حجت الاسلام نظافت: سلام بر شما و همه بینندگان عزیز عرض تبریک دارم این ایام را ابتدائا محضر مولایمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه بینندگان عزیز و همچنین شما
شریعتی: سلامت باشید حالتون چطور است انشاالله که خوب و سلامت باشید الهی که وقتی از کنار مسجد النبی بتوانیم به مخاطبانمان سلام کنیم همه با هم زائر مدینه باشیم و این آرزوی قلبی من هست هفته گذشته راجع به وحدت صحبت کردیم و راجع به اختلاف و تفرقه صحبت کردیم که نکات بسیار دقیقی را هم شنیدید و چقدر مورد نیاز امروز جامعه ماست خانواده ما و تک تک ما و اگر اهل همدلی شدیم و اگر اهل وحدت شدیم فضای جامعه فضای خوبی خو اهد بود حال مردم خوب است بحث ناتمام بود انشاالله امروز ادامه فرمایشات را می شنویم.
حجت الاسلام نظافت: عرض کردیم باید اوصاف وحدت شکنان را بشناسیم و خودمان را بررسی که خودمان جزو اونها نباشیم هر کی را که دیدیم وحدت شکن است دعوتش کنیم به وحدت یکی از ویژگی های وحدت شکنان این است که دغدغه جذب ندارند مدام طرد می کنند و مدام کوچولو می کنند جمعیت مسلمان ها را و مدام چتر انقلاب را کوچک می کنند و انقلاب چتری است برای همه مردم ایران برای همه مسلمان ها
شریعتی: نه انحصاری برای یک گروه
حجت الاسلام نظافت: و بعضی دغدغه جذب را دارند بعضی ندارند از قضا نه تنها مدام طرد می کنند به اندک بهانه ای یعنی تز بعضی ها اینطوری است می گویند هر کس با ما نیست بر ماست ولی عقلا چی می گویند؟ می گویند هر کس بر ما نیست با ماست چی شد؟ بعضی ها می گویند هر کس با ما نیست بر ماست هر کی جزو گروه ماست خوب است و الا بر ما می شود
شریعتی: اونها می گویند هر کی بر ما نیست با ما نیست
حجت الاسلام نظافت: هر کی با ما دشمنی ندارد ما دوستش داریم و چقدر مهم است حالا من جملاتی از مقام معظم رهبری بخوانم بعضی از این افراد هستند نام اهل البیت را یدک می کشند و نام حضرت آقا را یدک می کشند ولی در رفتارشان یعنی سیره توجه نمی شود شعار می دهیم آقا می فرمایند جبهه انقلاب را گسترش بدهید یارگیری کنید حذف نکنید بعد کافی است جنابعالی و دیگری یک موضع گیری کنیم یک کسی نپسندد یک کمی سعه صدر داشته باشید تشخیصش این است نباید هر کسی یک تشخیص دیگری داشت رمی اش بکنیم و تهمت بزنیم بگوییم تو ضد انقلاب هستی و تو ضد ولایت هستی به صرف اینکه نمی پسندیم نباید حذف کنیم آقا می گویند بعضی هستند به اسلام و انقلاب و نظام و به خیلی از اصولی که شما به آن اهمیت می دهید معتقد هستند در فلان مسئله با شما موافق نیستند این نباید موجب شود شما او را طرد کنید و از دایره انقلابی گری خارج کنید در نهج البلاغه داریم امیر المومنین فرمود أعجزُ النّاس مَن عَجَزَ عن اكتسابِ الإخوان (نهج البلاغه، حکمت 11) بی عرضه ترین آدم کسی است که دوست سخت به دست بیاورد تمام همسایه ها دوست های ما هستند ولو در جهاتی با ما تفاوت داشته باشند تفاوت های دینی و انقلابی و تفاوت های سلوکی و روشی با همسایه ها دوست باشید حالا مثلا فرض کنید ممکن است اون یک حیوانی نگهداری می کند مایه آزار و اذیت است در روایت داریم همسایه خوب کسی است که بدی ها را تحمل کند وقتی ما تحمل می کنیم حرف ما اتفاقا اثر می گذارد یعنی ما باید عاشق این باشیم که عاشق اهل البیت بشوند عاشق انقلاب بشوند اگر از ما نفرت پیدا کنند از اسلام هم نفرت پیدا می کنند از مرام ما هم نفرت پیدا می کنند یعنی اگر کسی دلداده اهل البیت هست باید خوش رفتار باشد باید سلوکش درست باشد پس فرمود بی عرضه کسی است که نمی تواند دوست داشته باشد البته دوست داشته باشیم با حفظ مواضع است من اصلا در وحدت
شریعتی: یعنی قرار نیست از عقایدمان کوتاه بیاییم یا تغییر بکنیم رنگ عوض بکنیم
حجت الاسلام نظافت: عقیده خودش را داشته باشد بعد فرمود بی عرضه تر از اون کسی که دوست نمی تواند جذب بکند کسی که دوستهای قبلی اش را نمی تواند نگه دارد مدام هی ریزش و ریزش ما اگر با یک کسی اختلاف فکری سیاسی پیدا کردیم ما مشترکات مان که هست اون مشترکات را بهانه قرار بدهیم آقا می گویند هر کس تا به صرف منطبق نبود با فکر شما متهم به انقلابی نبودن نکنید ممکن است فکر آن فرد صد درصد با فکر شما تطابق نداشته باشد اما انقلابی باشد انقلابی بودن معیارهایی دارد شاید آن فرد معیارهایی داشته باشد انسانها را فوراً متهم به ضد انقلاب بودن نکنید بعد عرض شود خدمت شما که و خلاصه از این نوع سفارشات زیاد است پس این یکی از ویژگی ها ما اگر دغدغه جذب حداکثری را داشته باشیم و گسترش دامنه اسلام و انقلاب را داشته باشیم خودبخود مجبوریم دنبال وفاق و وحدت و همدلی باشیم یکی از ویژگی های وحدت شناسان این است که اهل توهین هستند توهین به کی؟ به مقدسات گروه های دینی مقدسات اهل سنت یا مقدسات یک جریان
شریعتی: و این چقدر بد است
حجت الاسلام نظافت: طرف به اون آقا رای داده دوست دارد نباید توهین کنیم توهین خوب نیست فرمود فلا تصب الذین یدعون من دون الله فرمود مشرکان را صب نکنید که اونها می گویند خدای شما را سب می کنند
شریعتی: خود امیر المومنین هم به یارانشان فرمودند دوست ندارند فحش بدهید
حجت الاسلام نظافت: در نهج البلاغه داریم و در کتاب وحدت هم آوردند فرمود إِنِّي أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِينَ (نکته نگاری برای حدیث، صفحه 141) حالا روایت داریم طرف به امام معصوم گفت آقا امام معصوم به اون فرد گفتند تا حالا دیدید یک کسی خدا را سب کند؟! کسی خدا را سب نمی کند حتی به مشرکان هم به الله احترام قائل هستند همان بت پرست ها وَلَئِن سَأَلۡتَهُم مَّنۡ خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ وَسَخَّرَ ٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَ لَيَقُولُنَّ ٱللَّهُۖ فَأَنَّىٰ يُؤۡفَكُونَ (عنکبوت، 29) الله را سب می کنند امام معصوم فرمود من سب ولی الله فقد سب الله
شریعتی: از این جهت
حجت الاسلام نظافت: تو وقتی یک کاری می کنی که به امامت فحش بدهند انگار به الله فحش دادند پس باب توهین به مقدسات خودمان را با توهین به مقدسات دیگران فراهم نکنیم آقا یک گروه سیاسی است یک آقایی را قبول دارد من نباید توهین کنم چون باید او به رهبر شما توهین می کند شما وقتی به مقدسات اهل سنت توهین می کنید یک نادانی از اونها پیدا می شود می بینید به ائمه شما توهین می کنند و تو اسبابش را فراهم کردی اصطلاحا می گویند استصحباب تو زمینه ساز سب اونها به مقدسات خودت شدی و مقدسات اسلامی بر می گردد به مقدسات الهی امام صادق فرمود لا تسبوهم فانهم یصبون سب نکنید اونها هم سب می کنند اصلا باب سب را باز نکنید یکی از ویژگی های وحدت شکنان این است که اهل افراط هستند خواهش می کنم همیشه به خودمان بگوییم اگر بخواهم افراط کنم چیکار کنم می بینیم ما همین کار را می کنیم از خودمان سوال بکنیم یا یکی از ما سوال کند مصداق افراط چی است می بینیم ما هم جزوش می شویم تندروهای شیعه اهل غلو هستند اهل البیت با غلو و غالیان مبارزه کردند امیر المومنین فرمود دو گروه به خاطر من علی رفتند جهنم یکی اونهایی که اهل غلو بودند
شریعتی: کسانی هم که در دشمنی زیاده روی کردند اهل غلو نباشیم
حجت الاسلام نظافت: امام معصوم بنده خداست فرمود نزلوه عن الربوبیه ما را خدا حساب نکنید قُولُوا فینا ما شِئتُم ..هر چی می توانید از اوصافش بگویید ولی خدا نیست بعد از همه مرجع تقلید نائب امام زمان حدی دارد تعریف از مرجع تقلید به امام نباید برسد فاصله نائب الامام با امام معصوم باید حفظ بشود در تعریف کردن ها یعنی جنس بعضی ها غلو است با غلو مبارزه بکنید اون غلو سبب وحدت شکنی می شود وحدت شکنان اهل غلو هستند چه حالا نسبت به امام معصوم و چه نسبت به مراجع چه نسبت به یک فردی آقا ما یک فردی را در گروه در شخصیت های سیاسی دوست داریم غلو نکنید دیگر حد نگه دارید آقا این آقا خوب است ولی معصوم که نیست غلو ها سبب اختلاف می شود و چرا؟ چون اگر از اون شخصیت یک کسی یک ایرادی بگوید بر می آشوبیم انگار که به مقدسات توهین کردند.
مطلب بعد این است که ببینید این روزها یک روایت سر زبان ها اومده به نظرم خوب است اینها بهانه می شود که توضیح داده بشود واکاوی بکنیم و اون این است که بعضی ها شبهه کردند کثرت الوفاق من النفاق حرف درستی است یکی از علامت های منافقان این است که کثرت الوفاق دارند یعنی چی؟ یعنی وفاقش به نیت نفوذ است منافق می خواهد چیکار کند؟ منافق می خواهد از طریق نفوذ ضربه بزند پس وفاق منافقانه خوب نیست که اهل تملق است اهل
شریعتی: با همه می بندد
حجت الاسلام نظافت: این نقشه دارد اون کسی که انتقاد نمی کند و اون کسی که ایراد را نمی گوید و اون کسی که می گوید همه چیز خوب و گل و بلبل است این می شود کثرت الوفاق من النفاق اما این معنایش این نیست که اتحاد و وفاق همیشه منافقانه است بله اتحاد منافقانه داریم یک عکسی هست خدا رحمت کند شهید رجایی را دارند نماز جماعت می خوانند پشت سرشان یک عده ای به اصطلاح دارند اقتدا کردند نفر برجسته قاتل شهید رجایی است چنان به ظاهر هم چهره شون نورانی و محاسن پر و قاتلش هی وفاق نشان داده جلب اعتماد کرده نزدیک شده و لذا فرمود نزدیکترین افراد به مسئولین اون کسی باشد که انتقاد می کند انتقاد کردن ضد وفاق نیست منتهی انتقاد همیشه لازم نیست جار بزنی و داد بزنی آبروریزی کنی در گوش انتقاد کنید
شریعتی: ولی انتقاد هم باید دلسوزانه باشد دلسوزانه بود به اونجا کشیده نمی شود
حجت الاسلام نظافت: پس وفاق منافقانه داریم و وفاق مومنانه و عاقلانه هم داریم الگوی وفاق مومنانه و عاقلانه امیر المومنین است امیر المومنین بعد از اینکه نا امید شدند از اینکه حقشان را بگیرند بنای وفاق گذاشتند همکاری کردند با کی ها همکاری کردند؟ با کسانی که اونها را قبول نداشت آقا ولی دید علم اسلام دست اینها افتاده برای اینکه نظام اسلامی و مسلمان ها ضرر نکنند شروع کردند به همکاری با اینها و دلسوزی و کمک کردن
شریعتی: تازه حقی که مسلم غصب شده بود ولی امیر المومنین به خاطر اینکه اسلام ضرر نکند و مخلص امیر المومنین این را می گوییم وفاق مومنانه در جریان اختلافاتی که سر خلیفه سوم پیش آمد امیر المومنین خیلی نگران بود خلیفه سوم کشته نشود و از آخر هم شد یک جمله عجیبی داریم امیر المومنین به ابن عباس گفت ما یرید عثمان الا ان یجعلنی جمل النارها فرمود این عثمان من را مثل شتر آبکش قرار داده هی می گوید برو و هی می گوید بیا در اوج این اختلافات یعنی خلیفه سوم فکر می کرد اگر امیر المومنین در شهر نباشد اختلافات کاهش پیدا می کند به امیر المومنین می گفت برو بعد می دید بدتر شد باز می گفت بیا اقبل و ادب بعث الیه ان اخرج به من گفت برو از شهر بیرون حالا باز یکی را فرستاده می گوید بیا باز دوباره می گوید برو و الله وفاق امیر المومنین را ببینید وفاق مومنانه فرمود والله لقد دفعت عنه اونقدر از عثمان دفاع کردم حتی خشیت ان اکون عاصما می ترسم بگوید گناهکار باشیم امیر المومنین دنبال انسجام است به خلیفه سوم فرمود تو رو به خدا قسم می دهم بروند دوستان نگاه اکنند خطبه 164 فرمود تو را به خدا قسم می دهم مواظب باش خون تو ریخته نشود که دیگر مسلمان ها اختلافشان تا قیامت باقی خواهد ماند چقدر دلسوز بود امیر المومنین افق نگاه حضرت کجا بود
حجت الاسلام نظافت: وفاق های عاقلانه و مومنانه داریم الان توی خانواده اگر یک مرد عاقل مومنی با خانمش اختلاف داشته باشد جلوی بچه ها باید چیکار کند؟ باید وفاق نشان بدهد و حفظ ظاهر می کند بعد که بچه ها خوابیدند با هم دیگر گفتگو کنندو اشکالات همسرش را بگوید و اون اشکالات شوهرش را بگوید این کثرت الوفاق مرد مومن با زنش این نفاق نیست پیامبر کثرت الوفاق داشتند با خانم هایشان تا جایی که می شد منتهی یک جایی خدای متعال به پیامبر اکرم فرمود خودت را اینقدر اذیت نکن بخواهی به خاطر رضایت همسرت حلال خدار ا بر خودت حرام کنی لم تحرم ما احل الله لک تبتقی مرضات ازواجک در روایت داریم اگر در زندگی پنج چیز نباشد زندگی گوارا نیست لذیذ نیست یکی از اون پنچ چیز چی است؟ مونس انیس منتهی فرمود انیس موافق همراه باشد با تو اگر زن و شوهر موافق باشند زندگی گواراست و الا باید صبر کنند تا خدا به خاطر اون صبرشان بهشون ثواب بدهد گفت انیس موافق کی است؟ فرمود همسر شایسته و فرزند شایسته و دوست شایسته اگر می خواهیم دوست خوبی باشیم تا جایی که ممکن است تا جای یکه به ایمان مان ضربه نمی خورد وفاق داشته باشیم رفتیم مسافرت یک کسی می گوید این غذا یکی می گوید اون غذا اون که عاقل و مومن و بزرگوار است می گوید هر چی شما بگویید یعنی این کثرت الوفاق ها اینها همان مداراهاست ایام ولادت پیامبر اعظم است فرمود امرنی ربی بمدارات الناس پس وفاق به معنای مدارا چیز خوبی است وفاق به معنای دستور عقل که اوضاع بدتر نشود چیز خوبی است وفاق برای اینکه از این بحران ها عبور کنیم چیز خوبی است البته باید مواظب وفاق منافانه هم باشیم برای اینکه منافقانه نباشد انتقاد هم می کنیم به شکلی که دشمن سوء استفاده نکند به شکلی که مردم نا امید نشوند بهترینش این است که در گوش وزیر بگوییم و در گوش وکیل بگویید چرا می گردیم دنبال یک عیب این را بر ملا کنیم همه این عیب با خبر بشوند امیر المومنین سر قضیه غصب خلافت فرمود اصبر علی تخیرت الامیال فرمود یک ظلمت متراکم دارد ایجاد می شود فرمود صبرت وَ فِی العَینِ قَذًی وَ فِی الحَلقِ شَجا (نهج البلاغه، خطبه 125) مسئله سخت بود اما حس اسلام حس مصالح امت مهمتر از این سختی است
شریعتی: حاج آقا یک پیش نیازی لازم دارد که هفته گذشته یک اشاره کردید و رد شدید و اون هم اینکه ماها خیلی باید روی خودمان کار بکنیم خودسازی می خواهد
حجت الاسلام نظافت: من خودم اعتقاد شخصی ام این است که پوشش بعضی از اختلافات فکری است اما پشتش مسائل روحی و روانی است یعنی من از شما خدایی نکرده یک کینه ای داشته باشم می گردم این ناراحتی ام را پنهان می کنم می گویم آقای شریعتی اشکالات فکری اش این است نه علت اصلی این است که اون حسادت
شریعتی: این حب و بغض های پشت پرده است
حجت الاسلام نظافت: ما ملت عاطفی هستیم باید مواظب باشیم مسائل روانی اثر نگذارد و یکی از عوامل اختلاف سرزنش زیادی است خواهش می کنم گروه های سیاسی و شخصیت های سیاسی دست از سرزنش بردارند تو مقصر بودی تو خونه مون هم همینطور زندگی ما کی جهنم می شود؟ وقتی که زن و شوهر هی گذشته را تازه کنند تقصیر تو بود رو به جلو فکر کن رو به جلو فکر کنید سرزنش کردن در خانه و در جامعه و در مسائل سیاسی اختلافات را تشدید می کند تاکید بر عقلانیت خوب است اما نه اینکه بگوییم تو عاقل نیستی عقلانیت چیز خوبی است درسته؟ تاکید بر اتحاد خوب است نه اینکه یک کسی باز گفت اتحاد بگوییم تو منافق هستی تاکید بر اینکه مراقب باشید منافقان نفوذ نکنند خوب است این رمی تهمت این بد است و هر کسی دنبال یک دستاویز می گردد یک کسی می گوید تو عیب ات این است که مثلا به عقلانیت توجه نداری اون هم می گوید تو عیب ات این است که مدارای بیجا می کنی و بر اصول اسلامی پافشاری نمی کنی به نظر من این خوب نیست توضیح دادن ها خوب است و گفتگوهای مهربانانه خوب است تهمت خوب نیست تهمت شایعه سازی و پخش شایعات یک وسیله ای است برای از بین بردن اتحاد حالا این آیه را دقت کنید یک داستانی هست در قرآن معروف شده به داستان افک سوره نور که یک عده ای یک تهمتی زدند به همسر پیامبر معروف شد به داستان افک، افک یعنی دروغ بزرگ قرآن ببینید چی می فرماید فرمود ان الذین جائوا بالافک اونهایی که این تهمت به پیامبر دهان به دهان و زبان به زبان پخش کردند اسوۀٌ منکم یک گروه متشکلی از خودتان هستند فکر نکنید آمریکا ساخته اسرائیل ساخته از درون مسلمان ها عده ای مریض هستند از نظر روحی شایعه می سازند و تهمت می سازند بعد فرمود لا تخصبوا شرا لکم این اتفاقات در پس پرده اش خیر هم هست فکر نکن این شر است این خیر است چون باطن ها برملا می شود چون آزمایش می شوی بعد فرمود همه کسانی که این شایعه را پخش کردند این دروغ را همه سهمی از این گناه دارند لکل امرأ منهم ماکتسب من الاثم ولی اون سازنده نفر اول وَالَّذِي تَوَلَّىٰ كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ (نور، 11) حالا خدای متعال می گوید یک شایعه شنیدید در مورد یک مرد مومن و زن مومنه لو لا اذ سمعتموه وقتی شنیدید ظن المومنون و المومنات بانفسهم خیرا چرا مردان مومن زنان مومن به خودشان گمان خیر نکردند می گوید آقا به خانم پیامبر تهمت زدن شایعه پخش شد شما چرا وقتی شنیدید به خودتان گمان خیر نکردید یعنی چی به بنده خدا تهمت زدند ما به خودمان گمان خیر کنیم نکته اش اینجاست که ما سرنوشت مان به هم گره خورده انما المومنون اخوه وقتی به یک مومنی تهمت می زنند فردا نوبت تو هم می شود آبروی یک شخصیتی را ببرند یک سرمایه انسانی یک ملت را از حیثیت بیاندازند اون قابل استفاده نخواهد بود ترور شخصیت بدتر از ترور شخص است چقدر لطیف قرآن می گوید بعد فرمود چرا نگفتن هذا افکٌ مبین شایعه می شنوید بگویید دروغ است مگر می شود خوش باور نباشید نسبت به آبروی مومنان لَوْلَا جَاءُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ ۚ (نور، 13) می گوید چهار تا شاهد نیاوردند و در دادگاه ثابت نشده حالا که در دادگاه ثابت نشده فَإِذْ لَمْ فَأُوْلَئِكَ عِندَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ (نور، 13) اونهایی که شایعه را نقل کردند اونها دروغ می گویند پس برای اینکه دروغگو ما نزد خدا به حساب نیاییم باید اول رد کنیم شایعات را به ویژه وقتی بحث حیثیت افراد مطرح است بعد خدای متعال فرمود همین است که فضل خدا شامل حال شما اگر فضل خدا نبود و رحمت خدا نبود به خاطر این موضوع گرفتار عذاب عظیم می شدید به خاطر اینکه یک تهمتی به یک مومنه ای زده شده است فرمود اینها را به زبانتان می گویید و دهان به دهان می چرخانید و فکر می کنید مهم نیست وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ (نور، 15) پخش شایعه نزد خدا عظیم است فرمود وقتی این شایعات را نسبت به شخصیت یک مومنی و مومنه ای می شنوید شما باید بگویید ما حق نداریم اینجا حرف بزنیم خیلی آیه واضح است
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ (نور، 15)
ما حق ندایم اینطوری حرف بزنیم سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ اون وقت خدای متعال فرمود خدا شما را موعظه می کند دیگر دوباره از این کارها نکنید
شریعتی: یعنی جواب هم بهت یاد می دهد که چی بگویی و چطوری مواجه شوی
حجت الاسلام نظافت: اون بهتان است و دروغ است إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ وَ (نور، 19) بعضی ها دوست دارند فاحشه شیوع پیدا کند یعنی خبرهای بد را زود پخش می کنند نقطه مقابل خوش به حال کسانی که خوبی ها را نشر می دهند فرمود فلو لا فضل الله علیکم و رحمته و انه رئوف فضل و رحمت خدا شامل حالتان پس شایعه را نپذیرید در نهج البلاغه داریم به ویژه کسی که سابقه اش خوب است این فردی که مومنه بوده و اهل کار زشت نبود و آدم خوب و انقلابی بوده و مومن بوده فرمود اگر کسی سابقه اش خوب است دیگر به اقاویل الرجال گوش نباید بدهند لا یسمعن با نون تاکید ثقیله فرمود مبادا در مورد اقاویل الرجال گوش بدهند فرمود قد یرمی الرامی تیر اندازها تیر می اندازند تیرها به خطا می رود این حرف های یکه از روی گمانه اکثرش به خطا می رود حرف مثل تیری است که از کمان بیرون می آید فرمود بسیاری از تیرها به خطا می رود حرف های غلط و باطل در سخنان زیاد است یحیل الکلام دگرگون می شود از مسیر حق منحرف می شود سخن احتمال دگرگونی و انحراف است با وسواس با شایعات برخورد کنیم تا ایمان مان حفظ شود ممکن است بگویند آقا گوینده آدم صادقی است صادق است ولی معصوم نیست گمان پیدا کرده از عمد تهمت نزده ولی ما بایستی با حرف هایی که نسبت به حیثیت دیگران می شنویم خوش باور نباشیم چرا چون احتمال تخطی السهام است و احتمال یحیل الکلام هست به تعبیر حضرت در این خطبه حالا اون جمله معروف را امیر المومنین اینجا فرمودند اون جمله فرمود بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است یعنی چی چهار انگشت فاصله است حضرت اینطوری کردند هر چیزی که شنیدی رد کن حق اونی است که بگویی دیدم باطل اونی که بگویی شنیدم اگر به همین چهار انگشت فاصله آدم از حق در باطل می افتد مواظب نباشیم و اکثرهم
شریعتی: حاج آقا اگر این شایعات و تهمت ها و چیزهایی که راجع بهش صحبت کردیم مشتری نداشته باشد و بازار نداشته باشد اینها کم کم می نشینند سر جایشان اینطور نیست؟
حجت الاسلام نظافت: بله چون دوست دارند دیده بشود یعنی الان بیماری این اسب به نظر من بیماری میل به دیده شدن است و لذا دروغگو برای دروغگو بودن همین بس که هر چه شنیدی نقل کن در بین شنیده ها دروغ زیاد است البته وقتی بحث حیثیت افراد است و الا ما اصلا این روایات را از کجا باور می کنیم؟ از طریق شنیده ها است ولی عقلایی نقل کردند داعیه بر دروغ نبوده است ولی بحث حیثیت افراد را امیر المومنین فرمود این وسواس را داشته باشید که گرفتار باطل نشوید این هم یک نکته.
یک نکته وحدت شکنی از طریق عیب جویی است بعضی ها همه اش می گردند دنبال عیب این خوب نیست ذره بین گذاشتن ما برای عیب های خودمان ذره بین بگذاریم نسبت به دیگران نه وقت نداریم
شریعتی: این نگاه نگاه خوبی نیست
حجت الاسلام نظافت: وقت نداریم ما باید نسبت به دیگران دنبال عیب جویی نباشیم نسبت به خودمان عیب هایمان را پیدا کنیم
شریعتی: یک وقتی حاج آقای حجت الاسلام نظافت شما اهل تالیف و کتاب هستید حاج آقای عابدینی نقل کردند ایشان فرمودند در مقطعی از دوران جوانی کارم مقابله و تصحیح کتاب ها بود که این کتاب و این نسخه را با نسخه اصلی تطبیق بدهم لذا یک جاهایی دنبال غلط می گشتم که یک وقتی این اتفاق نیفتد بعد چند وقت احساس کردم نگاهم نگاه غلط یابی شده فقط دنبال عیب ها و غلط ها می گردم و بعد می گوید کلا این کار را من گذاشتم کنار خیلی جالب است
حجت الاسلام نظافت: کار علمی بوده
شریعتی: اونجا لازم بوده حتی می گفت به درآمدش نیاز داشتم ولی دیدم نگاهم نگاه غلط یابی شد
حجت الاسلام نظافت: با اینکه اونجا باید نگاه عیب جویانه داشته باشند که نکند که
شریعتی: این نگاه تسری پیدا کرده بود در زندگی من کلا گذاشتم کنار
حجت الاسلام نظافت: مردان خدا اینطوری هستند یعنی مدام خودشان را چک می کنند نکند اون وقت عیب ها پیدا می کنند یعنی هر کس هر کس نمی تواند بفهمد که
شریعتی: حسگرها فعال است حسگرها بیدار است
حجت الاسلام نظافت: اونهایی که دنبال آخرت خوب هستند نسبت به خودشان حساس هستند نسبت به دیگران و لذا فرمود اشکر الحسن اقوی عن السیئه نسبت به عیب های دیگران چشمانتان را تا جایی که می شود ببندید البته حالا مصحح یک کتاب است نیروی امنیتی است نیروی امنیتی داستانش متفاوت است باید حساس باشند نکند رو دست بخورند بحثمان سر عیب هایی که می گردیم پیدا می کنیم نگاهمان نسبت به دیگران همین نگاه عیب جویانه است این خیلی بد است این وحدت را ضربه می زند در روایت داریم یکی از ویژگی های وحدت شکنان این است که عیب که پیدا می کنند می زنند طرف را جوانمردانه برخورد نمی کنند عیبی را بپوشان و دم گوشش بگو این روایت را نگاه کنید فرمود عقیلوا ذوی المورعات اثراتهم فرمود اگر دیدید جوانمردی لغزید خیلی وقتها که نلغزیده وهم و تهمت و این چیزها است فرض کنید یک جوانمردی لرزید یک کسی آدم خوبی است سابقه دارد واگر اشتباهی کرده فرمود از لغزش جوانمرد بگذرید جوانمردی نمی لغزد مگر اینکه دستش در دست خداست خدا می خواهد او را بلند کند خدا می گوید روی زمین نمان و توبه کن و برگرد به آغوش اسلام اما یک اشتباه می بینیم لقد بزن و بزن که دیگر بلند نشود اینطوری است
شریعتی: یک طوری می زنیم نتواند بلند شود همه با هم دسته جمعی می زنند بالاخص می بینید اون آرمان علی وردی را دسته جمعی جسمش را می زنند یک وقت می بینی نسبت به حیثیت اونقدر دسته جمعی می زنند تا دیگر طرف بی خاصیت می شود من خیلی ها را می شناسم مصلحت نیست اسم ببرم از این روشها طرف را کلا ضد انقلاب کردند و هلش دادند اون طرف یک ذره فاصله داشت
حجت الاسلام نظافت: اینقدر زدیم و بردیمش گوشه رینگ بعد هم پرتش کردیم به اندازه ای که ما می زنیم شیاطین دور افراد را می گیرند دقت کردید به اندازه ای که ما طرد بکنیم اون طرف جذب می کندپس این هم یک نکته مهمی است جوانمردانه
شریعتی: هفته قبل و این هفته حاج آقای حجت الاسلام نظافت تاکید داشتند روی این نکته که ما روی عقاید خودمان پافشاری می کنیم و حتی تبلیغ و تکثیرش می کنیم ولی این منافی با وحدت نیست
حجت الاسلام نظافت:فرمود با عیب های دیگران با محبت برخورد کنید چرا آبروریزی می کنیم و بی حیثیت می کنیم بزرگترین سرمایه های این کشور آدم خوب است آدم های ساخته شده آدم هایی که بالاخره به درد ملت می خورند ما حق داریم پول اسراف کنیم چرا آدم ها را اسراف می کنیم اون یک خطایی کرده ولش نمی کنند آقا می خواهد دوباره برگردد دیگر می خواهد خدمت بکند باید استفاده بکنیم دیگر گفت
گر حکم کنند مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند
هر کدام از ماها یک عیب هایی داریم در دعای مکارم الاخلاق چند چیز به عنوان زیر صالحان معرفی شده
شریعتی: زیورها را بشنویم یکی اش افشاء العارف یعنی خوبی های دیگران را بگوییم چرا کتمان می کنیم هر کدام از این گروه های سیاسی خوبی هایی دارند چرا ما می خواهیم بگوییم طرف سراپا عیب است یک خوبی هایش را بگوییم بگردیم خوبی های هم را بگوییم ضدشیعه می گردیم عیب ها را پیدا کنیم عیب ها را بگوییم زیور صالحان افشاء العارفه است یعنی خوبی ها را کشف کنید کتمان نکنید خوبی ها را فرمود در نهج البلاغه یا بی عرضه هستیم یا حسود هستیم مردم وقتی ببینند اصلاح طلبان خوبی های اصول گراها را می گویند اصول گراها خوبی های اصلاح طلب ها را می گویند در خود اصلاح طلب ها دو شق هستند در خود اصول گراها هم چند شق هستند این خوبی ها را به ما می گویند حال جامعه خوب می شود و فرهنگ سازی می شود آمار طلاق می آید پایین
حجت الاسلام نظافت: و مهمتر از همه کار مردم که وظیفه مسئولین است در واقع نه اینکه درگیر دعواهای سیاسی باشند زودتر حل می شود و روان تر می شود مگر ما چقدر انرژی داریم
شریعتی: صرف دعوا و پیدا کردن عیب و بعد اینها را هی به این گفتن و به اون گفتن وقت نمی کنیم این طرح را نماینده عزیز مطالعه کنید تو که همه اش داری سیاسی کاری می کنی تو نماینده شدی همه طرح ها را مطالعه کنی تو می خواهی به این رای بدهی و موافقم و مخالفم روز قیامت باید جواب بدهی فرصت نمی کنی می خواهم بگویم اینها اثر روی همه چیز دارد این افشاءها اگر یک خانمی همه اش عیب های شوهرش را بگوید یک دفعه به شوهرش و به دیگران بگوید این شوهر من این خوبی ها را هم دارد حال خودش خوب می شود اون آقا هم تشویق می شود اون آقا هم به خانمش می گوید من از تو انتقاد دارم تو این خوبی ها را داری اهل گفتن این خوبی ها نیستی افشاء بعد فرمود ستر العائبه عیب ها را بپوشان و افشاء العارفه مطلب دیگر این است که فرمود مثل آینه عمل کن آینه سانسور نمی کند خوبی ها را هم خوبی ها را می گوید و هم بدی ها را می گوید به اندازه می گوید زیاد و کم نمی کند اَلمؤمِنُ مِرآتُ الْمُؤمِنْ زیور صالحان یکی اش این است که فرمود اطفاء النار شیطان آتش اختلاف را روشن می کند با تقوا آتش اختلاف را خاموش می کند آتش اختلاف از طریق نمامی و از طریق تهمت و از طریق شایعه سازی و از طریق لجن پراکنی و از طریق پخش شایعات روشن می شود ما چطوری می توانیم خاموشش کنیم؟ آتش را فرمود اهل اصلاح ذات البین باشید امیر المومنین در بستر شهادت فرمود خدا را در نظر بگیرید در مورد اصلاح ذات البین فرمود پیامبر خیلی سفارش کردند در مورد اصلاح و آشتی دادن فرمود آشتی دادن از همه نمازها و از همه روزها ها ثوابش بیشتر است که دو نفر با هم بحث بکنند راهش چی است این آشتی دادن؟ پول باید خرج کرد و وقت باید گذاشت امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب پول داده بودند گفته بودند اگر دیدی دو تا شیعه با هم اختلاف دارند و دعوایشان مالی است از این پول استفاده کن دعوا را حل کن می گوید که دیدم دو نفر با هم دعوا دارند رفتم جلو دیدم سر چهارصد درهم است بردم خانه ام اینها را بهشون چهارصد درهم دادم و مسئله حل شد بعد گفتم که این پول از من نبوده از امام صادق بوده پس این یکی از راه های اتحاد یک ملت این است که یک عده ای کارشان آشتی دادن باشد حالا چه می گویم در خانواده ها و اقوام و چه مسائل سیاسی که امیر المومنین فرمود این سفارش را به همه کسانی می کنم که این نامه من به دست اونها رسیده است این هم می تواند بسیار کمک کند.
نکته دیگر ذم اهل الفرقه زیور صالحان ذم اهل فرقه یعنی چی؟ یک کسی اگر از هیئت و مسجد برید و از اقوام برید ما هر کسی که می برد بیاوریم برش گردانیم این زیور صالحان است یعنی خودمان طرد نکنیم امیر المومنین فرمود گوسفندی که از گله جدا می شود طعمه گرگ است ولی اگر دیدیم یک کسی در جمع خانوادگی دیگر نمی آید بگوییم بیا بعضی ها غرور دارند رویشان نمی شود خودشان بیاید یک بزرگتری دستش را می گیرد می گوید من نازش را کشیدم یک جایی هم منتش هم می کشند اینقدر انسجام مهم است انسجام خانوادگی و انسجام مذهبی و انسجام ملی این قدر اهمیت دارد پس این هم یکی از زیورهای صالحان است.
حجت الاسلام نظافت: می خواهید آیات را بشنویم و ببینیم چقدر فرصت داریم خدمت دوستانمان باشیم خیلی خوب تاکیدات حاج آقای حجت الاسلام نظافت روی مقیاس کلانتر و بزرگتر بود این قابل تعمیم است در جامعه و اطراف و خانواده ما وقت آشتی است ایام ماه ربیع المولود به یمن میلاد پیامبر عظیم الشان و امام صادق همانطور که قرار گذاشتیم با رد مظالم بارمان را سبک کنیم به نظرم یکی از بارهای سنگین همین است بد دلی و بدخواهی و عیب جویی همه را بگذاریم کنار سبک بار حرکت کنیم در مسیر سیر الی الله صفحه 195 را دوستانم تلاوت می کنند راجع به رد مظالم هم دوستان قبلا گفتیم و توضیح دادیم برای جزئیات دقیق تر و ریزتر شما می توانید به کانال و سایت ما مراجعه کنید تا سقف یک میلیون تومن برای پرداخت رد مظالم این اجازه را از مراجع محترم گرفتیم برای فقرایی که خودتان می شناسید اطراف تان هستند و اگر بیشتر از این مبلغ شد که نیاز به اجازه دارد و اگر کمتر هم بود هیچ ایرادی ندارد اجازه اش را گرفتید یک کسی ممکن است صد هزار تومن و دویست هزار تومن و پانصد هزار تومن هر چقدر اگر صاحبان اون حق را می شناسید باید به صاحبانشان حتی اگر ورثه شون هستند به ورثه شون برسانید یا به دستان خودشان اگر از بیت المال حقی را ضایع کردید یک شماره حساب و شماره کارتی هست مربوط به دیون دولتی واریز می کنیم امیدوارم همه مون با بار سبک این سیر و این مسیر را به سمت خدا ادامه بدهیم و نهایتاً به سمت خودمان در پناه خدا باشید آیات را بشنویم بعد از آیات در دقائق و لحظات پایانی با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما.
(تلاوت قرآن کریم صفحه 195)
شریعتی: الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم انشاالله که حال دل تان همیشه خوب باشد من خواهشی دارم از دوستان شماره کارت دیون دولتی را لطفا زیر نویس کنند همانطور که قبل از تلاوت قرآن توضیح دادم اگر حقی را از بیت المال یک زمانی خسارتی به ادارات دولتی و مدرسه و جایی هر جایی که مربوط به بیت المال هست وارد آوردید و حقی به گردنتان هست باید به این شماره کارت واریز کنید که برگردد به خزانه در واقع و اگر دیون شخصی دارید و حقی را ضایع کردید همان تا سقف یک میلیون تومن فقرایی که می شناسید اطرافتان هستند آشنا هستند این اجازه از مراجع معظم تقلید گرفته شده که انشاالله به دستانشان برسانید خیلی خوب وقت دارد تمام می شود و باید خداحافظی کنیم حسن ختام فرمایشات حاج آقای حجت الاسلام نظافت را می شنویم.
حجت الاسلام نظافت: در رابطه با انسجام هم باید از ریز جلوگیری کنیم و دوست هر چه داشته باشیم کم است و دشمن یکی اش هم زیاد است و با مدارا و با ظرفیت داشتن و سعه صدر یعنی گاهی سلائق گوناگون کنار هم این باید سعه صدر داشته باشند و تحمل مان باید برود بالا و باید خودمان را بشکنیم برای اتحاد فرمود سلماً قطعک اون کسی که از تو ناراحت است و کسی که از تو بریده تو با او ارتباط برقرار کن این ظرفیت می خواهد و این تسلط می خواهد و من از افرادی که به هر حال به خاطر عقیده شون با دیگران اختلاف دارند از اونها سوال می کنم شما دوست نداری عقیده ات ترویج بشود؟ با بد اخلاقی عقیده ات ترویج نمی شود عقیده وقتی ترویج می شود که خوش اخلاق باشی
همان کاری که پیغمبر ما در اوج کرد سیره پیامبر اعظم کمک می کند به ترویج معارف با لعن و با سب و با منزوی کردن مومنان با منزوی کردن خودت این کار نمی شود پس این دستورات اخلاقی کمک به نشر معارف هم می کند و وحدت شکن متاسفانه اصلا دغدغه نشر معارف ندارد شعار می دهد ولی دغدغه ندارد انشاالله که همه زینت پیامبر اعظم باشیم در این ایام ولادت.
شریعتی: انشاء الله و امیدوارم باشیم در روزگار آمدن کسی که آیه و محور وحدت است همان که هم نام پیغمبر ماست و دنیا در انتظار اوست بهترین ها را برای همه شما آرزو می کنم حاج آقای حجت الاسلام نظافت دعا کنید ایام میلاد پیغمبر است و امام صادق دعا قطعا مستجاب خواهد بود و آمین مخاطبان.
حجت الاسلام نظافت: خدایا این ا یام را مبارک بگردان، انسجام ملی ما را حفظ بفرما، خدایا دل های ما را از نفاق، کینه، حسادت، عجب و کبر و غرور پاک بفرما و قلب امام زمان را از ما راضی و خشنود بفرما.
شریعتی: از خوبی های پیغمبرمان هر چی بگوییم کم گفتیم خدارا هزاران هزار بار شاکریم که از امت پیغمبر آخر الزمان هستیم گفت بلغ الولی بکماله کشف الدجا بجماله حسنت جمیع خصاله صلوا علیه وآله در پناه خدا باشید تا فردا که انشاء الله به شما سلام خواهیم کرد خیلی ممنونم از شما.