اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-10-26-حجت الاسلام نظافت-ملاحظات تربیتی اعتکاف و آموزش احکام در قرآن

اعوذو بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم شریعتی: عمری است که دم به دم علی می گویم درحال نشاط و غم علی می گویم عمری است علی گفتم و انشاء الله تا آخر عمر هم علی می گویم

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیر المومنین و الائمۀ و المعصومین علیهم صلوات الله خانم ها و آقایان سلام عیدتان مبارک باشد انشاء الله امیدوارم همه مون زیر سایه مولا انشاء الله عاقبت به خیر باشیم و تبریک می گویم مجددا عید میلاد را مخصوصا به همه پدران نازنین و گرانقدرمان اونهایی که نیستند و آسمانی شدند سر سفره مولا حاج آقا سلام علیکم و روزتان مبارک باشد عید میلاد هم همینطور.

حجت الاسلام نظافت:  سلام به همه شما و بینندگان عزیز روز شما هم مبارک و همه بینندگان عزیز تبریک عرض می کنم مثل شما از ته دل می گویم الحمدلله لذی جعلنا من المتمسلکین بولایت امیر المومنین و الائمت المعصومین علیهم السلام

شریعتی:  حال و هوای مشهد انشاالله ولادتی

حجت الاسلام نظافت:  بله پر شور

شریعتی:  خوش به حال اونهایی که نجف و مشهد مشرف هستند حتما سلام رسان ما باشند محضر حضرات وزیارتشان امیدوارم به زودی زود نصیب شما شود و خیلی متشکرم از لطف همیشگی تان و یک تبریک ویژه باید گفت به معتکفین عزیز این روزها معتکف هستند در مساجد و خبری را من شنیدم بیش از 80 درصد معتکفین جوان ها و نوجوان ها هستند در همین نوجوان ها هشتاد درصدشان نوجوان ها هستند و این به نظرم یک تحول و انقلاب است خدا رو شکر الحمدلله نوجوان های ما با صفای باطن من دیشب توفیق داشتم در یک جمع کوچکی از نوجوان ها باشم دیدم چقدر با صفا و چقدر مخلص شما هم مشرف شدید؟ به مساجد و جلسات اعتکاف.

حجت الاسلام نظافت:  بله بسم الله الرحمن الرحیم دیروز قبل از اینکه بیایم اول رفتم دو تا اعتکاف نوجوان ها چقدر پر شور و با صفا و چقدر امید افزا یعنی ببینید در جامعه همه اش حرف های نا امید کننده و خبرهای بد و انرژی منفی و خبرهای بد زود برجسته می شود و اینها اعصاب آدم را خورد می کند ولی در این جمع معتکفین که می رویم خیلی امید بخش است و چه فرصتی است و من تقاضا می کنم که بیشتر از اینها از این فرصت ها استفاده کنید و چرا در سال سه روز را اختصاص می دهید یک آقایی در حرم من را دید گفت که می شود شما رو بزنید و من هم به عنوان معتکف بپذیرم؟ برای اعتکاف که نمی شود پارتی بازی کرد قصه خوردم چرا آدمها باید در صف بایستند و چرا در سال سه روز باید باشد و چرا ما بیشتر از این نکنیم ببینید شیطان ابتکارها و فشارهایش را ده برابر و صد برابر کرده ما از همین ظرفیت ها چرا کمتر استفاده می کنیم به نظر من یک کسی باب کرد اولا اعتکاف که اصلش می دانید مال ماه رمضان است یک آقایی خلاقیت به خرج داد گفت ایام البیض سیزده و چهارده و پانزده رجب را مستحب است روزه بگیرند و روز پانزدهم اعمال ام داوود را انجام بگیرند حالا همین سه روز روضه هم می خواهند بگیرند معتکف شوند ولی خوب همه سال می شود معتکف شد هر ایامی ایام البیض دارد می شود ابتکارهای گوناگون و از این ظرفیت استفاده کنیم و بعد فکری بکینم برای بهره برداری فراوان الان شما رفتید در جمع نوجوان ها واقعا نوجوان ها را سه روز در یک جا نگه داشتن کار آسانی نیست خدایی نکرده ممکن است که مسیر کم کم کج هم بشود چون روایت داریم که لکل شیءٍ آفه هر چیز خوبی ممکن است مبتلای به بیماری و آفت بشود اعتکاف روح اصلی اش چی است؟ عبادت است یعنی بچه ها می روند بچشند مزه عبادت را مزه بندگی را خوب نوجوان که آمادگی ندارد عبادت های طولانی اولا باید مواظب باشند که سخت نگذرد یعنی فشار نیاورد و برنامه ریزی های جذاب و متنوع داشتند باشند و منجر به زدگی نشود ولی تنوع هایش نباید اعتکاف را منحرف کند و از اون حالت در بیاورد بیایند اونجا بازی کنند؟ خوب مسیر منحرف می شود چیکار کنند برای نوجوان ها؟ باید قصه های دینی بگویند صمیمیت و گفتگو و محبت مبادا بروند به سمت بازی و این جور چیزها چون این خدایی نکرده گرفتار یک بدعتی می شویم و این کار سختی است نیاز به تفکر فراوان دارد و نیاز دارد به اینکه بین نوجوان ها مربی های فراوان باشد ببینید معمولا کسی که می رود در هیئتی و مسجدی پای سخنرانی خوب گاهی نیم ساعت ده دقیقه اول نیست و گاهی آخرش نیست ساعتش را نگاه می کند که زودتر برود و بحث شکل نمی گیرد این سه روز هستند یعنی کاملا بار مسئولیت متولیان امر را سنگین می کند که باید برای این سه روز یک ماه فکر کنند خیلی باید زمینه ها فراهم بشود تا استفاده بهینه ای بشود ما الحمدلله مدارس نسل آفتاب معلم ها هم با بچه ها معتکف هستند یا طلبه ها همراه این بچه ها هستند و اتفاقات خوبی شکل می گیرد به شرطی که برای بعد از اعتکاف هم فکر بکنند پس یکی بحث سر مقدمات اعتکاف است و یکی بحث سر اینکه اصل اعتکاف خوب استفاده شود و یکی اش هم بعدش است شما یک بذری در این سه روز می کارید الان ارتباط شکل گرفت باید رها نشود باید ادامه پیدا کند می رود تا سال بعد یعنی باید وقتی با این دانش آموزان به این بهانه ارتباط شکل می گیرد می بایستی برای استمرار هم فکر کرد افضل العمل ادومه و ان قله یعنی حالا عبادت در غیر ایام اعتکاف یک مقدار کمی باشد می شود مثلا فرض بفرمایید الان رمضان دوباره همین جمع یک ارتباطی با هم برقرار بکنند یعنی در هر فصلی یک ارتباطی داشته باشند به هر حال اعتکاف یک فرصتی است برای خلوت با خود و خدا

شریعتی:  جمع مستمر بهتر از زیاد ملال آور است

حجت الاسلام نظافت:  افضل العمل ان قلیل المدوم خیر من کثیر مولودٌ منه اعتکاف فرصتی است برای خلوت کردن با خود و با خدا هم خودمان را پیدا کنیم و هم خدا را پیدا کنیم از امام حسن مجتبی علیه السلام روایت داریم که تعجب می کنند از کسی که وقتی چیزی گم می کند دنبالش می گردد خودش را گم می کند و ودنبال خودش می گردد اکثر آدم ها گرفتار خود گم گشتگی هستند یعنی حقیقتاً حواسشان نیست به اون خود حقیقی خود مان را در ماشین مان و در خانه مون و در دویدن ها و در همسرمان و در فرزندمان در اینها می بینیم اینها ما نیستند حتی خودمان را در بدن مان می بسینیم حتی بدن ما نیست من یک چیز دیگری است اعتکاف فرصتی است که خودمان را پیدا کنیم مزه انسانیت حقیقت را می چشیم وقتی غذا می خوریم و از غذا لذت می بریم این لذت غذا را که کفار و حیوانات هم دارند اون موقعی که ما لذت اشک را می چشیم تازه خودمان را پیدا می کنیم اون موقعی که متصل می شویم به خدا دیدید یک وقت هایی بغض می ترکد و دلها می شکند روز سوم معمولا در اعتکاف اتفاقات قشنگی می افتد موقع اعمال ام داوود و موقع وداع زار زار گریه می کنند بین خودشان و خدا هیچ فاصله ای نمی بینند اونجا آ دم خودش را پیدا می کند

شریعتی:  اینجا روح صیقل خورده خودش را پیدا می کند

حجت الاسلام نظافت:  وقتی انسان خودش را پیدا کرد خدا را هم پیدا می کند در اتصال با خدا تازه می چشد مزه خدا را خدا چشیدنی است و خدا حس کردنی است خدایی که در اذهان است خدای واقعی نیست همه اش با درک ذهنی نیست و باید لمس کرد و باید حس کرد و تو اعتکاف فرصت هست هم درک ذهنی بهتری از خدای متعال پیدا کرد و هم درک عملی ما معمولاً حالا دیشب ما یک اعتکافی رفتیم میانسالان بودند بیشتر به اونها گفتم ببینید ما در خانه مون با بالش مان انس داریم و با تشک مان انس داریم و دلبسته هستیم اعتکاف خوبی اش این است که می کنیم یعنی انسان دیگر حواسش سه روز گفته به چیز دیگری فکر نکنید

شریعتی: إِلهي هَب لي کمالَ الإِنقِطاعِ إِليک

حجت الاسلام نظافت:  یک مقدمه ای هست برای اینکه درک کنیم و عملی کنیم موتوا قبل ان تموتوا یک مقدمه ای هست برای اینکه عملی کنیم به این روایت حاسبوا قبل ان تحاسبوا به حساب خودتان برسید

شریعتی:  یک تولد دوباره

حجت الاسلام نظافت:  یک تصمیم تازه و توی اعتکاف بایستی شرایط تفکر را فراهم کرد این خیلی هم نیاز به سخنرانی های فراوان نیست تلنگرهایی لازم است که آدم ها فکر کنند یک کمی فکر کنند فرمود اولم یتفکروا فی انفسهم چرا در درون خودشان فکر نمی کنند علیکم انفسکم خودتان را دریابید ما اشکالات فراوانی داریم اگر حاصل اعتکاف این باشد که عیب هایمان را بفهمیم یعنی با یک روشنی باطنی حالا به عیب هایمان نگاه کنیم و وقتی که ما عینک مان کثیف است و بعد کثیفی های لباسمان را نمی بینیم و عینک که تمیز می شود کثیفی ها را می شود دید و اشکالات را می شود دید و تمیز بشویم تا عیب ها را ببینیم بررسی کنیم خودمان را من دیشب این مثال را زدم گفتم که وقتی که این استخرهای باغی معمولا اینطوری است که آب راکد می ماند و آب ها زلال دیده می شود ولی وقتی می رویم داخلش پایمان می خورد ته استخر لجن ها می آید بالا می بینیم نه این آب کثیفی هایی داشته در وجود همه ما آدم ها عیب های ما رو می شود فی تقلب العمال علم جواهر الرجال فرمود وقتی زیر و رو می شوید اون وقت جوهره تون آشکار می شود و اشکالات تان بر ملا می شود اعتکاف نباید ما را گول بزند دلمان شکست و اشک مان جاری شد فکر کنیم به عرش اعلا رفتیم باید سبب بشود اشکالات و ایرادهایمان را بفهمیم و باید یک تصمیم بگیریم یک گام به جلو باشیم یک گام بس است فرمود من ساو فهو مغبون لذا در اعتکاف آدم ها تصمیم تازه بگیرند و نقطه شروع باشد برایشان و تصمیم تازه و ما یک ارزیابی درستی از خودمان بکنیم خودمان سر خودمان را کلاه نگذاریم امیر المومنین سلام الله علیه فرمود ما لبثت علی نفسی فرمود تا حالا سر خودمان را کلاه نگذاشتم و لا لبث علیَّ هیچ کس هم نتوانست سر علی را کلاه بگذارد وقتی انسان سر خودش را کلاه نمی گذارد کسی نمی تواند سر او را کلاه بگذارد خودمان را فریب ندهیم ما بایستی در اعتکاف با یک علامت هایی خودمان را بسنجیم با یک شاخص هایی اعتکاف آغاز است به قول شما یک تولد است وقتی بچه متولد می شود کار دارد تا رشد کند این ایمان متولد می شود زنده می شویم باید حرکت بکنیم و لذا توی اعتکاف هم بایستی آدم ها از نعمت هایشان درک درستی داشته باشند و هم از اشکالاتشان و هم از استعدادهای انسانی شان و هم باید از مقصد اعلا و هم اینکه فکر کنند ما کجا هستیم و از کجا آمدیم و الان کجاییم و کجا قرار است برویم و امیدوارم برنامه ریزی های بیشتری صورت بگیرد سه روز شرایطی فراهم کنند کارمندها بروند معلم ها بروند اقشار گوناگون گاهی برای مردها بچه ها را نگه دارند و خانم ها بروند معتکف بشوند بالاخره این بستر خیلی خوبی است یعنی من ندیدم چنین شرایط معنوی را

شریعتی:  هر کدام از ما این خانه تکانی را لازم داریم

حجت الاسلام نظافت:  چون همیشه شلوغی های زندگی هست الان هم که زندگی ها همه اش بدو بدو است و این شلوغی ها نمی گذارد آدم ها به قول معروف می گوید وقتی می روید حمام باید یک کم در اون گرما بایستید و خیس بخورید و یک کمی زمان ببرد تا بعد این یک کیسه مفصلی بکشید این اعتکاف خاصیتش این است خاصیتش این است که سه روز یک جا هستی البته آسیب هم دارد آسیبش چی است؟ موبایل است

شریعتی:  بچه هایی که من رفته بودم پیششان موبایل نداشتند

حجت الاسلام نظافت:  چقدر خوب موبایل آسیب بزرگی است و بعضی ها به من می گفتند اشکال دارد معامله کنیم؟ گفتم بابا اومدی اینها را بگذاری کنار موبایل یعنی با تمام دنیا مرتبط هستی این آسیب درست می کند و اون خلوت باز اتفاق نمی افتد

شریعتی:  گفت باید بدویم به هر کجا شد برویم و باید بدوی از پی هد هد بروی این گونه برو بیا که بیخود کافی است آن گونه به خود بیا که از خود بروی

حجت الاسلام نظافت:  همینطوری است واقعا و اعتکاف می تواند این بستر را فراهم کند

شریعتی:  خدا خیرتان بدهد من هم دیشب به حال این بچه ها و با این صفای باطن و بی نظیرشان غبطه خوردم و خوش به حال هر کسی که معتفک است و اگر کسی ما را می بیند برای ما دعا کنند و برای خیلی از مخاطبین عزیزمان که التماس دعای ویژه دارند . برویم سراغ نامه 21 نهج البلاغه.

حجت الاسلام نظافت:  بسم الله الرحمن الرحیم

به اینجا رسیدیم که حضرت فرمودند من ابتدا و آغاز می کنم به تعلیم قرآن کتاب خدای عزوجل و تأویله در مورد قرآن و اعجاز قرآن و اهمیت و شیوه ارتباط نکات فراوانی گفته شد اما جمله بعدش تأویل قران است حضرت می گوید من تاویل قرآن هم به تو آموزش می دهم یعنی فقط بحث روخوانی و بحث همین ترجمه ظاهری نیست تاویل یعنی چی؟ تاویل چند تا معنا دارد یک معنایش تفسیر قرآن است و بطن قرآن است و مصادیق هست این که توضیح آیات متشابه هست چون می دانید خدای متعال در سوره آل عمران فرمود که آیات قران دو دسته است هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ (آل عمران، 7) بعضی از آیات محکم هستند یعنی واضح هستند و شفاف هستند اونها ام الکتاب هستند یعنی اونها مرجع قرآن هستند و اخروا متشابهات بعضی از آیات، آیات متشابه هستند خدا نخواسته عمداً متشابه درست کند این هم توجه داشته باشید چون قرآن کتاب مبین است خدا معما درست نکرده خدا نخواسته ببینید این الفاظ را بشر برای حوائج مادی اش آفریده درسته؟ بشر این الفاظ را برای حوائج مادی اش حالا از همان الفاظ خدای متعال می خواهد در لباس تنگ اون الفاظ معانی عرشی را جا بدهد جا نمی شود خودبخود متشابه درست می شود دقت می کنید یعنی وقتی می گوید الرحمن علی العرش استوی رفع کرسیه خدا کرسی دارد و خدا عرش دارد خوب برای چی استفاده می کرد؟ از همین جملات استفاده می کرد و لذا آیات محکم داریم لا تدرکون ابصاره با چشم دیده نمی شود و هو یدرکه الابصار قل هو الله احد الله الصمد منظورم این است که آیات متشابه دارد و خود بخود متشابه پیش آمد این آیات متشابه را باید توضیح داد که اینها آیات متشابه است و معنایش این است از این الرحمن علی العرش استوی جسم بودن خدا را در نظر نگیرید این که می گویند روز قیامت به خدا نگاه می کنند اذا ربها ناظره این معنایش چی است نیاز به توضیح دارد امیر المومنین فرمود هم قرآن را آموزش می دهم و هم تاویل را بعد فرمود شرایع الاسلام شرایع را هم یاد می دهم شرایع جمع شریعت است جالب است نمی فهمد از شریعت السلام شرایع را یاد می دهد اولا شریعت یعنی چی؟ تا بعد شرایع را بفهمیم شریعت به مجموعه ای جامع از اعتقادات و اخلاق و از این احکام فرعی و جزئیات می گویند این مجموعه این احکام فرعی بخش کوچکی از شریعت هست یعنی شریعت یک گستره زیادی دارد شامل عقائد و شامل احکام و شامل اصول و پایه ها و شامل فروع جزئی می شود یک مجموعه ای از دستورات راهنمایی ها و اصول می توانیم بگوییم دین دیگر کل دین را می شود به یک معنا گفت شریعت که اعتقادات مثل توحید و معاد و نبوت و ولایت اخلاق و مثل صداقت و عدالت و محبت و سخاوت و احکام حالا نماز و روزه و اینها خودش جزئیاتی دارند هدف از شریعت ارائه یک نظام منسجم و جامع برای زندگی انسان که هم ابعاد مادی انسان را پوشش بدهد و هم ابعاد اخروی و معنوی او را پس چرا اگر بگوییم دین چرا شرایع جمع بسته شده؟ یک دین که بیشتر نیست جوابش این است که ببینید کل دین به یک معنا شریعت است ولی در دل این دین ما نظاماتی داریم یعنی مثلا نظام خانواده خوب نظام خانواده یک اصولی دارد و یک پایه هایی دارد و یک اهدافی دارد و یک مسائل جزئی هم دارد یا نظامات حقوقی یک جامعه روابط حقوقی اسلام حقوقش یک نظامی دارد یعنی یک انسجامی دارد و اصول و پایه ها دارد و مسائلی جز این یا نظام سیاسی اسلام باز اون هم یک اصول و پایه ها و اهدافی دارد و یک احکام جزئی هم دارد نظامات فرهنگی من فکر می کنم علت اینکه شریعت جمع بسته شده فرمود شرائع الاسلام می خواهد بگوید آقا نظام های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و خانوادگی و آموزشی نظام دارد یک مجموعه منسجم است و لذا بعد از شرایع الاسلام فرمود و احکامی یعنی اول اون کل را گفت و اون مجموعه منسجم را بعد فرمود جزئیات هم قران پرداخته حالا یک فرقی هست اینجا نکته ای که دارد این که امیر المومنین می فرماید من شرایع را آموزش می دهم قرآن را آموزش می دهم و تعبیرش و شرایع را آموزش می دهم احکم قرآن را هم آموزش می دهم احکام قرآن مدلش مدل خاصی است احکام اگر شما احکام تان را بخواهید ببینید به چه کتابی مراجعه می کنید؟

شریعتی:  توضیح المسائل

حجت الاسلام نظافت:  آفرین توضیح المسائل مدلش قرآنی است چطور؟ قران اومده آیات را اون حکم را لخت و عریان مطرح نکرده بلکه یک مقدماتی گفته است یک مؤخراتی دارد یک دل انسان را همراه می کند توضیح می دهد بعد حکمی را می گوید

شریعتی:  رساله های عملیه اینطوری نیست

حجت الاسلام نظافت:  و لذا دین را با رساله شروع نکنید کار خراب می شود و لذا اول باید قرآن را آموزش داد قرآن به ما یاد می دهد به این احکام ما نیاز داریم دقت می کنید؟

شریعتی:  یعنی عطش و نیاز را ایجاد می کند

حجت الاسلام نظافت:  و برای هر حکمی قانع می کند من نمونه هایی عرض خواهم کرد مقدمات دارد و فوائد را می گوید اما رساله ها اینطوری نیست رساله مربوط به کسی که تعبد پیدا کرده تعبد یعنی چی؟ یعنی فهمیده خدایی هست و فهمیده ما نمی فهمیم و باید دست هایمان را ببریم در برابر خدا بالا بگوییم ما تسلیم تو هستیم دنبال این هستیم مثل مریض از دکتر فهمیده مریض است و فهمیده این دکتر هم آگاه و مهربان است در به در دنبال دکتر هست دکتر هم پیدا می کند چون و چرا ندارد می گوید به من دستور بده من انجام بدهم ما در برابر پزشکان و اطباء محترم تعبد پیدا می کنیم و چون و چرا نداریم ولی این تعبد ما در برابر پزشکان یک سیری را طی کرد دقت کردید پس رساله مال کسانی است که به مرحله تعبد رسیدند یعنی به این ضرورت پی بردند این عطش را پیدا کردند این اعتماد سازی صورت گرفته قرآن در رساله هم دسته بندی است وضو و نماز و خمس و اینها در فصل و فصل و مرتب است اما قران کتاب تربیت است و کتاب آموزش است اومده تربیت کند آدمها را یک کتاب صرفا آموزشی نیست بنابراین خدای متعال میخواهد اذهان را قانع کند و دلها را قانع کند رساله ها مدلش قرآن نیست اونها مراجع عظام غواصی کردند در قرآن و در روایات حکمی را استخراج کردند و اومدند بیان کردند

شریعتی:  که تو هر حکمی را می خواهی بر اساس فهرست می توانی مراجعه کنی

حجت الاسلام نظافت:  اما رساله یک کار تربیتی نیست و با رساله شروع کنیم خراب می شود بخشی از مشکلات جامعه همین است ما سر حجاب چالش داریم اگر قرآنی رفتار کرده بودیم چالش ایجاد نمی شود مگر کسانی که بخواهند لجبازی کنند اون بحث دیگری است معاندان بحث دیگری دارند ولی اکثر مردم عناد ندارند شما حکمی را اول می گویید باید خودت را بپوشانی وقتی می گوید باید آدم لجش می گیرد و لجبازی باید نماز بخوانیم باید روزه بگیری و این بایدها آیا حس بدی به آدم می دهد؟ قرآن همه اش باید نمی گوید یک کاری می کند که این بایدها شیرین شود مثل دکتری که می گوید باید ببینید بایدی که دکتر می گوید یک مقدماتی دارد که این باید سخت نمی گذرد بلکه ما طالب اون باید گفتن هستیم حالا من نمونه هایی بگویم ببینید در رابطه با روزه خدای متعال چطوری می فرماید؟ اولا می فرماید یا ایها الذین آمنوا ای آدم خوب ها و کسانی که شما مومن هستید اگر تحویل می گیرد خطاب خطاب زیباست ای مومن كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‌. (بقره، 183) روزه بر شما واجب شد فقط بر شما نیست از قدیم بوده بشر همیشه نیاز به روزه داشته ادیان آسمانی توش روزه بوده و بر امت های قبل هم بوده به این امید که به تقوا برسید تقوا را جای دیگر خدای متعال توضیح داده تقوا یعنی قدرت خویشتن داری و تقوا یعنی حیوانیت ما بر ما غلبه نکند بعد دارد ایاماً معدودات همه سال قرار است روزه بگیرید چند روز روزهای مشخصی است فمن کان منکم مریضاً اگر کسی هم مریض است هو علی سفر یا مسافر است بعداً روزه بگیرد ببینید چقدر لطیف حرف می زند ما نمی خواهیم به شما فشار وارد کنیم لایکلف الله نفسا الا وسعها ولی علی الذین یطیعونه اونهایی که طاقت ندارند اونها بیایند یک طعام بدهند اشکالی ندارد روزه اصلا نمی توانند بگیرند خدا می گوید شما با یک انفاق مالی و با یک اطعامی بیایید مسئله را حل کنید

شریعتی:  کاملا تربیتی است

حجت الاسلام نظافت:  بعد می گوید من تطوع خیرا کسانی می تواند داوطلبانه روزه بگیرند و هو خیر له برایشان بهتر است و ان تصیبوا خیر لکم روزه بگیرید برای شما بهتر است ان کنتم تعلمون در رساله می شود اینها را آورد؟ نه نمی شود یا در رابطه با جهاد ما می خواهیم بگوییم سبک قرآن نمونه های دارد کتب علیکم القتال جنگ واجب شده بلافاصله می گوید و هو کرهٌ لکم سخت است از خانه و کاشانه آدم بکند در برابر تیر و در برابر  بمباران و این کراهت دارد و اساء ان تکرهوا شیئا و هو خیرٌ لکم خیلی چیزها را دوست ندارید اما به نفع تان است و عسی ان تحبوا شیئا لکم خیلی چیزها را دوست دارید ولی برای شما شر است والله یعلم و انتم لا تعلمون تو رساله می شود اینطوری گفت در رابطه با حج ان اول بیت وضع للناس والذی ببکت مبارکا فرمود اولین عبادت گاهی که برای همه مردم وضع شد همین خانه کعبه است که پربرکت است هدیً للعالمین مایه هدایت برای همه جهانیان است و فی آیاتٌ بینات نشانه های روشن درش مقام ابراهیم هست هر کس وارد مکه بشود کان آمنا ایمن هست و بعد وجوبش را مطرح کرد و لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا و من کفر فان الله غنیٌ عن العالمین یعنی خدا زیارت این خانه را برای آنها که سلامت جسمی دارند توان مالی دارند واجب کرده و هر کس بی دینی کند و هر کس به حج نرود به خودش ضرر می زند خدا بی نیاز است تو رساله اینطوری نیست در رابطه با رواتی که گرفتاری امروز جامعه ما هم هست الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ (بقره، 275) من المسح فرمود ربا خوارها مثل دیوانه ها دنبال به هم زدن بازار و کسب و کار مردم هستند اینها ادعا می کنند خرید و فروش مثل ربا است چه فرقی می کند خدا خرید و فروش را حلال کرده است خدا ربا را حرام کرده هر کس دستور پند آمیزی به او برسد از آن به بعد از کار زشتش دست بردارد آن دستور شامل گذشته های او نمی شود خدا هم دارد می گوید نگران گذشته نباشید از همین الان توبه کنید و دست از ربا بردارید آنهایی که بر ادامه کار زشت پافشاری می کنند جهنمی هستند و آنجا ماندنی می شوند يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (بقره، 278) خطاب زیبا می گوید شما مومن هستید دست از ربا بردارید فان لم تفعلوا اگر دست بر ندارید به جنگ خدا و رسول می روید اگر توبه کنید اصل سرمایه تون مال خودتان باز می گوید نگران گذشته نباشید یک جوری خدا حکم صادر می کند که لا تظلمون و لا تُظلمون و نه ظلم کنید و نه مورد ظلم واقع می شوید

شریعتی:  در آزمایشگاه یک وقتی فرمول یاد می دهند و یک موقع تشریح می دهند

حجت الاسلام نظافت:  آفرین قرآن مدلش اینطوری است یک مدلی هم قرآن دارد در بیان احکام است از حس خودخواهی ما خدا استفاده کرده اولا می دانید می گویند خودخواه نباش این حرف غیر منطقی است چرا؟ چون خدا ما را خودخواه آفریده خودخواهی جبر است خدای متعال می گوید خودخواهی جاهلانه نداشته باش خودخواهی ات آگاهانه باشد لذا در قرآن خدای متعال چون بیانش بیان فطری است از همان خودخواهی ما استفاده کرده خودخواهی را تحریک کرده است من نمونه هایی بیاورم اون آیه معروف ان احسنتم احسنتم لانفسکم به دیگران نیکی می کنی داری به خودت نیکی می کنی دیشب به همین معتکفین عزیز گفتم وقتی شما غذا می خورید دارید جسم تان را تغذیه می کنید غذا که نمی خورید روح تان را تغذیه می کنید اگر همان یک وعده را به دیگران اطعام کنید باز روح تان را بیشتر تغذیه می کنید یعنی تغذیه روح با تغذیه جسم فرق می کند یا در مورد آیه طلاق فرمود تلک حدود الله بعد از اینکه خدای متعال نکاتی فرمود این حدود خداست و این حد را خدا تعیین کرده و من یتعدد حدود الله فقد ظلم نفسه اگر کسی پا بگذارد روی احکام الهی روی مقررات فرمود به خودش ظلم کرده این همان چون آدم دوست ندارد به خودش ظلم کند تحریک حس خودخواهی موارد فراوانی داریم توی قرآن فرمود فلنفسه یعنی چی؟ یعنی به نفع خودت است قد جائکم بصائرُ من ربکم فرمود بصیرت هایی از جانب پروردگار آمده است فمن ابصره هر کس بصیرت پیدا کند به نفع خودش است و من امیَّ هر کس چشمش را باز نکند کور باشد به ضرر خودش است یعنی خدا یک کاری می کند ما ناز نیاوریم هم ناز ما را می کشد و هم به ما می فهماند اگر ناز بیاوری خودت ضرر کردی خدا که ضرر نمی کند من اهتداه هر کس هدایت را بپذیرد فانما یهتدی لنفسه این به نفعش است هر کس بپذیرد به نفع خودش است و من ظله هر کس گمراه شود خودش را گمراه کرده به ضرر خودش است و من جاهد اگر تلاش کند یجاهد لنفسه به نفع خودش است ان الله لغنی خدا بی نیاز است من عمل صالحاً فلنفسه اگر ما برای حجاب اینطوری حرف بزنیم فوائدش را بگوییم که خدای متعال فوائد حجاب را فرموده فرموده شما اینطوری اذیت نمی شوید حالا شما ریحانه هستید و شما گل هستید شیطان در جامعه هست مردان ظالم و عیاشی هستند و خانواده تون به هم می ریزد خدا می خواهد ظلم نشوید و خدا می خواهد شما اذیت نشویت ذلک ابناء ان یعرفن و فلا یعزین يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ (احزاب، 59)  فرمود اگر کسی اون حجاب را و نماز را و این خوبی ها را داشته باشد فلنفسه من اساء کسی بدی کند به ضرر خودش است و ما ربک من ربی نمی خواهد ظلم کند قشنگ تشریح می کند پس امیر المومنین که می فرماید من احکام قران را یاد دادم همه احکام اسلام که در قرآن نیست مدلش را باید توجه کرد و ما مبلغین چقدر وظیفه داریم که مدل آموزش قرآنی را بهش توجه کنیم لأنفسکم هم در قرآن زیاد است مثلا برای انفاق فرمود وَ مَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ (بقره، 110) هر چی را که جلو بفرستید خمس و زکات و اینها را آدم می فرستد برایش رزور و ذخیره می شود هر چی بفرستید برای خودتان است از خیر بعد می روید اینها را می بینید ما تنفقوا من انفسکم زیاد داریم

شریعتی:  نفسٌ ما قدمت هر کسی ببیند چی می فرستد برای خودش

حجت الاسلام نظافت:  در یک تعبیر تکراری داریم خیرٌ لکم مثلا الان کم فروشی در جامعه زیاد است خوب ما می گوییم کم فروشی نکن جریمه می کنند هر چقدر هم شما جریمه کنید راه دور زدن جریمه را پیدا می کنند جریمه باشد ولی تربیت هم باشد فرمود و الا مدین اخاهم شعیبا حضرت شعیب را به شهر مدین فرستادیم و فرمود يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ قَدْ جَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ (اعراف 85) پیمان ها را پر کنید و ترازو را درست بکشید لا تبخس الناس اشیائکم کم فروشی نکنید وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ (اعراف، 85) به نفع شماست یا فرمود وااای بر کم فروشان دیدید شما چیپس می گیرید اینقدر است باز می کنید می بینید اینها همه اش هواست و ته اش یک مقدار است کم فروشی می شود تعبیر خیرٌ لکم زیاد داریم در قرآن این همان حس تحریک حس خودخواهی است برای توبه چی؟ گفتند خدای متعال ربنا ظلمنا انفسنا ظلمت نفسی یا حضرت یونس فرمود انی کنت من الظالمین از این دست آیات هم زیاد داریم اصلا گنهکاران را می گوید کسانی که به خودشان ظلم کردند والذین اذا فعلوا فاحشتاً او ظلموا انفسهم اونهایی که وقتی گناهان زشت انجام دادند به خودشان ظلم کردند به خود آمدند و استغفار کردند إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا(نساء، 64)

شریعتی:  اینها حسن استفاده قران و ادبیات قرآن است برای آموزش احکام

حجت الاسلام نظافت:  مدلش

شریعتی:  حسن استفاده از حس خودخواهی ما

حجت الاسلام نظافت:  ما هم باید با بچه هایمان همین کار را بکنیم سبک تربیت و آموزش این باشد خلاصه کار را بکنیم که همه بروند روزانه بخرند همه در به در به دنبال پرسش باشند اگر تا حالا شده مثلا بعضی از اطباء محترم زود کارت را راه می اندازند آدم می گوید توصیه ای چیزی دوست داریم بگوید و امر کند همین؟ یعنی می خواهم بگویم برای آدم سخت است بگوید همین است دوست داریم بیشتر امر کند و بیشتر دستور بدهد

شریعتی:  سریع یک چیزی می نویسد بروی می گویی همین دوست داری باز هم بشنویم

حجت الاسلام نظافت:  چرا چون اون عطش آمده ما زرنگ نیستیم ما از مدل قرآن یاد نگرفتیم ما عطش ایجاد نمی کنیم آب کم جوی تشنگی آور به دست            تا بجوشد آبت از بالا و پست

الحکمت ضالت المومن می گوید حکمت گمشده مومن است پس اگر از طرف ای حرف های خوب گم شده اش نیست بگوییم هدر دادیم و قدر ندانسته است یک کاری کنیم تشنه بشود

شریعتی:  هل من مزید باز هم می خواهد باز هم می خواهد

حجت الاسلام نظافت:  واقعا باید به این درجه برسانیم این یک هوشمندی و زیرکی می خواهد و کاشکی ما با مدل قرآن آشنا شویم و لذا امیر المومنین فرموده من اول قرآن را یاد می دهم اول کاش ما قرآن را یاد بدهیم و بعد فرمود و حلاله و حرامه حلال و حرام هم یاد می دهم حالا حرام چی است؟ حرام اون عملی است که ترکش لازم است انجامش نهی شده چرا؟ چون عذاب دارد چرا عذاب می کند؟ می گوید عذاب می شوی فرق است بین اینکه بگوییم خدا عذاب می کند یا تو عذاب می شوی فرق است بین اینکه بگوییم می سوزانند تو را یا تو می سوزی

شریعتی:  خیلی فرق است اصلا جنسش فرق می کند

حجت الاسلام نظافت:  خدای متعال فرموده می سوزی درسته فرموده من عذاب می کنم اما فرموده علتش چی است؟ علتش این است که تو خودت خودت را آتش زدی با گناه آدمها خودشان را آتش می زنند تو دنیا یک جور خودشان را آتش می زنند در آتش حرص و در آتش بخل و در آتش حسادت می سوزند آدمها من می خواهم بگویم این خدای متعال نخواسته سخت بگیرد خدا ما را آفریده می دانسته نمی فهمیم

شریعتی:  تو تمام نکته هایی که شما فرمودید رأفت و دلسوزی موج می زند

حجت الاسلام نظافت:  ببینید پد ر و مادرها با بچه کوچک چطور رفتار می کنند برایش حلال و حرام مشخص می کنند می گویند این را بخور اون را نخور به این دست بزن به اون دست نزن چرا بهش می گوییم؟ چون خودش نمی فهمد ما نسبت به کل این عالم در برابر خدا از کودک کودک تر هستیم سر در نمیاریم از زوایای روح خودمان و از زوایای عالم پس خدا حرام کرده فلسفه اش چی است؟یک تکوین این عالم یعنی بافت و ساخت این عالم و بافت و ساخت روح ما یک جوری است که اگر اشتباه بکنیم مثل اینکه پایمان رفته روی مین مثل اینکه افتادیم در پرتگاه مثل اینکه زود همین قدر حساس و مهم و لذا فرمود این عبارت هم هست حالا می رسیم در همین نامه که فرمود إنّه [ يَعنِي اللّه َ سبحانَهُ ] لَم يَأمُرْكَ إلاّ بِحَسَنٍ، و لَم يَنهَكَ إلاّ عن قَبِيحٍ (نهج البلاغه، کتاب 31) خدا نهی نکرد مگر از چیزی که قبح داشت نهی علامت قبح است امر نکرد مگر به چیزی که حسن داشت امر علامت اون حسن است ولو ما نفهمیدیم.

شریعتی:  بسیار عالی خیلی ممنون و متشکرم واقعا یک فرصتی برای شنیدن این موعظ الحمدلله خدا انشاالله به نفس تان برکت بدهد و از امیر المومنین باز هم ممنون و متشکریم فرزندانشان را لایق دانستند برای رساندن این نصایح و مواعظ و رساندن این وصایا امیدوارم که قدر بدانیم من تشکر کنم از همه عزیزانی که در پویش اعتکاف ما و برای کمک به اعتکاف های نوجوان ها کمک کردند ممنون و سپاسگذارم ازتون یک اتفاق قشنگ هم دیروز اعلام کردم رقم خورد ما هر هفته با یکی از کسانی که خیلی حق به گردنمان دارند و شاید شخصیت مهجوری داشته باشند با بیان شیوای حاج آقای بهشتی انشاالله خدا انشاالله بهشون سلامتی بدهد و خیلی دوست داشتنی است ما از فاطمه بنت اسد سلام الله علیها شروع کردیم در روز میلاد امیر المومنین و عزیزانی که می خواهند به این فایل ها دسترسی داشته باشند می توانند به کانال و سایت ما مراجعه کنند ماها شاید بتوانیم یک صفحه آ چهار نهایتا بلد باشیم راجع به فاطمه بنت اسد بنویسیم ایشان 38 دقیقه راجع به حضرت فاطمه صحبت کردند و امیدوارم امیر المومنین بپسندند و همه عزیزانی که در این مسیر گام برداشتند مأجور شوند آیات راب شنویم بعد از تلاوت آیات در دقائق پایانی همراه شما هستیم و در کنار شما بفرمایید.

(تلاوت قرآن کریم)

شریعتی:  سلام می کنیم به حضرت عشق حضرت سلطان ابی الحسن علی ابن موسی الرضا یک اتفاق قشنگی که در ماه رجب و شعبان و رمضان اتفاق می افتد در سمت خدا تلاوت های هر روزمان را قاریان عزیز نوجوان بر عهده دارند به همشون خدا قوت می گوییم و انشاالله که همه نوجوان های عزیزمان زیر سایه قرآن و اهل بیت عاقبت به خیر باشند کمتر از یکی دو دقیقه فرصت داریم حسن ختام فرمایشات شما را بشنویم و خداحافظی کنیم.

حجت الاسلام نظافت:  بحث ما در رابطه با قران بود و بحث حلال و حرام بود و واقعا ما متوجه نمی شدیم خدا به ما لطف کرد قرآن را نازل کرده است و کاش بفهمیم این نیاز به هدایت را که الان آیه را خواندیم قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ (طه، 60) همه پدیده ها را خدا هدایت کرده است جبری و تکوینی این انسان هست که نیاز به هدایت تشریعی هم دارد چرا؟ چون آزاد آفریده شده چون باید تصمیم بگیرد

شریعتی:  و در این مسیر و این طریق باشد

حجت الاسلام نظافت:  پدیده های دیگر نباید تصمیم بگیرند حالا که باید تصمیم بگیریم سر دوراهی قرار می گیریم به چه معیاری تصمیم بگیریم نیاز به هدایت الهی داریم

شریعتی:  بسیار عالی این بحث را انشاالله هفته آینده ادامه خواهیم داد و وقتمان تمام شده وقت خداحافظی است دعا بفرمایید

حجت الاسلام نظافت:  خدایا به حق محمد و آل محمد آنچه به خوبانت در ماه رجب عطا می کنی به ما هم عطا بفرما هر بلا و هر شری گفتند بگویید ةِ وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیَا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ" تمام بلاها را از همه مردم ایران از همه مومنین به ویژه بینندگان عزیز سمت خدا و عزیزانی التماس دعا کردند و می کنند خدایا تمامش شرها و بلاها را از اونها دور بگردان و فرج مولایمان را نزدیک بفرما با نابودی اسرائیل و با نجات مردم مظلوم غزه قلب امام زمان را خشنود بفرما

شریعتی:  الهی آمین خیلی ممنون و متشکرم بنده ی شاه خراسانم که لطفلش دائم است ورنه لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست زیر سایه مهربانی های امام رضا باشید تا سلامی دوباره و دیداری دوباره این تصاویر دل انگیز از حرم رضوی را از دست ندهید ممنون و متشکرم