اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-08-08-حجت الاسلام ماندگاری - جایگاه قرآن در زندگی انسان ( حق محبت به ولایت )

بسم الله الرحمن الرحیم شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَ تَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ (آل عمران، 193) آل خانم ها و آقایان سلام وقت تان به خیر به امروز سمت خدا خوش آمدید حاج آقای ماندگاری سلام و رحمت الله شما هم خیلی خوش آمدید

سلام علیکم و رحمت الله اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ. من هم خدمت شما همکاران خوب این برنامه و همۀ بینندگان و شنوندگان عزیزی که از همۀ مخاطبین نورانی که بیننده و شنونده برنامه هستند در این فرصت و در فرصت های بعدی عرض سلام و ادب و احترام داریم و امیدواریم که خدای تبارک و تعالی توفیق قرار گرفتن در حسن ولایت را به همه مون عنایت بفرماید انشاء الله دعای سلامت آقا جانمان امام زمان را با هم دیگر تلاوت کنیم.

صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً

یک دسته گل صلوات به محضر آقاجانمان تقدیم می کنیم (صلوات)

شریعتی:   انشاء الله که حال دلتان خوب باشد بهترین ها را برای همه شما آرزو می کنم سلام می کنیم به رزمندگان جبهه مقاومت و سلام می کنیم به شهدا، شهدای جبهه مقاومت و شهدای فراجا شهدای ارتش هر کسی که در راه دفاع از این حرم مقدس جمهوری اسلامی گام بر می دارد و برای سلامتی و عافیت همه بر و بچه های خوب و نازنین این دیار و این مرز و بوم با دل و جان دعا می کنیم خیلی خوشحالیم خدمت شما هستیم و به همه شنوندگان خوب رادیو معارف و مخاطبان خوب شبکه محترم افق که تکرار برنامه را می بینند سلام می کنم برنامه امروز را تقدیم نگاه پر مهر شما می کنیم یک قراردادی را ما آغاز کردیم در دو هفته قبل اون هم قرارداد ولایت بود و چهار دیواری که برای شما تعریف کردیم و بعضی دیوارهایش را چیدیم آوردیم بالا بقیه دیوارها مانده و سقف انشاء الله

حجت الاسلام ماندگاری:  مصالح کم است امکانات که باشد زود بالا می آید بنده هم به تبعیت از شما ادای احترام می کنیم به شهدای عزیز پدافند و شهدای امنیت و شهدای فراجا که خیلی مظلومانه به شهادت رسیدند و خداوند انشاالله ریشه اشرار و ریشه متجاوزان را ریشه کن بگرداند اما خوشحالیم آقای شریعتی یک روزی اسرائیل اعلام می کرد امن ترین کشور است و یک روزی اعلام می کرد قوی ترین ارتش را دارد یک روزی اعلام می کرد که گنبد آهنین که هیچ گلوله ای نمی تواند از گنبد آهنین عبور کند و امنیت اسرائیل را به خطر بندازد و یک روزی اعلام می کرد قوی ترین اقتصاد را دارد امروز به حمد الهی و به برکت خون این شهدای عزیز و مقتدر و مظلوم جبهه مقاومت و امنیت داریم می بینیم که ضعیف ترین ارتش را پیدا کرده و گنبد آهنینش شده تار عنکبوت و عرضم به خدمت تان نا امن ترین کشور شده در هیچ جای کشور اسلامی دیگر مهاجران و صهیونیست ها امنیت ندارند و ضعیف ترین اقتصاد را دارد و بدهکارترین هم شده الحمدلله که هیمنه این دشمن شکسته شده امام بزرگوارمان اگر خاطرتان باشد فرمودند انقلاب ما ابهت ابرقدرت شرق و غرب را شکست جبهه مقاومت هم هیمنه این رژیم پوشالی و گنبد آهنین پوشالی را شکست و همه  دنیا دیدند که هیچ قدرتی ندارد و قدرت بازدارندگی ایران را هم همه عالم دیدند قدرت دفاعی و قدرت بازدارندگی

شریعتی:   مهمتر از قدرت موشکی قدرت ایمان و خودباوری است

حجت الاسلام ماندگاری:  خدا رحمت کند اسماعیل هنیه در گفتگویی از ایشان پرسیدند چی شد که مردم غزه بعد از یک سال هجمه تکان نخوردند ایشان فرمودند قدرت ایمانی این مردم مردم را نگه داشته واقعا هم این است مردم غزه و لبنان و مردم مظلوم منطقه با قدرت ایمانشان ایستادند که نکته قشنگی را فرمودید قدرت ایمان است که موشک های ما را به هدف می زند و قدرت ایمان است که پدافند ما را قوی می کند و قدرت ایمان است که اذ رمیت را به ما آموزش می دهد همان قدرتی است که تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم؛ (انفال، 60) درست می کند با تمام وجود می گوییم الحمدلله رب العالمین مردم عزیز جنگ ما جنگ طلب نیستیم بارها مسئولین عزیز ما گفتند ولی جنگ بلد هستیم جنگ چیز خوبی نیست اما این گرفتاری ها این هزینه ها انشاء الله نابودی ظلم را دارد نزدیک می کند و ظهور و گسترده شدن سفره عدالت را در جهان انشاء الله روزی بشود که ندای آقاجانمان را بشنویم

الاول: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛

الثانی: ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم؛

الثالث: ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان؛

الرابع: ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا؛

الخامس: ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا؛

 

 خدا رحمت کند شاعر عزیز آقاسی را که فرمود شاید این جمعه بیاید شاید و امیدواریم که بعد از این عسرها یسرش برسد

شریعتی:   «انَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً وَ نَراهُ قَرِيباً» (معارج، 6)

حجت الاسلام ماندگاری:  انشاالله این آه مظلومین و بچه های کودکی که دارند شهید می شوند  مادرانی که ناله می زنند و پدرانی که ناله می زنند و بچه هایی که بی پدر و مادر شدند آه مظلوم است و از قدیم گفتند آیات و روایات می گوید آه مظلوم ریشه ظلم و ظالم را انشاالله می سوزاند و نزدیک است این وعده خدا این آیه ای که شما تلاوت فرمودید دنباله اش است دیگر رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ (آل عمران، 194) وعده خدا قطعی است انشاالله ما هم همه بحث های قراردادمان بر اساس این است که ان وعد الله حقٌ و ان وعد الله صدقٌ ا نشاالله همه مون بیاییم قراردادهای خدا را امتحان کنیم و همه با تمام وجود بگوییم صدق الله العلی العظیم و خدا راست گفته خیلی راست گفته قشنگ هم هست وعده های خدا چون خدا فرمود اوفوا بعهدی و اوفی بعهدی اما قرارداد ولایت خدا در قرآن و روایات به ما فرمودند که حصن ولایت امن ترین حصن است امن من عذابی اینها را گفتیم بعد می گوییم از عذاب اضطراب و انحراف و سقوط ما را امنیت می دهد از هر چیزی که زندگی ما و آرامش ما را و هدایت و سعادت ما را به خطر می اندازد رفتن در این حصن ولایت به ما امنیت می دهد اما این حس را باید کاملش کنیم تا قابل بهره برداری بشود دیوار اول این حصن را در دو جلسه گفتیم معرفت به حق ولی که باور کنیم ولی از ما به ما آگاه تر است النبی اولی من مومنین من انفسهم از ما به ما مهربانتر است خیلی ما را دوست دارد خدا، خیلی دوستمان دارد إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوّابينَ وَيُحِبُّ المُتَطَهِّرينَ (بقره، 222) شاید چهارده گروه هستند اگر اشتباه نکنم خدا می گوید ما اینها را دوستشان داریم وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِينَ. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ. خدا ماها را دوستمان دارد و از هر علقه ای هم آزاد است از هر علقه ای آزاد است این که بارها شنیدیم امام حسین زیر چکمه شمر می خواست شمر را هدایتش کند این معنی ولایت است اصلا نگاه نمی کند تو با چکمه رفتی روی سینه اش می خواهد هدایتش کند در لحظه آخر ظلمش امیر المومنین شب نوزدهم می خواستند ابن ملجم را هدایت کنند خودش نخواست امام حسین می خواستند در آخرین ساعات عمر عمر سعد، عمر سعد را هدایت کنند خودش نخواست سپاه عمر سعد را با چند باری که امام حسین عرضم به خدمت تان سخنرانی کردند روز عاشورا خیلی نکته ظریفی است آقای شریعتی امام حسین روز عاشورا چندین بار سخنرانی کردند یک بار سوار شتر شدند و عمامه مبارک بر سر گذاشتند و قران به دست گرفتند و با سلاح به میدان نرفتند ولی به خاطر اینکه می خواستند این امت را هدایت کنند اینقدر دوست دارند هدایت را چون می دانند وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً (مائده، 32) این را می داند خاندان اهل بیت پس ما معرفت به حق اینها پیدا کنیم این جمله را گفتم این را هم بگویم خدا حفظ کند یکی از مراجع می فرمودند این که استبعاد کردند امام حسین حضرت علی اصغر را برده باشد ما می گوییم نه هیچ بعید نیست چون برای هدایت برد اتمام حجت کند مگر اینکه با این بچه شیر خواره این ها هدایت شوند چرا؟ چون حریصٌ علیکم حرص می زند برای هدایت اینها لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ (شعراء، آیه 3) این خاندان این هستند تو می خواهی خودت را برای هدایت مردم بکشی می گویند بله لذا ما تا از زیارت اربعین دفعه قبل هم گفتیم امام صادق سلام الله علیه گفتند وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ . (اربعین، فراز 14) معرفت پیدا کنیم اینها حاضر هستند خودشانرا بکشند تا ما از جهالت بیرون بیاییم این معرفت خیلی مهم است و میوه های قشنگی دارد پس گفتیم اگر این معرفت به حق ولی پیدا بکنیم دو تا اتفاق می افتد هیچ کاری را بدون پرسش و اجازه از اینها انجام نمی دهیم تا اجازه نگیریم یعنی مجوز نگیریم انجام نمی دهیم در هر امورمان وقتی مجوز گرفتیم روز قیامت می توانیم جواب بدهیم حجت داریم اینها به ما گفتندو اجازه دادند اگر یک وقت عرضم به خدمت تان در اضطرار هم خدایی نکرده می گویند اکل میته یعنی خوردن گوشت مرده در موقعی که شما جانت در خطر است مجاز است حلال است اونجا به ما بگویند چرا گوشت مرده خوردی حرام بود می گوییم خاندان وحی و ولی به ما اجازه داد لذا یک نفر به من گفت که قشنگ است اینجا حاج آقا خدا که واجبات را مشخص کرده و محرمات را مشخص کرده امام برای چی لازم است گفتم برای تشخیص اولویت ها گاهی وقتها دو تا واجب با هم تزاحم دارند حج و جهاد زمان امام حسین سلام الله علیه حج را باید رها کنی چون جهاد اولی است می گوید امام بزرگوارمان بر اساس روایت فرمودند حفظ نظام از نماز هم واجبتر است به خاطر معنی اولویت را بفهمیم بین دو تا واجب کدام اولی است بین حتی دو تا حرام می گویند دفع افسد به فاسد تو مجبوری یکی از این دو تا حرام را انجام بدهی اونی که یکم مفسده اش کمتر است انجام بدهی تا اونی که مفسده اش بیشتر است اتفاق نیفتند اجازه می خواهد اگر من واجبی را می خواهم ترک کنم اجازه می خواهم تا روز قیامت حجت داشته باشم من اگر یک حرامی را می خواهم انجام بدهم اجازه می خواهد باید حجت داشته باشد

شریعتی:   مثل همان خوردن گوشت مردار به قدر ضرورت

حجت الاسلام ماندگاری:  پس ما هم معرفت به حق را به این معنا گفتیم نتیجه اش این می شود اجازه بگیرم تا حجت برای روز قیامتم داشته باشم و الا هر کاری بدون اجازه اینجا انجام بدهی اونجا حجت نداریم وقتی هم حجت نداشته باشیم عذاب خودمان برای خودمان عذاب درست کردیم خدا ما را در عذاب نمی برد خودمان برای خودمان عذاب درست کردیم این دیوار اول که انشاالله به همه مون توفیق معرفت بدهد که بارها این دعا را اینجا خواندیم و باز هم می خوانیم هی بگوییم للَّهُمَ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي. (بهجت‌الدعاء، ص٢۵٢)

 ان این حجت هم حجت معصوم است و هم حجت عصر غیبت است چون امام باقر فرمودند فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله شما به حرف ولی فقیه و فقها در عصر غیبت حجت شماست خدایا حجتت را به من نشان بده این حجت ات را نشان بده اگر مردم گفتند حاج آقا علما که زیاد هستند کدامشان حجت است امام عسگری کمک مان کردند فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ  (الاحتجاج، 510) خیلی ویژگی دارد اینها

شریعتی:   هی داره دایره را تنگ تر می کند

حجت الاسلام ماندگاری:  و للعوام یقلدون حالا بروید سراغ اینها حجت ما هستند در عصر غیبت جالبش این است آخر روایت در مستدرک صاحب مستدرک یک عبارتی دارد ذلک لا یکن الا بعض فقها این بعض را می گویند یک نفر در هر عصری یک نفر است و الا عالم پیدا می شود می گوید کشور فلسطین و کشور غزه را عرضم به خدمت تان که یک قسمتش را بدهید اسرائیلی ها و یک قسمتش هم بدهید فلسطینی ها این که نظر عربستان است که دیگر نظری بود که آمریکا و اسرائیل دنبالش بود اسرائیل به این هم راضی نیست عذرخواهی می کنم از همه مردم عزیز این نگاه ولو از یک عمامه به سر گفته شود مثل اینکه زمان امیر المومنین بگویند نمی شود شام را بدهی دست معاویه حجاز هم مال شما باشد دعوا نشود امام زمان هم که انشاالله ظهور بکنند قاره آمریکا را بدهید دست آمریکا شما خاورمیانه را داشته باشید بس تان است مسالمت آمیز با هم زندگی کنید این نگاه شبیه این نیست؟ حضرت عباسی نگاه قران این است؟! برای اینکه جنگ نشود با باطل تقسیم اراضی بکنید

شریعتی:   یعنی با باطل به نوعی کنار بیایی

حجت الاسلام ماندگاری:  این آیه را چیکار می کند وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ (انفال، 39) به خدا نمی دانند آیا اینقدر زندگی دنیا ارزش دارد که حتی ما حاضر بشویم با باطل کنار بیاییم؟ با باطل تقسیم به قول منافع بکنیم

شریعتی:   ساکت باشیم در برابر ظلم

حجت الاسلام ماندگاری:  دوگانه ای که قران می گوید دوگانه صلح و جنگ نیست صلح و جنگ وقتی است که دشمن هنوز نیامده و هیچ اتفاقی نیفتاده آقا بیاییم با همدیگر صلح و آرامش داشته باشیم پیغمبر هم صلح حدیبیه داشت پیغمبر هم با صاحبان ادیان تعهد نامه داشت وقتی آمدند تو خونه تون تجاوز کردند تو فلسطین و در لبنان و سوریه به حریم هوایی تجاوز کردند دیگه صلح معنا دارد؟ یا اینجا باید بگوییم اینجا دوگانه تسلیم و مقاومت است ترس بترسید تسلیم می شوید که قرآن فرمود و لا تخافوهم و خافون ان کنتم مومنین اگر بترسید تسلیم می شوید یا قوی شوید که مقاومت کنید وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم (انفال، 60) حق معرفت قران معنی اش این است هر حرفی من عمامه به سر من بارها همین جا گفتم گاهی وقتها یک حرفی زدیم اشتباه بوده اومدیم گفتیم عذر می خواهم اشتباه کردم قرآن اینطوری می گوید من اشتباه کردم هیچ اشکالی هم ندارد چقدر خوب است کسانی که این حرف را زدند جمعی بیایند بگویند ما اشتباه کردیم خلاف قرآن حرف زدیم با باطل که تقسیم منافع نمی کنند که با باطل می جنگند تا برود جنگ تا رفع فتنه در عالم امام فرمود یا شما نمی دانم یادتان است یا نه زمان جنگ می گفتیم جنگ جنگ تا پیروزی ایشان فرمودند جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم اسرائیل فتنه است انگلیس و آمریکا فتنه است تا موقعی که ریشه همه اینها کنده شود ما باید بجنگیم و مقاومت کنیم اینها متجاوز هستند هر جا هستند متجاوز هستند اینها تو هیروشیما دویست هزار نفر را در یک لحظه کشتند تازه الان می روند اونجا عرضم به خدمت تان غرامت پول گلوله هایشان هم می خواهند بگیرند همین جا متجاوز خوی تجاوزگری دارد با این که نمی شود تقسیم منافع کرد که خدا بر درجات امام بزرگوار می فرماید رابطه ما با اینها رابطه گرگ و میش است گرگ و میش که با هم مذاکره نمی کنند مذاکره وقتی است که اون هنوز شروع نکرده و ما هم شروع نکردیم مذاکره همان مبارزه است اگر می توانید مبارزه کنید بروید اگر نمی توانید به زور بگیرید این زبان زور می فهمد وقتی وعده صادق دو رفت مکان های نظامی اونها را با خاک یکسان کرد این معلوم است کلام زور را می فهمد که حضرت آقا هم فرمودند اینها باید بفهمند ایران و قدرت ایران چی است واقعا باید بفهمند خوب اینها معرفت است ما اگر اینها را واگذار کردیم به قران و عترت و ولایت از اونها فهم مان را گرفتیم و از اونها اجازه گرفتیم برای حرف زدنمان حجت داریم برویم دیواردوم انشاالله که دیوار اول را اَللّهُمَّ اَخْرِجْنى مِنْ ظُلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَكْرِمْنى بِنُورِ الْفَهْمِ بعضی ها واقعا در توهم هستند آقای شریعتی واقعا در توهم هستندو خیلی وهم بد است قرآن می گوید متوهمان وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ (اعراف، 30) خرابکاری فکر می کنند غلط است و فکر می کنند درست فکر کردند فکر می کنند شق القمر هم کردند برویم دیوار محبت تو دیوار محبت هم گفتیم هر دیواری می توانیم یک رج و دو رج و سه رج آجر بچینیم قطعا مردم ما اهل بیت را اولیاء خدا را دوست دارند همه ماها دوست داریم من در دیوار محبت یک تعبیری دارم از تولید به مصرف است خودم درست کردم انشاالله که خوب باشد علما و اساتید می شنوند اگر اشکالی دارد حتما بگویند می گویم خدا کنکور محبت در عالم قرار داده در کنکور محبت چند تا سوال می کند چهار تا سوال دارد در کنکور محبت.

  1. آیا خدا و اولیاء خدار ا دوست داریم همه مون می گوییم بله خیلی دوست داریم سوال اولشان خیلی آسان است آیا خدا و اولیاء خدا را از محبوب های حرامتان بیشتر دوست دارید؟ خیلی سوال سختی است

شریعتی:   اینجا یک عده ریزشی داریم به شدت هم ریزش داریم

حجت الاسلام ماندگاری:  من آمار ساده بهتون یک آمار ساده می دهم اصلا نیاز به رفتن و تحقیق آماری ندارد مردم می گویند سال به سال آمار اربعین و هیئت ها و سینه زن ها و سفره غدیر و جمکران اینها همه بیشتر می شود و می گویم سال به سال آمار گناه هم بیشتر می شود می گویند اونهایی که گناه می کنند از خارج از کشور نمی آیند همین مردم هستند بعضی هایشان در اربعین هستند و هم در گناه هستند هم در گناه هستند از اینها سوال می کنند کدام را بیشتر دوست داری

شریعتی:   کدامش می چربد

حجت الاسلام ماندگاری:  من خاطره ساده بگویم سوار ماشین شدیم اتوبوس بود می خواستیم جایی برویم آقایی کنار دست ما بود رفیق شدیم با هم بعد از چند دقیقه ای گفت حاج آقا اجازه دارم سیگار بکشم؟ گفتم اگه من بگویم نکش نمی کشی؟ گفت نه دیگه به احترام رفاقت با شما من یک ساعت نمی کشم و دو ساعت نمی کشم گفتم دمت گرم چقدر آقای خوبی هستی اینقدر می فهمی که به خاطر دوستی با من از اون محبت ات دست بکشی محبوبش است سیگار دیگه، بهش گفتم شما امام حسین را دوست داری یا نداری؟ گفت خیلی دوست دارم گفتم از امام حسین سوال پرسیدی یا نه؟ گیر کرد تو از امام حسین هر وقت سوال کنی بگو اجازه می دهی من سیگار بکشم؟ دوستش داری دیگه گفت عجب حرفی زدی حاج آقا

شریعتی:   یعنی علاقمندی های ما یک جاهایی تزاحم پیدا می کند

حجت الاسلام ماندگاری:  خدا در قرآن می گوید أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ (مریم، 59) هر کی شهوت را دوست دارد نماز را تباه کرده این دو تا با هم نمی سازد مثالی که بارها گفتیم مثل خربزه و عسل هر کی خربزه و عسل بخورد می برنش قبرستان این دو تا با هم نمی سازد خاطره معروف مان هم دوباره می گوییم سوار ماشین شدیم دو تا عکس بود عکس ابوالفضل و عکس خواننده خانم زمان طاغوت بهش گفتم تو گیر کنی کی را صدا می زنی؟ گفت یا ابوالفضل این را برای چی زدی گفت برای دلم زدم گفتم تو دلت ایشان کنار ابوالفضل چطوری نشسته زد تو صورتش کند گفتم دیو چو بیرون رود فرشته در آید این سوال خیلی سخت است خدا از من و شما خدا و اولیاء خدا را دوست داری همه مون می گوییم بله این رج های اول دیوار است رج دومش این است که اگر من را بیشتر دوست داری یا گناه را؟ همه مون می گوییم خدا و اهل بیت گناه را به خاطر این بگذار کنار این حدیث را یک بار دیگر خواندیم

شریعتی:   خیلی هم چیز ساده ای نیست سخت است

حجت الاسلام ماندگاری:  منی که می گویم خودم گیر هستم امیر المومنین فرمودند . أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ (نهج البلاغه) هر کی من گاهی وقتها در حرم امام رضا اول به خودم گفتم بعد به بقیه گفتم می خواهید برای امام رضا هدیه بیاورید مخصوصا ایام ولادت جشن تولد امام رضا هدیه بیاورید عیدی بگیرید هدیه چی بیاوریم پول بندازیم ضریح؟ گفتم امام رضا به پول من و شما احتیاجی ندارد گفتند فرش بیاوریم و گل بیاوریم گفتم نه نیاز ندارد شرینی بیاوریم گفتم نه امام رضا می فرماید گناه را هر جا به خاطر من گذاشتی کنار بیا به من خبر بده آی جوان ها هر وقت گناه را نه فقط جوان ها پسرها و دخترها و خانم ها و آقایان و مدیرها و مسئولان هر وقت یک گناهی را به خاطر امام زمان و به خاطر امام حسین و به خاطر امام رضا گذاشتی کنار بدون داری دیوار محبت ات را می بری بالا و به همانجا یک اشکی بریز می گفت باور کنید گناه را دوست داشتم ارزان هم بود اونجا گناه هم ارزان است و هم فراوان است و هم همگانی شده متاسفانه به خاطر محبت شما گذاشتم کنار

شریعتی:   یک نکته ای هست حاج آقای ماندگاری مستلزم این است که ماها چقدر خودمان را می شناسیم و چقدر قدر خودمان را می دانیم به معنای واقعی کلمه یادتان است سالهای اول سمت خدا بود شاید مثلا دوازده سیزده سال پیش یک نوجوانی به ما پیام داد گفت ما تو خونه مون ماهواره داریم یادتان است؟ گفت برادرم می گوید تا این خانه ماهواره روشن است نمی خوام این صدا به گوشم برسد شب های سرد زمستان می رود در تراس می نشیند و بیرون خانه می ایستد تا ما بخوابیم اون بیاید تو از شما درخواست کمک داشتند اگر آقای ماندگاری بهش بگویند یادتان این معرفت اون بچه را می رساند

حجت الاسلام ماندگاری:  میدانید چرا؟ علت اینکه ما به خاطر محبت خدا گناه را بگذاریم کنار چون خدا در قرآن گناه را معرفی کرده سه تا معرفی در قرآن راجع به گناه است یک رجسٌ من عمل الشیطان رجس یعنی کثافت و پلیدی پسره به من گفت حاج آقا سر راه من گناه سبز می شود معمولا هم گفتم سر راه تپه نجاست سبز بشود چیکار می کنی گفت حتما مسیرم را عوض می کنم گفتم اگر باور کنی

شریعتی:   اون حقیقت و واقعیت را فهمیده

حجت الاسلام ماندگاری:  گفتم گناه از این نجاست نجس تر است خدا که من را دوستم دارد ببخشید من از طرف خدا می گویم قربونت بشوم چرا خودت را می خواهی آلوده کنی تو قدرت بیشتر از این است و حرمت تو از کعبه بالاتر است من تو را اشرف مخلوقات خلق ا ت کردم اگر می خواهی به خاطر خدا و اهل بیت دست از گناه بردارم همان لحظه باور کنم گناه کثافت است دو تا خاطره دیگر می خواهم بگویم یک جوانی گفت حاج آقا شما می گویید اهل بیت معصوم هستند نه گناه می کند و نه فکر گناه می کند من اولی اش را قبول دارم امام علی گناه نکرد ولی حاج آقا فکر گناه نمی شود نکرد می بینی فکرهایی می آید سراغت من باید یک چیزی بهش می گفتم بچسبد بهش گفتم گناهی است من الان برای تو از روی رساله می خوانم یقین دارم تو معصومی به اون گناه نه فکرش را می کنی و نه انجام می دهی گفت چه گناهی؟ گفتم نجاست خوردن تو تا حالا فکرش را کردی نجاست بخوری گفت حالم به هم می خورد گفت خیلی کثیف است گفتم گناه در نگاه امیر المومنین از اون نجاست نجس تر است خاطره سوم خاطرات من هم تکثیر شود خوب است از قرآن و روایات یک آقایی به من گفت من می دانم مشروب حرام است ولی شب های عروسی رفیق ها خیلی تعارف می کنند یک خورده مشروب می خورم ولی با آب قاطی می کنم می خورم گفتم تو جزو انجمن اسلامی مشروب خورها هستی که اینقدر می فهمی مشروب خالی خالی اش حرام است با آب قاطی می کنی من یک پیشنهاد بهت می دهم گفتم یک پارچ آب را با یک قاشق نجاست قاطی کن گفت اَه! من هم گفتم کوفت اَه! خندید گفتم برای چی نمی خوری خوب نجاست است گفتم اون هم نجس است اون را نفهمیدی خدا گفته این را خدا گفته فهمیدی به خاطر خدا خودم را آلوده نکنم این خیلی مهم است ما خدا را آلوده نکردم من گناه بکنم نه خدا آلوده شده نه اهل بیت آلوده شدند خدا می گوید به خاطر اینکه من را دوست داری خودت را آلوده نکن یک، معرفی گناه توی قرآن یک کثافت و رجسٌ من عمل الشیطان، 2- گناه آتش است يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا (تحریم، 6) هیچ آدم عاقلی خودش را به آتش نمی سوزاند این خدای مهربان می گوید به خاطر محبتی که به من داری خودت را نسوزان خودسوزی نکن یا جای دیگر قرآن می فرماید هر که مال یتیم بخورد يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‌ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ ناراً وَ (نساء، 10) آتش نخور کدام آدم عاقلی با آتیش بازی بکند یا خودش را بسوزاند؟ این دو، سومین معرفی خدا در قرآن راجع به گناه می فرماید تو گناه بکنی دیگه لهم قلوبٌ لا یفقهون بها قلبت از درک می افتد وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا (اعراف 179) دیگر حقیقت و کلام حق را نمی شنوی اولئک کالانعام بل هم اضل سقوط می کنی کثافت آتیش است و سقوط است از سه چیزی که مردم فرار می کنند جاده چالوس و شمال شما رفت و آمد دارید از یک متری دره گاردریل و مانع گذاشتند خوب بگذار بروم جلو ببینم چه خبر است نزدیکش هم نباید بشوی خدا می گوید نزدیک گناه هم نشو باز این خاطره را شاید شنیده باشند عزیزان و گفته باشند یک ماشینی توش چند تا جوان بودند یکی سگ تو بغلش بود خدا همه را نجات بدهد از این سقوط حاج آقا شما با حیوانات مخالفید؟ نه سگ باشد در آغلش باشد گربه باشد در آغلش باشد در رخت خواب شما که جایش نیست سگ در بغلش بود خیلی هم قیافه می گرفتند شما سگ ندارید ما سگ داریم جگرتون بسوزد و دلتان بسوزد بهش گفتم جوان قربونت بشوم اگر دانشجو باشی ترم آخر باشی با ترم اول نمی پری می گویی افت کلاس دارد من بالام و اون پایین بازاری باشی و عمده فروش باشی با این دست فروش نظامی باشی و درجه ات بالا باشد با این درجه پایین هی سه چهار تا مثال زدم دیدم اینها را می فهمد گفتم قربونت بشوم خدا دوستت دارد تو اشرف مخلوقاتی و طبقه بالا جایت است این حیوان با این نپر افت کلاس دارد گفت عجب حرفی زدی حاج آقا شیشه ماشین رفت بالا سگ رفته پایین دیگه قیافه نگرفتند ببینید خدا می گوید اگر من را دوست داری اولیاء من را دوست داری و راست می گویی که راست می گویی با کثافت بازی نکن با آتیش بازی نکن خودت را نسوزان و خودت را هم پرت نکن به پله پایینی یک حرف بدی است؟

شریعتی:   یک سری اقتضائاتی دارد این دوست داشتن یک سری لوازم و فهمی دارد

حجت الاسلام ماندگاری:  طبیعی هم هست آقای شریعتی این همان تبری و تولی است یا تولی و تبری دوست داشتن دوستان خدا و دشمن داشتن دشمنان خدا

پس اولین سوال کنکور محبت چی شد ماها را دوست دارید همه مردم اولیاء خدا را دوست دارند حتی اونهایی که دین هم ندارند خدایی را در وجودشان دوست دارند سوال دوم خیلی سخت می شود به قول شما ریزشش زیاد می شود آیا اگر من را دوست داری اون ضد من هم دوست داری؟ گناه ضد خداست ظالم ضد خداست باز این داستان وجود نازنین امام کاظم علیه الصلات و السلام به عرضم به خدمت تان صفان جمال معروف است دیگر صفان جمال آژانس داشت اون موقع آژانس شتر بوده پیکان و پژو  و سمند نبود شتر می دادند برای کرایه صفان جمان شترهایش را داده بود به هارون برای سفر مکه امام کاظم صدایش زدند سلام الله علیه فرمودند شنیدم شترهایت را به فلانی کرایه دادی متوجه نشد و به قول ما دو هزاریش نیفتاد و ایشان گفت بله برای سفر مکه دادم برای عیش و نوش و عیاشی ندادم حضرت فرمودند می دانم برای اینکه برایش روشنش کند فرمودند همه کرایه را گرفتی نه نصف کرایه را پیش کرایه و نصف کرایه هم پس کرایه است فرمودند آیا آرزو می کنی هارون از این سفر سالم برگردد بقیه پول تو رو بدهد یعنی دوست داری ظالم سالم بماند و سالم از سفر برگردد گفت بله آقا طبیعی است بقیه پولم را باید بدهد فرمود همین مقدار که یک ظالم را دوست داری در ظلم هایش شریک هستی اگر ما را دوست داری نباید او را دوست داشته باشی صفان هم آدم زرنگی بود رفت تمام آژانسش را فروخت هارون صدایش زد گفت ما پیرمرد شدیم و دیگه می خواهم بازنشسته کنم خودم را به تعبیر امروز می گویم ما همه شترهایمان را فروختیم برو با یکی دیگه قرارداد ببند هارون گفت هارون فهمید زرنگ است گفت من که می دانم کی بهت گفته که با من به هم زدی ولی چون به ما خدمت کرده بودی کاری ندارم تعابیر ظاهراً اینطوری است ببینید گناه را دوست داشتن ظالم را دوست داشتن الان این نظری که دارند می گویند اسرائیل یک تیکه از سرزمین را داشته باشد یعنی چی؟ یعنی بقاء ظالم امام چی فرمود؟ اسرائیل باید از صفحه روزگار محو بشود حضرت آقا چند سال پیش فرمودند 25 سال دیگر اسرائیلی وجود نخواهد داشت انشاء الله اما اینکه ما حاضر شویم ظالم باشد این مخالفت محبت الهی است این مخالف این آیه وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ۗ (بقره، 165) پس اگر دیوار محبت می خواهد برود بالا اول دوست داشتن است دو دوست نداشتن است در واقع اگر خدا را دوست دارم باید گناه را دوست نداشته باشم و ظلم و خیانت را دوست نداشته باشم و جنایت و دروغ و مفسده و فساد را دوست نداشته باشم و منکر را دوست نداشته باشم به هر قیمتی الان اگر به من یک پولی بدهند و من یک بی قانونی بکنم یک خلاف و پارتی بازی و جابجایی و حق کشی بکنم در واقع من دیوار محبتم را خودم دارم خراب می کنم این را حواستان باشد این دو، سه سومین سوال کنکور محبت این است خدا به ما می فرماید که آیا من و اولیاء من را از عزیزان و تعلقات ات بیشتر دوست داری؟ هی دارد سخت تر می شود آیه 24 سوره توبه که بارها خواندیم قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ (توبه، 24) من این آیه را می خواهم اینطوری معنا کنم در کلاسی بودم در دانشگاه تهران یک جوانی سوال کرد حاج آقا این چه خدایی است به حضرت ابراهیم پدر می گوید چاقو بگذار روی گلوی اسماعیل پسر این چه خدایی است گفت چرا جواب نمی دهید گفتم باید یک صحنه ای پیدا کنم صوتی و تصویری و سمعی و بصری جوابت بدهم گذشت چند هفته یک جوانی در کلاس بود موهای عجیبی داشت هنوز اون مدل را ندیدم من خیلی موهایش عجیب بود من با بچه های کلاس رفیق بودم گفتم با این موهات چطوری می خوابی تو شبها؟ گفت نشسته

شریعتی:   نه بابا!! نشسته!

حجت الاسلام ماندگاری:  به جان خودم بچه ها تشویقش کردم من گفتم باریک الله گفتند حاج آقا چه باریک اللهی دارد گفتم این خواب را دوست دارد موهایش را بیشتر می خواستم ببیند کدوم براش عزیزتر است اون یکی دیگر را فدا می کنند بیننده ها و صدا و سیما ببخشند گفتم موهایت را برای چی درست کردی گفت برای اینکه بهم نگاه کنند و رابطه بزنند گفتم اگر یکی پیدا شد و گفت شرط رابطه من این است که باید موهات را چهار راه بزنی می زنی؟ گفت حاج آقا اگر پیدا بشود هشت راه می زنم باز خندیدند و  این براشون مهم است گفتم نگاه کن خوابت رادوست داشتی موهات را بیشتر موهات را دوست داشتی رابطه را بیشتر یعنی یک رتبه بندی کردی بین مخلوقات خدا به ابراهیم خلیل فرمود من را بیشتر دوست داری یا اسماعیل ات را من را بیشتر دوست داری یا هاجر را من را بیشتر دوست داری یا گوسفندانت را اذ ابتلی بربه کلمات خیلی عجیب است حضرت ابراهیم اول با مالش امتحانش کرد یک صبوح قدوس و ربنا و رب الملائکۀ و الروح را شنید یک سوم گوسفندهایش را داد طرف نمی د

ید گفت نام محبوب من را بردی یک سوم گوسفندها را بهت هدیه دادم دوباره برد یک سوم دیگر سه باره برد همه گوسفندهایش را داد گفت یک بار دیگر نام محبوبم را ببری خو دم غلامت می شوم صاحب صدا اومد گفت من مامور خدا بودم بر امتحان محبت تو امتحان محبت خیلی سخت است دفعه دوم این امتحان مال بود همین جا می خواهم یک پرانتز باز کنم آقای شریعتی تا ما باور نکنیم کمک به مردم غزه و لبنان و گرفتارهای عالم را چه مملکت خودمان چه بیرون این کمک یعنی امانت دادن دست خدا ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللهِ باق (نحل، 96) که جلسه قبل گفتیم یعنی ذخیره برای آخرت خودم یعنی جابجایی از جیب دنیای خودم به جیب آخرت خودم با سود بیشتر یعنی پاک کننده گناهان خذ من اموالهم صدق تطهرهم یعنی بالا رفتن درجات قرب ان رحمت الله قریب من المحسنین یعنی در واقع برای آخرت خودم ذخیره کردم تا اینها را ما باور نکنیم انفاق از تب تبدیل به فرهنگ نمی شود در مملکت ما امروز تب انفاق الحمدلله هست یادتان است در برنامه مشکل خانواده ای گفته شد مردم چقدر پیام دادند این خانواده کجا هست برویم کمک کنیم من تحریکی احساس می شوم برای زلزله و سیل

شریعتی:   این باعث می شود فرهنگ عمومی ماندگار

حجت الاسلام ماندگاری:  اگر فرهنگ شد سه تا اتفاق می افتد یک باور می کنم خسارت نیست سود است منفعت است و باور می کنم باید دائم باشد وَ الَّذِينَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ «24» لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ (معارج، 24) هر روز و شاید روزی چند بار صدقه و انفاق بدهم باور می کنم باید دیگران را هم دعوت کنم و تواسعوا بالحق این می شود فرهنگ، خدا به حضرت ابراهیم اینطوری امتحانش کرد حالا آیه معنا پیدا می کند لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ (آل عمران، 92) درود و رحمت خدا بر شیر زنانی که طلاهایشان را اینطوری دارند هدیه می کنند برای امر خیر ولی من به شما عرض کردم بارها هم عرض کردم آقای شریعتی این آوارگان چند میلیونی تا موقع هایی که خانه هایشان ساخته شود ماهها یا شاید سالها طول بکشد باید مثل مهاجر و انصاری که در زمان پیغمبر انصار را زندگی شان را با مهاجر تقسیم کردند ما هم تا موقعی که اینها وضعیت و سامان پیدا کنند کمک شان کنیم این می شود سوال سوم کنکور محبت بسیار خوب سوال چهارم خیلی سخت است بگذارید برای بعد

شریعتی:   ببینیم بعد از تلاوت چقدر فرصت داریم خیلی از شما ممنون و متشکرم انشاالله که تو همه امتحانات و ابتلائات زندگی که آزمون محبت است انشاء الله ما موفق و سربلند باشیم و خودشان عنایت بکنند و مدد بکنند آیات را بشنویم بعد از تلاوت آیا انشاالله با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما ببینیم چقدر فرصت داریم انشاالله ادامه فرمایشات حاج آقای ماندگاری را خواهیم شنید اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

( قرآن کریم آیات سوره مبارکه یوسف صفحه236)

شریعتی:   اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم الهی که حال دلتان همیشه خوب باشد انشاالله که عامل به آیات نورانی قرآن کریم باشیم و آیات سوره مبارکه یوسف را شنیدم آیات ابتدایی و حالا این قصه ادامه خواهد داشت و انشاالله هر روز نکته هایش را خواهیم شنید حاج آقای ماندگاری وقت در اختیار شماست و حسن ختام فرمایشات شما.

حجت الاسلام ماندگاری:  من به جای قصه حضرت یوسف قصه ابراهیم سلام الله علیهما را که عرض کردم تمامش کنم

شریعتی:   قصه یوسف را البته ما خیلی مدیون حاج آقای عابدینی هستیم الحمدلله واقعا بیان قشنگ ایشان

حجت الاسلام ماندگاری:  به آن جوان گفتم ای جوان خوابت را فدای موهایت کردی و موهایت را فدای ارتباط خدا هم به حضرت ابراهیم فرمود می گویی من را دوست داری و اسماعیل را هم دوستی خدا گفت پس اون را فدای من کن ولی خدا به ابراهیم گفت ببر به چاقو فرمود نبر این خیلی مهم است لذا فرمود عرضم به خدمت تان قد صدقت الرؤیا رویایی که  دیده بودی و امر به تو کرده بود صادق شد و تصدیق شد و تو امتحانت پیروز شدی یعنی ما ببینید تو سوال کنکور محبت یک سوال داریم از اصل محبت الحمدلله همه پیروز هستند نمره اش عالی یک سوال داریم از ضد محبت اینجا خیلی هایمان مشکل داریم و یک سوال داریم از اولویت بندی محبت اولویت بندی همه مون مالمان را دوست داریم اما چطوری در راه خدا داریم خرج می کنیم امروز به اعتقاد من قصه مهاجر و انصار آقای شریعتی فلسطین و غزه مهاجر هستند تمام مسلمان ها و ما ایرانی ها انصار هستیم اگر راست می گوییم انصار رسول الله و پیغمبر و اهل بیت و ولایت هستیم بیاییم زندگی هایمان را نمی گویم تقسیم کنیم نصف به نصف یک هزارم گفتم همه مون هر روز برای این محرومین و آواره ها سهمی را بگذاریم تا به این آیه عمل کرده باشیم و این را مدامش کنیم و هم عمیق کنیم و بدانیم به نفع خودمان است و هم مداومش کنیم و هم تکثیرش کنیم الان هر میهمانی و دورهمی جمع شدیم بگوییم یا علی مدد انشاالله اتفاق خوبی بیفتد

شریعتی:   مهمتر از همه همدلی است

حجت الاسلام ماندگاری:  انشاالله که مردم  ما این اتفاق را رقم می زنند انشاالله بهتر و عمیق تر و مداومتر سوال چهارم را می گذاریم برای هفته آینده به شرط توفیق و حیات انشاالله

شریعتی:   خدایا به هر کسی که به هر نحوی به این آوارگان عزیز و به گرفتارها کمک می کند به جانش به مالش و به عمرش و به نسلش برکت عنایت بفرما و توفیق خدمت گذاری در عصر ظهور را به او عنایت بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

حجت الاسلام ماندگاری:  اللهم صل علی محمد و عجل فرجهم حاج آقای ماندگاری خیلی ازتون ممنون و متشکرم فردا انشاالله با حضور حاج آقای نظافت خدمت تان خواهیم رسید و به شما سلام خواهیم کرد الان هم کبوتر دلمان را بفرستیم به سمت مدینه منوره و از همین جا عرض کنیم محضر آقایمان صاحب مون و حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم که السلام علیک یا رسول الله متشکرم از شما حاج آقای عاملی.