اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-11-08-حجت الاسلام پناهیان - مراتب عالی مدیریت ذهن ( قرآن کریم )

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ملایی: سلام و درود خدای متعال و فرشتگان مقرب الهی بر پیامبر بزرگ خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم سلام به روی ماه شما آقایان و سلام به پیشگاه شما بانوان و سلام به همه شما مخاطبان ارجمند برنامه سمت خدا که چه روز قشنگی را پیش رو داریم به اتفاق چه شب زیبایی را امشب تجربه خواهیم کرد و فردا که از راه برسد خوشحالی ها به اوج می رسد در زمین و زمان و در عرش و فرش و بین همه مخلوقات و موجودات بدون استثنا همه از این مناسبت شگرف و بی نظیر در تاریخ بشر انشاءالله هم شگفت زده ایم و هم خوشحال پیشاپیش بعثت رسول مکرم اسلام را خدمت تان تبریک می گویم

 

خیلی خوشحالم از اینکه در آستانه این روز بزرگ توانستیم محضر شما خوبان برسیم بینندگان محترم شبکه سه و شبکه افق و شبکه ولایت و شنوندگان عزیز رادیو معارف ، جونم براتون بگوید که حتما خودتان اهل فضل هستید و خودتان اینقدر بینندگان و شنوندگان فرهیخته ای هستید که حتما دیگر سالهای سال است مبادی به آداب و مناسک این روزها و شب ها اما به هر حال برنامه ما وظیفه اش است که یادآوری اش را بکند به این نیت که ما در ثواب شریک باشیم در شب مبعث کارهای خیلی بزرگی سفارش شده که یک جایی بهش خواهیم پرداخت همین الان اینقدر توجه بدهم که یکی از بزرگترین اعمال و بسیار با فضیلت زیارت آقا امیر المومنین علی علیه السلام است در شب مبعث قبلش هم غسل مستحب است شب مبعث در شب اتفاق می افتد و نماز مخصوصی دارد و بعد حالا وارد روز مبعث هم که بشویم دیگر روزه اش جزو با فضیلت ترین روزها برای روزه داری است معادل هفتاد سال عبادت شناخته شده و البته چیزهای دیگری که بماند برای مطالعه شما در منابعی مثل مفاتیح الجنان و اینها خیلی متشکرم که شما با من می آیید خدمت حاج آقای پناهیان عزیز برسید آقا سلامٌ علیکم و رحمت الله از همین الان یک تبریک.

حجت الاسلام پناهیان:   سلام علیکم خدمت همه بینندگان خوب و تبریک عرض می کنم به بعثت حضرت رسول ما در زمان بزرگترین پیامبر و در زمان رسالت او در واقع زندگی می کنیم مضمون یکی از شکرهای مهم امام حسین علیه السلام در دعای عرفه این است که خدایا ممنونتم من را بعد از آخرین پیامبر به دنیا آوردی که تکمیل ترین پیام ات را دریافت می کنم او که نوه رسول خدا بود این چنین شکر می کرد ما دیگر چقدر باید شکر کنیم اولاً تبریک عرض می کنم به مناسبت داشتن چنین پیامبر با عظمتی ثانیا تبریک عرض می کنم شاید مستقل از تبریک اول نباشد ولی تبریک با عظمتی است به خاطر تولد قرآن جشن تولد قرآن است امشب و ما باید جشن بگیریم میلاد ثقل اکبر را و میلاد ائمه هدی علیهم السلام میلاد ثقل اصغر است و میلاد با عظمت قرآن یعنی میلاد ثقل اکبر را هم باید تبریک گفت روز مبعث را شب مبعث را بینندگان خوب خیلی خوب است که بیایند قرآنی به سر ببرند و درست است قرآن یک بار دفعتاً به رسول خدا نازل شده است ولی اون در واقع به ما که مستقیم نرسیده این که به ما مستقیم رسیده همین نزول تدریجی است که از امشب شروع می شود و با فرمان اقرأ خوش به سعادت کسی که در کنار همه اون عباداتی که فرمودید اون اقرأیی که خدا به رسولش فرمود را گوش بدهد و اون  هم یک گوشه ای بنشیند قرائت کند مانند رسول خدا که خدا به او فرمان داد قرائت کن ما این قرائت را تکرار کنیم و ادامه بدهیم

ملایی:  چقدر خوب حالا همه حرف ها در جایگاه خودش زیبایی و قشنگی اش تعبیر جشن تولد کلام الله قرآن کریم حدسم این است که شما امروز می خواهید ما را ببرید به این سمتی دیگه؟

حجت الاسلام پناهیان:   بله ما طبیعتا با این مقدمه ای که گفتیم نمی توانیم به چیزی جز قرآن فکر کنیم

ملایی:  خیلی هم عالی بهره می بریم

حجت الاسلام پناهیان:   بحث مان را متصل کنیم به بحث گذشته و عرض می کنم خدمت بینندگان عزیز بسم الله الرحمن الرحیم

دو تا سؤال مطرح می کنم به این دو تا سؤال وقتی ما پاسخ بدهیم بحث امروزمان خیلی قرآنی خواهد شد یک ما اگر بتوانیم مدیریت کنیم ذهن خودمان را و قدرت کنترل ذهن پیدا کنیم بهترین مصرفش کجاست؟ یعنی ما قدرت این را پیدا کردیم که تمرکز پیدا کنیم و توجه پیدا کنیم و حواس پرتی ها را جلویش را بگیریم خیلی سخت است این یک قدرت فوق العاده می خواهد ولی حالا می خواهیم یک شوقی در خودمان ایجاد کنیم که به چه انگیزه ای این قدرت تمرکز و قدرت کنترل ذهن و مدیریت کردن ذهن را پیدا بکنیم این یک سوال، سوال دیگر این است که برای این که ما به این قدرت کنترل ذهن مدیریت ذهن به تعبیر دقیق تر و در واقع بازداشتن ذهن از حواس پرتی ها بازداشتن ذهن از بد فکری ها باز داشتن ذهن از تفکر ضعیف و سست و واداشتن ذهن به بلندنظری و به عقلانیت و همه آنچه که در مدیریت ذهن ما لازم داریم که می ترسم تا ماه رمضان هم این بحث تمام نشود گرچه من اصرار دارم این بحث را یک جوری بشود جمعش کرد تا ماه مبارک رمضان ما بخواهیم به این قدرت مدیریت ذهن برسیم چیکار کنیم؟ یک راه حل عملی به طور مشخص و جامع و موثر برای به دست آوردن عالی ترین سطح مدیریت ذهن

ملایی:  پس چطوری به دست بیاوریم و بعد کجا بهترین بهره را ازش ببریم جفتش هم یک جواب دارد؟ حدسم این است دو تایش به یک جا ختم می شود

حجت الاسلام پناهیان:   بهترین مصرف مدیریت ذهن هنگام قرآن خواندن است و چون واقعا لذت بخش و مست کننده است من می خواهم این را بگویم حرف خودم است خورده نگیرند دوستان این که مست کردن به مسکرات و مشروبات الکی و اینکه قمار بازی کردن و اینکه بعضی از رفتارها خیلی حرام شده به خاطر این است که عرض خودم هست و تحلیل خودم را می خواهم عرض کنم به خاطر این است که مست شدن و غرق شدن و هیجان بردن از قرآن را منع می کند اینقدر خدا غضبناک می شود از انسانی که می خواهد مست بشود می خواهد غرق هیجان بشود و می فرماید چرا سراغ قرآن نمی روید و چرا خودتان را محروم می کنید از این مقدار از مدهوشی و لذت بردن و از هیجان مثبت انرژی بخش چرا خودت را محروم می کنی بعد کسی که کسی می رود سراغ هیجان های کم و کهتر هست خدا غضبناک می شود این تعبیر بنده است و این روایتی است که من دارم می گویم حالا ممکن است فلسفه حرمت شراب و قمار و چیزهای دیگر هم باشد کاری ندارم فلسفه غضب خدا که شامل این جور امور شده امور دیگر هم باشد ولی من می خواهم اینجا به مبالغه سخن بگویم اینجا مستی و مدهوشی هست لذتی هست که خدا حق دارد به خاطر این که یک انسانی خودش را دارد از لذت قرآن محروم می کند می رود سراغ لذت های دیگر خدا بهش غضبناک می شود که چرا البته خیلی از لذت ها از دنیا ممنوع نیست بلکه مستحب است اونها را من کاری ندارم نمی خواهم همه لذت ها را بگویم ولی لذت قرائت قرآن بالاترین لذت و هیجانی است که خدا در دنیا آفریده خیلی عجیب است همین ابتدای سخن یک حرفی را از حضرت آیت الله العظمی بهجت عرض کنم ایشان می فرمودند که اونهایی که مشتاق ملاقات آقا امام زمان علیه السلام هستند البته می دانید خیلی ها مشتاق نیستند ولی برایشان جالب است و علاقمند هستند ببینند در حد اینکه جالب است هلاک نمی شوند در ندیدن کاری هم شاید نمی کنند و تلاشی هم شاید برایش نکنند یک تصویری هست می گوید ببینم نمی میرد برای این که ببیند یعنی نمی رود عمری را سفر کند برای اینکه ببیند ولی حالا ایشان دارند به اونها می گویند به اونهایی که خیلی مشتاق هستند می فرماید شما که خیلی مشتاق هستید عدل ولی عصر ارواحناه له الفداء ثقل دیگر قرآن است قرآن را باز کنید ببینید یعنی آقای بهجت خودش از قرآن یک حظی می برده شبیه این حظی که ماها تصور می کنیم از دیدار مولا برایمان پیدا بشود خیلی پاسخ منطقی ای است و توضیح دارد که توضیحش را خود آقای بهجت باید بدهند فرق هایش چی است و لذت هایش چگونه است همین نگاهی که ما می کنیم به قرآن این نگاه اون لذت را که ندارد اصحاب رسول خدا به رسول خدا می گفتند یا رسول الله شما وقتی که قران می خوانید با یک حلاوت دیگری در قرآن حس می کنید در قرآن خواندن شما می بینیم شما یک رابطه عجیبی با قرآن برقرار می کنید ولی ما قرآن می خوانیم اینطوری نیست یک کمی کلمات برایمان عادی تر است حضرت فرمود شما ظاهر قرآن را می خوانید و من باطن قرآن را می خوانم بعد دستشان را به صورتی تکان می دهند ننوشته اینجا به چه صورت تگان می دهند که من با اعماق قلبم قرآن می خوانم و شما همینطوری سطحی از روی زبان قرآن می خوانید پس اگر کسی این سوال را از ما پرسید که خدایی که ما را در این دنیا پر از مشکلات آفریده و بعد ما را علاقمند به امور جذاب و هیجان انگیز کرده خود ایشان خود پروردگار عالم چه پیش بینی برای لذت و هیجان ما کرده آیا به ما گفته است که هیچ لذتی نبرید تا در بهشت من به شما لذت بدهم منطقی به نظر نمی رسد این پاسخ اگر خدا اینقدر انسان را اسیر شهوات و مایل و علاقمند به هیجان ها و لذت ها قرار داده چه پاسخی در دنیا برای ما پیش بینی کرده پاسخ این سوال این است که خوب معلوم است قرآن قرائت قرآن ملاقات اولیاء خدا همچنین که امروز موضوع بحث مان نیست و البته ملاقات مومنین هم حظی ایجاد می کند دیدن اهل بیت و خانواده و اینها فرزند پدر و مادرش را تا وقتی که کودک است چقدر خوشحال می شود پدر و مادر به ویژه دورانی که فراغت دارند دوران پیری چقدر خوشحال می شوند و زن و شوهر اگر همدیگر را ببینند چقدر خوشحال می شوند خدا فرمود همین علامت کافی است من اینها را ببرم بهشت چون شما اینقدر سالم رابطه تون را نگه داشتید همدیگر را می بینید خوشحال می شوید می فرماید اون زن جایش در بهشت است که مردش می بیندش خوشحال می شود خیلی چیز عجیبی است اینها لذت هایی است که در دنیا قرار داده ولی لذتی که واقعا هیجان انگیز است من از کجا می گویم این لذت خیلی بالاست؟ از اشک های امیر المومنین علی علیه السلام هنگام تلاوت قرآن اون اشک فقط نمی ریخت های های گریه می کرد و این های های گریه کردن حضرت اینقدر می شد تا حضرت بی رمق می شد بالاخره جسم یک مقداری می کشد حضرت می فرمود بس است دیگر توانم نمی کشد پیرهن حضرت خیس شده بود هیجان است دیگر این هیجان در شهر بازی و مسابقه فوتبال نمی شود به دست آورد خیلی هیجان عمیقی است ظاهرش اشک است ولی با اون اشکی که مردم هنگام اندوه و ماتم تصور می کنند خیلی متفاوت است.

پس ما از رفتار امیر المومنین علیه السلام می بینیم شاید یکی از بهترین راهها برای رسیدن به حقیقت قران همین زیارت امیر المومنین علی علیه السلام است که امشب اینقدر مستحب است

حجت الاسلام پناهیان:   و فردا مبعث

ملایی:  منظورم اینه هم شب مبعث و هم روز مبعث

حجت الاسلام پناهیان:   قدیم ها وقتی می رفتند برای زیارت امیر المومنین علیه السلام دو روز بعد می رسیدن از راه های قدیمی می گفتند خوب ما که امسال درک نکردیم می ماندند نجف اشرف تا سال آینده مبعث را درک کنند و برگردند یعنی این اتفاق ها در باور قدیمی های ما بوده به خاطر این کلام معصوم این ثوابی که برای زیارت حرم  امیر المومنین علیه السلام در ایام مبعث هست خیلی بی نظیر است زیارت از راه دور هر کسی می تواند و زیارت امام رضا علیه السلام هر کسی می تواند و دیگر اونها روش هایی است که ما به کار می گیریم انما الاعمال بالنیات خدا به نیت های ما ثواب خواهد داد علی ابن ابیطالب علیه السلام قرآن ناطق است و علی ابن ابیطالب باب قران است و امیر المومنین باب شهر حکمت نبوی است و امیر المومنین علی علیه السلام بهترین مفسر قرآن است لذا ما هر چی در مورد امیر المومنین علی علیه السلام بگوییم کم گفتیم و مناسب شأن حضرت نیست و دون شأن حضرت است کلمات ما ولی یکی از توصیفاتی که برای حضرت هست این است که ایشان عِدل قرآن است و ایشان راهی است برای اینکه دست ما را بگیرد و به قرآن متصل بکند شاید به همین دلیل یکی از دلائل این که شب مبعث شما باید بروید محضر امیر المومنین علی علیه السلام این همه ثواب دارد و این باشد و شما می دانید بینندگان عزیز حتما می دانند تنها کسی که شاهد نزول وحی هست علی ابن ابیطالب علیه السلام است وقتی که وحی امشب نازل شد بر رسول خدا مخاطب وحی است و بعد روایت دارد که فرمود علی جانم تو شنیدی آنچه که من شنیدم؟ گفت بله یا رسول الله تو دیدی آنچه که من دیدم؟ جبرئیل هم این را بله من دیدم فرمود تو هر چه من می بینم و می شنوم می شنوی و می بینی و فقط تو پیامبر نیستی بعد از من جانشین من هستی و کلمات بسیار بلند این خیلی مهم است شب جشن علی ابن ابیطالب علیه السلام است امیر المومنین چه جشنی از این بالاتر که شاهد نزول وحی باشد چه اتفاق عمیقی در قلب امیر المومنین افتاد جدای از شخصیت با عظمت رسول خدا که او خورشیدی است که ما نمی توانیم اصلا به او نگاه کنیم در عظمت این ماه منیری که کنار اون خورشید تابان دارد تلألو می کند و قرص ماه شب چهارده می درخشد و دلهای ما را روشن می کند تشبیهاتی است که ما به کار می بریم این زیبایی خاص خودش را دارد لذا شب علی ابن ابیطالب علیه السلام هم هست چند روز پیش ما یک بحثی داشتیم در مورد میلاد امیر المومنین علی علیه السلام در کنار خانه کعبه و باید برای مردم مکه کافی بود علی ابن ابیطالب شهادت بدهد بفرماید اون راست می گوید من دیدم که وحی بر او نازل می شد باید امیر المومنین کافی بود ولی متاسفانه خوب اونها مسئله شون از همین اول علی ابن ابیطالب علیه السلام بود چون پسرهای اونها چرا نباید در خانه کعبه به دنیا بیاید خدا هم چطوری امتحان می گیرد خوب پس بالاترین مصرف ما و بهترین مصرف ما برای بحث مدیریت ذهن قرائت قران است اگر از کسی پرسیدند شما چرا داری کار می کنی روی مدیریت ذهن خودت هر لحظه موبایل پیام می دهد و گوشی ات پیام می دهد زود باز نمی کنی هر موقع خبر می آید زود باز نمی کنی داری منظم می کنی که ذهنت دچار هرزگی نشود چرا داری برنامه های تلوزیون را گزینشی نگاه می کنی ساعتش تمام بشود فیلم سینمایی در اوجش هم باشد هر برنامه ای را نمی بینی و هر جایی نمی روی چرا داری مدیریت ذهن می کنی هر رادیویی را هر لحظه باز نمی کنی چرا با هر کسی حرف نمی زنی نمی خواهی حرف منفی در وجودت مثلا بیاید و اثر منفی بگذارد چرا هر حرفی را نمی زنی در مدیریت ذهن به این حرفها خواهیم رسید قسمتی از زبان مرحوم قاضی را یکی از شاگردانش می گفت ما سالها بود می دیدیم یک قسمتی از زبان ایشان انگار زخم است و رنگش فرق می کند چطوری بالاخره پرسیدیم از ایشان از مرحوم قاضی طباطبایی رضوان الله کوه عرفان به تعبیر حضرت امام و ایشان فرموده بودند که من سالها سنگ می گذاشتم روی زبان خودم که وقتی می خواهم حرف بزنم این سنگ به من یادآوری کند که ببین هر حرفی نزن برای کی داری می زنی و چی می خواهی بگویی که حساب شده حرف بزنند یعنی اینقدر با کار فیزیکی کنترل می کرد اینها همه اش کار مدیریت ذهن است شما وقتی مدیریت زبان بکنید مدیریت ذهن کردید که اینها را باید جداگانه بهش بیشتر پرد اخت از کسی بپرسند که تو چرا داری اینقدر زجر می کشی در مدیریت ذهن راحت بگیر می ارزد بخواهم قرآن با تمرکز بخوانم و قرآن با توجه بخوانم قرآن را بفهمد فهمش هم منوط به این توجه است و حواسم جای دیگر پرت نشود مثلا در جریان قرائت قرآن که انشاالله ببینید امشب و فردا چه تعداد از دوستان دور قرائت قرآن جدیدشان را از امشب شروع می کنند واقعا ادامه بدهند و تمام کنند قرآن را مقطع ماه رمضان برای کسانی است که خیلی وقتها نمی آیند ولی خیلی از بندگان

ملایی:  می خواهند قرآن انس داشته باشند امشب نقطه عطف باشند و بگویند به برنامه ما راههای ارتباطی مختلف داریم دیگه بگویند این بحث چقدر توی این نقطه گذاشتن نقطه عطف مؤثر بوده در نگاه تازه برای قرآن

حجت الاسلام پناهیان:   شروع تازه رسم تازه برای قرآن خواندن مثلا در قرائت قرآن می فرماید سعی نکن حتما سوره را تمام کنی آدم به اواخر سوره که می رسد می خواهد سریع بخواند که بگوید من این سوره را تمام کردم در روایت آمده چه اصراری داری تمام کنی وایسا اگر می خواهی فکر کنی رویش همین جا وایسا فکر کن سطحی اگر رفتی برگرد دوباره بخوان کجا می خواهی بروی

ملایی:  من یک سوال بپرسم بحث اگر از مسیر اصلی اش می رود شما دوباره برگردید ممکن است الان بیننده ای بپرسد حاج آقای پناهیان باشد قبول از کجا شروع کنیم من امشب می خواهد یک نگاه و به قول شما تمرکز تازه و توجه جدید و نویی را یعنی یک سری ابزار اینطوری می خواهم بگویم یک سری راهکار هر جا صلاح دانستید بگویید من می گویم ولی اجازه بدهید من یک در واقع روایتی را برای دوستان بخوانم برای چی؟ برای اینکه اهمیت با توجه قرآن خواندن مشخص بشود این خیلی مهم است من حالا یک قطعه ای از این روایت را بخوانم بنابر نقل مصباح الشریعه از امام صادق علیه السلام می فرماید من قرأ القرآن و لم یخذأ لله و لم یرق قلبه کسی که قرآن بخواند ولی خاضع به خدا نشود و لم یرق قلبه قلبش رقیق نشود و اشکش در نیاید مثلا و لا ینشأ حزناً و غمگین قرآن را نخواند البته این غم با اون غم

حجت الاسلام پناهیان:   غم مصیبت دنیایی و افسردگی فرق می کند همان بشنو از نی چون حکایت می کند و از جدایی ها شکایت می کند آدم دلش برای مادر اصلی خودش تنگ می شود و انگار صدای مادر اصلی خودش را می شنود ببخشند پروردگار عالم که من اینطوری صدا می زنم خدا را در تشبیهات پیامبر هم هست که خدا از مادر مهربان تر است به این حساب عرض می کنم

ملایی:  به حساب غم و شادی برای عارف چه تفاوت دارد

حجت الاسلام پناهیان:   و لا ینشأ حزناً و وجلا یک لرزشی در دل پدید می آید فی سره اگر کسی قران را اینطوری نخواند که در سرش جلسه قبل ما یک کمی در مورد سر و باطل صحبت کردیم اثر نگذارد چی می شود؟ فقد استحان بردم شأن الله تعالی و خسر خسراناً مبینا (نساء، 119)  توهین کرده به عظمت خدا و ضرر کرده این هم این طرف ماجرا بود یک کمی دیگر برگردم از اون ور ماجرا بگویم می فرماید کسی انس به خدا پیدا کند دیگر تنهایی را حس نمی کند می فرماید کسی انس به قرآن پیدا بکند دیگر احساس نیاز به رفیق پیدا نمی کند رفیق باشد خوب است نباشد نباشد کسی انس به قرآن پیدا کند دیگر از هیچی نمی ترسد کسی انس به قرآن پیدا بکند با هیچ لذتی لذت قرآن را عوض نمی کند اصلا می گوید نمی شود بروید کنار ببینید مزه نمی دهد دنیا برایش محتاجٌ الی ثلاثت اشیاء قرآن به سه چیز احتیاج دارد قلب خاشعی متکبرانه نباید برود پای قرآن متواضعانه برود و توام با حساب بردن از پروردگار عالم برود و وضو بگیرد و رو به قبله بنشیند این آدابی که ما رعایت می کنیم همه اون مقدمات بدنی خشوع است برای تاثیر گذاری در ذهن می دانید که نماز خواندن قرآن خواندن رسمی است و مؤدبانه پس ما دو جور قرآن خواندن داریم یک قرآن خواندن معمولی بنشینی روی مبل و زمین و در هیئت و هر جایی هست به هر حال راه رفتن است هدفون بگذار و در ورزش ات قران بخوان و اگر بی احترامی نشود و بعد هم رفتن آرام این را قرآن خواندن غیر رسمی است قران خواندن رسمی نماز است چه واجب و مستحبی قرآن خواندن رسمی واجب داریم می شود نماز یومیه قرآن خواندن رسمی است که مستحب است که نوافل می شوند این را امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید أمّا اللّيل فصافّون أقدامهم تالين لأجزاء القرآن يرتّلونه ترتيلا (نهج البلاغه، خطبه 193) اما سحرگاهان بلند می شوند ایستاده قرآن می خوانند ادامه روایت را نگاه کنید می بینید حضرت نماز خواندن آنها را توصیف می کند نمی فرماید یصلون فی القرآن

ملایی:  یرتلون القرآن مثلا ترتیلا ولی قرائن می گوید

حجت الاسلام پناهیان:   یک قلب خاشع می خواهد این قلب خاشع را آدم چطوری می تواند به دست بیاورد؟ دوباره ببینید یک کم ذهن خودش را متمرکز می کند روی عظمت پروردگار که عظمت پروردگار که خود قران خیلی کمک می کند یکی از بیشترین مواردی که تو قرآن می خواهد ما را خدا متوجه عظمت خودش بکند قدرت خودش بر انسان است هر زمانی بخواهد ما را می میراند ما را مریض می کند روز قیامت از ما حساب می کشد او تصمیم گرفت ما را به دنیا بیاورد و او تصمیم گرفت در کجا ما به دنیا بیاییم او مقدرات ما را به دست دارد و تعیین می کند و او در مقابل رفتار ما پاسخ هایی را پنهان می کند وقتی آدم به قدرت خدا بر خودش نگاه بکند قلب خاشع پیدا می کند درسته؟ چطوری قران می خوانیم که و بدنٍ فارغ بدن فارغی داشته باشد نه سیر باشد آنچنان که الان موقع هضم شدن غذاست بگیر بخواب نمی خواهد قرآن بخوانی نه گرسنه باشد به خودش بپیچد و نه تشنه باشد آن چنان نه آب زیاد خورده باشد که وضو بگیرد و از نواحی دیگر تحت تاثیر قرار نگیرد و خوابش نیاید و موضعٍ خال و جای خالی و خلوت دیگران حواسشان را پرت نکنند ببینید چقدر قرآن خواندن مهم است که شما عوامل حواس پرتی را کلاً باید حذف کنید در بدن در محیط و در حالت فکر اگر در خانه آدم بخواهد قرآن بخواند خوب است همه را همراه کند یا برود در جلسه قرائت قرآن همراهی دیگران کمک می کند به تمرکز آدم که دیگران هم همین کار را انجام می دهند یا دارند قرآن خواندن تو را گوش می دهند تو برای دیگران شروع می کنی به خواندن

ملایی:  جواب خیلی خوبی بود به اون سؤال

حجت الاسلام پناهیان:   فاذا خشع لله قلبه فر منه الشیطان الرجیم وقتی خشوع پیدا کرد شیطان از او فرار می کند شیطان از حال خوب بدش می آید وحال خودمان را خوب کنیم شیطان فرار می کند خیلی عجیب است نمی ایستد اونجا حالش به هم می خورد مشمئز می شود چقدر خوب است ما یک کاری بکنیم قرآن از ما ببخشید عذر می خواهم شیطان از ما بدش بیاید و فرار کند یکی در روضه اباعبدالله الحسین است ببخشید بی مقدمه می گویم چون هدیه ویژه الهی است و اباعبدالله الحسین هم هزینه اش را داده و اصلا هیچ قطع نمی تواند بکند می رود گم می شود شیطان حالا بعضی ها می گویند ما در همان شرایط هم شیطان می رود سراغشان بروی شیطانی کنی شیطان نفس است ولی درست برویم راه را اینطوری پای قرآن درست بشویم با خشوع نه با غرور همین اثر را دارد شیطان یکی از کار دیگری نمی تواند بکند جز اینکه مدیریت ذهن ما را مختل کند لذا می فرماید فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ (نحل، 98) وقتی می خواهی قرآن بخوانی به خدا پناه ببر از شیطان رجیم چرا؟ چون شیطان کاری با انسان نمی تواند انجام بدهد جز اختلال در مدیریت ذهن یک بار دیگر این را بگویم شیطان کلاً با انسان کاری نمی تواند انجام بدهد جز اختلال در مدیریت ذهن حواس ما را پرت کند و وسوسه ای را بندازد تو ذهن ما افکار مان را مشوش کند و منفی بگذارد کار دیگری نمی تواند بکند علاقه های ما را نمی تواند جابجا بکند و اراده ما را نمی تواند جابجا کند و اعضا و جوارح ما را نمی تواند مدیریت کند یک ذره فقط اختلال در مدیریت ذهن می تواند ایجاد کند لذا سر قرآن باید استعاذه داشته باشیم که بتوانیم قرآن را بهتر بخوانید همه اینهایی که ما داریم می گوییم کمک می کند کلاً به مدیریت ذهن شما با یک فرد خارجی نامسلمان اصلا آشنا نیست با این آداب در مورد مدیریت ذهن می شود با جهانیان حرف زد در روان شناسی امروز یک موضوع خیلی مهم است مدیریت ذهن و کنترل ذهن خیلی مهم است و عرفان های شرقی مدیریت ذهن خیلی کار می کنند با تمرکزشان و از دور یک لیوانی را می شکنند با تمرکزشان پشت در می فهمند کی است و حس های دیگرشان را فعال می کنند اینها نتایج بیدار شدن حس از نتایج خوب مدیریت ذهن است و بعد به اینها بگو من یک برنامه ای دارم برای تقویت مدیریت ذهن می گوید چی است برنامه ات؟ یک کتابی داریم کلمات خداست اون را با توجه می خوانیم و همه تواضع می کنند به کارت و تحسین ات می کنند عرفان شرقی و نمی دانم روش های غربی در روان شناسی برای کنترل مدیریت ذهن تحسین ات می کنند اونها نیازی نیست معتقد باشند به خدای ما و معتقد باشند به استحباب و ثواب و این حرفها می گویند باریک الله در روان شناسی می فهمند که تو به قدرت مطلقی پناه بردی و از او داری کمک می گیری برای تمرکز و به او داری توجه می کنی تحسین می کنند شما را هر چند دین را قبول نداشته باشند و خدا را نشناسند چون راه موثری است برای مدیریت ذهن می فرمایند فاذا تفرق نفسه من الاسباب تجرد قلبه للقرائه می فرماید وقتی که از اسباب فراغتی پیدا کرد یعنی هر اسبابی لازم بود فراهم کرد و هر اسبابی نباید اونجا می بود اونها را ترک کرد قلبش متمرکز می شود برای قرائت قلبش قلب متمرکز می شود یعنی همین توجه ذهن از صمیم دل چون قلب متمرکز بشود بدون توجه ذهن که فایده ندارد و ذهن هم متوجه باشد بدون قلب عمیق نمی شود ما جلسه قبل در مورد عمیق بودن صحبت کردیم و لا یعترضه عارض و وقتی که تفرق و فراغت پیدا کرد از اسباب و تجرد پیدا کرد قلبش برای قرائت و هیچ عارضه ای به او به اصطلاح عرضه نشد فیحرمه برکت نور القرآن این چی می شود؟ محرم نور قرآن می شود و فوائده چی می شود؟ این فوائد قرآن را شروع می کند به دریافت کردن من یک کمی از این در واقع فوائد را بگویم ولی اجازه بدهید باز هم این را بخوانم اواخر این روایت را فاذا اتخذ مجلساً خالیا و اعتذر ان الخلق یک مجلس خالی پیدا کرد و از مردم دوری پیدا کرد و بعد از دو خصلت خضوع القلب و فراغ البدن استأنس روح و سره بالله عزوجل مأنوس می شود سرش به خدا عزوجل و وجد حلاوت مخاطبات الله تعالی عزوجل عباده الصالحین شیرینی مورد خطاب قرار دادن خدا را می فهمد اون وقت است که می شود اقرأ و ارقع اینطوری می شود دیگر و علم لطفه بهم و می فهمد لطف خدا را به بندگان خوب خودش حالا این نکته ای که می خواستم عرض کنم این است ما انسان هایی هستیم که نیاز به محبت داریم خیلی زیاد اگر کسی بگوید نه من نیاز به محبت ندارم دروغ می گوید نا امید شده از محبت ما نیاز داریم محبوب باشیم همه مون، سن مان بالا می رود دلیل نمی شود بر اینکه مثل دوران کودکی که وابسته بودیم به محبت پدر و مادرمان به ما این وابستگی را دیگر نداریم نه این وابستگی به نیازها بیشتر شده بر اساس آیه قرآن می گویم انسان چقدر نیاز به محبوب بودن دارد هیچ کس خالی نبندد خواهش می کنم و در مورد خودش دروغ نگوید همه انسان ها نیاز به محبوبیت دارند چقدر می فرماید وقتی فرعون از دنیا رفت آسمان و زمین برایش گریه نکردند یعنی آدم بد محبوب در آسمان و زمین نیست پس ما چقدر به محبت احتیاج داریم محبوب باشیم در آسمان ها و زمین در زیارت امین الله امشب برای امیر المومنین این زیارت را بخوانیم دعا می کنیم محبوبتاً فی أرضک و سمائک در آسمانها و زمین من را محبوب قرار بده انسان اینقدر نیاز به محبت دارد و مهمترین محبتی که در آسمانها وز مین انسان دنبالشان می گردد علاقه خداست به ما و ما اگر علاقه خدا به خودمان را دریافت نکنیم می میریم می پوسیم و سرد می شویم و آهن می شویم و سیاه می شویم و ما مثل مادری که محبت خودش را به بچه لطف خودش را به بچه نشان می دهد و شیر به او می دهد و او را در آغوش می گیرد به این در آغوش گرفتن خدا احتیاج داریم و این در آغوش گرفتن خدا با قرآن است و در مورد نوزادها گفتند اگر شش ماه کسی کودک را بغل نکند همه نیازهایش را تامین نکنند می میرد ما اگر در آغوش خدا نرویم می میریم و در آغوش خدا رفتن یعنی در آغوش کلمات او رفتن و بعد چه اتفاقی می افتد؟ کاملا می فهمیم خدا چقدر ما را دوست دارد و الا اینقدر با ما حرف نمی زد با ما و اینقدر حرف نمی زد برای ما من دیدم آدمی را که داشت جان می داد در اثر دریافت این که خدا چقدر خدا او را دوست دارد بچه هیچ وقت نمی گوید مامان من عاشقتم همیشه چک می کند که آیا مامان دوستش دارد یا نه این برایش مهم است در محبت او احساس امنیت می کند و ما وقتی بزرگ می شویم باید در آغوش محبت خدا به خودمان احساس امنیت بکنیم و این با قرآن است عمیق قرآن را بخوانیم می فهمیم برای خدا مهم است و می فهمیم دوستمان دارد و عمیق مدیریت ذهن بکنیم اون وقتی که بالاترین جشن برایمان جشن مبعث می شود قرآن مال قرآن خوان های حرفه ای عزیز که عزیز هستند و تنها برای اونها نیست قرآن مال قاریان نیست و قرآن مال مفسرین نیست و قرآن فقط مال علامه طباطبایی و عمامه به سرهایی که قرآن می خواهند شرح بدهند نیست و قرآن مصرف همگانی دارد و قرآن فقط  داروی بیماری نیست حواس که باید اون را تنفس کنیم و آبی که باید همیشه او را بنوشیم و غذاست غذایی است که باید او را محبت است قرآن محبت خداست

ملایی:  قران می تواند رجبعلی خیاط ها بسازد با اون شرایط قران می تواند تحولات عجیب و غریبی با اون سه تا لازمه ای که فرمودید یک بار مرور کنیم و بعد برویم محضر قرآن

حجت الاسلام پناهیان:   یک جمله دیگر بگویم اگر ما محبت خدا را از طریق قرآن به خودمان دریافت کردیم چه اتفاقی می افتد؟ زیادترش را می خوانیم خدا مجبور می شود ببخشید خدا مجبور نمی شود مجبور می شود ولی خودش را بفرستد به ما محبت کند و تازه عاشق ملاقات امام زمان می شویم می فهمیم چرا دوست داریم برویم پیش امام زمان مان لیت شعری عین الصغرتک بک النوا کاش من می دانستم تو کجایی اصلا من فقط می دانستم تو کجایی آرام می گرفتم اینها همه اش درباره همین است درباره اون لحظه محبت خداست به ما که این را در قران می فهمیم و بعد زیادش را می خواهیم زیادش را می خواهیم آقا امام زمان یابن رسول الله تو به ما نگاه کن یک چشمه اش همین که می رویم در حرم آرام می گیریم سه تایی که باید مرور کنیم خشوع قلب فراغت بدن خلوت محیط سه تا

ملایی:  خیلی ممنونم من فکر می کنم که از همین امروز از همین لحظه های پیش رو می توانیم نقطه عطف را انشاالله آغاز بکنیم یعنی توجه دوباره و بشویم جزو یحببکم الله از مسیر خواندن قرآن کریم و حاج آقای پناهیان بسیار بسیار عالی بود تا اینجای کار

حجت الاسلام پناهیان:   در محضر قرآنی هستیم که دست شما بهش متبرک می شود

ملایی:  بیان این نکات به این درستی به جان علاقمندان به قرآن می نشیند تشکر از شما لازم است جونم برایتان بگوید که اعمال و آداب و شب مربوط به مبعث و روز مبعث در خیلی جاها می توانید به دست بیاورید و کانال های ما هم انجام وظیفه می کند و می توانید مراجعه کنید و اطلاعات را دریافت کنید در محضر قرآن کریم هستیم با این بحث امروز خیلی باید نگاهم به تلاوت قرآن عوض شود صفحه 326 سوره مبارکه انبیاء آیات 45 تا 57 را تلاوت بکنیم درود خدا به نوجوان های عزیز و گلی که برایمان به این زیبایی قرآن را تلاوت می کنند.

اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

( قرآن کریم صفحه 326 سوره مبارکه انبیاء آیات 45 تا 57)

ملایی:  اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

گفت امین و امن و مومن آنقدر دنیا خطابت کرد خدا طاقت نیاورد و سرانجام انتخابت کرد رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم انشاالله شادی بخش زندگی دنیا و آخرت همه مون باشد ثواب تلاوت آیات قرآن تقدیم وجود نازنین شان دو تا نکته و ادامه فرمایشات حاج آقای پناهیان عزیز نکته اول این که خوب حاج آقای بهشتی خدا حفظشان کند که در برنامه حضور پیدا می کنند خدا سلامتی شان بدهد قرار شده که شما بهتر می دانید سه شنبه های هر هفته در فضای مجازی برنامه هر بار یکی از قهرمانان عرصه توحید را معرفی کنند برایمان خوب فاطمه بنت اسد سلام الله علیها معرفی شدند برنامه گذشته یعنی هفته قبل فردا سه شنبه در فضای مجازی برنامه این بار قهرمان دیگری در عرصه توحید را معرفی می کنند و حضرت خدیجه ام المومنین سلام الله علیها است که همراهی بفرمایید با فضای مجازی هشت را بفرستید به 20000303 مسیر همراهی فراهم می شود مطلب دوم غسل امشب شب مبعث که در شب توصیه شده عرض می کنم که زیارت امیر المومنین امشب و فردا و همینطور زیارت حضرت رسول صلوات الله و سلامه علیه و آله روزه فردا که فوق العاده فضیلت دارد و سفارش بهش شده و اعمال دیگری که حالا دوستان عزیزم در فضای مجازی و کانال می گذارند و هم شما می توانید در منابع دیگر دسترسی پیدا کنید بهش توجه ویژه و عنایت خاص داشته باشید نمازی که ویژه مبعث حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم است ما را هم دعا بفرمایید

حجت الاسلام پناهیان: بقیه روایت را بخوانیم روایتی که از مصباح الشریعه به نقل از  امام صادق علیه السلام داشتم می خواندم ادامه اش چند تا جمله اش را باز هم همه اش را نمی توانیم بخوانیم الان و ان شرب کأساً من هذا المشرب اگر بنوشد قدحی از این آب گوارا یعنی ببینید امام صادق علیه السلام بنابر این نقل دارد این قرآن خواندن را به نوشیدن تشبیه می کند دقت فرمودید این نکته جالبی است فان شرب کأساً من هذا المشرب لا یختار علی ذلک الحال حالا هیچ حالی را بر این حال ترجیح نخواهد داد چون از بس در این حال لذت می برد یک حال خوبی پیدا خواهد کرد و علی ذلک الوقت وقتا و در این وقت قرآن خواندن هیچ وقت دیگری را ترجیح نمی دهد حضرت امام رضوان الله تعالی علیه بی قراری اش و لذت بردنش از قرآن و اضطراری که در خودش  احساس می کرد نمی دانم چطوری توصیف کنم به اینجا رسانده بود ایشان را که روزانه دوازده مرتبه می رفت پای قرائت قرآن می نشست خیلی است دوازده مرتبه هر چند دقیقه یک بار شما احساس نیاز بکنید به این قرائت ولیعصره علی کل طاقتٍ و عبادتٍ و بلکه این قرائت قرآن را بر هر طاعت و عبادتی ترجیح می دهد بر هر کار خوبی ترجیح می دهد کار خوب دیگر هم حس خوب ایجاد می کند ولی هیچ کدامش مثل قرائت قرآن نیست لأن فیه المناجات مع رب بلاواسطه چون این قرائت قرآن مناجات با پروردگار هست بدون واسطه این کلام یعنی چی؟ چطور وحی می امد بر پیامبر اکرم؟ ما نمی دانیم که وحی چیکار می کرد با رسول خدا بگذارید یک روایت دیگری بخوانم حضرت رسول می فرمایند اون چند روزی که حضرت موسی ابن عمران خدا با او سخن گفت در اون میعادگاه بعدش که حضرت موسی ابن عمران اومده بود با مردم حرف می زد و مردم با او حرف می زدند مشمئز می شد

ملایی:  از جنس این کلام تا اون کلام

حجت الاسلام پناهیان:   ببینید چیکار کرده بوده اون کلام با ایشان یعنی یک همچین حالتی پیدا می شود یا یک روایت دیگر بخوانم می فرماید علامت الناس استیحاش عن الناس علامت انس با خدا این است که یک استیحاشی از مردم پیدا کند یعنی نه اینکه وحشت بکند

ملایی:  یعنی دیگه اونقدر کیف نمی دهد

حجت الاسلام پناهیان:   اونقدری که خیلی فرق می کند آدم دنبال اون لحظه است که برگردد در اون لحظه من می خواهم این را عرض کنم ما نمی دانیم وقتی که خدا در گوش رسول خودش سخن می گفته و نجوا می کرده با او چه حسی پیدا می کرد ولی ما قرآن می خوانیم یعنی یک گوشه ای انگار نشستیم داریم می شنویم خدا با رسولش صحبت می کند فقط امیر المومنین علی ابن ابیطالب این حس را در اوج واقعی درک کرده ولی یک کمی انگار نزدیک می شود آدم به این حس و لذتش مسلماً خیلی فوق العاده است کسانی که این لذت را می برند برای ما هم دعا کنید

ملایی:  شما هم دعا کنید برای ما شب عید است دیگر عیدی باید بگیریم

حجت الاسلام پناهیان:   انشاالله که خداوند متعال ما را اهل قرآن بار بیاورد و ما در این جلسه از حضرت رسول قدردانی نکردیم بحث مان در مورد قرآن بود ولی مسلما اگر قرآن را قدرش را بدانیم قدر اولیاء خدا را هم خواهیم دانست به ویژه رسول خدا خدایا ما را قدردان وجود محمد مصطفی حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله و سلم اولیاء نازنین و معصومین قرار بده

ملایی:  سپاسگذارم حاج آقای پناهیان عزیز ممنونم از شما بانوان عیدتان هزار هزار بار مبارکتان باشد یکی از مواردی که بسیار سفارش شده امشب و فردا را گذاشتم الان بگویم بشود حسن خاتمه برنامه مون اون هم ذکر شریف دعای مستجاب صلوات بر محمد و آل محمد با همین صلوات من تمام می کنم و با هم دوباره صلوات خواهیم فرستاد.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خدا حافظ