حجت الاسلام نظافت: سلام علیکم و رحمت الله سلام محضر شما و همه بینندگان عزیز امیدوارم که خدای متعال کمک کند که آنچه که خیر است بر زبان ما جاری شود.
شریعتی: انشاء الله الهی آمین خیلی خوب ما هفته گذشته در ذیل نامه 31 نهج البلاغه که هم از امیر المومنین و هم به خاطر نگارش این نامه که در واقع به امام مجتبی و همه فرزندانشان بوده و هم از سید رضی برای جمع آوری نهج البلاغه همه سینه هایی که نسل به نسل و دوران به دوران این کلمات ناب و نورانی را به ما رساندند و هم از حاج آقای نظافت عزیز که این بحث را انتخاب کردند همچنان قرآن مهجور است علی رغم این محافل انس با قرآن و توجه به قرآن همچنان مهجور است و ما در ذیل این فرازهای نورانی هفته گذشته فرصتی شد که نحوه مواجه با قرآن را از کلام شیوای حاج آقای نظافت بشنویم و امیدوارم که این اتفاق محقق شود انس ما با قرآن بیشتر شود بحث ناتمام ماند و انشاالله در این روز ادامه فرمایشات شما را خواهیم شنید.
حجت الاسلام نظافت: اولاً اعتقاد به اعجاز است یعنی این مهجور بودنی که شما می گویی یک عده از افراد جامعه کلاً ارتباطی ندارند به نظرم بدترین مهجوریت بین خود اهل قرآن است و اون مهجوریتش این است که حواسمان نیست قرآنی که در دستمان است معجزه است معجزه جاوید است این اول است و بعد آموزش که گفتیم شیوه هایش چگونه باشد و بعد تلاوت و انس و بعد تدبر و تفکر و بعد عمل به قرآن برای اهل البیت هم اینطوری است اول انس با افکار و اعتقاد به اونها داشتند و بعد آموزش حدیث حدیث خیلی مهم است آموزش و توسل و رابطه احساسی که نمودش هیئت است و عمل به آموزه ها و تأسی به سیره اهل البیت علیهم السلام حالا در رابطه با حقانیت قرآن چون قرآن کتاب مبین است نمی شود خودش را واضح نکرده باشد قرآن کتاب مبین هست اگر همه چیز را قرار است توضیح بدهد فیه تبیانٌ لکل شیء خوب قاعدتا خودش را هم توضیح داده است نشانه های فراوانی در خود قرآن داریم که نشان می دهد قرآن کتاب حقی است و خدای متعال بهانه را راهش را بسته و حجت را تمام کرده اون نشانه ها چی است؟ هفت نکته را من می گویم بعد یکی یکی باز می کنم نشانه های حقانیت یک همین تحدی و مبارزه طلبیدن دعوت به دعوا کرده قرآن گفته اگر راست می گویید بیایید یا بکشید کنار مثل کشتی گیرهایی که می آید وسط حریفش گاهی نمی آید یا می گوید اگر می آیی بیا تا ببینیم کی ضربه فنی می شود پس تحدی کرده توضیح خواهم داد دوم دعوت به پرسشگری کرده گفته بپرسید
شریعتی: جای شکی است و نکته ای و شبهه ای است
حجت الاسلام نظافت: تشویق به پرسشگری کرده اهل بیت هم قرآن ناطق است اهل بیت فرمودند سلونی قبل ان تفقدونی اون هم یک نکته است سوم مذمت کرده تقلید از آباء را خود قرآن می گوید اگر بابات قرآنی است به درد نمی خورد خودت باید به نتیجه برسی خیلی جالب است مذمت تقلید را اگر یک کسی بخواهد به هر نحوی خودش را جا بندازد می گوید به حرف من کن قرآن تقریر کورکورانه را مذمت کرده و توضیح خواهم داد چهارم دعوت ات کرده به تفکر و تعقل اگر یک کسی جای پایش محکم نباشد نمی گوید تفکر کنید دعوت به تدبر در آیات کرده و مذمت کرده عدم تدبر را این هم پنجم.
ششم واکنش های غیر منطقی و توهین آمیزی که به قرآن می شود اگر شما هم حرفی برای گفتن دارید بیایید گفتگو کنیم چقدر در قرآن کلمه بینه هست این قرآن بینات دارد کتاب مبین است روشن است و روشنگر است چقدر از این واژه بینه استفاده شده خوب طرف مقابل هم دلیل روشنش را بیاورد این سر میز گفتگو بنشیند و هفتم توجه به همیشه تازه بودن قرآن این هفت نکته به زبان ساده اگر کسی توجه بکند حقانیت قرآن پی می برند اما تحدی جلسه گذشته عرض کردم خدای متعال هم تحدی به کل کرده کل قرآن و هم تحدی به ده سوره و هم تحدی به یک سوره تحدی به یک آیه نکرده است تحدی به یک سوره کرده چرا؟ چون یک آیه مثلا حروف مقطعه می شود یک آیه یک کلمه یک حرف بیاورد چیزی را اثبات نمی کند دقت می کنید؟ اما تحدی به یک سوره هم کرده است اما تحدی در مورد کل سه تا آیه دارد فرمود فالیأتوا بحدیثٍ مثله امکانش ثابت است اگر راست می گویم یک سخنی مثل این قرآن بیاورند دوم سوره قصص قُلۡ فَأۡتُواْ بِكِتَٰبࣲ مِّنۡ عِندِ ٱللَّهِ هُوَ أَهۡدَىٰ مِنۡهُمَآ أَتَّبِعۡهُ بگو یک کتابی اون هم از نزد خدا بیاورند دوباره فرمود إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ. (قصص، 49) یعنی قران صداقت کسانی را که قرآن را نمی پذیرند زیر سوال می برد به صورت شفاف زیر سوال می برد سوم سوره اسراء فرمود ان کنتم فی ریبٍ مما نزلنا علی عبدنا اگر شک دارید نسبت به آنچه که نازل کردیم بر بنده خودمان یعنی پیامبر اعظم فأتوا بصورۀٍ من مثله یک سوره بیاورید وادعوا شهدائکم من دون الله گواه هم بیاورید همه بیایند جمع بشوند نمی خواهد پنهانی هم باشد کمک هم بگیرید از همدیگر فرمود ام یقولون افتراه می گویند پیامبر افترا بسته بگو ده تا سوره بیاورید اهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (هود، 13)از خدا کمک نگیرید ولی از غیر خدا از هر کس می خواهید کمک بگیرید فراخوان بدهید بعد دوباره فرمود ان کنتم صادقین این دقیق است صداقت دارد زیر سوال می برد می گوید اگر راست می گویی می آیی وسط دیگه دوباره فرمود ان کنتم فی ریبٍ مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بصورت من مثله این را عرض کردیم أَمۡ يَقُولُونَ ٱفۡتَرَىٰهُۖ قُلۡ فَأۡتُواْ بِسُورَةࣲ مِّثۡلِهِۦ وَٱدۡعُواْ مَنِ ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ ده سوره و یک سوره است این همه قران دشمن دارد و این همه مخالف دارد چرا حاضر نشدند اجابت کنند؟ دستشان خالی است تهدید می کنند و کشتار می کنند و مسخره می کنند قرآن را مکرر آتش زدند ولی حاضر نشدند این دعوت به تحدی را اجابت بکنند می گویند به پیامبر فرموند ساحر و مجنون و شاعر تهدید و مسخره کردند اما این دعوت به تحدی را اجابت نکردند چه از قدیم و چه الان یعنی روش های اهل باطل نشان استیصال آنان است نشان حقانیت قرآن است نسبت به اهل البیت هم همینطور است چقدر امیر المومنین را دشنام می دادند؟ روی منبرها سب و لعن ولی امیر المومنین می گوید سب نکنید و گفتگو کنید بپرسید یعنی روش برخورد نشان حقانیت است و قرآن پیشاپیش فرمود اینها نخواهند توانست فرمود اگر جن و انس جمع شوند مثل این قرآن را بیاورند لا یأتوا ولو کان بعضهم ببعضنٍ ظهیرا به همدیگر هم کمک کنند فایده ای ندارد پیشاپیش پیشگویی کرد فرمود تلاششان مذبوحانه است و تلاش ناکام دارند ﴿یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله با دهانشان می خواهند نور خدا را خاموش کنند خدا نور خودش را به تمامیت برساند قرآن نور خداست و از همان روز اول تبلیغات کرده بودند کسی آیات قرآن را گوش ندهد و
شریعتی: پنبه در گوششان می گذاشتند یا دستشان را در گوششان می کردند
حجت الاسلام نظافت: خود اون سران یواشکی می آمدند گوش می دادند لذت می بردند که می گویند جهنم جای آدم های فهمیده لجباز است اینطوری است فهمیدند این یک جنسش جنس دیگری است محتوا و صوت و لحن و نمی دانم هنر و ادبیات و فصاحت و بلاغتش کلا متفاوت است نکته دوم تشویق به پرسشگری بود قرآن دعوت به سوال کرده فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ فرمود سوال کنید اگر نمی دانید این تشویق به پرسشگری نشان حقانیت است یک معلمی که دستش خالی است نمی گوید هر چی د لتان می خوهد بپرسید اونی که دستش پر است می گوید بپرسید منتهی قرآن نفرمود از اهل علم بپرسید فرمود از اهل الذکر بپرسید چرا؟ نفرمود فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (نحل، 43) چون اون عالمی که اهل عمل نیست اون کاملاً خدا بهش افاضه نمی کند هر چی یاد گرفته در مغزش است و ممکن است خیانت هم بکند و لذا به جای اهل العلم فرمود اهل الذکر یعنی که اهل بیت هستند و بعد کسانی که
شریعتی: علمایی که در این مسیر و این طریق
حجت الاسلام نظافت: اهل عمل باشند عالم ربانی باشند
شریعتی: فسألوا اهل لذکر حضرت هم اینجا فرمود سلونی قبل ان تفقدونی
حجت الاسلام نظافت: زیاد آیه داریم که با پیامبر راحت بودند سوال می کردند گزارش کرده قرآن یسئلک اهل الکتاب یسئلک الناس یسئلونک ان الیتامای یسئلونک عن الجبال و یسئلونک عن الخمر و المیسر یسئلونک عن الروح یک چیز عادی بوده سوال کردن فرمود إِنَّمَا يَهْلِكُ اَلنَّاسُ لِأَنَّهُمْ لاَ يَسْأَلُونَ چرا مردم هلاک می شوند سوال نمی کند. تشبیه کردن به پرسش داشتن و پرسیدن حالا جوانان با پیامبر صریح بودند چرا سوال می کردند؟ چون خاطرشان جمع بود پیامبر تغییر نمی کند نفهمد چیز ساده ای است توضیح می دهد خاطر جمع بودند نسبت به پیامبر و نسبت به امیر المومنین خاطر جمع بودند و امنیت داشتند ما باید برای جوانان برای سوال امنیت بدهیم دیدی گاهی بعضی از دانش آموزان رویشان نمی شود سوال کنند؟ چرا؟ چون می ترسند مسخره کنند بگویند این چه سوالی است اهل البیت نمی گفتند این چه سوالی است؟ تو نمی فهمی این را عجب نفهمی هستی و کافر هستید و ضد انقلاب هستید
شریعتی: همه را با حوصله جواب می دادند
حجت الاسلام نظافت: و چقدر ثواب دارد جواب دادند سوالات با حوصله یک وقت سوالات فقهی است از روی رساله جواب می دهند فقیه استفتا می کنند و یک وقت سوالات اعتقادی است سوالات کاربردی زندگی هست هیچ جوانی خودش را سانسور نمی کرد در برابر پیامبر چه در مقام پرسشگری و چه در مقام انتقاد چه در مقام زدن حرف هایی که جلوی پیامبر خوب نیست راحت بودند می دانستند پیامبر برخورد معقول و منطقی دارد امنیت جانی و آبرویی و همه جانبه داشتند و روایت داریم مومن اینطوری است الشر منه مأموم ولی الان نسبت به بعضی از ماها اینطوری نیستند در امان نیستند ما که ضربه ای نمی زنیم می ترسند تحقیر شوند اصلا توی مسجدی می ترسد بقیه بخندند و بقیه هو کنند
شریعتی: این فضا را باید فراهم کرد
حجت الاسلام نظافت: دارد که یک جوانی اومد پیش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گفت یا رسول الله اجازه بده من کار زشت را بکنم اعضا لی بالزناء جمعیت بلند شدند و بزنند بنده خدا را گفتند ساکت ساکت این حرفهای زشت چی است می زنید پیامبر فرمود بیا نزدیک اومد نزدیک نشست گفت دوست داری کسی با مادرت این کار زشت را بکند؟ نه بعد پیامبر دست گذاشتند به سینه او اللهم اغفر لی له دست گذاشتند روی جوان و خدایا گناهش را ببخش و قلبش را پاک کن و او را از این آلودگی ها حفظ کن برخورد منطقی یعنی اون جوان خاطر جمع است می داند این پیامبر با درخواست عمل زشت هم برخورد مناسب می کند این امنیت است نکته دیگر قرآن دعوت به تدبر کرده است ببخشید اگر ما بخواهیم نمی دانم چه اصطلاحی می گویند یک ماشینی را کسی بخواهد بندازد نمی دانم چه تعبیری به کار ببرم این را رنگش می کنند نمی گویند دو هفته خوب دستت باشد برو خوب بگرد موتورش رو نشان بده به کسی و به شرط چاقو نمی دهد می گوید همین الان قرارداد را بنویس فسخ هم نداریم اینها شواهد است یعنی مردم هم باید معامله را یاد بگیرند دیگه
شریعتی: ولی یکی بگوید برو بده کارشناس چند هفته باهاش یک دوری بزن بعد بیا قرارداد بنویسیم
حجت الاسلام نظافت: این نشان حقانیت است می گویند به شرط چاقو بخور و ببر وقتی می گویند تدبر کنید سرزنش می کند زیر و رو کن آیات قران را بعد می گوید تو دلت قفل است که تدبر نمی کنی
شریعتی: این کتاب با این همه آیات اگر تناقضی بنا بود وجود داشته باشد دعوت به تدبر نمی کرد اصلا می گوید فلسفه نزول همین است انزلناه الیک الذکر به تو پیامبر نازل کردیم تا مردم تدبر کنند اینها نشانه حقانیت است و اذا بعد در نقطه مقابل سرزنش کرد تقلید کورکورانه را یعنی من که پدر هستم باید بگویم فردا روز قیامت اگر بگویی بابام مسلمان بود بابام قرآن را قبول داشت ازت نمی پذیرند قرآن زیرآب تقلید کورکورانه را زده البته تقلید آگاهانه چرا از پزشک تقلید می کند عقل مان می گوید ما سرمان نمی شود او سرش می شود اما در این که ما از پزشک باید تقلید بکنید می گوید در اون تقلید نکردی خودمان به نتیجه رسیدیم که این پزشک فهمیده است و کاربلد است و مهربان است این آیه را دقت کنید اذا قیل لهم اتبعوا ما انزل الله اگر به این مشرکان می گفتند بیایید از آیات قرآن از آنچه که به ما نازل کرده تبعیت کنید گفتم اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۗ (بقره، 170) گفتند ما می رویم آنچه که یافتیم پدرانمان را از اون تبعیت می کنیم بعد خدا می گوید اولو کان آبائهم ان یعقل شیئا آقای شریعتی اکثر انبیا مخالفانشان سندش این بود می گفتند روش قدیمی ها پدران ما این پیامبر اومده رسم های قدیم را به هم بزند
حجت الاسلام نظافت: در حالی که فکر می کردند این خیلی خوب است اتفاقا و قران این روش را زیر سوال برده قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ (سبأ، 46) چقدر آیه داریم لعلم تتفکرون لعلهم تعلقون و چقدر خوب است ما اهل تدبر باشیم و فرزندانمان را وادار به تدبر کنیم با سوال از این آیه چی می فهمیم؟ سوال فکر آدم ها را فعال می کند توجه داشته باشید فرمود لا خیر فی قرائتٍ لیس فیها تدبر خیلی عجیب است این خیر نیست نا امید کردند که ما تدبر کنیم می خواهم بگویم اگر یک پیرمردی سوادی ندارد اونها هم سهم دارند نا امید نکنید ولی وقتی می خواهد بگوید خیری نیست در این قرائت می خواهد بگوید سهمت بالا نیست سهم تو از قرائت وقتی بالا است که اهل تدبر باشی و به حارث همدانی فرمود تمسک بحبل القرآن و استنسحه نکته ای است می گوید از قرآن نصیحت بخواه چقدر این زنده است حیات دارد می گوید نصیحت بخواه و استنصاح یعنی طلب نصیحت نمی شود شما تو یک صفحه ای فکر کنید و نصیحت بخواهید بعد به مشکلات زندگی تان را عرضه کنید و راهنمایی نکنید متوجه می شود قرآن زنده است نصیحتش را البته ممکن است یک کسی نخواهد بشنود قرآن درمان می کند و شیوه تلاوت قرآن را امام صادق فرمود حق تلاوت را به جا بیاورید آیه قران است الذین آتیناهم الکتاب یتلونه حق تلاوته حق تلاوت را ادا می کنند امام صادق توضیح دادند اگر اهل بیت نبودند دست ها خالی بود توضیح دادند حق تلاوت یعنی چی؟ فرمود یرتلون آیاته به صورت ترتیل یعنی شمرده شمرده چرا؟ تا فرصت تفکر و تأمل پیدا کنند تند تند که می خوانند متوجه نمی شوند قدیم ها یادم است یک وقتی به مناسبتی مثال زدم این رادیو قدیم یادتان است اگر این پیچ موج را سریع می چرخاندیم امواج را نمی گرفتیم باید آهسته آهسته یک وقت هایی گوشت را تیز می کردی یک صدایی می دیدی دارد می آید یک کم این پیچ موج را عقب جلو می کردیم قفل می شد روی اون و امواج را انسان می گرفت بعد یک کم فکر می کنی یک چیزهایی می فهمم بعد برگرد اون آیات قبلش را دوباره یک نگاه کن
شریعتی: من یک پیشنهاد بدهم این تفسیر نور آقای قرائتی خیلی تفسیر خوبی است مجالش را نداشته باشند مثل تفسیر المیزان و نمونه فرصت نشود و مفصل تر باشد تفسیر تک جلدی نور را من توصیه می کنم اگر شد دوستان در کانال هم قرار بدهند خیلی تفسیر خوبی است هم ترجمه آیات است و هم برداشت های مختصر و مفید حاج آقای قرائتی از اون صفحه که ما حتی این روزی یک صفحه قرآن که تلاوت می کنیم این پوستر و مقدمه تلاوت قرآن برگرفته از همین تفسیر نور حاج آقای قرائتی است کوتاه و گویا
حجت الاسلام نظافت: چقدر خوب است همین تفسیر تک جلدی را یک کسی برای من هدیه آورد هدیه ببرید یعنی ما وقتی یک کسی ازدواج می کند ببریم در کنارش پس فرمود یرتلون آیاتهم بعد فرمود یتفهمون معانی حق تلاوت این است که تلاش کنند بفهمند به هر میزان که رزقشان است یعملون باحکامه به فکر عمل هم باشند یرجون وعده یعنی خدا دارد از بهشت می گوید امیدوار باشند امید داشته باشند به وعده های الهی ما هم انشاء الله می رویم بهشت و یخشون عذابه تدبر که می کنیم معنایش این است می فهمی دارد از عذاب می گوید خشیت پیدا کنند و ترسی در وجودشان بیاید و یعتبرون امثاله ببخشید یتمثلون قصصه فرمود از قصه ها درس بگیرند قصه های قرآن را برای بچه هایمان بگوییم یعتبرون امثاله از مثل های قرآنی درس بگیرند چند جلد کتاب بعضی از بزرگان نوشته اند مسئله های قرآن را توضیح دادند یأتون اوامره و یجتنبون به اوامر و نواهی قرآن توجه کنند بعد فرمود به خدا قسم ائمه کم قسم می خورند جایی که ما بی توجه هستیم می گویند حواست را جمع کن ما هو والله به حفظ آیاته اینطوری است آیات را در ذهنت حفظ بکنی و پشت سر هم بخوانی یعنی پشت سر هم خواندن تند تند که ثواب بیشتری ببریم این فرمود حقش را ادا نکردیم و تلاوت الصوره و درس اعشاره و اخماسه این هم قشنگ است به خواندن سوره و ده جزء خواندم و پنج جزء خواندم ماه رمضان اینطوری است می گویند شما جزو چند هستید این حق تلاوت است بله دستور دادند کمیت مهم است فقرأوا ما تیسر من القرآن پس هر چقدر می توانید ولی به شرط اینکه همراه با ترتیل باشد و همراه با ادب تلاوت را به جا بیاورید و الا آدم تند تند بخواند چه فایده یعنی باید فهم بعد فرمود حفظوا حروفه حروف قرآن را حفظ کردند اذاء حدوده اینطوری باشد که عربستان این همه حافظ قران دارد ولی چشمش را بسته بر این کودکان غزه ای که یخ می زنند اصلا دیشب یک کلیپی دیدم گریم گرفت خانمه در آب ها بود و چادرها را آب گرفته و بچه دارد می لرزد خوب اینها قرآن چاپ می کنند اینقدر حافظ قرآن دارند در مساجدشان بچه هایشان قران حفظ می کنند پیشاپیش امام صادق فرمود حروف قرآن را حفظ کردند و حدود را ضایع کردند دوباره فرمود انما هو تدبر آیاته بعتد این آیه را خواندند کتابٌ انزلناه الیک مبارک لیتدبرون این قرآن مبارک را نازل کردیم تا مردم تدبر بکنند راهش این است که ترجمه آیات را بخوانید حالا شما این کتاب استاد قرائتی را معرفی کردید یک ترجمه هم جدید اومده ترجمه از آقای ملکی اسمش هست ترجمه پیام رسان دیدید شما یا نه؟ خدا رحمت کند مرحوم شاملو خیلی توضیح داد این را
شریعتی: بله آقای ملکی کتاب را برای من فرستاد غالبا برای نوجوان ها و جوان ها بود
حجت الاسلام نظافت: خیلی قشنگه خیلی زیباست
شریعتی: با یک ادبیات متفاوتی ترجمه کرده بود
حجت الاسلام نظافت: خیلی متفاوت بود یعنی این کتاب را بگیرند به فرزندشان بگویند بخوان مثل داستان است انسان خسته نمی شود از تجربه وقت گذاشته تیمی یک نفری هم نیست یک جمعی به کمک اینها اومدند ترجمه خوبی است یک نکته ای که هست
شریعتی: در صفحه کانال سمت خدا هم ترجمه قرآن را هر روز می گذارند دوستان می توانند مراجعه کنند همینطور که تلاوت می کنند به ترجمه ها هم دسترسی داشته باشند
حجت الاسلام نظافت: واقعا هر کس در این برنامه سمت خدا این بنیان را گذاشته ثواب دارد
شریعتی: همین ترجمه آقای ملکی را
حجت الاسلام نظافت: هر روز می گذارند روزی یک صفحه در کانال همان صفحه ای که تلاوت می کنیم تلاوت را مراجعه کنند الان ترجمه ای که می گذارند با ترجمه آقای ملکی است ولی همه عزیزان تاج سر ما هستند ترجمه آقای ملکی نوجوان پسند است شنیدم صوتی اش هم اومده که داستان وار آدم ها گوش می دهند در ماشین هایشان
شریعتی: این را فرصت تفکر را برایت فراهم می کند و تدبر
حجت الاسلام نظافت: یک نوع اعجاز قرآن، اعجاز معارفی است اعجاز معارفی یعنی چی؟ من فکر کنم این جلسه وقت نشود در آینده بیشتر توضیح خواهم داد قرآن اولا که آورده اند امی بوده است شاگردی کسی را نکرده ولی محتوایی که آورده با بلند مرتبه و با عظمت و فلاسفه و اندیشمندان را مبهوت کرده و معارفش توش بی عیب و نقص است مثلا من تقاضا می کنم بینندگان عزیز خودشان بروند ببینند خدایی که قران توصیف می کند با خدایی که تورات توصیف می کند چطور خدایی است؟ اینجا می گوید احد صمد و لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفواً احد لاَّ تُدْرِکُهُ الأَبْصَارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الأَبْصَارَ خدا دیده نمی شود خدا جسم نیست و هو یدرکه الابصار لیس کمثله شیء اینجا می گوید خدا با یعقوب کشتی گرفت خدا اینطوری کرد یک لحظه بخوانی آدم خنده اش می گیرد یعنی معارف توحیدی قرآن خودش معجزه است بشر عادی می تواند چنین معارف نابی بیاورد؟
شریعتی: و از غیب اینطوری خبر بدهد
حجت الاسلام نظافت: قرآن پیامبران را قرآن چطوری توصیف کرده یک چیزهایی به پیامبران نسبت داده که آدم خجالت می کشد این معارف قرآن راجع به انبیاء معارف نابی است معارف قرآن راجع به سبک زندگی نظام های حقوقی بحث خانواده و اختلافاتی که پیش می آید و روش برخورد با مخالفان توصیه به مهربانی اون هم از اون ور نیفتاده که دشمنان از مهربانی ات سوء استفاده کنند گفته دشمن ها را بترسانید که جنگ شروع نشود جنگ هم شروع شد اشداء علی الکفار چون اونها بدتر می کنند یعنی یک منظومه منسجم به درد دنیا و آخرت هم انسان شناسی دارند و هم خدا شناسی دارد و هم معاد شناسی دارد و هم سبک زندگی دارد معارف قرآن خودش معجزه است خدا حفظ کند اقای قرائتی را خدا شفا بدهد و عمر پایداری داشته باشند و سایه شون مستدام باشد ایشان یک جلد کتاب دارند مدیریت در قرآن رشته مدیریت هم نخواندند ولی تامل کردند نکاتی که به درد مدیریت می خورد
شریعتی: اصلا حاج آقا یکی از مصادیق بارز تدبر و تأمل و تعمق در آیات قرآن خود حاج آقای قرائتی است یک دفعه از یک آیه صد تا نکته در می آورد ایشان و مستند و این همان عمق قرآنی است که شما مکرر اشاره فرمودید
حجت الاسلام نظافت: و هنوز هست
شریعتی: ایشان هم می گوید
حجت الاسلام نظافت: وقتی قرآن می گوید تدبر کنید یعنی چیزهای دیگری هم هست هر چی انسان طهارتش بیشتر بشود یا با مسائل جدید برخورد کند تا سوال نباشد جواب نیست در هر روزگاری یک سوال جدیدی درست می شود سوال که بیاید جواب می آید و لذا یک آیه داریم فیه آیاتٌ للسائلین اگر سوال داشته باشید تازه می فهمی نشانه هایش را یعنی وقتی با مشکلات مواجه می شویم فکرمان قفل می کند می توانیم جوابش را پیدا کنیم البته مربوط به درس های زندگی است مربوط به حل مشکلات بشر است یک نکته این است که قرآن پیروانش را دعوت کرده به گفتگو جدال، منتهی جدال احسن این کافر را دعوت کن بگو بیا با هم حرف بزنیم
شریعتی: و لا تجادلوا اهل الکتاب الا بالتی هی احسن فرمود مجادله نکنید گفتگو نکنید مگر به شکلی دیگر ادب را رعایت کنید و تحقیر نکنید برچسب نزنید ادعوا الی سبیل ربک بالحکمۀ و الموعظۀ الحسنه و جادلهم هی بالتی احسن دعوت کن به سمت راه خدایت من خواهش می کنم بینندگان عزیز تک تکشان دعوت کنند دیگران را به خواندن و تامل بگویند اگر مثلش هست خوب بروید بگویید ما می رویم در خانه اونها ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ (نحل، 125) دعوت به بصیرت کرده قرآن فرموده من نمی خوهم بگوییم شما کورکورانه بیایید قل هذه السبیلی به پیامبر بگو این راه من است ادعوا الی الله علی بصیرتٍ می گویم چشم هایتان را باز کنید بیایید در این راه نه چشم هایتان را ببندید دعوت هم بر بنیاد بصیرت است بعد فرمود انا و من اتبع پیروان من باید همینطوری باشند یعنی مسلمان ها باید بر بنیاد بصیرت و آگاهی مردم را دعوت کنند به سمت اسلام و اهل بیت جالب است دعوت به برهان می کند چقدر نشانه فرمود قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین شما استدلال بیاورید ما که استدلال می آوریم شما هم استدلال بیاورید مباهله چون داریم نشانه های حقانیت قران را می بینیم نشانه ها یک دونه اش هم کافی است ولی ما داریم کنار هم خود مباهله اگر بحث کردند بعد از اینکه حجتم تمام شد آگاهی ام تمام شد آخرش بگو بیا نفرین کنید اگر راست می گویید حاضر هستید؟ برویم نیامدند الان هم نمی آیند الان هم مباهله هر کی با شروطش حاضر است ولی نیامدند معلوم است نمی آیند قرآن جای پایش محکم است و خاطر جمع هستند نکته دیگر قرآن کهنه نمی شود این هم معجزه است ما یک فیلمی را دوبار ببینیم خسته می شویم دیگر یک کتاب را دوبار بخوانیم و سه بار بخوانیم دل آدم را می زند ولی امیر المومنین فرمود لا تخلقه کثرت الرتب عروج السمت هر اندازه قرآن تکرار شود و به گوش بخورد باز هم کهنه نمی شود انگار دیروز نازل شده پس سوال کرد از امام صادق در یک روایتی هم از امام باقر علیه السلام این قرآن چه کتابی است دل آدم را نمی زند همه اش هر چی که می خوانی و هر چه تامل می کنی جز طراوت بیشتر اضافه نمی شود این چه سری است که هر چی بیشتر خوانده و بحث شود برتازگی و طراوت آن افزوده می شود فرمود : لأنَّ اللّهَ تباركَ و تعالى لم يَجعَلْهُ لِزمانٍ دونَ زَمانٍ خالق عالم قرآن را برای یک مقطع خاصی قرار نداد برای همه اعصار و لا لناس دون الناس مسلمان ها جلب شدند بعدش جذب نشوند مطابق با فطرت آدم های تا قیامت و لا لِناسٍ دونَ ناسٍ ، فهُو في كلِّ زَمانٍ جَديدٌ جدید در هر زمانی تازه است و عند کل قومٍ قض الا یوم القیامه نزد هر قومی تازه و با طراوت هست در یک روایتی داریم که فرمود یجری کما تجری الشمس و القمر خورشید برای هر امتی هر روز طلوعی دوباره دارد یک طلوع تازه است یعنی شب که تاریک می شود اگر در دل این ظلمت شب موانع جدیدی ایجاد شده بود و مشکلاتی ایجاد شده و چیزهای تازه ای روییده این خورشید می آید دوباره نشان می دهد و خورشید همیشه تازه است و بشر همیشه محتاج است تشبیه به خورشید هم کردم بنابراین این آیه ها و نشانه های حقانیت را هر چه رویش کار بکنیم به نظر من جای بحث دارد و اگر یک وقت فرصت بشود که تفصیلی بگوییم این موضوع را از بحث مان خارج بشویم که قرآن در این موضوع چی گفت دقیقا آیات انجیل را بخوانید و آیات تورات را بخوانید در مقایسه خیلی چیزها در مقایسه آشکار می شود مقایسه نباشد متوجه نمی شوند
حجت الاسلام نظافت: خود قرآن هم گفتهالَّذِينَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ احسنه این مقایسه خیلی مهم است دقیقا مثل پارچه عبای مشکی شما یک نوع می گیرید همان است دو سه تا را با هم مقایسه کنید می بینید اصلا زاق است رنگش مشکی نیست و با هم که قرار می گیرد اشکالات آشکار می شود و قرآن دعوت به این مباحثه کرده دعوت به تدبر کرده است نکته ای که حالا این است که در کنار آموزش قرآن آموزش حدیث هم هست گفتند جوان هایتان را با حدیث آشنا کنید کتاب الله و عترتی و من قصه می خورم که عترتم که می گوییم خلاصه می شود در یک رابطه احساسی با اهل البیت یعنی هیئت های ما و جلسات قران ما رابطه احساسی داشته باشند
شریعتی: معارف اهل بیت و معارف قرآن نمی شود ما اهل البیت را دوست داشته باشیم و برای سخن هایشان بهایی قائل نباشیم آموزش حدیث خیلی مهم است اوجش نهج البلاغه است که واقعا نهج البلاغه اینطوری است اگر کسی سی بار هم این صد بار هم نامه سی و یک را بخواند باز تازه است و چیزهای تازه می فهمد فرمود : بادِروا أولادَكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةئُ مرجعه گروهی بودند که می گفتند گناه اشکال دارد و گناه به ایمان ضربه ای نمی زند فرمود چنین گروه های منحرفی در جامعه هستند شتاب بگیرید شتاب بگیرید برای فرزندشانتان اونها هم اهل حدیث می شوند منتهی احادیثی که متناسب هست متناسب با نوجوانان و مورد نیاز نوجوانان هست تا این هیئت های ما بتوانند هیئت طراز باشند خوب چقدر وقت داریم؟ یکی دو دقیقه فرصت داریم یک جمع بندی کنیم
حجت الاسلام نظافت: بله جمع بندی این است که امیر المومنین فرمودند من اولین چیزی که به شما یاد می دهم قرآن است و قران مهمترین مسئله حقانیتش هست که انسان یقین داشته باشد خاطر جمع باشد نسبت به این قرآن و بداند که این گنج است دقت کردید یک زمینه هایی که نمی دانند گنج است دور و برش محافظ نیست و سیم خاردار نیست و یکبارگی می بینید دورش را گرفتند و شد ارزشمند چون فهمیدند گنج دارد وقتی که می فهمند گنج دارد زحمت می کشند تا به گنج برسند این باور باید برای مسلمان ها بیاید که این را قرآن معجزه است و با نشانه های خیلی ساده ای آدم به حقانیتش پی می برد
شریعتی: بسیار ممنون و مشتکرم از شما خیلی خوب در روز چهارشنبه ای که مزین به نام امیر المومنین و نهج البلاغه شریف با حاج آقای نظافت هست از قرآن شنیدیم و گفتیم و انشاالله که خدا به شما خیر بدهد و از خدای متعال مسئلت می کنیم که انشاالله گرد غربت را از ساحت کلام خودش بردارد برای مشارکت در قربانی ماه رجب همچنان فرصت دارید به عشق مولود این ماه امیر المومنین علیه الصلات و السلام شرکت بکنیم و ممنونم از لطف و همدلی شما اتفاقات بسیار بسیار بزرگی در کنار هم دارد رقم می خورد و امیدوارم که همگی ماجور باشید و مشمول نگاه پر مهر امیر المومنین علیه الصلات و السلام که صاحب این سفره هستند مشرف بشویم به ساحت نورانی قرآن کریم آیات نورانی سوره مبارکه مریم صفحه 307 با هم تلاوت خواهیم کرد لحظه تولد حضرت عیسی بن مریم علی نبینا و آله و علیه السلام در این آیات هست و انشاء الله با تامل و تدبر تلاوت کنیم بر می گردیم در لحظات و دقائق پایانی در کنار شما هستیم و همراه شما اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
( قرآن کریم صفحه 307)
شریعتی: از همین جا سلام می کنیم به حضرت شمس الشموس علی ابن موسی الرضا علیه الاف تحیت و السلام همه دوستان زائر هستند حتما سلام رسان ما باشند انشاالله اشاره قرآنی را بفرمایید و بعد حسن ختام فرمایشات شما باشد
حجت الاسلام نظافت: من اشاره کنم در ارتباط با بحثی که داشتیم بچه هایمان را دعوت کنیم به حق طلبی بدانند ما دنبال حق هستیم اگر بنده اثبات بشود که دینی از دین اسلام و کتابی از قرآن بهتر هست حتما می روم اون طرف، این باید اینطوری باشد که ما دنبال حق هستیم و ما دنبال بازی در آوردن نیستیم مسئله ابدیت ماست حق طلب بار بیاوریم فرمود الحکمۀ زالت المومن حکمت گمشده مومن است حرف درست گمشده است در به در به دنبال حرف حق هستیم واقعا ما یقین کردیم این مسیر حق است دیگران هم اگر یقین کردند خوب ادله اش را بیاورند و بچه های ما باید بدانند و همه باید بدانند که اگر جای دیگری هم باشد ما می رویم خوب بیایند بگویند اگر کسی یافته بهتر ازا ین امام صادق علیه السلام فرمود شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلَا تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلَّا شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ. به شرق بروید و به غرب بروید علم صحیح را پیدا نمی کنید مگرنزد ما اهل بیت اون هم علمشان علم قرآنی است در این صفحه ای که تلاوت شد داستان حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام هست که حضرت عیسی در گهواره به سخن آمد این استبعاد ندارد خدایی که قدرت بی نهایت دارد می تواند برای اثبات حقانیت این کودک او را در گهواره به سخن در بیاورد وقتی حضرت مریم اشاره کرد که من روزه هستم بروید از این بچه بپرسید گفتند کیف نکلم من کان فی المهد سبیا با بچه برویم حرف بزنیم؟ خود عیسی به سخن در آمد قال انی عبدالله من بنده خدا هستم آتانی الکتاب واجعلنی نبیٌ به من کتاب داده انجیل کتاب محترم و کتاب با ارزش منتهی برای همان دوران دوره داشت انجیل مثل قران نیست و جعلنی مبارکا این ما کنتم فرمود من هر جا باشم مبارک هستم یعنی مایۀ برکت هستم و چقدر خوب است وجود با برکت برکت یعنی خیر کثیر وجود نافع
شریعتی: خیر از وجودت ببارد
حجت الاسلام نظافت: و بعد فرمود هر کجا باشم وابسته به این مکان و اون مکان نیست اوثانی بالصلات فرمود خدا مرا سفارش به نماز کرد پس نماز در امت های قبل هم بوده و سفارش به زکات کرد ما دمت علیها این هم نکته ای است که تا آخرین نفس باید اهل نماز و زکات بود و برّاً بوالدتی فرمود خدا مرا سفارش کرد به مادرم نیکی کنم ولم یجعل لی جباراً شقیا خدا مرا ستمگر و شقی قرار نداد این عرض می کنم دیگر تمام وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (مریم، 33) حیا فرمود سه تا سلامتی من دارم سلام بر من روزی که متولد شدم یعنی حلال زاده هستم و یعنی پاک به دنیا امدم این یکی از اولین قدم سعادت ابدی هر انسان ولادت پاک است که این را ادم مدیون پدر و مادرش است و دوم فرمود و یوم اموت سالم مردن مهم است اون سالم به دنیا اومدن دست خود انسان نیست اما سالم مردن که با قلبی سالم بدون شرک و بدون کینه و بدون نفاق قلبی سالم یوم يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (شعراء، 87-88) اینجاست که آدم ها سود می برند قلب سالم می برند حضرت عیسی می گوید من سالم می میرم و یومٍ ابعث سلامت بعدی را که روز قیامت انسان سالم محشور بشود یعنی اونجا کور نباشد و زمینگیر نباشد و مثل حیوانات نباشد و همه این سلامت ها برگشت به همین سالم ماندن که این دوران زندگی راانسان خوب طی کند و سلامتی مردن بستگی دارد به سلامتی خوب زندگی کردن.
شریعتی: بسیار عالی خیلی خوب اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد
حجت الاسلام نظافت: خدایا به حق محمد و آل محمد عاقبت ما را ختم به خیر بگردان فرج آقایمان و مولایمان و صاحبمان را برسان و زندگی ما را امام زمان پسند قرار بده و حوائج بینندگان عزیز به ویژه کسانی که التماس دعا می گویند حاجت روا بگردان
شریعتی: خیلی ممنون و متشکرم نکته های خوبی را شنیدیم هم جلسه گذشته و امروز اگر به هر دلیلی موفق نشدید مباحث جلسات گذشته سمت خدا را ببینید می توانید به سایت ما مراجعه کنید و دوستان همراهی خواهند کرد و انجا فایل های صوتی و متنی موجود است و در تلوبیون قسمت های گذشته سمت خدا را دنبال کنید یک یادی کنیم از معلم های قرآن مثل قرآن مجور هستند در مدارس و مخصوصا معلم قرآن های ابتدایی انشاالله که سایه شون مستدام باشد اونهایی که از دنیا رفتند سر سفره قرآن کریم میهمان و متنعم باشند سفر می کنیم با کبوتر دلمان خراسان با امام خوبی ها امام رئوف رحمتش حس شدنی است و کاملا می شود لمسش کنیم و سلام بکنیم و صلوات بفرستیم اللهم صل علی علی ابن موسی الرضا المرتضی متشکرم از شما