اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-06-21-حجت الاسلام نظافت - نکاتی پیرامون لوازم اخلاقی وحدت

شریعتی: اللهم صل علی محمد و عجل فرجهم خانم ها و آقایان سلام وقت تان بخیر انشاء الله که حال دلتان خوب باشد امیدوارم تن تان سالم باشد و قلب تان سلیم و خدای متعال پشت و پناهتان خیلی خوشحالیم امروز هم در کنار هم هستیم و با هم هستیم امیدوارم بهترین برکات به شما و زندگی تان سرازیر شود انشاالله شب شهادت امام عسگری هست پیشاپیش تسلیت می گویم و انشاالله که تو جلسات روضه ما را هم از دعای خیر خودتان بی بهره و بی نصیب نگذارید حاج آقای نظافت سلام علیکم و رحمت الله خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام نظافت:   سلام بر شما و همه بینندگان عزیز

شریعتی:   چقدر زود گذشت از هفته قبل تا حالا هفته قبل محضر حاج آقای حجت الاسلام نظافت بودیم محضر امام رضا علیه الصلات و السلام و دعا گوی همه تون قرار همیشگی ماست از اون هفته تا این هفته احساس می کنم مثل برق و باد گذشت

حجت الاسلام نظافت:   چطوره احوالتان خوب هستید

شریعتی:   چی آوردید برایمان و قرار است چه نکاتی بپرزدازیم.

حجت الاسلام نظافت:   بسم الله الرحمن الرحیم

از آنجایی که شب شهادت امام حسن عسگری علیه السلام است و عرض تسلیت داریم پیشاپیش و هم ماه ربیع الاول ماه ولادت های مبارک و توجه به انسجام ملی که از توصیه های امام حسن عسگری علیه السلام به بحث انسجام و به بحث وفاق و به بحث اتحاد و به بحث همدلی و موضوع بحث این هفته و هفته آینده را که بالاخره ابتکار خوبی حضرت امام کردند که هفته وحدت را نامگذاری کردند این بحثی را پیرامون جوانب مختلف این موضوع اختصاص خواهم داد

شریعتی:  انشاالله خیلی خوب می شنویم.

حجت الاسلام نظافت:   ما اولا که از جهات گوناگون به اهمیت وحدت پی می بریم سفارش قران می فرماید وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ (آل عمران، شماره 103)  هم دستور داد چنگ بزنید به ریسمان الهی همین مشترکاتی است که مسلمان ها دارند و هم نهی کرد از تفرقه و از طرفی فرمود انما المومنون اخوه، مومنین با هم برادر هستند یعنی ما باید با تمام تفاوت ها و سلایق گوناگونی که داریم این حس برادری را نسبت به یکدیگر داشته باشیم چرا؟ چون فرمود و علی ابواه هذه الامه پدری که مشترک داریم می شویم با هم برادر منبع تغذیه فکری ما قرآن است باز می شویم برادر ببینید از یک جا می نوشیم ذهن ما و روح ما و قلب و فکر ما سرشار می شود از یک منبع باز می شویم برادر دو نفر که از یک پستان می نوشند با هم می شوند برادر همچنین فرمود وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ (انفال، 46) با یکدیگر کشمکش نکنید بهانه برای اختلاف زیاد است و بهانه برای وحدت هم زیاد است بیشتر ما از این وری افتادیم کشمکش ها فرمود موجب می شود سست شوید و شوکت و ابهت و عظمت شما در پیش دشمنان خورد می شود و وقتی کوچک شدیم در چشم اونها اونها جرات توطئه بیشتر و حمله بیشتری نمی دهند

شریعتی:   حاج آقا اگر واقعا در دنیای امروز ما که مسلمان هایی که امت واحده بودند به معنای واقعی کلمه چقدر حالمان خوب بود

حجت الاسلام نظافت:   واقعا ما را ضعیف می کنند بیش از سی هزار کودک در این هفت هشت ماه در غزه به شهادت رسید دارند به ما توهین می کنند یعنی به ما می گویند شما مسلمان ها عددی نیستید و پشت هم را ندارید ما باید تاکید کنیم بر مشترکات مشترکات را من یکی یکی بگویم اولا اسلام می گوید انسانیت مشترکات ماست دین اسلام بر مشترکات تاکید می کند امیر المومنین به مالک اشتر فرمودند این زیر دست هایت را دوست داشته باش یا برادر دینی ات هستند یا برادر دینی ات نیستند انسان دوست داشتنی است

شریعتی:   در خلقت شما مشترک هستید

حجت الاسلام نظافت:    نَظيرٌ لَكَ في الخَلقِ (نهج البلاغه، نامه 53) بنابراین چه نگاه قشنگی اسلام دارد شما هر انسانی می بینید باید حس خوبی داشته باشید که گل سر سبد هستی و آیت الله را دارید می بینید هر انسانی آیت الله است و آیه بودن هر انسانی در مقایسه با جمادات و درختان و حیوانات شان و منزلت والاتری دارند

شریعتی:   اشرف مخلوقات هستند پس ما از این جهت یک مشترکات داریم بعد مشترک بعدی بحث ادیان منافع ملی ما همه سرنشین های یک کشتی هستیم و ما همه ایرانی هستیم ایرانی بودن می تواند محور وحدت باشد ما گروه ها و گوناگون ترک داریم کرد داریم و عرب داریم و عجم داریم همه رقم همه در یک جهت و ایران همیشه در طول تاریخ دشمن داشته و هر جا انسجام بوده توانستیم خودمان را حفظ کنیم و هر جا انسجام نبوده از این تفرقه ها سوء استفاده کردند و ما را تکه تکه کردند در پرتو این انسجام بوده که در طول تاریخ هر بار حمله کردند یک چیزی از ایران گرفتند بعد از انقلاب نتوانستند جان نفشانی های شهدا و جانبازی های جانبازان در پرتو وحدت بود این روایت خیلی قشنگ است در نهج البلاغه فرمود اصدقائک ثلاثه هر کسی سه تا دوست دارد صدیقک و صدیق صدیقک یعنی ما باید خیلی ها را از این باب دوست داشته باشیم که دوست دوست ماست بعد فرمود عدو عدوک دشمن دشمن است دشمن دشمن می شود دوست این همان منافع ملی یعنی اگر یک کسی بیگانه است ولی با دشمن ما که آمریکا است یک اختلاف دارد ما به او احساس نزدیکی بیشتری داریم این از جهت منافع ملی است پس یکی از مشترکات منافع ملی است مشترک بعدی بحث ادیان توحیدی است عده ای خدا را قبول دارند و عده ای خدا را قبول ندارند اونهایی که خدا را قبول دارند و معتقد به دینی از ادیان الهی هستند و ما یک احساس نزدیکی بیشتری می کنیم فرمود تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ (آل عمران، 64) الا ای کسانی که یک حرف مشترک باهاتون داریم حرف مشترکمان چی است؟ حرف مشترکمان این است که همه مون بنده خدا باشیم و خدا را قبول داریم این هم باز یک درجه دیگری نزدیک تر شدند ادیان توحیدی به ما نسبت به انسان هایی که خدا را قبول ندارند همه موحد هستند و همه قبول دارند دین آسمانی را می آییم جلوتر هر کس که می گوید اشهد ان لا اله الا الله و اشهد انا محمد رسول الله ما احساس نزدیکی بیشتری به اون داریم اون نگاه امتی نگاه بسیار قشنگی است و ما با او

شریعتی:   که تا اینجا می شود خدا و پیغمبر و قبله و کتاب

حجت الاسلام نظافت:   ما مسلمان ها مشترکات مان بیشتر است از انسان های دیگر ما انسان های دیگر مشترک هستیم در انسانیت مسلمان دوست داشتنی تر است امام صادق به همه مسلمانان محبت می کرد و می فرمود مثل خورشید بر همه بتابید مثل باران بر همه ببارید و ما داریم نمونه های فراوانی که اهل البیت به کسانی که اونها را قبول نداشتند به عنوان امام محبت می کردند یعنی معلب خریس می گوید دیدم امام صادق علیه السلام کیسه ای بر دوش داشتند پشت سرش حرکت کردم در حاشیه شهر بالای سر فقرا نان می گذاشتند گفتم اینها شما را می شناسند شیعه هستند فرمود مسلمان هستند مسلمان احترام دارد و مسلمان دوست داشتنی است یک منظر دیگر بحث محبت اهل البیت است هر کس اهل البیت را دوست دارد ما دوستش داریم هر کس مولای ما را دوست دارد ما احساس نزدیکی داریم ما از ته دل می گوییم سلم لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم پس اهل البیت محور وحدت هست

شریعتی:   تا همین جا چقدر مشترکات زیاد شده

حجت الاسلام نظافت:   بله محور وفاق من خوشحالم این روزها بالاخره شعار خوب آقای شریعتی خوب است ما قدر شعارهای علم وفاق برداشته شده خوب است دوباره برگردیم دوباره توجه کنیم به مشترکات

شریعتی:   راهی جز این نیست

حجت الاسلام نظافت:   بحث بعدی معتقدان به امامت است یعنی اهل سنت اکثرشان اهل بیت را دوست دارند همین فلسطینی ها اینها محب اهل البیت هستند و خیلی هایشان نام فرزندانشان و نام حضرت زهرا و امیر المومنین هستش ولی حالا یک عده ای باز هستند اهل البیت را به عنوان امام قبول دارند قائل به امامت هستند

شریعتی:   همین طوری خاص تر می شود

حجت الاسلام نظافت:   با اینها باید وحدت بیشتر باشد و قصه می خورد آدم همه امام حسین را قبول  داریم و همه می گوییم  حب الحسین یجمعنا بعد دنبال اندک بهانه ای رگبار ملامت و سرزنش و عیب جویی به تعبیری سرزنش دریغ نمی کنیم خیلی بد شده از این جهت هنوز یک عده ای در عالم انتخابات هستند تمام شد بابا برگردید به مشترکات فکر کنید حالا دقت کنید وحدت شیعه با شیعه اهمیت دو چندان دارند وحدت مسلمان ها اهمیت دو چندان دارد تا از وحدت ادیان توحیدی یعنی هر کی به ما نزدیک تر است وحدت و وفاق و همدلی ضرورت بیشتری دارد کما اینکه در خانه ما انسجام مان را باید با همسرمان و فرزندانمان و بعد در درجه بعد با اقوام مان حفظ کنیم شما نگاه کنید بیان امام صادق به ابن جندق فرمود لا تقل فی المذنبین اهل دعوتکم الا خیرا فرمود اگر برخورد کردید با شیعه گنهکار مبادا جز خیر بگویید چقدر این نگاه غائب است بین ما و غریب است بین کسانی که اهل دیانت هستند و اهل رعایت هستند فرمود اگر کسی دیدید ما اهل البیت را قبول دارد برای او ولو گناه می کند جز خیر نبیند اسْتَعِينُوا الی الله  حرم می روید کربلا می رویم و مسجد می رویم و هیئت می روید زار بزنید برای اونها و گریه کنید برای گنهکاران شیعه هذان به خدای متعال بگویید خدایا توفیق بده به اینها رعایت بیشتری بکنم و سلوا التوبۀ لهم فرمود از خدا بخواهید خدایا توفیق توبه بدهد به اینها

شریعتی:   چقدر یکی شدن و همدلی قشنگ است

حجت الاسلام نظافت:   این نگاه غریب است این نگاه اگر تقویت شود اون وحدت و وفاق و همدلی بیشتر اتفاق می افتد به هر حال گناه زیاد شده قبول داریم البته گناهان جنسشان هم گناهان من باز جنسش فرق می کند گناه کس دیگری جنسش فرق کند ممکن است گناهان من را کسی خبر نداشته باشد ممکن است بعضی ها گناه آشکار است من چگونه باید برخورد کنم با کسی که گناه آشکار دارد من باید دست به دعا شوم مشترکات زیاد است وحدت محور می خواهد محورش هم الحمدلله ولی فقیه و رهبری که یکسان ملت را دوست دارند در انتخابات می فرماید ایرانی هستی بیا وطن ات را دوست داری بیا این همان تاکید روی مشترکات است پس مشترکات زیاد است و اگر یادتان باشد هفته قبل روایت امام رضا علیه السلام را برایتان خواندیم برای عزیزان یادآوری کردیم که به عبدالعظیم حسنی سفارش هایی کردند فرمودند به اونها بگو به دیدن هم بروند اینها خودشان را به من نزدیک می کنند بعد فرمود که بهشون بگو مشغول نکنند خودشان را به تکه تکه کردن یکدیگر بعضی ها انگار خوششان می آید از دعوا دعوا خوب نیست تکه پاره کردن امت خوب نیست در دام تفرقه افکنان نباید بیفتیم در دام شیاطین نیفتیم بعد امام رضا علیه السلام فر مود من امام رضای امام مهربان رئوف قسم خوردم این خیلی عجیب است قسم خوردم نفرین کنم تفرقه افکنان را

شریعتی:   پناه بر خدا امام رئوف بخواهد نفرین کند

حجت الاسلام نظافت:   خود امام رضا فرمود به خدا پناه می برم بخواهم نفرین کنم بعد نفرین می کنم نفرینش فرمود نفرین می کنم که در دنیا و آخرت به اشد العذاب مبتلا بشوند یعنی دنیای بدی هم تفرقه افکنان دارند یکی از مشترکات ما دشمن مشترک است خدای متعال به همه مسلمان ها فرمود ان الشیطان لکم عدو و به همه مسلمان ها فرمود فاتخذوه عدوا با شیطان دشمنی کنید و به همه مسلمان ها فرمود شیطان دو دسته است شیطان جن هست و شیطان انس هست من الجنۀ و النار و به همه مسلمان ها فرمود أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا (مائده، 83) یعنی تا اسرائیل هست فرصت دعوا با هم نداریم تا امام زمان نیامدند تا پیروزی نهایی حاصل نشده فرصت دعوا نداریم امام زمان هم بیایند خودشان می شوند محور وحدت بین همه مسلمان ها و متاسفانه وحدت شکنان هم در شیعیان داریم و هم در اهل سنت داریم در اهل سنت داعش هستند و در شیعیان هم گروهی هستندکه اسمشان را نمی بریم وجالب است وحدت شکنان شیعه وحدت شکنان سنی مورد حمایت اسرائیل هستند چه از این ور چه از اون ور فرقی نمی کند اونها می فهمند منافعشان در اختلاف مسلمانان هست و ما باید دشمنی کنیم و اگر بخواهیم دشمنی بکنیم باید با هم دوست باشیم قبلا هم این روایت را از نهج البلاغه خواندم که یک وقت یک یهودی به امیر المومنین گفت هنوز آب غسل پیامبر شما خشک نشده بود شما مسلمان ها شروع کردید به اختلاف با اینکه حق با امیر المومنین هست و تو این قضایای اختلافی امیر المومنین مبرا از یک ذره عیب هستند کاملا  درست عمل کردند ولی امیر المومنین دیدند یک یهودی فضولی می کند با کار مسلمان ها با او درد و دل نکرد و گله نکرد و جواب دندان شکن داد به اون یهودی فرمود شما اجدادتان معجزات حضرت موسی را دیدند وقتی حضرت موسی اونها را از رود نیل عبور داد رسیدند به گوساله پرستی و به موسی گفتند اجعل لنا الها کما له آلهه دوباره فیلشان یاد هندوستان کرد و

شریعتی:   حضرت نمی خواهند ابهت مسلمان ها شکسته شود

حجت الاسلام نظافت:   ووقتی بحث اسرائیل پیش می آید و بحث یهود أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً (مائده، 82) پیش می آید گویا اختلافی نیست پس توجه به دشمن مشترک خیلی مهم است حالا اون دشمن راهکار را خدای متعال فرموده راهکار شیطان چی است؟ فرمود إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ (مائده، 91) خانم ها آقایان زندگی هایتان را بچسبید یعنی بزرگترین اولویت حفظ انسجام خانواده است بعد انسجام اقوام و خویشاوندان است و انسجام محلی این خط قرمز است چون شیطان را خوشحال می کند نباید شیطان را خوشحال کند به همین راحتی قهر می کند می رود خانه باباش و به همین راحتی درست نیست باید مقابل اون باشد خط شیاطین در طول تاریخ تفرقه بیاندازد و حکومت کند ما هم باید با شیاطین دشمنی کنیم مقابله کنیم با شگردهای اونها فرمود إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا (قصص، 4) فرعون پراکنده کرد یستضعف طائفتا منهم گروهی را در ضعف نگه داشت و بچه هایشان را می کشت و دختران را زنده نگه می داشت روش فرعونی ها این است انسجام راهی است برای مقابله با شیاطین و باید همیشه توجه به دشمن اگر بکنیم دوست با تمام ایراداتش قابل تحمل می شود و لذا ما زمان جنگ ا نسجام مان بیشتر بود الان چون غافل می شویم از دشمن شروع می کنیم به دعوا

شریعتی:   و این همان چیزی است که دشمن می خواهد و ما باید هر روز در هر نماز به شیطان توجه کنیم بگوییم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم در تعقیب هم بگوییم خودم و خانواده و دوستانم و ملتم را پناهنده می کنم به شما از شر شیطان خدا رحمت کند حاج قاسم سلیمانی خیلی اهل وفاق و همدلی با طوایف گوناگون بود حاج قاسم خیلی عجیب بود مسیحی ها را دوست داشت موجب نجات مسیحی های عراق از شر داعش بود اهل سنت را دوست داشت و همه  مسلمان ها را دوست  داشت و شیعیان گنهکار را نگاه مهربانانه داشت اولین کسی بود که گفت این دختر بد می گفت دختر من و شماست این جمله یادگار ایشان است چون چهل سال پیوسته با دشمن سینه به سینه برخورد داشت کسی که حواسش از دشمن پرت نمی شود نقطه مقابل دشمن را فراموش نمی کند اینهایی که این روزها دارند پنجه به صورت یکدیگر می زنند بچه های انقلابی و مذهبی و بچه های هیئتی به بهانه های مختلف اینها دشمن را از اون طرف غافل می شوند و دشمن را فراموش می کنند نکته دیگر در قرآن تفرقه در ردیف عذاب است سوره انعام قل هو القادر علی ان یبعث علیکم عذاباً من فوقنا فرموود ای پیامبر خدا قدرت دارد عذاب از بالای سر شما نازل کند یا از زیر پایتان یا شما را پراکنده کند به جان یکدیگر در روایت داریم فرمود از بالای سر یعنی صیحه آسمانی و بادهای وحشتناک از زیر پا فرمود رانش زمین و زلزله و این طور چیزها یلبسکم شیعا فرمود اختلاف دینی و طعنه زدن بعضی از مسلمان ها به بعضی  دیگر بعد این که قران می فرماید یضیق بعضکم بعض امام باقر فرمود به جان یکدیگر می افتید و همدیگر را می کشید اگر اختلافی ایجاد بشود این می شود عذاب عذاب از امت پیامبر اسلام امت مرحومه برداشته شده ولی عذاب و اختلاف برداشته نشده خودشان باید با این عذاب مقابله کنند و بعد در داستان حضرت موسی داریم حضرت موسی که از کوه طور برگشتند بعد از چهل روز مواجه شدند اختلاف ایجاد شده القی الالواح قرآن می گوید حضرت موسی الواح مقدس را زمین انداخت با عصبانیت این مقدس بود اون الواح آیات مقدس تورات در رشد نقش داشت این قدر تفرقه خطر بزرگی است و شرک گوساله پرستی زد زمین و سر حضرت هارون که پیامبر بود و محترم بود گرفت و با عصبانیت گفت بد جانشین من شدید القی الالباب اخذ اخیه یجره جلوی مردم می کشید برادرش را حضرت هارون گفت پسر برادر من را در ضعف نگه داشتند و می خواستند مرا بکشند فلا تشمت بی الاعدا من را دشمن شاد نکن و من را با ظالمان قرار نده بعد در یک آیه دیگری دارد که گفت داداش ریش های من را ول کن لا تاخذ بلهیته و لا برأسی سر من را رها کنید من ترسیدم تو برگردی بگویی چرا تفرقه درست شد و چرا مراقبت از سفارش من نکردی پیداست حضرت موسی وقتی می خواست برود یک خط قرمز برای هارون مشخص کرد و اون چی بود؟ گفت امت شکاف پیدا نکنند

حجت الاسلام نظافت:   دغدغه بزرگ حضرت موسی بود و عذر هارون را برای شرک جلی و گوساله پرستی پذیرفت حضرت هارون گوساله پرستی را تحمل کرد اما شکاف اجتماعی را تحمل نکرد بنابراین اگر یک کسی می گوید آقا وفاق داشته باشیم و دو قطبی نکنیم حرف قران حرف خوبی است زود رمی اش نکنید به جنبه بدش را بگیریم مومن هستیم دیگر یک حرفی می زنیم باریک الله شما می گویید دو قطبی نباشد ما هم می گوییم نباشد شما می گویید وفاق باشد ما هم می گوییم باشد حرف  دین ما را می گویید عرضم این است که اختلاف بدتر از شرک جلی است نکته ای که می خواستم بگویم این است یعنی حضرت هارون گوساله پرستی را تحمل کرد و حضرت موسی اعتراض کرد اینها مشرک شدند چرا شرک آشکار گفت نگران تفرقه شون باشید گفت خودت گفته بودی ترسیدم برگردی بگویی چرا تفرقه درست شد آیه را نگاه کنید خشیت ان تقول فرقت بنی اسرائیل و لم ترقب قولی مراقبت نکردی از قول و سفارش من حضرت موسی آرام شد عذر آرام را پذیرفت حالا می خواهم یک بحثی را ادامه اش را هفته آینده علامت های این وحدت شکنان چرا این شناخت علامت های وحدت شکنان مهم بوده فرمود گاهی خودم وحدت شکن باشم و حاضرم نباشم اول برای نقد خودم این نکاتی که می گویم همه باید هر گروهی باید خودش را ارزیابی کند یک خط کش و معیار باشد بعد ما وحدت شکن ها را مهربانانه دعوت کنیم سر بحث وحدت باز هم دعوای جدید نمی خواهیم راه بندازیم این نکته ای است که ما باز برویم با وحدت شکنان دعوا کنیم باز خودش بشود دعوا نه موضوع بحث وفاق موضوع اختلاف انگیز نباید باشد موضوع وحدت باشد پس ما اول خودمان را نقد می زنیم بعد دیگران را دعوت می کنیم آقا تو رو خدا امام صادق فرمود با التماس بهش بگویید تو رو خدا وفاق را حفظ کنید فرمود با لطافت با وحدت شکنان برخورد کنید یک کسی را که اینها قبول دارند بروید بگویید به این آقا سفارش کن اینها در روایات است که گفتند با وحدت شکنان باز با لطافت برخورد کنید که باز خود این وسیله دعوا نشود بعد امر به معروف و نهی از منکر کنید منکر بزرگ اختلاف است نهی کنید امر کنید مهم انسجام ملی است و نگاه امتی داشتن

شریعتی:   یک نکته ای بگویم در خانه اگر خدایی نکرده زن و شوهری از هم جدا شوند و خدایی نکرده جدایی اتفاق بیفتد شاید منجر به طلاق هم نشود چقدر خانواده ها تحت الشعاع این اختلاف قرار می گیرند و چقدر بچه ها تحت الشعاع قرار می گیرند و خانواده ها حالا شما بیایید این را در مقیاس بزرگتری مثل جامعه ما ایران با این عظمت و بزرگی این اختلاف در خانواده همین قدر در جامعه ما ضریب پیدا می کند و چقدر کشور عقب می افتد و چقدر حال مردم به هم می ریزد یعنی انرژی منفی اش به اصطلاح امروزی ها منتشر می شود لذا در خانه هم همینطوری است واقعا یعنی زن و شوهری که اختلاف دارند این اختلافشان نباید بروز بدهند جلوی بچه ها و امر و نهی کنند و به خاطر خدا تحمل کنند نگاه امتی خیلی مهم است ما قبل از اینکه به شیعه بودن فکر کنیم به اسلام باید فکر کنیم ما این را از امیر المومنین یاد می گیریم ولایتی بودن مهم است ولی اونولایت می گوید اول به اسلام فکر کنید مصلحت بزرگتر اسلام بماند و شهادتین بماند یک دعایی هست در صحیفه سجادیه دعای امام سجاد در حق مرزداران دعای 27

حجت الاسلام نظافت:   بله دیدم یک وقتی با حاج آقای فرحزاد بحث کردیم مرزداران اون موقع سربازان یزید و بنی امیه هستند چرا امام سجاد اونها را دعا می کند چون نگاه امتی دارند به کل امت اسلام اهل البیت فکر می کنند اهل البیت مادر اسلام هستند به همه مسلمان ها ولو پیروشان نباشند فکر می کنند به کل اسلام هم فکر می کنند و اگر اسلام بماند در دلش ولایت می ماند این یک نکته، نکته دیگر وحدت شکنان تاکید بر برائت می کنند منتهی تفسیر غلطی از برائت ارائه می دهند تاکید بر برائت می کنند هیچ مسلمانی نمی تواند تاکید بر برائت نکند برائت یک امر قرآنی است منتهی آیا برائت به این معناست که من از کسی که پیرو اهل البیت نیستم مسلمان است از او برائت داشته باشم نه دلیلش را خواهم گفت آیا برائت به این معناست که از مسلمان گنهکار برائت داشته باشم نه آیا برائت به این معناست از کسی که فکر مرا و سلیقه مرا قبول ندارد برائت داشته باشم نه، برائت امر قرآنی است برائت را نمی شود نفی اش کرد ما اعتقاد داریم برائت از دشمن اهل البیت کسی که ثابت شود دشمن است دشمن اسلام و دشمن خدا برائت، یعنی برائت از آمریکا و اسرائیل برائت از کسی که عهد و پیمانی ندارد ما از او برائت نداریم الگوی قرآن الگوی برائت را حضرت ابراهیم معرفی کرده می دانید پیامبر اسلام را الگو معرفی کرده است به معنای مطلقش از همه جهات نوبت حضرت ابراهیم که می شود می گوید در برائت ابراهیم الگوست اگر حضرت ابراهیم به عنوان الگوی مطلق معرفی می شد ما از جزئیات زندگی حضرت ابراهیم خبر نداریم خیلی جنبه کاربردی پیدا نمی کرد ولی در جنبه برائت قرآن مفصل توضیح داده در مورد حضرت ابراهیم این آیه را دقت کنید سوره ممتحنه لقد کانت لهم اسوۀ حسنه فی ابراهیم والذین معه ابراهیم و یاران ابراهیم اسوه حسنه هستند اذ قالوا لقومهم اون وقتی که ابراهیم به قومش گفت ما از شما بیزاریم و از معبودان شما پس پیامبر شدند اسوه حسنه مطلقا ابراهیم اسوه شد در جهت برائت که به مشرکان و گفت از بت های شما بیزاریم از شما بیزاریم بعد حضرت ابراهیم فرمود کفرنا بکم ما از شما کافرین و بدا بیننا و بینکم العداوه بین ما و شما عداوت و بغضا ایجاد شد تا اینکه ایمان بیاوریم بعد قرآن می گوید اصلی ان یجعل بینکم امید است تازه همان مشرک هستند امید است بین شما و کسی که دشمنی دارد مودت ایجاد شود یعنی ازهمان مشرک هم ناامید نباش و لذا حضرت ابراهیم مهربانانه برخورد کرد با ستاره پرستان مهربانانه برخورد کرد قران می گوید با سرپرستش آذر که بت تراش و بت پرست بود مهربانانه برخورد کرد دعوت کرد او را و بعد فلما تبین وقتی برای ابراهیم روشن شد که این آذر دشمن خداست گفت از تو بیزارم حتی قرآن می گوید حضرت  ابراهیم وعده استغفار داد برای سرپرستش آذر و خدای متعال فرمود اصلا خدا نهی نمی کند که این بت پرست ها را بهشون نیکی کنید

شریعتی:   یعنی چقدر کار حاد می شود که اون مرزبندی اتفاق می افتد طبق آیه قرآن عداوت مال کسی است که اثبات شود که دشمن خداست و اثبات شود که لج کرده اگر کسی حق برایش روشن نشده و دشمنی ندارد خدا در خانواده مسیحی به دنیا اومده و در خانواده مذهب دیگری به دنیا آمده اهل البیت به اینها نگاه مهربانانه داشتند کل مولودٍ یولد علی الفطره هر کس به دنیا می آید بر فطرت توحیدی است قابلیت لقاء الله را دارد قابلیت بهشتی شدن را دارد حتما باید دوستش داشته باشم پس دشمنی می کند با خدا باز از جهتی قصه می خوریم که چرا رفت جهنم و چرا مسیر غلط را انتخاب کرد دلسوزی های امام حسین نسبت به دشمنان ببینید این عبارت را دوباره تکرار می کنم فلما تبین وقتی روشن شد انه عدوٌ لله وقتی مشخص شد دشمن خداست تبری ازت بیزارم قبلش کلی محبت می کرد این معنای برائت است برائت از خود فرد و معبودان اون فرد وقتی دشمن خداست گاهی ما از عمل یک فرد برائت داریم نه از خود فرد گنهکار می بینیم ما از شرابخواری از قتل بیازریم حالا یک کسی تصادف کرده و عصبانی شده کسی را کشته از او هم بیزار باشیم مسلمان یک غلطی کرده ما طبیبانه باید رفتار کنیم با کسی که دشمن خدا نیست طبیبانه از خودش بیزار نیستیم حتی اگر مجرم است از جرمش بیزاریم خوب شلاقش را می خورد و حدش جاری می شود از خودش که بیزار نیستیم یعنی هیچ پزشکی از بیمارش بیزار نیست ولی از بیماری بیزار است برای همین نسبت به او دلسوز است و لذا قرآن می گوید حضرت لوط به قومش که این انحراف عظیم داشتند الان هم می دانید هم جنس بازی را مستکبران گسترش می دهند گفت انی لعملک من الغالین از عملشان گفت دشمن عمل شما قال یعنی دشمن قالین با غین غلو یعنی کسی که غلو می کند گفت من دشمن عمل شما هستم ما آیات فراوانی داریم انبیا به کفار می گفتند اخافوا علیکم می ترسم بر شما که این دلسوزی

حجت الاسلام نظافت:   یعنی اگر اون دلسوزی نباشد اصلاح اصلا اتفاق نمی افتد برائت از محب اهل البیت ممنوع راوی می گوید امام صادق علیه السلام من را فرستادند یک ماموریتی رفتیم گروهی بعد برگشتم غمگین مثل اینکه آدم برود یک جایی تبلیغ امثال بنده برویم اونها هم ما را تحویل بگیرند و آدم هایی باشند ناهنجاری داشته باشند و افکار گوناگون داشته باشند انسان لذت نمی برد می گوید برگشتم غمگین افتاده بودم یک وقت امام صادق اومدند بالای سر من و نشستم و آقا گفتند چه خبر؟ از اون ماموریت گفتم آقا خلاصه بحث اونها که شد گفتم انا نبرأوا منا گفتم ما که از اونها بیزاریم اونها عقیده ما را ندارند دقت کنید انهم لا یقولون ما نقول عقیده ما را ندارند فرمود ما اهل البیت را دوست دارند و عقیده ما را ندارند شما بیزاری می جویید با حالت استفهامی گفتم بله ما بیزاریم فرمود ما هم یک عقایدی داریم شما شیعیان ندارید خوب است من امام صادق از شما بیزار باشم؟! فرمود کسی که ما اهل البیت را دوست دارد حق  ندارید بیزار باشید تولوهم به اونها ولایت رابطه ولایتی داشته باشید و لا تبرأ منهم بعد امام صادق فرمودند ایمان درجه درجه بعضی ها فهمشان از ایمان یک درجه است و بعضی دو درجه است و بعضی ها سه درجه است داستانی که یک کسی مسیحی را مسلمان کرد را 24 ساعت بیچاره را اون داستان را اینجا در ضمن این روایت نقل کردند بنابراین این یک نکته مهم است برائت از گنهکاری که اهل البیت را دوست دارد ممنوع حالا طرف توی یک جناح دیگری است یک گروه  دیگری هم که یک افکار دیگری دارند در روش انقلابی گری شان

شریعتی:   قرار نیست که همه مثل هم فکر کنند آقا خیلی ممنون این بحث را ادامه خواهیم داد بعد از تلاوت قرآن ببینیم چقدر فرصت داریم یک کتاب معرفی کنیم از تألیفات حاج آقای حجت الاسلام نظافت وحدت اسلامی واقعیت ها و توهم ها اگر دوستان بتوانند نشان بدهند می بینید بسیار کتاب خوبی است کم حجم هم هست برای دوستانی که اهل مطالعه و تحقیق هستند و دوستانی که دوست دارند از واقعیت های وحدت و به تعبیر حاج آقا از توهم های اونها مطلع شوند توصیه می کنم آثار مکتوب شما بسیار آثار روان و دلنشینی است انشاالله که خداوند شما را حفظ کند و چقدر خوب است اینها اینطوری ثبت می شود و ماندگار می شود و آدم هر وقت بخواهد می تواند مطالعه کند یک خورده کتاب بخوانیم احساس می کنم خیلی از مطالعه فاصله گرفتیم امیدوارم همه مون اهل مطالعه شویم و حالا هم می خواهیم کتاب بخوانیم منتهی یک کتاب آسمانی قرآن کریم و تلاوت کنیم آیات نورانی اون را عزیزانم صفحه 188 قرآن را تلاوت خواهند کرد بعد از تلاوت آیات همراه شما هستیم و در کنار شما.

( قرآن کریم صفحه 188 )

شریعتی:   انشاالله زیر سایه قرآن کریم باشیم و زیر سایه الطاف پر مهر امام رضا ایام ربیع برای ما برای همه ما و همه اهالی خوب سمت خدا گره خورده با یک خاطره ناب اگر حقوقی به گردنمان دارید این حقوق را ادا کنیم و بارمان را سبک کنیم اهالی خوب سمت خدا این خانواده بزرگ و صمیمی بعد از ا ین سالها می دانید راجع به چی صحبت می کنم راجع به رد مظالم طرح ماندگار ماه ربیع الاول ماست قبل از اینکه نکته های حاج آقای حسینی قمی را بشنویم یک جمع بندی از بحث حاج آقای حجت الاسلام نظافت داشته باشند.

حجت الاسلام نظافت:   الحمدلله ما کشور منسجمی داریم همه تلاش کنیم انسجام در سطوح مختلف حفظ شود و سبکبار می کنیم خودمان را و هم بهانه قرار بدهیم برای حفظ انسجام در سطوح گوناگون

شریعتی: و اینکه لبخند رضایت پیغمبر را جلب کنیم   

حجت الاسلام نظافت:   اینها دوست دارند همه امت منسجم باشند

شریعتی:   مثل همه برادرها و خواهرها با هم هم دل باشند

حجت الاسلام نظافت:   سطوح گوناگون که می گویم  ا ول خانواده را فراموش نکنیم بعد حیطه اقوام و بعد هم گروه های سیاسی خودسازی کنند با نفس شان مبارزه کنند وحدت را تعمیق کنیم من نمی گویم کسی دست از عقیده اش بردارد اصلا بحث این نیست یکی از توهم ها راجع به مسئله وحدت دست برداشتن از عقیده است نه ولی اهل توهین به یکدیگر نباشید اهل محبت باشید و مشترکات توجه کنیم سر بزنیم به یکدیگر فرمود به دیدار یکدیگر بروید و به زیارت یکدیگر بروید

شریعتی:   روی مشترکات تاکید کنیم که اثر مثبت داشته باشیم

شریعتی:   بگذارید صحبت های حاج آقای حسینی را بشنویم بعد نکته های شما را؟ به حاج آقای حسینی سلام عرض می کنم و نکته های ایشان را خواهیم شنید.

حسینی قمی:   با عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه مخاطبین سمت خدا و تبریک ماه ربیع المولود به اطلاع عزیزان می رسانم که امسال هم جهت پرداخت رد مظالم از همه مراجع تقلید اجازه گرفتیم بنابراین همه عزیزان می توانند تا مبلغ یک میلیون تومن یعنی صد هزار تومن و دویست هزار تومن و پانصد هزار تومن حداکثر تا مبلغ یک میلیون تومن خودشان مظالم را پرداخت کنند و دیگر لازم نیست تماس بگیرند با دفتر مراجع تقلید البته اگر بیش از این مبلغ بخواهند پرداخت کنند باید با دفاتر مراجع هماهنگ کنند از همه مراجع اجازه گرفتیم حضرات آیات عظام و سیستانی و وحید خراسانی و مکارم شیرازی و شبیری زنجانی و نوری همدانی همچنین دفتر مقام معظم رهبری ایشان هم این اجازه را فرمودند این اجازه تا پایان ماه ربیع المولود است تا آخر ماه ربیع المولود این اجازه برقرار است عزیزانی که بخواهند رد مظالم بدهند تا مبلغ یک میلیون تومن دیگر لازم به تماس با دفاتر مراجع تقلید نیست همانطور که قبلا هم گفتیم تقریبا همه ما مظالم به گردنمان هست به جهات مختلف گاهی به کسی بدهی داشتیم او را نمی شناسیم و فراموش کردیم و نه خودش و نه وارثش را اطلاعی نداریم و انواع و اقسام بدهی هایی که قبلا هم توضیح دادیم انشاالله عزیزان مثل گذشته از این فرصت ماه ربیع المولود استفاده کنند بحث رد مظالم را مبلغ را تا یک میلیون تومن اجازه گرفتیم انشاالله پرداخت کنند التماس دعا خدا حافظ شما.

شریعتی:   خیلی ممنون و متشکرم از حاج آقای حسینی قمی خیلی زحمت کشیدند در این سالها هماهنگی با دفاتر مراجع خیلی کار سختی است من جزئیاتش را روزهای آتی بیشتر توضیح خواهیم داد ولی به کانال و سایت ما هم مراجعه کنند این که گفتیم تا سقف یک میلیون تومن کسی ممکن است مثلا دویست هزار تومن رد مظالم به گردنش باشد همان دویست هزار تومن را می تواند پرداخت کند تا سقف یک میلیون اگر بیشتر از این شد نیاز به اجازه دارد تا سقف یک میلیون تومن این اجازه را سمت خدا از همه مرجع تقلید گرفته به فقرایی که خودتان می شناسید پرداخت کنیم

حجت الاسلام نظافت:   اولا اصل این کار قدردانی دارد از برنامه سمت خدا یعنی سمت خدا دارد دلسوزی خودش را نسبت به مردم نشان میدهد که به معنای واقعی کلمه دوست دارد اهالی سمت خدا و همه مومنین سبکبار از این دنیا بروند چون بحث رد مظالم یک مسئله ای است که امیر المومنین فرمود این از اون ظلم های لایترک است یعنی حتی اگر شهید هم بشوی باید این بحث را حلش کنید و یقه را می گیرند رها نمی کنند چقدر خوب است ما بدهی هایمان نسبت به یکدیگر در این دنیا صاف بشود

شریعتی:   من این نکته را بگویم حالا که روز اول بحث است اگر شما حقی را ضایع کردین و صاحب اون حق را و یا ورثه را می شناسید حتما این را باید به او به هر طریقی شده برسانیم قبلا توضیحاتش را کارشناس های عزیزمان دادند اگر از بیت المال حقی را ضایع کردید به شماره حساب دولتی دوستان بعدها یا امروز یا در کانال قرار خواهند داد پرداخت کنیم اگر صاحب اون حق را نمی شناسیم و به ورثه اش دسترسی نداریم به هر دلیل اینجا جای رد مظالم است و این نکته ای که حاج آقای حجت الاسلام نظافت فرمودند جای تعارف و شوخی ندارد دیگر و یک خورده بارمان را سبک کنیم

حجت الاسلام نظافت:   این یک نفر یک نفر می بخشد یک ملت یک نفر را نخواهد بخشید خیلی کار بسیار سخت خواهد بود از این جهت جای تقدیر و تشکر دارد و چقدر برکات دارد ترویج این مسئله بالاخره خیلی ها کار خیر می کنند اول بار خودمان را سبک کنیم و نیت رد مظالم کنیم این پولهایی که می دهیم در راه خیر مصرف خواهد شد ما باید زرنگی کنیم و بار خودمان را سبک کنیم این فرهنگ سازی اش چقدر برای جامعه مهم است اگر آحاد جامعه نسبت به بیت المال و حقوق یکدیگر حساس بشوند این تکریم انسان و تکریم بیت المال است و اگر بیت المال تکریم بشود جلوگیری می شود از خیلی از دزدی ها و خیلی از مشکلات حل می شود ما الان یکی از گرفتاری هایمان تحقیر بیت المال است یعنی آدم ها راحت بیت المال را ضایع می کنند و می خواهم بگویم آثار و برکات ملی و سیاسی دارد این فرهنگ سازی اش بسیار سازنده است.

شریعتی:   خیلی ازتون ممنون و متشکرم و بسیار روز خوبی بود در کنار شما و خدمت حاج آقای حجت الاسلام نظافت فردا انشاالله اگر توفیقی باشد با حضور حاج آقای عاملی خدمت خواهیم رسید و به شما سلام خواهیم کرد نکته ای و فرمایشی اگر هست دعا بفرمایید.

حجت الاسلام نظافت:   خدایا به حق محمد و آل محمد فرج مولایمان را نزدیک بگردان، زندگی ما را امام زمان پسند قرار بده، ما را مدیون احدی از خلقت ممیران.

شریعتی:   الهی آمین خیلی ممنون و متشکرم

سلطان ماست آنکه بدون غرور و ناز               دورش شلوغ بود و سراغ گدا گرفت

 اللهم صلی علی علی ابن موسی الرضا متشکرم.