اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-06-07-حجت الاسلام نظافت - نکاتی پیرامون زیارت عاشورا

شریعتی: اللهم صل علی محمدو آل محمدو عجل فرجهم السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین سلام می کنم به همه خانم ها و آقایان و عاشقان و دلدادگان حضرت عشق عزاداری هایتان قبول باشد و خدا رو شکر که اربعین دیگر را دیدیم و خدا رو شکرکه با نام حسین بن علی و با زیارتش و با این دلدادگی صفا کردیم و زلفی گره زدیم انشاالله که ما را درخیل اصحاب واقعی حضرت بنویسندو امیدوارم که مکرر رزق و روزی همه مون بشود زیارت حضرت. آقا زیارت شما قبول باشد سلام علیکم و رحمت الله

1403-06-07(nezafat)

اعوذو بالله من الشیطان الرجیم 

 

حجت الاسلام نظافت:   سلام علیکم و رحمت الله سلام بر شما و همه بینندگان  عزیز از شما هم قبول باشد

شریعتی:   سلامت باشید دعا گو بودیم و نائب الزیاره شما و همه دوستان

حجت الاسلام نظافت:   من هم همینطور و همه بینندگان عزیز سمت خدایی ها

شریعتی:   قرار همیشگی ماست که به یاد هم باشیم و این به نظرم بزرگترین سرمایه و بزرگترین نعمت و موهبت است هفته آینده هم خدمت شما هستیم روز چهارشنبه مصادف با ایام شهادت حضرت رضا علیه الصلات و السلام در رواق امام خمینی در محضر حاج آقای حجت الاسلام نظافت تقدیم نگاه پر مهرتان می کنیم و خدمت شما هستیم و بادل و جان بحث امروز را خواهیم شنید.

حجت الاسلام نظافت:   ببینید در ایام محرم و صفر زیارت نامه زیاد خوانده شد این زیارت نامه ها کلاس درس است خودش یک مکتب است یعنی بسیاری از معارف  دینی در قالب همین زیارت نامه ها ارائه شده و بخش مهمی از مناسک دینی ما همین است اگر اینها با توجه خوانده شود و دل باهاش هماهنگ باشد می شود یک زیارت نامه ای که زندگی ساز هم هست یک وقت هست ما می رویم حرم امام حسین علیه السلام یک مجلسی زیارت عاشورا می خوانیم حرم امام رضا علیه السلام یک حسی اونجا می گیریم همانجا این حس را همه دارند یعنی همه سرشار می شوند و زیر بارش بی امان رحمت قرار می گیرند اما فهم همه یکسان نیست اگر بخواهیم سهم مان بیشتر شود و آثار این زیارت ماندگار بشود و بیرون از حرم و ماههای بعد هم از این آثار برخوردار باشیم بلکه تا ابد برخوردار باشیم خوب لازمه اش این است که با توجه خوانده شود و به زیارت نامه ها به دید یک درسنامه و کلاس درس نگاه بکنیم

شریعتی:   که پر از مفاهیم عالی است فراز به فرازش

حجت الاسلام نظافت:   چون زیارت عاشورا زیاد خوانده شده در این ایام و من نرفتم جلسه ای که قبلش زیارت عاشورا نخوانند این زیارت عاشورا آثار زیادی برایش بزرگان ما ذکر کردند و مرحوم آیت الله بهجت هم تاکید داشتند رحمت الله علیه و هم موجب دفع بلا است وهم موجب افزایش رزق است و هم آثار فراوانی دارد مباحث اعتقادی و مباحث سیاسی و اجتماعی و مباحث تربیتی و اخلاق و مباحث معنوی سرشار است انصافا و می خواهم نکاتی پیرامون زیارت عاشورا خدمت عزیزان عرض کنم.

ببینید دعا و ذکر آثاری دارد هر چه با توجه  و اعتقاد بیشتری این جملات گفته شود آثارش بیشتر است در رابطه با حضرت یونس داریم وقتی که زندانی شدند در شکم اون ماهی و خارق العاده و عجیب ایشان فرمودند لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ خدای متعال فرمود فنجیناه من الغم بلافاصله با همین ذکر از قصه نجاتش دادیم ما ده بار می گوییم به اون اندازه اثر نمی گیریم چون به اون توجه نمی دهیم و والا خدای متعال فرمود وَكَذَٰلِكَ نُـۨجِي ٱلۡمُؤۡمِنِينَ بشارت در مورد این ذکر

شریعتی:   این سنت ماست

حجت الاسلام نظافت:   این چنین مومنین را نجات می دهیم یعنی هر کس بگوید لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ این اثر برای او مترتب می شود خوب با اون اعتقادی که حضرت یونس گفتند و با اعتقاد ما متفاوت است اون توجه و اون حس و حال بنابراین اگر اذکار برای ما یک اندازه اثر ندارد به خاطر اینکه توجهات مان متفاوت هست دعا باید ترجمان حالت دل باشد یعنی یک حسی یک عطشی در دل باشد اون وقت اون حالت درونی را با این جملات دارد ترجمه می کند ولی گاهی ما یک چیزی می گوییم با دلمان هماهنگ نیست و وقتی دل هماهنگ نباشد خودش خطرناک می شود تو کلاس های بالا گناه به حساب می آید و این عبارت از نهج البلاغه برایتان آوردم خیلی جالب است خطبه 78 امیر المومنین فرمودند اللهم اغفرلی ما تقربتٌ به الیک بلسانی ثم خالفه قلبی

شریعتی:   زبانم یک چیزی بگوید و قلبم یک چیز دیگری

حجت الاسلام نظافت:   خدایا من را ببخش چرا زبان دلم هماهنگ نیست در پیشگاه خدا باید زبان و دل هماهنگ باشند ببخش آنچه را که به وسیله زبان تقرب جسته ام ولی خالفه له دلم با اون مخالف است یعنی ما با این جملات می خواهیم نزدیک شویم ولی شرطش این است که دل هماهنگ باشد راهش این است که تاملاتی بکند انسان یعنی زیارت های و هویی نیست هیجان صرف نیست این هیجانات باید آمیخته با توجهات درونی باشد هیجانات را زیارت نامه ها جهت می دهند وقتی زیارت نامه نخوانیم هیجانات ما جهت پیدا نمی کند و هم اون حس عوامانه و بی شیله و پیله و با صداقت و بدون ریا داشته باشیم و هم این معرفت را داشته باشیم

شریعتی:   مهمتر از همه حاج آقای حجت الاسلام نظافت یک وقت هایی در حرم حضرت رضا و مشاهد مشرفه وقتی زیارت نامه می خوانم می گویم اگر این زیارت نامه ها نبود ما اصلا عقلمان قد نمی داد چطور امام را زیارت بکنیم و چی بخواهیم اونجا

حجت الاسلام نظافت:   اینها خودش نعمت بزرگی است و لطف بزرگی است در این دعا این بود با زبان تقرب می جویم اما دلم مخالفت دارد ما نمازمان همینطور است با این جملات می خواهیم خودمان را نزدیک کنیم باید سعی کنیم دل هماهنگ باشد با این دعاها و زیارت نامه ها و هر چیز خوبی آفت دارد روایت داریم لکل شیءٍ آفت آفت یعنی آسیب من دیگر وقت نیست برای هر چیزی آفت ذکر شده آفت العلم النسیان و آفت العباده و آفت النجابه نجابت گفتند آفت دارد و حلم گفتند آفت دارد زیارت نامه آفت و آسیبش این است که بی توجهی به معانی اش داشته باشیم و توجه نکنیم و تبدیل شود به یک برنامه سوری لقلقه زبان خدایی نکرده البته ازهیچی بهتر است ولی باید به همدیگر توجه بدهیم که اینها را با توجه بخوانیم شروع کنیم زیارت عاشورا اولین جمله این است که السلام علیک یا اباعبدالله امام حسین علیه السلام کنیه شون ابا عبدالله بود یعنی پدر بندگی خدا هستند عبدالله کی است؟ پیامبر اعظم که در هر نماز می گوییم اشهد انا محمداً عبده و رسوله و نام مبارکشان هم عبدالله بود امام حسین می شود اباعبدالله می شود یک نوه ای پدر بزرگش باشد بله پدر بزرگ باشد می شود شخصیت پیامبر یک شخص هستند یک شخصیت حقوقی دارند رسالت پیامبر درگروی کاری که امام حسین انجام دادند در رابطه با پیامبر در نهج البلاغه داریم که خدای متعال فرمود خدا پیامبر را فرستاد فبعث الله محمداً صلی الله علیه و آله بالحق لیخرج عباده من عبادت الاوثان الا عبادته خدا پیامبر را فرستاد تا بندگان را از عبادت بت ها خارج کند به عبادت خودش وارد کند از طاعت شیطان خارج کند و به طاعت خودش وارد کند امام حسین همین کار را کردند یعنی اگر خون امام حسین نبود و اون مجاهدات نبود این اتفاقا کلا تمام می شدو ابتر می شد و ادامه پیدا نمی کرد در زیارت اربعین خواندید شما بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ امام حسین عاشق ما بودند و غرامت این عشقشان را نسبت به ما پرداختند پیشاپیش پرداختند خودشان را فدای هدایت ما کردند اهل البیت فدای رشد هستند و فدای هدایت هستند بنابراین اگر می گوییم یا اباعبدالله به خاطر این است که امام حسین اگر نبود این اتفاق نمی افتاد بندگی خدا ادامه پیدا نمی کرد و لذا پیامبر اکرم فرمود انا من حسین منم از حسین هستم یعنی اون رسالت و ماموریتم که بندگان خدا را از طاعت شیطان نجات بدهم این بستگی به امام حسین دارد

شریعتی:   همین جا در حرم نوشته قال سید الکونین حسین منی و انا من حسین

حجت الاسلام نظافت:   حسین از من هست و منم از حسینم

جمله بعد السلام علیک و علی الارواح التی حلت بفنائک سلام بر تو و بر اون ارواحی که فرود آمدند در آستان اطاعت این حلت به معنای حلول کردن است فرود آمدن است و نحل شدن چون گاهی دیدم بعضی ها ترجمه می کنند حل شدن نه نه محل یعنی مکان فرود آمدن حلّت یعنی فرود آمدن در آستان تان ببینید تیر که به کسی بخورد جسم فرود می آید فرمودند روح فرود آمده است روحشان عاشق بوده با عشق اومدند در این عرصه اتفاقی نبود با کراهت نبود خوب ببینید تیر که به کسی می خورد جسم فرود می آید چرا؟ فرمودند روح فرود آمده است روحشان عاشق بود با عشق اومدند در این عرصه اتفاقی نبود با کراهت نبود و لذا تیر به جسمشان می خورد می گوید روح فرود آمد اگر جسم فرود آمد جسم را فرود آوردند با ظلم دقت می کنید تیر که زدند به اصحاب جسمشان را به زمین فرود آوردند اما روحشان عاشقانه فرود آمد نکته لطیفی است خیلی زیباست نشان می دهد عشق یاران امام حسین را با طوع و با میل

شریعتی: اصلا حاج آقا اینها قبل از اینکه جسمشان فرود بیاید روحشان فرود آمده بود

حجت الاسلام نظافت:   این نکته ای است و الا می توانست بگوید و علی الاجسام التی اون اجسام را دشمن فرود آورد رو حشان را خودش شروع می کند و چقدر زیباست و چه مقامی دارند این اصحاب

شریعتی:   یک جور مقام فناست در واقع که فانی شدند و علی الارواح التی حلت بفنائک این هم که یک نکته.

نکته دیگر این است که این اصحاب ابی عبدالله علیه السلام با یک شجاعت تمام و یک نترسی تمام این ارواح فرود آمد با عشق و نترسید علتش این است که اینها توجه داشتند دشمن فقط می تواند به جسم آسیب بزند دست دشمن به روح نمی رسد و باور به اینکه ما یک روحی داریم و برای اون روح عظمت و ارزش قائل باشیم این کل دیدگاه ها را متفاوت می کند کما اینکه سحره فرعون اونقدر ذلیل بودند در ابتدا که به فرعون گفتند ما مزد هم داریم فرعون گفت نعم انکم لمن المقربین شما مقرب درگاه من می شوید اینها وقتی با حقانیت موسی مواجه شدند و به سجده افتادند و گفتند آمنا برب موسی و هارون فرعون تهدید کرد و گفت که شما را به صلیب می کشم و دست راست تان را و پای چپ تان را قطع می کنم لاقطعن ایدیکم و ارجلکم من خلاف خلاف گفتند یک دست را قطع می کنم با پای اون طرف را اینها با شجاعت گفتند فَاقض‌ِ ما أَنت‌َ قاض‌ٍ (طه، 72) هر کاری می خواهی بکن إِنَّما تَقضِي‌ هذِه‌ِ الحَياةَ الدُّنيا حکم تو در این دنیا جاری و ساری است یعنی دست تو به روح ما نمی رسد این موجب شجاعت می شود و من خواهش می کنم این ادبیات را ترویج کنید زیر بنای دین همین است که ما توجه به روح داشته باشیم من  عرف نفسه فقد عرف ربه اگر توجه به اون عظمت درونی انسان نباشد زیر بنای دین زده می شود این توجه باید بیاید بعد که من عاشق روحم شدم عاشق دستورات خدا هم می شوم ولی اگر ما همه چیز را در این جسم و در دنیای فانی خلاصه دیدیدیم اون وقت دیگر خیلی از دستورات دینی و معانی همه اش بی معنا و بی مفهوم می شود.

عبارت بعدی

شریعتی:   حاج آقا این شجاعتی که اومده از اصحاب و یاران امام حسین به نظرم نکته اش همین بود یعنی یک روح بلند و آزاد و رها

حجت الاسلام نظافت:   و اصلا احساس می کند که رشد روحش در همین است یعنی اصحاب ابی عبدالله در حقیقت عاشق خودشان بودند منتهی خود واقعی

شریعتی:   اون من متعالی

حجت الاسلام نظافت:   اون خود پایدار اون خود واقعی که معمولاً آدم ها از خود واقعی غافل هستند و زیر بنای نماز و روزه و حجاب و تمام دستورات اصلش این است یعنی خدای متعال توجه کرده به منافع مادی و خود حیوانی ولی اینها قرار است در خدمت خود واقعی باشند و اکثر آدم ها از اون خود غافل هستند تا این ایمان به اون خود واقعی نیاید ایمان به خدا کما هو حقه و ایمان به دستورات نمی آید.

عبارت سوم: فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذی اَکْرَمَنی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَمَعْرِفَةِ اَوْلِیاَّئِکُمْ (متن زیارت عاشورا) درخواست می کنم از خدایی که مرا اکرام کرد به وسیله شناخت شما اهل البیت و شناخت دوستان شما درخواست می کنم که ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخره قرار بده مرا همراه شما در دنیا و آخرت و مرا ثابت قدم کند نکته اولش این است که خداوند مکرم بندگان است بندگان خودش را اکرام کرده اکرام درجات دارد همین که ما را به این شکل آفریده این اکرام است می توانست خدای متعال ما انسان باشیم اما به شکل حیوان باشیم یعنی کرامی که خدا برای انسان قائل شده این است ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار هستند همه طبیعت در خدمت انسان این اکرام است خلق لکم ما فی الارض جمیعا اما اینها اکرامی است که حیوانات هم از این اکرام برخوردار هستند اکرام واقعی معرفت اهل البیت است که سبب می شود ما به سعادت ابدی برسیم و ما در بعضی از اکرام ها با کفار مشترک هستیم اون اکرام ویژه اکرمنی بمعرفتکم

شریعتی:   اون سفره خاص اندرونی همین است

حجت الاسلام نظافت:   اکرمنی بمعرفتکم اکرام های مادی اکرام پایدار نیست این آیات سوره به نظرم انشقاق است فرمود اما الانسان اذا مبتلاه ربه فاکرمه و نعمه فیقول ربی اکرمه کلمه انسان در قرآن بیشتر با بار منفی به کار رفته کلمه انسان إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ(عصر، 2) نَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا (معارج 19) . قُتِلَ ٱلۡإِنسَٰنُ مَآ أَكۡفَرَهُۥ. (عبس، 17) نمونه های فراوانی دارد یکی اش هم اینجاست می فرماید انسان وقتی پروردگارش او را می آزماید و اکرام می کند و نعمت می دهد قیافه می گیرد و بابد به غبغب می اندازد می گوید ربی اکرمه پروردگار من من را اکرام کرد وقتی همین انسان را خدا مبتلا می کند فقدر علیه رزقه روزی اش را تنگ می کند می گوید خدا مرا اهانت کرد خدای متعال فرمود کلا اینطور نیست نه اهانت است و نه اکرام است یعنی اکرام با نعمت های مادی به یک معنا اکرام نیست اون اکرام واقعی نیست در مقایسه با اکرام عقل با عقل خدا ما را اکرام کرده با نعمت قرآن و اهل بیت خدا ما را اکرام کرده چرا؟ چون اگر اون اکرام با معرفت اهل البیت نباشد ما سقوط می کنیم و حیوان می شویم حیوان انسان نما می شویم اکرام اصلی شناخت نعمت اهل البیت است که کمک می کند باطن ما هم انسان بشود این نکته ای است که در زیارت عاشورا اومده اسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و بعد می فرماید و معرفت اولیائکم این هم نکته ای است یعنی همین که من شما را می شناسم این اکرام الهی است در راستای شناخت اهل البیت شناخت دوستان شما چرا همدیگر را تحویل می گیرید؟ چقدر برای هم ارزش قائل هستید یک نکته ای که مکرر در زیارت عاشورا اومده توجه به همین دوستان اهل البیت و شناخت دوستان اهل البیت و شناخت اونها و رفاقت با اونها نعمت بزرگی است که این نعمت ها شکر می خواهد حالا شکر این نعمتها چیست؟ شکرش اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ" حالا که اهل البیت را شناختم از اونها جدا نشوم

شریعتی:   باهاشون باشم دنیا و آخرت

حجت الاسلام نظافت:   حالا که دوستانم را شناختم از اونها جدا نشوم و ما به بهانه های واهی نباید با اونها قهر کنیم، باید هر چیزی را بهانه قرار بدهیم برای محکم کردن اتصال با دوستان اهل البیت در نامه 31 نهج البلاغه داریم امیر المومنین فرمود تلاش دوست تو برای قطع ارتباط بیشتر باشد از تلاش تو برای حفظ اتصال به هر بهانه ای شده باید این اتصال با دوستان اهل البیت را حفظ کنیم و دستانمان در دست هم باشد که این سیل فساد و فحشا ما را نبرد سیلی که شیاطین راه می اندازند و باید هوای هم را داشته باشیم و تواسعوا بالحق داشته باشیم تعاونوا علی البر و التقوی داشته باشیم و به هم کمک کنیم فرمود کونوا مع الصادقین این همراهی با اهل صدق و صفا که اهل البیت هستند حفظ کنیم و همه ما در معرض جدایی هستیم و لذا می گوییم الهی اللّهُمَّ لا تَکلنی إلی نَفسی طَرفَةَ عَینٍ أبَداً

 شکر بعدی شناخت اهل بیت و دوستان این است که ان یثبت لی قدم صدق فی الدنیا و الآخره ثبات قدم داشته باشم و نلغزم که حالا من یک بحثی خواهم داشت اولا که زائر امام حسین باید دغدغه اش نلغزیدن باشد درس عاشورا یکی اش این است که ممکن است انسان امامش را تنها بگذارد و در لحظه حساس نتواند تصمیم بگیرد و این نگرانی را باید داشته باشیم این نگرانی سبب می شود که حفظ بشود مثل راننده ای که نگران است و این سبب می شود خوابش نبرد و احتیاط بکند این نگرانی که من نلغزم خودش کمک می کند که انشاء الله ثبات قدم داشته باشیم در قرآن داریم شیطان کارش این است عزلهما الشیطان شیطان آدم و هوا را لغزاند ما شیطانی داریم هم مزل است مظل یعنی گمراه کننده مزل با ز یعنی لغزاننده می لغزاند انسان را قدم به قدم انسان را از جبهه حق جدا می کند و لذا گفتند دنیا لغزشگاه هایی دارد اون لغزشگاه ها را بشناسید و از اونها دوری کنید این دغدغه نلغزیدن در قرآن چند جا اومده یکی این است ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا اونهایی که گفتم رب ما الله است سپس استقامت کردند اون وقت فرشته ها فرود می آیند می گویند نترسید و قصه نخورید پس استقامت خیلی مهم است در رابطه با داستان طالوت و جالوت داریم وقتی این جبهه حق در مقابل طالوت قرار گرفتند گفتند رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ . (بقره، 250) دغدغه ثبات قدم در هر نماز می گوییم ایاک نعبد و ایاک نستعین یعنی این استعانت برای چی است؟ برای اینکه بمانند و برای اینکه به این حرف و ادعا عمل کنند

شریعتی:  إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ

حجت الاسلام نظافت:   اگر استقامت نباشد امداد غیبی نمی آید فرشته ها فرود نمی آیند می گوییم اهدنا الصراط المستقیم ما که در صراط مستقیم هستیم ما الان رو به قبله هستیم اشهد انا لا اله الا الله گفتیم شهادت به رسالت پیامبر دادیم چرا باز می گوییم اهدنا الصراط المستقیم یک معنایش این است که ادامه پیدا کنیم و تداوم داشته باشیم و نگران هستیم حالا چیکار باید بکنیم برای این ثبات قدم نکاتی عرض کنیم یکی اینکه از همان ابتدا قدم صدق داشته باشیم ان یثبت لی عندکم قدم صدقٍ یعنی ممکن است ابتدا قدم صدق نباشد اخلاص نباشد و ناخالصی باشد

شریعتی:   آخر زیارت عاشورا می گوییم و ثبت لی قدم صدقٍ

حجت الاسلام نظافت:   دو جا در زیارت عاشورا این مطلب هست هم در ابتدا و هم در انتها اونهایی که با امام حسین علیه السلام همراه شدند ناخالص بودند از ابتدا به نیت اینکه آقا پیروز می شود و به نون و نوایی می رسد هر دو را با هم می خواستند ناخالص بودند پس این قدم سوم دوم خود سازی و ریاضت ریاضت شرعی و خود سازی برای اینکه ترمز هایمان قوی باشد که نلغزیم و بعد از اینکه قدم صدق داشتیم که امیر المومنین فرمود نفسم را ریاضت می دهم با تقوا تا ثابت بشود در لغزشگاه ها این تو لغزشگاه ها وقتی کسی نمی لغزد که یک جاهای دیگری قبلا تمرین ها را کرده و ترمزهایش و اراده اش را قوی کرده اون هم با ریاضتی که جلسه گذشته اشاراتی داشتیم مثل پیاده روی که عرض کردم مثل روزه مثل تصبر تصبر با صبر فرق می کند تصبر صبری است که انسان به خودش تحمیل می کند فرمود اود نفسک التصبر علی المکروه چیزهایی که ناخوشایند است خودت را عادت بده اگر یک چیز ناخوشایند است ولی درست است عادت بده خودت را صبر بدهی نفس ات را اگر حلیم نیستی خودت را به حلم بزن یک جاهایی به خاطر عصبانیت ها آدم می لغزد و دستش به جنایتی آلوده می شود و انواع و اقسام دارد.

پرهیز از لغزشگاه ها هم یک راه است هم ترمزها را از قبل قوی کنیم که اگر ناخواسته در مغرض لغزش قرار گرفتیم محکم خودمان را نگه داریم یکی اش  اینکه اصلا نرویم در لغزشگاه ها به آدم و حوا خدای متعال فرمود لا تقربوا هذه الشجره نفرمود لاتاکلا خوردن حرام بود ولی فرمود نزدیک نشوید چرا؟ چون وقتی انسان نزدیک گناه می شود اراده اش ضعیف می شود اگر کسی قدم اول را نمی تواند بر ندارد قدم دهم را حتما نمی تواند برندارد پس از همان اول دوری کنیم و فاصله بگیریم برای زنا خدای متعال فرمود لا تقربوا الزنا نزدیکش نشوید که چشم چرانی نزدیک شدن به صحنه ها

شریعتی:   یعنی گناهان یک حریم هایی دارد به حریمش نزدیک نشویم

حجت الاسلام نظافت:   یک کسب امنیتی برای خودت درست کن و پرهیز کنید در نامه 45 داریم امیر المومنین اینطوری فرمود هیهات به دنیا خطاب کرد هیهات من وطع دهزک زلغ هر که پا گذاشت در لغزشگاه ها لیز خورد رفت من رکب لججک غرقه فرمود هر کی سوار گرداب های تو شد غرق شد و لذا انسان نباید نسبت به این که میلغزم یا نمی لغزم شجاعت داشته باشد بگوید من نمی لغزم هیچ کسی مسئول هیچ کس نیست همه باید فرار کنند از لغزشگاه ها فرار کنند.

چهارم، مقاومت این تمرین ها اگر پایش پیش اومد مقاومت کنیم امیر المومنین به دنیا فرمود دنیا دور شو ذلیل ات نمی شوم تا تو بخواهی مرا ذلیل کنی قسم خوردند حضرت فوالله لا اضل لک و تصتضلی فرمود بی اراده و سست اراده نمی شوم تا تو مرا بکشانی

شریعتی:   تا اونجا که می گویی غری غیری برو غیر من را فریب بده

حجت الاسلام نظافت:   پنجم کاهش  دلبستگی ها و وابستگی ها اگر می خواهیم نلغزیم تمرین کنیم دلبستگی های به دنیا و زن و بچه را کم کنیم و وابستگی ها را کم کنیم اگر امام زمان بگویند بیا برویم ممکن است نرویم به عمر سعد دلبستگی داشت امام حسین خیلی تلاش کردند نجاتش بدهند

شریعتی:   و همین دلبستگی هایشان ر ا رقم زد

حجت الاسلام نظافت:   اصلا خودش هم نمی خواست این اتفاق بیفتد ولی دل در گرو چیز دیگری داشت اشتیاق به ریاست داشت به سیاستمداران و کسانی که می خواهند پله های قدرت را یکی یکی بروند بالا کسانی که در توی یک اداره ای هستند و جایی هستند نباید له له بزنند نباید بااشتیاق به پله های قدرت نگاه کنند به عنوان یک ظرفیت خدمت باید نگاه کنند این آیه را دقت کنید ما لکم اذا قیل لکم انفروا فی سبیل الله اثاقلتم الی الارض شما را چه شده می گویند بروید به جبهه و به ولی کمک کنید روح تان سنگین به زمین چسبیده

شریعتی:   مثل کشتی گیرها که به تشک می چسبند

حجت الاسلام نظافت:   نمی توانند بلند شوند خوب این به خاطر اون دلبستگی ها و گناهان انسان را سنگین می کند ششم باید همت عالی داشت تا نلغزیم در ادامه همین آیه داریم ارضیتم بالحیات الدنیا من الآخره راضی شدید به زندگی دنیا به جای آخرت امیر المومنین در یک خطبه ای دارد سلام الله علیه وقتی نمی رفتند جبهه همین آیه را خواند حضرت ارضیتم بالحیات الدنیا من الآخره یک جمله ای هم بعد اضافه کردند و بذل من العز خلفا راضی شدید به ذلت به جای عزت.

هفتم: استعانت باید کمک کنند همه بگوییم ایاک نستعین و خدا هم وقتی می گوییم ایاک نستعین می گویند برو از صبر کمک بگیر و از نماز کمک بگیر دیروز مقام معظم رهبری به وزار گفتند اهل عبادت باشید نمی دانم فرصت کردید گوش کنید خیلی صحبت های زیبایی است

شریعتی:   این استعانت است که استقامت می آورد

حجت الاسلام نظافت:   آفرین همه باید اشک بریزند هم از خداوند مستقیم هستند و هم از اهل البیت و این حرم امام حسین رفتن برای مسئولین هم خوب است یک وقت نگوییم ما خدمت کنیم مسئولین باید یک جاهایی انرژی معنوی بگیرند مسئولین هم باید بروند چرا؟ چون این انرژی را نگیرند کم می آورند در زیارت نامه امام حسین داریم اینطوری بود عبدک و ابن عبدک و ابن امتک یا اباعبدالله من بنده تو هستم ببینید تواضع در برابر امام حسین فرزند بنده تو یعنی پدرم هم مطیع و متواضع در برابر شما بود مادرم هم کنیز شما بود اقرار دارم که من برده شما هستم این اوج تواضع است حالا غصب حرمک و استجار المشهدک حرم تو را این بنده تو قصد کرده پناهنده شدم به مشهد تو یعنی محل شهادت تو با این من همیشه می گویم با همین حس برویم حرم با حس پناهجویی پناهنده شدم حاربٌ منک الیک فقط حربت الیک این پناه بردن به اهل البیت خیلی حس زیارت را قشنگ می کند هم عاشقانه برویم و هم پناه جویانه هم مستشفیانه به نیت شفا هم به نیت پاک شدن

شریعتی:   اصلا این آغوش پدرانه است آرام و قرار همه ما هست

حجت الاسلام نظافت:   قبل از اینکه برویم حرم همین را بگوییم پناهگاه هستند ملجأ الحاربین هستند در زیارت روز جمعه داریم هذا یوم الجمعه و انا فیه ضیف لک و جار لک یا صاحب الزمان امروز روز جمعه است من مهمان شما هستم و پناهنده به شما هستم انت کریم من اولاد الکرامه شما کریم هستید و اجدادتان کریم هستند احسن زیارت باجابت از من خوب پذیرایی کنید و به من خوب پناه بدهید بعد پناهنده شد که اگر خواستیم دستمان را بکنیم دستمان را بگیرند و نگه دارند و گوشمان را بگیرند یک بلایی بدهند خودمان پیشاپیش بگوییم اگر ما خواستیم از شما جدا بشویم شما ما را رها نکنید عبارت بعد.

اتقرب الی الله ثم الیکم بموالاتکم و موالاه ولیکم اولاً هدف قرب به خداست راه قرب به خدا قرب به اهل البیت است از طریق دوستی با اهل البیت به خدا نزدیک می شویم و دوستی با دوستان اهل البیت مفهوم تقرب چی است مفهوم تقرب این است که از چاه شهوات و ظلمات بیاییم بالا ما تو اسفل السافلین هستیم مثل حیوانات که در اسفل السافلین هستند حیوان نمی تواند بیاید بالا انسان می تواند بیاید بالا چون خدا به انسان احسن تقویم داده است لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم ثم رددناه اسفل السافلین تقرب یعنی که بیایند بالا نزدیک شوند  این قرب هم قرب فکری است و قرب اخلاقی است

شریعتی:   دستت در دست امام باشد بالا می آورم

حجت الاسلام نظافت:   لذا دوستی حالا دوستی با اهل البیت چطوری انسان را نزدیک به خدا می کند؟ اولاً یک معنایش این است که ما تقرب به افکار اهل البیت داشته باشیم فرمود شرقا او غربا لن تجدا علماً صحیحاً الا شیئاً یخرج من عندنا اهل البیت به شرق بروید و به غرب بروید علمت بدون عیب و نقص علم صحیح پیدا نخواهید کرد مگر سخنی که از کلام ما صادرشده لا کمیل لا تاخذ انا تکن منا کمیل از ما علمت را بگیر از ما باش جز از ما مطلب نگیر باید منبع افکار منبع صحیح باشد و منبع پاک باشد ارتزاق فکری باید صحیح باشد دوم حالتمان اهل البیتی باشد می شود نزدیک در دل اهل البیت چی بود؟ عشق به خلق خدا ناصح بودن دوست داشتن آدم ها را

شریعتی:و اوج این تقرب، تقرب جناب سلمان بود که منا شد این افکار و حالات و بعد هم رفتار، رفتار علوی باشد سیره آنان مستملت اولیائک شویم و اون وقت نزدیک می شویم مفارقتاً لاخلاق اینها مکمل هم هستند    

حجت الاسلام نظافت:  نمی شود بخل داشته باشیم و بخیل به اهل البیت نزدیک نیست

شریعتی:   اون سیره دشمنانشان است

حجت الاسلام نظافت:   قصی القلب به اهل البیت نزدیک نیست بد اخلاق کسی که نفرت دارد از خلق خدا و کسی که بد جنس و بد خواه است و کسی که غیبت می کند نزدیک نیستند ولو دستشان را محکم به ضریح بچسبانند باید قرب فکری پیدا کنند و معطر به اخلاق حسینی شوند

شریعتی:   این قرب بروزش باید در رفتار و سکنات ات باشد

حجت الاسلام نظافت:   نکته دوم دوستی با دوستان اهل البیت همسر و فرزند و ارحام خو دمان و ارحام همسرمان و باجناق مان و همسایگان مان و کسانی که تو جناح مقابل هستند چقدر ما امروز نیاز داریم الحمدلله یک پرچمی بلند شده به نام پرچم وفاق راهش همین است سلمٌ لمن سالمکم ولیٌ لمن والاکم باید زمزمه کرد خیلی می تواند کمک بکند اگر این سیاستمداران ما به همین جمله عمل کنند بسیاری از مشکلات حل می شود ما خیلی از مشکلات را مشکلات روحی و روانی مان را آقای شریعتی پنهان می کنیم پشت یک حرف های قشنگ یعنی من با شما یک مشکل روحی و روانی داشته باشم برایش دلیل می تراشم می گویم نه فکر تو با من فرق می کند در حالی که ناراحت هستم از شما دقت کردید ریشه روحی و روانی دارد و لذا زیارت عاشورا و این ولی لمن والاکم گفتن و این اتقرب الی الله ثم الیکم بموالاتکم و موالات ولیکم گفتن خیلی از مشکلات را حل می کند و واقعا من قصه می خورم الان اصلا بعضی ها یک دفعه از طرف مقابل تعریف نمی کنند شما بگردید متاسفانه طرف نماینده مجلس است همه اش دنبال نقطه ضعف پیدا کردن کارش فقط نقطه ضعف پیدا کردن است خوش انصاف خوبی اش را یک دفعه بگو

شریعتی:   یک وقتی حاج آقای حسینی از سیره پیامبر می فرمودند پیامبر این گونه بود یحسن الحسن و یقویه کار خوب را تحسین کرده و تقویت می کرده ما این را نمی بینیم متاسفانه خیلی جاها

حجت الاسلام نظافت:   اینطور آدم ها را اینها آدم های مریضی هستند و آدم هایی که انصاف ندارند خوبی را باید در هر کس دید و باید گفت

شریعتی:   و این چقدر حال جامعه را خوب می کند

حجت الاسلام نظافت:   مردم امیدوار می شوند بعد می گویند چرا پنجاه درصد در انتخابات شرکت نکردند شما ناراحتی شرکت نکردند خودت مسبب اش هستی بس که سیاه نمایی می کنی سیاه نمایی هم فقط این نیست که انقلاب موفقیت نداشته همین که داری می گویی این بد است و این بد است و هیچ خوبی نمی گویی ان الذین یحبون ان تشیع فاحش فی الذین آمنوا لهم عذابٌ علیم در دعای مکارم الاخلاق دارد خدایا کمک کن من خوبی ها را بگویم و نشر بدهم خوبی ها را و ذکر کنم خوبی ها را بنابراین می گویم من دوستش دارم امام حسین را دوست دارد باهاش اختلاف دارم بگرد نکات مثبت اش را بگو چرا نکات مثبتش را نمی بینی این علامت است مردم اینطوری مطالبه کنند این را ما شاخص قرار بدهیم ببینیم آدم منصف هست یا نه گفتند المومن مرآت المومنین آینه را که می گیریم مقابل صورت مان هم چین و چروک ها را نشان می دهد و هم قسمت های صاف را نشان می دهد و هم تمیزی ها و هم کثیفی ها را هر چی که هست همان را نشان بده حداقل تازه حالا ما که با آینه فرق می کنیم ما عاقل هستیم تازه بدی های طرف را همه جا نباید بگوییم هرراستی را نباید بگوییم خوبی ها را می گوییم بعضی وقتها خوبی ها را سانسور کنیم بعضی ها خوبی هار ا سانسور می کنند و بدی ها را همیشه می گویند ولی اولیا ء خدا خوبی هار ا می گویند یک جاهایی اهل تغافل می شوند و بدی ها را باید در گوش طرف گفت نه جار بزنیم آبرو ریزی کنیم

شریعتی:   انشاالله که نزدیک شویم به آموزه های اهل بیت و اینطوری این قرب حاصل بشود خیلی ازتون ممنونم حالا برگردیم ببینیم چقدر فرصت داریم صفحه 174 را امروز دوستانم تلاوت می کنندآیات 179 تا 187 سوره مبارکه اعراف قبل از تلاوت قران می خواهیم یاد کنیم از یک عاشق دلسوخته امام زمان خدا رحمتشان کند اوج لطافت بودند حضرت آیت الله ناصری اصفهانی و یکی از توفیقات من و یکی از واقعا افتخارات من حاج آقای حجت الاسلام نظافت این بود که چندین جلسه محضرشان رسیدم یک وقتی با سمت خدا خدمتشان رسیدیم و نمی دانم چه سالی بود ولی اولین برنامه اون سال را با حضور ایشان ما تقدیم نگاه مخاطبان مان کردیم خیلی سال قبل و نکته ای که همیشه ایشان تاکید می کردند این که از امام عصر یک وقت غافل نشویم ایشان صاحب عصر و زمان و صاحب ماهاست و خیلی برای تعجیل در فرج دعا کنیم امروز می خواهیم کتاب معرفی کنیم با توجه به اینکه فردا هم سالگرد رحلت ایشان هست، آب حیات، گزیده ای از سخنان حضرت آیت الله ناصری اصفهانی درباره امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف که خدا خیر بدهد به همه دوستان که این آثار را منتشر کردند یک مجموعه کاملی است اگر شما می خواهید آب حیات را تهیه کنید و هم می توانید به کانال ما مراجعه کنید و هم به 20000303 مراجعه کنید هم آثار دیگر را در کانال عزیزانمان خواهند گذاشت اگر توانستید حتما تهیه کنید یک نکته ای که خیلی جالب است اینقدر بعضی ها خلوص و صفایشان بالاست که حتی در پس این سطرها و نوشته ها اون صفا و خلوص به تو می رسد و حالت را عوض می کند شما توفیق داشتید حاج آقای ناصری را ببینید؟

حجت الاسلام نظافت:   ازنزدیک نه با واسطه خیلی فیض بردم بعضی از دوستانی که با ایشان بودند خیلی تعریف می کردند از صفا و معرفت ایشان میخواهم این توصیه را بکنم که تا این عزیزان از دست نرفتند به دیدارشان بروند اینها بزرگترین سرمایه های یک جامعه همینها هستند

شریعتی:   و قدر بدانیم

حجت الاسلام نظافت:   اصلاً نگاه به چهره امثال آیت الله ناصری خود نگاه عبادت است خود نگاه حال انسان را عوض می کند

شریعتی:   بله ما که می رفتیم خدمتشان همینطور می نشستیم و محو تماشا می شدیم و هر سال تا سال بعد دیدارهای بعدی شان نحیف تر می شدند تا اینکه خبر رحلتشان بسیار برای ما جانگذاز بود انشاالله که روح بلند ایشان دعای ما باشد و فردا هم سالگرد رحلت ایشان هست و انشاالله خداوند رحمتشان کند

حجت الاسلام نظافت:   حتی در روایت داریم نگاه به درب خانه چنین آدم هایی عبادت است نگاه به درب خانه واقعا اینطور است و این طور افراد همینطور از لابلای این ستون هم معنویتشان به آدم می خورد

شریعتی: من توفیق نداشتم آیت الله احمدی میانجی را ببینم ولی دوستان یک کتابی معرفی کردند وقتی من از پس این سطور و نوشته ها و فصل به فصل و خط به خطش این صفا و سادگی را خدا انشاالله همه شون را رحمت کند 

حجت الاسلام نظافت:   من ایشان را ملاقات کرده بودم خیلی با صفا اشک زیاد این چشمشان مثل یک چشمه همیشه جوشان بود

شریعتی:   رحمت الله علیهم اجمعین خدا همه علما را رحمت کند اونهایی که حق بزرگی به گردن ما دارند و دستمان را در دست ما گذاشتند و امیدوارم در این ایام که ایامی است متعلق به سید الشهدا و امام رضا و نبی مکرم اسلام همه شون سر سفره امام حسین متنعم شویم

آیات را بشنویم و انشالله بعد از تلاوت آیات در کنار شما هستیم.

( قران کریم صفحه ، 174 سوره مبارکه اعراف)

شریعتی:   اللهم صل علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم انشاالله ما چهارشنبه آینده روز شهادت حضرت رضا علیه الصلات و السلام از رواق امام خمینی برنامه را تقدیم نگاه پر مهرتان خواهیم کرد بی صبرانه به شوق د یدار منتظرتان هستیم در محضر حاج آقای حجت الاسلام نظافت عزیز انشاالله قراری هم گذاشتیم حاج آقا که خیلی ها به شکرانه اونهایی که مکرر زیارت قسمتشان می شود به شکرانه این زیارت ها یا کمک بکنند خیلی ها در این ایام حتی و بعد این ایام آرزوی زیارت مشهد الرضا را دارند انشاالله دستشان را بگیریم و زائر مشهدشان کنیم اگر می خواهید از جزئیات این مطرح مطلع شوید به کانال ما مراجعه کنید دوستانم زیر نویست خواهند کرد حسن ختام فرمایشات شما بشنویم و خداحافظی کنیم.

حجت الاسلام نظافت:   من همین را می خواهم بگویم زیاد زمزمه کنید وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاَكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُمْ دشمن هستم با دشمنان شما و دوستم با دوستان شما ولو اختلاف سیاسی داریم و لو ناراحتی داریم حتی به ما بدی کرده این من والاکم یعنی با شما دوستی

شریعتی:   یک سری مشترکات را ما نمی بینیم این راه نجات کشور است و راه نجات تک تک ما ا زجهنم است نمی شود از روی سر بندگان خدا بپریم مستقیم برویم سراغ اهل البیت ما را قبول نمی کنند اهل البیت می گویند دریچه ارتباط با ما ارتباط با اینهاست این راهش است یعنی ما اگر این نباشد شیطانی هستیم شیطان شش هزار سال خدا را عبادت کرد ولی برای مخلوق خدا ارزش قائل نشد بعد از شش هزار سال خدا می گفت برو اگر تو آدم را نمی خواهی من هم تو رانمی خواهم امام حسین همین را می گوید می گوید اگر زائر من را نمی خواهی و محب من را باهاش اختلاف سلیقه داری نمی خواهی برو خاکساری کنیم در برابر یکدیگر دوست داشته باشیم از ته دل یکدیگر راو دعا گوی یکدیگر باشیم

حجت الاسلام نظافت:   خدایا به حق محمد و آل محمد توفیق عمل به همه ما کرامت بفرما، و حوائج التماس دعا گویان و کسانی که گرفتاری  دارند و بینندگان عزیز حوائجشان را بر آورده بفرما.

شریعتی:   خیلی ازتون ممنون و متشکرم فردا با حضور حاج آقای عاملی خدمت تان خواهیم رسید و به شما سلام خواهیم کرد در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشید کبوتر دلمان را راهی کربلای معلی بکنیم و به سید الشهدا با دل و جان سلام بدهیم تا فردا و تا سلامی دوباره خیلی ازتون ممنونم.