اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-05-24-حجت الاسلام نظافت - آموزه های تربیتی عاشورا

شریعتی: اللهم صل علی محمدو آل محمد از داغ تو کوه از کمر می شکند محمل نشکست بلکه سر می شکند تو از دل من چه انتظاری داری وقتی که نماز در سفر می شکند سلامٌ علی قلب زینب الصبور سلام می کنم به همه دوستان و عزیزان و سلام می کنم به همه مخاطبان جان خوشحالم که امروز هم با سمت خدا میهمان لحظات و دقایق نورانی شما هستم الهی که هر جا هستید حال دلتان خوب باشد با دل و جان سلام می کنم محضر حاج آقای حجت الاسلام نظافت عزیز سلام علیکم خیلی خیلی خوش آمدید

 حجت الاسلام نظافت:   اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین سلام عرض می کنم خدمت همه بینندگان عزیز در خدمت تان هستیم

 

شریعتی: بزرگوارید، حالتون چطوره؟

 حجت الاسلام نظافت:   الحمدلله خدا رو شکر

شریعتی: خدا را خیلی شکر می کنم خدمت تان هستیم ما شاید زیاد قصه کربلا را شنیدیم خاصه در این محافل عزای سید الشهدا علیه السلام ولی کمتر به نکته هایش توجه کردیم الحمدلله از ابتدای ماه محرم با حاج آقای حجت الاسلام نظافت بادقت و ظرافت به این نکته می پردازند و امروز هم سراپا گوش هستیم و از محضر پر فیض تان بهره مند

 حجت الاسلام نظافت:   همینطور که فرمودید الحمدلله توفیق بود توجه کنیم به درس ها و نکته هدف اصلی همین است

شریعتی: حاج آقا درس هایی است که به درد امروز ما می خورد عزاداری ها که می گویند زندگی ساز همین است

 حجت الاسلام نظافت:   ای کاش همه عادت کنیم حواسمان جمع باشد تاریخ با ما حرف می زند و اتفاقات با ما حرف می زنند ائمه معصومین اگر گفتند عزاداری کنیم بهانه ای برای رشد و نجات ماست ما باید با توجه به اون محبتی که اهل البیت نسبت به ما دارند دلسوزی و حرصی که دارند تا ما رشد کنیم این دستور به عزاداری را در راستای رسالت و نقش اونها با اون دلسوزی شان ببینیم که دوست داشتند ما معرفت پیدا کنیم و واقعا این درس ها زندگی ساز است خوب رسیدیم به بحث داستان اسارت و اسرا را بردند در دست ابن زیاد لعنت الله علیه ثم  الطفت ابن زیاد الا علی ابن الحسین خوب زینب کبری سلام الله علیه نشسته بودند و امام سجاد یک طرف و توجه کرد به امام سجاد گفت من هذا این کی است؟

شریعتی: ابن زیاد گفت؟

 حجت الاسلام نظافت:   بله فقیل علی ابن الحسین یک نفر را گفت این علی پسر امام حسین سلام الله علیه است گفت الیس قد قتل الله علی ابن الحسین مگر علی ابن الحسین را خدا نکشت امام سجاد جواب داد من برادری داشتم اسم اون علی اکبر بود اقتل الناس مردم او را کشتند گفت نه بل الله قتله گفت خدا او را کشت امام سجاد به یک آیه ای اشاره کردند و انگار وجهی تراشیدند برای حرف غلط او و اون این که خدای متعال در قرآن می فرماید اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا ۖ فَيُمْسِكُ الَّتِي . (زمر، 42) خدا قبض روح می کند هر کی قرار است از این عالم برود چه شهید شود و چه کشته شود و چه به مرگ طبیعی خدا قبض روح می کند او را البته خدای متعال توسط ملک الموت توسط فرشته های مرگ که فرمود مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ (سجده، 11) حضرت این آیه را خواندند که خدا جانها را می گیرد اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها (زمر، 42) حتی کسانی که می خواهند بخوابند خدا روح اونها را موقتا قبض روح می کند فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ (زمر، 42) اونهایی که خوابیدند و قرار است بمیرند خدا روحشان را بر می گردد گفت ابن زیاد ناراحت شد گفت این تکبر را ببینید گفت که الک جرأتٌ علی جوابه تو جرات داری جواب من را بدهی کم آورد دیگر حضرت یک دفاع درستی کردند یک جواب درستی دادند گفت اذهبوا به ببریدش فاضربوه عنقه گردنش را بزنید حضرت زینب سلام الله علیها تا این صحنه را شنیدند فرمود یابن زیاد انک لم تبق منا احدا تو همه بزرگان ما را و مردان ما را کشتی اگر می خواهی این را بکشی باید من هم باهاش بکشی فاقتلنی معه شجاعت زینب کبری را ببین

شریعتی: و دفاع جانانه

 حجت الاسلام نظافت:   خیلی عجیب است بالاخره اینها بشر هستند و خانم ها قاعدتا ترس بیشتری دارند اما ایمان وقتی زیاد می شود غلبه می کند بر تمام احساسات و آقای شریعتی این آرزو را داشته باشیم ما هم چنین شجاعت هایی داشته باشیم سر بزنگاه ها بتوانیم شجاعانه از ولی خدا دفاع کنیم شجاعانه از اسلام دفاع کنیم بدانیم مرگ یک بار و شیون یک بار بدانیم بالاخره مرگ از شهید نشویم این توجه خیلی مهم است در داستان سحره فرعون داریم که اونها وقتی ایمان آوردند و با حقیقت مواجه شدند فرعون گفت دستور می دهم شما را شکنجه کنندو به صلیب بکشند دست راست و پای چپ تان را قطع کنند خلاصه تهدید کرد اونها با شجاعت تمام گفتند فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ (طه؛ 72) هر حکمی می خواهی صادر کن إِنَّما تَقْضِي هذِهِ الْحَياةَ الدُّنْيا: (طه، 72) تو به جسم ما می رسد به روح ما که نمی رسد حکم تو در این دنیا جاری و ساری است این است که از اون منظرهایی است که انسان به شجاعت می رسد مرگ نابودی نیست و مرگ در آوردن یک لباس و پوشیدن یک لباس تازه و بهتر است آدم یاد اون لیلۀ المبیت می افتد که پدر زینب کبری سلام الله علیه جای پیامبر خوابید و خودش را سپر بلا کرد امیر المومنین این شجاعت منتقل شده انشاء الله که ما شجاع باشیم و شجاعت را به نسل مان منتقل کنیم خوب این جا وقتی زینب کبری اینطوری قاطع برخورد کردند خود امام سجاد وارد شدند فقال لامته اسکتی یا عمه عمه را دعوت به سکوت کرد بعد رو کرد به ابن زیاد گفت امام سجاد فرمود ابی القتل تحددنی یابن زیادمن را به قتل تهدید می کنی؟ اما علمت ان القتل لنا آدم مگر تو نمی دانی برای ما بنی هاشم برای ما اهل البیت قتل و کشته شدن در راه خدا عادت است و کرامتنا الشهاده کرامت ما شهادت است هر کسی را یک جوری تکریم می کنند

شریعتی: کرامت ما به شهادت است

 حجت الاسلام نظافت:   خدا ما را اینطوری اکرام کرده متناسب با سطح آدم ها اونها را تکریم می کند

شریعتی: بهترین نوع رفتن عروج است دیگر

 حجت الاسلام نظافت:   آفرین یک بچه را می خواهند تکریم کنند بهش یک اسباب بازی می دهند اون هم یک نوع تکریم است دیگر خدای متعال کفار را هم تکریم کرده بالاخره اینجا مایحتاجشان را در این عالم فراهم کرده یک کرامت ما اهل البیت شجاعت است بعد ابن زیاد دستور داد که کوتاه آمد اینجا قضیه تمام شد و گفت اینها را ببرید کنار مسجد اعظم اونجا و اسکان پیدا کنند فقالت زینب بنت علی لایدخلن علینا عربیاً حضرت زینب گفتند هیچ زن عربی نیاید پیش ما جز کنیزها چون اونها هم اسیر هستند همچنان که ما اسیر هستیم

شریعتی: حال ما را می فهمند؟

 حجت الاسلام نظافت:   نه این روحیه عزت خواهی اینها اسیر هستند یک درجه ای از ذ لت دارند دیگر نتوانستند با این ذلت مقابله کنند ولی از زینب کبری می گوید این ذلت مضاعف نشود وقتی اون زن های عرب می آیند پیش ما ما احساس خواری می کنیم یعنی از ما یک اصطلاحی توی حوزه زیاد به کار می برند می گویند از ضروریات تقدر بقدرها اضطراراً ذلت پیدا کردند ذلت ظاهری نه واقعی ولی این مقدارش دستشان است بیشتر از این نشود و این یک درس است ما توی زندگی گاهی مجبور می شویم یک ذلت های ظاهری را تحمل بکنیم مثلا از یک کسی لازم است یک چیزی بخواهید اولا فرمود اگر از کشی چیزی می خواهی نگاه کن طرف ببین چطور آدمی است بررسی کن تو ذهنت لا تسئل من تخاف من عهد اگر می ترسی یک کسی رویت را زمین بزند از او درخواست نکن بعد فرمود که اصرار نکن یعنی یک جاهایی عقل می گوید این الان این ذلت را بپذیر ولی همان هم باز درجاتش و میزانش و نحوه اش دست خود انسان هست خوب داستان کوفه تمام می شود و اینها را می برند شام و امام سجاد سه بار فرمودند الشام الشام خیلی سخت گذشت اینها اینقدر بیشرف و بی رحم بودند دستور دادند اینها را از جاهای شلوغ ببرند با اینکه درخواست اهل البیت این بود که ما را از جاهای خلوت تر ببرند درخواست کرد که این سرهای بریده را از بین ما کاروان دور ببرید چون به بهانه سرها می آیند ما را نگاه می کنند ما اذیت می شویم از این نگاه همراه با تحقیر است هم از اینکه سرها را می بینند و هم از اینکه

شریعتی: همراه با زخم زبان

 حجت الاسلام نظافت:   و لج کرد و شمر بدتر کرد عمدا اینها را از جای شلوغ برد و مردم شادی می کردند به خاطر اینکه کسانی که ضد اسلام هستند با توهم آنها و بر خارجی ها یزید پیروز شده و بر کسانی که مشرک و بی دین هستند حالا اینجا باید نکات فراوانی هست یک نکته که زیاد در این داستان هست جهاد تبیین است یعنی اینها همشون به یک نحوی تلاش کردند روشنگری کنند و روشنگری های موفق و موثر این یک درس است یک نمونه برایتان بگویم.

یک پیرمردی نزدیک شد به خانمها و به این اسرا و گفت الحمدلله الذی قتلکم گفت خدا را سپاس می گویم که خدا شما را کشت و هلاک کرد و شهرها را از مردان شما راحت کرد و امیر المومنین یزید را بر شما مسلط کرد امام سجاد با خونسردی به اون پیرمرد گفتند یا شیخ هل قرأت القرآن تا حالا قرآن خواندی گفتند بله گفتند این آیه را شنیدی خدا در قرآن می گوید این آیه را شناختی و دیدی می فرماید قلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی (شوری، 23) گفت بله این آیه را خواندم حضرت فرمودند اون قربی ما هستیم دوباره تسلط امام سجاد بر قرآن زیباست گفتند این آیه را خواندی وَ اعلَمُوا أَنَّما غَنِمتُم‌ مِن‌ شَي‌ءٍ فَأَن‌َّ لِلّه‌ِ خُمُسَه‌ُ وَ لِلرَّسُول‌ِ وَ لِذِي‌ القُربي‌ (انفال، 41) گفت بله این آیه را هم خواندم گفت اون قربی ما هستیم ای پیرمرد یک آیه دیگر خواندند و فرمودند این آیه را خواندی إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا (احزاب، 33) گفت بله این آیه را خواندم حضرت فرمود ما اهل البیتی هستیم که خدا به این آیه تطهیر ما را اختصاص داد این آیه اختصاص به 5 تن آل عبا دارد و اختصاص به اهل البیت دارد اهل البیت خانم های پیامبر نیستند خانم های پیامبر احترام دارند ولی این آیه شامل حالشان نمی شود چرا برای اینکه خدا از بعضی از خانم های پیامبر گله کرده در قرآن گفته که اصلا اونها را تهدید کرده که پیامبر را طلاق بدهید بروید شامل حال اونها نمی شود

شریعتی: هم فاطمه و بلوها و بعلها و بنوها

 حجت الاسلام نظافت:   حضرت فرمودند این آیه را همان آیه ما هستیم بله پیامبر مانده بود بقی الشیخ ساکتاً نادماً به خود آمد که چه جسارتی کرده یعنی سم پاشی دستگاه تبلیغات در حباب رسانه ای قرار گرفته بود بر اساس اون ذهنیتش قضاوت کرد امام سجاد هم برخورد لطیف و منطقی ای کردند

شریعتی: امام سجاد باید این را روشنش کنند

 حجت الاسلام نظافت:   یعنی با او نگفتند تو کافری و تو پرخاش بکنند و یا بهش بر بخورد و رد شود توضیح دادند با حوصله بعد دوباره گفت که تو رو بخدا قسم مصادیق اون آیات هستید امام سجاد فرمود به خدا قسم ما همان ها هستیم بدون شک، و به حق جدمان رسول خدا ما مصداق این آیات هستیم این آیات در حق ماست و منقلب شد این پیرمرد و فبکی الشیخ عمامه اش را انداخت زمین رفع رأسه الی السماء سرش را به سمت آسمان بلند کرد گفت اللهم انا نبرأ الیک من عدو آل محمد خدایا ما بیزاری می جوییم ازدشمن پیامبر و آلش اون دشمن چه جن باشد و چه انس باشد جن اشاره به شیطان و دار و دسته اش بعد گفت هل لی من توبه توبه من پذیرفته می شود حضرت فرمودند بله اون خاندان، یک وجه کرامتشان این است که خوشحال می شوند کسی توبه کند کینه ندارند و عقده ندارند و برخوردی که امام حسین با حر کرد فرمود که نه ان تبت اگر توبه کنی خدا توبه ات را می پذیرد و انت معنا تو می آیی جزو ما می شوی چقدر زیباست یک نفر با توبه کلاً رسانه ای هستند و جمع تبلیغاتی هستند باید به اینها نزدیک شد و باید دفع بدی با خوبی کرد و جسارت کرد گفت خدا شما را کشت و هلاکت و شهرها را بلاد اسلامی را از مردان شما راحت کرد امام سجاد با متانت باهاش برخورد کرد

شریعتی: اینطوری که تو فکر می کنی نیست

 حجت الاسلام نظافت:   حلم داشتند خیلی مهم است کسانی که می خواهند انقلابی باشند حلم داشته باشند مهربان باشند

شریعتی: حلم توام با دلسوزی

 حجت الاسلام نظافت:   مهربان باشند و دلسوز باشندو طرف مقابل را درک کنند یکی از مشکلات این است که ما هر کدام مان در حال و هوای خودمان هستیم یک عده دیگر در جناح دیگری درحال و هوای خودشان هستند و اینها در حال و هوای خودشان هستندو نمی فهمیم

شریعتی: اصلا نمی دانیم در چه فضایی است و نفس می کشد ادبیات مشترکی نداریم

 حجت الاسلام نظافت:  هم نمی فهمیم و وقتی هم حرف می زنیم حرف های ما را نمی شنویم مثل این بی سیم که فرکانس ها باید یکی باشد تا منتقل بشود حالا فرکانس ها متفاوت باشد این دارد حرف می زند ولی متوجه نمی شوند و لذا امیر المومنین سلام الله علیه در این نامه 31 که انشاء الله ادامه خواهیم داد حضرت فرمودند در رابطه با دیگران خودت را جای طرف مقابل بگذار و خودت را ترازو قرار بده یعنی سعی کن درک کنی طرف مقابل را ببینی از چه منظری دارد حرف می زند و از چه منظری قضاوت می کند اسرا را وارد مجلس یزید کردند جسارت کردندو اونجا هم سر مقدس امام را آوردند گذاشتند جلوی این خانم های داغدار حالا چه سری سری که پر از آثار تیر بود سری که پر از خون بود این خون را خود امام حسین به محاسن مالیده بودند اینقدر این سر در نوع خودش با شکوه شده بود هم قابل ترحم شده بود و هم یک حجتی شده بود حجت الهی شده بود یعنی وجدان را تکان می داد و شکوه و عظمت را در عین این که اینها بهشون ظلم شده نشان می داد خوب اسرا را به طناب بسته بودند و وارد مجلس کردند و حضرت زینب تا این صحنه را دیدند یک فریادی زدند با یک صدای جانسوز فرمود یا حسیناه یا حبیب رسول الله همه گریه کردند ولی یزید بی رحم ساکت بود و بعد اون داستان معروف را شنیدیددیگر اون چوب خیزران را بلند کرد و می زد به لب و دندان امام حسین علیه السلام یک نفر گفت اشهد لقد رأیت النبی یرشف الثنایا یزید من خودم دیدم پیامبر لب و دندان امام حسین و برادرش حسن را می بوسید و می فرمود انتما سیدا شباب اهل الجنه و پیامبر می فرمود قتل الله قاتلیکما شهادت داد یزید عصبانی شد دستور داد او را کشان کشان از مجلس بیرون کردند اینها همه زمینه هایی دارد می شود برای اینکه حجت تمام بشود اونهایی که قابلیت دارند و تنبه پیدا کنند و اونهایی که قابلیت ندارند حجت برایشان تمام بشود اینجاست که حضرت زینب بلند شدند و شروع کردند به خطبه خواندن چه شکوهی چه عظمتی فرمود الحمدلله رب العالمین خیلی عجیب است حمد خدا را این خاندان فراموش نمی کنند در هیچ حالت.

شریعتی: علی در زینب حلول می کند موقع خطبه خوانی

 حجت الاسلام نظافت:   الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی رسوله و آله واجمعین حمد از ناحیه خانمی که مادر شهید است خواهرشهید است عمه شهید است به اسارت رفته است این ذلک ظاهری را تحمل می کند این حمد خیلی ارزشمند است همچنان که به زائر ابی عبدالله گفتند در سجده زیارت عاشورا بگویید الحمدلله لک حمد الشاکرین بعد گفت صدق الله سبحانه کذلک یقول ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ (روم، 10) حضرت زینب فرمودند خدا در قرآن راست گفت فرمود کسانی که پیوسته گناه می کنند اینها کارشان به جایی می رسد که از دین خارج می شوند به یزید گفت این شرابخواری و گناهان تو سبب شد تو مکذب شدی هم سلیقه دارد چه آیه ای انتخاب کند هم با شجاعت این آیه را می خواند که آیه مناسبی خواندند که گناه کارشان را به میکشاند این برای ما درس است که زود توبه کنید درسته که خدا مهربان است دو تا خطر اگر کسی موحد باشد آخرش می رود بهشت ولی دو تاخطر گناه دارد یک خیر این است که برزخ اذیت می شود در همین دنیا اذیت می شود گناه آثار بدی دارد و گناه ظلم به خود است و برزخ قابل تحمل نیست خطر دیگرش این است که گناه انسان را کار انسان را به کفر می کشاند و لذا گفتند زود توبه کنید خدا تواب است

شریعتی: که این آثار را بتوانیم محو کنیم اگر در این لیوان چایی باشد و بعد چایی بماند این باید شستنش سخت می شود چایی نوش جان کردن بلافاصله تمیزش کنند توبه هر گناهی یک اثر بدی می گذارد لذا زود می گویند توبه کنید نگذارید روی هم جمع بشود روی هم که جمع بشود خطر این هست که دیگر کلا ردش تو وجودمان می ماند ردگناه اگر توبه نکنیم می ماند و این ردها روی هم جمع می شود و کار انسان دیگر قلب سنگ می شود دیگر هیچ درکی ندارد رسوب زدایی که ساده اتفاق نمی افتد بماند همینطوری رسوب می شود و جمع می شود و کار سخت می شود بعد یزید به حضرت زینب فرمودند یزید زمین و آسمان را بر ما تنگ گرفتی و ما را همانند اسیران خارجی به شهرها و دیارها کشانده ای گمان کردی که ما در نزد خدا خوار و پست شده ایم و تو در پیشگاه خدا قرب و منزلت داری یعنی اگر یک کسی در امر باطل یک موفقیت موقتی پیدا می کند فکر نکند که کار تمام است و خدا اون اهل حق را خوار کرده و عزیز کرده است فرمود با این تصور باطل باد به غبغب انداختی و با نگاه غرور آمیز به اطراف خودت نگاه می کنی در حالی که از این که دنیایت آباد شده شاد و خوشحالی لحظه ای بیاندیش مگر فراموش کرده ای کلام خدا را باز آیه مناسب تسلط بر قرآن را ببینید و لا یحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیرٌ لانفسهم انما نملی لهم لیزادوا اثما و لهم عذاب مهین خدای متعال می فرماید کفار فکر نکنند اگر بهشون مهلت دادیم به نفعشان است مهلت میدهیم تا پیمانه شون پر بشود و گناهانشان زیاد شود و برای آنها عذابی خوار کننده است عذاب مهین این مهلت موقتی است و لذا من یادآوری می کنم اگر به کسی ظلم شد کم نباید بگیریم بدان خدایک روزی انتقام می گیرددر خطبه متقین داریم ان بغی علیه اگر بر انسان با تقوا ستم بشود صبر میکند صبر می کند تا خدا انتقام بگیرد یعنی یکی از چیزهایی که مایه دلداری است توجه به انتقام الهی است و نباید

 حجت الاسلام نظافت:   

شریعتی: پس بدی او حساب دارد

 حجت الاسلام نظافت:   عالم حساب دارد هم در این دنیا عذاب می شوند وهم اون عالم که جای خودش دارد فرمود ما عذاب الادنی را می چشانیم عذاب الادنی عذاب های دم دستی است ما خیلی از مستکبران را دیدیم که در این دنیا به خواری وذلت افتادند حق مظلوم پایمان نمی شود دنیا تا یک حدی بخشا عظمش در آخرت است حضرت این آیه را خواندند بعد فرمود امن العدل یابن التلقاء پیشینه اش رامی خواهند بشکنند و سوزن بزند بادش را خالی کند فرمود یابن التلقاء یعنی تو و پدرت و پدربزرگت اینها اسیر شده بودید با رحمت و کرامت پیامبر شما آزاد شدید ای پسر تلقاء آیا عدالت است تقدیرک حرائرک و امائک فرمود زنان و کنیزان خودتان را می برید پشت پرده و فرزندان رسول خدا را می آورید در برابر چشم نامحرمان قرار می دهید این از عدالت است؟ سوقک بناک رسول الله دختران رسول خدا را به عنوان اسیر در بیابان ها در شهرها و در برابر چشم مردم سوق می  دهید از مقابل جمع می گذرانید فرمود و لان جرت علی دواعی مخاطبتک اگر چه مصیبت ها من را در شرایطی قرار داد که مجبور شدم با تو حرف بزنم یعنی تو اصلا آدم نیستی که با تو حرف بزنم شجاعت خیلی عجیبی است بعد از موضع برتر می داند این بی رحم است اوجه رذالت فرمود درسته قضا و قدر من را به شرایطی کشانده که من مجبورم با تو حرف بزنم اما انی لأستصغر قدرک من قدر و منزلت تو را کوچک می شمارم تو آدم نیستی و عددی نیست خیلی شکوه دارد اینجا از جاهایی که آدم این جملات را می شنود افتخار می کند جا دارد اشک شوق انسان بریزد که عجب مکتبی است و چطور آدم ها را با جرات و با ابهت تربیت می کند چقدر ایمان می داند اگر خدا نخواهد اتفاقی نخواهد افتاد و استعظم تقریئک فرمود قدر تو را کوچک می شمارند و کوبیدن تو را با عظمت به حساب می آورند یعنی من کار خوبی می کنم تو را خوار می کنم و می کوبم و استکثر توبیخ فرمود توبیخ تو را زیاد می شمارم تا جایی که بشود باید تو را توبیخ کرد و تو را باید بسیار سرزنش کرد هم عزت و هم اقتدار اون گریه نشان عاطفه ای است و گریه ها برای بیدار کردن وجدان دیگران است و نشان دل سالم زینب کبری است ولی اقتدارش را هم در کنار اون گریه ها باید دید و عزت را هم باید دید و عزت را حفظ کرد و فرمود چگونه سرزنش نکنم چشم ها گریان است سینه ها در فراغ عزیزان سوزان فرمود حجاب اینها را برداشتی و صورتشان را آشکار کردی چون حجاب خاندان اهل البیت حجاب برتر بوده یعنی کف حجاب را نداشتند و حد اعلاش را داشتند فرمود صورتشان را آشکار کردی اینها را در برابر چشم دشمنان از شهری به شهری بردی و یک کاری کردی که بادیه نشین ها اینها را ببینند و صورتشان را ببینند نزدیکان و بیگانگان و ازاذل و اشراف انواع و اقسام آدم ها درسی که اینجا هست درس دغدغه حجاب است مسئله حجاب، حجاب سنگری شده یک سنگر فرهنگی بین اسلام و کفر مسئله حجاب تنها نیست یک وسیله مقابله با اسلام شده

شریعتی: شده نماد و پرچم

 حجت الاسلام نظافت:   الحمدلله زنان ما با اینکه الان می دانید سختگیری نیست ولی اکثرا حجابشان را حفظ کردند یعنی این درک و فهم را دارند بانوان که حجاب به نفع خودشان است خدا نیازی ندارد همه بی حجاب بشوند خدا ضرری نمی کند و همه با حجاب بشود خدا سودی نمی برد به نفع است فرمود یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ (بقره، 185) خدا آسانی می خواهد خدا سختی نمی خواهد من یک جایی همین آیه را خواندم یک آقایی گفت که چطور خدا سختی نمی خواهد همین حجاب سختی است دیگر گفتم که این محدودیت و سختی است برای پیشگیری از سختی ها بیشتر

شریعتی: یعنی ثمره اش

 حجت الاسلام نظافت:   سلامت جامعه و سلامت زندگی تک تک ماست این یسر است اون سلامت یسر است و بعد گفتم مثال زدم در زندگی مان کلی سختی هست کسی نگفته اصلا سختی نیست و ما وقتی ایام کرونا ماسک می زدیم بالاخره یک کم نفس تنگی بود ولی اینطوری راحت تر هستیم ولی می دانستیم اگر این ماسک را نزنیم روی تخت بیمارستان ده برابر و صد برابر اذیت می شویم از این منظر نگاه کن می بینی که خدای متعال خیر تو را خواسته بعد گفتم یرید الله بکم العسر اراده یسر شده نفرموده که این سختی ندارد حجاب و این ماسک سختی ندارد برای تو اراده یسر کردند یعنی خروجی و نتیجه کار یسر است نکته اش را دقت کردید کلمه یریدوا مهم است فکر نکند که این

شریعتی: یعنی اون ثمره را ببین و جلوتر برو

 حجت الاسلام نظافت:   بله نه اینکه فکر کنی اصلا سختی ندارد در این دنیا همه چیز سختی دارد طرف می خواهد یک خانه 75 متری داشته باشد چند سال باید کار کند دنیا اینطوری است یک لقمه می خواهیم غذا بخوریم درست کردنش چقدر زحمت دارد دنیا خاصیتش اینطوری است زحمت دارد و بی زحمت نیست پس این توجه به حیاء حضرت زینب که نالان است و نمی نالد از اینکه ما را تشنه نگه داشتی و ما گرسنه ایم نگران حجاب است و اهل حیا هستند و این نکته اش این است که حیا عاقلانه اش خوب است یعنی حضرت زینب سلام الله علیها هم جرات دارد سخنرانی می کند و هم حیا دارد ترکیب حیا با عقل چیز قشنگی است می دانید روایت داریم که وقتی خدا حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام را آفرید جبرئیل سلام الله علیه از ناحیه خدای متعال سه تا هدیه تجسم یافته برای حضرت آدم آورد و گفت آدم خدای متعال فرموده یکی از اینها را انتخاب بکنید اون سه تا چی بود؟ حیا و عقل و دین یکی رو انتخاب کنید حضرت آدم عقل را انتخاب کرد وقتی عقل را انتخاب کرد جبرئیل به حیا و دین گفت بروید شما راانتخاب نکرد و اونها گفتند خدای متعال فرموده است هر جا که عقل است ما ازش جدا نشویم یعنی آدم با یک تیر سه نشان زده یعنی اگر دین را انتخاب کرده بود عقل را از دست داده بود و حیا را از دست داده بود دینداری عاقلانه اش خوب است ما دیندار با عقل داریم دین دار بی عقل داریم دینداری عاقلانه اش خوب است و لذا اگر کسی به دستور پیامبر عمل بکند عقلش شکوفا می شود یصیروا لهم دفائن العقول حیا هم همینطوری است اگر حیا را انتخاب کرده بود عقل رانداشت و لذا در روایت داریم الحیاحیائان دونوع حیا داریم عقل عقل و حیا حمقٍ

شریعتی: یعنی حیای احمقانه هم داریم

 حجت الاسلام نظافت:   بله حیای احمقانه هم داریم حیای زینب کبری حیای عاقلانه است

شریعتی: عقیله بنی هاشم است

 حجت الاسلام نظافت:   عقیله یعنی عقل بر وجود او سایه افکنده است و لذا نقل شده که زینب کبری سلام الله علیها وقتی می خواستند زیارت جدشان بروند وقتی می خواستند زیارت جدشان بروند امام حسن و امام ح سین و امیر المومنین اسکولت می کردند و همراه می آمدند و شب می بردند خواهرشان را زیارت یعنی اونجایی که لازم بوده حیا در اوج اونجایی هم که لازم است که محکم حرف بزند محکم حرفش را می زند و چقدر خوب است ما بچه هایمان را با حیا و عاقل تربیت کنیم یعنی اگر می خواهد سر کلاس حرفش را بزند حرفش را بزند و خجالت نکشد در مورد دین خجالت نیست اگر می خواهد ایرادی بگیرد و اگر می خواهد بپرسد و اگر می خواهد نه بگوید چرا خیلی ها گرفتار اعتیاد می شوند چون حیا دارد رویش نمی شود بگوید من با شما تو این قضیه شراکت نمی کنم دوستی دارم با شما ولی در این قضیه با شما شراکت نمی کنم می خواهیم از مواد استفاده کنیم استفاده نمی کنم نمی تواند نه نگوید این بچه با حیا بار اومده خانواده ها باید حواسشان جمع باشد باتدابیری هم با حیا تربیت کنندو هم با تدابیری را جرات، جرات به جا حیا به جا هر دویش خوب است مثلاً وقتی که بچه می بیند پدرش در برابر پدربزرگ پایش را دراز نمی کند این صحنه را که می بیند حیا به او منتقل می شود می بیند که در برابر پدربزرگش با چشمش خیره خیره نگاه نمی کند و جواب پدربزرگ را با جملات بد نمی دهد این حیا را منتقل می کند یعنی ما باید یک جاهایی ریا هم بکنیم هم اینطوری باشیم و هم نشان بدهیم که یاد بگیرند یا ببیند که مثلا سختی را تحمل می کنند ولی برای رفاه بیشتر التماس نمی کند پدرش دقت می کنید یعنی باید حیا را ببینند و از اون طرف جرات هم باید ببینند ما اجازه بدهیم بچه مون انتقاد کنند و تا با جرات بار بیایند و سبک تربیتی مدارس هم باید اینطوری باشد گاهی شنیدم بعضی از اساتید اگر یک جوانی انتقاد کرده انتقام گرفتن آخر ترم نمره اش را نداده و اون ظلم دارد می کند هم دو جهت هم ظلم می کند که نمره را نداده و هم ظلم می کند که بقیه رو گفت گربه را دم حجله می کشد

شریعتی: حساب کار دستشان می آید

 حجت الاسلام نظافت:   یعنی دارد نسل ذلیل تربیت می کند و در حقیقت به بقیه هم ظلم می کند بنابراین یک نکته بحث حجاب است که ما درس می گیریم بعد فرمود فکد کیدک هر نقشه ای می خواهی بکشی از این بکش وسع سعیک تمام تلاش ات را بکن تمام کوشش ات را به کار بگیر ، فوالله لا تمحو ذِكْرَنا، الله اکبر قسم خوردند زینب کبری که ذکر ما را یاد ما را نمی توانی محو کنی و نتوانست اربعین را ببینید روز به روز یک شعله ای فروزانتر این نور خاموش نشد

شریعتی: اصلا با محاسبات عادی جور در نمی آید مگر می شود گرمای پنجاه درجه با این همه سختی و مشقت ولی همه لحظه شماری کنند و آرزویشان بشود برای زیارت امام حسین و اربعین و کربلا نه اسکان درست و حسابی و یعنی کربلا همینطوری سفر سختی است چه برسد در اربعین ولی همه بال بال می زنند برای زیارت اربعین

 حجت الاسلام نظافت:   این پیشاپیش زینب کبری این مطلب را گفتند با اطمینان به خدای متعال، چون خدای متعال فرمود می خواهند نور خدا را خاموش کنند و نور خدا خاموش نمی شود والله متم نوره نه که خاموش نمی شود فرمود این نور را روز به روز شعله ورتر می کند در برابر چشم های مردم امام حسین بالا و پایین ندارد در عالم این نور یک اندازه است اما در چشم های مردم خدا روز به روز این نور را پر رنگ تر می کند والله متم نوره فرمود لا تمیت وحینا تو فکر کردی تمام شد وحی تمام شد فرمود این وحی این را نمی میرانیم باطل قران می گوید مثل کف روی آب است یک کناری می رود حق می ماند بعد فرمود و لذا زینب کبری از آینده خبر دارند و این عزاداری ها خودش شاهد است و بعد فرمود رأیک الا فند ایامک الا عدد و جمعک الا بدد فرمود سرمست نباش رای تو و خرد تو ضعیف است زینب کبری فرمودند دوران زندگی تو کوتاه و رو به فناست و جمع تو رو به زوال است یعنی دادند بنی امیه هم از بین می رود هم گفتند تو بی خردی دقت می کنید و هم فرمود عمرت کوتاه است دوران زندگی ات کوتاه و رو به فنا است و هم فرمود جمع شما کلا رو به زوال است

شریعتی: و امروز هیچ نام و اثری نمانده

 حجت الاسلام نظافت:   دوباره فرمود الحمدلله رب العالمین حمد می کنم خدا را خدای رب العالمین را الذی ختم اولنا و بالسعادت و المغرفت و لآخرنا بالشهادت و الرحمه خدا را چرا حمد می کنم برای اول ما یعنی پیامبر یا اجداد پاکمان خدای متعال سعادت و مغفرت را رقم زد و برای ما شهادت و رحمت را بعد فرمود نسئل الله ان یکمل لهم الثواب از خدا می خواهم ثواب اونها را و پاداش اونها را کامل و کامل تر کند و یوجب لهم المزید ثواب و پاداش اونها را افزایش بدهد اینش خیلی قشنگ است یحسن علینا الخلافه یعنی از خدا می خواهم ما جانشینان خوبی برای شهدا باشیم زینب کبری فرمودند از خدا می خوهم که ما جانشین خوبی باشیم و همینطوری هم عمل کردند اینها در حقیقت پیام رسان بودند و اینها خبر را گفتند و نگذاشتند چون بنی امیه مسلط بودند اگر زینب کبری و مجاهدات این اسرا نبود کلا قضیه را یک جور دیگری جلوه می دادند

شریعتی: چه خوب گفت آقای فرید که کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

 حجت الاسلام نظافت:   جای جلاد و شهید را عوض می کردند خیلی ممنون و متشکرم گفت تو زینب زینب یک نوحه بی غل و غش هستی تو اوج نوحه ای این را موذن زاده می فهمد

انشاالله که خدای متعال به حق زینب کبری زیارت اربعین را نصیب همه مون کند اگر می خواهید همراه شوید به مواکب کمک کنید و به زائر اولی های عزیز تمنا می کنم در طرح ما مشارکت کنید برای مشارکت در این طرح که ویژه ایام اربعین است کافی است به کانال ما مراجعه کنید عدد 40 را به 2000303 پیامک کنید انشاء الله که در جوار شما عزم زیارت نجف و کربلا کنیم اونهایی که مشرف هستند نوش جانشان اونهایی که به هر دلیلی نمی توانند بروند ثواب زیارت اربعین را برایشان بنویسند و حتی امیدوارانه منتظر باشند چون لحظه ها ودقائق پایانی انشاء الله زیارتشان امضا شود صفحه 160 را با هم تلاوت می کنیم آیات 74 تا  81 سوره مبارکه اعراف.

(تلاوت قران کریم صفحه 160 آیات 74 تا  81 سوره مبارکه اعراف)

شریعتی: اللهم صل علی محمدو آل محمد و عجل فرجهم خیلی خوشحالیم که در کنار شما هستیم و همراه شما هستیم و انشاالله که بهترین برکات به حق این آیه های نورانی قرآن کریم نصیب تان بشود دوستانی که مشهد مشرف هستند و دوستانی که کربلا و نجف هر جا صدای ما را می شنوند حتما برای ما دعا کنند و برای همه مخاطبان عزیز که التماس دعای ویژه گفتند و همه شنونده های رادیو معارف و مخاطبان شبکه افق که تکرار برنامه را می بینند و شبکه جهانی ولایت با دل و جان سلام می کنم و حسن ختام فرمایشات شما را خواهیم شنید.

 حجت الاسلام نظافت:   من مطلب را تمام کنم حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند که از خدا می خواهم که یحسن علینا الخلافه یعنی ما جانشینان خوبی برای شهدا باشیم خوب من از اینجا الهام می گیرم که این را از خدا بخواهیم ما برای شهدا جانشین خوبی باشیم همه مون وارث خوبی برای فرهنگ اهل البیت باشیم و برای شهدا چه فرزندان شهدا و خانواده شده و چه همه ملت ایران و بعد فرمود انه رحیمٌ ودود فرمود خدا مهربان است خدا خیلی ود و  دوستی دارد و حسبنا الله و نعم الوکیل این اعتماد به خدای متعال را بببینید این خوشبینی به خدای متعال را ببینید در متن بلاها می گوید خدا مهربان است و بعد از اینکه حضرت دعا می کنند می گویند خدا مهربان است و حسبنا الله و نعم الوکیل بعد فرمود فمنهم من یتزل و ما بدلوا تبدیلا یعنی باید وارثان شهدا منتظر باشند خوش بین باشندو دست از پیمانشان بر ندارند درسی که اینجا می گیریم درس اعتماد به مکر الهی است و مکروا مکر الله والله خیر الماکریم خیر الماکرین بودن خدا چی است در عین اینکه دشمن آزاد است ولی خدای متعال شرایط را یک جوری رقم می زند که دشمن به اهدافش نمی رسدو ناکام می ماند

شریعتی: و ید الله فوق ایدیهم اثبات شد و آبروی یزید رفت و حجت تمام شد و به اهدافش نرسید و ما مدیون اون فداکاری هاهمچنان هستیم.

 شریعتی:   بسیار خوب خیلی ممنون و متشکرم استفاده کردیم و بهره مند شدیم و خیلی ممنون از لطف و عنایت و مرحمت و نگاه پر مهرتان حاج آقای حجت الاسلام نظافت دعا بفرمایند و انشاء الله خداحافظی کنیم

حجت الاسلام نظافت:   خدایا به حق محمد و آل محمد توفیق زیارت با محبت را نصیبت ما بگردان و به حق محمد و آل محمد زوار عزیز و با سلامت و با دست پر از غنائم معنوی به اوطانشان برگردان با نابودی اسرائیل قلب امام زمان را خشنود بفرما

شریعتی: الهی آمین خیلی ممنون و متشکرم

او کشتی نجات و کشتی شکسته ماییم              مولا به کام غرقاب ما را نمی گذارد

السلام علیک یا اباعبدالله .. متشکرم از شما.