اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-08-27-حجت الاسلام رفیعی - شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه (ظلم و دفاع از مظلوم)

ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم السلام علیک ایتها الصدیقۀ الشهیده یا فاطمۀ الزهرا سلام عرض می کنم حضور شما علاقمندان به برنامه سمت خدا بینندگان عزیز و شنوندگان گرامی دوستداران معارف اسلام و معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام و خوب ایام شهادت حضرت زهرا علیها السلام را تسلیت می گویم خدمت تان این روزها همه عزادار عزای دخت گرامی نبی مکرم اسلام هستیم انشاء الله در روضه ها همدیگر را یاد کنیم و در توسل هایمان برای هم دعا کنیم و برای امت اسلامی و برای رفع گرفتاری از مظلومان عالم به ویژه مردم فلسطین و غزه خیلی خوش آمدید به این یک شنبه که طبق روال هر هفته حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای رفیعی عزیز اینجا هستندو ادامه شرح و توضیح شرح دعای مکارم الاخلاق و این یادگار ارزشمند امام سجاد علیه السلام

حجت الاسلام رفیعی:  سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خدمت بینندگان عزیز و شنوندگان گرامی همه عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها و همه کسانی که موفق به دیدن این برنامه در این ساعت هستند عرض سلام و تسلیت دارم شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را و دعا گو هستیم و در خدمت شما

ملایی:   خیلی متشکرم ما هم دعا گوی شما بوده ایم و همیشه هستیم ما در خدمت شما هستیم تا نکات تازه ای را یاد بگیریم

حجت الاسلام رفیعی: در بحث دعای مکارم الاخلاق این فراز را امروز عرض می کنیم که حالا بحث روز هم هست چون مظلومان غزه و لبنان واقعا در فشار هستند سختی هایی که داره برایشان وارد می شود و حضرت از خدا اینطور می خواهند اللهم اجعل لی یدن علی من ظلمنی خدایا به من قدرتی بده بر علیه ظالمان و بر علیه ستمگران بتوانم وارد صحنه بشوم جالب است آقا نمی فرماید که خدایا ظالمان را نابود کن مستقیم به خدا می گوید به من قدرتی بده که ظالم ها را نابود کنم اون هم درسته اما وقتی اینطور می گوید یعنی ما وقتی دعا می کنیم سببش هم باید خودمان فراهم کنیم مثل اینکه فرمود خدایا اشکالی هم ندارد خدایا به همه فقرا غذا بده اللهم اغن کل فقیر یک وقت دیدی نه خدایا به من یک پول زیادی بده من به فقرا کمک کنم خدایا کاسبی من بچرخد خمس و زکاتم را بدهم اون در واقع نقش واسطه را پر رنگ می کند صرف دعا کافی نیست خدایا اللهم اجعل یداً الان کشورهای اسلامی اگر واقعا یدی بشوند علی من ظلمنی این همه ظلم صورت نمی گیرد و جنایت صورت نمی گیرد من عرائضم را در دو سه بخش تقدیم می کنم اولاً مذمت و بدی ظلم در آیات قران بود بخش دوم مذمت و بدی ظلم در روایات و بخش سوم شیوه در واقع برخورد با ظالم که ما چطوری مظلوم را یاری کنیم می شود سه تا بحث اگر فرصت بود فراز دیگری را هم عرض می کنم.

ببینید سوره نساء آیه 148 می فرماید لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم خوب نیست آدم داد بزند علیه کسی فریاد بزند و شلوغش کند یا آبروی کسی را ببرد لایحب الله الجهر یعنی فریاد زدن مگر یک جا کسی که بهش ظلم شده حق دارد بیاید بایستد و فریاد بزند البته اگر راهکار دیگری نیست یک وقت شکایت می کند و راهکار وجود دارد این خیلی نکته مهمی است در شان نزولش هم گفتند یک بنده خدایی یکی را دعوت کرد خانه اش میهمانی بعد نه تنها پذیرایی اش نکرد خیلی هم اذیتش کرد میهمان را این آمد بیرون شروع کرد داد و فریاد کردن گفت آقا این بنده خدا این آیه گفتند نازل شد که اشکالی ندارد همه جا آقایان و خانم ها بدانند غیبت حرام نیست یکی از جاهایی که غیبت جایز است همین جاست که فرض می کنید جنابعالی رفتید در کشور و جایی شما را آزار دادند و اذیت بیایید تعریف کنید به من همچین ظلم و ستمی شد پس این یک آیه که مجوز داده به این که انسان فریاد بزند از خودش دفاع کند به اباذر این کار را می کرد می آمد در هیئت حاکمه می ایستاد بینندگان دقت کنند حرف اباذر را عمل نمی کردند و راهکار قانونی نبود الان ممکن است شما بگویید من الان علیه فلان وزارتخانه شکایت دارم می گویند برو دیوان عدالت و فلان قاضی راهکار وجود دارد اما وقتی راهکاری نیست اباذ می آمد فریاد می زد و امیر المومنین علیه السلام فرمود تو برای خداغضب کردی اما این غضبت ارزش دارد البته هزینه اش هم داد و تبدیل شد به ربزه آیه دوم سوره شعراء آخرین آیه سوره شعراء خدا می فرماید ذاکران و مداحان و شاعرانی که چهار ویژگی دارند اینها خیلی خوب هستند مورد تایید هستند یکی ایمان دارند این شعری که می خواند و حرفی که می زند قبلش این است الشعراء یتبعهم القاون می فرماید شاعرانی که دنباله روهایشان آدم های گمراه هستند در هر وادی که می روند و حرف هایی که می زنند عمل نمی کنند شاعری ارزش دارد که ایمان داشته باشد و عملوا الصالحات خودش هم اهل عمل باشد و نشود نماز بخواند و خودش بی نماز باشد ذکروا الله کثیرا یاد خدا باشد وانتصروا من بعد ما ظلموا انتصار کند وقتی ظلم می شود انتصار یعنی مظلوم از خودش دفاع کند دومین آیه ای که مجوز داده به فریاد زدن و به دفاع از مظلوم به اینکه مظلوم هم خودش و هم دیگران ازش دفاع کنند این آیه سوره شعرا است سوم در سوره ش

شورا آیه 39 قبل و بعدش هم هست جالب است بینندگان ببینند این آیات را خداوند ده ویژگی را برای جامعه سالم بیان می کند و می شمارد اونجا نماز هست و توکل هست و امرهم شوری بینهم که همین سوره را می گویند شورا یکی از اون ده تا من نه تای دیگرش را نمی گویم خودشان مراجعه کنند سوره مبارکه شوری آیه 39 قبل و بعدش هم ببینید یکی از اون ویژگی های ده گانه یک جامعه سالم قرآن می فرماید که اذا اصابهم البغی هم ینتصرون اون جامعه ظلم پذیر نیست وقتی بهش ظلم می شود از خودش دفاع می کند بغی یعنی ظلم دیگه این آیه یک جای دیگر هم در قرآن آمده دو بار در واقع تکرار شده این سه تا آیه بعدی اینکه خدا در سوره ابراهیم می فرماید و لا تحسبن ا لله غافلاً اما یعمل الظالمون فکر نکنید خدا از عملکرد ظالمان غافل است ابدا ما ممکن است غفلت کنیم ولی خدا ظالم را به سزای خودش می رساند ملاحظه فرمودید بینندگان عزیز چقدر ظلم بد است خدا ظالم را دوست ندارد و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون ظالم زیر و رو می شود.

اما روایات در روایات ما از منظرهای مختلفی بحث نگاه شده من چند تایش را عرض می کنم یکی اش این حدیث است که فرمود اخسرکم اظلمکم زیانکارترین شما هر که ظلم می کند زیانکار است نتیجه اش هم می بینید دیگر بینندگان عزیز کتابی دارد حاج شیخ عباس قمی کتاب خوبی است تاریخ الخلفا تتمت المنتهی هم گفته می شود این کتاب راجع به خلفاست غالب خلفای بنی امیه و بنی عباس عمرشان زیر پنجاه سال است خیلی زود مامون و هارون و یزید اغلبشان به خاطر ظلم عمرهای طولانی ندارند اخسرکم اظلمکم ظالم ترین شما خاسرترین شما ظالم ترین شما هستند باز مثلا در بعضی روایت اینطور داریم من ظلمه قسم امره این هم شاهدش هر که ظلم کند عمرش صدام را دیدید شما قزاقی را دیدید ظالمان تاریخ این نتانیاهو هم به زودی به درک واصل می شود منتهی ذلیل از دنیا می رود سید نصر الله هم شهید شد منتهی عزیز هادی عباسی شاه جوانی بود یک سال و خورده ای هم بیشتر حکومت نکرد خیلی مغرور بود و خیلی متکبر بود آمده بود شکار بلد هم نبود شکار می زد شکار فرار می کرد می گفت از این پادشاهان زد آهو بود هر چی بود فرار کرد یکی اونجا بود گفت احسنت باریک الله گفت مسخره می کنی این که بهش نخورد گفت نه به آهو احسنت می گویم خوب در رفت یک سیاهی را از دور دید گفت همان رو می زنم گفتند آقا اینجا اونجا شاید انسان باشد آمد جلو و شلیک کرد و خورد کی بود باغبان بود بالای پشت بام ایستاده بود بالای بلندی خانم بنده خدایش اومد دید شوهرش را کشتند حریف خلیفه هم نمی شود سرش را بالا گرفت گفت گفت تو منتقمی از خون مظلوم این چیکار کرده بود قران هم می فرماید من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا درست خواندم؟ این آیه روی ضریح امام حسین نوشته دیدید وقتی وارد حرم امام حسین می شوید ورودی حرم امام حسین روی ضریح چشم تان می افتد بالای سر چون بالای سر هست دیده می شود من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا آقا هادی عباسی آمد و عرض می کنم که نوشته اند که به اصطلاح مشغول غذا شد لقمه در گلویش گیر کرد به درک واصل شد به هفته نکشید این نتیجه ظلم است روایت دیگر داریم که ظلم و ضعیف افحش الظلم ظلم هم مراتب دارد مثلا آمریکایی ها به صدام حمله کردند اللهم اشقی الظالمین ظالمین ظلم ظالم دیگری بود در خیابان بصره و کویت اتوبان همه قوایش را از بین برد این را می گوید اللهم اشقی الظالمین بنی امیه و بنی عباس به جان هم افتادند این از اون کشت ولی فاحش ترین ظلم ظلم به ضعیفان است پناهی ندارند امیر المومنین برای خانواده ها می گویم امیر المومنین رد می شد کوچه های کوفه خانمی آمد گفت نجاتم بده آقا فرمود چی شده شوهرم زده از خونه بیرونم کرده این هم قابل توجه مردهایی که بد اخلاق هستند و دست بزن دارند خدایی نکرده زن است اولا که این خانه برای بابایش دختر بوده خودت اگر دختر داشتی چقدر برایت عزیز است بعد هم ظهر گرما تو زدی زنت رو از خونه بیرون کردی زن یک ضعف جسمی دارد قدیم به خانم ها می گفتند ضعیفه نمی خواهم بگویم این تعبیر درست یا غلطی است نسبت به مردها جسم بالاخره خدا جهاد را ازش برداشته حضرت دید این مظلوم است و شوهرش ظالم دقت کنید بینندگان تا می گوییم ظالم و مظلوم ذهنتان را یک آمریکا و اسرائیل اونها ظالم هستند یک مرد هم ممکنه برای همسرش ظالم باشد آقا اومد در خانه مرد هم مغرور بود در را وقتی باز کرد آقا را نمی شناخت گفت هان به خاطر یک کتک شما را برداشته تا اینجا آورده حالا آتیشش می زنم حالیش شود لاحرقنا آقا شمشیر را کشید به تعبیر من است فرمود غلط می کنی مگه بی حساب و کتاب است آقا شمشیر کشید و جوان ها جمع شدند جوان بی ادب خجالت کشید و امیر المومنین است آقا یک خورده نصیحتش کرد اتقی الله یا عبدالله از خدا بترس این می شود دفاع این ظلم، ظلم بدی است چون داری به ضعیف ظلم می کنی ابوسفیان اموال طرف را می خورد به خودشان هم نمی داد بابای طرف که می مرد مالش رو تصاحب می کرد با مال یتیم گوسفند خریده بود کباب کرده بود داشت می خورد خود یتیم اومد در خانه یک خورده هم به من بدهید ردش کرد بسم الله الرحمن الرحیم أرأیت الذی یکذب بالدین فذلک الذی یدع الیتیم این نکته بسیار مهمی است که در طول تاریخ ما می بینیم ظلم به ضعیف باز مثال دیگر روایت چهارم من افحش الظلم ظلم الکرام بالاترین ظلم این است که شما به آدم های بزرگوار ظلم کنید حضرت امام را توی مرز کویت نگه داری نگذاری وارد شود این کار را کردند یک شخصیتی و یک بزرگی را بیایی یک عالم و مرجعی را من افحش الظلم ظلم الکرام ظلم به انسان های بزرگ چقدر توی زندان های طاغوت آیت الله سعیدی و آیت الله غفاری و مرحوم آقای طالقانی چقدر ظلم کردند و شهید رجائی ظلم الکرام یک داستانی اینجا عرض کنم جالب است شاید هم شنیده باشند دوستان متوکل عباسی خیلی ظالم و خبیث بود وقتی آمد سامرا خیلی امام هادی را اذیت می کرد من زندانی که آقا بوده رفتم توی سامرا خیلی پله می خورد هم ایشان و هم امام عسگری را بالاخره یک روزی به اطرافیانش گفت می خواهم امام هادی را تحقیر کنم گفتم چیکار کنی؟ گفتن من و امرا سوار اسب می شویم آقا را پیاده پشت سرمان می آوریم که مردم ببینند ما سواره هستیم این خیلی این چیزه دیگه این ذلت است انما الذلیل من ظلم انما الذلیل من ظلم لعامت است ذلیل ظلم می کند آقا را با اذیت آوردند آقا عرق کردند گرمای سامرا وقتی آوردند گفتند آقا را در دهلیز و راهرو سر راه باشد یک آقایی می گوید من رفتم جلو عذرخواهی کردم خود هم از طاغوتیان و دربار بوده یک خورده دلش رحیم تر بود می گوید آمدم جلو سلام کردم و گفتم آقا دیگه بالاخره آقا فرمودند من از شتر صالح کمتر نیستم و این آیه را خواند آیه 65 سوره هود تمتعوا فی دارکم ثلاثۀ ایام واعدٌ غیر مکذوب وقتی شتر حضرت صالح را کشتند فاقروها شتر معجزه بود شتر معمولی که نبود این همه حیوان در این عالم است خدا فقط به این شتر گفته شتر من ناقۀ الله مثل اینکه این همه سرزمین است خدا به مکه می گوید بیت الله عرض می کنم که شتر صالح را کشتند حضرت صالح گفت کار خودتان را کردید بروید در خانه هایتان بنشینید سه روز دیگر عذاب می آید سر سه روز دیگر عذاب اومد از بین بردند وعدٌ غیر مکتوب می گوید آقا این آیه را خواند

ملایی:   که تهش به هر حال اتفاق بود آقا این آیه را خواندند فرمودند من از شتر صالح کمتر نیستم این حالیش نشد که منظور چی است می گوید آمدم یک رفیق شیعه ای داشتم یک همچین اتفاقی افتاد گفت ببین اگر حساب و کتاب با متوکل داری یک پولی می خواهی و طلبی داری برو ازش بگیر سه روز دیگه می میرد گفتم مگر تو غیب می دانی گفت نه من غلط بکنم غیب بدانم پیام این کلام آقا این است سر سه روز منتصر باباش متوکل را کشت متوکل به درک واصل شد این ظلم الکرام ظلم به آدم های بزرگوار ما خیلی از این نمونه ها داریم یکی از اصحاب امام صادق را گرفتند داوود بن علی فرماندار مدینه بود آدم خبیثی است حیف از این اسم هم داوود و هم علی داوود بن علی معلب بن خنیس را دستگیر کرد از اصحاب امام صادق شکنجه کرد و آزار داد عرض می کنم که امام صادق بهش پیام داد گفت مواظب باشید او را به قتل نرسانید خلاصه آزادش کنید گفت آقا سفارش کرده؟ گردن بزنید او را کشتند و شهید کردند خبر رسید به امام صادق علیه السلام آقا رفتند به سجده و نفرین کردند و هی می گفتند خدایا العجل العجل زود زود سریع سریع آقا هنوز از مسجد بیرون نیامده صدای شیون از خانه داوود بن علی بلند شد خفه شد به درک واصل شد شوخی نیست چون ظلم کرده بود به شخصی مثل معلا ببینندگان عزیز خیلی حواستان جمع باشد ظلم به کسی نکنید حالا ظلم که می گویم از یک کارفرما که می تواند به کارگرش ظلم کند الان بعضی از این عزیزان می پرسم چند روز قبل یک خانم به من مراجعه کرده بود برای کار من که نمی شناسم بعد دو روز بعد زنگ زده بود کار گیرم امومده بود یک فروشگاه از هشت صبح تا 2 بعد از ظهر ماهی دو میلیون و پانصد شما این دو میلیون و پانصد در این شرایط مجبور است رفته سر اون کار الان بعضی ها دارند با استخدام زنان و دختران جوان ظلم می کند می داند اگر آقایی را بیاورد بیمه دارد و حقوق  دارد نکنید این کار را باشه کمتر می خواهی بدهی این فاصله الان حقوق شرکت اداره کار چقدره؟ با این فاصله!! کارفرما بتواند به کارگرش صاحب خانه به مستاجرش ظلم کند و مستاجر می تواند به صاحب خانه اش ظلم کند و پدر به فرزند و همسایه به همسایه زن به شوهر ببینید بینندگان عزیز هر ظلمی ظلمتی می آورد اتقوا الظلم فانه ظلمات یوم القیامه بله حالا در رأسش این خبیثی که دارد ظلم می کند به این مردم لبنان و فلسطین بعضی خانواده ها دیشب یک آقایی پیش من آمده بود من دو سه روز لامرد شیراز بودم امروز برگشتم تازه به هر حال خیلی هم نگران بودم نرسم به برنامه ولی خوب خدا رو شکر رسیدم یک آقایی اومده اون جا به من گفت دوستی دارم در لبنان و همان طرف های زاویه شیعه است و خلاصه می گفت مرتب زنگ می زنم و احوالش را می پرسم می گفت دیشب زنگ زدم گفت دو فرزندم و خواهرم و برادرم و خواهر زاده پنج نفر در بمباران جلوی چشمم شهید شدند گفتم لابد دیگه الان به حزب الله و همه اینها گفت که نه ما هنوز خیلی فاصله داریم به امام حسین ما هنوز خیلی فاصله داریم با کربلا ما هنوز فاصله داریم به غزه آمار شهدایش بیشتر است و بعضی خانواده ها یادم است خدمت آقا وقتی رسید شهید اسماعیل هنیه آقا فرمودند من شنیدم بعضی از خاندان شما شهید شدند به آقا فرمودند شانزده نفر از خاندان من خوب این ظلم شما فکر می کنید که وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا (شعرا، 227) مال کی است؟آقا صدام در حلبچه چه کرد و صدام در جنگ و دزفول چه کرد چی شد به کجا رسید مطمئن باشید بله باید یک خورده صبور بود دیر و زود دارد سوخت و سوز ندارد ظلم به هر شکلی یک بنده خدایی تنور درست کرده بود از همین وزرای یکی از خلفا خدا رحمت کند آقای دوانی را آقای علی دوانی یک کتابی دارد داستان های ماه خیلی خواندنی است حالا در برنامه هم معرفی کنید یک کتابی هم دارد صحنه های تکان دهنده تاریخ ایشان تو اون داستان های ما نوشته این را می گوید این سیخ هایی گذاشته بود در این تنور سیخ های داغ با گل که دیده بودید تنور شما من نانوایی کردم خبر دارم

ملایی:   ما در روستایمان دیده بودیم

حجت الاسلام رفیعی:  هنور را که داغ کرده بود سیخ ها را که گذاشته بود تو دیوار سیخ های بزرگ میخ های بزرگ تنور که روشن می شد این میخ ها سرخ می شد بعد اینها را که می خواست شکنجه کند می انداخت هم میخ به بدن فرو می رفت و حرارت و داغی واقعا بعضی ها خیلی بی رحم هستند خیلی بی رحم هستند گذشت و ایشان یک اختلافی بینش پیش آمد با خلیفه عباسی گفت اون تنور را داغ کنید در همان تنور بیاندازنش من وقع بئراً لاخیه کسی چاه برای کسی بکند خودش در همان چاه خواهد افتاد خیلی از این نمونه ها در تاریخ داریم من اگر فرصت بود نقل می کردم کسانی که با همان چیزهایی که خودشان فراهم کردند همان داستان سرشان اومده یکی دو تا روایت دیگر بخوانم رسول خدا فرمودند ظالم چهار تا علامت دارد بسم الله هر کی می خواهد باشد نتانیاهو باشد خبیث ممکن است یک آدم  معمولی باشد در جامعه خودش اما علامت الظالم فاربعه علامت ظالم اربعه یعنی چهار یظلم من فوقه بالمعصیه اولین علامت ظالم این است که از بالای سر و از اون فرمانده تمرّد می کند حرف گوش نمی دهد و عصیان می کند عجیب است این خودش ظلم است خدا به پیغمبر هم در قرآن می فرماید اینهایی که از تو اجازه نمی گیرند و جنگ رو ول می کنند یا بی دلیل با تو مخالفت می کنند بابا پیغمبر خدا فرموده حالا خیلی از این موارد در تاریخ داریم من دیگه بخواهم مثال بزنم هم وقت می گیرد و هم فرصت مستقلی می خواهد مگر رسول خدا نفرمود من کنت مولاه فعلیٌ مولاه به چه دلیلی شما تمرد کردید پیغمبر تو صلح حدیبیه گِله کرد صلح حدبیه را حضرت فرمود بعضی ها گفتند ایشان نپذیرفته ما قبول نداریم ایشان در خیمه ام سلمه گفت ام سلمه به همسرش ببین چه می کنند نامردها من پذیرفتم حضرت از اهرام اومد بیرون با اون شرایطی که دارد بعضی ها گفتند بعث الفرد خیلی بد بود حضرت فرمود اتفاقا خیلی هم خوب بود در ماه رمضان اومده برای جنگ پیغمبر ماه رمضان است از مدینه خارج شد رسیده کنار آب با دهان روزه رفت دست برد به آب و روزه اش را باز کرد فرمود روزه تون را باز کنید ما مسافر هستیم گفتند حیفه آقا شما باز کردید گفت ما این کار را نمی کنیم فسماهم رسول الله اسات پیغمبر به اینها فرمود عصیانگر و توی صفین دیگه مگه شمشیر نکشید به حضرت امیر اینها ظالم نیستند؟ گفتند به معاویه بگو عمار به مالک بگو برگردد مالک گفت من نزدیک هستم برای سپاه شام یکسره می شود کارش آقا گفت جان مولا تو می خواهی برگرد این تمرد خیلی نمونه داریم در تاریخ چیزهایی که در واقع امام فرموده خود حضرت زهرا سلام الله علیها دیگه این که اتفاقی است شیعه و سنی است در تمام کتاب ها آمده پیامبر این همه سفارش نسبت به فاطمه زهرا کرد سمعی و بصری نه فقط فرمود چرا جمعیت بلند می شد دستش را می بوسید اگر پنج بار حضرت زهرا می آمد خدمت ایشان هر پنج بار جلوش می دمید اون وقت این کار را باهاش می کرد تهدید کنید بیت را آتش بزنید اینها همه می شود ظلم است به بالاتر از خود فرمود ظالم چهار علامت دارد اولی اش تمرد از کی؟ ما فوقه.

ملایی:   دیگه تمرد ما از خدا بالاترین ظلم است

حجت الاسلام رفیعی:  خودمان می گوییم ظلمت نفسی لذا آدم چی گفت ربنا ظلمنا انفسنا.

دوم فرمود ظالم یملک من دونه بالغلبه این مال بالا سر است که مخالفت می کند دومی اش زور می گوید به پایین دست به پایین دست زور می گوید در اداره حرف رئیس را گوش نمی دهد و در خانه به زنش زور می گوید دو تا علامت ظلم داری حرف باباش را گوش نمی دهد بچه اش هم آزار می دهد تمرد است اونجا زور و ستم است بعد فرمودند که یکی از ویژگی هایش این است که و یبغض الحق و یظهر الظلم. سومین علامتش این است که حق را مبغوض می دارد از حق خوشش نمی آید بنده خدایی وقتی امیر المومنین تعیین شد در غدیر خوب رسول خدا برگشت و آمد مدینه همه که نبودند در غدیر اصلا مکه نبودند اخبار پخش شد که آقا پیغمبر خدا پسر عمش امیر المومنین را به عنوان جانشینش معرفی کرد یک آقایی اومد به نام نعمان مرحوم علامه در الغدیر نوشته ذیل سوره معارج سئل السائل بعذابٍ واقع اومد گفت یا رسول الله شما علی را تعیین کردید گفت بله پیغمبر هم کارش حق است ناحق که نیست پیغمبر اصلا امام حق است گفت آقا من قبول ندارم نمی توانم با علی کنار بیایم بگو سنگ از آسمان بیاید من را بکشد من بمیرم ولی این را نبینم یبغض الحق پس تمرّد و زور بغض حق چهارم یظهر الظلم، ظلمش را آشکار می کند یک وقت کسی ظالم است مخفی می کند اما نه ظلمش را آشکار می کند مثل همین هایی که الان آشکارا ظلم می کنند بیمارستان می زنند و خبرنگار می زنند این نکته دوم، دو تا مطلب عرض کردیم یکی آیاتی که راجع به ظلم است و یکی هم روایات و به هر حال دفاع از مظلوم ببینید در بحث ظلم عزیزان بیننده چهار تا نکته است 1- ظالم را نباید یاری کرد 2- از مظلوم نباید غافل شد و باید دفاع کرد 3- در برابر ظالم و مظلوم نباید سکوت کرد 4- خودمان هم نباید کار ظالم را انجام بدهیم حضرت آسیه دعا دارد خیلی قشنگه در قرآن بعد از اینکه راجع به فرعون می دانید که خیلی ظالم بوده و اذیت می کرده و آزار می داده دارد که جناب آسیه در قرآن است سوره تحریم است می گفت رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي (تحریم، 11) خدایا جایی در بهشت به من بده نجنی من فرعون من را از فرعون نجات بده و از عمل فرعون هم نجات بده یعنی از همان ظلم

ملایی:   حاج آقا یک وقفه کوتاهی به اجازه تون نور اینجا دچار یک مشکلی شد فرصتی را دوستانم به ما بدهند این نور برگردد و چهره آقای رفیعی را شاعرانه می شود طوری نیست بر می گردیم.

(تلاوت قرآن کریم صفحه 255 آخرین آیه سوره مبارکه رعد)

ملایی:   اللهم صل علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم خیلی متشکرم از همکارانم که برایمان پخش کردند تصویر و صدای تلاوت قرآن کریم را صفحه 255 آخرین آیه سوره مبارکه رعد و آیات ابتدایی سوره مبارکه ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام تلاوت شد و ثوابش را تقدیم کنیم به همه مردم مظلوم غزه و لبنان فلسطینی ها و همه مظلومان عالم چون بحث حاج آقای رفیعی این فراز از دعای مکارم الاخلاق که خدایا برای من دستی قرار بده برای اینکه با ظلم مقابله کنم و در مقابل ظلم کوتاه نیایم یک چیزی را یادآوری کنم برای اینکه این فرصت ایجاد شد در خدمت حاج آقای رفیعی باشیم برای اینکه ادامه وقت را از محضرشان در ادامه بحث دعای مکارم الاخلاق بهره ببریم ما در قم هستیم برنامه را از شهر کریمه اهل بیت خدمت شما تقدیم می کنیم بعد از نماز مغرب و عشا قرار است که کنگره ملی شهدای قم که می دانید بیش از شش هزار شهید تقدیم کرده این استان عجیب و غریب آمار بالاست نزدیک یازده هزار جانباز دارد کنگره ملی شهدا همراه با یادبود یا بگویم بزرگداشت چهلمین سال شهادت سردار رشید اسلام شهید مهدی زین الدین توی ورزشگاه شهید حیدریان برگزار می شود دوست داشته باشید اونهایی که دم دستتان است می توانید خودتان را برسانید برای تکریم جایگاه شهدا انشاالله خدمت تان باشند دوستان برویم خدمت حاج آقای رفیعی عزیز این اختلال و وقفه ای ایجاد شد و توفیق اجباری شد قطعی برق بود و اون جدول منظم قطع برق و اینها بود خردترش برنامه ما را گرفت الان حاج آقا.

حجت الاسلام رفیعی:  بله در بحث ظلم آخرین مطلبی که در این چند دقیقه باقیمانده عرض می کنم وظایف ماست در جامعه ظلم که تمام نمی شود از اول ظالم و مظلوم بوده و خواهد بود مردم در مقابل این داستان وظیفه شون چیه؟ 1- خودمان ظلم نکنیم این اقل اقلش مخصوصا حالا اینکه می گوییم مخصوصا بعضی ها نگویند این استثنا است نه ظلم بد بد است مخصوصا کسی که پارتی ندارد و یاوری جز خدا ندارد کلام امام حسین علیه السلام به امام سجاد این یک نکته.

نکته دوم از مظلوم حمایت کنید حالا حمایت یک وقتی مثلا الان بعضی عزیزان در لبنان خدمت می کنند هم از صدا و سیما و رسانه مرتب پخش می شود و خبرنگار هستند و مردمی هستند یک کسی نه یک خانمی می گوید من انگشترم را می دهم برای این مسیر و این راه، باز خاطره را من از شهر لامرد بگویم که دیروز آنجا بودم دیروز شنبه بود روز جمعه که به اصطلاح نماز جمعه هم چند دقیقه ای صحبت کردم یک خانمی اومد ستاد نماز جمعه گفت یک جعبه ای از این طلا و اینها آورده بود و چیز با ارزشی هم بود جالب است مال اون شهر نبود و مال شهر دیگری بود آورده بود هدیه بدهد امام جمعه نقل می کرد می گفت به امام جمعه شهر خودتان می دادید چرا این همه راه تا اینجا اومدید گفت خواستم شناخته نشوم ایشان من را می شناسد ممکن است مطرح کند می خواهم نامی از من نباشد ایشان گفت فکر کردم ایشان آدم متولی بود و وضعش خوب است این را آورده لابد پنج جعبه دیگر هم کنارش هست دیگه گفتم الحمدلله گفت نه اتفاقا ما وامی گرفتیم برای سومین فرزند نمی دانم چقدر می دهند برای سومین فرزند صد میلیون وامی گرفتیم برای سومین فرزند همان وام را طلا خریدم همین طلایی که الان می بینید و می خواستم منزل مان را که نیمه کاره است یک منزلی داریم که نیمه کاره است مستاجر هستیم تکمیل کنیم برویم توش شما شرایط چقدر این آدم می تواند ایثارگر باشد طلایی که با وام ازدواج سوم !! وام تولد سوم بچه خریده قسطش را باید بدهد و این خانه نیمه کاره دارد و این مستاجر است این می گویم گفتم خانم به چه دلیلی بالاخره شما گفت من سرپناه دارم من امنیت دارم بچه من سرش روی بالش می گذارد اما اونها در لبنان گرسنه سر می کنند این نگاه اگر در کشور ما راه بیفتد خیلی مشکلات حل می شود ما جنگ را همینطوری اداره کردیم جنگ که دولتی اداره نشد جنگ همین طوری اداره شد مدارسی که الان ساخته شده برای بچه ها همینطور ساختند و بیمارستان ها و جاهای دیگر قران کریم وظیفه کمک را وظیفه دولت نمی داند گرچه او وظیفه دارد وظیفه همگانی است مما یرزقناهم ینفقون حمایت از مظلوم یک وقت مالی است و یک وقت حضور در صحنه است و یک وقت یک سخنرانی و جمله ای است عرض می کنم حدیثش را بخوانم فرمود لیس من عبدٍ یعینوا مظلوما این حدیث قدسی است خدا به حضرت داوود فرمود یا داوود لیس من عبدٍ یعینوا مظلوما او یمشی له مظلمته هر کسی که مظلومی را یاری کند یا نه دنبالش راه بگوید من هم با تو داد می زنم و با تو می آیم همراهی می کنیم الا اثبت قدمیه یوم تظلوا الاقدام روز قیامت قدمش را من روزی که همه قدم ها می لرزد ثابت بر صراط نگه می دارم مگر دعا نمی کنیم ثبت لی قدم صدق یک راهش یاری مظلوم است پیغمبر گرامی اسلام در جوانی شان در یک پیمانی شرکت کردند به نام حلف الفضول یعنی پیمان دفاع از مظلوم یک کسی آمده بود مکه مالش را برده بودند کسی هم رسیدگی نمی کرد تو خانه عبدالله بن جدعان جمع شدند و عده ای از جوانان پیمان بستند از مظلوم دفاع کنند رسول خدا بعد از پیامبری اش بارها و بارها به این پیمان افتخار می کرد که در زمان قبل از اسلام توی یک پیمانی به دفاع از مظلوم پرداخته شد این وظیفه دوم.

پس:

  1. ظالم نباشیم
  2. از مظلوم حمایت کنیم
  3. ظالم را یاری نکنیم یک وقت ما ظالم نیستیم با مظلوم هم کار نداریم اومد پیش امام معصوم گفت که آقا من مثلا فرض کنید که می خواهم فلان کمک را مثلا به حکومت بکنم مثلا آقا فرمودند تو می شوی ظالم این خیلی مهم است حالا من روایتش را اینجا یادداشت کردم که بعضی از اوقات در منابع روایی ما تعبیر این است که صفان جمال این بنگاه شتر داشت شتر کرایه می داد به هارون هارون هم ظالم است منتهی شتر کرایه نمی داد که هارون باهاش برود سفر تفریحی می رفت مکه امام کاظم بهش فرمود تو به همین اندازه معین ظالم هستی و به همین اندازه یاری کننده ظالم هستی حتی روایت داریم کسی قلم ظالمی را تیز کند و بتراشد این قلم ما را بهش بده و اون یک حکمی بنویسد این در اون ظلم شریک است مرکب برای ظالم فراهم کند قدیم مرکب بود و توش قلم می زدند یک کسی سوال کرد از معصوم گفت ما اگر مرکب به ظالم بدهیم قلم بدهیم ما معین ظالم هستیم؟ آقا فرمود تو خود ظالمی، اینقدرمهم است فرمود من اعان ظالماً هر که ظالمی را یاری کند ولو راضی باشد من راضی هستم الان کسی راضی باشد اسرائیل دارد مردم را می کشد مثل این خبیث ها و معاندهایی که در این شبکه ها نشستند دیدید که اسم نبرم از بعضی هایشان که خیلی ازشون بدم می آید متنفرم پیشنهاد حمله می دهند به آمریکا پیشنهاد هجمه می دهند و پیشنهاد تحریم می دهند ای بابا خجالت بکشید بعضی هایشان ادعای حکومت دارند در این مملکت

ملایی:   بعد ادعای دوستی وطن هم دارند

حجت الاسلام رفیعی:  این چه دوستی وطنی است به اسرائیل می گوید فلان جا را بزن یکی از خودشان گفته بود تو خجالت بکش اگر وطنت رو دوست داری خجالت بکش من اعان ظالما و علی ظلمه الله اکبر روز قیامت جاءَ يَومَ القِيامَةِ و على جَبهَتِهِ مَكتوبٌ : آيِسٌ مِن رَحمَةِ اللّه ِ . (متن روضه اهل بیت) کسی که ظالم را یاری کرده روز قیامت بر پیشانی اش می نویسند مایوس از رحمت خدا دیگر بدبخت می شد این هم می دانید نکته بعدی قطع رابطه با ظالم است آدم با ظالم باید ارتباطش را قطع بکند نکته بعدی دعای برای پیروزی مظلوم است این ها در روایات ما آمده نکته بعدی شیوه هایی که منجر به ظلم می شود را از بین باید برد گاهی وضع یک قانونی دولت می آید یک قانونی وضع می کند مجلس بیاید یک قانونی وضع کند که اجرای این قانون موجب می شود عده ای فقیرتر بشوند پول تو جیب مثلا افراد دیگری برود بعد قوانینی که تدوین می شود با نگاه به مظلوم باشد با نگاه به اقشار ضعیف باشد در یک کلمه کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً و فرق هم نمی کند بینندگان عزیز این را عنایت بفرمایید قرآن در سوره مبارکه تغابن می فرماید که ان من ازواجکم و اولادکم عدواً لکم گاهی ممکن است زن و بچه بشود ظالم اولاد انسان که ممکن است ظالم باشد همسر انسان ممکن است به انسان ظلم بکند لذا فرق هم قائل نمی شویم امیر المومنین علیه السلام در مورد زبیر فرمود زبیر از ما بود فرزندش او را باعث شد این بلا سرش بیاید عبدالله بن زبیر در جنگ جمل باباش را تشویق کرد و لذا نکته آخری که عرض کنم بینندگان عزیز و کسانی که این روزها دلتان می تپد برای حوادث لبنان و غزه این حدیث یک خورده شما را آرام می کند اتقوا دعوت المظلوم بترسید از فریاد مظلوم دعا و نفرین مظلوم و ان کان کافرا بود دیگه ما الان مثلا داشتیم توی بعضی از کشورهای دیگر این اتفاقات می افتد بحث اسلام و مسلمان بود یک گروهی مسیحی و یک گروه یهودی به گروه دیگری ظلم می کند و ان کان کافرا بعد فرمود فانها لیس دونها حجاب دیگه حجابی برای این دعا نیست حتما این دعا نفرین مظلوم به اجابت می رسد امام سجاد علیه السلام یک دعایی دارند در صحیفه سجادیه می بینند دوستان ما بحث صحیفه سجادیه داریم این دعا کوتاه است مثل دعای مکارم الاخلاق نیست این دعای بیست است و اون دعای 38 هست اونجا از خدا به واسطه هفت چیز عذرخواهی می کنند اسمش هم دعای عذرخواهی است یکی اش این است خدایا من از تو عذر می خواهم من مظلوم ظلم بحضرتی فلم انصرهم یک کسی پیش من بهش ظلم شود و من او را یاری نکنم روایت دیدم دو تا فرشته مامور شدند روستایی را از عذاب کنند چون اهل این روستا اهل خلاف بودند به فضل الهی بینندگان عزیز هم بدانید در اسلام از این عذاب های فراگیر نیست خود خدا هم در قرآن می فرماید به دو چیز به دو دلیل عذاب فراگیر از مسلمان ها برداشته شد یکی خود پیغمبر ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم و یکی هم استغفار پیغمبر امروز در بین ما علی الظاهر نیست و لی استغفار هست روایت داریم در شهری عده ای هم استغفار کنند خدا عذاب را از اون شهر بر می دارد حتما هم هستند بالاخره کسانی که استغفار می کنند از استغفار غافل نشوید دو ملک آمدند اونها مامور هستند و باید اطاعت کنند یک کسی دید اونها دارند عبادت می کنند اشک می ریزد با خدا حرف می زند برگشت خدا بهش فرمود چرا برگشتی گفت خدایا حالا تعبیر من است نکند مثلا یکی داشت اونجا عبادت می کرد این می خواست به خدا خط بدهد داشت عبادت می کرد شما توجه ات به این بود تعبیر من است خدا فرمود اتفاقا خودمان دقیق می دانستیم عبادت می کنیم خدایا این که جزو اینها نبوده خدا فرمود این سالهاست در این شهر عبادت من را می کند اما یک بار چهره از ظلم در هم نکشیده واکنش نشان نداده این که نشد نمی دانم شما عمره تشریف بردید یا نه دیدید رجب و شعبان از بعد از ظهر و دهان روزه و سفره و قران مردم را در فلسطین به شهادت می رسانند چه افطاری رجب و شعبان این اسلام برای آمریکا هیچ ضرری ندارد خوب است اسلامی ضرر  دارد که سید حسن نصر الله وایسه و فریاد بزند.

ملایی:   خیلی ممنونم حاج آقای رفیعی عزیز وقت مان تمام است و خیلی متشکرم از همکاران در صدا و سیمای مرکز قم و پخش شبکه سه سیما این صدا و تصویر منتقل می شود و به شما عزیزان می رسد آرزوی سلامتی برای همه دارم و در پناه مهربان مادرمان صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها باشید و باشیم با اون حضرت نجوایی داشته باشیم سلامی بکنیم او که بالاترین ظلم ها به او روا داشته شد.

خدا نگهدار.