بسم الله الرحمن الرحیم چه غوغایی است این روزها و شبها در کائنات که ما بی خبر محض هستیم ازش و چه خبر هست در بین مخلوقات روی زمین که اونهاش هم خیلی نمی بینیم این هلهله و هیاهو این کمترین دریافتی است که داریم از شادمانی جهان در آستانه ولادت با سعادت پدرمان امیر المومنین یعثوب الدین امام امیر المومنین و خیلی هم خوشحالیم خوشحالی مان را باید ابراز کنیم و فکر می کنم که این قطار واژه ها تا یک حدودی می تواند بار شادمانی را جابجا کند و منزل به منزل و از طریق همین کلمه ها بهتون می گویم الهی مبارک و مهنا باشد به همتون پدرهای عزیزم به ویژه بر شما مبارک باشد و مردان خوب مملکتم و آقایان بزرگوار الهی که دلتان شاد باشد و الهی که امیر المومنین نگاه مرحمت شان بیش از پیش به این آبادی باشد به نام خود او این کشور امیر المومنین انشاالله زیارتشان در نجف هم به زودی نصیب همه شما باشد خیلی خوشحالیم این دوشنبه هم خدمت حاج آقا پناهیان عزیز اینجا تشریف دارند چند دقیقه اسائه ادب کردم در حضور شما حاج آقا دیگر دلم نیامد تبریک بگویم الهی هزار هزار بار مبارکتان باشد
حجت الاسلام پناهیان: ممنون متشکر به همه بینندگان مبارک باشد سلام عرض می کنم دیگه مبارک باشه افتاد قبل از سلام بالاخره آدم واقعا باید شادی را در قلب خودش احساس کند در اثر میلاد با سعادت امیر المومنین علی علیه السلام می شود قبل از بسم الله یک کمی در مورد میلاد امیر المومنین صحبت کنم در گفتگوی عادی ببینید رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بنا بود مبعوث شوند این یک روایت از میلاد امیر المومنین علی علیه السلام روایت نه به معنای اینکه در جایی به عنوان حدیث آمده روایت یعنی یک سبک نقل کردن یک سبک روایت کردن است و یک شیوه روایت کردن ماجراست حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در شهری که همه افتخارشان به خانه کعبه بود می خواستند مبعوث شوند به رسالت در شهری که خدای خانه کعبه خانۀ کعبه را از سپاه ابرهه در امان نگه داشته بود و ایمان مردم به کعبه و خدای کعبه هزاران برابر افزون شده بود در شهری که مردم نان و نامشان را از خانه کعبه گرفته بودند و زندگی و حیاتشان با خانه کعبه بود در چنین شهری بنا بود رسول خدا مبعوث شوند به رسالت دلیلی می خواستند برای حقانیت رسالت خودشان حدود ده سال قبل از این رسالت کودکی در این شهر در شهر مکه به دنیا آمد کجا؟ در خانه کعبه معجزه تولد حضرت در خانه کعبه درها سه روز بسته شد از شکاف خانه حضرت آمنه وارد خانه کعبه شدند و از همین شکاف بیرون آمدند حجت را بر همه تمام کرد که او یک معجزه است و بعدها هنگام رسالت پیامبر اکرم وقتی پیامبر گرامی اسلام مبعوث به رسالت شدند و علی ابن ابیطالب به حقانیت رسول خدا شهادت دادند کار تمام بود یعنی علی ابن ابیطالب فرمودند در همان کودکی چون او کودک عادی نبود او یک کودک الهی بود اونجا وقتی شهادت دادند یا رسول الله من شهادت می دهم تو راست می گویی معجزه میلاد مولود سرشار از معجزه خانه کعبه شهادت داد به صدق رسول خدا پس باید همه مردم می پذیرفتند
ملایی: خدا برکت بدهد به بیان و زبان و قلم شعرا از جانب دوست عزیزمان جناب آقای برقعی گفت مولای ما نمونه دیگر نداشته است اعجاز خلقت است و برابر نداشته است
حجت الاسلام پناهیان: البته نتیجه اش هم بگویم؟ چون اون مردم خیلی مذهبی بودند به ظاهر حداقل مدعی بودند لااقل از همان اول که این امیر المومنین رسالت به ایشان را به دلشان گرفتند همه مادران مکه و همه اون پدرها و همه اون پسرها که چرا بچه ما نباید در خانه کعبه به دنیا بیاید لذا سعی کردند دیگر ازش حرف نزنند هنوز هم دارند سعی می کنند بپوشانند این معجزه میلاد را و در واقع شهادت دادن امیر المومنین علیه السلام به رسالت و صدق خدا برای اونهایی که اهل حسادت بودند کمکی نکرد.
ملایی: خیلی ممنون گفتار خوبی بود حاج آقا کیف کردیم ممنونم از این روایت گونه نقل این قصه و دیگر حالا ما سراپا گوش هستیم با ادب
حجت الاسلام پناهیان: بزرگوارید، ما در مورد مدیریت ذهن صحبت کردیم بگذارید به طور مشخص تر موضوع این جلسه را من یک کمی توضیح بدهم مدیریت ذهن یک وقت برای یک فرد قابل تصور است من مدیریت می کنم ذهن خودم را یا دیگری مدیریت می کند ذهن من را، این جا بحث فردی است و ما هم غالباً فردی بحث می کردیم بعضی مثال های اجتماعی را در این باره می زدیم، اما مدیریت ذهن گاهی اجتماعی است یعنی ذهن جامعه رو مدیریت می کنند بعضی ها خواسته یا ناخواسته دشمنان یا دوستان رهبران یا کسانی که دشمنی می کنند با این مردم مدیریت ذهن به صورت اجتماعی در قران بحث شده مدیریت ذهن به صورت اجتماعی رویکرد اصلی آیات قرآن است به این صورت که شما وقتی آیات قرآن را می خوانید حس می کنید که یک بیانیه اجتماعی است تا یک نامه خصوصی فردی و شیوه قرائت قرآن هم همین را به ما القا می کند که وقتی قرآن می خوانند همه ساکت باشند و گوش بدهند یک احترام اجتماعی برای قرائت قرآن لازم است خوب شما آیات قرآن را وقتی نگاه می کنید اگر می خواست این آیات به صورت نامه های خصوصی باشد می گفتند برو در خلوت خودت با خدای خودت در این کلمات راز و نیاز کن البته تفکر و خلوت در آیات قرآن لازم است اما ما وقتی آیات قرآن را می خوانیم می بینیم که داریم بیانیه های اجتماعی دین را قرائت می کنیم این خیلی مهم است و این رویکرد غالب آیات قرآن هست بعد وقتی تصور می کنیم لحظه های نزول آیات قران چطوری این آیه ها مثل بیانیه هایی دارد افکار عمومی را جهت می دهد جهت دهنده افکار عمومی است دقت فرمودید بیشتر شبیه روزنامه است مناجات نامه فردی تمام کلماتش جریان سازی اجتماعی می کند حتی در سوره حمد مثلا شما نگاه کنید اهدنا الصراط المستقیم این می تواند کاملا فردی باشد ولی آیه بعد که آیه پایانی سوره حمد است یک دفعه یک هجومی به وضع اجتماعی می آورد صراط الذین انعمت علیهم غیر المعضوب علیهم و الضالین این دو گروه اجتماعی بزرگ را حداقل با این کلماتی که اینجا آمده بزرگ جلوه می کنند منفی هستند را نفی می کنند دو گروه اجتماعی را نفی می کند و یک گروهی را تایید می کند کسانی که خدا به آنان نعمت داه است در واقع عضویت خودش را در گروه انعمت علیهم دارد اعلام می کند موضع گیری خودش را کاملا دارد مشخص می کند قران کتاب درگیری است درگیری بین جبهه ایمان و جبهه کفر و نفاق قرآن کتاب درگیری انبیا است با دشمنان انبیاء قرآن کتاب اعتقادی صرف نیست مباحث اعتقادی ذیل این درگیری ها ذکر شده قرآن کتاب اخلاقی صرف نیست مباحث اخلاقی ذیل این درگیری ها خودش را نشان داده لا اقل قرآن کتاب درگیری است بین ابلیس و انسان قرآن خودش دارد اداره کننده افکار عمومی خودش را نشان می دهد و در این باره حرف زیاد هست و یک وقت هایی باید مفصل بهش پرداخت اما در آیات قرآن به برخی از کسانی که در اداره افکار عمومی میان خیانت می کنند اشاره شده یک نمونه از این آیات را بخوانم اینها چیکار می کنند؟ مدیریت افکار عمومی می کنند به صورت باطل اداره می کنند ذهن جامعه را ذهن جامعه را اداره کردن این خودش یک فن است دانش تربیتی داریم رسانه داریم در دانش رسانه با اداره افکار عمومی کار دارند نه با یک نفر دقت فرمودید؟ بسیاری از احکام اسلام هم همینطور است احکام اسلام است ولی اداره کننده افکار عمومی است مثلا روزه ماه رمضان کسی علنی روزه خواری کند با فردی چقدر فرق می کند حکمش؟ حتی فردی و پنهانی دارد روزه خواری می کند ما حق تجسس و اعلام خبر نداریم به دیگران کسی علنی شرابخواری بکند با مخفی این کار را انجام بدهد چقدر فرق می کند و دیگر گناهان ببینید چقدر قصه متفاوت است حتی نماز شما وقتی می توانید علنی بخوانید و در جماعت شاید اصلا فردی قبول نشود از شما دقت فرمودید؟ در احکام می بینید اداره افکار عمومی و تاثیر گذاری بر افکار عمومی حرف اول را می زند حرف اول درسته این ها هر کدام می خواهند ما را بسازند ولی غیر از نماز شب ما تقریبا حکمی نداریم که تاثیر روی افکار عمومی نداشته باشد
ملایی: یعنی بُعد اجتماعی اش مد نظر هست مثلا اذان باید با صدای بلند باشد این خودش افکار عمومی را جهت می دهد علامت این است که این جامعه، جامعه مسلمانی است پس اسلام هر در روش بیان آیات قرآن و هم در احکام رویکرد اجتماعی دارند و به شدت برایشان مهم است چی؟ اداره افکار عمومی به شیوه مثبت حالا دیگر در جزئیات احکام من نمی آیم که برخی از روایات هست می فرماید تا امت من لباس و غذایشان شبیه دشمنان نشده در امان هستند یعنی شما را به شدت پرهیز می دهد از تقلید از دشمنان در سبک زندگی خیلی ماجرای عجیبی است که ما الان واقعا از این جور ابعاد اجتماعی استفاده نمی کنیم در موضوعی مثل موضوع حجاب اصلا شما حکم واجب بودن حجاب و این حرفها را بگذارید کنار مثلا عرض می کنم نگویند فوری گفت
حجت الاسلام پناهیان: از یک زاویه جدیدی تعریف می کنیم
ملایی: شما اصلا این را بگذارید کنار تشبه به دشمنان یا اطاعت از خواسته دشمنان در موضوع حجاب چقدر نقش دارد که رهبری فرمودند بُعد سیاسی حجاب، چقدر نقش دارد ما خوب آموزش ندادیم در جامعه مون این ابعاد اجتماعی را که وقتی ابعاد اجتماعی را می روی در سطح کلان بررسی می کنی اسمش می شود سیاسی و خیلی ها اصرا ردارند دین را غیر سیاسی بکنند به همین دلیل ابعاد اجتماعی اش را هم کمتر مطرح می کنند در حد مسائل عقیدتی و در حد مسائل فردی می خواهند محدود نگهش دارند.
حالا برسیم به این آیه قرآن که یک نمونه است در مدیریت ذهن جامعه، مدیریت ذهن از حیث اجتماعی . قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا ... الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِلَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لا يُجاوِرُونَكَ فِيها إِلَّا قَلِيلًا (احزاب، 60) می فرماید اگر منافقین و کسانی که بیمار هستند و در قلبشان بیماری هست والمرجفون شنیدید ما در فارسی می گوییم فلانی اراجیف می گوید مرجفون یعنی کسانی که سخن باطل بیهوده ترسناک می گویند دل مردم را خالی می کنند حالا این یک ترجمه است برای کلمه مرجفون اینها فی المدینه بحث شهر است بحث فردی نیست یک کسی بیاید در گوش یکی غیبت بکند غیبت حرام است ولی از غیبت حرام تر چی است؟ همین مرجفون فی المدینه اینها دارند ذهن مردم را خراب می کنند اگر اینطوری بشود اگر اینها نهی نشوند و دست از کارشان بر ندارند رسول من تو را دستور خواهیم داد که علیه آنان قیام کنید اون وقت دیگر نمی توانند در این شهر بمانند این مرحله اول، ملعونین اینها ملعون هستند دین ما وفقوا هر جا یافته شوند باید دستگیر شوند و قتلوا تقتیلا باید کشته شوند چه کشته شدنی! یعنی کسانی که در اداره ببخشید کلام شما را قطع کردم کسانی که در اداره افکار عمومی اراجیف می بافند حالا تو دل مردم را خالی می کنند
ملایی: یا مثلا به تعبیری اعتقادات مردم را باهاش ور می روند سست کنند و سر به سرش بگذارند
حجت الاسلام پناهیان: اعتبار رهبران جامعه را می کاهند این آیه اتفاقا بعد از اون آیاتی است که بحث تهمت زدن مطرح است و بحث خراب کردن در واقع شخصیت های برجسته جامعه مطرح است سنت الله فی الذین خلوا من قبل و لن تجد لسنت الله تبدیلا این قانون خداست که از قدیم هم بوده است و هیچ تغییری نمی کند ببینید اهمیت کاملاً دارد نشان داده می شود در این آیات و ما کمتر به این آیات پرداختیم یک بحثی هست تحت عنوان آزاد بودن مطبوعات و رسانه و آزاد بودن اطلاعات و انتقال اطلاعات خوب این حرف کاملا درستی است ولی شما عملاً نگاه می کنید که صهیونیست ها بیشترین هزینه را برای اداره افکار عمومی داشتند همین الان دارند و اساسا در صدر اسلام هم همینطور بودند من می خواهم برسم به امیر المومنین علی علیه السلام از زاویه این بحث امشب شب میلاد امیر المومنین علی علیه السلام است یک نکته ای در باره شخصیت مولی الموحدین امیر المومنین علی علیه السلام می خواهم اشاره کنم که کمتر به این نکته پرداخته می شود اینها مرجفون در مدینه بیشتر در تفاسیر فرموده اند که می خورد به یهودی ها اونها بیشترین شایعه پراکن ها هستند یک داستان بگویم یک کسی به نام ابن غیث بود که از پیرمردهای یهودی مدینه بود دید آدم های اوس و خزرج نشستند با هم گل می گویند و می خندند ناراحت شد اینها یک زمانی جنگ و دعوایی داشتند و اختلافات بینشان از بین رفته یک جوان یهودی کنارش بود گفت می روید بین اینها دعوا می اندازید بالاخره این رفت و نقشه را ببینید اصلا آدم یاد بی بی سی می افتد گفت می روی اینها را با هم دعوا می اندازی گفت افتخارات او را بگو و جنایت های او علیه این یعنی اوس علیه خزرج گفت افتخارات اون را بگو و جنایات آن دیگری درباره اینها عملیات را انجام دادند کار طی چند روز به فحش و فحش و کشی و اختلافات بین اوس و خزرج و برگشتند به جای اول، این آیه قران درباره این صحنه است یا ایها الذین آمنوا ان تطیعوا یری الذین من الکتاب یردوکم بعد ایمانکم کافرین اگر بروید اهل کتاب را بعضی از این اهل کتاب منظور این یهودی هاست گوش کنید اینها را شما را بر می گردانند بعد از ایمانتان به کفر به اون دوران رسما اینها می آمدند چیکار می کردند؟ دو به هم زنی می کردند یهود حالا چه نقشی دارد در تاریخ اسلام؟ یک نمونه اش جنگ احزاب را که سنگین ترین جنگ بود که وقتی پیامبر اکرم در جنگ احزاب که دیگر همه در معرض نابودی داشتند خودشان را می دیدند گمان بد به خدا بردند مومنین، و زلزله شدیدی در دلهایشان ایجاد شد بعد از پیروزی در جنگ احزاب دیگر بقیه مسیر آسان بود تا آخر برای پیامبر گرامی اسلام این جنگ احزاب را که قله نبردها و اوج ضعف مسلمانان در این جنگ قرار گرفت توسط یهودیان سازمان گرفت رفتند قریش را تحریک کردند و اقوام دیگر را با قریش متحد کردند علیه در واقع رسول خدا، متاسفانه در تاریخ نقش یهودی ها در مقابل رسول گرامی اسلام خیلی ضعیف تعریف شده نمی دانم چطور بعضی ها حتی قصه روایت می کنند از کنار ماجرای یهود علیه رسول خدا یهود اون زمان را می گوییم چهار تا یهودی اطرافمان داریم آدم های خوبی هستند و یا اقوام یهود اینها را کاری ندارم بحث یهود ستیزی نیست بحث کسانی است که اون زمان ایستادند وقتی در قرآن می فرماید اعراب اشد کفرا و نفاقا هستند منظورشان عرب بادیه نشین اون زمان بود نه اینکه همه اعراب را بخواهد
ملایی: موضع صحبت مشخص است
حجت الاسلام پناهیان: ولی اینها الگوهای تاریخ هستند از ازنابشان هم هستند شما رفتار شناسی بکنید قرآن کریم شیوه اش این است رفتار شناسی به آدم ارائه می دهد یعنی تیپولوژی آدم ها و تیپ را چی بگوییم فارسی را پاس بدانیم
ملایی: گونه شناسی بگوییم یک جورایی
حجت الاسلام پناهیان: مثلا شخصیت شناسی قوم، شخصیت قوم نه منش های قومی اقوام را توضیح می دهد و بعد می گوید این الگو را تو داشته باش هر جا تطبیق کردی ازش پرهیز کن و باهاش مقابله کن و یا اگر الگوی خوبی بود ازش تبعیت کن و الی آخر خدا دارد اینها را به ما معرفی می کند اینها روششان اینطوری است یهودی ها در زمان پیامبر گرامی اسلام تنها گروه منسجم علیه رسول خدا بودند حالا چرا انسجام داشتند؟ به دلیل دینشان، دینشان را قومی می دانند لذا در اوج پیروزی هم باشند احساس اقلیت دارند و اطاعتشان بد نیست خیلی جالب است
ملایی: از همین واژه قوم یک موضوعیتی در ادبیات دینی و سیاسی و ..
حجت الاسلام پناهیان: بله اینها دینشان دین ناسیونالیستی است می گویند این دین مال ما یهودی هاست اگر را بخواهند ببینند یهودی هست یا نه آزمایش خون ازش می گیرند و ژنش را بررسی می کنند یا باید قومی ثابت بشود
ملایی: نه عقیدتی
حجت الاسلام پناهیان: اصلا تبلیغ نمی کنند کسی بیاید یهودی بشود تبلیغ می کنند کسی بیاید برده یهودی ها بشود می گویند مسیحیان صهیونیسم مد شده این گفته می شود قبول می کند سروری یهود را و الا اون که یهودی نمی تواند بشود اینها به خاطر این تحریف زشتی که در دینشان انجام دادند که این دین مال ما قوم است قومشان متحد شدند با هم همین الان هم بین الملل خیلی با هم متحد هستند و خیلی سرمایه دارهایشان با هم ندارند ولی وقتی یک قومی جهانی شد اون اتحاد و این وضعیت اتحاد قوم یهود را پیدا نمی کنند به همین دلیل اینها در قلعه هایی بودند مثل قلعه خیبر مثل قلعه خیبر آقا رسول خدا بعد از جنگ احزاب که فتنه یهودی ها بود قبلا هم دو مرتبه یهودی ها خیانت کرده بودند و عهد شکنی کرده بودند و حضرت رسول اونها را از مدینه بیرون کرده بود اینها بیرون رفته بودند خیلی هایشان در خیبر جا گرفته بودند و در خیبر برای خودشان یک سر و سودایی داشتند تعدادشان کمتر بود ولی اتحاد و انسجامشان بیشتر بود و علتش را هم عرض کردم حالا اینها از قبل از بعثت پیامبر گرامی اسلام دنبال این بودند که پیغمبر از نسل خودشان باشد حتی در داستان های تاریخی هست یک دختر یهودی همیشه می آمد در خانه عبدالله پدر رسول خدا که با او ازدواج بکند و آخر سر این ازدواج سر نگرفت و از نسل حضرت ابراهیم به شیوه ای که می دانیم حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم وجود مقدسشان به دنیا آمد از حضرت آمنه و داستان های که هست حتی پنهان شدن های حضرت رسول در دوران کودکی خیلی هایش از ترس این قوم بوده و بعد در مورد حضرت عبدالله هم مرگ مشکوک ایشان همه این بحث ها هست ولی این دشمنی ها تمام نشد حواسمان باشد این دشمنی ها دائمی است در قرآن فرمود اشد الناس عداوتاً فی الذین آمنوا یهودی ها هستند اون یهودی هایی که همیشه ما این اقوام را مطرح می کنیم عوام امروزشان را استثنا می کنیم ساده دلانی هستند همان زمان هم یهودیانی بودند قبل از رحلت رسول خدا و هم بعد از رحلت رسول خدا با این گفتگوی ساده مسلمان شدند واقعا اهل کتاب به معنای واقعی کلمه من می خواهم چی بگویم؟ یهودی ها با اینکه قوم قلیلی بودند منسجم بودند اما قلیل نسبت به مسلمانان و قریش اول امیدشان به قریش بود و امیدشان نا امید شد خودشان ایستادگی کردند امیر المومنین علی علیه السلام شخصاً اونها را نابود کرد این تمام، لذا بیشترین دشمنی با علی ابن ابیطالب امیر المومنین علی علیه السلام توسط این قوم است این اون نکته ای است که می خواهم بگویم فراموش نکنید ولی این دشمنی یک خاصیتی دارد دشمنی یهود با امیر المومنین ویژگی مهمش این است که با شیعیان امیر المومنین علی علیه السلام این دشمنی ادامه دارد چرا اونها تابلو نمی کنند این دشمنی را که ما مثلاً صهیونیست ها دشمن شیعیان علی ابن ابیطالب هستیم از ترسشان از سیاست شان از اینکه می دانند از پس این قوم بر نمی آیند و می دانند در نهایت همین شیعیان امیر المومنین علیه السلام هستند که این دشمنان بشریت را ریشه کن خواهند کرد در تاریخ آمده در تاریخ یعنی در بندهای آخر الزمانی آمده
ملایی: و اونها هم خیلی خوب خواندند و بلد هستند
حجت الاسلام پناهیان: ببینید درگیری اصلی بین دو جبهه حق و باطل بخواهیم ترجمه کنیم پرچم جبهه حق دست علی ابن ابیطالب علیه السلام است حالا من یک روایت آوردم از رسول خدا که در واقع در فتح در ماجرای فتح خیبر چی فرمودند؟ لاتین الرایت رجلاً یحب الله و رسوله و یحبه الله و رسوله یفتح الله له لیس بفرارٍ دو نفر یکی اسمشان را نمی برم قبلش رفته بودند فرار کرده بودند از مقابل دشمن فرمود علی دیگه فرار نیست و از اینجا بحث شد حیدر کرار اینقدر مکرر به دشمن حمله می کند که چه وضعیتی پیدا می کند بعد حضرت علی علیه السلام همه منتظر بودند حضرت پرچم را به چه کسی خواهد داد علی ابن ابیطالب در گوشه ای نشستهب ودند در حالی که چشم درد شدیدی داشتند و حضرت می فرمودند جایی را نمی دیدم علی جانم بیا علی را صدا زدند با عنایتی که فرمودند چشمان امیر المومنین علی علیه السلام دردش برطرف شد و پرچم را دادند و قهرمان یهود بود به زمین زدند و یادمان باشد این ماجرا تنها قوم منسجم که عداوتشان به حکم قرآن شدیدتر هست مقابل رسول خدا ایستادند یهود بودند که موجب خیلی از جنگ ها هم شدند مثل جنگ احزاب و این ها کینه عجیبی از علی ابن ابیطالب امیر المومنین علی علیه السلام دارند و این ها می دانند در آخر الزمان به دست مریدان علی ابن ابیطالب علیه السلام نابود خواهند شد این زاویه نگاه را داشته باشید امیر المومنین علی علیه السلام در مقام پرچمدار چگونه ظاهر شدند.
حالا من می خواهم یک کمی از امیر المومنین علیه علیه السلام در اداره افکار عمومی در سخت ترین لحظه ها و در واقع در سخت ترین داستان های تاریخی نکاتی راعرض کنم.
امیر المومنین علی علیه السلام به دو صورت یکی با بیانشان و یکی با وجودشان افکار عمومی را هدایت می کردند
ملایی: یک پرانتز هم فقط باز می کنم چون که راجع به افکار عمومی نه یک چیز دیگر ما چون داریم ذهن را می گوییم بُعد فردی اش به کنار و بُعد اجتماعی اول برنامه حاج آقا فرمودند که مواضع و کسانی هستند که اونجا مدیریت ذهن برای اجتماع شکل می گیرد درسته الان رسیدیم به اینجا دیگه الان اول کار هستیم پس
حجت الاسلام پناهیان: بله اول بحث هستیم ببینید آنچه در تاریخ اسلام دیده می شود مهمترین جریانی که در مدیریت ذهن جامعه به تخریب افکار عمومی می پرداختند یهودیان بودند این یک ماجرا بود هنوز هم همینطور است صهیونیست ها اون بخشی از یهودی ها هستند که هم به مسیحیان ظلم می کنند و هم به مسلمانان و هم به دیگر اقشار و اینها هم اصل کارشان هنوز هم که هنوز است با تخریب ذهن جامعه است الان بیشترین دانش مدیریت ذهن برای تسلط یافتن بر ذهن جوامع بشری دست صهیونیست هاست.
ملایی: ابرازهایشان را مرور کنیم؟
حجت الاسلام پناهیان: الان رسانه ها مالکیتش اساساً دست اونهاست از رسانه های اینترنتی گرفته تا ماهواره و موارد دیگر ما یک زمانی حدود شاید بیست سال پیش بود خیلی داریم پیر می شویم روان شناسی می خواندیم و اداره افکار عمومی روان شناسی اجتماعی و مباحثی از این دست یکی از اساتید ما که دوازده سال خارج از کشور تحصیل کرده بودند الان عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی هستند الان دیگه اسم نبرم ایشان سر کلاس صریحاً می فرمودند که اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد در دانش حالا روان شناسی اداره افکار عمومی اینها بسیاری اش دست تعبیر جهود به کار می برد صهیونیست هاست که اصلا بیرون نمی رود این اطلاعات شما حالا تصور کنید هوش مصنوعی هم اضافه شده در خدمت این ها و با جمع بندی هایی که دارند انجام می دهند آمار روزانه ثانیه ای از گوشی موبایل تک تک ماها دارند و گرایش های ما را گرایش ها، گرایش های هوس آلود است و الکی شما رفتید سایت را دیدید چه خبر است برایت مهم بوده ببینی این سایت چی می گوید حالا شما خودت خبر راستش را می دانی رفتی اون را بدانی حتی شما را تشخیص می دهند شما الکی سر زدی یا نه می روی لایک هم می کنی واقعا علاقمندی ات است میزان علاقمندی ات به این طرف است یا نه آمار گرفتن از هشتاد میلیون مردم ایران حالا هشتاد میلیون که موبایل دستشان نیست آمار گرفتن روزانه و دقیقه ای از گرایش های مردم در ثانیه است برای اینها در ثانیه الان دیگه همه می دانند خود ماها هم با هوش مصنوعی خیلی از بررسی ها را می توانیم انجام بدهیم کار اینها مرجفون فی المدینه اداره افکار عمومی است توصیه اول درباره اداره افکار عمومی چی است؟ درباره مدیریت ذهن جامعه، یک اجازه ندهی کسی ذهنت را مدیریت کند این خیلی حرف مهمی است حالا من بقیه قصه ها را در مورد امیر المومنین علی علیه السلام را عرض خواهم کرد یک تعبیری در قرآن است به نام ولیجه در سوره توبه خداوند متعال می فرماید خدا می خواهد شما امتحان کند ببیند ولیجه تون چی است ولیجه یعنی کسی که نفوذ دارد در فکر من و من اعتمادی بهش دارم که حرفش را می پذیرم دربست کی اداره می کند افکار تو را یا در روایت می فرماید ان مع نباشید امام صادق علیه السلام ان مع یک لحظه سختی است در عربی اون زمان هم نفهمیدند و گفتند یا امام صادق ان مع چی است؟ فرمود دنباله روی از افکار عمومی نکن انا کواحدٍ الناس من یکی از مردم بقیه موج افکنی در جامعه آقا همه می گویند آدم مستقل هیچ وقت همه نمی گویند را گوش نمی دهد حضرت زهرای اطهر به این روحیه می تازند می تازند یعنی شمشیر از نیام در کلام کشیدند و یورش می آورند به این چنین روحیه سخیفی صدا می زنند إلَی النّاسِ وَ قالَتْ: مَعاشِرَ النّاسَ الْمُسْرِعَةَ إلی قِیلِ الْباطِلِ الْمُغْضِیةِ عَلَی الْفِعْلِ الْقَبیحِ الْخاسِرِ آی مردمی که تا حرف غلط می شنوید به سرعت قبول می کنید آخه حرف منفی به سرعت قبول می شود
ملایی: بله نمی دانم چرا
حجت الاسلام پناهیان: و فعل زشت را ازش چشم پوشی می کنید این دو تا را کنار همدیگر آوردند یعنی آخر حکمت است این کلام بالاتر از این کلام وجود ندارد در عالم در تحلیل وضع جامعه ای که افکار عمومی اش توسط دشمن اداره می شود ما باید اینطور نباشیم یک تست هایی در روان شناسی هست جالب است حالا بعضی هایش را فیلم هایش را در آوردند طرف می رود در مطب ده نفر نشسته اند یک زنگی صدا می خورد این ده نفر بلند می شوند این طرف که تازه اومده می گوید برای چی اینها بلند شدند؟ همه بلند شدند حتما قانون اینجاست دیگه حالا نگو نه نفر بازیگر هستند بعد حالا دفعه اول هم بلند نشود دفعه دوم دوباره زنگ می زنیم همه بلند می شوند من ضایع نشود بلند می شوند جالب اینجاست این نه نفر یکی یکی می روند تو مطب این تنها مونده باز زنگ می خورد باز این بلند می شود ببینید چه تاثیری دارد خیلی تست های روان شناسی عجیب و غریب و آزمایش ها هست بعد اینها می گویند که آدم های مستقل می گویند چرا بلند می شوید؟ سوال می شود برایشان یا مثلا می نشیند اصلاً تو چرا بلند نمی شوی برای چی باید بلند شوم؟
ملایی: همه دارند بلند می شوند من که کسی بهم نگفته بلند شو چرا کارهایی بکنم که همه می کنند مثلا
حجت الاسلام پناهیان: همه می گویند باید این افکار عمومی را مقابلش ایستاد قصه ای که از امیر المومنین علی علیه السلام من امیدوارم حضرت بنده را شفاعت کنند به خاطر اینکه این داستان را از امیر المومنین می گویم
ملایی: الان می گویید برایمان؟
حجت الاسلام پناهیان: می خواهم از قول کسی بگویم که اسمش را نمی برم ولی این داستان، داستانی است که از امیر المومنین علی علیه السلام نقل شد حالا دیگه نمی خواستم بگویم ولی امشب تو حرم امیر المومنین علی علیه السلام برای همه دوستان دعا خواهم کرد این داستان را شب میلاد امیر المومنین علی علیه السلام من این داستان را انتخاب کردم امیدوارم آقا از این انتخاب راضی باشند چطوری امیر المومنین مقابل افکار عمومی غلط ایستاد و علیه این افکار عمومی غلط فریاد زد و شمشیر کشید کجا؟ کدام لحظه تاریخ وقتی که در جنگ احد همه داشتند فرار می کردند کسی از فراریان می گوید علی را دیدم با شمشیر پهنی که مرگ از آن می چکید و چشم هایش از خشم مانند دو قدح خون بود و یا مانند دو کاسه روغنی که آتش در آن افروخته باشند می درخشید فهمیدم که اگر به ما برسد با یک حمله ما را خواهد کشت اومد چی فرمود امیر المومنین فرمود کجا به سوی جهنم فرار می کنید این رسول خداست برگردید و از رسول خدا دفاع کنید اینجا نشان داده می شود یک نفر مقابل کسانی که شایعه کردند رسول خدا کشته شده بعد می گوید من رفتم التماس کردم که آقا عرب رسمش است گاهی فرار می کند و فلان یک جوری پای امیر المومنین افتادم ترسیدم آقا ما را بکشد نمی خواست اصلا اون آقا را بکشد داشت فریاد می زد چرا فرار می کنید این از فضائل امیر المومنین علی علیه السلام که چطوری یاری کرد رسول خدا را در حساس ترین لحظه ها و مقابل امواج افکار عمومی ایستاد و افکار عمومی را سعی کرد هدایت کند و مدیریت کند این یک لحظه از هزاران لحظه نورانی امیر المومنین علی علیه السلام است که انشاالله که ما اولا تحت مدیریت افکار عمومی قرار نگیریم ثانیا مقابله کنیم با کسانی که مدیریت غلط می کنند افکار عمومی را و ثالثاً خودمان کمک کنیم به مدیریت درست افکار عمومی اینجا مدیریت ذهن جنبه اجتماعی پیدا کرد به مبارکی نام مقدس امیر المومنین علی علیه السلام
ملایی: منفعل که نباشیم فعال هم باشیم آقا دیگر قول را شما فرمودید
حجت الاسلام پناهیان: من امشب دعا می کنم دو رکعت نماز از جانب همه بینندگان عزیز در حرم مولا قرائت خواهم کرد
ملایی: خیلی ممنون و متشکرم الحمدلله رب العالمین ذکر خیر امیر المومنین علی علیه السلام برنامه امروز در آستانه ولادتشان یک کتاب هم معرفی کردیم برای تهیه اش به نظرم بد نیست دوباره یادآوری شویم چرا باید در یک برنامه بگوییم و فراموشش کنیم کتاب از دکتر سید جعفر شهیدی است یکی از مجموعه کتابهایی است که معرفی چهره معصومان است کتابی که دیروز اشاره کردیم می توانید پیامک بدهیم برای تهیه اش از دوستانمان راهنمایی بگیرید در بیان علی علیه السلام دیروز در برنامه گفتیم گفتم یک بار دیگر بگویم بلکه به خاطر اینها ما را شفاعت کنند اعتکاف نوجوانان قصه این چند روز برنامه سمت خداست مشارکت شما برای کمک به برگزاری اعتکاف ویژه نوجوانان اتفاق می افتد عدد سیزده را بفرستید به 20000303 برای اطلاع از جزئیات و نحوه مشارکت زیر نویس ها را دقت بفرمایید برویم محضر قران کریم سوره مبارکه مریم آیات پایانی اش را می خوانیم و آیات ابتدایی طه صفحه 312 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم .
( قرآن کریم صفحه 312 آیات پایانی سوره مریم)
ملایی: آخر برنامه امروز را لطفا از دست ندهید و به جای تیتراژ پایانی بخش سوم و پایانی دیدار جمعی از دوستان شما به اتفاق حاج آقای حسینی قمی در برنامه سمت خدا روز ولادتی که مناسبت داشت رفتیم خدمت حاج آقای قرائتی و گفتگوهای ضبط شده و امروز بخش آخرش را می بینید و می شنوید و درود به همه پدران آسمانی از جمله پدر حاج آقای قرائتی ذکر و خیرش را در بخش پایانی خواهد شد از نوجوانان گرامی ممنوم تا آخر ماه رمضان نفس گرم نوجوانان عطر افشانی خواهد کرد.
حجت الاسلام پناهیان: اعتکاف که شما فرمودید خیلی عجیب است اعتکاف یعنی من بروم یک گوشه با خدا مناجات کنم درسته؟ بروم خودم را وقف مسجد کنم به نوعی خلوت است دیگر از این خلوت تر نداریم ما این باید در مسجد جامع شهر باشد و در بغل مردم و وسط مردم و جایی که شلوغ است حالا ممکن است یک کسی اینطوری یک جایی هم احتیاطاً مثلا یا رجائاً بروند احتیاطا رجائاً بروند اعتکاف کنند ولی اعتکاف جایش وسط شهر است و مسجد جامع شهر است و شما خلوت کردید با خدا اولاً باید بیایید در مسجد و در جمعی و ثانیاً این جمع باید وسط مسجد جامع شهر باشد یعنی دارید اثر می گذارید روی افکار عمومی فرمود رسول خدا لا رهبانیت فی الاسلام ما رهبانیت نداریم و گوشه نشینی و عزلت در عبادت نداریم وسط شهر انما رهبانیت امتی فی الجهاد در جهاد رهبانیت در جهاد رخ می دهد انشاء الله توفیق پیدا بکنیم در این حرکت عظیم اجتماعی اعتکاف، اعتکاف را یک وقت دوستان فقط اون بُعد فردی و مناجاتی اش را در نظر نگیرند این بُعد اجتماعی اش چه اثری دارد وقتی می بینند بعضی ها تبلیغ گناه می کنند یک عده ای وسط شهر رفتند بیگناهی جوانان و نوجوانانی رفتند وسط شهر خیلی زیباست
ملایی: از این جوانها و نوجوان ها بشوند برکت زندگی حاج آقا خیلی ممنونم زیارتی که می روید انشالله مقبول دوستان دعا کنند با دست پر برگردیم و از شما بینندگان و شنوگان عزیز متشکرم و عیدتان مبارک تا یک سلامی دوباره خدا نگهدارتان.