السلام علی اسیر الکروبات و السلام علی قتیل العبرات
سلام به همه شما در آستان اربعین حسینی و سلام به همه شمایی که زائر شدید برگشتید و آنهایی که الان حال و هوای کربلا را نفس می کشید و آنهایی که در منزل هستید به هر دلیلی نتوانستید زائر امام حسین هستید سلام به همه تون سلام رسان و دعای گوی شما هستیم با دوستانمان امروز بنا بود آقا رضا ملایی حضور داشته باشند برنامه ریزی هایمان به هم ریخت با احترام و با افتخار در محضر حاج آقای حجت الاسلام میرباقری عزیزمان بعد از مدتها دیدار تازه کردیم در کنار حرم سید الشهدا سلام علیکم و رحمت الله زیارت قبول خیلی خوش آمدید
حجت الاسلام میرباقری: سلام علیکم و رحمت الله خدمت حضرتعالی عرض سلام و ادب و احترام دارم ایام را تسلیت عرض می کنم و ما افتخارمان این است که نائب الزیاره آنها باشیم و به برکت آنها خدای متعال زیارت ما را هم قبول کند.
شریعتی: انشاالله حال و هوای اربعین در کربلا خیلی حال و هوای سنگینی است و هیچ وقت من یادم نمی رود چند سال قبل خدمت حاج آقا در یکی از هتل های اطراف حرم لطف کردند زیارت اربعین را برای من خواندند و دوستان عزیزی هم بودند فرازهای بسیار عمیق و بلند زیارت اربعین قصه چی است و این قصه از کجا شروع می شود حقیقت این زیارت حقیقت این حرکت به سمت امام؟
حجت الاسلام میرباقری: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم اللهم کن لولیک الحجۀ ابن الحسن ...
گمان حقیر این است که همه انبیا و اولیاء کاروان انبیا زائر امام حسین هستند نه اینکه فقط شب های جمعه 124 هزار پیامبر می آید با یک نگاه از بالا تعبیر دقیقی نیست با دین خدا و تولی به قرآن عالم را یک نگاه کند دو تا کاروان راه افتاده در این عالم یک کاروان مقصدش همین حیات الدنیا است می خواهد دست پیدا کند به امکانات دنیا و خدای متعال هم برایشان خلق کرده عالمی را که از آن عالم تعبیر می شود در قرآن به حیات الدنیا مختصاتی هم این حیات الدنیا دارد دم دست است و امکانات در دسترس است و یک مقصد نزدیک است مقصد اعلا و دوری نیست بعد اگر در این وادی افتادی آرام آرام دار لهو است و دار لعب است و دار تفاخر و تکاثر است این چیزهایی که قران
شریعتی: دنیا با همه جاذبه هایش
حجت الاسلام میرباقری: راجع به حیات الدنیا توضیح می دهد که واقعا هر یکی اش هم اونقدر سنگین است که ممکن است انسان را از آدم برزخ ببرد أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ. حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ (تکاثر، آیه 1) ممکن است یکی اش خودتکاثر و مسابقه بر سر جمع کردن قدرت و ثروت و تمنیات دنیا آدم را تا دم قبر می برد تا برزخش می برد خیلی سنگین است اما درقران می فرماید مثل یک باران بهاری است که در پاییز هیچی ازش نمی ماند و خس و خاشاک زیر دست و پا می شود محصولاتش ولی حیاتی است یک عده ای دنبال این مقصد هستند و می روند و مشغول هستند و در روایت چیزهای عجیبی دارد حضرت آدم دستور داده بود که فرزندان هابیل به فرزندان قابیل نزدیک نشوند شیطان مثلا غنا و موسیقی را یاد اونها داد با این غنا و موسیقی اینها را به سمت خودشان کشیدند یا مثلا حضرت نوح یادم نیست کدام یک از انبیاء درخت انگور را هرس می کرد شیطان آمد گفت سهم من هم بده سهم او همین شرابی است که از انگور درست می شود ولی این روایت پیچیده است ولی دستگاه شیطان هم متاعی می خواست ولی کاروان را شما ببینید از اول بوده نمرودها و فرعون ها و اولیاء طاغوت یک امتی هم دورشان جمع می شدند جعلناه امتاً یدعون الی النار دعوتی دارند دعوت به آتش می کنند این بیان از امام حسین علیه السلام است که مکرر تقدیم کردیم همه شنیدند و خواندند از امام حسین علیه السلام نزدیکی کربلا یک کسی سوال کرد که خدای متعال می فرماید روز قیامت هر امتی را با امامشان صدا می زنیم یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ (اسراء، 71) مگر جز یک امام بیشتر در عالم هست حضرت فرمود امام حور و امام دعا و الی هدی فاجابه الیه امام یک دعوت به هدایت و خدا می کند و یک عده هم اجابت می کنند و به سوی این هدایت می آیند و امام دعا الی ضلالت فاجابه الیها یک امامی هم هست دعوت به ضلالت می کند و یک عده هم اجابتش می کند به سمت این ضلالت حرکت می کنند بعد حضرت فرمود هولاء فی الجنه و هولاء فی النار اینها در بهشت هستند و اونها در نار دو تا کاروان در عالم ارض دارد راه می رود یک کاروان بهشتی هاست و یک کاروان جهنمی اینها امام دارند و اونها هم امام دارند امام اونها دعوت به بهشت می کند و امام اینها دعوت به ضلالت می کند به تعبیر قرآن یک امامی دعوت به آتش می کند جعلناهم امتا یدعون الی النار آدم تعجب می کنند که چطور دعوت به نار می کنند مشتری هم دارد
شریعتی: به خاطر اینکه اونها نمی فهمند نار است
حجت الاسلام میرباقری: به خاطر اینکه خدا نار را در پوشش شهوات قرارداده و امامی هم دعوت به هدایت می کند و اون هم اجابت می شود وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا (انبیاء، 73) اونها امت را هدایت می کنند طریق هدایت امر الهی است همه عالم با امر الهی هدایت می شوند علی له الخلق و الامر اون امری که خدای متعال آفریده با یک فرمانی عالم را پیش می برد این امر در دست امام حق است با این امر هدایت می کند یهدون لامرنا صاحب الامر یعنی همین مجرای اون امر از امام جاری می شود در عالم وَ الْمُظهِرينَ لأِمْرِ اللّهِ وَ نهْيِهِ دو تا جریان دیگر یک امامی که یقدمون امر الله علی امرٍ امام خودش فرمان دارد ولی فرمان خدا مقدم بر فرمانش است ذیل فرمان خدا حرکت می کند مظهرین لامر الله و نهی امر خدا در عالم با امام حساب می شود آن امری که شب قدر تنزل الملائکۀ و الروح فیها بربهم من کل امر اون امر یک نظامی پیدا می کند و در دست عالم ملائکه می آید اونها ذیل امام و قوای امام هستند با امام هماهنگ می شوند و امر امام است که در عالم جای می گیرد دو تا جریان در عالم است دو تا کاروان را ببینید حضرت فرمودند هؤلاء فی الجنّة و هؤلاءفی النّار (کشف الاسرارو عدۀ الابرار) بعد هم سید الشهدا فرمودند فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ این آیه را خواندم دو تا گروه از هم جدا ولو کنار هم می روند در این عالم فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ (شوری، 7)
شریعتی: دو تا وادی است
حجت الاسلام میرباقری: هر دویش در عالم أرض است یکی اش می شود حیات الدنیا و یکی اش می شود حیات الآخره یکی عالم امر الهی است و یکی عالم ضلالت و یکی عالم هدایت است و یکی عالم ضلالت عالم نور است و عالم ظلمات قرآن مقایسه کرده دیگر
شریعتی: حاج آقا حیات الدنیا با این جمع نمیشه؟
حجت الاسلام میرباقری: حیات الدنیایی که تحت ولایت ابلیس است با این جمع نمی شود عالم أرض عالم طبیعت حیات الدنیا نیست
شریعتی: حیات الدنیا یک ماهیت دیگری دارد
حجت الاسلام میرباقری: ما آمدیم در عالم أرض مجبوریم در زمین بمانیم ولکم فی الارض مستقر و مطاع الی حین یک مدتی باید بمانیم یک مدتی در عالم هستیم امکاناتی برای ما گذاشتند دو تا عالم در عالم أرض باز می شود یکی به سمت بهشت است و یکی به سمت جهنم است یکی به سمت رحمت است و یکی به سمت عذاب است هر دو هم امام دارد یکی امامش امام المستکبرین است و یکی امام
شریعتی: دنیای نورانی و دنیای ظلمانی
حجت الاسلام میرباقری: عالم حیات نورانی و عالم حیات ظلمانی در عالم أرض دو تا راه است راه بهشت و راه جهنم ما که اینجا آمدیم درهای بهشت و جهنم از همین جا باز می شود از همین جا می رویم در بهشت البته ملاقات با بهشت و جهنم راه دیگری ملاقات با جهنم آخرت راه دیگری است ولی از همین جا شروع می شود می فرماید إِنَّ ٱلۡأَبۡرَارَ لَفِي نَعِيمٍ إن الأبرار لفي نعيم (انفطار، 13) یعنی الان وسط بهشت نه هستند و ان الفجار لفی جحیم الان وسط جحیم هستند شاهدش این است یصلونها یوم الدین اون ملاقات خاصی است که ازش تعبیر می شود به یصلونها یک ملاقاتی با قیامت و جهنم در قیامت پیدا می کنند اون ملاقات یک ملاقات دیگری است از الان دو تا امت و کاروان راه انداخته این دو تا کاروان می روند
شریعتی: شیطان تمام تلاشش این است که از این کاروان یار بگیرد لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ (اعراف، 16) یعنی کاروانی که با انبیا می آیند و با امیر المومنین می رود که امیر المومنین است و همه انبیا مومنین هستند و امیر المومنین همه انبیا و ان من شیعته لابراهیم می خواهد این راه را ببندد نگذارد با امیر المومنین و انبیا بروند و اتفاقا خدای متعال اجازه هم داده این عالم را عالم اختلاف قرار داده و با هم قاطی شدند عنایت می کنید اینها را با هم قاطی کرده ما در این عالم منافق و کافر با هم قاطی هستند لذا مومن می تواند اثر بگذارد روی اینها اونها می توانند اثر بگذارند و یار بگیرند صفات خودشان را منتقل کنند داستان همین است ما باید از وسط حیات الدنیا عبور کنیم و از وسط جهنم عبور کنیم
شریعتی: همین طوری در حالت عادی اش انک کادحٌ الی ربک سخت است مسیر
حجت الاسلام میرباقری: قاطی هم بشویم
شریعتی: یکی از سختی هایش است خدای متعال این مسیر را مسیری قرار داده که اختلاف است و شما باید در این اختلاف کاملا مواظب باشید از وسط حیات الدنیا عبور کنی و از وسط
حجت الاسلام میرباقری: و کف پات تر نشود و گرد و غبار رو دلت ننشیند وَ لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ (طه، 131) اصلا نگاهت می افتد نباید امتداد بدهی امتداد دادی از رزق آخرت محروم می شوی وَ لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا (طه، 131) به هر کدام از اهل دنیا شکوفه هایی دادیم که سبز می شود هر کدامش جاذبه های مختلفی است از وسط این عبور می کنی باید عبور کنی مسیر بهشت اینجاست
شریعتی: این حیات دنیا جاذبه هایی دارد این جاذبه ها چشمک می زند و دعوت می کند تو را رهزن است و غفلت است این ور چه جاذبه هایی دارد
حجت الاسلام میرباقری: این ور اگر کسی چشمش را نبندد جاذبه هاش را نمی بیند ولی اگر لا تمدن عینیک نگاه تو برداشتی امتداد ندادی وَ لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا به گروه های مختلف شکوفه های مختلف دادی لنفسه فیه فتنه اونهاست شما چشم تان را امتداد ندهید
شریعتی: چشم تون را ببندید
حجت الاسلام میرباقری: کسی که می خواهد با امام صادق باشد دنیای منصور را باید ببیند و الا انتخابی نیست قدرت و شوکت و موقعیت بیاید طرف امام صادق باید از وسطش عبور کند و نگاهت را برداری پروردگار و رب تو پیغمبر ما رزق بهتری قرار داده من همیشه می گویم سحره فرعون برای اینکه به قرب فرعون برسند اومده بودند با حضرت موسی بجنگند دیگه وقتی حضرت موسی شکارشان کرد و دست حضرت موسی را دیدند این دست دست این جهان نیست از جنس عالم فرعون نیست از جنس عالم دیگری است اومدند طرف حضرت موسی، حضرت موسی چشمه ای بهشون نشان داده پیداست وقتی اون چشمه را دست حضرت موسی دیدند اومدند به حضرت موسی ایمان آوردند فرعون می گوید می برم لابلای نخلستان ها پنهان تان می کنم یک جوری که هیچ کسی مطلع نشود یسلم له فی جزوع له می گویند فَاقْضِ ما أَنْتَ قاض إِنَّما تَقْضِی هذِهِ الْحَیاةَ الدُّنْیا (طه، 72) تو دستت به حیات دنیا می رسد و ما هم از حیات دنیا رسته ایم یک موقعی در حیات دنیایی بودیم که تو درست کردی از عالم تو بیرون رفته ایم خارج شدی دیگر دستت به ما نمی رسد چیکار می خواهی بکنی پس این دو تا کاروانی که می روند قاطی هستند امام حسین علیه السلام انبیا اومدند مواظب باشند این دو تا کاروان قاطی نشوند لذا یکی از کارهایی که انبیا می کنند جهاد کبیر انبیا این است وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ وَدَعْ أَذَاهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (احزاب، 48) اونها دنیایی درست می کنند و دعوت و جاذ به ای دارند ای پیامبر مواظب باش امت تو قاطی اینها نشود
شریعتی: خیلی اینها بار سنگینی است
حجت الاسلام میرباقری: حضرت یکی از مجاهداتش این است که جهاد بزرگی در عالم دارند نگذارند امتشان قاطی شوند با امت دنیا و جاذبه هست زیبایی هست ولی جهنم است دار الفاسقین و دار جهنم است به تعبیر قرآن دار الفاسقین است به حضرت موسی ابن جعفر هارون الرشید گفت این اوضاعی که ما داریم حضرت فرمودند دار الفاسقین است که حضرت توضیح دادند در سوره مبارکه اعراف آیات 60 پس ببینید این جهان دو تا جهان است سید الشهدا انبیا هم همه شون مواظب بودند که این آمیختگی نشود ولی این آمیختگی هست و عمیق هم هست از همه چیز هم گذشته و جدی تر شده الان شما یک نگاه کنید به مومنین درش زندگی می کنند تمام مظاهر تمدن مادی تاریخی بشر که متبلور شده در تمدن جدید در زندگی ما هست جاذبه هایش هست و شهواتش هست و باید از وسطش عبور کنیم و آلوده هم نشویم اخلاق ما را تغییر می دهد از اون ور دنیا اگر اختلاط نبود که دستشان به نسل جوان ما نمی رسید یک متفکرین دارند و فیلسوفان و دانشمندانی دارند و تکنسین هایی دارند یک منظومه ای با هم کار می کنند نسل جوان ما را بکشند به سمت دنیا و ببرند غرقشان کنند در حیات دنیا یکی اش عالم حکمرانی مجازی پس یک اختلاط عظیمی است در این اختلاطی که اتفاق افتاده سید الشهدا آمدند در میدان صف ها را جدا کنند صف پاک و ناپاک را جدا می کنند کاروان خوب همه پشت سر امام حسین هستند و انبیا همه آمدند بعد هم می آیند دوباره زیارت امام حسین این آیه شریفه سوره مبارکه آل عمران بعد از آیات جنگ احد هست و قرآن هم مفصل گفته و نقطه ضعف های مومنین و منافقین را هم گفته منافقین را معرفی کرده خیلی عجیب است و بعد پایانش می فرماید (ما کان الله لیذر المؤمنین علی ما انتم علیه حتی یمیز آیه قبلش می فرماید خیال نکنید امکاناتی که بهتون دادیم به نفع تان است انما نملی لهم لیزادوا اثما این فرصت برای اینکه شما طرح تان را تا آخر ببرید این طرح فاسد خودتان را مهلت می دهیم تا آخر ببرید ببینید ته اش چی است یک جایی ته اش در می آید کما اینکه تمدن مادی ته اش در آمده شعار آزادی و ولایت تشت از بام افتاده و نسل کشی می کند به اسم آزادی و غارت و کودک کشی می کند این دو تا جریانی که با هم جلو می روند اختلاف سنگینی که پیدا شده قران می گوید به شما مهلت می دهیم که دستتان به مومنین برسد می زنید و می کشید و غارت می کنید خیال نکنید همیشه همینطوری است این به نفع تان نیست اولا می گذارم طرح تان را تا آخر ببرید دوم اینکه ما کان الله لیذر المومنین علی ما انتم علیه خدای متعال مومنین را اینطوری رها نمی کند که همیشه دست شما بهشون برسد جدا می کند هر چی هم تلاش کنید دستتان که هیچی
شریعتی: هر کاری می خواهید بکنید بکنید
حجت الاسلام میرباقری: اصلا دستتون بهشون نمی رسد جدایشان می کند دیگر هیچ کاری نمی توانید بکنید
شریعتی: یعنی چی دستشان نمی رسد دستشان که می رسد عالمشان و وادی شان جدا می شود
حجت الاسلام میرباقری: ما کان الله نمی گذاریم اینطوری قاطی بمانند تا وقتی که قاطی هستند دست شما می رسد می توانید گناه درشان ایجاد کنید و رغبت ایجاد کنید و شهوت ایجاد کنید ما کانَ اللهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلی ما أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّی یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّب (آل عمران، 179) خبیث و طیب را جدا می کنیم یک تعبیر عجیبی دارد ﴿وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (انفال، 33) طرح ما در جدا سازی خبیث و طیب یک غیب پشت پرده ای دارد شما نمی بینید و شما را مشرف نمی کند امتحان شما این است که اون غیب را نبینید و دستتان بهش نمی رسد ولکن الله یستوی من رسله من یشاء خدای متعال از رسولان یک عده ای را انتخاب می کند اونها طرح دارند با اونها مسئول این طرح هستن که حق و باطل را جدا کنند درست؟ فآمنوا بالله و رسوله شما به خدا و رسو ل ایمان بیاورید باورشان کنید و با اونها راه بروید اونها شما را جدا می کنند نمی گذارند صف خبیث ها از شما جدا بشود پاک ها را از خبیث ها جدا می کند روایت از مرحوم صدوق نقل کردند سحر عاشورا سید الشهدا این آیه را می خواند که یکی از سربازان دشمن که مراقب خیمه های حضرت بود در همان نقل است که شنید صدای حضرت را که این آیه را می خواند گفت بله خدای متعال از ما می خواهد که این پاک ها را می خواهد از ما جدا کند خودش فهمید حضرت چی می گویند عاشوراست جدا می کند حق و باطل را
شریعتی: و در طول تاریخ چه کرد سید الشهدا
حجت الاسلام میرباقری: و قبل از خودش انبیاء دیگر با تمسک به عاشورا راه می رفتند از انبیاء را می آوردند در عاشورا یک درسی بهشون می دادند در یک نقلی دارد موسای کریم با عرض کنم جناب خضر ملاقاتی داشت که کار حضرت موسی را آماده کرد برای اینکحه بیاید اون کارش را انجام بدهد یکی از مطالبی که به حضرت موسی گفته داستان عاشوراست اینکه انبیا اولولاعزم را آوردند در کربلا برای اینکه اقتدایی به امام حسین کنند و امام هستند و همه مجاهدان عالم و امام همه صابران عالم است
شریعتی: می توانم مثال بزنم در جاده پر پیچ و خم بزرگراه دنیا سید الشهدا اون تونل است
حجت الاسلام میرباقری: اون تونل چی است و اون وادی که باز کردند ما را از سر و صدای اون طرف آواز اون طرف خیلی دنیا سر و صدا دارد
شریعتی: هم حائل است هم کهف حصیم است
حجت الاسلام میرباقری: مرتب ومکرر عرض کردم پیامبر می فرمودند که حضرت خطبه می خواندند اذا رایت التجارت طب و دهل راه می انداختند و جمعه بازار راه می انداختند و می کندند مردم را از پای نماز حضرت انفضوه
شریعتی: در عاشورا هم همین اتفاق افتاد
حجت الاسلام میرباقری: اصلا کار شیطان همین است کل این تمدنی که می بینید چی است کف و هلهله است می خواهند امام زمان را از مردم بکند یک امامی خدا دارددر عالم می خواهد بکند و اذا رعوا تجارتا او لهوا ان فضوا الیها و ترکوک خدا می فرماید ما رزق بهتر برایتان در نظر گرفتیم یک خورده دندون رو جگر بگذارید قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ ۚ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (جمعه، 11) یعنی اونی که نزد پیغمبر خداست شما نماز را رها می کنید پیغمبر دارد عالمی برای شما خلق می کند در این عالم از همین جا شما را می برد در بهشت ولی باید از وسط دنیای اونها عبور کنید و چشم تان را نندازید و آلوده هم نشوید و غبارش هم روی دلتان ننشیند
شریعتی: که خیلی ها پاهایشان شل می شود
حجت الاسلام میرباقری: نوعا ما یک آلودگی پیدا می کنیم این که امام حسین مطهر زیارتش مطهر است و گریه برایش ما آلوده می شویم و اونها را پاک می کند خدای متعال از وسط این دنیا که می رویم این گردوغبار رویمان می نشیند و این گردوغبار با امام حسین پاک می شود حضرت اونقدر تفکیک می کند که گردوغبار اون طرف هم از روی دل مومنین می برد و گریه حضرت چطور است؟ فرمود همین که اشک ات جاری می شود گناهانت می ریزد گناه آتش جهنم که خاموش می شود و اون طرف جهنم است و این طرف بهشت است و شعله هایی از جهنم اومد توی ما بهشتی ها چرا چون یک جایی یک نگاهی کردیم و یک لقمه ای خوردیم و دستی زدیم به دنیای اونها شعله هایش اومده این طرف این شعله ها را امام حسین خاموش می کند درسته؟
شریعتی: همانطوری که در قیامت می گویند همه تون از جهنم باید رد شوید دنیا هم همینطور است
حجت الاسلام میرباقری: جهنم اون طرف فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ (شوری، 7) امام حسین فرمودند که الان از البته این را از دو گروه از هم جدا هستند در قیامت یک ملاقاتی دارند با بهشت و جهنم از همین جا شروع می شود بهشتی هستند و جهنمی صفات بهشتی ها و امام بهشتی ها
شریعتی: مسیر بهشتی ها و جهنمی ها وسط این آتش باید رد بشوی و امام آمده که دست نوازشی و آغوش امنی
حجت الاسلام میرباقری: امام آمده یک مسیر امنی درست کند
شریعتی: چطوری محیط امن درست کردند که ما را از شهوت و لهو و غفلت و لعب و تعب به دور می کند
حجت الاسلام میرباقری: با زیارت اول با شهادت خونش را داده وبذل مهجته
شریعتی: لیستنقذ عباد
حجت الاسلام میرباقری: اسیر کروبات و قتیل عبرات یک کاری کرده که همه خوب های عالم را می برد پاک پاکشان می کند و غبار دنیا هم رویشان نیست وقتی این ور می آیند إن بَكَیتَ عَلَى الحُسَینِ(ع) حَتّى تَصیرَ دُموعُكَ عَلى خَدَّیكَ، غَفَرَ اللّهُ لَكَ كُلَّ ذَنبٍ (ریان ابن شبیب) امام رضا فرمود وعده امام رضاست اگر بتوانی برای امام حسین گریه کنی یعنی عاشورا را ببینی این درگیری را ببینید دستگاه شیطان چه کرده
شریعتی: برای اون درگیری هم باید خون می داد
حجت الاسلام میرباقری: بله
شریعتی: باید شش ماهه می داد
حجت الاسلام میرباقری: اصلا غیر از این راهی نداشت
شریعتی: رفته وسط بلا السلام علی ساکن کربلا الان هم وسط بلاست و با بلای خودش دارد عبور می کند شروع ما با اشک است من مکرر عرض کردم زیارت عاشورا مناسک سلوک ما با سید الشهداست ولی شروعش از اشک و توجه به مصیبت است بصیرت می آیدو توجه به صف بندی ها می آید و موضع گیری از برائت و لعن و قتال و خونخواهی می آید همه اش دنبالش می آید صف و قتال می آید ولی از اشک شروع می شود امام حسین رفتن در این میدان حق و باطل را تفکیک کردن شب عاشورا این آیه را می خواند ما کانَ اللهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلی ما أَنْتُمْ (آل عمران، 179) اینطوری خوب و بد ها جدا می شود و بعد هم غباری که از وسط حیات الدنیا می رود از وسط گل و شن که می روی می پاشد به لباست حضرت می شورد و سیابک و طهر
شریعتی: شهادت و خون کار سید الشهدا اشک برای ما
حجت الاسلام میرباقری: اشک و زیارت مقدمه این است که آدم باید در لشکر امام زمان بیاید از اشک شروع می شود در زیارت عاشورا
شریعتی: بگوییم من این حریم امن را می خواهم برای عبور از دل دنیا
حجت الاسلام میرباقری: و این درگیری توش است آرام آرام مرد درگیری می شوی و خونت و جانت را وسط می گذاری سید الشهدا وقتی می خواست حرکت کند از مکه به کربلا چی فرمود من مَن کان فینا باذِلاً مُهجَتَه این سفر دور است قران می فرماید منافقین اگر یک متاع دم دست باشد یک سفر نزدیک می آیند اهل سفر دور نیستند لو کان عرضا قریبا و سفرا قاصدا لاتبعوک (توبه، 42) ظاهرش این است که شما وقتی در جزیرۀ العرب می جنگیدی با قبائل می آمدند وقتی می گویی برویم روم می گویند اونجا نمی شود وقتی دو تا قبیله را اینجا شکستی
شریعتی: حالا اگر اینجا اهل جنگی و اهل نبرد و سختی هستی فالیرحل المعنا
حجت الاسلام میرباقری: اول باید جانت را کف دست بگیری "من کان فینا باذلا مهجته و موطنا علی لقاء الله نفسه فلیرحل معنا" کسی که می خواهد به ملاقات خدا برسد این سفر سفری است که انبیا دعوت می کنند کاروان انبیا را ببینید یک کاروان راه انداختند به سمت خدا سرشون به خدا اصلا مشغول اهل لهو و لعب نیستند شیطان می خواهد اینها را بکشاند وسط لهو و لعب خودش یک مقدار می کشد ولی دلشان با خداست دارند می روند دنبال اون سفر الی الله هستند
شریعتی: شاید اینطوری برگردند این ور و اون ور را نگاه کنند
حجت الاسلام میرباقری: گاهی آلوده می شوند مومن این وسط وسوسه شیطان به گناه می اندازتش امام حسین یک دستگاهی درست کرده که همه را می برد تصفیه می کند از اون طرف می آیی بیرون یک آدم خالص خالص است سرباز لشکر امام زمان است از فاسئل الله الذی اکرمنی بک ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور امام حسین آدم اینطوری درست می کندو امام حسین حبیب درست می کند حالا یک نکته را می خواهم عرض کنم که اساتید شاید می شنوند اگر نقدی دارند بفرمایند من استفاده می کنم قرآن دسته بندی می کند اونهایی که با پیامبر راه افتادند السابقون الاو لین امیر المومنین الذین اتبعوهم باحسان خوب دنبالشان رفتند در سوره مبارکه توبه اینها را خدای متعال مقام رضا و مقام رضوان رضی الله عنهم مقام رضوان بالاترین قله هاست و جنات تجری تحته الانهار اینها خالدین هستند و یک عده هم منافقینی هستند که اون هم جدا می کند من العرب منافقون و اهل المدینه مردوا الیه یک عده ای و اخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا صالحا و اخر سیئا (توبه، 102) خطاهای بزرگی دارند ولی معترف هستند خدای متعال راجع به اینها می فرماید و عسی الله وعده توبه می دهد ان الله غفور رحیم اینها را امام حسین پاک می کند می رساند همراه امام حسین یک عده سابقون هستند حبیب و زهیر و بریر یک عده اتبعوهم باحسان هستند مثل شهید سلیمانی اینها اتبعوهم باحسان هستند خوب جا پای حبیب و زهیر گذاشتند یک عده ای هستند خلطوا عملا صالحا اکثر ما اینطوری هستیم گاهی با امام حسین بودیم و گاهی لغزیدیم و گاهی لغزش های بدی کردیم مصداقش ابو نوابه است به ستون بسته است خدا راجع به اینها وعده مغفرت می دهد اینها را امام حسین می رساند اینها را هم می خرد جدایشان می کند از این عجیب تر یک عده ای هستند که قرآن می فرماید و الآخر مرجون لامر الله مرجون لامر الله یعنی خدای متعال حکمشان را به تاخیر انداخته نگفته باهاتون چیکار می کنم مرجون لامر الله اما یعذبهم و یتوب علیهم یا عذابشان می کنیم یا بهشون رجوع می کنیم ان الله عزیز حکیم وعده مغفرت هم نیست عزت و حکمت است این دسته مرجون لامر الله که خدا در بابش حکم نکرده که امام صادق با زراره گفتگو می کند زراره می گوید دو دسته هستند کافر و مومن هستند حضرت می گوید نگو این را خدای متعال حکمش را به تاخیر انداخته تو هم صبر کن اینها دیگر گناهان خیلی بزرگی دارند روایت می فرماید مثل وحشی قاتل همزه یک همچین گناهی کرده ولی بالاخره مسلمان شده اینها خدا امرشان را به تاخیر انداخته کجا راجع به مرجون لامر الله خدا حکمش را ثابت می کند من به نظرم عاشوراست صحنه عاشورا را بهشون نشان می دهند اگر آمدند این ور پاک می شوند نیامدند می روند جهنم من مثال بزنم مرجون لامر الله
شریعتی: تجدیدی ها اینجا باید امتحان بدهند
حجت الاسلام میرباقری: اصلا یک صحنه ای می آوریم که اگر اینجا آدم نشد دیگر هیچ وقت آدم نمی شوی ببینید کجاست صحنه اش اینهایی که اومدند عاشورا با امام حسین می جنگند یک عده شون دشمن هستند و خوارج هستند یک عده شون مسلمانی هستند که دلشان می خواسته امام حسین بیاید کوفه با امام حسین باشند ولی کنده شدند به سمت لشکر ابن زیاد حضرت هم دو تا خطبه خوانده نیامده این ور خیالشان را راحت کرده اگر بمانید در خون من شریک می شوید من صلح نمی کنم لا افر فرارا عبید لا اعتیکم باطاعت ذلیل نه بیعت می کنم و نه فرار می کنم باید بجنگیم اینها ماندن اینها مثل همان وحشی نیستند گناه به این بزرگی بیاید در لشکر ابن زیاد بعد هم بایستی از سر صب عاشورا ظهر عاشورا تا غروب عاشورا بایستی غروب عاشورا حضرت صدایش می زند هل من ناصر ینصرنی این همان صحنه ای است که مرجون لامر الله اگر اینهایی که مرجون لامر الله هستند گناه خیلی بزرگی کردند خدا حکمش را به تاخیر انداخته نمی گوید بروید جهنم یا بروید به بهشت می گوید یک صحنه ای جلویتان گذاشتم انتخاب کنید
شریعتی: این برای ما چی؟
حجت الاسلام میرباقری: در صحنه غربت عاشورا اگر انتخاب کرده بودند همه این مرجعون بهشتی می شدند سابقون را که برد لاحقون هم که برد اونهاییکه خلطوا عملا صالحا که ماها هستیم دارد حضرت می برد اشک و زیارت زیارت امام حسین مطهر است دیدید می گویند وقتی زیارت می آیی زیارتت تمام شد این حداقلش است از طرف وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می آیند می گویند پیغمبر خدا سلامت را رسانده گفته پاکت کردیم از این به بعد مواظب باش مطهرات امام حسین اشک است و زیارت است عنایت می کنید تربت است و مطهرات امام حسین حضرت جدا می کند ببینید من نگاه می کردم صبح این دسته ها داشتند جوان های عراقی می رفتند با تیپ و قیافه هایی که خیلی عجیب و غریب است تحت تاثیر فرهنگ غرب یک تیپ دیدم یک جوری به حرم هفت ساعت در دسته می ماندند و قدم به قدم می آیند وقتی وارد می شوند حالشان دگرگون می شود و حضرت یک نگاهشان می کند جوری این جوان متحول می شود که یک سال گذشته اش پاک می شود می شود خلطوا عملاً صالحا عسی الله ان یتوب الیه
شریعتی: حالا صفر کیلومتر است
حجت الاسلام میرباقری: راج به بعضی ها که وقتی می آیند زیارت می گویند آینده ات هم تضمین می کنیم گناه گذشته و آینده ات را آمرزیدیم یعنی شیطان نمی تواند ازت ذنب لایغفر بگیرد دیگر دستش نمی رسد پس امام حسین یک کاروان با عظمتی راه انداخته کاروان امام حسین هم اینقدر لطیف است که دیگر صرفا قاصدا أرضاً غریبا سفر دور می روند بهشون می گفتم بروید تا روم می گفتند لا تنفروا بالحرب تو گرما که نمی شود این راه را بروی این راه طولانی امام حسین یک کاروان انداخته به سمت ظهور همه دارند می روند در این گرمای عجیب و غریب می آیند می گویند هفت ساعت در صف هستند تا گاهی هفت هشت ساعت کمتر و بیشتر تا اینکه این دسته برسد به حرم امام حسین از باب القبله که وارد می شوند یک دفعه عوض می شوند اصلا به هم می ریزد همه سالش مگر توبه چی است مگر حر چطوری
شریعتی: اینطوری می شود ورق بر می گردد
حجت الاسلام میرباقری: یک صحنه مرجون الی الله ظهور است وقتی امام زمان سخت می گیرند یک عده می گویند شما پسر پیغمبر رحمت هستید یک صحنه از عاشورا نشان می دهد یک عده ای از اون وری ها بر می گردند می آیند این ور می گویند عه این جبهه شیطان از این کارها می کند جبهه شیطان بین دو تا شعار همین هایی که امروز شعار آز ادی می دهند و همین هایی که شعار عدالت همان ابن زیادی است که می گفت من می خواهم شما را به بهشت ببرم سر صبح عمر سعد به لشکرش گفت ارکبوا خیل الله نماز می خواند برایشان ولی رو دست پدر بین دو نحر آب طفل مشرف به موت را می زند یک قطره آب اینها این هستند درسته؟
شریعتی: این است که عاشورا غربال می کند
حجت الاسلام میرباقری: از اول اینطوری بوده انبیا میهمان سید الشهدا بودند اونجایی که کار سخت می شده با اقتدا به سید الشهدا راه می رفته بعد هم هر شب جمعه می آیند بارشان را می بندند از سموات سرازیر می شوند مختلفوا الانبیا مختلفوا الملائکه است ملائکۀ المقربین امام حسین یک کاروان عظیمی راه انداخته و یک شهادت امام حسین محور تفکیک امر است ببینید دشمن به نگاه خودش شیطان این دو تا کاروان تاریخی را ببینید با هم دعوا دارند و درگیری دارند درگیری شان سر چی است؟این آیه قران را حفظ هستید فرمود که این دو تا هذان خصمان اختصموا فی ربهم در باب پروردگارشان دعوا می کنند
شریعتی: قصه سر توحید است
حجت الاسلام میرباقری: امام صادق فرمود ما هستیم و بنی امیه جدم با ابوسفیان می جنگید امیر المومنین با معاویه و پدرم با یزید و فرزندم مستوفیانی دعوا سر چی است ما می گوییم خدا راست گفته ما می گوییم طرح خدا درست است اونها می گویند خدا دروغ گفته خود ما باید یک طرح برای سعادت بشر به میدان بیاوریم
شریعتی: یعنی تا توحید بود خیلی دعوا سرش نبود ولایت که می آید کنارش دعوا اصلا سخن این است که اونها می گویند خدا دروغ می گوید دعوای امام حسین با ابن زیاد و یزید سر این است که اونها می گویند خدا دروغ می گوید و طرح خدا دروغ است ما خودمان باید طرح بزنیم زمین فیلسوف های تمدن جدید چی می گویند همین ها نمی گویند می گویند دوره انبیا تمام شده حرف آخر را ما فیلسوف ها باید بزنیم و همین هایی که دهنشان را بعضی ها آب می کشند و اسمشان را می برند من نمی خواهم اسمشان را ببرم در مجلس امام حسین همین ها می گویند که دوره انبیا تمام شد و دوره ماست حرف ابن زیاد و حرف یزید است خصمان اختصمو ا فیه ربه اینها می گویند خدا راست گفت و طرح خدا درست است و انها می گویند حرف خدا بی فایده است اینجا کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
حجت الاسلام میرباقری: بله امام حسین تفکیک می کند یک عده ای می روند طرف فیلسوفان غرب و تمدن غرب و میگویند اون خیر بشر است و کنار امام حسین است این اربعینی ها کنار امام حسین می ایستند این پا برهنه ها کنار امام حسین می ایستند این گرسنه هایی که می آیند اینها می ایستند کنار امام حسین جدا می کند امام حسین الان هم امام حسین دارد جدا می کنند یک عده ای باور ندارند امام حسین را پیروزی امام حسین را قبول ندارند دشمن بزرگترین ضربه ای که زده در تاریخ به جبهه انبیا کجاست نگاه کنید از بالا صف انبیا را ببینید خیلی ها انبیا را به شهادت رساند و لای درخت گذاشتند و با اره بریدند سر حضرت یحیی را برای ناپاک زاده به هدیه بردند در نگاه شیطان بزرگترین ضربه ای که شیطان به دستگاه انبیا و جبهه بهشتی ها زده کجاست از عاشورا بالاتر است ولی خدا را که همه انبیا مریدش هستند این که می گویم همه حضرت رسول خاتم هم جدا کنیم ولی ایشان هم اینقدر گریه کرده بر این امام حسین شب های جمعه می آید زیارت امام حسین همین پیغمبر بزرگوارمان صلی الله علیه و اله و سلم این آقا را زیر سم اسب یک جوری لگد مال کردند که قابل تشخیص نباشد خون و شن و بدن حضرت آمیخته بود المرمل بالدماء طفلش را رو دست زدند و خیمه هایش را آتش زدند و اهل بیتش را غارت کردند و به اسارت بردند از این بالاتر ضربه به نظر خود شیطان نزده نقطه پیروزی مطلقش است از این طرف هم هیچ نقطه فتحی در تاریخ انبیا بالاتر از عاشورا نیست شیطان خیال می کند بزرگترین ضربه را زده در حالی که بزرگترین ضربه را خورده فتح مطلق عاشورا انا فتحنا لک فتحا مبینا به نظر من قله اش عاشورا و ظهور است ظهور هم مزد عاشوراست
شریعتی: و اون دستگاه و حیات دنیا با تمام جاذبه هایش از همان روز اول نمی خواست امام حسین اینقدر
حجت الاسلام میرباقری: بله
شریعتی: علم شود و این جاذبه ای که امروز هست
حجت الاسلام میرباقری: امامی که رفت همه کائنات را گرفته اشهد ان دمک سکن فی الخلد
شریعتی: حتی اگر زیر سم اسب ها باشد
حجت الاسلام میرباقری: اصلا با زیر سم اسب ها رفت به اونجا رسید و با به نیزه رفتنش این کار را در عالم جلو برد یک جوری خدا را بندگی کرد عبادت خدا را در عالم تثبیت کرد شیطان کارش چی است؟ می گوید لاقعدن لکم صراطک المستقیم یعنی راه عبادت امام حسین یک جوری سجده کرد که همه خوبان عالم عابد شدند و امام جماعتی شد
شریعتی: حاج آقا این طریق نجف و کربلا همان صراط مستقیم است
حجت الاسلام میرباقری: و طریق بصره به کربلا و طریق بغداد به کربلا الان مثل شریان همه مثل قلب دارند می آیند جمعیت اون ور هم یک قلب تپنده ای دارد می تپد همه اش دعوت است اون طرف
شریعتی: هر چقدر اینها فوت می کنند که این چراغ را خاموش کنند چرا نمی توانند؟
حجت الاسلام میرباقری:یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِم (صف، 8)
می خواهند با حرف هایی که از دهنشان در می آید شبهه ای ایجاد می کنند و شهوتی ولی ریشه ندارد در دهن اینهاست اون حرف امام حسین ریشه اش تو خداست و کلام خدا را می گوید
شریعتی: و این است که همچنان می درخشد
حجت الاسلام میرباقری: و باش تا صبح دولتت بدمد حالا اگر مجال بود می گفتم مجال با زینب کبری سلام الله علیه تعبیر عجیبی به ابن زیاد دارند سه تا نکته می گویند برای پیروزی امام حسین سه تا نکته فوق العاده دیدید خدا چی کرد فرمود من در کار خدا جز زیبایی چیزی ندیدم شما زشتی کردید و مستحق لعن هستید کُتِبَ علَیْهِمُ الْقَتْلُ (عمران، 154) خدا امضا کرد شهادت را مرگ اگر عاشقانه شون را امضا کردند امضا نکند کی می تواند عاشق خدا بشود و کی می تواند جانش را برای خدا بدهد امضا کرد اینها هم برزوا الی مضاجهم کسی نبودند که به زور گیرشان انداختند خودشان خودشان را رساندند به کربلا از نقشه دشمن فرار کردند اومدند در قرارگاهشان سوم نصرت خداست پس ضیافت خدا ضیافت شهادت که حالا توضیح می خواهد وفای اولیاء خدا در کربلا و رسیدن به مقصد امام حسین به زور خودش را شب دوم محرم نخوابیدند تاختند تا رسیدند به کربلا گفتند دیگر نباید جلوتر بروید فرمود ما رسیدیم به مقصد همین جاست یک مشت خاک برداشت بویید فرمود همین جاست درسته؟ خودش را رسانده سید الشهدااصحابش را رسانده آمدند
شریعتی: که بتواند تاریخ را برساند
حجت الاسلام میرباقری: بله میخواهم بگویم پیروزی امام حسین را ببینید بعد هم فرمود تو خیال کردی کار تمام شده وسط دعوا داری حکم می کنی به زودی تو صحنه هایی مواجه خواهید شد منتظر باش و تحاجب تخاصم سیجمع الله بینکم و بینهم و تحاجب تنظر لمن الیوم الفتح ببین اون روز کی پیروز است الان که پیروزها ظهور می گویند کی پیروز است رجعت و قیامت می گویند کی پیروز است شما سفرتان نزدیک است امام حسین سفرش رو به خداست از ظهور و رجعت می گذرد معلوم می شود کی پیروز است
شریعتی: چهار پنج دقیقه وقت داریم حاج آقا ما که از شنیدن صحبت های شما سیر نمی شویم ونکته های خیلی خوبی را فرمودید
حجت الاسلام میرباقری: اجازه بدهید یک نکته دیگر هم بگویم می دانید آخرین جاییکه حضرت حتی مرجعون لامر الله را نجات می دهد کجاست؟ عرض کردم یکی خود ظهور شد روز عاشوراست الان صحنه عاشورا است مرجعون لامر الله اونهایی که گناهان بزرگ کردند اگر صحنه عاشورا گناه بزرگ یعنی طرف رفتند شمر و یزید و رفتند طرف ابن زیاد و طواغیت و رفتند طرف بنی امیه و بنی عباس بزرگترین گناه همین است طرف نبی اکرم انبیا و اولیا را رها کردند و رفتند برای اون ور کار کردند حتی به این ور ضربه زدند اینها اگر الان امام حسین و عاشورا را ببینند برگردند تمام است ولی اگر چشمشان به عاشورا ببندند دیگر امیدی به برگشت شان نیست من تلقی ام این است خدا اینها را به تاخیر انداخته خدا یک جایی اینها را به عاشورا مواجه می کند اگر مظلومیت امام حسین را دیدند این قله است اومدند این ور اگر مظلومیت امام حسین دلشان را تکان نداد می دانید حضرت فرمود گفت به من گفت حضرت گفت اسبم را بگیر فرار کن حضرت فرمود من خودت را می خواهم با اسبت کار ندارم برو یک جایی صدای من را نشنوی اگر صدای غربت من را بشنوی دیگر نجات نیست اینهایی که ظهر عاشورا حضرت صدایشان زد نیامدند اینها دیگر همه شون جهنمی هستند چرا به خاطر اینکه بزرگترین گناه را کرده اومده در عاشورا بعد هم حضرت دعوتش کردند نیامده دیگر تو حضرت خودش را در قله مظلومیت قرار داده که اینها مظلومیت را ببینند و بیایند این ور نیامدند کجا می خواهد دلش تکان بخورد یکی در ظهور هست این صحنه هست درظهور دوباره تجلی می کند عاشورا دوباره یوم الاستبدال است یک عده ای می آیند این ور آخرینش در قیامت است روضه من همین باشد حضرت زهرا سلام الله علیه در صحنه محشر می آید در روایت دارد به خدا عرضه می دارد می خواهم فرزندم را همانطوری که به شهادت رسیده بود حضرت می آیند در محشر در حالی که خون از رگ هایشان جاری است بدن بی سر غوغایی می شود در محشر این آخرین صحنه تجلی عاشوراست قبل از بهشت اینجا خوب ها که با سر می روند اونهایی که بودند که دیگر دارد حقیقت مصیبت سید الشهدا در اونجا آشکار می شود گویا ظرف مصیبت حضرت همه اینهایی که می بینیم نازله مصیبت است این که همه سماواتی ها گریه کردند در بارگاه قدس که جای ملال نیست سرهای قدسیان آدم تا نرود در عالم قدس نمی فهمد که مصیبت امام حسین چقدر عظیم است ما اینجا یک چیزی می بینیم همه مجالس ما نازله مجلس عالم قدس است اونجا غوغاست
شریعتی: و جالب است که تازه تو عصر ظهور هم حضرت علی یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا جلوه می دهند مصیبت عاشورا را وقتی جلوه می دهند حق و باطل جدا می شود اونهایی که ته دلشان حق است می آیند این ور اونهایی که نه اون ور را انتخاب کردند مرجعون لامر الله هم فرصت آخرشان است صحنه قیامت آخرین فرصت است حضرت می آیند عاشورا ظاهر می شود معلوم می شود دشمن چه کرده دستگاه شیطان چه کردند و دستگاه امام حسین چه کرده امام حسین این طوری مصیبت تحمل کرده و زیارت اربعین است دیگر بذل محجته لیستنقذ عبادک من الجاهله این را مکرر وقتی نقل کردم همه استقبال کردند روایت عجیبی است دارد عصر عاشورا که حضرت دست به ذوالفقار برده بود اینها را پراکنده کرد تذب ان نسبتک نصرت الهی بر کربلا مشرف شد پیغام آمد می خواهید الان پیروزتان کنیم اونی که در رجعت میخواهیم بهتون بدهیم الان بدهیم هیچی هم از مقام خودتان کم نمی کنیم همه عزیزان تان هم بهتون بر می گردانیم ولی شما یک قراری با خدا بسته بودید که بذل محجته فیک حضرت فرمودند ما آماده قتلگاه هستیم صحنه برگشت دور حضرت را محاصره کردند فرقۀ بالسیوف آخرین تجلی این هاست این عاشورا با همه ظرفیت امکان ظهورش به اندازه ای که امکان دارد در قیامت آشکار می شود اینجاست که سابقون که می روند آخرون اعترفوا بذنوبهم تطهیر می شوند مرجعون لامر الله هم آخرین صحنه شون است به نظرم خدا امرشان را به تاخیر انداخته در قیامت هم اگر برگردند برگشتند گناهان بزرگ کردند اگر تو قیامت هم امام حسین را ببینند و بیایند طرف امام حسین و برای امام حسین از اشک شروع کنند بیایند جذب امام حسین بشوند ذوب امام حسین بشوند و می روند در بهشت اینطوری این تفکیک امام حسین اینطوری است با بلای خودش حتی در قیامت بلا تجلی می کند و حضرت زهرا مصیبتی دارند اونجا بعد اون وقت شروع می کنند شفاعت کردن خدا می فرماید هر کی را می خواهی ببر اگر کسی یک جرعه آب در محبت حضرت به کسی داده باشد می برنش حالا این عزادارهای امام حسین این اربعینی ها را حضرت زهرا اونجا رها نمی کنند
شریعتی: چطوری می خرد
حجت الاسلام میرباقری: مرجون لأمر الله (توبه، 106) هم اونجا نجات پیدا می کنند اگر برگردند اگر برنگردند آخرین صحنه است اما یعذبهم یجمعون
شریعتی: بسیار خوب حاج آقا خیلی ممنون خیلی ها التماس دعا گفتند بیمار دارند خودشان گرفتاری دارند و جوان دم بخت دارند قرض دارند و بدهی دارند و زندانی دارند و فرزند می خواهند خیلی ها شما دعا کنید الهی که به حق امام حسین به حق باب الحوائج قمر منیر بنی هاشم انشاالله حاجت روا بشوند با نفس گرم حاج آقای حجت الاسلام میرباقری عزیز
حجت الاسلام میرباقری: انشاالله خدا به همه مون توفیق بدهد حاجت اصلی همه مون بشود صلوات ما خودمان و همه دنیایمان چی هستیم خدا بر پیغمبرش صلوات بفرستد همه کائنات میهمان می شوند این اول حاجتمان است حاجت دوم مان گشایش در کار امام زمان است که امام عالم است امید همه انبیا و اولیاء است مزد عاشورای امام حسین این است که امام زمان در نسل حضرت هستند دعا کنیم گشایشی بشود بعد برای حاجت های بزرگ پیروزی اسلام و شکست کفر و نابودی دشمنان اسلام اسرائیل و حامیان اینها شیاطین روزگار ما هستند باید دعا کنیم خدا ریشه اینها را بکند و این فتنه از زمین و آسمان به دست اینها می برد البته مومنین هم وسط فتنه انا لله و انا الیه راجعون می دانند راه خدا پر از فتنه است و عاشقانه تحمل می کنند همینطور که دارند تحمل می کنند انشاالله خدا اجر و پیروزی بدهد و نصرت بدهد و دنیا و آخرت همه را آباد کند خدایا به محمد و آل محمد تو را قسم می دهیم هم آخرت همه ما را آباد کن و هم دنیای همه ما را در مسیر اهل بیت قرار بدهد و اونطوری که در آبادانی می دانید دنیای ما را هم خودت به دست اولیاء خودت آباد بفرما.
شریعتی: الهی آمین خیلی ممنون حاج آقای حجت الاسلام میرباقری و خیلی ممنونم از حضور گرم و همراهی همیشگی دوستان عزیزانمان و نائب الزیاره همه شما هستیم فردا انشااله آقا رضای ملایی خدمت تان خواهند رسید و برنامه فردا را در روز اربعین سید و سالار شهیدان از کربلای معلی تقدیم نگاه پر مهر شما خواهند کرد دعا می کنیم برای آمدن آن کسی که بناست بیاید و اربعین تجلی همان عصر دیدنی و تماشایی عالم ماست گفت:
ماییم و شکوه نصر انشاء الله ماییم و شکست حصر انشاء الله
یک جمعه نزدیک نصلی فی القدس همراه امام عصر انشاء الله
در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشید و در آغوش پرمهر سید الشهدا
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خیلی ازتون ممنون حاج آقای حجت الاسلام میرباقری.
صفحه170 قرآن کریم