1403-06-29 Ameli
سلام می کنم به پیامبر اعظم رسول مهر هم نام گل های بهاری و سلام می کنم به شما که در این ایام، ایام میلاد حضرت شاد هستید و امیدوارم که همه مون مشمول نگاه پر مهر حضرت باشیم عید میلاد نبی مکرم اسلام و عید میلاد امام صادق علیه الصلات و السلام بر همه تون مبارک و مهنی باشد انشاء الله به سمت خدای امروز خیلی خیلی خوش آمدید خوشحالیم که با هم هستیم و در کنار هم و در محضر حاج آقای عاملی عزیز سلام علیکم و رحمت الله خیلی خوش آمدید.
حجت الاسلام عاملی: سلام علیکم و رحمت الله سعادت است عرض ادب کنیم ساحت قدسی حضرت ختمی مرتبت و امام صادق مبارک باشد این ولادت سهم خوبی از این ولادت با عظمت داشته باشیم سنخیت با رسول خدا و سنخیت با حضرت امام صادق رئیس امت و رئیس دین و رئیس مذهب انشاء الله ما را بپذیرند این بزرگان و حیات و ممات برای اونها یکی است و اشراف دارند بر این عالم و اشراف دارند بر بندگان خدا و برای همه عزیزانم عنایات خاصه اون دو بزرگوار را مسئلت دارم خدای متعال به حرمت حضرت ختمی مرتبت به حرمت احترامی که در قرآن دارد برای حضرت ختمی مرتبت که چه با عظمت یاد می کند از حضرت ختمی مرتبت و به حرمت امام همام ما امام بی نظیر ما حضرت امام صادق انشاء الله با وساطت این بزرگوار مشکلات حل شود و عنایات خاصه خدا شامل همه عزیزان شود .
شریعتی: الهی آمین حالتان چطوره انشاالله که سلامت باشید همینطور دوستان و عزیزانمان و همه شنوندگان خوب رادیو معارف و مخاطبان شبکه افق و شبکه جهانی ولایت هر کسی در هر کجا صدای ما را می شنود و تصویر ما را می بیند با دل و جان سلام کنیم الهی که زیارت مدینه و زیارت بقیع نورانی و زیارت مسجد النبی نصیب همه مون شود و این خواسته و آرزوی قلبی تک تک ماست امروز از پیامبر خواهیم شنید گفت من گنگ خواب دیده و من تمام کر من عاجز ز گفتن و خلق از شنیدنش هر چقدر از زیبایی های سیره و خلق و خوی نبی مکرم اسلام بگوییم کم گفتیم امیدوارم همین اندک را از ما بپذیرند و امیدوارم جلسه امروز جلسه مفید و پر باری باشد و بیان شیوای حاج آقای حجت الاسلام عاملی عزیز.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم یک بحثی است که اگر انسان کامل کامل بشود چه آرزوهایی دارد و چه فکر و مرامی دارد و چه سلوکی دارد وقتی کامل است نشانه کمال در اینها خودش را نشان می دهد حضرت ختمی مرتبت چهل سال کلاس خصوصی نشسته است نود و نه جزء عقل در رسول خداست به تعبیر روایات ما و علمش بالاتر از عرش است یعنی حجمش و برای ما ضروری است که مراجعه کنیم به سلوک حضرت و مخصوصا در این مناسبت ها خیلی ظلم است که در حق یک معصومی در شهادتش خرما بخوریم ولادتش شیرینی بخوریم گاهی هم به زیارتش برویم این خیلی رابطه کم عمقی است ضرر کردیم ازا ساس اینطوری باشد ضرر کردیم خودمان ضرر می کنیم الان ما می خواهیم برویم سراغ حضرت ختمی مرتبت بخشی از سیره حضرت ختمی مرتبت مربوط است به مهندسی یک جامعه آرمانی که اون جامعه آرمانی تمام ارزش ها را داشته باشد و روابط سالم بین افراد و بین ملت ها و فضای سالم تربیتی رعایت حقوق رعایت کرامت انسان ها در اونجا تامین بشود در این خصوص حضرت ختمی مرتبت مطالبی دارند سیره ای دارند که ما باید تبعیت کنیم از این سیره خودش فرمود همچنان که خدا می خواهد به واجباتش عمل بشود من هم می خواهم به سیره ام عمل بشود و یک آیه بسیار خطرناکی خدا در قران فرموده که اگر با پیغمبر مخالفت کنید پا جای پیغمبر نگذارید فتنه و عذاب جامعه شما را می گیرد.
فالیحذر الذین یخالفون ان امره و ان تصیبهم فتنه او یصیبهم عذابٌ علیم کارهای پیغمبر ما دو قسم است یکی بخشی اش امضایی است و در گذشته بوده چون خوب بوده امضا کرده کل ما فی الجاهلیت تحت قدم الی الابانه دوران جاهلیت هر چه بود زیر پای من است یعنی همه را منصوب می کنم چون جاهلیت بود اما امانت داری را نه کار خوبی بود
شریعتی: خوبی ها قرار است بماند و ماندگار شود
حجت الاسلام عاملی: در هر قبیله ای که وارد شد روایت هست آداب خوبی که دارد آداب را احیا و تقویت کنید اما یک کارهایی دارد حضرت که اونها تاسیسی است و مسبوق به سابقه نیست خود حضرت ابداع کرده است از ابداعات بسیار خطیر حضرت که بسیار برای زمان ما ضروری است ملغی کردن مرزبندی های متعارض است و من می خواهم در این خصوص یک جلسه یا دو جلسه صحبت کنم می دانید که زمان جاهلیت مرزبندی های متعارض فراوان بود طائفی گری و نژاد پرستی و مرزبندی های قبیله ای و که انسان ها را روبروی هم قرار می دهد و انسان ها را نسبت به همدیگر بیگانه می کند و شما در مجموعه اونها احساس بیگانگی می کنید و اونها در مجموعه شما احساس بیگانگی می کند و این خیلی خطرناک است و عنصر خونریز است و دو جنگ جهانی درست کرده دو جنگ جهانی منشأ قوم گرایی است شما برویدب خوانید الان فرصت نیست بنابراین پیغمبر ما هنر مدیریتی اش این است که سوژه های حساس دست می گذارد من یک بحثی دارم عزیزان بروند پیدا کنند رسول خدا چه سوژه های حساسی را انتخاب کرده
شریعتی: کجاها را هدف گرفته سوژه هایی که هم قدرت اصلاحشان بالاست و هم قدرت تخریبشان بالاست ازدواج و فقر و آیا عدالت خیلی حساس است به اینها تو قصه هایش که وارد بشوم طولانی است مسئله نیت خوانی دست رویش گذاشته حق ندارید شما نیت خوانی کنید حضرت فرمود من مبعوث نشدم شکم مردم قلب مردم را پاره کنم ببینم در دلشان چی می گذرد در یکی از جنگ ها صحابی حضرت شمشیر را برد بالا بزند سر یک مشرک، مشرک فوراً شهادتینش را گفت حضرت گفت دیه اش را باید پرداخت کنی این مشرک دیگر نیست و شهادتینش را گفت حضرت گفت زیر آتش شمشیر از ترسش این را گفت تو با قلب مردم چیکار داری وَ لا تَقُولُوا لِمَن أَلقي إِلَيكُمُ السَّلامَ (نساء، 94) این ریشه آیه قرآنی دارد خدا می گوید نیت خوانی نکنید یکی از تاسیسات پیغمبر همین است اساسش را پیغمبر گذاشته است هویصره یکی از رؤسای خوارج بود خیلی آدم شروری بود در جنگ حنیف دید که پیغمبر برای اهالی مکه و معاویه و ابوسفیان صد تا صد شتر دارد گفت تو عادلی؟پیغمبر اهانت کرد و گفتند که یا رسول الله بالاخره اجازه بده ما این را بزنیم و بکشیم و فلان نیتش اینطوری بود حضرت فرمود من مبعوث نشدم إنّي لَم اُؤمَرْ أنْ اُنقِّبَ عن قُلوبِ النّاسِ ولا أشُقَّ بطُونَهُم شکم و قلب مردم را پاره کنم ببینم توش پی می گذرد اونقدر از این سیره های مبارک دارد چرا نگفتی یک وقتی من در اروپا تهدی کردم 1400 سال پیش این دموکراسی که شما دارید پیغمبر ما ببینید لا یرد راهبٌ ان رهبانیته و لا کاهن ان کاهنیته وقتی که مامور می فرستی به یمن می گوید حق نداری به کاهن بگویی از کاهنیت ات و رهبانیت ات باید برگردی این بحث را شروع کنم شدیداً با بحث نژاد پرستی و قوم گرایی و طائفی گری مبارزه کرده در کجا؟ در جایی که شعارشان این بود که شرف مرد عروبت است اونجا این کار را کرده یک کشاورز هنرش این است که در منطقه شوره زار با روش نشان بدهد نه جایی که حاصلخیز است و پیغمبر ما در بدترین نقطه دنیا که بعد حکومت نداشتند چون نمی خواستند زیر بار امر و نهی بروند سردار یونانی که جزیرۀ العرب را فتح کرد عرب های جانی اون زمان امدند هدایا بهش دادند گفتند برو اینجا که چیزی نیست بیابان بی آب و علف است می دانی ما چرا اینجا را انتخاب کردیم گفتند کسی به ما امر و نهی نکند و اونجا بیایی کاری کنیم همان عرب بگوید امشب شب رکوع است و امشب شب سجود است وقتی می خواستند وارد بشوند از اتاق باید از در که می خواست وارد بشود اگر در پایین بود اون چارچوبش وارد نمی شد طرف می گفت این را خرابش کن من خم نمی شوم اینطوری بودند سه تا جنگ دارند داهس جنگ قبراء و جنگ سی سال و چهل سال سر یک علف و شتر سر اینکه گفت پایت را جمع کن گفت جمع نمی کنم
حجت الاسلام عاملی: قبیله ها با هم درگیر می شدند شعار عرب جاهلی این بود که . و احیاناً علی بکر اخینا اذا لم نجد الا اخانا اگر ما کسی را پیدا نکنیم غارتش کنیم برادرمان را غارت می کنیم چیکار کرد پیغمبر ما وقتی لشکر اسلام از جنگ بر می گشت می خواستند برگردند خیمه ها را باید خراب کنند به فرمانده گفتند بالای خیمه کبوتر لونه کرده جوجه دارد گفت خرابش نکنید ما حق نداریم این جوجه ها را بی سرپرست بگذاریم و تلف کنیم اینها را بی خانمانشان کنیم چه نکته ای یا در جنگ آب بیاورند بگویند که به همراه من بده این از من بدتر است اون یکی بگوید به همراه من بده بدتر است همه از بی آبی شهید شوند این همان عرب است
شریعتی: از کجا به کجا می رسند
حجت الاسلام عاملی: یا شما در جنگ بخواهم مثال بزنم یک کتاب باید نوشته شود خرابی های قوم گرایی و ملی گرایی و طائفی گری نژاد پرستی الان اسرائیل هر چی می بینیم نژاد پرستی است دیگر می گوید که یک صهونیست بالاتر از این است که دو میلیون اهالی غزه کشته شوند وحشتناک ترین نژاد پرستی انگار خیالشان نیست که این طفل است و این خانم است و این بچه است زیر آوار می مانند در جنگ بوسنی هرزگوین از 1301 تا 1374 دویست هزار مسلمان کشته شد توسط صرب ها عجیب است در اسفند 85 دادگاه لاهه صرب ها را تحریک کرد می دانید که فاجعه بوسنی در برابر چشمان نیروهای سازمان ملل بود می دانید که نیروگاه هلندی فریب دادند مسلمان ها را و گفتند سلاح تان را بدهید تا جنگ تمام بشود و لذا اون نسل کشی به پای اروپا نوشته شده اروپاییان چند تا نسل کشی وحشتناک دارند یکی همین است این نتیجه همین قوم گرایی است پیغمبر ما وارد شد چند کار خیلی مهمی کرده اولی تشکیل خانواده واحد جهانی است چقدر عالی و چقدر عالی الخلق کله عیاله همه انسان ها روی کره زمین یک خانواده را تشکیل می دهند و پدر خانواده خود اونهاست امتیاز می خواهی
أحب الناس إلى الله تعالى أنفعهم للناس،
هر چقدر به درد مردم بخوری در این خانواده جایگاه ات بالاست و بالا سر می نشینی چون انفع الناس هست خودت را فدا کردی برای راحتی انسان ها چه افکاری با بنیان گذار خانواده واحد جهانی پیغمبر ماست خانواده واحد جهانی یعنی مرزبندی های نژادی و مرزبندی های قومی و دینی همه اینها رفت کنار خانواده یعنی با هم برادر هستند خودش هم به این عمل کرد به مسیحی می گفت برادر و سفیر روم حضرت اون زمان به سفیر اونها دو بار گفت یا اخاه عجیب است گفت برادر
شریعتی: الخلق عیال الله ما هم برادر هستیم
حجت الاسلام عاملی: خلق همه نونهال خدایند چه شعر خیلی خوبی است که دنبالش بیاید این نهال را نشر کرد خراب نکن با اون چشم نگاه کن وقتی رسیدند به مدینه دیدند که یهودی ها اونجا پر هستند چون یهودی ها خوانده بودند که پیغمبر آخر الزمان از مدینه ظهور می کند کوچ کرده بودند خیلی زیاد بود عده شون اونجا، پیغمبر ما دیدند که باید یک زندگی مسالمت آمیز باشد بین مسلمان ها و بین یهودی ها اولین بار در تاریخ منشور زندگی مسالمت آمیز را نوشتند بخوانید می گویید این را پیغمبر ننوشته یهودی ها نوشته اند اونقدر به نفع یهودی هاست می گوید ما مسلمان ها با یهودی ها یک امت را تشکیل می دهیم این همان خانواده واحد جهانی است و اقدام کردند به تشکیل امت واحد، اینها همه ریشه قرآنی دارد تفسیر قرآن است پیغمبر چیزی خارج از قرآن نمی گوید تشکیل امت واحده نگو من ایرانی هستم و اون عراقی است من ایرانی هستم اون مثلا ترکیه ای است اینها همه رفت کنار یا من زبانم عربی است و اون زبانش ترکی و فارسی است اینها همه رفت کنار ان هذه امت واحده و انا ربکم فاعبدون اونهایی که ما را یک جا جمع می کند نه خانه است و نه جغرافیا است اونی که جمع می کند عبودیت خداست بالاترین شرف انسان روی کره خاکی این است که عبد خدا باشیم یعنی اسیر دلار نشود و اسیر ریاضت نشود و اسیر مادیات نشود و اسیر شهوت نشود عبودیت یعنی حریت عبد فقط خداست عبودیت یعنی خضوع، خضوع با این نگاه که استقلالی در این عالم فقط خداست يَا سَيِّدِي بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضَرِّي (مناجات شعبانیه) ببینید چه عزتی چه شرفی و لذا حضرت ملغی کرد تمام خصوصیات نژادی که بود همه را کنار برد ما هم این بحث ها سیره پیغمبر خیلی چیزها هست که ما بحث می کنیم من خیلی فکر کردم دیدم این را باید بحث بکنیم چرا؟ چون یک آمریکایی گفته ما از ظرفیت تعدد قومی اینها غافل بودیم دقت کنید می دانید که ایران ظرفیت تعدد قومی اش خیلی بالاست
شریعتی: بله خیلی بالاست
حجت الاسلام عاملی: گفته که همه هم ارکان و هویت ملی ما هستند همه اینها اون آمریکایی گفت ما از ظرفیت تعدد قومی ایران غافل بودیم در یکی از کشورهای اروپایی رادیویی درست کردند در این رادیو می نشینند دو ساعت ترک های ایران صحبت می کنند و دو ساعت عرب ها صحبت می کنند دو ساعت لرها و دو ساعت کردها صحبت می کنند و دو ساعت بلوچ ها دو ساعت این به اون فحش می دهد و دو ساعت هم اون به این فحش می دهد اصلا مسئله تفاوت افراطی از فحش و از تفرق طلبی جدا نمی شود تفوق طلبی نداشته باشی اصلا از بین رفت می خواهد شرف داشته باشد منوط به تفوق است دردنیا ماده اصلی جنگ و ضد صلح است
شریعتی: همه اش تفرقه است
حجت الاسلام عاملی: پیغمبر ما فرمود دندان های شانه چطوری است انسان ها مثل اون هستند یعنی نسبت به همدیگر حق ویژه و امتیاز ویژه اینها نیست
شریعتی: رنگ و نژاد و زبان همه را بنداز کنار
حجت الاسلام عاملی: یک جمله ای می گویم بعد بحث می کنم این که شما می گویید بگذارید کنار زبان را ما به چشم آیه قرآن نگاه می کنیم خدا می گوید اختلاف السنتکم من چون در این باب یک نمی گویم متخصص هستم عمرم را گذاشتم شما این زبان را بگیرید اون بزرگترین زبان شناس که آمریکایی است می گوید که تمام زبان ها یک حلقه مفقوده دارند شما این زبان را بگیر برو ته اش یک جا به بن بست می رسید این زبان چطوری درست شد فرزندان آدم که اومدند روی خاک این کلمات و این ترکیبات این صوت ها چطوری درست شد یک نقطه حلقه مفقوده است چز خدا هیچ کس نمی تواند کار انجام بدهد و لذا در قرآن تاکید می کند این را به چشم زبان و زبان را به چشم آینه بکن نه اینکه به چشم مایه اختلاف و تفوق و برتری اینها خصلت های شیطانی است شیطان اولش گفت اعلم تعصب از اونجا شروع شد من برتر هستم از اونجا شروع شد
شریعتی: و پیغمبر اومد دست گذاشت رویش چنان حساس است حضرت امام را هر کس می گفت من شیطان است حالا کسینجر یک جمله ای می گوید این هم همه باید بشنوند کیسنجر نظریه پرداز بزرگ امریکایی بود و رئیس جمهورها به حرفش گوش می دادند که این تشخیصش چی است درباره انقلاب ما و کشور ما هم یک ویژگی هایی داده این آقا می گوید که جهانی سازی تشتی است دونه های بزرگ یخ آب نمی شود ما باید این دونه های بزرگ یخ را بشکنیم تا اینها آب بشوند و به چهار کشور مثال می زند روسیه، هند، چین، ایران اینها چطوری باید آب بشوند همین با مرزبندی های متعارض دولت عثمانی چطور زمین خورد با تحریکات قومی سه نفر یهودی وارد شدند اون زمان این کار را انجام دادند و اون وقت تحریکات شد در کشورهای عربی تیکه تیکه شدند و حالا می بینید اون هیمنه تا وین رفته بود دولت عثمانی
حجت الاسلام عاملی: یک امپراطوری عظیم کل آفریقا تحت سیطره اش بود کشورهای عربی کلااستان بودند برای اونها اما چنان بلایی سرشان آوردند که آخر سر اومدند وقتی ترکیه را گرفتند در جنگ جهانی گفتند اروپایی ها گفتند اونقدر ضربه دیده بودند از دولت عثمانی الان هم انتقام همان است انتقام جنگ های صلیبی و انتقام اون پیروزهای دولت عثمانی را در غزه دارند و در فلسطین دارند می گیرند گفتند که هر چی خانواده دولت عثمانی است می خواهیم اروپایی هشتاد نفر تمام خانواده های دولت عثمانی را تیکه تیکه متلاشی شده بود و آتاتورک اومده بود سر کار همه اینها را گرفتند و بردند بدترین ذلت است برای اینها هر کسی بیاید یک من من بگوید و یک هویت و منیت قومیت یعنی منیت جمعی این منیت جمعی سم مهلک برای شرف یک ملت و کرامت یک ملت و عزت یک ملت و استقلال یک ملت است
شریعتی: این زنگ خطر و این احساس خطر برای ما هم هست با این تنوع قومیتی که داریم
حجت الاسلام عاملی: بله این بحث ها را شروع کردند در جنگ تحمیلی معاون صدام گفت ما سر شط العرب جنگ نمی کنیم که شعار ایرانی کوچک بهتر از ایران بزرگ است می دانید ایران چهار برابر عراق است حالا تفصیل ما شروع می شود کارهایی که پیغمبر کرده دونه دونه جمع کردند این بحث، بحثی است که باید چاپ شود و منتشر شود و رویش کار شود اینها همه سر فصل است اولین کاری که کرد داخل خود مومنین و مسلمان ها خانواده واحد درست کرد ابناء آدم در کل دنیا مرحله بعدی است اولش انما المومنون اخوه مومنون همه مادر و پدر یکی است شما حق ندارید غیر از اخوت یک چیز دیگری را معیار رابطه خودتان قرار بدهید فضله بین اقویکم اگر دیدید مشکلی پیدا شد اصلاح کنید شما همه برادر هستید برادری همه مسلمان ها را حضرت آیه قرآن خدای متعال امضا کرد همه ما تبدیل شدیم به یک واحد مجموعی واقعا اگر واحد مجموعی باشیم قضیه اینطور می شود کسی جرات نمی کند اصلفا رسول خدا فرمود انگار من امت خودم را می بینم مثل گرسنه ها مثل چنان متشدد شدند که انگار گرسنه ها سر یک بشقابی ریختند تداعا علیها امم امتها بر سر امت من ریختند الان همینطور است دیگر ریختند سر امت من همچنان که گشنه ها سر بشقاب می ریزند امت من اینطوری ذلیل شده پیغمبر اومده بود ذلیل کند لیجعلکم یک روایتی می گویند من سندش را دیدم لعجلکم ملوکاً علی النفس من اومدم همه شما را پادشاه کنم.
هوای سلطنتم بود بندگی تو کردم خیال خواجگی ام بود عشق تو گزیدم
اینجا می بینید که نشده است سپس خانواده واحد جهانی را درست کرد گفت الخلق کله یعلوا و احبه و انفعم للناس همه انسانها یک خانواده را تشکیل می دهند اون ور دنیا رفتی بگو برادر من است هر کس را دیدی بگو این برادر من است یک برادر با یک برادر چه تحجت الاسلام عاملی دارد؟ پیغمبر امیر المومنین از یک جایی رد می شد دید کسی گدایی می کند گفت این کی است گفتند یا امیر المومنین برو برو گفتند چرا گفت این مسیحی است حضرت فرمود تا اون زمانی که بدنش توانی داشت آبی داشت و ازش کار کشیدید حالا که پیر شده از کار افتاده گدایش کردید؟ گفت بروید اولین صندوق اعانه عمومی تامین اجتماعی الان اولین صندوق را امیر المومنین پایه گذاری کرد از بیت المال باید حقوق بدهید مگر مسیحی است از یک جایی رد می شد امام صادق دید کسی افتاده زیر درخت گفت این کی است گفتم مسیحی تشنه است بروید بهش آب بدهید لکل کبدٍ حراء اجر هر جگری آتش گرفت آب بدهید ثواب دارد بعد فرمود لو کان مسلماً حب الدمه اگر مسلمان بود در نمک مان هم با او مساوات می کردیم و شریک اش می کردیم چون اینها نظیر لک فی الخلق به تعبیر امیر المومنین عجیب است که هر نمازش را تمام می کرد پیغمبر ما این جمله را می گفت أنا شهيد أنّ العباد كلهم إخوة" شهادت می دهم که بندگان خدا همه برادر هستند یعنی هر روز می گفت بعضی مطالب
شریعتی: یعنی در وهله اول اون کرامت انسان ها برایش مهم بود
حجت الاسلام عاملی: و لقد کرمنا بنی آدم نمی گوید که کرمنا متقین و مومنین یعنی انسان ذاتا کرامت دارد الانسان بنیاد لها یعنی من در تفسیر زمخشری دیدم الانسان بنیاد لها ملعونٌ من هدمه انسان بنیان خداست یعنی خدا این را بنا نهاده ملعون است کسی که غنا را بیاید به هم بریزد رسول خدا در تثبیت نظریه کارهایی کرده است این نظریه باید تثبیت شود گفتنش آسان است اگر کسی اومد یک مطلبی را مطرح کرد هنرش این است که پیگیری کند در یک جامعه جاهلی این را جا بندازد پیغمبر ما آخرین لحظه های عمر شریفش فرمود من نگران هستم چون در امت من خوی جاهلی است تازه این همه کار کرده است آخرش می گوید من نگرانم چون در امت من خوی جاهلی است تا پیغمبر از دنیا رفت یک نژاد پرستی وحشتناک عربی مسلط شد بر جامعه اسلامی وحشتناک می گویند من یک سال این را در حدود شاید ده سال پیش در خطبه ها بحث کردم تمام کدها را آوردم اصلا عجیب شد عالم اسلام
شریعتی: چقدر سخت است برای پیغمبری که چقدر زحمت کشیده بیاید یک اصول و مبناهایی را پایه ریزی کند و بعد یکهو همه چیز به هم بریزد
حجت الاسلام عاملی: ازمذاهب اربعه کسی است که می گوید حق ندارد عجم با عرب ازدواج کند شانش بالاست و فتوا داده است می توانم فتوا را بیاورم اینجا بخوانم ایرانی ها چرا شیعه شدند یک ریشه شیعه شدنشان این است که بلایی سر موالی آوردند در مدینه و کوفه موالی یعنی همین ایرانی هایی که اونجا بودند یک بلایی سر گفتند اینها عجم هستند حق ندارند در مناصب باشند
شریعتی: تبعیضی که اینجا اتفاق افتاد بیت المالی است و احکام وحشتناک و بانی اش هم یک نفر است یک نفر این کار را کرد که معذورم اسمش را بگویم اینها دیدند پناهگاه ندارند پناه بردند به امیر المومنین چنان امیر المومنین ایستاد در برابر این نژاد پرستی وحشتناک از همان جا شهید مطهری می گوید ایرانی ها دل دادند به اهل بیت دیدند عجب
حجت الاسلام عاملی: این درست است حضرت کارش را شروع کرد یک تمام امتیازات قومی و برجستگی های قومی را همه را از بین برد گفت هیچ کس حق تفوق قومی ندارد به زبان بیاورد کسی حق ندارد از اینکه خون من اینطوری است و نژاد من اینطوری صحبت می کند کسی حق ندارد در برابر قومیت خودش حق ویژه برای خودش درست بکند و اونقدر قصه های جالب اتفاق افتاد آقای شریعتی که قصه ها را داشتم طولانی یک کسی اومد گفت یا رسول الله پدر من یک پهلوانی بود نظیر نداشت پدر پدرم یک پهلوانی بود همه با انگشت نشان می دادند پدر پدر پدرم یک پهلوانی بود وقتی مردم می دیدند می لرزیدند تا نهمی رفت افتخار به اجداد و افتخار به اصلاب پیغمبر گفت برای من اصلابتان را نیاورید تا تاتونی باصلابکم اوتونی باعمالکم چقدر نورانی است
شریعتی: أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ (تکاثر، 1 تا 2) قبرهایشان را همینطور می شمردند و کیف می کردند تفاخر
حجت الاسلام عاملی: تا نهمی رفت گفت که پیغمبر می گوید باریک الله عجب پهلوانی یک آب سردی سرش ریخت گفت اما انت عاشرهم فی النار دهمی که تو هستی راست می روی جهنم
شریعتی: یک سوزن زدیم باد خوابید و پنچر شد
حجت الاسلام عاملی: چون که صحبت از تفوق نژادی و از این جور حرفها یک وقتی دعوای قومی راه افتاد زمان پیغمبر اون قدر عصبانی شدند گفت عبد و الجاهلیه و انا به ازرکم عبد و الجاهلیه و انا به ازرکم در وجود من دعوای جاهلی راه انداختی تفوق قومی را اسمش را گذاشت دعوای جاهلیت دارد مهندسی می کند که جامعه اسلامی ارزش ها را کجا جستجو می کند اهمیت راکجا بدهد مطلب دیگری که حضرت شروع کرد فلسفه این کار را تبیین کرد که چرا تفوق قومی باطل است چرا نباید به نژاد خودت تفوق کنی تبیین کرد گفت تفاخر یا با پدر است یا با قوم است پدر باشد پدر همه ما یکی است وقتی امیر المومنین به ام هانی سه درهم داد و به کنیزش که از نژاد دیگر بود سه درهم داد اون عصبانی شد گفت بین من و بین کنیز من که دیروز مسلمان شده تسویه کردی و مساوی کردی حضرت یک مشت خاک را برداشت گفت بین من این خاک و بین این خاک هیچ تفاوتی نمی بینیم الان بشر به این احتیاج دارد عملاً اروپا می گوید ما برتر هستیم جز بریص اخیرا یک جمله ای گفت یک طوفانی در دنیا به پا شد عذرخواهی کرد
شریعتی: چی گفته بود؟
حجت الاسلام عاملی: مسئول تنظیم سیاست خارجی کمیسیون اروپاست گفته بود اروپا مثل یک جنگل می ماند اطرافش همه اش حیوانات است ما باید به حساب همه حیوانات برسیم و الا اینها اذیت می کنند عزیزانی که در جنگ زندگی می کنند ببینید نگاه نگاه نژاد پرستی است حضرت این را اومد مطرح کرد فرمود ای مردم شما فرزندان آدم هستید آدم از خاک عرب و از غیر عرب هیچ مزیت و برتری ندارد یک جمله بگویم زیاد طول ندهم این را لذت ببرند عزیزان من لذت ببرند از بحث اون هم این است که خدا گفت که جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا من شما را قبیله قبیله کردم لتعارفوا اولا یک جمله می گویم جوابش را نمی گویم محققین بروند کار کنند مگر نمی شد از غیر جعلناکم شعوبا و قبائل تعارفوا درست کرد چرا خدا این کار را کرد تا این همه جنگ قومی راه می افتد خیلی جواب خوبی دارد تا بحث اقوام خدا مطرح کرد فهمید که تفوق قومی و افتخارات قومی درست می شود فورا گفت ان اکرمکم عند الله اتقیکم یعنی چی؟ یعنی می خواهی برای خودت افتخار درست کنی اگر رشوه نخوردی افتخار کن اگر زنا نکردی افتخار کن اگر دروغ نگفتی ا فتخار کن اگر رانت خواری نکردی و اگر به بیت المال دست پنهانی نزدی و اگر قدرت داشتی نکردی اونجا افتخار کن نه که بگوییم من آنم که رستم اینطوری شد به این افتخار نکن پیغمبر ما در این باب محشر کرده که عنصر اصلی تقوا کف نفس است عنصر اصلی افتخار عنصر اصلی افتخار عبارت است از مسئله واهمه قدسی تو واهمه قدسی داشته باشی دست نمی زنی به طلاقی که از سر هوا و هوس است نهاد خانواده را به هم نمی ریزی و چشم بچه را گریان نمی کنی و ایثار می کنی و گذشت می کنی خدا می گوید فقط با عدالت کار درست نمی شود إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ (نحل، 90) داخل خانه باید احسان باشد و در جامعه باید احسان باشد در این خصوص پیغمبر ما در طول عمرشان غوغا کرد از باب خطابه و یک جمله ای بگویم لذت ببرند پیغمبر ما دو تا خادم داشت یکی از قبط و یکی از نبت دعوایشان شد این گفت آی قبطی اون هم برگشت گفت آین نبطی یعنی می خواست فحش بگوید تو نبطی هستی پس کمی و پایین هستی
شریعتی: بله روشن است می خواست تحقیر کند
حجت الاسلام عاملی: اون هم گفت تو قبطی هستی شان ات پایین است حضرت فرمود این چه حرفی است شما زدید چرا گفتی قبطی و نبطی شما هر دو محمدی هستید.
شریعتی: به به اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حجت الاسلام عاملی: فدای رسول الله
شریعتی: فدای مهر و محبت شان چقدر ما محتاج هستیم
حجت الاسلام عاملی: چه فکری و چه اخلاقی و چه دیدی و چه قلب بزرگی و چه معارفی ما چه فهمیدیم از زندگی رسول خدا
شریعتی: گفت محمدابه چه مانیم و چه دانیم جهان هر چه در آن هست صورت اند و تو جانی امیدوارم نبی مکرم اسلام خودشان عنایت کنند بیشتر بشناسیمشان و جهان محتاچ آموزه های پیامبر ماست و متشکرم حاج آقای حجت الاسلام عاملی ناتمام ماند انشاالله مبارکتان باشد وایام هفته وحدت امیدوارم که همه مون زیر سایه الطاف پیغمبر و قرآن کریم باشیم امروز دوستانم صفحه 196 راتلاوت خواهند کرد آیات نورانی سوره مبارکه توبه آیات 55 تا 61 این سوره مبارکه را دوستانم تلاوت می کنند بعد از تلاوت آیات در لحظات و د قائق پایانی با عشق همراه شما هستیم و در کنار شما اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم . صفحه196 قرآن کریم
شریعتی: اللهم صل علی محمدو آل محمد و عجل فرجهم خوشحالیم که با هم هستیم و در کنار هم هستیم ایام مبارک باشد ماه ربیع المولود مزین و منور به نور میلاد نبی مکرم اسلام و امام صادق و امیدوارم که زیارت نصیب همه مون بشود خیلی فرصت نداریم حسن ختام برنامه مون اشاره قرآنی باشد.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم آیه 61 وَ مِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ (توبه، 61) کفار می دیدند که پیغمبر هر چی می دهد گوش می دهد و اذیتش می کردند و اسمش را گذاشته بودند اذن هر چی می گویی گوش می دهد اذیتش می کردند اسمش را گذاشته بودند اذن یعنی گوش هر چی می گویی گوش می د هد خدا گفت قل اذن خیراً لکم حاکمی که به همه حرفها گوش بدهد خیلی خوب است تا دنبال آیه این آیه ناظر به سبک دعوت اسلام است اسلام یک روشی دارد در دعوت آیاتی در قرآن ناظر است به سبک دعوت چطوری دعوت کنیم من یک کتابی نوشتم چاپ شده آتش تغییر بر خرمن تنزل این چهل سال است از وهابیت چون وهابیت یک سبک دعوت است سبک خاص دعوت است چهل سال که یک اسلام شناسی کامل است به مناسبتی در اونجا ما آیات ناظر بر دعوت کفار به اسلام را جمع کردیم چون الان فرصت نیست من فقط آیاتش را می خوانم اولین آیه این است ادعوا الی سبیل الحکمت و الموعظت الحسنه و جاعلهم التی احسن وقتی می خواهی مردم را دعوت کنی به اسلام با حکمت و با موعظه حسنه و واجدلهم بالتی هی احسن از اون طریق مجادله احسن آیه دوم قل هذه سبیلی ادعوا الی الله علی بصیرة انا و من اتّبعنی (یوسف، 108) من دعوت می کنم اما از سر بصیرت یعنی کار من این است که بصیرت درست می کنم تا کسی اسلام را بپذیرد یعنی زمینه پذیرش را فراهم کنیم آیه سوم و إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ (توبه، 6) اگر وسط جنگ مشرکی ا ومد گفت ای پیغمبر آیات را بخوان ببینم تو چی می گویی دست نگه دار جنگ نکن و آیات را بخوان اگر پذیرفت که پذیرفت اگر نپذیرفت با پول جیب خودت اون را به منطقه امن برسان به جای امن برسان آخرش هم برای مشرک توجیه درست می کند می گوید ذلک لایعلمون اینها عذر دارند عذر تراشی برای مشرک اینهم یک آیه است که با قرآن گفته است یک آیه دیگری که باز ناظر است به این مطلب عبارت است از آیه ای که وَ مِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَ (آیه اذن، توبه 61) این هم الان که خواندیم این هم یک آیه است که خدای متعال در اینجا مطرح کرده لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی این هم یک روش اسلام است که این را خدای متعال مطرح کرده و آیه هفتم و وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا . (بقره، 143) باید امت وسط باشید و امت معتدل باشید و چطور می توانید امت الگو باشید یعنی جوری باید تبلغ بکنی که الگو باشد برای کل دنیا آیا با تکفیر و با خشونت و با مهدور الدم اعلام کردن و با شمشیر می شود الگوی جاودانه و ابدی شد برای کل دنیا؟ اینها همه ناظر به سبک اسلام است
شریعتی: انشاالله دوستان تهیه کنند دوستان در سایت و کانال هم بگذارند آتش تاویل بر خرمن تنزیل که سالهاست حاج اقای حجت الاسلام عاملی با دقت نظرشان کار کردند روی کتاب من به دوستان نشان بدهم
حجت الاسلام عاملی: این را در اختیار همه بزرگان اهل سنت هم قرار دادیم
شریعتی: آتش تاویل بر خرمن تنزیل اگردوستان بتوانند ببینند عزیزانی که می خواهند کتاب را تهیه کنند هم می توانند به کانال ما مراجعه کنند هم می توانند به 20000303 پیامک بزنند و از این مباحث و از این دقت نظر حاج آقای حجت الاسلام عاملی بهره مند شوند خیلی خوب در پناه خداوند بزرگ باشید دعا بفرمایید و انشاالله خدا حافظی کنیم.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم یک دعایی عرض می کنم اونقدر از این دعا من خوشم می آید جامع ترین ا ستغفار است دیگر از این جامع تر نمی شود اللّهمّ اغفر لی خطیئتی و جهلی و إسرافی فی أمری و ما أنت أعلم به منّی. اللّهمّ اغفر لی خطئی و عمدی و هزلی و جدّی و کلّ ذلک عندی. اللّهمّ اغفر لی ما قدّمت و ما أخّرت و ما أسررت و ما أعلنت؛ (نهج الفصاحه، ح 501)
خدایا برای من ببخش خطایم را و جهالتم را و اسرافم را هر آنچه که خودت می دانی اون خطاهای جدی من را خطاهای از سر شوخی من را اونها که عمدی بوده و همه اینهایی که در پیش من است خدایا ببخش هر چی را که مقدر کرده اند و هر چی را که بعدا انجام می دهم و هر چه پنهان کردم و هر چه آشکار کردم یک غنیمت بدانیم و حفظش بکنیم و هر روز تکرارش کنیم
شریعتی: خیلی ممنون آخر هفته خوبی داشته باشید و در پناه خداوند باشید در راس همه دعاها و حاجت ها و خواسته ها و آمدن کسی که همه ما چشم به راه آمدنش هستیم و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین متشکرم از شما حاج آقای حجت الاسلام عاملی.