اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-09-12-حجت الاسلام پناهیان - مدیریت ذهن ( مقدار توجه )

ملایی: بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصرٍ و معین اللهم صل علی فاطمۀ و ابیها و بعلها و بنیها بعدد ما احاط به علمک سلام عرض می کنم حضور شما عزیزان همراه با برنامه سمت خدا شما بینندگان محترم شبکه سه سیما و شما بینندگان عزیز و بزرگواری که بازپخش برنامه را شبکه افق و شبکه جهانی ولایت و سایر مسیرها نگاه می کنید یا صدای برنامه را می شنوید مخصوصا شب بخیر می گویم از همین جا به شما شنوندگان خوب صدای فضیلت و فطرت رادیو معارف که صدای برنامه را شبانگاه می شنوید انشاالله که روضه ها و توجهات و توسلات مورد عنایت حضرت زهرا و فرزند بزرگوارشان حضرت مهدی علیهم السلام باشد و بفرمایید یک دوشنبه در آستانه ایام شهادت حضرت زهرا در فاطمیه دوم در واقع با حاج آقای پناهیان عزیز سلام علیکم.

حجت الاسلام پناهیان:  سلام عرض می کنم خدمت همه بینندگان خوب انشاالله ایام فاطمیه را بتوانیم به خوبی بهره برداری کنیم ایام توسل به حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها است مصائب ایشان مصائب اهل بیت اساساً خیلی کمک می کنند به توجه ما به توجه قلبی ما به امور معنوی و امور والایی که در عالم هستی برای خدا مهم هست و این موجب نورانیت می شود هر چی بیشتر در مجالس ذکر و مصیبت و توسل شرکت کنیم کمک می شود به مدیریت ذهن مان قوی می شویم در مدیریت

 

ملایی:  بسیار خوب این بحثی است که قابل توجه شمایی که ممکن است امروز اولین بار این موضوع را در برنامه سمت خدا یکهویی باهاش روبرو می شوید مدیریت ذهن بحث خیلی مهم و کاربردی و ریشه ای چندین جلسه است حاج آقا زحمت می کشند بیان می فرمایند حاج آقای پناهیان حالا که فرمودید مجلس و محل روضه یکی از جاهایی که توجهات جلب می شود به سمت خدا بهترین نسخه برای اینکه بیشترین توجه را داشته باشیم در عبادات و معنویات کامل ترین نسخه چی است؟

حجت الاسلام پناهیان:   بسم الله الرحمن الرحیم

اگر اجازه بدهید بنده قسمت خاصی از سوال شما را ابتدا توضیح بدهم شما یک عبارتی فرمودید به نام بیشترین توجه دیگه آدم توجه پیدا کرد مگر توجه کم و زیاد دارد؟ توجه کم و زیاد دارد حالا اجازه بدهید من یک نیمی از برنامه را لا اقل درباره مقدار توجه عرض بکنم نکته بسیار مهمی که هست این است که همه به مسئله مدیریت ذهن توجه دارند اجمالاً و مسئله ای است بین المللی و انسانی در روان شناسی ازش بحث می شود و این که انسان ها بتوانند ذهن خودشان را مدیریت کنند اولا به چه چیزی توجه بکند ثانیاً چگونه فکر بکند و چه مقدار فکر بکند و از اینها مهمتر در مدیریت ذهن تخلیۀ ذهن از افکار منفی از توجهات نابجا مدیریت ذهن بیشتر بوی کنترل ذهن می دهد چون ذهن فرار است و ذهن را دیگران تحت تاثیر قرار می دهند و ذهن به اسارت می رود و انسان ها امروزه همه متوجه شدند که مدیریت ذهن خیلی مؤثر ا ست در سلامت انسان و در توانمندی های فکری و مدیریتی و در روابط اجتماعی در خیلی چیزهایی که اصلا نمی شود الان بیان کرد دقیق از غذا خوردن ما که با توجه غذا بخوریم یا بی توجه غذا بخوریم تا هر رفتاری که مربوط به بدن انسان باشد نیاز به قدرت مدیریت ذهن دارد دچار تخیلات نابجا نشود انسان، بابا دیگه الان می گویند گیاه را خواستی آب بدهی با توجه آب بدهی و بی توجه آب بدهی با توجه منفی یا با توجه مثبت این گیاه می فهمد چطور بدن ما متوجه نشود و چطور روح ما متوجه نشود اینطور بحث ها امروز هست به خاطر اینکه در محضر شما کارشناس مذهبی صدا و سیما در برنامه سمت خدا و بین مردم به این دلیل دینی صحبت بکنیم چرا ما این بحث مدیریت ذهن را در یک برنامه دینی مطرح می کنیم چرا در دین ما اینقدر به مسئله مدیریت ذهن توجه شده چون فائده مدیریت ذهن ده درصدش در دنیاست نود درصدش برای تعالی روح انسان است نه فقط برای آخرت اون آخرت که ادامه اش است برای ارتباط گرفتن با خدا و برای کشف حقائق عالم و برای تسلط بر کائنات، از نظر معنوی ما نیاز بیشتری به مدیریت ذهن داریم تا از نظر مادی من می بینم مباحث روانشناس ها و خیلی از افراد را درباره مدیریت ذهن درباره کنترل ذهن منفی به ذهنت راه نده خیلی از اینها را هم بنده مطالعه کردم و یک مقدار سر کلاس بودم شنیدم از اساتید چقدر سطحی هستند این حرف ها نسبت به مدیریت ذهنی که تو دین تعقیب می شود و جلسه قبل بحث شد در مورد نیت خدا با ذهن ما بیشتر کار دارد تا دنیا دنیا با ذهن ما زیاد کاری ندارد فوقش از ما یک فرد با سواد و مخترع و مکتشفی بسازد و از بهره علمی و تکنولوژی اش استفاده کند ولی خداوند متعال هر لحظه منو و شما به چی توجه می کنیم را باهاش کار دارد و بابت هر لحظه توجه معنوی توجه به جا به حقائق عالم و مهمتر از اینها سلب توجه منفی سلب توجه بیخود برای هر لحظه اش پاداش های با عظمت می دهد در یکی از سخنان انبیاء گذشته هست می فرماید الموت احب الیّه من نظرۀ لغیر واجب مرگ برای من محبوب تر است از نگاه غیر واجب نگاه توجه است دیگر مرحله اول توجه است نه اینکه آدم به چیزی نگاه نکند ولی توجه اش پرت و پلا باشد و در همان چیزهایی که منفی هست یا هست و بی ارزش هست ذهن و خیال خودش را معطوف بکند خوب ما می توانیم به قدرت های خارق العاده دسترسی پیدا بکنیم با کنترل ذهن، کنترل ذهن سخت تر از کنترل اعضاء و جوارح است شاید سخت ترین کنترل در بدن انسان کنترل زبان باشد که حتی سخت تر از کنترل نگاه باشد دقت فرمودید؟ چون انسان هر اراده و میلی داشته باشد در فرتات لسانش خودش را نشان می دهد پشت سر زبانش پیداست یک کسی یک مقدار حرف بزند می شود فهرستی از صفاتش را نوشت این یک همچین روحیه ای دارد بعضی ها اینقدر مهارت دارند حتی گرمی و سردی بدن و خشکی و تری اش را هم تشخیص می دهند

ملایی:   سطحی ترینش تا مرد سخن نگفته باشد به نوعی البته عیب و هنرش نهفته باشد

حجت الاسلام پناهیان:   المرأ مخبوعٌ تحت لسانه این ترجمه اون سخن حضرت امیر علیه السلام است ببینید مدیریت ذهن پس یک موضوع بسیار فراگیر است ولی هر چقدر اهالی دانش و انسان شناس ها به این مدیریت ذهن پرداختند یک درصد آنچه که دین به مدیریت ذهن پرداخته نیست چون ذهن واقعا اینطور است ما دیگه جلسات قبل توضیح دادیم یک جوری می فرمایید که من تحریک شوم بعضی از نکات جلسات قبل را بگویم

ملایی:   شما یک وقت هایی من را بیننده ببینید

حجت الاسلام پناهیان:   آخه بینننده ای که بحث را دارد تعقیب می کند می خواهم ملال آور نشود

ملایی:   نه من گاهی بیننده جدید می شوم

حجت الاسلام پناهیان:   واقعا نماز مهمترین وجه اش همین مدیریت ذهن است مثلا شما بدون نیت همین کار ها را انجام بده نماز نیست بدون نیت حتی وضو بگیر وضو نیست چون نیت ندارد نیت یعنی چی؟ توجه کردی به این که این کار را برای چی داری انجام می دهی حالا در دین چقدر اهمیت دارد مدیریت ذهن؟ هیچ کجای دنیا اینطور نیست شما مشق را نوشتی برای معلم می بری و پایان نامه را نوشتی کسی تو راه از شما می پرسد که به چه نیتی این را نوشتی هیچ کس کاری ندارد بخواهی پول در بیاوری و بخواهی افتخارش را ببری و می خواهی روی کس دیگر را کم کنی هر کاری می خواهی بکن تو فقط بدم به هر نیتی که بود درسته؟ ولی در دین خیلی مدیریت ذهن موثر است یکی از دوستان می گفتند این مدیریت ذهن را شما می توانید بحث های شیک و جدید انسان شناسانه و روانشناسانه مطرح کنید مردم بدانند این بحث ها علمی است و علوم تجربی بهشون پرداختند گفتم شاید دوران این که ما با علوم انسانی و علوم تجربی بخواهیم کسی را جذب به دین بکنیم گذشته معمولا بینندگان ما می دانند دین دغدغه هایش درباره انسان عمیق تر است از علوم انسانی، علوم انسانی تازه در ابتدای راه هستند خصوصا در مدیریت ذهن، من خواهش می کنم بینندگان اصلا بروند مطالعه کنند آثار روان شناس ها و همه کسانی که در موضوع مدیریت ذهن کار کردند بروند اونها را مطالعه کنند هر کتابی پیدا کردند بخوانند بعد بیایند به دین نگاه کنند ببینند در دین چه خبر است یکی از بحث هایی که در مورد مدیریت ذهن است همان نکته ای است که شما فرمودید امروز مقدمه بحث مان این باشد خدا نه تنها با نیت و توجه ما کار دارد نه تنها با تفکر ما که منفی نباشد مثبت باشد مثبت اوج شکر است که بعدا باید بهش بپردازیم انشاء الله کار دارد بلکه خدا با مقدار توجه ما هم کار دارد چه اندازه توجه شدت توجه ما شدت نیت ما خدایا من این کار را به خاطر رسیدن به تو انجام می دهم به خاطر قرب تو خدا بلافاصله می پرسد چقدر قرب من را می خواهی چقدر می خواهی آقا خدا می خواهیم دیگه ولمون کن دیگه نه چرا ولت کنم تو چرا می خواهی به عمق کهکشان وجودت راه نبری چرا رها کنم؟ کل جهان را مقابل ما قرار دادند میلیاردها سال نوری طول می کشد یک ستاره ای را ما ببینیم و بعد می گویند ممکن است اون وقتی که شما می بینید اون نابود شده باشد بعد می گویند این جهان کوچکتر از جهان وجود انسان است شما نمی خواهی به اعماقش بروی مقدار توجه در دین خیلی مهم است مقدار تمرکز مهم است فقط جهتش نیست شما دوست دارید مثلاً شهادت را چه مقدار تا من به شما بگویم چه مقدار توجه ات صرف شده یکی از راه هایی که در دین مطرح شده برای اینکه شدت توجه بالا برود در اموری که باید توجه کرد می فرماید که اگر شما حالا می فرماید من زبان حال خیلی از آیات و روایات را دارم می گویم دیگه اگر شما عمق توجه را نمی توانی ببری بالا سطح توجه را زمان بگذار برایش ببر بالا بنشین صد آیه قرآن یکجا بخوان یک روایتی هست آقای بجهت رضوان الله تعالی علیه با چه باوری این حرف را می زنند باور ایشان عجیب بود می فرمودند که یک صلوات بر پیامبر اکرم و اهل بیت او می تواند تمام گناهان گذشته و آینده را ببخشد به شرطی که با توجه و محبت باشد یک صلوات حالا ما اون عمق توجه را نداریم صد صلوات بفرستیم

ملایی:   سطحش را زیاد کنیم

حجت الاسلام پناهیان:   یک برنامه ای هست وقتی آغاز ماه قمری دوشنبه باشد شما مثلا تا چهارده روز اینطور که یادم هست یا دوازده روز هر روز یک سوره واقعه می خوانید روز دوم دو تا و روز سوم سه تا هر روز زیاد می شود آقای بهجت می فرمودند همه اش را هم یک روز بخوانی اشکالی ندارد به همان نتیجه می رسی با یک سوره واقعه به همان نتیجه می رسی آقای بهجت ما مثل شما نیستیم بگذار ما این برنامه را تکرار کنیم برویم جلو

ملایی:   همینطور آرام آرام برویم بلکه بتوانیم

حجت الاسلام پناهیان:   اون شدت توجهی که آقای بهجت یک سوره واقعه هم کار همه اونها را انجام می دهد

ملایی:   چه بسا یک بسم الله اش برای همچین شخصی

حجت الاسلام پناهیان:   مقدار توجه مهم است چون این مقدار توجه حکایت از مقدار علاقه پشتوانه اش دارد و این مقدار توجه یک عاملی است تاثیر می گذارد در عالم مثلا شما دل یک کسی را بشکنید چه میزان دلش شکسته به میزان دل شکستگی او خدا شما را معاقب قرار می دهد نه اینکه شما دل شکستی مهم نیست اون چقدر گریه کرد و دلش شکسته حالا ما شما را حسابتان را می رسیم نه شما یک دلی را خوشحال کردید چه مقدار خوشحال کردید

ملایی:   عمق این خرسندی که ایجاد کردی چقدر بوده

حجت الاسلام پناهیان:   یکی از علما به بنده می فرمودند که صدقه رفع بلا می کند ولی یک دفعه ای با یک صدقه ای دل یک فقیری را شاد کن مثلاً یک چیزی برایش بخر که این خیلی جا بخورد واقعا مثلا آره من کل پول رهن خانه تو را می دهم یا یک خانه ای برایت می خرم این یک تکان بخورد شادش کردی ولی اگر صد هزار تومن هم داده بودی شادش کرده بودی بی نیاز می کردند ائمه هدی فقرا را طرف می آمد برای نان شبش یک لقمه امشب داری می فرمود چی داری چی نداری غلام بیاور می رفت خانه دار می شد اینها ببینید چون مقدار مهم است مقدار شاد کردن کسی و مقدار معنویت هر کسی و مقدار دل شکستگی هر کسی این مقدار خیلی اهمیت دارد در دنیا زیاد اینها را توجه نمی کنند بعد خدا برکت می دهد به بعضی از اموال و به بعضی از اشخاص والله خیلی از آدم خوب ها آدم های خوبی هستند آدم های بدی نیستند ولی مقدار توجه شان در امور معنوی کم است می گویند حالا باشه دیگه حالا این جا ابا عبدالله الحسین علیه السلام یک کلامی دارند می فرمایند کار خوبی که با شتاب انجام ندادی یعنی با یک توجه عمیق زیاد روش حساب نکن حالا انجام میدیم و نه اصلا با عجله هم انجام بدهی ولی از اعماق وجودت این کار را نکردی از اعمال وجودت این کار را نکردی روضه و مصائب اهل بیت ما را می برد در عمق وجود خودمان این گریه چیه که اینقدر اهمیت دارد یک قطره اشک اگر کسی بریزد وجبت له الجنه چرا اینقدر اهمیت دارد چون اشک از لایه ها زیرین و عمیق دل ناشی می شود از لایه های سطحی همه اونهایی که گریه نمی کنند دوست دارند اهل بیت را ناراحت هستند و غضب هم دارند به دشمنان خوبه دیگه آدم خوبی است در روایت هم فرمودند نفس المهموم لظلمنا تسبیحٌ ناراحت هم بشود این هم تسبیح است ولی کسی که می سوزد اشک می ریزد حالا زیاد هم من به خود اشک ممکن است یک کسی همین مقدار بسوزد گریه اش نیاید امروز یا یک روزی گریه اش بیاید اونها هم حساب است فقط اشک را شاخص قرار ندهم ولی یکی از شاخص های مهم است می رود طرف جلسه روضه، روضه خوان شروع می کند یک جوری وارد روضه ای که می دانیم تکراری است می شود جگر آدم می سوزد عمق توجه رفت بالا بگذارید من راحت حرف بزنم الهی من بمیرم برای اهل بیت که با این مصائبشان دنبال عمق توجه ما بودند نه سطح توجه نه اینکه هدفشان این بوده هدفشان حفظ اسلام بوده ولی یکی از فوائد مهم این مصائب و ذکر مصائب و ثواب با عظمت برای ذکر مصائب عمق توجه ماست بعضی از اولیاء خدا می خواستند نماز بخوانند برای اینکه سر نماز توجه شان برود بالا این را هم آقای بهجت می فرمودند شاید هم رفتار خودشان بوده اول نماز یک روضه می خوانند برای خودشان صلی الله علیک یا اباعبدالله اون جگری که از آدم می سوزاند این ذکر وقتی با توجه عمیق باشد خوب حالا نورانی شدی حالا برو تو نماز شما دیدید آدم هایی که از خدا تشکر می کنند آدم ها زیاد خدایا ممنونتم این درجه نداره؟ توجه به شکر گاهی یک درجه است گاهی دو درجه است گاهی یک میلیارد درجه است درسته؟

ملایی:   میزانش واقعا متفاوت است حس می کنه بشر

حجت الاسلام پناهیان:   طرف  عجله داره و ماشین هم نداره و هر روز هم عجله داره امروز یک ماشینی میاد جلوی پایش میگه بیا ببرمت سر کار خدایا شکرت درسته؟ یک روز دیگه در همین شرایط یک نفر سوئیچ یک ماشینی رو بهش می ده این ماشین مال تو ولی با اون عمق دیگه نمیگوید خدایا شکرت خیلی عمیق تر می شه نه اینکه منو برسونی ماشین به من میدی میگه بله

ملایی:   اون دیگه یک چیز دیگری است

حجت الاسلام پناهیان:   یک نفر اومد پیش امام رضا

ملایی:   ببخشید همین الان خود بیننده ها می خواهم قشنگ محسوس بشود قصه احتمالا شما بیننده های عزیز تجربه اش کردید یک وقت هایی گفتید خدایا شکرت یک موقع هایی یک گره وا شده گفتیم خدا جان شکررررت این خلاصه اش است تا اینجای کار

حجت الاسلام پناهیان:   این مقدار توجه شما در مرتبه دوم به شکر بالاتر است خدا از ما چی می خواد خدا از ما می خواد که بدون هیچ حادثه ای شکر عمیق بکنیم بدون هیچ حادثه ای توجه عمیق به خدا پیدا کنیم بدون اینکه برگه آزمایش سرطان مان را دستمان داده باشند توجه عمیق به معاد بکنیم یا بدون اینکه گره سفتی باشد وا بشود ولو همین گره های کوچیک همان جا ها شکر عمیق بکنیم در شادی ها هم این توجه در همه جا هست خدا از ما اینو می خواد چی می خواد بسازد من راستش واقعا اینو بگم نمی دانم ما در عالم آخرت چه زندگی هایی خواهیم داشت که در قرآن آمده لهی الحیوان نمی دانم چه زندگی خواهیم داشت در عالم آخرت کخه لازم است این همه بزرگ شویم و روحمان جلا پیدا کند و این همه قدرتمند بشویم همه توانایی هایی که داریم در این دنیا چقدر مگر مصرف این دنیا می شود دست گرمی است ویترین است این دنیا برای چیزهایی که ما می خواهیم و خواهیم داشت الی الابد بهشتی که عرض بهشت به اندازه آسمان ها و زمین است حالا طولش چقدر است من نمی دانم اونجا را می خواهند تقسیم بندی بکنند دیگه بعد می گویند خودت انتخاب کردی بعد اونجا چه زندگی می خواهیم داشته باشیم که این همه خدا از ما این جا عظمت روح می خواهد و همه اش را می خواهد با عمق توجه ما به دست بیاوریم نمی دانم اون ور چه خبره کاش یک نفر می آمد بهمون می گفت اگر باور می کردیم و می فهمیدیم و متوجه می شدیم پس یک مسئله داریم در مدیریت ذهن به نام توجه ولی این توجه گاهی تبدیل می شود به شدت تمرکز گاهی تبدیل می شود به شدیدتر از شدت تمرکز در توجه و تمرکز مهمترین عنصری که پدید می آید این است که دیگه شما چیز دیگری را نمی بینی یا حذف می کنی یک وقتی شادی بزرگ یک بلای بزرگ و یک محبت خیلی بزرگ این کار را می کند که آدم را متوجه حسی می کند از دیگر چیزها توجه اش برداشته می شود یک وقت بدون اینکه هیچ عامل بیرونی خاصی باشد شما خودت قدرت این رو داری که عمیقا به یک موضوعی توجه کنی این انتظاری است که دین از ما دارد و خوب قطار نگه داشتن توسط مرتاض هندی که چیزی نیست در مقابلش درسته؟ شما نظر خدا رو بر می گردانی قطار را بر می گرداند شما نظر خدا رو بر می گردانی می فرماید ندیدی بنده من چطوری توجه کرد چقدر عمیق توجه کرد من یک مثال بزنم از قرآن قبلش حالا به سوال شما بپردازیم حالا این مثال قرآنی سوره آل عمران یادم نرود یک وقت یک روایت هم می خواستم از امام رضا علیه السلام بنابر نقلی که هست کسی اومد میهمان حضرت شد حضرت یک حبه انگور بهش داد یک جوری تشکر کرد که خدایا ممنونتم حضرت کل اون شاخه انگور رو بهش داد یک جوری از خدا تشکر کرد ظرفش رو داد یک جوری از خدا تشکر کرد آقا سند آورد باغ را نوشت به نامش گفت آقا دیگه بسمه این مقدار توجه است و تاثیرش پس مدیریت ذهن به درد چی می خوره؟ به درد بالا بردن مقدار توجه بدون عوامل بیرونی درسته؟ بدون عوامل شاد کننده و ناراحت کننده بیرونی در بلاها و نعمات خاصی که هست خوب حالا سوال شما رو پس بهش بپردازیم چطوری می توانیم مدیریت ذهن قوی تری داشته باشیم و توجه بیشتری، بیشترین توجه را یکی از برنامه هایی که در دین وجود دارد برای تمرین بالاترین توجه دعاست دعا نیست ربط داره به حاجت انسان به ما می گویند بنشین در خانه خدا بابا این دیگه نیاز خودت است این دیگه اضطرار خودت است سر حاجت خودت با خدا حرف بزن بعد چقدر خدا اصرار در دعا را دوست داره سفارش می کند من به هیچ کس هیچ چیزی را اصرا رنمی کنم ولی به من اصرار کنی دوست دارم ما من شیء احب عند الله یسئل خدا هیچ چیزی را به اندازه گدایی کردن از در خانه اش دوست ندارد اصرار بنده خودش را دوست دارد خود دعا یک ظرفی است برای بالا بردن توجه و یک ظرفی است برای عمق بخشیدن به توجه و در دعا وقتی که شما بخواهی خیلی تمرکز پیدا کنی باید الحاح و اصرار در دعا داشته باشی

ملایی:   ابرام داشته باشید

حجت الاسلام پناهیان:   یک خاطره ای از امام باقر علیه السلام من نگاه کردم خاطره خیلی عجیبی بود برام انصافا من جا خوردم امام باقر علیه السلام در مقام حج بودند و حالا حج بود یا عمره من دقیق نمی دانم ظاهرا ایام موسم حج بود بعد وقتی طواف می کند می آیند به قسمت مستجار می رسند جایی که دیگه اوج اصرار یک جوری حضرت گریه می کردند با سر و صدا یک جوری ناله می زدند که اطرافیان می آیند از آقا تقاضا می کنند می گویند آقا یک مقدار آرامتر مردم دارند نگاه می کنند امام باقر علیه السلام حضرت چی جواب اونها را داده فرمود رها کنید من را مگر نمی بینید من مضطر در خانه خدا هستم بگذارید رحمتش شامل حال من بشود با این الحاح و اصراری که دارم هیئتی ها در این زمینه خدا دستشان را گرفته این گریه کردن برای دعا که ما از گریه کردن در توسل به اهل بیت در ذکر مصیبت به طور مشخص کمک می گیریم یک نفر می گفت که چرا روضه را کنار دعا می خوانید؟ بگذار مردم دعایشان را بخوانند روضه یک وقت دیگه من می خواهم جواب این دوستان را بدهم البته حالا دعا را کجا نباید با روضه قاطی کرد کجا قاطی بشود اشکالی نداره من الان در موردش بحث ندارم ولی اینهایی که خیلی دنبال تفکیک هستند در همچین مواردی یک نفر گفت پیش امام صادق علیه السلام گفت آقا من توی نماز توی دعا گریه ام نمی گیرد یعنی توجه عمیق را ندارم یاد مصیبت های احتمالی که برای خودم و اطرافیانم ممکن است بیفتد می افتم مثلا مادرم از دنیا برود چقدر دلم می گیرد و پدرم از دنیا برود یک آدم عاطفی بوده بچه ام از دنیا برود چقدر دلم می شکند گریه ام می گیرد بعد دعا را شروع می کنم حضرت فرمود کار درستی است حالا من می روم تو صحرای کربلا بعد دعا را شروع می کنم این نادرست باشد ببینید مقدار توجه چقدر مهم است و گریه چیزی نیست جز مقدار توجه بعضی ها با مصائب اهل بیت عادی برخورد می کنند خوب این نوع قساوت قلب است دیگه زیاد جلسه روضه بروید و از آدمیت خارج نشویم دنیا آدم را بی توجه می کند مصائب اهل بیت اونهایی که زیاد می روند زیاد به اعمال وجودشان دسترسی پیدا می کنند زیاد به اوج عرش قلبشان دسترسی پیدا می کنند یک روایت خیلی جالبی هست اصلا همه روایت ها جالب است می بینید که و کل آیات قرآن جالب است ولی چون سر جایش به ذهن می رسد یک شیوه خاصی است یکی از انبیاء الهی صدا زد خدایا مکان تو کجاست فرمود من که مکان ندارم لا مکان هستم گفت منظورم این است که مثلا یک جایی بخواهم تصور کنم برای شما تصور حتما یک عبارت های عالی می گفتند نه این عبارت های سطحی که ما داریم در اون حدیث قدسی هست پروردگار عالم فرمودند لا یصحنی أرضی و سمائی آسمان و زمین گنجایش من را نداره و لکن قلب بنده مومن من مکان من است بعضی ها می گویند عرش قلب بنده مومن خداست یعنی وجود انسان چنین وجود با عظمتی است توجه عمیق یعنی رفتن به اون لایه های بسیار عمیق در روایات هست می فرماید که امیر المومنین علی علیه السلام لا یقبل الله دعائه قلبٍ لا دعای قلبی که بی توجه است قبول نمی شود قبل از دعا تمرکزی پیدا کنیم چی می خواهیم چرا؟ یک توجهی عمیق یا در یک سخن دیگری ان الله عزوجل لا یستجیب دعائاً بظهر قلبٍ ساع اینها شبیه به همدیگر است می فرماید ساح یعنی بی توجه بعضی ها هستند عادت دارند یک دعایی را بخوانند نیست عادت دارند توجه دیگه ندارند برگرد دوباره از اول بخوان بعضی وقتها خوب است دعایمان را تغییر بدهیم بلکه توجه همراهش باشد خود دعا خیلی مهم است راستی من یک سوالی از بینندگان عزیز داشته باشم این فتنه ها که در سوریه و شام رخ می دهد و دوباره ظهور کرد این فتنه ها که شباهتش بیش از بار قبل هست نسبت به فتنه های آخر الزمان آیا ما را متوجه حضرت ولی عصر ارواحناه له الفداء کرده است متوجه امر ظهور آیا ما متوجه مظلومیت مردم مسلمانان و مومنین در این منطقه شدیم؟ بعضی ها من این چند روز دارم می بینم حالشون خیلی بده واقعا حالشون بده آدم ازشون می پرسه چی شده؟ میگه دوباره اون دو شهر شیعه نشین سوریه محاصره شدیم نه اینطوری بگه من حالا اینجا با احساس دارم میگم انگار بچه اش رو دزدیدند با یک غیرتی و با یک تعصبی توجه است دیگه ما ناراحت هستیم بله ما هم ناراحت هستیم مردم اذیت می شوند و معلوم است چقدر ناراحت هستیم چقدر راحت می گوییم ما ناراحت هستیم پس این اون ناراحتی نیست و این توجه عمیق نیست بعضی وقتها مصائب هم ما را تکان نمی دهند ما می گوییم غیر مصائب تکان بخوریم یعنی توجه عمیق پیدا بکنیم خدا در قرآن کریم می فرماید بعضی وقتها ما بلا سر بعضی از اقوام می آوریم لعلهم یتضرعون بنده تواضع می کنم کفش جفت کنی می کنم برای همه مسجدی های عزیز صدقه سر مسجدی های عزیز و هیئتی های عزیز و روزی بحر عالم می رسد در روایت آمده به خاطر چهار تا نماز خوانم روزی به اهل عالم می دهم صدقه سر این مسجدی ها و هیئتی ها ما زنده هستیم ولی حال و هوای مسجد و هیئت این شب ها و تروریست ها دارند سر می برند باید متفاوت باشد ما باید الان در اوج تضرع قرار بگیریم نگوییم خوب خدا می داند دیگه حواسش هست طبیعتا و چیکار می کنیم خودش خواست برطرف می کنه دیگه بله خوب ناراحت کننده است اینقدر سرد و بی روح متاسفانه در جامعه ما یک حرف عوامانه ای باب شده اون هم این که احساسات را برایش ارزش قائل نیستند اینها احساسات است برای اینکه دیگه کسی توهین به احساسات نکند برای اینکه حواسمان باشد احساسات اوج معرفت و عقلانیت و شعور یک انسان است این روایت را از اباعبدالله الحسین علیه السلام تقدیم می کنم که فرمود هر موقع من پدرم امیر المومنین را دیدم داشت اشک می ریخت هر موقع من پدرم علی علیه السلام را دیدم داشت گریه می کرد احساسات بی ارزش است آهن نباشیم آدم باشیم زیاد اشک می ریزیم و اشک علامت شدت توجه انسان به اموری است که انسان باید داشته باشد انسان بی توجه نمی تواند گریه کند روضه خوان ها دارند دست ما را می گیرند ببرند به اعماق توجه برسانند بعضی ها اصلا معطل روضه خوان نیستند متوجه هستند پرده سیاه در مجلس تکیه می بیند حضرت امام اینطوری بود انسان متوجهی بوده صلی الله علیک یا اباعبدالله مثل ابر بهار گریه می کردند دیدید دیگه باران بهاری انگار آسمان زمین می آید کلا تند و بی وقفه و به یکباره مرحوم کوثری یک السلام علیک یا اباعبدالله چه آمادگی داشت امام انگار وقت هایی هم که عادی نشسته بود در کربلا بود خودش را کنترل می کرد که بروز نده حضرت رسول فرمود من از گریه کردن بچه ها خوشم می آید دوست دارم گریه کردنشون رو دیدید بچه ها چطور گریه می کنند یک دفعه ای توجه اش را تمرکزش را می برد سر موضوع عمیقاً آنچنان وابستگی خودش رو اعلام می کند با اشک اصلا نمی شود باهاش حرف زد به چیز دیگری توجه نمی کند دعای با توجه اذا دعوت الله فاقبل بقلبک امام صادق علیه السلام می فرماید با تمام قلبت برو دعا کن در خانه خداوند متعال و عبارت های بسیار زیادی که در زمینه دعا هست دعای بی توجه قبول نمی شود ما در مورد نماز صحبت می کردیم دیگه توجه در نماز جالب است پرسیدند از ائمه هدی علیهم السلام من می توانم خود روایت را هم برای شما بیاورم که آقا ما در نماز بیشتر به دعا بپردازیم یا به قرائت قرآن؟ چون می دانید دیگه ما یک قرائت قرآن در نماز داریم و حمد و سوره می خوانیم بقیه اش بیشتر حالت دعا دارد من جمله قنوت هم همینطور هست سجده و رکوع بیشتر طول بدهیم یا سوره های طولانی تر بخوانیم این سوال سوال جذاب و جالبی نیست سجده و رکوع بیشتر طول بدهیم یا حمد و سوره را بیشتر معلوم است سجده و رکوع را بیشتر طول بدهید اون بخش دعا را الدعاء مخ العباده دعا مغز عبادت است یا عمل البر کله نصف العباده و الدعا نصفٌ دعا را چقدر بهش پرداختید حتی در روایت هست الدعاء افضل من قرائت القرآن تازه قرائت قرآن فوق العادگی دارد در این که توجه انسان را جلب بکند اصلا طوری طراحی شده آیات قران که توجه انسان را شدیدا به خودش جلب می کند و کسی ببینید آدم ها می نشینند پای موسیقی اصلا من بحث حلال و حرام ندارم به پای هر نغمه دیگری توجه خودشان را می سپارند دست ایشان بیایید ما توجه خودمان را یک مدتی بسپاریم به قران ذهن ما را ببرد به هر کجا که تو می خواهی چه رقصی در اندیشه انسان ایجاد خواهد شد با آهنگ آیات قرآن خدا شاهده این هارمونی آیات قرآن در مضامینش شما را بالا و پایین می برد و این سوی و آن سوی می برد و به جایی می برد که کسی نمی تواند تصورش را بکند به همین دلیل حالا اشک بود اشک را بیاوریم پای قرائت قرآن فرمودند قرآن را با اشک بخوانید خیلی سفارش عجیبی است و اگر قرآن اشک ما را در آورد معلوم می شود که داریم با توجه قرآن می خوانیم ولی ما اون توانایی را نداریم همین دعا را فعلا باشیم تا برسیم به قرائت قرآن با توجه که کار خیری است دشوار و با عظمت است

ملایی:   ولی به این تجربه شاید خیلی از بیننده ها باشد و شنونده های عزیز که برخی تلاوت ها را وقتی می شنویم انصافا به قول شما یک ولوله درونی یک شعف عجیب درونی پیدا می کنیم و من خودم گاهی وقتها شبکه محترم قرآن و معارف سیما را فقط موقع های تلاوت هایش تعمدا حالا برنامه همه خوب است اون تلاوت های خاص

حجت الاسلام پناهیان:   حالا من رادیو تلاوت را هم معرفی کنم به هر کدام از دوستان معرفی کردم یک اعتیادی پیدا کردند بگذارید روی ماشین گاهی حداقل اصلا هر موقع اومدید تلاوت کند برایتان یک نفر می گفت شاید جایش نباشد این را بگویم می گفت تا من می نشیم تو ماشین تلاوت می کند می بینم هر بار آیه قرآنی که داره می خواند با من داره حرف می زند برای خدا کاری ندارد وقتی مردم فال حافظ می گیرند قرآن چطوری انسان را الهام بخش نباشد می شود نباشه؟ این یک سخنی مقام معظم رهبری دارند می دانید ایشان فوق العادگی دارند در اهل قرآن بودن و اهل قرائت بودن و توجه به این ظرائف یک بار همین چند اخیرا می فرمودند که برای جلب توجه به قاری ها می فرمودند یک جمله از قرآن را برگردید چند بار بخوانید به چند شیوه تلاوت معنا محور به تعبیری ازشون هست این که توی جزئیات فن تلاوت که بتواند توجه را جلب بکند من نمی توانم نام نبرم از قاری بسیار با عظمت آقای منشاوی که بعضی جاها چه غوغایی کرده حالا بنده طرفدار خاص ایشان هستم عیبی ندارد حالا هر قاری محترم ما خودمان هم آقای منصوری و آقای ابوالقاسمی دوست عزیزمان واقعا دل را می برند و بسیاری از قاریان محترم دیگری که من الان اسامی شان را یادم نیست یا زیاد وقت شما را نمی خواهم بگیرم ولی اجازه بدهید اینها با صوت و لحن خودشان توجه ما را به آیات افزایش بدهند اگر بتوانیم ماه رمضان ترتیل گوش ندهیم تلاوت مجلسی گوش بدهیم طول می کشد ولی تلاوت یاسین صافات انتهای یاسین و اول صافات استاد متولی عبدالعال از اون تلاوت هایی است که عجیب و غریب است حاج آقای پناهیان یک خورده صحبت مان طول کشید برویم برای اینکه خداحافظی کنیم با اجازه تون دو تا نکته را با بیننده ها و شنونده ها در میان بگذارم و برویم برای اینکه با شما خداحافظی کنم نکته اول اینکه اشاره کردند حاج آقای پناهیان تا می توانیم روضه برویم و روضه برپا کنیم مجالس روضه فاطمی را پرچمش را بالاتر ببریم شما هم برای مشارکت در برپایی و اطعام مجالس روضه حضرت فاطمه زهرا می توانید مشارکت بفرمایید به کانال برنامه مراجعه کنید اطلاعات در اختیارتان قرار می گیرد این که عضو کانال نیستید اشکالی ندارد عدد هشت را به 30001515 می شوید اطلاعات همیشه هست در کنارش چیزهای دیگری می توانید دریافت کنید نکته بعدی این که فردا اول ماه جمادی الثانی هست ورود به ماه تازه انشاالله مشارکت در قربانی اول ماه برنامه را لطف بفرمایید مثل همیشه و خوب برای اون هم زیر نویس ها را دقت بفرمایید لطفا عدد چهارده را پیامک بفرمایید به سرشماره برنامه بیست هزار سیصد و سه انشاالله در قربانی ماه هم مشارکت فعال داشته باشید حاج آقای پناهیان من صفحه قرآن را باید معرفی کنم از محضر شما خداحافظی کنیم انشاالله

حجت الاسلام پناهیان:   ما قدر روضه و مصائب اهل بیت را بدانیم حداقل قدردانی این است که فکر کنیم نگاه مان را از لحظه های مصائب اهل بیت به ویژه فاطمه زهرا و صدیقه کبری بر نداریم

ملایی:   برویم محضر قران کریم باشیم تقدیم کنیم ثوابش را محضر حضرت فاطمه زهرا علیه السلام اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم صفحه دیگری از قرآن آیات سوره مبارکه نحل را تلاوت خواهیم کرد.

(صفحه270 قرآن کریم آیات سوره نحل)