اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-08-07-حجت الاسلام پناهیان-نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی ( ذکر و مدیریت ذهن )

بسم الله الرحمن الرحیم ملایی: اللهم صل علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم سلام عرض می کنم خدمت شما مخاطبان عزیز برنامه سمت خدا، بیننده های گرامی و شنونده های بزرگوار و خانم ها و آقایان و کوچکترها و بزرگترها و هر کس که الان یا در فرصت دیگری ممکن است که این برنامه را بشنود و ببیند الهی که زندگی هایتان سرشار از موفقیت و سرشار از نشاط و معنویت و دل تان خوش باشد الهی یک دعایی قدیمی ها می کردند بعضی وقتها یک چند تا چیز را پشت سر هم دلتان خوش و سرتان سبز و لبتان خندان و جیب تان الهی از برکت و مال حلال پر باشد و سفره تون پر برکت دوشنبه است حاج آقای پناهیان عزیز اینجا هستند و می دانید چند هفته ای است بحثی را حاج آقا پیش می برند بسیار مهم و تاثیر گذار در موفقیت های ما بحث مدیریت ذهن خیلی حرفها را مرور کرده ایم چرایی این بحث و نقشش در زندگی و چه مراحلی طی می شود برای مدیریت ذهن و چه عواملی وجود دارد که ما اگر اون را داشته باشیم و عمل کنیم ذهنمان را بهتر مدیریت خواهیم کرد و حالا ادامه بحث را بفرمایید خدمت خود حاج آقا باشیم سلامٌ علیکم و رحمت الله.

 

 

حجت الاسلام پناهیان:سلام عرض می کنم خدمت بینندگان عزیز و مردم ایران زمین سرافراز و مقتدر که پس از انقلاب اسلامی در هر دهه یک جلوه از اقتدار و شکوه ایران در جهان به نمایش گذاشته می شود از مدافعین این سرزمین باید تشکر کرد و سلام ویژه خدمت شان داشت و به محضر شهیدان، شهیدانی که اخیراً در دفاع از این میهن پاک به شهادت رسیدند برای اونها درود ویژه فرستاد و خداوند متعال انشاء الله کشور ما را به ظهور حضرت ولی عصر ارواحناه له الفداء سریعاً ملحق بفرماید تا ما نقش آفرینی خودمان را آنچنان که وعده فرمودند در جهان بیشتر ببینیم.

ملایی:  انشاء الله الهی آمین انشاالله باشد و لیاقت و سعادتمان که بمانیم و ببینیم، حاج آقای پناهیان بحث مدیریت ذهن و قصه تاثیر ترس در این ماجرا دیگر تمام شد فکر می کنم هر کسی دوست  داشته باشد دوباره ببیند و بشنود می تواند به بایگانی برنامه در شبکه سه سیما و کانال ها مراجعه کند امروز

حجت الاسلام پناهیان:  بسم الله الرحمن الرحیم

ما از عوامل مخل در مدیریت ذهن یا عواملی که زمینه را فراهم می کنند برای مدیریت ذهن درست صحبت کردیم به این ترتیب که ترس از غیر خدا و اساساً هر نوع استرسی اختلال ایجاد می کند در مدیریت ذهن و بعد وقتی اختلال ایجاد کرد در مدیریت ذهن در تفکر سالم و تفکر خلاق و  در نشاط روحی و بسیاری از موضوعات دیگر حتی در جسم انسان هم اختلالات فراوانی پدید می آید و وقتی که بخواهیم مقابله کنیم با ترس از دو مفهوم استفاده کردیم یکی به امنیت برسیم در ایمان به خدا، و این یک شعار مذهبی نیست یک دستور فوق العاده پیشرفته روانشناسانه است و انسان وقتی می بیند خداوند متعال از عقائد دینی با کلمه ایمان استفاده کرده اند یعنی از کلمه ایمان برای ارتباط با خدا از یک عقائد و افکار سالم و از یک جهان بینی درست توحیدی استفاده کرده اند آدم می فهمد که خداوند متعال به اثر یک جهان بینی توحیدی و به اثر اصول و عقائد کار دارد که اون امنیت یافتن انسان هست خوب امنیت یافتن بستری است برای مدیریت ذهن بدون ایمان نمی شود و مفهوم دیگری که ازش استفاده کردیم  ترس از خود خداست یعنی اون ترسی که نباید داشت تا اختلال در مدیریت ذهن پدید نیاید اون ترس را اتفاقا باید از خدا داشت و وقتی اون ترس را از خداوند متعال داشته باشیم یک ترس ملیح و جذابی است ترس استرس زا نیست بلافاصله آرامش بخش است برای انسان، این تمرکز می دهد به انسان و مدیریت ذهن انسان را تقویت می کند خوب عوامل دیگری هم برای اختلال در مدیریت ذهن یا کمک کردن به مدیریت ذهن وجود دارد که الان ازشون صحبت نمی کنیم همین دو تا عامل به عنوان فراوان ترین عامل ترس و ایمان و در کنارش ترس از خدا همین به عنوان مهمترین عامل در این مرحله کافی است حالا به خود عملیات مدیریت ذهن بپردازیم مدیریت ذهن چی هست فرایندی که طی می کند و خود عملیات مدیریت ذهن غیر از اون عواملش است و باز عوامل دیگری هم هستند که آدم ازش صحبت کند خود مدیریت ذهن آیا در قرآن کریم با لفظی ازش یاد شده یا نه شما فرمودید که این بحث مهم است بنده خدمت بینندگان عزیز عرض می کنم یادمان باشد هر بحث مهمی باید در قرآن مهم باشد نه فقط در قرآن ذکر شده باشد باید بهش پرداخته شده باشد و بسیار مهم است اهمیت بهش داده شده باشد و ما می خواهیم امروز ببینیم اصلا عملیات مدیریت ذهن اسمش در قرآن چی است و آیا همانطور که مجری برنامه سمت خدا فرمودند از اهمیت لازم برخوردار هست یا نه؟ درسته؟ اگر نامی برای مدیریت ذهن بشود قرارداد و این نام در قرآن آمده باشد خیلی جذاب است و اگر به همین اندازه که ما فکر می کنیم باید به مدیریت ذهن اهمیت داد خداوند متعال هم در قرآن اهمیت داده باشند به مدیریت ذهن دیگر ما اینجا یک سور و ساتی راه می اندازیم رفتیم سراغ یک موضوع مهمی که خدا تایید می کند اهمیتش را و برایش برنامه دارد.

مدیریت ذهن یعنی شما رهبری بکنید فکر خودت را که به چی مشغول باشی مدیریت ذهن این است دیگر مدیریت ماشین و فرمان ماشین را دستت می گیری روشن می کنی به کدام جهت می روی این یعنی مدیریت کردی ماشین را مدیریت ذهن یعنی اینکه انسان توجهش به چه موضوعی معطوف است؟ تفکرش درباره چی است؟ چه مقدار در مورد هر موضوع تفکر می کند؟ آیا منفی نگاه می کند یا مثبت نگاه می کند؟ اینها همه اش تحت عنوان مدیریت ذهن می تواند قرار بگیرد

ملایی:   برونداد این تفکر و اندیشه چی خواهد بود که نتایجش چی است ما به این عوامل و نتایج فعلا کاری نداریم خود به دست گرفتن فرمان ذهن که من الان به چی توجه کنم نامش در قرآن هست ذکر، ذکر دقیقاً یعنی مدیریت ذهن، ذکر نامی است برای کنترل ذهن، نه فقط کنترل، بلکه به چی فکر کنی و برنامه بهت می دهد خداوند متعال، و همه مومنین می دانند ذکر چقدر مهم است بیش از دویست مرتبه 220 مرتبه خداوند متعال از ذکر یاد کردند خداوند متعال این جزو رقم های بسیار بالاست در قرآن کریم از ذکر بالاتر ایمان را داشتیم و خوف را داشتیم و البته به انحاء مختلف ولی ذکر جزء فراوان ترین مفاهیمی است که در قرآن تکرار شده از این مهمتر نام قرآن ذکر است یعنی مهمترین کاربرد قرائت قران مدیریت ذهن است ذهن خودت را بسپار به قرآن بگذار او مدیریت بکند ذهن تو را الان به این توجه کن و بعد به این توجه کن و بعد به این نگاه کن و تکرار کن و یک مقدار بایست و رد شو به اینجا برو و به این مطلب نگاه کن واقعا انسان چطور وقتی می نشیند پای یک موسیقی بلا تشبیه ذهنش را می سپارد به این موسیقی و ضرب آهنگ ها و آنچه که خوانده می شود و ذهن انسان را حرکت می دهد از این گوشه غم و به آن گوشه اندوه یا هر چیز  دیگری وقتی شما قرآن می خوانید ذهنت را سپردی به قران تو مرا ببر به هر جایی که می خوانی لذا اسم قرآن شده ذکر و جالب است من به بینندگان عزیز عرض بکنم بیشترین نام برای قرآن ذکر است حتی از کلمه قرآن و از هر کلمه دیگری وصف ذکر فراوان ترین است حتی برای کتاب های آسمانی دیگر هم نام ذکر استفاده شده، شیوه بیان قرآن هم یک شیوه علمی نیست بیشتر یک شیوه ذکری است انگار یک جوری این مطالب علمی فشرده ذیل آیات نورانی قرآن و ذیل کلمات حکیمانه پروردگار فراوان در فراوان قرار گرفته منتهی شما می توانی او را به شیوه ذکر مطالعه بکنی به همین دلیل قران را با صوت می شود خواند و به همین دلیل قرآن را مکرر می شود خواند و به همین دلیل یک ترنمی در ذهن و زبان انسان می تواند قرآن داشته باشد یادمان باشد ذکر به قول علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه فقط ذکر زبانی نیست اتفاقا می شود قرآن را حذف کرد و ذکر فکری باشد گفته می شود حضرت امام دائم الذکر می باشند نه اینکه لبهای خودشان را تکان بدهند این خیلی سخت است لبها و ذکر و صدای ما برای ذکر می خواهد کمک کند ذهن ما را مدیریت کند و یا خودش در مقابل اون مدیریت ذهن ارزش کمتری دارند وقتی به زبان می آید بیشتر می شود ورد اوراد محترم است ورد هم محترم است ولی به اندازه ذکر محترم نیست وردی که همراه با مدیریت ذهن باشد ذکر است ذکری که بدون مدیریت ذهن باشد صرفاً اورادی است که بر زبان جاری شده است حتی شما تسبیح دستتان می گیرید این تسبیح هم اومده به کمک صوت شما که با صدا داری ذکر می گویی و یا زبان شما و دهان مبارک شما که دارید ذکر می گویید اینها هم می خواهند کمک کنند به مدیریت ذهن، حتی سر نماز چشم تان را باید به محل سجاده و سجده خودتان بدوزید این دارد کمک می کند به مدیریت ذهن و ذکر شما ذکر به گونه ای در قران تعبیه شده که یک بار یکی از آیاتی که واقعا انسان در حال خوش این آیه را بخواند گریه می کند و هر کی خواست گریه کردن را پای آیه های قرآن تجربه کند یک گریه نه از سر اندوه یک گریه از سر شدت لطافت بیان خدا این آیه را من برایش پیشنهاد می کنم برود با این سوره نازنین قمر صفا کند این سوره سه صفحه بیشتر نیست اما چهار مرتبه این آیه درش تکرار شده و تکرارهای خدا خیلی قشنگ است می فرماید وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ ما قرآن را آسان کردیم برای ذکر، ما طراحی کردیم قران را برای ذکر، ذکر ببین چقدر اهمیتش مهم است که قرآن به این عظمت باید بیاید کمک کند برای مدیریت ذهن وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ

 از اینجا به بعدش اشک آدم را در می آورد و هل من متکر آیا کسی هست ازش استفاده کند برای مدیریت ذهن خودش؟و آیا کسی هست تذکر دریافت کند به یاد آن چه باید بیفتد آیا کسی هست اثر بپذیرد همراهی کند از غفلت در بیاید با قرآن این را با اون فاصله هایی که خداوند متعال بین این آیات مکرر که عین همدیگر هم تکرار می شود

وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ من گفتم و هل من مدّکر فکر کنم

حجت الاسلام پناهیان:  بله یک بار فرمودید فهل من مدّکر این را با اون فاصله های آیاتی که بینشان هست نگاه کنید یک دفعه خدا بر می گردد تکرار کند در این سه صفحه خدا می تواند بکشد قاری من نمی دانم یک قرائت خوب و مجلسی برای یک قرائت مجلسی منشاوی طور و یا

ملایی:   یا استاد مصطفی اسماعیل

حجت الاسلام پناهیان:  یا آقای منصوری خودمان بخواند یا آقای ابوالقاسمی عزیز بالاخره اسامی ماشاالله زیاد است

ملایی: اساساً قاریانی که قرائتشان معنا محور است اونها دیگر خیلی می توانند اینجا   

حجت الاسلام پناهیان:  یعنی موقع تکرارش می توانند به شهادت برسانند مستمعین را و لقد القرآن بالذکر واقعا یک جوری طراحی شده برای اینکه به ذکر تو تکرارش کنی در ذکر تکرار هست در ذکر تمرکز هست در ذکر تمرکز هست در ذکر تفکر هست اینها همه در معنای ذکر وجود دارد توجه نداشته باشی ذاکر نیستی می شود غافل تفکر نکنی به آنچه که باید به آن بیاندیشی ذاکر نیستی می شوی غافل و خیلی از عبارات دیگری که در توضیح ذکر می شود آورد ذکر چقدر مهم است امام صادق علیه السلام می فرماید اصل گمراهی ریشه اش بر می گردد به غفلت آدم ها بد نیستند فقط غافل هستند خیلی معنای عمیقی دارد و اصل هدایت بر می گردد به ذکر این با آیات قرآن هماهنگ است می فرماید لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ (تین، 4) در بهترین وضعیت تو را آفریدم و نفس و ما سوئها قسم به آنکه جان آدمی را اینقدر زیبا آفرید قسم به جان آدمی قسم به این نفس خوب پس این زیباست فالهمها فجورها و تقواها می فرماید فِطْرَةَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا (روم، 30) اصلا این دین با ساختار وجود تو هماهنگ است پس من همه چیز دارم شما یک بار تو قرآن نمی بینید از تعبیر انسان کامل استفاده بشود چون ما ناقص نیستیم کامل بشویم ما کامل هستیم فقط ناقص نباید بشویم

ملایی:   غافل نشویم که چیزی را از دست بدهیم

حجت الاسلام پناهیان:  الا من اتی الله بقلبٍ سلیم یعنی خودت را سالم بیاور پیش من سالم بیایی با بزرگترین دارایی ها اومدی همه می خواهند بهت حمله کنند و همه چیزت را بگیرند ابلیس و دشمن داری این پدافند شجاع ما و پدافند که یک روزه درست نمی شود که زحمت هایی که از شهید تهرانی مقدم کشیدند تاشهید لطفی نیاسر و بقیه شهدایی که در این راه به شهادت رسیدند چه قربانی هایی ما دادیم تا به اینجا رسیدیم و قربانی های عزیز اخیر، اینها دارند چیکار می کنند؟ این سرزمین را نگه می دارند معلوم است ما دارایی های فراوان داریم که دشمن می خواهند ما را بزند یکی از دارایی های فراوان ما که دشمن اعتراف می کند دارایی هایمان فکر سالم انسانی است فکری که انسان ها را از بردگی نجات می دهد این فکر هر کجا برود حالا من توضیح ندهم اونجا خودشان از خودشان دفاع کردند چقدر زیباست می خواهند منشأ این فکر را بزنند بگویند این فکر موفق نیست و رها کنید این فکر را پس ما یک دارایی هایی داریم الان رسانه های دشمن و هر کسی با ما دشمن است سعی می کند حواس ما را از نقاط قوت مان پرت کند و به نقاط ضعف معطوف کند ابلیس در درون خود ما مدام ما را چیکار می کند؟ یا به چیزی که نداریم توجه مان را جلب می کند و یا به ترس هایمان ترس از اینکه این چیزها را از دست بدهیم می گوید تو به اینها متوجه بشو که از شکر داشته هایت باز بمانی ما در مورد ذکر که چطوری از این استفاده کنیم چطوری حالا مدیریت کنیم در واقع بیشتر انشاالله صحبت خواهیم کرد اصلا عملیاتی که صهیونیست ها انجام دادند بیشتر از این عملیات خرج می کنند و بیشتر از موشک ها و هواپیماها و بیشتر از هزینه نظامی هزینه می کنند ذهن ما را منحرف کنند و این واقعا خیلی چیز عجیبی است و واقعا بیشتر هزینه می کنند که ذهن مسئولین ما را خراب کنند و ذهن مردم ما را خراب کنند ذهن را که خراب کردند زمین را هم تصرف خواهند کرد و نابود خواهند کرد و خراب خواهند کرد و زمین وجود انسان راهم خراب خواهند کرد کما اینکه ذهن انسان هم خراب شود جسم انسان خراب می شود بعید نیست من این را در جمع اساتید پزشکی می گفتم پزشکان محترم بعضی اعتراض کردند نمی دانم الان یادم نیست کدام دانشگاه بود خدمت اساتید دانشگاه می رسیم جلساتی دارند برای گفتگوهای علمی و معنوی یک بار عرض می کردم که بعید ندانید شما در آینده نزدیک خواهید دید که یک پزشک محترم چند تا دارو می نویسد برای جسمش چند تا ذکر پایین نسخه بنویسد اعتراض پزشکان محترم به چی بود می خواستم توضیح بدهم دیدم ناراحت شدند و چند نفر اعتراض کردند و گفتند الان اینطوری هست چرا می گویی چند وقت دیگر الان اینطوری هست من نمونه هایی را مثال می زدم بعد نمونه هایی که به توصیه می گفتند ممکن است ما ذکر مثلا ننویسیم ولی بهش می گوییم که آقا این اضطراب چی است زدی داغون کردی مثلا جسم خودت را معلوم است برای ما که در اثر اضطراب بهش می گوییم نماز خودت را اهمیت بده نماز می خوانی؟ می گوید ما می گوییم اینها را صریح

ملایی:   چرا شما می گویید بعداً

حجت الاسلام پناهیان:  چقدر قلبم شاد شد وقتی پزشک محترمی این حرف را می زد استاد دانشگاه که حالا بعضی از پزشکان ممکن است مبادرت به تدریس و اینها نداشته باشند چقدر آدم جگرش حال می آید یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جمع اساتیدشان همراه با ریاست محترم دانشگاه چند سال پیش خدمتشان رسیده بودم اونجا بر می گشتند می گفتند خود اعضای هیئت آقای دکتر  زالی و آقای دکتر ولایتی و و اساتید دیگری که شاهد بودند می گفتند چرا ما باید تفکیک کنیم بین طب سنتی و طب اسلامی و طب نوین، حالا تو طب سنتی را هم فرمودند طب ایرانی اینها یکی است طب طب است هر چیزی که بدن را سالم می کند اون هم خدا شاهد است دانشگاه اسلامی یعنی همین حرفی که شما زدید مگر می شود اینها را از هم تفکیک کرد مگر می شود یک طبیبی که حالا داروی شیمیایی می خواهد بدهد و جراحی کند هر چی به تغذیه طرف کاری نداشته باشد به تغذیه روح کاری نداشته باشد من خودم یک بار پیش یک پزشک محترمی رفتم تهران بعدا همه آدرسش را می گیرند کاری نداشت به اینکه من طلبه هستم یا نیستم می گفت شما این موسیقی ها را گوش بده این موسیقی ها برایتان ضرر دارد چقدر عالی است گفت این ساز برای بدن شما مفید است و تاثیراتش بیشتر است ساز بعضی ها می گویند آقا شما مخالف موسیقی هستید موسیقی مثل دارو می ماند برای روح انسان یا اتفاقا می گویم به همین دلیل من خیلی موافق هستم منتهی آدم نمی رود داروخانه بگوید یک کیلو دارو بهم بده یک استادی باید بیاید نسخه بنویسد و تجویز کند و شما هم تازه کل قرص را یکجا نمی خورید چطوری مصرف می کنید مصرفش هم بگوید ما در خدمت هستیم، مثل مرحوم قاضی در تبریز که کتابی نوشته بود که آثار هر موسیقی از گوشه های آوازهای ایرانی را جداگانه ذکر کرده بود تا آخر عمر شریفشان البته کتاب را از بین بردند گفتند می ترسم دست نا اهلان بیفتد اینها همه ابعاد ذکر است که تو توجه ات به چی جلب شود بعضی وقتها یک فیلم خوب می سازند می بینی سازمان سیاه سرمایه گذاری کرده سازمان سیاه سرمایه گذاری می کند برای اینکه از جنبش های آزادی بخش در جهان و جنایت های خودشان را هم می گویند خیلی ها من در دانشگاه هنر زمانی که بودم دانشجوها از من می پرسیدند می گفتند اونجا واقعا آزادی است؟ اجازه می دهند علیه خودشان فیلم بسازند مثل فلان فیلم

ملایی:   خودشان هم اسناد مؤید فلان فیلم را بهشون می دهند

حجت الاسلام پناهیان:  گفتم صداقت دلیل آزادی نیست با صادقانه سخن گفتن و صادقانه روایت کردن من و شما را به بردگی می کشند چطوری؟ یک جوری اون حرف راست را می زنند که تو بترسی و تو دیگر قیام نکنی فیلم ممکن است بسازد برای چکوارا و برای کی و کی ولی تو پایان فیلم می گویی که من هرگز نمی خواهم مثل اینها شوم بگذار زندگی ام را بکنم یعنی زاویه دید تو را برد ابلیس این کار را می کند می گوید به واقعیت ها به کدامش نگاه کن از چه زاویه ای نگاه کن اگر بزرگ نمایی و کوچک نمایی نکند جنگ مدیریت ذهن است در عالم امروز که دیگه ابزارش پیشرفته تر شده در زمان آقا امام زمان علیه السلام گفته است سلاح ها از کار می افتد شاید یکی از معانی اش همین باشد امروز سلاح اداره افکار عمومی مهمتر از جنگ است اگر این وضع پیشرفت کند چی؟

دیگر اسلحه کارایی ندارد

ملایی:   اگر رسانه و اگر فضای مجازی مثلا اگر هوش مصنوعی

حجت الاسلام پناهیان:  چطوری بیاید اثر بگذارد و حتی موفقیت های اخیر مختصری که صهیونیست ها پیدا کردند مرهون هوش مصنوعی است چیزی که برای مدیریت ذهن بیشتر به کار می آید در جنگ سخت استفاده می کنند اگر این وضعیت پیش برود و جلو برود و جلو برود مدیریت ذهن ابناء بشر درست تنظیم بشود صهیونیست ها باز از حمایت اروپایی ها برخوردار خواهند بود؟ ابدا کشورهای اروپایی آیا دولت هایشان می توانند ملت هایشان را ذهنشان را خراب کنند؟ اونها را خمار و مست کنند؟ ابدا کما اینکه می بینید الان دانشجوها بیدار شدند و در جهان تظاهرات می کنند من نمی خواهم بحثم را خارج از بحث مدیریت ذهن مطرح کنم در جهان مدیریت ذهن چقدر اهمیت دارد قرآن هم یک کتابی است برای مدیریت ذهن درسته این عظمت قرآن را می رساند که قرآن طراحی شده برای مدیریت ذهن این کلمه ای است که اینجا ما در سوره قمر تکرار می کنیم و لقد یسرنا القرآن للذکر چه کسی می تواند بگوید ذکر مدیریت ذهن نیست ما قدرت داریم ما نمی توانیم یک روایت می خواهم هدیه کنم که قبلا هم بهش اشاره کرده بودیم و وعده اش را داده بودیم خیلی روایت فوق العاده ای است ما نمی توانیم جلوگیری کنیم از علاقه هایمان و علاقه هایمان را زیاد و کم کنیم به سادگی به این سادگی نمی شود آقا شما الان از جهنم خدا بیشتر بترسید و یک کمی بیشتر خواهش می کنم بیشتر بیشتر تلاش کنید نمی شود الان علاقه خودت را به ملاقات خدا افزایش بده علاقه خودت را به دنیا کاهش بده بیشتر نمی شود دل که حرف گوش نمی کند امام صادق علیه السلام می فرماید اگر شنیدی کوهی از جای خودش حرکت کرده باور کن ولی اگر شنیدی قلبی از جای خودش حرکت کرده باور نکن حالا نمی دانم یک کوه را با چند تا بمب اتم بشود جابه جاش کرد خوب دل به این سادگی جابجا نمی شود لذا ما الان از دل اومدیم بیرون همان ترس و امنیت را ازش صحبت کردیم همین را می خواهیم مدیریت کنیم باید با ذکر مدیریت کنیم این بحث را بگذاریم کنار روی بحث قبلی از هر چیزی نباید بترسیم بهش فکر نکنیم یکی از عملیات ها این است از هر چیزی باید بترسی یعنی خداوند متعال و از عذابش بهش فکر کنید به آن چیزی که به تو امنیت می دهد فکر کن روزی سه مرتبه لا اقل پنج مرتبه ذکر یعنی نماز بپردازیم می گوییم بگذار من بهت امنیت بدهم به این فکر کن و به این نگاه کن ما قلب مان را نمی توانیم تغییر بدهیم به این سادگی ولی می توانیم ذهن خودمان را مدیریت کنیم الحمدلله که این می شود اگر نمی شد چی ذهن من رفت دنبال دوست داشتنی های من نمی توانم کاری کنم تو عاجز نیستی می توانی اراده کنی بهش فکر نکنی مثل گرفتن عضلات بدن است که عضلات را قوی می کند حالا علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در این زمینه تکنیک هایی معرفی می کند من جلسات بعد عرض خواهم کرد بگذارید این روایت را بخوانم در یک روایتی کسی به نام عمر بن یزید حالا این ها اسم های خوبی نیست برای ما یزید و اینها ولی اون فرد آدم خوبی بوده می گوید که اردت الدخول علی ابی عبدالله علیه السلام خواستم بروم خدمت حضرت یک لباس خوب پوشیدم و لباسم را خیلی دوست داشتم بعد حتی می گوید چه لباسی پوشیدم لباس گرانقیمتی بوده کنت معجبا به خودم به شگفت در آمده بودم و خیلی کیف می کردم از این لباس بعد داشتم می رفتم یک شتری از کنار من رد شد و این لباس من را از چند جا پاره کرد از یک قسمتی از این لباس گرفته و یک قسمتی از بار شتر به هر حال خیلی ناراحت شدم اومدم خدمت امام صادق علیه السلام بعد حضرت فرمود لباست چرا اینطوری شده خوب لباس واضح بوده پارگی اش گفتم آقا من یک لباس جدیدی پوشیده بودم خیلی هم ناراحت شدم همین الان تو راه اینطوری شد نمی خواستم با لباس مندرس بیایم اتفاقا با لباس خوب می خواستم بیایم حضرت فرمود اذا لبست ثوباً جدیدا وقتی که لباس جدید می پوشی یک ذکر بهشون یاد دادم لا اله بگو لا اله الا الله محمدٌ رسول الله چقدر جالب صلی الله علیه و آله و سلم یک قسمت از روایت پس هر موقع لباس جدید پوشیدید لا اله الا الله محمداً رسول الله طبیعتا بعدش اللهم صل علی محمد و آل محمد خوب این طوری لباست از آفت و خودت از آفت مصون می مانی بعد حضرت یک مطلبی فرمود، فرمودند اذا احببت شیئاً فلا تبصره من ذکره وقتی یک چیزی را دوست داری زیاد به یادش نیفت هی بهش فکر نکن فان ذلک مما یحدک این نابودت می کند

ملایی:   چی است؟ مما یحدک

حجت الاسلام پناهیان:  باشه دوستش داری باشه به کارش برس بگذارش تو کمد

ملایی:   اگر پیدا شد گیرت اومد

 حجت الاسلام پناهیان:  هی بهش نپرداز تو رانابود می کند خیلی حرف عجیبی است تخدیرت می کند من می خواهم یک قسمت دیگری از این روایت را بخوانم برای مومنین بخش منفی ماجرا ببینید ذهن چیکار می کند؟ می فرماید و اذا کانت لک الا رجلٍ حاجتٌ به یک مردی نیازی داشتی یک آدمی نیاز داشتی کارت را راه بندازد فلان تشتمه من خلفه پشت سرش حرف بد نزن فان لک یوقع ذلک فی قلبی بیفتد در دلش عجب ببینید ذکر چیکار می کند از دور بعضی ها می گویند تله پاتی و یا چه در یک روایت دیگر از امیر المومنین علی علیه السلام بود انگار من دیدم می فرماید تو دلت علیه اش حرف بزن دیگه خیر او به تو نمی رسد

ملایی:   بعد حتی بهش فکر نکن در موردش

حجت الاسلام پناهیان:  بعد حتی بهش می رسد فلانی می شود این کار را برای ما راه بندازید او می گوید باشه وقت ندارم دارد می رود بیرون می گوید نامردها نمی رسند به کار آدم نگو این رو این دیگه واقعا نمی رسد این نمی تواند برای تو کار کند تو دلت هم بهش بد نگو ذکر چیکار می کند؟ اثرش روی دیگران چی است یعنی از چیزی بدت اومد نگو یک وقت بهش احتیاج پیدا می کنی این هم می شود از روایت استفاده کنی می خواهی خیر بهش برسانی تو دلت بد نگو پشت سرش بد نگو یا تو دلت علیه اش بد نگو ذکر ببینید چه قدرتی دارد و بعد این منفی اش یعنی علاقه های بد منفی یعنی تنفر ناراحتی علاقه های مثبت چی؟ می فرماید یک چیزی را دوست داری اون هم تکرار نکن اون هم تکرار نکن از حول حلیم تو دیگ افتادن است مثلا در برکه ای اومدی یک ماهی را می خواهی بگیری با یک وسیله ای که باید آب زلال باشد آب را به هم نزن و آب را گِل نکنیم دقت فرمودید بگذارید زلال باشد و این ماهی بیاید روی آب بگیری و ببینی چیکار می خواهی بکنی یک نفر می آید آب را گل آلود می کند و ذهنت را خراب می کند این مثال را چرا زدم؟ وقتی زیاد فکر می کنی به دوست داشتنی های خودت محیط طبیعی رسیدن به اون را به هم می زنی

ملایی:   چقدر دقیق

حجت الاسلام پناهیان:  امام صادق علیه السلام در کنار پاره شدن لباس اون فرد چه توصیه های با عظمتی بیان فرمودند چه حرف های مهمی زدند و چه پرده برداری از کائنات و از عالم هستی و از قوانین حاکم بر حیات بشر

ملایی:   به نوعی هم اون که فرمودند اگر لباس نویی به تن کردی این ذکر را بگو این یک ذره حسی تر است و بعد می رود یک مرحله آقا بالاتر که آقا حتی به خوبی ها و به بدی ها و به دوست داشتنی ها چیزهایی که

حجت الاسلام پناهیان:  به دوست داشتنی ها چقدر فکر کن مثلا شما یک لباس جدیدی پوشیدی دوست داری حتما که این را پوشیدی خوب حالا دیگه زیاد نرو غش کن برایش شأن تو نیست انسان یک حرف های بزرگ بزن لا اله الا الله محمدٌ رسول الله از بزرگترین پدیده های عالم هستی سخن بگو از بزرگترین شخصیت عالم هستی حرف بزن

ملایی:   به این چیزهای کوچولو فکر نکن

حجت الاسلام پناهیان:  کوچک می شوی ما در مورد ذکر بعدا صحبت می کنیم و آیات و روایات عجیبی که هست با هم مرور می کنیم لباس پوشیدی بد می داند برای انسان غرق شدن در زیبایی و لذت این لباس و بعد می فرماید کلاً یک قاعده می دهد به هر چیزی علاقه داشتی زیاد به فکرش نباش بنده عرض می کنم طبق قواعد عالم هستی بدتر ممکن است ازش دور بیفتی پس به فکر چی باشم؟ به فکر بقیه آن چیزی که خوب است نیاز داری باید الان کارت را انجام بدهی فراغت ذهنی برای خودت انجام بده برای همین شغلی که داری

ملایی:   شکر همین هایی که الان داریم

حجت الاسلام پناهیان:  بله خیلی برنامه هست برای مدیریت ذهن

ملایی:   یک فصلی برای همین قسمت لطفا در ادامه حالا روزها و هفته های آینده

حجت الاسلام پناهیان:  که چه برنامه ای برای ذکر خودمان بریزیم جایگزین این که شما می فرمایید باشه چشم من نمی خواهم بیخودی به اون چیزی که نباید فکر کنم جایش چی باید باشد یک نسخه ای می خواهد

ملایی:   خیلی عالی متشکرم حاج آقای پناهیان ما در برنامه مون خدا رو شکر فرصت تلاوت قرآن هم داریم و امروز حسن ختام برنامه مون هم هست یعنی آیاتی که تلاوت خواهد شد نور خواهد بخشید به کل دقائق ما قبل و ما بعد از تلاوت قرآن نوری بیشتر هر چند که حاج آقای پناهیان هم برایمان خواندند اون آیه را یک بار دیگر یادآوری کنید؟

حجت الاسلام پناهیان:  سوره قمر آیه ای که چهار مرتبه تکرار شده این چهار مرتبه را همینطوری تکرار نکنیم این چهار مرتبه را بینشان آیه ها را بخوانیم حتما که وقتی اون لحظه ای که خدا بر می گردد تکرار می کند اثرش را در خودمان ببینیم وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (قمر، 32) آیا کسی هست که این ذکر را بپذیرد بخواهد و بخواهد و باهاش همراهی کند تاثیر بپذیرد ما قرآن را برای ذکر آسان کردیم خیلی عجیب است.

ملایی:   عالی عالی متشکرم حاج آقا سوره مبارکه هود امروز به پایان می رسد در تلاوت روزانه برنامه ما و سوره مبارکه یوسف علی نبینا و آله و علیهم السلام این پیامبر خدا انشاالله آغاز خواهد شد صفحه 235 قرآن کریم به اتفاق حاج آقای پناهیان و تصویربرداران عزیز و کارگردان و همه عوامل در بخش های مختلف با شما خداحافظی می کنم فردا و پنج شنبه آقا نجم الدین گل و سلامی دوباره خدا نگهدار.

(قرآن کریم صفحه 235 )