البته توانمندی و وظیفه در خصوص کنترل ذهنمان هم خدا بهمون داده و هم یک کم سخت تر است چند هفته ای است حاج آقای پناهیان عزیز در مورد همین بحث مهم مدیریت ذهن صحبت می فرمایند که چی وارد ذهن ما بشود و چطوری پردازش کند و خروجی اش چی باشد و برای چی این اتفاقات باید بیفتد اینها همه بحث های سلسله واری است که چند هفته خوب در موردش گفته شده و امروز هم همین بحث کلی اگر کنترل و مدیریت ذهن را ادامه خواهیم داد فکر می کنم بهتر است خود حاج آقا بفرمایند که از کدام پنجره به بحث مدیریت ذهن قرار است نگاه بکنیم سلام علیکم و رحمت الله
حجت الاسلام پناهیان: خدمت همه بینندگان عزیز هم سلام عرض می کنم امیدوارم ایام فاطمیه ای که پشت سر گذاشتیم دعاها و توسلات مستجاب و همه عزاداری ها و تعزیم شعائر قبول شده باشد کما اینکه علائم این قبولی با پیشرفت جریان امت اسلامی قابل مشاهده است هر چند این پیشرفت ممکن است گاهی با حوادث تلخ هم همراه باشد و گاهی با حوادث شیرین ولی واقعا وقتی ادم می بیند آثار خون شهدا را در پیشرفت امت اسلامی به سوی اون قله سعادتی که موعود است و به ما وعده داده شده خوشحال می شویم.
ملایی: خدا را شکر بابت توفیق روضه و عزاداری برای حضرت صدیقه طاهره و خدا رو شکر بابت این که سایه امن اهل بیت علیهم السلام روی سرمان همیشه بوده و باشد حاج آقای پناهیان این که ذهن مان را مدیریت کنیم به قول معروف اون زمزمه ها و خطورات و اون نجواها چی باشد و چی نباشد و چطوری باشد خیلی در موردش فرمایش کردیم در هفته های گذشته که آخرین بحث مان بالاترین میزان توجه و روش رسیدن به اون در مسیر حضرت حق بود امروز.
حجت الاسلام پناهیان: بسم الله الرحمن الرحیم
اول از شما تشکر می کنم که خیلی در بحث ورود پیدا کردید و توجه دارید الحمدلله با تعابیر دقیقی ازش یاد می کنید گذشته یادتان هست ثانیا از بینندگانی که پیگیری می کنند بحث را و به انحاء مختلف به ما می رسانند لطف دارند و مطالب و نقطه نظراتشان را به ما می رسانند تشکر می کنم واقعا و اینجاست که آدم احساس می کند که تلوزیون می تواند یک آموزشگاه باشد و اون تعبیری که حضرت امام به کار بردند و بنده ممکن است معلم توانمندی نباشم و نیستم قطعا ولی بینندگان ضعف ما را در نظر نمی گیرند و مباحث را خیلی خوب پیگیری می کنند ولی این ما را شرمنده می کند و از طرفی خوشحال که چقدر بعضی ها به خوبی مباحث را تعقیب می کنند و پایان نامه های متعددی عرض کردم فکر کنم توی این جهت دارد کار می شود ما امروز می خواهیم درباره مدیریت ذهن از این زاویه نگاه بکنیم که در مورد مدیریت ذهن چند تا مسئله خیلی مهم داریم به چی فکر کنیم یا به چی توجه کنیم از توجه تا تفکر، حتی چه مقدار توجه کنیم و چه مقدار تفکر بکنیم این هم یک بحث مفصلی است جلسه قبل گفتیم حد دارد مقدار توجه یک وقتی انسان خیلی عمیق توجه می کند یک وقت نه یک توجه سطحی می کند زمان دارد آدم یک مقدار باید زمان بگذارد برای موضوعاتی که خیلی باید رویش کار بکند و فکر کند و توجه کند دعا یکی از روش های عمیقا توجه کردن به امور معنوی است نیت یکی از روش های عمیقا توجه کردن است اینها همه تمرین های مدیریت ذهن است که در دین چقدر زیبا تعبیه شده وقتی شما جمع بندی اتفاق هایی که باید بیفتد در مدیریت ذهن در دین نگاه می کنید واقعا می بینید قران کریم و دستورات دینی اکثرش بر می گردد به مدیریت ذهن، و مدیریت رفتار کمتر از مدیریت ذهن حجم و کار می برد و دقت لازم دارد اگر شما مدیریت ذهن کنید مدیریت رفتارت کاری ندارد راحت می توانی اراده کنیم و راحت کار بد را کنار می گذاری برایت حتی شیرین ترک اونها تلخ نیست خوب دین واقعا یک شرافت و زیبایی دارد یک کرامت و تعالی درش هست به خاطر اینکه به مدیریت ذهن می پردازد و به مدیریت رفتار نمی پردازد ذهن بخش عالی وجود انسان هست خوب از اینها که بگذریم این که به چی نگاه کنیم چقدر نگاه کنیم از این مسائل یک مقدار بگذریم می رسیم به این که به هر پدیده ای در عالم از چه زاویه ای نگاه کنیم، زاویه دید این می شود موضوع امروز در مدیریت ذهن شما باید زاویه دید خودت را تعیین کنی به مسائل به پدیده ها و به حرف ها و به آدم ها زاویه دید خیلی مهم است اگر ما رها کنیم زاویه دید خودمان را زاویه دید برای ما تعیین می کنند و زاویه دید به همه پدیده ها می تواند ما را به نتایج خوب برساند و می تواند ما را به نتایج بد برساند می تواند حال ما را خراب کند و می تواند حال ما را خوب کند یک حادثه است اتفاق افتاده اما در اون یک حادثه یک کسی یک برداشت بسیار زیبا و دقیق و عارفانه و عالمانه و هوشمندانه دارد و حتی واقع بیننانه همین پدیده را نگاه می کند و برداشت دیگری دارد ظاهرا دارد به واقعیت نگاه می کند و تحلیل می کند این واقعیت را ولی واقعا چون زاویه دیدش بد است این در واقع به نتیجه درستی نمی رسد اون وقت نکته مهم این است که بعضی ها یک روحیاتی دارند روزهای اول ما گفتیم گرایش های ما چقدر تاثیر می گذارد در مدیریت ذهن یک روحیاتی دارند به واسطه این روحیاتشان همیشه از زاویه بد نگاه می کنند به یک سلسله مسائل و همیشه از زاویه ناصحیح نگاه می کنند حتی اگر مثبت بخواهند نگاه کنند مثلا زمان مثبت نگری اش را می گذارد برای نگاه کردن به دشمن آقا اینجا تو باید منفی نگری به کار بگیری و از زاویه دید سوء ظن به دشمن نگاه کنی اونجا که می رسد حسن ظن پیدا می کند و مثبت نگر می شود.
ملایی: معذرت می خواهم این را می خواهم بپرسم فکر می کنم خیلی گره باز می کند از ذهن اینجا شما می فرمایید زاویه بد لزوما به معنای منفی نگری نیست می فرمایید زاویه خوب لزوما مثبت اندیشی نیست چه بسا من زاویه خوب را می بینم ولی اون لحظه ممکن است مصداق مثبت نگری نباشد
حجت الاسلام پناهیان: مثلا حضرت امام می فرمود شیطان و ابلیس آمریکا بیایند به ما بگویند بگو لا اله اله الله ما نمی گوییم یک تعبیری شبیه به این دارند من بناست بنا به تحلیل عقلانی درست به ابلیس سوء ظن داشته باشم و نگاه واقع بینانه به ابلیس این است که به او اطمینان نکنم تا حرف مثبتی به من زد من باز پرهیز کنم این یعنی زاویه دید درست مثبت نگری هم نیست ظاهراً یا مثلا همه زنده اند و دارند راه می روند خوب این پدیده ممکن است ما را یعنی یک دیدی بهمون بدهد که مرگ نیست مرگ کی می میره کسی نمی میرد یعنی یک زاویه دید غلطی به آدم بدهد در حالی که شما برو دم قبرستان بایست دائم دارند جنازه می آورند در سنین متفاوت انسان واقع بین کسی است که بتواند پدیده ها را درست نگاه کند منفی و مثبتش را ما فعلا کاری نداریم یک مثبت نگر مطلق بودن قطعا غلط است و یک منفی نگر مثبت بودن هم مطلق غلط می شود
ملایی: یک کاری بکنیم این قرآن کریم هست یک جایی همین قرآن کریم قرآنی است که باید همانطور که هست دیده بشود یک جاست که بر سر نیزه که می کنند همین قران است اما می شود این مثال می خواهم حسی بشود
حجت الاسلام پناهیان: بله همینطور است و جدا از اینکه فرمودید مثلا در روایات دارد می فرماید به نماز و روزه اش نگاه نکن کسانی که مثلا این مشخصات را دارند که اون درک عمیق دین را ندارند کسی درک عمیق دین را داشته باشد فلسفه ولایت را می فهمد کسی درک سطحی داشته باشد صدقه را می فهمد و اخلاق را می فهمد و چهار تا از این حرفها را متوجه می شود ولی کسی که درک عمیق داشته باشد به مسائل سیاسی و اجتماعی دین و به مفاهیم ولایی دسترسی پیدا می کند بعد می فرماید اگر کسی به اون مفاهیم عمیق دسترسی پیدا نکرد گول نماز و روزه اش را نخور می فرماید حتی اینها نمازشان ترک شود یادش برود و نتواند یک جایی بخواند نماز را هلاک می شود یا بگویی حالا نمی خواهد نماز بخوانی ناراحت می شود ولی باز گولش را نخور اینجا دارد به ما می گوید که مثبت نگاه نکن ببینید این دستور امام صادق علیه السلام به کسی که لایه های سطحی دین را و اخلاق را دریافت کرده لایه های سطحی اعتقادات را نگاه کرده و لایه های عمیق اعتقادی را نگاه نکرده مثلا یکی از لایه های عمیق اعتقادی که تو قرآن به ما می گویند خیلی کم می آورند آدم ها کجاست؟ اونجایی است که وعده نصرت الهی تاخیر می افتد یا پیچیده و پنهان می شود اونهایی که نمی توانند عمیق نگاه کنند می گویند متی نصر الله پس این وعده الهی چی شد یا می گویند وعده الهی اصلا دروغ بود به ما چیزی جز فریب نگفتند خوب اینها بحث زاویه دید است ما از چه زاویه ای نگاه بکنیم؟ بعضی ها کلاً یک روحیه مثبت اندیش و کلا آدم های دارای حسن ظن و کلا اینطوری هستند خوب این خیلی خوب است البته باید کنترل کنند این مثبت نگری تبدیل به ساده اندیشی و بلاهت نشود ما الان در طول انقلاب من الان یک حرف سیاسی بزنم اگر بخواهیم بگوییم دو تا جریان سیاسی در کشور داریم اگر بخواهیم بگوییم یک جریان، جریان ساده اندیشی و سطحی نگری است و یک جریان هم جریان عمیق نگاه کردن و سطحی نبودن ژرف اندیشی است یک انقلابی بودن و نبودن و مذهبی بودن و نبودن این حرفها را می گذاریم کنار این هم دو طیف و دو سر طیف دارد دیگه حالا یکی خیلی سطحی نگر است یک کسی کمی سطحی نگر اس یک کسی در این شرایط سطحی نگر است و یک کسی در همه شرایط سطحی نگر است و یک کسی ژرف اندیش است حتی در سختی ها می تواند اون وجوه مثبت سختی ها را ببیند و یک کسی ژرف اندیش است اما نه اونقدر سخت بشود دیگر ژرف اندیشی اش را می گذارد کنار ما الان در این انقلاب گفتگوی سیاسی و در کشورمان گفتگوی سیاسی سر این سطحی نگری یا ژرف اندیشی سر این است گفتگو حالا سطحی نگری می گویم سطحی اندیشی نمی گویم معمولا اونهایی که سطحی نگاه می کنند زیاد اندیشه نمی کنند ژ رف اندیشی ژرف نگاه کردن نیاز به اندیشه دارد این دو تا با هم تقابل و گفتگو دارند نگاه سطحی نگر می گویند ما مذاکره کنیم همه مشکلات حل می شود یک نگاه عمیق بود می گفت مذاکره گره ای از مشکلات ما باز نمی کند بالاخره این دو تا وضعیت همیشه وجود داشته و خدا می خواهد به ما زاویه دیدی را عنایت بکند که درش ژرف اندیشی باشد به همین دلیل که حالا پس من یک جمع بندی کنم ما دنبال مثبت نگری و یا منفی نگری نیستیم به طور مطلق اگر چه غلبه باید با مثبت نگری باشد ولی اون چیزی که برای ما مهم است ژرف اندیشی و سطحی نگری است ما این دو تا را تفاوتش را قائل شویم اون وقت از زاویه درست به مسائل نگاه کردن لازمه اش ژرف اندیشی است لازمه اش عمیق نگاه کردن است لازمه اش اون چیزی است که بهش می گویند بصیرت و فرقان و شناخت عمیق فقه دقت فرمودید؟ مثلا چقدر جالب است در قران کریم می فرماید شما بر دشمنان تان غلبه می کنید بیست نفر باشید بر دویست نفر چرا؟ بانهم قومٌ لا یفقهون چون اونها عمیق نمی فهمند مسائل را سطحی می فهمند ببینید الان چقدر جالب است ما بر اونها غلبه می کنیم چون اونها سطحی هستند همین الان سوریه را بهم ریختند به زعم اینکه به پندار باطل و به وهمی که مثلا بتوانند جبهه مقاومت را یک خللی درش ایجاد بکنند واقعا در این چهل سال به ویژه در این سی سال بالاخص در این بیست سال اخیر هر اقدامی که کردند سه به یک به نفع جبهه مقاومت شده مقاومت مجبور شده در سختی های بیشتر خودش را قوی تر کند و بعد دیگر از پس اون قوت بعدی بر نیامدند دقت فرمودید؟ یعنی خود اونها دارند مقاومت را تقویت می کنند و دارند اون استخوانی که لای زخم بود را می آورند بیرون که راحت بشود با یک عمل جراحی هم دیگر نمی خواهد راحت بشود این استخوان را برداشت دقت فرمودید؟ می فرماید ساده ترین دشمن شما سهل ترین دشمن شما اون کسی است که دشمنی اش را ظاهر می کند اون دیگه زدنش کاری ندارد وقتی که دشمنی اش را ظاهر کرد دیگه این مسئله حل شده است خوب دشمنی هایی در لایه های مختلف وجود داشته و دارد و اینها هی اینها رو می آید مثل دمل های چرکینی که رو می آید اگر اون داخل بماند و برود توی رگ و خون و اینها مشکل ایجاد می شود به هر حال زاویه دید خیلی مهم است یک منطقی انسان لازم دارد که اون منطق به آدم زاویه دید درست بدهد عملیات تفکر و ژرف اندیشی هم کنار اون منطق لازم است بچه مذهبی سطحی نگر در اثر تلخی ها و حوادث نا امید می شود و شروع می کند به محاکمه خودش و دیگران حالا در این باره آیات قران فراوان هستند چقدر قرآن ببینید جالب است قرآن که خیلی جالب است و کلا همیشه جالب است ولی من خواهش می کنم از بینندگان عزیز با دید اصلاح زاویه دید و دادن یک زاویه دید صحیح آیات قران را بخوانند بینندگان عزیز اون وقت ببینند چقدر قران دارد روی زاویه دید ما کار می کند و بعد می فهمی که این زاویه د ید چقدر مهم است واقعا حالا من چند تا نمونه آیه قران قرائت کنم می فرماید وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا (آل عمران، 178) می فرماید کسانی که کافر شدند یک زاویه دید غلطی دارند فکر می کنند ما به اینها فرصت می دهیم امکانات می دهیم این خوب است برای اونها چقدر هم خوشحال می شوند ما مهلت می دهیم فرصت می دهیم این خوب نیست برای شما انما نملی لهم لیزدادود اثما من دارم برای اینها فرصت ایجاد می کنم اینها جنایتشان را بیشتر می کنند بعد که جنایتشان بیشتر شد ریشه کن می شوند در واقع دقت فرمودید؟ و در نهایت و لهم عذابٌ مهین عذاب دردناکی خواهند داشت و بعد مثلا این زاویه دید را درست می کرد دیگه درسته؟ حالا زاویه دید کافران را اینجا درست می کند و زاویه دید مومنان را درست می کند و هر دو گروه را چرا اونطوری نگاه می کنید ما فرصت دادیم ما فرصت به دشمن می دهیم این بدتر از بالاترین تهدیدهاست علیه او یا آیه بعد اینها آیات سوره نورانی آل عمران هست مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ۗ (آل عمران، 179) می فرماید که ما مومنین را که ول نمی کنیم همینطوری هر کی اومد گفت ما ایمان داریم ما امتحان می کنیم تا ببینیم خبیث از طیب جدا شود حوادث را هم با دید امتحان نگاه کنید حادثه ای پدید اومد بگویید ببینم این دفعه خدا چه امتحانی از من می خواهد بگیرد برو در مقصود امتحان شما نفع و ضرر را به خدا بسپر خدا گفته همه حوادث به نفع ات است مطمئن باش برو جلو کاری به اینها نداشته باشه خیلی در قصه غرق نشو بله بیا بالا نفس بکش ببینید می فرماید که حالا این حادثه ها بعد از این آیه قبلی حادثه ها که نملی لهم مثلا ما مهلت دادیم به اونها بعدش دارد این را می فرماید خداوند متعال می فرماید که ما که مومنین هم که رها نمی کنیم به اون فرصت می دهیم این امتحانی است که از تو می خواهیم بگیریم ادامه اش است و ما کان الله لیطعکم علی الغیب خدا نمی خواهد از غیب به شما خبر بدهد توی حوادث که می گفته همه می خواهند از پشت پرده یک خبری پیدا کنند مثل بحث ظهور که الان خیلی بحثش داغ شده در فضای مجازی آدم ها علاقه دارند وقتی در این حادثه ها می افتند از پشت پرده ها خبر دار بشوند البته انصافا حوادث این هفته این ایام نزدیک ترین حوادث در طول تاریخ به آن چه که درباره ظهور گفته شده است هست و نمی گویم اینها را بررسی نکنید در جای خودش فنی باید بررسی کرد بی اعتنایی هم کار درستی نیست ولی این تمایل انسان برای اطلاع از غیب توی امتحانات الهی کاملا آشکار میشود و خدا دارد اینجا به در واقع این موضوع اشاره می کند بعد دیگه می فرماید و لکن الله یجتبی من رسله من یشاء فامنوا بالله و رسله ما چیکار کنیم می فرماید من یک افرادی را بر می گزینم و به سوی شما گسیل می دارم و بعد شما باید از اونها بهشون ایمان بیاورید ۚ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ (آل عمران، 179) اگر ایمان بیاورید و تقوا پیشه کنید اجر زیادی خواهید داشت یعنی شما اون ریلی که برای خودتان گذاشتید که خدایا من می خواهم شما را راضی کنم در هر صحنه و هر حادثه ای باشد ببینم تکلیفم چی است و ببینم بهترین کار چی است البته خداوند متعال هم تکلیف را خیلی وقتها از تشخیص آدمها می خواهد اینطور نیست که چک لیست نوشته باشند شما خیلی فکر کنی تا به تکلیف ات برسی این خیلی مهم است دین ما بیشتر دین تشخیص است تا دین تکلیف، بعد دوباره آیه بعد ما یک قطره ای از آیات سوره آل عمران را گرفتیم می بینید که همه اش هی دارد زاویه دید درست می کند شما تایید کنید یعنی هفتاد میلیون نفر تایید می کنند.
ملایی: این چیزی که من می فهمم شما دارید خوب بیان می کنید
حجت الاسلام پناهیان: خواهش می کنم من بیانم قاصر و ناقص است می فرمایدوَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ ۖ (آل عمران، 180) اون آیه اول کافران را انما نملی لهم بود اینجا مومنین را در نظر گرفته چرا حساب می کنی اگر یک پولی را در راه خدا انفاق نکنی سود کردی این را برای خودت ذخیره کردی و نگه داشتی چرا اینطوری نگه می کنی یعنی لایحسبن یعنی می گوید دستگاه محاسباتی
ملایی: اون مثالی که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم گوسفندی را ذبح کردند حالا یا به هر حال هر چی بود حیوانی را و دادند رفت یک بخشی اش ماند اون می تواند اینجا حساب بشود دیگه به عنوان زاویه دید گفت آقا همه را دادیم رفته چیزی نماند فرمودند که اینی که بوده همان هاست که
حجت الاسلام پناهیان: فرمودند اونهایی که دادیم رفت مانده اونها برای ما مانده این زاویه دید است دیگه حالا شما ببینید توی دین چقدر به زاویه دید اهمیت داده می شود همین مثال شما همین مثال های قرآن چقدر خدا برایش مهم است ما از زاویه درستی به حوادث نگاه کنیم واقعا خیلی مهم است من بلد نیستم یک تعبیری به کار ببرم که
ملایی: ولی تاکید خوبی بود واقعا
پناهیانوَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ ۖ (آل عمران، 180) این شما خساست می کنید در راه خدا فداکاری نمی کنید انفاق نمی کنید این که بد است برایت ضرر می کنیم ما باید اونهایی که ایمان ندارند یا زاویه دید درستی ندارند به خاطر اینکه ژرف اندیش نیستند و قواعد حاکم بر حیات انسان را نمی دانند اینها چی است چرا شر باشد ما پولمان را ندادیم رفت ضرر نکردیم این که خوبه که باور نمی کنند اینها را بعد خداوند متعال می فرماید که خوب حالا روز قیامت من بقیه چیزها را حالی تون می کنم این که خداوند متعال روز قیامت را هی مطرح می کنند که حالا روز قیامت شما می فهمید خیلی این عبارت در قرآن کریم هست که می فرماید حالا روز قیامت می فهمی که چیکار کردی این به خاطر این نیست که بعضی چیزها فقط روز قیامت فهمیده می شود همین دنیا هم فهمیده می شود اونها نمی فهمند جز روز قیامت اونها فهمشان در این دنیا باز نخواهد شد بابا تو که نمی فهمی اینجا روز قیامت می فهمی ولی بخواهی می توانی بله اینجا بفهمی معمولا هم در آیات قران دقت کنید اونجاهایی حواله به قیامت می دهد خدای متعال که می خواهد عذاب کند چون این آدمی نیست که بفهمد اینجا که چون آدمی نیست که اینجا بفهمد و حرف های ما را متوجه نمی شود ژرف اندیش نیست خطا می کند روز قیامت بهش می فهماند البته اهل عذاب هم هست دیگه معمولا در آیات قران اینطوری نیست که تو اینجا نمی فهمی من روز قیامت بهت می فهمانم و بعد اونجا بهت بهشت می دهم نه اونهایی که بهشتی هستند و کارهای خوب می کنند اینجا هم می فهمند چه اتفاقی دارد می افتد در روایات هست که وقتی که شما یک گناهی را ترک می کنید خدا همان موقع به خاطر خدا لذتی را بهتون می چشاند همین موقع که از لذت اون گناه بالاتر است کیف می کنید این دیگه قیامت نمی خواهد قیامت هم پاداششان را می برید البته خدا در قرآن می فرماید چیزی که من روز قیامت پنهان کردم شما متوجه نمی شوید
ملایی: یوم تبلی السرائر سر خلقته همه چیز
حجت الاسلام پناهیان: اونجا می آیید می بینید که من چه مقام محمودی به شما دادم بله این که ما نعمت قیامت را درک نمی کنیم بله ولی حسن و قبح رفتارها را آدم های خوب اینجا می فهمند و حواله خدا به قیامت نمی دهد یا مثلاً آیات قران در این زمینه واقعا زیاد هست مثلا دشمنی برای ما پدید اومد زود این آیه را بخوانید وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ (انعام، 112) ما برای هر پیغمبری دشمن قرار دادیم شما در راه پیغمبران می روید طبیعتا دشمن خواهید داشت يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ (انعام، 112) ئمی فرماید که اینها به همدیگر پیام می دهند و پیغام و پسغام هایی دارند که موجب فریب مردم می شود آیات در این زمینه ها زیاد است که این زاویه دید غلط به هم دیگر می دهند اینها همدیگر را فریب می دهند جالب است شما رسانه های دنیا را نگاه کنید و رسانه های دشمن را نگاه کنید همه دارند همدیگر را فریب می دهند هیچ کس نمی گوید ترکیه با این مداخله ای که کرد خودش را در هلاکت انداخت همه دارند خودشان را فریب می دهند هیچ کس نمی گوید که مردم سوریه دست خوش چه گرفتاری هایی هستند کما اینکه قبلا هم بودند و حکومت باید توصیه های امثال سردار سلیمانی را گوش می کردند و مردم را با خودشان بهتر همراه می کردند ولی خوب حالا دیگه اونطوری مکتب و منطق مقاومت تبیین نشده بود در اون دیار دیگه ولی مثلا صهیونیست ها و رژیم صهیونی اومدند و شروع کردند به سوریه حمله کردن و دارند با زیر ساخت ها دیدید دارند چیکار می کنند این بیشتر گور خودش را می کند شما از چه زاویه ای نگاه می کنید که این را علامت قدرت می دانید و یا از چه زاویه ای نگاه می کنید که این اتفاق را برای مردم سوریه مثبت مطلق تلقی می کنید همه می دانیم که این نیست و نخواهد بود
ملایی: این خیلی نکته است مثلا این در سوره احزاب دوباره من یک آیه بخوانم إِذْ جَاءُوكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا (احزاب، 10) تو جنگ آنقدر کار سخت شد بر شما که به خدا سوء ظن پیدا کردید نکند خبری نیست و نکند خدایی در کار نیست بالاخره اینها را می فرماید هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا (احزاب، 11) اینجا یک زلزله ای در میان مومنین انداختیم یک زلزله شدید حالا ادامه این آیات را ببینید و اذ یقول المنافقون والذین فی قلوبهم مرض هم منافقین و هم کسانی که بیماری در دلشان دارند و ما وعدنا الله و رسوله الا غرورا به نا امیدی رسیدند که خدا و رسولش جز به فریب به ما چیز دیگری نگفتند اما مومنین چی وَلَمّا رَأَى المُؤمِنونَ الأَحزابَ قالوا هٰذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسولُهُ ۚ (احزاب، 22) آقا محاصره ات کردند این اون وعده الهی است ما حالا پیروز خواهیم شد و صدق الله و رسوله آقا شما را فعلا محاصره کردند از کجایش در آوردی شما صدق الله و رسوله مومن می فرماید اینطوری است این زاویه دیدش درست است می گوید خدا که سر جایش است قانون هم که دارد ان تنصروا الله ینصرکم ما هم که داریم نصرت می کنیم این همه دشمن اومدند بناست همه اینها را نابود کنیم یعنی از حرف خودش کوتاه نمی آید از اون قانونی که حاکم بر حیات بشر از اون کوتاه نمی آید این دفعه فتنه اینطوری شده ببینیم این فتنه چطوری به زودی جمع می شود چون قانون خداست لا تکروهوا الفتنه فی آخر الزمان فتنه های آخر الزمان نگران نباشید منافقین را رسوا می کند قانون خداست می فرماید تمنا کنید فتنه ها را در آخر الزمان چون ظاهرا اینطوری است که زود زود حل می شود دقت می کنید چی می گویم واقعیت ها یک زاویه دید من یکی از کسانی که می توانم مثال بزنم شهید سردار سلیمانی است که می فرمود اونقدر که در تهدیدها فرصت هست در خود فرصت ها فرصت نیست این زاویه دید الهی پیدا کرده اعتقاد دارد اصلا نمی تواند جور دیگری نگاه کند کما اینکه برعکس بعضی ها نمی توانند جور دیگری نگاه کنند دقت فرمودید نمی توانند درست نگاه کنند
ملایی: رضوان الله تعالی علیه یاد شد از حضرت امام مثلا جنگ تحمیلی را بدو آغاز است دیگر همان روزها و ماه های اول است لطف خفیه الهی مثلا در حالی که همین الانش بعضی ها یک جور دیگر دارند نگاه می کنند.
حجت الاسلام پناهیان: بله بله خیلی ما داریم روایات مثلا من یکی از آیات سوره باز آل عمران، آل عمران سوره عجیبی است در این زمینه چون موضوع جنگ ها و انواع نگاه ها به جهاد فی سبیل الله موقعیت هایی که پدید می آید برای مومینن یک جمله ای اینجا دارد می فرماید یظنون بالله ظن الحق اینها به خدا سوء ظن پیدا کردند یک گمانی به خدا کردند که انگار دوران جاهلیت است این چه گمانی است شما به خدا پیدا کردید بعد ظن جاهلیت چی است؟ ادامه آیه حالا مفصل است اتفاقا این آیه می فرماید اگر ما اینجا نشسته بودیم در خانه نرفته بودیم جهاد سالم مانده بودیم این ظن است می فرماید بعد خداوند متعال می فرماید این چه طرز نگاه شماست به مرگ قل لو کنتم فی بیوتکم لبرز الذین کتب علیهم القتل فی مضاجعهم اگر شما تو خانه تون مانده بودید اونی که مقدر بود برایش مرگ که در بستر خوابش می مرد چه نگاهی است شما به مرگ دارید چرا این حادثه ها را درباره مرگ و شهادت مهم می دانید اونهایی که شهید شدند سود کرده ولی اونها از دنیا برود با ابزار دشمن شهید شده و جاودانه شده و راه نشان داده و ستاره قطبی شده و الی آخر اینجا همه اش می بینید که داره زاویه دیدها را مشخص می کند که شما چرا به مرگ بد نگاه می کنید اصلا چرا به خدا بد نگاه می کنید در آیات کریمه قرآن مدام خداوند متعال دید ما را دارند درست می کنند که شما اینطوری نگاه کنید اگر ما دیدمان درست بشود یک بحثی پیش می آید افراد دارای حسن ظن خواهیم بود به حقیقت به اهل حق در مورد حسن ظن بگذارید هفته بعد صحبت کنیم خیلی بحث دارد حسن ظن و سوء ظن در زندگی جاری در بین افراد اعضای خانواده آدم هایی که روحیه سوء ظن دارند یعنی بد نگاه کردن یعنی زاویه دید بدی را انتخاب کرده انسان یک وقت حادثه است بد نگاه می کند یعنی اتفاقی است در وجود خودش که حادثه کم آورده بد نگاه می کند یک وقت نه اصلا طرف اهل سوء ظن است این ویژگی اش است این را جلسه بعد انشاالله بیشتر صحبت کنیم ولی اگر کسی از زاویه درستی به مسائل نگاه کند چه ویژگی ای پیدا خواهد کرد برای این دارم بحث را عرض می کنم که در مدیریت ذهن زاویه دید درست داشتن شما را به قله سعادت انسان می رساند و این آیه قرآن دارد آیه قرآنش هم آمار داده نمی دانم از چند میلیون ملت ایران چه مقدار در این قله قرار می گیرند شاید ما نسبت به مردم جهان در این قله باشیم شاید قسمتی از ما در این قله قرار بگیرد نمی دانم اگر کسی زاویه دید درستی داشته باشد یک واژه قرآنی می خواهم عرض کنم که خط را بگیریم دنبال کنیم و ببینیم به کجا می رسیم کسی زاویه دید درست داشته باشد انسان شاکری می شود چون همیشه باید تشکر کند و چون خدا هیچ وقت به ضرر آدم هیچ کاری نمی کند و قلیلٌ من عبادی الشکور کسی که زاویه دید درستی به پیرامون و اتفاقات و همه مسائل داشته باشد شاکر خواهد بود فلسفه درستش است الحمدلله علیه کل حال این سخن رسول خداست درسته؟ زاویه دید درست کسی داشته باشد چی برایش می ماند؟ غر زدن برایش نمی ماند و ترس برایش نمی ماند و سوء ظن برایش نمی ماند و فقط باید تشکر کند بعد ابلیس چی گفت؟ گفت من از چپ و راست و بالا و پایین همه طرف محاصره اش می کنم و حمله می کنم بهش تو اصلا تشکر نکن درسته؟ زاویه دید درست انسان را در نهایت شاکر می کند آمار شاکران کم است البته شاکر ممکن است باشد شکور و قلیلٌ من عبادی الشکور یعنی خیلی شکر می کند همیشه شاکر است عمیقاً شکر می کند و قلیلٌ من عبادی الشکور خود خدا آمار داده که کم هستند این طور بندگان من زاویه درست آدم انتخاب بکند من دست معلمان را می بوسم و قدم های پدران و مادران را و مادران را بیشتر که نگاه شاکرانه به بچه هایشان دادند در خانه نشستی بچه داره بازی می کند هی غر می زند و هی نق می زند و این بچه چی می شود آینده اش به همه چیز سیاه نگه می کند من جلسه بعد روایاتی را می خوانم که بر جسم و اعصاب و روح انسان این نگاه منفی این سوء ظن و این زاویه دید غلط چه آثار شومی دارد؟
ملایی: رفتم سراغ اون آیه وَعَسىٰ أَن تَكرَهوا شَيئًا وَهُوَ خَيرٌ لَكُم ۖ (بقره، 216) پس اصل جمله را اگر بخواهیم بگوییم همین الان یک نفر اومده پای تلوزیون تا الان را نشنیده بوده این سر خط را بگیرد و بیشتر رویش فکر کند
حجت الاسلام پناهیان: در مدیریت ذهن مهمترین اقدام داشتن زاویه دید درست است به همه پدیده ها
ملایی: که او ما را انسانی شاکر خواهد کرد. ممنونم حاج آقا فعلا بر می گردیم خدمت حاج آقای پناهیان عزیز قربانی ماه برنامه را همچنان یادآوری می کنیم خدمت تان دمت تان گرم شما دست دهنده دارید شما مردم کریم و خیرین و حتی اونهایی که دست و بال مان گاهی خالی است اما می دهیم که خدای متعال چند برابرش را بهمون برگرداند برای مشارکت در قربانی برنامه سمت خدا خوب شما عزیزان شماره کارت را می توانید داشته باشید از طریق زیر نویس ها و از طریق کانال برنامه که عدد هشت را بفرستید به 300001515 عضوش شوید می توانید اطلاعات مربوط به قربانی را دریافت کنید بفرستید به بیست هزار سیصد و سه اون وقت در قربانی مشارکت داده می شوید حتی به اندازه مثلا صد هزار تومن و دویست هزار تومن برود بالاتر محضر قرآن کریم هستیم صفحه 277 سوره مبارکه نحل آیات 88 تا 93 تقدیم می کنیم ثوابش را از همین جا به هر کسی که در راه خدا دست بخشنده و دهنده دارد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
(قرآن کریم صفحه 277 سوره مبارکه نحل آیات 88 تا)
ملایی: حاج آقای پناهیان عزیز یک کوچولو وقت داریم استفاده کنیم
حجت الاسلام پناهیان: من می خواستم در این فرصت کوتاه بگویم چیکار می توانیم بکنیم که زاویه دید درستی پیدا کنیم یک قرآن زیاد بخوانیم قرآن زاویه دید درستی به انسان می دهد در مورد دنیا انما الدنیا لعبٌ و لهوٌ آدم می گوید اینها الکی است و بازی است و ارزشش را می آورد در دید انسان پایین در مورد آخرت نزدیک بودن آخرت را عظمت آخرت را اینها به نگاه آدم بستگی دارد و قرآن یکی از کارهایی که انجام می دهد این زاویه دید را درست می کند اسم قرآن شده بصائر هذا بصائرٌ للناس یعنی دید بهت می دهد دید توش زاویه دید هم قرار دارد که از چه زاویه ای به مسائل نگاه کنیم از این زاویه، یا مثلاً غیر از حالا مطالعه قرآن کلمات معصومین علیهم السلام مخصوصا کلمات امیر المومنین که آثار عجیبی دارد سخنرانی های پر احساس ایشان نور و انرژی هنوز در نهج البلاغه و خطبه ها هست و هنوز در اون نامه ها هست جدا از عظمت شان امیر المومنین علی علیه السلام نسبت به دیگر امامان ما حضرت رسول فرمودند که باب مدینه علم علی ابن ابیطالب است یعنی شما می خواهید در اون شهر با عظمت علم پیامبر هم وارد بشوید راهش امیر المومنین علی علیه السلام است لذا طبیعی است که ما از سخنان امیر المومنین بیشتر استفاده کنیم هر چی حقیقت تو کلمات امیر المومنین علی علیه السلام است همه را از رسول خدا دریافت کردند این ترجیح دادن امیر المومنین بر رسول خدا نیست اینجا دری است که باید از این در وارد شد این را خود رسول خدا فرمودند پس در میان معصومین علیهم السلام کلمات امیر المومنین و بعد با کسانی که زاویه درستی به مسائل دارند 21 جلد صحیفه حضرت امام مطالعه اش خیلی جذاب است من این کار را چون خودم کردم و بعضا چند بار این کار را انجام دادم می دانم لذت بخش خواهد بود و زاویه دید درست بوده رهبری هم همینطور هستند این نکته خیلی جالب در سخنان رهبری که برای خیلی ها اعجاب بر انگیز است و همینطور هم از جهانیان جا می مانند ازشون زاویه درست برای نگاه کردن به پدیده ها و مسائل هست
ملایی: هفته بعد شد حسن ظن و سوء ظن متشکرم حاج آقای پناهیان خیلی ممنون از شما بیننده ها و شنونده ها دوشنبه متعلق به وجود نازنین امام حسن و امام حسین علیهم السلام است و با عرض ادب به ساحت قدسی ارباب بی کفن برنامه را به پایان خواهیم برد تا امروز سهم من بود که میهمان شما باشم ببخشید کم و کسری ها را بر من از فردا تا پنج شنبه مثل هفته های گذشته با نجم الدین گل و دوست داشتنی اینجا خواهد بود گفت عشق یک واژه بی ارزش و بی معنا بود تا که یکباره خدا گفت که عشق است حسین.