چند جای قران است من یعض ان ذکر الرحمان هر کس از یاد خدا رویگردان شود وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ (زخرف، 36) شیطان می شود قرینش اگر از یاد خدا رویگردان شدی شیطان قرین می شود پس استدرج قرینته قدم به قدم شیطان این کار را می کند ما قرین و رفیقش می شویم رهین یعنی گروگان یعنی گروگانش را درها را به روی گروگان می بندد من یک وقتی تشبیه کردم ببینید تشبیه خوب است یا نه گفتم این باندهای تبه کار را دیدید یک باند تبه کار و قاتل و جانی هستند اینها یک یارگیری می کنند یک نفره می آورند در باند خودشان برای اینکه یک وقت پشیمان نشود و نتواند برود تمام درها را رویش ببندند می گویند برو فلان جا یک آدمی بکش و یک جرمی بکن و آلوده اش می کنند اسناد و مدارکش هم می گیرند و فیلم برداری هم می کنند همین می شود استغلق رهینه درها را به گروگانشان می بندند بلافاصله زنگ می کند و مشخصات را دادیم و عکس و مدرک هم داریم از اینجا بروی فردا پلیس دستگیرت می کند تمام درها را می بندند استقلق رهینه انکر ما زین می گوید نه من نگفتم این انکر ما زین را یک آیه ای بخوانم و با همین آیه شرفیاب شویم محضر قرآن کریم
ملایی: شما یک سوال پرسیدید من کارشناس خوبی نیستم و تشبیه تشبیه خوبی بودید چون گفتید نظرتون را بگویید این نزدیک می کند به ذهن
حجت الاسلام حسینی قمی: الان هست دیگه در باندهای تبهکار این را یک جوری آلوده اش می کنند نتواند برود بیرون می گوید آقا غلط کردم می گویند خوب برو آدم کشتی برویم بلافاصله ما گزارش ات را می دهیم این را عرض کنم ما نباید تحت تاثیر قرار بگیریم باند تبهکار نباید انسان سنگین ترین گناهان هم انجام داده باشد باز باید فاصله بگیرد جرمش سنگین تر نشود حالا این آیه را بخوانم سوره مبارکه ابراهیم علیه السلام آیه 22 الله اکبر تمام این بحث روی این آیه خلاصه می شود و قال الشیطان لما قضی الامر فردای قیامت کار که تمام می شود شیطان به انسان چون می دانید انسان وقتی گرفتار می شود می خواهد بگوید خدایا من مقصر نبودم این شیطان من را وسوسه کرد و تو خودت شیطان را خلق کردی و ما هم فریب شیطان را خوردیم چیکار کنیم؟ وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ ۖ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي ۖ فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ ۖ مَا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ ۖ (ابراهیم، 22) دفاع می کند می گوید خدا به شما وعده حق داد فاعدتکم فاخلفتم من وعده دادم و تخلف کردم 124 هزار پیامبر اومدند شما حرف اونها را گوش نکردی حرف من را گوش کردی می خواستی حرف اونها را گوش کنید من مجبورتان نکردم الا ان دعوتکم و فاستجبتکم صدا زدم شما هم جواب دادید شما اگر مجبور بودیم که دیگر تکلیف معنا نداشت فلا تلمونی فلومو انفسکم من را سرزنش نکنید خودتان را سرز نش کنید ما أَنَا بِمُصرِخِكُم وَ ما أَنتُم بِمُصرِخِيَّ (ابراهیم، 22) نه من می توانم شما را نجات بدهم و نه شما می توانید امروز من را نجات بدهید این مال روز قیامت است جالب است این که حضرت می فرماید که انکر ما زین تازه منکر می شویم می گوید انی کفرت بما اشرکتمون من قبل ما اصلا قبول ندارم انی کفرت اشرکتمون این که شما می گویید من قبول ندارم ان الظالمین لهم عذاب علیم یک آیه دیگر داریم در قرآن داستان بلعم باعورا هست یا یک مصداقش باشد سوره مبارکه حشر آیه 16 خواهش می کنم عزیزان مجالی پید ا کردند 22 ابراهیم شانزده حشر را ببینند كَمَثَلِ الشَّيْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ اكْفُرْ فَلَمَّا (حشر 16) انسان گفت کافر شو فلما کفره انسان که کافر شد قال انی اخاف الله انسان را به سر منزل کفر می رساند بعد اعلام برائت می کند حضرت فرمود انکر ما زین کی بود کی بود من نبودم انی بریءٌ منه انی اخاف الله رب العالمین من خودم از خدا می ترسم این تفاسیر مرحوم علامه طباطبایی ذیل این آیه شیطان راست می گوید که انی اخاف الله راست می گوید یا نه مسخره می کند شیطان کجا اگر خوف خدا داشت این همه بار خودش را سنگین نمی کرد این فراز از خطبه 83
ملایی: خیلی خوب بر می گردیم خدمت حضرتعالی ولی کار خیلی سخت است یعنی تکلیف مان را باید روشن کنیم واقعا و مدد بگیریم از خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام
حجت الاسلام حسینی قمی: به تعبیر امیر المومنین سلام الله علیه خیلی تعبیر تکان دهنده است دبه و فره شیطان در وجود انسان اگر تخم گذاری کرد و جوجه بشود و رشد کند و حرکت کند خیلی سخت است
ملایی: در واقع ما نیستیم او دارد حرکت می کند
حجت الاسلام حسینی قمی: خدا رحمت کند مرحوم آقای برقعی از منبری های خیلی خوب قم بودند ایشان می فرمود مگر نمی دانی ماه رمضان شیاطین در غل هستند پس چطور بعضی ها گناه می کنید ایشان می فرمود بعضی ها را شیطان کوکشان می کند خودکار راهشان انداخته دیدی یکی چیزی را کوک می کنند را افتادند رمضان و غیر رمضان ندارد تازه بعضی ها استاد شیطان هستند الان می دانید واقعا معلم شیطان هستند
ملایی: خیلی خوب متشکرم از حاج آقای حسینی قمی عزیز و این کلمات امیر المومنین است و روایات اهل بیت علیهم السلام و آیات قرآن کریم خدا کند به حق همین قرآن کریم یاد هم بگیرم من انشاالله عمل هم بکنم صفحه 338 قرآن کریم سوره مبارکه حج را تلاوت خواهیم کرد آیات 47 تا 55 را ثوابش را چون امروز باز ذکر خیر حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه توسط حاج آقا تقدیم کنیم به روح بلند آفتاب امام خمینی قدس سره الشریف و همین جا حین تلاوت با هم قرار مدار بگذاریم برای انشاء الله راهپیمایی 22 بهمن و عمل کردن به حرف او که به ما گفت متحد باشید و با هم باشید و پشتیبان ولایت فقیه باشید و نظام تان را حفظ کنید نماد وحدت و همدلی و پشت سر هم بودن هست بفرمایید اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
( قرآن کریم صفحه 338 آیات 47 تا55)
ملایی: یکی دو دقیقه ای زمان در اختیارمان هست حاج آقا با شما هستیم
حجت الاسلام حسینی قمی: خود عزیزان می دانند که چقدر موثر است تلاوت این نوجوان های عزیز خیلی اثر دارد من از نزدیک دیدم خیلی خیلی موثر است به هر حال می دانید خیلی از عزیزان و خانواده ها و خود نوجوان ها و جوان ها تحت تاثیر قرار گرفتند وقتی نوجوانی به این زیبایی متاسفانه انشاالله این نقیصه برطرف شود خیلی از جوان های ما روخوانی قرآن را قشنگ بلد نیستند یک جوانی روخوانی را قشنگ یاد گرفته و تجوید را یاد گرفته و با صوت زیبا می خواند بسیار اثر گذار است روی دیگر جوان ها من خواهشم این است که این برنامه را حتما ادامه بدهند و یقین داشته باشند تاثیرش فوق العاده است یعنی اون آموزش به اصطلاح سمعی و بصری و عملی که می گویند این است هم خانواده ها وهم خود نوجوان ها تشویق می شوند من یک تصویری دیدم در روزنامه ها هفته گذشته این مراسم تا قاریان و حافظان قرآن خدمت مقام معظم رهبری رفته بودند جلسه آخرشان را این نوجوان ها خیلی در این مراسم هم قرآن خواندند و هم حافظ بودند یک تصویری عکس گرفتن این نوجوان ها با مقام معظم رهبری خیلی هم پخش شد نگاه می کردم چقدر نوجوان ها این تصویر اثر گذاشته که تجلیل و این جایگاه و این هم از اون برنامه هاست که قطعا موثر است من یک نکته قرآنی اشاره کنم همین آیاتی که تلاوت شد ببینید و یستعجلونک بالعذاب قرآن می فرماید عده ای عجله دارند این عذاب کو و لن یخلف الله وعده نترسید عذاب خدا همان طوری که نعمت بهشت خدا قطعی است عذابش هم قطعی است اینهایی که مسخره می کنند و دنبال عذاب می گردند عجله نکنند وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ ۚ وَإِنَّ يَوْمًا عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مما تعودن ( حج، 47) قیامت یک روزش کالف سنت مما تعدون مثل هزار سال است هزار سالی است که ماها داریم شما حساب کنید ضرب در چند چند چقدر می شود ان یوماً عند ربه یک روز قیامت کالف سنه مثل هزار سال هم بشارت است و هم انذار است تقریبا همه قرآن بشارت و انذار کنار هم است قل یا ایها الناس انا لکم نذیرٌ مبین هشدار می دهند ولی بلافاصله فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ (حج، 50) و عبد صالح باشی از اون طرف والذین سعوا فی آیاتنا معاجزین اولئک اصحاب الجحیم من ندیدم در قرآن جایی انذار باشد و بشارت نباشد و بشارت نباشد انذار نباشد این ما هستیم که باید هم از انذارش و هم از بشارتش درس بگیریم.
ملایی: بسیار عالی خیلی خوب به برکت آیات قرآن کلام امیر المومنین علی علیه السلام انشاالله دعاهایی که شما می کنید به برکت آمین مردم مستجاب باشد
حجت الاسلام حسینی قمی: خدا را قسم می دهیم به حق محمد و آل محمد و به حق این ماه با عظمت که ماه رسول الله است و به حق مولود این ماه ارواحناه الفداء مهدی موعود خداوند متعال به فکر مسئولین ما برکتی بدهد و گرفتاری های مردم و مشکلات مردم و دغدغه های مردم و نگرانی های مردم را بتوانند برطرف کنند خدای متعال به حق محمد و آل محمد به مردم ما هم سخاوت بیشتر برای دستگیری از نیازمندان عنایت بفرماید خیلی مریض ها التماس دعا گفتند و خدایا به حق مولود نیمه این ماه آقا امام زمان ارواحناه الفداء حوائج ملتمسین دعا را برآورده به خیر بفرما و مریض هایشان لباس عافیت بپوشان و گرفتاری هایشان را برطرف بفرما دنیا و آخرت ما را از اهل بیت جدا مگردان.
ملایی: خیلی متشکرم حاج آقای حسینی قمی از شما و ممنون از دوستان خوبم و بینندگان و همراهان شبکه سه و شبکه محترم افق و شبکه ولایت و شنوندگان رادیو معارف انشاء الله قرار است همه مون صبح 22 بهمن ماه برای اثبات دلدادگی مان به انقلاب اسلامی ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی و ارائه وحدت و یکپارچگی اتفاقا بعد از اینکه ما رفع زحمت می کنیم از حضورتان می توانیم چند لحظه ای بخشی از فرمایش های رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله تعالی را ببینید و بشنوید تا سلامی دوباره خدا نگهدارتان.