حجت الاسلام پناهیان: سلام عرض می کنم خدمت بینندگان خوب کم کم دیگر باید آماده شویم برای عزیمت به سوی اربعین حسینی خوش به حال کسانی که این ایام خدمت می کنند و خادم اربعین هستند و البته خوش به حال کسانی که توفیق زیارت دارند و خداوند متعال برای این همه زائر دل هایی را بیدار کرده که به اینها خدمت کنند این طراحی خود خداوند متعال هست که وقتی میلیون ها نفر را عاشق زیارت قرار میدهد خوب اینها جا می خواهند و آب می خواهند و غذا می خواهند یک عده ای را خدا دیوانه خدمت به زائرین اربعین قرار میدهد خیلی صحنه عجیبی است انشاء الله که در این صحنه های پر نور همه کسانی که حضوردارند بالاترین بهره را ببرندو شما هم اشاره کردید به کمک ها و کسانی که نمی توانند بتوانند کمک کنند و زائرانی را از سوی خود بفرستند و نائب الزیاره بفرستند و انشاء الله خدا از همه قبول کند الهی آمین.
ملایی: حضرت آقای حجت الاسلام پناهیان چند هفته ای است که در آستانه اربعین قرار گرفته بودیم بحث معمول و روال عادی برنامه اومد به سمت اربعین و جهانی شدن آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام و جهانی شدن این دین و نظر به اینکه دوستان می توانند سوابق برنامه را در کانال و جاهای دیگر نگاه کنند بر نمی گردند عقب ولی بحث اصلی همین است محور اصلی جهانی سازی ابا عبدالله الحسین علیه السلام و دین رسول خدا.
حجت الاسلام پناهیان: خوب واقعش ما ماههاست داریم درباره تلقی صحیح از دین صحبت می کنیم و تلقی غلط از دین را می زداییم از افکارمان و از مرامی که به عنوان مرام دینداران دارد معرفی می شود در این باره از ابعاد مختلف صحبت کردیم یکی از وجوهی که دین دارد تحریف می شود در این وجه فردی نگاه کردن به دین هست که سخنرانی از آقای شاه ابادی حضرت امام ذکر شد و سخنانی از خود حضرت امام که دین را باید یک امر سیاسی تلقی کرد بعد آمدیم به این رسیدیم که دین یک امر جهانی هم هست منطقه ای نیست و به دین اگر بخواهیم جهانی نگاه کنیم تلقی صحیحی از دین خواهیم داشت و دین اساساً ظرفیتش این است که تبدیل شود به یک میثاق بین المللی جای این چیزی که امروز می گویند حقوق بشر و ایستادن و رعایتش هم نمی کنند همین حقوق بشر آزادی و استقلال کشورها و حق تعیین سرنوشت و همین حرف هایی که می زنند خوب اولش خیلی پر جاذبه بود و خیلی ها را هم جذب کرد ولی عملاً هر چی جلوتر داریم می رویم داریم می بینیم نتیجه که نمی دهد هیچ خراب تر هم می کند اصلا وسیله سلطه قرار گرفته عامل حمله به کشورها شده توسط قدرت ها دیگر چه فرقی کرد با اون وضعیتی که هیتلر داشت یا قبل از اون اسکندر مقدونی و دیگرانی که چپاول و غارت می کردند اولا مدلش عوض شده اومدند به این بهانه ها حالا واقعا آیا در حیات بشر هیچ میثاقی بین المللی نمی تواند بیاید یک اتحاد و همدلی ایجاد بکند؟ چرا ما معقتدیم دین این کار را می کند بنده تصور می کنم اگر دین را به عنوان یک میثاق جهانی برای اداره جهان معرفی نکنیم به کودکان مان ظلم کردیم ظلم به دین کردیم و ظلم به بچه هایمان کردیم و خوب بچه ها به چی افتخار بکنند؟ بچه ای که می داند دینی دارد که این دین تبدیل خواهد شد به میثاق جهانی درسته؟ پرچم نظم دهنده به عالم، افتخار می کند به این دین یک کمی ملموس می شود عظمت دین برایش لیظهره علی الدین کله دوبار در قرآن فرمود من نمی دانم شما آقا زاده هایتان چند سالشان است بالاخره دوران مدرسه شون را پشت سر گذاشتند
ملایی: یکی شون دوران ابتدایی است و می رود چهارم یکی شون کارشناسی گرفته
حجت الاسلام پناهیان: شما بپرسید از این بچه ها البته بچه های شما از این ور و اون ور خیلی حرف ها شنیدند و اهل مطالعه هستند ولی رصد بکنید همین دانش آموزها را واقعا تلقی شان از دین این است که ما یک دینی برای خودمان داریم و دیگران هم دین هایی دارند تلقی شان از دین است یا تلقی شان از دین این است که ما یک دینی داریم این دین تنها میثاق بین المللی است که می آید و ظلم را ریشه کن می کند و این قراردادهای فعلی همه از بین خواهند رفت نه اینکه در دین اسلام حقوق بشر نباشد هست بهترش هم هست
ملایی: کامل ترین معاهدات
حجت الاسلام پناهیان: بله آزادی انسان و آزادی اقوام و اصالت دادن به فرهنگ های بومی و قومی همه چیز در دین هست دین هیچ وقت نمی آید بسیاری از حقوق بشر و آزادی هایی که مطرح شده نفی کند بلکه ضمانت کند بر وجود اونها حتی آزادی ها را تکمیل تر هم خواهد کرد آزادی هایی که در جهان نیست در کشورهای اروپایی حق ندارید علیه صهیونیستها حرف بزنید اونجا دیگه آزادی نیست مثلا اندیشمندانی بودند که اونجا توی در طی یک هفته کشته اند و کنار خیابان انداختند در همین فرانسه مهد آزادی مثلاً آزادی ها را توسعه هم خواهد داد درسته؟ البته بعضی از مصادیق آزادی که اتفاقا مصداق آزادی نیست و مصداق تعدی به آزادی مردم هست امروز رواج دارد که اونجا ممکن است جمع بشود مثل آزادی تمسخر و آزادی توهین اینها آزادی نیست اینها سلب آزادی است دین به هر حال می آید و جای مرام نامه سازمان ملل خواهد نشست نمی شود این را صریح بگوییم و صریحا اعلام کنیم لیظهره علی الدین کله هر چی گفت چرا دین شما اینها بخوانید اینها دین ما این است اینها را می گوید کجاش ایرادداره که اباعبدالله الحسین علیه السلام شب عاشورا می فرماید ما اهل بیت برخودمان حرام کردیم کسی را فریب بدهیم من شما را فریب نمی دهم من با شما صادقانه حرف می زنم این حسین علیه السلام یک نفر را با تبلیغات نگه نداشت پای رکاب خودش که به شهادت برسد بعد فرمود که شما بمانید یا نمانید من و تو را شهید خواهند کرد حالا خودتان تصمیم بگیرید که با من شهید شهید اصلا پیشنهاد کردند که بروند حتی فرمود ابوالفضلم با توام هستم اگر می خواهید بروید این رهبر آزادگان عالم است یعنی تبلیغات برای به راه راست هدایت کردن هم انجام نمی گیرد به گونه ای که بخواهد اغوا گری بکند این را شما جلوی هر انسانی در جهان بگذارید این بهتر است یا به انسان ها می گویند رای بدهید بعد با تبلیغات اغواگرانه صهیونیستی و کارتل ها رای شما را جهت بدهند این آزادی است یا این آزادی حسینی همه متوجه می شوند ما نباید صدایمان را بیاوریم پایین قران ماست این دین ما یک دین جهانی است بحث حتی اتحاد بین دین مسیحیت و دین اسلام هست در هنگام ظهور این احترام ها هم محفوظ است ولی یک آئینی بالاخره باید باشد در جهان که این مقرراتش را کسی مسلمان هم نشد این مقررات را بپذیرد پس می گوییم این دین مادین جهانی است منظورش این نیست که همه حتما مسلمان شوند آقا طرف می گوید من نمی خواهم مسلمان شوم باشه نشو شما مسیحی باقی بمان بعید است کسی مسیحی باقی بماند با ظهور حضرت عیسی ابن مریم علی نبینا و آله و علیه السلام ولی یک قانونی باید باشد یا نه مسلمان هم نباشد یک میثاق بین المللی باید باشد برای تنظیم عالم یا نه خوب این میثاق رادین ما طراحی کرده شما بروید همه نظر بدهید غیر مسلمان ها و غیر مسیحی ها اصلا غیر خداپرستان همه بیایند نظر بدهند چه اشکالی دارد ما دین مان اینقدر زیبایی دارددر خودش مخصوصا امروز این بحث های حقوقی بشری بحث های امانیستی و زمینه ای را ایجاد کرده که مردم یک مقدار آزادی خواه شدند یک مقدار البته اونها شعار آزادی نمیدهند از یک راه دیگر اینقدر جوانها را مشغول هرزگی می کنند که اصلا فکرشان نرود به اینکه ازا ین شعار آزادی چه استفاده هایی می شود کرد یک سیاست هایی را فرانسوی در کشورهای آفریقایی به بنده می فرمود می گفت شنیده بودم شما جوان ها را نمی فرستید سمت دانسینگ و کازیونو و نمی دانم همین تفریحات این چنینی اون وقت مترجم که سفیر ما بود در اون کشور خنده اش گرفت گفت که به اون آقا گفت که نمی فرستیم ممنون است در ایران بعد سوال و ترجمه خودش و یعنی نکته خودش را به من گفت بعد ایشان گفت اگر جوان ها را شما به سمت این جور چیزها نفرستید جوان عدالت خواه شورش می کند نمی تواند تحمل بکند بی عدالتی را در سیاست برای اداره جامعه لازم است جوان ها بالاخره من مانده بودم چی جواب این آقا را بدهم در کلام گفتم ما کشور را با همان شورشی ها داریم اداره می کنیم یعنی همان کسانی که دوست دارند علیه ظلم قیام کنند و شما فکر می کنید اینها شورشی هستند اینها همان هایی هستند که شهید شدند در راه حفظ وطن و اینها همان کسانی هستند که ظلم را بر نمی تابند فلسفه جمهوری اسلامی این است خیلی تعجب می کرد و عمیق گوش می کرد سوال شنیده بود که مثلا یک میهمانی هر چند نفری دور هم دیگر هستند و فرصتی گفته بود استفاده کنم بیاید خارج از پروتکل ها بنشیند و کپی بزند پس ما دین مان یک دین جهانی است و میثاق بین المللی خواهد شد و اولین کسی که در ایام انقلاب در این زمینه قلم زدند و قدم زدند در اندیشه درفضای اندیشه در این موضوع علامه محمد تقی جعفری اعلی الله مقامه الشریف هست که چقدر زیبا در این باره سخن می گفت ایشان می آمد مقایسه می کرد حقوق بشری که رایج است با آنچه که در دین ما هست و کامل تر بودنش را در دین بیان می کند البته بعد از انقلاب یک لایه هایی از این جور حرف ها در تفسیر المیزان علامه طباطبایی هم هست و لایه هایی از این بحث ها در سخنان شهید سید محمد باقر صدر نابغه بی نظیر تاریخ اسلام هم هست یا کم نظیر ایشان حرف های خیلی زیبایی دارند درباره آزدی که رسم شده الان در جهان یکی از حرف هایشان این است می فرمایند آزادی در غرب یک حق است طرف می تواند از این حق خودش صرف نظر کند ولی در اسلام امر واجب است تو نمی توانی از آزادی خودت صرفنظر کنی چقدر زیباست این چقدر متعالی است پس ما باید تلقی صحیحی از دین داشته باشیم یک وجه اش این می شود که دین را یک امر جهانی بدانیم
ملایی: حالا من جواب سوال شما را بدهم؟ سوالتان این بود که اگر از بچه ها بپرسیم که دین را چه تلقی ازش دارند دین اسلام هم یک دین است در کنار ادیان دیگر یا نه دین اسلام دینی است که آرامش را به کل بشر هدیه بدهد یا جهان را اداره کند می شود صریح صحبت کرد؟
حجت الاسلام پناهیان: بله
ملایی: متاسفانه اگر از یک نسل هایی سوال کرد جواب گزینه یک است از نظر ایشان چرا اینطوری است نمیدانم
حجت الاسلام پناهیان: بله همینطور است یعنی ما حرف های خیلی افتخار آمیزی داریم از دین مان بزنیم این حرف ها را پنهان می کنیم مقام معظم رهبری یک بار حرف قشنگی می زدند حرف های قشنگ ایشان زیاد می زدند کسی پیگیری نمی کند متفکرانه حرف می زنند حرف های قبل از انقلابشان می شود مراجعه کرد تا الان ایشان می فرمودند همه جهان منتظر کسی هستند که جهان را پر از عدل و داد بکند فرق ما با بقیه این است که او را می شناسیم چه کسی است و پدرش را می شناسیم و مشخصات او را می دانیم و کلماتش را میدانیم چقدر زیباست در این سی سال یکی از سخنرانی های ایشان همین دو تا حرف را کنار همدیگر کنار درس ها بگذارند نه اینکه حالا چون رهبری انقلاب هست و ما هم انقلابی هستیم و طرفدار ولایت فقیه جای خودش چقدر زیباست این را توی کادر قرار بدهید همه منتظر موعدی هستند که بیاید ولی بسیاری از این افراد در جهان نمی شناسند اون کی است ما او را می شناسیم ما با او حتی صحبت می کنیم پشت پرده غیبت معتقدیم هست ولی فرق ما با بقیه چی بود چقدر عبارت متناسب با سنین نوجوانی است
ملایی: یعنی لطافت از این جمله می بارد
حجت الاسلام پناهیان: این چقدرقشنگ است یا سخنان حضرت امام در این زمینه برای دبستان من یک پیشنهادی بدهم شما یک دبستانی فرمودید یکی از بچه هایتان دبستانی است
ملایی: بله پسرم
حجت الاسلام پناهیان: شما خودتان امتحان کنید بعد گزارشش را بیاورید اینجا صحبت کنیم یک پسر دبستانی گل که پسر شما باشد ایشون را چطوری به دین جذب کنیم خوب است می توانیم بگوییم رحمت خدا و مهربانی خدا و خدا مهربان است و خدا دوستت دارد این یک راه رایج هم هست می توانیم بگوییم خدا ما را آفریده اگر دستور هم داده اگر ما اطاعت نکنیم جهنم می برد کار خوب بکنیم بهشت می برد اینها حرف های درست است می خواهیم ببینیم کدامش با روحیه بچه متناسب است حالا راه های دیگری هم هست که من اونها را عرض نمی کنم یک راه هم این است راه های دیگر هم هست اتفاقا در برنامه های قدیمی خودمان اون زمان خدمت برادر آقای شریعتی بودیم عرض کردیم اینجاها یعنی در این باره ما صحبت کردیم یک راه هم این است الان دغدغه یک نوجوان ابتدایی مخصوصا سال اول و دوم و سوم مفهوم چی است مفهوم قدرت است زور و توانمندی دیدید کارتون هایی که برایشان می سازند بت من و مرد عنکبوتی چقدر این نگاه می کند اصلا ذهن بچه دنبال این است که کی زورش بیشتر است الان چالشی که بچه با خودش دارد این است که من چرا زورم مثل بزرگترها نیست من می خوام زورم برسددر بحث های مدرسه ای چقدربا هم کری می خوانند سر اینکه کی زورش بیشتر است بعد بچه ها نتوانند مسئله قدرت و زور و اینها را حل کنند ترس ها می آید تو جونشان و خیلی اتفاقات منفی برایشان می افتد ما از مقوله قدرت خوب است بیاییم اسلام را معرفی کنیم خدا قوی ترین است هیچ کس زورش به خدا نمی رسد این ادبیاتی است که کودک شما امروز می فهمد می خواهی قوی بشوی نماز بخوان چطوری نماز می تواند آدم را قوی بکند حتی بعضی ها می آیند از راه رحمت خدا وارد بشوند این بچه شما اینقدر محبت چشیده از پدرش و مادرش کمبود محبت ندارد جلب نمی شود به حرف شما می گوید باشه بابام مهربان و مامان مهربان من الان فعلا نیاز به مهربان دیگری ندارم بگذار بازی ام را بکنم
ملایی: تا جایی که می داند پدر را روزی رسان خودش و همه چیز خودش می داند
حجت الاسلام پناهیان: اقای بهجت می فرمودند بچه ها نگران غذای خودشان نیستندو به خاطر ایمانی که بابا دارند حالا من به بچه بگویم خدا روزی رسان است الان دغدغه اش نیست ببینید این که نرفته سر کار و این که زمین کشاورزی ندارد که ببیند باران می آید یا نه ای خدا روزی ما را برسان باید با زبان او صحبت کرد ولی حاجت مندی دغدغه اش است از رو انیمیشن هایی که توجه می کند و از روی شعارها و آرزوهای کودکانه اش و قصه هاییکه می بافد از روی همه اینها قدرت ما می توانیم بگوییم خداوند متعال قدرتمند است و قدرت می خواهید از خدا باید بگیرید قصه هایی در این مایه ها بگوییم در همین جا می خواهیم این دین را جهانی اش را مطرح کنیم حضرت امام یک جمله دارد متناسب با کودکاندبستانی ماست و نوجوان های ماست می فرماید انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است یا مقام معظم رهبری می فرماید شهدا مظهر قدرت یک ملت هستند این ادبیات چقدر متناسب است وقتی که هیچ ادبیات دیگری متناسب نیست این ادبیات متناسب است برای دوران کودکی البته ادبیات دیگرهم کم و بیش نمی خواهیم نفی کنیم به صورت مطلق این متناسب تر است در روان شناسی می گویند بچه ها پدر و مادر راابر قدرت می دانند حدود سن پنج شش هفت سالگی با تناسب متوجه می شود نه بابا اونقدر هم که من فکر می کردم همه کارها را نمی تواند بکند دنبال قدرتی می گردد که بهش تکیه کند اون موقع یا باید نا امید بشودو قدرتی در عالم وجود ندارد یا باید پیدا کند قدرت اصلی را یا برود سراغ این قدرتهای فرعی ما پیشنهادمان این است که از هفت سالگی شروع کنیم به نماز خواندن و نماز خواندن کرنش کردن در مقابل خداست من نمی دانم واقعا از برخی اقوام می ترسم که بگویم نماز را چطوری توضیح بدهیم برای کودکان خودمان خدا زورش از همه بیشتر است دستور داده بابات هم ایستاده ودارد سجده می کند این سجده او اون طرف یک چیز دیگری را نشان می دهد یک موجود با عظمت و مقتدر وقتی که بابا و مامان خودشان دارند از او حساب می برند ببین او دیگر کی است که بابا و مامان من که ابر قدرت هستند برای من در مقابل او کرنش می کنندببین متوجه قدرت خدا می شوند بعد می آیددر نماز الله اکبر این اکبر باز به معنای حجیم که نیست باز به معنای از همه جهت بزرگتر من جمله قدرت درسته؟ و اون ادبی که شما مقابل خدا نگه می دارید مثلا پسر شما ببیند یک دفعه شما مقابل توی این مهمانهایی که اومدند برای عروسی آقا زاده بزرگترتان یک دفعه جلوی یک نفر متفاوت ایستادید که بابا این کی بود این حتما یک کسی بود فرمانده لشکری است و یا بالاخره مدیر کل سازمان شماست این چی است این رو می بیند شما در مقابل خدا همینطوری داریدرفتار می کنید او پی به قدرت خدا می برد حالا این ادبیات متناسب با جوان ها بحث ما را وقتش را گرفت برگردم به واقعش همین است که ما باید این بُعد جهانی که خودش قدرت در دل بچه ها ایجاد می کندو افتخار ایجاد می کند نگاه کنیم بیا قشنگ بنشینیم سازمان ملل یاد بدهیم اینها را بهش می گویند ابر قدرت ها حق وتو دارند همه از بین می رود یظهره علی الدین کله اینها یک میثاق نامه دارند اونجا حقوق بشر تا حالا هم رعایت نکردند و به عنوان ابزار ازش استفاده کردند این را برای بچه خودتان توضیح بدهید این تا آخر عمر اخبار مربوط به سازمان ملل و شورای امنیت را می بیند می رود تو ذهنش که یک روزی میثاق نامه ما می رو د اونجا و اون اداره خواهد کرد جهان را و دین یک میثاق نامه ای ایست برای نظم بین الملل و میثاق نامه ما همین الان می شود برای همه مردم دنیا ثابت کرد قشنگ تر از اون میثاق نامه ای است که اونجا هست همین الان برای همه می شود ثابت کرد اگر چه مسلمان نباشند بحث این است اگر چه مبانی ما را قبول نداشته باشند بحث این است با هر مبنایی که داشته باشند بامبنای خودشان می شود ثابت کرد که این میثاق نامه بهتر است بهترین است بله بهتر از اونهاست و بهترین است پس این در مسیر بحث مان بود که تلقی جهانی باید از دین داشت هر چند الان جهانی نیست ولی فرجام جهان با این دین ماست و به عنوان یک میثاق بین المللی نظم دهنده عالم خواهد بود هر چند افراد مسلمان نشوند مثل مدینه طیبه و مدینه منوره حضرت رسول که وقتی آمدند کسانی که مسلمان نبودند ولی حضرت شهر را اداره می کرد و دوازده نفر مسئول برای دوازده نقطه مدینه گذاشت ما اداره می کنیم بالاخره ما زورمان بیشتر است و تعدادمان بیشتر است و امنیت باید ایجاد کنیم و دشمن هم داریم شما هم می توانیم زندگی عادی خودتان را داشته باشید بقیه بتوانند بین مسلمان ها اونطور زندگی کنند جهان اینگونه خواهد شد منتهی اون زمان یهودی ها خیانت کردند به حضرت رسول و دیگه در آینده چنین پدیده ای نخواهیم داشت که فرصت این وضعیت را پیدا بکنند حالا می خواهیم دین را جهانی کنید چیکار باید بکنیم؟ اباعبدالله الحسین چطوری خیلی معادله پیچیده ای نیست ساده است روشن است ولی خیلی عمیق است ما به هیچ وسیله دیگری نمی توانیم مثل اربعین سید الشهدا را جهانی بکنیم حالا شما می خواستید ببخشید چند جمله ازجلسات قبل تکرارکنم شما میخواستید دین را جهانی کنید دین را معرفی کنید به مردم عالم که این خدمتی است به حضرت ولی عصر ارواحناه له الفدا این روشنگری امید بخش است یک گروهی هستند در دنیا راه دارند به آینده شعار دارند و طرح دارند و برنامه دارند این را باید به گوش همه روستاییان در همه بلاد عالم و همه شهری ها درهمه کشورهای جهان رساند یک عده ای هستند ادعا دارند مردم سوال می شود چی است ادعایشان اینهایی که اومدند وضعشان معلوم است این امید را می شود ایجاد کرد بعد وقتی می خواهید دین را جهانی بکنید بهترین شخصیت که معرف دین شما باشد اباعبدالله الحسین علیه السلام است حالا در این باره یک روایت فوق العاده خاص و عجیب است کتاب مناقب برای شما بخوانم این روایت را دقت کنید درش خیلی روایت راهبردی و مهمی هست یک روایت هم قبلا قول داده بودیم که اون را بدهکاریم بخوانیم اون را هم بگویم انشاء الله حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید ان حب علیٍ قذف فی قلوب ا لمومنین محبت امیر المومنین در قلبهای آدم های مومن است فلا یحبه الا مومن جز مومن به امیر المومنین کسی علاقمند نیست و لا یبغضه الا منافق کسی به او بغض نداردمگر منافق حالا این وسط هم ممکن است یک کسانی باشند باید بگوییم ظرفیت ایمانی دارد هر چند حالا مثلا قبیله دیگری باشد خوب این تا اینجاش معلوم است همه شنیده اند مفتخریم به محبت علی ابن ابیطالب علیه السلام برای همین روز قیامت همه اربعینی ها و حسینی ها بدانند عنوان صحیفۀ المومن حب علی ابن ابیطالب است یعنی این امام حسینی که تو عاشقش هستی بایددست تو را بگیرددر خانه باباش امیر المومنین علی علیه السلام و حضرت بایدعشق بورزی افق نهایی و امتحان نهایی و ملاک اصلی و میزان حب علی ابن ابیطالب است که عنوان صحیفه مومن است ما یک وقت اینطوری نباشد که البته اینطور کسی نیست الان با این معرفت های فزاینده ای که الحمدلله ایجاد شده و هست که فقط بخواهد به امام حسین بپردازد و به امیر المومنین بپردازد که خورشید محبت قلب مومن این است ولی ادامه روایت را دقت کنید میفرماید و ان حب الحسن و الحسین قذف فی قلوب المومنین و المنافقین و الکافرین حسنین را کافران هم می توانند دوست داشته باشند
ملایی: منافق هم می تواند دوستش داشته باشد
حجت الاسلام پناهیان: ببینید فلا ترا لهم ضامان می فرماید شما مذمت کننده برای حسنین نمی بینید پانصد سال بر منبرها امیر المومنین علی علیه السلام را بهشون بد گفتند اصلا من زبانم نمی چرخد بگویم ولی اباعبدالله الحسین علیه السلام با این که قطعه قطعه شد کسی او را لعن نکرد و قاتلینش را لعن کردند پس ببینید این ظرفیت الهی و خدا دادی دارد اباعبدالله الحسین کافر هم می تواند او رادوستداشته باشد قصه امام حسین را بهش بگو معطلش نکن نخواهد از اصول و عقاید شروع کند یکهو مبانی نظری پذیرش دین و بعد بیایی در بحث های علم نوتیک و معرفت شناسی بگویی کشتی ما را تا بخواهی به نتیجه برسانی کار فلسفی نکن صاف ببر در خانه اباعبدالله الحسین علیه السلام چه سخنی از این بالاتر که حضرت رسول می گویند کافر هم می تواند حسین را دوست داشته باشد ما چرا امام حسین را جهانی نکردیم به خدا مقصریم به خدا قسم مقصریم ما باید یک فیلم هایی بسازیم از واقعه عاشورا از اربعین از حماسه کربلا نمی دانم چطوری بهانه هایش هم هست مستقیم یا غیر مستقیم قصه امام حسین را برای مردم جهان نقل کنیم بابا افسانه هایشان را دارند جا می اندازند افسانه است از کره از چین از ژاپن افسانه است دروغ است هفت سامورایی را همه دنیا می شناسند راست بوده یا دروغ بوده ما داریم ظلم می کنیم به دارایی های خودمان که ابوالفضل العباس همه عالم نمی شناسند اینها شوخی بردار نیست ظرفیت جهانی بودن اباعبدالله الحسین این یک تعبیر مناسبی شاید در روایت باشد برای این بحث مگر شما نمی خواهید دین تان را جهانی کنید دین تان را اصلا می خواهید معرفی کنید با اباعبدالله الحسین علیه السلام الان می گویند که امانیسم دنبال حق انسان هست شعارهایی که می دهند درست و غلطش را کار نداریم می گوییم همه اش درست ادعاها اباعبدالله الحسین علیه السلام مگر جز برای عزت و کرامت انسان به شهادت رسید فرمود من حاضر نمی شوم کسی من را تحقیر کند خیلی عبارت سنگینی است این رو جلسات قبل در این باره صحبت کردیم و دیگر توضیح عرض نکنم خوب پس مسئله جهانی نگاه کردن به دین به وسیله اباعبدالله الحسین یک مسئله ای است که اشاره شده حتی در روایات ما شما بالاخره آدم هایی که در ادیان دیگر هستند که دین هم ندارند صفای باطن دارند یا نه هر کسی به مقدار صفای باطنش قصه حسین ابن علی ابن ابیطالب را بشنود به او علاقمند می شود باور کنید
ملایی: هر چه می خواهد باشد
حجت الاسلام پناهیان: هر کی باشد برای هر فرهنگی دوستش خواهد داشت به شما خواهد گفت من این آقا را دوست دارم دقت فرمودید حبش در قلبش قرار می گیرد صفای باطن می خواهد آدم رذلی نباشد بابا ما آدم های رذل هم دیدید زانو زدم در برابر اباعبدالله الحسین بالاخره امام حسین تکبرشان را شکونده و به خودش جذب کرده این یک مسئله که ما با ابا عبدالله الحسین به سمت جهانی شدن برویم ولی یک مانع بزرگی وجود دارد در میان دینداران به نام راحت طلبی و به نام بی مسئولیتی و عافیت طلبی بگوییم به نام انواع و اقسام می شود یک جور سکولاریسم است حالا نمی دانم چقدر بینندگان عزیز با این کلمه انس دارند یک نوع سکولاریسم این است که شما دینداری کنید و همه چیزهایی که در دین هست رعایت بکنید من برای آقا امام زمان بی خیال دیگر برای فرج و مقدمه سازی و برای جهان یک نمازی می خوانیم و روزه ای می گیریم و توجه نکنیم به مسئله یک وقت سیاست و حکومت را از دین جدا می کنند یک جور سکولاریسم است یک وقت حکومت جهانی امام زمان را از دین جدا می کنند این هم یک جور سکولاریسم است برجسته همان است اگر هم از امام زمان حرف می زنند می گویند در همین حد که ما معتقدیم یک آقایی هست می گوییم فرج اینها می گوید نه اون به ما ربطی ندارد دقت فرمودید حالا برای اون روایتی را ما قول دادیم جلسات قبل که اجازه بدهید بخوانم روایت خیلی خوبی است کسی به نام عمار در زمان امام صادق علیه السلام اومد گفت که آقا سوال خوبی کرد شاید سوال واقعا خیلی ها باشد پرسید که ما یاران شما امام صادق علیه السلام ثواب اعمال مان بیشتر است یا یاران آن امامی که می آید و ظهور می کندو بر عالم حکمران است سوالش این بود حضرت فرمود معلوم است شما یک صفحه حضرت توضیح دادند چرا و چگونه هم چرایش را توضیح دادند چون غریب هستید و چون امام تان غریب است و چقدر فرمودند الان شما یک نماز جماعت می خوانید پنجاه برابر ثواب می برید و فرادا می خوانید 25 برابر شما بالاخره در دوران غربت هستید اینقدر تقویت روحیه کردند طرف را طرف هوا برش داشت به قول ما گفت خوب پس اگر اینطوری است شما نظرتان چی است که ما بخواهیم برویم اصحاب آخرین امام بشویم یعنی چرا پس آرزو کنیم که
ملایی: ما که وضعمان خوب است خودمانیش
حجت الاسلام پناهیان: الان من به شما عرض کنم و بینندگان عزیز الان ثواب اعمال بینندگان ما بیشتر است یا ثواب اعمال کسانی که امام صادق علیه السلام را دیدند خوب عصر الان چون امام را ندیدیم و قبول کردیم حضرت رسول فرمود دلم برای برادرانم تنگ شده فرمود مگر شما برادران من نیستید فرمود شما اصحاب من هستید برادران من فرمود آنهایی هستند که از روی کاغذ به من ایمان آوردند خود ما را ندیدند ما امام صادق ندیدیم کلامش را خواندیم ما چند تا شهید در راه امام صادق و شاگرد مکتب امام صادق و امام خمینی و بهجت دیدیم غوغا شده بین جوان هایمان خود اولیاء خدا را ندیدیم پس ثواب اعمال ما الان بیشتر است حتی من بخواهم این را عرض کنم گناهان ما هم الان زودتر بخشیده می شود بالاخره ما یک حق چیز داریم دیگر می توانیم بگوییم ما امام مان بالا سرمان نبوده و امنیت روانی نداشتیم و ببخش دیگر ما ضعیف بودیم خدا هم می بخشد زندگی در وضعیت کنونی ما زندگی اصولی نیست زندگی غیر طبیعی است طرف برگشت گفت که خوب پس اگر اینطوری است ما چرا آرزو کنیم که فرج بیاید و ظهور بشود و از اصحاب او باشیم الان اگر کسی می خواهد شهید بشود الان شهادت پای رکاب حضرت ولی عصر ارواحناه له الفداء ممکن است اجرش کمتر است شما امام زمان را دیدی می خواهی شهید نشوی فکر نکنم هنر باشد شهادت اون زمان ولی شهادتی که آقا را ندیده عین اینکه آقا رادیده به شهادت می رسد وصیت نامه هار ا شما نگاه کن اینها عبارت حضرت رسول را تداعی می کند که فرمود چقدر دلم تنگ شده برای برادرانم و برادران حضرت رسول اینهایی هستند که گفت که می شود اگر ما اینطوری است دیگر دعا نکنیم برای فرج اون وقت حضرت جواب دادند من خلاصه جواب را اگر در واقع مختصر باید بگویم وقت کم است خلاصه جواب را از حفظ بگویم
ملایی: برای یک دقیقه در این بخش زمان داریم
حجت الاسلام پناهیان: فرمود فقال سبحان الله جواب حضرت سبحان الله اما تحبون ان یظهر الله تبارک و تعالی الحق آیا شما نمی خواهید خدا حق را آشکار کند ببینید هر مومنی این را نمی خواهد مومنی که دنبال ثواب شخصی خودش است دنبال جهانی کردن دین نیست الحق والعدل فی البلاد شما نمی خواهد حق را عدل در بلاد برقرار بشود می گوید خوب نه به من چه به من چه ربطی دارد اینها به اربعین اهمیت نمیدهند ببینید اربعین دارد امام حسین را جهانی می کند امام زمانی باید باشید تا بروید سراغ اربعین و یجمع الله الکلم و یألف الله بین القلوب المختلفه تو دوست نداری خدا قلب هار ا با هم متحد کند تو دوست نداری خدا یک کلمه واحد همان می گویم میثاق بین المللی و لا یاصون الله عزوجل معصیت خدا در زمین نشود و تقام حدوده فی خلقه و یرد الله الحق الی اهله حق به اهلش برگردد تو دوست نداری فیظهر حتی لا یستخفی بشیءٍ من الحق مخافۀ احد من الحق تو دوست نداری امام زمانت ظاهر شود در حالی که از هیچ ظالمی خوف ندارد اینجا یک تنبیه بزرگ و یک تنبه دقیق هست که ما تو لاک دینداری خودمان فرو نرویم برای فرج دعا نکنیم برای فرج اقدام نکنیم دقت فرمودید الان هر کسی برای اربعین قدم بر میدارد واقعا قدم برداشتن برای ظهور هست شما داری برنامه اعلام کردید کسانی بیایند کمک بکنند خیلی این کارها قشنگ است و موکب دارها تو محلشان دارند پول جمع می کنند و شهرستان هایی که فعال شدند و یک بنیادی هست به نام بنیاد بین المللی اربعین چند سالی است مردم دارند نذوراتشان را می دهند من فهرستی از انگیزه های مردم برای پول دادن را می شمردم دیدم طرف نوشته من این 50 میلیون را می دهم فقط برای آب یکی نوشته من دهها میلیون تومن می دهم فقط برای غذا اون هم تو راه یکی نوشته که برای بچه های یتیم که زائر اولی هستند من مثلا ده میلیون تومن فکر کنم دادم یکی نوشته که اینها را خدا به دلشان می اندازد یکی به دلشان مثلا افتاده من فقط برای کار رسانه ای اربعین من واقعا تقدیر کردم این فرد را یکی می گوید من اگر طلبه ای هست پول ندارد بورد من بهش کمک می کنم من یک گروهی را هم معرفی کنم همین جا گروهی از جوان ها هستند حدود هزار نفر اینها رفتند با حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام تولیت محرتم قرار گذاشتند بیش از پانصد نفرشان زبان عربی بلد هستند و یاد گرفتند و اینها خدمت می کنند در حرم شما بروید در حرم بعضی از این دوستان را می بینید ایرانی است دارد شما را راهنمایی می کند چون ایرانی ها اونجا هستند ابتکار عمل خوبی تولیت آستان مقدس اباعبدالله الحسین به کار بسته از خود ایرانی ها برای خدمت دارد استفاده می کند یک کار زیبا و قشنگی است می روند اونجا خدمت می کنند ما گاهی از اوقات بعضی از بچه ها را می بینیم هم عاشق کار هستند و هم هزینه سفر را ندارند و هم زبان عربی خوبی بلد است می آیند می روند خدمت می کنند با چه عشقی کمک می کنیم بعضی از دوستان هستند می گویند ما برای اون خادم های کنار ضریح می خواهیم کمک کنیم اینها را نوشته اند این زیبایی ها را شما ببینیددر جامعه ما چگونه امام حسین ایجاد کرده حیف است ما دنبال این نباشیم این زیبایی را در عالم منتشر نکنیم
ملایی: ما می خواستیم فاصله ای ایجاد کنیم بخش پایانی برنامه را دوباره با شما باشیم ولی به نظرم یک کاری بکنیم دیگر حالا یک خورده زمان هست یک دقیقه ای دیگر تقریبا برای جمع بندی باشد و در انتها محضر قرآن باشیم.
حجت الاسلام پناهیان: زیارت اباعبدالله الحسین در روایت آمده یا خرج زائر اباعبدالله الحسین را دادن در روایت آمده مثل لشکر مجهز کردن است برای جهاد پای رکاب رسول خدا
ملایی: دادن کمک خرج اینکه کسی زائر بشود
حجت الاسلام پناهیان: یا دادن خرج در مسیر زیارت مثل این است که دارد لشکری را تجهیز می کند که این لشکر برود پای رکاب رسول خدا بجنگد
ملایی: این آرزو را خیلی هایمان داریم
حجت الاسلام پناهیان: چرا اینطوری تصور شده این را در جلسه بعد که نزدیکتر است به اربعین صحبت کنیم چرا زیارت اینقدر شباهت دارد با جهاد فی سبیل الله پای رکاب رسول خدا یک زیارت است تو داری پیاده می روی یک آذوقه ای برداشتی الان شده یک سفر عاشقانه واقعا عاشقانه و دلبرانه است این سفر ولی چرا حتی در روایات هست که تشبیه شده به شهادت در راه خدا کالمتشهد بدمه کسی که پیاد ه حرکت می کند به سوی حرم اباعبدالله الحسین مانند شهیدی است که در رکاب رسول خدا در خون خودش غلتیده چرا اینطوری توصیف می کنند نباید از این عظمت ما غفلت بکنیم انشاء الله کسانی که می توانند بروند که حتما بروند اونهایی که نمی توانند اینجا گرفتار هستند و کار مردم را راه بندازند یا توانمندی لازم را ندارند جسمشان مشکلات دارد اینها کسانی را بفرستند جای خودشان
ملایی: از این ثواب بی بهره نمانند
حجت الاسلام پناهیان: کسانی که می توانند در مرزهای خودمان خدمت کنند اینقدر زیباست این صحنه با ماشین می رود لب مرز می گوید یک خانواده را بر می داریم می آوریم یک خانواده است یااباعبدالله من توانستم پنج را بردارم بیاورم اینقدر این صحنه ها زیباست
ملایی: خیلی خوب خیلی ممنونم دو تا مطلب هفته آینده بحث مان تکمیل همین قصه خواهد بود
حجت الاسلام پناهیان: ما کماکان در فضای اربعین می خواهیم صحبت کنیم
ملایی: نکته دوم که دعاکنید و دیگر رفع زحمت کنیم
حجت الاسلام پناهیان: خدا انشاء الله اربعین امسال را مقدمه ظهور عاجل امام زمان قرار بدهد
ملایی: بسیار خوب از شما بیننده ها و شنونده های عزیز متشکرم که برنامه خودتان تا این لحظه همراهی فرمودید عرض می کنم خدمت تان همانطور در ابتدای برنامه گفتم و در طول برنامه زیر نویس ها را نگاه کردید ارسال عدد چهل به بیست هزار سیصد و سه یک راه است برای اینکه از نحوه مشارکت در دو تا امر بسیار نورانی و مقدس در برنامه سمت خدای این روزها مطلع شوید 1- اعزام 110 نوجوان و جوان حسینی به زیارت اربعین اباعبدالله علیه السلام و 2- مشارکت در خدمت رسانی مواکب اربعینی به زوار گرانقدر اباعبدالله
خیلی متشکرم ازا ینکه با مایید تا کنارهم انشاء الله بعد از اینکه ما رفع زحمت کردیم قرآن کریم را تلاوت کنیم ثواب آیات صفحه 158 یعنی آیات 58تا 67 سوره مبارکه اعراف تقدیم کنیم محضر مبارک آقایی که نامشان در بیان حاج آقای حجت الاسلام پناهیان هم یک جاهایی در روایت آمد امام حسن مجتبی سلام الله علیه هفت صفر به روایتی سالروز شهادت اون بزرگوار است الهی در پناه او باشید تا سلامی دوباره دست حق به همراهتان خدا یار و نگهدارتان
صفحه158 قرآن کریم