تسلیت و تعزیت عرض می کنم سالروز وفات جانگداز کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را محضرتان و از جوار مضجع شریف این بانوی بزرگوار توفیق داریم خدمتگزار شما خوبان باشیم و نائب الزیاره شما البته قبل از اینکه وارد جایگاه اجرای برنامه بشویم خدمت رسیدیم محضر حضرت معصومه علیها السلام و آستان بوسی کردیم و به نیابت از شما عزیزان سلام و ارادتی ورزیدیم انشاالله که به زودی قسمت شماها بشود از نزدیک هر کدامتان هر جا هستید دورترین نقطه ایران اسلامی به لحاظ جغرافیایی به این مکان مقدس گاهی وقتها ما در همین قم هستیم و کوچه و پس کوچه های دور حرم هستیم اما نمید انیم چی دست و پایمان را می بندد که به لحاظ فیزیکی در این حرم سستی می ورزیم بعضی از ماها انشاالله خودشان کمک مان کنند هر روز آستان بوس حضرت باشیم در دنیا زیارت و در آخرت شفاعتشان شامل حال همه ما باشد خیلی خوش آمدید در این مکان نورانی در یک دوشنبه دیگر در محضرحاج آقای پناهیان قرارا ست از محضرشان فیض ببریم در این روز بفرمایید لطفا سلام علیکم و رحمت الله اعظم الله اجورکم
حجت الاسلام پناهیان: تسلیت عرض می کنم به مومنین و علاقمندان به اهل بیت و تسلیت عرض می کنیم خدمت حضرت ولی عصر ارواحناه له الفداء خوب ما امام زاده در ایران عزیزمان زیاد داریم ولی جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها جایگاه ویژه ای است حضرت آقای بهجت برای جایگاه ویژه حضرت معصومه سلام الله علیها می فرمودند دلیل خاصی دارد که ایشان زیارت نامه مخصوص دارند غیر از زیارت نامه عمومی که برای امامزادگان عظیم الشان است و این که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در این مکان محترم و بلکه محترم تر از دیگر امامزادگان عظیم الشأن هستند که از بستگان خود ایشان هستند از همین قم شریف این کاری نیست که عوام انجام داده باشد کا ر علماست یعنی عالمان دینی ما این سنت را برای ما به یادگار گذاشتند که احترام ویژه ای برای ایشان قائل شویم به خاطر روایاتی که در شان ایشان هست و به خاطر منزلت علمی ایشان جایگاه عبادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هنوز حفظ شده در همین نزدیک قم شما که دیگر نزدیک حرم شما می دانید محل عبادت ایشان هنوز نگهداری می شود و زیارتگاه مردم است ایشان از نظر معنوی و معرفتی جایگاه ویژه ای دارند حدود کمتر از ده سال حتی شاید سن مبارکشان بوده که وقتی پدر امام موسی ابن جعفر علیه السلام نبودند مسائل را جواب می دادند حضرت برگشتند و خواندند که ایشان مسائل علمی مردم را درست دقیق جواب دادند فداها و ابوها گفتند و خیلی مسئله مهمی است یک امامی این تعبیر را به کار ببرد یا دیگر امامانی که درباره زیارت مزار ایشان ثوابش را جنت و بهشت و رضوان الهی قرار دادند ما متوجه نمی شویم چرا این همه شان برای ایشان هست ولی آثارش را می بینیم در رفتار عالمان دینی و اهل معرفت به ویژه و آقای بهجت خاک قدم زائرین حضرت معصومه را طوطیای چشم می کردند این داستان ها دارد که نمی خواهم بپردازم ولی درباره آثار اجتماعی حالا من در همین سلام و علیک هنوز وارد بحث نشدیم بخواهم عرض کنم در مورد آثار اجتماعی این گرامیداشت یک جمله می شود گفت و اون اینکه ببینید در اسلام فرق بین زن و مرد نیست و کسی لا اقل برای دین ما و برای شیعیان اهل بیت نمی تواند حرف از مثلاً تفاوت بین زن و مرد بزند تبعیض بین زن و مرد ما امامزادگان عظیم الشانی داریم که شهید هم حتی شدند صریحا با شمشیر و مقام بسیار والایی دارند ولی چرا حضرت معصومه که یک دختر هست شاید حدود سن 27 سالگی رحلت فرمودند رحلتی شهادت گونه شاید هم به شهادت رسیدند دیگر در تاریخ مبهم هست مسائل چرا دارد ایشان اینقدر اکرام می شود مهمترین سند ماست برای ارزش وجود زن و عدم وجود تبعیض ممکن است مسلمان ها خودشان رعایت نکنند ولی اسلام ذات خود ندارد عیبی در این موضوع اینجا بیرقش بر افراشته است و بانوان احساس عزت و افتخار می کنند در چنین جامعه ای وقتی که این همه احترام برای یک دختر برای یک خانم و برای یک خانم گرامی این چنین می بینند دیگر جای بحث و گفتگو نخواهد داشت من تسلیت عرض می کنم مجددا خدمت همه مومنین و اجازه بدهید تبریک هم بگویم به خاطر محبتی که در دل مردم هست و اهل بیت و بچه های اهل بیت مردمی که اینطور حرم حضرت معصومه احترام می گذارند دارند چهارده معصوم را احترام می گذارند یعنی اینکه بهشت پاداش زیارت هست بی دلیل نیست کسی اینجا می آید معلوم است که عاشق حرم امام حسین هم هست عاشق حرم گمشده حضرت زهرا سلام الله علیها هم هست عاشق حرم امام رضا علیه السلام و همه ائمه معصومین هم هست معلوم می شود دیگر این علامت لذا اینجا شده یک میعادگاه و یک قرارگاه برای محبین اهل بیت حالا بعضی از اهل دل که یک جور دیگری صحبت می کنند می گویند اینجا نشانه ای است برای آن بینش به هرحال فاطمه زهرا سلام الله علیها منشأ همه این انواری است که می تابد و اینجا شعاعی از نور مقدسش تابیده و مردم هم واقعا قدردان هستند و باید این را تبریک گفت به مردم ولی در عین حال تسلیت به خاطر رحلت ایشان کسی این دلدادگی را داشته باشد احساس حزن می کند و هر کی امروز احساس حزن بکند امام رضا علیه السلام از او تشکر خواهد کرد چون صاحب عزای رحلت ایشان زمانش دقیقا امروز هست یا روزهای دیگر این فرق ماجراست ولی به احتمال اگر اینطوری گفتند رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هر زمانی باشد صاحب عزایش امام رضا علیه السلام است چون در زمان امام رضا علیه السلام ایشان رحلت فرمودند در غربت و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شاید طاقت نداشت داغ برادر ببینید داغ برادری که امام زمان است دیدن کاردشواری است این کار فقط شاید از زینب کبری سلام الله علیها بر می آمددر کربلا در حادثه هولناک مظلومیت اباعبدالله الحسین حضرت فاطمه معصومه شاید طاقت نداشتند داغ امام زمانشان برادرشان امام رضا علیه السلام را ببیند ولی برادر خودشان را داغدار کردند یقیناً امام رضا علیه السلام تشکر خواهد کرد و ما باید تسلیت به حضرت ایشان عرض کنیم ببخشید در سلام علیکم طولانی شد
ملایی: خیلی عالی امروز متعلق به این وجود گرامی است و ممنون هستیم از شما به خاطر بیان این آموزه ها شما فرمودید من عرض می کنم از زبان آقای رستمی شاعر عزیز زیر دین چهارده معصوم هستم ولی گردنم زیر دین حضرت موسی ابن جعفر بیشتر گردنم در زیر دین آن امامی است که داده در ایران ما طوبای او بیشتر حضرت امام رضا انشاالله متنعم باشیم همه مون در دنیا و آخرت از فیض حضورشان سپاس بابت مقدمه ارزشمند.
حاج آقای پناهیان برایمان از مدیریت ذهن می فرمودید عواملش بیان شد یکی از عواملی که فرمودید خیلی در تخریب مدیریت ذهن موثر است ترس است اگر ترس در وجود هر آدمی اومد دیگر مدیریت ذهن برایش دشوار خواهد شد و در مقابل عاملی که تقویت می کند مدیریت ذهن را احساس امنیت است احساس امنیتی که بر آمده از ایمان به خداست و بعد از اعتقاد ایمان به خدا و خیلی حرف ها زده شده اگر قرار شود بگوییم باید یک برنامه سمت خدای قبل را تکرار کنیم یک سر خطی من عرض کردم.
حجت الاسلام پناهیان: بله بسم الله الرحمن الرحیم
بله درست فرمودید ما به دو مفهوم در مورد مدیریت ذهن اشاره کردیم و بحث شد یک مقداری یکی ترس ها و اضطراب هاییکه مدیریت ذهن ما را مختل می کنند و دیگری امنیتی که طبیعتا این امنیت را جز اتکا به قدرت و مهربانی خدا نمی شود به دست آورد آن را بهش می گویند ایمان که فراوان ترین مفهوم قران هم هست و چقدر ایمان برایش تاکید می شود مهمترین ثمره اش رادر مدیریت ذهن نشان می دهد می خواهیم مفهوم دیگری را به میان بیاوریم مفهوم ترس از خداست غیر از ایمان به خدا این استعداد ترسیدن در انسان بیهوده قرار داده نشده جواب هم بایدداده شود یک جایی باید مصرف شود چون آثار خوبی دارد ترس بجا آثار خوبی دارد جمع می کند آدم را متمرکز اتفاقا می کند آدم را هرچقدر ترس از غیر خدا بد است و متلاشی می کند ذهن را و تفکر انسان را مختل می کند و حواس آدم را پرت می کند ذهن انسان را منفی می کند ترس از غیر خدا هر چه ترس از غیر خدا منفی است ترس از خدا اثر مثبت دارد حالا اون بحث ایمان در مقابل ترس از غیر خداست ولی یک قدم بیاییم این ورتر این استعداد ترس را ما باید یک جایی مصرف کنیم جایش کجاست؟ اگر ما سر جای خودش این استعداد ترس را استفاده بکنیم فوق العاده قدرت پیدا خواهیم کرد مثلا در روایات آمده است که کسی که از خدابترسد خدا همه چیز رااز او خواهد ترساند بدون اینکه اون ظلم بکند به کسی البته یک همچین فردی ممکن است مظلوم هم واقع شود ولی ظالمان هم از او می ترسند و به او ظلم می کنند حالا اون بحثش جداست خوب کسی که این قدرت را پیدا می کند و می بیند که اراده بکند همه عالم از ترس او مقهور خواهند شد چقدر قدرت تمرکز و مدیریتش را بالا خواهد برد مدیریت ذهن را وقتی که انسان از خدا بترسد چون جنس ترس از خدا با جنس ترس از غیر خدا متفاوت است و آثار ترس از خدا با آثار ترس از غیر خدا متفاوت است در مدیریت ذهن اتفاقا موفق تر خواهد بود یک کمی توضیح بدهیم فرق بین ترس از خدا و غیر خدا ترس از تفاوتش چی است و ترس از خدا دقیقا معنایش چی است اینقدر معنای این دو تا و آثارش با هم فرق می کند که آدم دوست دارد ترس از خدا را اسمش را دیگر ترس از خدا نگذارد اسمش یک چیز دیگری باشد ولی خوب ما نداریم مفهومی که این را برساند شما از هر چیزی بترسید حالا فرار بکنید مثلا از دشمن مثلا از یک کسی که باهاش دعوا دارید هر کی بترسید شاید او حتی خوشحال هم بشود از اینکه شما ترسیدید
ملایی: احتمالا دنبال این هم بوده
حجت الاسلام پناهیان: می گوید به به ضعیف شد من سوء استفاده کنم از این ترسش ولی اگر یک کودکی از مادر بترسد مادر بلافاصله چیکار می کند؟ بچه را در آغوش می گیرد که احساس امنیت کند نترس عزیزم او را در بر می گیرد و پروردگار عالم اگر کسی ازش بترسد بلافاصله محبتش را نشان می دهد بلافاصله امنیت می دهد می رود در آغوش خدا اصلا عشق بازی در ادعیه و مناجات وسیله اش ترس از خداست چون شما وقتی می خواهید با خدا عشق بازی کنید از او پناه می خواهید بجویید و در پناه او قرار بگیرید و در آغوش محبت او قرار بگیرید و الی آخر ائمه هدی علیهم السلام غالبا بلکه نود و نه درصد بتوانیم بگوییم وقتی می خواستند با خدا عشق بازی کنند از خوف خدا حرف می زدند اصلا اینطوری است شما در ادعیه کمتر می بینید خدایا دوستت دارم و دلم برایت تنگ شده و عشق منی اینطور عبارات انگار در کلام اهل بیت سبک است اینطور عبارات گاهی ذکر شده ولی خیلی کم غالبا چی است؟خوف از خدا خوف از قهر خدا خوب این ممکن است بعضی ها که غریب هستند با این وادی برایشان اینطور عبارات ادعیه تلخ بیاید چقدر ترس مگر خدا نامهربان است اما اونهاییکه می آیند در وادی عبادت می گویند اتفاقا چون خدا مهربان است می خواهی مهربانی اش را بچشی بگو خدایا ازت می ترسم ببین باهات چیکار می کند همان عکس العمل مادر با کودک وقتی که کودک می ترسد تصور کنید یک کودکی به مادرش بگوید که مادر من از تو می ترسم مادر چطوری عکس العمل نشان می دهد لبخند و اشک و آغوش و اینها را همه را مخلوط می کند و بچه اش را در بر می گیرد و می خواهد ترس او را بزداید لذا ترس از خدا در عبادت ها بیشتر دیده می شود چون در عبادت می خواهد انرژی بگیرد و می خواهد شارژ بشود ایمان جلسه قبل عرض کردیم که ایمان چطوری به آدم امنیت می دهد؟ به دو چیز یکی به مهربانی خدا و یکی به قدرت خدا شما وقتی از خدا بترسی هردوتایش را بهت می دهد اعتقاد جازم به هر دو عنوان به هر دو صفت پروردگار عالم مهربانی و قدرت خودش را به قلب تو جاری می کند فقط تو کافی است بگویی خدایا من ازت می ترسم و من از قهر تو می ترسم و من از عذاب تو می ترسم پس ببینید از هر کسی بترسی ضعیف می شوی ولی از خدا بترسی قوی می شوی در روایات هست در واقع در ادعیه ای آمده حالا اینجا نور است و آفتاب اجازه نمی دهد من همه را از رو بخوانم بعدا می توانند روایاتش را دوستان ببینند صدا می زند خدایا ای خدایی که هر کسی از چیزی بترسد از او فرار می کنند اما اگر کسی از تو بترسد به سوی تو فرار می کند به تو پناه می برد
ملایی: یا من لا مفر الا الیه
حجت الاسلام پناهیان: بله اون هم که مفری جز به سمت خود تو نیست اما از کلمه حر استفاده می کند هرب ای خداییکه هر کسی از هر چیزی بترسد از اون فرار می کند ولی تو ترس ات خاصیتش این استکه به سمت تو فرار می کند پس ببینید ماهیت ترس از خدا و اثرش چه تفاوتی دارد؟ حالا من نمی خواهم بحثم زیاد متفاوت باشد با شخصیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ایشان عبادتگاهشان در قم پاس داشته شده و نگهداری شده و گرامی شده من می خواهم در موردعبادت این را عرض کنم که عبادت غالبش اعلام ترس از خداست و این اعلام ترس از خدا اثرش دریافت مهربانی و قدرت از پروردگار عالم است این یک صورت دیگری از معنا را هم باید توضیح بدهم که امیر المومنین علی علیه السلام اگر بتوانم ببینم در یک کلام شریفی معنای ترس را اینطوری بیان می فرمایند می فرمایند ترس شیعیان و محبین ما ترس عبادت کنندگان صادق معنایش این است و هم فی ذلک خائفون ام لا یقبل منهم ببینید اینها اینطوری می ترسند از خدا می ترسند که کارهای خوبشان را خدا قبول نکند خودشان را خدا قبول نکند بعد توضیح می دهند حضرت ترسشان ناشی از شک به خدا نیست نکند به من نگاه نکند و نکند اصلاً خبری نیست نکند قدرتش من را فرا نگیرد و نکند ببینید ترسش از سر شک به خدا نیست ترسش از این است که مبادا این کاری که کرده این رابطه هم برقرار است در اوج رضایت محبوبش قرار نگیرد در واقع ترس یک ترس عاشقانه است شما یک هدیه ای را می برید پیش یک عزیزی بعد می گویید نکند قابلش نباشد و نکند دوست نداشته باشدا ین هدیه را نکند دوست نداشته باشد این هدیه را خیلی خوشش نیاید این ترس یک ترس دوستانه است استرس آزار دهنده نیست یک ترسی است که در متن عاشقی رخ می دهد بعد به همین دلیل می فرماید که و لیس والله خوفهم خوف شکٍ ترسشان ترس از شک نیست بعد حالا ادامه می دهند می فرمایند لکنه خافوا ان یکونوا مقصرین فی محبتنا و طاعتنا اینها ترسشان معنایش این است شیعیان ما می ترسند مبادا در محبت ما کم گذاشته باشند در طاعت ما کم گذاشته باشند یعنی رابطه برقرار است نسبت به رابطه ترس ندارند محبت هم می دانند دو طرفه است در واقع نگران هستند که مبادا کم کار گذاشته باشند اون وقت این آیه قرآن را فرمودند والذین یعطون ما آتوا و قلوبهم وجله کسانی که عمل میکنند به آنچه که باید عمل کنند و قلبشان ترسناک است پس ببینید اگر یک کسی مثل حضرت امام از خوف خدا سحرها اینقدر گریه می کند که حتی حوله باید برای سجاده ایشان بگذارند در گریه هایش اصلا بحث دستمال و اینها چیز عجیبی است در خاطرات امام که نقل می شود این خوف ناشی از محبت شدید است اگر ما از خدا زیاد نمی ترسیم مال اون محبتی است که کم است اگر حضرت فاطمه معصومه این مقام با عظمت را دارند ما که نمی دانیم آقای بهجت ها می دانند چه خبر است آیت الله العظمی مرعشی نجفی ها می دانند چه خبر است ما که نمی فهمیم این چیزها را اونها می بینند مقام عبادت این بانوی بزرگوار را خوب این عبادت از کجا نشأت می گیرد؟ مال اون خوف است مال اون خوفی که امیر المومنین علیه السلام به نماز می ایستادند چهره شون رنگش تغییر می کرد مال اون خوفی که حضرت زهرا سلام الله علیها به نماز می ایستادند چهره شون تغییر می کرد و زرد می شد چهره شون در روایتی آمده در حدیث قدسی در واقع هست که خداوند متعال می فرماید فاطمه من می بینم که ارکان بدنش می لرزد مقابل من می ا یستد برای نماز خداوند متعال به حضرت رسول می فرماید خوب این مال اون محبت است شدت محبت ما چرا بیخیال خوف از خداییم؟ چون خوب عاشقی نمی کنیم برایمان زیاد مهم نیست این معشوق ما مبادا دلش برنجد مبادا برنجد این دل مشغولی نداریم اگر کسی اوج قدرت مدیریت ذهن را می خواهد و به حدی که با ذهنش اراده کرد خیلی اتفاق ها را در جهان رقم می زند اگر کسی قدرت مدیریت ذهن را می خواهد که بتواند الهامات لازم را از قرآن دریافت کند اگر کسی قدرت مدیریت ذهن را می خواهد تا بفهمد امام زمان الان ازش چی می خواهد اگر کسی قدرت مدیریت ذهن را می خواهد تا از بحران ها بتواند خودش را نجات بدهد و خدا فهم لازم را بهش الهام کند باید از خدا بترسد حالا ببینید یک مقدار پیچیده است ولی سعی کردم مثلا شما نگاه بکنید در این روایت از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید خشیت الله رأس کل حکمه ترس از خدا در رأس هر حکمتی است این را داشته باشید حکمت، حکمت میوه مدیریت ذهن است چطوری من حکمت را توضیح بدهم به یک معنا به یک مثال می شود اینطوری حرف زد بحثی هست در مدیریت در برنامه ریزی راهبردی به نام برخورداری از تفکر استراتژیک می گویند اگر شما بخواهید محاسبه بکنید نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها را اینها را با همدیگر جمع بندی بکنید معلوم نیست به نتیجه برسید ولی کسی که یک تحدی ذهنی خاصی دارد و تیزی ذهنی خاصی دارد بهش می گویند از تفکر استراتژیک برخوردار است از تفکر راهبردی برخوردار است هنوز نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها را جدول اس دبلیو اوتی را بهش نگفته و یا علم اجمالی دارد می گوید الان وقت این است الان اینطوری موفق می شویم یعنی انگار بهش الهام می شود این یک معنایی از حکمت است شما هم باید قدرت مدیریت ذهن داشته باشید بتوانید این کار را بکنید
ملایی: برای بقیه بعدا که فرصت ها و تهدیدها رو می آید و پیدا می شود اذعان می کنند که عجب ما ازامامین انقلاب همین را دیدیدم در طول این چهل سال از حضرت امام و از مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف شهید والا مقامی که همیشه باید ذکرش را بکنیم و سید حسن نصر الله عزیز چرا این همه اعتقاد داشت به رهبری بگذارید اینجا من عرض بکنم ایشان خیلی علاقه داشت پیش آدم های صاحب دل برود پیش آدم های صاحب نفس و صاحب دیده برود و پیدا می کرد فردی را حتما سراغشان را می گرفت با خوبان و اوتادی مثل آقای بهجت خیلی رابطه داشت ایشان بیایید اعتقادش را نسبت به رهبری ببینید چی هست من عرض نمی کنم ولی بروید ببینید ببینید چی بود به خاطر حکمتی که از آقا داشت و دلیل می آورد گاهی اوقات این دلیل را برای مصاحبه کنندگان ذکر کرده بود که چرا ما اینقدر به رهبری معتقد هستیم که من حالا نمی خواهم ذکر کنم برویم ببینیم این شخصیت والا مقام که این همه ترس به دل دشمن انداخت که دشمن این خطا را مرتکب شد او را به شهادت رساند و خون مقاومت را جوشاند و خون تازه در رگ مقاومت دمید و باعث افتخار 1400 ساله مریدان علی ابن ابیطالب علیه السلام در کل جهان اسلام و کل جهان بشریت شد و با این خون مظلوم ما به چه نصرت هایی خواهیم رسید چرا او به این خطا دست زد به خاطر شدت عظمت سید حسن نصر الله عزیز که دیگر نتوانست عقلش را به کار بندازد که شهادت او بدتر به ضررت است این عظمت را ما برویم بهش نگاه کنیم در کنار این عظمت حرف های او را درباره حکمت و اون رهبری ببینیم خوب این ناشی از خوف از خداست کسی خشیت از خدا داشته باشد خشیت مهمترین عامل آورنده حکمت است در جای دیگری می فرماید انما یخشی الله من عباده العلما علم و خشیت اینها با همدیگر رابطه دارند علم در این جا علم صوری و تو ذهن بیاید مثل گوگل شما چند تا چیز حفظ کنید نیست اون علم مطلوب در قرآن این نیست اون علمی که فایده ندارد کمثل الحمار یحمل اسفارا است چه مثال عجیبی می زند قرآن حماری که کتاب بارش کردند می فرماید از این کتاب چی می فهمید خودش هیچی نفهمید از این کتاب این مثال خداست در قرآن خدا نمی خواهد حرف سخیف و توهین آمیز بزند این مثال حقیقی است می خواهد بگوید این رابطه را شما دقت کن ببین رابطه اش با این کتابی که بارش است چی است هیچی بهره نبرده این علمی که خدا در قرآن تحسین می کند مسلما این علم است و الا اون علمی که فایده نداشته باشد تقبیح شده این علم نتیجه اش خشیت است و از اون طرف این خشیت آورنده حکمت است و حکمت کاد حکیم یکون نبیا حکمت میوه یک مدیریت ذهن قوی است و خدا از مومنین چه انتظاری دارد؟ از مومنین خداوند متعال انتظار دارد همه تون مثل رهبرتان حکیم باشید یک جا اگر دستتان به رهبرتان نرسید خودتان تشخیص بدهید چه بکنید الان نیروهای مقاومت همینطور هستند آقای سید حسن نصر الله نیاز نیست پشت تریبون بیاید بگوید چیکار بکنید اینها فکر می کردند که اینها یک عده ای هستند مریدان سید حسن نصر الله و وضعیتی دارند که اگر رهبرشان و فرمانده شون زده بشود اینها تحت تاثیر قرار می گیرند و اینها دیگر نمی دانند چیکار بکنند نه اینها خودشان مثل قلب هستند و رابطه شون با مغز هم قطع شود قلب کار خودش را انجام میدهد خدا از انسان می خواهد لیعلم الله من ینصره و رسله بالغیب خیلی چیز عجیبی است این را در فضاهای روشن فکری توضیح بدهید اسلام مقلد پرور نیست جایی آدم لازم است برو د به متخصص مراجعه کند کما اینکه متخصص مسائل فیزیک ممکن است به متخصص مسائل شیمی مراجعه کند متخصص جراح قلب به متخصص دندان برود مراجعه کند می گوید من اون تخصص را دارم این مراجعه به مرجع تقلید حالا قم هم هستیم باید مرجعیت را پاس بداریم و فقاهت را این به معنای مقلد بار آوردن نیست متخصص دارد به متخصص مراجعه می کند اتفاقا این عوامی که دارد مراجعه می کند به مرجع تقلید خودش متخصص تشخیص مرجع تقلید است اعلم را تشخیص داده راهش را فهمیده خودش که آقا من باید مراجعه کنم برای فهم این عقلانیت خودش یک تخصص است و شما می بینید که دین می گوید که من می خواهم شما یک وقت پیغمبر بالا سرت نبود تشخیص بدهی چیکار بکنی خیلی چیز عجیبی است خودت انگیزه داشته باشی بدون اینکه رهبر شما را تشویق کند لیعلم الله من ینصره و رسله بالغیب به همین دلیل پیغمبر می فرماید فقط قرآن را به اینها یاد نده حکمت هم به اینها یاد بده حکمت یک معنایش آنچه برآمده از قرآن کریم است و احکامی که رسول خدا به ما یاد می دهد یک بخشی اش هم همین است که تو بفهمی چه خبر است در دنیا خودت روی پای خودت بایستی من باز تکرار می کنم این را در رسانه ملی تکرار کردم بارها که من خودم به سید حسن نصر الله عزیز و با عظمت گفتم که شما بروید اون دنیا می بینید ثواب این حرفتان معادل همه حرف هایی است که تا حالا زدیم گفت کدام حرف؟ گفت این حرفی که گفتیم ما در برابر ولایت فقیه آقای خودمان هستیم یعنی هم ولایت فقیه ما را محترم می شمارد و گرامی می دارد و هم او از ما می خواهد بیاندیشیم و مستقل روی پای خودمان باشیم این ارادت معنایش برداشتی که خیلی ها می کنند که آقا یک نفر بیاندیشد و دیگران نیاندیشند نیست این که خدا می خواهد تو مدیریت ذهن بکنی یعنی چی؟ خودت هم بفهمی تشخیص خودت هم تشخیص بدهی فرمود در زندگی عادی روزمره مون و در مناسبات و رفتارهایمان دائما نیازمند این تشخیص هستیم هر چی در طبابت سراغ دکتر برویم باز خودمان باید تشخیص بدهیم چی برایمان مهم است و چی برایمان مهم نیست دکتر هم آخر سرا ز خودمان می پرسد می گوید چی می خوری حالت اینطوری می شود؟ لذا در روایت می فرمود هر کی به چهل رسید سنش به چهل رسید نفهمید چه غذایی خوب است برایش و چه غذایی خوب نیست برایش و اگر حالش بد شود چی بخورد بهتر است در این آدم خیری نیست یعنی حکمت طبابت باید داشته باشید برای خودت نمی خواهد برای دیگران نسخه بنویسی دقت کن فالینظر الانسان بطعامه انسان باید نگاه کند به طعام خودش اینها همه مدیریت ذهن است یعنی حتی با کتاب خواندن پدید نمی آید با دقت کردن من چی می خورم حالم بد می شود و ضعف پیدا می کنم این مهمتر از این است که طبیب به تو دارو یی بدهد و تا چهل سالگی انسان به مرور باید البته من شنیدم زمان قاجار این طور تعلیمات طبی ایرانی در کتاب های مدرسه ای بوده بعدا زمان پهلوی ها برداشته شد حالا الان هم هنوز نیامده که بیاییم یک مقداری اش را بچه ها یاد بگیرند و نگاه کنند اصلا متوجه نیست مسائل خورد و خوراک خودش را بدن خودش را نمی شناسد و تغذیه خودش را نمی داند
حجت الاسلام پناهیان: در عین اینکه هیچ منافاتی ندارد با طبابت و نزد طبیب رفتن و به قول قدیمی ها حکیم دیدن من بدانم یک کمی طبع خودم را
ملایی: مدرسه های ما بیشتر می خواهند کارمند علم درست کنند تا عالم کسی که این علم را به کار ببندد اگر شما دانش تغذیه بهش بدهی این علم را روی خو دش به کار می گیرد اون وقت اینجا کارگاه علم درست شده چطوری بچه را می بریم در آزمایشگاه بدون آزمایشگاه می شود شیمی و فیزیک یاد داد یک آزمایشگاه هم بدن خودش است دانش تغذیه را بهش یاد بده خودش را بشناسد کارگاه وجود خودش و این کارگاه همراهش هست همیشه من خیلی ناراحت شدم از یکی از اهل طب شنیدم که قدیم ها اینطور آموزش ها بود به مرور زمان پهلوی ها این آموزش ها برداشته شد شاید امیر کبیر زمانی که مدرسه های جدید را می ساختند از این درس ها گذاشته بودند به هر حال ما از کجا به کجا رسیدیم ببینید یکی از عوامل بالا بردن قدرت مدیریت ذهن ترس از خداست تمرکز با آدم است و قدرت با آدم است روح انسان را لطیف می کند و نگاه انسان را قوی می کند این ترس از خدا با ترس های دیگر گفتیم متفاوت است بلافاصله رحمت خدا را آدم می چشد و قدرت خدا را و این ترس از خدا یک ترس عاشقانه است یک ارتباط لطیف شاعرانه است مبادا رنجیده باشد از این هدیه من خیلی دوستش داشته باشی این را می گویی و الا می گویی گرفتم چه خبر است خیلی هم دلش بخواهد نعوذ بالله ممکن است این را بگوییم شما عاشق یک کسی باشید خانواده دوست داری و بچه هایش را دوست داری عروسی شان می روی برای هدیه یک مقدار وجلت قلب داری می گویی پسرش داماد می شود خوشش اومد از هدیه من دوست داری اون خانواده را می گویی می خواهم خوشحالشان کنم دقت فرمودید این ترس امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید ناشی از محبت است انشاالله که ما به این عامل مهم برای مدیریت ذهن برسیم که ترس از خداست و ترس از خدا زیباست، حالا اگر کسی از خدا نترسید چی؟ جهنم را گذاشتند برای همین موقع ها که شما جلوی چشم خودت بیاوری در آیات قرآن به خاطر جهنم خوفی کنی از قهر خدا دقت فرمودید
حجت الاسلام پناهیان: ترس از قهر خدا هم آدم را می رساند کم کم به ترس از مقام خدا و اما مخاف مقام له خوف
ملایی: خوف پسندیده ای
حجت الاسلام پناهیان: ما نمی توانیم ترس از جهنم و ترس از شب اول قبر و اینها می توانیم داشته باشید چون این ترس ها را در محضر خدا داریم خدا اون محبتش را می چشاند خدا شاهد است اگر ما از عذاب خدا بترسیم خدا می آید مژده بهشتش را در خواب به ما می دهد در خواب و بیداری الهام می کند من نمی خواهم مقید باشم به خواب دریافت را می تواند هر کسی داشته باشد دریافت می کند بله تو بترس از او ترسیدی او تو را پناه نداد؟ پس مصرف اون ترس که نباید از کسی ترسید از چیزی ترسید ترس از خود خداست ترس از خدا اینقدر معنای لطیف و شاعرانه دارد اگر خواستیم به سمتش برویم جهنم را برای همین گذاشتند این همه آیات قرآن به مرور ترس از مقام رب را هم در دل ما ایجاد می کند.
ملایی: خیلی متشکرم در محضر حاج آقای پناهیان هستیم الان که برنامه سمت خدا را از این نقطه نورانی از زمین خدا از جوار مرجع حضرت معصومه تماشا می کنید در صحن های مختلف حرم عزاداری برگزار می شود نمی دانم صدایش را چقدر بشنوید و
تصویرش را دوستانم پوشش بدهند یا نه یک گروهی از دوستان با اهالی پاکستان و هند است با شور عزاداری به زبان اردو به سر و سینه می زنند در رثای حضرت معصومه و اهل بیت علیهم السلام امروز از ساعت هشت صبح بین بیت النور عبادتگاه حضرت معصومه و این حرم نورانی یک مراسم دسته پیاده روی و عزاداری برگزار شد با حضور ذاکرین اهل بیت فوق العاده جذاب و معنوی و بسیار بسیار مهم و تاثیر گذار جایتان سبز انشاالله قسمت شما شود مشرف شوید چند دقیقه ای هستیم خدمت تان یک بخش هایی را تماشا می کنید به همت و زحمت دوستانم بر می گردیم می خواهیم محضر قرآن باشیم و بعد هم ادامه وقتی بماند با حاج آقای پناهیان عزیز صلی الله علیک یا فاطمه المعصومه
ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خوب بیننده های محترم شبکه سه سیما و شبکه محترم افق و شبکه محترم ولایت که بعدا نگاه می کنید و شبکه محترم معارف صدای جمهوری اسلامی ایران که می شنوید محضر قران کریم هستیم به اتفاق شما عزیزان و تصویر نشان می دهد جناب استاد مهدی فروغی عزیز قاری محترم چهره دوست داشتنی که سالهای سال است در محضر قرآن است و با قرآن در حرم حضرت معصومه علیها السلام عجین و رفیق و موذن و قاری این آستان ملک پاسبان حاج آقای فروغی عرض ادب دارم خدمت شما ...
آقای فروغی: عرض سلام و ادبدارم خدمت شما آقای ملایی عزیز و بزرگوار و همه بینندگان عزیز شبکه سوم و عزیزانی که ما را از گیرنده هایشان می بینند انشاالله در خدمت قرآن هستیم در روز وفات شهادت گونه حضرت معصومه سلام الله علیها و نائب الزیاره عزیزان هستیم.
ملایی: ما سکوت می کنیم جناب آقای فروغی عزیز
(قرآن کریم سوره مبارکه یونس و آیات ابتدایی سوره هود صفحه 221)
ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خدایا شکرت زیر آسمان تو جوار مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام قرآن تلاوت شد در محضر آیات نورانی قرآن بودیم آیات پایانی سوره مبارکه یونس و آیات ابتدایی سوره هود صفحه 221 ثوابش از همین جا تقدیم این بانوی بزرگوار آقای فروغی عزیز خیلی ممنونم یک کوچولو زحمت برایتان داریم چند ثانیه ای با حاج آقای پنیاهیان هستیم و با نویا خوش شما سلام بدهیم و زیارت کنیم بانوی کرامت را.
حاج آقای پناهیان قبل از اینکه آقای فروغی زیارت و سلام را داشته باشند چند تا دعا بکنید چون زمان برای ادامه اون بحث دیگر رفت برای انشاالله هفته آینده.
حجت الاسلام پناهیان: چشم من قبل از دعا یادی از شجاعت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها داشته باشم چون این وصف ایشان کمتر به زبان جاری می شود عبادت او علامت خشیت او از خداست حکمت و علم او این بانوی بزرگوار موجب این همه احترام به ایشان هست و وقتی کسی از خدا ترسید و آن عبادت های جاودانه را داشت معلوم است از غیر خدا نمی ترسد و در میانه خطر این سفر بسیار با شکوه و پر اثر را انجام می دهد این را در نظر داشته باشید می توانستند ایشان عافیت طلبی بکنند و گوشه ای بنشینند و نه این راه خطرناک است و قطعا ایشان و تمام اهل بیت می دانستند این راه پر خطر است لذا هر موقع می آییم به بارگاه نورانی این بانوی بزرگوار به شجاعت او باید تعظیم کنیم انشاالله خداوند متعال ما را جزو زائرین حقیقی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها قرار بدهد و همه بیندگان عزیز را و همین امروز شفاعت ایشان را و برای رفع گرفتاری ها از بلاد مسلمین نصرت مقاومت و گرفتاری های شخصی که همه مومنین به ویژه مخاطبان عزیز در این جمع همه این گرفتاری ها را با شفاعت ایشان الساعه برطرف بفرماید.
ملایی: خیلی ممنونم حاج آقای پناهیان عزیز عرض می کنم می دانم دل های شما مردم گره می خورد با ارائه برنامه از اینجا از مثلا یک نقطه خیلی نزدیک جغرافیایی به مضجع شریف خاطرتان را جمع کنم یک آقای با صفا یک آقای بزرگوار در این زائران حرم یکی شون فقط برگردد بگوید از طرف همه مردم سلام بس است یک خانم دلش بشکند و ارتباط برقرار کند ضمن اینکه ماها وظیفه خودمان می دانیم گروه سمت خدا حاج آقای پناهیان و آقای فروغی بقیه رفقا نائب الزیاره هستیم انشاالله نفس پاک شما سلام را می پذیرند از جانب سلام می کنم و این بشود خدا حافظی ما تا برنامه دیگر بتوانم در خدمت شما باشم
السلام علیک یا فاطمۀ المعصومه و رحمت الله و برکاته