عرض سلام و ادب و ارادت دارم خدمت همه بینندگان عزیز و شنوندگان گرامی مخصوصاً آقا پسرها که دیروز روز تولد امام جواد بود و منسوب به این عزیزان آقازاده امام رضا و پیشاپیش تبریک عرض می کنم میلاد حضرت امیر المومنین علیه السلام قطب عالم امکان و حجت الله الاکبر را خدمت همه عزیزان پدرها و آقایان که خودشان را آماده می کنند برای گرفتن کادو حالا تقریبا کادوهایشان در کل کشور مشترک است و خیلی تفاوتی با همدیگر ندارد و یادی می کنم از پدران آسمانی عزیزانی که امسال و سال های قبل پدر از دست دادند و یا پدرانشان شهید شدند و در همین امسال هم خوب عزیزانی را داشتیم شهید آیت الله رئیسی و شهید سید حسن نصرالله عزیزان دیگری که شهید اسماعیل هنیئه و شهدایی که جانشان فدا شد اگر بخواهیم نام ببریم روح همشون شاد یک دعای ویژه می کنم انشاالله همه شون با امیر المومنین علیه السلام مشحور شوند
ملایی: دعا خیلی برای کسانی که سفر کردند و دستشان از این سفره معنوی کوتاه است مفید است انشاالله حاج آقا رفیعی با شما هستیم.
حجت الاسلام رفیعی: در خدمت شما هستیم بحث دعای مکارم الاخلاق را منتهی من نکته ای را قبل از اون عرض کنم راجع به عرائض من در هفته گذشته من یک اشاره ای در هفته گذشته در برنامه به مسئله کاهش ارزش پول ملی و گرانی و به هر حال بی ثباتی قیمت ها در بازار داشتم واکنش های مختلفی هم داشت خیلی ها تشکر کردند و عزیزانی هم نقد کردند هم از اونها و هم از کسانی که نقل کردند من تشکر می کنم خیلی ممنون به هر حال لطف کردید منتهی من یک توضیحی بدهم که در واقع بیشتر عرضم روشن بشود اون توضیح این است که ما بعضی از اوقات در منابع دینی مان توصیه های دوگانه ای داریم مثلاً یک الف داریم و یک ب، یک توصیه هایی به اون الف داریم و یک توصیه هایی به اون ب داریم به هر کدام هم می گوییم توصیه را خودتان گوش بدهید به اون یکی کاری نداشته باش اون مال خودش است و شما هم مال خودت مثل عرض می کنم زن و شوهر ما به خانم ها می گوییم زنی که بر بد اخلاقی مرد صبر کند با حضرت زهرا محشور می شود این روایت است این معنایش این نیست که یک آقایی این روایت را گوش کند بیاید در خانه با زنش بد اخلاقی کند بگوید من می خواهم تو با حضرت زهرا محشور شوی نه ما داریم به این خانم می گوییم اگر به هر دلیلی گرفتار شدی به یک همچین مردی صبور باش از اون طرف به آقایان می گوییم مردی که در خانه بد اخلاق باشد فشار قبر دارد مردی که در خانه بد اخلاق باشد مثلا رزقش کم می شود مثال دیگر می زنم ما مثلا فرض می کنید که در حوزه فقیر و غنی یک توصیه ای به فقیر داریم می گوییم تا می توانی دست پیش دیگران دراز نکن تکدی خوب نیست پل اسارت است و حرمت خودت را حفظ کن قنائت داشته باش به غنی می گوییم تا می توانی انفاق کن احسان کن نه اینکه غنی به فقیر بگوید ندیدی حاج آقا چی گفت مگر نگفت دست دراز نکن آقا اون رو به ایشون گفتیم به شما که نگفتیم ما یک چیز دیگه انجام بده.
مثال سوم، طلبکار و بدهکار یک کسی از بنده پول قرض کرده به بدهکار می گوییم وفای به عهد داشته باش پول را سر تاریخش بیا بده که این بنده خدا پشیمان نشود بد قولی نکن به طلبکار می گوییم اگر می شود مهلت بده سخت نگیر قرآن می فرماید میسورا آسان گیری کن این معنایش این نیست که جنابعالی به بنده بدهکاری هر دفعه می گویم آقای ملایی پول من را بده مگر به شما نگفتن قولا میسورا این را به من گفتند به شما نگفتند عرائض هفته گذشته من اشاره به مسئولین نظام بود که عزیزان نگذارید پول ملی کاهش پیدا کند ارزشش آقا فرمودند این گرانی جلویش گرفته شود و بی ثباتی جلویش گرفته شود ارز اینقدر در واقع بی حساب و کتاب نباشد من خودم یادم است مثلا نمی دانم چند ماه قبل کربلا که می رفتیم در فرودگاه یک پولی می دهند به همین زائران اون موقع بیست میلیون و خورده ای واریز می کردند الان می گویند ده تومن رفته بالا خود ارزی که دولت ارائه می کند گران شده که ارز آزاد هم گران شده این توصیه به مسئولین است اما معنایش این نیست که جوان عزیز یا خانواده های محترم حالا که حاج آقا گفت پس ما ازدواج نمی کنیم نخیر این که سوء ظن به خداست ما به جوان عزیزمان به خانواده ها می گوییم که قرآن فرموده إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ (نور، 32) اگر فقیر باشی خدا شما را بی نیاز می کند می گوییم اگر کسی ازدواج را ترک کند از ترس فقر سوء ظن به خداست می گوییم لا تقتلوا اولادکم سقط جنین و مرگ فرزند نداشته باشید از ترس روزی خدا می گوید ما روزی می دهیم به هیچ وجه دقیقاً همان دوگانه ای که گفتم خطاب ما به مسئولین درست است شما باید بازار را کنترل کنید عجیب هم هست که این گرانی در ارز و کاهش پول ملی در تمام چیزها خودش را نشان داده عزیزانی که این روزها بازار می روند نخود و لوبیا می خرند هر چی می خواهند می خرند ماشین کاملا خودش را نشان داده در صورتی که این حرفها یعنی حفظ ارزش پول ملی نگهداشتن بازار در وضع ثبات اینها جزو نطق های آتشین افراد و عزیزان توی نطق های انتخاباتی بود همیشه اینطور بود من به اون عزیزان عرض می کنم با احترام ما نظام مان و دولتمان را دوست داریم حمایت می کنیم با احترام به شما عرض می کنیم برای این آشفتگی بازار فکری کنید اما این معنایش این نیست تا اینها فکری کنند من نه زن می گیرم و نه فرزند می آورم نه نخیر ربطی ندارد ما توکل مان بر خدا من شاید پنجاه تا سخنرانی عرض می کنم شاید بیشتر داشتم جاهای مختلف راجع به همین موضوع که به هر حال و یرزقه من حیث لا یحتسب من یتوکل علی الله فهو حسبه و اما بحث دعای مکارم الاخلاق را اگر اجازه بفرمایید من مطرح کنم امروز به این فراز می پردازیم امام سجاد به خدا عرض می کند که خدایا به من توفیق بده اجزی من حجرنی بالبر اگر کسی با من قهر کرده حجر و هجران به معنای قهر و مفارقت و جدا شدن است اگر کسی با من قهر کرده که حالا راغب اصفهانی در کتاب لغتش می گوید قهر سه جور است بالبدن من نمی آیم دیگه به شما سر بزنم می شود قهر بالسان قدیم می گفتیم قهرم قهرم دیگه با شما حرف نمی زنم خدا حافظ شما بالقلب نه تو دلم با شما قهر می کنم که کسی که با کسی قهر می کند تقریبا هر سه اش هم هست هم زبانی است و هم قلبی است و هم بدنی است خدایا به من توفیق بده اگر کسی با من قهر کرد من قهر نکنم و بروم باهاش گفتگو کنم من این بخش را در سه چهار قسمت توضیح می دهم قسمت اول روایات فراوانی که داریم که قهر جایز نیست و اگر دو مسلمان با هم قهر کنند عباداتشان قبول نیست این عجیب است می فرماید که رسول خدا فرمودند ایاک و هجران اخیک بپرهیز از قهر با مردم فإنَّ العَمَلَ لا يُتَقَبَّلُ مِن الهِجرانِ عمل با قهر قبول نمی شود نمی گویم صحیح نیست بعد بگویی باید قضا کنی ما سه سال با کسی قهر بودیم نماز خواندیم نه نماز صحیح است اما قبول نیست کامل نیست باز رسول گرامی اسلام فرمودند لا یهل لأحدٍ برای هیچ کس جایز نیست که یؤمن بالله خدا را قبول دارد أن يَهجُرَ أخاهُ فَوقَ ثَلاثَةِ أيّامٍ بیش از سه روز با کسی قهر کند بعد فرمود حالا اگر همچین اتفاقی افتاد وخيرهما الذي يبدأ بالسلام بهترین آدم اونی است که پیامک می دهد یک سلام می دهد ولو اون طرف جواب ندهد پس نکته اول این که قهر بین دو مسلمان بیش از سه روز لطمه می زند به اعتقادات ما و به باور ما و پذیرش مسائل دینی ما و اما قهر دو جور است مطلب دوم قهرهای روا و قهرهای ناروا بعضی قهرها رواست باید قهر کرد اصلا باید اون ارتباط را قطع کرد اما بعضی از قهرها نارواست یعنی صحیح نیست اصولاً بینندگان عزیز دقت کنید چه قهر روا و چه قهر ناروا یک علتی دارد دیگر من که بیخودی با شما قهر نمی کنم یک چیزی به من گفتی یک حرفی زدی من اجازه می خواهم قهرهای ناروا را بگویم که اینها نباید اتفاق بیفتد اما اگر اتفاق افتاد کش ندهید و صلح کنید و نگذارید ادامه پیدا کند اما قهرهای روا را می گویم هر که دلش می خواهد ادامه بدهد اشکالی ندارد که انشاء الله عرض خواهم کرد قهر ناروا قهری است که انگیزه اش انگیزه های قابل حل است یعنی اینطور نیست که در واقع موجب بشود انسان این را ادامه بدهد حالا ممکن است این قهر با زنش باشد و با بچه اش باشد اومد پیش امام معصوم گفت پسرم همچین کاری کرده من باهاش قهر کردم اما اشکالی ندارد فقط طولش ندهید خود قران دارد راجع به خانمها فرمود قهر کنید و جدا شوید وقتی می گوید مضاجع را جدا کنید رخت خواب را برای اینکه قهر کنید این قهرها نباید از سه روز بیشتر نباید طول بکشد سه روز سقفش است تا سه روز ما راحتیم خیر کمترش باید باشد انتهایش سه روز است مثلا ممکن است این عوامل باشد که حالا من به طور ضمنی می خواهم به بینندگان عزیز بگویم سعی کنیم این عوامل هم ایجاد نکنیم که اون قهر هم اتفاق نیفتد که به شما بگوییم بیا صلح کن و آشتی کن یک عیب جویی لا تفتش الناس فتبغی بلا صدیق بعضی ها علت قهرهایشان این است که طرف فضول است و یک عیب می گوییم من با این حرف نمی زنم هر وقت ما را می بیند یک عیبی از ما می گیرد به دلیل عیب جویی با همدیگر قهر کردیم دو مناقشه حالا مناقشه می گذارم جر و بحث باز روایت است من ناقش الاخوان قل صدیقه کسی که مناقشه می کند آقا ما تا با این می نشینیم شروع می کند یک دو دو کردن یک بحث سیاسی کردن گاهی مناقشه ها باعث می شود انسان ها اختلاف بینشان ایجاد شود سوم سخت گیری، العصر یوحش الرفاق این رفیق ما هی اینجا نشین و اونجا بنشین و به ماهی می خواهد سخت گیری کند عامل دیگر در روایت داریم حسادت لا راحت الا حسود عامل دیگر استهزاء است بعضی ها دست می اندازند یکی را آقا من خونه فلانی نمی آیم این ما را دست می اندازد عامل دیگر داریم سرزنش گاهی خونه را فروختی خوب فروخته اشتباه هم کرده شما هی به روش نیاور من خونه عمه ام نمی آیم تا می رویم می گوید چرا خونه و ماشین ات را فروختی اینها عواملی است که نباید باشد امام برادران عزیز و خواهران دوستان اگر به هر دلیلی این ها موجب قهر ما شده مناقشه و حسادت و تمسخر کدورت اینها همان هاست که نباید بیش از سه روز طول بکشد انسان تذکری میدهد و به هر حال تمامش می کند می شود ارتباط را کم کرد من کمتر خانه پسر داییم می آیم ایشان آدم عیب جویی است ولی قهر نکنیم یک پیامکی و احوال پرسی این نکته اول.
نکته دوم را اجازه بفرمایید با یک بیان در واقع فقهی یا عبارت دیگر به صورت احکامی مطرح کنم ببینید ما دوستی هایی که با دیگران داریم چهار قسم است واجب، مستحب، حرام، مکروه.
این را بگویم روشن می شود طبیعتا دوستی های حرام و مکروه یعنی همان هایی که می تواند قهر داشته باشد و انسان باهاش ارتباط نگیرد بعضی از دوستی ها واجب است بعضی از دوستی ها مستحب است یعنی جناب عالی اگر انجام بدهی ثواب بردی و سود هم بردی بعضی از دوستی ها حرام است اصلا باید درکش کنیم ولو عموت است و ولو دایی ات هست تبت لها ابی لهب بعضی دوستی ها مکروه است اگر قهر از سه روز بیشتر شد اشکالی ندارد اگر هم به هر حال کمتر ارتباط داشتی باهاش اشکالی ندارد اما اونی که واجب است دوستی خدا و پیامبر و اهل بیت است سلام الله علیهم اجمعین خدا که معلوم است خدا فرمود در قرآن همان خدا هم فرموده ان کنتم تحبون الله اتبعونی از پیغمبر تبعیت کنید همان خدا هم فرمود قُل لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّةَ فِي القُربىٰ (شوری، 23) ما در روایاتمان داریم که چند چیز اگر کسی داشته باشد این دیگر کامل است عمل دنیا و آخرتش پنج تاست پنج ویژگی است اگر در کسی باشد این عذری در ترک عمل ندارد الحمدلله کامل است حالا آقایان اینها را می دانند روز مرد هم نزدیک است.
1-زوجۀٌ صالحه همسر صالح دو سه روز قبل یک جایی این روایت را خواندم آقایان و خانم ها بودند تا این را گفتم یک خانمی هم بالا نشسته بود به آقایاشون اینطوری کرد که بگو من هستم من دارم چه فایده این تهدید بود.
زوجۀ الصالح تعینه علی امر دین و دنیا شوهرش را کمک کند.
بنون ابرار فرزندان نیکو و در واقع ابرار دیگر حالا خدا به همه نصیب کند بچه ای که صالح است و پدر و مادرش را اذیت نمی کند.
ملایی: حاج آقا من تا اینجا دوتاش را دارم خانمم بنده خدا برای یک برنامه سمت خدا دور و بر من می چرخید.
حجت الاسلام رفیعی: سومی اش رو فکر کنم نداشته باشید .
معیشت فی بلده، شغلش در شهر خودش باشد دو سه روز تهران می آیید و می روید خوب است آدم شهرش خودش شغل داشته باشد
ملایی: الان دیگه ایرانشهر است
حجت الاسلام رفیعی: چهارم حسن خلق خوش اخلاقی که با مردم مدارا کند حمله نکند به مردم و عصبانی نشود اما چی پنجم، حب اهل بیت عرض کردم محبت اهل بیت علیهم السلام انشاالله همه اش را داشته باشید عرض می کنم که این حب واجب است یک سری دوستی ها مستحب است یعنی ما اگر با اینها دوست شویم ضرر نمی کنیم و سود می بریم توصیه هم شده من همه احادیثش را نوشتم و نمی رسیم هشتم مورد است دوستی با مومن کسی متدین است و مومن است دو کلمه باهاش حرف بزند شما را یاد خدا و نماز می اندازد باهاش رفیق شو دوستی با عالم نگاه به عالم عبادت است شما با این امام جماعت مسجد و معلم پیش کسوت محله تون و با این استاد دانشگاه و با این طبیب من همه را عام می گیرم این آدمی که فرهیخته و عالم است رفیق باشی بالاخره هر وقت پیشش می نشینی مطلبی استفاده می کنی عاقل بعضی ها خردمند هستند ولو سواد ندارند زیاد هم داریم یعنی شما می بینی مثلا یک پیرزنی در خانه ای و مادری و پدری درس هم نخوانده اما همچنان عقلانیت دارد ارتباط نگو ما دیگه حالا عروسیم و این مادر شوهره من دامادم این پدر زنه من برادر بزرگترم این برادر کوچکتر است نه با آدم ناصح کسی که خیرخواه ات است اینها دوستی های مستحب است سزاوار است آدم با اینها دوست باشد با آدمی که دست به خیر است با اینها هم رفیق باشید چون سخی می شوید آدم وقتی می بیند این رفیق اش همه اش کمک می کند و دلجویی می کند بار از روی مردم بر می دارد تاثیر می گذارد با آدم هایی که مذکر بالله هستند یعنی شما را به یاد خدا می اندازند ظهر که می شود می گوید برویم مسجد ایام رجب که می شود بیا برویم زیارت امام رضا رجبیه یا آقا یادت نرود استغفار برایت پیامک هم می زند یادآوری کرده ذکر روز را و یادآوری کرده ذکر روز را یادآوری کرده ثواب فلان نماز را این شش مورد، فقرا سلیمان با تمام ثروتش با فقرا می نشست غذا می خورد می گفت لذت دارد مسکینٍ مع المصا خدا بهش می فرماید در قران اینها را ترک نکن امام هم مرتب در سخنرانی هایش می فرمود با کوخ نشینان اینها توصیه شده دوستی با انسان های با ادب انسان را با ادب بار می آورد اینها توصیه شده و حالا همسر و اطفال جای خودش که رسول خدا می فرمود من دوستی با بچه ها را دوست دارم چون اینها چند ویژگی دارند اولاً فطرتشان توحیدی است یکی از دلائلی که آدم بچه های کوچک را دوست دارد می بینید بچه معصوم است دیگر انحراف توش نیست یکی از دلائلی که پیغمبر فرمود من بچه ها را دوست دارند برای اینکه اونها کینه ندارند با خاک بازی می کند با رفیق اش دعوایشان می شود سر یک پاک کن باز بغل هم می نشینند مدادت را بده رفیق می شوند یکی هم فرمود وابسته نیستند به دنیا یک ساختمانی می سازد با این حالا که دیگه بچه ها خاک بازی نمی کنند می سازد یک خانه خیلی شیک دو سه ساعت وقت می گذارد و خرابش می کند و می خوابد وابستگی ندارد از هم زود می گذرند وابسته نیستند فطرت توحیدی دارند بعد در روایت دارد که فرمودند که یکی دیگر از دلائل این است که زود گریه می افتد دیدید رقیق القلب هستند پس دوستی های واجب را عرض کردیم واجب است خدا و پیامبر و اهل بیت دوستی های مستحب هم عرض کردیم سوم می شود دوستی های حرام یک مواردی برای ما منع شده گفتند با اینها دوست نشوید یکی این ظالم است می خواهد مسلمان باشد و می خواهد کافر باشد می خواهد یهودی باشد و می خواهد مسیحی و بت پرست باشد کونوا للظالم خسما ما با ظالم آقا من یک عمویی دارم ظالم است واجب است ازش جدا بشوم پسری دارم ظالم است اگر حضرت نوح از پسرش جدا نشد؟ مگر پیامبر از عمویش جدا نشد آسیه شوهر این ظالم بود مگر از شوهرش جدا نشد؟ اومد به حضرت موسی پیوست این یکی، و لذا صفوان یک بار هم عرض کردم شتر کرایه می داد به هارون الرشید امام کاظم منعش کرد حتی در این حد که شتر ولو حج می خواست برود با اون شترها با عرض می کنم که دشمن خدا و اهل بیت آقا این ناسزا می گوید امام صادق به یک کسی گفت چرا با فلانی قدم می زنی اونی که در ذهنم است داستان گفت آقا داییم است فرمود باشه به خدا بده انحراف عقیدتی دارد ظاهرا اون آقا جزو فرقه هایی بود که خدا را جسم می دانند مجسمه منعش کرد با منافق خدا به پیغمبر می گوید تو هم طلب مغرفت کنی برای اینها من قبول نمی کنم پیغمبر اینها دروغ می گویند اینها عرض می کنم نفاقشان را مخفی می کنند من اهل المدینه مرضوا علی النفاق اینها هست و یک مورد دیگری که حالا این را من اضافه می کنم قرآن هم دارد و المرجفون فی المدینه اونهایی که جامعه ایجاد یاس و ناامیدی و شبهه افکنی می کنند مسلم شما بدان بعضی ها از من سوال می کنند می گویند ما یک فامیلی داریم برویم خونه اش بیاییم اینها ایجاد شبهه در ذهن بچه های من می کنند حجاب بچه های من را می گیرند با شبهه افکن و کسی که ایجاد تردید و یاس در عقاید می کند یک وقت می آید بحث می کند عیبی ندارد ما داریم الان آدم هایی که عرض می کنم که یادم است اوائل انقلاب خدا رحمت کند رحمت امام بلند است متعالی بشود و بلندتر بشود انقلاب که پیروز شد همه گروه ها عرصه پیدا کردند من یادم است یک آقایی بود در محله ما ایشان زمان طاغوت هم عجیب بود زندان بود و جزو زندانیان شاه بود وقتی هم آزاد شد استقبالی از ایشان شد ولی خوب جزو گروهک های همین مجاهدین خلق اون موقع می گفتند و منافقین حق هم منافق است ایشان یک جلسه تفسیری گذاشته بود در محله تو محله تفسیر قرآن بود آدم ظاهر الصلاحی بود ما هم شرکت می کردیم مبارز و زندانی هم بوده هنوز هم انقلاب پیروز نشده بود من چند جلسه که رفتم یادم است اطرافیان من اخوی من گفتند شما حق ندارید یادم است هنوز یادم است من سنی نداشتم آقای ملایی شاید مثلا دوازده سیزده سالم بود نوجوان یادم است یک مفصل راجع به این یقیمون الصلاه صحبت کرد و گفت این نماز این نیست که شما می خوانید هفده رکعت این منظور استمرار انقلاب با دشمن است نماز را تفسیر می کرد به یک چیز دیگری و حتی شنیدم یکی از اینها از همین بچه هایی که شرکت می کرد رفته بود خانه و سجاده مادرش را جمع کرده بود مادر برای چی نماز می خوانید استاد ما گفته یقیمون الصلاه اقامه برپایی مبارزه با دشمن و ارتباط مستمر در همین حرف هایی که بلد بودند بازی می کردند با الفاظ و همه چیز را تاویل می کردند سوگمندانه باید بگویم همه انهایی که می شناختم اهل مسجد و آدم ها که من می شناختم اهل مسجد و اهل دین بودند الان هنوز در آلبانی هستند و هنوز جزو منافقین هستند و بعضی هایشان را بردند و بعضی هایشان کشته شدند و بعضی هایشان هنوز اونجا هستند و پدر و مادرشان نشستند و انتظار می کشند و به هر حال خود آن آقا برداشتند و گرفتند و به هر حال نظام باهاش برخورد کرد ولی اینها امروز هم هستند الان شما نگاه کنید ما این همه توصیه های دینی داریم مثلا به دفن میت شما بیایید تلقین بخوانید و کسی را کنار قبر بگذارید قرآن بخواند یک آدم هایی بیایند این عرصه را تبدیل کردند به عرصه موسیقی بنده رفتم در بهشت زهرا دیدم افرادی دارد دفن میتش را که وظیفه است باید اینها را حالا به هر حال آداب است لااقل به ما توصیه شده قرآن خوانده شده با آلات موسیقی و فلان این خیلی اینها یواش یواش رسوخ می کند مثلا به ما گفته شده کسی از دنیا رفت غذا بیاورید عزاداری کند آدم ببیند کنار قبر میت کف و سوت بزنند و اینها چیزهایی است که در واقع یواش یواش ما را از اون فرهنگ دور می کند همینطور بروید جلو مبانی دینی ما چند سال یکی پیدا شد این احیا فلان است و اون اعتکاف فلان چیزی نمی ماند برای دین لذا با این جور آدم ها رفاقت نکنید اصلا حرام است ظالم دشمن خدا منافق و شبهه افکن که من خطر این آخری را از همه بیشتر می دانم که مخصوصا اونهایی که ایجاد تردید و یاس می کنند و عجیب هم هست من برخورد کردم این آقا درسی هم خوانده می آید در جمع خانوادگی که مادرش است و خواهرش و خاله و عمویش است اینهایی که زندگی اینها اطلاعاتی هم ندارند یک چیزهایی را از این ور و اون ور جور می کند و ذهن این بنده های خدا را تخریب می کند لذا من همین جا تقاضایم این است عزیزانی که در حوزه دین فعالیت می کنند حواسشان به این نکته باشد من قبول دارم باید تمام امور ما مستند باشد و قوی باشد اما اینطور نباشد یک وقت ایجاد تردید در بعضی از آثار مهم شیعی که از گذشته به ما رسیده موجب تخریب اعتقادات مردم بشوند این گروه چهارم واجب را عرض کردیم و مستحب هم گفتیم حرام هم گفتیم این مواردی که الان می شمارم دوستی های مکروه است به عبارت دیگر به ما گفتند با اینها رفیق نشوید و دوست نشوید البته معنای این حرف بنده این نیست که الان یک کسی بگوید حاج آقا بیست مورد را شمرد و ما با فلانی اگر قهر هستیم یکی از اینها هست نه معنایش این نیست که قهر کنید و قطع رابطه کنید مواظب باشید در اون عرصه از اینها تاثیر نپذیرید و الا توصیه اولین و آخرین من بر اساس فرمایش امام سجاد این است که انسان از قهر بپرهیزد اتفاقا خیلی از قهرهایی که بین ما هست در این موارد نمی آید من قبلا هم عرض کردم یک چیز ساده ای باعث شده این برادر با این برادر قهر کند یک چیز بی ارزش است واقعا قابل حل است اما بله ما در روایات داریم امام سجاد علیه السلام به فرزندشان امام باقر می فرماید با پنج گروه طرح دوستی نریز یکی کذاب، کسی که خیلی دروغ می گوید حالا یک وقت از دستش در برود یک دروغی می گوید اما کذاب کسی است که اصلا ذاتش با دروغ آمیخته است فرمود پسرم آدم کذاب مثل سراب می ماند دیدید سراب در جاده ها دور و نزدیک را دور می کند از دوری با فاسق بپرهیز فاسق کی است؟ فاسق کسی است که علنی گناه می کند باهاش رفیق شدی در خیابان ماه رمضان سیگار روشن می کند فاسق است صریحا توی خیابان ببینید گناه دو قسم است بعضی از گناهان مخفی است کسی در خانه اش شراب می خورد گناه و حرام است ما اگر مطلع شدیم باید بهش حالی کنیم اما اگر این اومد تو خیابون خوردیم می شود فسق فسق یعنی کسی که آشکارا مرتکب گناه می شود مثل بحث حجاب این عزیزانی که گاهی مراعات نمی کنند روابط را و حجاب را وقتی سطح جامعه می آید گناه از جنبه فردی دیگه عبور می کند.
سوم فرمود قاطع رحم کسی که با همه فامیل هایش قطع ارتباط کرده حالا شما با اینها رفیق هستی یکی یکی به اینها القا می کند ما با عمویمان پنج سال است رفت و آمد نداریم و اینها چون تحت تاثیر قرار می گیرند و الا عزیزان بدانند اگر این موارد بشود طرح دوستی ما و جلوی اون دروغ را بگیرد از این کراهت می آید بیرون بدون جلوی قطع رحم را بگیرد یکی هم بخل و یکی هم احمق البته احمق یعنی کسی که منظور این است که باهاش مشورت نکن و نظر ازش نخواه و الا سلام علیک عیبی ندارد کسی است که معلوم است خودش در کار خودش گیر کرده هر چی تا حالا کار اقتصادی کرده همه منجر به ضرر شده آدم نباید با همچین آدمی در واقع طرح رفاقت به این معنا بریزد موارد دیگر هم داریم در روایات ما که من اجازه بفرمایید سریع بشمارم یکی مثلا داریم ملوک یعنی معلوم است ملوک منظور طبیعتا پادشاهان مثلا هارون الرشید یکی دیگر از مواردی که داریم طرح دوستی نریزید شارب الخمر و شرب خمر کننده در روایت داریم لا تصادقوا شارب الخمر بگذار تاثیر بپذیرد برای اینکه دوری کند یکی داریم که لا تذهبن ابناء الدنیا کسانی که وابسته به دنیا هستند اصلا فکر آخرت نیستند اینها روی انسان تاثیر می گذارد کسانی که این هم جالب است شاید یک نکته ای باشد توش کسی که دوست ندارد با شما دوست بشود آقا ما دو بار سه بار رفتیم طرفش احساس می کنیم خوشش نمی آید وقتی خوشش نمی آید هم او اذیت شود و هم ما اذیت می شویم چه اصراری است لا ترغب فیمن زهد فیک دوست نشو یا مِنک دوست نشو با کسی که عرض می کنم که زهد فیک به این معنا که از تو اِعراض می کند خوشش نمی آید وقتی می روی خونه اش می بینی محل ات نمی گذارد و پذیرایی ات نمی کند می رود آشپزخانه با خانمش صحبت می کند یک جورایی نشون می دهد و نگاه به ساعت می کند آقا بهش می گوییم می خواهیم خونه تون هر شب شما را می پیچوند یک شب می گوید قرار دارم و یک شب می گوید برنامه دارم و یک شب می گوید باید بروم سمت خدا اجرا کنم
ملایی: دست شما درد نکند خیلی ممنون
حجت الاسلام رفیعی: میلاد است دیگر
ملایی: شما از من هر چقدر بخواهید می توانید مایه بگذارید تا این که لبخند بنشیند روی صورت مردم
حجت الاسلام رفیعی: می دانم که
ملایی: سه شنبه ها با نجم الدین است
حجت الاسلام رفیعی: با زبان بی زبانی می گوید نیا موارد دیگری هم هست
ملایی: شما یک گزکی دست حاج آقای حسینی قمی هم دادید اولین فرصتی که من را ببیند می گوید چند دفعه خواستیم بیاییم دهات تون هر دفعه می پیچونی پس اینطوری بوده عرض کنم که حاج آقای رفیعی عزیز ذکر خیر امیر المومنان سلام الله و صلواته علیه شد در فرمایش تان و اول برنامه و بینندگان عزیز و بزرگوارمان من این کتاب را که حضرت عالی قرار بود توضیح اجمالی بدهید نگه دارم و دوستان تصویرش را بدهند
حجت الاسلام رفیعی: مرحوم آقای سید جعفر شهیدی نویسنده بنام و خوش قلمی بودند و نهج البلاغه را هم ترجمه کردند این کتاب علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام فکر می کنم 40 الی 50 چاپ خورده باشد این که شما دارید نسخه ای که شما دارید این کتاب به معرفی امیر المومنین علیه السلام پرداخته مرحوم آقای شهیدی خیلی خوش قلم بود مثل حضرت زهرا و ائمه دیگر دارد توصیه می کنم جوانان و نوجوانان عزیز برادران و خواهران یک دوره کتاب را مطالعه کنند یک آشنایی با امیر المومنین پیدا کنند دوستان از من خواستند کتاب معرفی کنم این را عرض کردم کتاب فروغ ولایت آیت الله العظمی سبحانی را عرض کردم و رفقا گفتند این کتاب یک مقدار قیمتش بالاست گفتم شاید کسی در خانه داشته باشد و یا از کتابخانه بگیرد یا نه یک بانی پیدا شود این کتاب معرفی شده من به مناسبت میلاد امیر المومنین هزار نسخه از کتاب را بگیرم و از طریق برنامه سمت خدا می دهم به علاقمندان این چیز مهمی است روز پدر هم نزدیک است من کتاب خیلی در خانه دارم کتاب برای من نگیرند ولی این چیز خوبی است که گاهی می توانند هدیه برای پدر و برای جوان ها و روز میلاد امیر المومنین و روز عید غدیر یک کتاب خوب راجع به امیر المومنین علیه السلام باشد فروغ ولایت کتاب خوبی است مال آیت الله سبحانی این کتاب هم به قلم مرحوم دکتر جعفر شهیدی است.
ملایی: تکمیلی عرض کنم یک جمله در 28 فصل کتاب تو 177 صفحه چاپ شده برای اینکه راهنمایی بگیرید که چطور می توانید این کتاب را تهیه کنید پیامک بدهید به برنامه سمت خدا دوستان راهنمایی می کنند یک نکته بگویم حاج آقای رفیعی شما برنامه را به عنوان جوان و نوجوان شروع کردید ما از دیروز یک طرحی را در برنامه خدمت بینندگان و شنوندگان می گوییم شما هم یک تاکیدی داشته باشید خیلی ها همتشان و انگیزه شان این است که اعتکاف ویژه نوجوانان برگزار کنند این روزها ثبت نام ها شده و کارها شده و یک معونه ای دارد بالاخره هزینه هایی دارد کسی بخواهد مشارکت کند در کمک به برگزاری اعتکاف نوجوانان برگشتیم نکته ای بود حتما می فرمایید برای این کار شما عزیزان عدد 13 را به 20000303 پیامک بفرمایید این یعنی من دوست دارم به برگزاری اعتکاف نوجوان های گلمان کمک کنم حتما توضیحات تکمیلی را اول برنامه گفتم کانال برنامه یک سری اطلاعات می دهد مشارکت می دهد و خدا خیر دنیا و آخرت به عزیزان عنایت کند نکته بعدی که صفحه قران را معرفی کنم آخر برنامه را امروز هم از دست ندهید پایان ما یعنی تیتراژ پایانی مان از دیروز خاص است و اما سوره مبارکه مریم آیات انتهایی اش است صفحه 311 قران کریم را با هم بخوانیم آیات 77 تا 95 سوره مبارکه مریم ثوابش باشد برای امیر المومنین یعثوب الدین اسد الله الغالب علی ابن ابیطالب سلام الله علیه.
( قران کریم صفحه 311 آیات 77 تا 95 سوره مبارکه مریم)
حجت الاسلام رفیعی: چه کیفی می کنند پدر و مادرهایی که نوجوانشان اینطوری خوشگل قرآن می خواند و چه لذتی می بریم ماها خدا عاقبت تان را به خیر کند نوجوان های عزیز تا پایان ماه رمضان حاج آقای رفیعی تلاوت های برنامه سمت خدا بر عهده نوجوان های عزیز است
ملایی: من چند جمله ای راجع به اعتکاف عرض کنم قبل از اسلام در مسیحیت رهبانیت وجود داشت یعنی ترک دنیا و رفتن در گوشه ای که بهشون می گفتند راهب و راهبه و صومعه داشتند و عزلت گزینی که در قرآن هم صوامع کلمه اش آمده اسلام آمد گفت که ما رهبانیت و گوشه گیری دنیا نداریم پیغمبر اکرم فرمود رهبانیت امت من در جهاد است بروند جنگ در ماه رمضان است روزه بگیرند منتهی برای این که اون تعطیل نشود و یک تجربه ای هم بالاخره در این قصه بیفتد اومدند اعتکاف را جایگزین کردند موقت عیبی ندارد کسی چند روزی را جدا شود از خانواده اش از مسجد بیرون نیاید و اجازه نداشته باشد بیاید بیرون روزه بگیرد و خلاصه ملزم باشد به اینکه در اونجا هیچ کاری غیر از دعا و ثنا نداشته باشد پیغمبر گرامی اسلام دهه آخر ماه مبارک رمضان را اعتکاف می کرد می آمدند از منزل بیرون مسجد البته همسرشان گاهی برایشان غذا می آورد و پذیرایی می کرد در خود مسجد النبی دیدم ستونی که نوشته محل اعتکاف و اینها الان در کشور ما مفصل هم این قصه ورود پید ا کرده ایام ماه رجب این اعتکاف صورت می گیرد من خواهشم این است ضمن لزوم رسیدگی به همه معتکفین برنامه ریزی اما یک نگاه ویژه ای به جوان ها و نوجوان ها در این قصه داشته باشیم خانواده های محترم همه شما نگران جوان ها و نوجوان ها هستید چه کنیم ما؟ ما به عنوان عامل بازدارنده از این هجمه فضای مجازی و اینستاگرام جوانی که خودتان نگرانش هستید چند تا راهکار داریم یکی اش این اعتکاف است و یکی اربعین است و یکی عرفه است و یکی شب های احیا است یکی از بهترینش همین است لذا من خواهشم این است عزیزانی هزینه کنند و بودجه بگذارند برای این جوان ها و نوجوان ها که رسیدگی به اینها با معتکفان عادی باید فرق بکند یعنی این بچه باید غذای خوب بخورد و سحری خوب بخورد و حتی برنامه هایی که برایش می گذارند اونجا فرق می کند با آدم شصت ساله ای که یک گوشه نشسته فقط دعا می خواند من خودم یک سال در یکی از شهرهای جنوب رفتم بین دانش آموزان خدا می داند چه لذتی داشت نشستم سخنرانی هم نکردم شروع کردم به پرسش و پاسخ آقایان گردانندگان برنامه های فرهنگی برای اینها سخنرانی نگذارید و پرسخ و پاسخ و بیان عقاید و حتی بیان چیزهای شاد اینها لذت ببرند از اونجا لذت معنوی و دوم رنج این در واقع حضور در اعتکاف خدایی نکرده با کمبود غذا و اینها برایشان ایجاد نشود حتی اگر مثلاً فرض کنید معتکفین عادی را غذایی می بریم برای اینها غذا می بریم دسر هم ببریم تحویلشان بگیرید خدا شاهده من این را عرض می کنم این تاثیری که روی بچه شما از نظر تربیتی دارد به مراتب بیش از هزینه هایی است که گاهی در این قصه می شود امیدوارم همین برنامه باعث شود انشاالله عده ای بانی بشوند در این قصه بگویند ما پنجاه جوان و نوجوان را هزینه اش را می دهیم.
حجت الاسلام رفیعی: خیلی هم عالی عدد سیزده را به نیت امیر المومینن آغاز اعتکاف به نوعی به 20000303 بفرستید و در کمک به برگزاری اعتکاف نوجوانان که فرصت هم واقعا محدود است انشاالله مشارکت بفرمایید دیگه حرفی نمی ماند جز اینکه بگویم حاج آقای رفیعی ما چند روز پیش رفتیم خدمت آقای قرائتی استاد عزیز تولدشان بود تبریک گفتیم هم برایشان دست زدیم و صلوات فرستادیم یک بخشش دیروز پخش شد و یک بخش دیگری با حاج آقای رکنی و عوامل دیگر الان پخش شد متشکرم از شماها هم که تماشا می کنید تا فردا خدا حافظ.