اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-10-03-حجت الاسلام پناهیان - مدیریت ذهن (سوءظن)

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ملایی: سلام علیکم خانم ها و آقایان بینندگان جان و همراهان خوب شبکه سه سیما و هر کس که از طریق شبکه های مختلف برنامه را تماشا می کند و سلام به شما شنوندگان عزیز رادیو معارف که شامگاه دوشنبه برنامه را صدایش را از رادیو معارف گوش می کنید روزهایتان قشنگ و اوضاع و احوالتان رو به راه و باز هم عید ولادت حضرت زهرا علیها السلام و روز زن مبارک باشد که یک روز کم است برای بزرگداشت چنین بانوی بزرگی و همچین مناسبت بی نظیری خیلی خوشحالم از اینکه محضر شما خوبان هستم بعد از اینکه دیروز به اتفاق دوستان رفقا و حاج آقای پناهیان مشهد الرضا دیدید و شنیدید یا ندید و نشنیدید بارها نائب الزیاره تون بودیم در همان 24 ساعتی که مشرف شدید و حالا رسیدیم به دوشنبه دوشنبه ای که حاج آقای پناهیان عزیز و بزرگوار اینجا هستند و قرار است محضر ایشان باشیم بفرمایید به اتفاق دقائق پیش رو با حاج آقا هستیم سلام علیکم و رحمت الله تبریک می گویم و خوشحالم خدمت تان هستم.

حجت الاسلام پناهیان:   من هم تبریک عرض می کنم بعد از سلام خدمت بینندگان عزیز صدایم یک مقدار گرفته البته امروز بهتر شده از روزهای قبل امیدواریم که همه بیماران ما شفا پیدا کنند و مریض های مورد نظر و این کسالت های مورد نظر هم برطرف شود

ملایی:  انشاالله به برکت نام حضرت زهرا که بردیم اول برنامه امروز یاد بکنیم برنامه مون را امروز تقدیم کنیم محضر همه شهدای عزیز دفاع مقدس مخصوصا شهدای عملیات کربلای معلی که همین ایام سوم و چهارم و پنجم دی ماه 65 سرمای استخوان سوز اون روزها اتفاق افتاد شهدای عباس دست بسته گل سر سبد شهدای اون عملیات و برویم حاج آقای پناهیان می فرمودید برایمان که مدیریت ذهن رسید به یک بحث خیلی جدی با عنوان اصلاح زاویه ی دید نگاه کردن درست و با منطق و با تحلیل به پدیده ها به رویدادها و به اتفاق ها که دو تا تبصره بهش می خورد سوء ظن و حسن ظن فرمودید زاویه دید مناسب به معنای سوء ظن ممکن است نباشد یک جایی حسن ظن نداشته باشید و سوء ظن داشته باشید روی قصه حسن ظن و سوء ظن مانده بودیم قول داده بودید سوء ظن را مخصوصا.

حجت الاسلام پناهیان:   بسم الله الرحمن الرحیم

ممنون از شما که شخصاً پیگیری می کنید این بحث را این جای تشکر از بسیاری از بینندگان فرهیخته هم دارد، جای بحث بسیار جدی دارد بحث گمان، گمانه زنی و حسن ظن و سوء ظن چون اسلام همیشه به یقین نمی تواند برسد در مسائل پیرامون خودش و همیشه هم تو تردید و شک به معنای پنجاه پنجاه تقریبا پنجاه پنجاه باقی نمی ماند ذهن انسان دوست دارد یک طرف را غلبه بدهد بستگی به روحیۀ انسان ها و علاقه هایشان دارد که به چه چیزهایی با حسن ظن و به چه چیزهایی با سوء ظن نگاه می کنند این هر دو در افراد خیلی نشان دهنده شخصیت اونهاست مثلا شما می بینید بعضی ها هستند به افرادی که پیش شان عزیز هستند یا به خاطر دنیا یا به خاطر خدا وقتی که عزیز شدند پیششان همه مسائل را با او با حسن ظن برخورد می کنند مثلا یک کسی آمریکای جنایتکار برایش عزیز باشد می بینید حسن ظنش به او علی رغم همه جنایت هایش افزایش پیدا می کند یک کسی به اولیاء خدا حسن ظن داشته باشد و آقای بهجت دوستش داشته باشد می بینید همه گفتارهای او را هم با حسن ظن برخورد می کند و تفسیر خوب برایش می گذارد و حتی چیزهایی که ممکن است که دیگران در موردش دچار شبهه شده باشند دوستش دارد و یک عالم ربانی می داند او را و به خاطر این با حسن ظن برخورد می کند هر کی هر چی را دوست داشته باشد باهاش با حسن ظن برخورد می کند و هر کسی از کسی بدش بیاید یا نسبت به او حسادت داشته باشد کوچکترین رفتاری از او ببیند با سوء ظن باهاش برخورد می کند شما بگویید الان چیزی را دوست دارید به حق دوست دارید یا نا به حق اگر به حق بدتان می آید از چیزی مثلا از استکبار جهانی و از صهیونیسم و از وابستگان به آمریکا و مثال های خیلی برجسته است که دعوای داخلی ایجاد نمی کند و اگر ازشون بدتان می آید طبیعی است که با اونها سوء ظن داشته باشید و حق هم دارید و باید اونجا سوء ظن داشت و این زاویه درست و اون سوء ظن سوء ظنی است که نتیجه سلامت نفس و درایت شماست و واقع بینی شماست این جا می گویند مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود درسته؟ حالا اگر کسی را دوست دارید به دلیل سوابقش و به دلیل برخی از نشانه های خوب که در او دیدید خوب اینجا حق شماست که با حسن ظن برخورد کنید و این یک جور وظیفه است و اینجا بد هم هست حتی هم ممکن است گناه باشد سوء ظن یا به گناه منجر شود شما ببینید به چه چیزی علاقه دارید همان حرفی که روز اول در بحث مدیریت ذهن گفتیم گرایش ها و نقششان درسته؟ خوب حالا اگر اجازه بدهید به طور کلی ما باید بیشتر حسن ظن داشته باشید و یا سوء ظن درباره چه کسانی و چطوری من در این زمینه آیات و روایات فراوانی آوردم شاید امروز جبران بکند این صدای بد بنده را محتوای خوبی که می خواهد ارائه بشود.

ملایی:  انشاالله صدایتان خوب شود

حجت الاسلام پناهیان:   مثلا درباره حسن ظن چه فضیلتی دارد اساساً انسان دارای حسن ظن باشد حالا به طور عموم داریم می گوییم به طور غالب داریم می گوییم در میان مومنین و در میان خانواده اون چیزی که باید غلبه داشته باشد حسن ظن است من سوء ظن و حسن ظن به جا را در جای خودش عرض کردم مثلا یک کسی مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی است و مامور است برود جاسوس بگیرد این نباید با همه با حسن ظن برخورد کند وظیفه اداری اش ایجاب می کند که یک کمی سوء ظن را بالا ببرد بلکه یک چیزهایی کشف کند یا یک کارگاه مثلا می آید با یک کمی حسن ظن یک کمی با سوء ظن بیشتر بالاخره قاتل را پیدا می کند اونها استثنا هستند ولی در جامعه دینی و در روابط خارجی هم به شدت ماجرا استثنا می شود کسانی که دشمنی شان را به اثبات رساندند شما وظیفه تون است با سوء ظن در بقیه موارد ماها در بعضی موارد فکر می کنیم همسرمان استکبار جهانی است یا همسایه مون صهیونیست است یا مثلا اون یکی مومنی که بغل دستمان است و رفیق و رقیب مان است این را باید مثل آمریکای جنایتکار باهاش برخورد کنیم با متکبر متکبر رفتار کنیم نه اینها منظور نیست اون متکبری است که تکبر درش نهادینه شده حالا در این محیط ها می فرماید امیر المومنین علی علیه السلام حسن الظن حُسنُ الظَّنِّ مِن أفضَلِ السَّجايا و أجزَلِ العَطايا حسن ظن از با فضیلت ترین سجیه های یک انسان می تواند باشد و از پر بار ترین مواهب الهی است که خدا به کسی داده باشد یا مثلا در کلام دیگری امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید حسن الظن یخفف الهم غم انسان را هم و غم انسان را کم می کند حسن ظن خودت را درگیر می کنی با سوء ظن از انرژی و توان تان می کاهد به اضافه آثار سوء دیگری که بعضی هایش را با هم می بینیم دومی اش مهمتر است و ینجی من تقلب الاثم انسان را نجات می دهد از گرفتاری های گناه آخه گناه پای آدم را می بندد و دست آدم را می بندد  و مقدرات آدم را گیر می اندازد و آثار خوبی در زندگی انسان ایجاد می کند و روابط زندگی انسان را مخدوش می کند بعد شما با یک دونه خصلت حسن ظن همه این آثار گناه را کم می کند خیلی تحسین شده است یا مثلا می فرماید حسن الظن راحت القلب و سلامت الدین باز اینها سخنان امیر المومنین علی علیه السلام است می فرماید حسن ظن هم مایه راحتی انسان است واقعا انسان خیلی سوء ظن زیادی شود این به صورت یک ناهنجاری و بیماری می تواند بروز پیدا بکند قلب راحتی نخواهد داشت و سلامت دین حالا از این بالاتر شاید این دو عبارت از امیر المومنین علی علیه السلام جالب باشد درباره سوء ظن یک مقدار تعریف کردیم از حسن ظن می فرماید لا ایمان مع السوء ظن ایمان با سوء ظن باقی نمی ماند در عبارت دیگری لا دین لمسیء الدم دین باقی نمی ماند برای کسی که سوء ظن دارد غلبه دارد در روحش شما هم بعضی از جملات را کمک کنید نصفش را

ملایی:  اگر به فارسی بگویم

حجت الاسلام پناهیان:   مثلا می فرماید این کلام از امیر المومنین علی علیه السلام هم نقل شده ولی من اینجا نقلی که دارم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است که حضرت از رسول خدا نقل کردند که حضرت رسول به من اینطوری فرمودند حالا این جمله مستقیم واعلم یا علی بدان علی جانم أنّ الجُبْنَ و البُخْلَ و الحِرْصَ غَريزَةٌ واحِدَةٌ ، يَجْمَعُها سُوءُ الظَّنِّ (نهج البلاغه، 53) این دائره سوء ظن را به ما نشان می دهد یک وقتی ما داریم از سوء ظن صحبت می کنیم از چه دایره گسترده ای از آثار بد صحبت می کنیم جبن ترس بیخود و ترس اضافی و ترس نامربوط بخل بخیل بودن و دست و دلباز نبودن حرص حریص بودن آدم بخواهد زیادی طمع داشته باشد به هر نعمتی دم دستش برنامه ریزی کند برای بیشترش که حضرت آدم را از ابلیس ملعون اینطوری فریب داد گفت این که خوب است هل ادلک علی شجرۀ الخلد ایشان را تشویق کرد به اینکه این نعمت ها را می خواهید جاودانه نگه داری برای خودت شاید اونجا از آدم علی نبینا و آله و علیه السلام باید جواب می دادند که خوب حتما خدا یک فکری برای جاودانگی موضوع هم کرده ولی بالاخره انسان عاشق جاودانگی است و بعد یک دفعه ای من نمی خواهم کلمه حرص را نسبت بدهم خمیر مایه اش را می گویم ببینید ضمن اینکه حرص مطلقا چیز بدی نیست و گاهی از اوقات هم خوب است وصف پیغمبر آمده در قرآن حریصٌ علیکم حریص هدایت انسان هاست این خیلی خوب است مادر حریض هدایت بچه اش است حالا مطلق چیز بدی نیست پس نگویم ما حضرت آدم را ایشان متهم کرد به حرص خوب می فرماید ترس و بخل و حرص اینها غریزه واحدی هستند اینها بدی هایی هستند که جلوه های مختلفی داشته باشند از یک حقیقت بیشتر برخوردار نیستند و اون سوء ظن است که اینجا کم کم بحث دیگر دایره دیگری کشیده می شود و اون سوء ظن به خداست که حالا در این باره اگر رسیدیم صحبت می کنیم.

یا مثلا در روایت دیگری می فرماید سوء الظن یفسد الامور سوء ظن کارها را خراب می کند تعبیری اخیر دارند بعضی ها جالب است این تعبیر من نمی خواهم مطلقا مکاتبی که این تعابیر را به کار می برند همه حرف هایشان را درست تلقی کنم ولی تعبیر به جایی است بعضی وقتها بشود استفاده کرد سوء ظن موجب می شود کائنات باهات دشمن بشوند یعنی حوادثی که در اطراف تان شکل می گیرد البته این حوادث هیچ کدام تصادفی نیست مقدرات الهی است ولی آدم ها باهات بد می شوند و بعضی از آدم های خوب هم خصوصا خیلی خوب بودنشان به آدم مهم است چون اینها با دلشان ارتباط می گیرند دل قشنگی دارند همان قصه تفعل و تطیر یک جورایی اون هم جزو موضوعاتی است که مفصل است

ملایی:  نمی خواهم واردش بشویم ولی تقریب به ذهن کار آدم را خراب می کند ممکن است بیماری دیرتر خوب بشود این را اخیراً بعضی ها که دین و ایمان به عاقبت و خدا و این جور چیزها ندارند می گویند بعضی از مومنین به خدا که زیاد به دین مقید نیستند می گویند حسن ظن واقعا می تواند بیماری را خوب بکند و سوء ظن می تواند بیماری را خراب بکند بعضی ها می گویند بنشین ذکر بگو بگو من خوب می شوم حرف درستی است ولی حالا ذکر به جای من خوب می شوم بگوید سبحان الله خدایا تو چقدر بی عیب و خوبی این هزار تا من خوب می شوم هم توش است خدایا حمد خدا حمد خدا مریض حمد خدا بکند هزار تا من خوب می شوم هم توش است شکر شکر نعمت نعمتت افزون کند چون مایه اش می شود امید دیگه و از اون طرف مایه اش می شود آثارش است بله یعنی بحث اینجا این است حضرت می فرماید یفسد الامور کارها را خراب می کند می خواهی زنگ بزنی به یک کسی خیلی هم حساس است می بینی الان جواب نمی دهد در حالی که می توانست الان جواب بدهد ما که اون ور خبر نداریم یک دفعه یک کار الکی برایش پیش اومد این یعنی کارش خراب شد آدم حسن ظن یک کاری می کند میگه نمی دونم چرا می خواستم باهات تماس بگیرم حالا مطلق نکنیم اینها را پیچیده است ولی بالاخره به سمتش باید حرکت کرد سوء الظن یفسد الامور و یبعث علی الشرور و بدی ها را مبعوث و برانگیخته می کند و خرابکاری ها را زیاد می کند واقعا وجود ما وجود مهمی است و اثر دارد بر کائنات اثر دارد بر اتفاق هایی که پیرامون ما می افتد یک نمونه بسیار برتر از این نمونه هایی که اینجا داریم می خوانیم توی اثر ما بر کائنات و اطرافیان مان اون روایت بسیار عظیم القدری است که می فرماید رابطه ات را با من خوب کن تا من رابطه تو را با اهل عالم خوب کنم یعنی واقعا دنیا دست خداست ما اینطوری فکر نکنیم که دنیا دست خودمان است نمونه های دیگری از سوء ظن را من روایت بخوانم شما که خسته نشدید؟

حجت الاسلام پناهیان:من ساء الدنونه اعتقد الخیانت بمن لا یخونه کسی که انسان بد گمانی باشد اعتقاد پیدا می کند به خیانت کسی که بهش خیانت نکرد میگه من چرا پس معتقدم تو به من خیانت کردی میگم من به تو خیانت نکردم میگه نه من معتقدم چی شد تو معتقد شدی این مال بیماری روحی خودت است این مال اون نشانه هایی نیست که دلیل خیانت او می دانی این چقدر روابط را خراب می کند

ملایی:  این بدگمانی به یک اعتقاد راسخ غلط منجر می شود

حجت الاسلام پناهیان:   حالا ببینیم چه عواملی موجب سوء ظن می شود من یکی از این عوامل یا دو تا از این عوامل را آوردم اینجا ولی یکی از عوامل در روایات بسیار پایین تر است امیدوارم بهش برسم برای این جلسه یک مقداری هم این لب تاب ما گیر کرد امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید مجالست الاشرار تورث سوء الظن بالاخیار با آدم بد بنشینی نسبت به آدم خوب بدگمان می شوی

حجت الاسلام پناهیان:  با آدم های بد بنشینی خیلی ساده من به شما بگویم کسانی که اخبار جنایتکارترین جنایتکاران بشری مثل ویوعه و این و آن را و صهیونیست ها را تعقیب کنند یک کسی وظیفه اش است اینها را تعقیب کند برای رصد محتوا ولی آدم های معمولی که می خواهند خبر داشته باشند خوب نیازی نیست واقعا ما مگر ماهیت اونها را نمی شناسیم ما مگر قصد خیری در اونها به نفع خودمان احتمال می دهیم؟ خدا شاهده حتی آدم از سر کنجکاوی هم می رود خدا شاهده تجربه شخصی را دارم عرض می کنم و تجربه بسیاری از اشخاص که ناراحتی های جسمی و روحی و دینی داشتند در اثر گوش کردن اخبار اینهاست و تحلیل های اینهاست مجالست الاشرار است دیگر نوع امروزی اش است و بعد می شود سوء ظن به اخیار حالا آدم خوبها را می گوید سردار سلیمانی رفته داره با قدرت کار را تمام می کند نه بستن آقا با قدرت سلیمانی چیکار می تواند بکند آقا ایشان جونش را کف دست گذاشته مگه نبنده با قدرت ها می تونه اون وسط راه بره نزننش این سوء ظن تا آخر فلانی مسئول شده پس دیگه خوردنش شروع شده آقا چرا اینطوری می گویید این یک بیماری است کم کم خودش را در آدم نشان می دهد و این خیلی بد است مجالست با اشرار که الان راحت است شما بنشین گوشی موبایلت را باز کن با همه اشرار عالم می توانی در تماس باشی درسته؟ این نتیجه اش سوء ظن به اخیار می شود من توی انقلابی ها دیدم تو مذهبی ها دیدم و بعد کم کم به مرور زمان مذهب و انقلابی گری شان را از دست دادند در اثر سوء ظن خودش می گوید من با اشرار نشست و برخواستی داشتم می خواستم همه را ببینم باشه برو همه را ببین این که بعضی از حکما می گویند هر کتابی یک بار ارزش خواندن ندارد اون حرفی که مشهور بوده را قبول ندارند این مهم است دیگه می گوید مهم است یک نفر هست اهل حکمت است از کفار و مسیحی هاست و یهودی است حرفش را بشنو ولی یک نفر یک رادیو تلوزیونی  درست کرده برای نابودی ظلم تو چرا می روی اجازه می دهی او بیاید خوراک برای ذهن تو چیز بکنه بعضی ها می گویند که ما کنترل می کنیم نمی گذاریم رویمان اثر بد می گذارد نود درصد این چیزهایی که شما به عنوان خوراک دریافت می کنید اثر ناخودآگاه می گذارد

ملایی:  نتیجه رسوباتی است که متوجه اش نیستیم

حجت الاسلام پناهیان:   مثل اینکه طرف غذای سرد خورده میگه من مواظبم سردیم نکند شما دیگه خوردی دیگه معده شما داره کار را انجام می دهد خوب یک روایت دیگر درباره ریشه های سوء ظن الشریر لا یظن باحد خیرا آدم شر به احدی حسن ظن ندارد لانهم لا یراه الا بطبع نفسه همه را شبیه خودش می بیند اونطوری که خودش دوست دارد و فکر می کند می بیند خودش همینطوری است من نفس ندارم اینها را توضیح بدهم

ملایی:  نمی خواهد توضیح بدهید شما بفرمایید حل است بیان شما بیان جذابی است نیاز به تفسیر ندارد

حجت الاسلام پناهیان:   این دو مورد از موارد ریشه های سوء ظن بود حالا این سوء ظن گاهی از اوقات به خداوند متعال است، منافقین در قرآن کریم بیشتر از کفار بدش می آید منافقین فی اسفل درکٍ من النار هستند من الجحیم هستند درسته؟ و بعد توی سوره آل عمران است باز آیات قرآن هست من بخواهم قرائت کنم که اینها مهمترین ویژگی اش شاید سوء ظن به خداست ایمان به خدا دارند در کنارش سوء ظن دارند هر چی از خدا بگویی آقا خدا کمک می کند نه حالا اینها دلیل دارد سوء ظن یک مقدار تاخیر می شود در نصرت الهی سوء ظن بالا می زند یک مقدار لطمه من نمی خواهم واقعا متهم بکنم ولی هر کسی دچار سوء ظن به خدا بود نتوانست از حادثه سوریه هیچ برداشت مثبتی داشته باشد فقط برداشت منفی داشت

ملایی:  بله دیگه نوعا اینطوری فکر کردند

حجت الاسلام پناهیان:   فقط شماتت و سرزنش و نمی شود و دیدید افول کردید و دیدید این همه خرج کردید و تهش چی شد اونهایی که بیماری سوء ظن ندارند توانستند حسنش هم ببینند از الطاف خفیه ی الهی در این اتفاق بدی که ظاهرا بد است جنگ به ما تحمیل شد مگر ظاهرا بد نبود؟ واقعا هم بد بود نه تنها ظاهراً امام آخر سر از الطاف خفیه الهی درباره جنگ سخن گفت که ما چه رشدی در جنگ کردیم و یک مرحله جلوتر آمدیم از پیروزی انقلاب و چه جوان هایی تربیت شدند و راه پیدا کردیم و به سوی استقلال رفتیم

ملایی:  اصلا یک نمونه اش نمی دانم شاید روزی بود ذهنم رفت در این سمت در همین قصه دی ماه 65 عملیات کربلای 4 یک عملیات ناموفق بود بعد از چند ماه بلافاصله عملیات کربلای 5 اتفاق افتاد کار به تحلیل و تاریخچه اش نداریم واقعا مثبت نگاه کردن یعنی این، سریع بلند شوی سر پا و فرصت را غنیمت بشماری و دشمنت را

حجت الاسلام پناهیان:   مثبت نگری یعنی سردار سلیمانی که می فرماید در تهدیدها فرصت هایی هست که در خود فرصت ها نیست بعضی ها از این تهدید فرو پاشیدند آقا ما این را در جلسه چند وقت پیش گفتیم یادواره یک شهید مدافع حرم هم بود یک کسی در جلسه بود بالاخره احتمالا آدم مذهبی و انقلابی باید باشد من دلم نمی آید این را نگویم اومد در گوش من توهین آمیز گفت این نگاه یک نگاه مثلا انحرافی انجمن حجتیه نمی دانم چی اینها خیلی تعجب کردم از شدت تعجب لبخند روی لب هایم امد و ناراحت شدم که واقعا ما این جور تصورات هم داریم که من دارم میگویم آقا صدام جنایت کرد جنایت کار را باید به حقش رسید یعنی جوابش را داد حقش را کف دستش گذاشت ولی این جنایت دویست هزار از ما شهید گرفت حسنش هم ببین چون یک کسی از شخصیت های سیاسی مملکت یک مصاحبه ای کرده بود بیانیه ای داده بود که امام به خاطرش آرزوی مرگ کرده بود او همینطوری صرفا منفی به جنگ نگاه کرده بود و بعد امام فرمود من عذرخواهی می کنم از خانواده های شهدا چقدر حزن داشت امام بعد از اون هم مریض شدند و رحلت فرمودند چی گفته بود من خواهش می کنم بروید حرف آقایی را که امام آرزوی مرگ کرد را جوان ها بروند بخوانند حرف اون آقا را کسی نمی زند آقا شما تا امام را بخواهید بشناسید باید اون کسی که مقابل امام است را بشناسید ایمان را بخواهی بشناسی به قول امام باقر علیه السلام کفر را باید بشناسی ولی درک مظلومیت امیر المومنین علی علیه السلام نامه های معاویه را باید خواند من یکی دو بار بیشتر جرات نکردم بالای منبر بگویم واقعا خیلی دردناک و توهین آمیز است در خلوتشان بخوانند ببینند آقا چقدر مظلوم بود چه حرف هایی را می شنید حرف های خوارج را باید خواند ما مبلغین که بعید است دلمان بیاید بالای منبرها بگوییم اینها را ولی عمق فاجعه اونجاست اون حرف هایی است که به حضرت زهرا زدند ما اونها را نمی خوانیم فقط صحبت های حضرت زهرا را می گوییم شاید نباید بخوانیم حرمت شکنی می شود یک بار گفتیم حسودها به امیر المومنین و رسول خدا چی می گویند همه ریختند سرمان تو چرا این را گفتی داریم می گوییم اونها می گویند ولی باید بدانیم بدترش هم می گویند بعضی از الفاظشان تو ذهنم می آید که بگویم این شدت مظلومیت اولیاء خدا را باید دانست که اینها می فهمیدند عظمت امیر المومنین را می گفتند غافله الله ما افقه خدا بکشتش چقدر می فهمد تو که می فهمی آقا چقدر می فهمد بعد باید توهین کنی اینها را باید گفت مردم بفهمند که این دشمن ها یک آدم های عجیب و غریب آسمانی نبودند اینها رو زمین بودند و آدم هایی بودند که نمونه هایش را می توانی اطراف خودت ببینی امام باقر علیه السلام می فرماید بنو امیه کفر را معرفی نمی کردند فقط ایمان را آموزش می دادند تا اینکه مردم نفهمند خودشان مصداق کفر هستند

ملایی:  جاهل به کفرشان بمانند

حجت الاسلام پناهیان:   لذا من اینجا دارم می گویم نه اینکه من حق بگویم من هم نظر خودم نبود من داشتم می گفتم دفاع مقدس و مدافعان حرم درست بود اگر شما الان دارید مثلا از دست رفتن سوریه را به ظاهر می بینید این یک مرحله بعدی از امتحانات الهی است حسنش هم نگاه کنید دیگر این انحراف از انقلاب است خیلی عجیب است

ملایی:  حسنش همان چیزی است که برای دومین بار رسما حضرت آقا سخنرانی می کنند حسنش را می گویند با چه صلابت و قدرت و بدون تردید

حجت الاسلام پناهیان:   یک نوعی از تهجر این است که انسان در یک سطحی از انقلابی گری باقی بماند بعد دیگر در تطور زمان در تحول واقعیت ها و احوال جا بماند نتواند تحلیل کند ایشان حتما از سر دلسوزی به خط انقلاب و نظام داشت تحلیل من را توهین می کرد من که اهمیت ندادم این وسط تحلیل من را یک تحلیل انحرافی می دانست ولی من اصلا نمی توانم تردید کنم به اون تحلیل تحلیل من نیست به قول شما رهبری اخیرا فرمودند این سخنرانی و سخنرانی قبلی اصلا تردید چرا ما مهم این است که سوء ظن مان به خدا شکل نگیرد در بلا هم می چشم لذات او مات اویم مات او در آیات کریمه قرآن فراوان هست چقدر در این باره بحث می شود یعنی من فکر می کنم این دفعه روایت بیشتر خواندیم اگر فرصتی باشد شاید جلسه بعد فقط برویم گردش کنیم تو قرآن در موضوع حسن ظن و سوء ظن به خدا تو فضای سیاسی و اجتماعی این مدیریت ذهن است چرا معصوم را در مدیریت ذهن می آوریم؟ چون ذهن ناخودآگاه دچار سوء ظن می شود و باید کنترلش کنیم یک مدیریت کنیم دچار سوء ظن ناخودآگاه هم نشود و دو اگر دچار سوء ظن شد کنترل بکنیم اثرش را از بین ببریم سوم اگر دچار سوء ظن شد خود سوء ظن را از بین ببریم یک وقت من سوئ ظن به شما پیدا کردم می نشینیم غیبت می کنم بدم می آید از شما این را باید جلوی اثرش را بگیرم یک وقت سوء ظن به شما پیدا کردم ولی نه بدم میاد از شما و نه غیبت تان را می کنم ولی اون سوء ظن هست خوب اینجا باید سوء ظنم را تغییر بدهم می فرماید مثلا شما گنهکار را دیدی باید بگویی حتما توبه کرده این یعنی سوء ظنت را از بین ببر حتما توبه کرده عه چه جالب حالا توبه کرده خدا هم دوستش داره عه فلانی التماس دعا پس اون سوء ظن چی شد؟ چقدر تغییر می کند من برعکس گفتم التماس دعا اینجا همین جا نگاه کنید من کثرت غیبته کثرت غیبته کسی سوء ظن زیاد داشته باشد غیبت کردنش یا غیبت شدنش زیاد می شود یا مثلاً می فرماید من ساء ظنه سائت قویت اگر کسی دچار سوء ظن بشود باطن خودش خراب می شود یا با خودت باید رحم کنی دستگاه محاسباتی ات خراب می شود یا می فرماید من ساء الان داریم آثار سوء ظن ر ا می گوییم من ساء ظنه ساء وهمه وهمش خراب می شود خیال پردازی هایش ناجور می شود دچار توهم های بد می شود می نشیند در مورد دیگران صغری و کبراهای منفی می کند نتیجه بگیرد مثلا یکی از نتایجش غم است که آدم خودش را شدیدا تنها می بیند نه ما تنهاییم نه خدا را داریم خدا صاحب همه است هر کدام را لازم داشتیم سر وقت بی اراده شون می کند می آیند به ما خدمت می کنند ما تنها نیستیم حتی اون تنهایی زمینه عرفانی و اینها را هم شما بعضی وقتها بعضی از حرفها در ما تولید می شود این حرفها ظاهرش عرفانی و معنوی است ولی باطنش اینها نیست

ملایی:  حاج آقا می خواهید یک جرعه آب بنوشید

حجت الاسلام پناهیان:   من خودم را تنها بدانم مثلا خیلی ها رفیق ما نیستند آقا تو این دنیا یار وفادار کجاست این چیزها فکر نکن خیلی ها می آیند بهت رفاقت می کنند بدون اینکه تو حقی به گردنشان داشته باشی دنیا دست خداست اراده آدمها هم همینطور است یک نفری که شما بهش کمکی کردی خدا برای اینکه تو را موحدت کند برعکس نه تنها قدردانی نکرده نارو هم بهت زده خوب از غمش بیا بیرون تو که تنها نیستی یک میلیارد آدم داری کمکت کنند به وقتش می آیند همین جور غم ها را هم آدم می تواند کنار بزند من یک آیه قرآن بخوانم

ملایی:  انشاالله از حوض کوثر

حجت الاسلام پناهیان:   بله این مقدمه باشد برای بحث جلسه بعد ما

ملایی:  انشاالله جلسه بعد قرار شد که برویم خدمت قرآن پیرامون سوء ظن های به خدا که بیشترش هم مسائل اجتماعی است

حجت الاسلام پناهیان:   این دفعه ما کلا سوء ظن را بحث کردیم و حسن ظن و ارتباطش با مدیریت فکر، مدیریت ذهن گاهی فکر است و گاهی خیال است و گاهی تحلیل است و اطلاعات است همه چیز حتی در حافظه انسان چقدر موثر است آدم به دارایی و حسن ظن واقعا بدی های دیگران یادش می رود خوبی ها یادش می ماند بهش چند وقت دیگر بروی بگویی میگه اصلا یادم نمی آید تو چقدر حسن ظن داری که خوبی ها یادت است بعد خدا با این افراد طبق همین رفتار می کند می فرماید من طبق گمان بنده خودم عمل می کنم او حسن ظن داشته باشد حتی روایت عجیبی داریم چهل تا مومن پای جنازه یک نفر راه بیفتند آشنا و دوست و فامیل است اونهایی که بدشان می آید از این آدم نیایند اونهایی که خوششان می آیند بدی ندیدند نمی خواهد عاشقشان باشد بگو لا اله الا الله تشییع می کنند در یک لحظه این چهل نفر می گویند انا لا نعلم منهم خیرا ما از او جز بدی ندیدیم خدا می فرماید به احترام این چهل نفر من هم از او بدی ندیدم تمام حسن ظن است بگذارید یک کلامی بگویم این کلام یادگاری می ماند تا آخر عمر همه بینندگان یقین دارم توی قیامت دیگه یک موقع عمل کردن که نیست می توانی شما اونجا صدقه بدهی دو رکعت نماز قضا بخوانی هیچ کاری نمی شود کرد ولی اونجا یک کار اثر دارد من ندیدم کار دیگری اثر داشته باشد یک کار اثر دارد اون هم حسن ظن به خداست چطور؟ پرونده اش را دادند دستش برود عذاب بر می گردد عقب را نگاه می کند می گوید بنده من را نگه دارید چرا عقب نگاه می کند؟ می گه که خدایا فکر می کردم آخر سر منو ببخشی خدا میگه بخشیدمش

ملایی:  توی دعای کمیل همچین عبارتی داریم که می گوید ما هکذا الظن البیت و لا خبرنا من فضلک تیر آخر را اینجا می زند ما هکذا ظن بیک من گمان نمی کنم من را نبخشی

حجت الاسلام پناهیان:   اگر من را بردی به جهنم من به خدا می گویم من این خدا را رحیم و کریم و

ملایی:  می خواهد حسن ظن خودش را ثابت کند که من حسن ظن داشتم

حجت الاسلام پناهیان:   حتی من را جهنم ببری حسن ظنم خراب نمی شود

ملایی:  چقدر خوب و چقدر عالی بر می گردیم حاج آقا الان من قرآن اعلام می کنم سه چهار دقیقه فرصت پیدا می کنید این صدا را ترمیم کنید خیلی ممنون از شما عزیزان حسن ظن ده پانزده ساله من که بچه ای هستم در این برنامه از اولین جلسه ای که برپا شده حسن ظن شما این برنامه را سرپا نگه داشته اعتمادتان به عوامل و کارشناسان و محتوا و تلاش همگانی برای اعتلای فرهنگ دینی و معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام 291 امین صفحه قرآن کریم سوره مبارکه اسراء آیات 87 تا 96 تلاوت کنیم بشنویم و ببینیم ثوابش تقدیم به حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

(قرآن کریم  291 سوره مبارکه اسراء آیات 87 تا 96)

ملایی:  با هم بفرستیم صلوات این لحظه ها را اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم چند دقیقه ای زمان داریم استفاده کنیم ازش بحث حاج آقای پناهیان به نقطه ای برسد ببینیم در ادامه خدا چی می خواهد برایمان.

حجت الاسلام پناهیان:   یک مقدمه ای از بحث جلسه بعد عرض کنم بناست بیاییم محضر قرآن کریم یک آیه را معرفی کنم و بعد در مورد مضمونش یک دقیقه صحبت کنیم وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكَاتِ و عذاب می کند خدا منافقان و مشرکان را زن و مرد الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ ۚ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ ۖ اینهایی که به خدا ظن سوء دارند معرفی منافقین و مشرکین بر ظن سوئی است که به خدا دارند علیهم دائرۀ السوء بر آنان وضعیت بد سلطه پیدا خواهد کرد وضع بد که برای مومنین انتظار دارند سر خودشان خواهد آمد و غضب الله علیهم خدا بر اینها غضب می کند غیر المغضوب علیهم اینها را یادمان باشد الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ ۚ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ ۖ و لعنهم و خدا اینها را لعنت می کند خدا اینها را لعنت می کند خیلی عجیب است لعنت یعنی خدایا اینها را از رحمت دور کن خدا می فرماید من خودم اینها را لعنت می کنم این خیلی درجه بالایی است و اعد لهم جهنم و برای اینها جهنم را محیا کرده آقا چقدر وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًاو بد بازگشتی اینها دارند این ظن سوء را خدا اینقدر در موردش حساس است اینها ظن سوء خودش به خدار ا اجتماعی می کنند در مسائل اجتماعی و سیاسی وارد می کنند و بلد هستند برای اینکه این کار را بکنند اعتماد به خودشان را جلب می کنند با رازهای زیادی که می گویند با اون نمیشه آخر سر رفتار بکنند من یک مثال بزنم عذرخواهی می کنم اگر وقتم را می گیرد بچه های دانشگاه هنر ما سالها اونجا با هم رفیق بودیم و گفتگو می کردیم می گفتند هالیودی ها زیر نظر سازمان سیاه با سفارش صهیونیست ها فیلم هایی می سازند به نفع قهرمان هایی که علیه آمریکا جنگیدند از ویتنام گرفته تا جاهای دیگر چگوارا و فلان و اینها اینها چطوری اینقدر آزاد هستند و علیه خودشان حرف می زنند نشان می دهند سیاه جنایتکار است قرار شد یک سری از این فیلم ها را ببینیم واقعا اینها آزادی خواه هستند بعد با هم صحبت کردیم گفتم ببینید این همه حرف راست را زد تا یک چیزی را به شما القا کند انقلاب نکنید نابود می شوید تهش این است آره ما بحث کردیم ولی آخرش این است بنشین سر جات صدایت در نیاید بعد من تست گرفتم از بچه ها گفتم احساس دلسوزی برای چگوارا می کنید و برای کی می کنید گفتم احساس می کنید مثل او می خواهید بشوید گفتند فایده ندارد نتیجه نمی گیرید او دنبال این است به خودش می گوید تو به من جنایتکار را باید جلوی من قیام نکنی این ظن سوء  را می شود این نشانه اون آیه را می فرمایید در این فرصت سوره فتح آیه شش

ملایی:  متشکرم حاج آقا زنده باشید از شما هم متشکرم همراهان ارجمند و وفادار برنامه انشاالله از فردا اینجا آقا نجم الدین شریعتی خدمت شماست تا پنج شنبه ما بینیم زنده می مانیم تا هفته بعد سعادت پیدا می کنیم یا خیر امیدوارم بتوانم اینجا خدمتگذاری شما را بکنم با یک تک جمله برویم خدمت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها یک گوشه چشم حضرت فاطمه زهرا بهشت ماست یک گوشه چشم حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها دنیا و آخرت ماست. خدا حافظ